(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 مهر 1391 - شماره 20326

افزايش 8 ميليون ليتر بنزين به توليد روزانه كشور
به دنبال كاهش توليد صورت مي گيرد
فشار خودروسازان براي دريافت مجوز افزايش قيمت
كوتاه اقتصادي
وزارت صنعت و تجارت:
كالاهاي اولويت 7 و 8 بزودي ارز مبادله اي مي گيرند
آژانس بين المللي انرژي:
قيمت نفت بالاي 110 دلار مي ماند
توافق ايران و تركيه براي تسهيل در حمل و نقل كالا
معاون وزير نيرو:
قيمت آب امسال افزايش نمي يابد
فروش محصولات پروتئيني بسته بندي با 2 برابر قيمت
وزير راه و شهرسازي:
رسانه ها براي درج آگهي پيش فروش مسكن مجوز بگيرند
واگذاري فعاليت هاي خطوط ريلي به بخش خصوصي
صادرات 6هزار تن تخم مرغ به 4 كشور


افزايش 8 ميليون ليتر بنزين به توليد روزانه كشور

طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند، مراحل پاياني عمليات اجرايي را طي مي كند و با بهره برداري كامل از آن توليد روزانه 8 ميليون ليتر بنزين با كيفيت آغاز خواهد شد.
مجري طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده هاي پالايشگاه امام خميني(ره) شازند در گفت وگو با شانا با اعلام اين خبر گفت: با رسيدن آخرين واحدهاي فرآيندي اين طرح به مراحل نهايي عمليات اجرايي، پيش بيني مي شود طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند تا اواخر آبان به بهره برداري كامل رسيده و توليد بنزين با كيفيت از اين واحد به روزانه 16 ميليون ليتر برسد.
رشيد سيديان با اشاره به اين كه هم اكنون روزانه حدود 8 ميليون ليتر بنزين در پالايشگاه امام خميني(ره) شازند توليد مي شود، گفت: عمليات راه اندازي واحد آرسي دي آغاز شده و اين واحد تا هفته آينده به بهره برداري مي رسد.
وي با تأكيد بر اين كه محصول اصلي را واحد آر اف سي سي توليد مي كند، گفت: اين واحد نيز به عنوان واحد اصلي بنزين سازي اين طرح تا يك ماه و نيم آينده با راه اندازي تجهيزات آن به بهره برداري كامل خواهد رسيد.
سيديان تصريح كرد: هم اكنون روزانه 250 هزار بشكه خوراك وارد پالايشگاه امام خميني(ره) شازند مي شود كه با راه اندازي واحدهاي جديد بنزين سازي اين طرح، توليد فرآورده هاي كم ارزش پالايشگاهي، به نحو قابل ملاحظه اي كاهش مي يابد.
بنابراين گزارش، طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده هاي پالايشگاه امام خميني(ره) شازند شامل حدود 30 واحد فرآيندي است كه 17 واحد از اين تعداد، عملياتي و مابقي واحدهاي جانبي، خدمات دهنده به واحدهاي عملياتي است.
با بهره برداري از اين طرح كه با سرمايه گذاري 40 هزار و 700 ميليارد ريال در حال اجراست، خوراك پالايشگاه از 100 درصد نفت خام اهواز به مخلوط 55 درصد نفت خام اهواز و 45 درصد نفت خام سنگين از حوزه هاي ديگر تغيير مي كند.
طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده هاي نفتي پالايشگاه امام خميني(ره) شازند، بزرگ ترين پروژه در دست اجراي شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران است كه با بهره برداري كامل از آن، اين پالايشگاه امسال به بزرگ ترين توليدكننده بنزين پالايشگاهي در كشور تبديل مي شود.
 


به دنبال كاهش توليد صورت مي گيرد

فشار خودروسازان براي دريافت مجوز افزايش قيمت

رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي با اعلام اينكه در نيمه نخست سال جاري 19 هزار دستگاه خودرو وارد كشور شده است، در پاسخ به اين سؤال كه اين خودروها با چه ارزي وارد كشور شده، گفت: از بانك مركزي بپرسيد.
عباس معمارنژاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين پرسش كه آيا واردات خودروي سواري و لوكس با ارز مرجع انجام شده است، گفت: گمرك مسئول مجوز واردات نيست بلكه هر كالايي كه ثبت سفارش از سوي سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشد اين براي گمرك به معني مجوز ورود كالا به كشور است.
وي افزود: در مورد واردات خودرو نيز گمرك مجوز نداده است بلكه براساس ثبت سفارش عمل كرده و براي همه كالاهاي وارداتي كشور، نرخ ارز مرجع كه از سوي بانك مركزي اعلام مي شود، مبناي محاسبه حقوق ورودي و عوارض است.
رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي افزود: اگر ارزش ريالي خودروهاي وارد شده را تقسيم بر ارزش دلاري آن كنيم براساس آمار گمرك همه اين دلارها با نرخ مرجع 1226 تومان يعني همان نرخ مرجع بانك مركزي خواهد بود اما اينكه خودروي وارداتي به چه نرخ ارزي وارد شده است سازمان توسعه تجارت مي تواند جواب دهد.
وي افزود: براساس قانون از واردات هرگونه خودرو از معمولي تا لوكس فقط 90 درصد حقوق و عوارض كمركي از وارد كننده اخذ مي شود.
افزايش 4 باره قيمت
در حالي شركت مديران خودرو براي چهارمين بار متوالي از ماههاي پاياني سال گذشته تاكنون قيمت محصولات خود را افزايش داده است كه دستگاه هاي مسئول مجوز جديدي براي افزايش قيمت ها صادر نكرده اند.
در حالي تب افزايش قيمت خودروهاي سواري در سه ماه گذشته شدت گرفته است كه بسياري از كارخانجات توليدي از عرضه محصولات اجتناب مي كنند و منتظر هستند تا سازمان حمايت مجوز افزايش قيمت به آنها ارائه دهد.
تعلل سازمان حمايت در بررسي اين قيمت ها باعث شده تا قيمت خودروهاي سواري با افزايش غيرمعقول در بازار آزاد مواجه شود و مردم را دچار مشكلات شديدي كند كه بارها در اين خصوص گزارش هايي منتشر شده است.
علي رغم اينكه سازمان حمايت، از اعلام هرگونه افزايش قيمت خودرو اجتناب مي كند اما برخي از شركت هاي خودروسازي اقدام به افزايش خودسرانه قيمت كرده اند.
پس از ادغام وزارت صنايع و بازرگاني، رويكرد سازمان حمايت به جاي آنكه در راستاي حمايت از مصرف كنندگان باشد، به سمت حمايت از شركتها حركت كرده است و شعار سازمان حمايت در دور جديد پس از ادغام اين بوده كه «ما به دنبال تثبيت قيمت ها نيستيم».
به نظر مي رسد صدور هرگونه مجوز افزايش قيمت از سوي سازمان حمايت به نوعي تأييد افزايش قيمت هاي خودسرانه كارخانجات داخلي و كوبيدن بر طبل گراني هاي اخير است.
شركت مديران خودرو كه 5 خودرو سواري توليد مي كند براي چهارمين بار در 13 مهر ماه اقدام به افزايش قيمت كرده است و در اين مرحله قيمت خودروهاي خود را افزايش داده است.
عطش افزايش قيمت
اين روزها در حالي بحث هايي مبني بر افزايش 25 تا 30 درصدي قيمت خودروهاي داخلي به دلايل بالا رفتن هزينه هاي توليد و نوسان نرخ ارز به گوش مي رسد كه خودروسازان مدعي داخلي سازي 98 درصد محصولات پرتيراژ خود هستند.
كارشناسان معتقدند هرچقدر ميزان داخلي سازي يك محصول بالاتر باشد، دامنه تغييرات نرخ ارز در آن تأثير كمتري داشته و قيمت تمام شده چنين محصولي در يك حاشيه نسبتاً امن قرار خواهد گرفت. اين در حالي است كه با وجود گذشت تنها چند ماه از افزايش 6 درصدي قيمت مصوب خودروهاي داخلي، باز هم خودروسازان اسناد و مداركي براي افزايش مجدد قيمت توليداتشان رو كرده اند و شنيده ها حاكي از توافق مديران خودروساز با مسئولان سازمان حمايت بر سر افزايش 25 تا 30 درصدي قيمت هاست هر چند اجرايي شدن اين توافق نيازمند ابلاغ رسمي آن از سوي سازمان حمايت است.
دليل اصلي خودروسازان براي افزايش قيمت ها، بالا رفتن نرخ ارز و افزايش قيمت مواد اوليه عنوان مي شود. نگاهي به آمارها نشان مي دهد سال گذشته توليد يك ميليون و 650 هزار دستگاه خودرو در كشور، ارزبري 5/2 ميليارد دلاري را به همراه داشته كه با توجه به ادعاي خودروسازان مبني بر بالا بودن سطح داخلي سازي، رقم بالايي است. بايد توجه داشت كه اين ارزبري فقط به واردات قطعات اختصاص دارد كه در صورت تأمين در داخل، نياز ارزي اين صنعت را در شرايطي كه كشور با برخي محدوديت ها در تأمين ارز روبرو است، كاهش مي داد. البته رسيدن به اين هدف نيازمند يك برنامه ريزي دقيق و زمان بندي شده طي سالهاي گذشته بود كه به نظر مي رسد چندان مورد توجه خودروسازان قرار نگرفته است.
احمد نعمت بخش، دبير انجمن خودروسازان در اين مورد به فارس مي گويد: به طور متوسط 80 درصد قطعات مورد نياز صنعت خودروسازي از طريق توليدات داخلي تأمين مي شود و تنها 20 درصد آن سهم واردات است.
به گفته وي، ميزان داخلي سازي در خودروهاي پرتيراژ مانند: سمند، پژو و پرايد رقم بالايي است كه در برخي موارد تا 98 درصد نيز مي رسد ولي در برخي موارد مانند توليد نيسان تيانا كه از طريق واردات قطعات منفصله توليد مي شود حدود 14 درصد است كه البته تيراژ توليد چنين خودروهايي در حد پاييني قرار دارد.
نعمت بخش افزايش قيمت مواد اوليه داخلي را عاملي براي بالا رفتن هزينه توليد در شركتهاي خودروساز در كنار افزايش نرخ ارز مي داند و مي گويد: خودروسازان تا تير امسال بابت واردات قطعات، ارز مرجع 1226 توماني دريافت مي كردند ولي در حال حاضر اين ارز را بايد از بازار آزاد تهيه كنند كه هزينه توليد آنها را افزايش داده است.
تأكيد خودروسازان بر افزايش هزينه تمام شده توليداتشان در شرايطي مطرح است كه طي نيمه اول امسال، توليد خودرو در كشور با كاهش 36 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده و برخي آنرا يك عامل فشار از سوي خودروسازان براي دريافت مجوز افزايش قيمت محصولاتشان مي دانند و در عين حال خودروسازان نيز با توقف عرضه محصولاتشان به بازار باعث تشديد قيمتها در بازار آزاد شده اند.در اين ميان، اقدام برخي نمايندگي ها براي فروش خودرو به قيمت آزاد در بازار به شائبه هايي مبني بر تمايل خودروسازان به عرضه محصولاتشان در بازار دامن مي زند.

 


كوتاه اقتصادي

¤ معاون شركت بورس با اعلام عرضه اوليه 10 درصد سهام سيمان آبيك حداكثر در آبان ماه گفت: هلدينگ پتروشيمي خليج فارس در يك قدمي ورود به بورس قرار دارد و حداكثر تا سوم آبان درج مي شود.محمدرضا عربي مزرعه شاهي در رابطه با آخرين وضعيت درج نام هلدينگ پتروشيمي خليج فارس در بورس و عرضه اوليه سهام آن اظهار داشت: در تلاشيم تا اين شركت مشمول اصل 44 در اولين فرصت آماده درج و سپس عرضه اوليه سهام قرار گيرد. براي اين منظور بعد از هماهنگي هاي لازم با سازمان هاي بورس و خصوصي سازي، شركت ملي صنايع پتروشيمي و مديران هلدينگ، بودجه 91 و صورت هاي مالي تلفيقي آن تهيه و به حسابرس داده شده است.
¤ نعمت الله پوستين دوز از سمت مديرعاملي شركت ملي مس هم بركنار شد. به گزارش خبرگزاري فارس، نعمت الله پوستين دوز كه اول شهريور ماه سال جاري از سايپا به شركت ملي مس آمده بود، از اين شركت نيز رفت.بنابراين گزارش، رئيس هيئت مديره اين شركت كليه امور شركت را در اختيار مي گيرد تا مديرعامل جديد معرفي شود.
¤ نخست وزير يونان هشدار داد اگر يونان كمك هاي مالي بيشتري را دريافت نكند منابع مالي و پولي اين كشور تا پايان نوامبر 2012 ميلادي به صفر خواهد رسيد. به گزارش پايگاه اينترنتي آسوشيتدپرس، آنتونيس ساماراس تاكيد كرد: اگر يونان كمك هاي مالي بيشتري را دريافت نكند تا پايان نوامبر ديگر هيچ پولي نخواهد داشت تا هزينه هاي جاري بودجه خود را با آن تامين كند.
¤ محصول بانكداري مجازي بانك پاسارگاد، موفق به دريافت گواهينامه و تنديس نشان بين المللي نوآوري درجه يك (الماس) شد. خسرو رفيعي مشاور مدير عامل و مدير روابط عمومي بانك ضمن اعلام اين خبر گفت: اين نشان كه از سوي اتحاديه بين المللي اختراعات و نوآوري هاي صنعتي (IUI) به خاطر بانكداري مجازي، به بانك پاسارگاد اعطا شده است، به علت ابتكار و خلاقيت در اين محصول بوده و به اين ترتيب به عنوان يكي از نوآوري هاي بانك در اين اتحاديه به ثبت رسيد. وي ادامه داد: بانك پاسارگاد به عنوان اولين بانك در كشور اقدام به ارايه بانكداري مجازي به هم ميهنان كرده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3228، 3532، 3535، 7739، 7796، 7778، 7779، 7711، 7712، 7714، 7732 الي 7735 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ بانك صادرات ايران در راستاي انجام تعهدات و مسئوليت هاي اجتماعي در 6 ماه اول سال جاري اقدام به واريز مبلغ 36هزار ميليارد ريال به حساب هموطنان نموده است.به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك همگام با سياست هاي دولت خدمتگزار و در راستاي طرح تحول اقتصادي و تحقق اهداف قانون هدفمندسازي يارانه ها با پرداخت مبلغ 36هزار ميلياردريال در 6 مرحله از اجراي طرح به طور متوسط در هر مرحله حدود 6هزار ميليارد ريال يارانه نقدي را به حساب سرپرستان خانوارها كه بيش از 16 ميليون نفر از هموطنان را شامل مي شود واريز كرده است.

 


وزارت صنعت و تجارت:

كالاهاي اولويت 7 و 8 بزودي ارز مبادله اي مي گيرند

سخنگوي وزارت صنعت معدن و تجارت از اختصاص ارز مبادله اي به دو گروه كالايي جديد در آينده نزديك خبر داد.
عليرضا شجاعي گفت: گروه بندي كالايي دريافت كنندگان ارز مبادله اي به تدريج افزايش خواهد يافت كه در همين راستا دريافت ارز مبادله اي براي گروه شش، روز شنبه فعال شد و به زودي گروه هاي 7 و 8 نيز به آن اضافه مي شود.
شجاعي افزود: با فعال شدن گروه ششم مشمولان دريافت نرخ ارز مبادله اي، واردكنندگان كاغذ روزنامه مي توانند نسبت به دريافت ارز با نرخ مبادله اي اقدام كنند.
وي با بيان اينكه ميزان مصرف كاغذ روزنامه در سال گذشته 114 هزار تن بوده كه سهم توليد داخلي 25 درصد است، افزود: كاغذ روزنامه و مقوا در گروه ششم اولويت هاي 10 گانه تخصيص ارز قرار دارد كه با اضافه شدن گروه ششم به دريافت كنندگان ارز مبادله اي، واردكنندگان اين كالا مي توانند براي دريافت ارز مبادله اي به اين مركز مراجعه كنند.
براساس اين گزارش اخيرا تعرفه واردات كاغذ روزنامه نيز صفر اعلام شد كه پيش بيني مي شود اين دو تصميم ضمن جبران كمبود كاغذ مورد نياز كشور، بر كاهش قيمت آن نيز اثرگذار باشد.
1000 واحد توليد
ارز مبادله اي گرفتند
در همين حال از مركز مبادلات ارزي خبر رسيد كه تا روز شنبه بيش از يك هزار واحد توليدي ارزي خود را از اين مركز تامين كرده اند.
در اين باره خبرگزاري فارس گزارش داد كه تعداد ثبت سفارش ها در مركز مبادلات ارزي در طي 13 روز كاري به بيش از 1000 مورد رسيده است. در عين حال پيش بيني مي شود با توجه به اينكه اولويت 6 كالايي هم اخيرا مشمول ارز مركز مبادله اي شده لذا تعداد ثبت سفارشات در آينده نزديك به چند برابر رقم فعلي برسد.
كاهش مجدد نرخ تمام ارزها
از سوي ديگر در ادامه روند نزولي كاهش نرخ دلار طي روزهاي اخير، قيمت انواع ارز ديروز هم در مركز مبادلات ارزي با افت قابل توجهي روبرو شد. به طور مثال هر دلار با 32 تومان كاهش نسبت به روز شنبه معادل 2565 تومان نرخ گذاري شد.
همچنين نرخ لير تركيه 14210 ريال، روبل روسيه 827 ريال، يوان چين 4081 ريال، يك هزار وون كره جنوبي 23000 ريال و يورو 33432 ريال تعيين شد.
در همين حال با توجه به كاهش تقاضاي خريد ارز در بازار آزاد پيش بيني مي شود نرخ دلار در روزهاي آينده به مرز 2 هزار تومان برسد.
در عين حال فعالان اقتصادي همچنان خواهان افزايش نظارت مسئولان ذيربط بر بازار آزاد بوده و معتقدند با تقويت اهرمهاي نظارتي به سهولت مي توان از تقاضاهاي كاذب ارز جلوگيري كرد.
از سوي ديگر محمد كشتي آراي رئيس اتحاديه طلا و جواهر با تاييد كاهش تقاضا براي خريد سكه و ارز در بازار غير رسمي گفت: در شرايط كنوني متقاضيان تمايل چنداني از خريد ارز سكه نشان نمي دهند.
به گفته وي، قيمت ديروز هر قطعه سكه بهار آزادي (طرح جديد) براساس قيمت تقريبي دلار و انس جهاني طلا، يك ميليون و 140 هزار تومان، نيم سكه بهار آزادي 560 هزار تومان، ربع سكه بهار آزادي 280 هزار تومان و يك گرم طلاي 18 عيار 112 هزار تومان بود.
مردم معتقدند اين نرخها همچنان بالاست و بايد به قيمت چند هفته گذشته برسد.
 


آژانس بين المللي انرژي:

قيمت نفت بالاي 110 دلار مي ماند

آژانس بين المللي انرژي پيش بيني كرد بهاي هر بشكه نفت تا چند سال آينده به زير 110 دلار نخواهد رسيد.
به گزارش ايسنا اقتصاددان ارشد آژانس بين المللي انرژي در يك كنفرانس انرژي در آنكارا گفت: تنزل بهاي نفت به زير 110 دلار در هر بشكه تعجب آور خواهد بود.
فاتح بيرول افزود: قيمت سرسام آور نفت بالاتر از 110 دلار در هر بشكه بي شك بزرگترين تهديد سر راه بهبود اقتصاد جهاني است و اين قيمت مي تواند سهم كشورهايي همچون چين را در روند رشد اقتصاد جهاني كاهش دهد.وي گفت: افزايش قيمت نفت و گاز يك خطر بسيار جدي عليه كشورهاي در حال توسعه نظير تركيه است.
اقتصاددان ارشد آژانس بين المللي انرژي خاطرنشان كرد: حتي كشوري مانند عربستان كه بزرگترين صادركننده نفت در جهان است، اذعان دارد كه اين قيمت هاي سرسام آور براي اقتصاد جهاني بسيار خطر دارند.
به گزارش پايگاه خبري بلومبرگ، وي درباره افزايش توان توليد گاز طبيعي در بسياري از كشورهاي جهان گفت: گاز طبيعي انقلابي است كه بر زندگي تمام مردم جهان تاثيرگذار خواهد بود و ژئوپليتيك انرژي در جهان را تغيير خواهد داد.
 


توافق ايران و تركيه براي تسهيل در حمل و نقل كالا

ايران و تركيه در هفتمين اجلاس حمل و نقل دو كشور به توافقاتي براي تسهيل در رفت و آمد كاميونها و عبور كالا دست يافتند.
شهريار افندي زاده رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در گفت وگو با فارس درباره مذاكرات دو كشور در اين اجلاس اظهار داشت:
ايران و تركيه بين كشورهاي اروپايي و آسيايي از موقعيت خاصي برخوردار هستند؛ كشور تركيه دريچه اي به سمت اروپاست و ايران دروازه ورود به كشورهاي شرق آسيا است.
وي با بيان اينكه ارتباط دو قاره آسيا و اروپا از طريق ايران و تركيه به راحتي برقرار خواهد شد، تصريح كرد: به همين دليل هفتمين اجلاس حمل و نقل دو كشور به رياست وزير راه ايران و با حضور مقامات تركيه اي، پنج شنبه و جمعه هفته گذشته در قالب 4 كميته اصلي جاده اي، ريلي، هوايي و بندري در تركيه برگزار شد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با بيان اينكه مرز مشترك بين ايران و تركيه را 3 پايانه اصلي تشكيل مي دهد، تصريح كرد: مهمترين آنها پايانه «بازرگان» در استان آذربايجان غربي واقع در 300 كيلومتري اروميه است كه پايانه «گوربلاك» پايانه مقابل آن در تركيه است.
افندي زاده تصريح كرد: همچنين پايانه سرو در استان آذربايجان غربي واقع در 55 كيلومتري اروميه در مقابل پايانه «اسن دره» تركيه و پايانه «رازي» در 140 كيلومتري اروميه در مقابل پايانه «كاپي كوي» تركيه قرار دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: همه پايانه هاي ايران كه با تركيه ارتباط دارند در آذربايجان غربي مستقر هستند، به همين دليل توسعه اين استان اهميت خاصي دارد.
افندي زاده تصريح كرد: در اين اجلاس در بحث حمل و نقل به تفاهماتي دست يافتيم و چون بيشترين جابه جايي كالاي ايران و تركيه از طريق جاده است، كميته جاده اي اهميت خاصي در اين اجلاس داشت.
معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: در بحث حمل و نقل كالا مهمترين پايانه هاي مرزي دو كشور كه هم اكنون فعال است، پايانه هاي بازرگان ايران و گوربلاك تركيه است كه قابليت افزايش ظرفيت دارند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تصريح كرد: توافق شد مشكلات موجود در برابر عبور سريع كالا در اين پايانه بررسي شود و طي چارچوب برنامه اي فعاليت ها انجام شود.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: مقرر شد كمتر از يك ماه هيئتي از دو كشور به صورت كارشناسي بررسي هاي لازم را انجام دهند و برنامه كاري براي توسعه و سرعت عبور كاميون ها از اين دو پايانه در زمان كوتاه ارائه دهند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي افزود: قرار شد هر دو كشور تلاش كنند تا 3000 وسيله نقليه سنگين در روز توسط دو پايانه بازرگان و گوربلاك خدمات دريافت كنند كه هر گذرگاه 1500 دستگاه كاميون از خود عبور دهد.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: مقرر شد تطابق ساعت كاري دو پايانه انجام گيرد و اين مورد موجب كاهش وقفه و سرعت عبور شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اضافه كرد: توسعه سيستم هاي مكانيزه، ثبت عبور كاميون و استفاده از سيستم هاي مكانيزه براي كاهش زمان، افزايش نيروي انساني در گمركات طرفين و فراهم كردن زمينه هاي كنترل و بازرسي محصولات دامي و نباتي در گذرگاه مرزي گوربلاك، از ديگر موارد مورد بررسي در كميته جاده اي اين اجلاس بود.
معاون وزير راه و شهرسازي به توافق براي راه اندازي دستگاه قرنطينه در پايانه گوربلاك اشاره كرد و گفت: محصولات دامي و نباتي در همان پايانه مورد بررسي قرار مي گيرد.
افندي زاده افزود: طرف تركيه اي در مورد بحث مهر و موم كردن مخزن (باك) سوخت كاميون هاي ترك مسائلي را مطرح كرد تا در ايران سوخت دريافت نكنند كه مقرر شد ايران اين موضوع را بررسي كند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به فعال شدن گذرگاه مرزي سرو-اسن دره، تصريح كرد: همچنين فعال كردن پايانه هاي اسن دره و سرو موضوع ديگر كميته جاده اي اين اجلاس بود.
وي به وجود صف هاي طولاني در پايانه هاي بازرگان و گوربلاك اشاره كرد و گفت: دولت ايران كاميون هاي خالي و برگشتي تركيه را از طريق پايانه هاي اسن دره يا سرو عبور مي دهد كه قرار شد با توجه به افزايش ظرفيت دو پايانه بازرگان و گوربلاك از طريق همان سيستم عبور انجام شود.رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي افزود: تركيه مجوز عبور ترانزيت براي كاميون هايي كه از طريق پايانه اسن دره داشتند، صادر نمي كرد؛ در راستاي فعال تر شدن همه مرزهاي ايران، مقرر شد براي كاميون هاي ايراني كه از طريق اسن دره قصد وارد شدن به تركيه را دارند، دولت تركيه تمام موانع موجود را بردارد و اين امر كمك زيادي به ايران در توزيع بار بين پايانه ها مي كند.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: مقرر شد تمامي برنامه هاي مشترك ايران و تركيه براي توسعه ترانزيت دو كشور و نيز بين اروپا و آسيا بررسي شود و در كنوانسيون هاي مختلف دو كشور حامي يكديگر باشند.
وي با اشاره به بررسي توسعه سيستم هاي جاده اي بين ايران، تركيه و پاكستان در اجلاس اخير، اضافه كرد: همچنين در بحث حمل و نقل مسافر هم با توجه به حجم بالاي مسافر ايران به تركيه، مقرر شد طرفين نسبت به رفع موانع توسعه جابه جايي مسافر جاده اي دو كشور اقدام كنند و هيج محدوديتي براي حمل و نقل مسافري دو كشور نباشد و شركت هاي حمل و نقلي ايران به راحتي بتوانند وارد تركيه شوند ضمن آنكه عبور مسافر از پايانه سرو به پايانه اسن دره مورد بررسي قرار گرفتد.
 


معاون وزير نيرو:

قيمت آب امسال افزايش نمي يابد

سرپرست معاونت آب وزارت نيرو اعلام كرد: تاكنون هيچ دستورالعمل جديدي در تغيير قيمت آب شرب و بخش كشاورزي صادر نشده، بنابراين قيمت آب امسال افزايش نخواهد يافت.
عليرضا دائمي در گفت وگو با ايسنا، در مورد احتمال تغيير قيمت آب تا پايان سال جاري اظهار كرد: قانون مي گويد تا پايان برنامه پنجم قيمت آب به قيمت واقعي برسد. الان تقريبا يك چهارم قيمت واقعي آب دريافت مي شود اما احتمالا تا آخر امسال با توجه به وضعيت اقتصادي افزايش قيمت نداريم.
وي با اشاره به ميانگين 990 توماني براي قيمت تمام شده آب اظهار كرد: هدف گيري بايد اين باشد تا پايان برنامه پنجم به حكم قانون برسيم. مردم بايد آمادگي داشته باشند كه با مصارف صحيح آب در مصارف خانگي صرفه جويي كنند و جزو مصرف كنندكان بالا نباشند چرا كه مصرف كنندگان دهك پايين با اين كه معافيت دارند، به تدريج حالت پلكاني افزايش قيمت را طي مي كنند.
وي ادامه داد: با مقايسه قيمت آبي كه به طور متوسط در كل كشور توزيع مي شود، سه چهارم پول آب را دولت پرداخت مي كند كه شامل هزينه هاي تامين، انتقال، تصفيه و توزيع آب است. قيمت آب تقريبا به طور متوسط هزار تومان است و الان يك چهارم آن گرفته مي شود. اين نرخ نيز براساس قيمت هاي سال 89 است و اگر امسال قيمت تمام شده آب را حساب كنيم، قطعا از اين ميزان بيشتر است.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو با اشاره به گران شدن قيمت آب شرب در برخي مناطق اظهار كرد: در بخشي از روستاها به ويژه روستاهاي دورافتاده يا كوهستاني قيمت تمام شده آب بسيار گران است و شايد به چندهزار تومان هم برسد اما چون اين رقم معمول نيست، آن را بيان نمي كنيم.
دائمي با اشاره به قيمت آب كشاورزي و صنعتي تصريح كرد: قيمت آب كشاورزي حدود 90 تا 95 تومان است و نرخ آب براي مصارف صنعتي نيز متفاوت است. در مصرف آب صنعتي فقط بخش تصفيه برداشته مي شود و هزينه هاي ديگر مشابه است.
وي ادامه داد: قيمت آب صنعتي به طور متوسط در كشور حدود 850 تومان است اما ممكن است در برخي جاها قيمت آب 200 تومان و گاهي 2 هزار تومان باشد. مسير انتقال و ديگر موارد روي قيمت آب تأثير مي گذارد.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو در پايان خاطرنشان كرد: قيمت آب در استثنائات بسيار گران است براي مثال در جزاير يا در مناطق كوهستاني نرخ آب خيلي گران تمام مي شود.
 


فروش محصولات پروتئيني بسته بندي با 2 برابر قيمت

محصولات پروتئيني بسته بندي و قطعه بندي شده در بازار تا دو برابر قيمت معمولي به فروش مي رسد و هيچ ارگاني به قيمت اينگونه محصولات نظارتي ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در حالي كه در بسياري موارد سمت و سوي تفاهمنامه ها و مصوبات معمولاً به سمت تعيين نرخ مصوب پيش مي رود اما راههاي دور زدن اين مصوبات هم از سوي برخي ايجاد مي شود به عنوان مثال آيا تاكنون در مورد محصولات قطعه بندي شده نرخ مصوبي وجود داشته است و يا درخواستي براي نامناسب بودن قيمت هاي آن وجود داشته است؟
در برخي موارد محصولات پروتئيني را با قطعه قطعه كردن و فروش جداگانه به قيمت هاي حتي دو برابر مي فروشند و كسي هم بر اينگونه محصولات نظارتي ندارد.
البته اگرچه سازمان دامپزشكي اعلام مي كند كه تمام محصولات دامي قطعه بندي شده بايد تحت نظارت اين سازمان باشد اما كم نيستند محصولات قطعه قطعه شده مرغ كه به صورت فله اي و حتي بدون پوششي كه با قيمت بالا به فروش مي رسد و ساير محصولات پروتئيني هم همينطور.
در حالي كه يك كيلوگرم گوشت گوسفندي حدود 20 هزار تومان است اما در مغازه هاي تهران به صورت قطعه بندي شده مغز راسته گوسفندي را كيلويي 43 هزار و 500 تومان عرضه مي كنند. همچنين قيمت يك كيلوگرم فيله گوسفندي 40 هزار تومان، ران گوسفندي 26 هزار و 400 تومان، ماهيچه سردست گوسفندي 26 هزار و 400 تومان، گل ماهيچه گوسفندي 26 هزار و 400 تومان، كتف و دست گوسفندي 26 هزار و 400 تومان عرضه مي شود.
همچنين در حالي كه قيمت يك كيلوگرم گوشت گوساله حدود 22 هزار تومان است فيله گوساله به صورت قطعه بندي شده كيلويي 33 هزار و 500 تومان به فروش مي رسد. استيك گوساله 23 هزار و 500 تومان، ماهيچه گوساله 21 هزار و 200 تومان و راسته گوساله 21 هزار و 500 تومان عرضه مي شود.
همچنين در حالي كه قيمت مرغ كيسه اي 4 هزار و 200 تومان است به صورت قطعه بندي شده تا 8630 تومان هم به فروش مي رسد.
قيمت يك كيلوگرم فيله مرغ زعفراني 8630 تومان، مرغ ممتاز بدون پوست 5590 تومان، ران و سينه بي پوست 5940 تومان، ران بي پوست 5600 تومان، سينه بي پوست 6280 تومان، ساق بي پوست 5870 تومان، فيله مرغ 8430 تومان و سينه ويژه 8430 تومان و چرخ كرده مرغ 6240 تومان عرضه مي شود.
 


وزير راه و شهرسازي:

رسانه ها براي درج آگهي پيش فروش مسكن مجوز بگيرند

وزير راه و شهرسازي گفت: تمامي نشريات و رسانه ها قبل از درج هر نوع آگهي تبليغاتي در ارتباط با تفكيك و فروش اراضي و پيش فروش واحدهاي مسكوني مكلف به درخواست مجوزهاي صادر شده توسط مراجع ذيصلاح هستند.
علي نيكزاد در نامه اي خطاب به رئيس سازمان صدا و سيما تصريح كرد: وفق ماده 9 قانون منع فروش واگذاري اراضي فاقد كاربري مسكوني مصوب1381 كليه جرايد و رسانه ها قبل از درج هر نوع آگهي تبليغاتي در ارتباط با تفكيك و فروش اراضي مكلف به درخواست مجوزهاي صادر شده توسط مراجع ذيصلاح صدور مجوز (از جمله وزارت راه و شهرسازي) از متقاضي آگهي هستند.
وزير راه و شهرسازي در ادامه تأكيد كرده است: به علاوه وفق مواد 2 و 4 آيين نامه اجرايي قانون حمايت از پيش خريداران واحدهاي مسكوني مصوب 1358 شوراي عالي انقلاب جمهوري اسلامي ايران، سازندگان واحدهاي مسكوني مكلف به دريافت مجوز انتشار آگهي پيش فروش از سازمان مسكن و شهرسازي هستند.
وي افزود: با توجه به حساسيت و ضرورت موجود، امر مبحوث عنه (مورد بحث) مجدداً در قانون پيش فروش ساختمان مصوب 1389 مورد حكم قانونگذار واقع شده است و در ماده 21 قانون مؤخرالذكر پيش فروشنده مكلف به ارائه مجوز صادره از سوي مراجع ذيصلاح براي انتشار آگهي به مطبوعات و پايگاه هاي اطلاع رساني و رسانه هاي گروهي شده است.
وزير راه و شهرسازي در اين نامه بيان داشت: نظر به اينكه قوانين مذكور ضمن مواد قانوني صدرالذكر و در موازات يكديگر موضوع معيني را مورد حكم قرار داده اند كه خود نشانگر اهميت موضوع مبحوث عنه (مورد بحث) بوده و با توجه به افزايش تقاضاي مسكن و بيم وجود تخلفات و اقدامات غيرقانوني خواهشمند است به منظور جلوگيري از تضييع حقوق اشخاص و نيز براي اجراي تكاليف مندرج در قوانين مذكور دستور فرماييد مراتب ضمن عطف توجه ويژه با ابلاغ به شبكه هاي مربوطه مورد رعايت واقع شود.
 


واگذاري فعاليت هاي خطوط ريلي به بخش خصوصي

قائم مقام راه آهن از واگذاري 100 درصدي فعاليت هاي تامين، نگهداري، بازسازي و نوسازي خطوط ريلي و همچنين 95 درصد اقدامات ناوگان باري به بخش خصوصي خبر داد.
طالب زارع با اشاره به رويكرد ناوگان ريلي كشور در برنامه پنجم توسعه، گفت: رويكرد كنوني ناوگان راه آهن با دو برنامه توسعه سوم و چهارم متفاوت بوده و با توجه به اجراي اصل 44 قانون اساسي كل ناوگان مسافري كشور به بخش خصوصي واگذار شده است.
قائم مقام راه آهن با تاكيد بر ابعاد خصوصي سازي در اين حوزه، افزود: در حال حاضر خصوصي سازي در 3 بخش صورت گرفته است به طوري كه 100 درصد فعاليت هاي بخش ناوگان مسافري، 95 درصد بخش ناوگان باري و 100 درصد نگهداري خطوط، همچنين بازسازي و نوسازي ناوگان توسط بخش خصوصي انجام مي شود.
زارع با بيان اينكه ماموريت هاي كنوني راه آهن نسبت به گذشته متفاوت شده، تصريح كرد: با توجه به اجراي اصل 44 قانون اساسي، انجام 100 درصد فعاليت هاي ناوگان باري توسط بخش خصوصي و در پي آن افزايش درآمد و شفافيت هاي مالي در اين بخش مدنظر قرار دارد.
قائم مقام راه آهن افزود: با توجه به تغيير رويكرد و خصوصي سازي انجام شده، افزايش بهره وري در دو بخش باري و مسافري مورد توجه است.
وي كه در جلسه توديع و معارفه مديركل واگن هاي باري سخن مي گفت، بيان داشت: با توجه به تغييرات صورت گرفته اميدواريم تحولات انجام شده فضاي جديدي را براي ارتقاء شغلي و ايجاد انگيزه همكاران فراهم كند. همچنين پيرو آن ساماندهي ميان اداره كل واگن هاي باري راه آهن و شركت هاي بخش خصوصي به بهترين شكل ممكن انجام شود.
گفتني است، در اين مراسم ضمن قدرداني از تلاش هاي حميد يزدانفر، هادي شمسايي به عنوان مديركل واگن هاي باري راه آهن جمهوري اسلامي ايران منصوب شد.
 


صادرات 6هزار تن تخم مرغ به 4 كشور

دبير ستاد كشوري ترويج تخم مرغ از صادرات بيش از 6 هزار تن تخم مرغ به 4 كشور عراق، افغانستان، تاجيكستان و ازبكستان خبر داد.
سيدفرزاد طلاكش در همايشي به مناسبت روز جهاني تخم مرغ با اعلام اين خبر اظهار داشت: در حال حاضر تامين كارتن و شانه هاي تخم مرغ مشكل اصلي بوده و روند صادرات را كند كرده است.
طلاكش گفت: در حال حاضر مشكل حمل و نقل مهمترين مانع صادرات تخم مرغ كشورهاي منطقه است.
وي افزود: شركت هاي حمل و نقل داخلي به جهت اينكه محموله بار آنها كامل نيست از حمل صرفا تخم مرغ امتناع مي كنند.
وي همچنين از جايگاه دهم ايران در توليد تخم مرغ خبر داد و گفت: كشور ما سالانه 63ميليون قطعه مرغ تخم گذار توليد مي كند و توانسته است سالانه بيش از 750هزار تن توليد تخم مرغ داشته باشد.
طلاكش گفت: در حال حاضر كشور چين سالانه هزار و 500ميليون قطعه مرغ، آمريكا 290ميليون، اتحاديه اروپا 420ميليون، هند 150ميليون و روسيه 160 ميليون قطعه مرغ توليد مي كند.
وي همچنين اضافه كرد: سران مصرف تخم مرغ در ايران 180 عدد در سال است كه نسبت به متوسط جهاني رقم خيلي پاييني است.
وي گفت: در حال حاضر كشور مكزيك سرانه مصرف 350 عدد، ژاپن 330 عدد و چين 220عدد را دارا است.طلاكش گفت: سرانه مصرف تخم مرغ طي دو سال گذشته 20 عدد در سال اضافه شده است.
وي گفت: قد كودكان كشور نسبت به استاندارد جهاني وضعيت نامطلوبي دارد و خوردن تخم مرغ مي تواند اين وضعيت را بهبود بخشد.
وي ادامه داد: قد كودكان به عنوان شاخص توسعه در هر كشوري مطرح مي شود و كشور ما در اين شاخص 5/12 درصد نسبت به استاندارد جهاني كمبود دارد.طلاكش در مورد افزايش قيمت تخم مرغ طي ماه گذشته افزود: تا آخر مرداد ماه امسال صنعت تخم مرغ كشور 345 ميليارد تومان خسارت ديده است. وي ادامه داد: در حال حاضر يك كيلوگرم تخم مرغ درب مرغداري 2950 تومان عرضه مي شود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14