(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 مهر 1391 - شماره 20319

بررسي پروژه توهين به مقدسات اسلامي همزمان با بيداري اسلامي- بخش دوم
درماندگي استكبار در مواجهه با خشم مقدس مسلمانان




بررسي پروژه توهين به مقدسات اسلامي همزمان با بيداري اسلامي- بخش دوم

درماندگي استكبار در مواجهه با خشم مقدس مسلمانان

تشكيل نهضت هاي اسلامي در افغانستان، عراق، پاكستان، هندوستان، لبنان و فلسطين، عربستان، مالزي و فيليپين، حتي آمريكاي لاتين و كشورهاي نيكاراگوئه و بوليوي و ونزوئلا متأثر از پيروزي انقلاب اسلامي ايران نمونه بارزي از شكل گيري نهضت هاي آزادي خواه متأثر از رهنمودهاي امام خميني(ره) و ارزش هاي انقلاب اسلامي در بسياري از مناطق جهان بود. آغاز انتفاضه درست شبيه قيام ملت ايران بود و امروز بيداري اسلامي و موج عظيم اسلام خواهي در گوشه وكنار جهان كه به فروپاشي نظام هاي خودكامه و ديكتاتور منجر شده است همه و همه تحت تأثير شعارهاي انقلابي است كه حتي بزرگ تر از انقلاب فرانسه خوانده شد.
طبيعي است شوك عظيم ناشي از اين تحولات در خاورميانه براي دول غربي و رژيم صهيونيستي تكان دهنده باشد از آن رو دست اندازي به انواع و اقسام روش هاي مبارزه با چنين انقلاب عظيمي در دستور كار محافل صهيونيستي قرار گرفت و توهين و دروغ به مقدس ترين فرد نزد مسلمانان محك آزمايش ديگري براي جامعه اسلامي شد.
گويا قرار است هر از چند گاهي شاهد حوادث عجيبي در 11 سپتامبر باشيم به طوري كه امسال در اين تاريخ، جهان بار ديگر شاهد روزهاي پرتلاطمي بود و اين بار استكبار جهاني اعتقادات مسلمانان را نشانه رفت و انتشار يك فيلم موهن به ساحت نوراني پيامبر عظيم الشأن اسلام(ص) موجب فوران خشم مسلمانان جهان شد.
واقعه 11 سپتامبر كه هدفي جز تروريست نشان دادن مسلمانان و اعراب به جهانيان نداشت هر سال با سالگردش دستاويزي براي تاكيد بر اين مسئله از سوي رسانه هاي غربي است. اما امسال پس از 11 سال به نحوي ديگر بر مسلمانان تاختند و به برترين شخصيت جهان اسلام و والاترين مخلوق خداوند متعال اهانت كردند.
اهداف پشت پرده اهانت ها
فيلم موهن سراسر اهانت به رسول گرامي اسلام(ص) كه توسط يك فرد مصري توليد و از سوي محافل آمريكايي و صهيونيستي حمايت مالي شد به طور حتم اهدافي در پس پرده دارد تا هزينه هاي مالي توليد فيلم را براي حاميان صهيونيستي و آمريكايي اش توجيه كند.
به اعتقاد محمد هوشمند، دبير انجمن اسلامي دانشگاه اميركبير در بررسي اهداف پشت پرده اين سناريو مي توان به دو بعد داخلي و خارجي اشاره كرد.
وي اظهار مي دارد: «بعد داخلي مثل اثبات شكست سياست هاي اوباما و به قدرت رساندن رقيب او در انتخابات و بعد خارجي جلوگيري از گسترش بيداري اسلامي در عربستان و اردن و بحرين را مي توان علت اين اتفاق دانست.»
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان مي گويد: «جنگ رواني ابزار اين اهداف شده تا به نوعي سران غربي را به اهداف شان برساند و منافع شان را تامين كند. به نحوي كه در هفته هاي اخير حركت مردم عربستان عليه خاندان آل سعود روند جدي تري به خود گرفته است و بيم آن مي رود بيداري اسلامي رژيم صهيونيستي را در منطقه بيش از پيش زمين گير كند. بنابراين يكي از اقداماتي كه لابي هاي صهيونيستي و آمريكايي انجام دادند توليد فيلم موهن براي سرگرم كردن مسلمانان بود تا كمتر اخبار فشار حكومت آل سعود به ديگر مسلمانان رسيده و عليه اين رژيم اقدامي صورت دهند.»
اين عضو جريان دانشجويي تصريح مي كند: . مسلمانان به نظر من همان طور كه در ديگر كشورها از مصر تا افغانستان و ايران و لبنان و سراسر جهان واكنش نشان دادند همه واكنش ها منطقي و عاقلانه بود.»
از آتش زدن قرآن تا اهانت
به پيامبر رحمت(ص)
علي رغم كوتاه نيامدن مقامات آمريكايي در قبال فيلم اهانت آميز و حتي عدم جلوگيري از انتشار آن در فضاي مجازي اما برخي كشورها از جمله دولت آلمان براي جلوگيري از رسيدن موج اعتراضات جهاني به اين كشور با نمايش اين فيلم در آلمان مخالفت كرد.
به طوري كه صدر اعظم اين كشور ضمن انتقاد از ساخت اين فيلم، حمله به سفارتخانه هاي غربي در برخي كشورهاي اسلامي را محكوم كرد و مدعي شد كه خشونت نبايد وسيله اعتراض باشد اما آزادي بيان حد و مرزي دارد به همين دليل دولت در حال بررسي ممنوعيت نمايش اين فيلم است.
اين اظهارات كه بنابر برخي تحليل ها صرفاً يك اقدام كوتاه مدت براي مخفي كردن هراس از موج اسلام خواهي و مبارزات مسلمانان خشمگين محسوب مي شود اما در عمل نوعي عقب نشيني نيز قلمداد مي شود.
اما صرف تظاهرات هاي خياباني و حمله به سفارت خانه ها و كنسول گري ها در كشورهاي اسلامي كه واكنشي كوتاه مدت است، انجام برخي اقدامات اساسي از قبيل فرهنگ سازي براي معرفي چهره واقعي دين اسلام و پيامبر گرامي(ص) نياز ضروري به نظر مي رسد، فراموش نكنيم مقابله فرهنگي در رأس همه مبارزات مي تواند باشد.
دشمنان اسلام با سلاح هاي نرم به مقابله آمده اند؛ فيلم هاي سينمايي در قالب تمسخر مسلمانان جهان، اهانت به رسول گرامي اسلام و توهين به شعائر اسلامي و قوانين و حدود الهي نظير آن چه در فيلم اخير، سنگسار ثريا و كاريكاتورهاي مطبوعات هلندي و فرانسوي و غيره شاهد بوديم همه با ابزار هاي رسانه اي و در فضاهاي مجازي منتشر شده اند. و اين واقعيت را نشان مي دهد كه مسلمانان براي مقابله جدي تر نيازمند تقويت توان و دانش علمي براي تسلط بر فضاي مجازي و ابزارهاي رسانه اي غرب هستند.
همان طور كه محمدحسن آصفري عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس توهين به پيامبر گرامي اسلام را در راستاي اقدامات پيشين غرب از جمله سوزاندن و پاره كردن قرآن و حمايت از سلمان رشد مرتد مي داند و معتقد است كه اين اقدامات براي جلوگيري از نفوذ اسلام در دنيا بوده است.
وي در همين زمينه ادامه مي دهد: «دنياي غرب با اين اهانت ها ماهيت سراسر كذب خود را به دنيا نشان داده است بنابراين وظيفه امروز سناريونويسان، كارگردانان و نويسندگان مسلمان تلاش براي معرفي واقعيت هاي دين مبين اسلام به ملت هاي ديگر است.»
آصفري با بيان اين كه امروز قدرت هاي برتر دنيا به بن بست رسيده اند، عقيده دارد: «دنياي ليبراليسم و سكولاريسم و همچنين كشورهاي سوسياليست و ملت هاي آنها به سمت و سوي دين اسلام رجوع مي كنند و مي دانند كه راهي جز آمدن به سمت اسلام براي آنها وجود ندارد. حتي اين موضوع را قدرت هاي دنيا هم متوجه شده اند.»
اما توهين كنندگان به پيامبر اسلام(ص) چه افرادي هستند؟ وي مي گويد: «توهين كنندگان به پيامبر گرامي اسلام همان كساني اند كه قرآن كريم به دستور آنها سوزانده و پاره شد، كساني كه براي سلمان رشدي امكانات فراهم كردند. حرفشان هم يكي است و آن اين كه جلوي نفوذ قدرت اسلام را در دنيا بگيرند كه به نتيجه نخواهند رسيد.»
خودكفا شويم تا آسيب نبينيم
نوع ديگر مبارزه اي كه اين روزها برخي از مسلمانان در پي آنند، تحريم كالاهاي اسرائيلي و آمريكايي در كشورهاي جهان اسلام است.
حجت الاسلام والمسلمين يحيي كمال، كارشناس معاونت فرهنگي تبليغي حوزه علميه قم كه توليد فيلم سراسر اهانت به ساحت مقدس رسول اكرم(ص) را موجب افزايش وحدت ميان مسلمانان مي داند، مي گويد: «از آن جا كه همه دشمني ها و عداوت ها از سوي غرب براي كسب بازار كالا در ميان جوامع اسلامي است استقلال اقتصادي جهان اسلام بهترين مبارزه مسلمانان با دشمنان خواهد بود.»
وي در ادامه گفت وگوي خود با گزارشگر كيهان تصريح مي كند: «اهانت صورت گرفته سابقه ديرينه اي در طول دوران اسلام و به ويژه حيات رسول اكرم(ص) و البته طي سال هاي اخير دارد و اين حركت ها ادامه دار خواهد بود. علت اين مساله را اين طور مي توان تحليل كرد كه باتوجه به حركت هاي اسلامي و خيزش بيداري اسلامي در سال هاي اخير و تقويت اين بيداري در اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد غرب به شكست رسيده و در تلاش است به نوعي ابهت شكسته شده اش را بازيابي كند.
البته بايد گفت بيداري اسلامي به اوج خود رسيده و امروز در عربستان و بحرين به سمتي مي رود كه غرب و برنامه هاي آن را به چالش مي كشاند. از اين رو طبيعي است غرب راه چاره اي براي برون رفت از اين بن بست بيابد و اقدامات فرهنگي بهترين شيوه وارد كردن فشار به مسلمانان تلقي مي شود.»
اين كارشناس مذهبي تصريح مي كند: «البته برخي كشورها را از لحاظ اقتصادي تحت فشار قرار مي دهند و بعضي ديگر را با ابزارهاي فرهنگي آزار مي دهند كه بايد گفت ايران اسلامي از هيچ يك از اقدامات خصومت آميز مصون نمانده و همه نوع كينه توزي را تجربه و تحمل كرده است، اما با همه اين اقدامات، جهان اسلام بيش از پيش شاهد گرايش عده اي جديد از مذاهب ديگر به اسلام بوده است و اين اتفاق اتحاد بيشتر را در جهان اسلام رقم زده است. حتي نخبگان غيرمسلمان اين اقدام دشمنان را تخطئه و محكوم كردند.»
وي كه قايل به اقدام تلافي جويانه است، مي گويد: «اقدام مناسب، مقابله به مثل است اما نه اين كه توهين كنيم بلكه با اقدام فرهنگي و اختصاص اعتبار به افزايش توان نرم افزاري و رسانه اي مي توانيم اسلام را به شكل صحيح آن به جوامع ديگر معرفي كنيم. بنابراين اعتقاد دارم كه دانشگاه و حوزه بايد دست به دست هم دهند و در اين كار پيشقدم باشند. همان طور كه امام راحل فرمودند هر يك از مسلمانان يك سطل آب بريزد اسرائيل از بين خواهد رفت، مي توانيم دشمن را از پاي درآوريم.»
وي در تاكيد بيشتر مي گويد: «همدلي و اتحاد مسلمانان، طراحي و اجراي برنامه هاي اقتصادي مناسب بين دول اسلامي، انعقاد پيمان هاي نظامي در جهان اسلام، استقلال اقتصادي و خودكفايي از بازارها و كالاهاي صهيونيستي و آمريكايي و كنار گذاشتن اختلافات در كشورهاي اسلامي همچنين جمع شدن حول محورهاي مشترك اسلامي مي تواند مسلمانان را در رسيدن به اهداف شان كه همان افزايش توان مقابله با غرب است، موفق كند.»
البته آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم طي گفت وگويي به مسلمانان جهان توصيه مي كند كه به حضور خود در صحنه راهپيمايي و اعتراض قوي ادامه دهند اما آنچه مي تواند دشمن را به زانو درآورد تحريم كالاهاي آنان و برخورد جدي از نظر اقتصادي با آنهاست.
غرب اهل گفتمان نيست
اشاره شد كه طي سال هاي اخير بارها ارزش هاي اسلامي مورد اهانت قرار گرفته است كه اين توهين ها واكنش معقول و منطقي طلب مي كند.
از اين رو برخي، تحركات تند نظير آن چه در ليبي اتفاق افتاد را مناسب مي دانند و عده اي قايل به مبارزه فرهنگي اند.
آيت الله ممدوحي، عضو مجلس خبرگان رهبري در اين مورد عقيده دارد كه دشمنان اسلام از نظر علمي در سطحي نيستند كه بتوان با آنها گفتماني داشت، بايد از نظر سياسي دولت جمهوري اسلامي ايران و ديگر كشورهاي اسلامي به آنها جواب دهند و گستاخي آنها را نسبت به اعتقادات مسلمانان بدون جواب نگذارند.
وي به گزارشگر كيهان مي گويد: قرآن مسلمانان را از هرگونه درگيري مذهبي با ساير اديان نفي كرده است. آمريكايي ها با توهين به ساحت پيامبر اعظم(ص) تصور مي كردند كه مسلمانان مقابله به مثل مي كنند. در حالي كه كتاب آسماني اسلام، حضرت عيسي و موسي را نيز اولوالعزم و پيامبران الهي خطاب كرده است، اما ما هرگونه توهين به حضرت عيسي و حضرت موسي را به مثابه توهين به ساحت پيامبر(ص) مي دانيم و آمريكا و رژيم صهيونيستي با توهين به ساحت رسول مهرباني به ديگر پيامبران اولوالعزم نيز اهانت كرده است.
همان طور كه مراجع عظام تقليد نيز عقيده دارند بايد پاسخ دندان شكني به دشمنان و اهانت كنندگان داده شود و شايسته نيست مسلمانان در مقابل توطئه سران استكبار ساكت بنشينند.
گزارش روز
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14