(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 13 مهر 1391 - شماره 20323

رهايي از استرس هاي زندگي
استقلال كودك؛ كليد موفقيت در آينده
گريپ فروت، دشمن سرطان
روش هاي پيشگيري از پوكي استخوان
افراد متدين زندگي آرام و شادتري دارند
با گفتن اولين دروغ
از حقيقت و راستي فاصله مي گيري
دندان هاي شيري
جلوگيري از بوي بددهان با مصرف ميوه ها


رهايي از استرس هاي زندگي

بسياري از اتفاقات عادي و مسائل روزمره در زندگي مي تواند موجب بروز اضطراب و تنش شود. با رعايت چند نكته ساده مي توانيد از ميزان استرسي كه هر روز دچار آن مي شويد، بكاهيد.
سعي كنيد موارد كلي را كه در شما ايجاد استرس مي كند شناسايي كنيد و تا حد ممكن طوري برنامه ريزي كنيد كه در آن شرايط خاص قرار نگيريد.
به عنوان مثال اگر حضور در مكان هاي شلوغ و پرجمعيت شما را مضطرب مي كند، مي توانيد براي خريد، مكان هاي خلوت تر را انتخاب كنيد يا اين كه اگر دوست داريد محيط اطرافتان خلوت باشد، هر چند وقت يك بار وسايلي را كه در خانه جمع شده اند و شما ديگر از آن ها استفاده نمي كنيد، جمع كنيد و در انباري بگذاريد. در اين صورت محيط خانه خلوت تر مي شود و وسايل خرده ريز و بي فايده از جلوي چشمتان كنار مي رود و در نهايت آرامش بيشتري خواهيد داشت.
اگر جزو آن دسته از افراد هستيد كه معمولا دير سر كار يا سر قرار مي رسيد بهتر است روي يك كاغذ مهم ترين فعاليت هاي روزانه تان را بنويسيد و مشخص كنيد كه براي هركدام از آنها به چقدر زمان نياز داريد. البته سعي كنيد واقع بين باشيد و زمان را درست تخمين بزنيد. اگر به عنوان مثال 45دقيقه طول مي كشد تا به محل كارتان برسيد، از خودتان بپرسيد كه صبح ها خانه را به موقع ترك مي كنيد شايد فقط با 10 دقيقه زودتر بيدار شدن بتوانيد به ميزان قابل توجهي از استرس هر روز صبح براي به موقع سر كار رسيدن را بكاهيد.
از عصبانيت فرار كنيد
اگر بعد از نوشتن فهرست متوجه شديد كه براي انجام تمام كارهاي روزمره وقت كافي نداريد، بايد سعي كنيد از خودتان انتظار بيش از حد نداشته باشيد. مهم ترين كارها را مشخص كنيد و سعي كنيد آن ها را به خوبي انجام دهيد.
انجام دادن رقابت هاي ورزشي يا حتي تماشاي بازي ها از استاديوم يا تلويزيون هم مي تواند باعث به وجود آمدن اضطراب شود. در درجه اول هدف از اين رقابت ها يا تماشاي آنها لذت و تفريح است. اگر شما بيشتر از آن كه از انجام آنها لذت ببريد عصبي و مضطرب مي شويد، بهتر است آنها را كنار بگذاريد و هنگامي كه دوستانتان از شما دعوت مي كنند تا در يك مسابقه ورزشي شركت كنيد يا مثلا براي ديدن فوتبال به استاديوم برويد، دعوت آنها را رد كنيد.
با خودتان خلوت كنيد. هر چقدر هم كه سرتان شلوغ است زماني را به اين اختصاص دهيد كه در تنهايي و سكوت به مشكلاتتان فكر كنيد و راه حل مناسب براي آنها پيدا كنيد. اين روش به شما كمك مي كند تا درك بهتري از موقعيت خود و شرايطي كه در آن هستيد پيدا كنيد و راههاي منطقي براي مقابله با مشكلات پيدا كنيد.
شايد در بين اطرافيانتان افرادي باشند كه ملاقات با آنها براي شما ناخوشايند و پراسترس است. سعي كنيد تا حد ممكن ارتباط تان را با آنها كم كنيد. اگر آنها از اقوام تان هستند، علتي ندارد به خاطر اين مشاجره ها و اختلاف نظرها با آنان قطع رابطه كنيد. كافي است هر زمان كه مي خواهيد آنها را به خانه تان دعوت كنيد، چند نفر ديگر از بستگان را هم دعوت كنيد. حضور افراد ديگر موجب مي شود فشار رواني كه به خاطر حضور آن فرد خاص داريد كمتر شود و از طرفي در چنين شرايطي احتمال بروز مشاجره و تنش خيلي كمتر مي شود.
سعي كنيم قانع باشيم
حسادت از هر نوع و در هر زمينه اي از وضعيت ظاهري گرفته تا اموال و دارايي، تنها نتيجه اي كه دارد استرس و ناراحتي است. شايد شما هم افرادي را ديده باشيد كه هرچه بتوانند مي توانند تا حس حسادت را در ديگران برانگيزند. ممكن است فقط در حرف ساده به نظر بيايد ولي بايد به خودمان، شرايط مان و دارايي هاي مان تا حدودي قانع باشيم. اين بدين معني نيست كه براي بهتر كردن آنها تلاش نكنيم، بلكه بايد بدانيم تقلاهاي بيهوده براي رسيدن به هدف هاي پوچ يا غيرواقع بينانه و صرفاً به خاطر چشم و هم چشمي ثمره اي جز به هم زدن آسايش زندگي مان نخواهد داشت.
شما تا چه حد سعي مي كنيد با تكنولوژي روز دنيا گام به گام جلو برويد و از آن عقب نيفتيد خريدن جديدترين گوشي هاي تلفن همراه، لپ تاپ و... ممكن است به نظر برسد كه باعث صرفه جويي در وقت و تسريع در كارها مي شود ولي از طرفي خود منبعي براي ايجاد استرس است.
حضور اين وسايل باعث مي شود كه بيش از اندازه خود را درگير دنياي كار كنيم يا حتي ميزان فعاليت شغلي مان بسيار فراتر از حد توانمان باشد. قبل از خريد اين گونه وسايل از خود بپرسيد كه آيا واقعاً به آنها نياز داريد از طرف ديگر نگهداري از اين وسايل الكترونيكي و سالم نگه داشتن آنها خود يك عامل اضطراب به شمار مي رود.
سعي كنيد در يك زمان مشخص فقط يك كار انجام دهيد. به عنوان مثال زماني كه مشغول ورزش هستيد لزومي ندارد كه به كارهاي عقب افتاده فكر كنيد و موسيقي هم گوش بدهيد.
به خاطر داشته باشيد كه مي توان بعضي وقت ها بدون هيچ استرسي مدتي فقط نشست و هيچ كاري نكرد. اگر بعضي وقت ها احساس مي كنيد كه در يك زمان خاص و كوتاه هيچ كار مفيدي انجام نمي دهيد لازم نيست احساس گناه كنيد.
اگر از بي خوابي، سردرد، سرماخوردگي هاي مكرر و يا معده درد رنج مي بريد، ممكن است يكي از عوامل به وجود آمدن آنها استرس باشد. مرتب عصباني شدن، نااميد شدن يا هميشه نگران و ناآرام بودن مي تواند توانايي هاي جسمي شما را تا حد زيادي كاهش دهد.اگر احساس مي كنيد اضطراب اثرات مخربي بر شما گذاشته بهتر است با يك متخصص يا پزشك مشورت كنيد. حتي داشتن كمي اضطراب غيرعادي مي تواند بر شخصيت شما تأثير منفي بگذارد.
استرس بيجا باعث مي شود هر روز صبح كه از خواب بيدار مي شويد احساس كنيد اصلا توانايي و اشتياقي براي شروع يك روز جديد را نداريد.
عليرضا ضياعي
 


استقلال كودك؛ كليد موفقيت در آينده

استقلال و عدم وابستگي يكي از موضوعات اساسي در زمينه تربيت موفق شناخته مي شود. در سايه اين توانايي كودك تا حدي به خود اطمينان پيدا مي كند و شجاعت انجام برخي كارها و تفكر راجع به مسائل مختلف را به دست مي آورد. به علاوه، اعتماد به نفس كودك نيز در نتيجه اين جداشدن تدريجي از والدين نيز افزايش مي يابد و به اين ترتيب مي تواند در درون خودقلمرويي باثبات و ارزشمند ايجاد كند كه او را در كاهش وابستگي به ديگران كمك مي كند.
شناخت شخصيت
و توانايي هاي كودك
اما بيشتر والدين نمي دانند چطور بايد فرزندشان را در اين مسير راهنمايي كنند. پيش از آنكه سعي كنيد او را مستقل بار بياوريد، نخست بايد توانايي اش را در اين زمينه ارزيابي كنيد. نكات اساسي زيادي در اين باره مؤثرند تا كودك اين مرحله رشد را به خوبي و بدون مشكل طي كند. براي اينكه متوجه شويد به عنوان مثال او مي تواند به تنهايي به مدرسه برود يا نه، ابتدا درباره افكارش سؤالاتي از او بپرسيد. آيا در بين دوستانش كسي هست كه تنها به مدرسه بيايد؟ در اين مورد با او صحبت كرده است؟ او هم اين توانايي را كسب كرده است؟ آيا واقعاً از تنهايي مي ترسد يا فقط دوست دارد كه شما همراهي اش كنيد؟ و... پس از اينكه توانايي او را شناختيد، علاوه بر جنبه رواني و عاطفي بايد قدرت عملكردش را نيز تقويت كنيد. برخورد با غريبه ها، جواب دادن به تلفن، تنها عبور كردن از خيابان، خريد رفتن و مسير را گم نكردن و... مصاديقي از زندگي روزمره هستند كه به شما نشان مي دهند فرزندتان در چه زمينه هايي زودتر به استقلال رسيده است.
تحميل نكردن كارها
هرگز كودك را به كاري مجبور نكنيد كه واقعا توانايي انجام آن را ندارد يا با ابراز رفتارهايي از انجام آن سر باز مي زند. در واقع، يك تجربه منفي به جاي آنكه كودك را براي زندگي آينده آماده تر كند، مستقل شدن او را به تاخير خواهد انداخت. احساسات منفي در ذهن او باقي خواهند ماند و ديگر تمايلي براي تجربيات جديد در آينده ندارد.
روي انگيزه هايش كار كنيد
براي اينكه فرزندتان را به طور موثر به سمت استقلال پيش ببريد، بايد روي علائق و انگيزه هايش كار كنيد. براي پرورش اين انگيزه ها و تمايل او به مستقل شدن، ارزش هاي هر مرحله جديد زندگي اش و تغييرات مثبت را توضيح دهيد تا متوجه شود كه هر چه مستقل تر باشد آزادي عمل بيشتري خواهد داشت. او مي بايست نسبت به كارهاي جديدي كه مي خواهد انجام دهد شناخت و آگاهي پيدا كند بدون اينكه دائم زير نگاه پدر و مادر باشد.
اطمينان داشتن
اگر براي كودكتان نگران هستيد، بدون اينكه متوجه شود از دور مراقبش باشيد. اگر احساس كند كه شما او را ناتوان مي دانيد، او نيز در توانايي هايش دچار ترديد مي شود و اعتماد به نفسش را از دست مي دهد. در نتيجه براي اينكه گليم خودش را به تنهايي از آب بيرون بكشد دچار اضطراب و نگراني مي شود.
بچه ها بين سنين 7 تا 10 سال به سن دليل و منطق مي رسند و كم كم زندگي مستقل آنها آغاز مي شود. او ديگر مي خواهد مانند يك فرد بزرگسال رفتار كند. براي اينكه در اين مسير به او كمك كنيد، ابتدا او را ببينيد و به او اعتماد كنيد. از مراقبت هاي اغراق آميز بپرهيزيد، چون در اين شرايط احساس خفقان خواهد كرد.
اصرار بيش از حد بچه ها
در تنها انجام دادن
كارهاي مختلف
بسياري از والدين اظهار مي كنند كه فرزندشان در حدود سن دو سال علاقه و اصرار شديدي دارند كه كارهاي خود از لباس پوشيدن گرفته تا سوار شدن اتوبوس و رد شدن از خيابان و... را به تنهايي انجام دهند. اگر هم كسي به آنها كمك كند آنقدر جيغ و فرياد راه مي اندازد تا حرف خود را به كرسي بنشانند. در اين مواقع معمولا والدين نمي دانند چه رفتاري صحيح است؛ آيا بايد اجازه دهند تا او هر كار دوست دارد انجام دهد يا اينكه همواره مراقب و راهنماي او باشند؟ در پاسخ بايد گفت كه گرچه شما اغلب كلافه مي شويد اما اين مرحله رشد در بچه ها كاملا طبيعي است. كودك در اين سن معمولا رفتار و برخوردي دوگانه دارد. علائق، تمايلات و سلائق او در هر روز با روز قبل فرق دارد. ممكن است واكنش موثري كه يك روز در برابر رفتارهاي او داريد، چند روز بعد هيچ فايده اي نداشته باشد. به رغم مشكلاتي كه در اين زمينه داريد اما بايد توجه داشته باشيد كه اين مرحله براي كودك بسيار مهم است زيرا او علاقه به بزرگ شدن و شخصيت خود را كاملا نشان مي دهد. اين حرف به اين معنا نيست كه او را رها كنيد تاهر كار كه مي خواهد انجام دهد؛ بلكه بايد قوانيني وضع كنيم كه حتما رعايت شود. توصيه مي شود اگر فرزندتان اصرار زيادي دارد كه هر كاري را تنها انجام دهد، در بعضي موارد دخالت داشته باشيد اما بدانيد كه همه چيز به خلق و خو و شخصيت او بستگي دارد. شايد بهتر باشد بعضي رفتارها و مداخلات را تغيير دهيد تا او شخصاً با آنها سازگاري پيدا كند.
توصيه هاي كاربردي براي افزايش احساس
استقلال بچه ها
- سپردن برخي امور روزمره به او. هر روز صبح بعضي از كارهاي فرزندتان مانند مرتب كردن رختخوابش، عوض كردن لباس ها، شانه كردن موها و... را برعهده خودش بگذاريد. به او بگوييد كه در صورت نياز كمكش خواهيد كرد اما تا حد ممكن به جاي كمك هاي گاه و بي گاه تشويقش كنيد كه به تنهايي كارهايش را انجام دهد.
- «فكر مي كنم توانايي انجام كارهايت را به تنهايي داري». به جاي اينكه دائم كارهاي فرزندتان را انجام دهيد، با گفتن جملاتي توانايي هايش را خاطرنشان كنيد. «مامان بيا با هم يك دايناسور بكشيم»، «مامان دكمه شلوار را باز كن» و... اگر به او قوت قلب دهيد و مطمئنش كنيد كه قادر به انجام كارهايش است كمتر اين خواسته ها را از او خواهيد شنيد. البته منظورمان اصلاً اين نيست كه او را به حال خودش رها كنيد؛ بلكه به او نشان مي دهيد درحالي كه مي داند شما كنارش هستيد، مي تواند كارهايش را به تنهايي شروع كند.
- توجه به شرايط جسماني و توانايي كودك در چيدمان وسايل منزل. براي اينكه فرزندتان بتواند در بعضي كارهاي منزل به شما كمك كند، طوري وسايل را بچينيد كه بتواند راحت از آنها استفاده كند. به عنوان مثال ظروف غذاخوري خودش را در قفسه اي كه دستش به راحتي به آن برسد، بگذاريد تا هر زمان كه لازم داشت نيازي به شما نداشته باشد. به علاوه مطمئن باشيد كه او مي تواند در كارهايي مانند گردگيري، چيدن ميز غذا، بيرون آوردن ظرف ها از ماشين ظرفشويي، تهيه عصرانه و... به شما كمك كند.
- استرس ها را از خود دور كنيد! معمولاً اكثر والدين دائم راجع به انجام كارهاي مختلف استرس دارند كه مبادا وقت كم بياورند و يا اينكه از خطرات احتمالي كه ممكن است فرزندشان را تهديد كند، نگرانند. يكي از گام هاي مهم در رابطه با استقلال و اعتماد به نفس بچه ها اين است كه نخست ياد بگيريد آرامش خود را حفظ كنيد. در اين شرايط فرزندتان مي تواند مسائل جديد را تجربه كند.
- پيشنهادهاي تازه به او بدهيد. هر روز پيشنهاد كاري جديد را به فرزندتان بدهيد تا علاقه براي آموختن تجربه اي نو در او شكل بگيرد و از اين طريق احساس غرور و عزت نفس را نيز كسب كند. حتماً از خود مي پرسيد چه كاري را مي شود به او پيشنهاد داد؟ اصلا لازم نيست به فكر كارهاي عجيب و پيچيده باشيد. ريختن يك ليوان شير، مرتب كردن موها، پوشيدن لباس هاي مهد و... نمونه هايي از اين ايده هاي سازنده است.
- از ايده هاي او حمايت كنيد. هيچ گاه فرزندتان را به خاطر ايده هاي خلاقانه اش سرزنش نكنيد و تندي به خرج ندهيد. شما بايد او را براي رويارويي با خطرات، تلاش، تجربه و تغيير آماده كنيد و به او قوت قلب دهيد. راهنمايي اش كنيد تا به موفقيت برسد. به خاطر داشته باشيد كه شكست ها درس هاي زندگي هستند و مانند موانعي هستند كه با عبور از آنها موفقيت حاصل خواهد شد.
- به كودكان مسئوليت دهيد. دليلي ندارد كه چون فرزند شما كوچك است نتواند مسئوليت كار مشخصي مانند غذا دادن به ماهي، آبياري گلها و نظاير آن را به عهده بگيرد. اگر اين كارها را به عنوان وظيفه اي براي آنها مشخص كنيم، امتيازي براي آنهاست و به اعتماد به نفس آنها كمك مي كند.
نمونه رفتارهاي والدين كه به استقلال كودكان صدمه مي زند:
- تمايل به حمايت بيش از اندازه از كودك
- مرتب تكرار كردن دستورات و وظايف
- خواستن از كودك براي تعريف كردن همه چيز
- نظارت دائمي بر فعاليت هاي كودك
- اصرار زياد در مورد انجام فعاليت هاي جنبي مدرسه و كلاس هاي فوق برنامه
- اجازه ندادن به كودك براي اينكه كارها را به روش خودش انجام دهد.
- تمايل به حل و فصل دعواي ميان بچه ها
- احساس نگراني از دور شدن فرزند
مترجم: مريم سادات كاظمي
 


گريپ فروت، دشمن سرطان

نوشيدن يك ليوان آب گريپ فروت در روز ميزان دوز مصرفي داروي سيروليموس مورد استفاده در مراحل شيمي درماني عليه سرطان را به بيش از يك سوم كاهش مي دهد.
محققان با انجام بررسي هاي خود دريافتند كه آب گريپ فروت با كم كردن ميزان عملكرد آنزيم هاي كاهنده سرعت ورود سيروليموس به جريان خون، منجر به تأثير بيشتر اين دارو در كنترل سرطان مي شود.
نتايج حاصل از اين گزارش مي افزايد كه مصرف روزانه آب اين ميوه علاوه بر مهار بيشتر اين بيماري با كم كردن مقدار دارو مي تواند منجر به كاهش عوارض جانبي داروي سيروليموس شود.
به گفته محققان، نوشيدن آب گريپ فروت پس از چند ساعت تأثير خود را بر روي آنزيم هاي معده گذاشته و خواص آنتي تومورالي داروي سيرو ليموس را افزايش مي دهد.
 


روش هاي پيشگيري از پوكي استخوان

پوكي استخوان يا استئوپورز به كاهش توده استخواني، ضعيف و سست شدن بافت استخواني گفته مي شود. اين حالت سرانجام به شكستن استخوان منتهي مي شود.
پوكي استخوان بيماري خاموش نيز ناميده مي شود؛ چرا كه در مراحل اوليه، علامتي ندارد و همين امر تشخيص را با مشكل مواجه مي كند. در واقع پوكي استخوان با عوارض خود مشخص مي شود.
عوارض پوكي استخوان كدامند؟
شكستگي خود به خودي با كمترين ضربه به استخوان ها بويژه در نواحي كمر، لگن و مچ دست، درد شديد كمر در نقاط خاص كه مي تواند بر شكستگي مهره دلالت كند، قوز پشت كه موجب انحناي پشت مي شود و كوتاه شدن قد نسبت به قد دوران جواني به ميزان بيش از 5/2سانتي متر.
چه عواملي ايجاد پوكي استخوان را
سبب مي شوند؟
الف- عواملي كه قابل كنترل و پيشگيري نيستند:
-جنسيت: شيوع پوكي استخوان در زنان بيشتر از مردان است. همچنين شكستگي ناشي از پوكي استخوان نيز در زنان تقريباً 4برابر مردان است. روند كاهش تراكم استخوان در مردان از سرعت كمتري برخوردار است. البته پس از سنين 70-65سالگي اين روند در زنان و مردان برابر مي شود.
-سن: با افزايش سن احتمال بروز پوكي استخوان بيشتر مي شود.
-يائسگي: در هنگام يائسگي توليد هورمون استروژن از تخمدان ها متوقف مي شود. بدين ترتيب پس از يائسگي، سرعت كاهش توده استخواني بالا مي رود. زناني كه قبل از سن 45سالگي يائسه مي شوند يا افرادي كه تخمدان هايشان با جراحي برداشته مي شود بيشتر در معرض پوكي استخوان هستند.
-سابقه خانوادگي: وراثت بر تراكم توده استخواني و سرعت كاهش آن اثر دارد.
-نوع استخوان بندي ظريف و كوچك، داشتن قد كوتاه و يا لاغر بودن فرد را مستعد پوكي استخوان مي كند.
نژاد: برخي از نژادها مانند ساكنان اروپاي شمالي يا آسياي جنوب شرقي بيشتر درمعرض پوكي استخوان هستند.
ابتلا به برخي بيماري ها نظير بيماري غده تيروئيد (پركاري)، بيماري غده پاراتيروئيد (پركاري يا كم كاري)، بيماري غده جنسي (كم كاري) و بيماري غدد فوق كليوي (كم كاري يا پركاري) مي تواند فرد را درمعرض ابتلا به پوكي استخوان قرار دهد.
ب: عواملي كه قابل كنترل و پيشگيري هستند:
وزن: داشتن وزن بسيار كم (نسبت به وزن طبيعي براي سن و قد) سبب كم شدن قدرت استخوان ها مي شود.
- نداشتن تحرك: عدم تحرك و كم بودن فعاليت بدني روند كاهش توده استخوان ها را تسريع مي كند.
-كمبودهاي تغذيه اي: مصرف ناكافي كلسيم و ويتامين «د» استخوان ها را مستعد كاهش تراكم مي كند.
دخانيات: مصرف سيگار از جمله عواملي است كه نقش آن در بروز پوكي استخوان ثابت شده است.
استفاده طولاني از برخي داروها مانند كورتون، كاربامازپين (داروي ضدتشنج) و هپارين (جهت رقيق كردن خون و جلوگيري از لخنه به كار مي رود) سبب كاهش تراكم استخوان ها مي شوند.
همچنين كنترل مناسب وزن و اجتناب از لاغري يا چاقي بيش از حد، داشتن تغذيه مناسب و مصرف صحيح موادغذايي به ويژه غذاهاي حاوي كلسيم و ويتامين، انجام فعاليت فيزيكي مداوم و متعادل و پياده روي روزانه حداقل 30 دقيقه و كنترل مصرف داروهايي كه سبب پوكي استخوان مي شوند (البته با مشورت پزشك) روش هاي مناسبي جهت جلوگيري از پوكي استخوان هستند.
نقش كلسيم در پيشگيري از ابتلا به
پوكي استخوان
كلسيم براي عملكرد مناسب قلب، عضلات و انعقاد خون لازم است، مقدار ناكافي كلسيم سبب پوكي استخوان مي شود اما تنها از نيمي از زنان و دختران جوان روزانه مقدار كافي كلسيم براي سلامت استخوان ها مصرف مي كنند.
بالغين زير 50سال روزانه به 1000 ميلي گرم كلسيم نياز دارند. نياز روزانه بالغين بالاي 50 سال1200 ميلي گرم كلسيم است. اگر نمي توانيد با رعايت رژيم صحيح غذايي به ميزان كافي به بدن خود كلسيم برسانيد، حتما از مكمل هاي كلسيم استفاده كنيد. كلسيم در لبنيات (شير، ماست و پنير)، ماهي هاي نرم استخوان مانند ماهي آزاد، ساردين و كيلكا، سبزي هاي تازه، خشكبار، حبوبات و سويا وجود دارد.
نقش ويتامين «د» پيشگيري از ابتلا به
پوكي استخوان
ويتامين «د» براي جذب كلسيم در بدن ضروري است. بدون مقادير كافي ويتامين «د» بدني قادر به جذب كلسيم از مواد غذايي نيست و كلسيم مورد نياز خود را از استخوان ها برداشت خواهدكرد. ويتامين «د» از دو منبع تأمين مي شود: تابش نور مستقيم آفتاب به پوست و رژيم غذايي، ويتامين «د» در شيرغني شده، زرده تخم مرغ، ماهي آب هاي شور و جگر نيز وجود دارد.
بالغين زير 50 سال روزانه به 800-400 واحد ويتامين «د» و بالغين بالاي 50سال روزانه 100- 800 واحد ويتامين «د» نياز دارند. درفصل زمستان كه افراد كمتر از خانه خارج مي شوند و كمتر درمعرض نور آفتاب قرار مي گيرند بايد مصرف موادغذايي حاوي ويتامين «د» را افزايش دهند.
با افزايش سن از توانايي پوست براي ساختن ويتامين «د» كاسته مي شود. بنابراين لازم است در افراد مسن از مكمل ها براي تأمين مقادير كافي ويتامين «د» استفاده شود.
ورزش و سلامت استخوان ها
ورزش نيز براي سلامت استخوان ها مفيد است. ورزش منظم در دوران كودكي و نوجواني به داشتن استخوان هاي سالم كمك مي كند. بهترين ورزش براي استخوان ها ورزش هاي همراه با تحمل وزن مانند پياده روي، پرش و بالارفتن از پله است. اگر در دوران بزرگسالي خود غالبا بي تحرك بوده ايد، قبل از شروع ورزش با پزشك خود مشورت كنيد.
افرادي كه يك يا چند مورد از عوامل ايجادكننده پوكي استخوان را دارند، زنان بالاي 65 سال و مردان بالاي 70 سال،زناني كه دچار يائسگي زودرس (كمتر از 45 سال) شده اند، افرادي با سابقه خانوادگي بيماري پوكي استخوان و همچنين افرادي كه در اثر ضربه خفيف دچار شكستگي شده اند، بهتر است درباره اين بيماري با پزشك خود مشورت كنند.

 


افراد متدين زندگي آرام و شادتري دارند

رئيس هيئت مديره بنياد صيانت از تحكيم خانواده با بيان اينكه افراد متدين زندگي آرام و شادتري دارند مي گويد: طلاق در بين افراد افرادي كه داراي باورهاي مذهبي قوي هستند يك پنجم ديگر خانواده هاست.
مجيد ابهري، با بيان اينكه طلاق در بين خانواده هاي مذهبي كمتر ديده مي شود، اظهار مي دارد: با توجه به پژوهش انجام شده بين 4500زوج در آستانه طلاق يا جدا شده در تهران، رشت، اصفهان، ابهر و كاشان، اين نتيجه حاصل شد كه طلاق در بين افرادي كه داراي باورهاي مذهبي قوي هستند، يك پنجم ديگر خانواده هاست.
زنان داراي باورهاي ديني به دليل داشتن صداقت و تقيد به دستورات ديني در اجراي وظايف همسري، مادري و حركت هاي رفتاري در چهارچوب دستورات ديني داراي زندگي آرامتر، شادتر، و مستحكم تري از زنان داراي باورهاي ديني كمتر هستند.
مردان داراي باورهاي ديني نيز در اجراي وظايف، صداقت و وفاداري در زندگي، پاك نگه داشتن روابط زناشويي و اجراي وظايف شوهري براساس محورهاي ديني موفق هستند و نسبت به ديگر مردان زندگي بهتري دارند.
در اين پژوهش نقش ماديات، پول، زيورآلات، بزرگي خانه، سفرهاي تفريحي، چشم و هم چشمي و حسادت مورد ارزيابي قرار گرفته است و زنان داراي باورهاي ديني موارد فوق را دليلي بر خوشبخت بودن ندانسته و آنها را شرط دوام زندگي نمي دانند.
رعايت حقوق زن يا شوهر، احترام والدين همسر به طور متقابل نيز از محورهاي مورد ارزيابي بوده است كه خانواده هاي مذهبي با رعايت اصول گفته شده داراي زندگي شادتر مي باشند؛ در اين ميان زن يا شوهران تحصيل كرده، تحصيلات عالي را دليل مناسبي براي خوشبختي و دوام زندگي ندانسته و به جاي آن تفاهم و صداقت را بهترين عامل خوشبختي بيان كرده اند.
زشتي طلاق، روابط فراتر زناشويي در بين خانواده هاي داراي باور ديني و اعتقاد به صبر در مشكلات، توكل و اعتماد به لطف الهي براي اصلاح و بهبود زندگي از فاكتورهايي است كه باعث بهبود زندگي اين افراد شده است.
 


با گفتن اولين دروغ

از حقيقت و راستي فاصله مي گيري

ما انسانها فطرتا با دروغ ميانه خوبي نداريم و از همين رو با گفتن نخستين كلمات غيرواقعي سيستم عصبي واكنش نشان مي دهد، بدن عرق مي كند، ضربان قلب تندتر مي شود و حالت نگاه نيز تغيير مي كند. دروغگويي خصلت ژنتيك نيست؛ بلكه اكتسابي است و خانواده بيشترين تأثير را در شكل گيري اين عادت ناپسند دارد.
دروغگويي را بايد كتمان حقيقت دانست و افراد در سنين مختلف حالات متفاوتي از آن را نشان مي دهند. در بعضي موارد دروغ گفتن براي فرد به حالت عادت درمي آيد كه ديگر ابايي از آن ندارد اما بعضي اشخاص فقط گاهي اوقات دروغ مي گويند. در اين باره احساس بعد از دروغ گفتن بسيار مهم است؛ زيرا دروغ گفتن در گروه اول حالت بيمارگونه و مرضي دارد. در واقع آنها نه براي اين كار برنامه ريزي مي كنند و نه بعد از آن پشيمان مي شوند.
چرا انسانها دروغ مي گويند؟
مهم ترين حالات و ويژگي هايي كه افراد را بيشتر در موقعيت دروغ گفتن قرار مي دهد عبارتند از:
-كساني كه مديريت زمان ندارند: آنها براي امور روزانه برنامه ريزي نمي كنند و به همين خاطر اغلب در شرايطي قرار مي گيرند كه مجبور مي شوند اين مشكل خود را توجيه كنند. به عنوان مثال وقت خود را براي به موقع رسيدن سركلاس يا محل كار تنظيم نمي كنند و درنتيجه مجبورند كلي آسمان ريسمان ببافند تا تأخير خود را توجيه كنند. آنها براي رهايي از اين شرايط پراسترس هر دروغي مي گويند و غالبا دفعه بعد فراموش مي كنند چه گفته اند و گاهي آن را چندبار تكرار مي كنند.
انسانهاي مضطرب: گروه ديگري از مردم واقعيت را بيان نمي كنند زيرا مي ترسند كه ديگران آنها را سرزنش كنند. در واقع دلهره و نگراني عامل دروغگويي آنهاست.
-تصميم گيري عجولانه: بعضي از افراد زماني كه در موقعيت هاي مختلف قرار مي گيرند به جاي اينكه در پاسخ به ديگران بافكر و منطقي جواب دهند؛ با عجله و بدون توجه به گفتارشان سريع هرچه شد را مي گويند. در واقع آنها مي خواهند در هر شرايطي از موقعيت فرار كنند.
- وقتي دروغ گفتن براي فرد بي اهميت باشد: دروغ گفتن براي اين افراد عادت شده است و به عواقب آن اهميت نمي دهند. به آنها توصيه مي شود كه ذهنيت خود را نسبت به دروغ تغيير دهند و تمرين كنند تا به مهارت راستگويي برسند.
- ترس از پوزش خواستن: عده اي ديگر از مردم به جاي اينكه در شرايط مختلف از ديگران عذرخواهي كنند با دروغ گفتن مي خواهند خود را خلاص كنند. آنها معمولا اعتماد به نفس پاييني دارند و شهامت ندارند تا با يك معذرت خواهي ساده مشكل را حل كنند.
- شخصيت هاي ضداجتماعي: اين افراد خيلي راحت قوانين اجتماعي را زير پا مي گذارند و به عواقب آن فكر نمي كنند. چون رفتارها و عادات ناپسندي مانند اعتياد به موادمخدر را دارند كه از طرف جامعه پسنديده نيست، براي كتمان آن مجبورند مرتب دروغ بگويند.
- تمايل به توجه طلبي: بعضي اشخاص دوست دارند تا هميشه مورد توجه ديگران باشند. به همين خاطر كلي داستان پردازي مي كنند تا توجه ديگران را به خود جلب كنند.
- رودربايستي هاي بيش از حد با ديگران: عده اي از مردم تمايل ندارند تا در برخورد با ديگران، خود را درگير مسائل مختلف كنند. در واقع نمي خواهند احساسات ديگران را جريحه دار كنند يا اينكه باعث خشم آنها شوند. به همين خاطر به جاي بيان حقيقت، به دروغ چيزي مي گويند تا موضوع تمام شود.
- عدم قبول اشتباهات: كساني كه مسئوليت اشتباهات و كوتاهي هاي خود را نمي پذيرند با دروغ گفتن خود را توجيه مي كنند.
- شخصيت هاي خودشيفته: اين افراد براي اينكه خود را برتر از چيزي كه هستند نشان دهند دروغ مي گويند.
علل دروغگويي در بچه ها
بچه ها در درجه اول دروغ گفتن را از خانواده ياد مي گيرند. همه پدر و مادرها به فرزندانشان مي گويند كه هيچ وقت دروغ نگويند اما زماني كه مثلا تلفن زنگ مي زند و پدر مي گويد: «بگو من در منزل نيستم» در واقع دروغ گفتن را به او ياد مي دهد و بچه ها نيز معمولا رفتارها را مي پذيرند.
همچنين ترس از تنبيه شدن نيز عامل مهم ديگر دروغگويي بچه هاست. رابطه خانواده با بچه ها براي اينكه اين حالت پيش نيايد اهميت زيادي دارد. زماني كه بچه كار اشتباهي انجام داد و حقيقت را گفت، والدين نبايد برخورد خشن داشته باشند و به شخصيت او توهين كنند. البته نه به اين معنا كه خطاي او را ناديده بگيريم؛ بلكه بايد با چند دقيقه بي مهري و نكوهش كار اشتباه او را متوجه كنيم. در غير اين صورت ياد مي گيرد كه در موقعيت هاي بد، واقعيت را كتمان كند. جلب توجه و خيال پردازي نيز از ديگر عواملي است كه بچه ها به خاطر آن دروغ مي گويند.
علائم نشان دهنده دروغ گفتن مخاطب
حالت فيزيكي فرد محدود و خشك مي شود، دست ها حركت چنداني ندارند. سرعت حركت دست ها و پاها حين دروغ گفتن كندتر مي شود.
دروغگو ممكن است از كلمات خود شما براي پاسخ به سؤالات استفاده كند. وقتي از او مي پرسيد، «آخرين شيريني را تو خوردي؟» دروغگو جواب مي دهد، «نه من آخرين شيريني را نخوردم.»
بيش از حد با دست هايش بازي مي كند. تكان دادن پاهايش در حالت نشسته، افراطي است. دستش را مدام به سمت سر و صورت خود مي برد و سرش يا پشت گوشش را مرتب مي خاراند. بيش از حد پلك مي زند.
بيشتر آدم ها موقع دروغگويي هاي چهره به چهره، از ارتباط چشمي فرار مي كنند.آب قورت دادن و جمع شدن ماهيچه هاي گردن، نشانه ترس از چيزي مثل گفتن يك دروغ بزرگ است.
تعداد پلك زدن هاي او در مدت زمان ثابت بيشتر مي شود و ناخودآگاه پا و يا دست را تكان مي دهد؛ چرا كه اين كار به نوعي اضطراب دروني او را از بين مي برد!
 


دندان هاي شيري

عقيده اكثر افراد اين است كه دندان هاي شيري به خاطر عمر كوتاهشان اهميت چنداني ندارد و به مراقبت از آنها نيازي نيست. اما واقعيت غير از اين است.
معمولا هنگامي كه كودك شش ماهه است، اولين دندان هاي شيري در دهان او ظاهر مي شود، رويش بقيه اين دندان ها تا پايان دو يا سه سالگي طول مي كشد. تعداد دندان هاي شيري در هر فك 10عدد و در تمامي دهان 20 عدد است.
جويدن موادغذايي تا سن شش سالگي برعهده دندان هاي شيري است. دراين سن دندان هاي دايمي شروع به روييدن نموده به تدريج جانشين آنها مي گردند. به گونه اي كه در سنين 12تا13 سالگي ديگر اثري از دندان هاي شيري نمي ماند و تمامي دندانها دائمي است.
عقيده اكثر افراد اين است كه دندان هاي شيري به خاطر عمر كوتاهشان اهميت چنداني ندارد و به مراقبت از آنها نيازي نيست. اما واقعيت غير از اين است.
اگر دندان شيري زودتر از موقع از دست برود، دندان هاي مجاور به سمت محل خالي شدن دندان حركت مي كند و فضاي موجود را تنگ مي كنند. بنابراين رويش، دندان دايمي جايگزين دراين فضا، دچار مشكل مي شود.
متأسفانه بسياري از پدرها و مادرها فكر مي كنند كه زود خراب شدن دندان هاي شيري و كشيدن آنها مهم نيست چرا كه دندان هاي دايمي به جاي آنها خواهند روييد. به اين ترتيب با عدم مراقبت كافي باعث پوسيدگي زودرس و از دست رفتن آنها مي شوند كه نتيجه آن رويش نابجا يا عدم رويش دندان هاي دايمي زيرين است.
- از خواباندن كودك با بطري و شيردادن شبانه خودداري كنيد. زيرا باعث پوسيدگي دندانهاي پيشين مي شود.
-بعد از دادن شير به كودكتان با گاز تميز دندانهايش را تميز نماييد.
- يك برنامه غذايي متعادل براي فرزندتان درنظر بگيريد و از دادن مواد قندي و نشاسته اي به كودك در ميان وعده ها خودداري نماييد.
-تا حد امكان كودك را از مصرف تنقلات شيرين بازداريد. در صورت مصرف اين مواد بلافاصله دندانهاي او را بشوييد يا مسواك كنيد.
- به جاي استفاده از مواد قندي شيرين از تنقلات مغذي و طبيعي مانند گردو، كشمش و پسته استفاده كنيد.
- كودك را بطور منظم براي معاينه نزد دندانپزشك ببريد تا از سلامت دندان هاي شيري او مطمئن شويد و برنامه غذايي مناسب و متعادل براي فرزندتان از دندان پزشك كودكان درخواست نماييد.
- والدين بايد توجه داشته باشند كه براي رويش به موقع و صحيح دندانهاي دائمي، حفظ دندان هاي شيري تا سني خاص ضروري است.
-بهداشت دهان كودك همانند بزرگسالان بايد بطور مرتب و با كمك و نظارت والدين انجام شود.
- پوسيدگي در دندان هاي شيري درمقايسه با دندان هاي دائمي خيلي زودتر به عصب دندان مي رسد و ناراحتي و درد ايجاد مي كند. بنابراين به محض مشاهده كوچكترين علامتي از پوسيدگي دندان شيري بايد هرچه زودتر كودك را نزد دندان پزشك ببريد تا دندان شيري ترميم شود.
-اگر كودك شما پافشاري براي خريد آدامس و نوشابه دارد از انواع بدون قند براي آنها خريداري نماييد.
بررسي هاي مختلف نشان داده است كه تعداد دفعات مصرف موادقندي و مدت زمان مصرف اين مواد مهم تر از مقدار مصرف اين مواد در دو نوبت است. بنابراين با افزايش دفعات مصرف مواد قندي (انواع شكلات هاي چسبنده، شيريني و غيره) ميزان پوسيدگي افزايش مي يابد.
حتما روزي 3 ليوان شير بخوريد. به جاي نوشيدني هاي قنددار از شير استفاده نماييد. زيرا كلسيم كه يكي از مواد تشكيل دهنده شير است به استحكام دندانها كمك مي كند.
همچنين والدين مي توانند از مسواك مخصوص در يك تا 3 سالگي استفاده كنند بايد توجه داشت كه در صورت استفاده از خميردندان از نوع بدون فلورايد استفاده كرد.
 


جلوگيري از بوي بددهان با مصرف ميوه ها

مصرف مواد غذايي مثل ليموترش، شربت پرتقال و سبزي هاي معطر مثل نعناع، مرزه و ترخون از بوي بددهان جلوگيري مي كند.
استفاده از قرص ها و اسپري هاي خوشبوكننده علاوه بر بيماري هاي ريه، باعث فرسودگي دندان ها به مرور زمان مي شود.
نخ كشيدن دندان ها روش بسيار مناسبي براي برداشتن خرده هاي غذايي از لابه لاي دندان ها و حفظ سلامت دندان است كه اغلب افراد پيش از مسواك زدن آن را فراموش مي كنند.
با استفاده از مواد غذايي مناسب و پرهيز از مصرف مواد غذايي مثل سير، پياز و ادويه در سحر مي توان از بوي دهان در ماه مبارك رمضان جلوگيري كرد.
بوي دهان مي تواند نشانه وجود مشكلي در دهان، لثه و دندان باشد و اين مشكل همچنين ممكن است به دليل عفونت هاي تنفسي و اختلالات گوارشي براي هر فرد روي دهد.
معمولا در برخي افراد چند ساعت قبل از زمان افطار به علت گرسنگي و استفاده بدن از ذخاير چربي موجود براي تامين كالري مورد نياز بوي خاصي از دهان استشمام مي شود كه پس از صرف افطار اين بو برطرف خواهد شد.هنگام مسواك زدن حتما بايد مسواك را روي زبان كشيد تا باقيمانده مواد غذايي بودار كاملا از روي زبان پاك شود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14