(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 6 مهر 1391 - شماره 20317

انجير دشمن بوي بد دهان
راهكارهايي براي رفع بوي ناخوشايند پا
همه چيز در شرايط زندگي است
توصيه هاي ساده براي لاغر شدن و لاغر ماندن
پرخاشگري نوجوان را از شما دور مي كند
بيسكويت ميان وعده اي براي دانش آموزان
لكه هاي فرش


انجير دشمن بوي بد دهان

در كتاب كافي به نقل از امام رضا(ع) آمده است كه فرمود: انجير بوي بد دهان را از بين مي برد، استخوان ها را محكم مي سازد، موجب رويش مو مي شود و براي درمان بيماري ها با وجود آن نياز به دارو نيست.
ميوه انجير از ويتامين هاي C،B،A سرشار است؛ خداوند در سوره تين به آن قسم ياد مي كند.در تورات نيز از انجير به نيكويي ياد شده و بوداييان آن را ميوه اي مقدس به شمار مي آورند و معتقدند كه بودا در زير درخت انجير به معرفت الهي دست يافت.به گزارش منابع مستند حديثي، احاديثي درباره فوايد انجير نقل شده است كه بخشي از آنها را در اينجا مي خوانيم.
احاديثي در اين باره: در كتاب كافي به نقل از امام رضا(ع) آمده است كه فرمود: «انجير بوي بد دهان را از بين مي برد، استخوان ها را محكم مي سازد، موجب رويش مو مي شود و براي درمان بيماري ها با وجود آن نياز به دارو نيست.» سپس فرمود: «انجير شبيه ترين ميوه به ميوه هاي بهشتي است.»امير مؤمنان علي(ع) فرمود: «خوردن انجير موجب نرمي مزاج مي شود و براي بادهاي قولنجي مفيد است، پس از آن به اندازه بخوريد و در خوردن آن افراط نكنيد.»
در كتاب مكارم به نقل از ابوذر آمده است، روزي براي نبي اكرم(ص) انجير را هديه آوردند؛ آن گرامي به اصحابش فرمود: «بخوريد، اگر روزي به شما بگويم كه ميوه اي از بهشت به زمين آمده است در مورد اين ميوه چنين خواهم گفت زيرا كه هيچ تفاله اي ندارد و براي درمان بواسير و نقرس مفيد است.»امام رضا(ع) مي فرمايد: «انجير براي درمان قولنج خوب است و از هر ميوه اي بيشتر به ميوه هاي بهشتي شبيه است و گازهاي متراكم دروني را برطرف مي كند.»
 


راهكارهايي براي رفع بوي ناخوشايند پا

وقتي پا براي مدت طولاني داخل كفش ها محبوس شود، فضاي مناسب براي تعريق و رشد باكتري هايي كه عامل ايجاد بوي بد پا مي شوند، درمحيط مرطوب كفش به وجود مي آيد.
مطالعه اين مطلب راه هاي ايجاد ناخوشايند پا و برطرف كردن آن را به شما نشان دهد.
دليل اول: ماندن طولاني مدت پا در كفش
اولين و مهم ترين دليل بوگرفتن پاي آقايان اين است كه پاي آنها مدت زمان بيشتري در طول شبانه روز داخل كفش مي ماند؛ وقتي پا براي مدت طولاني داخل كفش ها محبوس شود، فضاي مناسب براي تعريق و رشد باكتري هايي كه عامل ايجاد بوي بد پا مي شوند، در محيط مرطوب كفش به وجود مي آيد؛ معمولا كفش آقايان از كفش خانم ها پوشيده تر است و پاي آن ها بيشتر درمعرض تعريق و بو گرفتن قرار مي گيرد.
همچنين كفش خانم ها فضاي بيشتري براي تبادل هوا دارد و همين امر باعث مي شود كه پايشان كمتر بو بگيرد، ضمن اينكه خانم ها مدت كوتاه تري در طول روز خارج از منزل هستند.
چاره چيست؟
اگر مي توانيد، به محض رسيدن به محل كار كفش خود را در بياوريد و به جاي آن يك صندل طبي راحت بپوشيد؛ اگر هم امكان اين كاربرايتان وجود ندارد، حداقل سه تا چهار مرتبه در طول روز پاي خود را چند دقيقه از كفش ها خارج كنيد و اجازه دهيد تا پا و داخل كفش هايتان كمي هوا بخورند.
با اين كار زمينه تعريق زياد، ايجاد رطوبت و باكتري دركفش هايتان فراهم نمي شود؛ چاره ديگر اين است كه در فصل تابستان كفش هايي كه روزنه هاي ريز و درشتي براي تبادل هوا روي آن ها تعبيه شده است بپوشيد،تا با مشكل بوگرفتن پاهايتان مواجه نشويد؛ ضمن اينكه شستن پاها بلافاصله پس از رسيدن به منزل مي تواند از ماندگاري بوي بد در پاها پيشگيري كند.
دليل دوم: بو گرفتن ژنتيكي پا
برخي از افراد به طور ژنتيكي با مشكل تعريق بيش از اندازه كف دست و پا مواجه هستند؛ اگر اين افراد در شرايط استرس زا قرار بگيرند يا به بيماري هاي تيروئيد مبتلا باشند، تعريق كف دست و پايشان آن قدر زياد مي شود كه بايد مسائل مطرح شده را بيشتر ازساير افراد رعايت كنند تا پاهايشان بو نگيرد.
چاره چيست؟
از آنجا كه ممكن است پاي اين افراد در طول روز به شدت عرق كند و كفش آنها كاملاً خيس شود، به آنها توصيه مي كنيم يا چند بار در طول روز پاهاي خود را از كفش خارج كنند يا اگر مي توانند درمحل كار صندل هاي مناسب و روباز به جاي كفش بپوشند.
دليل سوم: توجه نداشتن به بهداشت كفش ها
متأسفانه يكي ديگر از دلايل بو گرفتن پاي آقايان، توجه نداشتن آنها به بهداشت پا وكفش هايشان است. معمولاً كمتر مردي پيدا مي شود كه مانند خانم ها حداقل يك ماه يا دو ماه يك مرتبه داخل و خارج كفش خود را كاملاً بشويد.بايد اين را هم بدانيد كه رعايت نكردن بهداشت در ناحيه زير بغل و كشاله ران آقايان هم مي تواند آلودگي هاي باكتريايي و ابتلا به بوي ناخوشايند را دراين نواحي به همراه داشته باشد؛ به طور كلي، تعريق از مؤثرترين عوامل ايجاد آلودگي هاي باكتريايي و بوي بد پاست.
چاره چيست؟
حداقل هر 35 تا 40 روز يك مرتبه كفش خود را با آب و مواد شوينده مناسب بشوييد؛ اگر قرار است تمام روز پاهايتان داخل كفش بماند، يك جوراب اضافه داخل كيف تان بگذاريد و در ميانه روز جوراب هاي مرطوب و آلوده خود را با جوراب هاي خشك و تميز عوض كنيد.
 


همه چيز در شرايط زندگي است

براي اينكه جواناني باهوش و باذكاوت داشته باشيم بايد دوران كودكي و نوجواني آنها را بسيار پربار كرده باشيم. رشد ذهني و عاطفي آنها نسبت مستقيم با عملكرد والدينشان دارد.
همه پدر و مادرها سعي مي كنند كه فرزندشان را سالم و تندرست بزرگ تربيت كنند. چگونگي رشد و پرورش آنها در دوره نوجواني زندگيشان از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و والدين بايد بدانند كه اين دوره به طور قطع در آينده روي قدرت فكري و ذهني آنها تأثير بسزايي مي گذارد.
هوش انسان تابع ژنتيك و محيط زندگي او است. اگر به ضريب هوشي والدين و كودكان توجه كنيد، مي بينيد كه رابطه مستقيمي با هم دارند. به علاوه خصوصيات ارثي ما بسته به محيط اطراف و شرايط زندگيمان شدت و ضعف پيدا مي كند.
يك خانواده حمايت كننده و پرمحبت باعث افزايش رشد هوشي فرزندان خود مي شود به اين دليل كه اين خانواده رشد فرزندش را در تمام ابعاد زير نظر دارد و با ساختن محيطي گرم و آرام، شرايط را براي تقويت قوه ذهني او آماده مي كند. تحقيقات نشان داده افرادي كه در مراكز كودكان بي سرپرست نگهداري مي شوند از ضريب هوشي پايين تري برخوردار هستند.
درست است كه رشد هوشي انسان از دوره نوزادي آغاز مي شود اما اين مسئله مهم را نيز نبايد از خاطر برد كه سبك زندگي و نوع برخورد در نوجواني و جواني در اين مسئله تأثيرگذار است. پس نوع برخورد و رفتار با جوانتان بسيار مهم است. انتقال تجربه ناكافي و نامناسب باعث توقف رشد اجتماعي جوانتان مي شود.
حل بسياري از مسائل زندگي و نوع رويارويي با مشكلات در دوره جواني به اين بستگي دارد كه چطور تجربياتتان را به فرزندتان منتقل كنيد. فراموش نكنيد كه جوانان همواره در حال يادگيري از نوع رويارويي شما با مشكلات هستند.
حق انتخاب را از فرزندتان نگيريد
جوان كامل دوره كودكي درست و كاملي هم دارد. نوزاد بعد از تولد بايد تحت مراقبت هاي حساس و ابراز عشق و محبت مادر خود قرار گيرد. در اين دوره تغذيه خود نوزاد نيز مهم است و ايجاد آرامش و گوش به زنگي به خواسته هاي وي باعث رشد عاطفي و هوشي او شده و غفلت از تمامي اين موارد منجر به جلوگيري از رشد هوشي او مي شود.
كودكان علاقه دارند خود پيروي داشته باشند يعني سعي كنند تا محيط اطراف شان را بشناسند. در نتيجه نبايد در حق انتخاب شان احساس اجبار كنند و هر چقدر بزرگ تر مي شوند اين حق انتخاب به نسبت گسترده تر مي شود. دو سال اول زندگي كودك را دوره حسي- حركتي مي نامند. در واقع كودك قبل از صحبت در پي آزادي حركت است.
در بسياري از مواقع كودك در اين دوره دوست دارد به همه چيز دست بزند و امتحان كند ولي پدر و مادر اجازه نمي دهند و سعي مي كنند از اين كار او جلوگيري كنند. چنين كاري منتهي به كاهش رشد ذهني كودك مي شود. بنابراين تا در سال اول زندگي كودكان محيطي امن برايشان تهيه شود تا آنها آزادانه حركت و حس كنجكاوي خود را ارضا كنند.در دوره نوجواني، حس كنجكاوي او نيز افزايش پيدا مي كند و اگر والدين او را تشويق كنند، موجب رشد خلاقيت وي مي شود و احساس كفايت به وجود مي آيد. خواندن كتاب و مجله، بازي هاي علمي و فكري و كارهاي دستي مثل نقاشي، كاردستي در رشد هوش او مؤثر است. در حقيقت بازي ها نقش حياتي در شكل گيري شخصيت كودك و هوش فكري او دارند.اجازه دهيد فرزندتان از خودش خلاقيت نشان دهد حتي در بازي كردن؛ چرا كه نيازي نيست تا به كودك تان بفهمانيد كه چطور بازي كند. او خودش به طور طبيعي بازي مي كند. بهتر است تا كودك در محيطي كه كودكان ديگر هم حضور دارند؛ اين مسئله باعث رشد اجتماعي و هوشي وي مي شود.
براي كمك به خلاقيت فرزندتان از نكات زير استفاده كنيد:
- اين بسيار مهم است كه براي افزايش ضريب هوشي فرزندتان حداقل روزي 10 دقيقه با او بازي كنيد.
- مادران فراموش نكنند تا از ابتداي دوره بارداري واكسن هاي ضروري را بزنند و با دوز مناسب از آنها استفاده كنند، چرا كه ميزان بالاي چنين واكسن هايي منجر به تخريب هوش كودك مي شود.
- توصيه مي شود از مصرف غذاهاي كنسروي و ظروف پلاستيكي مخصوصا براي پسربچه ها اجتناب شود.
- خواب كامل و مناسب در كودكان موجب ترميم سلول هاي مغزي كه در دوره خواب آنها انجام مي شود، مهم و ضروري است و كودكان حتما بايد الگوي خواب مناسب را رعايت كنند.
در حد توانتان كمك كنيد
مي توانيد با در نظر گرفتن تغذيه كافي و خوب، رشد هوشي فرزندتان را افزايش دهيد، تغذيه مناسب براي هوش، شامل تمام مواد غذايي كامل نظير ويتامين، مواد معدني، پروتئين و كربوهيدرات هاست.
تغذيه خوب به همراه تحريك ذهني نوجوان در دوران مدرسه روي ميزان هوش وي تاثير بسياري دارد. علاوه بر اين، فعاليت هاي بدني مثل ورزش هاي مناسب كه البته بايد به صورت هوازي باشد تا عضلاني، موجب افزايش قدرت ذهني او مي شود. نوجوانتان را تشويق كنيد تا يك رشته ورزشي مورد علاقه اش را پيگيري كند.
براي آگاهي پيدا كردن از نحوه فكر كردن نوجوانتان از او سوال بپرسيد. به اين ترتيب مي توانيد ببينيد كه او چگونه آن سوال را استدلال مي كند و به دنبال جوابي براي آن مي گردد. در واقع شما با طرح سوال مي فهميد كه او در چه مرحله رشدي قرار دارد. سعي كنيد يكي از بهترين دوستانش باشيد و از برنامه ريزي هايش براي آينده باخبر باشيد تا در حد توانتان به او كمك كنيد.
 


توصيه هاي ساده براي لاغر شدن و لاغر ماندن

آهسته و پيوسته
به نظرتان مي رسد به اندازه اي كه تلاش مي كنيد و مطلوبتان است وزن كم نمي كنيد؟ نااميد نشويد. وزن كم كردن زمان مي خواهد همانطور كه اين مقدار غذا به مرور جذب بدنتان شده اند. يكي از نكته هاي كاربردي در كاهش وزن اين است كه با نگاهي واقع بينانه به قضيه نگاه كرده و عددي غيرممكن را درنظر نگيريد. با درنظر گرفتن اهداف كوتاه مدت اما واقعي، مي توانيد طي بررسي هاي هفتگي نتيجه تلاشتان را ببينيد و به خودتان اميدوار شويد.
هر روز خودتان را وزن نكنيد
با اين كه گفته مي شود وزن كردن به طور منظم مي تواند به كاهش وزن منجر شود، متخصصان توصيه مي كنند اين كار را هفته اي يك بار انجام دهيد و خودتان را درگير نوسانات تغيير روزانه وزن نكنيد. هنگام وزن كردن خوب است اين نكات را هم درنظر بگيريد: در ساعت مشخص و يكساني اين كار را انجام دهيد، در روز مشخصي از هفته خودتان را وزن كنيد، يك وزنه براي اين كار درنظر بگيريد و از وزن كردن خودتان با وزنه هاي مختلف اجتناب كنيد، تا حد امكان لباستان هنگام اين كار مشابه با ساير دفعات باشد.
بخوابيد!
وقتي خوابتان كم شود، بدنتان بيش از مقدار مورد نياز هورمون محرك اشتها توليد كرده و در عوض مقدار توليد هورموني را كه هنگامي كه ديگر نياز به غذا نداريد به شما اطلاع مي دهد را كم مي كند. علاوه بر اينها، خوابيدن به ميزان كافي فرصت رو آوردن به خوردن هر چه بيشتر خوراكي ها و وعده هاي غيرضروري را به شما نمي دهد.
جشن گرفتن موفقيت ها
طي ماه گذشته چند كيلو وزن كم كرده ايد و به قرارتان با خودتان مبني بر پياده روي روزانه عمل كرده ايد؟ حالا وقت جشن گرفتن است. جشن گرفتن موفقيتها، اعلام كردن آنها به ديگران و مورد تشويق قرار گرفتن توسط آنها در ادامه تصميمات مي تواند بسيار مؤثر باشد پس جايزه را از خودتان دريغ نكنيد. نيازي هم به گفتن نيست كه بهتر است جشنتان بدون بستني و پيتزا باشد، در عوض چرا يك كتاب ،سي دي، بليت سينما يا تئاتر و يا يك لباس ورزشي جديد به خودتان هديه ندهيد.
با اين راهكارهاي ساده مي توانيد بدون متحمل شدن هزينه يا وقت و انرژي زياد، هميشه بدنتان را روي فرم نگه داريد.
گاهي امتحان كردن رژيم هاي لاغري متفاوت و انجام دادن تمرينات سخت و طاقت فرساي ورزشي چنان تمام فكر و ذهن ما را به خود مشغول مي كند كه از انجام دادن يا پرهيز كردن از يك سري كارهاي ساده غافل مي شويم و نتيجه باز هم چيزي نيست جز چاقي. براي مرور اين توصيه هاي ساده و كاربردي با ما همراه شويد.
نخوريد، بنوشيد
وقتي احساس كرديد گرسنه شده ايد، بلافاصله به سمت بسته چيپس و پفك نرويد چون شايد اصلا گرسنه نيستيد! بسياري از مردم احساس تشنگي را با گرسنگي اشتباه مي گيرند و هنگامي كه به سادگي مي توان با نوشيدن يك ليوان آب يا دمنوش هاي گياهي به نياز بدن پاسخ داد، به سمت خوردن انواع ميان وعده ها رفته و مقدار زيادي كالري به بدنشان وارد مي كنند.
پروتئين يادتان نرود
حتما مي دانيد كه پروتئين فوايد زيادي دارد و به سوختن چربيها هم كمك شايان توجهي مي كند، براي هر وعده غذايي طوري برنامه ريزي كنيد كه حتماً شامل پروتئين باشد؛ براي اين منظور مي توانيد از گوشت، ماست، پنير، مغزهاي خوراكي و حبوبات استفاده كنيد.
به غذايتان چاشني بزنيد
شايد تعجب كنيد كه اضافه كردن چاشني به غذا چه ربطي به لاغر شدن دارد اما خوب است بدانيد اضافه كردن انواع چاشني و ادويه به غذا، نه تنها باعث خوشمزه تر شدن آن مي شود بلكه اين خاصيت را نيز دارد كه چون غذا را با احساس رضايت و لذت بيشتري مي خوريد، زودتر سير شده و در نتيجه مقدار كمتري از آن را بخوريد.
هرچه كوچك تر، بهتر
يكي از بهترين راه ها براي اين كه جلوي اشتهايتان را گرفته و كمتر غذا بخوريد، انتخاب ظرف كوچك است. شايد به نظر كم اهميت بيايد اما مي توانيد با همين اقدام كوچك، گام بزرگي براي پيشگيري از چاق شدن برداريد. چگونه؟ به اين صورت كه وقتي ظرف كوچك باشد، حجم غذايي كه در آن ميريزيد زياد به نظر مي رسد و با اين حقه به راحتي ذهن و شكمتان را گول مي زنيد.
صبحانه را حذف نكنيد
با اين كه اغلب چنين تصور مي شود كه براي كاهش وزن خوب است از صبحانه چشم پوشي شود، اما مطالعات خلاف اين باور را نشان مي دهد. براساس مطالعاتي كه دانشمندان انجام داده اند اين نتيجه به دست آمده كه صبحانه نخوردن گرسنگي شما را تشديد كرده و در نهايت باعث مي شود ناهار و شام مفصل تري بخوريد.
با فيبر دوست شويد
حتما تا الان خيلي شنيده ايد كه بهتر است غذايتان حاوي فيبر باشد اما فوايد فيبر چيست؟ هضم بهتر غذا، جلوگيري از يبوست، پايين آوردن كلسترول و در نهايت كاهش وزن. منابع غني فيبر هم شامل اين غذاها هستند: جوي دوسر، حبوبات و بسياري از ميوه ها و سبزي ها.
 


پرخاشگري نوجوان را از شما دور مي كند

رفتار پرخاشگرانه والدين سختگير نوجوان را در برابر جامعه پرخاشگر مي كند.
زماني كه والدين از ابتداي تربيت به جاي نقش كنترل كننده نقش نظارتي داشته باشند و زبان مشترك خود را از دست نداده باشند با اعتماد متقابلي كه بين نوجوان و والدين هست و شناختي كه والدين از دوستان فرزند خود دارند و اشراف بر اينكه اين جمع، جمع آلوده اي نيست اين سفرها مي تواند انجام شود.
والدين در دوران نوجواني فرزندشان وارث تمام اشتباهاتي هستند كه در تربيت سال هاي گذشته كودكي خود داشته است. اگر از ابتداي تربيت مشكلاتي وجود داشته باشد در دوران نوجواني پدر و مادر اين احساس را خواهند داشت كه نوجوانشان ديگر قابل كنترل نيست و زبان مشترك خود را با او از دست مي دهند.
هر قدر در جامعه انحرافات و آسيب هاي اجتماعي زياد باشد باز هم خانواده اين امتياز را دارد كه خشت اول را در تربيت فرزند مي نهد. خانواده نمي تواند با اين تفكر كه نوجوان خود را در اختيار دارد فرزند سالم و ايده آلي به جامعه تحويل دهد زيرا نمي توان جامعه را استريليزه كرد بلكه بايد بچه ها را از همان ابتدا واكسينه كرد.
اگر از ابتدا كه فرد تربيت پذير است مهارت هاي زندگي و قدرت نه گفتن در او نهادينه شود فرد بدون حضور پدر و مادر هم بايد و نبايدهاي اخلاقي، مذهبي و هنجاري را در زندگي خود در نظر مي گيرد اين ارزش ها به او فرمان مي دهند.
از آغاز تربيت بايد تلاش كنيم زبان مشتركي با فرزندان خود داشته باشيم تا در نوجواني و جواني آنها بتوانيم به جاي كنترل و نصيحت بر رفتار و كردارشان نظارت كنيم و به اين ترتيب فاصله خود را با آنها كاهش دهيم.
روانشناسان معتقدند شيوه رفتاري سختگيرانه در تربيت فرزندان عموماً شبيه رفتارهاي پرخاشگرانه است.
بخشي از اين پرخاشگري در برخوردهاي عيني و فيزيكي نمود پيدا مي كند: بخش عمده پرخاشگري نيز در پرخاشگري كلامي است. اين والدين معمولا نظر خود را به فرزندانشان تحميل مي كنند و شيوه صحبت كردن آنها به گونه اي است كه اجازه رد و قبول يا به طور كلي اظهارنظر به بچه ها نمي دهد و آنها الزام دارند كه حرف والدين را بپذيرند.
روانشناسان ناديده گرفتن توانمندي هاي فرزندان را به عنوان يكي ديگر از مشخصه هاي والدين سختگير مي شمارند و معتقدند اين دسته از والدين اجازه اظهارنظر و ابراز وجود به بچه ها نمي دهند. معمولا نظارت اين والدين تبديل به كنترل فرزندان مي شود و آنها از اينكه مي بينند كه فرزند به شدت به آنها وابسته است و همه حرف هاي آنها را مي پذيرد احساس غرور و اقتدار مي كنند.
اكثريت والديني كه در دهه اول زندگي فرزندانشان با آنها سختگير هستند بايد بدانند كه در دهه دوم فرزندان همين كار را با آنها مي كنند. والدين سختگير بايد بدانند كه در مدت 10سال اول زندگي كودك مي توانند اجازه مشاركت و مسئوليت پذيري به او ندهند. به اين ترتيب بسياري از خواسته هاي كودك سركوب مي شود و به صورت عقده در درون او باقي مي ماند اما با شروع دهه دوم زندگي و وارد شدن كودك به فصل نوجواني با تغيير و تحولاتي كه در بچه شكل مي گيرد او براي مقابله با اين وضعيت تحريك خواهد شد.
نوجواني كه با ورود به اجتماع خود را ضعيف و ناتوان مي بيند و مشاهده مي كند كه عملكرد موفقي ندارد عامل همه اين عدم موفقيت را پدر و مادر خود تلقي مي كند و به جاي اينكه رفتارش اصلاح شود رفتار مقابله اي در پيش مي گيرد و همان پرخاشگري را به والدين خود باز مي گرداند.
اين پرخاشگري با والدين در بيشتر موارد به پرخاشگري با جامعه منجر مي شود، پدر و مادران سختگير احساس مي كنند بهترين روش تربيتي را در مقابل فرزندان خود دارند اما نگرش آنها به مسائل تربيتي اشتباه است. كنترل و نظارت در شيوه هاي تربيتي به طور كامل رد نمي شود اما والدين بايد با پشتوانه منطق قاطعيت لازم را در برابر فرزندان داشته باشند. با معيار منطق مي توان در مواردي سختگيري كرد يا آزادي عمل به فرزندان داد.
فراموش نكنيم رفتار منطقي باعث مي شود بچه ها بدون عقده بزرگ شوند و اگر در مواردي هم برخوردي بين والدين و فرزندان ايجاد شد اين برخورد و ناراحتي ناشي از آن كوتاه است. ضمن اينكه والدين دموكرات و منطقي مي توانند منطق فرزندان خود را هم بپذيرند و حق را به او بدهند.
روانشناسان به والدين توصيه مي كنند كه مهارت جراتمندي را جايگزين پرخاشگري كنند تا بتوانند همراه با رفتار منطقي قاطعيت لازم را نيز در برابر فرزندان خود داشته باشند.
 


بيسكويت ميان وعده اي براي دانش آموزان

آيا بيسكويت يك ميان وعده مناسب براي دانش آموز محسوب مي شود؟
در ميان انواع و اقسام بيسكويت هاي كرم دار، سبوس دار، رژيمي، ويفري، شكلاتي و كراكر نمكي كدام يك ارزش تغذيه اي بيشتري دارد؟ آيا بيسكويت هاي سبوس دار واقعا رژيمي است؟ اينها سؤالاتي است كه اين روزها اغلب خانواده هايي كه بچه مدرسه اي دارند از كارشناسان و متخصصان علوم غذايي مي پرسند؛ اما به راستي بيسكويت چه خاصيتي دارد؟
يكي از خاصيت هاي خوب بيسكويت، ماندگاري بالاي آن است؛ اين محصول به دليل قطر كم، به خوبي پخته و به دليل رطوبت پايين دچار كپك زدگي و فساد ميكروبي زودرس نمي شود.
بيسكويت از موادي چون آرد گندم، شكر، تخم مرغ، روغن جامد، نشاسته و برخي افزودني هاي ديگر تهيه مي شود؛ در خمير اغلب بيسكويت ها به جاي مخمر از جوش شيرين و بهبوددهنده هاي سنتزي استفاده مي شود كه ارزش تغذيه اي چنداني ندارد.
روغن به كار رفته در اين محصول نيز از نوع روغن مخصوص قنادي با درجه اشباع بالاست و ساختار آن با روغن هاي خانگي متفاوت است.
بيشتر بيسكويت ها، پركالري و در هر 100 گرم آنها 330 كالري انرژي نهفته است؛ البته اين ميزان در بيسكويت هاي كرم دار و شكلاتي بيشتر است.
¤ بيسكويت كرم دار، پرچرب و پركالري
در ميان طيف وسيع بيسكويت ها، انواع كرم دار آن كالري بسيار بالايي دارد و چاق كننده است؛ كالري بالاي اين محصول به دليل كرم خامه اي شكل پرچربي است، كه به صورت يك لايه ميان هر دو عدد بيسكويت استفاده مي شود.
اين كرم از مخلوط روغن جامد، پودر شكر، مواد رنگي و اسانس تهيه مي شود و برخلاف ظاهر خامه اي مزاياي تغذيه اي خامه لبني را ندارد؛ اين بيسكويت براي مبتلايان به ديابت، چربي خون بالا و دانش آموزان چاق محدوديت مصرف دارد.
¤ ويفرها، كم كالري
ويفرها به دليل داشتن طعم هاي متنوع و ايجاد حس مطلوب در زمان جويدن بيشتر مورد استقبال كودكان است؛ كرم موجود در اين محصول از بيسكويت كرم دار، كم حجم تر و كم كالري تر بوده و چاق كنندگي كمتري دارد، اما نكته مهم آنكه برخي توليدكنندگان غيرمتعهد براي افزايش جذب مصرف كننده از اسانس هاي ميوه اي شيميايي در دوزهاي بالا استفاده مي كنند كه مي تواند براي كودكان در حال رشد و افرادي كه سيستم ايمني ضعيفي دارند، مخاطره آميز باشد.
از اين رو از مصرف ويفرهايي كه طعم و بوي قوي دارد اجتناب كنيد؛ طعم كاكائويي و قهوه در اغلب ويفرها منشأ طبيعي دارد.
¤ بيسكويت سبوس دار، رژيمي نيست
متأسفانه اين روزها بيسكويت سبوس دار از نظر افراد چاق، رژيمي و كم كالري و از نظر مبتلايان به ديابت به دليل دارا بودن سبوس گندم بي ضرر محسوب مي شود.
اما بايد بدانيد اين بيسكويت در مقايسه با بيسكويت معمولي تنها سبوس بيشتري دارد و روغن و شكر به كار رفته در آن مانند ساير بيسكويت ها به يك ميزان بوده و چاق كننده است و براي افراد ديابتي محدوديت مصرف دارد؛ البته اين محصول به دليل آن كه از آرد كامل گندم و سبوس تهيه مي شود، از نظر تغذيه اي بر ساير بيسكويت ها برتري داشته و مصرف آن براي ميان وعده دانش آموز گزينه مناسبي است.
¤ بيسكويت رژيمي نداريم!
چند سالي است كه در برخي مغازه ها با نانوايي هاي فانتزي، بيسكويت هايي تهيه مي شود كه شيره توت، خرما، انگور يا شيرين كننده هاي مصنوعي جايگزين شكر شده و با نام رژيمي براي افراد ديابتي عرضه مي شود، اما بايد بدانيد شيره ها همچون شكر، كالري يكساني دارد و درصدي از قند موجود در آنها از نوع ساكاروز بوده و براي جذب، نياز به انسولين دارد.
از سوي ديگر تهيه بيسكويت هاي رژيمي يك كار سنتي نيست كه يك نانوا يا كارگر معمولي بتواند آن را انجام دهد؛ اين نوع محصولات بايد زير نظر متخصصان تغذيه و طبق يك فرمولاسيون استاندارد تهيه شود.
¤ كراكر و چوب شور، نوعي بيسكويت نمكي
شايد تا به حال نام كراكر به گوشتان نخورده باشد؛ كراكر همان بيسكويت هاي ترد مربع شكل با سطوح آغشته به ذرات درشت نمك است كه اين روزها در اشكال متنوع و اندازه هاي ريز و درشت تهيه مي شود؛ اين بيسكويت به دليل دارا بودن نمك براي افراد با فشار خون بالا، بيماران كليوي و قلبي محدوديت مصرف دارد.
نوع ديگر بيسكويت هاي نمكي، چوب شور است كه مصرف چند عدد آن براي افرادي كه سردرد با سرگيجه ناشي از فشار خون پايين دارند، مناسب است؛ چوب هاي حاوي دانه هاي كنجد با كره بادام زميني گزينه بهتري است.
¤ احتياط كنيد!
بيسكويت هايي كه با آرد گندم تهيه مي شود براي كودكان كمتر از 7 ماه توصيه نمي شود؛ عوارض مصرف اين خوراكي براي كودكان 3-4 ماهه مي تواند به شكل آلرژي به گندم و اسهال هاي مزمن تظاهر كند؛ بيسكويت گندم براي مبتلايان به سلياك (اختلال خودايمني روده باريك با زمينه ژنتيكي) و انواع شكلاتي آن براي كودكان بيش فعال توصيه نمي شود.
¤ خطر بيسكويت هاي سوخته
از مصرف بيسكويت هاي سوخته و تلخ بپرهيزيد؛ در اثر سوخته و قهوه اي شدن محصولات داراي مواد كربوهيداتي همچون بيسكويت در حرارت هاي بالاي پخت، ماده اي سرطان زا به نام «آكريلاميد» ايجاد مي شود.
اين ماده به محض ورود به بدن تجزيه شده و مي تواند موجب تضعيف سيستم ايمني و عصبي بدن شود و به بروز انواع سرطان بينجامد.
¤ بيسكويت كيلويي نخريد
بيشتر بيسكويت هايي كه به صورت فله اي در برخي مغازه ها يا نانوايي هاي فانتزي از سوي كارگران تهيه مي شود، اغلب حاوي مواد افزودني و نگه دارنده هاي غيرمجاز با دز بالا بوده و در شرايط غيربهداشتي توليد مي شود.
اين محصولات گرچه قيمت پايين تري داشته و به صرفه تر است، اما به دليل آن كه تاريخ توليد نامعلوم، شرايط نگهداري نامساعد و مواد اوليه نامرغوب دارد و اغلب به صورت روباز و خارج از بسته بندي به دور از نظارت وزارت بهداشت تهيه و عرضه مي شود، براي سلامت مصرف كننده به خصوص كودكان و دانش آموزاني كه مصرف مستمر و طولاني مدت دارند، مخاطره آ ميز است.
 


لكه هاي فرش

يكي از مشكلاتي كه براي فرش ها ممكن است رخ بدهد به وجود آمدن لكه هاي مختلف روي آن ها است. پاك كردن هر كدام از اين لكه ها نيز روشي مخصوص به خودشان را دارند چرا كه در صورت عدم توجه ممكن است فرش از آنچه هست خراب تر شود. در اينجا به نحوه پاك كردن تعدادي از اين لكه ها اشاره مي كنيم.
لكه چاي و قهوه
لكه چاي و قهوه روي فرش و موكت مانند لكه زدايي شير است و بايد ابتدا اضافي آن را برداشت و با آب نيم گرم و مقداري پودر لباس شويي و اسفنج آن را تميز كرد و اگر لكه ها باز باقي ماند از آب اكسيژنه 5درصد و مقداري آب لكه زدايي را ادامه دهيد تا خوب پاك گردد و سپس با دستمال محل را خشك كنيد و مالش دهيد تا زيبايي خود را پيدا كند و مثل قبل تميز و زيبا گردد.
لكه چسب
لكه چسب ها از جمله سمج ترين لكه هايي هستند كه مي توان از آن ها نام برد. اين لكه ها مي توانند فرش شما را از بين ببرند چراكه وارد تار و پود فرش مي شوند. براي پاك كردن اين لكه ها ابتدا به اندازه يك قاشق غذاخوري مايع تميز كننده با PH متوسط را با مقداري آب ولرم مخلوط كنيد و همچنين مي توانيد مقداري نيز آمونياك به آن اضافه كنيد تا چسب ها را به راحتي بتوانيد پاك كنيد. البته توجه داشته باشيد كه درصورت استفاده زياد از آمونياك ممكن است فرش شما زودتر پوسيده شود.
لكه قطرات شمع
شايد گاهي براي شما رخ بدهد كه اشك هاي شمع در تولدها و يا در زمان قطعي برق روي زمين افتاده و لكه هايي را به وجود آورد. براي حل اين مشكل يك كاغذ قهوه اي رنگ يا يك كاغذ خشك كن روي نقطه موردنظر بگذاريد و سپس يك اتوي داغ را روي خشك كن يا پاكت بگذاريد پس از چند دقيقه شمع به كاغذ مي چسبد در صورت لزوم اين كار را چند بار تكرار كنيد.
تنباكو و نيكوتين
اين لكه ها از جمله سرسخت ترين و محتمل ترين لكه هايي هستند كه مي توانيد روي فرش پيدا كنيد. اين نكته را در خاطر داشته باشيد كه بهترين پاك كننده براي اين لكه ها گليسيرين است. در ابتدا مقداري از گليسيرين را روي محل مورد نظر بريزيد و به آرامي آن را تميز كنيد سپس دوباره اين كار را انجام دهيد و مقداري لكه پاك كن نيز روي آن بريزيد و براي نيم ساعت آن را روي محل بگذاريد سپس آن را بشوييد. با اين كار بايد تمام لكه هاي حاصل را از بين برود.
لكه دوده:
يكي از لكه هايي كه شايد كمتر با آن روبه رو شويد لكه هاي دوده است. البته بهتر است با نحوه تميز كردن آن آشنا باشيد تا در زمان نياز بتوانيد از آن استفاده كنيد. براي از بين بردن آثار دوده بويژه بر روي فرش يا موكت تيره بايستي مقداري نمك روي لكه بپاشيد.
لكه آدامس
براي از بين بردن لكه آدامس بايستي از يخ استفاده كرد بدين صورت كه قطعات يخ را روي آدامس قرار دهيد تا آنكه كاملاً سخت و شكننده شود سپس براي از بين بردن آثار آن از يك ماده شوينده استفاده كنيد. البته به غير از يخ مي توانيد از سفيده تخم مرغ نيز استفاده كنيد همچنين روش استفاده از آن نيز به مانند يخ است.
لكه جوهر خودكار
در خانه هايي كه دانش آموزها هستند اين لكه بسيار زيادي ديده مي شود. براي اين منظور مقدار زيادي اسپري موي مخصوص روي لكه بپاشيد.
بگذاريد خشك شود سپس به آرامي با محلول آب و سركه آن را تميز كنيد. البته توجه داشته باشيد كه ميزان سركه اي كه استفاده مي كنيد به اندازه اي نباشيد كه تارهاي فرش را خراب كند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14