(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 5 مهر 1391 - شماره 20316

كانون صرافان:
بازار ارز بزودي شكسته مي شود
ادامه ركوردشكني هاي شاخص بورس تهران
ورود خودروهاي معيوب خارجي توسط واردكننده داخلي
كوتاه اقتصادي
همزمان با ميلاد امام هشتم و در نمايشگاه فرش
سومين فرش بزرگ جهان رونمايي مي شود
شناسه كسب و كار از 15 مهر ماه اجرايي مي شود
ماليات بر ارزش افزوده پيمانكاران 2درصد كاهش يافت
با دريافت مجوز از بانك مركزي واردات مصنوعات طلا آزاد شد
بانك قرض الحسنه بانوان تاسيس مي شود
با مشاركت بانك صادرات انجام شد
بهره برداري از 3 طرح ملي در استان سيستان و بلوچستان
معاون بازرگاني داخلي شركت پشتيباني امور دام خبر داد
توزيع 4 كشتي علوفه بين دامداران
توضيحات جديد درباره بيمه تكميلي بازنشستگان تأمين اجتماعي
هفته آينده صورت مي گيرد
اتخاذ تصميمات جديد براي ارز مسافرتي و دانشجويي


كانون صرافان:

بازار ارز بزودي شكسته مي شود

سخنگوي كانون صرافان پيش بيني كرد، قيمت دلار در بازار آزاد تا 2 هفته آينده كاهش يابد.
نصرت عزتي ساميان در گفت وگو با فارس با ابراز اميدواري نسبت به موفقيت مركز مبادلات ارزي، اظهار داشت: بانك مركزي هرگونه كمكي در مورد گشايش ارز نياز داشته باشد، كانون صرافان آمادگي همكاري دارد تا اين طرح موفق شود.
وي افزود: مطمئن هستيم كه در صورت استمرار اين سياست تا دو هفته آينده بازار متعادل خواهد شد و افزايش قيمت ارز در بازار آزاد به دليل مقاومت بازار در برابر اجراي اين طرح است.
سخنگوي كانون صرافان با اشاره به افزايش قيمت دلار در دو روز اخير تصريح كرد: به دليل اينكه برخي افراد در روزهاي گذشته با قيمت بالا ارز خريداري كرده اند نمي خواهند قيمت ها كاهش يابد و با ضرر و زيان مواجه شوند.
وي تأكيد كرد: در واقع ارزهايي كه در دو روز اخير فروخته شده قيمتي كمتر از قيمت آنچه كه اعلام مي شود، دارد و طرح معاملات ارزي موفق خواهد بود.
به گفته وي، براي نقل و انتقال ارز در خارج از كشور در صورت درخواست بانك مركزي همكاري خواهيم كرد.
عزتي در پاسخ به اين سؤال كه شما معتقديد ارز با قيمت 2620 توماني كه بر روي تابلوي صرافي ها درج شده فروخته نمي شود؟ گفت: ميزان ارز فروخته شده با قيمت اعلامي به اندازه اي نيست كه بگوييم قيمت ارز در بازار2620 تومان است و در واقع مجموع قيمت ارز به فروش رسيده در بازار كمتر از اين رقم بوده است.
وي خاطرنشان كرد: اگر اتاق معاملات ارز عرضه خود را ادامه دهد بازار را متعادل كرده و قيمت ها شكسته خواهد شد.
 


ادامه ركوردشكني هاي شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران ديروز با رشد 359واحدي به بالاترين رقم در 46 سال اخير رسيد.
به گزارش فارس، در روزهايي كه اذهان اكثر مسئولان و مديران و مردم متوجه ارز و سكه و راه اندازي اتاق معاملات ارز است،بورس اوراق بهادار كانون توجه ويژه تعداد زيادي از سرمايه گذاران شده و تحت تاثير اوضاع بازار ارز و در كنار بي اعتنايي به مسائل سياسي، همچنان به روند صعودي و ثبت ركوردهاي تازه ادامه مي دهد.
براساس اين گزارش: تا همين اوايل مردادماه كه قيمت سهام اكثر شركت هاي بورسي روز به روز كاهش مي يافت و شاخص بورس به ارقام 23 هزار واحدي نزول كرده بود، بسياري از كارشناسان و سهامداران اميدي به بهبود شرايط نداشتند و گروه كثيري از سهامداران حقيقي هم با ضرر و زيان، پول هاي بجا مانده را راهي ساير بازارها كردند. اما از 21مرداد به اين سو نشانه هايي از رونق نسبي بازار مشاهده شد.
اين روند با رشد روزانه سهام شركت هاي بزرگ و بازپس گيري كانال هاي 24 تا 26هزار واحدي در شهريور و ثبت ركوردهايي ادامه يافت و تشديد شد تا اينكه در روز دوم مهر شاخص بورس موفق به بازپس گيري كانال 27 هزارتايي شد كه در 27 فروردين سال جاري آن را فتح اما بعد از چند روز از دست داده بود. ورود شاخص به اين كانال هرچند در سوم خردادماه اتفاق افتاد اما شرايط آن روزهاي بازار سهام به گونه اي بود كه توان ادامه حضور شاخص در اين ارقام وجود نداشت.
با اين حال عطش به خريد سهام و رشد 4درصدي تقريبا همه شركت هاي بزرگ و تشكيل صف هاي خريد (البته به جز بزرگترين شركت بورس يعني مخابرات) علاوه بر اينكه يادآور روزهاي طوفاني بورس در دو ماه اول سال و در نهايت منجر به ثبت ركورد تازه ديگري براي شاخص بورس شد.
به اين ترتيب كه تا پيش از اين بيشترين رقم اين متغير مهم بازار مربوط به 27 فروردين سال جاري با 27 هزار و 281 واحد بود اما ديروز با افزايش 359 واحدي شاخص، دماسنج بازار سهام در فراز بالاترين رقم ممكن يعني 27 هزار و 440 واحدي ايستاد تا بازار سهام 46 ساله كشور ارمغان ديگري براي فعالان و البته مسئولان داشته باشد.
علاوه بر اين ارزش روز بازار سهام هم كه ركورد 135هزار ميليارد توماني را ثبت كرده به بيش از 124 هزار ميليارد تومان رسيد.
در اين رشد و ثبت روز تاريخي بورس، شركت هاي فولاد خوزستان، سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي، چادرملو، پالايشگاه بندرعباس، ملي مس، فولاد مباركه، گل گهر، توسعه معادن و فلزات، مپنا، نفت و گاز پارسيان و ايران خودرو با اثر 34 تا 11واحدي بيشترين نقش را داشتند.
اين در حالي است كه برخي كارشناسان اعتقاد دارند شاخص بورس در روزهاي آينده به روند صعودي خود ادامه خواهد داد و در صورت نبود اخباري منفي از مرز 28 هزار واحد هم عبور مي كند. اما دسته ديگري از لزوم استراحت شاخص و آرام شدن قيمت سهام سخن گفته و معتقدند بهتر است روند شاخص و قيمت همراه با افت و خيز طبيعي باشد نه سير صعودي مداوم كه در آن صورت تبعات خاص خود را به همراه خواهد داشت.برپايه اين گزارش، آمار پاياني معاملات سهام هم نشان مي دهد بيش از 307 ميليون سهم به ارزش
6/95ميليارد تومان داد و ستد شده كه در آن سه شركت سايپا، نفت و گاز پارسيان و توسعه معادن و فلزات با 6/9، 8/7 و 1/7ميليارد تومان داراي بيشترين ارزش بودند.
 


ورود خودروهاي معيوب خارجي توسط واردكننده داخلي

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران مدعي شد كه خودروهاي معيوبي كه از سوي يك خودروساز خارجي براي رفع عيب فراخوان شده بودند را يك شركت واردكننده داخلي خريداري و وارد كشور كرده است.
حسين اردوخاني در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: برخي از شركت هاي واردكننده خودرو در واردات و عرضه محصولات نه براساس قانون، بلكه طبق منافع شخصي و زودگذر خود عمل مي كنند.
وي با بيان اينكه يكي از اين شركت ها خودروهاي معيوبي كه از سوي شركت توليدكننده براي رفع عيب فراخوان شده است را خريداري و وارد ايران كرده است، خاطرنشان كرد: اين كار در خودروهاي مدل 2008 به اين سو اتفاق افتاده؛ به گونه اي كه اين خودروها حدود 30درصد ارزان تر خريداري شده و در بازار ايران عرضه شده است.
اردوخاني ادامه داد: بعضي از اين خودروها از سوي شركت توليدكننده از رده خارج محسوب و به قيمت بسيار نازلي فروخته شده است. به عنوان مثال در برخي از آنها، خودرو به دليل قرار داشتن در دماي بالا در مدت طولاني دچار عيوب اساسي شده است. در برخي از اين خودروها نيز مشكلاتي همچون ضعف سيستم ترمز و خرابي كامپيوتر خودرو وجود داشته است.
وي افزود: در برخي از اين خودروها در شرايطي كه در كاتالوگ خودرو حجم مصرف سوخت 10 ليتر در حدود 100 كيلومتر ذكر شده، اما مصرف واقعي خودرو حدود 20 ليتر است.
او با بيان اينكه اين اتحاديه بارها در خصوص بروز چنين تخلفاتي هشدار داده است، تصريح كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان پرونده اي را جهت رسيدگي به تخلفات اين شركت واردكننده تشكيل داده اند.
بنابراين گزارش، پيش از اين مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از كشف تخلف گران فروشي بيش از يك هزار ميليارد ريالي يك شركت واردكننده خودرو سواري خبر داده بود.
به گفته محمدحسين مولاخواه، اين شركت قبلاً نيز با سوء استفاده از عدم اطلاع مشتريان اقدام به فروش خودروي وارداتي صدمه ديده به جاي خودرو نو كرده بود كه پرونده آن در شعبه عالي سازمان تعزيرات حكومتي مطرح و در حال رسيدگي است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ دبير انجمن فرآورده هاي لبني گفت: در حالي كه قيمت شير خام هفته گذشته در ستاد تنظيم بازار 930 تومان تصويب شد اما تاكنون براي اجرا ابلاغ نشده است. رضا باكري با اعلام اين خبر اظهار داشت: بعد از نهايي شدن قيمت شير خام بايد توسط وزارتخانه هاي جهادكشاورزي و صنعت براي اجرا به صنايع لبني و دامداران ابلاغ مي شد.
¤ مدير عامل صندوق بازنشستگي كشوري اعلام كرد: تجليل از بازنشستگان نخبه كشوري، روز ملي خانواده و تكريم بازنشستگان انجام مي شود. ايراندخت عطاريان با اعلام اين مطلب گفت: همايشي با هدف شناسايي و معرفي استعدادها، خلاقيت ها و توانمندي هاي بازنشستگان نخبه در رشته هاي مختلف فرهنگي، آموزشي، ديني، ورزشي، هنري، كارآفريني، ... و تجليل از فعاليت هاي آنان برگزار مي شود. وي افزود: برپايي اين همايش از ابتكارات و ابداعات دولت نهم بوده و تجليل و تقدير از بازنشستگان نمونه عيني و عملي تكريم و ارج نهادن به منزلت اجتماعي بازنشستگان در جامعه است.
¤ رئيس هيئت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) از تشكيل هيئت امناي صنايع نوين با حضور متخصصان اين حوزه ها خبر داد. غلامرضا شافعي در خصوص مباحث مطرح شده براي تشكيل هيئت امناي سلول هاي بنيادين، اظهار داشت: اين امر تنها به اين حوزه مربوط نبوده و درصدد هستيم تا در تمامي بخش هاي مربوط به صنايع نوين اين كار را انجام دهيم.
¤ بانك پاسارگاد از دارندگان حساب دانش آموزي كه هم اكنون به سن قانوني رسيده اند، براي تكميل اطلاعات حساب دعوت به عمل آورد. روابط عمومي بانك پاسارگاد اعلام كرد: از دارندگان حساب دانش آموزي كه هم اكنون به سن قانوني 18 سال تمام رسيده اند دعوت مي شود تا ضمن مراجعه به شعبه هاي بانك پاسارگاد و تكميل برگ نمونه امضاء، امكان برداشت از حساب براي ايشان فراهم شود. همچنين بانك پاسارگاد با تبديل حساب دانش آموزي آنها به سپرده سرمايه گذاري كوتاه مدت عادي، اقدام به صدور كارت نقد عادي خواهد كرد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 52 ميليون اوراق بهادار به 116ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 11ميليون و 810 هزار سهم و با نرخ 2 هزار و 136ريال داشت. كمترين حجم معاملات را بيمه سامان در بازار اول فرابورس با جابجايي 400 سهم و با قيمت پاياني هزار و 769 ريال كسب كرد.
¤ معاون وزير راه و شهرسازي گفت: عمليات روسازي و ريل گذاري كل مسير 38 كيلومتري راه آهن مياندوآب- مهاباد به اتمام رسيده است. احمد صادقي گفت: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده مراحل زيرسازي خط آهن مياندوآب- مهاباد به اتمام رسيده است و ريل گذاري مسير به ايستگاه مهاباد رسيده است.وي گفت: عمليات احداث ايستگاه مهاباد در 2 فاز در حال انجام است كه به زودي با تكميل شدن ساختمان ايستگاه به طور كامل از اين مسير ريلي بهره برداري مي شود.
 


همزمان با ميلاد امام هشتم و در نمايشگاه فرش

سومين فرش بزرگ جهان رونمايي مي شود

همزمان با ميلاد امام هشتم شيعيان، سومين فرش بزرگ پارچه دستباف جهان روز جمعه در نمايشگاه فرش تهران رونمايي مي شود.
علي خليقي طراح اين فرش در جمع خبرنگاران گفت: 400 بافنده فرش كه همگي خانم و از هنرمندان نيشابوري هستند با تلاش 2 ساله و صرف 2 ميليون ساعت كار اين فرش 2400 متري را بافته اند. وي با اشاره به اينكه اين فرش 12 تن وزن دارد گفت: تمام كارهاي طراحي و اجرايي اين فرش توسط بخش خصوصي انجام شده و در شهر نيشابور با برپا كردن 4 دار مستقل در 2 كارگاه بافته شده است. وي ويژگي اين فرش را يادآور شد و گفت: با توجه به اينكه عدد 7 در فرهنگ ما قداست خاصي دارد، اين فرش 7 ترنج فرعي و 5 ترنج اصلي دارد. زمينه فرش نقره آبي و سبز روشن است. خليقي با توضيح اينكه طراحي اين فرش و نوع رنگ آميزي آن از سال 88 آغاز شد گفت: سال 89 بافت شروع شد و سال 91 بپايان رسيد. وي افزود: شركت سهامي فرش گره سفارش بافت آنرا دريافت كرد و قرار است در مسجد تازه تأسيس محمدالامين شهر مسقط در عمان مورد استفاده قرار گيرد. وي ميزان ارزآوري آنرا 3 ميليون و 200 هزار دلار ذكر كرد. خليقي در ادامه با ذكر اين نكته كه شهرستان نيشابور قطب بافت فرش هاي بزرگ پارچه است گفت: از دولت انتظار داريم براي حمايت از اين صنعت ايران كه در دنيا بي نظير است، بخش خصوصي را حمايت كند، زيرا اشتغال 400 نفر در يك شهرستان با نرخ امروز سرمايه گذاري در بخش اشتغال نياز به 12 ميليارد تومان سرمايه گذاري دارد كه بخش خصوصي با رقمي كمتر از اين ميزان، اين اشتغال را بوجود آورده است.
وي در پاسخ به سؤالي پيرامون قيمت پايين اين فرش گفت: مي توانستيم دو برابر اين قيمت، اين فرش را عرضه كنيم، اما متأسفانه بخش دولتي در اين زمينه رقيب ما شد و مجبور بوديم قيمت پايين تر بدهيم تا بتوانيم كار را بگيريم.
 


شناسه كسب و كار از 15 مهر ماه اجرايي مي شود

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با هدف تسهيل كار بنگاه ها و جلوگيري از ورود داده ها و اطلاعات موازي و يكپارچه سازي اطلاعات حوزه صنعت، معدن و تجارت، شناسه كسب و كار از 15 مهر ماه جاري اجرايي مي شود.
مهدي غضنفري افزود: ارائه هرگونه خدمات به بنگاه ها و واحدهاي توليدي و صنفي كه از اين وزارتخانه داراي مجوز هستند از تاريخ اعلام شده به بعد در همه سازمان هاي استاني، ستاد وزارتخانه، سازمان ها، مؤسسات و شركت هاي تابعه تنها منوط به داشتن شناسه كسب و كار خواهد بود.
وي اظهار كرد: با توجه به قانون استفاده حداكثري از توان داخل كه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده و از سوي رياست جمهوري نيز ابلاغ شده وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد با راه اندازي سامانه اي كه در دوره هاي متوالي به روز مي شود، آخرين توانمندي هاي شركت هاي ايراني را جهت آگاهي بخش هاي مختلف كشور ارائه كند.
غضنفري افزود: اين شناسه زيرساخت اطلاعات صنعت و معدن است و براساس اين بخشنامه، واحدهاي صنعتي بالاي 50 نفر و همه واحدهاي معدني، بايد آمار توليد، توزيع، فروش، ذخيره سازي و اشتغال و صادرات خود را به همراه ساير اطلاعات مورد نياز به صورت ماهانه و از طريق سامانه هاي اعلامي، در اختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهند.وي خاطرنشان كرد: ساير واحدهايي كه مشمول اين بند نيستند نيز لازم است آمار و اطلاعات توليد، اشتغال و صادرات خود را هر سه ماه يك بار در اختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهند.
وي تاكيد كرد: اگر ارائه اطلاعات از سوي اين واحدها صورت نپذيرد، شناسه آنها غيرفعال شده و ارائه خدمات به واحدها امكان پذير نخواهد بود.
 


ماليات بر ارزش افزوده پيمانكاران 2درصد كاهش يافت

معاون سازمان امور مالياتي گفت: نرخ ماليات بر ارزش افزوده پيمانكاران از 5 درصد به 3 درصد كاهش يافت.
عليرضا طاري بخش در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد گلايه انجمن كارفرمايان مبني بر اينكه قبل از دريافت دستمزد بايد ماليات ارزش افزوده بپردازند، تاكيد كرد: براساس ماده 9 قانون استفاده حداكثري از خدمات توليدي و صنعتي كشور دستگاه هاي اجرايي مكلف شدند، ظرف يك ماه مطالبات پيمانكاران را بپردازند و اگر پيمانكاران برگه انجام كار ارائه كردند و دستگاه اجرايي پرداخت نكرد، خود دستگاه دولتي بايد ماليات و جرايم ديركرد پيمانكار را بپردازد.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي افزود: بنابراين دستگاه هاي اجرايي موظف هستند، ظرف يك ماه وضعيت انجام كار پيمانكاران را بررسي و دستمزد آنها را پرداخت كنند.
طاري بخش تأكيد كرد: قانون استفاده حداكثري از توان توليدي و خدماتي كشور در جهت تقويت صادرات در ماده 9 اذعان دارد كليه دستگاه هاي موضوع ماده 4 قانون محاسبات عمومي شامل وزارتخانه ها، بانك ها، مؤسسات عمومي غيردولتي، صنايع و شركت هاي دولتي مكلف هستند، ظرف يك ماه حقوق پيمانكاران را پرداخت نمايند و اگر پيمانكاران كه صورت وضعيت ارائه مي كنند و كارفرماي دولتي پول آنها را نداد، دستگاه دولتي بايد ماليات، عوارض و جريمه را به جاي پيمانكار بپردازد.
وي گفت: گلايه انجمن كارفرمايان مبني بر اينكه كارفرمايان قبل از دريافت دستمزد، بايد ماليات بپردازند، وارد است.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي تأكيد كرد: براساس ماده 104 قانون ماليات هاي مستقيم ماليات كارفرمايان كه قبلاً 5 درصد بود، هم اكنون به 3درصد كاهش پيدا كرده كه اين يك گشايشي در كار پيمانكاران محسوب مي شود.
 


با دريافت مجوز از بانك مركزي واردات مصنوعات طلا آزاد شد

رئيس كل گمرك ايران گفت: واردات مصنوعات طلا با مجوز بانك مركزي و ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت امكان پذير است.
عباس معمارنژاد در گفت و گو با ايرنا، افزود: حقوق ورودي واردات مصنوعات طلا 10 درصد تعيين شده است، ضمن آنكه 5 درصد ماليات بر ارزش افزوده نيز دريافت مي شود.
وي از واردات شمش طلا به ميزان مناسب خبر داد و گفت: نگراني در خصوص ميزان شمش در كشور وجود ندارد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: ايران در دو سال گذشته جزو صادركنندگان مصنوعات طلا بوده و سال گذشته 450 ميليون دلار مصنوعات طلا صادر كرده كه بيشتر اين صادرات از استان اصفهان انجام شده است.وي ادامه داد: ساير واردات بر اساس قوانين و مقررات صادرات و واردات با ثبت سفارش انجام مي شود، اما واردات مصنوعات طلا نيازمند مجوز بانك مركزي است.
معمارنژاد تصريح كرد: هر كالايي كه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش شود، مجوز ورود به كشور را دارد، البته بايد مجوزهاي لازم را از دستگاه هاي مختلف دريافت كند.
 


بانك قرض الحسنه بانوان تاسيس مي شود

دبير كل اتاق تعاون ايران از انجام مراحل مقدماتي تاسيس بانك قرض الحسنه بانوان و صدور مجوز آن در آينده نزديك خبر داد.
داريوش پاك بين به ايسنا، گفت: پيشنهاد تاسيس بانك قرض الحسنه بانوان با شرايط ويژه را قبلا به بانك مركزي داده بوديم كه مراحل اوليه آن طي شده و كارهاي مقدماتي اش در دست انجام است و هم اكنون در مرحله صدور مجوز اوليه از سوي بانك مركزي قرار دارد.
وي درباره طرح تجميع تعاوني هاي اعتبار و تشكيل تعاوني هاي اعتبار سهامي عام نيز، گفت: اين طرح هنوز به جريان نيفتاده چون منتظر درخواست و اعلام آمادگي تعاوني ها براي تجميع هستيم.
دبيركل اتاق تعاون ايران در ادامه از برخي حركتها در جهت تضعيف تعاوني هاي اعتبار و تلاش براي انحلال و ادغام آنها انتقاد كرد.
وي گفت: در شرايطي كه برخي از بانكها با مفسده روبرو مي شوند و خبر اختلاس هاي چند ميلياردي به يكباره تمام مملكت را تحت شعاع قرار مي دهد تلاش مي شود تا اين اتفاق را در افكار عمومي كمرنگ كنند ولي وقتي يك تعاوني اعتبار كمي دچار مشكل مي شود بلافاصله كمر به انحلال و ادغام آن مي بندند.
به اعتقاد پاك بين، تاكنون هيچ تعاوني اعتباري نبوده كه در حجم بسيار بالايي نقدينگي جابجا كرده باشد و در مفسده و اختلاس بيفتد.
 


با مشاركت بانك صادرات انجام شد

بهره برداري از 3 طرح ملي در استان سيستان و بلوچستان

3 طرح ملي با مشاركت بانك صادرات ايران به بهره برداري رسيد.
پروژه انتقال برق خراسان جنوبي به شهرستان زاهدان با مشاركت و سرمايه گذاري اين بانك با مجموع سرمايه گذاري 370 ميليارد ريال مشتمل بر ساختمان ها و تاسيسات كنترل الكترونيكي و مكانيكي و همچنين ترانسفورماتور و راكتورهاي 25 مگاواتي به بهره برداري رسيده است.
با شروع به كار اين پروژه استان سيستان و بلوچستان از ناحيه شمال و از طريق استان خراسان جنوبي، به شبكه سراسري برق متصل شد. از آنجايي كه نيروگاه هاي توليد برق استان با استفاده از سوخت فسيلي در حال فعاليت هستند، پست هاي انتقال برق مورد نظر نقش قابل توجهي در صرفه جويي سوخت و ثبات و پايداري استان و جلوگيري از قطع آن در فصول مختلف سال دارند.
براساس اين گزارش: سد زيردان سومين سد بتني غلتكي ايران است كه از 150كيلومتري شمال غرب چابهار بر روي رودخانه كاجو احداث شده است. حجم درياچه پشت سد حدود 200 ميليون مترمكعب است كه مشكل آب شهرهاي چابهار، كنارك و اراضي كشاورزي منطقه را برطرف مي كند.همچنين اين بانك به منظور حمايت از بخش هاي توليدي با اختصاص 100ميليارد ريال تسهيلات در پروژه احداث كارخانه سيمان سيستان در زميني به وسعت 70 هكتار واقع در كيلومتر 65 جاده زاهدان، زابل با ظرفيت توليد سالانه يك ميليون تن سيمان خاكستري مشاركت كرده و در حال حاضر علاوه بر تامين نياز منطقه نقش قابل توجهي در صادرات اين محصول به بازارهاي خارجي از جمله كشور افغانستان دارد و از اين رهگذر زمينه اشتغال حدود 500 نفر را فراهم كرده است.شايان ذكر است بانك صادرات ايران مشاركت و سرمايه گذاري در طرح هاي ملي كه موجب اشتغالزايي و افزايش توليد مي شود را در دستور كار قرار داده است.
 


معاون بازرگاني داخلي شركت پشتيباني امور دام خبر داد

توزيع 4 كشتي علوفه بين دامداران

معاون بازرگاني داخلي شركت پشتيباني امور دام با بيان اينكه تاكنون 7 ميليون تن علوفه دامي خريداري شده است، گفت: 4 كشتي هم اكنون در بندر آماده توزيع است.
عباس پشم فروش در نشست خبري با اعلام اين مطلب اظهار داشت: 4 كشتي شامل يك كشتي سويا، دو كشتي ذرت و يك كشتي جو در بندر آماده توزيع است.
معاون بازرگاني داخلي شركت پشتيباني امور دام افزود: از 7 ميليون تن علوفه خريداري شده يك ميليون و 700 هزار تن وارد كشور شده، 350 هزار تن توزيع شده و بقيه در انبارها موجود است.
پشم فروش گفت: پيش بيني تامين نهاده از سوي شركت پشتيباني امور دام تا 3 ماهه اول سال 92 هم انجام شده است.
وي ادامه داد: 17 سال است در شركت امور پشتيباني دام مشغول خدمت هستم و هيچ وقت چنين محكم و ا ستوار نتوانسته بودم در زمينه تامين علوفه دامداران صحبت كنم.
پشم فروش گفت: در حال حاضر 290 هزار تن سويا، 265 هزار تن جو و 815 هزار تن ذرت در انبارهاي كشور وجود دارد.
وي همچنين تصريح كرد: طبق مصوبه ستاد تنظيم بازار هر كيلوگرم ذرت 600 تومان، جو 590 تومان، سويا 900 تومان تحويل دامداران مي شود.
وي با بيان اينكه توليد داخلي نهاده هاي دامي 53 درصد نياز كل كشور را تامين مي كند، گفت: براي تامين 47 درصد متكي به واردات هستيم.
پشم فروش افزود: طبق آمارهاي وزارت جهاد كشاورزي توليد ذرت در كشور 3 ميليون و 100 هزار تن، جو 5/3 ميليون تن و كنجاله سويا 800 هزار تن، جمعا 7 ميليون و 400 هزار تن است.
وي ادامه داد: اما نياز كشور در زمينه ذرت 5/5 ميليون تن، جو 5 ميليون تن و كنجاله سويا 5/3 ميليون تن و جمعا 14 ميليون تن است كه 6/6 دهم ميليون تن كسري از طريق واردات تامين مي شود.
وي در پاسخ به اينكه طبق اعلام توليدكنندگان، شركت پشتيباني امور دام نتوانست نهاده ها را به موقع و به اندازه كافي تامين كند، گفت: شركت پشتيباني امور دام از 28 اسفند سال 90 مكلف به تأمين و توزيع نهاده ها شد. اعتبار آن از خردادماه سال 91 تخصيص يافت و در طول اين مدت كشور از نظر نهاده به غير از كنجاله سويا هيچ مشكلي نداشت.پشم فروش افزود: پيش از اين بخش خصوصي مسئول تأمين و توزيع بود، اما به دليل مشكلاتي كه در نرخ ارز و شرايط سياسي به وجود آمد ديگر آنها ريسك نوسان قيمت را قبول نكردند و شركت پشتيباني امور دام مسئول تأمين شد.
وي همچنين گفت: معمولا نهاده هاي دامي از كشورهاي برزيل و اوكراين وارد كشور مي شود.
پشم فروش همچنين گفت: طبق مصوبه ستاد تنظيم بازار روزانه 500 تن مرغ توليد داخل به قيمت 4 هزار و 800 تومان از توليدكنندگان خريداري مي شود.
وي افزود: تاكنون 6 هزار و 700 تن مرغ ذخيره سازي شده است.
پشم فروش همچنين تصريح كرد: ذخيره سازي مرغ براي تثبيت قيمت انجام مي گيرد و متعهد هستيم در صورتي كه قيمت بازار از 4 هزار و 800 تومان پايين بيايد اين شركت آنها را خريداري كند.
وي همچنين گفت: شركت پشتيباني امور دام در زمينه گوشت قرمز نيز برنامه ذخيره سازي دارد كه طبق برنامه از منطقه سيستان و بلوچستان وارد مي كند.
 


توضيحات جديد درباره بيمه تكميلي بازنشستگان تأمين اجتماعي

رئيس كانون عالي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي توضيحات جديدي درباره بيمه تكميلي بازنشستگان ارائه كرد.
علي اكبر خبازها در گفت وگو با ايسنا در رابطه با دريافت 7درصد از حق بيمه تكميلي بازنشستگان از سوي كانون گفت: اين موضوع هيچ ارتباطي به بيمه شدگان ندارد، چرا كه كانون عالي در نقش كارگزار اين وجه را دريافت مي كند و ليست تمامي وجوهات اخذ شده موجود است.
وي با تأكيد بر اينكه هيچ دخل و تصرفي در وجوهات انجام نمي شود، در توضيح بيشتر اين مطلب با تفكيك حق بيمه 6700 توماني سال گذشته بازنشستگان به بخش هاي مربوط به درمان، خسارت فوت و آتش سوزي، عنوان كرد: در اين ميان 5500 تومان مربوط به درمان، يكهزار تومان مربوط به فوت و 200 تومان مربوط به آتش سوزيست، چرا كه مقرر شده بود در صورت بروز آتش سوزي و حادثه، سه ميليون تومان به بيمه شده پرداخت شود، اما از آنجايي كه شهرداري خسارت آتش سوزي را پرداخت مي كند مبلغ مربوطه حذف شد.
خبازها در ادامه با اشاره به الحاقيه قرارداد بيمه تكميلي بازنشستگان در سال 90 گفت: در اين الحاقيه اشانتيوني (بسته هديه) شامل عينك، سمعك و عصا از سوي بيمه دي در اختيار كانون قرار گرفت و در ميان دفاتر كانون عالي در استان ها توزيع شد تا حسب نياز بازنشستگان در اختيار آنها قرار گيرد.
وي در ادامه در توضيح دريافت 500 تومان براي ارائه دفترچه راهنماي بيمه دي در ميان بازنشستگان، گفت: در ابتدا بيمه دي تعداد محدودي دفترچه راهنما را به طور رايگان در اختيار كانون قرار داد، اما در ادامه كانون با هزينه خود اين دفترچه ها را چاپ و توزيع كرد، لذا طبيعي است كه در ازاي آن هزينه اي دريافت كند.
وي سپس با اشاره به الزام بيمه دي براي بازنشستگان و مستمري بگيران براي افتتاح حساب در بانك دي گفت: اين افتتاح حساب براي واريز وجوه بيمه شدگان به حساب آنها بوده است و وقتي در ادامه متوجه شديم بازنشستگان در اين حساب ها وجوهي را پس انداز كرده اند و به اجبار ناچار به افتتاح حساب شده اند از اين امر مانع شديم.
خبازها در پايان با اشاره به مهلت دو ماهه براي انصراف و يا افزودن عضوي از خانواده به جمع بيمه شدگان گفت: تمامي بيمه شدگاني كه تمايل به انجام اين كار دارند لازم است به دفاتر كانون عالي در سراسر كشور مراجعه كنند.
 


هفته آينده صورت مي گيرد

اتخاذ تصميمات جديد براي ارز مسافرتي و دانشجويي

معاون ارزي بانك مركزي اعلام كرد هفته آينده درباره ارز مسافرتي و دانشجويي تصميمات جديدي اتخاذ خواهد شد.
مينو كياني راد در گفت وگو با (ايسنا) و در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است ارز مسافرتي و دانشجويي در بورس ارز مبادله شود يا خير؟ گفت: نه چنين چيزي نيست.
وي افزود: قرار است هفته آينده درباره اين موضوع تصميم گيري شود.
معاون ارزي بانك مركزي همچنين درباره نحوه تامين ارز مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز توضيحاتي ارائه كرد.
كياني راد، با اشاره به اين كه در پايان هر هفته وزارت نفت مبلغ، نوع ارز و ميزان عرضه ارز را به بانك مركزي اعلام مي كند، افزود: بانك مركزي نيز اين اطلاعات را در اختيار بانك ها قرار مي دهد به علاوه ارزي كه خودش آن را تامين مي كند. مشتري هم براي دريافت ارز به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه مي كند.
وي افزود: اين نرخ هر روز اول صبح توسط بانك مركزي به بانك هاي عامل حاضر در اين مركز اعلام مي شود.
به گفته او پس از فرآيند ثبت سفارش مرحله صدور گواهي ثبت آماري انجام مي شود و اطلاعات آن از طريق پورتال به بانك مركزي ارائه مي شود. پس از انجام كنترل هاي لازم بانك مركزي نسبت به تخصيص كد ارزي اقدام مي كند. پس از آن معادل ريالي ارز از مشتري دريافت مي شود و انتقال وجه صورت مي گيرد.
به گفته معاون بانك مركزي پس از اين اقدام معادل ريالي ارز به حساب بانك مركزي واريز مي شود و پس از آن ارز به مشتري پرداخت مي شود.
به گفته معاون بانك مركزي مشتريان ارز در تهران مي توانند به اين مركز مراجعه كنند، اما متقاضيان شهرستاني بايد به شعب مركزي بانك هاي ملت يا كشاورزي مراجعه كنند.
گفتني است روابط عمومي بانك مركزي ديروز طي اطلاعيه اي نرخ ارزهاي غير مرجع براي مبادله در مركز مبادله ارز را به اين شرح اعلام كرد: دلار 23622، يورو 30559، درهم 6431، لير 13147، روبل 758، روپيه 422، يوان 3748، ين 304 و وون كره 21 ريال.
بانك مركزي طي اطلاعيه هاي قبلي تاكيد كرد؛ اولويتهاي اعلام شده از سوي وزارت صنعت معدن و تجارت مي توانند از ارز موجود در اين بازار استفاده كنند.
اين گزارش مي افزايد: مركز مبادلات ارزي از ساعات آغازين صبح ديروز پذيراي واردكنندگان كالا با اولويت هاي 3، 4 و 5 متقاضي دريافت ارز بوده است.
متقاضيان ارز با اولويتهاي ياد شده بايد با در دست داشتن فرم ثبت سفارش به مركز مبادلات ارزي مراجعه كنند.
اولويت هاي 6 تا 10 هم آماده دريافت ارز باشند
در همين حال معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، گفت: به محض اين كه مطمئن شويم ثبت سفارش اولويت هاي گروه يك تا پنج با هماهنگي سازمان توسعه تجارت، بانك هاي عامل و بانك مركزي طبق روال انجام مي شود، گروه هاي بعدي را براي گرفتن ارز اعلام خواهيم كرد.
حميد صافدل در پاسخ به ايسنا اظهار كرد: در حال حاضر ارتباط كاري بين ما و ارباب رجوع و بانك هاي عامل در حال تعريف شدن و تبديل شدن به يك روال است. بر همين اساس با توافقاتي كه داشتيم، روز سه شنبه ثبت سفارش براي گروه هاي چهار و پنج نيز انجام داده ايم و به محض اين كه مطمئن شويم اين روال به خوبي انجام مي شود، گروه هاي شش تا 10 را نيز به ترتيب اعلام خواهيم كرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: گروه هاي يك و دو نيز كماكان ارز مرجع دريافت مي كنند و پس از ثبت سفارش به بانك هاي عامل معرفي خواهند شد تا ارز مرجع را دريافت كنند.
كاهش قيمت دلار
در همين حال اسدالله عسگراولادي عضو هيئت نمايندگان اتاق ايران، در گفت وگو با ايسنا درباره افتتاح مركز مبادله ارزي دارندگان و متقاضيان ارز، اظهار كرد: قضاوت درباره اين كه آيا مركز به اهداف خود دست مي يابد يا نه بسيار زود است، زيرا تازه راه اندازي شده و حركت اجرايي نكرده است.
وي با بيان اين كه بايد درباره نحوه عملكرد مركز مبادله ارزي طي هفته هاي آينده اظهارنظر كرد، گفت: افتتاح اين مركز قطعا روي كاهش قيمت دلار در بازار آزاد تاثيرگذار است.
عضو اتاق ايران گفت: اگر ارز لازم در پي راه اندازي اين مركز به بازار تزريق شود، قيمت ارز در بازار كاهش مي يابد، ولي اگر ارزي به بازار تزريق نشود، قيمت آن كاهش نخواهد يافت.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14