(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10 مهر 1391 - شماره 20320

بررسي پروژه توهين به مقدسات اسلامي همزمان با بيداري اسلامي (بخش پاياني)
ادعاي آزادي بيان بازيچه توهين به مقدسات




بررسي پروژه توهين به مقدسات اسلامي همزمان با بيداري اسلامي (بخش پاياني)

ادعاي آزادي بيان بازيچه توهين به مقدسات

پريسا جلالي
آن چه بيش از همه اين روزها دل مسلمانان را آزرده است اصرار غرب بر توهين هاي بيشتر به ساحت شريف رسول گرامي اسلام است. در حالي كه هنوز اعتراضات مسلمانان نسبت به پخش فيلم توهين آميز نسبت به پيامبر اسلام(ص) بر روي اينترنت شعله ور است، اقدام هفته نامه فرانسوي «شارلي هبدو» هرچه بيشتر خشم مسلمانان را برانگيخته است.
طي بيش از دو هفته از پخش فيلم، اعتراضات گسترده در اقصي نقاط جهان به ويژه در جهان اسلام و كشته و مجروح شدن مسلمانان بسيار، تصور نمي شد يك نشريه هزل نويس فرانسوي كه در سال 2011 ميلادي با انتشار كاريكاتورهاي توهين آميز نسبت به پيامبر اسلام(ص)، خشم مسلمانان اين كشور را برانگيخته بود، مجددا در اقدامي گستاخانه تصاوير توهين آميز جديدي عليه پيامبر اعظم(ص) منتشر كند.
با اين حال بايد پرسيد اصرار غرب به توجيه آزادي بيان! چگونه تحليل مي شود؟
اسلام دين مخالف ظلم و فساد و زورگويي است. به همين علت هم استكبار از ابتداي بعثت رسول گرامي اسلام از ايشان كينه ها به دل گرفت چرا كه دست آنها از غارت اموال ضعيفان و ملت ها كوتاه شده بود.
بنابراين اگرچه درصدر اسلام امثال ابولهب و ابوسفيان و در دوران معاصر مزدوران غرب به سركردگي آمريكا و صهيونيسم با انواع ترفندها به مبارزه با اسلام ناب محمدي برخاسته اند اما اين مبارزه شكل و رنگي جديد به خود گرفته است.
اگر روزي جنگ، روز ديگر كودتا و امروز جعل دين و توليد مذاهب و فرقه هاي افراطي مثل بهائيت و وهابيت سربر مي آورد همه از حربه هايي است كه در مخالفت با آموزه هاي دين مبين اسلام دنبال مي شود و امروز صهيونيست ها براي از بين بردن اسلام تمام توان خود را به كار بسته اند.
توهين به ما هرگز اما به اسلام...!
انتشار كاريكاتورهاي توهين آميز نسبت به پيامبر اكرم(ص) چندي پس از ا نتشار عكس هاي خانوادگي عروس ملكه انگليس در ويلاي شخصي اش توسط يك مجله فرانسوي صورت گرفت كه از سوي دادگاه فرانسه و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي محكوم شد.
پليس فرانسه به ساختمان نشريه فرانسوي منتشركننده عكس هاي نيمه عريان عروس ملكه انگليس حمله كرد تا سرنخي از هويت عكاس اين عكس ها به دست آورد و در نهايت دادستاني فرانسه تحقيقاتي را در زمينه انتشار اين عكس ها آغاز كرد و به پليس اين كشور دستور داد كه از انتشار بيشتر اين عكس ها جلوگيري كند.
اين در حالي است كه فورا و پس از انتشار نشريه حاوي عكس ها، دادستاني فرانسه دستور جمع آوري عكس هاي مربوط به اين زوج سلطنتي انگليس را صادر كرده بود و جالب است كه اينجا بحث آزادي بيان مطرح نيست!
اما به راستي رفتار پليس فرانسه با مجله منتشر كننده كاريكاتورهاي ضداسلامي چگونه بود؟
پليس فرانسه تدابير شديد امنيتي مقابل دفتر مجله منتشركننده كاريكاتورهاي ضداسلامي ايجاد كرد تا مسلمانان خشمگين نتوانند آسيبي به دفتر نشريه و كاركنان آن بزنند. ضمن اين كه هرگز ممانعتي از انتشار كاريكاتورها به عمل نيامد و دستور ممنوعيت تظاهرات هاي مسلمانان در شهرهاي فرانسه عليه فيلم موهن صادر شد.
حتي سردبير مجله فرانسوي «شارلي هبدو»، اعلام كرد كه انتشار اين تصاوير نشان دهنده آزادي بيان است.
نخست وزير فرانسه هم به دنبال انتشار كاريكاتور پيامبر(ص) اظهار داشت: هركس كه به سبب اين كاريكاتورها به وي توهين شده مي تواند براي شكايت به دادگاه مراجعه كند!
اما يك حقوقدان بين المللي سوئدي معتقد است كه توهين به خانواده سلطنتي بزرگ ترين گناه در اروپاست البته به اين نكته هم بايد اشاره شود كه غرب ترجيح مي دهد درباره هولوكاست چيزي منتشر نشود.
تهديدي كه به فرصت تبديل شد
طي دو شماره گزارش پيشين اشاره كرديم كه پس از واقعه يازدهم سپتامبر هر ساله شاهد تاكيد غرب بر تروريست و خشن نشان دادن مسلمانان هستيم به طوري كه تاكنون پروژه كاريكاتورهاي دانماركي، توليد فيلم فتنه توسط كارگردان هلندي، توهين و آتش زدن قرآن توسط سربازان آمريكايي، آتش زدن قرآن توسط كشيش مسيحي آمريكايي و تحريك به سوزاندن قرآن توسط ديگران همچنين آخرين اهانت ساخت فيلم موهن «برائت از مسلمين» را در اين سال ها در كارنامه ننگين خود به جا گذاشته اند كه نشان از اهداف برنامه ريزي شده براي مقابله با گسترش دين مبين اسلام دارد.
حجت الاسلام كاظم صديقي، امام جمعه موقت تهران با اشاره به هتاكي به پيامبر مكرم اسلام عقيده دارد: «پيامبر اسلام مهر اعتبار انبياء گذشته است، اهانت به پيامبر اسلام اهانت به كل انبياء است چرا كه حقانيت موسي و عيسي توسط پيامبر و قرآن اثبات شده است و اهانت به بشريت است.»
وي مي گويد: «اين هتاكي، رذالت، ددمنشي و اين جسارت كه مدتي است از دنياي غرب سرمي زند ناشي از گسترش اسلام و بيداري اسلامي است كه قرآن و اسلام آن را ايجاد كرده و دست شرق وغرب را قطع كرده و روح خودباوري را در امت اسلامي ايجاد كرده است. به راستي مدعيان حقوق بشر و دفاع از آزادي مرتكب چنين جنايات هولناكي شده اند و اين جنايت بر عليه كسي است كه خداوند او را بشيرا و نذيرا و سالار انبياء ناميده است.»
حجت الاسلام صديقي با تاكيد بر اين كه اين اتفاق تهديدي است كه به فرصت تبديل شده است، مي گويد: «با اين اقدام شوم كشورهاي غربي مسلمانان را امتحان مي كنند تا نقشه هاي شومي كه در پس پرده دارند، عملي كنند بنابراين توقع ما از همه كشورهاي اسلامي و ملت هاي به پا خاسته اين است كه نگذارند اين جوشش طبيعي و فطري كه از عمق جان مردم مسلمان برخاسته است خاموش شود.»
امام جمعه تهران همچنين تصريح مي كند: «انگيزه دنياي غرب در ارتكاب اين جنايت هولناك نشان مي دهد دنياي غرب اساسا با عدالت در تضاد است وجودشان با دريدن، خردكردن و چنگ و دندان نشان دادن آميخته است. غرب از زمان پيدايش انقلاب اسلامي تاكنون سعي كرده است با ابزار و حربه هاي مختلف از جمله جنگ تحميلي صداي انقلاب اسلامي را در ايران خاموش كند؛ اما ايران اسلامي تمام مرزها را درنورديده است.»
توجيه عقب ماندگي غرب در حل مشكلات
اخيراً باگسترش موج بيداري اسلامي تعداد مزدوران غربي رو به كاهش رفته و به جاي ديكتاتورهاي دست نشانده آمريكايي حكومت هاي اسلامي و مردم مدار به روي كار آمده اند.
اين اتفاق به انضمام اوج عزت، نفوذ و فراگيري روحيه استكبارستيزي برخاسته از اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، نظام استكبار را به شدت آزرده است از اين رو دست به اين جنايت بزرگ عليه پيامبر اسلام زد تا قدري به كاهش آثار آن بپردازد.
حجت الاسلام نيك فال پژوهشگر ديني و مدرس دانشگاه در همين رابطه مي گويد: «روز به روز بر پيروان اسلام افزوده مي شود بنابراين غرب خود را در مقابل اسلام ضعيف مي بيند و شروع به هتاكي به مقدسات اسلامي كه خود ناشي از تفكر اسلام ستيزي غرب و صهيونيست هاست، مي كند. از جمله انگيزه هاي اين توهين ها مي توان به حاشيه بردن افكار عمومي جهان از خودزني يازده سپتامبر آمريكايي ها ياد كرد. سنجش غيرت ديني مسلمانان جهان كه هر شش ماه يك بار اتفاق افتاده تا اتحاد و همبستگي آنها را بسنجند همچنين خشم و انزجار غرب از امواج بيداري اسلامي كه هر روز شاهد سقوط نوكران آمريكا و يا مسلمان شدن جوانان شان دركشورهاي اروپايي و آمريكايي هستيم نمونه اي از اين اقدامات غربي هاست.»
طبق فرمايش رهبر معظم انقلاب، احساس عقب ماندگي دشمنان در رويارويي با امواج بيداري اسلامي باعث شده به جناياتي همچون اهانت به پيامبر اسلام دست بزنند.تلاش براي رسيدن به حاكميت طرفداران آرماگدوني صهيونيست و مقابله با حاكميت تفكر مهدويت گرا در جهان به انضمام تحريك كشورهاي اسلامي براي آغاز جنگ و انحراف اذهان از مسئله فلسطين به ويژه بعد از راهپيمايي پرشكوه روز قدس و سفر محمود عباس به تهران براي شركت در اجلاس غيرمتعهدها از ديگر مواردي است كه نيك فال جزء انگيزه هاي غرب براي اهانت و تخليه كينه هايش عليه جهان اسلام عنوان مي كند.
اين مدرس دانشگاه ادامه مي دهد: «همان طور كه رهبري در اجلاس اخير فرمودند ايجاد دردسر جديد براي آمريكا از سوي صهيونيست ها در آستانه انتخابات رياست جمهوري و ارايه چهره نادرست و منفي از اسلام و گسترش آن در غرب را نبايد از قلم انداخت.»
ضرورت تشكيل اتاق فكر نخبگان
از جمله مواردي كه بايد در اين روزها به آن دقت داشت، واكنش مسلمانان و نحوه اعتراضات آنهاست.
آمريكا، رژيم صهيونيستي و هم پيمانان اروپايي آن ها امروز به دنبال جلب افكار عمومي جهاني و مظلوم نمايي اند.قرائن و شواهدي از خشونت ها مثل كشتن سفير آمريكا در ليبي حاكي از آن است تا موج جديدي عليه مسلمانان به راه اندازند. از اين رو مسلمانان بايد از رفتارهاي غيرمنطقي و خشونت بار بپرهيزند.
حجت الاسلام نيك فال با اشاره به اين موضوع مي گويد: «راه كارهاي بسياري در مقابله با دشمنان اسلام و اعمال هتاكانه آن ها وجود دارد كه مهم ترين آن دوري از خشونت و اعمال افراطي در دفاع از اسلام است. چون غرب تمايل دارد اسلام و و پيروان آن را خشن جلوه دهد. بنابراين يكي از اقدامات مي تواند افزايش اعتراض مسالمت آميز در كشورها، شكايت كشورهاي مسلمان از آمريكا و صهيونيست به دليل نقض مواد 18 و 27 اعلاميه حقوق بين المللي مدني و سياسي باشد.»
البته نبايد برگزاري مسابقات و همايش ها و اجلاسيه هاي پيامبر اعظم(ص) در كشورهاي جهان به ويژه در كشورهاي غربي را فراموش كرد.
اما تحريم كالاهاي كشورهاي اهانت كننده و حاميان آن ها توسط مسلمانان و يا عدم فروش يك ماهه نفت و گاز به اين كشورها هم از جمله ديگر راه كارهايي است كه اين روزها روي آن بحث و تبادل نظر مي شود.
اما اين پژوهشگر مذهبي تصريح مي كند: «استفاده ايران از موقعيت رياست جنبش براي تقويت اين برنامه ها و توليد فيلم هاي مستند از اسلام و انبيا همچنين تشكيل اتاق فكر براي ارايه ايده هاي صحيح و مديريت هنرمندان و نويسندگان و فيلم سازان در تبليغ اسلام ضروري است.»
بهزاد قنبرپور ، مدير آموزش دانشگاه سما و مدرس دانشگاه هم معتقد است: «تفكر صهيونيستي تابع اين انديشه است كه از هوا و هوس پيروي كند و تابع عوامل بيروني باشد. همان طور كه هميشه سعي در ترور انديشمندان مسلمان داشته است. امروز هم خود را در منجلاب سقوط مي بيند و از تفكرات واهي در جهت ترديد حقانيت استفاده مي كند غافل از اين كه حقانيت ترديدپذير نيست.»
وي در گفت وگو با گزارشگر كيهان مي گويد:« در عصر كنوني نبايد ساكت نشست و نگاه كرد چون اگر سكوت كنيم يعني همراه آنان هستيم پس بايد فرياد بزنيم و سكوت عليه غرب رابشكنيم. همه آماده قيام عليه هرزه گويان به مقدسات اسلامي باشيم.»
قنبرپور تصريح مي كند: «مسلمانان به خاطر اختلاف مذهبي كه البته غرب آن را دامن مي زند، در شناسايي و معرفي چهره واقعي رسول گرامي اسلام(ص) و آموزه هاي اين دين مقدس كوتاهي كرده اند كه وجود جنبش متحد نخبگان اسلامي مي تواند اين ضعف را از بين ببرد.»
وظايف خطير فرهنگي مسئولان
محمد رضايتي دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي مستقل دانشجويي عامل اصلي اهانت هاي اين نوع توليدات هاليوودي را افزايش موج اسلام خواهي در جهان و حاكم شدن بيداري اسلامي در منطقه مي داند، به گزارشگر كيهان مي گويد: «هرساله در آستانه 11 سپتامبر براي اين كه حملات آمريكا به عراق و افغانستان توجيه شود غربي ها بهانه اي جور مي كنند تا با فرافكني رسانه اي فعاليت هاي شان را موجه جلوه دهند.»
وي اضافه مي كند: «اهانت به پيامبر اسلام(ص) به علت احساس عقب ماندگي آن ها در مواجهه با بيداري اسلامي و روشي كه به كار مي برند هجمه فرهنگي است. اما دستگاه هاي فرهنگي كشور ما اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و معاونت فيلم و سينمايي بايد بيشتر از گذشته به توليد آثار در رابطه با معرفي اسلام و اديان توحيدي بپردازند و فقط به صدور بيانيه اكتفا نكنند و به جاي هزينه هاي كلان در بخش هاي ديگر به اين بعد هم دقت جدي داشته باشند.»
اين فعال دانشجويي ضمن اشاره به توليدات ضدديني هاليوود در كمترين زمان ممكن مي گويد: «چطور دشمنان اسلام در عرض سه ماه فيلم توليد مي كنند كه در جهان اسلام اين طور واكنش ها را برمي انگيزد اما وقتي فيلم سازان ما بخواهند به سراغ اين فيلم ها بروند با مشكلات مختلفي مواجه مي شوند؟»
رضايتي بهترين روش مقابله را محاكمه عاملان اهانت ها مي داند و تصريح مي كند: «همان طور كه آمريكايي ها ادعاي حقوق بشري شان گوش عالم را كر كرده به اين خواسته مسلمانان هم بايد پاسخ داده شود اما مسئله اي كه تاثيرگذار است اين كه ما هم در عرصه فرهنگي حرف هاي زيادي براي گفتن داريم مسئولان به صورت جدي وارد ميدان شوند و فضا را براي اين مقابله فرهنگي با هجمه نرمي كه دشمنان درصدد آن هستند، فراهم كنند.»
گزارش روز
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14