(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 مهر 1391 - شماره 20326

درحاشيه اخبار خوزستان
مسدود بودن سايت ازدواج در خوزستان
زوج خوزستاني زندگي مشترك را با ياد شهدا آغاز كردند
مسئول كميته حجاب و عفاف همدان:
اجراي قانون حجاب و عفاف از حاكميت آغاز شود
ايران در كيهان
90 ساله هاي رشتي جشن گرفتند
مولد برق خورشيدي در ايوان غرب افتتاح شد
برقراري پرواز جزيره كيش به قشم
برداشت پنبه در پارس آباد مغان آغاز شد
دستگردان منطقه اي ثبت شده در آثار ملي ايران
انتصابات جديد در شهرستانها


درحاشيه اخبار خوزستان

مسدود بودن سايت ازدواج در خوزستان

حدود سه ماه است كه براي ثبت نام دريافت وام ازدواج به سايت مربوط مراجعه مي كنيم، ولي متأسفانه هر بار به در بسته مي خوريم و سايت مسدود است.
در تمام اين مدت كارمان اين شده كه مدارك شناسايي و عقدنامه را به دست بگيريم و به كليه بانك هايي كه نسبت به پرداخت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج اقدام مي كنند؛ مراجعه كنيم اما دريغ از يك پاسخ قانع كننده!
يك روز مي گويند سايت خراب است، يك روز ادعا مي كنند بودجه بانك به اتمام رسيده است، تكليف ما كه قرار است با كمك اين پول زندگي مان را شروع كنيم چه مي شود؟
با اين وضع اقتصادي و بدون دريافت وام ازدواج ما ديگر اميدمان را از دست داده ايم، چرا هيچ كس پاسخ گوي ما جوانان نيست؟
تاوان انعكاس مشكلات مردم در مطبوعات
شهروندي مي گفت: وقتي پيگيري هاي مكرر ما در مورد تخريب سنگري كه از زمان جنگ در وسط پارك محله اي ما باقي مانده و محل تجمع بزهكاران و افراد معتاد شده است جواب نداد مجبور شديم دست به دامان رسانه ها و مطبوعات شويم از اين رو با يكي از نشريات محلي رايزني و از آنها دعوت شد تا مشكلات اهالي را از نزديك منعكس كنند و خوشبختانه درج اين گزارش بخشي از مشكلات ما را به سرعت حل كرد اما سنگر كه موضوع اصلي بود همچنان بر قوت خود باقي بود.
وي افزود: به همين خاطر مجددا قصد پيگيري موضوع را داشتيم كه متوجه شديم يكي از باغبان هاي فضاي سبز محله كاغذ به دست مشغول جمع آوري امضا از اهالي است و ما نيز بي خبر از همه جا و به رغم اينكه شهرداري منطقه دست به كار شده و فكري براي مردم محله كرده پاي استشهاد را امضا كرديم اما وقتي مدتي گذشت و خبري نشد براي مشخص شدن وضعيت به شهرداري منطقه مراجعه كردم اما شهردار وقتي موضوع پيگيري ما از مطبوعات را شنيد برآشفت و برخورد نامناسبي را از خود نشان داد و از طرف ديگر نيز با خبر شديم امضاهايي كه باغبان مذكور جمع آوري كرده بود براي پيمانكار فضاي سبز كه دفترش با تخريب سنگر به خطرمي افتد بوده و به بيان ديگر كلاهي گشاد بر سر اهالي گذاشته شده است.
القصه تاوان انعكاس مشكلات مردم در مطبوعات برخورد تندي بود كه ما از اين مسئول ديديم.
چه وقت بايد از حقمان استفاده كنيم؟
خانمي تعريف مي كرد كه پس از سالها پرداخت حق بيمه به سازمان تامين اجتماعي، يك روز از قضاي روزگار گذرمان به كلينيك اميركبير اهواز (يكي ازمراكز ارائه دهنده خدمات اين بيمه به صورت رايگان) افتاد، پس از تحمل شلوغي مفرط در سالن انتظار كوچك و غيربهداشتي با كمترين امكانات كه اگر پاي يكي از سازمان هاي بين المللي بهداشت به آنجا برسد در دم تعطيلش مي كند نوبت به من رسيد كه نزد پزشك بروم.
خانم دكتر پرسيد: مشكلتان چيست؟ و من تنها يك جمله گفتم و ايشان مرا معاينه كرد و تا قبل از اينكه من از تخت پايين بيايم نسخه نوشته شده و دفترچه ام جلوي ميز ايشان آماده برداشتن بود و يك بيمار ديگر بر روي صندلي جاي من نشسته بود و سؤالاتي بي جواب در ذهن من باقي ماند زيرا ايشان بدون توجه به اينكه آيا من مشكل ديگري دارم يا خير با بيمار ديگري شروع به صحبت كرد و من ديگر نمي توانستم مشكلات ديگرم را كه از پيش در يك كاغذ يادداشت كرده بودم با ايشان مطرح كنم.
چرا ايشان از من نپرسيد مورد ديگري هم هست؟ مگر وظيفه يك پزشك رسيدن به حال بيماران نيست آيا به دليل اينكه خدمات اين بيمارستان رايگان است آنها اجازه دارند حداقل وقت را به هر بيمار اختصاص دهند و به گونه اي با مردم برخورد كنند كه گويي شما كه به اين بيمارستان آمده ايد حتما از اقشار ضعيف جامعه ايد كه پول نداريد به مطب ما بياييد.
كما اينكه اگر هم اينگونه باشد اين برخوردها كرامت انسانها را زير سؤال مي برد در حالي كه در واقع اين خدمات رايگان نيست و ما ماهيانه حق بيمه خود را پيش پيش پرداخت كرده ايم تا در روز مبادا كه چنين روزي است به دردمان بخورد و از حقمان استفاده كنيم كه متاسفانه بيشتر بر دردمان مي افزايد.
بازار وانتي!
شهروندي با دفتر كيهان تماس گرفت و گفت: منزل ما در محله عامري (خيابان آزادگان حد فاصل تقاطع نهج البلاغه تا مسجد خيري) كه يكي از مناطق قديمي اهواز است واقع شده كه نزديك بازار است و مردم به راحتي مايحتاج خود را از آن تهيه مي كنند اما چند وقتي است كوچه ما به پاتوق وانت هاي ميوه فروش تبديل شده كه صبح تا شب شلوغي و سروصداي آنها آرامش را از ما سلب مي كند، كه علاوه بر مزاحمت براي كسبه موجب سد معبر و ترافيك نيز مي شود كه متاسفانه پيگيري هاي مكرر ما از طريق شهرداري و فرمانداري تاكنون به جايي نرسيده است.
البته اين وانت بارها تنها مشكل اين شهروند نيست و به يك معضل بزرگ براي شهر اهواز مبدل شده است چرا كه عموما در ساعت پايان كار ادارات و اوج بارترافيكي معابر درحساس ترين نقاط شهرمثل ميادين مي ايستند آن هم نه در يك خط و قطاروار بلكه كنار هم و دوبل و سوبل به طوري كه نيمي از خيابان را به اشغال خود درمي آورند و زمينه ساز ايجاد ترافيك هاي سنگين مي شوند و متاسفانه اجرائيات شهرداري و نيروي انتظامي هم نتوانسته از پس آنها برآيد البته هر از گاهي يك جريان تعقيب و گريز بين نيروهاي اجرايي و وانت بار ها رخ مي دهد اما پس از چند روز گويي آبها از آسياب مي افتد و دوباره همان آش و همان كاسه.
لازم به ذكر است پيش ازاين دستگاه هاي متولي جهت ساماندهي و استقرار اين وانت بارها بازارچه هاي محله اي به صورت مغازه اي كيوسكي تدارك ديدند اما متاسفانه شاهد استقرار ميوه فروش هاي وانتي در آنها نبوديم و عملا طرح تثبيت آنها با شكست مواجه شد.
نبايد به سادگي از كنار اين نكته گذشت كه نرخ بالاي بيكاري در خوزستان مزيد بر علت شده تا افراد براي گذراندن امور زندگي به مشاغل كاذب رو بياورند. اما اين چاره كار نيست و هر يك از اين مشكلات راه حل اصولي خود را مي طلبد كه نيازمند برنامه ريزي دقيق مسئولان است.
اهواز-خبرنگار كيهان
 


زوج خوزستاني زندگي مشترك را با ياد شهدا آغاز كردند

هفتكل-خبرنگار كيهان
مراسم عقدكنان زوج باغملكي در فضايي آكنده از عطر و بوي شهادت برگزار شد.
اين زوج جوان كه حسين افتاده و فريبا حيدري آر نام دارند ساكن روستاي واجل بخش صيدون از توابع شهرستان باغملك استان خوزستان هستند كه مراسم عقدكنان خود را در نمايشگاه دفاع مقدس در روستايشان برگزار كردند.
حسين افتاده دانشجوي كارشناسي فيزيك دانشگاه آزاد اسلامي شهرستان رامهرمز و فريبا حيدري آر هم دانش آموز سال سوم دبيرستان رشته علوم تجربي است.
مراسم عقدكنان اين زوج جوان در محوطه نمايشگاه دفاع مقدس روستاي محل سكونت با حضور خانواده هاي معظم شاهد، ايثارگر و حدود 2 هزار نفر از اهالي روستاي واجل و مهماناني از شهرهاي باغملك، ايذه، رامهرمز، اهواز و هفتكل برگزار شد.
خطبه عقد اين زوج توسط حجت الاسلام والمسلمين علي رضا غروي از روحانيان منطقه صيدون قرائت شد و عروس خانم به ياد 5 شهيد والامقام روستاي واجل و 81 شهيد شهر صيدون مهريه خود را 86 سكه بهار آزادي تعيين كرد.
حسين افتاده در گفت وگويي كوتاه با خبرنگار ما از برگزاري مراسم عقدكنان خود در نمايشگاه دفاع مقدس را ارج نهادن به مقام شامخ شهيدان والامقام به ويژه دانشجوي شهيد حجت الله رحيمي مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد باغملك عنوان كرد و گفت: از تمام جوانان و هم سن و سالان خود مي خواهم مراسم ازدواج خود را ساده برگزار كنند و در تمامي مراحل زندگي شهدا را ناظر بر اعمال خود بدانند و در مشكلات زندگي به آنان توسل كنند و هرگز آنان را از ياد نبرند.
روستاي واجل از توابع بخش صيدون در 30 كيلومتري شهرستان باغملك قرار دارد و در دوران دفاع مقدس 5 شهيد والامقام به نام هاي شهيد فرج الله بناري، شهيد زاهد رحماني پور، شهيد عيسي چورنگ صالحي، شهيد تركعلي آخشيخ و شهيد حمدالله احذر را تقديم به آرمان هاي مقدس انقلاب اسلامي كرده است.
 


مسئول كميته حجاب و عفاف همدان:

اجراي قانون حجاب و عفاف از حاكميت آغاز شود

همدان- خبرنگار كيهان:
مسئول كميته حجاب و عفاف همدان گفت: اجراي قانون حجاب و عفاف بهتر است از حاكميت آغاز شود.
سرتيپ پاسدار عبدالرضا آزادي درجلسه شوراي فرهنگ عمومي استان افزود: اجراي قانون عفاف و حجاب تا حدودي در جامعه مهجور مانده است و لذا براي تاثيرگذاري بيشتر شايسته است تا حاكميت از خود شروع كند و در اين راستا ابتدا محيط هاي اداري و كاري وفق موازين شرعي اداره شود تا آثار آن در جامعه نيز مشهود باشد.
وي ادامه: مطابق بررسي هاي اين كميته، ضعف ايمان و آگاهي و عدم شناخت عميق، نياز به خود آرايي و جلوه گري به عنوان عوامل دروني، نيز تهاجم فرهنگي، جنگ نرم، ماهواره، اينترنت، رسانه هاي بيگانه به عنوان عوامل بيروني بي حجابي و بدحجابي شناسايي شدند.
سرتيپ آزادي اضافه كرد: همچنين دانشگاه ها، مراكز تفريحي، مراكز فرهنگي و هنري، اماكن عمومي از جمله مكان هايي هستند كه بيشترين مظاهر بدحجابي در آنها ديده مي شود.
وي يادآور شد: كميته حجاب و عفاف، فعاليت خود را براساس پنج محور شامل بررسي وضعيت و آسيب هاي ناشي از بدحجابي، اقدامات ايجابي، اقدامات سلبي، توليد و ارائه الگوهاي ساده حجاب و بازرسي اجراي قانون در دستگاه هاي اجرايي قرار داده است.
دراين جلسه نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه همدان نيز اظهار داشت: برخي لباس هاي مردانه و زنانه، از جمله مظاهر بسيار بد بر ضد حجاب و عفاف درجامعه هستند كه بايد با فروشندگان و عرضه كنندگان و توليد كنندگان آنها برخورد شود.
آيت ا... غياث الدين طه محمدي تاكيد كرد: اجراي برنامه هاي قانون حجاب و عفاف به تنهايي از يك سازمان برنمي آيد و همه بايد همكاري و كمك كنند.
سپس استاندار همدان گفت: ارائه برنامه هاي كلي براي اجراي حجاب و عفاف راهگشا نيست چرا كه بيش از 30سال است در اين مورد حرف مي زنيم اما فايده اي نداشته و به نتيجه نرسيده ايم.
علي محمد آزاد افزود: طي يك هفته 350 قلاده سگ در شهر همدان به فروش مي رسد و به داخل خانه ها مي رود و اين نشان مي دهد كه با سخنراني نمي شود معجزه كرد بلكه به ايجاد تحول در اساس فرهنگ و ارايه برنامه هاي قابل اجرا، نياز داريم.
 


ايران در كيهان

دوره آموزشي
درچه- خبرنگاركيهان: كلاس هاي مؤسسه بلاغ در شهر درچه از استان اصفهان آغاز به كار كرد.
سرپرست مؤسسه بلاغ در درچه با اعلام مطلب فوق گفت: اين دوره آموزشي با 25 نفر شركت كننده در مدرسه درب كوشك شروع به كار كرد.
حجت الاسلام اسحاقيان در ادامه افزود: مؤسسه بلاغ براي افرادي است كه صبح ها نمي توانند در كلاس هاي طلبگي شركت كنند و به همين منظور همه روزه از ساعت 15 در كلاس هاي حوزه علميه شركت مي كنند و در پايان به آنها مدرك معتبر اعطا مي شود.
افتتاح كارخانه
خوانسار- خبرنگاركيهان: كارخانه شن و ماسه سازي شهرداري خوانسار در زميني به مساحت 20 هزار مترمربع و با اعتباري بالغ بر 8 ميليارد ريال با حضور استاندار اصفهان مورد بهره برداري قرار گرفت.
شهردار خوانسار با اعلام مطلب فوق گفت: اين كارخانه با توجه به نياز شهرداري به مصالح ظرف مدت 9 ماه با ظرفيت توليد 120 تن انواع شن و ماسه درساعت احداث شده است.
سيدحسن شفعتي از اشتغال دايم 15 نفر در اين كارخانه خبر داد و افزود: تأمين مصارف داخلي شهرستان و عدم نياز به حمل مصالح يادشده از شهرستان هاي اطراف ازديگر مزاياي احداث اين كارخانه در خوانسار است.
اهداي فرش
خوانسار- خبرنگاركيهان: يك نيكوكار خوانساري 12 تخته فرش به نوعروسان سادات و ايتام تحت حمايت كميته امداد امام خميني(ره) شهرستان خوانسار اهداكرد.
اكبرمحمدصالحي مديركميته امداد امام خميني(ره) خوانسار با اعلام اين مطلب افزود: ارزش ريالي فرش هاي اهدايي بالغ بر 72 ميليون ريال مي باشد كه همزمان با برگزاري دومين دوره آموزش همسران جوان به نوعروسان تحت حمايت كميته امداد خوانسار اهدا شد.
تأييد انتساب امامزاده
خوانسار- خبرنگاركيهان: امامزاده دختران بكر تحت پوشش اداره اوقاف قرارگرفت.
رئيس اداره اوقاف و امورخيريه شهرستان خوانسار گفت: امامزاده دختران بكر بيدهند خوانسار پس از تأييد علماي شهرستان و مكاتبات صورت گرفته با سازمان اوقاف تحت پوشش اين اداره قرارگرفت.
حجت الاسلام عباس نصيرالاسلامي اظهارداشت: حدود سه سال قبل و طي گودبرداري براي لوله گاز در محله بيدهند خوانسار سنگ قبري تاريخي با حكاكي آياتي از قرآن پديدار شد كه به گفته مردم محلي اين قبر متعلق به دختران بكر و از امامزادگان مورد تكريم بوده است.
بازديد باغ بانوان
زرين شهر- خبرنگاركيهان: معاون دفتر امور بانوان و خانواده استاندار اصفهان از امكانات فاز اول باغ بانوان چمكردان مورد بازديد قرارگرفت.
محرابي شهردار چمكردان درحاشيه اين بازديد گفت: كتابخانه تخصصي، نمايشگاه مد و لباس اسلامي، سالن برگزاري جلسات آموزشي، سالن ورزشي، پيست دوچرخه سواري و كانون فرهنگي اجتماعي بانوان، رستوران و كافي شاپ، تجهيزات ورزشي و پارك بازي كودكان را از جمله امكانات فرهنگي، تفريحي و ورزشي فاز اول باغ بانوان اين شهر عنوان كرد.
عوارض پسماند اصفهاني ها كمتر است
اصفهان- خبرنگار كيهان: در همه شهرهاي كشور عوارض پسماند دريافت مي شود ولي در اصفهان 50 درصد كمتر از ديگر شهرهاي كشور است.
معاون مالي و اداري شهرداري اصفهان با بيان اين مطلب اظهار داشت: در سال 83 عوارض پسماند از شهروندان دريافت مي شد و در زمان فعاليت شوراي دوم شهر حذف شد و دوباره در شوراي سوم شهر دريافت اين عوارض تصويب شد. لذا در همه شهرهاي كشور عوارض پسماند دريافت مي شود ولي در اصفهان 50درصد كمتر از ديگر شهرهاي كشور است.
«سيد مرتضي حسام نژاد» با اشاره به اينكه براساس مصوبه شورا در سال 89 هزينه تمام شده دفن زباله در عوارض محاسبه مي شود، افزود: براساس اين مصوبه هر سال اين عوارض 20 درصد افزايش مي يابد تا در پايان سال سوم به هزينه تمام شده و دفن زباله برسيم.
رشد كشاورزي
كرمانشاه- خبرنگار كيهان: توليدات كشاورزي استان كرمانشاه نسبت به ابتداي دولت نهم 38درصد رشد داشته است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه با اعلام مطلب فوق گفت: كل اراضي مجهز به سيستم هاي نوين آبياري استان 42 هزار هكتار است كه اين سطح مزارع استان مزايايي از جمله: راندمان آبياري، كاهش مصرف آب، افزايش سطوح آبياري و بهره وري بيشتر از آب و در نهايت افزايش ميزان توليدات بخش كشاورزي را در بر خواهد داشت. منصوري در خاتمه اظهار داشت: در سال گذشته ميزان توليدات آبزيان استان كرمانشاه 10هزار و پانصد تن بوده كه پيش بيني مي شود اين ميزان در سال جاري به 15 هزار تن برسد.
دوره بصيرت افزايي
شيراز- خبرنگار كيهان: دومين دوره بصيرت افزايي «عمار» ويژه نيروهاي پليس در شيراز برگزار شد.
فرمانده انتظامي فارس با اعلام مطلب فوق گفت: اين دوره ها پيش از اين به مدت 6 سال در شهر قم برگزار مي شد كه بصورت پياپي به مدت 2 سال در استان فارس براي پرسنل نيروي انتظامي برگزار مي شود.
سجاديان در ادامه افزود: در اين دوره 700 نفر از نيروهاي پليس در 7 روز آموزش هاي لازم را توسط اساتيد و روحانيون برجسته كشور و استان فارس فرا گرفتند.
خدمات آب و فاضلاب
اهواز- خبرنگار كيهان: 6 شهر جديد خوزستان زير پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار گرفتند.
سرپرست شركت آب و فاضلاب خوزستان گفت: با افزوده شدن 6 شهر جديد به زيرمجموعه شركت آبفا خوزستان در سال جاري، حوزه فعاليت ما به 57 شهر گسترش يافت.
محمدعلي صنيعي نژاد با اعلام اين خبر اظهار داشت: شهرهاي چوئبده از شهرستان آبادان، حمزه از شهرستان دزفول، دارخوين از شهرستان شادگان، شرافت از شهرستان شوشتر و صالح شهر و تركالكي از شهرستان گتوند در سال گذشته تحت پوشش قرار گرفتند و در سال جاري نيز شهرهاي ديگري همچون چغاميش از دزفول، گوريه از شوشتر، جنت مكان و سماله از گتوند، مشراگه از رامشير و صالح مشطت از شوش به مجموعه آب شهري افزوده شدند.
 


90 ساله هاي رشتي جشن گرفتند

رشت-خبرنگار كيهان:
براي نخستين بار در كشور جشن نكوداشت 90 ساله ها در رشت برگزار شد.
در اين جشن كه با نام پيام رسانان شهر باران برگزار شد حدود 120 نود ساله شهر رشت حضور داشتند.
تكريم سالمندان و تبادل تجارب آنان براي داشتن شهري پويا از اهداف برگزاري اين جشن اعلام شد.
در اين جشن از تمبر يادبود 90 ساله هاي رشت رونمايي شد. اجراي موسيقي محلي، نمايش عكسهاي تاريخي رشت از ديگر برنامه هاي جانبي نخستين جشن نكوداشت 90 ساله هاي رشت بود.
 


مولد برق خورشيدي در ايوان غرب افتتاح شد

ايوان غرب- خبرنگار كيهان:
طرح مولد برق خورشيدي در منطقه شيره زول شهرستان ايوان غرب به بهره برداري رسيد.
طي مراسمي كه با حضور مسئولان استان ايلام و شهرستان ايران غرب در منطقه عشايرنشين شيره زول اين شهرستان برگزار شد طرح مولد برق خورشيدي 1500 كيلوواتي اين منطقه مورد بهره برداري قرار گرفت.
طرح مولد برق خورشيدي منطقه شيره زول با هزينه اي بالغ بر 400 ميليون ريال و طي سه ماه اجرايي شده است. با بهره برداري از اين طرح 5 خانواده از نعمت برق برخوردار شدند. يك هزار و 275 خانوار عشايري در ايوان غرب زندگي مي كنند. خبر ديگري از ايوان غرب حاكي است يك فرد نيكوكار 50 ميليون ريال براي سفر 43نفر از مددجويان كميته امداد امام خميني ايوان غرب به مشهد مقدس اختصاص داد.
 


برقراري پرواز جزيره كيش به قشم

جزيره كيش- خبرنگاركيهان:
شركت هواپيمايي فراز قشم فعاليت مجدد خود را از جزيره كيش به قشم آغازكرد.
شركت هواپيمايي فراز قشم با 4 فروند فوكر 50 فعاليت مجدد خود را در مسير رفت و برگشت قشم به بندرعباس- شيراز و جزيره كيش آغاز كرد.
براساس اين گزارش، بابرقراري خط پروازي قشم- كيش مسافران و گردشگران قشمي مي توانند به آساني و به طور مستقيم به جزيره كيش سفر كنند.
گفتني است: هم اكنون13شركت هواپيمايي در فرودگاه بين المللي جزيره كيش فعاليت مي كنند.
 


برداشت پنبه در پارس آباد مغان آغاز شد

پارس آباد مغان- خبرنگار كيهان:
برداشت چين اول وش پنبه از 2019 هكتار از اراضي زير كشت اين محصول در پارس آباد مغان آغاز شد.
مدير جهاد كشاورزي پارس آباد مغان با اعلام مطلب بالا افزود: در سال زراعي جاري حدود 6 هزار تن وش پنبه از مزارع زير كشت اين شهرستان برداشت مي شود.
حسن روحي با اعلام اينكه پس از تصفيه پنبه برداشت شده در كارخانه هاي پنبه پاك كني، 2 هزار تن محلوج پنبه به دست خواهد آمد، افزود: از دهه گذشته سطح زير كشت پنبه در اين شهرستان به دلايل مختلف از جمله مسايل بازرگاني، نوسانات قيمت وش و محلوج، بالا بودن هزينه تمام شده و برداشت به شيوه دستي و سنتي به تدريج از حدود 20 هزار هكتار به 2 هزار هكتار كاهش يافته و جاي خود را به محصولات رقيب داده است.
 


دستگردان منطقه اي ثبت شده در آثار ملي ايران

دستگردان در لغت به معناي زمين و ملك زراعتي است. واژه دستگردان بنابر نقل معمرين و افراد آگاه به اين منطقه نخست دشت گردان (به ضم گاف) بوده و وجه تسميه آن را دلاوري شجاعت و جوانمردي ساكنين منطقه مي دانند. به هر حال واژه (دشت گردان) در اثر كثرت استعمال و دگرگوني واژه ها به تدريج به (دست گردان) و سپس (دستگردان) تغيير يافته است. بخش دستگردان از بزرگ ترين بخش هاي استان يزد است كه قدمت آن به قرن 6 هجري مي رسد در پيدايش اين بخش چنان كه از كهنسالان آن زبان به زبان تاكنون نقل شده است، سرزميني سرسبز و بسيار بزرگ بوده است كه قهر طبيعت و بروز خشكسالي هاي متوالي آن را به كويري لم يزرع مبدل ساخته است. بخش دستگردان اكنون ميراث دار تاريخ و فرهنگي كهن است، فرهنگي كه به مردمان سختكوش اين بخش آموخته است تلاش و كوشش خود را با اقليم خنك منطقه تطبيق دهند و اين تلاش را در معماري خويش به صراحت آشكار سازند وجود آثاري چون مسجد قديم دستگردان با قدمت بيش از هزاران سال، آب انبارها، رباط ده محمد و رباط زنگيچه قلاع اسماعيليه، غار كوه سفيد و خانه هاي خوانين در روستاهاي هودر، بادام تك و مهارت در معماري اين بناها گواه اين مدعاست. در سال هاي اخير خانه شجاع سنگچولي و قلعه حسن آباد شجاع و رباط ده محمد و خانه غياثي در روستاي منصوريه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. بخش دستگردان به مركزيت شهر عشق آباد با مساحت 12000 كيلومترمربع و جمعيتي حدود 15000 نفر در فاصله 105 كيلومتري مركز شهرستان طبس و در فاصله 500 كيلومتري مركز استان يزد قرار دارد اين بخش كه مشتمل بر 93 روستاي مسكوني و دو دهستان به نام دهستان كوه يخاب به مركزيت روستاي تپه طاق و دهستان دستگردان به مركزيت شهر عشق آباد است از شمال به شهرستان بردسكن، از جنوب به بخش مركزي شهرستان طبس، از غرب به استان سمنان و از شرق به بخش بشرويه منتهي مي شود. طول و عرض جغرافيايي آن 56 درجه طول شرقي تا 57 درجه طول شرقي و 33 درجه عرض شمالي تا 35 درجه عرض شمالي است مردم اين بخش به زبان فارسي و لهجه دستگرداني صحبت مي كنند، تاريخ گواهي مي دهد كه به اين بخش قدوم مبارك حضرت علي بن موسي الرضا«ع» در مسير تاريخي ايشان از مدينه به مرو را بر پيكره خود ديده و بدان تبرك يافته است و بدين خاطر است كه به مقدم الرضا شهرت يافته است. 64 حلقه چاه كشاورزي و بيش از 80 رشته قنات و چشمه در بخش دستگردان وجود دارد كه كشاورزان را به فعاليت واداشته است. از محصولات عمده كشاورزي اين بخش، گندم، جو، سير، كنجد، زعفران، پسته، پنبه، آفتابگردان، ذرت و علوفه را مي توان نام برد. اين بخش عظيم كه در دل كوير واقع شده است، گنجينه اي از بركات ذات اقدس الهي را در درون خويش نهفته دارد، زمين هاي مستعد كشاورزي كه به علت كمبود آب كشت نمي شود از دغدغه هاي بزرگ كشاورزان اين منطقه است، معادن بسيار غني و متعدد از قبيل ذغال سنگ، خاك صنعتي، بتنونيت، باريت منگنز، بوكسيت، سيليس، سنگ آهن، گچ، سولفات سديم، سرب و روي و ده ها معدن ديگر كه برخي فعال و برخي ديگر نيز بلااستفاده مانده اند مويد اين مطلب است كه اين بخش دورافتاده سرشار از استعدادهاي بالقوه است، به گونه اي كه برخي كارشناسان به دليل وجود معادن متعدد و مختلف اين بخش را كلكسيون معادن ناميده اند. اكثريت روستاهاي اين بخش از نعمت برق و تلفن و آب بهداشتي برخوردار هستند، راه ارتباطي روستاهاي بزرگ و پرجمعيت بخش به شهر عشق آباد آسفالت و راه برخي روستاها نيز خاكي است. 26 روستا بخش داراي شوراي اسلامي و دهياري است و فعاليت دهياري در برخي از روستاها چشمگير و چهره روستاها را نيز دگرگون كرده است. افزون بر 35 اداره و نهاد دولتي در بخش دستگردان امور روزمره مردم را انجام مي دهند و نبود برخي از ادارات از جمله نمايندگي تربيت بدني، فرهنگ و ارشاد اسلامي، تبليغات اسلامي، اوقاف و امور خيريه، بانك رفاه كارگران، دادگاه عمومي اداره ثبت اسناد و املاك و... با توجه به بعد مسافت تا مركز شهرستان، مشكلاتي را براي مردم به وجود آورده است. از بعد فرهنگي مردم اين بخش يكدست شعيه بود و در مناسبت هاي اسلامي به ويژه رمضان و محرم و صفر و در مناسبت هاي انقلاب اسلامي حضور آنان چشمگير و پررنگ است، نماز عبادي و سياسي جمعه نيز دو سال است كه با حضور كم نظير مردم برگزار مي شود، در دهستان دستگردان فرهنگ كار و تلاش و سختكوشي فرهنگ حاكم و در دهستان كوه يخاب نيز دوطايفه سختكوش عشايري ايلخاني و طاهري تجربه اي كهن در زمينه دامپروري دارند و وجود هزاران راس دام در اين دهستان، ضرورت ايجاد نمايندگي امور عشايري را در بخش دستگردان دوچندان مي كند روند مهاجرت در سال هاي گذشته و طبق سرشماري سال 1385 بسيار زياد و در اكثر روستاها با افت جمعيت و تنها در مركز بخش با اضافه جمعيت روبرو است. مهمترين علت مهاجرت بيكاري و عدم اشتغال ذكر شده است و مهاجران به شهرهاي كاشمر، بردسكن، تهران، مشهد و سمنان، طبس و يزد كوچ مي كنند. اغلب مردم دهستان كوه يخاب به دامداري و در دهستان دستگردان به كشاورزي و خدمات مشغولند. در بخش افزون بر 350واحد صنفي وجود دارد. وجود 136000 دام سبك (گوسفند و بز) 2300 نفر شتر و 2200 راس گاو بخش دستگردان را به قطب دامپروري مبدل ساخته است كه متاسفانه بروز خشكسالي هاي متوالي آن را رو به انحلال و نابودي مي كشاند. آب شرب شهر عشق آباد در حال حاضر از طريق سه حلقه چاه حفرشده در 13 كيلومتري عشق آباد در دشت هودربا آبدهي 47ليتر در ثانيه تامين مي شود. آب در مخزن 2000 مترمكعبي ذخيره و پس از كلرزني و طي مسافت 13كيلومتر با لوله 350ميليمتري به شهر وارد مي شود. آب روستاهاي دهستان دستگردان از طريق مجتمع آبرساني زمزم تامين مي شود، در حالي كه روستاهاي دهستان يخاب با مشكل شديد كمبود آب شرب و بهداشتي مواجه هستند و آب مورد نياز آنان از طريق 2 دستگاه تانكر تامين مي شود. بركات انقلاب اسلامي در چهره شهر عشق آباد و روستاهاي بخش دستگردان جلوه اي ديگر دارد. راه اندازي پست 132 كيلومتري ولت عبور خط آهن و احداث ايستگاه محل مسافر، فيبر نوري، راه اندازي تلفن همراه، احداث تالار فرهنگيان، احداث ساختمان شهرداري و ارتقاي عشق آباد به شهر، ارتقاي پاسگاه انتظامي و راه اندازي پاسگاه انتظامي در روستاي تپه طاق، مرمت قنوات، كانال كشي و احداث استخرهاي ذخيره آب، احداث پايگاه هاي اورژانس جاده اي و ده ها مورد ديگر تنها گوشه اي از اين خدمات ارزنده است، با اين وجود هنوز غبار محروميت بر چهره اين بخش خودنمايي مي كند و زدودن اين غبار همت و تلاش مسئولان محترم و مردم كوشاي اين ديار را مي طلبد، هنوز تعداد 32 روستا و محله در بخش از نعمت آب آشاميدني محروم هستند.
جمعي از اهالي دهستان يخاب
 


انتصابات جديد در شهرستانها

زرين شهر- خبرنگاركيهان: طي مراسمي عباس اقبال به عنوان فرماندار جديد شهرستان لنجان تعيين شد.
كرج- خبرنگاركيهان: طي حكمي از سوي سرپرست جمعيت هلال احمر استان البرز داوود رجبي به عنوان سرپرست معاونت امداد و نجات استان منصوب شد.
¤ طي حكمي از سوي مديركل بهزيستي استان البرز، حميد عبدالله پور به عنوان سرپرست اداره بهزيستي شهرستان كرج منصوب شد.
خوانسار- خبرنگاركيهان: طي مراسمي در دادگستري شهرستان خوانسار سيدمحمدجوادي به عنوان دادستان جديد دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان خوانسار معرفي شد.
مشهد- خبرنگاركيهان: طي مراسمي آريا حجازي به عنوان مديركل جديد پزشكي قانوني خراسان رضوي معرفي شد.
وزوان-خبرنگاركيهان: طي مراسمي رستم اماني پور با حكم استانداري اصفهان به سمت شهردار وزوان منصوب شد.
اراك- خبرنگاركيهان: رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان مركزي با صدور حكمي محسن حسني را به عنوان سرپرست اداره ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات اين دانشگاه منصوب كرد.
هويزه- خبرنگاركيهان: طي مراسمي حسين عبدي به عنوان فرمانده جديد نيروي انتظامي شهرستان هويزه معرفي شد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14