(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 6 مهر 1391 - شماره 20317

وزيرخارجه آلمان شوراي امنيت را ناكارآمد خواند
وكلاي دادگاه رفيق حريري جاسوس سيا از آب در آمدند
مقامات نظامي و امنيتي مصر
به هرگونه ماجراجويي اسرائيل در صحراي سينا هشدار دادند
در اعتراض به هتك حرمت پيامبر اسلام (ص)
شعله هاي خشم مسلمانان همچنان زبانه مي كشد
شعار «بريده باد دست حمد» در تظاهرات گسترده مردم بحرين
افزايش اعتراض ها به نقض گسترده حقوق بشر در عربستان
گزارش اخضر ابراهيمي به سازمان ملل
گفت وگو راه حل بحران سوريه است
انفجارهاي جنوب بغداد جان 5 پليس را گرفت
زد و خورد معترضان با پليس مقابل پارلمان اسپانيا و يونان
مجلس ليبي لايحه حالت فوق العاده را به راي مي گذارد
حمله افراد مسلح به كاروان نظامي ناتو در افغانستان
انتقاد شديد احزاب مخالف در اوتاوا
از ادغام سفارتخانه هاي كانادا و انگليس


وزيرخارجه آلمان شوراي امنيت را ناكارآمد خواند

وزيرخارجه آلمان در حاشيه نشست شوراي امنيت سازمان ملل «شوراي امنيت» را «ناكارآمد» توصيف كرد.
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، «گوئيدو وستروله»، وزيرخارجه آلمان كه براي شركت در نشست شوراي امنيت سازمان ملل به نيويورك سفر كرده در حاشيه اين نشست اعلام كرد، شوراي امنيت داراي مشكلاتي است كه آن را عملا ناكارآمد كرد، و در جريان بحث هاي آتي بايد روي برطرف كردن اين مشكلات تلاش كرد.
وستروله گريزي هم به حوادث جهاني زد و گفت: بن بست در شوراي امنيت سازمان ملل ميان كشورهاي غربي از يك طرف و مواضع روسيه و چين از طرف ديگر در قبال برخي تحولات منطقه باعث شده جامعه جهاني نتواند تصميم درستي اتخاذ كند.
وي راه حلي براي اصلاح ساختار شوراي امنيت ارائه نداد.پيشتر نيز تعدادي از رهبران جهان در سخنراني خود خواستار اصلاح ساختار شوراي امنيت سازمان ملل شده اند.
 


وكلاي دادگاه رفيق حريري جاسوس سيا از آب در آمدند

روزنامه الاخبار فاش كرد وكلاي دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان جاسوس آمريكا بودند.
به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه لبناني الاخبار، دولت آمريكا وكلاي متهمان ادعايي دادگاه ترور رفيق حريري را مجبور كرده كه تمام اطلاعاتي را كه از حزب الله به دست مي آورند در اختيار كاخ سفيد قرار دهند.به نوشته اين روزنامه، مقامات آمريكايي از وكلاي دادگاه حريري خواسته اند كه برخلاف اصول و قواعد وكالت عمل كرده و براي آمريكا نقش جاسوس را ايفا كنند.اين در حالي است كه طبق ميثاق نامه وكالت، تمام وكلا بايد تمام اطلاعاتي را كه از موكل خود به دست مي آورند به شكل محرمانه نگاه داشته و اطلاعات دادگاه را نيز در اختيار كسي قرار ندهند.مقامات حزب الله لبنان بارها دادگاه بين المللي حريري را رد كرده و آن را آلت دست غربي ها به ويژه آمريكا براي خدشه دار كردن چهره مقاومت معرفي كرده اند.
 


مقامات نظامي و امنيتي مصر

به هرگونه ماجراجويي اسرائيل در صحراي سينا هشدار دادند

يك مقام ارشد نظامي مصر در هشداري شديداللحن به رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه در صورت هر نوع دخالت نظامي در صحراي سينا دست اسرائيل را قطع خواهيم كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، يك مقام شوراي عالي نظامي مصر كه خواست نامش فاش نشود تأكيد كرد هرگونه دخالت نظامي رژيم صهيونيستي در صحراي سينا با واكنشي شديد و سخت مواجه خواهد شد.
منابع امنيتي مصر نيز به وزارت جنگ رژيم صهيونيستي، وزارت دفاع آمريكا و فرماندهي نيروهاي چند مليتي مستقر در صحراي سينا هشدار دادند قاهره در برابر هر نوع تلاش ارتش اسرائيل براي نقض حاكميت مصر بر صحراي سينا پاسخ دندان شكني خواهد داد. اين اظهارات پس از نشست مشترك نمايندگان امنيتي آمريكا، رژيم صهيونيستي، فرماندهي نيروهاي چند مليتي و مقامات امنيتي مصر عنوان شد.مقامات امنيتي مصر همچنين تأكيد كردند كوچك ترين اقدام اسرائيل در نقض حاكميت مصر به معني لغو كامل توافقنامه كمپ ديويد خواهد بود.
پيش از اين اظهارات نماينده پارلمان مصر طي سخناني به دولت نتانياهو درباره هرگونه ماجراجويي در صحراي سينا هشدار داده و اعلام كرده بود كه دست متجاوزين به صحراي سينا قطع خواهد شد. موضع گيري مقامات مصري و همچنين سخنان هنري كيسينجر وزير خارجه اسبق آمريكا درباره اينكه اسرائيل به زودي نابود خواهد شد خشم مقامات اسرائيلي را برانگيخته است. اين ديپلمات كهنه كار آمريكايي خاطرنشان كرده بحران داخلي و انزجار مردم جهان از رژيم صهيونيستي موجبات زوال اين رژيم را فراهم خواهد ساخت.اين در حالي است كه اعتصاب كارگران اخراجي روزنامه معاريو و توقف فعاليت اين روزنامه پس از 64 سال بحران داخلي اسرائيل را پيچيده تر كرده است.
تظاهرات صدها نفر از كاركنان اخراجي روزنامه پرتيراژ معاريو به درگيري با نيروهاي امنيتي و پليس رژيم صهيونيستي منجر شد. بحران اقتصادي اسرائيل به مطبوعات نيز كشانده شده و هزاران روزنامه نگار و كارمند اخراجي اعلام كرده اند تا رسيدن به خواسته هايشان دست از اعتصاب و تظاهرات برنمي دارند.
طي ماه هاي اخير اسرائيلي ها در اعتراض به شرايط نابسامان اقتصادي و بي عدالتي اجتماعي تظاهرات گسترده اي به راه انداخته و مخالفت خود را با سياست هاي بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي ابراز كرده اند. تاكنون چندين مورد خودسوزي هم در اعتراض به فقر، بيكاري و بي عدالتي صورت گرفته و مسئولان رژيم صهيونيستي هنوز به خواسته هاي معترضان پاسخي نداده اند.
 


در اعتراض به هتك حرمت پيامبر اسلام (ص)

شعله هاي خشم مسلمانان همچنان زبانه مي كشد

آتش خشم مسلمانان عليه فيلم و كاريكاتورهاي اهانت آميز به پيامبر گرامي اسلام(ص)، با وجود گذشت دو هفته، همچنان زبانه مي كشد و تظاهرات عليه هتك حرمت در كشورهاي مختلف جهان ادامه دارد.
به گزارش شبكه خبري «المنار» لبنان، آتش اعتراضات به فيلم موهن نه تنها پس از دو هفته خاموش نشده است، بلكه اعتراضات مسلمانان، ابعاد تازه اي به خود گرفته است و پيش بيني مي شود، فردا (جمعه) بسياري از كشورهاي اسلامي شاهد تظاهرات گسترده اي عليه اهانت كارگردان آمريكايي، صهيونيستي به ساحت مقدس رسول اعظم(ص) باشد.
بر اساس اين گزارش، هزاران تن از مسلمانان و مسيحيان در شهرهاي مختلف نيجريه براي چندمين روز دست به تظاهرات زدند و پرچم آمريكا را به آتش كشيدند.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي فرياد مي زدند: همه مسيحيان و مسلمانان در نيجريه، اهانت به پيامبر اسلام(ص) را محكوم مي كنند. بر پايه اين گزارش، تظاهرات بزرگي نيز در حمايت از پيامبر اكرم(ص) و مخالفت با فيلم موهن آمريكايي در برزيل برگزار شد و شخصيت هاي ديني مسلمان و مسيحي در آن شركت كردند و چندين تن از شخصيت هاي ديني حاضر در اين مراسم طي سخناني، خواستار خودداري از اهانت به اديان الهي شدند.
در كانادا نيز به دعوت «جمعيت مبارزه با تنفر از اديان» تظاهراتي در مقابل كنسولگري آمريكا در شهر تورنتو برگزار شد و شمار زيادي از مسيحيان ومسلمانان و جمعيت هاي حقوق بشري و مبارزه با تبعيض در آن شركت كردند. در اين تظاهرات اعتراض آميز، معترضان سكوت دولت هاي مدعي حمايت از حقوق بشر و آزادي را مورد نكوهش قرار دادند و هتك حرمت پيامبر اسلام را به شدت محكوم كردند.
گزارش هاي دريافتي حكايت از اين دارد كه شماري از لبناني هاي مقيم دانمارك و ديگر مسلمانان اين كشور روز سه شنبه در مقابل پارلمان در شهر «كپنهاگ» تجمع كردند و درحالي كه پلاكاردهايي با خود حمل مي كردند، شعارهايي در حمايت از پيامبر اسلام سر دادند. به گزارش المنار، جمعيت فرهنگي لبنان و مسلمانان در شهر «مالمو» در سوئد نيز در اعتراض به هتك حرمت پيامبر(ص) تظاهرات كردند. در اين تظاهرات كه بيش از 2000نفر مسلمان و غيرمسلمان حضور داشتند، تعرض به انبياي الهي و اديان آسماني به شدت محكوم شد.
پايتخت سوئد نيز سه شنبه شب شاهد اعتراضات مسلمانان به اهانت به مقدسات اسلام بود و تظاهركنندگان درحالي كه فرياد «فداك يا رسول الله» (فداي تو اي رسول خدا) را سرمي دادند اقدام كارگردان آمريكايي براي اختلاف بين مسلمانان و مسيحيان را به شدت محكوم كردند.
تحصن درقدس
مسلمانان فلسطيني نيز همزمان با راهپيمايي در ساير كشورهاي اسلامي، بار ديگردر حمايت از پيامبر مكرم اسلام در محل اسراء و معراج آن حضرت در صحن «مسجد الاقصي» (قبله اول مسلمانان جهان) دست به تحصن و اعتراض زدند.
بر اساس گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا)، «لبيك يا رسول الله»، «اي صهيونيست هاي ترسو ننگ بر شما باد»، «آمريكا مقصر واقعي است» شعارهايي بود كه نمازگزاران فلسطيني با تمام وجود فرياد مي زدند. تظاهرات مسلمانان ساكن سرزمين هاي اشغالي كه در دومين هفته از اعتراضات مردمي جهان همچنان ادامه دارد، ترس و وحشت را بر صهيونيست مستولي كرده است.
ادامه محكوميت فيلم موهن
رؤساي جمهور بسياري از كشورهاي اسلامي طي سخناني در مجمع عمومي سازمان ملل و در حاشيه نشست هاي آن توهين به اديان الهي زير لواي دفاع از آزادي عقيده و بيان را محكوم كردند و از اين نهاد بين المللي درخواست كردند تعرض به اعتقادات مذهبي را به عنوان جرم در نظر بگيرد.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري رويتر، «محمد مرسي»، رئيس جمهور مصر سه شنبه شب در جريان سفر به نيويورك، اظهار داشت: آزادي بيان بايد با مسئوليت همراه باشد. وي در گفت وگو با نيويورك تايمز خاطرنشان كرد: واشنگتن بايد موضع خود را در قبال جهان عرب تغيير دهد و براي كاهش خشم روزافزون مسلمانان در منطقه، به تشكيل كشور مستقل فلسطين كمك كند.
«آصف علي زرداري» رئيس جمهور پاكستان نيز در سخناني در سازمان ملل متحد، توهين به ساحت نوراني حضرت محمد مصطفي(ص) كه به خشم مسلمانان جهان منجر شد را به شدت محكوم كرد و گفت: جامعه جهاني نبايد در برابر سوءاستفاده از حق آزادي بيان سكوت اختيار كند. وي با انتقاد از فيلم موهن آمريكايي متذكر شد: بايد با سوءاستفاده از حق آزادي كه باعث به خطر افتادن صلح و امنيت جهاني مي شود برخورد كرد.
رئيس جمهور پاكستان با بيان وضعيت كشورش در اعتراضات به فيلم موهن از سازمان ملل خواست به اين مسئله رسيدگي و مسببان آن را محاكمه كند.
از سوي ديگر، باراك اوبامارئيس جمهور آمريكا در اظهاراتي ديرهنگام در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل، توليد ساخت و نمايش فيلم موهن، را نفرت انگيز و مردود دانست و گفت: توليد اين فيلم نه تنها توهين به مسلمانان بلكه به آمريكا نيز بوده است.
در همين حال يك روزنامه آلماني با تأكيد بر اينكه، انتشار فيلم توهين آميز آمريكايي به ساحت مقدس پيامبر، سياست خارجي آمريكا را متزلزل كرده است خاطرنشان كرد: در چنين شرايطي باراك اوباما پيشنهاد و ابتكار جديدي در عرصه سياست خارجي براي معرفي در مجمع عمومي سازمان ملل ارائه نكرد.
به نوشته اين روزنامه آلماني، عموم مردم آمريكا در هفته هاي اخير، شاهد كاهش نفوذ آمريكا در عرصه بين المللي بودند و در بسياري از كشورها سفارتخانه و كنسولگري ها مورد حمله قرار گرفت، بدون اينكه مسئولان آمريكايي چاره اي بينديشند.
 


شعار «بريده باد دست حمد» در تظاهرات گسترده مردم بحرين

مردم بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده در منامه و شهرهاي ديگر اين كشور و سردادن شعار «بريده باد دست حمد» خواستار سرنگوني نظام آل خليفه شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم با وجود سركوب شديد از سوي نيروهاي آل خليفه بار ديگر به خيابان ها ريختند و با سر دادن شعارهايي عليه آل خليفه بر پيگيري مطالباتشان اصرار ورزيدند.
معترضان بحريني شعار مي دادند ما وطن خود را دوست داريم و حاضريم در راه آن شهيد شويم. آل خليفه بايد سرنگون شود. زندانيان سياسي بايد آزاد گردند.
مردم جزيره ستره نيز سه شنبه در حالي كه شمع به دست داشتند به كوچه ها و خيابان ها آمدند و فرياد زدند براي شهادت آماده ايم و عاشق شهادت هستيم.
تظاهركنندگان در حالي كه تصاوير شهداي انقلاب بحرين را در دست داشتند محاكمه قاتلان اين افراد را خواستار شدند.
مردم بحرين همچنين خواستار آزادي زنان بازداشت شده در زندان هاي رژيم آل خليفه شدند.
رژيم آل خليفه از ابتداي انقلاب تاكنون ده ها نفر از تظاهركنندگان مسالمت آميز را به شهادت رسانده و هزاران نفر نيز مجروح و بسياري را زنداني كرده است.
بسياري از فعالان برجسته بحريني از جمله سياسيون و برخي پزشكان و كادرهاي درماني بيمارستاني هم اكنون در بازداشت به سر مي برند كه بعضي از آنها به حبس هاي طولاني محكوم شده اند.
مردم بحرين با وجود سركوب شديد آل خليفه همچنان به تظاهرات مسالمت آميز براي رسيدن به مطالبات قانوني خود ادامه مي دهند و اين در حالي است كه كشورهاي مدعي دفاع از دموكراسي و حقوق بشر همچنان مهر سكوت بر لب زده اند.
از سوي ديگر، دادگاه آل خليفه يك دختربچه 8 ساله را به دليل شركت در تظاهرات به دادگاه احضار كرد.
علاوه بر «سنا ابرار عمران» يك پسر بچه ديگر به نام مجتبي حسين علي نصيف به همراه تعداد ديگري از كودكان حكم احضار خود را دريافت كردند.
 


افزايش اعتراض ها به نقض گسترده حقوق بشر در عربستان

با افزايش انتقادها از رژيم پادشاهي آل سعود در بي توجهي به قوانين بين المللي، شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر با صدور بيانيه اي حمله نيروهاي امنيتي عربستان به تحصن كنندگان در شهر القصيم را محكوم كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم» به نقل از پايگاه خبري «الوطن»، شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر در بيانيه خود خاطرنشان كرد: نقض گسترده اي كه رژيم سركوبگر سعودي عليه حق اظهارنظر گروهي مرتكب مي شود، از مرزهاي قانوني فراتر رفته است.
براساس بيانيه اين نهاد حقوق بشري، سكوت ننگين و شرم آوري درباره اقدامات رژيم حاكم عربستان سعودي وجود دارد كه به حد همدستي جامعه عربي و بين المللي به اين اقدامات رسيده است.
شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر تاكيد كرد: زمان آن رسيده است كه رژيم آل سعود بازداشت شدگان بدون محاكمه را آزاد يا اينكه اتهامات عليه آنها را اعلام و به صورت منصفانه محاكمه كند.
اين انتقادات به رژيم آل سعود در حالي مطرح مي شود كه ده ها نفر از خانواده هاي بازداشت شدگان از روز يكشنبه تا ظهر دوشنبه در مقابل زندان «الطرفيه» در شهر القصيم (شمال رياض) دست به تحصن زده بودند كه با حمله شديد نيروهاي امنيتي مواجه شدند.
به گفته شاهدان عيني، نيروهاي امنيتي عربستان با كمك پليس ديني موسوم به هيئت امر به معروف و نهي از منكر، با توسل به زور و استفاده از شوك الكتريكي به متفرق كردن تحصن كنندگان پرداختند و شماري از زنان و افراد سالخورده را بازداشت كردند.
برپايه اين گزارش، اين نخستين بار نيست كه رژيم عربستان، تظاهرات خانواده هاي بازداشت شدگان را متفرق و سركوب مي كند، چرا كه نيروهاي امنيتي عربستان 19 اوت تظاهرات معترضان در برابر زندان «الحائر» را با شليك گاز اشك آور و يورش وحشيانه متفرق كردند.
 


گزارش اخضر ابراهيمي به سازمان ملل

گفت وگو راه حل بحران سوريه است

فرستاده ويژه سازمان ملل بهترين راه حل بحران سوريه را گفت وگو و مذاكره ميان طرف هاي درگير عنوان كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، اخضر ابراهيمي با ارائه اولين گزارش خود درباره سوريه در جمع شركت كنندگان در مجمع عمومي سازمان ملل تأكيد كرد، طرح صلح شش ماده اي كوفي عنان نماينده سابق اتحاديه عرب و سازمان ملل بهترين راهكار براي كمك به حل بحران سوريه است.
وي افزود، برقراري آتش بس بين طرفين درگير در سوريه، انجام گفت وگو بين دولت و مخالفان و همچنين اجراي اصلاحات از مهم ترين مفاد طرح صلح كوفي عنان است كه بايد درباره سوريه اعمال شود.
اخضر ابراهيمي در حالي بر اجرايي شدن طرح كوفي عنان تأكيد دارد كه امير قطر در مجمع عمومي سازمان ملل چهره پنهان خود را آشكار كرد و در سخناني كه نشان دهنده عصبانيت وي از مقاومت ملت سوريه در برابر طرح ها و توطئه هاي بيگانگان عليه محور مقاومت است خواستار دخالت نظامي در سوريه شد.
سخنان وي گواه بر اين است كه محور صهيونيستي، آمريكايي در منطقه در برابر محور مقاومت شكست خورده و تلاش برخي رژيم هاي مرتجع عرب حوزه خليج فارس به همراهي تركيه كه نقش پياده نظام آمريكا را بازي مي كنند بي نتيجه مانده است.
امير قطر هماهنگ با آمريكا و صهيونيست ها در حالي خواستار دخالت نظامي در سوريه شد كه از تجاوزات روزانه صهيونيست ها به اراضي فلسطيني ها چشم پوشي مي كند يا دست كم به ايراد سخنان نمايشي و تكراري بسنده مي كند.
باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا نيز در سخنراني خود در شصت و هفتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متعهد شد كه آمريكا از آن دسته مخالفاني كه درصدد براندازي بشار اسد رئيس جمهور سوريه هستند پشتيباني خواهد كرد.
اوباما بدون اينكه اشاره به تجهيز مالي و تسليحاتي گروهك هاي تروريستي در سوريه كند ادعا كرد بشار اسد بايد برود.
اوباما در شرايطي متعهد به حمايت از مخالفان سوري در راستاي براندازي نظام سوريه شده است كه دو كشور روسيه و چين به عنوان اعضاي دائمي شوراي امنيت سازمان ملل تاكنون با استفاده از حق وتوي خود، جلوي تصويب تمام قطعنامه هاي ضد سوري را گرفته اند.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد نيز طي سخناني اعلام كرد كه خشونت هاي سوريه تهديدي براي صلح جهاني است و بايد متوقف شود. وي به جامعه جهاني هشدار داد و گفت، درباره سوريه نبايد به گونه اي عمل شود كه موجب افزايش خشونت ها و كاهش كنترل بر آنها شود.
اظهارات مداخله جويانه غربي ها در برخي از كشورهاي عربي درباره سوريه در حالي صورت مي گيرد كه مقامات سوري بارها اعلام كرده اند خود اين كشورها در تشديد و ادامه بحران در سوريه دخالت دارند و باعث درگيري و تنش در اين كشور شده اند.
در همين رابطه عمران الزعبي وزير اطلاع رساني سوريه اعلام كرد اخيراً 5000 شبه نظامي از كشورهاي مختلف وارد سوريه شده اند و به توطئه چيني و بحران آفريني در اين كشور دست مي زنند.
به گفته اين مقام سوري عربستان و قطر تأمين كننده مالي و تسليحاتي اين تروريست هاي مسلح هستند.
از سوريه نيز خبر مي رسد كه تروريست ها به ساختمان ستاد مشترك ارتش سوريه حمله كردند و بخش هايي از اين ساختمان را با آر پي جي هدف قرار دادند. بر اثر اين گلوله باران ساختمان ستاد مشترك آتش گرفت.
تروريست ها مانع رسيدن خودروهاي آتش نشاني و امدادرساني به محل انفجار شدند.
وزير اطلاع رساني سوريه اعلام كرد تعداد زيادي از افراد مسلح دستگير شدند و عده ديگري نيز تحت تعقيب قرار گرفتند.
وي افزود، در اين حادثه خسارت هاي مالي وارد شد ولي تلفات جاني نداشت. الزعبي ادعاي زخمي شدن وزير دفاع سوريه در اين حادثه را تكذيب كرد. همچنين نيروهاي ارتش سوريه با پاكسازي مناطق مختلف خسارات سنگيني را به تروريست ها وارد كردند.
 


انفجارهاي جنوب بغداد جان 5 پليس را گرفت

مقامات امنيتي عراق اعلام كردند انفجار دو بمب كنارجاده اي موجب مرگ 5 تن از نيروهاي پليس از جمله يك افسر ارشد پليس شد.
ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه از «حله» گزارش داد، مقامات پليس و پرسنل پزشكي بيمارستان گفتند در پي انفجار بمب كنار جاده اي كه در منطقه اي حدود 40 كيلومتري شمال «حله» واقع در جنوب «بغداد» پايتخت اين كشور كار گذاشته شده بود، سرهنگ دوم «سلمان كاظم الخزرجي» به همراه دو تن از افراد پليس و يك غيرنظامي كشته و دو نفر از نيروهاي پليس مجروح شدند.
اين گزارش مي افزايد انفجار بمب كنار جاده اي ديگر در مركز ايست بازرسي در روستايي در نزديكي «بلد» در شمال «بغداد» موجب مرگ دو نفر از افراد پليس و مجروح شدن يك تن ديگر شد.
اين انفجارها يك روز پس از موج حملات عليه نيروهاي امنيتي عراق صورت گرفته است كه طي آن 9 پليس و سرباز كشته و 11 نفر ديگر مجروح شدند.
هزينه تروريست ها براي آدمكشي در عراق را كشورهاي آمريكا و عربستان تامين مي كنند.
 


زد و خورد معترضان با پليس مقابل پارلمان اسپانيا و يونان

بحران اقتصادي شهرهاي مختلف اسپانيا و يونان را به صحنه زد و خورد، تظاهرات و خشونت تبديل كرد.
به رغم تهديدات گسترده مقامات اسپانيايي، روز سه شنبه هزاران نفر از مردم مادريد مقابل ساختمان پارلمان اين كشور تجمع كردند و عليه سياست هاي رياضتي دولت شعار دادند.
مقامات اسپانيايي پيش از اين تهديد كرده بودند در صورت تجمع معترضان در نزديك پارلمان و ايجاد مزاحمت براي نيروهاي امنيتي آنها را به 8 تا 10 سال زندان محكوم مي كنند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، پس از بي توجهي اسپانيايي ها به اين تهديدها، پليس ضدشورش اين كشور به معترضان حمله و اقدام به سركوب و ضرب و شتم آنها كرده است. پليس با استفاده از گاز اشك آور، باتوم و گلوله هاي پلاستيكي و ماشين هاي آبپاش به معترضان حمله و شمار زيادي را زخمي كرد.
پليس مادريد به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت كه در جريان اين ناآرامي ها 38 نفر را بازداشت كرده است. دستكم 64 نفر نيز در اين بين مجروح شده اند.
اسپانيايي ها كه يكي از قربانيان اصلي بحران اقتصادي هستند، چند سالي است كه با طرح هاي رياضتي تروئيكاي اروپا (صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و اتحاديه اروپا) شديدترين فشارهاي اقتصادي را متحمل مي شوند. مردم اين كشور بحران زده طي اين چند سال چندين بار با كاهش حقوق و دستمزد، كاهش حقوق بازنشستگي، افزايش ماليات و افزايش سن بازنشستگي مواجه شده اند. با اين اوصاف دولت اسپانيا تحت فشارهاي تروئيكاي اروپا اعلام كرده، براي پرداخت بدهي هاي ناتمام خود همچنان بايد رياضت هاي اقتصادي جديدي را به اجرا بگذارد.
معترضان تأكيد كرده اند، ديگر تحمل فشار بيشتر را ندارند لذا اجازه چنين كاري را نخواهند داد.
يونان كه روز سه شنبه اعتصاب 24 ساعته روزنامه نگاران را پشت سر گذاشته نيز ديروز (چهارشنبه) شاهد برپايي اولين اعتصاب سراسري كارگري پس از روي كار آمدن دولت ائتلافي بود.
براساس گزارش هاي منتشر شده، هزاران نفر از مردم و اعتصابيون آتن براي نمايش دادن نارضايتي هاي خود اطراف ساختمان پارلمان اين كشور راهپيمايي كردند.
اين اعتراض پس از اعلام نخست وزير و وزير اقتصاد اين كشور مبني بر اجراي دور تازه رياضت هاي اقتصادي به مبلغ 87/14ميليارد دلار برگزار مي شود.
بدين ترتيب يونان، به عنوان بحران زده ترين كشور اروپايي براي جمع آوري اين مبلغ بايد بازهم اقدام به حذف هزاران فرصت شغلي، افزايش ماليات، كاهش حقوق و دستمزد كند.
چندي پيش نظرسنجي هاي صورت گرفته در اين كشور نشان داد بيش از 90درصد مردم مخالف اجراي رياضت هاي اقتصادي اند. با وجود اين رهبران اتحاديه اروپا و يونان همچنان بر اجراي رياضت هاي اقتصادي تأكيد دارند و اين در حالي است كه ادعاي اين كشورها در داشتن دموكراسي گوش فلك را كر كرده است.
چندي پيش وقتي نخست وزير مستعفي يونان در يك جمله اعلام كرد قصد به همه پرسي گذاشتن اجراي رياضت هاي اقتصادي را دارد تهديد به اخراج كشورش از اتحاديه اروپا و منطقه پولي يورو شد! از پرتغال نيز خبر مي رسد، دور تازه رياضت هاي اقتصادي در پيش است. نخست وزير پرتغال ديروز تصريح كرد، قصد دارد با افزايش رياضت هاي اقتصادي به شكل كاهش دستمزدها و افزايش ماليات ها كسري بودجه اين كشور را تا حدودي جبران كند. دولت مي خواهد ماليات كارگران را از 11درصد به 18درصد افزايش دهد.
به گزارش روزنامه آلماني «فرانكفورتر آلگمانيه»، «پاسوس كوئيلو» گفته چنين اقدامي مي تواند به افزايش امنيت جامعه پرتغال كمك كند و او انتقادهايي را كه عليه اين سياست ها مي شود را هم درك مي كند.پيش از اين و به دنبال اجراي چنين رياضت هايي بارها مردم با برپايي تظاهرات ضد دولتي خواستار بركناري دولت «كوئيلو» شده اند.
 


مجلس ليبي لايحه حالت فوق العاده را به راي مي گذارد

منابع خبري از آمادگي كنگره ملي ليبي براي اعلام حالت فوق العاده در اين كشور در آينده نزديك خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، در پي افزايش تنش ها در پايتخت و شهرهاي مختلف اين كشور و ناتواني حكومت مركزي از پايان دادن به درگيري هاي داخلي، كنگره ملي ليبي تصميم گرفت تا پيش نويس قانون اعلام حالت فوق العاده را براي رسيدگي به تهديدات و چالش هاي امنيتي به راي بگذارد.
اين گزارش حاكي است: پيش نويس قانون اعلام حالت فوق العاده، شامل 5 ماده است و در صورت اجرا، اختيارات وسيعي را براي سركوب مخالفان كنگره به دولتمردان اين كشور خواهد داد.
براساس اين گزارش، اعلام حالت فوق العاده با تصميم كنگره ملي و بنا به پيشنهاد «محمد يوسف المقريف» رئيس كنگره ملي و نخست وزير امكان پذير خواهد بود.
به گفته مسئولان ليبيايي هدف از اين اقدام، گسترش قلمرو در ساير نقاط كشور و جلوگيري از بروز ناآرامي وزد و خوردهاي داخلي است. براساس پيش نويس اين قانون، كنگره ملي تدابيري را براي جمع آوري و مصادره سلاح و مهمات در دست شهروندان و كساني كه به طور غيرقانوني سلاح حمل مي كنند، ايجاد خواهد كرد.
اين در حالي است كه با تصويب قانون حالت فوق العاده، دولت ليبي مي تواند افراد مظنون را پس از بازداشت به بازرسي و تفتيش از خودروها و اماكن بپردازد.
كشور ليبي كه به دليل حضور گسترده گروه هاي مسلح در در نقاط مختلف آن با مشكلات فراواني روبه رواست، جمعه گذشته شاهد درگيري تظاهركنندگان معترض به حضور شبه نظاميان و نيروهاي دولتي در شهر بنغازي بود كه 11 نفر در آن به هلاكت رسيدند.
از سوي ديگر، يك منبع امنيتي ليبي روز چهارشنبه اعلام كرد كه شبه نظاميان براي سومين روز متوالي با تجمع در مقابل مقر پارلمان خواستار جلوگيري از تصويب قانون فوق العاده شدند.
به نوشته روزنامه القدس العربي، نيروهاي امنيتي ليبي پس از وقوع درگيري ميان برخي از اعضاي ارتش ملي ليبي با معترضان براي متفرق كردن آنها وارد عمل شده و تعدادي را بازداشت كردند.
 


حمله افراد مسلح به كاروان نظامي ناتو در افغانستان

حمله به كاروان نظاميان ناتو در افغانستان به هلاكت حداقل دو نظامي آمريكايي منجر شد.
شبكه خبري «سي بي اس» به نقل از سخنگوي ناتو اعلام كرد، به دنبال حمله يك گروه مسلح به كاروان نظاميان ناتو در ولايت «لوگر» افغانستان دو سرباز آمريكايي كشته شدند.
به گفته ناتو، صبح روز چهارشنبه وقتي اين كاروان نظامي در حال عبور از منطقه اي در اين ولايت بودند، چند شبه نظامي مسلح با سلاح هاي سبك اقدام به شليك گلوله و پرتاب نارنجك به سمت آنها كردند. در اين بين يكي از شبه نظاميان نيز اقدام به انفجار بمب همراه خود كرد كه در نهايت مرگ اين دو نظامي را رقم زد. در اين حادثه دو نظامي ناتو نيز مجروح شدند. براساس اين گزارش، در سال جاري ميلادي و با احتساب مرگ اين دو نظامي آمريكايي، مجموعاً 285 نظامي ناتو در افغانستان كشته شده اند. خبر ديگر اينكه، هيئت عالي رتبه افغانستان كه براي شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك سفر كرده، در ديدار با هيئت پاكستان و آمريكا خواستار مشاركت عربستان در مذاكره با طالبان شد.
به اعتقاد افغانستان، عربستان نفوذ زيادي در بين طالبان دارد و از اين نفوذ مي تواند براي پيشبرد صلح افغانستان استفاده كند.
 


انتقاد شديد احزاب مخالف در اوتاوا از

ادغام سفارتخانه هاي كانادا و انگليس

احزاب مخالف و ديپلمات هاي سابق كانادا به ادغام سفارتخانه هاي اين كشور با انگليس اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري ها احزاب و ديپلمات هاي كانادايي توجيهات دولتشان را در خصوص ادغام برخي سفارتخانه هاي اين كشور با انگليس را نپذيرفتند.مخالفان دولت معتقدند كانادا بار ديگر با اين اقدام در سايه استعمارگر سابق قرار گرفته است؛ سفير سابق كانادا در سازمان ملل نيز اين اقدام را انگليسي شدن كانادا توصيف كرد و گفت: هرچقدر بيشتر اصل و نسب انگليسي خود را پررنگ كنيم؛ مردم را در خصوص هويت شان بيشتر سردرگم مي كنيم.
احزاب مخالف دولت با انتقاد از فعاليت ديپلماتيك مشترك با انگليس عنوان كرده اند كه با اجراي اين طرح انگليس در سطح جهاني به عنوان قيم كانادا شناخته خواهد شد و استقلال اين كشور مخدوش خواهد شد.
منتقدان كانادايي همچنين معتقدند با توجه به تجربه استعماري انگليس در طول تاريخ اجراي طرح تشريك فعاليت هاي ديپلماتيك با انگليس به ضرر كانادا خواهد بود. بسياري از كشورهاي آسيايي و آفريقايي كه استعمار انگليس را تجربه كرده اند ديدگاه خوبي درباره اين كشور ندارند.
اين گزارش حاكي است «جان برد» وزير خارجه كانادا و همتاي انگليسي اش، ويليام هيگ توافق كرده اند كه از اين پس دو كشور از سفارتخانه ها و خدمات كنسولي مشترك در برخي نقاط جهان استفاده كنند. دولت كانادا اين تصميم را در جهت كاهش هزينه ها و انجام هرچه بهتر فعاليت هاي ديپلماتيك عنوان كرده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14