(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 13 مهر 1391 - شماره 20323

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ديدار فرمانده نيروي انتظامي با مراجع و علما
نمايندگان مجلس:
ايران مشكلاتي بزرگتر از نوسانات ارز را پشت سر گذاشته است
در مكتب امام
صالحي:
رژيم صهيونيستي مانع اصلي بر سر راه خاورميانه عاري از سلاح هسته اي است
تو بندگي چو گدايان به شرط مزد مكن
آيت الله مكارم شيرازي:
عيوب را توجيه و محاسن را به خود منتسب نكنيد
فرهنگي خبر داد
بررسي استيضاح وزير ورزش در دستور كار يك شنبه مجلس
در ديدار سردار وحيدي و نوري مالكي؛
ايران و عراق بر توسعه روابط دفاعي تاكيد كردند
شين هوا:
ايران از حقوق هسته اي خود عقب نمي نشيند
كاظمي قمي:
بازرسي هواپيماي ايران در عراق به درخواست غيرقانوني آمريكايي هاست
تاكيد وزيران فرهنگ ايران و روسيه
بر لزوم توسعه روابط فرهنگي دو كشور
حاجي بابايي:
امسال يك ميليون دانش آموز عازم اردوهاي راهيان نور مي شوند
اسامي قبولي هاي كارداني دانشگاه علمي كاربردي منتشر شد


ديدار فرمانده نيروي انتظامي با مراجع و علما

فرمانده نيروي انتظامي كشور، در سفر به قم، با چند تن از مراجع عظام تقليد و علما ديدار كرد.
به گزارش خبرگزاري حوزه، سردار اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي كشور، به مناسبت هفته نيروي انتظامي، در سفر به شهر مقدس قم، با برخي از مراجع عظام تقليد و علما ديدار و گفتگو كرد.
فرمانده نيروي انتظامي ابتدا به ديدار حضرت آيت الله علوي گرگاني رفت و پس از آن با آيت الله العظمي نوري همداني ديدار و با اين مرجع تقليد به گفتگو پرداخت.
سردار احمدي مقدم در ادامه برنامه هاي خود با آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري، مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور ديدار و پيرامون راهكارهاي تقويت تعامل نيروي انتظامي با حوزه، گفتگو و تبادل نظر كرد.
فرمانده ناجا همچنين با آيت الله العظمي سبحاني ديدار و گفت و گو كرد.
 


نمايندگان مجلس:

ايران مشكلاتي بزرگتر از نوسانات ارز را پشت سر گذاشته است

نمايندگان مجلس با تاكيد بر اينكه ايران تاكنون از بحران هاي بزرگتر از نوسانات كنوني ارز عبور كرده است گفتند: با عبور از فضاي هيجاني قيمت دلار پائين خواهد آمد.
حسين سبحاني نيا نماينده نيشابور و عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: ملت ايران همانند گذشته موانع را از سر راه خود برداشته و تهديد اقتصادي موجود را با مديريت صحيح به فرصت تبديل خواهد كرد.
حسين سبحاني نيا در گفت وگو با فارس با اشاره به اظهارات اخير سخنگوي كاخ سفيد در ارتباط با تاثير تحريم ها بر اقتصاد ايران گفت: ملت ايران همانطور كه از ابتداي انقلاب موانع و مشكلات مختلفي را از سر راه خود برداشته و در عرصه هاي مختلف پيشرفت داشته اند در اين مرحله نيز با موفقيت عبور مي كند و مشكلات اقتصادي موجود نخواهد توانست خللي در عزم و اراده ملت ايران به وجود آورد.
وي افزود: در شرايط كنوني كه همه كشورهاي جهان از مشكلات اقتصادي رنج مي برند وضعيت كشور ما وضعيت مطلوبي است و ما با مديريت صحيح، مشكلات اقتصادي كنوني را پشت سر خواهيم گذاشت و ملت ايران اين مشكلات و تهديدات را به فرصت تبديل كرده و از اين فرصت و فرصت هاي ديگر براي رسيدن به آرمانهاي انقلاب اسلامي استفاده خواهند كرد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: مشكلات اقتصادي موجود در جامعه نه تنها ضربه اي را به كشور وارد نخواهد كرد بلكه موجب انسجام بيشتر داخلي و تكيه بر استعدادهاي بومي خواهد شد.
محمد پورابراهيمي نماينده كرمان و نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز با بيان اينكه ملت ايران بحران هاي زيادي را پشت سر گذاشته كه نوسانات ارز مقابل آن ناچيز است گفت: فضاي روان و هيجاني بازار ارز تمام شود دلار به قيمت واقعي خود خواهد رسيد.
وي با اشاره به ادعاي آمريكايي ها مبني بر موفقيت آميز بودن تحريم ها عليه ملت ايران، گفت: آمريكا، ملت ايران را وارد يك جنگ اقتصادي كرده است و در اين جنگ به طور طبيعي ملت ايران صدماتي خواهند ديد اما شدت اين صدمات اندك خواهد بود.
وي با بيان اينكه ملت ايران بحران هاي فراواني را پشت سر گذاشته كه نوسانات ارز در مقابل آن بحران ها ناچيز است، افزود: در جنگ نظامي، ملت ايران كه مجبور بود سيم خاردار را از بيگانگان خريد كند، هزينه داد و نتيجه آن خودكفايي و استقلال اقتصادي ايران شد.
پورابراهيمي با تاكيد بر اينكه نوسانات ارز حاصل بعضي سو،مديريت هاست، تصريح كرد: آمريكايي ها بايد بدانند كه اگر اعداد و ارقام را محاسبه كنند، متوجه خواهند شد حتي بدون فروش يك بشكه نفت، ايران مي تواند قيمت ارز را به قيمت واقعي آن كه حدود 1600 تومان است برساند.
ايران 40 ميليارد دلار
ذخيره ارزي دارد
وي با تاكيد بر اينكه ايران بيش از 40 ميليارد دلار ذخيره ارزي دارد و با استفاده بخشي از آن مي تواند فضاي ارزي را متحول كند، خاطر نشان كرد: فضاي حاكم بر نوسانات ارزي رواني است؛ عرضه و تقاضا به هيچ عنوان منطقي به نظر نمي رسد چرا كه وضعيت ارز در كشور هيجاني شده و به محض اينكه دولت آن را به سمت واقعي هدايت كند، ارز به شديدترين حالت ممكن شكسته و به قيمت واقعي خود يعني 1600تومان خواهد رسيد.
پور ابراهيمي با بيان اينكه، ايران در شرايط كنوني هيچ مشكلي در فروش نفت خود ندارد، خاطر نشان كرد: دولت ايران ذخاير ارزي فراواني در بانك هاي خارجي دارد كه اميد دشمن را نااميد خواهد كرد.
ايرج نديمي عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز با تاكيد بر اينكه ما حدود 100 ميليارد دلار با دنيا رابطه اقتصادي داريم كه اين ميزان كالا وارد بازار ايران مي شود، اظهار داشت: با اين عدد مي توان بازار، گراني، كمبود، فراواني، توليد و اشتغال را تأمين كنيم.
وي تصريح كرد: اينكه گفته شود ما هيچ راه گذري از تحريم ها نداريم غيرمنطقي است؛ بايد به توليدات داخلي بها داده شود و تسهيلات لازم در اختيار آنها قرار گيرد.
نديمي به دور زدن تحريم ها اشاره و اضافه كرد: بايد تامين نياز داخل را توسط خود صنعتگران داخلي انجام داد؛ همچنين بايد تجديدنظري در كالاهاي وارد شده داشت.
آمريكايي ها درباره ايران
دچار توهم هستند
حسن كامران عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز با تاكيد بر اينكه اقتصاد ما دچار نوعي جو رواني است تاكيد كرد: آمريكا و رژيم صهيونيستي در مورد مردم ايران تحليل غلطي دارند و دچار توهم هستند.
نماينده اصفهان اظهار داشت: امروز گراني ها مردم را به ستوه آورده اما اين به آن معني نيست كه نتوان آن را مديريت كرد و به حالت معمول خود در آورد.
وي افزود: امروز دولت آمريكا با تحريم هاي خصمانه خود به دنبال تشنج در اقتصاد كشور و در نهايت به دنبال تشنج در اصل نظام است اما ما بايد با انسجام و همدلي نگذاريم كه دشمن از اين فشارها بهره برداري سياسي كند.
نماينده اصفهان تصريح كرد: تورم و گراني در اقتصاد همواره و در مقاطع مختلف براي جمهوري اسلامي ايران رخ داده است به عنوان مثال زماني كه جنگ تحميلي رخ داد با همدلي و وحدت توانستيم به راحتي مشكلات اقتصادي را پشت سر بگذاريم بدون اينكه كمر كسي از زير بار مشكلات خم شود امروز نيز بايد مثل همان دوران عمل كرد.
 


در مكتب امام

حق وتو
اين مجلس هاي كذا و كذا كه در دنيا درست شده است و به دست قدرتمندها درست شده است و لهذا حق وتو دارند.
(و) همه (حق ها هم) از آن قدرتمندها (است).
اينها همه بازي است براي بلعيدن ماها!
اين يك مانور سياسي است كه با آن ماها را اغفال كنند و ماها را ببلعند.
صحيفه نور- ج12- ص 119
 


صالحي:

رژيم صهيونيستي مانع اصلي بر سر راه خاورميانه عاري از سلاح هسته اي است

وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد كه رژيم صهيونيستي مانع اصلي بر سر راه خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته اي است.
علي اكبر صالحي در جمع تعدادي از متخصصين و تحليل گران سياست خارجي و شخصيت هاي رسانه اي در محل شوراي روابط خارجي آمريكا در نيويورك تاكيد كرد: به رغم تلاش برخي جريانات براي قلب واقعيت هاي ايران، كشور ايران بخشي از راه حل براي كليه چالش ها و بحران هاي منطقه اي است.
وي با اشاره به جرياني در غرب كه به ترويج اسلام هراسي و ايران هراسي مشغول است، افزود: اين جريان با اين ديدگاه كه ما بالا دست و بقيه فرو دست هستند، تلاش مي كند تا تقابل با ملتي مانند ملت ايران كه داراي سنت هاي ريشه دار، كهن و انقلابي اصيل هستند را تا حد موضوع فعاليت هاي هسته اي نزول دهد و برنامه هسته اي صلح آميز را به چند اتهام بي اساس تبديل كند.
صالحي اضافه كرد: در قلمرو سياسي، جريان مروج ايران هراسي بدنبال بدنام كردن، برچسب زدن، تحريم، مقابله و حمله نظامي است.
رئيس دستگاه ديپلماسي در بخش ديگري از سخنراني خود با اشاره به اينكه امنيت هيچ كشوري به اندازه ايران به خليج فارس گره نخورده است، تصريح كرد: طبيعت و جغرافيا، امنيت ما را به امنيت همسايگانمان در خليج فارس گره زده و جمهوري اسلامي ايران براساس تصميم و سياست خود با تمامي همسايگان براي ايجاد امنيت و ثبات خليج فارس آماده همكاري است.
وي تاكيد كرد: تمامي توطئه ها براي ايجاد تهديد ساختگي عليه ايران در خليج فارس محتوم به شكست است و ايران منبع امنيت در اين آبراه و تامين كننده امنيت منطقه است و بايد از انقلاب اسلامي و هشت سال مقاومت مردم مان در قبال تجاوز صدام حسين بازيگر مورد علاقه آمريكا و متحدين آن كشور در آن زمان تقدير كرد.
وزير امور خارجه منبع واقعي ناامني در خليج فارس را بازيگران بين المللي دانست.
صالحي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران در كمك به امنيت، ثبات، كاميابي و موفقيت ساير همسايگان از جمله عراق و افغانستان، به مسئله سوريه پرداخت و سياست هاي شتاب زده و دخالت خارجي را باعث وخيم تر شدن اوضاع در اين كشور دانست و بر ضرورت يافتن راه حل سياسي براي برون رفت از اين مشكل تاكيد كرد.
وزير امور خارجه در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به مواضع ايران درخصوص موضوع هسته اي به عنوان يك عضو مسئول ان.پي.تي، اضافه كرد: رژيم صهيونيستي عضو هيچ يك از كنوانسيون هاي خلع سلاح از جمله ان.پي.تي، نيست و مانع اصلي بر سر راه خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته اي است.
صالحي اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران را شاهدي بر نقش مثبت و مسئولانه منطقه اي و بين المللي ايران علي رغم تبليغات منفي آمريكا و رژيم صهيونيستي دانست.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در ادامه جلسه به سوالات حاضرين درخصوص محكوميت اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم(ص)، مسئله فلسطين، بحران سوريه و موضوع هسته اي پاسخ داد.
وي سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران منبعث از آموزه هاي ديني و قانون اساسي مبني بر حمايت از مظلوم و ايستادگي در قبال ظالم، سياست ايران در حمايت از آرمان فلسطين را تشريح كرد و اين سوال را مطرح كرد كه چه كسي منبع بي ثباتي است، آيا كساني كه به دنبال استيفاي حق خود و بازگشت به سرزمين خود هستند، يا كساني كه سرزمين ديگران را اشغال كرده اند؟
وي درخصوص مسئله سوريه بر راه حل سياسي، توقف خشونت، جلوگيري از ارسال سلاح به افراط گرايان، گفت وگوي ملي ميان حكومت و معارضين، عدم دخالت خارجي و حمايت از ماموريت اخضر ابراهيمي به عنوان يك مرجع بي طرف تاكيد كرد.
 


تو بندگي چو گدايان به شرط مزد مكن

از اميرالمؤمنين (ع) در روايتي نقل شده است كه:« له ي ما عبدتك خوفاً م ن ع قاب ك و لا طمعاً ف ي ثواب ك و لك ن وجدتك أهلًا ل لع باده فعبدتك» (بحارالأنوار، ج 41، ص 14، باب 101) خدايا من براي نجات از آتش، تو را عبادت نكردم و براي دستيابي به بهشت، تو را نپرستيدم، بلكه چون سزاوار پرستش هستي، تو را عبادت مي كنم. اگر تو را عبادت نكنم، چه كنم؟ در برابر تو چيزي جز عبادت شايسته نيست. اين معرفتي است كه اميرالمؤمنين (ع) داراي آن است و آن را فرموده است تا پس از هزار و چندصد سال به ما توجه دهد، تا به اين اندازه از معرفت و ايماني كه داريم، اكتفا كنيم. تلاش ما بايد در بالا بردن سطح معارفمان باشد.
هنگامي معرفت انسان نسبت به خدا بالاتر مي رود كه محبّت انسان به خدا بيشتر شود. بين محبّ و محبوب، رابطه اينگونه نيست كه محب كاري براي محبوب انجام داده و مزدي در برابر آن دريافت كند. رابطه گرفتن مزد در قبال كار، رابطه مزدور با كارفرماست. اگر چه گرفتن مزد حلال اشكالي ندارد. اگر انسان عبادتي انجام دهد تا خدا به او بهشت را نصيب كند اشكال ندارد. آن هم براي گرفتن مزد چندين برابر :«من جاء ب الحسنه فله عشر أمثال ها» (انعام / 160) اما اين رابطه كاسبكارانه رابطه محب و محبوب نيست. اگر انسان، كسي را دوست داشته باشد، با تمام وجود مي خواهد هر آنچه در اختيار دارد براي او هزينه كند تا فقط محبوب او تبسّمي و اظهار خشنودي كند. تبسّم و خرسندي محبوب براي محب كافي است. اگر انسان واقعاً محبت خدا را بيابد، ديگر شرم مي كند تا از خدا براي عبادت مزدي طلب كند.
جز او لايق محبت كيست؟
به راستي ما چرا نبايد خدا را دوست داشته باشيم؟ خدا چه كاستي دارد؟ مگر نه آنكه هر چه خوبي هست، از اوست؟ مگر همه گذشتها از او نيست؟ آيا كسي كه گناهان فراوان ما را ناديده مي گيرد و فقط با يك توبه، همه آنها را مي بخشد، لايق دوست داشتن و محبّت نيست؟ آيا كسي كه اين اندازه نعمت هاي رايگان را در اختيار ما قرار داده و همه امكانات را، پيش از تولد براي ما فراهم نموده و تا پس از مرگ نيز تا عالم قيامت انتظار داريم به ما عنايت فرمايد، دوست داشتني نيست؟ هنگامي كه رابطه محبت بين انسان و خدا برقرار شد و انسان خدا را از عمق دل دوست داشت، آن هنگام انسان نسبت به خدا احساس طلبكارانه نخواهد داشت بلكه خود را هميشه بدهكار مي داند. چنين انساني تنها در پي جلب رضايت و خشنودي خدا خواهد بود.
بزرگان دين و ائمه اطهار (ع) در عبادت خدا و جلب رضايت او رفتارهاي سنگيني را انجام مي دادند؛ عبادتهايي شاق كه تصورش نيز براي ما آسان نيست. درباره اميرالمؤمنين(ع) نقل شده و معروف است كه از اشتياق الهي، شبي هزار ركعت نماز مي خواندند. درباره پيغمبر اكرم(ص) در قرآن اشاره شده است «طه ¤ ما أنزلنا عليك القرآن ل تشقي»(طه / 1-2)اي پيامبر! چرا تا اين اندازه خود را به زحمت مي اندازي؟ ما قرآن را بر تو نازل نكرديم تا اينكه خودت را زجر دهي و به مشقت بيندازي. در تفسير و شأن نزول اين آيه گفته شده است كه پيامبر(ص) آنقدر در عبادت ايستاده بودند كه پاهاي مبارك ايشان متورم شده بود. گفتن و شنيدن اين آسان است! مگر انسان چقدر مي ايستد كه پاها ورم كنند؟
يكي از پيامبران خدا كه بسيار گريه مي كردند، حضرت يحيي بود. درباره حضرت يحيي(ع) نقل شده كه آنقدر از شوق و اشتياق به خدا گريه كردند كه پاي چشم ايشان زخم شده بود. مادر ايشان تكه هاي پارچه اي نمدي را تهيه كرده و در پاي چشم يحياي نبي مي نهادند تا ؛ اشك چشم، پوست صورت ايشان را آزار نرساند( ر.ك: بحارالأنوار، ج 14، ص 166، باب 15، «قصص زكريا و يحيي»).
كليم الله(ع) در خدمت نبي الله(ع)
درباره حضرت شعيب(ع) گفته شده است كه ايشان چندين بار، در سالهاي طولاني، آنقدر گريه كردند تا چشمهاي ايشان نابينا شد. خدا باز او را بينا كرد. حضرت شعيب دوباره گريه كرد تا چشمهايش نابينا شد. دفعه سوم خداي متعال جبرئيل را فرستاد و فرمود اگر تو از ترس عذاب گريه مي كني، من عذاب را بر تو حرام كردم و اگر از شوق بهشت اشك مي ريزي بهشت را در اختيار تو قرار مي دهم. شعيب(ع) عرض كرد: خدايا تو مي داني كه اين گريه ها نه براي ترس از عذاب است و نه براي شوق به ثواب. اين گريه ها براي شوق لقاء توست. به شعيب(ع) خطاب شد كه پس من كليم (هم صحبت) خود را خدمتكار تو قرار دادم.( ر.ك: بحارالأنوار، ج 12، ص 380، باب 11، «قصص شعيب».). پس ازآن بود كه حضرت موسي(ع) پس از فرار كردن از مصر به مدين رسيد و در آنجا ماجراي سقايي كردن براي دختران شعيب پيش آمد و شعيب(ع)، مهريه همسر موسي را هشت تا ده سال چوپاني قرار داد، چون شعيب نابينا بود و بيش از صد سال عمر داشت. حضرت شعيب چون خالصانه براي شوق لقاء خداوند گريست ،خدا نيز حضرت موسي(ع) را خدمتكار او قرار داد.
رسيدن به مقام خليفه اللهي، راز عبادت
درباره عبادت هاي حضرت داوود(ع) نيز قرآن به صراحت اشاره كرده است.(سوره ص / 17)؛ سؤال اين است كه خداي متعال چه نيازي به عبادت بندگان دارد؟ آن هم عبادت هايي سخت و جان شكار؟ راز اين همه عبادت توسط اولياء و بزرگان چيست؟ حقيقت آن است كه فهميدن اين راز آسان نيست،راز اصلي، اين است كه انسان هنگامي به درجه خليفه اللهي مي رسد كه همه چيز خود را در برابر خدا ببازد؛ يعني عبد حقيقي باشد. اگر ما چيزي را براي خود قائل شويم، از جهالت است. ما هيچ چيز نداريم كه از خود ما باشد. هر چه داريم براي اوست. اگر انسان ناداري، فقر، بيچارگي و ذلت ذاتي خود را درك كند، مي تواند به مقام بندگي و خلافت الهي نائل گردد. آينه ؛ تا صيقل داده نشود، صورتي در آن منعكس نمي شود. مقام خليفه اللهي كه خداي متعال براي انسان مقرر فرموده، جز از راه بنده شدن، آن هم بنده خالص شدن، ميسر نيست، اين مقام فقط در اثر بندگي پيدا مي شود.
بندگي بايد بگونه اي باشد كه انسان در همه مراحل نسبت به خالق احساس نياز و فقر كند. اگر كسي ثروت فراوان و اموال بسياري داشته باشد و به واسطه حادثه اي همه ثروت و اموال و املاك خود را در يك روز از دست دهد، بگونه اي احساس فقر و بيچارگي مي كند كه ناخواسته با ناراحتي گريه مي كند. در چنين زماني كه انسان مي فهمد هيچ چيزي ندارد بطور طبيعي اشك مي ريزد. گريه براي چنين جايي است. گريه حالتي احساسي است براي هنگامي كه انسان احساس بيچارگي مي كند. اگر كسي بخواهد بنده خدا باشد، بايد نسبت به خدا احساس نياز و فقر كند. از همين رو خداي متعال مقدمات و شرايطي را فراهم مي كند تا هر كسي به اندازه معرفت خود، اين حالت را درك كند.
فراق امام عصر (عج) نشانه فقر و بندگي ما
انسان در طول هشتاد سال عمر طبيعي كه در اين دنيا، دارد، از محبوب حقيقي جداست. البته براي شيعيان مراتب ديگري نيز وجود دارد. شيعيان از امام زمان (عج) هم جدا هستند. چه كسي در اين عالم دوست داشتني تر از او؟ آيا اين فراق نبايد سوزي در ما ايجاد شود و اشك ما را جاري سازد؟ از نخستين لحظات تولد نام او را شنيده و دل به او سپرده ايم و تاكنون ديدار ميسّر نگشته است. اين نشانه نياز و ناداري ماست. حالت تضرع و اشك هنگامي به وجود مي آيد كه بدانيم هيچ چيزي در اختيار انسان نيست و اختيار همه عالم به دست خداست. كساني كه كمال معرفت را دارا هستند به خوبي مي دانند كه در اين عالم هيچ چيز در اختيار آنان نيست. فرق آنان با ما اين است كه وقتي ما چيزي نداريم نيز خود را فقير نمي بينيم. تفاوت ره از كجاست تا به كجا! راز برخي از اين سختي كشيدن ها و زجر ديدن هاي ما براي آن است كه ما بنده بودن خود را بفهميم. وقتي خدا تكليفي را معين فرموده اگر درست انجام داديم هيچ چشمداشتي نداشته باشيم و بگوييم ما بنده اي بيش نيستيم. در اين هنگام انسان لياقت مقام خليفه اللهي را پيدا كرده و به مراتب قرب مي رسد.
هرچه از دوست رسد نيكوست
چهارده معصوم(ع) در اوج مراتب خليفه اللهي هستند چرا كه هيچ چيز براي خود نمي خواهند. نمونه آشكار آن حالت سيدالشهداء(ع) در قتلگاه است آيا تصور مي كنيد امام حسين(ع) در لحظه شهادت از اينكه نعمت هاي دنيا را از دست مي دهد، محزون و اندوهگين است؟
در آن لحظه سيد الشهداء(ع) مي فرمايند: خدايا! همه آنچه كه داشتم را براي رضايت تو دادم، فقط براي رضاي تو. مقام والاي ائمه اطهار(ع) در تصور ما هم نمي گنجد، چه رسد به آنكه چون آنان باشيم. بايد گام به گام تمرين كنيم و با اين تكاليف روزمره و واجبات كه براي ما تعيين شده به مراتب اوليه بندگي برسيم. خلاف بندگي و محبت است كه براي عبادت از خدا مزد بخواهيم. اگرچه اشكال ندارد اما نبايد بگونه اي باشد كه انسان گردن كشي كند.
از نماز خواندن نيز بايد استغفار كنيم!
برخي علماي اخلاق و، حضرت امام(ره) مي فرمايند: اگر دقت كنيم بايد از بسياري از عبادات و اعمال واجب كه انجام داده ايم، استغفار كنيم. براي آنكه اگر بررسي كنيم آنقدر در نماز زشتي و كاستي داريم كه ديگر جايي براي ثواب بردن نمي ماند. وقتي در نماز به فكر همه چيز هستيم به جز خدا، يعني از خدا رو برگردانده ايم. اگر كسي پشت به شما، با شما حرف بزند، چقدر زشت است؟ وقتي انسان در نماز به كار ديگري فكر مي كند، اينگونه است. اما خدا از لطف و رحمتي كه دارد، قبول مي فرمايد. مرحوم آخوند كاشي در مدرسه صدر اصفهان سكونت داشتند. يك روز يكي از عشاير اطراف اصفهان، در هنگام غروب، جهت خواندن نماز وارد مدرسه شد. پس از آنكه در سر حوض مدرسه وضو گرفت، مشغول نماز شد. نماز او كه بيشتر به خم و راست شدن شبيه بود، اشكالات بسياري داشت. مرحوم آخوند به سمت او رفت و گفت: آيا اين نماز بود كه خواندي؟ مرد عشايري گفت: خير! مرحوم آخوند گفت: پس اين چه كاري بود كه انجام دادي؟ مرد عشاير جواب داد: من با اين كار فقط خواستم به خدا بگويم كه ياغي نيستم. مرحوم آخوند به گريه افتاد و گفت: نماز همين است. ما كه نماز نمي خوانيم؛ اگر نماز آن چيزي بود كه علي(ع) مي خواند، پس ما نماز نمي خوانيم؛ همين قدر است كه به خداوند بگوييم ياغي نيستيم و نمي خواهيم با تو مخالفت كنيم. با اين نماز به خدا مي گوئيم، نفس، شيطان، هواهاي نفساني و فريب هاي شيطاني در كمين ما هستند. تو ما را از شرّ آنان حفظ كن و ما را ياري نما تا از آلودگيها پاك شويم. همين اندازه كه گردن كشي نمي كنيم؛ كفايت مي كند.
سخنراني آيه اللّه مصباح يزدي(دامت بركاته)
در دفتر مقام معظم رهبري - قم - 22/06/87 - رمضان 1429
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


آيت الله مكارم شيرازي:

عيوب را توجيه و محاسن را به خود منتسب نكنيد

يكي از مراجع تقليد شيعيان با تاكيد بر اينكه نظر من به شخص خاصي نيست، گفت: اگر دولتي از خود راضي شد و آمد عيوب خود را توجيه كرد و محاسن را به خودش منتسب كرد، مردم از او متنفر مي شوند.
آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي صبح چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود گفت: انساني كه حب ذات افراطي دارد، مي گويد هر چه امتياز است مال من و هرچه مشكل است مال ديگران و مردم از چنين شخصي ناراضي مي شوند.
وي با بيان اين كه چنين آدمي كه خودشيفته است عيوب خود را محاسن مي داند، تاكيد كرد: مردم از چنين افرادي متنفر مي شوند و دشمن بسيار پيدا مي كند؛ اگر كسي حق باشد و به ديگران هم حق بدهد دشمن پيدا نمي شود اگر بگوييم حق مطلق هستيم دشمن پيدا مي شود.
آيت الله مكارم افزود: اين مسئله در مقياس گروه ها، احزاب و جمعيت هاي اجتماعي نيز صادق است، نظر من به شخص خاصي نيست، اما اگر دولتي از خود راضي شد و آمد عيوب خود را توجيه كرد و محاسن را به خودش منتسب كرد، مردم از او متنفر مي شوند.
وي اظهار داشت: بايد در كنار نقاط قوت اعتراف به ضعف ها نيز بكنيم و بگوئيم در فكر اصلاحيم و مردم طبيعتا از چنين افرادي خوش شان مي آيد؛ اما اگر توجيه و فرافكني و گفته شود كه اين مربوط به خارجي است، آن موضوع مال گروه هاي ديگر است و هيچ گونه مسئوليتي را نپذيرفت اين باعث مي شود ناراضي زياد شود.
اين مرجع تقليد شيعيان با بيان اين كه بايد واقع نگر باشيم، بيان كرد: الان مشكلات پيچيده اي به ويژه در مسائل اقتصادي در كشور پيدا شده است و اگر چشم روي هم بگذاريم و بگوييم خبري نيست اشتباه است و باعث عصبانيت مردم مي شود، همه بايد دست به دست هم دهند تا مشكلات حل شود.
وي اضافه كرد: دولت و جناح هاي مختلف، كسبه و توليد كنندگان سهمي از مشكلات دارند و وقتي حل مي شود كه براي حل آن نظر به خود و جناح خود نباشد تا فردا آراي بيشتري داشته باشيم؛ بايد خالصا و مخلصا مشكلات ممكلت و نه جناح خود را حل كنيم، اين اخلاص است، اما اگر گفته شود هرچه هست از ديگران است، مشكل مي شود.
آيت الله مكارم شيرازي در بخش ديگري از سخنان خود به تحولات كشور سوريه اشاره كرده و گفت: مشكل سوريه بايد به دست مردم آنها حل شود و انتخاباتي آزاد زير نظر محافل بين المللي برگزار و هر گروهي انتخاب شود سر كار بيايد، اما آنها نمي خواهند و دوست دارند با تخريب و كشتار جناح همسو با اسرائيل را سركار بياورند.
 


فرهنگي خبر داد

بررسي استيضاح وزير ورزش در دستور كار يك شنبه مجلس

عضو هيئت رئيسه مجلس گفت؛ استيضاح وزير ورزش و جوانان مشروط به پس نگرفتن امضاها در جلسه روز يك شنبه بررسي خواهد شد.
محمدحسين فرهنگي نماينده مردم تبريز و عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، گفت كه استيضاح وزير ورزش و جوانان در دستور جلسه علني روز يكشنبه مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.
وي با تاكيد بر ابلاغ استيضاح به وزير ورزش و جوانان، گفت: اگر نمايندگاني كه طرح استيضاح وزير ورزش را امضا كرده اند، امضاي خود را پس بگيرند و استيضاح نصاب نداشته باشد، طرح استيضاح منتفي خواهد شد. فرهنگي گفت كه در شرايط كنوني استيضاح منتفي نشده است.
 


در ديدار سردار وحيدي و نوري مالكي؛

ايران و عراق بر توسعه روابط دفاعي تاكيد كردند

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان و نخست وزير و فرمانده كل قواي عراق با تشريح مسائل منطقه اي بر توسعه روابط دفاعي بين دو كشور تاكيد كردند.
به گزارش ايسنا نوري مالكي در ديدار با سرتيپ احمد وحيدي وزير دفاع كشورمان، ارتقاي روابط دفاعي ايران و عراق را عامل اصلي صلح و آرامش در منطقه خواند.
در اين ديدار نوري مالكي با ابراز خرسندي از سفر سردار وحيدي به عراق، توسعه هرچه بهتر روابط دفاعي ميان بغداد-تهران را خواستار شد.
فرمانده كل قواي عراق گفت: با توجه به اوضاع ويژه منطقه و حوزه پيراموني، ارتقاي سطح روابط دوجانبه بويژه در حوزه هاي دفاعي مي تواند به صلح و آرامش در منطقه كمك بسيار كند.
نخست وزير عراق با تمجيد از پيشرفت هاي ايران در بخش هاي مختلف، از حضور جمهوري اسلامي در توسعه عراق قدرداني كرد.
در اين ديدار همچنين سردار وحيدي با تبريك به دولت و ملت عراق در همكاري مشترك براي تامين امنيت اين كشور پس از خروج آمريكايي ها، از سياست هاي مبتني بر صلح و دوستي عراق در منطقه ابراز خرسندي و آن را در راستاي پيشرفت و اقتدار دولت عراق مهم توصيف كرد و آن را به نفع كشورهاي منطقه دانست.
وزير دفاع، پيشرفت و تداوم روابط امنيتي و دفاعي ميان ايران و عراق را الگويي براي همه كشورهاي منطقه اعلام كرد و با اشاره به مواضع و همكاري هاي مشترك دو كشور درباره مسائل منطقه اي نيز گفت: با توجه به اينكه ايران اكنون رياست دوره اي جنبش عدم تعهد را به عهده دارد و عراق نيز به نوبه خود رياست دوره اي اتحاديه عرب را عهده دار است، دو كشور مي توانند به طور مشترك در زمينه كاهش بحران ها و مهار منازعات منطقه اي نقش مهمي ايفا كنند.
وي همچنين با قدرداني از دولت عراق درباره تلاش براي اخراج منافقين از اين كشور گفت: كشورهاي منطقه قادر هستند در سايه همكاري و اشتراك مساعي، تروريسم و ناامني را در منطقه ريشه كن كنند.
نخستين سفر وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران به عراق
به گزارش مهر، سرتيپ «احمد وحيدي» وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و هيئت همراه در جريان سفر صبح ديروز خود به عراق كه به دعوت رسمي «سعدون الدليمي» وزير دفاع اين كشور صورت گرفته است با مقامات بلندپايه سياسي و نظامي اين كشور ديدار و پيرامون مسائل مورد علاقه دو كشور گفت وگو كرد.
وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در بدو ورود به عراق در فرودگاه بين المللي بغداد، طي گفت وگويي با خبرنگاران، پيگيري اجراي توافقات دفاعي دو كشور، بررسي راه هاي گسترش روابط دفاعي، تبادل نظر پيرامون مسائل مهم منطقه اي و بين المللي را از جمله اهداف سفر خود به عراق ذكر كرد و افزود: اميدوارم اين سفر به افزايش سطح همكاري هاي دفاعي ايران و عراق منجر شود و بتوانيم با گسترش مناسبات دوجانبه تحكيم بخش صلح، ثبات و امنيت در منطقه باشيم.
گفتني است، سفر سردار وحيدي به عراق، نخستين سفر وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي به اين كشور محسوب مي شود.
 


شين هوا:

 ايران از حقوق هسته اي خود عقب نمي نشيند

خبرگزاري رسمي چين روز چهارشنبه ضمن انعكاس كنفرانس خبري رييس جمهوري اسلامي ايران، نوشت: ايران از حقوق هسته اي خود عقب نشيني نمي كند.
شين هوا كه خبرنگارش در كنفرانس خبري دكتر »محمود احمدي نژاد« حضور داشته و به طرح سوال نيز پرداخته، به نقل از رييس جمهوري افزود: ايران در موضوع هسته اي خود عقب نشيني نخواهد كرد.
«احمدي نژاد تاكيد كرد كه هيچ كس در ايران حاضر نيست از حقوق هسته اي كشورش دست بردارد.»
اين خبرگزاري نوشت: احمدي نژاد گفت اگر ايران اورانيوم 20 درصد غني شده را دريافت مي كرد هيچ نيازي به توليد آن نداشت اما كسي حاضر به ارائه سوخت هسته اي نشد.
اين خبرگزاري در همين حال افزود: يك نماينده مجلس ايران اخيرا گفته است در صورت شكست مذاكرات با گروه 1+5 محققان جوان ايراني آماده توليد اورانيوم با غناي 60 درصد براي مصارف تحقيقاتي از جمله در كشتي هاي اقيانوس پيما و زير دريايي ها نيز هستند.
اين نماينده تاكيد كرد: » آنان (غربي ها) نبايد فكر كنند كه ما در مقابل تهديد، تحريم و فشار آرام خواهيم ماند«.
شين هوا افزود: سعيد جليلي مذاكره كننده ارشد هسته اي ايران در ماه گذشته در استانبول گفت كه ايران و اتحاديه اروپا براي برگزاري دور جديدي از مذاكرات هسته اي در آينده اي نزديك، موافقت كرده اند.
 


كاظمي قمي:

بازرسي هواپيماي ايران در عراق به درخواست غيرقانوني آمريكايي هاست

سفير پيشين ايران در عراق گفت: بازرسي هواپيماي ايران، موضوعي بين ايران و عراق نيست بلكه از سوي آمريكايي ها و با توجه به سياست خصمانه شان نسبت به مردم منطقه و سوريه مطرح مي شود.
حسن كاظمي قمي، سفير پيشين ايران در عراق با اشاره به اقدام دولت عراق در بازرسي هواپيماهاي ايراني كه از آسمان اين كشور عبور و به سمت سوريه مي روند اظهار كرد: اين مساله موضوعي بين ايران و عراق نيست بلكه از سوي آمريكايي ها و با توجه به سياست خصمانه شان نسبت به مردم منطقه و سوريه مطرح مي شود. آن ها مدعي هستند كه از طريق مسير هوايي ارسال مواد ممنوعه صورت مي گيرد.
او با اشاره به افزايش همكاري هاي ميان ايران و عراق به ويژه در زمينه زيارتي و گردشگري گفت: در حال حاضر در هفته 60 پرواز به شهرهاي مختلف عراق از ايران صورت مي گيرد و اين روند رو به افزايش است و تاكنون هيچ مشكلي در اين روند به وجود نيامده است؛ بنابراين هر دو كشور در چارچوب توافق ها بايد عمل كنند.
كاظمي قمي با تاكيد بر اين كه اقدام به بازرسي هواپيماي ايراني كه روز سه شنبه از سوي عراق صورت گرفته است درخواست غيرقانوني و نابه جا از سوي آمريكايي ها بوده است گفت: البته بازرسي نسبت به پروازهايي انجام مي شود كه به مقصد سوريه مي روند بنابراين موضوع ارتباطي به پروازهاي ايران به عراق ندارد.
سفير پيشين ايران در عراق ادامه داد: اما سياست دولت عراق همواره متناسب با مصلحت هاي منطقه و عراق بوده است هم چنين سياست عراق در قبال سوريه نيز مغاير با خواسته ها و سياست نابه جاي آمريكايي ها بوده است.
وي در ادامه اين گفت وگو درباره خارج كردن گروهك تروريستي منافقين از فهرست گروه هاي تروريستي آمريكا با ادعاي تسهيل شرايط براي پذيرش اين افراد از سوي كشورهاي مقصد خاطرنشان كرد: خارج كردن نام اين گروهك تروريستي از فهرست تروريست ها ماهيت تروريستي اين گروه را تغيير نمي دهد و البته اين مساله نشان مي دهد آمريكا برخلاف ادعايي كه درباره رهبري جهاني مبارزه با تروريسم مطرح مي كند هم سويي خود را با آن ها نشان مي دهد.
او گفت: آمريكايي ها از اقدام دولت عراق در خارج كردن اين گروهك تروريستي از خاك كشورش خشنود نيستند و با خارج كردن اسامي اين گروهك از فهرست تروريست ها به دنبال پناه دادن سركردگان اين گروهك است؛ اگرچه سركردگان گروهك مزدور و شرور از سوي محاكم قضايي و دولت و ملت ايران و عراق و به ويژه اينترپل تحت تعقيب هستند و خارج كردن آن ها از فهرست گروه هاي تروريستي آمريكا تاثيري در اين مساله نخواهد داشت.
 


تاكيد وزيران فرهنگ ايران و روسيه

بر لزوم توسعه روابط فرهنگي دو كشور

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران و روسيه بر لزوم تلاش براي توسعه و گسترش بيش از پيش روابط فرهنگي و هنري دو كشور تاكيد كردند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان روز چهارشنبه در ديدار با »ولاديمير مدينسكي« وزير فرهنگ روسيه، ابراز اميدواري كرد در دوره مسئوليت وزير فرهنگ جديد روسيه ، فعاليت هاي فرهنگي- هنري دو كشور بيش از گذشته توسعه يابد.
حسيني به برگزاري هفته فرهنگي ايران در روسيه (مسكو و سنت پترزبورگ) اشاره كرد و گفت: هفته هاي فرهنگي فرصت مغتنمي براي آشنايي نخبگان، هنرمندان و مردم دو كشور با وضعيت فرهنگ و هنر و واقعيات است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان گفت: بر اين باوريم بجاي رسانه هاي غربي كه درصدد ايجاد ذهنيت منفي از دو كشورند، اهالي فرهنگ و هنر ايران و روسيه با استفاده از ظرفيت هاي موجود در معرفي و آشنايي هر چه بيشتر همگان با اين واقعيت، تلاش كنند.
وي اضافه كرد: متاسفانه چهره اي كه رسانه هاي غربي از روسيه و ايران ارائه مي دهند، با واقعيات فاصله فراوان دارد.
عضو كابينه دولت دهم ايران در ادامه به روابط خوب سياسي و اقتصادي ايران و روسيه اشاره و خاطرنشان كرد: تاكيد رييس جمهوري ايران بر اين است كه روابط فرهنگي ميان دو كشور ايران و روسيه بيش از گذشته توسعه يابد.
حسيني اظهار داشت: خوشبختانه مردم ايران با فرهنگ روسيه آشنا هستند و در اين راستا كتب فراواني به زبان روسي و از روسي نيز به فارسي ترجمه شده و اين مساله مي تواند منجر به توسعه تعامل فرهنگي-هنري دو كشور شود.
عضو كابينه دولت دهم ايران همچنين به مواضع مشترك دو كشور ايران و روسيه در خصوص موضوع مبارزه با تروريسم بين المللي، مساله قاچاق مواد مخدر و مساله سوريه اشاره كرد و اظهار داشت: اين مواضع به همكاري هر چه بيشتر دو دولت ايران و روسيه كمك مي كند.
وزير ارشاد همچنين به تمركز بحث هاي فرهنگي و هنري در حوزه هاي مختلف سينما و تئاتر ، هنرهاي تجسمي ، كتاب و برپايي نمايشگاهها و جشنواره هاي بين المللي اشاره كرد و يادآور شد: براي هر گونه همكاري و مشاركت فعالانه در برنامه هاي فرهنگي و هنري در كشور روسيه آمادگي داريم.
در اين ديدار پروتكل همكاريهاي سينمايي بين ايران و روسيه امضا شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به منظور شركت در آيين افتتاح هفته فرهنگي ايران در روسيه، افتتاح هفته فيلم ايران، افتتاح موزه صنايع دستي- تجسمي و هنري و شركت در چند برنامه ديگر به روسيه سفر كرده است.
 


حاجي بابايي:

امسال يك ميليون دانش آموز عازم اردوهاي راهيان نور مي شوند

اردوهاي راهيان نور دانش آموزي با حضور وزير آموزش و پرورش، رييس سازمان بسيج مستضعفين و فرمانده سپاه تهران آغاز شد.
حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش در مراسم افتتاح اردوهاي راهيان نور دانش آموزي ويژه دختران ضمن گراميداشت ياد و خاطره 36 هزار دانش آموز و 4هزار معلم شهيد اظهار كرد: راهيان نور زيباترين و خاطره انگيزترين سفر دانش آموزي در دوران تحصيل است.
وي با اشاره به اعزام يك ميليون دانش آموز به اردوهاي راهيان نور در سال 91 افزود: تمام دانش آموزان و فرهنگياني كه به اين اردوها اعزام مي شوند داراي صلاحيت هاي ويژه اي هستند زيرا دعوتنامه حضور در اين مكان هاي مقدس را دريافت كرده اند.
وزير آموزش و پرورش با اعلام اينكه حضور دانش آموزان در جبهه هاي دفاع مقدس در تربيت بسياري از مردم موثر واقع شده است، افزود: با حضور در سرزمين هاي دفاع مقدس پا در مكان هايي مي گذاريد كه روزگاري نه چندان دور، انسان هايي بزرگ با تحمل سختي هاي فراوان جان خود را در طبق اخلاص نهادند تا آسايش امروز جامعه رقم بخورد.
سردار محمدرضا نقدي رييس سازمان بسيج مستضعفين نيز در اين مراسم گفت: دوره نوجواني را قدر بدانيد و از لحظات كم نظير حضور در مناطق عملياتي جنوب كشور كه مشهد شهيدان عزيز است به نحو احسن براي ارتقاء روحيه معنوي خود بهره بگيريد.
نقدي ادامه داد: دوره نوجواني دوراني است كه انسان نقشه آينده زندگي خود را ترسيم كرده و الگوهاي خود را در اين دوران جستجو مي كند.
وي ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيدان ناهيد فاتحي كرجو، فهيمه سياري، عزت الملوك كيكاووسي و ديگر زنان شهيد تاكيد كرد: بايد مانند شهيدان عهد ببنديم كه با جان و دل در تمام عرصه ها و ميادين با ولايت بوده و فرامين و منويات ايشان را سرلوحه كارهاي خويش قرار دهيم.
 


اسامي قبولي هاي كارداني دانشگاه علمي كاربردي منتشر شد

معاون سنجش، خدمات آموزشي و دانشجويي جامع علمي كاربردي از اعلام اسامي قبول شدگان دوره هاي كارداني ترمي دانشگاه جامع علمي كاربردي در سايت سنجش خبر داد.
علي صدر گفت: فهرست اسامي حدود 118هزار نفر پذيرفته شده در دوره هاي كارداني ترمي پيوسته و ناپيوسته دانشگاه جامع علمي كاربردي از طريق پايگاه الكترونيكي سازمان سنجش اعلام شده است.
صدر گفت: پذيرفته شدگان لازم است كه در يكي از روزهاي شنبه 15تا دوشنبه 17مهرماه با در دست داشتن مدارك لازم به نشاني تعيين شده در دفترچه راهنماي پذيرش مراجعه كنند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14