(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 مهر 1391 - شماره 20319

كوتاه اقتصادي
معاون وزير نفت خبر داد
صادرات گاز ايران به عراق تيرماه سال آينده
بلومبرگ:
از نظر بازدهي بورس تهران در صدر بورس هاي جهان قرار گرفت
حكيم جوادي:
قطع گوگل ربطي به وزارت ارتباطات ندارد
پايگاه خبري كايشين آنلاين
شركت ملي نفت چين ، ايران را ترك نخواهد كرد
وزير اقتصاد:
دولت برنامه اي براي افزايش قيمت ها در فاز دوم هدفمندي ندارد
عضو كميسيون صنايع و معادن:
مجلس با افزايش قيمت خودرو موافق نيست
عضو شوراي عالي اشتغال:
بهبود وضعيت معيشتي مهمترين دغدغه كارگران است
بهمني خبر داد
انتقال تقاضاي ارز از بازار آزاد به مركز مبادله
مقررات گمركي كالاي همراه حجاج اعلام شد


كوتاه اقتصادي

¤ رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با انتقاد از فرهنگ نامناسب اتكا به تامين كنندگان خارجي به خصوص توليدكنندگان چيني تاكيد كرد: كيفيت تجهيزات مورد نياز صنعت نفت داخلي نسبت به خارجي فاصله اي ندارد. سيروس تالاري با اشاره به اين كه برخي از مشتريان تجهيزات صنعت نفت به بهانه قيمت بالا، كيفيت پايين و مدت زمان تحويل بالاي تجهيزات داخلي نسبت به واردات بي كيفيت محصولات چيني اقدام مي كنند، اظهار كرد: با توجه به استفاده اين قطعات بي كيفيت چيني در فازهاي پارس جنوبي به گفته برخي از مديران و مسئولان حاضر در عسلويه خدا به داد ما برسد زماني كه اين پروژه ها به بهره برداري برسند!
¤ موانع و چالش هاي پيش روي فضاي كسب و كار و راه هاي رفع آن، در كنفرانس دو روزه «بنگاه اقتصادي پيشرو در افق ايران 1404» بررسي خواهد شد. به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت صنعتي، فراهم آوردن بسترهاي لازم و شناسايي چالش هاي پيش روي بنگاه ها با سرمايه ايراني در مسير تحقق و ايجاد بنگاه هاي پيشرو به منظور توليد ملي دستور كار اصلي اين همايش خواهد بود كه در روزهاي 18 و 17مهرماه برگزار خواهد شد. علاقه مندان به حضور در اين كنفرانس مي توانند از طريق سايت http://aei.conf.imi.ir و يا شماره تماس 22046528 كسب اطلاع و هماهنگي نمايند.
¤ شركت فرابورس ايران درنظر دارد تا سرمايه خود را به ميزان 10ميليارد تومان افزايش دهد تا وجوه مورد نظر براي خريد ساختمان جديد را تامين كند. سازمان بورس اوراق بهادار تقاضاي افزايش سرمايه 10ميليارد توماني شركت فرابورس ايران را مورد بررسي قرار داد و مجوز آن را صادر كرد. با اين مجوز شركت فرابورس ايران قصد دارد سرمايه خود را 100درصد افزايش دهد تا وجوه مورد نظر را براي خريد ساختمان تامين كند.
¤ به ميمنت فرارسيدن ميلاد حضرت امام رضا(ع)، شعبه سجاد مشهد بانك پاسارگاد، به مكان جديد منتقل و افتتاح شد. به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، در آيين افتتاح اين شعبه با حضور جمعي از مديران بانك، تجار، كسبه، تعدادي از مديران شهر، اهالي محل و مردم برگزار شد، دكتر مجيد قاسمي مديرعامل بانك پاسارگاد ضمن تبريك هفته دفاع مقدس با اشاره به فرارسيدن سالگرد افتتاح اولين شعبه بانك پاسارگاد گفت: ما در بانك پاسارگاد اولين شعبه خود را همزمان با سالروز ميلاد حضرت امام رضا(ع) و در جوار بارگاه ايشان افتتاح كرده و با آن حضرت عهد بستيم از هيچ كوششي براي خدمت به هموطنان و اجراي بانكداري اسلامي دريغ نكنيم. وي ضمن اشاره به فرهنگ خدمت به مردم در بانك پاسارگاد گفت: در بانك پاسارگاد فرهنگ خدمت به هم ميهنان و نوكري مردم در تمام سطوح، نهادينه شده است.
¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: حمايت از توليدكنندگان صنايع پايين دستي و تكميلي پتروشيمي در دستور كار سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي قرار دارد تا مواد اوليه و تكميلي اين صنعت بدون واسطه به دست توليدكنندگان برسد. فخرالله مولايي افزود: حمايت دولت از توليدكنندگان صنايع پايين دستي و تكميلي پتروشيمي جهت توليد مواد خام اوليه براي محصولات پليمري از برنامه هاي اساسي اين سازمان بوده تا مواد اوليه و تكميلي پتروشيمي بدون واسطه به دست توليدكنندگان برسد.
 


معاون وزير نفت خبر داد

صادرات گاز ايران به عراق تيرماه سال آينده

معاون وزير نفت با اشاره به پيشرفت مطلوب اجرايي ساخت خط لوله جديد صادرات گاز ايران به عراق از احتمال آغاز صادرات گاز به اين كشور همسايه تا تيرماه سال آينده خبر داد.
جواد اوجي در گفت و گو با مهر درباره آخرين وضعيت صادرات گاز طبيعي ايران به عراق، گفت: در حال حاضر ساخت خط لوله مستقيم صادرات گاز طبيعي ايران به عراق آغاز شده است.
معاون وزير نفت با اعلام اينكه در حال حاضر ورق و تجهيزات موردنياز ساخت خط لوله 170 كيلومتري صادرات گاز به عراق در خاك ايران تامين شده تصريح كرد: پيشرفت ساخت اين خط لوله 48 اينچي انتقال گاز به بيش از 25 درصد رسيده است.
مديرعامل شركت ملي گاز با تاكيد بر اينكه خط لوله گاز به عراق انشعابي از خط لوله ششم سراسري است، اظهار داشت: همچنين ساخت خط لوله گاز در خاك عراق هم آغاز شده است.اين عضو هيات مديره شركت ملي گاز با بيان اينكه براساس توافق صورت گرفته حجم صادرات گاز طبيعي به عراق تا سقف 25 ميليون متر مكعب در روز قابل افزايش است، بيان كرد: در ساخت خط لوله گاز در خاك عراق برخي از پيمانكاران ايراني هم مشاركت دارند.
اين مقام مسئول در پاسخ به سؤالي مبني بر زمان بندي آغاز صادرات گاز ايران به عراق گفت: با توجه به پيشرفت اجرايي ساخت خطوط لوله گاز در خاك دو كشور پيش بيني مي شود تا خردادماه سال 1392 امكان تزريق گاز و راه اندازي خطوط لوله فراهم شود. هزينه سرمايه گذاري موردنياز براي ساخت خط لوله گاز عراق 450 ميليون دلار برآورد مي شود كه در صورت تكميل در مدت 5 سال امكان انتقال حدود 25 ميليون متر مكعب گاز طبيعي به عراق فراهم مي شود.
بر اين اساس، پيش بيني مي شود اين قرارداد گازي به زودي با حضور رستم قاسمي و كريم لعيبي وزيران نفت دو كشور امضا شود.
 


بلومبرگ:

از نظر بازدهي بورس تهران در صدر بورس هاي جهان قرار گرفت

بلومبرگ، بورس تهران را در صدر بورس هاي جهان معرفي كرد.
جديدترين آمار منتشر شده توسط بلومبرگ در خصوص ميزان بازدهي بورس هاي جهان نشان مي دهد شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته ميلادي با 10/6 درصد افزايش، بالاترين رشد را در ميان بورس هاي جهان به خود اختصاص داد.
به گزارش ايسنا، شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران كه بيانگر بازدهي سرمايه گذاران است، با رشدي معادل 1617 واحدي در هفته گذشته به رقم 28 هزار و 132 واحد رسيد تا متوسط بازدهي 10/6 درصدي عايد سرمايه گذاران شود.
براساس گزارش بلومبرگ، دو بورس شانگهاي و شن ژن چين هفته گذشته ميلادي با 93/2 و 36/2 درصد بازدهي در رتبه هاي دوم و سوم قرار گرفتند.
اين در حالي است كه روند منفي بورس هاي آمريكا و اروپا در هفته گذشته ادامه يافت، به طوري كه شاخص بورس هاي داوجونز، 500 S P و نزدك به ترتيب 05/1 و 33/1 و 2 درصد كاهش يافتند و شاخص بورس هاي فوتسي لندن
89 /1 درصد، كك فرانسه 98/4 درصد و داكس آلمان 16/3 درصد افت كردند.
رشد 692 واحدي بورس
در همين حال شاخص بورس تهران ديروز هم با ثبت ركورد ديگري به نزديك كانال 29 هزار واحدي رسيد.
به گزارش فارس در پايان معاملات ديروز، دماسنج بازار سهام با افزايش 696 واحدي (دومين رشد 5/2 درصدي در يك روز) نه تنها ركورد 692 واحدي چهارشنبه پيش را شكست و 4 واحد ارتقا داد، بلكه با قرار گرفتن در عدد 28 هزار و 828 واحدي در 173 قدمي فتح قله 29 هزار تايي برآمد.
علاوه بر اين ارزش روز بازار سهام هم كه سابقه ثبت 135 هزار ميليارد توماني در 27 فروردين 91 را دارد، ديروز به مدد رشد سهام همه شركت هاي بزرگ ارزش روز بازار به 130 هزار ميليارد تومان رسيد كه البته با در نظر گرفتن كاهش ارزش ريال نمي توان چندان به آن اتكا كرد.
در ثبت ركورد تازه ديروز شاخص بورس شركت مخابرات با 92 واحد اثر مثبت بيشترين نقش را داشت و بعد از آن شركت هاي ملي مس، فولاد مباركه، گل گهر، چادرملو، فولاد خوزستان، سرمايه گذاري غدير، توسعه معادن و فلزات، سرمايه گذاري اميد، نفت و گاز پارسيان با 77 تا 16 واحد بيشترين نقش را به جا گذاشتند.
در چنين فضايي ركورد حجم روزانه معاملات سهام شركت ها طي سال جاري هم كه پيش از اين 127 ميليارد تومان بود، شكسته شد و با داد و ستد 376 ميليون سهم، بالغ بر 141 ميليارد تومان جابجا شد.
 


حكيم جوادي:

قطع گوگل ربطي به وزارت ارتباطات ندارد

قطع موتور جستجوگر گوگل و جي ميل هيچ ربطي به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ندارد.
علي حكيم جوادي رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران در جمع خبرنگاران در مورد مسدود شدن پست الكترونيكي جي ميل و محدوديت در ارايه خدمات موتور جستجوگر گوگل در كشور نيز گفت: اين محدوديت ها به هيچ عنوان خاص كشور ما نيست و امكان بروز آن در ساير كشورها وجود دارد هرچند بايد بدنبال جايگزين هاي مناسب براي ارايه اين سرويس ها در كشور باشيم.
وي در ادامه قطع موتور جستجوگر گوگل و جي ميل را در اين راستا دانست اما تأكيد كرد: اين اقدام هيچ ربطي به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ندارد.
حكيم جوادي سپس از اقدام ايران مبني بر مذاكره با گوگل براي ارايه خدمات در كشور خبر داد و گفت: وقتي سرويس دهنده اي با اين حجم در كشور فعاليت مي كند بايد ضمن كسب مجوز يكسري مسايل را نيز رعايت كند.
وي افزود: براي ارايه سرويس ايميل و موتور جستجوگر در حال تعريف مدل هاي كسب و كار با همكاري مجموعه دانشگاهي كشور هستيم كه پس از آن با مشاركت وسيع بخش خصوصي، ارايه اين سرويس ها در كشور صورت پذيرد.
رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: تا پايان امسال تمام دستگاه هاي اجرايي كشور به شبكه ملي اطلاعات متصل خواهند شد.
حكيم جوادي افزود: تاكنون بيش از 47 هزار بخش از دستگاه هاي اجرايي به اين شبكه متصل شدند و براساس بخشنامه هاي ابلاغ شده مابقي دستگاه ها نيز تا پايان سال 91 بايد به اين شبكه متصل شوند.
وي از شبكه ملي اطلاعات به عنوان يكي از اصلي ترين زيرساخت هاي مورد نياز در پياده سازي دولت الكترونيك ياد كرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه ايجاد، راه اندازي و توسعه شبكه ملي اطلاعات به عنوان يك ضرورت اصلي در حوزه فناوري اطلاعات مورد تأكيد قرار گرفته است.
يادآوري مي شود، شبكه ملي اطلاعات شبكه اي گسترده، چند لايه و ابري است كه به صورت توزيع شده، به هم پيوسته و توسعه پذير طراحي شده است.
اين شبكه، مشتمل بر شبكه هاي ارتباطي پرسرعت نسل جديد عمومي و اختصاصي و نيز مراكز داده امن دولتي و غيردولتي است كه وظيفه تامين زيرساخت هاي لازم به منظور ذخيره سازي، اشتراك گذاري، پردازش اطلاعات، برقراري تمام تعاملات و مبادلات الكترونيكي بين تمام دستگاه هاي دولتي و بنگاه هاي خصوصي را به عهده دارد.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه تصريح كرد: يكسري شبكه ها به دليل ابعاد و گستردگي به عنوان شبكه هاي اختصاصي مطرح هستند كه بر اين اساس شبكه سلامت با 10 هزار نقطه و همچنين شبكه امور مالياتي تا پايان مهر ماه به بهره برداري مي رسد.وي افزود: شبكه ملي اطلاعات قادر است امكان دسترسي پر سرعت تمام دستگاه هاي دولتي، بنگاه هاي خصوصي و مردم به سامانه هاي اطلاعاتي و خدمات الكترونيكي را فراهم كند.رئيس سازمان فناوري اطلاعات با اشاره به اتصال كاربران خانگي به شبكه ملي اطلاعات نيز گفت: براساس قانون برنامه پنجم بايد 60درصد كاربران خانگي تا پايان اين برنامه به شبكه ملي اطلاعات متصل شوند.
 


پايگاه خبري كايشين آنلاين

شركت ملي نفت چين ، ايران را ترك نخواهد كرد

شركت ملي نفت چين به ادامه فعاليت هاي خود در ايران تاكيد و اعلام نمود: اين شركت ايران را ترك نخواهد كرد.
به گزارش فارس، پايگاه خبري كايشين آنلاين طي گزارشي تاكيد كرد: شركت ملي نفت چين، ايران را ترك نخواهد كرد و در تلاش است تا امتياز پروژه هاي جديد بخش نفت و گاز ايران را به دست بياورد.
تحريم هاي آمريكا و اتحاديه اروپا سبب شده شركت ملي نفت چين بزرگ ترين شركت نفتي خارجي در ايران باشد. اين شركت 4 پروژه، مسجد سليمان، ميدان نفتي آزادگان شمالي و جنوبي و فاز 11 ميدان گازي فراساحلي پارس جنوبي را در دست دارد.
يك منبع آگاه در اين شركت گفت: ايران و شركت ملي نفت چين توافق كرده اند كه اين شركت پروژه پارس جنوبي را رها كند و تهران بلوك گاز يا نفت ديگري در عوض آن به اين شركت پيشنهاد كند؛ همچنين برخي از قوانين در قرارداد ميان اين شركت و شركت ملي نفت ايران نيز توسط ايران مورد بازبيني قرار خواهد گرفت.
اخيرا مقامات اين شركت با سفر به تهران راه هاي توسعه همكاري ها ميان دو طرف را بررسي كرده اند.
به نوشته اين گزارش: سخت بودن برخي مفاد قرارداد و عدم توانايي براي رسيدن به برنامه زمان بندي، از دلايل كناره گيري شركت ملت نفت چين از پروژه پارس جنوبي اعلام شده است.
براساس قرارداد سال 2009، شركت ملي نفت ايران نظارت دقيقي بر تهيه تجهيزات و خدمات پيمانكار داشت، همچنين پيمانكار به مجوز و تاييد دولت ايران نياز داشته است اما شركت ملي نفت چين نگران بود كه روند كند تاييد دولت ايران به اين معني است كه اين شركت نمي تواند در زمان موعد پروژه را تحويل دهد.
به گفته يك تاجر چيني، ايران هنوز براي شركت هاي نفتي چيني جذاب است. شركت ملي نفت چين هنوز مي تواند از تجارت با ايران سود كند.
بر اساس برآورد شركت ملي نفت چين، بازگشت سرمايه انجام پروژه ها در ايران حدود 14 درصد است.
اين گزارش تاكيد كرد: شركت ملي نفت چين ايران را ترك نخواهد كرد چرا كه درآمد سالانه اين شركت از ميدان هاي نفتي در خارج تا پايان سال 2010 برابر با 50 ميليون تن بوده است و اين شركت در نظر دارد كه تا سال 2015 اين ميزان را به 100 ميليون تن برساند.
 


وزير اقتصاد:

دولت برنامه اي براي افزايش قيمت ها در فاز دوم هدفمندي ندارد

وزير اقتصاد تاكيد كرد: دولت برنامه اي براي افزايش قيمت ها در فاز دوم هدفمندي يارانه ها ندارد.
سيد شمس الدين حسيني اظهار كرد: قانون هدفمندي يارانه ها يك قانون از جنس برنامه اي است، يعني هدفمندي يارانه ها يك برنامه ميان مدت بوده و طبيعي است كه بايد در ميان مدت اجرا شود.
وي افزود: فاز اول آن اجرا شده است و براي اجراي فاز دوم فعلا برنامه اي به آن مفهوم كه افزايش قيمتي داشته باشيم، وجود ندارد. البته هدفمندي يارانه ها يك برنامه است و همان فاز اول هم كه اجرا شده، تداوم دارد. حسيني در ادامه گفت: نكته اي كه برخي ها مطرح مي كنند اين است كه آيا دولت برنامه اي براي افزايش قيمت ها از اين منظر دارد كه پاسخ منفي است و چنين برنامه اي در دستور كار وجود ندارد. البته دلايل مختلفي هم وجود دارد كه يكي از دلايل اين است كه ما همانطوري كه در فازاول به يك وفاق ملي و يك عزم جدي رسيديم، در فاز دوم بايد اين اتفاق صورت بگيرد.
سخنگوي اقتصادي دولت تصريح كرد: در شرايط فعلي برخي از افراد، متخصصان و صاحب نظران مي گويند دولت فاز دوم را اجرا كند و برخي ها موافق نيستند حتي در ميان نمايندگان هم موافق و مخالف اجراي فاز دوم وجود دارد اما ما در اجراي يك چنين برنامه هايي نياز به وفاق ملي، هماهنگي و همدلي داريم. ما فاز اول را با همدلي اجرا كرديم و موفق هم شديم.
وي خاطرنشان كرد: در طرح راه اندازي بازار بانكي ارز، بعد از اينكه با تعدادي از نمايندگان به گفت وگو نشستيم و در واقع فكرها را با هم تقسيم كرديم، به يك جمع بندي رسيديم و اين طرح را اجرايي كرديم، لذا من فكر مي كنم شايد بهتر باشد از اين پس اين سوال را مطرح كنيم براي اجراي فاز دوم هدفمندي نياز به چه ملاحظات و پيش زمينه هايي هست؟
وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه گفت: بنده به عنوان يكي از افرادي كه درگير اين موضوع بودم، اعتقادم اين است در چنين طرحهايي كه ابعاد اجتماعي گسترده اي دارد، بايد مانند فاز اول به يك همدلي، همفكري و همراهي برسيم تا بتوانيم فاز دوم را نيز اجرايي كنيم.
 


عضو كميسيون صنايع و معادن:

مجلس با افزايش قيمت خودرو موافق نيست

يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينكه مجلس با افزايش قيمت خودرو موافق نيست، گفت: خودروسازان، مجلس و دولت بايد در اين زمينه با يكديگر تبادل نظر كرده و به نقطه نظر مشتركي دست يابند.
محمد سليماني در گفت وگو با ايسنا در اين زمينه اظهار داشت: مجلس با آنچه درباره افزايش قيمت خودروها از سوي شركت هاي خودروسازي مطرح است، موافق نيست، زيرا حتما بايد در اين رابطه كار كارشناسي انجام شود.
وي تصريح كرد: امتناع خودروسازان از تحويل دادن خودرو به مشتريان سبب شده زمزمه هايي در مجلس مبني بر تحقيق و تفحص از شركت هاي خودروسازي مطرح شود.
اين عوض كميسيون صنايع و معادن با بيان اينكه قيمت خودرو در كشور ما نسبت به ساير كشورها بسيار بالاست، افزود: بايد خودروسازان به اين موضوع توجه كنند. خودروسازي كشور متاسفانه حالت انحصاري پيدا كرده و خودروسازان تلاش آنچناني نمي كنند.
سليماني اظهار داشت: در اين زمينه خودروسازان بايد به مقوله كيفيت نيز توجه داشته باشند؛ هرگونه افزايش قيمت بايد متناسب با استفاده از فناوري هاي جديد جهت بالا بردن كيفيت خودروها باشد تا بتوانند رضايت مردم را جلب كنند.
وي با بيان اينكه خودروسازان سرمايه هاي خود را در بانكهاي خصوصي و تجاري سرمايه گذاري مي كنند، گفت: اين در حالي است كه خودروسازان از حمايت مجلس و دولت نيز برخوردار هستند اما متاسفانه خودروسازان بدهي قطعه سازان را پرداخت نمي كنند و بسياري از قطعه سازان با نمايندگان تماس مي گيرند كه طلب خود را دريافت نكرده اند.
اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس به مديران ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو پيشنهاد كرد كه در كميسيون صنايع مجلس حضور يافته و آنچه را كه در نظر دارند مطرح كنند تا مورد بحث فني و كارشناسي قرار گيرد.
سليماني، كيفيت خوب، قيمت پايين و استفاده از فناوري جديد را 3 مولفه براي رضايت مشتري در صنايع خودرويي عنوان كرد و افزود: اگر اين 3 مولفه مورد توجه خودروسازان نباشد اين امكان وجود دارد كه ورود خودروهاي خارجي به داخل كشور تسهيل شود.
وي درباره موضوع آزادسازي قيمت ها توسط خودروسازان نيز اظهار داشت: آزادسازي دليل و مفهومي ندارد، اگر قرار باشد انحصار در اختيار تعداد معدودي قرار گيرد بايد در قبال آن تعهد دهند از حمايت دولت و تسهيلات بانكي استفاده نكنند.
اين عضو كميسيون صنايع و معادن افزود: آزادسازي به اين معني نيست كه به هر قيمتي كه دلشان خواست آنرا اعمال كنند در حالي كه اين موضوع نيازمند كار زيادي است و مجلس، دولت و خودروسازان بايد در اين مورد تبادل نظر كرده و به تفاهم برسند.
 


عضو شوراي عالي اشتغال:

بهبود وضعيت معيشتي مهمترين دغدغه كارگران است

نماينده كارگران در شوراي عالي اشتغال با بيان اينكه اصلاح قانون كار دردي از جامعه كارگري دوا نمي كند، گفت: مهم ترين دغدغه، بهبود بخشيدن وضعيت معيشتي كارگران است.
داود قادري در گفت وگو با فارس درخصوص وضعيت لايحه اصلاح قانون كار اظهار داشت: جامعه كارگري علاقه اي به اصلاح آن ندارد چراكه اين قانون به عنوان قانون حمايتي محسوب مي شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اصلاحات انجام شده به نفع جامعه كارگري نيست، گفت: در برخي مواد اصلاحي ميان كارگر و كارفرما اختلاف سليقه وجود دارد كه هنوز به نتيجه نرسيده است.
نماينده كارگران در شوراي عالي اشتغال با بيان اينكه در برخي مواد اصلاحي هيچ نتيجه اي از سوي گروه هاي طرفين كار گرفته نشده تصريح كرد: به نظر مي رسد بايد بعد از ارسال لايحه از سوي دولت به مجلس در كميسيون هاي تخصصي اين موضوعات بررسي و نهايي شود.
قادري در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اين كه فكر نمي كنيد فرصت سوزي در ارسال لايحه از سوي دولت و تعيين تكليف اين قانون صورت گرفته بيان داشت: اصلاح قانون كار درد زيادي از كارگران دوا نمي كند و اصلاحاتي كه وجود دارد برطرف كننده مشكلات نيست و مهمترين دغدغه بهبود بخشيدن وضعيت معيشتي كارگران است.
وي تأكيد كرد: تا زماني كه شرايط توليد و كار رونق لازم را نداشته باشد نمي توان به اصلاح قانون اميدوار بود.
عضو شوراي اسلامي كار با بيان اينكه بيكاري كارگران و حل مشكلات كارخانجات بزرگ از مشكلات امروز كشور است، عنوان كرد: بسياري از كارگران درحال حاضر حداقل بگير هستند و شرايط قدرت خريد اين قشر كاهش يافته و عوامل آن وضعيت اقتصادي كشور و كندي توليد است.
قادري با اشاره به وضعيت اشتغال و هدفگذاري انجام شده از سوي دولت براي كاهش نرخ بيكاري، تصريح كرد: در طي سال جاري ريزش نيروي كار زيادي وجود نداشته اما براي اينكه عرضه و تقاضاي نيروي كار به تعادل برسد نياز به اشتغالزايي بالايي وجود دارد.
اين عضو شوراي عالي اشتغال خاطرنشان كرد: هر سال بايد براي ايجاد شغل در كشور اعتبارات لازم ديده شود كه از طريق بانك ها و سرمايه گذاران داخلي انجام مي شود.
وي تأكيد كرد: سالانه يك ميليون فارغ التحصيل دانشگاهي وارد بازار كار مي شوند و درصورتي كه بتوان اين تعداد را مشغول به كار كرد نرخ بيكاري فعلي ثابت مي ماند.
 


بهمني خبر داد

انتقال تقاضاي ارز از بازار آزاد به مركز مبادله

رئيس كل بانك مركزي از انتقال تقاضاي ارز از بازار آزاد به مركز مبادله ارز خبر داد.
محمود بهمني كه ديروز بدون اطلاع قبلي در مركز مبادلات ارزي حضور يافته بود از نزديك با دست اندركاران مركز ديدار كرد و ضمن گفت وشنود با متقاضيان، فعاليت مركز را بسيار مناسب خواند.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، بهمني با مثبت ارزيابي نمودن پاسخگويي به متقاضيان مركز بيان داشت: وجود حجم گسترده اي از جمعيت در طبقات و پاسخگويي به تقاضاهاي آنان به اين معنا است كه تقاضا از روي بازاربرداشته مي شود.
رئيس شوراي پول و اعتبار درخصوص تأثير مركز مبادلات بر بازار ارز بيان داشت: بازار تا حدودي در حال مقاومت است ولي قطعاً به زودي اين مقاومت درهم خواهد شكست چون ما با پشتوانه ارزي قوي وارد اين مركز شده ايم.
بهمني با اشاره به اين كه تا چندي قبل اين تقاضاها تماماً بر روي بازار بود، خاطرنشان كرد: شبكه بانكي با اين مركز، بازار را سبك كرده و قرار است موارد ديگري از اختصاص ارز به اين مركز اضافه شود.
وي از ارائه ارزهاي دانشجويي و بيماران با نرخ مرجع خبر داد و افزود: در صورت داشتن توان پاسخگويي، سعي مي شود كليه تقاضاهاي خرد در اين مركز متمركز شود.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به مديريت تقاضاهاي خرد ارزي تأكيد كرد: بر اين اساس، دليلي ندارد ما شاهد افزايش قيمت ارز باشيم.
وي در ارتباط با تخصيص ارز به كالاهاي واقع در اولويت هاي 5 تا 10 بيان داشت: اين اولويت ها در برنامه هاي ما قرار دارد. در حال حاضر اولويت هاي 3 تا 5 را در اين مركز پاسخگو هستيم و اولويت هاي 1 و 2 همچنان به نرخ ارز مرجع 12260 ريال پرداخت مي شود.
رانت بازار بزودي
از بين مي رود
از سوي ديگر صمد كريمي سخنگوي مركز مبادلات ارزي گفت: با ساز و كار اين مركز بازار ارز بزودي شفاف شده و رانت آن از بين خواهد رفت.
وي اظهار داشت: اتاق معاملات ارزي در قالب بازار بين بانكي شكل گرفته است و راهكار مديريت بازار هم همين است.
همچنين «مينو كياني راد» معاون ارزي بانك مركزي به ايرنا گفت: شايد در سال گذشته با مديريت عرضه ارز مي توانستيم بازار ارز را مهار كنيم اما بانك مركزي در سال جاري به دنبال مديريت همزمان عرضه و تقاضا در بازار بين بانكي است.
وي با اشاره به راه اندازي مركز مبادلات ارزي گفت: مكانيزم ثبت همزمان اطلاعات مشتريان نيز در مركز مبادلات ارزي پيش بيني شده است.
كياني راد اظهار داشت: بر همين اساس گمرك از طريق پورتال ارزي، انتقال اطلاعات، مكانيزم كنترل و نظارت از مرحله اوليه ثبت سفارش و پس از عمليات بانك عامل و در نهايت بانك مركزي نسبت به ترخيص كالا اقدامات لازم را انجام مي دهد.
به گفته وي، پورتال ارزي در هر يك از موارد، ارز را از زمان ارايه تقاضا تا پاسخ دهي رصد مي كند.
حمايت نمايندگان مجلس
موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به اينكه نياز ارزي مردم در اتاق معاملات ارزي تأمين مي شود، اگر فعاليت اين اتاق ادامه داشته باشد، ايرانياني كه در خارج زندگي مي كنند و ارز زيادي در اختيار دارند، به راحتي مي توانند دلارهاي خود را وارد كشور كرده و بفروشند.
وي افزود: قبلا اگر دلار دست كسي پيدا مي شد، خريد و فروش آن غيرقانوني فرض مي شد و مردم حاضر نبودند دلارهاي خود را بفروشند، اما در حال حاضر كساني كه دلار دارند، مي توانند در اتاق مبادلات ارزي بفروشند.
عضو كميسيون برنامه و بودجه افزود: از طرفي همه كساني كه متقاضي خريد ارز هستند، مي توانند از اتاق مبادلات ارزي تهيه كنند و چون نرخ ارز در اين اتاق پايين تر از قيمت بازار است، كم كم نرخ ارز در كشور كاهش پيدا مي كند.
ثروتي افزود: ايراني هايي كه مقيم خارج هستند و ارز قابل توجهي در اختيار دارند، مي توانند بدون ترس آن را در اتاق ارزي بفروشند و صرف سرمايه گذاري در كشور كنند.
وي افزود: اتاق مبادلات ارزي باعث كاهش قيمت دلار مي شود.
ثروتي در ادامه به فارس گفت، عرضه و تقاضا باعث تغيير ارزش پول ملي مي شود، اما برخي كشورها كاهش ارزش پول ملي را تعمداً انجام مي دهند و در كشور ما كاهش ارزش هدف نيست، بلكه عرضه و تقاضا آن را تعيين مي كند.
ثروتي تأكيد كرد: اگر ارز به قدر كافي وجود داشته باشد، ارزش پول ملي به حالت اول برمي گردد.
وي در مورد تقاضاي سفته بازي براي ارز گفت: اگر قيمت ارز كاهش پيدا كند، ديگر كسي براي سفته بازي ارز نمي خرد و رقابت در كاهش قيمت ايجاد خواهد شد و هر چه عرضه دلار بيشتر شود، قيمت آن پائين مي آيد.
نماينده بجنورد افزود: كساني كه در منزل ارز نگه داشته اند، وقتي بدانند قيمت ارز كاهش پيدا مي كند، سراسيمه آن را مي فروشند و دولت اعلام كرده در اتاق مبادلات ارزي حاضر است، ارز مردم را بخرد.
وي تأكيد كرد: در حال حاضر عده اي هستند كه ارز 1400 توماني از قبل خريده اند و امروز 2400 تومان مي فروشند، اما وقتي قيمت كاهش پيدا كند، سريع تر ارز را در بازار مي فروشند.
ثروتي گفت: دولت مي خواهد به سمت يكسان شدن نرخ ارز حركت كند و در بودجه سال جاري نرخ مرجع 1226 تومان تعيين شد، اما براي لايحه بودجه 92 به نظر من نرخ ارز حدود 1700 تومان پيشنهاد خواهد شد كه اين نرخ همان حول و حوش نرخ ارز آزاد خواهد بود.
وي گفت: دولت مي تواند با تعريف نرخ آزاد ارز در بودجه يك يارانه اي براي دارو و غذا در نظر بگيرد، همان گونه كه در قانون بودجه سال جاري براي اين امور يارانه در نظر گرفته است.
از سوي ديگر يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي ايجاد مركز مبادلات ارزي را در متعادل كردن نرخ ارز و ريال مؤثر ارزيابي كرد.
حسين گروسي گفت: برآيند كلي و بررسي تاثيرات عملكردي مركز مبادلات ارزي در درازمدت نمايان خواهد شد اما در عين حال مي توان ابراز اميدواري كرد كه با راه اندازي اين مركز تعادل بين قيمت ارز و ريال برقرار شود و به سمت كاهش قيمت ارز و افزايش ارزش پول ملي پيش رفت.
به گفته نماينده مردم شهريار با واقعي شدن قيمت ارز، نابساماني هايي نظير بورس بازي، دلال بازي و سفته بازي از بين خواهند رفت.
وي در زمينه تاثيرگذاري اين مركز افزود: اين مركز مكان مناسبي جهت برآورده سازي نيازهاي ارزي تجار و واردكنندگان كالا به شمار مي آيد و مراجعات انجام شده، حاكي از استقبال خوب متقاضيان است.
دلالها به دنبال
افزايش نرخ ارز هستند
همچنين يك فعال بازار ارز هم با تاييد مركز مبادله ارز گفت: قيمت فعلي ارز در بازار آزاد غيرواقعي است.
مجيد خاتمي در گفت و گو با فارس در مورد اتاق مبادلات ارزي اظهار داشت: اينكه در اين مركز ارز به متقاضي واقعي تحويل داده مي شود اقدام مناسبي در جهت مديريت بازار ارز است.
وي ادامه داد: با اين اقدام، متقاضي واقعي از دلال متمايز مي شود و مصرف كننده واقعي ارز كه همان واردكننده است مي تواند نياز ارزي خود را از اين طريق تأمين كند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه علت افزايش قيمت ارز در چند روز اخير چيست؟ گفت: افزايش قيمت ارز در بازار آزاد جنگ رواني است؛ صرافان نمي توانند و تمايل ندارند قيمت ارز افزايش يابد بلكه دلالان به قصد كسب سود و منافع شخصي خود موجب افزايش قيمت ارز مي شوند.
وي با تاكيد بر اينكه قيمت فعلي ارز واقعي نيست، گفت: اگر اتاق معاملات فعاليت جدي تري داشته باشد و تقاضاي ارز واقعي پوشش داده شود، التهاب بازار از بين خواهد رفت؛ البته بهتر است مقداري ارز به بازار عرضه شود تا كاهش قيمت ها زودتر مشاهده شود.
ارز جانبازان در اولويت بانك مركزي نيست
بانك مركزي ارز جانبازاني را كه با هدف درمان به خارج از كشور اعزام مي شوند در هيچ كدام از اولويت هاي ارزي چندگانه اش قرار نداده است.
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، يكي از اكيپ هاي جانبازان كه اخيراً براي درمان بيماريهاي شيميايي خود به آلمان اعزام شده اند به دليل عدم اختصاص ارز، در بلاتكليفي به سر مي برند و نتوانسته اند درمان خود را ادامه دهند.
نمايندگان اين جانبازان در تهران هنوز نتوانسته اند بانك مركزي را قانع كنند تا ارز مورد نياز اين سرمايه هاي كشور را در يكي از اولويت هاي اصلي ارزي كشور بگنجانند.
پاسخ بانك مركزي به اين نياز ارزي جانبازان اين است كه اين مورد در هيچ يك از اولويت هاي ارزي تعريف نشده و وجود ندارد.
 


مقررات گمركي كالاي همراه حجاج اعلام شد

گمرك ايران، ميزان و چگونگي ورود و خروج كالاي همراه زايران خانه خدا را اعلام كرد.
محمدرضا نادري، معاون فني و امور گمركي گمرك جمهوري اسلامي ايران در اين باره گفت: ساك هاي مسافرتي حجاج در صورتي كه حاوي كالاي ممنوعه نبوده و يا جنبه تجاري نداشته باشد، به عنوان كالاي مجاز، مشمول تسهيلات گمركي خواهد بود.
وي افزود: براساس ماده 31 آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات، كليه حجاج مي توانند حداكثر تا سقف ارزشي 80 دلار كالاي مجاز را بدون پرداخت حقوق گمركي ترخيص نمايند و مازاد بر آن، تا سقف ارزشي 80 دلار با پرداخت حقوق گمركي و دو برابر سود بازرگاني قابل ترخيص است، مشروط بر آنكه كالاي مزبور از نوع كالاهاي ممنوع شرعي يا قانوني نبوده و جنبه تجاري نداشته باشد.
نادري در توضيح كالاهاي غيرقابل حمل گفت: كالاهايي كه از سوي مديران كاروان ها به عنوان بار همراه زاير محسوب نمي شود و زايران بايد از خريد آنها جدا خودداري نمايند، شامل: انواع تلويزيون، ضبط صوت بزرگ، چرخ خياطي، جاروي برقي، ماشين لباسشويي و ظرفشويي، انواع يخچال و فريزر، آبگرمكن، اجاق گاز، دوچرخه، كالسكه بچه، فرش ماشيني، موكت، ماشين بافندگي، چيني آلات، موتور برق، كولر گازي و امثال آن است.
معاون فني و امور گمركي گمرك ايران خاطرنشان ساخت: خروج پسته و مغز پسته، خشكبار و زعفران براي مسافران عتبات عاليات و ساير اماكن مقدسه در صورتي كه جنبه تجاري داشته باشد و همچنين خروج فرش همراه مسافر به مقصد كشورهاي زيارتي عراق، سوريه و عربستان سعودي ممنوع است.
وي ضمن آرزوي قبولي زيارت حجاج كشورمان، از آنان خواست تا با رعايت دقيق و كامل مقررات گمركي مربوط به كالاي همراه مسافر، ماموران مستقر در گمركات مبادي ورودي و خروجي كشور اعم از هوايي، زميني و دريايي را در مورد انجام وظايف شان و تسريع در فرآيند تشريفات گمركي كالاي همراه حجاج ياري دهند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14