(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 13 مهر 1391 - شماره 20323

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر معظم انقلاب در ديدار صدها نخبه جوان كشور:
تسليم نشدن ملت ايران ،دشمن را عصباني كرده است
رئيس كميسيون اقتصادي شوراي راهبردي روابط خارجي:
تهديد تحريم را همچون گذشته به فرصت تبديل مي كنيم
چشم به راه سپيده
جمع آوري 100ميليارد ريال در جشن عاطفه ها
پاسخ نمايندگي ايران در سازمان ملل به كانادا:
ايران مصمم به استيفاي حقوق هسته اي خود است
پادشاه عمان بر عزم مسقط در توسعه مناسبات با تهران تاكيد كرد
اخبار ادبي و هنري
ساخت نخستين مجتمع پتروشيمي كاملا ايراني آغاز مي شود
تظاهرات دانشگاهيان چند شهر
در محكوميت توهين به رسول اكرم(ص)
معاون اول رئيس جمهور:
نوسانات بازار ارز فروكش مي كند
رئيس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور خبر داد
اصلاح آيين نامه كاهش محكوميت زندانيان كيفري
نماينده مردم تبريز در مجلس:
مديريت بحران زلزله اخير دچار بحران است
ورود مجدد شاخص بورس به قله 29 هزار واحدي
معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد
زندگي 30 درصد جمعيت كشوردر بافت هاي فرسوده


رهبر معظم انقلاب در ديدار صدها نخبه جوان كشور:

تسليم نشدن ملت ايران ،دشمن را عصباني كرده است

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي احساس مسئوليت جوانان نخبه را فتح الفتوح انقلاب اسلامي خوانده و فرمودند: علت اصلي همه فشارها جايگاه مستقل ملت ايران و تسليم نشدن در برابر نظام سلطه است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي روز چهارشنبه در ديدار يك هزار نفر از نخبگان و استعدادهاي برتر جوان، حفظ و تقويت فضاي نشاط و اميد كنوني در ميان جوانان نخبه، فراهم كردن امكان پيشرفت هاي علمي و پژوهشي بيشتر در ميان استعدادهاي جوان، توجه به درون زايي علمي به جاي مرعوب شدن در مقابل پيشرفتهاي علمي غرب، تقويت روحيه احساس مسئوليت نخبگان نسبت به آينده ملت و راضي نشدن به پيشرفتهاي علمي كنوني را از ضروريات ادامه حركت پرشتاب علمي كشور برشمردند و تاكيد كردند: به فضل الهي ملت ايران با تكيه بر ثروت نيروي انساني جوان و مستعد خود و ايستادگي در مقابل فشارها، از همه گردنه هاي خطرناك عبور خواهد كرد و به قله سعادت خواهد رسيد.
در اين ديدار كه در فضايي صميمانه و پرنشاط برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامي با تبريك به جوانان نخبه به خاطر توفيق به فعليت رساندن استعدادها و توانايي ها، خطاب به آنان خاطرنشان كردند: شما جوانان عزيز نبايد به اين حد از نخبگي قانع باشيد بلكه بايد اين بذر به ثمر نشسته به نهالي برومند و ثمر بخش تبديل شود كه در همه زمانها و موقعيت ها بتواند ميوه شيرين خود را به كام كشور، ملت، تاريخ و در نهايت بشريت، بچشاند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ديدگاه ها و پيشنهادهاي تعدادي از جوانان نخبه كه در اين ديدار مطرح شد، آنها را سنجيده و همراه با تفكر و برخاسته از صدق و صفا خواندند و ضمن توصيه به مسئولان براي توجه به اين ديدگاهها و بررسي دقيق پيشنهادهاي ارائه شده، افزودند: هنگامي كه جوانان اينگونه با نشاط و اميد و از روي سنجيدگي و با احساس مسئوليت، مطالبي را در خصوص پيشرفت و آينده كشور بيان مي كنند، فضاي شيرين به وجود مي آيد كه بايد اين روحيه در ميان جوانان به ويژه نخبگان تقويت شود.
ايشان با يادآوري پيام امام خميني(ره) به مناسبت پيروزي رزمندگان اسلام در عمليات طريق القدس در دوران دفاع مقدس، خاطرنشان كردند: امام(ره) در آن پيام، تربيت جواناني كه توانستند آن پيروزي را در چنان شرايط سختي بيافرينند، فتح الفتوح انقلاب اسلامي خواندند و امروز نيز روحيه نشاط و احساس مسئوليت جوانان نخبه نسبت به آينده كشور، همان فتح الفتوح انقلاب اسلامي است.
رهبر انقلاب اسلامي نتيجه حفظ و تقويت اين روحيه را، سود بردن كشور و ملت از ويژگي نخبگي دانستند و تاكيد كردند: جوان نخبه اي كه با چنين انگيزه و روحيه اي در مسير پيشرفت علمي گام برمي دارد، در واقع سرمايه شخصي خود را كه همان نخبگي است، به سرمايه ملي تبديل مي كند و همه، از آن سود خواهند برد.
حضرت آيت الله خامنه اي با ابراز خرسندي از فضاي گفتماني حركت و پيشرفت علمي در كشور افزودند: البته يك نگراني هم وجود دارد و آن اينكه با حركت پرشتاب علمي در كشور، حالت اقناع و رضايت ايجاد شود در حالي كه ما در آغاز راه هستيم و اين شتاب علمي نبايد كند و يا متوقف شود.
ايشان با اشاره به عقب ماندگي علمي تاريخي كشور به دليل تسلط حاكمان و زمامداران وابسته و غافل، خاطرنشان كردند: فاصله علمي زياد با دنيا و وجود رقباي نسبتا قوي در منطقه، از واقعيت هايي هستند كه ضرورت استمرار حركت پرشتاب علمي تا رسيدن به نقطه متناسب با شأن و جايگاه ملت ايران را دو چندان مي كند.
رهبر انقلاب اسلامي از جمله لوازم ادامه حركت پرشتاب علمي را همت مضاعف جوانان و مرعوب نشدن در قبال پيشرفتهاي علمي غرب دانستند و تاكيد كردند: در مسير پيشرفت علمي بايد درون زايي و درون جوششي علمي، اصل قرار گيرد و تقويت شود.
حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه، توصيه هايي را به مسئولان بنياد ملي نخبگان و مسئولان مراكز و دستگاههاي مرتبط با حركت علمي كشور بيان كردند. ايشان فعاليتهاي انجام گرفته در بنياد ملي نخبگان را براساس ارزيابي هاي انجام گرفته، خوب ارزيابي كردند و در عين حال اين نكات را متذكر شدند: لزوم توجه به تفاوت در معيارهاي نخبگي در علوم فني و علوم انساني، فراهم كردن ميدان وسيع علمي و پژوهشي براي نخبگان به عنوان اولويت اول و اساسي، و نگاه شبكه اي به نخبگان.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين نگاه شبكه اي به نخبگان افزودند: در مورد نخبگان بايد يك حركت شبكه اي درون زا به وجود آيد كه مرحله اول آن، شناسايي و پرورش نخبگان در آموزش و پرورش است و در مراحل بعد، شامل انتخاب بهترين ها، و سپس حفظ و ارتقاء نخبگان به رتبه هاي بالاتر است و در نهايت اين نخبگان، بايد خود زمينه ساز پرورش نخبگان جديد شوند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به تدوين سند راهبردي نخبگان، از مسئولان ديربط خواستند تا اين سند را سريعاً تصويب نهايي و سپس ابلاغ كنند.
ايشان توصيه هايي را نيز خطاب به نخبگان جوان بيان كردند.
باقي ماندن در طراز نخبگي و اثرگذاري در فضاي پيراموني خود و سوق دادن آن به سمت نخبگي از جمله توصيه هاي رهبر انقلاب اسلامي به نخبگان بود.
حضرت آيت الله خامنه اي، توجه به نيازهاي كشور در فعاليت هاي علمي و پژوهشي را نيز مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: برخي گزارش ها حاكي از آن است كه هنوز بخش عمده اي از مقالات علمي ناظر به نيازهاي كشور نيست كه اين، خسارت است و بايد به گونه اي برنامه ريزي شود كه صددرصد مقالات علمي در جهت رفع نيازهاي داخل قرار گيرند.
ايشان معيار اصلي در همكاري با ISI را نيز، ناظر بودن مقالات به نيازهاي داخلي دانستند و خاطرنشان كردند: اين موضوع نيازمند روش سيستمي و تلاش بيشتر بنياد ملي نخبگان است.
رهبر انقلاب اسلامي سه توصيه ديگر نيز به نخبگان جوان بيان كردند: ارتقاء معنويت و تهذيب نفس، تفكر در مسائل اصولي و اساسي زندگي، و تحليل صحيح و دقيق از جايگاه كشور و نظام در شرايط كنوني جهان.
حضرت آيت الله خامنه اي در خصوص دارا بودن تحليل درست از وضعيت كشور به تبيين شرايط نظام اسلامي پرداختند و افزودند: جمهوري اسلامي ايران در طول 33 سال گذشته با طيف مختلفي از فشارها اعم از سياسي، امنيتي، نظامي، اقتصادي و تحريم ها مواجه بوده است اما ملت ايران با ايستادگي خود نه تنها اين فشارها را خنثي كرد بلكه قوي تر نيز شده است.
ايشان لازمه رسيدن به تحليل درست از جايگاه و موقعيت كشور را، وجود ارزيابي صحيح از توانايي ها و نقاط قوت نظام اسلامي، فشارهاي جبهه دشمن، و در عين حال ناكامي هاي اين جبهه دانستند و تأكيد كردند: اين تصور كه علت دشمني جبهه استكبار با ملت ايران، اتخاذ برخي مواضع يا تصميم ها بوده، غلط است. علت اصلي همه اين فشارها، جايگاه مستقل ملت ايران و تسليم نشدن در برابر نظام سلطه است.
رهبر انقلاب اسلامي، هدف اصلي از افزايش فشارها به ملت ايران را، وادار كردن ملت به تسليم دانستند و افزودند: ملت ايران هيچگاه تسليم فشارها نشده و نخواهد شد و علت عصبانيت دشمن نيز، همين موضوع است.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: ملت ايران با تكيه بر ثروت طبيعي و انساني مستعدي كه در اختيار دارد، از گردنه هاي دشوار و گذرگاههاي سخت عبور خواهد كرد و به توفيق الهي، به قله سعادت دنيا و آخرت، و آرامش و آسايش خواهد رسيد.
در ابتداي اين ديدار آقايان و خانم ها:
- امير جعفرقلي- رتبه اول جشنواره خوارزمي و فارغ التحصيل دكتراي مهندسي برق
- شيما شاهجويي- دارنده مدال نقره المپياد كشوري در رشته زيست شناسي
- مهدي صفرنژاد بروجني- دارنده مدال طلا در رشته كامپيوتر و دانشجوي دكتراي مهندسي كامپيوتر
- محمد حسين اشتري- دانشجوي دكتراي علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي
-نسرين جعفري- دانشجوي دكتراي مهندسي عمران و رتبه اول حفظ قرآن كريم در مسابقات كشوري
- علي آرام- دانش آموخته دكتراي مهندسي مكانيك و دارنده مدال نقره المپياد كامپيوتر
- آرزو محمودزاده- دارنده مدال برنز المپياد دانش اموزي و دانشجوي رشته روانشناسي باليني
- محمد حسين بادامچي- دارنده مدال نقره المپياد فيزيك و دانشجوي دكتراي جامعه شناسي
- و قاسم درزي- دانشجوي دكتراي علوم قرآني و رتبه اول المپياد دانشجويي در رشته الهيات ديدگاههاي خود را در خصوص حركت علمي كشور و اقدامات بنياد ملي نخبگان بيان و پيشنهادهايي را نيز مطرح كردند.
خانم سلطانخواه معاون علمي و فناوري رئيس جمهور نيز در گزارشي از عملكرد يكساله بنياد ملي نخبگان، به اجرايي شدن آيين نامه تسهيلات جذب و نگهداري نيروهاي نخبه، تسهيل در جذب نخبگان در مراكز آموزشي و تحقيقاتي و اجرايي شدن آيين نامه تسهيل ادامه تحصيل نخبگان در مقطع دكترا اشاره كرد.
تدوين سند راهبردي كشور در امور نخبگان، تدوين آيين نامه بكارگيري نخبگان در شركتهاي دانش بنيان، ساماندهي و برنامه ريزي علمي و حمايت از استعدادهاي برتر براي حضور متوازن در همه نقاط كشور، و ارائه خدمات هدفمند به مخترعان و برگزيدگان المپيادها از ديگر مواردي بود كه معاون علمي و فناوري رئيس جمهور در گزارش خود بيان كرد.
 


رئيس كميسيون اقتصادي شوراي راهبردي روابط خارجي:

تهديد تحريم را همچون گذشته به فرصت تبديل مي كنيم

رئيس كميسيون اقتصادي شوراي راهبردي روابط خارجي گفت: ما هيچ گاه دنبال تحريم نبوده ايم و از آن استقبال نكرده ايم اما تحريم تهديدي است كه همواره توانسته ايم آن را به فرصت تبديل كنيم.
محمد شريعتمداري با اعلام اين مطلب، گفت: بايد با اتخاذ تصميمات اقتصادي مناسب، توانايي خود در مقابله با تحريم ها را تقويت كنيم تا روزي كه دشمن كاملاً از اقدامات خود مأيوس شود.
مشاور مقام معظم رهبري با بيان اينكه اقتصاد ما قابليت تبديل تهديدات به فرصت را دارد، گفت: اقتصاد مقاومتي به معناي اتخاذ بهترين روش ها براي مقابله با ترفندها، تهديدات و تحريم هاست.
شريعتمداري افزود: جمهوري اسلامي در راه مبارزه با نظام سلطه همواره هزينه پرداخته و تحريم يكي از اين هزينه هاست اما توفيقات ما در برابر اين مسئله، معطوف به توانايي اداره امور توسط قوه مجريه است.
وي تصريح كرد: امروز اقتصاد نسبت به گذشته پيچيده تر شده و همانطور كه تحريم ها تنوع يافته اند، روش هاي مقابله با تحريم هم پيشرفت كرده و امكان عبور از تحريم ها فراهم تر شده است.
وزير سابق بازرگاني اظهار داشت: در دوران جنگ تحميلي ما تحريم هاي فلج كننده اي را تجربه كرديم اما در سايه رهبري داهيانه حضرت امام و تلاش دلسوزانه مسئولان و مقاومت ملي توانستيم بر تحريم ها غلبه كنيم.
شريعتمداري افزود: آن زمان حتي مسواك را از سوريه وارد مي كرديم و توان توليد مواد اوليه براي توليد كالاها را هم نداشتيم و در شرايط نامناسب توليدي قرار داشتيم.
وي به فارس گفت: دشمن تلاش مي كرد مانع از ورود گندم به كشور شود كه اگر اقدامات آنها به نتيجه مي رسيد، امنيت غذايي ما را تهديد مي كرد.
«دوران جنگ ما در بيمارستان ها حتي نخ بخيه نداشتيم و جان بيماران مان بعد از عمل جراحي در خطر بود و ما شهيد راه تحريم داشتيم اما امروز از آن شرايط سخت عبور كرديم و در برابر تحريم ها پولاد آبديده شده ايم.»
رئيس كميسيون اقتصادي شوراي راهبردي روابط خارجي گفت: امروز توليدات ما آنقدر وسيع و متنوع شده كه دشمن در برخي حوزه ها مانند «تحريم انتقال فيزيكي كالا به كشور»، اصلاً جرات و توان ورود ندارد.
شريعتمداري افزود: الان تحريم ها به سطح تامين مالي فعاليت هاي توليدي بزرگ كشور رسيده و مثلاً تلاش مي كنند از سرمايه گذاري شركت هاي بزرگ نفتي بالادست ما جلوگيري كنند كه مقاومت ما در اين حوزه بسيار قوي است.
وي در پايان تحولات و نوسانات بازار ارز را پديده اي مقطعي دانست كه مسئولان اقتصادي مي توانند با تدبير آن را كنترل كرده و سامان دهند.
 


چشم به راه سپيده

Email: SEPIDEHkayhannews.ir
تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

گاهي به درگاهي
سرم را مي زنم از بي كسي گاهي به درگاهي
نه با خود زادراهي بردم از دنيا، نه همراهي
اگر زادرهي دارم همين اندوه و فرياد است
«نه بر مژگان من اشكي نه بر لبهاي من آهي»
غروبي را تداعي مي كنم با شوق ديدارش
تماشا مي كنم عطر تنش را هر سحرگاهي
دلم يك بار بويش را زيارت كرد... اين يعني
نمي خواهد گدايي را براند از درش شاهي
نمي خواهم كه برگردد ورق، ابليس برگردد
دعاي دست مي گويي، چرا چيزي نمي خواهي؟
از اين سرگشتگي سمت تو پارو مي زنم مولا!
از اين گم بودگي سوي تو پيدا مي كنم راهي
به طبع طوطيان هند عادت كرده ام، هندو
همه شب رام رامي گفت و من الله اللهي
اگر عصري ست يا صبحي تو آن عصري تو آن صبحي
اگر مهري ست يا ماهي تو آن مهري تو آن ماهي
دل مصر و يمن خون شد ز مكر نابرادرها
يقين دارم كه تو آن يوسف افتاده در چاهي
عليرضا قزوه

نگاهت اگر نبود
زلفت اگر نبود، نسيم سحر نبود
گمراه مي شديم، نگاهت اگر نبود
مهر شما به داد تمناي ما رسيد
ورنه پل صراط چنين بي خطر نبود
¤ ¤ ¤

سه شنبه شب
مستي از پياله نه از خم شروع شد
از جاده سه شنبه شب قم شروع شد
آيينه خيره شد به من و من به آينه
آن قدر خيره شد كه تبسم شروع شد
¤ ¤ ¤

كم آوردم
دلم دوباره ببين كه شده پريشانت
عزيز فاطمه اي جان من به قربانت
براي روز ظهورت، براي آمدنت
چقدر مانده كه كامل شوند يارانت؟
بگو چگونه بيايم چگونه آقاجان
به جستجوي تو و خيمه و بيابانت
به كه قسم بخورم بي تو من كم آوردم
بس است اين همه دوري بس است هجرانت
تو را قسم به صبوري قلب منتظران
عزيز فاطمه برگرد سوي كنعانت
عدالت علوي تو خواب اين شهر است
فداي آن لبه ي ذوالفقار برانت
اگرچه لايق احسان تو نبودم من
هميشه شامل من بوده است احسانت
از اين حجاب پر از ابر آسمان، آخر
ظهور مي كند آن روي ماه پنهانت
مهرداد محرابي
 


جمع آوري 100ميليارد ريال در جشن عاطفه ها

معاون توسعه مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام خميني(ره) در خصوص جمع آوري كمك هاي مردمي در جشن عاطفه ها، گفت: طبق آمار اوليه تاكنون بيش از 100ميليارد ريال كمك هاي مردمي در اين جشن بزرگ و ملي جمع آوري شده است.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني كميته امداد امام خميني(ره)، سعيد ستاري، ضمن قدرداني از حضور پرشور مردم نيكوكار كشورمان و تمامي افرادي كه به هر نحوي در جشن عاطفه ها مشاركت داشتند، گفت: اين جشن بزرگ و ملي امسال همچون سال هاي گذشته با حضور پرشور و نشاط مردم عزيزمان در سراسر كشور به ويژه با حضور پررنگ دانش آموزان و خيرين برگزار شد.
وي در ارتباط با ميزان كمك هاي مردمي در جشن عاطفه هاي امسال يادآور شد: تاكنون استان فارس با 8 ميليارد ريال، استان هاي لرستان، خوزستان، سيستان و بلوچستان و قزوين با حدود 4ميليارد ريال و استان كردستان با 3 ميليارد ريال بيشترين آمار جمع آوري كمك هاي مردمي را به خود اختصاص داده است.
معاون توسعه مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام (ره) اظهار داشت: علاوه بر شركت مردم و خيرين در اين كار خداپسندانه، تعدادي از مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران نيز در اين امر خير مشاركت داشته اند كه در بين آنان لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي با 50 ميليون ريال، رحيمي، معاون اول رئيس جمهور با 150ميليون ريال در كنار استانداران و ديگر مسئولان كشوري و استاني كمك هاي خود را به جشن عاطفه ها اهدا كردند.
 


پاسخ نمايندگي ايران در سازمان ملل به كانادا:

ايران مصمم به استيفاي حقوق هسته اي خود است

نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك، به اظهارات وزير خارجه كانادا پاسخ داد و تصريح كرد كه ايران مصمم به استيفاي حقوق هسته اي خود است.
نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك، به اظهارات جان بيرد، وزير امور خارجه كانادا در مجمع عمومي سازمان ملل كه اتهامات بي اساسي را به ايران نسبت داده و برنامه هسته اي كشورمان را منبع تهديد و بي ثباتي خوانده بود، پاسخ داد.
در بيانيه نمايندگي كشورمان كه در صحن مجمع عمومي سازمان ملل متحد قرائت شد، ضمن رد ادعاهاي وزير امور خارجه كانادا و برخي كشورهاي غربي، از رويكرد متناقض و برخورد دوگانه دولت هاي غربي انتقاد شده است.
نمايندگي ايران در سازمان ملل تأكيد كرده كه جمهوري اسلامي ايران مانند ساير اعضاي پيمان منع گسترش هسته اي داراي حق مسلم براي توسعه، تحقيقات، توليد و استفاده از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز است.
همچنين تصريح شده كه ايران هم مصمم به استيفاي اين حقوق مسلم خود است و هم متعهد به تمامي تعهدات خويش در چارچوب پيمان منع گسترش هسته اي است.
نمايندگي ايران اضافه كرده كه فعاليت هاي هسته اي ايران همواره و صرفاً در جهت اهداف صلح آميز بوده و عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در ايران به طور مكرر از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي مورد تأييد قرار گرفته است.
همچنين اعلام شده كه جمهوري اسلامي ايران طبق موافقتنامه هاي پادماني خود با آژانس به طور كامل با اين نهاد همكاري كرده و تمامي فعاليت هاي سايت هاي هسته اي ايران به صورت 24 ساعته تحت نظارت دوربين هاي آژانس و بازديدهاي مستمر بازرسان مقيم آن در ايران قرار دارد.
نمايندگي ايران در سازمان ملل تصريح كرده است: اين موارد ثابت مي كند كه ادعاهاي مطرح شده همگي بي اساس و داراي انگيزه هاي سياسي بوده و از سوي آن دسته از كشورهاي غربي صورت مي گيرد كه يا خود داراي تسليحات هسته اي هستند و يا تحت چتر هسته اي كشورهاي هسته اي قرار دارند. بر اين اساس بهتر است آنها به جاي تشكيك در مورد ماهيت برنامه صلح آميز هسته اي ايران، به تعهدات خود تحت پيمان منع گسترش عمل نموده و به ويژه نوسازي زرادخانه هسته اي خود را متوقف و كليه سلاح هاي هسته اي خويش را منهدم كنند.
همچنين نمايندگي ايران سكوت مرگبار كشورهاي غربي منتقد برنامه هسته اي ايران را در خصوص تسليحات هسته اي و كشتار جمعي رژيم صهيونيستي نشانه تزوير و دوروئي آنها دانسته و افزوده است: تنها منبع ناامني و بي ثباتي در خاورميانه و فراتر از آن، رژيم صهيونيستي است كه با دارا بودن بيش از 200 كلاهك هسته اي عضو پيمان منع گسترش نيز نيست.
نمايندگي ايران همچنين اعلام داشته رژيم صهيونيستي در حالي كه با گستاخي سعي مي كند براي فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ديگران خط قرمز ترسيم كند، خود با ارتكاب انواع جنايات، از جنايت جنگي گرفته تا جنايت تجاوز و نسل كشي از تمامي خطوط قرمز عبور كرده است. اين رژيم بايد بدون شرط و درنگ به همه معاهدات مربوط به سلاح هاي كشتار جمعي، به ويژه پيمان منع گسترش هسته اي ملحق شده و كليه تأسيسات هسته اي خود را تحت پادمان هاي جامع آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دهد.
نمايندگي ايران در سازمان ملل در پايان تأكيد كرده است، جمهوري اسلامي ايران در عين حال كه آماده مشاركت در يك مذاكرات جدي و سازنده با طرف هاي مقابل بر پايه عدالت و احترام متقابل و بدون هرگونه پيش شرطي است، هرگز بر سر حقوق مسلم خود مبني بر استفاده صلح آميز از دانش و فناوري هسته اي از جمله حق ذاتي خود براي توسعه چرخه كامل ملي سوخت هسته اي مصالحه نخواهد كرد.
 


پادشاه عمان بر عزم مسقط در توسعه مناسبات با تهران تاكيد كرد

پادشاه عمان در ديدار خداحافظي سفير كشورمان در مسقط بر عزم جدي اين كشور براي توسعه مناسبات با جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد.
سلطان قابوس در ديدار خداحافظي حسين نوش آبادي سفير كشورمان در عمان ضمن تشكر و قدرداني از تلاش ها و زحمات سفير كشورمان در مسقط و آرزوي موفقيت براي وي در مأموريت هاي آتي، استفاده از ظرفيت هاي موجود را براي گسترش روابط دو جانبه مورد تأكيد قرار داد.
وي در عين حال روابط ميان تهران و مسقط را تاريخي، قديمي و مهم دانست و ادامه همكاري ها ميان دو كشور را تامين كننده منافع دو كشور برشمرد.
حسين نوش آبادي نيز در اين ديدار، ضمن تشكر از ميهمان نوازي خوب دولت و ملت عمان، از نقش مؤثر اين كشور و مواضع منصفانه و معتدلانه مسقط در برخورد با مسايل منطقه اي و بين المللي قدرداني كرد.
نوش آبادي با يادآوري روابط ديرينه تاريخي و پيوندهاي مشترك ديني و اسلامي و روابط همسايگي ايران و عمان، توسعه مناسبات و گسترش روابط موجود ميان دو كشور را مرهون اراده و عزم رهبران و مقام هاي دو كشور دانست و بر اهميت همكاري هاي مسقط و تهران در بخش هاي اقتصادي و تجاري تاكيد كرد.
سفير جمهوري اسلامي ايران در مسقط با بيان مهمترين دست آوردهاي همكاري هاي دوجانبه و منطقه اي ميان دو كشور، استفاده از ظرفيت هاي بالقوه دو كشور و بهره برداري از توانمندي هاي موجود را در توسعه مناسبات مورد تأكيد قرار داد.
سفير كشورمان در مسقط نيز در اين ديدار نقش مؤثر كشورهاي اسلامي را در مديريت جهاني و تلاش در جهت تغيير و اصلاح ساختار نهادهاي بين المللي از جمله سازمان ملل متحد را ضروري دانست.
نوش آبادي نقش كشورهاي اسلامي را در برخورد با مشكلات جهاني و برخي رفتارهاي غيرمنطقي و نامعقول نظام سلطه و تهاجم فرهنگي غرب عليه اسلام مهم دانست و بر انسجام و وحدت ملت هاي اسلامي در برابر دسيسه هاي دشمنان مشترك كه نمونه بارز آن توليد و انتشار فيلم موهن آمريكايي - صهيونيستي عليه جهان اسلام تاكيد كرد.
وي با محكوم كردن اقدامات اخير ضد بشري و ضد اسلامي صهيونيست ها و غربي ها در توهين به رسول گرامي اسلام(ص) برخورد دولت ها و ملت هاي اسلامي را در اين رابطه مورد تأكيد قرار داد.
 


اخبار ادبي و هنري

شمقدري:خانه سينما جايگاه قانوني ندارد
رئيس سازمان سينمايي درخصوص خانه سينما گفت: آن ماهيتي كه قبلا بود ديگر وجود ندارد، ما هم در پي تشكيل يك تشكل جديد هستيم.
«جواد شمقدري» رئيس سازمان سينمايي در گفت وگو با فارس، درباره خانه سينما و اينكه چرا هر روز يك اظهارنظر جديد در اين موضوع مي شود و اين حكايت از عدم هماهنگي وزير ارشاد و شما با رئيس جمهور دارد، اظهار داشت: قرار نيست پاسخ همه شايعه سازي رسانه ها را بدهيم، فكر مي كنم بيانيه آخر سازمان سينمايي مغز و اصل مطلب را عنوان كرده است. اين بيانيه چند عنوان داشت، اينكه خانه سينما جايگاه قانوني ندارد و معتقدم تمام مطالب كامل و جامع در آن بيانيه گفته شده است.
وي درباره اينكه خانه سينما به هيچ عنوان قابل برگشت و احيا نيست توضيح داد: آن ماهيتي كه قبلا بود ديگر وجود ندارد، ما هم در پي تشكيل يك تشكل جديد هستيم. هركس نظري دارد، اميدواريم جمع آوري نظرات براي سينماي ايران نتيجه خوبي داشته باشد
استقبال گسترده از مستند شهيد باقري
در پي استقبال مخاطبان، مستند «آخرين روزهاي زمستان» علاوه بر شبكه يك، از شبكه هاي مستند و چهار نيز پخش خواهد شد.
به گزارش مهر، درام مستند «آخرين روزهاي زمستان» به نويسندگي و كارگرداني محمدحسين مهدويان و تهيه كنندگي حبيب الله والي نژاد از هفتم مهر با موضوع زندگي شهيد حسن باقري از شبكه اول سيما روي آنتن مي رود. در اين اثر در ساختاري متفاوت با نام درام مستند، محسن رضايي، سردار رحيم صفوي، سرلشگر رشيد، سرلشگر محمدباقري و ديگر اشخاص درباره بخش هاي مهمي از زندگي و شخصيت اين شهيد در كنار اعضايي از خانواده وي سخن گفته اند.
پس از استقبال مخاطبان از اين اثر،شبكه مستند پنجشنبه ها ساعت 22 آن را روي آنتن مي فرستد و در نوبت تكرار آن را جمعه ها ساعت 30:6 صبح و 30:14 بعدازظهر پخش مي كند. شبكه چهار نيز براي بازپخش اين اثر اعلام آمادگي كرده است.
اهانت به قرآن كريم در سريال آمريكايي
يك سريال آمريكايي كه داراي مضموني ضدايراني است، به قرآن كريم اهانت كرد.
به گزارش مشرق، فصل جديد سريال «ميهن» به حمله نظامي اسرائيل به تاسيسات اتمي ايران پرداخت و اهانت به قرآن را به نمايش گذاشت. كمپاني سازنده اين سريال فاكس 21 است كه در مجموعه امپراتوري رسانه اي «رابرت مرداك» (سرمايه دار صهيونيست) قرار دارد.
در بخشي از سريال، يكي از شخصيت هاي داستان، قرآن كريم را (نعوذبالله) متعلق به تروريست ها معرفي مي كند و بر زمين مي كوبد.
اهانت به مقدسات مسلمانان در قالب فيلم، سريال، مستند و بازي هاي رايانه اي روندي رو به افزايش داشته و به نظر مي رسد تنها با دست زدن به اعتراضات نمي توان با اين مسئله برخورد كرد و مسلمانان براي جلوگيري از اين اقدامات نيازمند قانونگذاري در سطح بين المللي هستند.
سينماي كشور صاحب سند مي شود
سند سينماي كشور ذيل سند مهندسي فرهنگي به تصويب مي رسد.
در جلسه شامگاه 11 مهر شوراي عالي انقلاب فرهنگي وضعيت سينماي كشور را بررسي كرد. مخبر دزفولي دبير شوراي فرهنگ عمومي در اين باره توضيح داد: در جلسه اخير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گزارش وضعيت سينماي كشور مورد بررسي قرار گرفت. وي افزود: سياست هاي سينما، سامان دهي وضعيت سينماي كشور، ارتقا و تقويت سينماي انقلاب اسلامي در سطوح ملي و بين المللي از مهم ترين بخش هاي گزارش مطرح شده در جلسه اخير شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود.
دزفولي گفت: پس از استماع اين گزارش، بحث و تبادل نظر پيرامون كليات آن مطرح شد كه مقرر شد در جلسه آينده علاوه بر آسيب شناسي وضعيت سينماي كشور پيشنهادهايي كه براي ارتقا و تقويت سينما بايد اتخاذ شود، مورد توجه قرار گيرد.وي همجنين اظهار اميدواري كرد: «سند سينما» در دو جلسه آينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب برسد.
حداد عادل رئيس بنياد سعدي شد
غلامعلي حداد عادل در حكمي از سوي محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران به سمت رياست «بنياد سعدي» منصوب شد.
پيشنهاد تاسيس بنياد سعدي، با هدف سامان دهي امور مربوط به تدريس و گسترش زبان و ادبيات فارسي در خارج از كشور مطرح شد. قرار است سه مركز مرتبط با گسترش زبان و ادبيات فارسي در خارج از كشور، پس از انحلال، در بنيادي به نام «بنياد سعدي» ادغام شوند. اين مراكز در وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي مشغول به فعاليت هستند. پس از طي مراحل مقدماتي تاسيس بنياد و تهيه و تصويب اساسنامه و برگزاري جلسات هيات امنا، در تاريخ 10/7/91 طي حكمي از سوي دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري اسلامي ايران، غلامعلي حداد عادل به سمت رياست بنياد سعدي منصوب شد.
 


ساخت نخستين مجتمع پتروشيمي كاملا ايراني آغاز مي شود

معاون وزير نفت در امور پتروشيمي از ساخت نخستين مجتمع پتروشيمي كاملا ايراني با توان مهندسان، پيمانكاران و قطعه سازان داخلي در آينده نزديك خبر داد.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي در نوزدهمين اجلاس مديران عامل شركت هاي توليد پتروشيمي در مشهد گفت: امروز با واگذاري همه شركت هاي پتروشيمي به بخش خصوصي، فضاي كسب و كار در اين صنعت رونق بيشتري گرفته است.
عبدالحسين بيات با بيان اين كه لازم است با تشكيل هلدينگ ها و انجمن هاي صنفي پيوستگي و انسجام كارها حفظ شود، گفت: توليد كنندگان محصولات مشابه مي توانند براي افزايش قدرت در بازارهاي جهاني به صورت مشترك و در قالب يك برند در بازارهاي جهاني حاضر شوند.
بيات با اشاره به اين كه تحريم سبب شده است توجه به توسعه ساخت داخل بيش از پيش افزايش يابد، گفت: امروز بسياري از قطعات مجتمع هاي پتروشيمي در كشور ساخته مي شود.
وي به اهميت شركت پژوهش و فناوري اشاره كرد و افزود: اين شركت توانسته است ده ها كاتاليست مورد نياز صنعت پتروشيمي را بسازد و به اين ترتيب نياز كشور را در اين زمينه برطرف كرده است.
بيات به اهميت فروش عادلانه محصولات در كشور اشاره كرد و افزود: امروز عادلانه ترين راه عرضه محصولات در بورس است و خوشبختانه امروز بيشتر مجتمع هاي پتروشيمي در بورس حضور دارند و محصولات خود را در اين بازار عرضه مي كنند.
وي مسئوليت مديريت عرضه را متوجه صنعت پتروشيمي خواند و گفت: بايد به نحوي محصول در بازار عرضه كنيم تا همواره به ميزان كافي براي تامين نياز خريداران محصول وجود داشته باشد تا از ايجاد بازار سياه و سوءاستفاده در بازار جلوگيري شود.
بيات بر رفع مشكل خريداران جزء هم تاكيد كرد و گفت: بايد در فروش و عرضه محصولات، به منافع خريداران خرد هم توجه كنيم و در اين زمينه نشست هاي متعددي با مديران بورس و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است تا مشكلات موجود هم برطرف شود.
به گزارش شبكه اطلاع رساني نفت انرژي، وي بر رقابت نكردن شركت هاي داخلي در صادرات هم تاكيد كرد و افزود: در بازارهاي جهاني نبايد با هم رقابت كنيم و قيمت محصولات خودمان را پايين بياوريم و بايد در اين زمينه با تشكيل شركت هاي همكار اين نقص را برطرف كنيم.
بيات از رفع مشكل بيمه و حمل محصولات پتروشيمي خبر داد و افزود: خوشبختانه با اقدام هاي مفيدي كه انجام شد، هيچ مشكلي براي حمل و بيمه محصولات پتروشيمي وجود ندارد.

 


تظاهرات دانشگاهيان چند شهر

در محكوميت توهين به رسول اكرم(ص)

سرويس شهرستانها -
دانشگاهيان استان گلستان و شهرهاي پيشوا و ورامين در استان تهران هتك حرمت به ساحت مقدس پيامبر اعظم (ص) را محكوم و خواستار وحدت مسلمين شدند.
بنابراين گزارش فرهيختگان استان گلستان با سر دادن شعارهاي مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل ساخت فيلم موهن را در راستاي اسلام ستيزي استكبار جهاني دانسته و خواستار اقدام موثر مجامع بين المللي براي جلوگيري از تكرار اين عمل ناشايست شدند.
همچنين 15 هزار نفر از اساتيد و دانشجويان شهرهاي پيشوا، ورامين و قرچك دراستان تهران با تجليل از مقام پيامبراسلام(ص)، اينگونه اقدامات را موجب ذلت دشمنان اسلام دانستند.
 


معاون اول رئيس جمهور:

نوسانات بازار ارز فروكش مي كند

معاون اول رئيس جمهور گفت: نوسانات بازار ارز فروكش خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، محمدرضا رحيمي عصر سه شنبه در مراسم افتتاح پروژه هاي عمراني و صنعتي ايلام افزود: عده اي در داخل همسو با عوامل خارجي تلاش مي كنند تا در بازار ارز اخلال ايجاد كنند.
وي تاكيد كرد: جاي هيچ گونه نگراني نيست. چون اين نوسانات قطعي و نتيجه دستكاري در مكانيسم طبيعي بازار است كه به تدريج اين نوسانات فروكش خواهد كرد.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به ادعاهاي رژيم صهيونيستي درباره حمله به ايران گفت: اسرائيل اگر مي توانست حمله كند هيچگاه به دور خود ديوار نمي كشيد. اين شايعات تنها براي ايجاد جنگ رواني و اخلال در فضاي سياسي و اقتصادي جمهوري اسلامي ايران است.
به گزارش فارس، رحيمي تصريح كرد: اگرچه جمهوري اسلامي ايران در طول تاريخ هيچگاه آغازگر جنگي نبوده و نخواهد بود اما امروز مجهز، مقتدر و قادر است به نحوه مطلوب در مقابل تجاوز بيگانگان از خود دفاع كند.
وي با تاكيد بر اهتمام دولت در جهت رفع پيامدهاي خشكسالي ايلام خاطرنشان كرد: دولت تلاش مي كند هر چه زودتر با احداث سدهاي مورد نياز، آب شرب، كشاورزي و صنعت استان را تامين كند.
رحيمي در پايان از توجه دولت به راه اندازي و احداث راه آهن استان ايلام خبر داد و گفت: دولت موضوع راه آهن را در اولويت قرار داده و براي عملياتي شدن آن برنامه ريزي كرده است.
 


رئيس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور خبر داد

اصلاح آيين نامه كاهش محكوميت زندانيان كيفري

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
اصلاح آيين نامه اجراي محكوميت مالي و آزادي زندانيان مالي و استفاده كمتر از مجازات حبس از جمله برنامه هاي قوه قضاييه براي كاهش زندانيان كيفري است.
رئيس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور با بيان اين مطلب افزود: تشكيل شوراي پيشگيري از وقوع جرم در استان ها و ابلاغ دستورالعمل جديد قوه قضاييه تحت عنوان كاهش زندانيان كيفري از ديگر اقداماتي است كه براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي صورت مي گيرد.
اسماعيلي كه براي شركت در مراسم توديع و معارفه مديركل زندان هاي هرمزگان به بندرعباس رفته بود پيش بيني كرد در نخستين مناسبت مذهبي در كشور حدود 4 هزار زنداني مشمول آزادي و 4 تا 5 هزار نفر نيز مشمول تخفيف شوند.
رئيس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور گفت: در عيد فطر امسال با موافقت رهبر معظم انقلاب بيش از 8 هزار نفر از زندانيان آزاد و بيش از 10 هزار نفر ديگر نيز تخفيف مجازات گرفتند.
اسماعيلي با اشاره به قرار گرفتن زندان ها در بافت شهري و مشكلات آن افزود: انتقال و ساخت زندان ها در خارج از محدوده هاي شهري در دستور كار قرار گرفته است و در اين زمينه امسال هشت زندان در كشور در دستور كار است.
وي با بيان اينكه مرحله نخست ساخت زندان تهران بزرگ به بهره برداري رسيده و مرحله دوم آن نيز به زودي آغاز مي شود اظهار داشت: زمين مناسب براي ساخت زندان بندرعباس نيز در خارج از شهر با همكاري مسئولان استاني فراهم شده است و به زودي تحويل داده مي شود.
گفتني است در پايان اين مراسم اكبر سليماني به عنوان مديركل جديد زندان هاي استان هرمزگان معرفي شد.
 


نماينده مردم تبريز در مجلس:

 مديريت بحران زلزله اخير دچار بحران است

نماينده مردم تبريز در مجلس گفت: مديريت بحران آذربايجان شرقي در زلزله اخير نشان داد كه خود دچار بحران است.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز رضا رحماني در نشستي خبري در حاشيه نمايشگاه بين المللي كتاب تبريز و مطبوعات با انتقاد از ضعف مديريتي در تامين اسكان زلزله زدگان استان اظهار كرد: با حذف اسكان موقت در اين مناطق، مردم همچنان با مشكلات و سردي هوا دست و پنجه نرم مي كنند كه مسئولان امر در اين مورد بايد پاسخگو باشند.
رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس ادامه داد: بايد در زمينه اسكان زلزله زدگان بازنگري جدي صورت گيرد زيرا از همان روزهاي اول معلوم بود كه خانه هاي دائمي تا آغاز فصل سرما قابل بازسازي نيست و كساني كه در اين مورد ادعا داشتند بايد پاسخگوي مردم باشند.
 


ورود مجدد شاخص بورس به قله 29 هزار واحدي

شاخص بورس با افزايش 431 واحدي كه سومين رشد آن بود، بار ديگر به قله 29 هزار صعود كرد. آمار معاملات هم با داد وستد 185 ميليارد توماني به ثبت رسيد تا ركورد اين متغير باز هم شكسته شود.
به گزارش فارس، آخرين روز كاري هفته جاري براي بورس و بورس بازان درحالي شروع و به پايان رسيد كه طي آن در كنار بروز مسائلي در بازارها و شايعاتي گاه عجيب و باور نكردني، همه متغيرهاي اصلي بازار سهام با افزايش و گاه ركورد تازه به ثبت رسيدند.
براساس اين گزارش، شاخص بورس بعد از ثبت ركوردهايي در بيشترين افزايش روزانه با 696 واحد و فتح قله 29 هزار واحدي در روزهاي شنبه و يكشنبه ،دو روز بعد يعني دوشنبه و سه شنبه را با ريزش 418 واحدي و ركورد بيشترين كاهش ارقام درسال جاري و عقب نشيني به كانال 28 هزار تايي مواجه شد كه به دلايلي چون رفتار تكنيكي شاخص و بروز شايعات بود.
اين روند موجب نگراني هايي براي سهامداران خصوصا« كم ريسك پذيران و تازه واردها شد ولي با توجه به عدم رشد مناسب قيمت سهام اكثر شركت ها در دو سال اخير و ميانگين بازدهي 11 درصدي بورس، بسياري از كارشناسان و حرفه اي ها به برگشت بازار اميدوار بودند.
اين انتظار و اميد از همان شروع معاملات امروز با افزايش قيمت هر سهم اكثر شركت هاي بزرگ كه در دو روز گذشته منفي بودند، نمايان و سپس با افزايش 412 واحدي شاخص در يك ساعت اول معاملات و پس گيري كانال 29 هزار واحدي محقق و تثبيت شد. اين رشد با كمك 78 تا 19 واحدي شركت هاي ملي مس ،فولاد مباركه،سرمايه گذاري غدير، چادرملو، گل گهر، نفت وگاز پارسيان، پالايشگاه بندرعباس، پتروشيمي پرديس، سرمايه گذاري اميد و توسعه معادن و فلزات اتفاق افتاد.
در پايان داد و ستد امروز هم هرچند شاخص بورس با 431 واحد رشد و ثبت رقم 29 هزار و 98 واحدي به كار خود خاتمه داد اما در اين بين مسائل مربوط به بازارها و بروز شايعات باور نكردني موجب عرضه سهام شركت هاي داراي صف خريد شد تا برخي سرمايه گذاران نگران روزهاي آينده بازار شوند.
اما حجم پاياني معاملات حكايت از احتمال تداوم سير صعودي اما آرام شاخص و قيمت ها در هفته آينده دارد. به اين ترتيب در روزي كه مديرعاملي حسن قاليباف اصل در بورس اوراق بهادار براي دو سال ديگر قطعي شد، در نتيجه داد و ستد 185 ميليارد توماني بيش از 542ميليون سهم، ركورد تازه اي در حجم معاملات روزانه بورس درسال جاري ثبت شد.
درحالي ميانگين معاملات روزانه سهام در ماه هاي گذشته 31 ميليارد تومان بود كه در دو روز گذشته حجم معاملات به ركورد 180 ميليارد تومان هم رسيده بود اما امروز اين متغير بار ديگر ركورد شكني كرد و به بيش از 185 ميليارد تومان رسيد.
 


معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد

زندگي 30 درصد جمعيت كشوردر بافت هاي فرسوده

30 درصد از جمعيت كشور در 20 درصد محدوده شهرها، كه همان بافت هاي فرسوده و سكونت گاه هاي غيررسمي هستند زندگي مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از زنجان، معاون وزير راه و شهرسازي شامگاه دوشنبه در جلسه كميته بافت فرسوده استان زنجان از وجود حدود 70 هزار هكتار بافت فرسوده در شهرهاي كشور خبر داد و اظهار داشت: فقط 7 هزار هكتار از اين مقدار بافت فرسوده نوسازي شده است.
مجيد كيانپور، نفوذناپذيري و عرض كم معابر را از جمله مشخصات بافت هاي فرسوده اعلام كرد و افزود: 50 درصد املاك موجود در بافت هاي فرسوده 200 مترمربع هستند.
معاون وزير راه و شهرسازي بر لزوم جذب سرمايه گذار بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در بافت فرسوده شهرها تاكيد و عنوان كرد: نوسازي بافت هاي فرسوده بدون مشاركت مردم امكان پذير نيست.
وي بر تعريف مكانيزم خاص براي جذب سرمايه گذار بخش خصوصي در بافت فرسوده شهرها تاكيد كرد و ادامه داد: تعريف مكانيزم خاص موجب تشويق و ترغيب سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در اين بخش مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنان خود از وجود 44 هزار هكتاربافت حاشيه اي در سطح كشور خبر داد و گفت: 5/5 ميليون نفر در اين بافت ها زندگي مي كنند.
كيانپور هزينه نوسازي هر هكتار از بافت هاي فرسوده را 100ميليارد ريال اعلام و اضافه كرد: ضرب 70 هزار هكتار در 100ميليارد ريال حجم اعتبار مورد نياز براي سرمايه گذاري در اين بخش را نمايان مي كند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه 81 هزار واحد نوسازي شده در بافت هاي فرسوده تحويل داده شده، عنوان كرد: 39 هزار واحد باقيمانده هم تا پايان سال جاري تحويل داده مي شود.
اين مسئول از برنامه دولت براي پرداخت تسهيلات براي نوسازي 200 هزار واحد خبر داد و تصريح كرد: 100 هزار واحد از اين واحدها از طريق منابع داخلي بانك هايي مانند ملي، سپه و 100 واحد هم از طريق پرداخت تسهيلات توسط بانك مسكن نوسازي مي شوند.
كيانپور با اشاره به اقدامات انجام شده در استان زنجان در حوزه نوسازي بافت هاي فرسوده و اقامتگاه هاي غيررسمي گفت: به همه درخواست هاي مطروحه از استان زنجان پاسخ مثبت داده شده است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14