(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 مهر 1391 - شماره 20321

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خانه كدام سينما؟
دادستان كل خبر داد
آمادگي قوه قضائيه براي برخورد قاطع با اخلال گران بازار ارز
در مكتب امام
رئيس مجلس شوراي اسلامي:
نبايد براي قوه قضائيه خط و نشان كشيد
لاريجاني از مدال آوران المپيك لندن تجليل كرد
به اتهام غير مطبوعاتي مديرمسئول روزنامه مغرب بازداشت شد
با ارائه طرح 2فوريتي در مجلس صورت مي گيرد
طرح نمايندگان براي ممنوعيت عرضه ارز در بازار
پيشنهاد جديد وزارت علوم براي حل مشكل ارز دانشجويي
امير اسماعيلي:
آمادگي پدافند هوايي براي جنگ الكترونيك براساس سامانه هاي بومي است
سفير ايران در بلغارستان:
روابط تهران ـ صوفيا متاثر از حوادث جعلي نمي شود
پشت پرده ادعاي العربيه عليه ايران در سوريه رو شد
كامران:
استيضاح وزير ورزش با 40 امضا به جريان مي افتد


خانه كدام سينما؟

مصطفي روزبهاني
ديروز در خبرها آمد كه صنوف سينمايي طي بيانيه اي خواستار معرفي هرچه سريع تر نماينده وزارت ارشاد شده اند تا اساسنامه شان را براي تصويب به مجمع عمومي خانه منحله سينما ارائه دهند. در مقابل اين خبر سازمان سينمايي هم واكنش نشان داد و اظهار كرد بيانيه مذكور جايگاه قانوني ندارد.
خواندن اولين سطر از بيانيه مذكور نيت صادركنندگان آن را آشكار مي كند و آن نگاه سياسي پنهاني است كه در موضوع بازگشايي و با توجيه بازنگري در اساسنامه وجود دارد. به اين عبارات توجه كنيد: «تجلي صنف گرايي»، «از سر گذراندن دوران دشوار»، «پايمردي تك تك اعضا»، «برون رفت از حصار مشكلات» و...
براساس مطلبي كه در وب سايت رسمي اين تشكل منحله مشاهده مي شود، اهداف اصلي جامعه اصناف سينمايي عبارتند از: «حفظ و صيانت از حقوق مادي و معنوي دست اندركاران سينما»، «ايجاد امنيت شغلي و تأمين اجتماعي»، «ارتقاي سطح آموزشي و مهارت حرفه اي دست اندركاران سينما».
با قدري تأمل مي بينيم حصول اين اهداف در هر تشكل قانوني ديگر كه نام خانه سينما را هم يدك نكشد ميسر است؛ پس چرا اين همه اصرار براي بازگشايي همان تشكل با همان نام و تقريباً همان قالب پيشين است؟!
ظاهراً برخي از صنوف سينما براي حصول مطالبات قانوني خود هيچ ضرورتي براي تشكيل صنف خود ندارند چرا كه اگر نياز جدي داشتند مي بايست تاكنون (پس از هشت ماه تعطيلي) براي تأسيس كانون هاي خود به سرعت اقدام مي كردند، كه نكردند؛ موضوعي كه هيچ منع قانوني براي آن وجود ندارد وبارها نيز از سوي مسئولين اعلام شده كه از تشكيل صنوف سينمايي قانونمند و ديگر تشكل هاي مرتبطي كه براساس ضوابط و آيين نامه هاي موجود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد استقبال مي شود.
حال اگر اعضاي خانواده سينماي ايران از هر صنف و گروهي براي تأمين امور اجتماعي و دستيابي به حقوق مادي و معنوي شان در پي ايجاد تشكل نيستند پس چرا عده اي محدود به دنبال احياي تشكيلاتي هستند كه به واقع خانه سينما نيستند و خانه بهره وري سياسي است. اين تشكل گرچه در ابتدا با هدف بهبود وضعيت رفاهي و صنفي شاغلان سينما تأسيس و با حضور مديران دولتي راه اندازي شد اما در باطن تشكلي شد كه درست در بزنگاه هاي سياسي همسو با نگاه مؤسسان آن به ميدان تبليغات هاي سياسي وارد مي شدند يا از آن جريان ها حمايت مي كردند. به اذعان «داريوش مهرجويي» خانه سينما يك نهاد سمبليك بود! اين سياسي بودن در اظهارات اعضاي مؤثر و اصلي آن كاملاً مشهود است. به اين گفته توجه كنيد: «در خانه سينما با حكم بسته نمي شود، خانه ما در اتحاد اهالي خانواده سينما پابرجاست!»؛ كافي است عملكرد اين تشكل را در دوره هاي مختلف انتخاباتي و حمايت از كانديداتوري افراد مشخصي در دوران اصلاحات و فتنه مورد بازنگري قرار دهيم. تصور مي كنيد اگر به گردانندگان اين خانه ميدان داده شود دوباره آن را فعال كنند در انتخابات و جريان هاي بعدي بر طبل كدام جريان مي كوبند و آب به آسياب كه خواهند ريخت؟! آيا واقعاً اين خانه، خانه سينماست و اگر هست خانه كدام سينما؟ سينمايي كه همه اعضاي آن نياز جدي به امنيت شغلي و تأمين حقوق اجتماعي دارند و يا سينمايي كه اهداف پنهان و اردوكشي هاي فرهنگي سياسي برايش مهم تر از حقوق اجتماعي اعضاي چند هزار نفره آن است؟ اگر اين نظر ناصواب است چرا به جاي اينكه هر روز با اين و آن ملاقات و تفاهم هاي پنهاني داشته باشند، مثل هر شهروند قانونمند ديگر نسبت به تشكيل اصناف خود در رشته هاي گوناگونان اقدام نمي كنند؟ در پايان اين سؤال جدي وجود دارد، آيا مسئولين وزارت ارشاد در برابر اين گروه فشار كوتاه خواهند آمد؟!
 


دادستان كل خبر داد

 آمادگي قوه قضائيه براي برخورد قاطع با اخلال گران بازار ارز

دادستان كل كشور ضمن اعلام آمادگي دستگاه قضا براي برخورد قاطع با اخلال گران بازار سكه و ارز به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات مختلف قضايي پاسخ داد .
حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي در سي و ششمين نشست خبري خود درباره اقدام دستگاه قضا براي كنترل بازار سكه و ارز گفت: دولت و مجلس به طور جد دنبال اين قضيه هستند و راه حل هاي مختلفي را رفته اند و دارند مي روند و اميدواريم اين اقدامات موفقيت آميز باشد و زودتر هم به نتيجه برسد زيرا همان طور كه اشاره شد، قدرت خريد مردم كم شده است .
محسني اژه اي ضمن اعلام برخورد قاطع قوه قضاييه با اخلال گران بازار سكه و ارز گفت: از سيستم اطلاعاتي هم خواسته شده كه به طور جد پيگير اين قضايا باشند كه اگر چنانچه كساني دارند در اين زمينه اخلال مي كنند حتما آنها را به قوه قضاييه معرفي كنند و اگر قوه قضاييه به اين مساله برسد كه فردي در اين زمينه اخلال ايجاد كرده است حتما با قاطعيت با او برخورد مي شود .
احكام پرونده بيمه ايران، از حبس ابد تا انفصال
از خدمت
سخنگوي دستگاه قضايي درباره پرونده اختلاس از بيمه ايران گفت : دادگاه بدوي بخشي از اين پرونده به اتمام رسيد و احكام صادر شد. در اين پرونده براي تعدادي از متهمان كيفرخواست صادر شده و به دادگاه ارسال شده بود. نسبت به مواردي كه اتهامات شان كامل بود، حكم صادر شد و نسبت به مواردي كه نواقصي داشت، به دادسرا ارجاع شد .
وي با بيان اينكه اين پرونده متهميني دارد كه پرونده آنها در دادسرا مفتوح است، گفت: محكوميت ها از حبس ابد تا 25، 23 و 15 سال به پايين و جزاي نقدي از 101 ميليارد ريال به پايين، رد مال از 66 ميليارد ريال به پايين و انفصال از خدمات براي بعضي ها دايم و براي بعضي ها موقت است .
محسني اژه اي درخصوص احكام متهمان رديف اول، دوم و سوم گفت: يك نفر به حبس ابد به يك جرم، پنج سال به جرم ديگري و دو سال حبس نيز به جرم ديگري محكوم شد، همچنين اين فرد به جريمه نقدي به بيش از 101 ميليارد ريال و رد مال به مبلغ 28 ميليارد و 500 ميليون ريال محكوم شده است .
وي افزود: نفر بعدي به حبس ابد، انفصال دائم از خدمات دولتي و جزاي نقدي به بيش از 64 ميليارد ريال و همچنين رد مال محكوم شد. نفر ديگر نيز به حبس ابد انفصال دائم از خدمات دولتي و بيش از 66 ميليارد ريال جزاي نقدي و بيش از 35 ميليارد ريال رد مال محكوم شده است .
اقدام آمريكا در مورد خروج منافقين از فهرست تروريست ها قابل تعقيب است
سخنگوي دستگاه قضايي در ادامه با اشاره به اقدام اخير آمريكا بر خارج كردن منافقين از ليست تروريست ها، گفت: اين امر افتضاح ديگري براي آمريكا بود، مردم ايران، آمريكا را در طول اين چند سال شناخته بودند و از ظلم و جنايت هايي كه نسبت به مردم ايران روا داشته بودند، آگاه بودند. كشوري كه ادعاي مبارزه با تروريست را داشت و به بهانه مبارزه با آن كشور افغانستان را اشغال كرد، امروز دستش براي ساير مردم دنيا رو شد و آنها بيش از پيش متوجه شدند كه اين كشور تنها منافع خود را مدنظر دارد .
وي با بيان اينكه اقدام زشت آمريكا براساس مقررات بين المللي قابل تعقيب است، گفت: از جمله آن قوانين مي توان به قطعنامه 1373 شوراي امنيت مصوب 28سپتامبر 2008 اشاره كرد كه اين قطعنامه تاكيدي بر قطعنامه هاي 1368 و 1229 داشت و امروز مردمي كه از ناحيه اقدامات منافقين شهيد داده اند و مصدوم شده اند، مي توانند در دادگاه هاي داخلي عليه آمريكا ادعا كرده و خسارت مادي و معنوي خود را مطالبه كنند. همچنين مي توانند با استفاده از قوانين بين المللي عليه آنها اقدام كنند و البته وزارت خارجه، ستاد حقوق بشر پيگيري هاي لازم را داشته باشند .
احكام پرونده فساد بزرگ مالي تا پايان هفته به ديوان عالي مي رود
سخنگوي قوه قضاييه گفت كه احكام صادره در پرونده فساد بزرگ مالي تا پايان هفته جاري براي انجام يك سري اقدامات مانند تاييد و مهر زدن به ديوان عالي كشور ارسال مي شود و مورد رسيدگي قرار مي گيرد .
محسني اژه اي در ادامه اين نشست تصريح كرد: يكي از اهداف مهم جمهوري اسلامي اجراي عدالت است و عدالت نيز بدون اجراي قانون محقق نمي شود. كساني كه مدعي عدالت هستند بايد بيشتر پايبند به قوانين و موازين باشند .
وي ادامه داد: اگر روزي قانون در خصوص افراد ضعيف اعمال شود اما صاحبان قدرت و ثروت از اعمال قانون فرار كنند و حاكميت نتواند در خصوص آنها اعمال قانون كند، اين حتما منجر به بي عدالتي مي شود و عدالت به طور كامل تحقق پيدا نمي كند .
دادستان كل كشور با طرح اين سوال كه «آيا هر حكمي كه صادر شود بايد بلافاصله اجرا شود يا خير؟»، توضيح داد: حكم اگر قابل تجديد نظر باشد كه بايد به آن اعتراض كنند. اگر حكم قطعيت پيدا كرده باشد، بايد قابليت اجرا را نيز داشته باشد لذا در طول روزها، هفته ها و ماه ها احكام زيادي در قوه قضاييه صادر مي شود اما تمامي آنها مورد حساسيت جامعه نيست و اين به اين معنا نيست كه كسي آنها را رسيدگي و دنبال نمي كند .
دليل فيلتر شدن گوگل جي ميل و يوتيوب
وي در خصوص فيلتر شدن گوگل، جي ميل و يوتيوب نيز خاطرنشان كرد: توهين به پيامبر(ص) اقدام بسيار زشتي بود كه دولت آمريكا با سكوتش از كساني كه اين كار را انجام دادند، حمايت كرد. در اينجا به اشرف مخلوقات توهين شد و در حال حاضر تمام مسلمانان از هر مسلك و كشوري از دولت آمريكا و ديگر كساني كه نسبت به اين جنايت بايد اقدام متناسبي را عليه عاملان انجام دهند، خواستار برخورد هستند. همچنين بخشي از اين فيلم موهن در سايت يوتيوب قرار گرفته است. كاري كه كارگروه فيلترينگ انجام داده اين بوده كه نامه اي نوشته و درخواست كرده كه سايت يوتيوب فيلتر شود اما از لحاظ اينكه قبلا اين سايت را گوگل خريداري كرده، زماني كه وزارت ذي ربط مي خواست اين كار را انجام دهد از لحاظ فني در سرويس جي ميل و سايت گوگل هم اختلالاتي وارد شد بنابراين درخواست كارگروه فيلترينگ فيلتر گوگل نبوده اما از لحاظ فني وقتي خواستند آن سايت را فيلتر كنند، اختلالي در آن به وجود آمد .
سخنگوي دستگاه قضايي ادامه داد: هفته گذشته كارگروه جلسه اي را تشكيل داد و در آن جلسه مصوب شد كه اگر هر امكان فني داريد آن را بررسي كنيد و اقدام كنيد كه يوتيوب كماكان فيلتر باشد اما مردم براي استفاده از جي ايميل و گوگل محدوديتي نداشته باشند لذا آنها گفتند كه اين كار انجام شده و در حال حاضر جي ميل مشكلي ندارد اما يوتيوب همچنان فيلتر است .
يك بار گفتم مهدي هاشمي نيايد بهتر است
محسني اژه اي هم چنين در پاسخ به سوالي در مورد اظهارات وكيل خانواده هاشمي مبني بر اصرار رييس قوه قضاييه و دادستان كل كشور براي بازنگشتن مهدي هاشمي به كشور گفت: عنايت داشته باشيد هر فردي كه ايراني باشد و تابعيت ايران را داشته باشد و در خارج از كشور باشد نمي توانيم جلوي او را بگيريم. افراد را مي شود به لحاظ اينكه در مظان اتهام هستند، ممنوع الخروج كرد اما نمي شود افراد مجرم را ممنوع الورود كرد .
وي ادامه داد: بارها و بارها اتفاق افتاده كه افراد مي آيند و مي گويند فلاني در خارج از كشور است و مي خواهد برگردد. مي گوييم بيايد. مي گويند مي ترسد. ما هم مي گوييم اين مساله را ديگر خودش بايد حل كند؛ اگر مطلبي ندارد نبايد بترسد ولي اگر مطلبي دارد بيايد تا بررسي شود و حتي اگر به زندان برود به نفعش است. من اين مساله را در پرونده فساد مالي هم در مورد فردي كه در خارج از كشور است، گفته ام .
محسني اژه اي گفت: در مورد آقايي كه شما سوال كرديد، درست است. به اين معنا كه چندين بار از طرف پدر ايشان گفتند ايشان مي خواهد بيايد. با من هم صحبت كرده اند و مي دانم كه با افراد ديگري هم صحبت كرده اند .
سخنگوي قوه قضاييه با بيان اينكه پدر ايشان حداقل سه بار از من دراين باره سوال كردند، ادامه داد: بار اول ما به آنها گفتيم كه از نظر حقوقي ايشان متهم است و بايد بيايد. اگر هم بيايد، رسيدگي مي شود و وضع روشن مي شود و به تعبيري استخوان لاي زخم نمي ماند. يك مرتبه ديگر كه خيلي قبل تر از رفتن آخرشان بود دو نفر از اعضاي خانواده آنها پيش من آمدند. من آن وقت هنوز در دولت بودم و وقتي از من سوال كردند، گفتم بالاخره اين شايعات عليه شماها مطرح است. بهتر است يك بار رسيدگي شود تا معلوم شود اين حرف ها صحيح است يا غلط و هر چه بشود بهتر است از اينكه هميشه سر زبان ها باشد و به آن رسيدگي نشود .
وي ادامه داد: در مرتبه ديگري پدر ايشان سوال پرسيدند و من گفتم اگر از لحاظ حقوقي سوال مي كنيد، بيايد بهتر است ولي اگر مشورت شخصي مي كنيد، مي گويم نيايد بهتر است. در مقطعي ديگر و در بار سومي كه از من سوال كردند، گفتم اگر از نظر حقوقي مي پرسيد، ايشان بايد بيايد ولي اگر از لحاظ مصلحت و مشورت مي پرسيد، الان نمي دانم چه بگويم .
محسني اژه اي درباره استدلال خود براي دادن اين مشورت به خانواده هاشمي، گفت: بسيار اتفاق افتاده كه افراد مراجعه مي كنند و مي گويند ظلمي به من شده است. شكايت كنم يا خير؟ من مي گويم شكايت حق شخصي توست اما اگر نظر مشورتي من را مي خواهي، مي گويم شكايت نكني به نفع توست و وقتي دليل اين موضوع را به او توضيح مي دهم قانع مي شود .
وي درباره اينكه آيا رييس قوه قضاييه نيز در اين باره مشورتي داده است يا خير؟ گفت: من آن را اصلا خبر ندارم. من آنچه كه خودم آن را انجام مي دهم خبر دارم. بعيد مي دانم ولي هيچ خبري ندارم .
پرونده جوانفكر امنيتي نيست
در ادامه نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه، خبرنگار ديگري سوال خود را اين گونه مطرح كرد كه »علي اكبر جوانفكر به اتهام اهانت به مقام معظم رهبري از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي مجرم شناخته شد و در همين راستا آقاي جوانفكر شكايتي را عليه قاضي صلواتي در دادسراي انتظامي قضات مطرح كرد اما امروز پس از گذشت 7 ماه هنوز به اين پرونده رسيدگي نشده است. چرا دادستاني تهران اصراري بر امنيتي بودن اين پرونده دارد؟ »
سخنگوي دستگاه قضايي خطاب به اين خبرنگار گفت: آنچه ديروز روزنامه ايران در اين خصوص مطرح كرده بود، قابل تعقيب است. شما بايد گفته هاي خود را اثبات كنيد و چنين اظهار نظري در خصوص قاضي مشغول به كار تحت عنوان مفتري قابل تعقيب است. بر چه اساسي مي گوييد كه شكايت آقاي جوانفكر از قاضي صلواتي رسيدگي نشده است؟ شايد رسيدگي شده و وارد ندانسته اند. مگر شما مي دانيد به آن شكايت رسيدگي شده يا نه؟ مگر شما مي دانيد به شخص ابلاغ شده يا نه؟ اينكه بيان مي كنيد دادستاني اصرار دارد اين پرونده امنيتي است، صحيح نيست .
وي افزود: يك اتهام آقاي جوانفكر در دادگاه انقلاب رسيدگي شده كه اگر جرم ثابت شود، حكم آن دو سال حبس است اما دادگاه به يك سال حبس حكم داده است. اعتراض هم صورت گرفت و دادگاه تجديد نظر اعتراض را وارد ندانست. يك اتهام ديگر نيز مطبوعاتي بوده و در دادگاه با حضور هيات منصفه مطبوعات مورد رسيدگي قرار گرفت .
ابقا به مدت دو سال ديگر
در سمت سخنگويي
سخنگوي قوه قضاييه در ادامه از انتصاب خود در اين سمت براي دو سال ديگر خبر داد. محسني اژه اي در ادامه نشست خبري روز دوشنبه اش با اصحاب رسانه، گفت: دومين سال سخنگويي من در قوه قضاييه به پايان رسيد و با وجود اينكه من دوست داشتم فرد ديگري اين كار را ادامه بدهد اما اين كار براي من به مدت دو سال ديگر تمديد شد و اگر حياتي باشد باز هم در اين نشست ها در خدمت شما خواهيم بود .
وي افزود: در طول اين دو سال بيش از شش هزار خبر از استان هايمان گرفتيم كه رقم دقيق آن شش هزار و 200 خبر است و البته بايد خبرهاي تهران را هم ضميمه كرد كه البته آماري از آن ارائه نشده است .
سخنگوي دستگاه قضايي گفت: اين نوع ارتباط بين سخنگو و مراكز استاني تقريبا كم سابقه است. تعداد خبرهاي مربوط به تهران هم بالغ بر 500 خبر هستند و تعداد سوالاتي كه شما خبرنگاران پرسيده ايد 751 سوال بوده است .
نمي توانم زمان دادگاه مرتضوي را تخمين بزنم
محسني اژه اي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره مرتضوي دادستان سابق تهران، گفت: هفته قبل عرض كردم در اين زمينه پرونده در بخشي كه جنبه كيفري ندارد بازپرس بايد تصميم نهايي را بگيرد چون قاضي دادگاه دستور جلب به دادرسي داده است و بازپرس هم در اين زمينه تصميم مي گيرد. وي در مورد زمان برگزاري دادگاه مرتضوي گفت: زمان برگزاري دادگاه را نمي توانم تخمين بزنم .
دادگاه نظر نهايي را
در مورد «شرق» مي دهد
وي افزود: در قانون مطبوعات پس از اصلاح عنوان شد كساني كه غير از مديرمسئول در خصوص تحقق جرم معاونت كرده باشند نيز قابل تعقيب هستند. مديرمسئول بايد بداند نسبت به آنچه در جريده اش اتفاق مي افتد پاسخگوست. اگر در اين زمينه بحث اصلاح قانون مطرح است بايد در اين راستا تلاش كرد .
سخنگوي دستگاه قضايي گفت: ظاهرا چند روز پيش با نظر هيات نظارت بر مطبوعات اين روزنامه توقيف شد. در هيات نظارت نمايندگاني از بخش هاي مختلف از جمله نماينده رسانه ها حضور دارند. پس از نظر هيات نظارت بر مطبوعات پرونده به دادگاه ارسال مي شود و نظر نهايي را دادگاه خواهد داد.
 


در مكتب امام

تعمد جهانخواران به نابودي اسلام و مسلمين
«آنان كه هنوز بر اين باورند و تحليل مي كنند كه بايد در سياست و اصول و ديپلماسي خود تجديد نظر نماييم و ما خامي كرده ايم و اشتباهات گذشته را نبايد تكرار كنيم و معتقدند كه شعارهاي تند يا جنگ سبب بدبيني غرب و شرق نسبت به ما و نهايتا انزواي كشور شده است و اگر ما واقعگرايانه عمل كنيم، آنان با ما برخورد متقابل انساني مي كنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمين مي گذارند، اين يك نمونه است كه خدا مي خواست پس از انتشار كتاب كفرآميز «آيات شيطاني» در اين زمان اتفاق بيفتد و دنياي تفرعن و استكبار و بربريت چهره واقعي خود را در دشمني ديرينه اش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده انديشي به درآييم و همه چيز را به حساب اشتباه و سوءمديريت و بي تجربگي نگذاريم و با تمام وجود درك كنيم كه مسئله اشتباه ما نيست، بلكه تعمد جهانخواران به نابودي اسلام و مسلمين است والا مسئله فردي سلمان رشدي آنقدر برايشان مهم نيست كه همه صهيونيست ها و استكبار پشت سر او قرار بگيرند.»
صحيفه نور - ج 21 - ص 291
 


رئيس مجلس شوراي اسلامي:

نبايد براي قوه قضائيه خط و نشان كشيد

علي لاريجاني تصريح كرد افرادي كه براي خودشان خط قرمز درست مي كنند در اشتباهند، نبايد براي دستگاه قضا خط و نشان كشيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس در پاسخ به سوالي درباره مراجعت مهدي هاشمي به كشور و نحوه برخورد با او اظهار داشت: به نظرم طبيعتا قوه قضائيه بايد به موضوع رسيدگي كند يعني اين امر براي نظام هم خوب است كه يك پرونده اي راجع به كسي وجود دارد كه شكايتي شده و قوه قضائيه رسيدگي مي كند و نظرش را ارائه مي دهد حالا مهدي هاشمي يا هر شخص ديگري.
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه افرادي كه براي خودشان خط قرمز درست مي كنند، در اشتباهند، يادآور شد: هر نظري هم كه قاضي داد، همه بايد اطاعت كنند، اگر قاضي گفت زندان برود، خوب فرد بايد زندان برود و نبايد براي قوه قضائيه خط و نشان كشيد، يعني اگر اين اتفاق بيفتد براي كليت نظام خوب نيست.
وي افزود: ممكن است بگوييم قاضي اشتباه كرده، ما هم نمي گوييم اينطور نمي شود، اما به هر حال قاضي هم يك انسان است، و بايد به او اعتماد كنيم و اگر در دادگاه تجديدنظر هم اتفاقي افتاد، بايد تبعيت كنيم.
وي ادامه داد: هر كسي در هر شان و جايگاهي كه هست، حالا نه فقط مهدي هاشمي كساني كه مسئوليت سياسي هم دارند، بايد در مقابل قوه قضائيه مطيع باشند تا مثل بقيه به موضوع آنها هم رسيدگي شود، لذا به نظرم رسيدگي به اينگونه پرونده ها كار عاقلانه اي است و نبايد همين طور بين آسمان و زمين آويزان باشد، بلكه بايد به اين مسائل رسيدگي شود.
علي لاريجاني خاطرنشان كرد: اينكه قوه قضائيه تصميم گرفته به اين گونه پرونده ها رسيدگي شود، شان قوه قضائيه است و بايد از اين قوه حمايت كنيم تا اين كار انجام شود.
 


لاريجاني از مدال آوران المپيك لندن تجليل كرد

رئيس قوه مقننه عصر ديروزطي مراسمي از مدال آوران مسابقات المپيك لندن تجليل كرد.
به گزارش فارس لاريجاني در اين مراسم از حميد سوريان، امير نوروزي، قاسم رضايي، صادق گودرزي، احسان لشكري، كميل قاسمي، رضا لايق، عليرضا رضايي، رسول جزيني، ايرج اسفندياري، كوروش باقري، حسين رضا زاده، احسان حدادي، قياسي، محمد باقري، فريبرز عسگري، الهه احمدي كه همگي از مدال آوران مسابقات المپيك لندن بودند، با اهداي لوح تقدير و تابلو فرش تقدير و تجليل كرد.
رئيس مجلس در بخش پاياني اين مراسم با قهرمانان و مدال آوران مسابقات المپيك عكس يادگاري گرفت.
 


به اتهام غير مطبوعاتي مديرمسئول روزنامه مغرب بازداشت شد

سردبير روزنامه مغرب از بازداشت «محمد مهدي امامي ناصري» مديرمسئول اين روزنامه خبر داد.
امير موسي كاظمي در گفت وگو با ايسنا گفت: آقاي امامي ناصري مديرمسئول روزنامه مغرب دقايقي پس از حضور ماموران دادستاني تهران در روزنامه، بازداشت شد.
ماموران دادستاني تهران عصر روز دوشنبه با حضور در روزنامه مغرب به بازرسي و مذاكره با مدير مسئول اين روزنامه پرداختند كه اين بازجويي ها در نهايت به بازداشت وي منجر شده است.
سخنگوي قوه قضاييه در نشست خبري اش با رسانه هاي گروهي در اين باره گفت كه مدير مسوول روزنامه مغرب به اتهامي غير از اتهام مطبوعاتي، تحت تعقيب قرار دارد.
محسني اژه اي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه ماموران دادستاني به روزنامه مغرب رفته و بازجويي هايي در آنجا صورت گرفته و مطرح شده كه دليل اين امر، چاپ عكس آقاي خاتمي در صفحه اول اين روزنامه بوده است؟ ادامه داد: مدير مسئول اين روزنامه و بعضي از افراد آن نه به اتهام مطبوعاتي، بلكه به غير از اتهام مطبوعاتي، تحت تعقيب قرار گرفته اند و آنچه من تا قبل از جلسه امروز شنيده ام اين بوده كه اتهام فعلي آنها غيرمطبوعاتي است و بر اساس گزارش يكي از مراجع رسمي، اين كار صورت گرفته است.

 


با ارائه طرح 2فوريتي در مجلس صورت مي گيرد

طرح نمايندگان براي ممنوعيت عرضه ارز در بازار

عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: طرحي دو فوريتي هفته آينده در مجلس به رأي گذاشته خواهد شد كه بر اساس آن عرضه ارز به صورت آزاد در بازار ممنوع خواهد شد.
عبدالكريم رجبي نماينده كلات و مينودشت و عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت وگو با فارس گفت: دو فوريت طرح ممنوعيت عرضه ارز آزاد در بازار يكشنبه هفته آينده در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد كه بر اساس آن، عرضه ارز با قيمت آزاد در بازار ممنوع خواهد شد.
وي افزود: پس از رأي گيري در مورد دو فوريت اين طرح در صحن علني، جزئيات طرح مذكور در كميسيون مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
 


پيشنهاد جديد وزارت علوم براي حل مشكل ارز دانشجويي

مديركل امور بورس وزارت علوم خواستار دريافت تعهد بازگشت دانشجويان غيربورسيه به كشور در ازاي اعطاي ارز دانشجويي شد.
دكتر حسن مسلمي ناييني در گفت و گو با ايسنا گفت: اگر بنا را بر اين بگذاريم كه دانشجويان ايراني خارج از كشور پس از پايان تحصيلات خود به ايران بازخواهند گشت، بحث دريافت تعهد بازگشت دانشجويان به كشور در ازاي اعطاي ارز دانشجويي را مي توان مطرح كرد.
وي با بيان اينكه مي توان از دانشجويان ايراني كه براي ادامه تحصيل در رشته هاي خاص و موردنياز كشور به خارج از كشور مي روند با دريافت تعهد بازگشت به كشور ارز ارائه كرد، گفت: از طرفي ديگر بانك مركزي هم بايد متعهد شود مبالغي كه گفته است را به دانشجويان اعطا كند. ما نيز از سوي وزارت علوم براي بازگشت اين دانشجويان به كشور تعهد مي گيريم.
مسلمي در ادامه تاكيد كرد: البته اين در حاليست كه ادامه تحصيل دانشجويان ايراني در رشته هاي ويژه و خاص موردنياز كشور و با اخذ تعهد بازگشت به داخل كشور و انتقال اين تجربيات به كشور باشد.
بنابراين گزارش پيش از اين مسلمي با تاكيد بر اينكه مرجع تعيين ارز دانشجويي بانك مركزي است، گفته بود كه هنوز هيچ بخشنامه اي از سوي اين بانك مبني بر عدم توزيع ارز دانشجويي به دانشجويان بورسيه يا غيربورسيه به وزارت علوم ارائه نشده است.
وي با بيان اينكه طبق روال سابق، براساس بخشنامه بانك مركزي توزيع معرفي نامه هاي ارز از سوي وزارت علوم براي كليه متقاضيان صورت مي گيرد، گفت: در اين راستا هر دو هفته يك بار معرفي نامه ها صادر و توزيع مي شود كه در اين راستا 14 مهرماه بيش از 3500 معرفي نامه ارز دانشجويي توزيع خواهد شد و همچنين بانك ها نيز كم و بيش بحث توزيع ارز را انجام مي دهند.
به گفته وي تاكنون 48 هزار نفر جهت دريافت ارز دانشجويي در سامانه وزارت علوم ثبت نام كرده اند.
مسلمي نائيني با بيان اينكه بيش از 80 درصد دانشجوياني كه در خارج از كشور تحصيل مي كنند، در مقاطع تحصيلات تكميلي هستند، تصريح كرد: با توجه به اينكه ظرفيت دوره هاي تحصيلات تكميلي در داخل كشور به حد كافي نيست، بر اين اساس اين دسته از متقاضيان مجبور به ادامه تحصيل در خارج از كشور شده اند، بنابراين ارز دانشجويي مي تواند براي ادامه تحصيل آنها كمك باشد.

 


امير اسماعيلي:

آمادگي پدافند هوايي براي جنگ الكترونيك براساس سامانه هاي بومي است

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) از همكاري بيش از 250 نخبه كشوري در بخش تحقيقات اين قرارگاه خبر داد.
سرتيپ «فرزاد اسماعيلي» در گفت وگو با فارس با تأكيد بر نقش سامانه ها و تجهيزات بومي در پاسخ به تجاوزات احتمالي دشمنان، گفت: در همين راستا در بحث چگونگي رويارويي با هجمه حملات و تهديدات احتمالي آينده، سامانه هايي كه از قبل موجود بود، بومي سازي شدند زيرا ما در تهديد و تحريم به موازات هم هستيم. جهاد خودكفايي قرارگاه و صنايع وزارت دفاع و دانشگاه ها كمك كردند تا سامانه هاي موجود در كشور كه از قبل وارد شبكه يكپارچه پدافند هوايي كشور شده بود امروز به سامانه هاي بومي و كاملاً ايراني تبديل شوند.
وي خاطرنشان كرد: در بخش توليدات هم سامانه هاي جديدي در حوزه راداري، شنود الكترونيكي، جنگ الكترونيكي و سامانه هاي موشكي به عرصه پدافند هوايي كشور وارد شده است. ورود اين سامانه ها از چندين لحاظ به پدافند هوايي و حفظ امنيت هوافضاي كشور كمك مي كند يكي از آن بخش ها اين است كه ديگر پدافند هوايي تك محوري و تك فركانسي و تك طيفي نيست.
اسماعيلي ادامه داد: زيرا جنگ هاي آينده همانند جنگ هاي 8 سال دفاع مقدس نيست و ممكن است ما با يك فضاي جنگ الكترونيك بسيار شديد و در سطح وسيع روبرو شويم، پس نياز بود سامانه هاي كشف و شناسايي ما داراي طيف هاي فركانسي متعدد باشند كه الان سامانه هايمان اين قابليت را دارند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) با بيان اينكه كارهاي بسيار خوبي در بخش جنگ الكترونيك و استفاده از سامانه هاي ديده باني هوشمند صورت گرفته است، اظهار داشت: آنچه كه پدافند هوايي به صورت لايه به لايه به آن فكر كرده است، استفاده از سامانه هاي بومي و توليدات ايراني توأمان در مراكز هسته اي، حساس، حياتي و بعد كل كشور جمهوري اسلامي ايران است.
وي با تأكيد بر اينكه در بخش تحقيقات بالغ بر 250 نخبه كشوري با قرارگاه همكاري مي كنند، گفت: ما تاكتيك هايمان را هم بر حسب تكنيك تنظيم مي كنيم، اگر مي بينيم در دنيا كشورهاي صاحب تكنولوژي داراي سامانه هاي پيچيده و پيشرفته هستند و اگر ما به سبب تهديدها و تحريم هايي كه مي شويم نمي توانيم به آن اندازه پيچيدگي و پيشرفت داشته باشيم، اما به اندازه اي در سامانه هاي بومي و ايراني پيشرفت داريم كه بتوانيم با تاكتيك منحصر به فردمان دشمن را به زانو دربياوريم. آنچه كه امروز شاهدش هستيم تبلور و عجيني از تاكتيك اسلامي و الهي در كنار تكنيك هاي بومي و ايراني است.
 


سفير ايران در بلغارستان:

روابط تهران ـ صوفيا متاثر از حوادث جعلي نمي شود

سفير ايران در بلغارستان گفت كه روابط دوستانه ايران و بلغارستان ريشه تاريخي دارد و بسيار نيرومندتر از آن است كه متاثر از حوادث جعلي و بي اساس شود.
به گزارش ايسنا غلامرضا باقري مقدم، سفير جمهوري اسلامي ايران در بلغارستان در گفت وگو با سايت فاكتور بي جي افزود: رابطه محكم و دوستانه بين دو كشور به نفع مردم دو كشور است و نه تنها عليه كشور ثالثي نيست، بلكه سبب تقويت همبستگي منطقه اي نيز مي شود.
وي با اشاره به اتهامات پوچ رژيم صهيونيستي عليه جمهوري اسلامي ايران در رابطه با حادثه انفجار بورگاس گفت: شهادت پنج تن از دانشمندان ايراني به دست عوامل صهيونيست ها كه سرمايه جهاني نيز محسوب مي شوند، تنها به ملت ايران ضربه نزد، بلكه كل مردم جهان را از بهره مندي از دستاوردهاي آن ها محروم كرد. ما آرزوي ريشه كن شدن تروريسم را داريم و در اين راستا از هيچ كوششي دريغ نخواهيم كرد.
سفير ايران در بلغارستان با اشاره به محكوميت فيلم موهن عليه پيامبر اعظم خاطرنشان كرد: احترام به اديان الهي و ارزش هاي فرهنگي از ضروري ترين مسايل زندگي مسالمت آميز انسان ها در روي زمين است. كساني كه به آن پايبند نيستند، بيمار يا تبهكارند. قدرتمندان سلطه طلب براي رسيدن به اهداف شيطاني خود به دنبال جنگ بين اديان و فرهنگ ها هستند. دفاع از اين اقدام موهن تحت عنوان دفاع از آزادي بيان، فريب افكار عمومي و شراكت در گناه سازندگان آن است.
 


پشت پرده ادعاي العربيه عليه ايران در سوريه رو شد

منابع خبري تأكيد مي كنند كه سرويس اطلاعات عربستان سعودي در پس ادعاهاي اخير شبكه العربيه مبني بر دست داشتن روسيه و ايران در بحران سوريه قرار داشته است.
هفته نامه فلسطيني المنار به نقل از برخي منابع نوشت: اسنادي كه شبكه سعودي العربيه آنها را منتشر كرده و مدعي شده كه اين اسناد مربوط به سرويس هاي اطلاعاتي سوريه است و دست داشتن روسيه و ايران در بحران سوريه را به اثبات مي رساند، اسنادي دروغين و اطلاعات ارائه شده بي پايه و اساس هستند.
اين منابع در ادامه تأكيد كردند: آنچه العربيه دست به انتشار آن زده، در واقع ادامه همان مطالب و گزارش هايي است كه يكي از روزنامه هاي اين كشور چند هفته پيش آن را منتشر كرد و در آن سخناني را به معاون وزير خارجه روسيه منتسب كرد و چون با تكذيب معاون وزير خارجه روسيه مواجه شد، اعلام كرد كه اين سخنان منتسب به معاون يكي از وزراي روسيه است.
منابع مذكور تصريح كردند: دواير مرتبط و وابسته به سرويس اطلاعات عربستان سعودي كه رياست آن را بندر بن سلطان بر عهده دارد، جنگي رواني و رسانه اي را عليه مردم و نظام سوريه به راه انداخته اند.
به گفته اين منابع، علاوه بر مسئولان سرويس اطلاعات عربستان سعودي كارشناسان خارجي كه در خدمت اين سرويس هستند، نيز در اين جنگ رواني و رسانه اي مشاركت دارند و هر از چند گاهي اقدام به انتشار چنين مطالب و گزارش هايي مي كنند.
به گزارش فارس، اين منابع مي گويند: هدف عربستان سعودي از اين اقدامات هموار كردن مأموريت آنكارا و توجيه اقدامات آن در حمايت از تروريست هاي مسلح و سرنگوني نظام در دمشق است.
منابع مذكور تأكيد مي كنند: ساده لوح ترين افراد و بي تجربه ترين آنها نيز مي تواند به بي پايه و اساس بودن ادعاهاي العربيه پي ببرند.

 


كامران:

استيضاح وزير ورزش با 40 امضا به جريان مي افتد

نماينده مردم اصفهان گفت: استيضاح وزير ورزش با 40 امضا روز يكشنبه در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
حسن كامران نماينده مردم اصفهان و از طراحان استيضاح وزير ورزش و جوانان در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه استيضاح وزير ورزش هم اكنون 40 امضا دارد، گفت: اسامي نمايندگاني كه امضاي خود را پس گرفته اند، را به رسانه ها اعلام خواهيم كرد.
وي بدون اشاره به تعداد نمايندگاني كه امضاي خود را از استيضاح وزير ورزش پس گرفته اند، تصريح كرد: طرح استيضاح وزير ورزش روز يك شنبه قطعا بررسي خواهد شد. كامران با بيان اينكه نمايندگان براي حراست از جايگاه ورزش كشور اقدام به استيضاح وزير ورزش كرده اند، تاكيد كرد: متاسفانه برخي نمايندگان مجلس، نمك گير شده اند و برخي ديگر از نمايندگان كه جزء مديران فدراسيون ها هستند، تلاش مي كنند استيضاح منتفي شود.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14