(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 مهر 1391 - شماره 20319

پژوهشگر اسرائيلي:
قدرت نظامي حزب الله قابل پيش بيني نيست
شهادت نوجوان 16 ساله در عربستان مردم:
آل سعود بايد سرنگون شود
هشدار سوريه به تركيه
دخالت ها متوقف نشود، به پ ك ك موشك مي دهيم
در حمايت از مردم فلسطين
دولت اندونزي خواستار تحريم كالاهاي اسرائيلي شد
اخوان المسلمين مصر:
محمد مرسي با هيچ مقام صهيونيست ديدار نخواهد كرد
شعار مسلمانان معترض در شهرهاي جهان
سفيران آمريكا را اخراج كنيد
اعتراض هاي گسترده عليه آل خليفه
به دنبال شهادت نوجوان 17 ساله
يورش پليس آفريقاي جنوبي به رانندگان اعتصابي
تجمع اعتراض آميز كاركنان خودروسازي «فورد» در پاريس
سلفي هاي ليبي شهر بنغازي را به آشوب كشيدند
نخست وزير تركيه
تيم محافظت خود را تغيير داد


پژوهشگر اسرائيلي:

قدرت نظامي حزب الله قابل پيش بيني نيست

يك پژوهشگر اسرائيلي ضمن اعتراف به توانايي بالاي مقاومت لبنان اعلام كرد كه قدرت نظامي حزب الله قابل پيش بيني نيست.
به گزارش واحد مركزي خبر، روزنامه القدس العربي نوشت، پژوهشگر مركز تحقيقات امنيت ملي وابسته به دانشگاه تل آويو مي گويد، حزب الله تغييرات به وجود آمده در ارتش اسرائيل را با جديت كامل بررسي كرده است. وي افزود برخلاف ارتش هاي كلاسيك حزب الله آمادگي خود را براي مرحله آينده متمركز كرده زيرا حزب الله يك تشكيلات پويا است كه تغييرات محيط را درك مي كند و مي تواند قدرت نظامي اش را با شرايط محيط وفق دهد. اين پژوهشگر معتقد است قدرت حزب الله در همه ابعاد بهبود يافته و بصورت بسيار نگران كننده اي گسترش يافته است.اين پژوهشگر معتقد است حزب الله قادر است در صورت حمله اسرائيل ضربه اي سنگين تر از جنگ 33روزه به تل آويو وارد كند.
 


شهادت نوجوان 16 ساله در عربستان مردم:

آل سعود بايد سرنگون شود

مردم شرق عربستان با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز، بر ادامه راه شهدا تا سرنگوني رژيم آل سعود تأكيد كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، در حالي كه نيروهاي امنيتي رژيم سعودي، با يورش به تظاهرات مسالمت آميز و هدف قراردادن مردم، تاكنون 5 جوان و نوجوان اهل القطيف را به شهادت رسانده اند، هزاران تن از معترضان شيعه در شهر العواميه فرياد سرنگوني آل سعود را سردادند.
به گزارش شاهدان عيني در تظاهرات شهرهاي العواميه، القطيف و الاحساء، معترضان شيعه در حالي كه تصاويري از شهداي خود را به همراه داشتند، شعار انتقام، انتقام سردادند.
تظاهرات روز جمعه دو روز پس از حمله نيروهاي امنيتي سعودي به خانه يك فعال مخالف رژيم در شهر القطيف كه طي آن دو نفر از جمله يك نوجوان به شهادت رسيدند برگزار شد. در اين تظاهرات كه از سوي ائتلاف آزادي و عدالت سازماندهي و هدايت مي شد، معترضان شيعه با زندانيان سياسي ابراز همبستگي كردند و آزادي آنها را فرياد زدند.
اين در حالي است كه معترضان عربستاني از آغاز بيداري اسلامي در عربستان با برگزاري اعتراضات در شهر العواميه، القطيف و ساير مناطق شيعه نشين در استان الشرقيه، خواستار پايان دادن به تبعيضات اجتماعي، مذهبي و سياسي هستند و تاكنون ده ها نفر شهيد و صدها نفر نيز بازداشت و روانه زندان شده اند. دولت سعودي نيز با ادعاي حفظ امنيت و تحريف حقايق از آغاز اعتراضات مردمي در اين كشور، همواره ادعا كرده است كه قربانيان، مأموران امنيتي را مورد هدف قرار داده اند و در اين راستا، سخنگوي وزارت كشور عربستان روز شنبه ادعا كرد كه درصدد دستگيري متهمان ليست 23 نفره امنيتي بوده است، اما از سوي يكي از افراد مظنون و دوستانش به سوي مأموران تيراندازي شده است.
اين در حالي است كه شبكه راصد (مخالفان عربستان) روز شنبه از شهادت جوان 16 ساله به نام «حسين زاهري» در اثر جراحات ناشي از تيراندازي مأموران آل سعود خبر داد.
 


هشدار سوريه به تركيه

دخالت ها متوقف نشود، به پ ك ك موشك مي دهيم

دمشق به آنكارا هشدار داد در صورت تداوم دخالت در امور داخلي سوريه، كردهاي مخالف تركيه را به موشك مجهز خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، دولت دمشق طي پيامي به مقامات آنكارا، آنها را تهديد كرد اگر به دخالت هايش در امور داخلي سوريه پايان ندهد، سوريه نيز مقابله به مثل خواهد كرد.
به گفته منابع كرد سوري نزديك به حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) در نامه مقامات سوريه به همتايان كرد آنها آمده است: ادامه سياست هاي آنكارا دولت سوريه را وا مي دارد سلاح هايي مثل موشك هاي «كورنت» در اختيار «پ.ك.ك» قرار دهد. موشك هايي كه عناصر اين گروه در مبارزه خود عليه دولت به آن احتياج دارند. در ادامه اين نامه آمده است: اين اقدام (دولت سوريه)، بي ترديد معادله را در منطقه كوه هاي قنديل تغيير خواهد داد.
دخالت هاي تركيه در سوريه هم اكنون در استان ادلب شكل دخالت مستقيم به خود گرفته است.
اقدام تازه آمريكا
آمريكا و كشورهاي عربي براي نجات تروريست هاي مسلح در سوريه، كمك هاي نظامي و مالي به آنها را افزايش مي دهند.
به گزارش پرس تي وي، آمريكا اعلام كرد براي حمايت از شورشيان مخالف دولت «بشار اسد»، 45 ميليون دلار ديگر به اين شورشيان اختصاص داده است. «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه آمريكا اين خبر را جمعه گذشته اعلام كرد. آمريكا تاكنون 25 ميليون دلار به معارضان سوري كمك كرده بود.
سوريه از فروردين سال گذشته در ناآرامي به سر مي برد.
نماينده يك حزب مخالف در پارلمان سوريه نيز فاش كرد، دولت «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه اقدام به آموزش نظامي مخالفان دولت دمشق و حمايت مالي از آنها مي كند و حتي اين گروه ها را به داخل خاك سوريه هدايت مي كند.
در همين حال، روزنامه فلسطيني «المنار» فاش كرد كشورهاي عربستان، قطر و فرانسه در صدد ارائه طرحي درباره سوريه هستند كه در چارچوب آن، رژيم هاي عربي با حمايت آمريكا و فرانسه در سوريه دخالت نظامي مي كنند.
ارائه اين طرح ها و دستپاچگي كشورهاي حامي مخالفان مسلح به خاطر اين است كه شورشيان در داخل سوريه ضربات سنگيني را متحمل شده اند و در حال ريشه كن شدن هستند.
به گزارش واحد مركزي خبر، ديروز و جمعه شماري از افراد مسلح در دمشق، ادلب و حمص طي حملات ارتش سوريه كشته شدند.
در شهر حلب نيز شماري از رهبران شورشي طي عمليات نيروهاي دولتي كشته شدند. در مناطق شمالي و شمال غربي سوريه نيز نظاميان توانستند 14 دستگاه خودرو مجهز به مسلسل را منهدم كنند و شورشيان مستقر در اين خودروها را بكشند.
يگاني از ارتش سوريه نيز توانست حمله مخالفان مسلح به شهر «اريحا» را در هم بشكند و مهاجمان را مجبور به فرار كند.
از جمله ضربات ديگري كه طي 48 ساعت اخير به شورشيان وارد شد، جدايي 30 فرمانده و افسر از گروهك تروريستي موسوم به «ارتش آزاد» است. اين گروهك عليه دولت دمشق مي جنگد.
تروريست ها نيز يك كودك را در شهر حلب هدف گلوله قرار دادند و او را كشتند.
در منطقه جولان نيز شماري از افراد مسلح قصد اشغال مناطقي از آن را داشتند. به گفته يك مقام سوري، حمله به جولان كه در نزديكي مرزهاي رژيم صهيونيستي قرار دارد، در راستاي منافع اين رژيم صورت مي گيرد.
تروريست ها قصد دارند با اشغال مناطقي از جولان، مستقيما از رژيم صهيونيستي سلاح دريافت كنند.
ساير رويدادها
¤مقامات عراقي اعلام كردند، 102 تروريست القاعده كه موفق شدند از زنداني در شهر «تكريت» بگريزند، قصد دارند وارد خاك سوريه شوند و عليه دمشق بجنگند.
¤نماينده سوريه در شوراي حقوق بشر سازمان ملل از قطعنامه اخير اين شورا عليه سوريه به شدت انتقاد كرد. شوراي حقوق بشر جمعه گذشته با صدور بيانيه اي، دمشق را به نقض حقوق بشر متهم كرده بود.
¤روزنامه لبناني «الديار» از توافق سري ميان بخش اطلاعات پليس لبنان و سازمان «سيا» در رابطه با مسلح كردن و كمك مالي به شورشيان سوري خبر داد.
¤وزارت خارجه روسيه اعلام كرد، دمشق براي گفت وگوي بدون پيش شرط با مخالفان آمادگي دارد.
¤خضير الخزاعي، معاون اول رئيس جمهور عراق مسلح كردن جناح هاي درگير در سوريه را اقدامي خطرناك دانست.
¤اتحاديه اروپا بر اجراي راهكار سياسي در حل بحران سوريه تاكيد كرد.
 


در حمايت از مردم فلسطين

دولت اندونزي خواستار تحريم كالاهاي اسرائيلي شد

اندونزي از كشورهاي جهان خواست ضمن بازنگري در روابط ديپلماتيك خود با رژيم صهيونيستي، كالاهاي اين رژيم را براي همدلي با ملت مظلوم فلسطين تحريم كنند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از روزنامه «جاكارتاپست» نوشت: وزيرخارجه اندونزي در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل به شدت عليه جنايات رژيم صهيونيستي موضع گرفت. «مارتي ناتاليگاوا» اظهار داشت: به نظر مي رسد شرايط مردم فلسطين به خاطر اقدامات خودسرانه رژيم صهيونيستي در وضعيت نامناسبي قرار گرفته است.
وي در ادامه از تمام كشورهاي جهان خواست با اعمال فشار عليه اين رژيم جنايتكار، آن را به پيروي از تعهدات صلح با فلسطين وادار كنند. وي بازنگري در روابط با اين رژيم و تحريم كالاهاي توليد شده از سوي آن را به عنوان راهكاري جهت اعمال اين فشارها پيشنهاد كرد.
اين مقام اندونزيايي همچنين در اعلام موضع رسمي كشورش درخصوص فلسطين تصريح كرد: جاكارتا خواستار استقلال صددرصدي فلسطين است و آن را غيرقابل مذاكره مي داند.
«ناتاليگاوا» همچنين اظهار داشت: مردم فلسطين سال هاي زيادي براي دستيابي به حقوق خود مبارزه كرده اند اما هنوز در سازمان ملل پذيرفته نشده اند و اين در حالي است كه برخي كشورها تنها در مدت چند روز در اين سازمان پذيرفته شده اند... اين عين بي عدالتي است.
 


اخوان المسلمين مصر:

محمد مرسي با هيچ مقام صهيونيست ديدار نخواهد كرد

دبيركل جماعت اخوان المسلمين اعلام كرد: رئيس جمهور مصر هرگز با هيچ مقام اسرائيلي ديدار و گفت و گو نخواهد كرد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري روزنامه «المصري اليوم» چاپ مصر، «محمود حسين» دبير كل جماعت اخوان المسلمين با انتقاد از سياست هاي رژيم صهيونيستي تأكيد كرد: «محمد مرسي» رئيس جمهور هرگز با هيچ مقام صهيونيست حتي اگر آنها براي بررسي معاهده صلح كمپ ديويد درخواست ملاقات كنند، ديدار نخواهد كرد.
وي با اشاره به موضوع فلسطين و گره خوردن آن به روابط مصر و رژيم صهيونيستي متذكر شد: هرگز پيش از آنكه رژيم صهيونيستي به وظايف خود عمل كند با كسي ديدار نخواهم كرد، زيرا ما مجبور به ديدار با كسي نيستيم.
دبيركل جماعت اخوان المسلمين در پاسخ به اين سؤال كه اگر اسرائيل براي تعديل الحاقيه امنيتي توافقنامه صلح يا خود اين توافقنامه درخواست ملاقات با مرسي را مطرح كند، شرايط چگونه خواهد بود اظهار داشت: اين موضوع هرگز به دور از قضيه اصلي كه فلسطين است، صورت نخواهد گرفت و مصر نيز به دنبال حل جزيي آن نيست.
از سوي ديگر در پي افزايش احساسات ضد آمريكايي در هفته هاي اخير و حمله به سفارتخانه و كنسولگري آن در قاهره و اسكندريه، واشنگتن به اتباع اين كشور در مصر هشدار امنيتي داد.
سفارت آمريكا در اين پيام از اتباع خود خواست تا هوشيار بوده و تمامي تدابير لازم به منظور حفظ امنيت شخصي خود را مد نظر قرار دهند.
سخنگوي سفارت آمريكا ادعا كرد كه اطلاعات به دست آمده حاكي از احتمال وقوع عمليات عليه آمريكايي ها است.
اين در حالي است كه كاخ سفيد با جانبداري كوركورانه از رژيم صهيونيستي، خشم انقلابيون و دولت اسلامگراي مصر را برانگيخته است.
 


شعار مسلمانان معترض در شهرهاي جهان

سفيران آمريكا را اخراج كنيد

هزاران مسلمان با برپايي تظاهرات اعتراض آميز در شهرهاي مختلف جهان توهين به ساحت پيامبراعظم(ص) از سوي يك كارگردان صهيونيست آمريكايي را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از عراقي ها در اعتراض به فيلم اهانت آميز عليه پيامبر اسلام(ص) در بغداد، نجف و كربلا تظاهرات كردند و خواستار اخراج سفير آمريكا و تحريم كالاهاي آمريكايي شدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، تظاهركنندگان عراقي شعار لبيك يا رسول الله، محمد خط قرمز ماست و آمريكا بايد عذرخواهي كند را سر دادند و اهانت به مقدسات ديني را به شدت محكوم كردند.
اين گزارش حاكي است، معترضان به فيلم موهن آمريكايي از دولتمردان عراقي خواستند تا زمينه را براي تحريم شركت هاي آمريكايي و اخراج آنها از كشورشان را فراهم كنند.
در جمهوري آذربايجان نيز ده ها نفر از اعضا و طرفداران «حزب اسلام جمهوري آذربايجان» با حركت به سوي سفارت فرانسه در باكو، اهانت به رسول اكرم(ص) را به شدت محكوم كردند. به گزارش واحد مركزي خبر، شمار زيادي از نيروهاي پليس كه از قبل در اطراف سفارت فرانسه در باكو مستقر شده بودند با حمله به تظاهركنندگان، مانع از نزديك شدن آنها شدند.
به گزارش شاهدان عيني تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاي الله اكبر و لبيك يا رسول الله، خواهان توقف اهانت به پيامبر گرامي اسلام(ص) شدند. همچنين شماري از مسلمانان «نارداران» در حومه باكو با تجمع خودجوش و به آتش كشيدن پرچم هاي رژيم صهيونيستي، فرانسه و آمريكا، خشم و انزجار خود را از ساخت و انتشار فيلم ضد اسلامي ابراز داشتند.
اين سومين تظاهرات اعتراض آميز مردم جمهوري آذربايجان به فيلم موهن است و طي هفته هاي گذشته، پليس و نيروهاي امنيتي مانع از برگزاري اعتراضات در مقابل سفارت آمريكا شده بود.
در فيلي پين نيز پس از آن كه سفارت آمريكا در «مانيل» درباره تهديد عليه شهروندان آمريكايي در اين كشور هشدار داد، روز شنبه به طرز بي سابقه اي نيروهاي پليس و ضد شورش در مقابل و اطراف ساختمان سفارت مستقر شدند.
در ژاپن نيز صدها ژاپني مسلمان با تظاهرات در «توكيو» پايتخت اين كشور، انتشار فيلم ضد اسلامي را به شدت محكوم كردند.
بنا به گزارش خبرگزاري «كيودو» ژاپن، تظاهركنندگان با تجمع در مقابل سفارت آمريكا در توكيو و برگزاري سخنراني اعتراض آميز، خشم خود را از توهين به انبياي اديان الهي اعلام كردند و عذرخواهي واشنگتن را خواستار شدند.
از سوي ديگر هزاران مسلمان اتيوپيايي و آفريقاي جنوبي طي راهپيمايي هاي اعتراض آميز، محاكمه عاملان ايجاد فتنه در ميان پيروان اديان الهي را خواستار شدند.
تظاهركنندگان كه نيروهاي ضد شورش مانع از تجمع آنها در مقابل سفارت آمريكا در «آديس آبابا» و آفريقاي جنوبي شده بود، با سر دادن شعارهايي، اهانت به مقدسات مسلمانان را محكوم كردند.
در اتيوپي تظاهرات پس از آنكه معترضان به سياست هاي دولت، بر ضد حزب حاكم شعار دادند، درگيري آغاز شد و تعداد زيادي مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفتند.
مسلمانان اتيوپي دولت اين كشور را به دخالت در امور اديان و تلاش براي تحميل يك ديدگاه خاص از اسلام به مسلمانان متهم مي كنند و خواستار آزادي سران بازداشت شده خود هستند.
بازداشت سازنده فيلم موهن
پليس كاليفرنيا سازنده فيلم موهن را بازداشت و روانه زندان كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، «نيكلا باسيلي» سازنده فيلم ضد اسلامي موسوم به «برائت مسلمين» كه با ساخت آن احساسات 5/1 ميليارد مسلمان را در سراسر جهان خدشه دار كرده بود، از سوي پليس كاليفرنيا دستگير شد.
براساس اين گزارش، باسيلي 55 ساله پس از انتقال به مكاني نامعلوم توسط نيروهاي پليس در حالي كه دستبند به دست داشت مورد بازجويي قرار گرفت.
به گفته قاضي صادركننده حكم بازداشت؛ نيكلا باسيلي قوانين شهروندي در آمريكا را نقض كرده است.
ساير رويدادها
¤ سازمان اطلاعات ملي آمريكا با صدور بيانيه اي، حمله به كنسولگري آمريكا در «بنغازي» را سازمان يافته و عمدي توصيف كرد.
¤ رئيس هيئت نظارت بر سياست خارجي آمريكا با ارسال كمك مالي 450 ميليون دلاري كشورش به مصر به دليل برگزاري تظاهرات ضد آمريكايي مخالفت كرد.
¤ «گوردن داف» تحليلگر نظامي آمريكايي در گفت وگو با «پرس تي وي»، موساد را مسئول طراحي حمله به كنسولگري آمريكا در ليبي دانست.
¤ سازمان همكاري اسلامي، خواستار تصويب قوانين براي جلوگيري از خصومت مذهبي از سوي سازمان ملل متحد شد.
¤ نماينده پارلمان اندونزي و رئيس پيشين اجلاس اتحاديه مجالس، خواستار اتخاذ راهكارهاي قانوني براي جلوگيري از توهين به مقدسات اسلام شد.
¤ هزاران تن از مردم تركيه، توهين به مقدسات ديني را محكوم كردند.
¤ اهالي «صعده» در شمال يمن، خواستار عذرخواهي آمريكا از مسلمانان شدند.
 


اعتراض هاي گسترده عليه آل خليفه

به دنبال شهادت نوجوان 17 ساله

بحريني ها در پي شهادت يك نوجوان 17 ساله به ضرب گلوله هاي رژيم آل خليفه به خيابان ها ريختند و اين جنايت را محكوم كردند.
يك روز پس از به شهادت رسيدن «علي حسن ناصر»، نوجوان معترض بحريني در جريان برپايي تظاهرات ضددولتي روز جمعه، در منامه، مردم اين كشور تظاهرات كردند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اين نوجوان وقتي در روستاي «صدد» به همراه مردم سراسر اين كشور در تظاهرات ضد آل خليفه شركت كرده بود از فاصله نزديك مورد اصابت گلوله نظاميان مسلح قرار گرفت و در دم جان باخت.
وزارت كشور بحرين كه به شدت از واكنش معترضان نگران شده بلافاصله با صدور پيامي مدعي شد، اين حادثه ناخواسته و به دنبال وقوع يك حمله تروريستي به خودروي پليس روي داد!
خبرهاي منتشر شده حاكي است، مسلمانان بحريني پس از اطلاع از وقوع جنايت جديد آل خليفه از نخستين ساعات روز شنبه (ديروز) در سرتاسر اين كشور تظاهرات و با نيروهاي نظامي درگير شدند.
بنا به اعلام خبرگزاري «آلمان» از منامه، حدود دو ماه پيش نيز يك نوجوان 16 ساله به ضرب گلوله پليس بحرين از پاي در آمد؛ بدين ترتيب شمار شهداي اعتراضات بحرين از ماه فوريه 2011 تاكنون به 114 نفر افزايش يافته است.
يادآور مي شود در تظاهرات روز جمعه مردم بسياري از شهرها و روستاهاي بحرين مشاركت داشتند. اين تظاهرات به قدري گسترده بود كه با واكنش احزاب و رهبران سياسي اين كشور روبه رو شد.
شيخ عيسي قاسم، رئيس شوراي علماي بحرين ديروز بر ادامه اين اعتراض ها تا زمان رسيدن به اهداف كه همانا «آزادي و كرامت انساني» است تاكيد كرد. وي گفت: ملت بحرين بر اين باور است كه بايد به تحركات براي اصلاح اوضاع و پايان دادن به ظلم و ستم و برقراري عدالت ادامه داد و در راه رضاي خدا فداكاري كرد.
پايگاه خبري العالم نيز اعلام كرد، جمعيت ها و احزاب مخالف رژيم آل خليفه با انتشار بيانيه اي حضور گسترده مردم در تظاهرات روز جمعه را نشان دهنده پافشاري مردم بر احقاق حقوق خود دانستند و از مردم قدرداني كردند.
 


يورش پليس آفريقاي جنوبي به رانندگان اعتصابي

پليس آفريقاي جنوبي ده ها نفر از رانندگان اعتصابي را دستگير و روانه بازداشتگاه كرد.
پليس آفريقاي جنوبي اعلام كرد، در جريان ناآرامي هاي روز گذشته (شنبه) كه از سوي رانندگان اعتصابي روي داد، نيروهاي ضد شورش اقدام به دستگيري دستكم 45 نفر از آنها كرده است.
پنجشنبه گذشته پليس اين كشور هشدار داده بود در صورتي كه اعتصابيون در جريان تظاهرات خود اقدام به وارد كردن خسارت به اموال عمومي كنند، به شدت با آنها برخورد خواهد شد. در حال حاضر بيش از 20 هزار راننده كاميون در آفريقاي جنوبي در اعتراض به اوضاع اقتصادي و شرايط نامساعد كاري در اعتصاب به سر مي برند.
اين اعتصاب از دوشنبه گذشته و پس از بي نتيجه ماندن مذاكرات بين نمايندگان كاركنان بخش حمل ونقل عمومي و كارفرمايان آغاز شد.
اعتصابيون خواستار افزايش 12 درصدي حقوق و دستمزد براي سال هاي 2012 و 2013 هستند اما كارفرمايان حاضر به پذيرش آن نيستند و مي گويند حاضرند فقط 9 درصد به حقوق آنها افزوده شود. گفتني است معدنچيان اين كشور نيز مدت هاست كه بنا به دلايل مشابه در اعتصاب به سر مي برند.
در يكي از تظاهرات هاي معدنچيان كه چندي پيش روي داد، پليس آفريقاي جنوبي معترضان را به گلوله بست و بيش از 20 نفر را به خاك و خون كشيد.
يادآور مي شود، بسياري از كشورهاي دنيا امروز در بحران اقتصادي و آشوب به سر مي برند.

 


تجمع اعتراض آميز كاركنان خودروسازي «فورد» در پاريس

هزاران نفر از كاركنان كارخانه خودروسازي فورد در فرانسه در اعتراض به بحران اقتصادي تظاهرات كردند.
اعتراض ها عليه اوضاع وخيم اقتصادي سرانجام دامن كارخانه خودروسازي آمريكايي «فورد» را هم گرفت.
هزاران نفر از كاركنان اين كارخانه بزرگ خودروسازي ديروز به خيابان هاي پاريس آمدند و عليه سياست هاي رياضتي صاحبان اين كارخانه تظاهرات كردند. صاحبان اين كارخانه براي مقابله با بحران شروع به اخراج شمار زيادي از كاركنان خود در فرانسه كرده اند.
«مشاغل را حفظ كنيد» متن دست نوشته هايي بود كه معترضان در حين راهپيمايي بالاي سر خود حمل مي كردند.
از اسپانيا نيز خبر مي رسد، به دنبال بي توجهي دولتمردان اين كشور به مخالفت ها، هزاران نفر از قربانيان رياضت هاي اقتصادي براي چندمين روز پياپي در «مادريد» تظاهرات كردند.
 


سلفي هاي ليبي شهر بنغازي را به آشوب كشيدند

شماري از هواداران گروه هاي تندروي سلفي در ليبي با راهپيمايي در خيابان هاي بنغازي، تعدادي از خودروهاي مردم را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، روز جمعه ده ها تن از ساكنان بنغازي به منظور حمايت از گروه هاي سلفي در خيابان هاي بنغازي راهپيمايي كردند و طي آن، به سوي نيروهاي امنيتي نارنجك پرتاب كردند.
هواداران گروه هاي سلفي همچنين، شماري خودرو را به آتش كشيدند. بر پلاكاردهايي كه آنها با خود حمل مي كردند، نوشته شده بود: ما مي خواهيم هواداران شريعت برگردند.
مردم ليبي جمعه هفته گذشته با راهپيمايي در بنغازي، عليه حضور شبه نظاميان سلفي در اين شهر شعار داده بودند و به همراه نيروهاي نظامي، اين شبه نظاميان را از بنغازي بيرون كرده بودند.

 


نخست وزير تركيه

تيم محافظت خود را تغيير داد

منابع خبري از تغييرات گسترده و ناگهاني در تيم محافظت نخست وزير تركيه خبر دادند.
به گزارش «بلومبرگ» به نقل از روزنامه «حريت» چاپ تركيه، رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه كه اين روزها مواضع ضدسوري اش بسيار جنجال برانگيز شده ، به تازگي در تيم محافظتي خود تغييرات گسترده اي اعمال كرده است.
براساس گزارش هاي منتشر شده، رئيس تيم محافظت اردوغان و بسياري از محافظان وي تغيير يافته اند بدون اينكه كوچكترين دليلي در اين مورد اعلام شده باشد.
گفته مي شود «رمضان بال» به عنوان مدير جديد اداره محافظت نخست وزير و «محسن كاوسه» نيز به عنوان مدير گروه محافظان وي منصوب شده اند. با اينكه مقامات رسمي تركيه هنوز موضعي در اين باره نگرفته اند گفته مي شود اين تغيير و تحولات حدود 300 نفر از محافظان نخست وزير اين كشور شامل خواهد شد.
برخي شبكه هاي تلويزيوني تركيه با انتشار تصاويري از مراسم توديع غيررسمي برخي محافظان اردوغان كه همزمان با نشست روز جمعه هيأت وزيران آنكارا برگزار شد، هرگونه ابهام درخصوص اصل خبر را از بين بردند. نكته جالب توجه اينكه تقريبا همه رسانه هاي اين كشور،«كار طاقت فرساي گروه هاي محافظان در سفرهاي داخلي و خارجي اردوغان» را علت اين تغييرات غير معمول عنوان مي كنند!
گفتي است، رجب طيب اردوغان، كه زماني مواضع ضدصهيونيستي اش مي رفت وي را تبديل به يكي از چهره هاي محبوب در منطقه كند، از زمان آغاز ناآرامي هاي سوريه به اتخاذ سياست هايي روي آورده كه بيش از هر كس همين صهيونيست ها را خوشحال كرده است. در اين ميان وي حتي از ارائه كمك به گروه هاي تروريستي نيز ابا نداشته و خواسته يا ناخواسته تيشه به ريشه مقاومت مي زند. اين چرخش 180 درجه اي در سياست خارجي تركيه باعث ايجاد تحولات سياسي زيادي در داخل اين كشور و عليه شخص وي شده است. برپايي تظاهرات گسترده ضد دولتي و افزايش حملات گروه جدايي طلب پ ك ك به مواضع دولتي و نظامي يكي از اين تحولات است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14