(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 مهر 1391 - شماره 20326

كم خون ها بخوانند
مرحله نوجواني از نظر اسلام
اختلالات خواب سالمندان
قرص و شربت چه زماني فاسد مي شود؟
ليموترش معجزه مي كند
عصبي ها و كم خواب ها كاهو بخورند
بي رغبتي به تحصيل


كم خون ها بخوانند

بيماري كم خوني يا آنمي(Anemia) زماني بروز پيدا مي كند كه تعداد هموگلوبين خون كاهش پيدا كند. هموگلوبين به گلبول هاي قرمز خون در حمل اكسيژن از ريه به تمام اندام هاي بدن كمك مي كند. رنگ قرمز خون نيز به دليل وجود هموگلوبين آن است.
علت برخي از موارد كم خوني ها، مسائل تغذيه اي است و برخي به تغذيه ربطي ندارد، اما با تغيير شيوه تغذيه مي توان آنها را درمان كرد. در مورد اول بايد گفت كمبود شديد پروتئين، آهن، ويتامين ب12، اسيدفوليك و يا كمبود مجموعه اي از ويتامين ها و بيوتين و ويتامين ب6 به كم خوني منتهي مي شوند. انواع نادر كم خوني به دليل كمبود شديد دريافت مس و يا عناصر ديگر رخ مي دهد.
شايع ترين انواع كم خوني تغذيه اي در كشور ما به دليل كمبود آهن، پروتئين و كمبود اسيدفوليك در دوران بارداري رخ مي دهد كه طبيعي است چون سوءتغذيه عامل بروز آن است و با اصلاح شيوه تغذيه مي توان آن را درمان كرد. البته در مواردي مي توان از مكمل ها و در موارد نادرتري از تزريق خون به بيمار براي درمان استفاده كرد.
همچنين كم خوني به دليل خونريزي شديد پس از يك عمل جراحي عمده، اهداي خون به دفعات مكرر، برخي انگل ها، مصرف داروهاي خاص، بيماري هاي بدخيم مثل سرطان ممكن است رخ بدهد كه بايد با توجه به نظر متخصص، درباره عامل اصلي كم خوني و درمان موردنياز تصميم گيري شود.
نشانه هايي از ابتلا به كم خوني
¤ اگر بيشتر اوقاف غذاهاي فرآيندشده و آماده بخوريد، يا بعضي وعده هاي غذايي (مثل صبحانه) را از برنامه غذايي تان حذف كنيد، يا ريزه خواري داشته باشيد، يا از همه گروه هاي غذايي استفاده نكنيد، ممكن است آهن و ساير موادمغذي را به مقدار كافي دريافت نكنيد. دراين صورت، اگر علائم ذكرشده در بالا را داشتيد، احتمالا دچار كم خوني هستيد.
¤ كم خوني مي تواند در اثر مشكلات پزشكي اصولي و دريافت يا جذب ناكافي آهن در بدن به وجود آيد. تنها راه تشخيص كم خوني، دادن آزمايش خون است. اگر فكر مي كنيد دچار كم خوني هستيد، حتما به پزشك مراجعه كنيد.
¤ اگر نسبت به كم خوني خود شك داريد، هرگز مقادير بالاي مكمل هاي آهن را مصرف نكنيد، زيرا دريافت مقادير زياد آهن، مسموميت زاست و عوارض بدي دارد.
براي تشخيص قطعي كم خوني بايد به پزشك مراجعه كنيد و خودتان براساس علائم بالا نمي توانيد بگوييد حتما دچار كم خوني هستيد، زيرا علائم كم خوني مي تواند مشابه علائم ساير بيماري ها باشد و كمبود آهن به تنهايي، علت بروز كم خوني نيست.
علل كم خوني فقر آهن
هر شرايطي كه به از دست دادن آهن (به هر طريقي) و جايگزين نشدن آن بينجامد، به كم خوني فقر آهن منجر مي شود. از دست دادن آهن ممكن است به صورت خون ريزي از دستگاه گوارش و... باشد. دستگاه گوارش محل شايعي براي از دست دادن خون به صورت بيمارگونه است.
از جمله علل كم خوني فقرآهن مي توان به موارد زير اشاره كرد:
¤ بدخيمي هاي دستگاه گوارش، زخم هاي معده و اثني عشر، انگل ها و...
¤ افرادي كه بنا به دلايلي بايد مرتبا خون بدهند (مثلا به دليل افزايش بيمارگونه در تعداد سلول هاي قرمز خون) نيز درمعرض كم خوني فقرآهن هستند.
¤ كمبود آهن در رژيم غذايي موجب فقدان جايگزين مناسب براي آهن از دست رفته مي شود.
¤ افزايش نياز در نوجوانان يا خانم هاي باردار نيز علت شايع ديگري است.
اگر بخواهيم شرايط به وجود آورنده كم خوني فقر آهن را به طور خلاصه مرور كنيم، مي توانيم آنها را به عنوان عواملي درنظر بگيريم كه باعث تخليه ذخاير آهن بدن مي شوند كه شامل موارد زير است:
¤ رشد سريع در شيرخوارگي و نوجواني
¤ اهداي بيش از اندازه خون
¤ مصرف ناكافي آهن در غذاها
به دنبال تخليه ذخاير آهن، ساخت گلبول هاي قرمز در خون ادامه مي يابد و اين درحالي است كه آهن در دسترس اين سلول ها نيست. به اين ترتيب مقدار آهن به كار رفته در آنها كاهش مي يابد و اين امر به بروز علائم مختلف منجر مي شود.
درمان
تعيين نوع و روش درمان به عواملي مانند سن بيمار، وضعيت سلامتي و پزشكي او، ميزان و شدت كم خوني فقرآهن و علت ايجادكننده آن، تحمل بيمار براي درمان و... بستگي دارد.
اول از همه، مصرف غذاهاي با آهن بالا توصيه مي شود مثل: گوشت قرمز، گوشت سفيد، ماهي و حبوبات.
از طرف ديگر امروزه فرآورده هايي به صورت قرص و... وجود دارد كه محتوي آهن است و مي تواند ذخاير تخليه شده را به حالت طبيعي برگرداند. از عوارض اين داروها، ايجاد ناراحتي گوارشي است كه بيمار نمي تواند آن را تحمل كند. به خصوص اينكه بهتر است اين داروها با معده خالي يا همراه با آب پرتقال مصرف شوند و اين حالت به عارضه ناراحتي گوارشي دامن مي زند. به خاطر داشته باشيد كه بايد هميشه اين داروها را مثل هر داروي ديگري، دور از دسترس كودكان نگهداري كنيد.
در مواردي نياز به مصرف آهن به صورت تزريقي است. نكته مهم در درمان اين است كه در صورت بروز عوارض، پزشك معالج خود را مطلع كنيد تا اقدامات لازم صورت گيرد و تحت هيچ شرايطي به صورت خودسرانه دارو را قطع يا شروع نكنيد.
 


مرحله نوجواني از نظر اسلام

نوجواني مرحله اي حساس در زندگي انسان است و از نظر اسلام سن تكليف محسوب مي شود. متخصصان و پژوهشگران علوم آموزشي، روانشناسي و جامعه شناسي اعتقاد دارند نوجواني مهمترين مرحله زندگي است. در واقع مي توان گفت انسان ميان دو قطب مثبت و منفي قرار گرفته و از دست دادن تعادل تبعات ناگوار زيادي بر روي زندگي او مي گذارد كه اين مساله در دوران نوجواني نمود بيشتري پيدا مي كند.
مرحله اي طبيعي
نوجواني مرحله اي طبيعي در زندگي انسان به شمار مي رود و روند رشد فيزيكي او با طغيانگري، استقلال طلبي و فردگرايي همراه است مرحله نوجواني را مي توان به توازن ميان امواج دريا تشبيه كرد كه فرد در آن دوران دچار تغييرات مهمي مي شود تا بتواند فصل جديدي از زندگي اش را آغاز كند.
تربيت نوجوان بايد به گونه اي باشد كه او دچار گم گشتگي نشود. وي در اثر نفوذ غرايز به دنبال كشف مسائل جديد است و رفتار متمردانه اي از خود بروز مي دهد. از آنجا كه نوجوان فاقد تجربه كافي است اين مسائل مي تواند به عدم تعادل در زندگي او منجر شود.
تربيت نوجوان
از نظر اسلام بايد كودك را به مدت هفت سال آزاد گذاشت، 7 سال به او نظم آموخت و 7سال همراه و ياور او بود.
7 تا 14سالگي دوران بسيار حساسي در شكل گيري آينده كودكان محسوب مي شود و بين 14 تا 21 سالگي بايد نظارت كافي بر روي نوجوانان صورت گيرد، يعني تا زماني كه رفتاري طبيعي و توام با آينده نگري بروز دهند.
البته ما قصد نداريم مشكلات مرحله نوجواني را كم اهميت جلوه دهيم ولي والدين بايد بدانند رفتار سختگيرانه آنها باعث مي شود فرزندشان در لاك خود فرو رود و به مشكلات روحي دچار گردد.
از سوي ديگر نبايد آن قدر به نوجوانان آزادي عمل داد كه تعادل زندگي آنها برهم بخورد. والدين عزيز! در تربيت نوجوان خود اعتدال را رعايت كنيد.
رفتارهاي ناپسند
از مشخصات مرحله نوجواني فقدان تجربه و خامي است و به همين دليل شاهد رفتارهاي ناپسند نوجوانان هستيم. آيا اسلام راهكاري براي اصلاح رفتار نوجوانان و محافظت از آنها در مقابل خطرات دارد؟ از نظر دين اسلام والدين بايد قبل از رسيدن فرزندشان به مرحله نوجواني، از لحاظ روحي با وي كار كرده و زمينه آشنايي اش را با خداوند فراهم آورند.
انسان مسلمان- چه زن و چه مرد- بايد از اعتماد به نفس بالايي برخوردار باشد و حق دارد به موجودي مستقل تبديل شود وقتي كودك به سن پختگي روحي برسد و بتواند كارهاي خود را به خوبي انجام دهد دوران استقلال وي فرا مي رسد.
زماني يك كودك به مرحله پختگي خواهد رسيد كه بتواند رفتاري مناسب و توام با اعتدال را در پيش بگيرد. بنابراين نوجواني مرحله اي غيرطبيعي نيست بلكه دوراني است كه انسان از مرحله رشد به مرحله پختگي گام مي نهد.
مرحله پختگي
از نظر اسلام انسان بالغ مسئول رفتارهاي خود- چه مثبت و چه منفي- است. در واقع غرايزي كه بر روي انسان تأثير مي گذارند از بلوغ تا پايان عمر وجود دارند. برخي از افراد در دهه هاي چهل، پنجاه و شصت زندگي خود همچنان در مرحله نوجواني سير مي كنند!
بنابراين نمي توان سن خاصي را به عنوان مرحله پختگي نام برد.
راهنمايي
والدين بايد قبل از فرارسيدن مرحله نوجواني فرزندشان از نظر روحي به كمكش بشتابند و او را از راهنمايي هاي خود بي نصيب نگذارند. اين كار بايد به گونه اي باشد كه نوجوان براي رويارويي با چالش هاي جديد آمادگي لازم را پيدا كند.
نوجوان مسلمان نبايد ذهن بسته اي داشته باشد بلكه بايد در مورد مسائل مختلف بينديشد.
ازدواج زودهنگام
اسلام از ازدواج زودهنگام استقبال مي كند و بر روي آسان كردن اين امر تأكيد دارد. دانشجويان مي توانند با كم كردن از سطح توقعات خود، ضمن ادامه تحصيلات، زندگي زناشويي تشكيل دهند.
متأسفانه برخي از مردم بر اين عقيده اند كه قبل از 30 سالگي امكان ازدواج كردن وجود ندارد ولي اين تصور، غلط است.
آموزش
آيا از نظر اسلام آموزش مسائل زناشويي به نوجوانان درست است؟ پاسخ اين سؤال، مثبت است البته در صورتي كه اين كار به شيوه درستي انجام شود درواقع بايد نگاه جامعه به اين گونه مسائل تغيير كند.
عشق
نظر اسلام راجع به عشق چيست؟ اسلام مي خواهد انسان ها- چه مرد و چه زن- عشق را تجربه كنند. عشق يعني توجه به نيازها و علائق طرف مقابل و اين از نظر دين اسلام امر بسيار پسنديده اي است.
مسلمانان نبايد نسبت به يكديگر بي توجه باشند. امام جعفر صادق(ع) مي فرمايند: « آيا مذهب چيزي به جز عشق است؟!»
بيشتر نوجوانان نسبت به زيبايي فيزيكي توجه خاصي دارند ولي اسلام عشقي را مي پسندد كه به ازدواج منتهي شود.
هيچ اشكالي ندارد كه يك مرد عاشق يك زن شود، زيبايي اش را تحسين كند و به فكر ازدواج با او بيفتد ولي رابطه اي كه از حدود شرعي فراتر رود مردود است زيرا مشكلات اخلاقي را به همراه دارد و موجب گمراهي بشر ا ز راه راست مي شود. درواقع بهتر است عشق پس از ازدواج شكل بگيرد.
وقتي از عشق به عنوان يك حالت روحي كه دست خود انسان نيست حرف مي زنيم نمي توانيم هيچ قانوني را در اين زمينه تحميل كنيم.
خداوند هرگز انسان را به خاطر آنچه از اختيار او خارج است مسئول نمي داند. با اين حال مسلمانان بايد احساسات خود را تحت كنترل داشته باشند و در اولين نگاه اختيارشان را از دست ندهند و اين مسئله نه تنها در ازدواج بلكه در هر رابطه انساني ديگري- مثل دوستي- صادق است.
انواع عشق
گروهي اعتقاد دارند كه عشق بر دو نوع است: عشق غريزي و عشق افلاطوني. گاهي انسان عاشق ظاهر طرف مقابل مي شود ولي عشق واقعي احساسي انساني است كه بر پايه احترام متقابل شكل گرفته باشد.
 


اختلالات خواب سالمندان

خواب يكي از ضروري ترين نيازهاي بدن است كه هرگونه تغيير در كيفيت يا كميت آن مي تواند اثرات سوئي بر سلامتي فرد بگذارد. اما اين مسئله در سالمندان اهميت بيشتري پيدا مي كند كه توجه جدي خانواده ها را مي طلبد.
اختلالات خواب يكي از شايع ترين شكايات سالمندان هنگام مراجعه به پزشك است كه معمولا به شكل پرخوابي يا كم خوابي بروز مي كند. علاوه بر اين عده اي از سالمندان نيز از بدخوابي ناراحت هستند كه با دو مشكل قبل فرق مي كند.
كم خوابي در اكثر سالمندان ديده مي شود. از آنجا كه ساختار زندگي فرد سالمند تغيير مي كند و فعاليت فيزيكي او در طول روز كاهش مي يابد، نياز به خواب نيز كاهش مي يابد، كه عموماً از طرف خود سالمند و خانواده كم خوابي تلقي مي شود. اما به لحاظ اينكه بدن ما باتوجه به وضعيت فيزيكي، ميزان خواب را تنظيم مي كند، وقتي فعاليت بدني كم شود قاعدتاً نياز به خواب نيز كاهش مي يابد. به طوري كه 5 تا 6 ساعت خواب مي تواند نيازهاي سالمند را تامين كند. علاوه بر اين چون سالمندان اوقات بيكاري زيادي دارند معمولا ساعات زيادي از روز دراز كشيده هستند و استراحت مي كنند. همين چرت زدن هاي مقطع روزانه نيز جز ساعت هاي خواب شبانه روز محسوب مي شود و در نتيجه از زمان خواب شبانه مي كاهد. در واقع تغيير در الگوي زندگي به شكل استراحت و كاهش فعاليت و ورزش، الگوي خواب را نيز تغيير مي دهد.
همچنين سالمندان معمولا برنامه غذايي منظمي ندارند كه يا به علت تنهايي يا بي حوصلگي است. اين بي نظمي در غذا خوردن نيز مي تواند در خواب تداخل ايجادكند. به همين خاطر به سالمندان توصيه مي شود صبحانه، ناهار، شام و ميان وعده ها را سر ساعت منظم ميل كنند. مسئله ديگر در الگوي سالمندان كاهش مرحله عميق خواب است. ممكن است فرد ساعت هاي مستمر در رختخواب است و حتي اطرافيان نيز مي گويند كه 7 يا 8 ساعت خوابيده است اما وقتي بيدار مي شود از نخوابيدن ناراحت است. در واقع به خاطر اينكه اغلب ساعت هاي خواب سطحي است و فرد به طور مكرر و مقطعي بيدار مي شود تصور مي كند كه تمام اين مدت بيدار بوده است.
اختلال ديگر سالمندان پرخوابي است. در اين حالت فرد اغلب اوقات دراز كشيده يا خواب است. در صورتي كه با الگوي پرخوابي در سالمندان مواجه شديد حتماً بايد با پزشك مشورت كنيد. علت پرخوابي معمولا مصرف داروهاي طبي مختلف مانند داروهاي بيماري هاي قلبي عروقي است كه حالات خواب آلودگي و كسالت را در پي دارد. افسردگي در سالمندان غالبا با بي خوابي همراه است اما در موارد نادري پرخوابي مي تواند علامتي از افسردگي باشد. به علاوه بايد ببينيم كساني كه از پرخوابي شكايت دارند واقعاً مدت خواب آنها افزايش يافته يا دچار بي حوصلگي هستند. چرا كه در اكثر اوقات بي انگيزگي و بي حالي باعث مي شود فرد مدت طولاني در رختخواب بماند. همچنين بسياري از بيماري هاي قلبي و اختلالات جدي كليوي نيز با گيجي و خواب آلودگي همراه است. اگر در مقطعي متوجه شديم كه فرد دچار اين علائم شده است بايد با پزشك مشورت كنيم.
علاوه بر دو مشكلي كه در بالا اشاره شد بدخوابي نيز در بعضي سالمندان ديده مي شود. اما برخلاف اينكه بي خوابي و پرخوابي بر كميت خواب تاثير مي گذارند بدخوابي كيفيت خواب را تحت تاثير قرار مي دهد. البته بدخوابي معمولا در نوجوانان و جوانان ديده مي شود و در صورتي كه سالمند علائمي از بدخوابي مانند كابوس هاي مكرر، وحشت شبانه و راه رفتن در خواب را داشته باشد بايد به پزشك مراجعه و علت بررسي شود.
يكي از شايع ترين علل بدخوابي آسيب هاي شناختي مانند دمانس مي باشد، خصوصاً زماني كه محل زندگي فرد تغيير مي يابد.
راهكارهايي براي بهبود خواب سالمندان:
- توجه به الگوي تغذيه مناسب
- توجه به اينكه الگوي خواب سالمندان كاهش مي يابد. لذا از مصرف قرص هاي آرام بخش و خواب آور پرهيز شود.
- تنظيم برنامه زندگي براساس الگوي خواب
- انجام فعاليت هاي منظم ورزشي، 2 تا 3 بار در هفته و هر بار به مدت نيم ساعت
- پرهيز از تماشاي فيلم هاي مهيج هنگام غروب
- اجتناب از مصرف سيگار و ساير مواد محرك مانند قهوه
- دوش آب گرم قبل از رفتن به رختخواب
- ميل كردن نوشيدني گرم مانند شير گرم قبل از خوابيدن
- دوري از استرس و مسائلي كه باعث اشتغال ذهني مي شود يا كسب مهارت هاي لازم براي مقابله با آنها
- خوابيدن در اتاق آرام و بستر راحت؛ به دور از نور و صداي شديد
- در صورت مصرف داروهاي مختلف با پزشك مشورت شود. در بعضي موارد مشكلات خواب جز عوارض داروهاست.
مريم سادات كاظمي
 


قرص و شربت چه زماني فاسد مي شود؟

همه مي دانند كه داروها تاريخ مصرف دارند و نمي توان براي هميشه آنها را نگه داشت اما خيلي افراد در موقع استفاده، وسوسه مي شوند و ترجيح مي دهند اين نكته مهم را فراموش كنند. با گذشت زمان، داروها غيرقابل مصرف مي شوند؛ برخي از آن ها تاثيرشان را از دست مي دهند در حالي كه مصرف برخي ديگر براي سلامتي مضر است. به همين خاطر بايد تاريخ مصرف داروها را جدي گرفت.
شركت هاي توليد دارو نيز فقط تا زمان اتمام تاريخ مصرف، تاثير و سلامت محصولشان را تضمين مي كنند و بعد از آن تاريخ، خود دارو ممكن است عامل بيماري شود تا كمك به سلامتي.
واقعيت اين است كه گاهي ممكن است دارويي پيش از تمام شدن تاريخ مصرفش فاسد يا غيرقابل استفاده شود. اين امر وقتي اتفاق مي افتد كه داروها درست نگهداري نشوند.
كارشناسان توصيه مي كنند كه بهتر است همه داروهايي كه بيرون از يخچال هستند را در اتاق خواب نگهداري كرد. چرا كه اتاق خواب معمولا خنك و تاريك است. حمام و دستشويي نامناسب ترين جا براي نگهداشتن داروها هستند. چرا كه رطوبت بالاي آن باعث فاسد شدن داروها مي شود.بايد در نظر داشت كه تاريخ مصرف، فقط براي داروهايي است كه درشان باز نشده است و خلوص و اثرگذاري دارو تا پايان تاريخ مصرف به شرطي تضمين مي شود كه درب دارو باز نشده باشد. به همين خاطر پس از اين كه درب دارو باز شد نمي توان به مدت طولاني آن را نگه داشت.
در ارتباط با قرص ها معمولا كمتر مشكلي ايجاد مي شود اما در مورد قطره چشم، اسپري بيني، شربت و پماد مسئله متفاوت مي شود. چرا كه اين داروها مدت زيادي پس از باز شدن درشان قابل استفاده نيستند. به طور خلاصه مي توان گفت در هر دارويي كه آب وجود داشته باشد، مشكل ميكروبي شدن آن نيزوجود دارد.
پس شربت ها و قطره هاي باز شده ديگر تا زمان تاريخ مصرفشان قابل استفاده نيستند. اما از كجا مي توان فهميد كه پس از باز كردن اين داروها تاچه زماني مي توان از آن ها استفاده كرد؟
در پاسخ به اين سوال بايد يادآور شد كه در راهنماي استفاده بسياري از محصولات اين نكته نيز درج شده كه پس از باز كردن آن، تا چه زماني مي توان از آن استفاده كرد. همچنين مي توانيد هنگام خريد دارو چنين اطلاعاتي را از داروخانه بگيريد. بهتر است براي فراموش نكردن تاريخ باز شدن دارو، تاريخ موردنظر را روي خود آن بنويسيد.
بهتر است بدانيد مواد تركيبي را هم كه خود داروخانه ها درست مي كنند معمولا خيلي كمتر از ديگر داروها ماندگاري دارند. دليل اين امر هم اين است كه در اين داروها عامدانه و آگاهانه مواد نگهدارنده اضافه نمي شود چرا كه مثلا بيمار قادر به خوردن آن ها نيست. اما همين داروها هم تاريخ مصرف معيني دارند كه بايد اطلاعات لازم را از سازنده آن گرفت.
در ادامه مطلب به مدت زماني كه برخي داروها پس از باز شدن درشان قابل استفاده هستند اشاره خواهد شد.
قطره چشم
قطره هاي چشم اكثرا حاوي مواد نگهدارنده هستند. با اين وجود حداكثر چهار هفته پس از باز شدن درشان قابل استفاده اند. اما قطره هاي چشم كوچكي كه تنها براي يك بار استفاده درست شده اند مواد نگهدارنده ندارند. اگر پس از باز شدن اين قطره ها از آن ها استفاده نشود بايد دور ريخته شوند.
قطره ها
قطره ها، حتي قطره هايي كه حاوي الكل هستند، بايد ظرف يك ماه استفاده شوند. البته اطلاعات دقيق تر در مورد هر محصول را بايد در دستورالعمل بسته خود قطره يافت.
كرم ها و ژل هاي حاوي آب
ماندگاري اين محصولات پس از باز شدن كمتر از پمادهاي بدون آب است. همچنين كرم هايي كه حاوي چربي هستند اگر در معرض اكسيژن هوا قرار گيرند فاسد مي شوند.
اسپري بيني
اين محصول نيز پس از باز شدن نبايد بيش از سه ماه مورد استفاده قرار گيرد. اسپري هايي كه از طريق مخاط بيني جذب مي شوند تنها به مدت يك هفته قابل استفاده هستند و پس از آن در هر صورت تاثيرگذاري شان از بين مي رود و بايد دور ريخته شوند.
 


ليموترش معجزه مي كند

ليموترش محصولي معجزه گر در نابودي سلول هاي سرطاني است، و 10000 بار قويتر از شيمي درماني عمل مي كند.
چرا ما چيزي درباره آن نمي دانيم؟ زيرا آزمايشگاه ها در ساختن تركيبات آن سود بسيار زيادي كسب مي كنند. اينك شما مي توانيد به دوست نيازمند خود كمك كنيد، ازطريق اينكه به او بگوييد كه آب ليموترش در جلوگيري از سرطان سودمند است. طعم آن بسيار خوشايند است و عوارض جانبي شيمي درماني را ندارد. اگر مي توانيد يك درخت ليمو در حياط يا پاسيوي خود بكاريد. بسياري از مردم در اثر سرطان مي ميرند درحاليكه اين راز همچنان حفظ مي شود تا منافع شركت هاي داروسازي به خطر نيفتد.
ليموترش را مي توان به صورت هاي متفاوت مصرف نمود. قسمت گوشتي آن را خورد يا آب آن را مصرف نمود، به صورت شربت و يا به صورت ديگر. جالب ترين خاصيت آن اثرش بر روي كيست ها و تومورهاست. ثابت شده است كه اين گياه درمان گر همه انواع سرطان است. همچنين بعنوان يك ضدقارچ و عفونت ها و كرم ها محسوب مي شود. فشارخون بالا را تنظيم مي كند و ضدافسردگي است و با استرس و اختلالات عصبي مبارزه مي كند. منبع چنين اطلاعاتي بسيار جالب است، يكي از بزرگترين توليدكننده هاي دارو در دنيا. اين كارخانه بزرگ دارويي فاش ساخته است كه آزمايشات آزمايشگاهي كه از سال 1970 انجام شده است نشان مي دهد كه ليموترش سلول هاي سرطاني را در 12 نوع سرطان از جمله سرطان روده، سينه، پروستات، ريه و پانكراس نابود مي كند.
 


عصبي ها و كم خواب ها كاهو بخورند

كاهو داراي آهن فراوان است و مادران شيرده مي توانند كاهوي پخته را براي افزايش ميزان شيرخود در رژيم غذايي خود قرار دهند.
كاهو از سبزي هاي بسيار مفيدي است كه علاوه بر خواص درماني، مصرف غذايي نيز دارد و امروزه 16 نوع كاهو در دنيا كشت مي شود كه كاهوي گرد و كاهوي ايراني از انواع مهم آن براي مصرف سالاد است.
كاهوي ايراني از نظر موادغذايي از كاهوي گرد بهتر است. كاهوي گرد ارزش غذايي چنداني ندارد، زيرا داراي مقدار زيادي الياف است كه گاز و نفخ معده ايجاد مي كند.
كاهو از نظر طب قديم ايران سرد و مرطوب است. دانشمندان علم تغذيه و گياه شناسي براي كاهو خواص متعددي عنوان كرده اند و آن را به عنوان يك داروي تسكين دهنده و آرامبخش طبيعي تجويز مي كردند در عين حال كاهو خون را صاف و تميز مي كند.
براي اشخاص عصباني و كساني كه به بي خوابي مبتلا هستند خوردن كاهو مفيد است.
كاهو داراي آهن فراوان است ومعمولا به افرادي كه كم خوني دارند توصيه مي كنيم كاهو را در وعده هاي غذايي خود بگنجانند. همچنين به دليل آب فراواني كه در اين ماده غذايي وجود دارد براي طراوت پوست و كاهش يبوست و خشكي مزاج هم خوب است.
مادران شيرده مي توانند كاهوي پخته را براي افزايش ميزان شير خود در رژيم غذايي قرار دهند.
برخلاف تصور مردم كه معمولا برگ هاي كمرنگ تر كاهو را ترجيح مي دهند، برگ هاي سبز كاهو بيشتر از برگ هاي سفيد داراي ويتامين C است و علاوه بر آن مقدار نسبتا زيادي ويتامين A و ويتامين E دارد.
 


بي رغبتي به تحصيل

امروزه مديريت كارآمد در مدارس چالش مهمي محسوب مي شود. محيط مدرسه نقش مهمي در ميزان علاقه كودك به تحصيل دارد و با برقراري ارتباطي سازنده و تنگاتنگ ميان خانه و مدرسه مي توان اين علاقه را تقويت كرد. يكي از مشكلات والدين بي علاقگي فرزندشان به مدرسه است. برخي از كودكان از اينكه صبح ها از خواب بلند شده و به مدرسه بروند نفرت دارند. آنها خود را موجوداتي «كودن» مي پندارند و دل شان مي خواهد كسي كاري به كارشان نداشته باشد! اين احساس بي ارزش مشكلات زيادي را به همراه دارد و به نظر مي رسد هيچ شيوه اي براي اصلاح اين كودكان موثر نيست.
والدين عزيز! اگر دوست داريد فرزندتان در مقابل چالش ها موفق عمل كند بايد ارتباط تنگاتنگي ميان خانه و مدرسه برقرار كنيد.
خانم «الف» داراي دختري به نام سارا است كه علاقه اي به مدرسه نشان نمي دهد و گمان مي كند كه محصلي بي استعداد است. آموزگاران دختر خانم «الف» سعي كردند با به كار بستن دستورات مشاوران و متخصصان اين مشكل را حل كنند و براي مدت كوتاهي هم موفق شدند ولي او بار ديگر افكار منفي خود را از سر گرفت. با اينكه تمام اطرافيان براي غلبه بر اين مشكل دست به دست يكديگر داده بودند به نظر مي رسيد كاري از پيش نمي رود. يادتان باشد نه خانه و نه مدرسه به تنهايي نمي توانند موفق شوند ولي با همكاري دو طرف حل اين مشكل امكان پذير است و در اين ميان خود دانش آموز نقش مهمي دارد. وقتي كودكي به اين باور مي رسد كه موجودي ناتوان است خيلي زود دست ها را به علامت تسليم بالا مي برد و از بيم شكست به سراغ كارهاي مختلف نمي رود.چنين كودكاني بر اين باورند كه اگر هيچ تلاشي انجام ندهند لااقل توجيهي براي ناكامي احتمالي خود خواهند داشت! در واقع گاهي آنها عمدا اهداف غيرقابل دسترسي را براي خود تعيين مي كنند و به همين دليل تلاشي براي رسيدن به اين اهداف انجام نمي دهند.
معمولا پاسخ كودكان مزبور در چنين مواردي اين است: «حالا ديديد؟ من كه به شما گفته بودم نمي توانم از عهده اين كار بربيايم. چرا راحتم نمي گذاريد؟!»
كودكاني مثل سارا همواره در مقابل مشكلات شان حالت تدافعي مي گيرند و ما تنها زماني موفق مي شويم، كه آنها را در كانون سياست هاي خود قرار دهيم.
در ابتدا بهتر است شيوه هاي ناكارآمد را بشناسيم. آيا به نظر شما سرزنش كردن پيامدهاي مثبتي به همراه دارد؟ آيا كودك را «تنبل» خطاب كردن نتيجه بخش است؟ سارا از اعتماد به نفس پائين رنج مي برد و سرزنش كردن او اين حالت را تشديد مي كند.
آيا به نظر شما اين كار درست است؟ در واقع سرزنش كردن باعث مي شود كودك بيشتر در لاك خود فرو برود و از انجام هر اقدامي خودداري كند.
آيا بهتر است از كودك بخواهيم تمام تلاش خود را بكند؟ پاسخ منفي است. در واقع در اين صورت كودك ممكن است احساس كند كه اگر كاري انجام ندهد لااقل عذري براي ناكامي خود خواهد داشت.
كودكاني مثل سارا عدم تلاش خود را با اين استدلال توجيه مي كنند كه آنها به هيچ وجه نمي توانند به اهداف خود برسند و بنابراين تلاش كردن فايده اي ندارد.
پس، راه حل چيست؟ كودك بايد دلايل رفتار خود را درك كند و نقش فعالي را براي غلبه بر مشكلات برعهده بگيرد. او بايد از علاقه و حمايت والدينش مطمئن شود و براي رسيدن به اهداف خود تلاش كند.
كودك بايد بداند كه توانايي رسيدن به اهداف خود را دارد. در اينجاست كه نقش مساوي خانه و مدرسه و ضرورت همكاري آنها مشخص مي شود. متوليان مدرسه بايد به كودك طريقه تعيين اهداف واقع بينانه را ياد دهند و او را از حمايت خود مطمئن كنند.
آنها بايد به كودك براي رسيدن به موفقيت كمك كنند و او را مورد تشويق قرار دهند.
والدين نيز در اين ميان نقش مهمي ايفا مي كنند. آنها بايد كاري كنند كه فرزندشان اهداف مناسبي را براي خود در نظر بگيرد و به خاطر هر گام مثبتي كه برمي دارد وي را تشويق كنند.
نكته مهم اين است كه در صورتي كه كودك تلاش جدي از خود نشان نداد و يا براي رسيدن به اهداف غيرواقع بينانه تلاش كرد نبايد پاداشي دريافت كند.
متوليان مدرسه و والدين بايد همواره به طور هماهنگ عمل كرده و توانايي هاي كودك را به وي يادآوري كنند.
موفقيت، موفقيت هاي بيشتري را به دنبال دارد. وقتي كودك توانايي هاي خود را باور داشته باشد احساس بهتري پيدا خواهد كرد.
والدين و اولياي مدرسه بايد يكديگر را در جريان روند پيشرفت اوضاع قرار داده و با توجه به سن كودك و ميزان درك او مسائل را با وي نيز درميان بگذارند.
ترجمه از آذر شايان
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14