(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 6 مهر 1391 - شماره 20317

فعاليت مركز مبادله ارز در ارزيابي كارشناسان و مسئولان اقتصادي
معاون سازمان بورس اعلام كرد
دلايل چهارگانه رشد شاخص بازار سهام
بانك مركزي اعلام كرد
نحوه فروش ارز به دانشجويان و بيماران
كره جنوبي ماهانه 6 ميليون بشكه نفت از ايران وارد مي كند
كوتاه اقتصادي
وزير اقتصاد خبر داد
افزايش چشمگير ذخيره سازي كالاهاي اساسي
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر:
قيمت سكه حبابي است
طي مدت 6 ماه انجام شد
مبادلات تجاري 47 ميليارد دلاري ايران با جهان
فعاليت 6 هزار واحد پتروشيمي در شهرك هاي صنعتي
وزارت نفت:
ادعاي آمريكا درباره شركت ملي نفت ايران بي اساس است
قيمت تصويب شده تخم مرغ شانه اي 6600 تومان
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور اعلام كرد
پرداخت يارانه تنها راه حل كاهش قيمت گوشت قرمز
ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت اعلام كرد
سهميه سوخت وانت بارها كاهش نيافته است


فعاليت مركز مبادله ارز در ارزيابي كارشناسان و مسئولان اقتصادي

در پايان سومين روز از فعاليت مركز مبادله ارز كه با استقبال قابل توجه فعالان اقتصادي روبرو شده است تعدادي از مسئولان و كارشناسان ذيربط نيز به اظهارنظر درباره عملكرد سه روزه اين مركز پرداختند.
وزير صنعت، معدن و تجارت كه به همراه جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از مركز مبادله ارز بازديد كرده بود در ارزيابي خود از عملكرد اين مركز گفت: چشم انداز كلي اين است كه بتدريج آثار مثبت اين حركت در بازار ارز پديدار شود.
غضنفري با بيان اينكه راه اندازي مركز مبادلات ارزي كار جديدي است كه نيازمند مراقبت ويژه است، افزود: البته راهكار مناسبي است كه شفافيت معامله در آن مشاهده شود. از نظر وزير صنعت، معدن و تجارت، وجه مميزه مركز مبادلات ارزي عدم اختصاص داشتن آن به يك گروه خاص است و همه صادركنندگان مي توانند در اين مكان ارز خود را عرضه كنند و بتدريج نيز ساير اولويت هاي كالايي ديگر اضافه خواهد شد.
وي با تصريح بر اينكه حتي در آينده تامين بخشي از ارز مورد نياز خدمات در فرآيند فعاليت مركز مبادلات ارزي پيش بيني شده، گفت: درباره نتايج مثبت اين طرح بايد صبور بود و به اجراي بهتر آن كمك كرد.
به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت تخصيص ارز مورد نياز اولويت هاي سه تا پنج با دو درصد پايين تر از نرخ بازار مي تواند به كاهش قيمت تمام شده توليد كمك كند و در عين حال اين بازار قادر خواهد بود تا نقش رهبري قيمت را برعهده گيرد زيرا اگر حجم فروش بالا رود، به معناي اين است كه عرضه ارز به اين اولويت ها بر روي قيمت كلي بازار ارز تأثير مثبتي گذاشته است.
وزير اقتصاد: در ارزيابي نبايد عجله كنيم
وزير امور اقتصادي و دارايي هم در پايان جلسه ديروز هيئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره تأثير ايجاد اتاق جديد مبادلات ارزي در بازار ارز گفت: نبايد در ارزيابي هاي خود عجله كنيم، اين بازار روزهاي آغازين خود را پشت سر مي گذارد و روز اول با وجود اينكه ميزان زيادي ارز از سوي بانك مركزي به اين بازار ارائه شد ما براي اين ارزها مشتري نداشتيم.
حسيني گفت: اما روز سه شنبه براساس اطلاعات دريافتي معاملات وسيعي صورت گرفته اما ارز خريداري شده نسبت به ارز تدارك ديده شده بسيار كم است و اين نشان مي دهد اين بازار پتانسيل فراواني براي پوشش نيازهاي ارزي كشور دارد.
استقبال عالي بوده است
در همين حال معاون ارزي بانك مركزي با ارائه گزارشي از نحوه عملكرد مركز فوق طي سه روز گذشته و موفق ارزيابي كردن آن، استقبال متقاضيان از مركز مبادله ارزي را عالي توصيف و ابراز اميدواري كرد در روزهاي آينده شاهد روند رو به گسترش متقاضيان باشيم.
كياني راد ميزان تبادلات در مركز مبادلات ارز طي روز كاري چهارم مهر ماه 91را بالغ بر 10ميليون دلار اعلام كرد و افزود: با توجه به استقبال ساير بانك ها جهت فعاليت در اين مركز؛ بانك هاي پاسارگاد، پارسيان و توسعه صادرات نيز از روز چهارشنبه پنج مهر ماه به صورت آزمايشي به عنوان بانك هاي عامل جديد، در مركز مبادلات ارزي فعاليت كردند.
وي همچنين در گفت وگو با ايرنا نحوه محاسبه نرخ ارز غيرمرجع براي استفاده در مركز مبادلات ارزي را اعلام كرد و گفت: اين نرخ با همكاري اداره نظارت بر مؤسسات بانكي بانك مركزي تعيين مي شود.
كياني راد افزود: كارشناسان بانك مركزي روزانه بازار ارز را رصد كرده و پس از بررسي هاي لازم ميانگين نرخ غيررسمي را اعلام مي كنند.
وي اين توضيح را نيز داد كه در تعيين نرخ ارز غيرمرجع، كارمزدي كه صرافي ها براي نقل و انتقال در نظر مي گيرند نيز محاسبه مي شود.
گفتني است پيش از اين مطرح شده بود كه نرخ ارز مركز مبادله ارز 2 درصد زير قيمت بازار آزاد خواهد بود ولي ظاهراً با توضيحات معاون ارزي بانك مركزي اين نرخ به گونه اي ديگر تعيين مي شود.
رانت از بين مي رود
از سوي ديگر صمد كريمي سخنگوي مركز مبادله ارز هم با اشاره به استقبال متقاضيان از اين مركز گفت: با اين ساز و كار بازار شفاف شده و رانت ارز از بين مي رود.
وي به فارس گفت: در فازهاي بعدي نمايندگان دستگاه ها در محل سازمان خود كارهاي مربوط به ارز را انجام خواهند داد و جريان اطلاعات بين سازمان ها در مورد ثبت سفارش، ميزان ارز مورد نياز و نوع كالا به صورت الكترونيكي انجام خواهد شد.
بازار را متعادل مي كند
يك معامله گر بازار آتي سكه هم با اشاره به اينكه راه اندازي اتاق مبادلات ارزي اقدام مؤثري است كه به كاهش دلار كمك مي كند ولي نياز به زمان دارد، گفت: تقاضا براي دلار در بازار با توجه به شروع به كار اين اتاق اندكي كاهش يافته و اگر مشكلي در ارائه ارز به افرادي كه اقدام به خريد مي كنند وجود نداشته باشد، اتاق ارزي مي تواند قيمت دلار را متعادل كند.
مهدي ابريشمي خاطرنشان كرد: در حال حاضر تقاضا براي دلار در بازار آزاد كمتر شده و بيشتر سفته بازان حضور دارند، معتقدم قيمت فعلي دلار بالا و كاذب است و با گذشت زمان از راه اندازي اتاق ارزي قيمت ها متعادل مي شود.
وي با اشاره به اينكه طبق گفته مسئولان دلار وجود دارد و كمبودي نيست، ولي قرار است بيشتر به كالاهاي اساسي اختصاص دهند، بيان كرد: با گذشت زمان نرخ دلار كاهش مي يابد ولي به نظر بنده كمتر از 2200 تومان نخواهد شد و حدود 2400 كه به نظر مي رسد مسئولان نيز به اين رقم تمايل دارند، تثبيت مي شود.
پيشنهاد نمايندگان مجلس درباره مركز مبادله ارز
خاطرنشان مي شود تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اخيراً در بازديد از مركز مبادله ارز با ابراز خرسندي از ايجاد اين مركز پيشنهاد كردند جهت رفاه حال متقاضيان، فضا و امكانات بيشتري به مركز اختصاص يابد تا روند خدمات رساني تسريع يابد.
 


معاون سازمان بورس اعلام كرد

دلايل چهارگانه رشد شاخص بازار سهام

معاون سازمان بورس 4 دليل رشد شاخص بازار سهام را اعلام كرد.
سيدعلي حسيني در گفت وگو با فارس اظهار داشت: بخشي از نوسان بازار ناشي از ويژگي ها و مزيت هاي بازار سرمايه مانند قاعده مندي، تحت نظارت بودن و روند صعودي آن در ميان و بلندمدت است، به طوري كه طي چند سال گذشته و همين مدت اخير، شاخص بورس و متغيرهاي اصلي آن رشد خوبي كرده اند.
وي ادامه داد: اين درحالي است كه وقتي در ساير بازارها تلاطم باشد نگاه ها به سمت بورس و بازار سرمايه متوجه مي شود كه از اين جهت نشانه مثبتي است.
اين مقام مسئول با اشاره به اثر تغييرات نرخ ارز بر شركت هاي بزرگ بورس خاطرنشان كرد: عامل دوم مربوط به افزايش نرخ ارز است كه با راه اندازي سامانه معاملاتي ارز و اعلام بانك مركزي، نرخ برابري ارز با ريال افزايش يافت كه قطعا وضعيت سودآوري شركت هاي بزرگ صادركننده را براي دست اندركاران بازار تسريع مي كند.
حسيني ادامه داد: علاوه بر اين عرضه هاي برخي شركت هاي فولادي و پتروشيمي در بورس كالا و اقدام به فروش محصولات با قيمت هاي جديد و همچنين افزايش قيمت 22درصدي سيمان منجر به انتقال اثر آن بر فروش شركت هاي حاضر در بورس مي شود. به همين دليل سرمايه گذاران هم به چنين اتفاقي عكس العمل نشان مي دهند.
وي در واكنش به اين سؤال كه با توجه به رشد بيش از 2100 واحدي شاخص در سال جاري و ميانگين بازدهي 8 درصدي سرمايه گذاري در بازار سهام آيا مي توان باز هم انتظار به رشد شاخص را داشت؟ پاسخ داد: اين موضوع نكته درستي است. در سه ماهه دوم سال جاري نسبت قيمت به درآمد بازار (ميانگين نسبتP/E ) بسيار كاهش يافت و قيمت سهام اغلب شركت ها اصطلاحا به كف رسيد و خريد سهام براي سرمايه گذاران ريسك پذير جذاب شد. اين جريان هم عامل موثر ديگري براي رشد شاخص است.
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران اوراق بهادار در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا با رشد روزهاي گذشته قيمت ها و شاخص بورس، نقدينگي هاي جديدي به سمت بازار سهام آمده؟ توضيح داد: ارزش معاملات دو سه هفته گذشته بازار سهام نشان مي دهد نقدينگي هاي جديدي وارد بازار شده كه انتظار مي رود با طولاني تر شدن روند صعودي متغيرها، علاوه بر ورود منابع خارج شده از بورس طي ماه هاي گذشته، منابع تازه ديگري از ساير بازارها وارد بورس شود.
حسيني در خاتمه به سهامداران مخصوصا افراد حقيقي تأكيد كرد: در اين شرايط رونق يا به هنگام ركود افراطي بازار به سرمايه گذاران توصيه مي شود با احتياط عمل كرده و بر روي فضاي كلي بازار چه در زمان ركود و چه هنگام رشد حركت نكنند. همچنين توصيه مي شود سرمايه گذاران بر روي صنايعي سرمايه گذاري كنند كه از آنها شناخت كافي دارند، چرا كه هر چند ممكن است شاخص رشد كند اما اگر سرمايه گذاران اشتباه تحليل و تصميم گيري كنند ممكن است با زيان روبرو شوند.
بورس حباب ندارد
همچنين در شرايطي كه شاخص بورس ديروز براي چندمين روز پياپي باز هم ركورد زد و وارد كانال 28 هزار واحدي شد، يك كارشناس بورس تأكيد كرد كه بازار سهام حباب ندارد.
شاهين شايان آراني در تحليل خود از شرايط فعلي بورس گفت: ملاك ارزشيابي همه بازارهاي سهام مخصوصا بورس اوراق بهادار تهران به شاخص قيمت به درآمد (P/E ) و روند آن بستگي دارد. اين متغير در طول تاريخ بورس ايران در برخي زمان ها به حدود 5/3 و گاه به 10 مرتبه (اوايل سال گذشته) رسيده كه چنين روندي نشان دهنده شكل گرفتن ركود با حباب بود. اما متوسط منطقيP/E بازار سهام كشور بين 5/4 تا 5/6 مرتبه است. در اين محدوده، قيمت ها متعادل و روان بوده و خبري از حباب هم نيست، اما برخي از شركت هاي خاص به دلايلي مانند اطلاعات نهاني گاه با نسبت هاي بيش از 10 مرتبه مواجه شده و يا شركت هايي مانند نساجي ها و گاه خودرويي ها با نسبت هاي دو مرتبه اي و منفي هم مواجه شده اند.
وي افزود: درحال حاضر به دلايل آزادسازي قيمت كالاها و با در نظر گرفتن نسبت قيمت بر درآمد بازار كه بيش از 6 مرتبه است وضعيت شاخص بورس متعادل بوده و نگران كننده نيست.
ركوردزني شاخص
ركوردشكني هاي شاخص بورس ديروز هم تكرار شد و به بيش از 28 هزار واحد رسيد.
اين ركوردشكني درحالي رخ داد كه بازار سهام ديروز شاهد بيشترين جهش روزانه ارقام هم بود و فقط طي نيم ساعت اول فعاليت بازار شاخص بورس 420 واحد رشد كرد.
البته عليرغم اين ركوردشكني هاي پي درپي، ميانگين بازدهي سرمايه گذاري بازار سهام طي 7 ماه اخير به بيش از 8درصد رسيده كه هنوز فاصله زيادي با بازارهاي رقيب همچون سكه و ارز دارد.
 


بانك مركزي اعلام كرد

نحوه فروش ارز به دانشجويان و بيماران

روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: با توجه به تصميمات اتخاذ شده درخصوص مقررات خريد و فروش ارز موارد ذيل را به اطلاع هموطنان عزيز مي رساند:
1- فروش ارز به نرخ مرجع كماكان براي دانشجويان بورسيه
( مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت ، درمان و پزشكي ) همچنين بيماران داراي تاييديه شوراي عالي پزشكي و زائرين حج تمتع 1391 امكان پذير خواهد بود.
2- كليه بانكها مجاز هستند ارز متقاضيان را (اعم از حواله و اسكناس ) به نرخ غيرمرجع(مبادله اي) كه روزانه توسط اداره بين الملل بانك مركزي اعلام مي شود خريداري نمايند.
3- كليه بانكهاي عامل مي توانند ارزهاي خريداري شده به شرح بند(2) فوق را به نرخ غيرمرجع( مبادله اي) به علاوه يك درصد (با احتساب كارمزد) بابت مصارف خدماتي (به استثناي ارز مسافرتي) و در چارچوب مقررات به فروش برسانند.
4- مسافران خارج از كشور مي توانند ارز مسافرتي موردنياز خود را به نرخ غير مرجع(مبادله اي) به علاوه يك درصد (با احتساب كارمزد) در چارچوب مقررات، از بانكهاي ملي ايران يا ملت تامين نمايند.
 


كره جنوبي ماهانه 6 ميليون بشكه نفت از ايران وارد مي كند

يك مقام آگاه كره جنوبي از بارگيري دومين محموله نفت خام ايران توسط يك پالايشگاه اين كشور به ميزان 2 ميليون بشكه خبر داد و اعلام كرد: نخستين محموله به همين رقم در راه كره است.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، يك منبع آگاه در دولت كره جنوبي گفت: با از سرگيري واردات نفت از ايران، «اس كي انرژي» بزرگ ترين پالايشگاه كره جنوبي دومين محموله نفت خام خود از ايران را هفته گذشته بارگيري كرد.
وي توضيح داد: اين محموله به ميزان 2 ميليون بشكه است و تحت پوشش بيمه اي ايران قرار دارد. سخنگوي اين پالايشگاه هفته گذشته تأييد كرد كه محموله ديگري ازايران با حجم مشابه هم اكنون به مقصد كره جنوبي در حركت است.
اين منبع آگاه در وزارت اقتصاد كره جنوبي با توضيح اينكه اس كي دومين محموله خود را هفته گذشته از ايران حركت داده است، خاطرنشان كرد: نخستين محموله اين پالايشگاه هنوز به كره نرسيده است.
اين مقام كره اي اضافه كرد: ديگر پالايشگاه اين كشور، هيونداي اويل بانك نيز 2 ميليون بشكه نفت از ايران تا پايان ماه بارگيري خواهد كرد.
پالايشگاه هاي كره جنوبي از ماه سپتامبر در نظر دارند تا واردات ماهانه خود برابر با بيش از 6 ميليون بشكه از ايران را از سر بگيرند.
به عقيده كارشناسان هر چه زمان بيشتري مي گذرد قدرت تحريم ها عليه ايران كمتر مي شود. ايران با استفاده از نفتكش ها و خدمات بيمه شركت هاي داخلي توانسته است تحريم بيمه اي اروپا را پشت سر بگذارد. فرا رسيدن فصل سرما نيز به ايران براي دور زدن تحريم ها كمك زيادي مي كند.
شركت سوييسي بزرگترين خريدارنفت ايران
شركت ويتول بزرگترين تاجر نفت در جهان، در اقدامي كه ضربه ديگري به تحريم هاي غرب عليه ايران است، درحال خريد و فروش نفت ايران است.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز گزارش داد: تحقيق از 10 تاجر نفتي در جنوب شرق آسيا، چين و خاورميانه نشان مي دهد، شركت ويتول ماه گذشته 2 ميليون بشكه از نفت كوره كه براي توليد برق مورد استفاده قرار مي گيرد، از ايران خريداري كرده و به تاجران چيني فروخته است.
شركت ويتول مستقر در سوئيس موظف به تبعيت از تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه صادرات نفت ايران نيست، زيرا سوئيس تصميم گرفته كه از تحريم هاي آمريكا و اتحاديه اروپا پيروي نكند.
اين شركت اوايل امسال معامله نفت ايران را از دفاتر خود در اروپا متوقف كرد، اما منابع تجاري مي گويند كه اين شركت معامله نفت ايران را از خاورميانه ادامه داده است.
شركت خصوصي ويتول تحت رياست يان تيلور انگليسي قرار دارد.
 


كوتاه اقتصادي

¤ دبير انجمن مراكز تخصصي تحقيق و توسعه صنايع و معادن با اشاره به انتخاب 10 ايده برتر دانش آموزي در زمينه خلق محصول، گفت: شركت هاي خودروساز كشور نسبت به استفاده از ايده هاي برتر دانش آموزي ابراز تمايل كرده اند. حميد طاهباز توكلي با بيان اينكه براي نخستين بار ايده هاي برتر دانش آموزي در زمينه خلق محصول در دومين جشنواره بين المللي جوايز تحقيق و توسعه ايران 11 مهرماه انتخاب مي شوند، گفت: هدف از انتخاب اين ايده ها اين است كه فرهنگ تفكر در بين دانش آموزان كشور رواج يابد.
¤ مديرعامل شركت فاضلاب تهران از امضاي تفاهمنامه احداث تأسيسات فاضلاب با شهرداري منطقه 22 خبر داد و گفت: پروژه فاضلاب منطقه 22 تهران با سرمايه گذاري 2100 ميليارد ريالي شهرداري اين منطقه توسط شركت فاضلاب تهران اجرا مي شود. اصغر رياضتي افزود: طبق تفاهمنامه اي كه براي تسريع و تسهيل در ايجاد زيرساخت هاي منطقه با شهرداري منطقه 22 به امضا رسيد، شهرداري اين منطقه با مشاركت و سرمايه گذاري در احداث اين تأسيسات، انتفاع و بهره برداري از پساب حاصل از جمع آوري و تصفيه فاضلاب را براي مصارف فضاي سبز استفاده خواهد كرد.
¤ وزير انرژي تركيه با اشاره به اين كه اجراي موافقت نامه هاي انرژي كشورش با ايران همچنان ادامه دارد گفت: امكان امضاي توافقات جديد ميان دو كشور وجود دارد. تانر ييلديز با اشاره به نياز كشورش به واردات گاز طبيعي گفت: ما تمايل داريم تا پروژه هاي خط لوله با روسيه، آذربايجان، ايران و كشورهايي كه تركيه روابط جديدي با آنها ايجاد كرده است را توسعه دهيم.
¤ سود نقدي سهامداران اشخاص حقيقي، شركت فولاد خوزستان براي سال مالي 1390، توسط شعب بانك صادرات ايران پرداخت مي شود. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، براساس توافق به عمل آمده بين اين بانك و شركت فولادخوزستان، سود نقدي سهامداران حقيقي اين شركت از تاريخ 5 مهر ماه سال جاري از طريق كليه شعب بانك صادرات ايران قابل پرداخت مي باشد. در اين رابطه سهامداران حقيقي شركت ياد شده مي توانند با ارايه مدارك هويتي نظير كارت ملي، شناسنامه و برگه سهام شركت به شعب اين بانك مراجعه و سود متعلقه خود را دريافت نمايند و يا به ساير حساب هاي خود انتقال دهند. شايان ذكر است كه بانك صادرات ايران صرفاً عامل پرداخت سود مذكور بوده و سهامداران مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر و رفع مشكلات احتمالي با شماره تلفن هاي 3913272-0611 امور سهام شركت ياد شده تماس بگيرند.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 74 ميليون اوراق بهادار به 283 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 25ميليون و 945 هزار سهم و با نرخ 2 هزار و 245 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را مهندسي صنعتي روان فن آور در بازار اول فرابورس با جابجايي 140 سهم و با قيمت پاياني هزار و 949 ريال كسب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2201 الي 2205، 2620، 2621، 2265، 2266، 5513، 5514، 5517، 5570 الي 5579، 6660 الي 6669، 6628، 6619، 3390 الي 3395، 3311 و 3397 از روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


وزير اقتصاد خبر داد

افزايش چشمگير ذخيره سازي كالاهاي اساسي

وزير اقتصاد از افزايش چشمگير ذخيره سازي كالاهاي اساسي كشور خبر داد .
سيدشمس الدين حسيني ديروز پس از جلسه هيات دولت گفت: گزارشي كه در جلسه هيئت دولت از شيوه هاي تنظيم بازار و ميزان ذخاير و تامين آنها ارائه شد در بخش كالاهاي اساسي و نيازهاي پايه اي خوب و اميدواركننده بود و نشان از افزايش چشمگير ذخاير داشت.
حسيني افزود: اين سياست اتفاقي نبوده بلكه از ابتداي سال بر آن تاكيد شده بود تا براي كالاهاي اساسي تمهيدات لازم انديشيده شود.
وي اضافه كرد: وزارت جهاد كشاورزي براي خريد تضميني و قيمت هاي مربوط به خريد تضميني سال زراعي آينده به گونه اي كه بتواند انگيزه كشت را در حوزه هاي مد نظر اين وزارتخانه براي تامين مايحتاج عمومي ايجاد كند طرح هايي درنظر دارد كه بررسي آن به جلسات بعدي واگذار شده است.
وي همچنين با اشاره به برگزاري جلسه تنظيم بازار كه صبح ديروز در نهاد رياست جمهوري برگزار شد، گفت: در اين جلسه تصميمات خوبي براي تنظيم بازار گرفته شد كه بيشتر ناظر بر شيوه هاي جديد تنظيم بازار و اطلاعات جديد در مورد ذخاير كالا بود.
وزير امور اقتصاد و دارايي درباره اولويت هاي كالايي نيز گفت: در اولويت هاي يك و دو هيچ ترديد و ابهامي نيست و اين اولويت ها مربوط به مواد غذايي، نهاده هاي خاص دامي و كشاورزي، دارو و نيازهاي پايه دارويي است كه تاكنون با ارز مرجع هزار و 226 تومان تامين شده است و از اين به بعد هم به اين ترتيب عمل خواهد شد.
حسيني افزود: در تصميم اخيري كه گرفته و اقدامات آن از دوشنبه گذشته در مركز مبادلات ارز آغاز شد فرض ما بر اين بود كه براي اولويت هاي سه، چهار و پنج در اين بازار ارز تامين شود و طبيعي بود كه با احتياط رفتار شود بنابراين همكاران ما در بانك مركزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت در روز اول عرضه ارز در اين مركز به اولويت سه اجازه دسترسي به اين بازار را دادند اما با توجه به حجم كم تقاضا در مقايسه با عرضه، در روزهاي بعد اين عرضه براي اولويت هاي چهار و پنج انجام شد.
وي گفت: سياست ما در خصوص ارز همان سياست عرضه در بازار بانكي است و آن را ادامه خواهيم داد.
به گزارش واحد مركزي خبر وزير اقتصاد همچنين تلويحا شايعه افزايش يارانه نقدي از محل مابه التفاوت نرخ ارز را رد كرد و گفت: براساس بند 7 قانون بودجه سال 91 شركت ها و موسسات و دستگاه هاي دولتي موظفند ارزهاي خود را با هماهنگي با بانك مركزي تبديل كنند.
حسيني ادامه داد: اين درست است كه صندوق توسعه ملي بايد 23درصد از منابع ارزي حاصل از صادرات نفت و مواد مرتبط را دريافت كند اما اين تبديل بايد از طريق بانك مركزي صورت گيرد.
وي افزود: شركت نفت 5/14درصد از درآمد حاصل از صادرات در حوزه نفت و ميعانات را دريافت مي كند و اگر نياز باشد بخشي از آن را به ريال تبديل كند اين كار بايد از طريق بانك مركزي صورت گيرد و ساير دستگاه ها هم بايد به همين نحو عمل كنند اما ريال آن مربوط به بانك مركزي يا خزانه نيست.
حسيني گفت: بطور نمونه 10 تا 20 ميليون دلاري كه در مركز مبادلات ارزي در چند روز گذشته فروخته شده، ريال آن مربوط به صاحب ارز است و مالك اين پول دولت نيست كه بتواند آن را يارانه بدهد و يا خرج چيزهاي ديگر كند.
وي افزود: تاكنون دولت هيچ دلاري را بيش از هزار و 226 تومان نفروخته، ارزي كه در مركز مبادلات عرضه مي شود از طريق بانك مركزي صورت مي گيرد و مالك آن كس ديگري است.
وزير امور اقتصاد و دارايي درباره ميزان ذخاير ارزي گفت: اگر نشريه اي اعلام كرده كه ايران مازاد دارد روي ديگر اين سكه آن است كه ذخاير ارزي كشور افزايش يافته است.

 


رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر:

قيمت سكه حبابي است

رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر قيمت فعلي سكه تمام بهار آزادي را حبابي دانست.
محمد كشتي آراي در گفتگو با مهر در پاسخ به اين پرسش كه چرا قيمت سكه تمام بهار آزادي ظهر ديروز به حدود يك ميليون و 50 هزارتومان افزايش يافت، اما قيمت ساير سكه ها تغييرات زيادي نسبت به روزهاي گذشته نكرد؟ گفت: تقاضا براي سكه تمام بهار آزادي زياد است.
وي در عين حال، قيمت فعلي سكه تمام بهار آزادي در بازار را «حبابي» دانست و در پاسخ به اين پرسش كه در شرايط فعلي مردم سكه خريداري كنند، سود مي كنند يا زيان؟ اظهار داشت: وقتي قيمت ها حباب است، داد و ستد آن عقلاني به نظر نمي رسد.
گفتني است ظهر ديروز قيمت هر عدد سكه تمام بهار آزادي طرح جديد و قديم حدود يك ميليون و 50 هزارتومان، نيم سكه 524 هزارتومان، ربع سكه 262 هزارتومان، سكه گرمي 145 هزارتومان، هر گرم طلاي 18 عيار بيش از 107 هزار تومان و هر اونس در بازارهاي جهاني بيش از 1764 دلار گزارش شده است.
 


طي مدت 6 ماه انجام شد

مبادلات تجاري 47 ميليارد دلاري ايران با جهان

حجم مبادلات تجاري جمهوري اسلامي ايران در نيمه نخست امسال با جهان از مرز 47 ميليارد دلار گذشت.
گمرك ايران گزارش داد: از اين ميزان مبادلات تجاري 20ميليارد و 618 ميليون دلار به صادرات غيرنفتي و 26 ميليارد و 483 ميليون دلار به واردات اختصاص دارد.
آمارها نشان مي دهد كه در اين مدت سهم صادرات غيرنفتي 44درصد و سهم واردات 56درصد از كل تجارت خارجي كشورمان بوده و اين در حالي است كه در مدت مشابه سال گذشته تنها 42درصد از كل تجارت خارجي كشورمان به صادرات غيرنفتي اختصاص داشت.
اين گزارش در خصوص صادرات به تفكيك ميعانات گازي، محصولات پتروشيمي و ساير كالاها در 6 ماهه اول سال جاري مي افزايد: در اين مدت 4 ميليارد و 585 ميليون دلار ميعانات گازي، 5 ميليارد و 753 ميليون دلار به محصولات پتروشيمي و 10ميليارد و 280ميليون دلار به ساير كالاها اختصاص داشته است.
براساس اين گزارش: صادرات غيرنفتي به لحاظ وزن 66/5 درصد و از حيث ارزش 4 درصد كاهش داشته است. همچنين واردات در اين مدت از حيث وزن 17/7 درصد افزايش و ارزش 39/10درصد كاهش داشته است.
همچنين به لحاظ وزني نيز در اين مدت به ميزان 37ميليون و 456 هزار تن انواع كالا صادر و 19ميليون و 121هزار تن نيز از ساير كشورها وارد كشور شد.
اين گزارش به نقل از دفتر فن آوري اطلاعات و ارتباطات گمرك مي افزايد: طي 6 ماهه نخست سال جاري، شمش از آهن و فولاد غير ممزوج، گندم سخت غيردامي، دانه ذرت دامي، كنجاله سويا و برنج عمده ترين كالاهاي وارداتي كشورمان بوده اند.
عمده ترين كالاهاي صادراتي نيز به ترتيب به پروپان مايع شده، پلي اتيلن گريد فيلم و كود اوره اختصاص دارد.
همچنين در مدت ياد شده بيشترين ميزان واردات به ترتيب از كشورهاي امارات متحده عربي، چين، تركيه، كره جنوبي و سوئيس صورت گرفته و عراق، امارات متحده عربي، چين، افغانستان و هند نيز عمده ترين خريداران كالاهاي ايراني بوده اند.
 


فعاليت 6 هزار واحد پتروشيمي در شهرك هاي صنعتي

6 هزار و 200 واحد پتروشيمي در شهرك هاي صنعتي در حال فعاليت هستند.
فخراله مولايي مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي در نشستي مشترك با مسئولان شركت ملي صنايع پتروشيمي گفت: با تسهيل قوانين سرمايه گذاري و ارائه مشوقهاي ويژه به سرمايه گذاران مي توان ميزان سرمايه گذاري در شهركهاي تخصصي پتروشيمي را بالا برد.
مولايي، تخصيص معافيتهاي مالياتي به طرحهاي تكميلي پتروشيمي، ارائه تخفيف در واگذاري اراضي به سرمايه گذاران و همچنين افزايش زمان بازپرداخت تسهيلات اعطايي را از جمله اين مشوقها برشمرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به امضاي تفاهمنامه مشترك سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران با شركت ملي صنايع پتروشيمي افزود: با برگزاري كارگروه هاي مشترك و همكاري استانهاي مربوطه بسترهاي لازم براي تبديل شهركهاي صنعتي به پتروشيمي فراهم شده است.
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران در بخش ديگري ازسخنانش به ايجاد شهركهاي تخصصي پتروشيمي در استانهاي مركزي، خوزستان و بوشهر اشاره و خاطرنشان كرد: ايجاد دو شهرك تخصصي پتروشيمي نيز در حال پيگيري است كه با فراهم شدن مقدمات اوليه، اين مناطق به صنايع تكميلي پتروشيمي اختصاص خواهد يافت.
مولايي در پايان ضمن تاكيد بر آمايش سرزمين صنايع تكميلي پتروشيمي تصريح كرد: آمايش سرزمين مقدمه اي بر تناسب بين استعداد و استقرار صنايع است كه بايد در بحث شهركهاي تخصصي پتروشيمي مورد توجه قرار گيرد.
به اعتقاد مولايي اجراي تفاهمنامه همكاري مشترك بين شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران و سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران در جهت معرفي فرصتهاي سرمايه گذاري در حوزه صنايع تكميلي (پايين دستي) پتروشيمي؛ همكاري در جهت تسهيل توسعه ظرفيت صنايع تكميلي پتروشيمي موثر خواهد بود.
 


وزارت نفت:

ادعاي آمريكا درباره شركت ملي نفت ايران بي اساس است

سخنگوي وزارت نفت ادعاي جديد آمريكا مبني بر وابستگي شركت ملي نفت ايران به نهادهاي نظامي را تكذيب كرد.
عليرضا نيكزاد رهبر ديروز در گفتگو با مهر درباره ادعاي جديد وزارت خزانه داري آمريكا مبني بر وابستگي شركت ملي نفت ايران به نهادهاي نظامي همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، گفت: اين ادعاي واهي را به شدت تكذيب مي كنيم.
سخنگوي وزارت نفت با تاكيد بر اينكه هيچگونه وابستگي بين شركت ملي نفت ايران، وزارت نفت و شركت هاي تابع با نهادهاي نظامي وجود ندارد، تصريح كرد: نمي توان به اين ادعاهاي بي پايه و اساس بيش از اين پاسخ داد.
اين مقام مسئول همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين ادعا با توجه به سابقه فعاليت چند سال قبل رستم قاسمي وزير نفت در قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) مطرح شده است؟ توضيح داد: جابه جايي افراد و مديران بين دستگاه هاي مختلف دولتي و غيردولتي امري طبيعي است.
وي با اعلام اينكه وزير نفت پس از جدايي از قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا هيچگونه وابستگي به اين مجموعه ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر هم مجموعه وزارت نفت و يا شركت ملي نفت ايران تابع سياست هاي اقتصادي دولت و صنعت نفت كشور است.
در همين حال، وزارت خزانه داري آمريكا ديروز با انتشار گزارشي، ادعا كرد: شركت ملي نفت ايران به عنوان يكي از بزرگترين شركت هاي صادركننده نفت در جهان، «يكي از عوامل و يا شركت هاي تابعه» سپاه پاسداران ايران است.
 


قيمت تصويب شده تخم مرغ شانه اي 6600 تومان

دبير كل كانون سراسري انجمن هاي صنفي پرورش دهندگان مرغ تخم گذار ايران ضمن بيان جزئيات قيمت هاي مختلف تخم مرغ، دليل گران فروشي برخي از خرده فروشي ها در سطح شهر را عدم كنترل قيمت ها توسط دستگاه هاي نظارتي در بازار دانست.
سيدفرزادطلاكش در گفتگو با مهر در بيان قيمت هاي مصوب ستاد تنظيم بازار براي تخم مرغ اظهار داشت: براساس ابلاغيه مورخ 28 شهريور ماه ستاد تنظيم بازار، قيمت هر كيلوگرم تخم مرغ شناسنامه دار درب مرغداري 2850 تومان، قيمت هر كيلو گرم تخم مرغ شناسنامه دار در مراكز عمده فروشي 3000 تومان و قيمت هر شانه (در حدود 2 كيلوگرم) تخم مرغ شناسنامه دار در خرده فروشي هاي سطح شهر 6600 تومان تعيين شده است.
وي تصريح كرد: البته قيمت برآوردي هر كيلوگرم تخم مرغ شناسنامه دار با احتساب هزينه هاي جانبي حدود 3050 تومان است.
دبير كل كانون سراسري انجمن هاي صنفي پرورش دهندگان مرغ تخم گذار ايران با بيان اينكه در حال حاضر توليدكنندگان تخم مرغ هاي خود را براساس قيمت مصوب به بازار عرضه مي كنند، در عين حال گفت: البته دليل گران فروشي برخي از خرده فروشي هاي سطح شهر اين است كه فاصله بين عمده فروش تا خرده فروش كنترل شده نيست. وي با تاكيد بر اينكه دستگاه هاي نظارتي از جمله سازمان تعزيرات كشور براي كنترل قيمتها در بازار بايد از روشهاي كارآمد و موثري استفاده كنند، گفت: بر اين اساس اين دستگاه ها بايد بجاي استفاده از اقدامات نظارتي خاص كه تاثيرگذاري كمي در كوتاه مدت دارد از ابزارهاي كارآمدتري استفاده كنند.
طلاكش اضافه كرد: بر اين اساس كليه مراكز عرضه تخم مرغ بايد تنها تخم مرغ شناسنامه داري كه قيمت مصرف بر روي آن درج شده است را عرضه كنند. به گفته وي، دستگاه هاي نظارتي نيز با اطلاع رساني شفاف به مردم مي توانند از كمكهاي نظارتي افراد جامعه در راستاي احقاق حقوق آنان بهره برداري كنند.
 


مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور اعلام كرد

پرداخت يارانه تنها راه حل كاهش قيمت گوشت قرمز

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور گفت: تنها راه كاهش قيمت گوشت قرمز پرداخت يارانه توليد و حمايت از صنعت دام كشور است.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با ايرنا، گوشت قرمز را يكي از كالاهاي مهم و استراتژيك عنوان كرد و افزود: در اكثر كشورهاي جهان يارانه توليد به صنعت دام و طيور پرداخت مي شود تا با كاهش دغدغه توليدكنندگان، توليد محصولات پراهميت افزايش يابد.
وي با اشاره به اين كه، ايران توان و ظرفيت توليد بيش از يك ميليون و 200هزار تن گوشت قرمز را دارد، گفت: درحال حاضر حدود يك ميليون تن گوشت قرمز در كشور توليد مي شود.
سلطاني بيان كرد: طبق آمارهاي موجود 90درصد گوشت موردنياز كشور در داخل توليد و مابقي از طريق واردات تأمين مي شود.
وي گفت: افزايش تورم، هزينه هاي تمام شده توليد و تأمين نهاده هاي دامي بر افزايش قيمت گوشت قرمز نيز تأثير داشته، بنابراين انتظار مي رود دولت با پرداخت يارانه توليد، اين صنعت را مورد حمايت قرار دهد تا با افزايش توليد قيمت گوشت قرمز نيز كاهش يابد.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران تصريح كرد: واردات و صادرات غيرقانوني تأثير بسزايي در ميزان توليد گوشت قرمز كشور دارد كه بايد از صادرات و واردات غيرقانوني نيز جلوگيري شود.
وي افزود: هم اكنون قيمت هر كيلوگرم لاشه گوسفندي 16هزار و 500تومان و قيمت هر كيلوگرم لاشه گوساله 15هزار و 500تومان در محل دامداري به فروش مي رسد.
سلطاني ادامه داد: طي ماه هاي اخير قيمت گوشت قرمز در محل دامداري ها افزايش چنداني نداشته است، اما با نوسان و افزايش قيمت اين محصول در بازار مصرف مواجه هستيم.
وي تأكيد كرد: براي جلوگيري از افزايش قيمت گوشت قرمز بايد دستگاه هاي نظارتي بطور مستمر نظارت داشته باشند تا با حذف دلالان در شبكه توزيع تا مصرف قيمت اين محصول نيز كاهش يابد.
 


ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت اعلام كرد

سهميه سوخت وانت بارها كاهش نيافته است

ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور اعلام كرد: سهميه سوخت كليه وانت بارهايي كه در طرح ساماندهي شركت كرده اند و در خدمت حمل و نقل عمومي هستند كاهش نداشته است.
به گزارش روابط عمومي اين ستاد، سهميه سوخت يك ميليون 300 هزار وانت كه در طرح هاي فراخوان و شناسايي وانت بارها كه در حوزه برون شهري از سوي وزارت راه و شهرسازي و در حوزه درون شهري از سوي وزارت كشور شناسايي و ساماندهي شده اند مانند گذشته در كارت هاي سوخت واريز شده است.
وانت بارهايي كه در خدمت حمل و نقل عمومي نبوده و علي رغم فراخوان هاي متعدد طي 2 سال گذشته در طرح ساماندهي شركت نكرده اند، سهميه آن ها از سوي شركت پخش فرآورده هاي نفتي كاهش داشته است.
متقاضيان جديد جهت خدمت در بخش حمل و نقل عمومي بار بايد پس از فراخوان مجدد وزارت كشور (در خصوص حمل و نقل بار درون شهري) و وزارت راه و شهرسازي (براي فعالان در بخش حمل و نقل بار برون شهري) به مراكز مربوط جهت ثبت نام و شركت در طرح ساماندهي مراجعه نمايند.
علي رغم اطلاع رساني هايي كه طي 2 سال گذشته در اين خصوص انجام گرفته است؛ مجدداً مسئولان مرتبط با موضوع در ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور، جهت اطلاع رساني بيشتر به زودي در كنفرانس خبري موضوع را بار ديگر اطلاع رساني خواهند كرد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14