(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 6 مهر 1391 - شماره 20317

هفته اول مهرماه و تدابير حمل و نقل شهري (بخش پاياني)
نظارت و كنترل ترافيك با همكاري شهروندان




هفته اول مهرماه و تدابير حمل و نقل شهري (بخش پاياني)

نظارت و كنترل ترافيك با همكاري شهروندان

حسن آقايي
مهر كه آمد مهرباني ها هم آمدند، معلمان جديد، دوستان و همكلاسي هاي تازه و همچنين اتوبوس هاي تروتميز و واگن هاي نو تازه شماره گذاري شده، خيابان هاي شلوغ اما با روح و نشاط برو بچه ها. دلمان مي خواهد بازگشايي مدارس هر چند ماه يك بار تمديد شود! نه به خاطر همه آن چيزهاي تسهيلاتي ويژه سال تحصيلي جديد و نه براي پاگشايي دانش آموزان، بلكه براي احساس امنيت عبور از خط عابر، براي جلوگيري از ويراژ برخي رانندگان تازه كار ناشي! براي نظافت و سالم بودن اتوبوس هاي قديمي شهري كه در كهنه راه هاي مسير، پير شده اند و هنوز از آنها كار مي كشند...
شماره پاياني راص با گفت وگوهاي مختلف و بعضاً متفاوت مي خوانيد.
يك تكنيسين برق مي گويد: «شايد تعجب كنيد اين كه مي گويم هر سال از اول مهر تا چند روز بعد حال و هواي بهتري در شهر احساس مي كنم.»
از «رضا قنواتي» علتش را مي پرسم مي گويد: «چون نظارت و كنترل بيشتري بر ترافيك نسبت به روزهاي قبل حاكم مي شود و چون سازمان هاي دخيل در سيستم ترافيك، جابه جايي و خدمات رساني برنامه ويژه اي اعمال مي كنند، چون هماهنگ شده با تمام امكانات فيزيكي، تداركاتي و انساني از پيش مديريت شده و با هدف متمركز بر نوع مسئوليت خدمات رساني، كارها اجرا و پيش مي روند. اين شيوه خوب و لازم، در مواقع ديگر كمتر احساس مي شود. چون ترافيك همواره گره مي خورد، ماشين ها در حاشيه خيابان ها چند لايه توقف مي كنند. يك تصادف، راه بندان مي كند تا مدتي بعد كارشناس و احتمالا آمبولانس از ترافيك به محل واقعه برسند. به نظرم جدا از تمهيدات و جريمه هاي خلافكاران كه بعضي حتي زير تابلوي «حمل با جرثقيل» هم خودرو پارك مي كنند! نظارت و كنترل بايد همه جا و دايمي باشد و در كنار آن، فرهنگ ضعيف رانندگي بايد قوي و مطيع مقررات باشد»
اولويت سرويس مدارس
با 16هزار خودرو
سازمان تاكسيراني تهران با برخورداري از 78 هزار تاكسي كه حدود هفت هزار دستگاه اين تعداد «ون» و مابقي سواري هستند، اولويت جابه جايي دانش آموزان را از اول مهر با 16هزار خودرو منظور كرده است.
«احمدي بافنده» رئيس سازمان تاكسيراني شهر تهران هم چنين در ارتباط با آغاز سال تحصيلي جديد ضمن آن كه به آموزش ويژه رانندگان سرويس مدارس با همكاري راهنمايي و رانندگي اشاره دارد، بر افزايش اعتماد والدين دانش آموزان مرتبط با سرويس دهي سازمان تاكسيراني تأكيد كرده است.
به گفته وي، در سال تحصيلي 87-86 شش درصد سرويس مدارس را تشكيل مي دادند. اين ميزان در سال تحصيلي 91-90 به پنجاه درصد رسيده است. هم چنين پيش بيني براي سال تحصيلي جديد اين بوده كه از 16هزار خودرو مورد استفاده سرويس مدارس، 4 تا 3 هزار تاكسي و بقيه سواري در جابه جايي دانش آموزان فعاليت نمايند.
آموزش رعايت قوانين به
20هزار راننده سرويس مدرسه
آموزش رانندگان مبتني بر رعايت قوانين و نظام مند شدن تاكسي هاي سرويس دهي مدارس تهران يكي ديگر از اقدامات مردمي مديريت كلان ستاد استقبال از مهر مي باشد.
«سردار حسين رحيمي» رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران، در همين ارتباط با اين بيان كه بيست هزار راننده سرويس مدارس پيش از سال تحصيلي جديد آموزش ديدند، افزود: «تلاش ما بر اين است كه به اين افراد آموزش رعايت قوانين و مقررات به ويژه حين سوار و پياده كردن دانش آموزان داده شود.» گفته وي هم چنين حاكي از آن است كه براي تاكسي و ميني بوس هاي سرويس مدارس برچسب جديد طراحي شده است. در اين برچسب ها كه ظاهر آن ها تغيير چنداني با سال هاي گذشته نكرده يك كد درج شده است در صورتي كه رانندگان تخلف كنند و يا آموزش هاي داده شده را رعايت نكنند، خانواده ها مي توانند با اعلام اين شماره (كد) تقاضاي رسيدگي كنند.
«سردار رحيمي» در ادامه با اين تأكيد كه تمامي سرويس هاي مدارس بايد داراي اين برچسب ها باشند، اظهار اميدواري كرده همان طوركه در سال تحصيلي 90-89 هيچ حادثه اي براي سرويس هاي مدارس در سطح شهر رخ نداد، امسال نيز با حادثه اي روبه رو نشويم.
لازم به ذكر است كه مديران مدارس نبايد از سرويس هاي غيرمجاز و فاقد برچسب استفاده كنند. بر اين مبنا پليس راهنمايي و رانندگي ناجا با متخلفان به طور جدي برخورد خواهد كرد.
با دو فرزند نوجوانش براي خريد كفش و پوشاك از يك فروشگاه بيرون مي آيد. نظرش را درباره وضعيت ترافيك همزمان با باز شدن مدارس مي پرسم. با لبخندي جواب مي دهد: سالي كه نكوست از بهارش پيداست!... حالا كه چند روز مانده به سال تحصيلي مي بينيم اين ازدحام ماشين و موتور و جمعيت است. مدرسه ها باز مي شوند مسلماً مسافر زيادتر و ترافيك سنگينتر مي شود.»
از اين شهروند كه خود را «عليزاده»- فرهنگي معرفي مي كند سؤال مي كنم بچه هاي محصلش با اتوبوس، سرويس مدرسه يا خود با وسيله شخصي فاصله خانه تا مدرسه را رفت و آمد مي كنند؟
وي مي گويد: «خوشبختانه مدرسه شان با محل سكونت مان فاصله زيادي ندارد. اما مي بينيم برخي پدر يا مادر دانش آموزان صبح با وسيله شخصي شان اطراف مدارس و در حاشيه خيابان و كوچه ازدحام مي كنند كه فرزندشان وارد مدرسه شوند. همين طور بعدازظهرها براي بردن بچه ها راه بندان مي شوند. به نظرم يك عامل سنگيني ترافيك در شهر، همين گونه بي ملاحظگي ها در سطح شهر است. اگر همه حقوق همديگر در هر زمينه از جمله حرمت به قوانين رانندگي را رعايت كنيم خيلي از نارضايتي ها و مشكلات اجتماعي برطرف مي شود.»
افزايش 35درصدي ترافيك
16هزار تاكسي، ون و سواري شخصي ساماندهي شده سرويس دهي مدارس را انجام مي دهند. هم چنين پيش بيني شده ترافيك اوايل مهرماه تا 35درصد نسبت به وضعيت عادي افزايش يابد.
در گفت وگو با «سرهنگ جمال بذرافشان» جانشين پليس راهور تهران بزرگ، وي در اين باره توضيح مي دهد: «در سال تحصيلي 92-91 شانزده هزار تاكسي، ون و سواري هاي شخصي براي سرويس دهي مدارس ساماندهي شده اند. سواري هاي شناسايي و ساماندهي شده نيز داراي گواهينامه مناسب، معاينه فني خودرو و برچسب روي شيشه جلو و عقب مي باشند و مشمول طرح زوج و فرد نيستند. اين اقدامات مديريت شده درحالي است كه در سال تحصيلي معمولاً 35-30 درصد افزايش ترافيك صبح و بعدازظهر داريم.»
ترافيك اطراف مدارس
مشكل هر ساله توقف انبوه خودرو شخصي برخي خانواده ها اطراف مدارس براي رساندن صبح و بردن بعدازظهر فرزندشان كه سبب بي نظمي و كندي حركت ترافيك مي شود را با سرهنگ بذرافشان درميان مي گذارم. پاسخ وي چنين است: «درمورد توقف سواري هاي شخصي مقابل مدارس به كليه مناطق راهنمايي و رانندگي در شهر مخصوصاً در خيابان هاي اصلي ابلاغ شده، در اين محل ها مأمور راهنمايي و رانندگي مستقر شده و ترافيك ساعات صبح و بعدازظهر زمان رفت و آمد دانش آموزان را ساماندهي مي كنند. درعين حال معمولاً ترافيك و جابه جايي سرويس هاي مدارس و تمام رفت وآمد خودروهاي شخصي براي تردد بچه هاي دانش آموزشان تا بيستم مهرماه جا مي افتند. درهرحال پليس راهنمايي و رانندگي مديريت نظم و ترافيك شهر تهران را ادامه مي دهد.»
تسهيلات ترافيكي
استقبال عمومي
«فرخ زارع، پژوهشگر اجتماعي با اشاره به خبرهاي تحولات در تداركات ترافيكي و افزايش و تسهيلات ناوگاني به مناسبت بازگشايي مدارس، با طرح اين نظر برخي افراد در جامعه كه تهران با كثرت چشمگير خودرو تبديل به نوعي پاركينگ شده و ترافيك هم همواره كند و گاه گره سخت مي خورد، اعتقاد دارد: «مسأله، تراكم خودرو نيست اگرچه اثرات مخرب سلامتي دارند خاصه در يك دو دهه اخير كه تزايد توليد و عرضه آن مواجه شده ايم، از سوي ديگر اين كه نيز گفته مي شود كثرت خودرو با معابر سنتي با ساختارهاي گذرگاهي سال هاي پيش همخواني و توازن ظرف و مضروف ندارند، حال بايد افزود معضل بنيادي، اين ها نيستند. ريشه مشكل بي مبادلاتي و بي تفاوتي خيلي از رانندگان است كه غير مسئولانه ضوابط قانوني و توصيه هاي كارشناسان راهنمايي و رانندگي و صاحب نظران مسايل اجتماعي و فرهنگي را مراعات نكرده و در برابر جان، سلامت و آرامش مردم بي مهابا و غيرمعقولانه مي رانند.
معلوم است اين نوع غفلت و يا سهل انديشي ها ضمن آن كه به مرور بدآموزي و الگوي منفي براي برخي افراد كم سن و سال مي شود، با تأثيرات منفي روحي، اخلاقي و رفتاري بر جامعه، بي حرمتي علني به حقوق مدني عمومي مي باشد. حال شايد بپرسيد راهكار كدام است؟ وي ادامه مي دهد: «به نظرم دو راهكار براي امنيت ترافيكي و روان سازي رانندگي بايست در اولويت برنامه ريزي ها باشد: 1- فرهنگ سازي گسترده و پيوسته حتي از مقطع تحصيلي ابتدايي 2- توقيف خودرو و محروميت مقطعي چند ماهه راننده متخلف... درباره تسهيلات ويژه شروع سال تحصيلي معتقدم اين عمليات يك ضرورت مردمي است. تداوم و رويكرد به چنين اقدامات، خود سبب تشويق بسياري از افراد كه همواره از خودرو شخصي براي انجام كارهايشان بهره مي گيرند به استفاده از ناوگان هاي درون شهري خواهد شد.»
راننده تاكسي چه مي گويد؟
يك راننده تاكسي مي گويد خانواده ها بچه هاي دانش آموزشان را با خودرو شخصي خود به مدرسه نرسانند.
«بهرامي»، درباره برنامه ريزي ترافيك همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد، سرويس مدارس، حمل ونقل فرزندان دانش آموز به مدارس با خودرو شخصي و علت آن و بازگشت وضعيت ترافيك به روال عادي، نقطه نظرات خود را اظهار مي دارد و مي گويد: «برنامه ريزي هاي مديريت ترافيك همزمان با بازگشايي مدارس و ورود ميليوني دانش آموز در سطح شهر، بي تأثير نيست و اقتضاي اين زمان است كه نظارت و نظم در نقل و انتقال عمومي نيز عميق تر و فراگيرتر شود. در اين ميان جابه جا شدن سرويس مدارس در هفته اول مهر كمي مشكل است. اين روال برنامه ريزي سرويس دهي مدارس، هر سال بوده است و كار تازه اي نيست و ظرف چند روز جا مي افتد.»
اين راننده با اشاره به اين كه ترافيك و جابه جايي هاي دانش آموزان از 15مهر به شرايط عادي بازمي گردد، مي افزايد: «خانواده ها از خودرو شخصي خود براي حمل ونقل بچه هاشان از خانه به مدرسه و بالعكس، استفاده نكنند چراكه در مجموع، اين نحو جابه جايي ها كار چندان مناسبي نيست چون بار ترافيك شهري سنگين تر شده و درنتيجه وقت بيشتري را صرف مي كنند.» مي گويم: هر سال از زمان باز شدن مدارس تا اواخر سال تحصيلي اين شيوه كار ادامه داشته است. او مي گويد: «يك دليل شايد به خاطر راه دور خانه تا مدرسه و علت ديگر كمبود و گاه تأخير وسايل نقليه عمومي باشد كه برخي والدين دغدغه اي براي رفت و آمد بچه هايشان به مدرسه دارند.»
گزارش روز
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14