(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 مهر 1391 - شماره 20319

پاياني براي حساسيت دنداني
خطراتي كه بايد جدي گرفت
عضوي با پيچيدگي هاي فراوان
كوير پايتان را آبياري كنيد
عفونت خون از ايدز بدتر است
آميب كور كننده
موادغذايي موثر در بروز يبوست


پاياني براي حساسيت دنداني

دانشمندان ژاپني موفق به ساخت يك غشاي نازك ميكروسكوپي شده اند كه مي تواند با پوشش دادن دندانها از آنها در برابر پوسيدگي محافظت كند و باعث سفيدتر شدن دندان ها شود.
به گزارش ايسنا، اين وصله دنداني يك ماده با دوام و بسيار منعطف است كه از «هيدروكسي آپاتيت»، ماده معدني اصلي ميناي دندان ساخته شده و مي تواند پاياني بر حساسيت دندانها باشد.
به ادعاي دانشمندان دانشگاه كينكي، اين پوشش اولين ورق آپانيت انعطاف پذير جهان است كه اميد مي رود در حفاظت از دندانها يا ترميم ميناي دندان مورد استفاده قرارگيرد.
تا پيش از اين يك ورق آپتيت كامل براي دندانپزشكان، رويا محسوب مي شد اما اين محققان اكنون قصد دارند تا يك ميناي دندان مصنوعي را توليد كنند.
اين ورق غشايي تنها .004 0ميليمتر ضخامت دارد كه با شليك ليزر بر بلوكهاي فشرده هيدروكسي آپاتيت درخلأ براي ظاهر شدن ذرات ساخته شده است.
اين ذرات بر روي يك بلوك از نمك قرارمي گيرند كه براي بلوري كردن آنها پيش از حل شدن درآب، حرارت داده مي شود.
اين غشا پس از اينكه به اندازه كافي براي بلند كردن آن توسط يك موچين محك شد، بر روي كاغذ فيلتر قرارگرفت تا خشك شود.
اين ماده به محض قرارگرفتن بر روي دندان به شكل نامرئي درمي آيد. اين ورق تعدادي از سوراخ هاي بسيار ريز برخوردار است كه براي جلوگيري از ايجاد حباب در زمان اعمال آن بر روي دندان به مايعات و هوا اجازه خروج از زير سطح آن را مي دهد.
يكي از مشكلات موجود در اين كار اين است كه چسبيدن اين ماده بر روي دندانها حدود يك روز طول مي كشد. اين غشا درحال حاضر كاملا شفاف بوده اما مي تواند آنرا براي استفاده در دندانپزشكي زيبايي به شكل سفيد توليد كرد.
اين محققان درحال حاضر تجربيات خود را بر روي دندانهاي كنده شده انسانها انجام مي دهند، اما بزودي مرحله بعدي آزمايشات برروي حيوانات آغاز خواهد شد.
تا زمان استفاده از اين محصول در درمانهاي عملي دندان مانند پوشش دهي عاج، حدود پنج سال زمان لازم است، اما محققان از امكان ورود آن به بازار به عنوان يك ابزار آرايشي تا سه آينده خبر دادند.
اين فناوري كه با همكاري محققان دانشگاه دندانپزشكي اوساكا توليد شده، درحال حاضر در ژاپن و كره جنوبي ثبت اختراع شده و مراحل ثبت آن در آمريكا، اروپا و چين درحال انجام است.
 


خطراتي كه بايد جدي گرفت

حفظ تناسب اندام كار آساني نيست و از سوي ديگر اضافه وزن و چاقي هم مشكل بسيار بزرگي است كه بسياري از مردم به آن گرفتاراند.
بررسي هاي انجام شده در مركز سلامت جسمي در شهر شفيلد به نتايج نگران كننده اي رسيده و به افرادي كه براي رهايي از اضافه وزن، انواع و اقسام روش ها را به كار مي گيرند، غافل از اينكه برخي از اين روش ها سلامت آنها را به طور جدي به خطر مي اندازد. هشدار جدي مي دهد.
يكي از اين هشدارها در مورد تجهيزاتي است كه دور كمر بسته مي شوند و چند نوع هستند. برخي از آنها تنها يك جريان الكتريكي ضعيف را به بدن وارد مي كنند و فرد دچار سوزش و خارش مي شود و به طور واقعي فعاليت عضلاني لازم را در نواحي بدن ايجاد نمي كنند، ولي نمونه هايي هستند كه شوك هاي شديدي به فرد وارد مي كنند.
اين شوك ها عضلات را منقبض كرده و درست مانند فردي كه ورزش مي كند عضلات را درگير مي كند. اينجاست كه وقتي فرد ورزش مي كند شوك به او وارد نمي شود. ولي در چنين حالتي عضلات چنان درگير حالت شوك برقي مي شوند كه احساس برق گرفتگي به فرد دست مي دهد و آزاردهنده است.
ضمن اينكه جريان الكتريكي فقط در ناحيه شكمي باقي نمي ماند بلكه از آنجا كه بدن ما رساناي خوبي است اين جريان به ساير اندام ها انتقال مي يابد حتي مغز، سيستم عصبي و كبد را كه عضوهاي حساسي هستند، تحت تأثير قرار مي دهد و به مرور فرد متوجه مي شود يا دچار سرطان كبد يا به دليل درگيري سيستم عصبي دچار ام.اس شده است.
حتي اين جريان قلب را ضعيف و افراد را دچار ناراحتي هاي قلبي مي كند. ماساژورهايي كه براي صورت به كار مي روند اثرات مخرب بيشتري به مغز وارد مي كنند.
تصور از دست دادن وزن
استفاده از حمام هاي سونا و جليقه هاي مصنوعي باعث گرفته شدن آب سلول هاي بدن در نواحي مورد استفاده مانند شكم، ران و سينه مي شود. اين محصولات به گونه اي عمل مي كنند كه در نواحي مورد استفاده، آب سلول ها گرفته مي شود و سلول ها چروكيده مي شوند و فرد خوشحال مي شود كه وزن كم كرده در حالي كه تنها آب ناحيه مورد نظر تبخير و سلول آن ناحيه چروكيده شده است.
وقتي فرد به سونا مي رود آب بدن خود را از دست مي دهد و گمان مي كند لاغر شده است ولي دو روز بعد با مقداري آبي كه مصرف مي كند، مجدداً به سايز قبلي خود برمي گردد، علاوه بر اينكه سلول هاي بدن خود را از دست داده است زيرا در اثر گرماي شديد سلول ها از بين مي روند و حتي مغز فرد در معرض خطر است زيرا مغز نمي تواند گرماي بيش از 37 درجه را به مدت طولاني تحمل كند.
اين بررسي نشان مي دهد داروهاي لاغري بسياري به بازار عرضه شده اند و برخي از اينها ادعاي تأثير خارق العاده بر كاهش وزن دارند. افراد بدون آنكه بدانند تركيبات اين قرص ها چيست اقدام به خريداري و مصرف آنها مي كنند. اين داروها حتي روي موش ها آزمايش نشده اند و توسط افرادي كه فقط تجارت و پول برايشان مهم است به بازار عرضه شده است. از عوارض اين قرص ها حالت تهوع، بي اشتهايي شديد و فشار بر غده تيروئيد است. بيشتر افرادي كه اين قرص ها را مصرف كرده اند، گزارش داده اند كه نه تنها لاغر نشده اند بلكه پس از مدتي به سرعت چاق تر از قبل شده اند.
قدم به سوي
بيماري هاي خطرناك
ماساژ دادن روش ديگري براي كاهش وزن است و اغلب براي كاهش چربي هاي نواحي شكم و ران صورت مي گيرد. در اين حالت مقدار زيادي از چربي اين نواحي دچار سوخت و ساز مي شود و چربي ها در حالت فشار زياد خود را آزاد كرده و به جريان خون راه پيدا مي كنند و در جريان خون به راه مي افتند ولي اين چربي ها در خون ناپديد نمي شوند، بلكه در جريان خون مي چرخند و به قسمت هاي ديگر مي روند.
به طور مثال مي توانند دور رگ هاي قلب،كبد يا ريه انباشته شوند و رگ هاي قلب و كبد را مسدود كنند. اين درحالي است كه فرد توانسته شكم خود را آب كند اما متاسفانه دچار بيماري كبد چرب مي شود كه به نوبه خود خطرناك است و نوع پيشرفته آن منجر به سيروز كبدي مي شود كه باعث نارسايي قلب و در نهايت مرگ مي شود.
دراين تحقيق متخصصان تجهيزات ورزشي معرفي شده براي تناسب اندام را بررسي كردند. در بررسي اين امور، متخصصان كه حتي نحوه نشستن فرد بر صندلي و شرايط كار و ميز را مورد بررسي قرار مي دهند تا جلو آسيب ناشي از نحوه بد نشستن و شرايط كاري نامناسب را بگيرند، در ارتباط با وسايل ورزشي هم به اين صورت عمل مي كنند.
نوع استفاده از اين وسايل خيلي مهم است و هر شخصي نمي تواند به تنهايي راجع به استفاده از وسيله ورزشي تصميم بگيرد و صرف تبليغات آن را خريداري كند و مورد استفاده قراردهد. حتي تردميل كه بيشتر آنها استاندارد است بايد با توجه به اصول ورزشي مورد استفاده قرار بگيرد و افرادي كه آن را استفاده مي كنند بايد مراقب باشند بيش از حد به زانوها و ديگر قسمت هاي پاي خود فشار نياورند.
مهم ترين اصلي كه تغذيه افراد و به خصوص جوانان بايد داشته باشند اين است كه تمام مواد مغذي مورد نياز روزانه بدن را در برگيرد. رژيم غذايي بايد طوري برنامه ريزي شود كه فرد در طول روز احساس گرسنگي نكند. رژيم غذايي بايد براساس سن، جنس، ميزان فعاليت و شرايط ويژه برنامه ريزي شود.
مثلا فردي كه در دوران رشد قراردارد با فردي كه اين دوران را طي كرده رژيم متفاوتي خواهد داشت. رژيم غذايي بايد طوري باشد كه مواد غذايي آن قابل دسترس و با سبك زندگي فرد هماهنگي داشته باشد. به دنبال رژيم غذايي فرد نبايد دچار عوارضي مانند ريزش مو، ضعف و بي حالي، افسردگي و چروكيدگي پوست شود.
مكش چربي بدن در افرادي كه چاقي زياد دارند به حدي كه چربي اضافي بدن آنها موجب ايجاد اثرات منفي فراوان بر وضعيت سلامتي شان شده به عنوان يكي از راه هاي كاهش چربي بدن اين افراد مطرح است. دراين روش با ايجاد يك شكاف كوچك درپوست لوله اي به زير پوست يعني جايي كه مقدار زيادي از چربي هاي بدن در آنجا ذخيره شده اند، وارد مي كنند. دستگاهي كه به لوله وصل است با ايجاد خلأ شديد موجب مكيده شدن چربي ها شده و آنها را از زير پوست خارج مي كند.
عمدتا دستگاه هاي اولتراسونيك نيز به كمك آمده و ابتدا با استفاده از امواج بسيار پرقدرت، چربي هاي نقاط مورد نظر نرم و آماده برداشت و سپس عمليات مكش آغاز مي شود.
البته با استفاده از روش اولتراسونيك مقداري از چربي خود به خود از محل خود كنده شده و به آرامي از طريق خون از محل برداشته مي شود. دراين صورت حجم چربي برداشت شده كمتر و در مدت طولاني تري اين برداشت اتفاق مي افتد.
انتظار مي رود با كاهش چربي بدن اثرات مثبت فراواني در وضعيت سلامت فرد ايجاد شود و مثلا عوامل خطر بيماري هاي قلبي از جمله پرفشاري خون، بالا بودن سطح چربي هاي خون، عدم تحمل گلوكز و بالا بودن گلوكز پلاسما و بالا بودن انسولين پلاسما كاهش يابند. از طرف ديگر انتظار مي رود كه اين گونه تراشيدن چربي بدن لطمه زيادي به بقيه بافت هاي بدن به ويژه به پوست وارد نكند.
خطر سكته را جدي بگيريد
امروزه برخي از جراحان سعي در انجام عمل با بي حسي موضعي دارند تا از خطرات بيهوشي عمومي اجتناب كنند. از طرف ديگر بافت چربي نيز مانند بافت هاي بدن زنده فعال بوده و رگ هاي خوني فراواني از آن مي گذرند. تراشيدن اين بافت منجر به ايجاد ضايعات شديد در شبكه رگ هاي خون رساني بدن مي شود كه گاه بدن بر اين ضايعات به طور كامل نمي تواند چيره شود.
خطر سكته هاي قلبي و مغزي در اين عمل قابل توجه است. اين نكته نيز بايد ذكر شود كه نوك لوله مكش قدرت تشخيص بافت هاي مختلف و انتخاب آنها را ندارد. بنابراين هنگام مكش ممكن است بافت هاي ديگر نيز ضايع و نابود شوند. اين موضوع به ويژه در چربي برداري از پوست زير شكم بسيار مهم است.
تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه ليپوساكشن بهبودي قابل توجهي را در چاقي فرد ايجاد نمي كند. به اين معني كه بدون تغيير در روش زندگي و تغذيه فرد چربي ها به سرعت باورنكردني به جاي قبلي باز مي گردد و فرد مجددا چاق مي شود.
كارشناسان مي گويند منطقي ترين روش كاهش وزن روشي است كه در آن هم به تغذيه و هم به ورزش توجه شود. در اين روش از يك رژيم غذايي برنامه ريزي شده همراه با ورزش متعادل مانند پياده روي و مواد مغذي مورد نياز استفاده مي شود و خطر سوءتغذيه وجود ندارد.
از طرفي با ورزش مناسب روند كاهش، تسريع مي شود. اين روش سلامت جسم و روح را به ارمغان مي آورد و عوارضي مانند ريزش مو، چروكيدگي پوست و... را در پي نخواهد داشت. طي رژيم غذايي صحيح و اصولي عادت هاي غلط كنار گذاشته مي شود و بايد با عادت هاي جديد غذايي انس بگيريد.
توصيه متخصصان اين است كه هر روز نيم تا يك ساعت پياده روي كنيد و اگر فردي با پياده روي جواب نگرفت بايد با يك متخصص ورزشي صحبت كند و از او كمك بگيرد و نكته آخر اينكه غير از فعاليت بدني و رژيم غذايي مناسب، خواب مناسب تاثير بسزايي دارد. افرادي كه دير يا زياد مي خوابند در معرض ابتلا به بيماري هاي كاهش وزن يا افزايش وزن هستند.
 


عضوي با پيچيدگي هاي فراوان

چشم عضو بسيار حساسي است كه بيماري هاي آن پيچيدگي هاي خاصي دارد. مخصوصاً زماني كه عصب بينايي دچار آسيب مي شود.
در اين شرايط ميزان ديدي كه از بين مي رود غيرقابل برگشت است ولي با تشخيص زودرس، پيگيري دقيق و استفاده منظم از داروهاي تجويز شده مي توان از آسيب بيشتر جلوگيري كرد.
عصب بينايي معمولا به دليل افزايش فشار چشم آسيب مي بيند. در اثر فشار تعدادي از رشته هاي عصبي از بين مي رود و در نتيجه كاهش بينايي اتفاق مي افتد. اگر بيماري هاي مربوط به عصب تشخيص داده نشود يا درمان نشود باعث از دست رفتن دايمي ديد محيطي مي شود.
متاسفانه در بسياري از موارد اين بيماري علايم ندارد و ديد بيمار خوب است و چون به تدريج ميدان بينايي از دست مي رود بيمار متوجه نمي شود. در نهايت با از دست رفتن ديد مركزي باعث كوري كامل مي شود. اگر تعادل ترشح مايع داخل چشم و خروج آن به هم بخورد در نتيجه فشار چشم بالا مي رود.
وقتي نشانه و علامتي در كار نيست
در اكثر بيماران نشانه و علايم كمي وجود دارد ولي در مراحل پيشرفته علايم زير ديده مي شود: كاهش ديد محيطي، ايجاد هاله هاي رنگي اطراف نور، نياز به تغيير مكرر و زود به زود عينك و مشكل در تطابق با تاريكي.
نوعي بيماري مي تواند به طور ناگهاني و به صورت حاد به نام آب سياه زاويه بسته حاد اتفاق افتد. در اين صورت مريض با سردرد و چشم درد شديد، قرمزي چشم و كاهش بينايي مراجعه مي كند كه پس از درمان دارويي و درمان ليزري بيمار درمان مي شود. به طور كلي بيماري آب سياه را به دوگونه زاويه باز و زاويه بسته تقسيم بندي مي كنند.
اين بيماري از آنجا به اين نام خوانده مي شود كه زاويه اي كه مايع از آن خارج مي شود «باز» است. با اين حال، به دلايل نامشخص، تخليه زلاليه به كندي صورت مي گيرد. كندي حركت زلاليه سبب تجمع آن و بالارفتن فشار داخل چشم مي شود. در گلوكوم زاويه بسته به دليل تنگي شديد زاويه يا مسدودشدن آن، مايع زلاليه نمي تواند از چشم خارج شود.
در اين بيماران يك افزايش ناگهاني و بسيار بالا در فشار چشم ديده مي شود. اين افزايش فشار مي تواند در مدت بسيار كوتاه سبب آسيب ديدن عصب بينايي و كاهش ديد شود. گلوكوم زاويه باز در ابتدا علامت خاصي ندارد. ديد طبيعي بوده و هيچ گونه درد يا ناراحتي وجود ندارد.
بعضي از بيماري ها نيز مي تواند ريسك ابتلا به گلوكوم را بيشتر كند. سردسته اين بيماري ها، بيماري قند و فشار خون است. در چشم هايي با نزديك بيني بالا نيز ريسك ابتلا به بيماري بيشتر است. اگر در افراد فاميل شما كسي را با بيماري آب سياه (بالا بودن فشار چشم) سراغ داريد در اولين فرصت سعي كنيد از وضعيت فشار چشم تان اطمينان پيدا كنيد؛ چرا كه احتمال ابتلا به بيماري آب سياه در كساني كه در خانواده شان سابقه اين بيماري وجود دارد بيشتر است.
اگر يكي از والدين يا خواهر و برادر شما آب سياه داشته باشد، شانس گرفتاري چشم شما به اين بيماري در حد 20 درصد خواهد بود. اگر به هر دليلي از داروي كورتن (خوراكي، تزريقي، استنشاقي يا قطره) استفاده مي كنيد، در طول مدت درمان بايد از وضعيت فشار چشم خود اطلاع حاصل كنيد؛ چرا كه مصرف هر نوع داروي كورتون دار به مدت حدودا بيش از يك هفته تا 10 روز در بعضي از افراد مي تواند سبب بالا رفتن فشارچشم و آسيب دايمي و غيرقابل برگشت عصب بينايي چشم شود.
اگر قبلا تحت عمل آب مرواريد از نوع مادرزادي قرار گرفته ايد، بهتر است كه در هر ويزيت (حداقل سالي يك بار براي ساليان متوالي)، از چشم پزشك تان سراغ ميزان فشار چشم خود را بگيريد.
با ادامه يافتن بيماري، آرام آرام ميدان بينايي بيمار محدود و محدودتر مي شود، اما ديد مركزي تا مراحل نهايي بيماري حفظ مي شود. به همين جهت بيمار نمي تواند در مراحل ابتدايي متوجه بيماري اش شود. در صورت عدم درمان در مراحل انتهايي بيمار ناگهان متوجه مي شود كه ديد محيطي اش به شدت محدود شده است؛ درست مثل اينكه از درون يك لوله تفنگ به اطراف نگاه مي كند. با ادامه يافتن بيماري باقيمانده ديد در مركز نيز از بين رفته و بيمار كور مي شود.
برعكس؛ گلوكوم با زاويه بسته معمولا بسيار پرسروصداست و با علايم شديد درد چشم، تهوع، سردرد، قرمزي چشم و تاري ديد كه به صورت ناگهاني بروز مي كند.
در صورت عدم درمان، بيمار ممكن است در مدت بسيار كوتاهي براي هميشه نابينا شود. نوع ديگر اين بيماري مي تواند در بدو تولد وجود داشته باشد يا به تدريج در سنين پايين خود را نشان دهد كه به آن آب سياه مادرزادي مي گويند. كودكان مبتلا معمولا علايم واضحي نظير بزرگي قرنيه؛ خاكستري و كدر شدن رنگ قرنيه، حساسيت به نور و اشك ريزش شديد را دارند.
چگونه درمان كنيم؟
هدف در درمان بيماري گلوكوم؛ پايين آوردن فشار داخل چشم به كمك روش هاي مختلف مانند دارودرماني، ليزردرماني، جراحي يا تركيبي از اين روش هاست كه بسته به نوع و شدت بيماري توسط پزشك معالج انتخاب مي شود. درمان آن هيچ گاه افت ديد و آسيب قبلي را نمي تواند جبران كند و در بهترين شرايط فقط مي تواند از آسيب بيشتر پيشگيري كند:
- هدف از درمان هم متوقف كردن كامل تخريب عصب بينايي است.
- ريختن قطره ها را همراه با ناهار، شام، صبحانه تنظيم كنيد تا فراموش نشود.
- پلك پاييني را پايين بكشيم و اجازه بدهيم كه قطره در فضاي بين چشم و پلك قرار گيرد. سپس چشم را بسته و با يك انگشت به مدت دو دقيقه به آرامي گوشه داخلي چشم را فشار دهيم تا خروج قطره از مجراي اشكي كاهش يابد.
-فاصله بين دو قطره حتما 10 دقيقه يا بيشتر باشد.
-سر قطره به هيچ عنوان با پلك، مژه و چشم نبايد تماس داشته باشد چون باعث آلودگي مي شود.
- داروهاي خود را مرتب مصرف كنيد.
- به ياد بسپاريد كه درمان دارويي، ليزري و جراحي آب سياه جهت بهتر شدن ديد شما نيست، صرفا جهت متوقف كردن اين بيماري است و همين مقدار ديد را براي شما حفظ مي كند.
 


كوير پايتان را آبياري كنيد

با آمدن پاييز مشكلات پوستي خاصي نيز به وجود مي آيد. خشكي و ترك كف پا به خصوص در ناحيه پاشنه يكي از مشكلاتي است كه در فصل زمستان و پاييز شايع تر است و بيشتر در خانم ها ديده مي شود.
در بعضي افراد اين خشكي و ترك خوردن علاوه برپا در ديگر نواحي پوست هم ديده مي شود و ممكن است با درد و خونريزي نيز همراه باشد. ترك خوردن كف پا عوامل متعددي دارد؛ مانند شستن زياد پا، نوع آب و هوا، پوشيدن صندل و كفش هاي روباز و خشكي عمومي پوست به دلايل ژنتيكي يا بيماري هاي مختلف.
بعضي ها عادت دارند كه به علت وسواس شست وشو يا دلايل ديگر مرتب پاهاي خود را بشويند. در اين حالت چربي طبيعي پوست پا برداشته و پوست خشك مي شود و ترك مي خورد. در اين موارد توصيه مي شود كه از شستن مداوم پاها پرهيز كنيد و اگر به دلايلي مجبور به اين كار هستيد، حتماً بعد از هر بار شست و شو پوست كف پا را كاملاً خشك كنيد و با مخلوط گليسيرين، گلاب و آبليموي تازه، كرم هايي مثل اوسرين، وازلين، ويتامينE يا كرم هاي مخصوص ترك پا كه در داروخانه ها با برندهاي مختلف موجود است، چرب كنيد. اصولاً در نواحي با آب و هواي گرم و خشك امكان خشكي و ترك خوردن پوست بيشتر است. استفاده مداوم از كرم هاي مرطوب كننده و چرب براي پوست پا و دست و همچنين پوشيدن جوراب يا دمپايي هاي روفرشي در منزل مي تواند كمك كننده باشد.
با پوشيدن كفش هاي پشت باز تابستاني، پاشنه پا بيشتر در معرض گرد و خاك و آلودگي هوا قرار مي گيرد و خشك مي شود، بنابراين براي افرادي كه دچار مشكل ترك پاشنه پا هستند پوشيدن اين نوع كفش ها توصيه نمي شود. در افرادي كه به دليل بيماري هايي مثل پسوريازيس، اگزما و ديابت، كمبود مصرف بعضي ويتامين ها و موادمعدني مانند روي، اسيدهاي چرب امگا3 و ويتامين E، مصرف بعضي داروهاي خاص يا شرايط سني خاص ميزان چربي پوست كاهش مي يابد، نه تنها كف پا بلكه پوست ديگر نقاط بدن نيز در معرض خشكي و ترك قرار مي گيرد.
توصيه مي شود كه اين افراد در حمام از شوينده هاي كرم دار و ملايم مثل شامپو بدن هاي كرم دار استفاده كنند و بعد از شست و شو نيز بدن را با لوسيون هاي بدن مرطوب كننده و يا كرم هاي حاوي وازلين و ويتامينE چرب كنند. اگر كف پا دچار ترك هاي عميق شده، بهتر است پس از ماليدن كرم هايي با تركيب وازلين، اسيد ساليسيليك و اوره، از يك پوشش پلاستيكي برروي پاشنه پا استفاده كنيد تا كرم مورد استفاده بهتر جذب شود.
سعي كنيد در رژيم غذايي تان به قدر كافي از ميوه و سبزي هاي تازه، لنبيات، ماهي و مغزها گردو، پسته، بادام مصرف كنيد و نوشيدن آن را نيز افزايش دهيد. تجربه نشان داده است كه برخلاف تصور عموم، استفاده مداوم از سنگ پا، مي تواند خشكي و ترك پا را تشديد كند. بنابراين از سنگ پا، حداكثر هفته اي يك بار براي زدودن پوسته هاي زايد استفاده كنيد.
يك درمان خانگي براي ترك كف پا اين است كه يك عدد موز رسيده را به همراه يك قاشق روغن بادام و يك قاشق روغن نارگيل داخل مخلوط كن بريزيد و سپس خمير نرم حاصل را به مدت 10دقيقه روي كف پا قرار دهيد و سپس با آب بشوييد. نكته آخر اين كه راه رفتن با پاهاي برهنه روي موكت هاي زبر مي تواند باعث تشديد ترك پا شود. در اين موارد بهتر است از جوراب يا دمپايي روفرشي استفاده شود.
 


عفونت خون از ايدز بدتر است

محققان هشدار دادند كه بيماري عفونت خون از بيماري كشنده ايدز خطرناك تر است.
به گزارش فارس ،تحقيقات جديد نشان مي دهد: بيماري عفونت خون بيشتر از بيماري ايدز قرباني مي گيرد و ميانگين مرگ و مير ناشي از ابتلا به آن در هند رو به افزايش است.
محققان تاكيد كردند كه آگاهي هاي اندك بهداشتي و سلامتي درباره خطرات ابتلا به بيماري عفونت خون و مهمترين علائم آن تا حد زيادي در افزايش ميانگين شيوع اين بيماري ها سهيم است.
به گفته اين محققان، عفونت خون ناشي از وجود باكتري هايي است كه مواد سمي ترشح مي كنند و اين مواد باعث اشكال در كار سلول هاي ايمني مي شود به گونه اي كه به بافت ها و اعضاي بدن حمله كنند.
اين محققان خاطرنشان كردند كه هرگونه عفو نت يا ابتلاي بدن به بيماري ممكن است باعث عفونت خوني شود.
تحقيقات نشان مي دهد كه هر ساعت 36 نفر بر اثر ابتلا به عفونت خون جان خود را از دست مي دهند كه اين ميزان بالاتر از موارد مرگ و مير ناشي از سرطان پروستات، سرطان سينه و ايدز است. محققان برآورد مي كنند كه 18 ميليون مورد بيماري عفونت خوني هر ساله ظاهر مي شود.
پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا در سن فرانسيسكو آمريكا در تحقيقات خود ثابت كرده اند كه فشارهاي روحي و رواني مداوم باعث افزايش ميانگين بروز عفونت در خون و ابتلا به بيماري مي شود.
عفونت خون يا سپسيس (sepsis) به معناي پاسخ بدن به عفونتي است كه در كل خون و بافت ها انتشار پيدا كرده است. بدن يكسري پاسخ هاي التهابي در برابر عفونت از خود نشان مي دهد كه بتواند آن را كنترل كند، اما از طرف ديگر ممكن است اين پاسخ ها به خود بدن نيز آسيب برسانند.
اين باكتري ها وارد خون مي شوند و سمي توليد مي كنند كه باعث انتشار وسيع التهاب در ارگان هاي بدن شده و درجه حرارت بدن فرد، فشار خون و عملكرد ريه ها و ديگر ارگان ها به سرعت تغيير مي كند.
اين بيماري بسيار خطرناك است، زيرا اگر درمان نشود بر روي كليه ها، ريه ها، مغز و گوش اثرات خطرناكي خواهد گذاشت و مي تواند به بروز شوك، اختلال عملكرد اعضاي مختلف بدن، ناتواني دائمي يا مرگ منجر شود.
نام هاي ديگر اين حالت مسموميت خوني يا وجود باكتري در خون است كه در هر فرد و هر سني اتفاق مي افتد اما بيشتر در شيرخواران كم سن كه سيستم ايمني بدنشان به اندازه كافي رشد نكرده است و عفونت خيلي دير از بدنشان دفع مي شود و افرادي با سيستم ايمني ضعيف مثل مبتلايان به ايدز شايع است.
 


آميب كور كننده

يكي از آميب هاي مرگبار موجود در آب شير، دوش ها و استخرهاي شنا، كاربران لنزهاي تماسي را هدف قرار داده است.
به گزارش ايسنا، اين انگل كه «آكانتامبا» نام دارد در گرد و غبار نيز يافت مي شود. عفونت هاي ايجاد شده توسط اين انگل كوچك بوده و درمان آن طولاني، دردناك و نامطمئن است به طوري كه هر سال تعدادي از انگليسي ها بينايي خود را به واسطه آن از دست مي دهند.
علائم اين بيماري شامل خارش و اشك چشم، تاري ديد، حساسيت به نور، تورم پلك بالا و درد شديد است.
فيوناهريكوئز از دانشگاه غرب اسكاتلند در اين باره گفت: اين مشكل مي تواند هر فرد استفاده كننده از لنزهاي تماسي را تهديد كند. اين انگل تقريباً در همه جا وجود دارد. زماني كه لنز در چشم قرار مي گيرد، آميب از طريق قرنيه و لايه هاي بيروني در چشم وارد آن مي شود و به زاد و ولد مي پردازد و مي تواند در مدت يك هفته آسيب دائمي به بينايي وارد كند.
معمولا اين انگل جاي زخم محسوسي در چشم به وجود مي آورد. قرنيه چشم دريچه نگاه انسان به زندگي را تشكيل مي دهد و اگر عفونت به لايه سوم نفوذ كند، جاي زخم باقي مانده همانند صفحه اي مات تا آخر عمر با فرد خواهد بود.
فرآيند درمان شامل استفاده از قطره چشم Dettol است كه در آن بيماران سه هفته در بيمارستان بستري شده و هر 20 دقيقه يكبار تحت درمان قرار مي گيرند. در موارد بسيار شديد، پيوند قرنيه نيز صورت مي گيرد.

 


موادغذايي موثر در بروز يبوست

يبوست از مشكلات شايع دستگاه گوارش است كه با مصرف برخي مواد غذايي به ويژه مواد خوراكي صنعتي و فرآوري شده تشديد مي شود.
همان طور كه برخي از مواد غذايي مانند خوردني هاي حاوي فيبر زياد در پيشگيري و درمان يبوست موثر هستند، برخي خوردني ها نيز اين مشكل گوارشي را تشديد مي كنند. مهم ترين مواد غذايي كه بايد براي پيشگيري از يبوست از مصرف آنها پرهيز كنيد عبارتند از:
- غذاهاي فرآوري شده به صورت منجمد، برگرها و پيتزا همگي به بروز يبوست كمك مي كنند. مواد غذايي فرآوري شده، ريزمغذي هاي ضروري خود را در روند فرآوري از دست مي دهند و حاوي فيبر اندكي مي شوند و آنچه باقي مي ماند و به عنوان پيتزا يا نودل عرضه مي شود در تشديد يبوست نقش قابل ملاحظه اي خواهد داشت.
- شيريني ها و تنقلات نشاسته اي نيز حاوي قند و چربي فراوان هستند. اين خوراكي ها هرچند با چاي و قهوه دلچسب به نظر مي رسند اما در واقع ذخيره فيبر بسيار اندكي دارند و به بروز يبوست كمك مي كنند. براي ايجاد تعادل در دستگاه گوارش پس از مصرف اين خوراكي ها مصرف مواد غذايي حاوي فيبر فراوان مثل ميوه و سبزي توصيه مي شود.
- مصرف انواع گوشت بدون سبزي هاي مكمل در كنار هر وعده غذايي از عوامل موثر در بروز يبوست است. به اين ترتيب توصيه مي شود كه حتما همراه با مواد گوشتي سالاد و سبزي هاي پخته نيزمصرف كنيد.غلات سبوس دار نيز غني از فيبر خوراكي هستند.
- كافئين نيز در ايجاد و تشديد يبوست نقش موثري دارد. هرچند معمولا نمي توان به طور كامل مصرف قهوه، چاي يا كولاها را ترك كرد اما وابستگي به مصرف زياد اين نوشابه ها موجب خشك شدن آب بدن مي شود كه خشكي بدن نيز از عوامل اصلي بروز يبوست است.
- مصرف مواد غذايي پرچرب از جمله چيپس و فست فودها نيز عمل هضم غذا را دشوار مي سازد و هرچه مصرف مواد چرب و شور بيشتر شود، احتمال بروز مشكلات گوارشي نيز تشديد مي شود. در واقع غذاهاي چرب فرآيند هضم را كندتر مي كند و خطر يبوست را افزايش مي دهد.
- فرآورده هاي لبني پرچرب نيز فاقد فيبر خوراكي هستند و به همين دليل در فهرست غذاهاي تشديدكننده يبوست قرار مي گيرند. اگر دچار يبوست شديد از خوردن پنير و شير به هنگام صبحانه پرهيز كرده و در عوض نان جوي دوسر و ماست مصرف كنيد.

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14