(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 مهر 1391 - شماره 20326

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با همگان به سر شود (يادداشت روز)
پس گردني ! (گفت و شنود)
گزارش خبري كيهان
دلارفروشان خياباني ،پياده نظام مافياي ارز
جانشين رئيس ستاد انتخابات كشور اعلام كرد
امروز، آخرين مهلت پذيرش استعفاي داوطلبان ميان دوره اي مجلس
پوزش و توضيح
كيهان و خوانندگان
اعتراض 150هزارنفري در تركيه ما جنگ نمي خواهيم
نفوذ يك پهپاد در عمق صحراي نقب اسرائيل را تكان داد (خبر ويژه)
قاتلان مردم تركيه از سوي اردوغان مسلح شده اند (خبر ويژه)
هيچ اپوزيسيوني بي فرهنگ تر و بي كفايت تر از ما نيست (خبر ويژه)
حمايت آمريكا از منافقين نفرت ايراني ها از آمريكا را افزايش داده است (خبر ويژه)


با همگان به سر شود (يادداشت روز)

موضوع يادداشت پيش روي پيرامون تحركات مشكوك چهارشنبه گذشته و تلاش جماعتي كوچك براي تعطيلي بازار تهران نيست.
بازاريان با هوشياري كامل اين تحركات و تلاش ها را كه به دنبال آشوب ها و ناآرامي هاي خياباني بود ناكام گذاشتند.
اما نكته اي در اين ميان قابل تأمل است و آن اينكه دشمنان نشان دار جمهوري اسلامي، مقارن با اين فضا و اوج گرفتن التهابات اقتصادي بازار ارز نمي توانند حقد و كينه خود را پنهان نمايند و بخشي از پروژه دسيسه آميز عليه ايران را لو مي دهند.
سخنان ليبرمن، هيلاري كلينتون، ويليام كوهن و فيليپ هاموند در بازه زماني قبل و بعد اتفاقات چهارشنبه گذشته به وضوح نشان مي دهد دشمن «نارضايتي اقتصادي در جامعه» را نشانه گرفته و اميدها و آرزوهايي را به نظاره نشسته است.
ابتدا ليبرمن بود كه 4 روز قبل از تحركات و ناآرامي هاي محدود در چهارشنبه گذشته ادعا كرد كه با شدت گرفتن تحريم ها، خيابان هاي ايران آشوب مي شود. پس از آن كلينتون و ويليام كوهن از اثرگذاري تحريم ها سخن به ميان آوردند و بالاخره ديروز فيليپ هاموند وزير دفاع انگليس در اظهاراتي خصمانه ادعا كرد كه تحريم ها آنقدر بايد ادامه بيابد تا خيابان هاي ايران ناآرام شود و ما به آشوب ها چشم دوخته ايم.
طرفه آنكه بعضي از رسانه هاي ضدانقلاب با دستپاچگي و در تحليل هاي-مثل هميشه- ناشيانه و كودكانه، فروپاشي نظام اقتصادي ايران را ادعا كردند و حتي يك روزنامه عربي براي به اصطلاح تحت الشعاع قرار دادن الگوي انقلاب اسلامي ايران در تحولات منطقه در بستر بيداري اسلامي به بهانه التهابات بازار ارز در كشورمان اين ادعاي واهي را به پيش كشيد كه؛ نظام جمهوري اسلامي در حال فروپاشي است!
موضوع اصلي يادداشت پيش روي، واكاوي اين موضوع است كه مسئولان كشور در مقابله با ذوق زدگي و حقد و كينه دشمنان و دميدن آنها در صحنه التهابات اقتصادي چه واكنشي بايد داشته باشند.
مواجهه مسئولان كشور با مشكلي اقتصادي كه ابعاد و مختصات سياسي و رواني و رسانه اي دارد چگونه بايد باشد؟
رصد و بررسي اظهارات و سخنان مسئولين كشور طي روزهاي اخير حاكي از آن است كه حتماً بايد با نگاه دشمن شناسي اين موضوع مورد آسيب شناسي قرار بگيرد.
متأسفانه بسياري از گفته ها و اظهارات مسئولين در حالي انجام شد كه گويا تحركات دشمن ديده نشده و يا خداي ناكرده مورد غفلت قرار گرفته است.
اينكه دشمن در پروژه اي كه براي شكل گيري ناآرامي و آشوب در تهران طراحي كرده بود ناكام ماند شكي نيست اما سؤال اين است كه چرا برخي از مسئولان با ناديده گرفتن شرايط، ناخواسته در زمين دشمن بازي كردند و به جاي «تعامل» به «تقابل» روي آوردند؟ مگر بارها و به كرات رهبر معظم انقلاب مسئولين كشور را به حل مشكلات و رفع موانع با كمك يكديگر و همدلي دعوت نكردند؟
پرهيز از مجادلات بي حاصل و رسانه اي نكردن بسياري از اختلاف نظرها با چه توجيهي عملي نمي شود؟!
اينكه فرضاً دو مسئول كشور به جاي همدلي و تعامل با هم از تريبون ها به تقابل با يكديگر مي پردازند در تضاد با خواسته رهبري و مردم نيست؟
پاسخ روشن است و قطعاً اينگونه رفتارها بايد اصلاح شود. اكنون پيرامون مشكلات اقتصادي كشور و از جمله التهابات و نوسانات بازار ارز كه از زمستان سال گذشته تداوم داشته نكاتي قابل تأمل و اعتناست؛
1- اين بدعت بايد از ميان برداشته شود كه برخي از مسئولان به جاي ارايه راهكار و برگزاري نشست هايي با كمك يكديگر تنها در فضاي رسانه، پند و اندرز بدهند يا به افراد اتهام بزنند و به طور كلي تقصير و پذيرش مسئوليت را به گردن ديگران بيندازند.
متأسفانه اين فرهنگ در بين برخي از مسئولان كشور نيست كه در بروز مشكلات به اندازه سهم خودشان، مسئوليت را بپذيرند و دنبال حل مشكل باشند.
در موضوع نوسانات بازار ارز نيز متأسفانه بي تدبيري ها و تقصيرها از جانب مسئولان مرتبط همچون توپي به زمين يكديگر انداخته شد و اين مسئله خود عامل غيرقابل انكاري در آشفتگي بازار ارز بود.
در اينجا اتفاق ناگواري كه رخ مي دهد سوءاستفاده سودجويان و رانت خواران و كلان سرمايه داران بي درد و زالوصفت است كه حاشيه امني مي يابند تا از ضعف نظارت و برخورد قاطعانه، تحركات مافياگونه خودشان را تداوم ببخشند.
2- البته اتفاق مباركي ولو ديرهنگام طي روزهاي گذشته انجام شده است و بنابر اعلام دادستان محترم تهران، تاكنون 30 اخلالگر بازار ارز شناسايي و بازداشت شده اند و روند تحقيقات قضايي نيز آغاز شده است كه خود مي تواند به سرنخ هاي مهم تري بينجامد.
اكنون دستگاه قضايي مسئوليت خطيري پيش روي دارد تا دست هاي پشت پرده را قاطعانه قطع كند و عاملان را به مجازات عادلانه برساند.
آنچه بسيار حساس است مطالبه بحق افكارعمومي است كه انتظار دارد تا اين پرونده زودتر و بدون فوت وقت به سرانجام برسد.
از همين روي نحوه صحيح و بهنگام اطلاع رساني پيرامون اخلالگران بازار ارز مي تواند در كنترل رفتارهاي هيجاني سهم بسزايي داشته باشد. دشمن در پروژه نارضايتي اقتصادي و شكل گيري آشوب هاي خياباني اميد بسته تا افكارعمومي به رفتارهاي هيجاني و احساسي در بازار ارز و يا هر كالاي ديگري روي بياورند. بدون شك اطلاع رساني از فرآيند تحركات اخلالگران و باندهاي مافيايي و بر ملا كردن دست دلالان به عنوان پياده نظام دشمن، اقدام راهبردي است كه مسئولان دستگاه قضا بايد بدان نگاه ويژه داشته باشند.
3- نكته ديگر اين است كه ريشه كن شدن بسياري از مشكلات اقتصادي و از جمله موضوع نوسانات و التهابات بازار ارز تنها با برخورد قضايي به سرانجام نمي رسد و بايد تمامي نهادها و ارگان ها وظايف بر زمين مانده شان را به نحو احسن انجام دهند.
به عنوان مثال يكي از راه هاي مناسب و مورد اجماع كارشناسان در جلوگيري از افزايش نرخ بي رويه ارز اين است كه جلوي پرداخت ارز مرجع از سوي دولت به واردكنندگان كالاهاي غيرضروري گرفته شود.
بنابراين اينجا دولت و مجلس مي توانند با كمك و تعامل همديگر نقش ممتاز و ويژه اي را ايفا نمايند.
بسياري از كالاهاي تزئيني و لوكس يا آرايشي در حالي با ارز مرجع وارد كشور مي شوند كه اگر اين رويه پرسش برانگيز از ميان برداشته شود مي تواند به ثبات قيمت ارز كمك كند.
4- يكي از مواردي كه مي تواند نابساماني بازار ارز و بطور كلي مشكلات اقتصادي را تشديد نمايد طرح بحث هاي حاشيه اي و فرعي است. حاشيه اي بدان معنا كه اصل صورت مسئله درك نشود و تنها در اطراف آن مسئله و در لايه هاي بعدي دنبال راهكار باشند.
در همين حال پيگيري هاي مسايلي كه نسبت به موضوعات مهم تر، فرعي محسوب مي شوند مي تواند كار را پيچيده و توجهات را از موضوع اصلي دور كند. به عنوان مثال در شرايطي كه موضوع بازار ارز و نوسانات آن جزو مسايل اصلي كشور در حوزه اقتصادي است چه ضرورتي داشت مقارن با اين فضا، مجلس محترم استيضاح وزير ورزش را در دستور كار قرار دهد و نهايتا بعد از گرفتن وقت نمايندگان، موضوع منتفي شود!
5- و بالاخره بايد خاطر نشان كرد كه مجموعه اي از عوامل در شكل گيري نوسانات و التهابات بازار ارز دخيل بوده اند و بنابراين بايد نسخه اي جامع- و نه تك بعدي- از سوي مسئولان در هر سه قوه براي حل آن تدارك و تهيه شود. بايد به دور از هر تعصب و برداشتي، سهم عوامل شكل دهنده اين اتفاق روشن شود و در مجموع راهكار جامعي ارايه شود و اين مهم با تصميمات جزيره اي و دور از هم به وقوع نمي پيوندد و اتفاق و اتحاد همه مسئولان مرتبط را مي طلبد.
حسام الدين برومند
 


پس گردني ! (گفت و شنود)

گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: يك پهپاد با عبور از رادارها و سيستم هاي هشداردهنده رژيم صهيونيستي تا چند كيلومتري يكي از مراكز هسته اي اسرائيل پيش رفته است.
گفت: خب! ديگه چه خبر؟!
گفتم: مقامات اسرائيلي اعلام كرده اند كه اين پهپاد ساخت ايران است و اطلاعات مربوط به مركز اتمي اسرائيل را به تهران مخابره كرده است.
گفت: نتانياهو كه آنهمه رجز مي خواند و قمپز در مي كرد كه قصد دارد به تاسيسات هسته اي ايران حمله كند!
گفتم: غلط زيادي كرده است يارو در دعوا با يك آدم قلدر پس گردني محكمي خورده بود ولي به رفيقش مي گفت ضربه شديدي به او زدم. رفيقش با تعجب پرسيد؛ چه جوري؟ و يارو گفت؛ با پس كله ام محكم زدم به كف دستش!
 


گزارش خبري كيهان دلارفروشان خياباني ،

پياده نظام مافياي ارز

چند روزي است كه طوفان ارز فروكش كرده و آرامشي نسبي حكم فرماست. دلار و طلا در سراشيبي سقوط افتاده اند و سيل خريداران به صف فروشندگان مبدل شده است.
آرامش اين روزهاي بازار ارز و طلا مديون گام هايي است كه در برخورد با اخلالگران برداشته شده است. روز گذشته دادستان تهران اعلام كرد تا كنون 30 متهم اصلي در اين مورد دستگير و برخي نيز تحت تعقيب هستند.
جعفري دولت آبادي با اعلام اين مطلب افزود: مبارزه با اخلالگران بازار ارز صرفا نبايد به اقدامات قضايي محدود شود بلكه بايد همزمان با آن سياست هاي ارزي مناسب از جمله تامين ارز براي تامين كالاهاي اساسي و خدمات مورد نياز مردم، خريد و فروش ارز در مراكز رسمي تحت نظارت بانك مركزي و اتخاذ سياست هاي پولي و اقتصادي متناسب با شرايط فعلي كشور اتخاذ شود.
دادستان تهران در ادامه افزود: تاكنون 30 نفر از متهمان اصلي اخلال در بازار ارز كشور بازداشت شده اند و تحقيقات از آنان توسط كارشناسان مجرب آغاز شده است. از اين عده مقادير زيادي ارز، طلا و سكه طلا كه از طريق خريد و فروش غير مجاز ارز بدست آمده ، كشف شده است.
جعفري دولت آبادي با اعلام اينكه متهمان ديگري نيز در اين زمينه شناسايي و تحت تعقيب قضايي قرار گرفته اند، افزود: انجام تحقيقات متهمان بازداشت شده در حداقل زمان ممكن به اتمام خواهد رسيد و پرونده آنان پس از تكميل تحقيقات جهت رسيدگي به دادگاه ارسال خواهد شد.
دادستان تهران با تأكيد بر اينكه با متهمان اين قبيل جرائم با شدت و بدون هرگونه اغماضي برخورد خواهد شد تأكيد كرد مبارزه با اخلالگران عمده ارزي همچنان ادامه خواهد يافت.
جعفري دولت آبادي از مردم نيز خواست در اين مبارزه ضمن همكاري با دادستاني و پليس، براي تأمين ارز مورد نياز خود صرفا به مراكز رسمي و مجاز تحت نظارت بانك مركزي مراجعه كنند.
توصيه پاياني دادستان تهران اشاره به موضوعي مهم دارد؛ دلالان خياباني! به نظر مي رسد اين معضل كثيف تر از آن است كه با توصيه مشفقانه دادستان تهران به مردم، قابل حل باشد.
معضلي كه گويا قصد ندارد دست از سر اين بازار بردارد. دلالاني كه مقرهاي فرماندهي آنان از ديد عموم پنهان است اما پياده نظام آنها آزادانه در خيابان فردوسي جولان مي دهند.
گزارش ميداني خبرنگار كيهان از بازار غيررسمي ارز و تماس و نظرخواهي از كارشناسان و دست اندركاران اين بازار حاكي از آن است كه دلالان خياباني به عنوان سرانگشتان مافياي ارز، نقش عمده اي در تخلفات و ايجاد آشفتگي در اين بازار دارند. دلالان خياباني برخلاف صرافي ها، تحت نظارت هيچ قانون و ضابطه اي نيستند و دقيقا به همين علت از سوي مافياي اقتصادي براي ايجاد آشفتگي در بازار ارز به كار گرفته مي شوند. يك كارشناس خبره به خبرنگار كيهان مي گويد «صرافي ها ملزم به رعايت قوانين و ضوابط هستند بنابراين اعلام ناگهاني نرخ جهشي ارز از سوي آنان مي تواند پي گيري مراجع ذيربط را به دنبال داشته باشد ولي دلالان تحت پوشش هيچ ضابطه اي قرار ندارند و در برابر اقداماتي كه انجام مي دهند پاسخگو نمي باشند و به همين علت بي آن كه ملزم به تحمل هزينه اي باشند از سوي مافياي ارز به كار گرفته مي شوند و نرخ ارز را مطابق آنچه به آنها ديكته مي شود بالا و پايين مي آورند. بايد توجه داشت كه دلالان خياباني ارز در اين ميان سود چنداني نمي برند بلكه افراد معمولا نيازمندي هستند كه مافياي پشت صحنه از نيازمندي آنها سوءاستفاده مي كنند».
يك كارشناس ديگر مي گويد؛ نه بانك مركزي، نه صرافي ها و نه عرضه و تقاضا هيچكدام تعيين نرخ ارز را برعهده ندارند، بلكه اين دلال هاي خياباني هستند كه به دلخواه عوامل پشت صحنه براي افزايش جهشي قيمت دلار، فضاسازي مي كنند.
بازداشت عوامل پشت صحنه اخلال در بازار ارز اگرچه ضروري است ولي نبايد از مقابله با دلالان خياباني كه سرانگشتان مافياي ياد شده و پياده نظام آنها هستند غافل بود و تعجب آور است كه چرا دستگاه هاي قضايي و امنيتي از اين اقدام ضروري غفلت مي ورزند.
گزارش ميداني خبرنگار كيهان و اخبار موثقي كه از پيگيري ماجرا در عرصه هاي ديگر به دست آمده است نشان مي دهد كه برخي از اخلالگران عمده بازار ارز كه شماري از آنها دستگير شده اند از افزايش قيمت دلار، در عرصه هاي ديگري بهره مي گيرند. آنها مي دانند كه افزايش جهشي قيمت دلار، با افزايش بي رويه قيمت ساير كالا و خدمات مورد نياز مردم روبروست بنابراين قبل از ايجاد آشفتگي در بازار و بالا بردن قيمت ارز، به جمع آوري برخي از اجناس و كالا و انبار كردن آن دست مي زنند و پس از افزايش قيمت ارز كه با افزايش قيمت كالاي احتكار شده همراه است، اجناس احتكاري را با قيمت بالا روانه بازار مي كنند و در تمامي مراحل ياد شده، دلالان خياباني يكي از ابزارهاي موثري است كه در اختيار آنهاست.
ديروز دلار در مركز مبادلات ارزي با قيمت 2565 تومان معامله شد. در صرافي ها قيمت خريد 2800 و فروش 2850 تومان بود و دلال هاي خياباني بي هيچ دغدغه و واهمه اي مشتريان را به دلار3100 توماني فرامي خواندند.
اما چرا دلالاني كه تابع هيچ قانون و مقرراتي نيستند اينگونه انگل وار به بازار چسبيده و حاضر به رهايي آن نيستند؟ بخشي از پاسخ اين پرسش را مي توان در سخنان فرمانده ناجا پيدا كرد.
فرمانده نيروي انتظامي هفته گذشته به تشريح برخي مسائل موجود در برخورد با دلالان بازار ارز پرداخت و گفت: به دليل ضعف قوانين، همه اخلالگران اقتصادي كه در بازار ارز و سكه مشكل ايجاد كرده بودند، پس از دستگيري توسط نيروي انتظامي،از سوي دادستاني آزاد شدند. سردار احمدي مقدم افزود: هر زمان بانك مركزي از ما در خواست كند كه با اخلالگران اقتصادي برخورد شود، وارد عمل خواهيم شد.
وي با اشاره به خلأ قانوني در ارتباط با برخورد با اخلالگران اقتصادي اظهار كرد: يكي از مشكلات ما ضعف قوانين است كه در مرحله قبل كه پليس وارد عمل شد و عده اي را دستگير كرد خلأ قوانين باعث شد كه هر كسي كه دستگير شده بود توسط دادستاني آزاد شد. احمدي مقدم تاكيد كرد: مسئول برخورد با اخلالگران جاي ديگري است و ما به بانك مركزي اعلام كرديم اين ضعف را برطرف كند و اين شد كه بانك مركزي هر زمان از ما درخواست كند، وارد عمل مي شويم.
ديروز هم رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس نقبي يه اين موضوع زد و گفت: نبايد اجازه داد بر سر چهارراه ها ارز مبادله شود.
غلامرضا مصباحي مقدم تاكيد كرد؛ فروختن ارز و مبادله آن بر سر چهارراه ها عملي خلاف قانون و رويه مورد پسند دنيا است. در حال حاضر در كشورهاي همسايه با وجود داشتن اقتصاد آزاد و نبود مشكل و محدوديتي از لحاظ تامين ارز، اجازه نمي دهند كه ارز در بازار آزاد جابجا و مبادله شود، مطمئنا در كشور ما با مديريت درست اين اتفاق نيز خواهد افتاد.
مصباحي مقدم در پاسخ به پرسش ايسنا در مورد پيش بيني اش از ميزان كاهش نرخ ارز گفت: نمي توان در اين رابطه نظر قاطع و پيش بيني روشني داشت اما مطمئنا روند نزولي ارز را شاهد خواهيم بود و اميدواريم كه به حدود دو هزار تومان نيز برسد.
رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس در مورد دلايل پايين آمدن نرخ ارز در طول چند روز گفت: يكي از اين عوامل، دستگيري برخي از اخلال گران در بازار ارز بود چرا كه اين دلالان به قيمت سازي و تعيين نرخ هاي صوري مي پرداختند كه با دستگيري آنها، حالت گيجي و سردرگمي بين دلالان درجه دو و سه بازار پديد آمد. ديگر كسي نيست كه نرخ هاي جديد بدهد و يا نرخ سازي كند.
مصباحي مقدم افزود: البته تامين ارز مورد نياز بازار نيز بر كاهش نرخ ارز در چند روز آينده دخيل بوده است چرا كه با تامين ارز مورد نياز، ديگر آشفته بودن بازار موضوعيت ندارد.
دادستان تهران مردم را به خريد نكردن از دلالان خياباني توصيه مي كند و رئيس كميسيون اقتصادي مجلس مي گويد سر چهارراه جاي مبادله ارز نيست. اما چه كسي بايد اين اجازه را بدهد؟ نقش هر كدام از دستگاه هاي اجرايي، قضايي، انتظامي و تقنيني در اين ماجرا چيست و چقدر در اين مورد با هم هماهنگ هستند؟ برخورد با پدرخوانده هاي تلاطم ارزي لازم است اما كافي نيست. يكي از بزرگ ترين گام ها براي تامين امنيت پايدار در اين عرصه، جمع كردن بساط گانگسترهايي است كه به جاي اسلحه يك دسته دلار به دست گرفته و در خيابان جولان مي دهند.
تجربه نشان داده بعيد است دلالاني كه تنها خرجشان چتري براي در امان ماندن از آفتاب در تابستان و باران در زمستان است و سرطان وار تا پل حافظ در خيابان جمهوري اسلامي پيشروي كرده اند و معلوم هم نيست انتهاي دمشان به كجا وصل است، با توصيه و نصيحت ميدان را خالي كنند. البته پاك كردن خيابان هم كار سختي نيست.
 


جانشين رئيس ستاد انتخابات كشور اعلام كرد

امروز، آخرين مهلت پذيرش استعفاي داوطلبان ميان دوره اي مجلس

جانشين رئيس ستاد انتخابات كشور گفت: دوشنبه آخرين مهلت پذيرش استعفاي داوطلبان شركت در انتخابات اولين ميان دوره اي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي است.
«حسنعلي نوري» در گفت و گو با ايرنا افزود: تنها داوطلباني مي توانند در انتخابات اولين ميان دوره اي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نام نويسي و شركت كنند كه استعفاي خود را در مهلت تعيين شده ارايه كرده باشند.
وي، اظهار داشت: انتخابات اولين ميان دوره اي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، در حوزه هاي انتخابيه ايلام، شيروان، چرداول، مهران، ايوان و ملكشاهي، دماوند و فيروزكوه، تويسركان و رامسر و تنكابن و عباس آباد برگزار خواهد شد.
 


پوزش و توضيح

در آخرين شماره دو ماهنامه كيهان كاريكاتور كه با مدير مسئولي كاريكاتوريست برجسته و طراز اول كشورمان، برادر متعهد و جانباز آقاي سيد مسعود شجاعي طباطبايي منتشر مي شود، كاريكاتوري به چاپ رسيده كه هرچند موضوع آن انتقاد به «مدگرايي» و دور شدن جوامع از داشته هاي سنتي و ملي خود بوده است ولي كج سليقگي در انتخاب سوژه آن به گونه اي است كه بعيد نيست در برخي از برداشت ها، حضور حضرت يوسف عليه السلام را در محفلي كه زليخا با شركت زنان مصر ترتيب داده بود، به ذهن متبادر كند. در اين كاريكاتور هيچ نام يا اشاره اي به آن پيامبر بزرگوار نشده است و پوشش زنان نيز برگرفته از پوشش سنتي و متداول دوران قاجاريه، يعني سرآغاز ورود مدرنيته به كشورمان است. اما، از آنجا كه احتمال برداشت سوء ياد شده نيز وجود دارد، مؤسسه كيهان ضمن پوزش از اين خطاي ناخواسته، آمادگي خود را براي پذيرش هر نوع برخورد قانوني از سوي مراكز و مراجع ذيربط اعلام داشته و تاكيد مي كند كه اينگونه نظارت ها را براي حفظ فضاي رسانه اي ميهن اسلامي ضروري و درخور استقبال نيز مي داند.
در خاتمه اشاره به اين نكته نيز ضروري است كه برادر عزيزم آقاي سيد مسعود شجاعي طباطبايي، مدير مسئول كيهان كاريكاتور يك جانباز شيميايي جنگ تحميلي است كه در پي آثار باقيمانده از آسيب هاي شيميايي هر از چند گاه براي مداوا در بيمارستان بستري مي شود و اكنون نيز چند ماهي است كه در يكي از بيمارستان هاي تهران تحت مراقبت ويژه و با قيد ممنوعيت ملاقات بستري است. بي ترديد در صورت حضور ايشان كه يكي از كاريكاتوريست هاي متعهد و شناخته شده در سطح بين المللي است، كج سليقگي و خطاي ياد شده صورت نمي پذيرفت.
توضيح بيشتر آن كه انتشار كيهان كاريكاتور تا بهبودي كامل آقاي سيد مسعود شجاعي طباطبايي و بازگشت ايشان به مديريت اين دوماهنامه، متوقف شده است.
حسين شريعتمداري
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30323200
¤مردم مقاوم و متعهد كشور به اميد خداوند مشكلات اقتصادي را پشت سر خواهند گذاشت اما حق اين است كه مسئولين قضايي كشور با جماعت گران فروش و محتكر و به طور كلي مفسد اقتصادي برخورد قاطع داشته باشند.
4178---0936
¤در عرصه جنگ اقتصادي دشمن نبايد كمترين ترحمي به افراد طماع و خائن داخل كشور كه بر هم زننده بازار ارز و طلا هستند بشود. اشد مجازات و مصادره اموال اين اخلال گران كف مطالبات مردم را تشكيل مي دهد.
6654---0914
¤وضعيت نابسامان امروز اقتصاد كشور كه قشر محروم جامعه را رنج مي دهد نتيجه تاخير ده ساله در اجراي فرمان هشت ماده اي رهبرمعظم انقلاب در مبارزه با مفاسد اقتصادي است.
5100---0936
¤سفر وزير دفاع جمهوري اسلامي به عراق اقدامي هوشمندانه و بموقع بود. اگر به تاريخ بنگريد، تيسفون همواره مركز قدرت بوده است. اگر عراق را داشته باشيم مي توانيم محور مقاومت را در سوريه تقويت كنيم و با شيعيان مظلوم لبنان پل ارتباطي داشته باشيم و وقتي پرچم حزب الله لبنان بر افراشته باشد فرهنگ مقاومت اثر خود را بر فلسطين مي گذارد و دير يا زود رژيم جعلي صهيونيستي مثل برف در برابر آفتاب آب مي شود.
ايران دوست
¤در اين شرايط حساس كه بعضي از شخصيت هاي سياسي كشور به جاي مساعدت و كمك به حل مشكلات اقدام به طرح شعارهايي به منظور تسويه حساب هاي شخصي مي كنند فقط بايد از خداوند بخواهيم كه ما را همچنان پيرو رهبري و ولايت فقيه قرار داده و از اين راه مستقيم منحرف نسازد.
2786---0938
¤شيطان وقتي بخواهد پدر كسي را در آورد خود آن فرد را براي تهيه هيزم جلو مي فرستد. حالا حكايت آمريكا و اسرائيل شده كه با دست خود در حال نابودي خويش هستند.
9895---0912
¤ پاورقي علل و عوامل پذيرش قطعنامه 598 بسيار روشنگر است، هميشه منتظر چنين مطالبي بوديم. از نويسنده آن تشكر مي كنم كاش از صدا و سيما نيز پخش مي شد تا تعداد بيشتري از مردم در جريان پذيرش قطعنامه 598 از سوي امام راحل«ره» قرار بگيرند.
نصيري و 6912---0914
¤وقتي هيچ كالايي با ارز 3 هزار توماني وارد كشور نشده چگونه مي توان به بهانه بالا رفتن قيمت دلار در بازار آزاد كالاي خريد شده از قبل خود را به چند برابر قيمت فروخت؟ اين روزها مي گذرد اما پاسخ به حساب و كتاب روز قيامت آسان نخواهد بود.
0300---0912
¤از روزنامه حق گوي كيهان انتظار داريم گزارش مفصلي از روند نگران كننده افزايش قيمت اجناسي كه شايد به چشم هم نيايند و هيچ ارتباطي هم با نوسانات قيمت ارز و نداشته و صرفا سوءاستفاده دلالان باعث گراني آن شده است تهيه و رسانه اي كند. كيهان بايد عوامل آشفتگي بازار ارز را هم افشا و مسئولان را به اقدام انقلابي وادار كند.
7665---0918 و 9749---0911
¤روزگاري در مقابل دشمنان ايستاديم و جان خود را براي كشور اسلامي كف دست نهاديم. ننگ است امروز براي كالاي لوكس، مملكت را بفروشيم؟ دشمن آرزوي شنيدن يك آخ را از زبان ما به گور خواهد برد. زالوصفتان دنياپرست درست مثل روزهاي جنگ به جان مردم افتاده اند و اين كار نابساماني ارز و دلار و سكه را به دستور اربابان خود انجام مي دهند.
خراساني
¤در شهرستان اهواز بعضي از بنگاه هاي معاملات املاك با هماهنگي يكديگر روي هر متر زمين و املاك منطقه مبلغ چند صد هزار تومان اضافه مي كنند و قيمت كاذب را رواج مي دهند اين كار آنان باعث جو ناامني و عدم ثبات در قيمت مسكن شده است. جالب اينكه خيلي از اين بنگاه هاي املاك پيوند خانوادگي و فاميلي با يكديگر دارند.
4751---0916
¤ براي تهيه گواهينامه المثني به يكي از دفاتر... شهر جديد انديشه مراجعه كردم متاسفانه برخورد كارمندان اين دفتر با ارباب رجوع نامناسب است از مسئولين تقاضاي رسيدگي دارم.
يعقوب عبدلي
¤ آيا سازمان تأمين اجتماعي از بيمه گزاران حق بيمه مي گيرد تا كمك به حال مردم در درمان باشد يا اينكه به يك بنگاه تجاري تبديل شده كه مشغول تجارت مي باشد و از فكر درمان بيماران غافل شده است. هزينه هاي درمان الان سرسام آور است مسئولان به بيمه بنگاهي نگاه نكنند، بلكه نگرش درماني داشته باشند.
5521---0919
¤ مافياي سيگار دست كمي از مافياي سكه و ارز ندارد. هر دو جريان مافيا پوست از مردم مي كنند و متأسفانه برخوردي با آنان صورت نمي گيرد. چرا؟
6091---0915
¤ از مسئولين صدا و سيما درخواست مي شود تمام شبكه هاي استاني را براي همه استانها بر روي دستگاه ديجيتال به نمايش گذارند تا با تنوع شبكه ها و آشنايي هموطنان با آداب و رسوم و تقيدات مذهبي و آثار باستاني و گردشگري و مراكز ديدني استانها كمترين تمايلي به ديدن شبكه هاي بيگانه به وجود نيايد.
7596---0913
¤ از دو هفته اي كه از آغاز سال تحصيلي مي گذرد يك هفته آن به برگزاري جلسات كمك به مدرسه براي تهيه اوراق امتحاني، خريد رايانه، پرداخت قبوض آب، برق، گاز و... گذشت. چرا آموزش و پرورش نظارتي به چنين مدارسي ندارد كه به اجبار به گرفتن پول اقدام مي كنند.
شهروندي از شهريار
¤ در مرحله تكميل ظرفيت دكتري سال گذشته افرادي در دوره روزانه قبول شدند كه سري اول حتي مجاز نشده بودند. آيا اين ظلم به كساني كه سري اول مجاز ولي در شبانه يا پيام نور قبول شدند نيست؟ چه كسي پاسخگوست؟
0134---0913
¤ از مسئولين بخشداري، فرمانداري و مسئولين استان به خاطر گازكشي بخش خرقان به ويژه عليشار تقدير و تشكر مي كنم كه چنين نعمت بزرگ خداوندي را به ما ارزاني داشتند.
3089---0919
¤ از مسئولين سينمايي كشور مي خواهيم از تاريخ و تمدن ايران فيلم و سريال هاي بيشتري بسازند تا جوانان كشور مجبور نشوند به خاطر اين نقص پاي تماشاي فيلم هاي افسانه اي چين يا كره كه تعدادشان هم كم نيست بنشينند.
6355---0937
¤ مسئولين شهرداري منطقه 17 «طرح احداث بازارچه ميدان جليلي» در اين منطقه را هم رسانه اي كردند هم به مردم محل قول دادند و هم بودجه آن را از شهرداري گرفتند ولي با جابجايي شهردار منطقه، مسئولين جديد از اجراي آن طفره مي روند. مردم تا به حال 2 تجمع در جلوي شهرداري منطقه نمودند ولي پاسخ قانع كننده اي از مسئولين شهرداري منطقه نشنيدند با توجه به بيكاري و فقر و خلافكاري و... كه عمده مشكلات اين منطقه است با اجراي طرح اكثر اين مشكلات منطقه مرتفع مي شود. لذا از مسئولين امر و شوراي شهر تهران درخواست اجراي طرح يادشده را داريم.
يكي از اهالي محل
¤ با توجه به اينكه بسياري از خطوط شركت واحد اتوبوسراني تهران به بخش خصوصي واگذار شده است، متأسفانه دغدغه ديني برخي از آنها نيز كاهش يافته و بيشتر به درآمد توجه دارند. در خطوط شهيد مطهري - تهرانپارس، قدس- نوبنياد- رسالت- فلكه اول تهرانپارس و... مسافرين به صورت مختلط سوار مي شوند و رانندگان نيز توجهي به اين امر ندارند از مسئولين امر درخواست مي شود بدون فرافكني نسبت به سركشي و نظارت غيرمحسوس اقدام نمايند تا خود شاهد ماجرا باشند. متأسفانه 1888 و 137 نيز توجهي نمي نمايند.
خليلي مسافر هر روز اين خطوط
¤ تخم مرغ كيلويي 4 هزار تومان شده اميدواريم آقاي احمدي نژاد دستوري براي كنترل قيمت ها صادر كنند.
9086---0935
 


اعتراض 150هزارنفري در تركيه ما جنگ نمي خواهيم

ده ها هزارتن از مردم تركيه از سراسر كشور به شهر آنكارا آمدند و در ميدان مركزي صحيه اين شهر دست به تظاهرات زدند. تظاهركنندگان با شعار «مردم سوريه برادر ما هستند»، «جنگ نمي خواهيم»، «آمريكا قاتل است» سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا عليه سوريه را محكوم كردند.
رسانه هاي تركيه شمار شركت كنندگان در اين تظاهرات را بيش از 150هزار نفر اعلام كردند.
 


نفوذ يك پهپاد در عمق صحراي نقب اسرائيل را تكان داد (خبر ويژه)

نفوذ يك هواپيماي بدون سرنشين تجسسي در عمق آسمان فلسطين اشغالي و نزديكي تاسيسات اتمي ديمونا، محافل صهيونيستي را غافلگير و نگران كرده است.
هرچند محافل دولتي اسرائيل روز شنبه كوشيدند با مديريت خبر و جهت دهي به ماجرا از شوك حاصله بكاهند اما اين ماجرا به موضوع مجادله ميان محافل رسانه اي و سياسي رژيم صهيونيستي تبديل شده است.
مقامات دولتي اسرائيل و از جمله سخنگوي ارتش روز شنبه اعلام كردند يك فروند هواپيماي بدون سرنشين را توسط جنگنده هاي خود و در منطقه «ياعار ياتيو» واقع در شمال صحراي نقب سرنگون كرده اند. آنها ادعا كردند اين هواپيما را از هنگام ورود به آسمان منطقه تحت نظر داشته اند. اين منابع همچنين گفتند هواپيما احتمالا از سمت درياي مديترانه يا نوار غزه به حركت درآمده است اما هنوز مبدا حركت اين پهپاد را نمي دانند.
خبرگزاري رويترز به نقل از پايگاه اينترنتي «واي.نت» (تارنماي روزنامه يديعوت آحارونوت) نوشته است: «حزب الله لبنان اين پهپاد را به پرواز درآورده است. ممكن است كه حتي ايران سيستم پرواز و هدايت اين پرنده را فعال كرده باشد و به نظر مي رسد كه اين پهپاد محصول ايران باشد.»
پايگاه خبري- تحليلي «واي.نت» بدون اشاره به هويت منبع اين ادعا افزوده است: «هدايت چنين پرنده اي براي پرواز در چنين مسافتي به تجهيزات پيشرفته اي نياز دارد كه حزب الله تاكنون فاقد آن است.
يك مقام نظامي اسرائيل نيز گفت: در هر حال، اين احتمال كه حماس عامل اين اقدام باشد، صفر است هرچند كه پهپاد از طريق غزه به آسمان اسرائيل رخنه كرده بود؛ اين شأ پرنده از آسمان درياي مديترانه و از فراز خاك نوار غزه كه هم مرز با آبهاي اين دريا است، به سوي اسرائيل فرستاده شد.
كارشناسان اطلاعاتي اسرائيل گفته اند كه پهپاد تجسسي با ماموريت گردآوري اطلاعات از جنوب اسرائيل، به حريم هوايي اين منطقه فرستاده شده و فاقد مواد انفجاري بوده است.
با اين حال برخي محافل در رژيم صهيونيستي نسبت به نفوذ اين هواپيماي بدون سرنشين در عمق آسمان فلسطين اشغالي و تا نزديكي تاسيسات اتمي ديمونا ابراز نگراني شديد كرده اند به ويژه اينكه اين اتفاق براي چندمين بار رخ مي دهد و آمار دقيقي از اين نفوذهاي اطلاعاتي هوايي وجود ندارد. آنها معتقدند اتفاقات اخير ضريب اطمينان سپر هوايي موسوم به گنبد آهنين را به شدت زير سوال برده است. مسيري كه اين پهپاد از هنگام ورود به آسمان فلسطين اشغالي تا هنگام سقوط طي كرده، 100كيلومتر و به مدت بالغ بر 30دقيقه عنوان شده است. هواپيما در 40كيلومتري تاسيسات ديمونا مورد اصابت قرار گرفته اما مسئله مهم تر اين است كه توانسته در عمق آسمان فلسطين اشغالي پيش برود.
روزنامه هاآرتص ديروز خبر داد: اين هواپيماي بدون سرنشين پيش از آنكه از سوي جنگنده هاي اسرائيلي ساقط شود، به مدت نيم ساعت بر فراز اسرائيل پرواز كرده و يك مسير يكصد كيلومتري را طي كرده بود؛ امري كه يك غافلگيري براي نيروي هوايي اسرائيل است.
روزنامه يديعوت آحارونوت نيز گزارش داد: در حالي كه يك مقام نظامي اسرائيل به راديوي سراسري گفته بود پهپاد از آسمان درياي مديترانه و از فراز خاك باريكه غزه كه هم مرز با آبهاي اين دريا است، به سوي اسرائيل فرستاده شد، اما در ساعات بعدي، مقامات اسرائيل گفتند كه پهپاد از لبنان به سوي آسمان مديترانه و آن گاه به سوي جنوب اسرائيل هدايت شده است.
در حالي كه يديعوت آحارونوت مقابله با اين پهپادها را چالشي جدي براي اسرائيل خوانده، روزنامه هاآرتص تصريح كرد: رخنه اين هواپيماها حتي اگر هيچ اقدامي هم براي برنامه ريزان خود انجام ندهند، لطمه به پرستيژ اطلاعاتي و نظامي اسرائيل است.
خبرنگار راديو فردا در اسرائيل گزارش مي دهد: كارشناسان اسرائيل اين احتمال را بعيد ندانسته اند كه در دور بعدي چنين اقدامي، برنامه ريزان بخواهند مواد انفجاري در پهپاد كار بگذارند و آن را بر فراز اسرائيل منفجر و وجهه نظامي تل آويو را خدشه دار كنند.
روزنامه يديعوت آحارونوت معتقد است: نه تنها نيروهاي ايراني خود در عملي كردن اين تعرض هوايي به حريم اسرائيل نقش مستقيم داشته اند، بلكه اين پهپاد نيز به احتمال قوي از ساخته هاي صنايع هوايي ايران است. ايران چند ماه پيش اعلام كرد كه در پيشرفت هاي خود در عرصه پهپاد، توانسته است كه يك هواپيماي فوق تجسسي آمريكايي از نوع آر.كيو را كه در آسمان كشوري بيگانه در همجواري شرق ايران در پرواز بود، در خاك ايران فرود آورد. ايران همچنين از مدتي قبل، از ساخت پهپادهايي كه قابليت حمل مواد انفجاري را دارند، خبر داده بود.
يادآور مي شود بنابر گزارش رسانه ها حزب الله لبنان توانسته در سال هاي 2004، 2006 و 2010 هواپيماهاي بدون سرنشين را به عمق آسمان فلسطين اشغالي بفرستد كه برخي از آنها پس از انجام ماموريت سالم بازگشته اند.
ايهود باراك وزير دفاع رژيم صهيونيستي در واكنش به اتفاق اخير گفته است: ورود اين هواپيما به حريم ما يك اقدام بسيار وخيم مي باشد.

 


قاتلان مردم تركيه از سوي اردوغان مسلح شده اند (خبر ويژه)

يك روزنامه چاپ تركيه درباره حملات خمپاره اي اخير به خاك اين كشور نوشت شهروندان ما با موشك هاي اهدايي اردوغان به ارتش آزاد سوريه كشته شده اند.
ماردان ينارداك سردبير روزنامه «يورت» مي نويسد: موشك اندازي كه براي پرتاب موشك هاون به خاك تركيه از آن استفاده شده، تنها از سوي نيروهاي ناتو مورد استفاده قرار مي گيرد. اطلاعات به دست آمده از منابع موثق حاكي از آن است كه موشك انداز و موشك هاي «هاون» پرتاب شده به روستاي مرزي آكچاكالا را تركيه براي عناصر گروهك موسوم به «ارتش آزاد» ارسال كرده است.
وي تصريح كرد: بنا بر اطلاعات به دست آمده، مشخص مي شود كه سياست هاي نادرست اردوغان علت اصلي اصابت موشك به اين روستا و كشته شدن 5 شهروند ترك بوده است.
به گزارش العالم اين روزنامه سياست تشديد تنش ها كه در پي وقوع اين حادثه از سوي دولت به اجرا درمي آيد، تركيه را به سوي جنگي سوق مي دهد كه تمام منطقه را به آتش خواهد كشيد.
در همين حال اندي شرت عضو سازمان منزلت، حقوق بشر و صلح به پرس تي وي گفت: غرب دنبال نابودي سوريه و تضعيف تركيه است. چيزي كه من مي خواهم بگويم اين است كه اگر تركيه وارد جنگ شود، يعني اگر آنقدر بدفهم باشند و اردوغان اجازه دهد اوباما و كمرون وي را اغفال كنند كه مي تواند با نابودي يك همسايه تبديل به رهبري بزرگ شود، كشور خود وي با جنگي داخلي روبرو خواهد شد و اين مسئله دو مشكل را حل مي كند. بدين ترتيب غرب مي تواند سوريه را نابود كند و در عين حال زماني كه تركيه از داخل دچار مشكل شود، آنها مي توانند از دست ترك ها نيز راحت شوند و به آنها اجازه ندهند كه كشورشان بخشي از اروپا آنطور كه ترك ها مي خواهند، شود زيرا اين كشور درگير جنگ خواهد بود.
وي با اشاره به روحيه نژادپرستانه كشورهاي اروپاي غربي گفت: من در آلمان بوده ام. مردم اين كشور از مردم ديگر كشورهاي اروپا كه سفيدپوست نيستند، نفرت دارند. آنها حتي مردم اروپاي شرقي را دوست ندارند. بنابراين اساسا اين روشي براي نابودي تركيه است تا از تبديل شدن آن به قدرتي كه مي تواند با همسايگان مسلمان خود متحد شود، جلوگيري كنند.
آنها بايد از تظاهر به توانايي در پيوستن به اتحاديه اروپا دست بردارند. آنها به اين اتحاديه تعلق ندارند و بهايي كه خواهند پرداخت از دست دادن همه پيشرفت هايشان است.
در حالي كه روزنامه زودويچه سايتونگ چاپ آلمان در گزارشي خاطرنشان كرد «اردوغان اسير خواسته هاي شخصي در قبال سوريه شده و در مخمصه بدي گرفتار شده»، روزنامه انگليسي اينديپندنت خبر داد: روابط تركيه و آمريكا به خاطر بحران سوريه طوفاني شده است. اردوغان در آغاز بحران تصور مي كرد با آمريكا در يك صف ايستاده و هدف مشتركي دارند اما اوباما بسيار مردد است. احساس ناراحتي اردوغان از اوباما ماه گذشته ميلادي، هنگامي آشكار شد كه اردوغان در مصاحبه با شبكه سي ان ان به شدت از رئيس جمهور آمريكا انتقاد كرد و گفت اوباما هيچ اقدامي در خصوص سوريه انجام نداده است. اين اظهارنظر تند مي تواند نشانه بدي براي روابط بين دو طرف باشد، به خصوص كه اردوغان وقتي احساس مي كند آنها در كنار وي نيستند، كنترل اعصاب خود را از دست مي دهد.
اينديپندنت تصريح كرد: بسياري از مردم تركيه مخالف سياست هاي اردوغان در قبال سوريه هستند و شروع به تظاهرات در مخالفت با اردوغان كرده اند، اين مشكل بزرگي براي دولت آنكاراست.
 


هيچ اپوزيسيوني بي فرهنگ تر و بي كفايت تر از ما نيست (خبر ويژه)

يك شبكه وابسته به ضدانقلاب از گروه هاي اپوزيسيون خواست به جاي متهم كردن مردم ايران به بي فرهنگي، علت پايداري جمهوري اسلامي را در بي كفايتي هاي خود جست وجو كنند.
بالاترين مي نويسد: مخالفان مردم را متهم به بي فرهنگي مي كنند و مي گويند آنها لياقتشان همين است. مي گويند چون رژيم سركوب مي كند و نيز مي گويند طبقات تهيدست چون از رژيم منتفع مي شوند، از آن حمايت مي كنند.
اين سايت اينترنتي اضافه كرد: با اين حال توقع زيادي نيست كه انتظار داشته باشيم گروه هاي مخالف،شناخت درستي از مردم و جهان و ساز و كارهاي مؤثر يا غيرمؤثر داشته باشند. بدون چنين شناختي پيوند درست هم برقرار نمي شود. بايد وضعيت اپوزيسيون را بازشناسي كرد.
بالاترين در ادامه مي نويسد: نسبت اين «اپوزيسيون» با «قاطبه اهالي مردم ايران» چيست؟ مي دانم كه «قاطبه مردم ايران» مفهوم كشدار و مبهمي است. اما جايگاه طبقاتي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي اين افراد را چگونه مي توان ترسيم كرد؟ اين «اپوزيسيون» چقدر جهان امروز و مناسبات آن را مي شناسد؟ چقدر توانسته با جامعه اي كه در آن زندگي مي كند ارتباط ارگانيك برقرار كند؟ اصلاً غرب به كنار،اين «اپوزيسيون» جامعه امروز ايران را چقدر مي شناسد؟
نويسنده با اشاره به حمله شماري از اعضاي منافقين به سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در جريان اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل، اين اتفاق را اسباب بي اعتباري بيشتر ديگر گروه هاي اپوزيسيون معرفي كرد.
 


حمايت آمريكا از منافقين نفرت ايراني ها از آمريكا را افزايش داده است (خبر ويژه)


«اقدام آمريكا در به رسميت شناختن سازمان تروريستي مجاهدين خلق، سبك عقلي است».
نشريه آلماني دي سايت درباره حذف گروهك منافقين از فهرست گروه هاي تروريستي آمريكا نوشت: اقدام آمريكا اعلام دشمني نيابتي با ايراني هاست. در واقع آمريكا نشان مي دهد دنبال راه حل سياسي براي چالش هاي خود با ايران نيست. اين سازمان دست كم سال 2007 توسط واحدهاي نظامي آمريكا آموزش ديده اند. آنها ظاهرا در ترور دانشمندان هسته اي ايران نيز با سرويس موساد اسرائيل همكاري داشته اند. بنابراين طبيعي است كه آمريكا اين گروه را از فهرست تروريست ها خارج كند. اما مشروعيت دادن به يك گروه مخالف منزوي مانند سازمان مجاهدين خلق، خطرهايي را براي ديگر گروه هاي اپوزيسيون در ايران به همراه دارد. رئيس اين گروه اكنون با نامه و مهر رسمي وزارت خارجه آمريكا، خود را نماينده مشروع مخالفان نشان مي دهد و فراخوان تغيير صادر مي كند به اين ترتيب حكومت ايران به سادگي مي تواند اپوزيسيون را بي اعتبار كند و بگويد كه آنها با تروريست ها و تروريست ها نيز به نوبه خود با آمريكا همدست و هم كاسه هستند.
دي سايت مي افزايد: شناسايي مجاهدين خلق از منطق بي اعتباري پيروي مي كند كه هنوز هم به غلط «سياست واقع بينانه» تلقي مي شود؛ دشمن دشمن من دوست من است. گرفتاري سياست آمريكا درباره ايران اينگونه آغاز شد، با حمايت غرب از شاه، عليه جنبش آزادي خواهي ملي. شاه به دست اسلام گرايان سرنگون شد كه غرب اكنون در مقابل آنها، از مجاهدين خلق حمايت مي كند؟ ديوانگي است. وزارت خارجه آمريكا تاكيد مي كند اين كشور با اين سازمان به هيچ رو «در جبهه مشترك عليه جمهوري اسلامي» قرار ندارد. واقعا؟ پس چرا خارج كردن آنها از فهرست گروه هاي تروريست؟
دي سايت نوشت: نه تنها حكومت بلكه بخش زيادي از مردم ايران سازمان مجاهدين را رد مي كنند. دليل درستي هم دارند. اين گروه پس از پيروزي انقلاب، با حكومت جديد به هم پيچيدند و شروع به ترور سياستمداران كردند. سپس سازمان وادار به كار زيرزميني و بعد هم خروج از كشور شد. دست بر قضا در نزد دشمن قسم خورده ايران صدام حسين پناه يافتند. سازمان به صدام در قتل عام كردها و شيعيان كمك كرد. هم در ايران و هم در عراق كسي اين كار را فراموش نكرده است. صدام براي قدرداني به آنان اجازه داد در خاك عراق اردوگاه نظامي برپا كنند كه در آنجا هزاران سرباز براي سرنگوني حكومت ايران آموزش ديدند. ايدئولوژي گروه، در آغاز آميزه اي از اسلام و ماركسيسم، هر چه بيشتر با كيش شخصيت سران تبعيدي يعني زوج مسعود و مريم رجوي تطبيق داده شد. ساختار تا امروز تماميت خواه در اين فرقه ستيزه جو، ادعاي آنها را مبني بر پذيرش «ايراني سكولار و دمكراتيك» كاملا باور نكردني مي سازد.
نشريه آلماني تاكيد مي كند: هميشه و همه جا اين سياست شكست خورده است كه گروه هاي افراطي را عليه حكومت هاي نامطلوب به كار گيرند، از مخالفان در نيكاراگوئه تا طالبان در افغانستان. طبق يك تعريف صائب، سبك عقلي آنجاست كه آدمي همواره كار مشابهي را انجام دهد اما نتيجه هاي ديگري انتظار داشته باشد. زمان آن رسيده كه به اين كار پايان دهند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14