(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 13 مهر 1391 - شماره 20323

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پايان پارازيت ها (يادداشت روز)
مسواك (گفت و شنود)
آيت الله آملي لاريجاني:
برخورد دستگاه قضايي با افراد منطبق بر قانون و عدالت است
بيانيه اصناف و بازاريان؛
علي رغم انتقاد به عملكرد دولت تا پاي جان از نظام و كشور دفاع مي كنيم
گاردين: تحريم ها ايران را تقويت مي كند
ارائه دادخواست دانشجويان
براي محاكمه مهدي هاشمي به قوه قضائيه
نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته تهران
به امامت حضرت آيت الله خاتمي اقامه خواهد شد
كيهان و خوانندگان
حمله نيابتي آشوبگران به بازار (خبر ويژه)
قدرت حاكميت را دست كم گرفتيم كه به اين روز افتاديم! (خبر ويژه)
چامسكي: نفرت از اسرائيل در تمام جهان رو به گسترش است (خبر ويژه)
نااميدي بي بي سي از احتمال بازگشت افراطيون به عرصه سياست (خبر ويژه)
سر بالايي سوريه وزير خارجه تركيه را به درد سر انداخت (خبر ويژه)


پايان پارازيت ها (يادداشت روز)

1- اين روزها در پي نوسانات بازار ارز و التهابات اقتصادي آنچه بيش از هر چيزي ضرورت و اولويت دارد «تحليل» صحيح از شرايط كشور است چرا كه در غير اين صورت «انگاره»ها و «پندار»ها به جاي واقعيت مي نشيند و ناظران و تحليلگران را به اشتباه مي اندازد.
ناگفته پيداست؛ در اين ميان دشمن تلاش مي كند صحنه واقعي و حقيقي مخدوش شده و به خوبي ديده نشود.
كافي است تا طي چند روز گذشته اخبار و گزارش هاي رسانه هاي ضد انقلاب و اپوزيسيون مورد دقت و تأمل قرار بگيرد تا بسياري از واقعيت ها روشن شود.
بخصوص اين ماجرا وقتي جالب تر مي شود كه از روز گذشته رسانه ها و سايت هاي دشمن با ذوق زدگي اين خط را بصورت فراگير دنبال و القاء مي كردند كه؛ «تحريم ها در ايران اثر كرده است».
اين رسانه ها از بي بي سي، صداي آمريكا، راديو فردا و ... تا سايت هاي ضد انقلاب با فضاسازي تبليغاتي كوشيدند تا از فاكتور افزايش قيمت ارز در كشور به اين نتيجه برسند كه موقعيت جمهوري اسلامي با «بحران» روبرو گرديده و در «تحليل»هاي ناشيانه ادعاي فروپاشي اقتصادي را پيش كشيدند.
اكنون در اين باره سؤالاتي مطرح است؛ آيا اين حجم از گزارش ها و اخبار پيرامون اثرگذاري تحريم ها بر ضد ايران آنهم تا سر حد فروپاشي اقتصادي مبتني بر مستندات است؟
تعميم و القاء آنچه كه بحران اقتصادي ناميده اند به بحران سياسي ناشي از چه تصوراتي است؟
ذوق زدگي رسانه هاي دشمن و ضد انقلاب مبتني بر عمليات رواني است و كاركرد رسانه اي دارد يا ادعاهاي آنها داراي پشتوانه است؟
و بالاخره اينكه تحريم هاي اقتصادي دشمن كه از اول ژوئيه سال جاري ميلادي با هدف به اصطلاح فلج كنندگي و گزندگي ايران اسلامي در بوق و كرنا كرده اند واقعاً تا چه ميزان بر موقعيت اقتصادي كشور تأثير داشته است؟
نكته مهم اين است كه رصد اخبار و گزارش هاي دشمن و ضد انقلاب طي چند روز اخير عليه جمهوري اسلامي به بهانه نوسانات بازار ارز حاكي از آن است كه همگي از اين شرايط بسيار خوشحال و خرسند هستند ولي سؤال اين است كه آيا اين مسئله تعجب آور است؟ بدون شك پاسخ منفي است و اگر دشمن و رسانه هاي آنها ذوق زده نمي شدند و در تلاش براي القاء اين مسئله كه تحريم ها اثر كرده نبودند جاي تعجب و شگفتي داشت.
اما اين خوشحالي و ذوق زدگي خالي از هرگونه تحليل درباره وضعيت جمهوري اسلامي است و بيشتر آرزوها، تصورها و پندارها محتواي اصلي گزارش ها و اخبار آنهاست.
براي همين است كه چون بيرون از دايره تحليل و واقعيت و فقط برمبناي پروپاگانداي رسانه اي و تصويرسازي به ايران اسلامي هجمه مي كنند، خالي بودن دست آنها رو مي شود.
به عنوان نمونه بي بي سي كه دروغ هاي سريالي آن در فتنه 88 نشان داد ماهيت رسانه اي ندارد و يك بنگاه خبرپراكني در خدمت سرويس هاي اطلاعاتي غرب است ديروز در به اصطلاح تحليل افزايش قيمت ارز به اينجا رسيد كه، ظرف ماه هاي آينده حوادثي بزرگتر از سال 88 رخ خواهد داد و آرزو كرد نظام ايران دچار تضعيف در ساختارها شود. اما آن سوي اين تلاش ها و تحركات نيز ديدني و خواندني است. مشكل اصلي رسانه هاي دشمن و ضد انقلاب اين است كه با فقد تحليل در مواجهه با ايران روبرو هستند و تنها از ميان حجم انبوه فضاسازي هاي تبليغاتي بر ضد ايران معدود رسانه هايي هستند كه در پاره اي موارد ناگزير واقعيت ها را به بيرون درز داده و مانند فارين پاليسي اذعان كرده اند كه؛ «ما نمي توانيم ايران را تحليل كنيم.»
گفتني است؛ اين اعتراف فارين پاليسي پاسخ به جرج سوروس كلان سرمايه دار آمريكايي است كه اسفند سال 89 با حضور در «سي ان ان» ادعا كرده بود حاضر است شرط ببندد ايران تا يكسال آينده سقوط خواهد كرد! يادآور مي شود كه اسفند سال 90، تحليل جرج سوروس به صورت كاملا معكوس جواب داد و ايران اسلامي با حضور 65 درصدي مردم در انتخابات مجلس نهم نشان داد آنچنان در اقتدار است كه دشمن چاره اي جز آرزو يا شرط بندي ندارد.
همچنان كه پيش از آن نشريه آمريكايي «فوربس» در آرزوي براندازي ايران نوشت: «تصورش را بكنيد تغيير رژيم در ايران چه تحولاتي را براي ما آمريكايي ها در دنيا به وجود مي آورد... برنامه هسته اي ايران مهار مي شود، عراق دست شيعيان نخواهد بود، خطر حزب الله لبنان از بين مي رود، امنيت اسرائيل تامين مي شود، قيمت نفت ارزان خواهد شد و...».
اما براي آنكه از محور اصلي اين نوشته دور نشويم درباره موج هجمه رسانه اي دشمن و ضدانقلاب در القاء اينكه تحريم ها عليه ايران تاثير كرده و در ادامه فلان و بهمان مي شود تحليل روز گذشته گاردين خواندني است؛ «اظهار شادماني از تاثير تحريم ها بر ايران زودهنگام است، واقعيت آن است كه تحريم ها ايران را تقويت مي كند.»
بنابراين آنچه محرز است عمليات رسانه اي و جنگ رواني دشمن بدين معنا نيست كه آنها اصل ماجرا را ندانند و در خيلي از موارد مي دانند كه تحريم ها قدرت اخلال در موقعيت و تصميمات كلان كشور را ندارد.
براي همين است كه انديشكده بروكينگز در تحليل اثرگذاري تحريم ها مي نويسد؛ «ايران در طول تاريخ نشان داده است كه ظرفيت مقابله با مشكلات را براي رسيدن به اهداف موردنظر خود دارد، اين كشور در نتيجه تاثيرات انقلاب و جنگ با عراق در تحمل مشكلات شديد اقتصادي تجارب گسترده اي دارد.»
2- مقارن با فضاي ساختگي و رواني دشمن و رسانه هاي آنها از آنچه كه بحران اقتصادي و سياسي كشور مي نامند؛ در داخل مسئولان و رسانه ها نبايد در زمين افراط يا تفريط بازي نمايند. بنابراين اگر سهم تحريم را نبايد به طور كامل انكار كرد از سوي ديگر نبايد تنها عامل دشمني و خصومت جبهه استكبار را سبب نابساماني هاي اقتصادي قلمداد كرد.
بايد تمام مسئولان و نهادهاي اجرايي، تقنيني و قضايي با تحليل صحيح از شرايط موجود، راهكارهايي براي مشكلات اقتصادي كشور ارايه دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در بياناتي حكيمانه و راه گشا در جمع صدها نفر از نخبگان كشور ضمن تاكيد بر تحليل درست از وضعيت كشور، لازمه رسيدن به تحليل درست پيرامون جايگاه و موقعيت كشور را وجود «ارزيابي صحيح از توانايي ها و نقاط قوت نظام اسلامي»، «فشارهاي جبهه دشمن» و در عين حال «ناكامي هاي اين جبهه» دانسته و بيان فرمودند؛ «اين تصور كه علت دشمني جبهه استكبار با ملت ايران، اتخاذ برخي مواضع يا تصميم ها بوده، غلط است؛ علت اصلي همه اين فشارها، جايگاه مستقل ملت ايران و تسليم نشدن در برابر نظام سلطه است.»
بنابراين لازم است كه اكنون به صدر اين نوشته بازگرديم. آنچه كه باعث شده رسانه هاي ضدانقلاب و دشمن در حجمي گسترده يك مشكل اقتصادي را تا سر حد بحران سياسي [!] بزرگ نمايي كرده و در اين ميان آرزوهاي خود را به جاي واقعيت ها پمپاژ كنند ناشي از آن است كه طي 34 سال گذشته، ايران اسلامي به خواسته ها و زياده خواهي هاي آنها يك «نه بزرگ» گفته و آنها از شدت عصبانيت از هر فرصتي براي انتقام گيري استفاده مي كنند.
به قول سردبير فارين پاليسي، ايران به اين دليل كه از آمريكا سرپيچي مي كند مورد غضب اين كشور قرار گرفته است.
3- نكته ديگري كه بايد به نكات بالا علاوه كرد اين است كه مسئولان كشور نبايد ناخواسته به شرايط التهاب اقتصادي كمك كنند و بسياري از اظهارنظرها، نشست هاي خبري و يا مصاحبه ها نبايد خداي ناكرده به تسويه حساب هاي سياسي منجر شود.
راه روشن است و جاي هيچ ترديدي وجود ندارد كه براي حل مشكلات اقتصادي تنها مسئولان نهادهاي مختلف بايد طبق وظيفه قانوني شان عمل نمايند.
اين فرمول مشخص بيشترين نقش را در جلوگيري از حاشيه سازي ها و جنجال سازي ها خواهد داشت كه به انضمام تحليل صحيح از شرايط كشور مي تواند موانع موجود را از سر راه بردارد.
البته نقش رسانه هاي متعهد در تبيين و تحليل صحيح شرايط كشور و مطالبه گري از مسئولان در بستر وظايف قانوني آنها همچون كاتاليزوري خواهد بود كه مي تواند به حل پاره اي از نابساماني ها و التهابات اقتصادي شتاب و سرعت ببخشد و اينچنين است كه با پايان پارازيت ها تصوير روشن و شفاف خواهد شد.
حسام الدين برومند

 


مسواك (گفت و شنود)

گفت: راديو اسرائيل در برنامه سه شنبه شب خود به نقل از «ليبرمن» وزير خارجه رژيم صهيونيستي اعلام كرده بود كه در ايران منتظر يك حركت اعتراضي نسبت به افزايش قيمت سكه و دلار هستيم!
گفتم: ديروز نوچه هاي اسرائيل براي اجراي دستور ارباب خود آمده بودند ولي بدجوري از بازاري ها تودهني خوردند.
گفت: سايت وزارت خارجه اسرائيل پيشنهاد كرده بود عليه حمايت ايران از سوريه شعار بدهند.
گفتم: يكي دو نفر همين شعار را دادند ولي از سوي مردم شناسايي و دستگير شدند كه حتما در آينده نزديك خبرهاي خوشي براي ملت خواهند داشت.
گفت: يك دفعه ديگر و براي چندمين بار نوچه هاي اسرائيل به جدول زدند.
گفتم: از يارو پرسيدند چرا هر وقت مسواك مي كني، دهنت پر از خون ميشه؟ گفت؛ آخه مسواكش خيلي بزرگه. پرسيدند؛ مسواك بزرگ ديگه چيه؟ كجاست؟ و يارو جواب داد؛ توي دستشويي!
 


آيت الله آملي لاريجاني:

برخورد دستگاه قضايي با افراد منطبق بر قانون و عدالت است

رئيس قوه قضائيه تاكيد كرد كه تساوي عموم مردم از هر رده، قشر و جايگاهي در برابر قانون بايد سرلوحه كار تمام مسئولان قرار گيرد.
آيت الله آملي لاريجاني در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي با تاكيد بر اين كه عزم قوه قضائيه برخورد جدي و قاطعانه با انواع مفاسد اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و ساير مفاسد است، افزود: عملكرد بدون تبعيض چند سال اخير قوه قضائيه در برخورد با مفسدان و متهمان به دور از جوسازي هاي سياسي، اعتماد عمومي را بيش از پيش جلب كرده است و مردم و مسئولان دريافته اند كه رويكرد دستگاه قضايي برخوردهاي يكسان با تمام افراد است و در دستگاه قضايي بايد برخوردها و رسيدگي ها در برابر افراد توانگر و ضعيف، فقير و ثروتمند و مسئول و غيرمسئول يكسان و بدون توجه به رانت ها و جوسازي هاي سياسي و رسانه اي، منطبق با قانون و عدالت باشد.
آيت الله آملي لاريجاني افزود: قوه قضائيه تا زماني كه براساس قانون عمل كند هميشه پيروز است و اميدواريم در آرايي كه صادر مي شود جوسازي هاي سياسي و رسانه اي اثرگذار نباشد و البته در احكامي كه در هفته هاي اخير اجرايي شد، قضات شريف نشان دادند كه توجهي به گروه بندي هاي سياسي و جايگاه افراد ندارند و اميدواريم هميشه همينطور باشد.
رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: اگر دستگاه قضايي بر اثر جوسازي هاي رسانه اي و سياسي قدرت ها و گروه هاي مختلف دچار چرخش شود؛ هميشه لرزان خواهد بود و نمي تواند با اقتدار و صلابت عمل كند.
آيت الله آملي لاريجاني در ادامه سخنان خود با اشاره به بيانيه ضد ايراني كشورهاي عضو سازمان همكاري خليج فارس گفت: البته اين نوع بيانيه ها عليه ايران تازگي ندارد اما وضعيت نابسامان منطقه ناشي از دخالت كشورهاي جنگ طلب است و ايران مقتدر همواره خواهان صلح و همكاري عادلانه بوده و هرگز در هيچ جنگي پيش قدم نبوده است.
رئيس دستگاه قضا با اشاره به اين كه ايران هرگز به دنبال سلاح اتمي نبوده و نخواهد بود، تاكيد كرد: موضوع توليد سلاح اتمي بهانه اي براي وارد آوردن فشار بر ايران است و برخي كشورهاي منطقه نيز با درك نادرست از شريط در حالي كه در كنار گوش آنها رژيم صهيونيستي عملا پايبند به هيچ نوع قرارداد بين المللي نيست، به تحريك آمريكا و ديگر همپيمانان، ايران را محور دغدغه هاي خود قرار داده اند.
آيت الله آملي لاريجاني افزود: كشورهاي ديكتاتور منطقه از سرنوشت حكام سرنگون شده درس بگيرند و بدانند آمريكا به دنبال قدرت و منافع خود است و همان كشوري است كه تا ديروز حامي برخي ديكتاتورهاي منطقه بود اما به يكباره در كشورهايي كه ديكتاتورشان سقوط كرده، تظاهر به همگامي با مردم مي كنند.
رئيس قوه قضائيه به اخراج گروهك منافقين از فهرست گروه هاي تروريست توسط آمريكا نيز اشاره نمود و اظهار كرد: اين گروهك تروريستي از سال ها قبل حتي همان زمان هم كه در ظاهر در فهرست گروه هاي تروريست بود در كشور عراق براحتي فعاليت داشت و همواره مورد حمايت آمريكا بود و اكنون كه گويا احساس كرده اند موقعيت آنها در عراق و در جهان به خطر افتاده با اين كار مي خواهند به صورت عملي و آشكار از آنها حمايت كنند.
آيت الله آملي لاريجاني تاكيد كرد: مقامات آمريكا ادعا كرده اند كه چون اين گروهك در ده سال اخير دست به جنايات تروريستي نزده است، آنها را از فهرست تروريست ها خارج كرده اند در حالي كه طبق گزارش موسسه تحقيقات دفاع ملي آمريكا اين گروهك تا سال 2009 ميلادي كارهاي تروريستي مي كردند.
رئيس دستگاه قضا در پايان سخنان خود با تبريك هفته نيروي انتظامي گفت: ايجاد امنيت مردم از مهم ترين امور حكومت است و همه بايد به آن توجه كنند.
رئيس قوه قضائيه حركت اخير نيروي انتظامي را حركتي تكاملي و پرتلاش و موجب دستيابي مردم به امنيت دانست و گفت: قطعا با تلاش بيشتر و تعامل همگاني همه دستگاه ها به امنيت و اقتدار بهتر و بيشتري دست خواهيم يافت.
به گزارش روابط عمومي و تشريفات قوه قضائيه، در پايان سخنان رئيس قوه قضائيه، مسئولان عالي قضايي به ادامه بررسي آئين نامه اجرايي قانون نظارت بر رفتار قضات پرداختند و مواد ديگري از آن را به تصويب رساندند.
 


بيانيه اصناف و بازاريان؛

علي رغم انتقاد به عملكرد دولت تا پاي جان از نظام و كشور دفاع مي كنيم

جامعه اسلامي اصناف و بازار در بيانيه اي ضمن محكوم كردن تلاش عده اي در تعطيل كردن بخشي از بازار تهران هشدار داد: منافقيني كه با اقدامات خود موجب تعطيل شدن بخشي از بازار تهران شدند بايد بدانند مورد شناسايي قرار گرفته و در موقع مقتضي از سوي مقامات مسئول پاسخ تحركات مشكوك خود را خواهند گرفت.
در بيانيه جامعه انجمنهاي اسلامي اصناف و بازار درباره حوادث ديروز بازار تهران آمده است: ملت هوشيار ايران، انقلاب اسلامي به رهبري هوشمندانه قائد اعظم حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در مسير نوراني انقلاب مهدوي پيش مي رود. بدخواهان بدانند علي رغم توطئه ها و دسيسه هاي فريبكارانه آمريكا و صهيونيسم بين الملل ملت ايران پيروز است و هيچ خللي در راه تحقق آرمانهاي انقلاب نمي توانند پديد آورند.
در ادامه اين بيانيه مي خوانيم: روز چهارشنبه عده اي از منافقين و عناصر مشكوك وابسته به دشمنان اسلام با ايجاد ارعاب در بازار درصدد تعطيلي بازار برآمدند، خوشبختانه بازاريان مسلمان و متعهد به مقابله آنها برخاستند و توطئه آنان را خنثي كردند. آنها بايد بدانند مورد شناسايي قرار گرفته و در موقع مقتضي از سوي مقامات مسئول پاسخ تحركات مشكوك خود را خواهند گرفت.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: جامعه انجمنهاي اسلامي اصناف و بازار اين نوع اقدامات خائنانه را محكوم مي كند و اعلام مي دارد علي رغم انتقادهايي كه به عملكرد دولت در حوزه اقتصادي و شخص رئيس جمهور داريم ، تا پاي جان از حيثيت نظام و كشور دفاع مي كنيم و اجازه نخواهيم داد دشمنان و بويژه منافقان به اهداف خود برسند.
اين بيانيه در پايان مي افزايد: ما مطمئن هستيم از اين شرايط عبور مي كنيم و با توانايي هايي كه داريم آنچنان مشت محكم به دهان آمريكا و جيره خوارهاي آن خواهيم زد تا مدتها فراموش نكنند.

 


گاردين: تحريم ها ايران را تقويت مي كند

روزنامه انگليسي گاردين در فضاي جوسازي ها پيرامون تاثير تحريم ها بر ضد كشورمان اذعان كرد كه اين تحريم ها جمهوري اسلامي ايران را تقويت خواهد كرد.
به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه انگليسي گاردين اظهار شادماني از تاثير تحريم ها بر ايران را زودهنگام دانست و اذعان كرد كه اين تحريم ها جمهوري اسلامي ايران را تقويت خواهد كرد.
«پيتر برمونت» نگارنده اين مطلب با اشاره به تحقيقات دانشگاهي در خصوص 115 مورد تحريم اقتصادي برخي كشورها بين سال هاي 1914 و 1990 گفت، اين تحقيقات نشان مي دهد كه فقط يك سوم اين تحريم ها موفق بوده است.
در ادامه اين مطلب آمده است، هنگامي كه تحقيقات بيشتري درخصوص تحريم هايي انجام شد كه تصور مي شد موفق بوده، مشخص شد كه فقط 5 مورد از كل اين تحريم ها موفقيت آميز بوده است.
گاردين خطاب به كساني كه از تحريم هاي ايران خوشحال شده اند تاكيد كرد، اين تحريم ها موجب حمايت بيشتر مردم ايران از نظام خود مي شود؛ پيش بيني تاثير تحريم ها بر اقتصاد ايران بسيار دشوار است، به همين دليل اظهار شادماني درخصوص اين مسئله بسيار زودهنگام است.
همچنين به گزارش روزنامه اشپيگل آلمان، برخي شركت هاي تجاري در آلمان همچنان با وجود تحريم ها مبادلات با ايران را قطع نكرده اند.
در اين گزارش ادعا شده كه اين شركت ها با دور زدن تحريم ها ابزارهايي را تامين مي كنند كه ممكن است در پيشبرد فعاليت هاي هسته اي ايران مورد استفاده قرار گيرد.
اين روزنامه همچنين از بازداشت دو نفر در آلمان به اتهام كمك به ايران خبر داده است.
از سوي ديگر؛ روزنامه صهيونيستي جروزالم پست از تشديد تحريم ها عليه جمهوري اسلامي در بروكسل خبر داد.
اين روزنامه صهيونيستي نوشت كه انگليس، هلند، آلمان، فرانسه و ايتاليا پيشنهادهاي خود را براي تحريم هاي بيشتر عليه ايران ارائه كرده اند.
بنابر اين گزارش وزراي امور خارجه انگليس، فرانسه و آلمان ماه گذشته نامه اي به همتايان خود در اتحاديه اروپا فرستاده و خواستار تصميم گيري در اين زمينه در جلسه پانزدهم اكتبر شدند.
اين روزنامه صهيونيستي با بيان اينكه مقامات ديپلماتيك گفتند فشار اسرائيل عامل افزايش تحريم ها است، آورده است: اواخر اين ماه، زماني كه كابينه ايتاليا از جمله ماريو مونتي، نخست وزير اين كشور براي ديدار سالانه به اسرائيل سفر مي كند، موضوع تحريم ها به طور حتم مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل همچنين قرار است در ماه دسامبر براي ديداري مشابه با دولت آلمان، با كابينه خود به آلمان سفر كند.
كارشناسان معتقدند رو آوردن به تحريم هاي جديد و سخن از تشديد تحريم ها بر ضد جمهوري اسلامي نشان دهنده ناكارآمدي تحريم ها عليه ايران بوده است.
 


ارائه دادخواست دانشجويان

براي محاكمه مهدي هاشمي به قوه قضائيه

دانشجويان با ارائه دادخواستي به قوه قضائيه خواستار برخورد قاطع و قانوني دستگاه قضا با وي شدند.
اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در واكنش به ورود مهدي هاشمي به كشور با تنظيم دادخواستي با بيش از 2 هزار امضاء خواستار برخورد قاطع و قانوني با وي شدند.
در اين دادخواست آمده است، برخي از اعترافات متهمين اصلي فتنه 88 نشان مي داد كه مهدي هاشمي با عنوان آقازاده درجه 1 كشور تاكنون اقداماتي را انجام داده است كه به نص صريح صحبت هاي وكيلش به خاطر فرزند هاشمي بودنش شكل گرفته است.
دانشجويان در اين دادخواست تاكيد كردند: انتظار دانشجويان از قوه محترم قضائيه همان عملكردي است كه امام روح الله نسبت به نوه خود داشتند و امام خامنه اي در فرمان هشت ماده اي خود به قوه قضائيه دستور دادند.
اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان خطاب به رياست دستگاه قضا آورده است، ضرورت برگزاري اين دادگاه براي حفظ شأنيت نظام اسلامي بر هيچ كس پوشيده نيست و افكار عمومي ايران بر خود حق واجبي مي دانند كه اين دادگاه، فوري، علني و شفاف برگزار شود و مسلما در اين راه خداوند متعال ياور شما خواهد بود چرا كه قرار است دستگاه تحت امر شما حق مظلوم و ظالم را تفكيك و تقسيم كند.
در اين دادخواست تاكيد شده است: ضرورت برگزاري اين دادگاه در اولين دقايق حضور مهدي هاشمي در كشور كمتر از برگزاري دادگاه هاي فساد 3 هزار ميلياردي نيست و افكار عمومي ايران تشنه شنيدن حقايقي هستند كه سال هاست از عدالتخانه جمهوري اسلامي طلبكارند.
 


نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته تهران

به امامت حضرت آيت الله خاتمي اقامه خواهد شد

در اين مراسم كه از ساعت 45/10 با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد توسط قاري ممتاز جناب آقاي ابراهيم ايزدي در دانشگاه تهران آغاز مي گردد، در ابتدا جناب آقاي كرباسيان مديرعامل محترم پست گزارشي ارائه مي دهند، سپس سردار احمدي مقدم فرمانده محترم نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در خصوص هفته نيروي انتظامي پيش از خطبه ها سخنراني خواهند نمود.
روابط عمومي ستاد نماز جمعه تهران
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ حضرت مولي الموحدين اميرالمومنين(ع) مي فرمايد: اسرافكار را واگذار زيرا شخص اسرافكار نه جود و بخشش او ستايش مي شود و نه هنگام فقر و نداري مورد لطف ديگران قرار مي گيرد.
0328---0910
¤ به عنوان يك ايراني از قوه قضائيه انتظار دارم تمام مفسدين گردن كلفت اعم از سياسي، اقتصادي و... را به پاي ميز محاكمه كشانده و به شدت با آنها برخورد نمايد.
6969---0936
¤ اين چه وضعي است كه نرخ حبوبات كه هيچ ربطي به ارز ندارد هم ساعتي تعيين مي شود اگر واقعا تيم اقتصادي و مسئولين امنيتي و قضايي توانايي برخورد با مفسدين را ندارند كنار روند تا افراد توانمند جايگزين شوند. گراني امان مردم را بريده واقعا چه كسي بايد چاره انديشي و اقدام كند.
صداقت از رباط كريم و 8909---0911
¤ چه كساني و چه دستهايي در سال توليد ملي و سرمايه ايراني اين بلاي ارز و سكه را به وجود آورده است؟ و چرا مجلس اقدامي نمي كند؟ اين چه خدمت بزرگي بود كه به استكبار كردند و ارزش پول ملي ما را لگدمال كردند.
8641---0910و7564---0938
¤ به ساده لوحان و مرعوبان و دشمنان عرض مي كنم، ممنوعيت مذاكره با شيطان بزرگ از سياست هاي كلي نظام است و تا هندسه قدرت جهاني عوض نشود و ما نيز از اين پيچ تاريخي مهم عبور نكنيم اين منع وجود دارد و به قوت خود باقي است.
9309---0937
¤ از كيهان به خاطر روشنگري هايش در پاورقي در مورد پذيرش قطعنامه 598 (صلح تحميلي) تشكر ويژه مي كنم.
خانواده دو شهيد ابراهيمي
¤ وقتي منافقين دست پرورده و غلام حلقه به گوش آمريكا هستند حال آمريكايي ها اين گروهك را چه از ليست تروريست ها خارج بكنند يا نكنند توفيري براي ما ندارد. از صدا و سيما نيز مي خواهيم به اين موضوع خيلي نپردازد.
9887---0917
¤ آمريكا چون در مقابل ملت مقاوم ايران به بن بست رسيده به همين دليل فريب يك عده دلال سياسي شكست خورده در داخل را خورده است و اميد دارد كه از اين طريق ضربه اي بزند ولي كور خوانده اين راه هم بن بست خواهد بود. به اميد خداوند روزي دست همه شياطين كه عليه ايران اسلامي بسيج شده اند رو خواهد شد.
6091---0915
¤ آقاي مرسي رئيس جمهور مصر بايد فكر كند چرا در كشور خودش در زمان حسني نامبارك در طول 18 روز و بدون تكيه بر اسلحه توانستند بساط ديكتاتوري حسني مبارك را جمع كنند ولي در كشور برادر سوريه و چندين كشورديگر بعد از 18 ماه سرمايه گذاري مالي و نظامي موفق نشدند دولت بشار را كنار بزنند آيا جز اين است كه بشار اسد پشتوانه مردمي دارد.
1347---0912
¤ به كارگردانان متعهد سينمايي عرض مي كنم فيلمي درباره وضعيت خود سينما و دست هاي پشت پرده اي كه مي خواهند اين سنگر بالقوه فرهنگي را به ورطه فساد و تباهي بكشند بسازند.
يك دانشجو
¤ شهرك ميلاد در شاهين شهر اصفهان از داشتن فضاي سبز و مركز خريد محروم است. از مسئولين امر درخواست رسيدگي داريم.
1037---0936
¤ رئيس جمهور به جاي اينكه بگويد ما ايمان مردم را بسازيم، دائم مي گويد بايد ايران را بسازيم، تا وقتي ايمان نباشد آيا مي توان ايران را ساخت. براي اينكه از اين وضعيت گراني نجات پيدا كنيم بايد دلالاني كه در گوشه و كنار خيابان ها زندگي مردم را به بازي مي گيرند جمع آوري شوند و با آنها برخورد قانوني شود.
9610---0919
¤ چرا به مربيان حق التدريسي فني حرفه اي اراك نه عيدي، نه پاداش و نه هيچ چيز ديگري تعلق نمي گيرد؟!
2613---0918
¤ اگر كسي به علت سفر و يا حضور در كلاس و... نتواند در ساعات اوليه به اقامه نماز بپردازد چه ظهر و عصر چه مغرب و عشاء مستأصل مي شود چرا كه تمام مساجد شهر تهران حداكثر يك ساعت پس از اذان درها را مي بندند. از متوليان امور مساجد و ستاد اقامه نماز و ديگر مسئولين انتظار اقدام لازم را دارم.
8949---0912
¤ مسئولين شهرستان زاهدان به ويژه شخص استاندار چنانچه فرصت بگذارد و از محله پشت گاراژ سابق اين شهرستان و اطراف آن كه معروف به بازار مشترك است بازديد داشته باشند به بسياري از مشكلات و گرفتاري هاي شهروندان اين منطقه پي مي برند.
0013---0915
¤ از همه شهروندان و مسئولين كه كمك كردند لانه فسادي به نام رستوران پامچال واقع در كيلومتر 15 جاده كرج- چالوس تخريب شود تشكر مي كنيم.
8113---0938
¤ يك آقايي كه خود را استاد علوم سياسي دانشگاه مي داند گفته است، دشمني ما با آمريكا مبنايي ندارد! ايشان چگونه استادي است كه چشمان خود را روي ظلم هاي بي شمار آمريكا در حق ملت ايران مانند طراحي و اجراي كودتاي 28 مرداد، بازگرداندن شاه، حمايت از ديكتاتور ايران در 25 سال، كشتار مردم، حمله به طبس، بلوكه كردن سرمايه ايران، پشتيباني از گروهك نفاق تجهيز صدام در جنگ با ايران اسلامي- مورد اصابت موشك قرار دادن هواپيماي ايرباس جمهوري اسلامي در سال 57 و... بسته است و اين واقعيت هاي آشكار را نمي بيند.
بختياري
پاسخ روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مندرج مورخ 16/06/91 روزنامه با عنوان «ارسال اخطار براي تعويض كنتور برق» در محدوده خيابان هاي نارمك و وحيديه به آگاهي مي رساند:
مقدار استفاده از برق حداكثر برابر با جريان برق خريداري شده است بنابراين اگر مشتركي طبق قرارداد 15 آمپر برق خريداري نمايد نمي تواند به صورت همزمان از اين مقدار بيشتر استفاده نمايد. لذا مشترك در صورت نياز بايد نسبت به افزايش برق اقدام و هزينه هاي آن را پرداخت نمايد. اين هزينه ها صرف تقويت شبكه برق خواهد شد و در صورت تشخيص شركت كنتور برق تعويض مي گردد.»

 


حمله نيابتي آشوبگران به بازار (خبر ويژه)

تحركات روز گذشته فتنه گران عليه بازار تهران نشان مي دهد اقدام آنها دقيقاً در راستاي پروژه آمريكا و رژيم صهيونيستي بوده است.
در حالي كه مقامات رژيم صهيونيستي و آمريكا طي روزهاي گذشته اظهارات متعددي در زمينه القاي اثرگذاري تحريم ها داشتند، عناصر همسو با آنها سعي كردند با شايعه پراكني و ارعاب و لطمه به فعاليت بازار، براي حرف دشمن سند دست و پا كنند. گزارش ها حاكي از آن است كه پريروز برخي پيامك ها به بازاريان ارسال شد مبني بر اينكه بازار فردا (ديروز) تعطيل خواهد بود. صبح ديروز هم پيامك هاي ديگري -اين بار نه با مضمون دعوت بلكه با چاشني ارعاب و تهديد- به بازارياني كه به محل كار رفته بودند، ارسال شد. و متعاقب آن به اختلال و مزاحمت چندساعته و از جمله آتش زدن چند سطل زباله دست زدند.
احمد كريمي اصفهاني رئيس انجمن اصناف بازار روز گذشته ضمن گفت وگو با خبرگزاري ها تأكيد كرد: اين مسائل اصلاً ربطي به بازار و بازاريان ندارد و بازاريان به دليل اين كه نگران بودند مشكلي براي آنها پيش بيايد، مغازه خود را بستند. اين افراد مربوط به بازار نبودند. بازاري داد و فرياد نمي كشد و امنيت را به هم نمي زند. كساني دنبال اخلال گري در بازار هستند و ما انتظار داريم نيروهاي انتظامي با آنها برخورد كنند.
وي تأكيد مي كند: گويا تعدادي اخلالگر مأموريت پيدا كرده اند كه تهديد و ناامني ايجاد كنند. در چند راسته بازار عده اي مغازه داران را تهديد كرده اند كه بايد مغازه هاي خود را تعطيل كنند.
در واقع فتنه گران كه از ماه ها قبل از سوي محافل سياسي و رسانه اي بيگانه خط داده مي شدند با اجراي يك شوي توأم با ارعاب و تهديد، تلاش كردند كاريكاتور يك اقدام خودجوش را به نمايش بگذارند اما اقدام آنها در آتش افروزي، حمله به چند مغازه و شكستن شيشه برخي اماكن از جمله در اطراف صرافي ها، ضمن اينكه هويت مرتبط آنها با بيگانگان را شفاف كرد، باعث خشم مردم و بازاريان حاضر در اين صحنه ها شد كه شعار مرگ بر فتنه گر و مرگ بر فرصت طلب مي دادند.
در اين فتنه انگيزي سياسي- اقتصادي برخي رسانه هاي ضدانقلاب به ويژه سايت كلمه و بي بي سي و راديو فردا و بالاترين طبق معمول، اقدام به گزارش هاي مجعول و تحريف آميز و در عين حال تحريك كننده كردند اما نكته جالب، اقدام سايت بازتاب امروز در هماهنگي با فتنه گران در ساعات آغازين صبح و سپس موضع گيري نسبت به آن در ساعت بعدازظهر (پس از آن كه معلوم شد يخ اغتشاش و فتنه نگرفته) بود. اين سايت با وجود تحريك قبلي، بعد از ظهر ريتم كاري خود را عوض كرد و برخلاف رويه صبح خود نوشت «اين درگيري ها مشكوك بود. درگير شوندگان بازاري نيستند» و سرانجام اذعان كرد: «اكثر افراد فعال در درگيري از بازاريان نبوده و به نظر مي رسد ايجاد التهاب خياباني و اغتشاش، سازمان يافته و غيرخودجوش مي باشد. تعدادي از اراذل و اوباش هم با مراجعه به مغازه ها آنها را مجبور به تعطيل كردن مغازه هايشان كرده اند. آنها شيشه هاي برخي مغازه ها را كه مقاومت مي كردند، شكسته اند. آتش زدن ها توسط چند موتورسوار انجام شد كه فقط پودري داخل سطل ها مي ريختند و بعد از چند ثانيه آتش مي گرفت». اين اعتراف ديرهنگام در حالي بود كه گزارش هاي شيطنت آميز سايت مذكور به طور مكرر مستند گزارش هاي بي بي سي، راديو فردا و بالاترين قرار گرفته بود.
نكته ديگر كه قابل تأمل و توجه است اصرار اوباش موتوري به سردادن شعارهايي عليه جبهه مقاومت در سوريه - هماهنگ با مواضع آمريكا و رژيم صهيونيستي- و گريختن از صحنه بود و همين امر ماهيت وابسته آنان را آشكارتر مي سازد.

 


قدرت حاكميت را دست كم گرفتيم كه به اين روز افتاديم! (خبر ويژه)

مشاور خارج نشين حزب مشاركت، علت ناكامي فتنه گران را دچار بودن به انواع عارضه ها توصيف كرد و گفت آنها به تصوير اغراق شده خود در فضاي مجازي فريفته مي شوند.
حسين قاضيان از متهمان پرونده جعل نظرسنجي كه اكنون در آمريكا اقامت دارد، سران و دست اندركاران فتنه سبز را متهم كرد كه گوش شنوا براي نقد ندارند. وي در مصاحبه با وبلاگ چراغ آزادي گفته است: آنها انتقادها را به مثابه كنار گود نشستن و صدور فرمان لنگ كردن مي دانند. فقط وقتي در سر بالايي هاي سخت واقعيت به هن و هن كردن مي افتند، ممكن است به صرافت گوش كردن به ديگران بيافتند، كه ديگر خيلي به درد ترميم مسير گذشته نمي خورد.حالا درست است كه جنبش سبز در اين وضعيت است، اما در فضاي پرسوء ظن فعلي انتقاد كردن، شما را به دشمن جنبش و همدست حكومت تبديل مي كند. بسياري از ما شايد شاهد اين اتفاق تلخ اما به كرات پيش آمده بوده ايم كه همه به دنبال يافتن ماموران جمهوري اسلامي در بين منتقدان خودمان هستند.
وي مي افزايد: كاستي هاي جنبش سبز را به طور خلاصه مي شود در چند چيز ديد، نافراگيري عمودي و افقي آن، فقدان توازن قواي مادي با حكومت، برآورد خوش بينانه از قدرت خود و فريفته شدن نسبت به تصوير خود در آينه اغراق شده رسانه ها و فضاي مجازي، دست كم گرفتن قدرت حكومت، نبود رابطه ارگانيك بين راهبران مفروض و پيروان مفروض تر، سردرگمي و نداشتن طرح و برنامه واقع بينانه و مرحله اي براي تغيير، ضعف يا حتي فقدان بينش و مهارت دموكراتيك براي مذاكره، تناقضات موجود ميان رويدادي كه به جنبش منتهي شد و خواسته هاي آن تلاش براي مصادره جنبش به مطلوب هاي ناكام ساليان و انشقاق هاي ناشي از آن. البته ممكن است بشود موارد ديگري هم به اين ها اضافه كرد. ولي مختصري از اين موارد هم براي نابكار شدن يك جنبش كافي است، چه رسد كه بپذيريم همه اين عوامل بيش و كم در كار بوده اند.
 


چامسكي: نفرت از اسرائيل در تمام جهان رو به گسترش است (خبر ويژه)

رژيم اسرائيل حتي در اروپا هم دولتي خطرناك و خطرناك ترين دولت در جهان به شمار مي رود. دولت اسرائيل در حال تبديل شدن به يك رژيم منزوي است.
اين مطلب را نوام چامسكي منتقد و تحليلگر آمريكايي در مصاحبه با سايت كانتر پانچ مورد تأكيد قرار داد و اضافه كرد: در جهان سوم و حتي در اروپا هم اسرائيل خطرناك ترين دولت در جهان به شمار مي رود و در حال تبديل شدن به يك كشور منزوي است. در جهان عرب و اسلام اين رژيم بسيار منفورتر است و درگيري با ايران، آن را به يك آفريقاي جنوبي [دوره آپارتايد و منزوي] تبديل خواهد كرد. آنها ترجيح مي دهند كه آمريكا با ايران درگير شود.
استاد دانشگاه ام آي تي در پاسخ به پرسشي درباره فعاليت گروه صهيونيستي موسوم به (IDF) در دانشگاه هاي آمريكا، گفت: به نظر من مسلمانان همگي در معرض آزار و اذيت هستند. فلسطيني ها هم البته بخشي از آن هستند و استادان فلسطيني در دانشگاهها اغلب بيش از گذشته با اين مشكلات روبرو هستند. براي مثال به آنها تهمت هايي نظير «تروريست هاي ضد اسرائيلي» زده مي شود.
وي به سياست اسرائيل در كشتار و قتل عام فلسطينيان اشاره كرد و گفت: در سال 2008 بين حماس و اسرائيل آتش بسي برقرار شد و از آن پس موشك هاي ساخت حماسي ها به سوي اسرائيل شليك نشد، اما اسرائيل به اين آتش بس اهميتي نداد. بخشي از اين آتش بس اين بود كه اسرائيل بايد محاصره نوار غزه را متوقف كند. در آن زمان ارتش اسرائيل به غزه حمله كرد و بسياري از مبارزان حماس و شهروندان فلسطيني را كشت.
اين كارشناس آمريكايي گفت: اسرائيل رژيمي ديوانه است. آنها در تلاش هستند شرايطي را ايجاد كنند تا آمريكا با ايران درگير شود زيرا كه خودشان نمي خواهند دست به اين اقدام بزنند.
چامسكي با اشاره به تلاش ها براي عاري سازي منطقه خاورميانه از تسليحات هسته اي يادآور شد: اين روند مورد حمايت قوي جهانيان است. اما آمريكا سالهاست كه آن را بلوكه كرده است. آمريكا در اين روند خواهان آن است تا اسرائيل كه صدها بمب اتمي دارد از اين قاعده مستثني شود. در ماه اكتبر نشستي در اين رابطه برگزار خواهد شد. اما اسرائيل در آن شركت نمي كند. اگر كسي فكر مي كند كه ايران يك تهديد است، من فكر مي كنم اين تصور باطلي است. اما اگر شما به اين اعتقاد داريد اين راهي براي ممانعت از عاري شدن منطقه از تسليحات هسته اي اسرائيل است.
يادآور مي شود چند هفته پيش رسانه هاي آمريكايي گوشه هايي از گزارش 82 صفحه اي 16 نهاد اطلاعاتي اين كشور را منتشر كردند كه طبق آن تصريح شده اسرائيل بزرگ ترين دشمن براي منافع آمريكاست و باعث لطمه ديدن روابط واشنگتن با 57 كشور اسلامي (با جمعيتي بالغ بر 2/1 ميليارد نفر) شده است.

 


نااميدي بي بي سي از احتمال بازگشت افراطيون به عرصه سياست (خبر ويژه)

يك روزنامه حامي هاشمي رفسنجاني، از ديدار خصوصي وي با ناطق نوري خبر داد.
«آرمان روابط عمومي» كه معمولا اخبار نزديك به هاشمي رفسنجاني را منتشر مي كند، به پيشنهاد «دولت وحدت ملي» از سوي هاشمي اشاره كرده و نوشته است: «واژه دولت وحدت ملي را همه به نام علي اكبر ناطق نوري مي شناسند. او بود كه سوم شهريور 87 در مصاحبه اي از طرح دولت وحدت ملي رونمايي كرد.»
براساس گزارش روزنامه مذكور «تا پيش از اين صحبت از كانديداتوري احتمالي ناطق نوري براي اين انتخابات زياد بود، اما وي به صراحت اين مساله را تكذيب كرد و اكنون خبر مي رسد كه خود او در ديدار اخيرش با هاشمي رفسنجاني ضرورت حضور وي در فضاي انتخابات رياست جمهوري را مورد تاكيد قرار داده و حمايت كرده است. هاشمي هم مي گويد در انتخابات حاضر خواهم شد.
حسين مرعشي دبير سياسي كارگزاران در آستانه انتخابات قبلي رياست جمهوري مدعي شده بود ما به خاطر انتخابات سال 76 و حمايت از خاتمي، يك حمايت به ناطق نوري بدهكاريم و حاضريم در ايجاد دولت وحدت ملي از وي حمايت كنيم! مهاجراني به عنوان يك عضو كارگزاران سازندگي و با وجود نوشتن مقاله اي در توجيه لزوم تغيير قانون اساسي و ابقاي هاشمي در رياست دولت براي بار سوم، هنگامي كه وزير ارشاد در دولت اصلاحات شد اجازه داد كتاب هاي كساني چون اكبر گنجي براي متهم كردن هاشمي رفسنجاني به عاليجناب سرخپوش قتل هاي زنجيره اي به چاپ برسد.
در همين حال وب سايت بي بي سي در تحليلي به قلم «حسين-ب» از همكاران فراري حزب مشاركت ضمن اشاره به خبر روزنامه زنجيره اي آرمان نوشت: اين گمانه زني وجود دارد كه تشديد بحران اقتصادي و گسترش اين احساس كه ريشه وضعيت بي سابقه موجود، تحريم هاي بين المللي بر سر برنامه هسته اي است، هاشمي رفسنجاني و همكفرانش را به اين نتيجه گيري رسانده كه زمان ورود جدي تر به عرصه سياسي فرا رسيده است. وي هرگز پنهان نكرده كه از مدت ها پيش حامي تنش زدايي با كشورهايي بوده كه تحريم هايشان، اقتصاد ايران را به وضعيت كنوني دچار كرده است. البته استفاده از اين برگ، براي گروه هاي سياسي ديگري همچون اصلاح طلبان نيز امكان پذير است. اما به نظر مي رسد ترديدي باقي نمانده باشد كه حكومت ايران، اين گروه ها را خارج از حكومت و حتي دشمن آن محسوب مي كند و تا اطلاع ثانوي، احتمال تن دادن حكومت به بازگشت اصلاح طلبان، بسيار ناچيز به نظر مي رسد.
بي بي سي در عين حال ترديدهايي نسبت به موفقيت سناريو محتمل براي هاشمي مطرح كرد و نوشت: اميدواري به ورود ميانه روها به عرصه انتخابات با ابهاماتي روبروست از جمله اينكه حكومت در برابر تحريم ها سرسختي نشان مي دهد و غرب هم بعيد است تغيير موضع از جمهوري اسلامي را بپذيرد. حتي اگر هم ايران قصد تجديدنظر در برنامه هسته اي را داشته باشد- كه قصد كوتاه آمدن ندارد- نيازمند آن نيست كه با دست خود زمينه تسلط نيروهايي چون اصلاح طلبان يا هاشمي بر دولت را فراهم كند. نيروهايي كه در بهترين حالت غيرقابل اعتماد مي داند و با صرف هزينه هاي سياسي و امنيتي موفق به مهار آن شده است.
بي بي سي افزود: شايد حاكميت در مواجهه با بحران بين المللي، اقتصادي و سياسي دامنگير حكومت خود، بيشتر به مشورت با كساني چون رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اهميت بدهد و شايد اين تغيير، در افزايش نفوذ آقاي رفسنجاني در حكومت موثر باشد. اما چنين افزايش نفوذي، با رسيدن مجدد به مقامي در حد رياست جمهوري تفاوت دارد. اين واقعيتي است كه احتمالا هاشمي نيز نسبت به آن بي اطلاع نيست. هر چند اين اطلاع، لزوما مغاير با اعلام آمادگي او براي نقش آفريني در انتخابات آينده، يا تلاش وي براي افزايش قدرت چانه زني اش نخواهد بود.
 


سر بالايي سوريه وزير خارجه تركيه را به درد سر انداخت (خبر ويژه)

سياست هاي نافرجام و پرهزينه وزير خارجه تركيه در زمينه مداخله در بحران سوريه، باعث دردسر براي وي در مقابل پارلمان شده است.
گزارش شبكه العالم حاكي است برخي احزاب پارلمان خواستار استيضاح داود اوغلو به خاطر سياست هاي اشتباه وزارت خارجه تركيه در قبال ماجراي سوريه شده اند. حزب جمهوري خواه خلق تركيه در يادداشتي به رياست پارلمان، استيضاح داود اوغلو را به دليل اتخاذ سياست هاي اشتباه در قبال سوريه، خواستار شده و تأكيد كرد اين درخواست استيضاح، به دليل سياست هاي خطرناك «احمد داود اوغلو» در قبال سوريه و مخفي كردن واقعيت ها از دستگاه هاي قانونگذاري و ملت تركيه، مطرح شده است.
روزنامه «راديكال» تركيه اعلام كرد در اين يادداشت كه دو روز قبل به رياست پارلمان ارايه شده، آمده است: اردوگاه هاي آوارگان در شهر «هاتاي» به مقري براي عناصر مسلح موسوم به «ارتش آزاد» و پادگاني براي آموزش عناصر مسلح مخالف سوريه تبديل شده، و اين در حالي است كه اين عناصر براي براندازي نظام سوريه در حال ارتكاب جنايت و كشتار جمعي مردم شهرهاي اين كشور هستند.
يادآور مي شود بحران سوريه باعث تشديد فعاليت هاي گروه پ ك ك از يك سو و اعتراض هاي مردمي و علوي هاي تركيه از جهات ديگر شده است. مردم مسلمان تركيه همدستي دولت متبوع خود با رژيم هاي آمريكا و اسرائيل و دولت هاي مرتجع سعودي و قطر را مايه ننگ براي خود مي دانند.
همزمان روزنامه انگليسي اينديپندنت گزارش داد قطر و تركيه، ارسال سلاح براي معارضان سوريه را به دليل اختلاف ميان آنان متوقف مي كنند.
«اينديپندنت» اعلام كرد قطر و تركيه توزيع محموله هاي سلاح از جمله موشك هاي ضد تانك براي مخالفان سوريه و تجهيز آنان در خاك تركيه را به دليل اختلاف بين اين گروه ها متوقف مي كنند. قطر و تركيه در جريان مذاكرات با نمايندگان معارضان سوري به آنان اطلاع دادند كه در صورتي كه يك فرماندهي يكپارچه و واحد تشكيل ندهند به سلاح هاي سنگين دست نخواهند يافت.
اين گزارش افزود: تركيه در ماه گذشته اقداماتي را براي تجهيز معارضان سوري به سلاح انجام داد و نمايندگان اين گروه نيز تلاش كردند به سلاح هاي سنگين به منظور تجهيز نيروهايشان در «حلب» دست يابند. تركها در اين ميان نقش تسهيل كننده اقدامات را بر عهده داشتند ولي قطري ها از توزيع سلاح به معارضان خودداري كردند. با اين حال دو كشور در مقابل نمايندگان معارضان نظام سوريه تأكيد نمودند كه انقلابيون در شهرهاي اصلي به تشكيل شوراي نظامي سازمان يافته و آماده سازي طرح عمليات هماهنگ شده نياز دارند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14