(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 مهر 1391 - شماره 20328

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عضو كميسيون صنايع و معادن:
طرح تحقيق و تفحص از بانك مركزي امروز تقديم هيئت رئيسه مجلس مي شود
رئيس كميسيون برنامه و بودجه تشريح كرد
آخرين خبرها ازجلسه ويژه ارزي دولت و مجلس
در مكتب امام
سخنگوي كميسيون اصل 90:
پرونده مشايي در دستور كار كميسيون اصل 90 قرار گرفت
عضو كميسيون صنايع و معادن:
لايحه بودجه 92 مبتني بر محورهاي اقتصاد مقاومتي تنظيم شود
آيت الله نوري همداني:
هوشياري در برابر فتنه ها و شناخت دشمن بهترين ابزار پيروزي در جنگ نرم است
احمدي نژاد پيروزي چاوز را تبريك گفت
صالحي در ديدار اعضاي ربوده شده جمعيت هلال احمر در ليبي:
اميدواريم زائران ربوده شده در سوريه به زودي آزاد شوند
مهمانپرست:
اظهارات وقيحانه وزير دفاع انگليس به دليل عصبانيت از پيشرفت ايران است
معاون امنيتي وزير كشورخبر داد
تصويب كليات طرح جامع انسداد مرزها
قاهره تاكيد كرد
بحران سوريه بدون ايران حل نمي شود
لاريجاني:
استراتژي ايران تقويت اتحاد مسلمانان در برابر استكبار جهاني است
شوراي راهبردي «مقابله با تهديدات نرم» تشكيل شد
وزير دفاع:
آمريكا به دنبال احياي گروهك تروريستي منافقين است
با حضور دبير كل مجمع جهاني اهل بيت
نشست مطبوعاتي سومين اجلاس بين المللي دهه غدير برگزار شد
لاريجاني، در گفت و گوي تلفني با همتاي ترك خود مطرح كرد
آمادگي ايران براي استقرار آرامش در مناسبات تركيه و سوريه


عضو كميسيون صنايع و معادن:

طرح تحقيق و تفحص از بانك مركزي امروز تقديم هيئت رئيسه مجلس مي شود

همزمان با مطرح شدن طرح تعدادي از نمايندگان براي تحقيق و تفحص از بانك مركزي اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس درصدد تهيه طرحي هستند تا بانك مركزي زير نظر وزارت اقتصاد قرار گيرد.
اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي و آماده كردن طرحي جهت قرار گرفتن بانك مركزي در زير مجموعه وزارت اقتصاد و دارايي هستند، قرار است اين طرح بعد از آماده شدن نهايي با قيد دو فوريت به هيئت رئيسه مجلس ارسال شود.
علي ايرانپور نماينده مباركه در مجلس در همين رابطه ضمن تاييد خبر فوق به فارس گفت: با توجه به شرايط فعلي اقتصاد كشور و نوسانات بازار ارز و طلا و همچنين افزايش نرخ تورم مجلس از رئيس بانك مركزي دعوت به عمل آورد تا پاسخگوي سوالات نمايندگان باشد اما آقاي بهمني در مجلس حاضر نشد.
وي افزود: همچنين از آنجايي كه بانك مركزي زيرمجموعه وزارت اقتصاد نيست، نمايندگان نمي توانند بر آن نظارت داشته باشند بر همين اساس نمايندگان به دنبال طرح مذكور هستند تا هم بتوانند بر بانك مركزي نظارت داشته باشند و هم اينكه بانك مركزي پاسخگوي سوالات نمايندگان باشند.
از سوي ديگر يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز از طرح سوال از وزراي اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت براي يافتن دلايل اختصاص ارز دولتي به واردات خودروهاي لوكس و همچنين تهيه طرح تحقيق و تفحص از بانك مركزي براي يافتن دلايل ارز مرجع به اولويت هاي غير ضرور خبر داد.
مويد حسيني صدر در گفت وگو با ايسنا گفت: اختصاص ارز مرجع براي واردات خودروهاي لوكس و نابساماني هاي اقتصادي ناشي از نابساماني نرخ ارز موجب طرح سوال از وزراي اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت و هم تهيه تحقيق و تفخص از بانك مركزي شده است.
نماينده مردم خوي افزود: تحقيق و تفحص از بانك مركزي كه تا اين لحظه 16 امضا دارد به احتمال قوي تا روز چهارشنبه به بيش از 50 امضا خواهد رسيد و به اين ترتيب طرح فوق روز چهارشنبه تقديم هيات رئيسه مجلس مي شود.
وي بررسي دلايل صدور مجوز مصارف مالي و همچنين اختصاص ارز مرجع به كالاهاي غير اولويت دار نظير خودروهاي لوكس و اسباب بازي را از محورهاي تحقيق و تفحص از بانك مركزي عنوان كرد.
 


رئيس كميسيون برنامه و بودجه تشريح كرد

آخرين خبرها ازجلسه ويژه ارزي دولت و مجلس

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس ضمن تشريح جزئيات جلسه مشترك ارزي نمايندگان دولت و مجلس در هفته جاري در دفتر رئيس كل بانك مركزي، همچنين از دستگيري 50 اخلالگر ارزي خبر داد.
غلامرضا مصباحي مقدم در گفت وگو با مهر در خصوص تصميمات ارزي جلسه مشترك تعدادي از نمايندگان مجلس با مسئولان اقتصادي كشور در دفتر محمود بهمني رئيس بانك مركزي اظهار داشت: در اين جلسه كه شنبه هفته جاري برگزار شد، مقرر گرديد به صرافي هاي مجاز جهت واردات ارز و عرضه آن با نرخي كه برايشان هزينه شده است، مجوز داده شود.
وي اضافه كرد: همچنين در اين جلسه مقرر شد اجازه خريد و فروش ارز مردم توسط صرافيها با افزايش يك درصد كارمزد داده شود.
به گفته رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس، ثبت كليه مبادلات ارزي و ارائه گزارش آن به بانك مركزي نيز از سوي صرافي ها الزامي شد.
وي همچنين تأمين ارز به صورت اسكناس براي انجام خدمات براي مسافران خارج از كشور، دانشجويان غيربورسيه و بيماراني كه جهت معالجه به خارج از كشور مي روند را از جمله مصوبات اين جلسه عنوان كرد.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه در جلسه مذكور مقرر شد در كليه شعب بانك هايي كه در پايانه هاي خروجي كشور مستقر هستند ارز به افرادي كه مهر خروج بر پاسپورت خورده است، داده شود، گفت: قرار است از اين به بعد كليه مبادلات ارزي خارج از سيستم بانكي و صرافي ها كنترل شود.
وي در ادامه به تصميماتي كه براي مقابله با اخلالگران ارزي در اين جلسه اتخاذ شد، اشاره كرد و افزود: قرار شد براي مقابله با سوداگران بازار ارز، وزارت اطلاعات، وزارت كشور و نيروي انتظامي وارد عمل شوند كه خوشبختانه اين اتفاق افتاده و تاكنون در حدود 50 نفر از اخلالگران بازار ارز دستگير شده اند.
گفتني است در اين جلسه از سوي مجلس محمدرضا باهنر و حجت الاسلام محمد حسين ابوترابي نايب رئيس اول و دوم، غلامرضا مصباحي مقدم و رضا عبداللهي رئيس و عضو كميسيون برنامه و بودجه و نيز از طرف دولت وزراي اقتصاد و صنعت معدن و تجارت و رئيس كل بانك مركزي حضور داشتند.
 


در مكتب امام

فقط حكومت قانون خدا!
حكومت اسلام حكومت قانون است.
در اين طرز حكومت، حاكميت منحصر به خدا است و قانون فرمان و حكم خداست.
قانون اسلام يا فرمان خدا بر همه افراد و بر دولت اسلامي حكومت تام دارد.
همه افراد از رسول اكرم(ص) گرفته تا خلفاي آن حضرت و ساير افراد تا ابد تابع قانون (خدا) هستند.
ولايت فقيه ـ ص 54
 


سخنگوي كميسيون اصل 90:

پرونده مشايي در دستور كار كميسيون اصل 90 قرار گرفت

سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس گفت: در راستاي شكايت برخي اشخاص حقيقي و حقوقي پرونده اسفنديار رحيم مشايي در دستور كار اين كميسيون قرار گرفته و در آينده بررسي مي شود.
«مصطفي افضلي فرد» در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، از پيگيري پرونده مشايي خبر داد و گفت: پرونده اسفنديار رحيم مشايي، رئيس دفتر رئيس جمهور در دستور كار كميسيون اصل 90 قرار گرفته و در آينده نزديك بررسي خواهد شد.
وي تصريح كرد: پيش تر در راستاي شكايت برخي اشخاص حقيقي و حقوقي از رحيم مشايي به كميسيون اصل 90، پرونده اي در اين خصوص در اين كميسيون تشكيل شده ولي تا به امروز بررسي نشده است.
سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس با بيان اينكه در حال حاضر پرونده هاي اولويت دار ديگري در دستور كار داريم، خاطر نشان كرد: نمي توانيم زمان دقيقي را براي بررسي پرونده رحيم مشايي مشخص كنيم ولي اين پرونده در دستور كار قرار گرفته و در آينده نزديك بررسي خواهد شد.
گفتني است كميسيون اصل 90 يكي از كميسيون هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي است كه وظيفه محول شده به مجلس در اصل نودم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران را انجام مي دهد.
در اصل نودم قانون اساسي آمده است: هر كس شكايتي از طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا قوه قضائيه داشته باشد، مي تواند شكايت خود را كتبا به مجلس شوراي اسلامي عرضه كند؛ مجلس موظف است به اين شكايات رسيدگي كند و پاسخ كافي دهد و در مواردي كه شكايت به قوه مجريه و يا قضائيه مربوط است رسيدگي و پاسخ كافي از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتيجه را اعلام كند و در موردي كه مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.
 


عضو كميسيون صنايع و معادن:

لايحه بودجه 92 مبتني بر محورهاي اقتصاد مقاومتي تنظيم شود

يك عضو كميسيون صنايع و معادن تأكيد كرد: لايحه بودجه 1392 بايد مبتني بر محورهاي اقتصاد مقاومتي تنظيم شود.
علي علي لو در گفت وگو با ايسنا با اشاره به محورهاي اقتصاد مقاومتي، گفت: قطع دست هاي مفسدان اقتصادي اولين و مهمترين محور اقتصاد مقاومتي است، بايد توجه داشت كه دست مفسدان قطع نمي شود مگر روزنه هاي رانت و سوء استفاده بسته شود، دستگاه هاي اجرايي، نظارتي و خدماتي بايد در يك اقدام هماهنگ به نحوي برنامه ريزي كنند تا بسترهاي توليد فساد از بين برود و لايحه بودجه سالانه از نقاطي است كه مي تواند سنگ بناي مبارزه با فساد را بنا نهد.
وي كاهش وابستگي اقتصاد به درآمدهاي نفتي و قطع خام فروشي و توسعه صادرات غيرنفتي را از ديگر محورهاي اقتصاد مقاومتي برشمرد و افزود: به دليل حساسيت شرايط كشور، دست اندركاران تدوين بودجه 1392بايد كار مضاعفي را در زمينه كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي، فروش خام نفت، گاز و مواد معدني انجام دهند. هر قدر وابستگي بودجه به منابع نفتي و گازي كاهش يابد و در عوض توليد و صنعت رونق يابد مي توان به تحقق اقتصاد مقاومتي اميدوارتر شد.
اين عضو كميسيون صنايع و معادن توجه به تامين كالاهاي اساسي و معيشت مردم را از محوري ترين شاخص هاي اقتصاد مقاومتي دانست و ابراز عقيده كرد: در اقتصاد وجود يارانه يك بيماري محسوب مي شود لذا منحني خروج از نظام يارانه اي بايد با شيبي برنامه ريزي شود كه ضمن حذف يارانه از اقتصاد، فشار اقتصادي بر معيشت جامعه به حداقل برسد، در اين راستا لايحه بودجه سال آينده بايد به نحوي تنظيم شود كه زندگي مردم از شرايط فعلي خارج شود.
 


آيت الله نوري همداني:

هوشياري در برابر فتنه ها و شناخت دشمن بهترين ابزار پيروزي در جنگ نرم است

آيت الله نوري همداني با تاكيد بر اهميت جنگ نرم گفت: هوشياري در برابر فتنه ها و شناخت دشمن بهترين ابزاري است كه ما براي پيروزي در جنگ نرم به آن نياز داريم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آيت الله حسين نوري همداني در ديدار با جمعي از كاركنان وزارت دفاع و سپاهيان استان فارس اظهار كرد: يكي از موضوعات مهم در اسلام، مسئله حكومت است.
وي ادامه داد: تمام پيامبران يكي از مهمترين اقداماتشان تشكيل حكومت بوده و اين موضوع نشان دهنده نقش حكومت در اقتدار دين است.
آيت الله نوري همداني بيان كرد: انحراف از اهداف پيامبر(ص) پس از وفات ايشان موجب شد تا حكومت اسلامي در آن مسيري كه خدا براي آن تعيين كرده بود پيش نرود و به اهداف خود نرسد.
وي گفت: اين انحراف موجب شد تا قرن ها استبداد و استكبار بر مسلمانان حكومت كندو اجازه رشد و شكوفايي را به آنان ندهد.
اين مرجع تقليد عنوان داشت: در واقع حكومت بايد تنها به دست رسول خدا، ائمه(ع) و در زمان غيبت توسط فقيه جامع الشرايط اداره شود.
آيت الله نوري همداني مردم، رهبري و اسلام را سه ركن اساسي انقلاب دانست و ابراز كرد: مردم يكي از مهمترين اركان قدرت در نظام اسلامي هستند و اگر همراهي مردم نبود امروز نظام به جايگاه كنوني نرسيده بود.
وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران زمينه ساز ظهور امام زمان(عج) است گفت: اميدواريم در سايه عنايات الهي و بركات وجود امام عصر(عج) اين مهم هر چه سريعتر تحقق يابد.
 


احمدي نژاد پيروزي چاوز را تبريك گفت

رييس جمهور در پيامي انتخاب مجدد هوگو چاوز را به رياست جمهوري بوليواري ونزوئلا را تبريك گفت.
محمود احمدي نژاد در پيام خود خطاب به هوگو چاوز گفت؛
«برگزاري انتخابات پرشور و انتخاب مجدد جناب عالي به عنوان رييس جمهوري را به ملت بزرگ ونزوئلا و جنابعالي صميمانه تبريك مي گويم.كسب اين پيروزي بزرگ مهر تأييد ديگري بر رهبري موفق جنابعالي طي دوران مسئوليت در مسير عدالت خواهي، تقويت ارزش هاي انساني و پيشرفت و آباداني آن كشور است.
در حقيقت مردم ونزوئلا با انتخاب جنابعالي، بار ديگر استمرار انقلاب بوليواري و تداوم روند توسعه اجتماعي، اقتصادي، علمي و فرهنگي براي ساختن كشوري مستقل، آباد و متكي به توان و ظرفيت ملي را تضمن نمودند. با توجه به نقش تأثيرگذار ونزوئلا، بي شك انتخاب جنابعالي از اهميت زيادي در ادامه روند حركت سازنده ملت ها و دولت هاي آمريكاي لاتين و درياي كارائيب و ساير ملت هاي آزادي خواه در جهت استقلال و عدالت و پيشرفت خواهد بود.
ضمن تشكر از آحاد ملت ونزوئلا و تأكيد مجدد بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران جهت گسترش روزافزون همكاري ها با جمهوري بوليواري ونزوئلا، اميدوارم در پرتو ايمان و اراده مشترك و با استفاده از ظرفيت هاي بالاي دو كشور، بيش از پيش شاهد تحقق كامل اهداف مشترك در سطح منطقه و بين المللي باشيم.»
 


صالحي در ديدار اعضاي ربوده شده جمعيت هلال احمر در ليبي:

 اميدواريم زائران ربوده شده در سوريه به زودي آزاد شوند

گروگان هاي آزاده شده جمعيت هلال احمر كشورمان در ليبي و خانواده هاي شان با وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت وگو كردند.
علي اكبر صالحي در اين ديدار با تبريك آزادي و بازگشت امدادگران به گروگان گرفته شده جمعيت هلال كشورمان در ليبي، اين موفقيت را مرهون تلاش ها و پيگيرهاي مستمر دستگاه ديپلماسي با هماهنگي و همكاري ساير بخش هاي ذي ربط دانست و از همه دستگاه ها به خصوص همكاران خود در دستگاه ديپلماسي و سفارت كشورمان در طرابلس تشكر و قدرداني كرد.
وزير امور خارجه افزود: به طور قطع تجربه شما در اين ماموريت الهي و انساني در جهت كسب رضايت الهي و خدمت به خلق خدا، عزم شما سفيران صلح و دوستي و انسان دوستي را در ماموريت ارزشمندتان راسخ تر خواهد كرد.
صالحي هم چنين با اشاره به تلاش دشمنان ايران اسلامي براي مخدوش كردن چهره كشورمان در بين افكار عمومي جهان و منطقه خاطرنشان كرد: در سايه ايثار و فداكاري اين عزيزان و صبر و شكيبايي خانواده هاي اين عزيزان با وجود دوران سخت اسارت و مظلوميت، پيام نوع دوستي و انسانيت مردم شريف ايران به آحاد ملت هاي جهان از جمله مردم مسلمان ليبي رسيد و مردم و دولت ليبي كه خود از خدمات و تلاش هاي انسان دوستانه اين عزيزان آگاه بودند، با ابراز ناراحتي از وقوع اين حادثه، نسبت به آزادي امدادگران هلال احمر كشورمان اهتمام داشتند. وي در اين راستا از تلاش ها و پيگيري هاي صورت گرفته از سوي دولت ليبي به خصوص وزير امور خارجه اين كشور و برخي كشورهاي ديگر در جهت آزادي گروگان هاي آزاد شده جمعيت هلال احمر كشورمان تشكر و قدرداني كرد.
وزير امور خارجه كشورمان هم چنين ابراز اميدواري كرد كه به زودي شاهد آزادي و بازگشت زائران عزيز كشورمان كه در كشور سوريه به گروگان گرفته شده اند و خوشحالي خانواده هاي اين عزيزان هم باشيم.
 


مهمانپرست:

اظهارات وقيحانه وزير دفاع انگليس به دليل عصبانيت از پيشرفت ايران است

سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: اظهارات خصمانه وزير دفاع انگليس در مورد برنامه هسته اي كشورمان ناشي از عصبانيت دولت اين كشور از پيشرفت ايران اسلامي و ناكامي تلاش هاي همه جانبه در متوقف كردن كشورمان است.
«رامين مهمانپرست» ضمن تقبيح نمودن سخنان اخير «فيليپ هاموند» وزير دفاع انگليس درخصوص برنامه صلح آميز هسته اي كشورمان كه در مصاحبه با هفته نامه انگليسي «آبزرور» بيان شده بود، گفت: اين اظهارات خصمانه حاكي از عصبانيت دولت انگليس از اجماع و انسجام ملي ايران در مورد پيشبرد مقتدرانه برنامه هاي توسعه اي در حوزه هاي مختلف و ناكامي تلاش هاي همه جانبه انگليس براي متوقف كردن مسير توسعه و شكوفايي جمهوري اسلامي ايران است، از اين رو در رويكردي مذبوحانه، اعمال فشار بر مردم را در كانون اقدامات خود قرار داده است.
وي اين اظهارات وقيحانه را تاييدي بر اين واقعيت دانست كه دولتمردان انگليس در موضوع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران كمترين اعتنايي به ساز وكارهاي پذيرفته شده بين المللي و حقوق به رسميت شناخته شده كشورها براساس معاهده ان پي تي ندارند.
مهمانپرست تصريح كرد: دولت و مردم كشورمان اثبات كرده اند كه در راه استيفاي حقوق مسلم خود مطابق با معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي و براساس خواست و اراده و منافع ملي كوتاه نخواهند آمد و تسليم اين فشارها نمي شوند.
همچنين گفتني است، رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان به منظور ديدار با مقامات قزاقستان و افزايش همكاري ها از ظرفيت هاي رسانه اي دو كشور، در راس هيئتي رسانه اي ديروز سه شنبه عازم آستانه شد.
واكنش وزير دفاع
همچنين سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي در واكنش به اظهارات وزير دفاع انگليس با اشاره به تاريخچه دولت انگلستان كه با استعمار و استثمار، دخالت در امور داخلي ملت ها و كودتاي نظامي عليه دولت هاي مستقل و آزاديخواه گره خورده است، گفت: آيا اقدامات دولت انگلستان كه داراي بيش از 200 كلاهك هسته اي استراتژيك و بيش از 64 پرتاب كننده استراتژيك، سومين كشور آزمايش كننده سلاح هاي هسته اي، داراي 3/2 ميليون متر مكعب زباله هسته اي و طرح جامع با هزينه هاي ميلياردي براي دستيابي به سلاح جديد هسته اي جنون آميز است، يا فعاليت هاي صرفا صلح آميز هسته اي ايران.
وزير دفاع در پايان گفت: شايسته است وزير دفاع انگليس به جاي اينگونه اظهارات سخيف و بي مايه به فكر كاهش آلام و درد و رنج مردم انگلستان به خصوص مردم استقلال طلب ايرلند شمالي و رفع اشغال از جزاير متعلق به ديگران باشد.
 


معاون امنيتي وزير كشورخبر داد

تصويب كليات طرح جامع انسداد مرزها

معاون امنيتي انتظامي وزير كشور با بيان اينكه 80 درصد مرزهاي كشور بطور كامل كنترل شده است، گفت: طرح جامع امنيت پايدار مرز براساس ماده 203 برنامه پنجم تهيه و به شوراي عالي امنيت ملي ارسال شده كه كليات آن تصويب و جزئيات آن هم در حال بررسي است.
«علي عبداللهي» با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران با اكثر كشورهاي همسايه موافقت نامه هاي امنيتي را امضا كرده است، افزود: برخي موافقت نامه هاي امنيتي نيز براي تصويب به مجلس ارايه كرده ايم.
وي اظهارداشت: همچنين با برخي از كشورها در حال رايزني هستيم تا بتوانيم موافقت نامه هاي امنيتي را با اين كشورها امضا كنيم.
عبداللهي ادامه داد: به طور طبيعي يكي از مباحث موافقت نامه امنيتي بحث امنيت مرزها، نوع تعاملات مرزي، ملاقات هاي مرزي، احداث و ايجاد تاسيسات مرزي و كنترل مرزها است.
معاون امنيتي انتظامي وزير كشور با بيان اينكه بسياري از موافقت نامه هاي امنيتي در مرزهاي شرقي و غربي كشور اجرايي شده است، گفت: اگر چه به دلايل مسايل اقتصادي ممكن است بعضي از كشورهاي همسايه توانايي اجراي تعهدات را نداشته باشند ولي ما براي كنترل مرزها به برخي كشورها براي تحقق تعهداتشان كمك كرديم.
عبداللهي افزود: به عنوان مثال با كمك به كشور افغانستان، تعدادي پايگاه مرزي را براي اين كشور ساختيم تا مرزها را كنترل كنند.
معاون امنيتي انتظامي وزير كشور با بيان اينكه تشكيل فرماندهي مرزباني نيروي انتظامي و اقدامات صورت گرفته كمي و كيفي توسط اين فرماندهي در مرزهاي كشور گامي موثر در كنترل مرزها بوده است، گفت: دولت نيز از سال 86 اعتبارات تامين امنيت و كنترل مرزها را چند برابر كرده و همين امر باعث شده است تا گام هاي اساسي در انسداد مرزها برداشته شود.
عبداللهي در گفت و گو با ايرنا تصريح كرد: تاسيسات لازم در مرزهاي كشور ساخته شده است و اگر يك گام ديگر در اعتبارات كنترل مرزها برداشته شود، اميدواريم آنچه به عنوان طرح جامع مرز پيش بيني كرديم، اجرايي شود.
وي افزود: طرح جامع امنيت پايدار مرز براساس ماده 203 برنامه پنجم تهيه و به شوراي عالي امنيت ملي ارسال شده كه كليات آن تصويب و جزئيات آن هم در حال بررسي است.
عبداللهي اظهارداشت: در طرح جامع امنيت پايدار مرز مباحث تمركز مديريتي در مرز، معيشت مرزنشينان، اشراف اطلاعاتي در مرز، عمران و آبادي و استفاده از مرز نشينان براي تامين امنيت مرزها پيش بيني شده است.
 


قاهره تاكيد كرد

بحران سوريه بدون ايران حل نمي شود

وزير خارجه مصر بار ديگر با اشاره به نقش حياتي ايران در حل بحران سوريه تاكيد كرد كه در اين قضيه ايران را نمي توان ناديده گرفت.
«محمد كامل عمرو» در گفت وگو با روزنامه مصري الاهرام در خصوص كميته چهارجانبه حل بحران سوريه اظهار داشت: طرح ابتكاري مصر كه تركيه، عربستان و ايران را وارد آن كرد و با وجود اينكه برخي ها مي گفتند ايران در ميز مذاكرات جايي ندارد اما ما معتقد هستيم كه ايران را نمي توان ناديده گرفت.
وي تصريح كرد: ما در مصر تلاش مي كنيم كه به يك موضع واحد همسو با ديدگاه و اصول مصر مبني بر حاشيه قرار دادن دخالت نظامي بيگانگان در سوريه برسيم زيرا اين امر مشكل را پيچيده تر مي كند و خسارت هاي بزرگ تري وارد مي آورد، راه حل بهتر است در چارچوب عربي باشد و آينده سوريه بايد توسط مردم سوريه و از طريق گفت وگوي فعال و موثر بين همه طيف هاي معارض و بخشي از نظام تعيين شود.
عمرو همچنين با اشاره به دشوار بودن ماموريت «اخضر ابراهيمي»در سوريه گفت كه قاهره با وي رايزني مي كند و اخيرا نيز با وي در نيويورك ديدار كرده است.
وي تاكيد كرد كه دخالت نظامي بيگانگان در سوريه عواقب وخيمي در پي خواهد داشت و مشكل را پيچيده تر مي كند.
تكذيب خروج رياض
از كميته چهارجانبه
«شوقي اسماعيل»، معاون وزير خارجه مصر در امور كشورهاي عربي اخبار منتشره در رسانه ها مبني بر خروج عربستان سعودي از كميته چهارجانبه سوريه متشكل از ايران، عربستان، مصر و تركيه را رد كرد.
معاون وزير خارجه مصر در اين باره تاكيد كرد: اخباري كه در اين باره منتشر شده است، صحت ندارد.
اين مسئول مصري همچنين اين موضوع كه عربستان سعودي كميته چهارجانبه را تحريم يا عضويت خود در آن را به حالت تعليق درآورده، تكذيب كرد.
به گزارش فارس، روز دوشنبه منابع خبري اعلام كردند كه يك ديپلمات ارشد در مصاحبه با روزنامه كويتي «الراي العام» گفته كه عربستان سعودي به مصر اطلاع داده، از كميته چهار جانبه اي كه محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر با هدف حل بحران سوريه آن را مطرح كرد، خارج شده است.
به گفته اين منبع، رياض بر اين باور است كه ادامه حضورش در طرح مصر در شرايط كنوني بي فايده بوده و نتايج مورد انتظار را به دنبال نخواهد داشت.
اين ديپلمات افزود: اختلاف نظرهايي بين قاهره و رياض وجود دارد، چون عربستان معتقد است كه ايران بخشي از بحران سوريه است اما مصر ايران را بخشي از حل بحران سوريه مي داند.
 


لاريجاني:

استراتژي ايران تقويت اتحاد مسلمانان در برابر استكبار جهاني است

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: استراتژي جمهوري اسلامي ايران تقويت اتحاد و برادري ميان ملت هاي اسلامي در برابر سياست هاي زورگويانه استكبار جهاني است.
به گزارش اداره اخبار مجلس شوراي اسلامي ، «رانا ثنا اله خان» وزير قانون و امور پارلماني و توسعه شهرداري ايالت پنجاب پاكستان ديروز(سه شنبه) با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ابتداي اين ديدار، با تأكيد بر ضرورت تقويت وحدت و همبستگي ميان كشورهاي اسلامي، افزود: قدرت هاي جهاني همواره سعي در تضعيف ملت هاي مسلمان از طريق ايجاد اختلاف دارند و استراتژي جمهوري اسلامي ايران تقويت اتحاد و برادري ميان ملت هاي اسلامي در برابر سياست هاي زورگويانه استكبار جهاني است.
لاريجاني وجود ظرفيت ها و توانمندي هاي اقتصادي و كشاورزي در دو كشور را زمينه مناسبي براي توسعه همكاري هاي همه جانبه دانست و تصريح كرد: با توجه به نقش و جايگاه ايران و پاكستان در جهان اسلام گسترش مراودات اقتصادي و صنعتي ميان دو كشور در ارتقاي موقعيت كشورهاي مسلمان در تعاملات جهاني مؤثر است.
در ادامه اين ديدار «رانا ثنا اله خان» ،ايران را كشوري مهم در منطقه دانست و گفت: استقامت و پايداري جمهوري اسلامي ايران در برابر قدرت هاي جهاني باعث فخر و مباهات ملت هاي مسلمان است.
وي همچنين ايجاد اختلاف و تفرقه مذهبي در كشور پاكستان را هدف آژانس هاي اطلاعاتي غرب دانست و گفت: آژانس هاي اطلاعاتي غرب با ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني سعي در تضعيف ملت پاكستان دارند، در صورتي كه فرق مذهبي در پاكستان سال هاست به صورت مسالمت آميز در كنار يكديگر در حال زندگي هستند.
وزير قانون و امور پارلماني و توسعه شهرداري ايالت پنجاب پاكستان در خاتمه خواستار گسترش همكاري هاي اقتصادي، سياسي و پارلماني فيمابين ايالت پنجاب پاكستان و ايران شد.
منافع بيگانگان نبايد
در همكاري هاي تهران - اسلام آباد خللي ايجاد كند
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به عوامل منفي در روند گسترش همكاري هاي دو جانبه ميان ايران و پاكستان گفت: نبايد اجازه داد منافع برخي كشورهاي خارج از منطقه در مسير پيشرفت همكاري هاي دو كشور خللي ايجاد كند.
«علاءالدين بروجردي» در ديدار «رانا ثنااله خان» وزير قانون و امور پارلمان ايالت پنجاب پاكستان همچنين بر ضرورت ارتقاي سطح روابط اقتصادي - تجاري ميان دو كشور تاكيد كرد و يادآور شد: سطح كنوني مراودات اقتصادي دو كشور به هيچ وجه متناسب با توانمندي ها و ظرفيت هاي گسترده تهران - اسلام آباد نيست و بايد براي گسترش و تسهيل روند ارتباطات تلاش كرد.
وزير قانون و امور پارلماني ايالت پنجاب پاكستان در ادامه اين ديدار با بيان اين كه ملت اين كشور به ويژه مردم ايالت پنجاب همواره احترام ويژه اي براي مردم ايران قائل بوده اند، گفت: ملت بزرگ ايران با همت و جرات گام هاي بزرگي در مسير پيشرفت و سربلندي برداشته است.
ثنااله خان افزود: دولت و ملت پاكستان براي توسعه روابط برادرانه و همه جانبه ايران اهميت فراواني قائل است. وي همچنين همكاري بخش هاي خصوصي دو كشور و توسعه مراودات مردمي و پارلماني ميان دو كشور را در اين راستا بسيار مهم عنوان كرد. وي با تاكيد بر دستاوردها و پيشرفت هاي ايران در عرصه هاي علمي و فناوري خواستار انتقال اين تجارب به پاكستان شد.
 


شوراي راهبردي «مقابله با تهديدات نرم» تشكيل شد

شوراي راهبردي مقابله با تهديدات نرم، با هدف طراحي استراتژي مقابله با ناتوي فرهنگي توسط مركز بسيج رسانه ملي تشكيل شد.
تعدادي از مسئولان رسانه ملي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و همچنين جمعي از نخبگان و صاحب نظران حوزه جنگ نرم، از اعضاي شوراي راهبردي مقابله با تهديدات نرم هستند.
اين شورا كه همزمان با اعلام توانمندي جمهوري اسلامي در جنگ سايبري تأسيس شده است، به عنوان يكي از تخصصي ترين مراكز بررسي شيوه هاي تهاجم دشمن و ارائه دهنده راهكارهاي لازم براي مقابله صحيح با آن فعاليت خواهد كرد.
روز دوشنبه نخستين جلسه شوراي راهبردي مقابله با تهديدات نرم با حضور 50 نفر از اعضاي آن برگزار شد و ضمن بررسي مباحث مختلف اين حوزه، تشكيل كارگروه هاي تخصصي مورد بررسي قرار گرفت.
در اين جلسه قائم مقام سازمان صداوسيما، مشاور امور بين الملل رئيس مجلس و جمعي از نمايندگان ادوار و وزراي سابق و اعضاي علمي اين شورا حضور داشتند.
وي تصريح كرد: اين شورا به عنوان يك قرارگاه راهبردي مأموريت دارد تهديدات نرم را به صورت اصولي شناسايي كرده و با استفاده از بازوي رسانه اي صداوسيما، به مقابله با آن بپردازد.
رياست شوراي راهبردي مقابله با تهديدات نرم بر عهده دكتر جعفري مشاور رئيس سازمان صداوسيما و رئيس مركز بسيج رسانه ملي است.
همچنين عشرت شايق نماينده سابق مجلس و مسئول واحد مقابله با تهديدات نرم مركز بسيج صداوسيما، دبيري شوراي مذكور را بر عهده دارد.
 


وزير دفاع:

آمريكا به دنبال احياي گروهك تروريستي منافقين است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ضمن انتقاد از اقدام آمريكا در خارج كردن نام گروهك منافقين از فهرست گروه هاي تروريستي، گفت: هدف آمريكا از اين اقدام، تلاش براي احياي گروهك تروريستي منافقين است كه نفس هاي آخر خود را مي كشد.
سردار سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» اظهار داشت: آمريكا همواره با منافقين ارتباط داشته و از اين گروهك حمايت كرده است اما پيش از اين به دليل برخي ملاحظات سياسي نام اين گروهك را در فهرست گروهك هاي تروريستي قرارداده بود.
سردار وحيدي، افزود: اعضاي گروهك تروريستي منافقين در گذشته در آمريكا فعال بوده و كمك هاي مختلفي را جمع آوري مي كردند.
وي اضافه كرد: اقدام آمريكا در خارج كردن نام منافقين از فهرست گروه هاي تروريستي نشان مي دهد كه اين دولت در مواضع خود در مبارزه با تروريسم صداقت ندارد. وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تصريح كرد: آمريكا بزرگترين حامي تروريسم در دنيا به شمار مي رود و بنابر اين هيچگاه نمي تواند به عنوان پرچمدار مبارزه با تروريسم تلقي شود.
سردار وحيدي اظهارداشت: واشنگتن از انواع مختلف تروريسم مانند تروريسم دولتي كه مظهر آن رژيم صهيونيستي است و گروه هاي تروريستي همانند منافقين حمايت مي كند.
وي افزود: آمريكا تلاش مي كند فضاي تبليغاتي مثبتي را براي اين گروهك تروريستي فراهم كند اما بايد بداند كه اين اشتباه بزرگي است زيرا مردم ايران به دليل اقدامات منافقين به حدي از اين گروهك تنفر دارند كه اين اقدامات فايده اي براي آنها ندارد.
به گزارش ايرنا، سردار وحيدي خاطرنشان كرد: تاريخ گروهك منافقين سرشار از جنايت و خيانت به ملت ايران است و اقدام آمريكا تنفر ايرانيان از دولتمردان آمريكايي را بيشتر مي كند.
 


با حضور دبير كل مجمع جهاني اهل بيت

نشست مطبوعاتي سومين اجلاس بين المللي دهه غدير برگزار شد

در آستانه برگزاري سومين اجلاس بين المللي دهه غدير، نشست مطبوعاتي اين اجلاس با حضور رئيس و دبيراجلاس در مجمع جهاني اهل بيت(ع) برگزار شد.
«حجت الاسلام والمسلمين اختري» در اين كنفرانس به موضوع اجلاس دهه غدير پرداخت و گفت: امامت و ولايت جز اصول دين است كه قرآن بر آن تأكيد دارد. لذا ستاد بزرگداشت دهه غدير برآن است كه همايشي را برگزار نمايد تا نداي غدير كه متأسفانه در طول تاريخ تلاش كردند اين فرياد را خاموش كنند و آن را مكتوم نگه دارند به اطلاع مردم جهان برسد.
دبير كل مجمع جهاني اهل بيت به تلاش دشمنان داخلي و خارجي هم اشاره كرده گفت: هم اكنون در بين مردم ما هم عده اي تلاش دارند مسأله امامت و حتي اصل غدير را انكار كنند يا به آن خدشه وارد نمايند. لذا بايد شبهات پاسخ داده شود و تهمت هايي كه زده شده است زدوده شود و اين باور كاملاً تبيين شود. اين مسأله ايجاد مشكل نمي كند و بهانه اي نيز به دست افراد فتنه گر نمي دهد زيرا مسأله امام شناسي است.
معاون سابق بين الملل دفتر مقام معظم رهبري ضمن اشاره به شرايط فعلي جهان اسلام گفت: اكنون بزرگترين مشكلي كه اسلام با آن در تمام دنيا مواجه است تفرقه اي است كه در بين صفوف مسلمين وجود دارد چرا بيش از يك ميليارد و چند صد ميليون مسلمان نمي توانند در مقابل يك مشت صهيونيست يا مسيحي صهيونيست مقابله كنند؟ به اين دليل كه مسلمانان متفرق هستند و يك حاكميت بر آنان حاكم نيست.
پس از سخنان دبير كل «حجت الاسلام والمسلمين محمود نظري خادم الشريعه» دبير همايش توضيحاتي درباره اجلاس ارائه داد.
 


لاريجاني، در گفت و گوي تلفني با همتاي ترك خود مطرح كرد

آمادگي ايران براي استقرار آرامش در مناسبات تركيه و سوريه

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: جمهوري اسلامي ايران از بروز تنش در روابط بين كشورهاي همسايه و مسلمان از جمله تركيه و سوريه نگران است و آمادگي دارد در جهت كمك به بازگشت و استقرار آرامش به مناسبات اين دو كشور گام هاي بلندتري بردارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي بعداز ظهر ديروز با رئيس مجلس ملي تركيه تلفني گفت و گو كرد.
در اين گفت و گو علي لاريجاني با اشاره به حوادث و رويدادهاي جاري در سطح منطقه، بر اهميت رفع فوري تنش هاي في ما بين تركيه و سوريه تأكيد كرد.
وي در اين زمينه گفت: تشديد ناآرامي ها در منطقه به منافع و اصل وحدت بين كشورهاي مسلمان در سراسر منطقه آسيب مي رساند.
لاريجاني افزود: جمهوري اسلامي ايران از بروز تنش در روابط بين كشورهاي همسايه و مسلمان از جمله تركيه و سوريه نگران است و آمادگي دارد در جهت كمك به بازگشت و استقرار آرامش به مناسبات اين دو كشور گام هاي بلندتري بردارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان انجام مساعي انسان دوستانه از سوي كشور تركيه براي آزادي زائران ربوده شده ايراني در سوريه توسط شورشيان اين كشور را خواستار شد.
در ادامه اين گفت و گو جمال چيچك رئيس مجلس تركيه از جمهوري اسلامي ايران به عنوان دوست و برادر قديمي تركيه ياد كرد و با اشاره به حادثه گروگان گيري زائران ايراني در دمشق گفت: تركيه از اين موضوع متاثر و ناراحت است و كمك به آزادي اين زائران را وظيفه انساني خود مي داند و از هيچ تلاشي در اين زمينه فروگذار نخواهد كرد.
وي گفت: مجالس هر كشور دروازه اميد ملت هاي آن است و تركيه موضع مجلس شوراي اسلامي در دفاع از شهروندان ايراني را كاملا درك مي كند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14