(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 13 مهر 1391 - شماره 20323

حماس از احتمال شروع انتفاضه سوم عليه اسرائيل خبر داد
پايگاه هاي نظامي خارجي در عراق برچيده مي شوند
شعار «آل خليفه سرنگون باد» در مراسم تشييع پيكر شهيد 23 ساله
40 كشته و 90 مجروح
تازه ترين جنايت تروريست ها در حلب
در همبستگي با زندانيان سياسي
دانشجويان و دانش آموزان عربستان كلاس درس را تعطيل كردند
لغو نشست مشترك بازرگانان كره جنوبي و اسرائيلي
اخضر ابراهيمي با سيدحسن نصرالله ديدار مي كند
گسترش اعتراض هاي ضددولتي در آفريقاي جنوبي
در اعتراض به پائين بودن دستمزدها
2 ميليون كارگر در اندونزي دست از كار كشيدند
فراخوان راهپيمايي ضدآمريكايي در تركيه
يورش نيروهاي امنيتي آمريكا به كارگران اعتصابي
اردوغان به طارق الهاشمي تابعيت تركيه را داد
گسترش اعتصاب و اعتراض در 5 كشور اروپا
پليس كويت تظاهرات معترضان را به خشونت كشاند


حماس از احتمال شروع انتفاضه سوم عليه اسرائيل خبر داد

جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) از احتمال شروع انتفاضه سوم در فلسطين خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از روزنامه عربستاني الوطن، فوزي برهوم سخنگوي جنبش حماس اظهار داشت، فضاي حاكم بر فلسطين پس از يورش پليس و شهرك نشينان اسرائيل به مسجدالاقصي بسيار متشنج است و احتمال وقوع انتفاضه سوم وجود دارد.
وي افزود، تجاوزات اسرائيل به شهر مقدس قدس از سوي ملت فلسطين بي پاسخ نخواهد ماند و متجاوزين مجازات خواهند شد.
اين در حالي است كه صدها فلسطيني در مقابل مقر محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين تحصن كردند و خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
تحصن كنندگان از تشكيلات خودگردان فلسطين خواستند از سياست هاي همسو با رژيم صهيونيستي دست بردارد و مبارزان فلسطيني را آزاد كند.
 


پايگاه هاي نظامي خارجي در عراق برچيده مي شوند

دولت بغداد از پارلمان خواست با تصويب قانوني به حضور پايگاه هاي نظامي در خاك عراق پايان دهد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي،«علي دباغ» سخنگوي دولت عراق سه شنبه گفت: دولت تصميم گرفته به هر گونه حضور نيروهاي خارجي در عراق پايان دهد. به گفته دباغ، به همين خاطر دولت از پارلمان خواست قانوني را تصويب كند كه بر اساس آن پايگاه هاي نظامي خارجي برچيده شوند.يك مقام ارشد نظامي در اين مورد گفت: هدف دولت از اين اقدام لغو قراردادي است كه در سال 1995 ميان رژيم سابق عراق و دولت آنكارا بسته شده بود. طبق اين قرارداد تركيه يك پايگاه نظامي در استان «دهوك» عراق احداث كرده است و هنوز نيروهاي ترك در اين پايگاه حضور دارند.دولت آنكارا از سال 1996 حدود 3500 نظامي مجهز به سلاح هاي سنگين را در پايگاه هاي «بامرني»، «كاني ماسي» و «اميدي» استان دهوك مستقر كرده است.
 


شعار «آل خليفه سرنگون باد» در مراسم تشييع پيكر شهيد 23 ساله

هزاران بحريني با فريادهاي «حمد سرنگون باد» و «انتقام، انتقام»، پيكر شهيد محمود مشيمع را كه زير شكنجه در زندان هاي رژيم آل خليفه جان باخت تشييع كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از مردم بحرين در مراسم تشييع پيكر مشيمع شركت كردند و با سردادن شعارهاي ضد دولتي لزوم سرنگوني رژيم آل خليفه و محاكمه شاه بحرين به خاطر به قتل رساندن شهروندان شركت كننده در تظاهرات مسالمت آميز را خواستار شدند.
محمد مشيمع جوان 23 ساله بحريني از يك سال پيش به اتهام شركت در تظاهرات مسالمت آميز و اعتراضات مردمي عليه رژيم آل خليفه بازداشت شد و در زندان به سر مي برد اما زير شكنجه مأموران آل خليفه به شهادت رسيد.
شركت كنندگان در مراسم تشييع پيكر اين شهيد بحريني به سمت ميدان لؤلؤ در شهر منامه حركت كردند اما نيروهاي رژيم بحرين با پشتيباني نيروهاي اشغالگر سعودي و خودروهاي زرهي خود زودتر به محل رسيدند و به مقابله با مردم پرداخته و شماري را زخمي كردند.
نيروهاي رژيم آل خليفه با استفاده از گلوله و گازهاي سمي به مردم حمله بردند و تلاش كردند با استفاده از ماشين هاي آب پاش مردم را متفرق سازند.
اين در حالي است كه جوانان بحريني نيز با استفاده از كوكتل مولوتف از خود دفاع كردند و چندين خودروي نيروهاي امنيتي آل خليفه را به آتش كشيدند.
در همين رابطه «شيخ علي سلمان» دبير كل جمعيت اسلامي الوفاق بحرين بر ضرورت ادامه مبارزه انقلابيون بحريني عليه رژيم آل خليفه تاكيد كرد.
وي افزود، رژيم آل خليفه ناقض حقوق بشر است و ملت بحرين رژيم آل خليفه را رسوا كرده است.
از سوي ديگر، خبرنگار سابق سي ان ان فاش كرد بابت اخباري كه در بخش خارجي خود پخش مي كند از رژيم هايي مانند بحرين پول مي گيرد. وي اظهار داشت: سي ان ان كانال خبري براي ديكتاتورهاست و رژيم بحرين بابت اخباري كه به نفع اين رژيم پخش مي كرديم به ما پول مي داد.
 


40 كشته و 90 مجروح

تازه ترين جنايت تروريست ها در حلب

منابع سوري از كشته شدن 40 نفر و مجروح شدن 90 تن براثر پنج انفجار پياپي در ميدان سعدالله جابري شهر حلب خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي اين انفجارها كه براثر انفجار سه خودروي بمب گذاري شده رخ داد دست كم 40 نفر كشته و 90 تن ديگر زخمي شدند كه بيشتر كشته ها و زخمي ها نيروهاي نظامي سوري بودند.
يكي از اين انفجارها در نزديكي باشگاه افسران سوريه رخ داد و تعداد زيادي از نيروهاي نظامي كشته شدند.
انفجار ديگر در نزديكي هتل باب امير حلب و يك انفجار ديگر در منطقه جنين رخ داد.
هنوز اطلاع دقيقي از نحوه انفجار و تعداد تلفات در دست نيست اما شاهدان عيني اعلام كردند تعداد كشته ها بالاست.
اين در حالي است كه يك سرهنگ ارتش سوريه روز گذشته در نزديكي ورزشگاه عباسيين شهر دمشق توسط تروريست هاي مسلح به قتل رسيد. اين انفجارها در شرايطي روي داد كه رسانه هاي سوري روز گذشته از سفر بشار اسد رئيس جمهور سوريه به حلب خبر داده بودند.
نيروهاي مسلح سوريه با اجراي عملياتي ويژه در كشتزارها و باغ ها در مسير فرودگاه حلب خسارات سنگيني به تروريست ها وارد كردند. ارتش سوريه موفق شد در اين عمليات شمار زيادي از تروريست ها را از پاي درآورد.
در ميان تسليحات به دست آمده از تروريست ها تعدادي تجهيزات مخابراتي و ارتباطي نيز ديده مي شود، همچنين برخي از خودروهاي مصادره شده مجهز به تيربارهاي دوشكا هستند.
نيروهاي مسلح سوريه همچنين مخفيگاه تروريست ها را در لاذقيه كشف كردند و مقادير زيادي سلاح به دست آوردند.
ارتش سوريه در شهر حمص نيز شماري از تروريست ها را به هلاكت رساندند و تعدادي از ربوده شدگان در اين شهر با تلاش هاي مسئولان آزاد شدند.
آزادشدگان حمايت خود را از ارتش اعلام و ابراز اميدواري كردند سوريه به زودي از اين بحران خارج شود.
چند تن از تروريست هاي سوري در اعترافات خود اذعان كردند گروه 300 نفري آنها شامل افرادي از سوريه، تركيه و ليبي بوده كه اسلحه و مهمات را از تركيه به خاك سوريه وارد مي كردند. اين در حالي است كه روسيه از كشورهاي غربي خواست براي دخالت نظامي در سوريه به دنبال بهانه نباشند.
اين اظهارات پس از اعلام موضع چند كشور عربي و در رأس آنها قطر در سازمان ملل متحد براي دخالت نظامي عربي در سوريه مطرح مي شود.
ساير رويدادها
¤ وزير خارجه كوبا گفت، آمريكا گروه هاي مسلح سوري را به پول و تسليحات مجهز مي كند.
¤ تركيه تمامي مدارس شهرهاي مرزي با سوريه را به دليل درگيري هاي سنگين بين نيروهاي سوري و شورشيان تحت حمايت خارج در مرز تركيه تعطيل كرده است.
¤ وزير خارجه سوريه در ديدار اخير خود با نخست وزير لبنان تأكيد كرد، در اين شرايط بحران كنوني از دولت بيروت انتظار داشتيم به ما كمك كند.
¤ دبير كل اتحاديه عرب بر ضرورت توقف هرچه سريع تر خشونت ها در اين كشور تأكيد كرد.
¤ يك مسئول امنيتي لبنان اظهار داشت يكي از فرماندهان حزب الله لبنان و تعدادي ديگر از مبارزان در سوريه كشته شدند.
¤ يك نماينده پارلمان سوريه تأكيد كرد، رژيم هاي عربي و غرب به خوبي به شكست توطئه هاي خود در سوريه آگاهند. جبهه ياري اهل شام وابسته به سازمان القاعده كه در واقع بزرگترين و مهمترين شاخه القاعده در سوريه به شمار مي آيد با انتشار بيانيه اي مسئوليت انفجارهاي خونين حلب را برعهده گرفته است. گروه تروريستي القاعده از طرف آمريكا و عربستان حمايت مالي و تسليحاتي مي شوند.

 


در همبستگي با زندانيان سياسي

دانشجويان و دانش آموزان عربستان كلاس درس را تعطيل كردند

مدارس و دانشگاه هاي عربستان در همبستگي با بازداشت شدگان اعتصاب كردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «الجزيره العربيه»، اعتصاب روز چهارشنبه در مدارس و دانشگاه هاي عربستان در پاسخ به فراخوان نهادهاي اجتماعي براي همبستگي با 30 هزار زنداني صورت گرفت.
بر اساس اين گزارش، اين فراخوان با شعار «آموزشي در كار نيست، در حالي كه آزادگان در بند هستند» صورت گرفت و هدف از آن اعمال فشار به دولت سعودي براي آزادي بازداشت شدگان و توجه افكار عمومي به وضعيت زندانيان است.
در فضاي مجازي نيز فعالان اجتماعي با منتشر كردن بيانيه هاي، همبستگي گسترده فرهنگيان و دانش آموزان با زندانيان موسوم به فراموش شده را خواستار شدند.
اين در حالي است كه ستادهاي حقوق بشري از زنداني شدن بيش از 30 هزار نفر در اين كشور خبر مي دهند. شهرهاي مختلف عربستان از 5/1 سال پيش تاكنون شاهد برگزاري تظاهرات ضد دولتي و روي كارآمدن نظامي برآمده از خواست مردم است كه با سياست سركوب رژيم آل سعود روبه رو شده است.
از سوي ديگر وكيل يك فعال عربستاني از آغاز اعتصاب غذاي موكل خود در روز چهارشنبه خبر داد و گفت: «عيسي المرزوق» در اعتراض به بازداشت بدون دليل خود، از خوردن و آشاميدن اجتناب كرده است.
به گفته اين وكيل، عيسي المرزوق كه اهل يكي از شهرهاي استان جازان در جنوب عربستان است دو هفته پيش در پي فراخوان براي برگزاري تظاهرات عليه آوارگي خانواده هايي كه در نزديكي مرز يمن ساكن هستند بازداشت شده بود.
المرزوق از طرف روستائيان عربستاني كه در جريان جنگ نيروهاي آل سعود و الحوثي ها (شيعيان يمن) از خانه هاي خود بيرون رانده شده اند، از سه سال پيش تاكنون مبارزه خود را آغاز كرده است.
خروج ناگهاني وليعهد عربستان
منابع خبري عربستان از خروج ناگهاني شاهزاده «سلمان بن عبدالعزيز» وليعهد از اين كشور در روز چهارشنبه خبر دادند. به گزارش منابع رسمي عربستان در مراسم بدرقه برادر پادشاه عربستان بسياري از امراء، وزرا و شاهزادگان سعودي حضور داشتند.
گمانه زني ها در مورد سفر ناگهاني وليعهد عربستان حكايت از اين دارد كه بيماري وي عود كرده ولاجرم براي معالجه عربستان را ترك كرده است. مقصد وليعهد عربستان مشخص نشده است.
وليعهد عربستان همانند ساير فرزندان آل سعود در سن بالا به اين پست منصوب شده است و از لحاظ جسماني وضعيت خوبي ندارد.
همچنين دولت عربستان در راستاي هماهنگي با نيروهاي ناتو در اجراي مأموريت هاي محوله در منطقه خاورميانه، يگان هايي از نيروي هوايي و زميني خود را براي مشاركت در رزمايش موسوم «به ببر2» به فرانسه اعزام كرد.
وزارت دفاع عربستان بدون اشاره به جزئيات بيشتري در مورد اين رزمايش، هدف از اعزام يگان هاي خود را آمادگي آنها عنوان كرده است.
 


لغو نشست مشترك بازرگانان كره جنوبي و اسرائيلي


منابع خبري از لغو نشست مشترك بازرگانان كره جنوبي با تجار رژيم صهيونيستي خبر دادند.
به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي خبري صهيونيستي، «زنيف فايس» رئيس اين نشست با اشاره به لغو نشست مشترك ساليانه و بازرگانان اسرائيلي و كره جنوبي اظهار داشت: تدابير و اقدامات لازم براي برگزاري اين نشست در تاريخ دهم ماه ميلادي (19 مهر ماه) فراهم شده بود ولي بازرگانان كره جنوبي به بهانه بحران خاورميانه سفر خود را به تل آويو لغو و از شركت در آن خودداري كردند.
براساس اين گزارش زنيف فايس رئيس نشست به يك نشريه اسرائيلي گفت: اين نشست با هدف تقويت روابط اقتصادي اسرائيل و كره جنوبي و تشويق شركت هاي كره اي به سرمايه گذاري طراحي شده بود و در صورت برگزاري آن، زمينه هاي تجاري زيادي براي ما فراهم مي شد.
از سوي ديگر، روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» روز چهارشنبه به نقل از يك مسئول بلندپايه وزارت خارجه اسرائيل نوشت: اسرائيل از موافقت اتحاديه اروپا با اجرا شدن پيشنهاد وزير خارجه دانمارك مبني بر نصب برچسب خاص بر كالاهاي صادراتي اسرائيل به اروپا كه منجر به تمايز آنها از ديگر كالاها مي شود، نگران است.
 


اخضر ابراهيمي با سيدحسن نصرالله ديدار مي كند

منابع آگاه اروپايي از سفر قريب الوقوع فرستاده سازمان ملل در سوريه به لبنان و ديدارش با دبير كل حزب الله خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه «الجمهوريه»، منابع ديپلماتيك اروپايي اعلام كردند اخضر ابراهيمي طي چند روز آينده در سفر به لبنان با سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله ديدار وگفت وگو خواهد كرد. اين منابع افزودند، اخضر ابراهيمي قرار است از هفته آينده در قاهره پايتخت مصر مستقر شود و سطح فعاليت هاي خود درباره بحران سوريه را ارتقا بخشد.به گفته اين منابع فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه پس از سفر به لبنان به عربستان سعودي سفر خواهد كرد و مهم ترين گفت وگوهاي وي با مقامات اين كشورها به ويژه دبير كل حزب الله لبنان اوضاع سوريه و كمك به حل بحران اين كشور است.
اخضر ابراهيمي كه پس از كناره گيري كوفي عنان جايگزين وي شده است مسئول يافتن راه حلي ديپلماتيك براي درگيري هاي سوريه است.
 


گسترش اعتراض هاي ضددولتي در آفريقاي جنوبي

با گسترش دامنه اعتراضات كارگري و افزايش اعتصاب ها در آفريقاي جنوبي، دولت اين كشور دست به دامن كليسا و اتحاديه هاي كارگري براي حل اين بحران شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تعداد زيادي از معدنچيان اعتصابي روز سه شنبه با اشغال محل مرتفعي در نزديكي شهر ژوهانسبورگ تلاش كردند تا دامنه اعتراض هاي خود را گسترش دهند.
براساس اين گزارش، معدنچيان معترض گفتند تا زماني كه با درخواست افزايش حقوق آنها موافقت نشود، اين محل را كه مشرف به معدن بزرگ طلاي ژوهانسبورگ است، ترك نخواهند كرد.
اين گزارش حاكي است، در حال حاضر بيش از 75 هزار معدنچي به اعتصاب خود براي دستيابي به خواسته هايشان ادامه داده اند و علاوه بر نمايندگان دولت و كليسا، اتحاديه هاي بزرگ كارگري آفريقاي جنوبي (كوساتو) با هدف بازگشت آرامش به معادن اين كشور، به عنوان ميانجي وارد مذاكرات با معدنچيان اعتصابي و كارفرمايان شده اند.
شركت «آنگلو گلد آشانتي» سومين توليدكننده بزرگ طلاي جهان، شركت بزرگ «پلاتونيوم انگلو امريكن» و شركت «زغال آفريقا» و نيز بخش حمل و نقل آفريقاي جنوبي با اعتصاب وسيع كارگران مواجه هستند.
رانندگان كاميون در آفريقاي جنوبي نيز از دوشنبه هفته گذشته در اعتراض به بن بست رسيدن مذاكرات همچنان به اعتصاب خود ادامه داده اند.
گفته مي شود نزديك به 15هزار راننده كاميون در آفريقاي جنوبي خواستار افزايش 12 درصدي حقوق و دستمزدهاي خود هستند و در شهر ژوهانسبورگ دست به اعتراض هايي در روز سه شنبه زدند و اين در حالي است كه اعتراضات كارگري در آفريقاي جنوبي تاثيرات منفي زيادي بر اقتصاد اين كشور داشته است.
 


در اعتراض به پائين بودن دستمزدها

 2 ميليون كارگر در اندونزي دست از كار كشيدند

دو ميليون كارگر اندونزيايي در اعتراض به كمي دستمزد و بي توجهي دولت به خواسته هاي شان دست به اعتصاب زدند.
به گزارش ايسنا به نقل از «آسوشيتدپرس»، اتحاديه هاي كارگري اندونزي اعلام كردند بيش از دو ميليون تن از كارگران كارخانه ها روز چهارشنبه در سراسر اين كشور دست به اعتصاب يك روزه زدند.
براساس اين گزارش، كارگران خشمگين كه به بيش از 700 شركت در 80 ايالت صنعتي اين كشور تعلق دارند، علاوه بر اعتصاب با سرازير شدن در خيابان ها حل مشكلات معيشتي خود را خواستار شدند.
رئيس كنفدراسيون اتحاديه كاركنان اندونزي گفت: كارگران معترض از دولت مي خواهند تا در قانون مربوط به استخدام كارگران قراردادي تجديدنظر كند.
سخنگوي پليس اندونزي با غيرقانوني خواندن اعتصاب و اعتراضات كارگري از معترضان خواست تا با توسل به راه حل هاي مسالمت آميز، مطالبات خود را دنبال كنند.
دادگاه قانون اساسي اندونزي در ماه ژانويه حكم داد كه استخدام قراردادي كاركنان برخلاف قانون اساسي و نقض حقوق كارگران است و بايد در آن تجديدنظر شود، اما كارفرمايان به اين موضوع بي توجهي نشان دادند.
به گفته شاهدان عيني نزديك به 15 هزار نيروي ضدشورش از نخستين ساعات روز چهارشنبه با استقرار در خيابان ها و نقاط حساس «جاكارتا» پايتخت اين كشور تدابير شديد امنيتي اتخاذ كردند تا مانع از نزديك شدن معترضان به اماكن و تاسيسات دولتي شوند.
 


فراخوان راهپيمايي ضدآمريكايي در تركيه

مردم تركيه به دعوت گروه هاي اسلامگرا و براي اعلام انزجار نسبت به حضور نيرو هاي آمريكايي در اين كشور، به سمت پايگاه نظامي «اينجرليك» راهپيمايي مي كنند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مردم تركيه 22 مهر به سمت پايگاه آمريكايي «اينجرليك» تظاهرات مي كنند. اين تظاهرات كه به دعوت گروه هاي اسلامگرا از جمله «مجمع جوانان مسلمان» صورت مي گيرد، از مقابل مسجد بزرگ «آدانا» آغاز مي شود و تا مقابل پايگاه مذكور ادامه مي يابد. در بيانيه اي كه از سوي پايگاه هاي خبري گروه هاي اسلامگرا از جمله پايگاه خبري «فجر» منتشر شد، آمده است: حضور قاتلان آمريكايي در خاك تركيه (پايگاه اينجرليك) شرم آور است و آنها بايد خاك كشور ما را ترك كنند.
اين فراخوان با محكوم كردن سياستهاي اشغالگرايانه آمريكا در عراق و افغانستان كه منجر به كشته شدن ده ها هزار نفر از مسلمانان شده است، اضافه كرد: از جواناني كه حساسيت هاي اسلامي دارند، دعوت مي كنيم كه از سراسر كشور روز 13 اكتبر (22 مهرماه) در صحن مسجد مركزي شهر «آدانا» در جنوب تركيه حضور داشته باشند، تا راهپيمايي خود به سوي پايگاه اينجرليك را آغاز كنيم.
اين بيانيه افزود: سال ها است كه قاتلان آمريكايي از پايگاه اينجرليك استفاده مي كنند ما طي اين راهپيمايي خواستار اخراج سربازان آمريكايي از وطنمان خواهيم شد.
 


يورش نيروهاي امنيتي آمريكا به كارگران اعتصابي

 نيروهاي امنيتي آمريكا با يورش به اعتراضات صدها كارگر در ايالت ايلينوي، 17 نفر از معترضان اعتصابي را بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، حدود 600 نفر از كارگران شركت «وال مارت» شهر «ال وود» ايلينوي سه شنبه گذشته عليه سياست هاي تبعيض آميز صاحبان اين شركت دست به اعتصاب و تظاهرات زدند. وال مارت يكي از بزرگترين شركت هاي زنجيره اي فروش مواد غذايي و خانگي در آمريكا است، كارگران معترض مي گويند صاحبان شركت از دادن دستمزدهاي عقب افتاده به آنها خودداري مي كنند.
شماري از برنامه ريزان اين اعتصاب از كار اخراج و تعدادي ديگر نيز تهديد به اخراج شده اند.پليس ضدشورش «ال وود» با محاصره معترضين، تظاهرات آنها را «تجمع غيرقانوني» خوانده و معترضين را تهديد به استفاده از سلاح شيميايي كرده بود. پليس ضدشورش به شدت مسلح بوده و گفته شده است كه اين نيروها سلاح هاي دوربرد صوتي در اختيار داشته اند اين سلاح ها با ايجاد صداي مهيب، معترضين را پراكنده مي كند.
اعتصاب كنندگان با سر دادن شعار «ما بر مي گرديم» اعلام كرده اند اعتراض آنها همچنان ادامه خواهد داشت.
 

 


اردوغان به طارق الهاشمي تابعيت تركيه را داد

يك منبع خبري عراق از اعطاي تابعيت تركيه به «طارق الهاشمي» توسط نخست وزير تركيه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، خبرگزاري «النخيل» گزارش داد، «رجب طيب اردوغان» به معاون فراري رئيس جمهور عراق تابعيت تركيه را اعطا كرد. الهاشمي اخيراً توسط دادگاه بغداد غياباً به اعدام محكوم شده است.وي متهم است كه در بسياري از عمليات تروريستي عراق دست داشته است.
الهاشمي كه پيشتر حكم جلب وي از سوي اينترپل صادر شده است، در حال حاضر در تركيه به سر مي برد.
اردوغان هرچند توسط اسلامگرايان تركيه به قدرت رسيد، ولي طي دو سال اخيراً سياست هاي آمريكا و ناتو را در منطقه اجرا مي كند.
در همين حال، «عزت الشابندر»، يكي از اعضاي «ائتلاف دولت قانون» كه رهبري آن را «نوري مالكي»، نخست وزير عراق بر عهده دارد، در سخناني از حضور «اسامه النجيفي»، رئيس پارلمان عراق و «مسعود بارزاني»، رئيس منطقه كردستان عراق در كنفرانس اخير حزب عدالت و توسعه تركيه انتقاد كرد و گفت: حضور بارزاني و النجيفي در اين كنفرانس، رسمي نبود و باقي ماندن اين دو در سالن كنفرانس، زماني كه الهاشمي سخنراني مي كرد، اهانت به تماميت ارضي عراق و توهين به خون ملت عراق است.
 


گسترش اعتصاب و اعتراض در 5 كشور اروپا

با ادامه بحران اقتصادي در اروپا، تظاهرات و اعتصاب شهرهاي مختلف اسپانيا، فرانسه، بلژيك، يونان و ايتاليا را فرا گرفت.
كمي حقوق و دستمزد، شرايط نامساعد كاري، نبود امنيت شغلي و در يك كلام ناتواني دولت «ماريو مونتي» در مهار بحران اقتصادي اين بار كاركنان بخش حمل ونقل ايتاليا را به اعتصاب واداشت.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، با آغاز اين اعتصاب رفت وآمد و تردد بين شهرهاي رم، ميلان، تورين، ناپل و چند شهر ديگر با اختلالاتي همراه شد.
به دنبال توقف فعاليت ها در بخش حمل ونقل عمومي نيز هزاران نفر از شهروندان ايتاليايي مجبور شدند با پاي پياده خود را به محل كار خود برسانند.
اسپانيا، كه در آن برپايي تظاهرات ضد دولتي، اين روزها تبديل به امري روزمره و عادي شده نيز ديروز شاهد برپايي يك تظاهرات متفاوت بود.
«روز پليس» بهانه اي شد تا اين بار خود نيروهاي پليس در اعتراض به بحران اقتصادي تظاهرات كنند.
براساس گزارش هاي منتشر شده، نيروهاي پليس اسپانيا در مادريد و چند شهر ديگر اسپانيا عليه تدابير شديد رياضتي تظاهرات كردند. معترضان مي گويند اجراي اين سياست ها باعث كاهش حقوق و كاهش امنيت شغلي آنها شده است و با وجود تمام اعتراض ها، دولت همچنان بر ادامه و تشديد اين رياضت ها اصرار دارد.
كاركنان بخش حمل ونقل ريلي در بلژيك نيز مانند ايتاليايي ها در اعتراض به ادامه بحران اقتصادي و سياست هاي اقتصادي دولت اعتصاب سراسري كردند.
اعتصابيون به شدت نسبت به عواقب ادغام شركت هاي ريلي كه همانا اخراج شمار زيادي از كاركنان را در پي دارد، اعتراض كردند.
اين اعتصاب آن قدر شدت داشت كه باعث مختل شدن حمل ونقل ريلي بين بلژيك، لندن و پاريس شود.
كاركنان بخش داروسازي و پژوهش پزشكي درماني فرانسه نيز پس از شنيدن خبرهايي مبني بر تصميم مسئولان براي اخراج آنها از كار، تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، كاركنان شركت نيمه ورشكسته «سانوفي» فعال در بخش داروسازي و پزشكي، ديروز با تجمع مقابل دفتر مركزي اين شركت خواستار تامين امنيت شغلي خود شدند.
معترضان سپس در حالي كه دستنوشته هايي با مضامين نگراني از آينده شغلي خود حمل مي كردند، خواستار رسيدگي مسئولان به وضعيت شان شدند.
«سانوفي» يكي ديگر از شركت هاي مهم اروپايي است كه به دليل مواجهه با بحران، تصميم به اخراج يك هزار نفر از پرسنل خود تا سال 2015 گرفته است.
اتحاديه صنفي سانوفي تاكيد كرده تا زمان لغو طرح تعديل اعتراض ها ادامه خواهد داشت.
كاركنان شهرداري ها در آتن نيز چهارشنبه با تجمع در اطراف ساختمان پارلمان اعلام كردند، طرح جديد رياضتي دولت ادامه زندگي براي آنها را مشكل كرده است.
دولت يونان مصمم است8/7 ميليارد يورو از بودجه 2013 را از محل اجراي رياضت هاي اقتصادي تامين كند.
اين تنها بخشي از 5/13 ميليارد يورويي است كه دولت يونان قصد دارد از محل اجراي اين گونه طرح هاي رياضتي كسب كند.
اخراج كارگران و كاركنان و افزايش ماليات از مهمترين روش هاي اعمال سياست هاي رياضتي در يونان و ديگر كشورهاي بحران زده اروپايي است.
گفتني است اين روزها تقريبا تمام 27 كشور اروپايي دچار بحران بدهي و اقتصادي هستند با اين تفاوت كه، كشورهايي مثل آلمان هنوز كنترل اين بدهي ها را در دست دارد و قادر به پرداخت آنها است اما بسياري از اين كشورها قادر به پرداخت بدهي هاي سر به فلك كشيده خود نيستند بنابراين عملا از جيب مردم عادي اقدام به تامين و پرداخت بدهي هاي خود مي كنند، با اين حال بدهي برخي از اين كشورها به حدي زياد است كه اجراي چنين سياست هايي هم مشكل آنها را حل نكرده است.
كه اگر حل كرده بود شاهد اجراي سياست هاي جديد رياضتي و به تبع آن تظاهرات و اعتصاب نبوديم.
 


پليس كويت تظاهرات معترضان را به خشونت كشاند

معترضان كويتي فاقد اقامت دائم در اعتراض به بي توجهي دولت با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند.
به نوشته روزنامه «القبس» چاپ كويت، پليس و نيروهاي امنيتي با به كارگيري خشونت و ضرب و شتم معترضان موسوم به «بدون» تعدادي از آنها را متفرق و بازداشت كردند.
براساس اين گزارش، در اين تظاهرات كه روز چهارشنبه در منطقه «تيماء» در اطراف «مسجد الشعبي» برگزار شد، ده ها نفر از معترضان بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل شدند.
به گزارش شاهدان عيني اين تظاهرات مسالمت آميز، هنگامي به خشونت گرائيد كه معترضان صحن مسجد را ترك كرده و قصد راهپيمايي در خيابان هاي اطراف را داشتند، اما پليس و نيروي هاي ضد شورش با پرتاب گاز اشك آور و ماشين هاي آبپاش مانع از گسترش تظاهرات شدند.
در اين تظاهرات، چهار تن از نيروهاي پليس زخمي و يك خودرو به آتش كشده شد و منطقه «الجهرا» كه محل عمده سكونت «بدون» ها به شمار مي رود، همچنان در محاصره نيروهاي امنيتي قرار دارد.
اعتراضات روز سه شنبه در پي فراخوان فعالان اجتماعي و نهادهاي حقوقي براي برگزاري تظاهرات در روز جهاني «بدون خشونت» برگزار شد و مقام هاي دولتي مدعي هستند كه اين تجمع غيرقانوني بوده است.
اين در حالي است كه شهروندان بدون هويت مقيم در كويت، اتباع كشورهاي ديگر هستند كه پيش از استقلال اين كشور در آن ساكن شده و خواستار دريافت مليت كويتي هستند.
بنا بر آمار رسمي دولت كويت بيش از 105 هزار شهروند بدون هويت در اين كشور زندگي مي كنند كه از اين تعداد 34 هزار نفر واجد شرايط دريافت مليت كويتي هستند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14