(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 23 مهر 1391 - شماره 20331

مهندس مهدي چمران:
تعداد اعضاي شوراي اسلامي شهر و روستا در انتخابات آينده افزايش مي يابد
معاون شوراي سياست گذاري ائمه جمعه كشور:
دولت از پيچ فشار و تحريم با موفقيت عبور خواهد كرد
برگزاري كنگره بين المللي اضطراب در مشهد
استاد دانشگاه تبريز اعلام كرد
عوامل انساني، علت اصلي خشكي درياچه اروميه
مدير كل گمرك جزيره خبر داد
افزايش ورود گردشگران به قشم
گزارشي از اردوهاي بسيج سازندگي در چهارمحال و بختياري
بسيج و سپاه و دانشجومتحد براي سازندگي و محروميت زدايي
ايران در كيهان


مهندس مهدي چمران:

تعداد اعضاي شوراي اسلامي شهر و روستا در انتخابات آينده افزايش مي يابد

قزوين- خبرنگاركيهان:
رئيس شوراي عالي استانها از افزايش تعداد اعضاي شوراي اسلامي شهر و روستا در انتخابات آينده خبر داد.
رئيس شوراي عالي استانها در همايش شوراها و شهرداران شهرستان قزوين كه با حضور نمايندگان قزوين در مجلس و مسئولان استان قزوين برگزار شد با اعلام مطلب فوق گفت: افزايش تعداد اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا سال 89 به تصويب رسيده است كه براساس اين قانون به تناسب جمعيت اعضا در شهرها و روستاها افزايش مي يابد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران افزود: تعداد اعضاي شوراها در انتخابات سال آينده در تهران به 31 نفر در كلان شهرها به 25 نفر و در شهر قزوين از 9 به 13نفر افزايش مي يابد.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران خاطرنشان كرد: قانون كنوني شوراهاي اسلامي شهر و روستا و شهرداري ها قوانين خوبي هستند كه با اجراي آنها مي توان خدمات مفيدي به مردم ارائه كرد، اما برخي از اين قوانين نياز به اصلاح دارد كه با پيگيري هايي كه داشته ايم اميدواريم به نتايج خوبي برسيم.
وي تصريح كرد: اگر شوراها نبودند با اين همه توقعات مردمي دولت قادر به پاسخگويي به همه درخواست ها نبود و مشكلات زيادي ايجاد مي شد اما امروز مردم هر گرفتاري دارند به نمايندگان شوراها مراجعه مي كنند و مسئوليت نمايندگان تا حدودي كمتر شده است.
چمران در پايان اظهار داشت: اگر ساخت و سازها دچار نوسان شود منابع مالي نيز با مشكل مواجه مي شود لذا بايد با طرح هايي مانند ارزش افزوده و اختصاص عوارض شهري به طور مستقيم به شهرداري ها مشكلات تامين منابع مالي را برطرف كرد.
 


معاون شوراي سياست گذاري ائمه جمعه كشور:

دولت از پيچ فشار و تحريم با موفقيت عبور خواهد كرد

يزد- خبرنگار كيهان:
عناصري كه اكنون در دولت حضور دارند، دوران جبهه و روزهاي سخت را پشت سر گذاشته و اكنون نيز با وجود فشار و تحريم از اين پيچ با موفقيت عبور خواهند كرد.
معاون امور استان هاي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه كشور با اعلام مطلب فوق گفت: با اشاره به ارتباط تنگاتنگ روحانيت و حوزه هاي علميه با مردم، تاكيد كرد حوزه هاي علميه بايد مردمي بوده و به مردم وابسته باشند.
به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمين عبدالعلي ابراهيمي در جمع خبرنگاران افزود: روحانيان براي خدمت به مردم آمده اند و وابسته به آنان مي باشند بنابراين بايد از دولتي كردن حوزه ها پرهيز كرد.
وي با اشاره به اصول و راهبردهاي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه، ابراز داشت: مسئولان شوراي سياست گذاري ائمه جمعه بايد در خدمت امام جمعه بوده و به آنان خدمت ارائه دهند.
معاون امور استان هاي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه كشور با اشاره به حضور عناصر جبهه و جنگ در دولت نيز گفت: عناصري كه اكنون در دولت حضور دارند، دوران جبهه و جنگ و روزهاي سخت را پشت سر گذاشته و اكنون نيز با وجود فشار و تحريم از اين پيچ با موفقيت عبور خواهد كرد.
آيت الله ناصري، نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد نيز در اين مراسم برپايي نمازجمعه را از يادگارهاي امام و دستاوردهاي انقلاب اسلامي دانست.
وي با بيان اينكه خدمت در نظام انقلاب اسلامي افتخار و عبادت بزرگي است، افزود: داشتن اخلاص، كار و تلاش براي تقويت دين و اسلام از مهمترين وظايف ائمه جمعه است.
آيت الله ناصري، خدمت به اسلام و سيره اهل بيت را از وظايف مهم ائمه جمعه دانست و افزود: ائمه جمعه بايد با دادن اميد و آگاهي به مردم و تشريح اوضاع سياسي، اقتصادي جامعه زمينه موفقيت كشور در عرصه هاي مختلف را فراهم كنند.
 


برگزاري كنگره بين المللي اضطراب در مشهد

مشهد- خبرنگاركيهان:
نخستين كنگره بين المللي اضطراب با حضور بيش از 500تن از متخصصان اين حوزه از داخل و خارج كشور در مشهد آغاز به كار كرد.
در اين كنگره كه با هدف نگرش علمي به درمان و پيشگيري اضطراب برگزار مي شود، 25نفر از متخصصان روانپزشكي برجسته دنيا در حوزه اضطراب از پنج قاره دنيا حضور دارند.
از مجموع 210مقاله برگزيده از سوي دبيرخانه جشنواره، 80مقاله در قالب سخنراني پيرامون علل، درمان و پيشگيري از اضطراب و 130مقاله نيز در قالب پوستر در طول برپايي نخستين كنگره بين المللي اضطراب ارائه مي شود. قرآن و اضطراب، هنر و اضطراب و سينما و اضطراب از جمله عناوين كارگاه هاي آموزشي است كه در قالب برنامه هاي جانبي اين كنگره برپا شده است.
همچنين در اين كنگره به نقش آموزه هاي ديني و تعاليم قرآني به عنوان مهمترين سرمايه در راستاي دستيابي به آرامش و پيشگيري و درمان اضطراب پرداخته مي شود.

 


استاد دانشگاه تبريز اعلام كرد

عوامل انساني، علت اصلي خشكي درياچه اروميه

تبريز- خبرنگار كيهان:
تحقيقات نشان مي دهد حداكثر 30 درصد علت خشكي درياچه اروميه مربوط به عوامل اقليمي و 70 درصد عوامل انساني است.
عضو هيئت علمي دانشكده علوم محيطي و معماري دانشگاه تبريز و مجري طرح تحقيقاتي دوره هاي خشكسالي و ترسالي جنوب شرق درياچه اروميه با استفاده از «توزيع هاي احتمالاتي و شبيه سازي مونت كارلو» گفت: تغييرات اقليمي تا حدي بر حوضه درياچه تاثير گذاشته و باعث افت نسبي آب آن شده است.
به گزارش دانشگاه تبريز، دكتر علي محمد خورشيددوست افزود: از سال 93 تا 2011 ميلادي سطح آب درياچه اروميه 7 متر كاهش يافته كه با روند فعلي، انتظار مي رود كه در سال هاي نه چندان دور، شاهد خشك شدن كامل درياچه اروميه باشيم كه البته نقش اصلي را در اين زمينه عوامل غيرطبيعي و انساني، ايفا مي كنند.
 


مدير كل گمرك جزيره خبر داد

افزايش ورود گردشگران به قشم

قشم- خبرنگار كيهان:
مدير كل گمرك قشم از افزايش 6 درصدي ورود گردشگر به اين جزيره خبر داد.
محمدرضا قادر گفت: در نيمه نخست امسال تعداد مسافري كه از طريق گمرك قشم وارد و خارج شده اند 3 ميليون و 2 هزار و 696 نفر بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزايش داشته است.
مديركل گمرك قشم افزود: ميزان درآمد وصولي گمرك قشم در 6 ماهه اول امسال افزون بر 94 ميليارد و 221 ميليون و 584 هزار ريال است كه نسبت به زمان مشابه سال قبل 120 درصد رشد را نشان مي دهد.
قادر در خصوص صادرات قطعي از طريق گمرك قشم اظهار داشت: ميزان صادرات قطعي در اين مدت از طريق گمرك قشم 49 تن كالا با ارزش بالغ بر 205 هزار و 342 دلار بوده كه در مقايسه با زمان مشابه سال قبل از حيث وزن و ارزش دلاري به ترتيب 590 و 114 درصد رشد داشته است و عمده كالاي صادراتي شامل روغن موتور و قطعات تلويزيون بوده است.
 


گزارشي از اردوهاي بسيج سازندگي در چهارمحال و بختياري

بسيج و سپاه و دانشجومتحد براي سازندگي و محروميت زدايي

گزارش و عكس از: ملك محمد زماني
از آنجا كه روستاهايي دورافتاده به صورت پراكنده، فصلي و گاه يكجانشيني با جمعيتي اندك و در نقاط سخت گذر وجود دارند، كار خدمات رساني به آنان به علت هاي مختلف به تعويق مي افتد و يا محدود، كم تاثير و به كندي صورت مي گيرد كه پاسخگوي اين اقشار آسيب پذير از همه ابعاد نخواهدبود.
در اين راستا شكل گيري گروه هاي منسجم با حمايت و پشتيباني مردمي و دولتي قادر خواهند بود بر بسياري از مسائل و مشكلات روستاييان به ويژه در ابعاد ديني، فرهنگي و اجتماعي غلبه كنند.
در پي فرمان رهبرمعظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي در سال 79سازمان بسيج سازندگي به وجود آمد و پيامد آن، حركت گسترده و سازنده اي در نقاط محروم و دورافتاده كشورمان به وقوع پيوست كه تاكنون هم ادامه دارد.
مديريت سازندگي بسيج دانشجويي در استان چهارمحال و بختياري كه تحت پوشش سازمان بسيج سازندگي سپاه قمربني هاشم(ع) قرار دارد از سال 85 و همزمان در سراسر كشورمان فعاليت خود را شروع كرد و به گواه آمار، كارهاي بزرگي را انجام داده است.
معاون سازندگي بسيج دانشجويي استان در گفت وگو با خبرنگاركيهان گفت: از تابستان سال 85 تا سال90 بيش از 4هزار نفر دانشجوي بومي از دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي به 150 روستاي دوردست و سخت گذر استان در قالب طرح هجرت اعزام شدند.
حسيني گودرزي افزود: اين دانشجويان با 200 هزار نفر روزكار، حركت وسيعي را در گستره خدمات سازندگي عمراني، كشاورزي، بهداشتي، دامپزشكي، فرهنگي، آموزشي و... به روستاييان انجام داده اند.
وي اضافه كرد: فعاليت هاي ديني و قرآني، استعداديابي در زمينه هاي هنري و خلاقيت هاي فردي و اجتماعي، تنظيم خانواده، مناسبت شناسي و هنرهاي خانه داري نيز بخش ديگري از فعاليت هايي بوده كه در حدود نيم دهه از سوي معاونت سازندگي بسيج دانشجويي به سرانجام رسيده است.
گودرزي سپس ادامه داد: حدود يك پنجم از روستاييان در كلاسهاي اين معاونت حضور داشته اند و آموزش هاي صورت گرفته را به بقيه اعضاي خانواده منتقل كرده اند.
برآيند اين گفت وگوي كوتاه، خبرنگاركيهان در شهركرد را بر آن داشت تا با هماهنگي هاي لازم، سفري را به چند نقطه محروم و دورافتاده استان آغاز كند و خود دل به جاده پرخطر گذاشته و در بطن ماجرا و در درون تنگناها، مسائل و مشكلات روستاهاي مناطق دورافتاده، قرارگيرد و از تلاشهاي بي وقفه و شبانه روزي معاونت بسيج دانشجويي و دانشجويان جهادگر دانشگاهها گزارشي را تنظيم و منتشر كند و از اينجا بود كه سفر و هجرت آغاز شد.
در تاريخ 13شهريور 91 ساعت 6بامداد بود كه پس از اقامه نماز به اتفاق تعدادي خبرنگار و گروه مستندساز بسيج صدا و سيماي استان قدم در جاده گذاشتيم سراسر مسير سبزي ملايمي چشم نوازي مي كرد و هواي كوهستاني با روشنايي بامداد در هم آميخته بود، بيش از 160كيلومتر راه پيموديم تا به مال خليفه و سپس به بخش پشتكوه فلارد كه تقريبا گرمسيري است رسيديم.
جمعيت بخش فلارد
بخش پشتكوه فلارد داراي 34روستا و جمعيتي حدود 9هزار و 500نفر است كه شامل روستاهايي از جمله: شاه نجف، قلعه سوخته، گنداب، دره نامداري، دهنو، سفيدار، بيژگن، سرقلعه، دره بيد، امام زاده حسن و ده كهنه و... هستند.
در قلعه سوخته به قرارگاه مركزي بسيج دانشجويي شهيد خرازي دانشگاه جامع علمي كاربردي استان كه در مدرسه راهنمايي دخترانه حضرت معصومه(س) مستقر شده بود، رفتيم.
در اين قرارگاه 95 نفر دانشجويان بسيجي خواهر و 15نفر دانشجويان برادر در گروه هاي 15نفري سازماندهي و براي ارائه خدمات به مناطق محروم بخش پشتكوه فلارد آماده حركت بودند.
اين دانشجويان با خلوص نيت و بدون هيچ گونه انتظار و چشم داشتي به محيط سخت و طاقت فرسا و دور استان آمده بودند تا گرهي از كار فروبسته روستاييان محروم باز كنند. بسيجياني كه خود فردا مديراني لايق و آگاه خواهند شد و قطعا دردها و مشكلات مردم مستضعف و نيازمند را درك خواهند كرد.
اين روستا تنها در روز يك ساعت آب آشاميدني دارد و به تبع آن استحمام اهالي در زمان مناسب ميسر نيست، مردم روستاي قلعه سوخته از نعمت مركز بهداشتي و درماني، داروخانه و مدارس آموزش در مقاطع بالاتر از راهنمايي محروم هستند و براي امور شرعي روحاني و براي كفن و دفن مردگان خود غسالخانه وجود ندارد. محسن رحيمي مسئول قرارگاه شهيد خرازي به خبرنگار اعزامي كيهان گفت: اكثر روستاهاي ديگر بخش فلارد با مشكلات اشاره شده نيز مواجه هستند.
وي افزود: در اين بخش تنها در روستاي «شاه نجف» داراي يك مركز درماني و در روستاي «قلعه سوخته» مدرسه راهنمايي دخترانه و «شاه نجف» مدرسه پسرانه وجود دارد.
رحيمي اظهار داشت: اكثر اهالي روستاهاي بخش پشتكوه فلارد به دليل عدم وجود غسالخانه مردگان خود را كنار جوي و در محوطه باز غسل مي دهند كه سخت نادرست و ناپسند است.
وي ادامه داد: به همت گروه سازندگي بسيج دانشجويي و با كمك برخي از نيكوكاران استان قم در روستاهاي قلعه سوخته و ده كهنه غسالخانه و وضوخانه و نيز سرويس هاي بهداشتي در جريان احداث است و همچنين بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده در ساير روستاهاي بخش فلارد هم اين پروژه ها احداث خواهند شد.
رحيمي سپس اظهار داشت: گروه سازندگي بسيج دانشجويي در مدت حضور خود در بخش فلارد كلاسهاي آموزش احكام و قرآن، رياضي، زبان انگليسي و كامپيوتر را به جوانان و همچنين هنرهاي خياطي و گل سازي و مشاوره خانوادگي و تحصيلي و... را براي دختران و زنان اين بخش برگزار كردند.
وي گفت: اين گروه در اين مدت همچنين اقدام به برگزاري نماز جماعت و دعاي كميل و زيارت عاشورا و يادواره شهدا و مسابقات ورزشي و نيز نمايشگاه و فروشگاه محصولات مذهبي، فرهنگي و حجاب كردند كه اين برنامه ها مورد توجه و استقبال خوب مردم قرار گرفت.
در روستاي قلعه سوخته يك منبع آگاه كه نخواست نامش اعلام شود به خبرنگار اعزامي كيهان تصريح كرد: استاندار استان چهارمحال و بختياري در هفته دولت به اتفاق برخي از مسئولان استان و شهرستان لردگان در روستاي «دره نامداري» حضور يافتند و طرح گازرساني به اين روستا را افتتاح كردند.
اعضاي شوراي اسلامي و جمعي از اهالي روستاي قلعه سوخته و روستاهاي اطراف آن، پس از اطلاع از حضور استاندار استان در روستاي دره نامداري به اين روستا آمدند و از آقاي علي اصغر عنابستاني درخواست كردند كه در روستاي قلعه سوخته حضور يابد و به تنگناها و مشكلات مردم اين روستا و روستاهاي همجوار رسيدگي كند اما متأسفانه با وجود اصرار فراوان مردم آقاي استاندار قبول نكرد و گفت: من وقت ندارم اين منبع آگاه افزود: قلعه سوخته تا دره نامداري 5/2 كيلومتر است و آقاي استاندار كه نماينده عالي دولت در استان است نبايد دل اهالي اين روستا را مي شكست و به اين روستا مي رفت و يا اگر هم وقت نداشت از سوي خود، نماينده ويژه اي اعزام مي كرد و از وي مي خواست كه مسائل و مشكلات مردم را بررسي و نتيجه آن را طي گزارشي اعلام كند.
بعدازظهر نيز پس از اقامه نماز و صرف نهار به سمت روستاي ده كهنه كه 60 كيلومتر با روستاي قلعه سوخته فاصله دارد حركت كرديم.
از روستاي قلعه سوخته تا ده كهنه جاده هاي صعب العبور و كوههاي سر به فلك كشيده و دره هاي عميق و همچنين درختان و طبيعتي زيبا و ديدني پيش رويمان بود.
در بين راه معاون بسيج دانشجويي گفت: روستاي ده كهنه و روستاهاي پيرامون آن دورترين و محروم ترين روستاهاي استان چهارمحال و بختياري هستند و از كمبودها و مشكلات زيادي رنج مي برند.
به روستاي ده كهنه كه رسيديم دقيقا اوضاع مانند قلعه سوخته و ساير روستاهاي ديگر بود و نبود آب آشاميدني سالم و بهداشتي، نبود حمام و غسالخانه و روحاني و مدرسه راهنمايي و... به چشم مي خورد اما همت بسيج دانشجويي اين اميد را در دل ما روشن كرد كه زندگي آنان در حال تغيير و بهبودي است.
در اين سفر همچنين دهيار روستاي ده كهنه به خبرنگاران گفت: اكثر بچه هاي بخش پشتكوه فلارد تا دوره دبستان تحصيل مي كنند و به علت كمبود مدرسه راهنمايي و نداشتن دبيرستان و دوري روستاهاي داراي مدارس راهنمايي عملا اكثر بچه ها باتوجه به استعداد و توان هوشي بالايي كه دارند از ادامه تحصيل باز مي مانند.
مراد رئيسي درباره حضور پزشك در روستاي ده كهنه و منطقه، افزود: در اين روستا هر دو هفته يك بار پزشك مي آيد كه كافي نيست و لازم است در هر هفته يك پزشك به درمان بيماران بپردازد.
وي با اشاره به حادثه غم انگيزي كه براي فرزندش رخ داده بود اظهار داشت: به علت عدم وجود مركز درماني و پزشك ثابت و همچنين جاده ارتباطي نامناسب فرزند چهار ساله ام «ابوالفضل» به خاطر بيماري تشنج معلول شده است.
رئيسي ادامه داد: اگر در روستايمان پزشك وجود داشت و يا راه ارتباطي مناسب بود، فرزندم دچار معلوليت نمي شد. دهيار سپس درباره وضعيت محور ارتباطي روستا اعلام كرد: محور ارتباطي از علي آباد تا ده كهنه 11 كيلومتر است كه زيرسازي آن انجام شده اما هنوز در اجراي طرح آسفالت قرار نگرفته است.
وي با اشاره به اينكه هزينه 6هزار ميليون ريالي آسفالت اين محور تأمين شده است. از مسئولان راه و شهرسازي استان درخواست كرد كه باتوجه به تأمين اعتبار مورد نياز، عمليات آسفالت ريزي آن را اجرا كنند.
هجرت دوم
سفر به منطقه محروم ديناران در شهرستان اردل صبح هنگام در تاريخ 18 شهريورماه 91 به اتفاق سرهنگ پاسدار حسينعلي شريفي مسئول سازمان بسيج سازندگي سپاه قمر بني هاشم(ع) استان چهارمحال و بختياري و معاون فرهنگي و اشتغالزايي اين سازمان همچنين خبرنگاران گروه مستندساز بسيج صدا و سيماي استان به سمت روستاي «با دره»، در منطقه وسيع ديناران حركت كرديم.
در طول مسير از روستاهاي عباس آباد، گردپينه، لاخشك، چشمه سليمان و لشتر گورويي و... عبور كرديم و در بين راه و در ابتداي روستاي رستم آباد، سرهنگ پاسدار عبدالله جمشيدي فرمانده ناحيه سپاه اردل و مسئول بسيج سازندگي اين ناحيه به ما پيوستند و به حركت خود ادامه داديم.
از رستم آباد تا دنگان، زيبايي طبيعت در بامداد دلنواز بود، كوهستان و جاده خاكي كم عرض و خطرناك كه احداث آن همزمان با نصب دكل هاي فشار قوي برق به زمانهاي دور برمي گردد ما را به دنگان در فاصله 150 كيلومتري از شهركرد مركز استان چهارمحال و بختياري هدايت كرد.
از دنگان تا بادره به هر زحمتي بود و با خودروهاي كمك دار پيموديم و از اينجا بود كه سختي راه و زندگي مشقت بار مردم آن منطقه در نگاهمان پديدار شد.
در بين راه مسئول بسيج سازندگي سپاه خبرنگار كيهان را مورد خطاب قرار داد و گفت:اين جاده سخت گذر و پرپيچ و خم كه ما را به بادره مي رساند، لحظات مشقت بار و پرمخاطره اي را براي هر مسافر به وجود مي آورد.
اما پس از آن براي رفتن به روستاي «دهدلي» و روستاهاي اطراف آن از جمله دم آب، سرتنگ، سرقلعه، زرد ليمه و ده زرد بايد با پاي پياده و عبور از كوهها و دره هاي عميق و بسيار خطرناك گذر كرد.
محروميت شديد بادره
روستاي بادره، به طور كلي فاقد هرگونه نماي زندگي امروزي است و هيچگونه امكانات رفاهي، بهداشتي و آموزشي و غيره ندارد.
معاون فرهنگي و اشتغالزايي سازمان بسيج سازندگي سپاه نيز گفت: تمام توان خود و اردوهاي جهادي را براي يك رفاه نسبي و حداقلي به كار خواهيم گرفت و براي اشتغالزايي مردم روستاهاي دوردست مانند بادره و دهدلي و مناطق اطراف آن ها نيز در حال برنامه ريزي هستيم.
در روستاي بادره 3 گروه جهادگر بسيج دانشجويي از استان اصفهان و در قالب گروه هاي 20، 40 نفري مشغول خدمات رساني بودند، اين گروهها در زمينه هاي فرهنگي، آموزشي و عمراني كارهاي مفيد و موثري را انجام داده اند كه در بعد عمراني مهم ترين آن احداث حمام و سرويس هاي بهداشتي عمومي در روستاي بادره با اعتباري معادل 200 ميليون ريال است.
اين مبلغ از سوي سپاه قمر بني هاشم(ع) استان و ادارات شهرستان اردل تامين شده است.
اين پروژه ها كه 80 درصد عمليات ساخت آن ها به اتمام رسيده در آينده نزديك تكميل شده و به بهره برداري مي رسند.
اين روستا 73 نفر جمعيت دارد كه تنها يك نفر از آنان از سوادخواندن و نوشتن نسبي بهره مند است و مشخص مي شود كه حركت فرهنگي و آموزشي در اين روستا و ساير روستاهاي منطقه انجام نمي شود.
البته چند وقتي است يك دبستان در اين روستا ايجاد شده است كه براي نخستين بار، بچه ها طعم مدرسه رفتن و در فضاي مدرسه قرار داشتن را تجربه كرده اند.
در دبستان بادره 15 نفر دانش آموز دختر و پسر با هم درس مي خوانند.
رضا احمدي، ولي باقري و مهدي سرافرازي زاده، بچه هايي بودند كه در گفت وگو با خبرنگار كيهان شركت كردند. آنان در پاسخ به اين سؤال كه آيا دوست داريد خيلي باسواد شويد؟ گفتند: بله، درس خواندن خيلي خوب است و سوره هايي از قرآن كريم هم ياد گرفته ايم.
خبرنگار كيهان از آنان خواست كه هرچه از سوره هاي قرآن و احاديث بلد هستند بخوانند كه آنان باهم سوره هاي فاتحه، قدر، عصر، كوثر و فلق را خواندند.
از جنبه درماني، روستا فاقد پزشك و داروخانه است و چنانچه اهالي روستا و به ويژه بچه ها مريض شوند درمان و بهبودي آنان به درازا خواهد انجاميد و چه بسا مشكلات ديگري نيز گريبانگير آنان شود كه تا هميشه با مشكلات و دردهاي ناشي از بيماري هاي مختلف درگير خواهند بود.
از نگاهي ديگر نبود حمام و غسالخانه و سرويس بهداشتي، مشكلات بسياري براي مردم روستا و روستاهاي اطراف بوجود آورده كه فرايند آن، بيماري و فقر بيش از پيش خواهد بود.
در اين روستا مانند همه روستاهاي منطقه آب آشاميدني وجود ندارد و تامين آب مصرفي از طريق چشمه اي است كه نزديك روستا قرار دارد.
در روستاي بادره به واسطه نداشتن انشعاب برق و تلفن و جاده ارتباطي، آنان و كساني كه به اين روستا مي روند با دنياي خارج قطع است.
معيشت اهالي بادره با سختي همراه است، كشاورزي محدود و دام اندك كفاف زندگي آنان را نمي دهد و در واقع روزگار كاملا مشقت باري را براي زنده ماندن طي مي كنند.
احمد صادقي مسئول بسيج دانشجويي ناحيه امام رضا(ع) استان اصفهان كه به اتفاق جمعي از دانشجويان اين دانشگاه براي خدمت رساني به روستاي بادره آمده بود گفت: روستاي بادره و ساير روستاهاي همجوار آن از صعب العبورترين و محروم ترين روستاهاي اردل هستند و به همين خاطر خودمان اين روستا را براي ارائه خدمات به اهالي آن انتخاب كرديم.
وي افزود: اساسي ترين موضوعي كه براي مردم اين روستا به عنوان نياز اوليه كاملا مشهود است، نبود جاده از دنگان تا بادره است كه به تبع آن بهداشت، آموزش، مخابرات، برق و آب و ساير نيازهاي ديگر به اين منطقه خواهد آمد.
صادقي اضافه كرد: انتقال مصالح ساختماني و ساير نيازها به بادره بسيار طاقت فرسا و پرهزينه است، به طوري كه براي حمل يك و نيم متر شن از اردل به بادره كه حدود 70كيلومتر فاصله دارد، مبلغ 3ميليون ريال كرايه پرداخت شده و اين خود نشان دهنده آن است كه جاده مناسب، بسياري از مشكلات آنان را مرتفع خواهد كرد.
وي گفت: متاسفانه بخاطر عدم وجود نفت و گاز، روستاييان اقدام به قطع درختان جنگلي و گون زارها مي كنند كه در نهايت به نابودي درختان و گونه هاي نادر گياهي و جانوري خواهد انجاميد.
حركت الهي سپاه و جهادگران بسيج دانشجويي در زدودن رنگ محروميت از روستاييان كه در سخت ترين و دور افتاده ترين نقاط استان چهارمحال و بختياري زندگي مي كنند واقعا ستودني است. هرچند به علت هاي گوناگون از جمله نبود جاده نمي شود زير ساخت هاي موردنياز اين روستا و روستاهاي اطراف آن را فراهم كرد اما مي شود با توجه به وضعيت موجود به آنان كمك كرد تا از حداقل امكانات بهره مند شوند.
اما آنچه در يك جمع بندي كلي مي توان به آن رسيد اين است كه اصولا اين گونه روستاها شكل روستاهاي معمولي را ندارند و گاه فصلي و موقعيتي به وجود آمده اند.
اميدواريم طرح يكجانشيني روستاهاي دور و سخت گذر در استان چهارمحال و بختياري اجرا شود و تا زمان تحقق اين امر كمك رساني به اشكال مختلف براي آنان كماكان ادامه داشته باشد.
 


ايران در كيهان

توصيه به روحانيان شاغل
سمنان- خبرنگاركيهان: روحانيان شاغل در دستگاه هاي دولتي سايرين را با عمل به دينداري دعوت كنند.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه سمنان در جمع فرماندهي و پرسنل نيروي انتظامي از روحانيون شاغل در دستگاه هاي دولتي درخواست كرد، سايرين را با عمل به دينداري دعوت كنند.
آيت الله محمد شاهچراغي افزود: روحانيون بايد اين نعمت الهي را پاس بدارند و با ساده زيستي و عمل به احكام الهي زمينه جذب سايرين را به حفظ دين و دينداري مهيا كنند.
اهداي عضو
خوانسار- خبرنگاركيهان: اعضاي يك جوان خوانساري مرگ مغزي در اصفهان به سه بيمار نيازمند عضو اهدا شد.
مسئول بيماري هاي خاص و پيوند اعضاي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با اعلام خبر فوق گفت: احمد زماني جوان 17ساله كه براثر سانحه تصادف در شهرستان خوانسار دچار مرگ مغزي شده بود با موافقت خانواده اش در بيمارستان فوق تخصصي الزهرا(س) اصفهان تحت عمل برداشت عضو قرار گرفت.
وي افزود: كبد و كليه هاي اين بيمار مرگ مغزي به سه بيمار نيازمند عضو اهدا شد.
اورژانس دانشجويي
تبريز- خبرنگاركيهان: نشست كميته هماهنگي طرح و برنامه دانشگاه هاي غرب و شمال غرب كشور در تبريز برگزار شد.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تبريز در اين نشست گفت: بخش عمده اي از بودجه متمركز دانشگاه ها صرف هزينه هاي نيروي انساني و فعاليت هاي به اصطلاح اورژانس دانشجويي مي شود.
دكتر علي رستمي افزود: بودجه دانشگاه ها، بايد با اولويت گذاري در بخش زيرساخت ها هزينه شود و ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها نيز يك ضرورت است.
احداث كمربندي
رشت- خبرنگاركيهان: عمليات احداث كمربندي بزرگ رشت در مسير امامزاده هاشم- خمام- آقاسيد شريف اجرايي مي شود.
مديرراه و شهرسازي استان گيلان با اعلام اين خبر اظهارداشت: اين بزرگراه كه با اعتباري بالغ بر 300 ميليارد ريال اجرايي مي شود داراي 6 خط رفت و برگشت است و عرض سواره راه آن نيز 31 متر پيش بيني شده ضمن اينكه در مسير اين طرح 5تقاطع بزرگ هم احداث خواهد شد.
حجت شعبانپور با اشاره به اينكه محور امامزاده هاشم - خمام - آقا سيد شريف داراي مطالعات كامل فازهاي صفر، يك و 2 بوده است افزود: اكنون قطعه نخست آن به طول حدود 19كيلومتر پس از طي مراحل مناقصه براي اجرا به پيمانكار واجد شرايط شده و پروژه فعال است.
وي در ادامه با بيان اينكه بيشتر راه هاي ترانزيتي و اصلي از رشت مركز استان عبور مي كند گفت: اجراي محور امامزاده هاشم - خمام - آقا سيد شريف از نظر توزيع بار ترافيكي از جمله طرح هاي تأثيرگذار استان محسوب مي شود.
صادرات صنايع دستي
رشت- خبرنگاركيهان: بالغ بر 3 ميليارد ريال از صنايع دستي مرواربافان شهرستان آستانه اشرفيه به خارج از كشور صادر شد.
مسئول دفتر نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري شهرستان - آستانه اشرفيه با بيان اين مطلب اظهار داشت: در6 ماهه گذشته بالغ بر 3 ميليارد ريال از صنايع مرواربافان اين شهرستان صادر شده كه با توجه به استقبال كشورهاي مختلف از صنايع مرواربافي آستانه اشرفيه پيش بيني مي شود.
در 6ماهه دوم امسال صادرات اين منطقه بين 30 تا 40 درصد افزايش پيدا كند.
عليرضا زارع كار با اشاره به اينكه در حال حاضر 420 هنرمند در زمينه مرواربافي در 20 كارگاه اين شهرستان فعاليت مي كنند. افزود: 30 قلم از دست -ساخته هاي متنوع مرواربافان آستانه اشرفيه به كشورهايي چون عراق، آذربايجان، گرجستان و كويت صادر شده است.
وي يادآور شد: روستاهاي كوركاه و عبدا... آباد از مهم ترين مراكز فعاليت مرواربافان در اين شهرستان است.
گرامي داشت روز جهاني كودك
طبس- خبرنگاركيهان: كودكان مهدكودك شهرستان طبس پس از راه پيمايي به مناسبت روز كودك در مراسم جشني شركت كردند.
به مناسبت روز جهاني كودك حدود 400 تن از كودكان مهره هاي كودك سطح شهر طبس از محل باغ گلشن اين شماره تا جمعيت هلال احمر طبس به همراه مربيان خود با درست داشتن پرچم هاي ايران راهپيمايي و اين روز را گرامي داشتند.
كودكان سپس در محل سالن اجتماعات هلال احمر طبس در مراسم جشني كه از طرف بهزيستي تدارك ديده شده بود شركت كردند.
برگزاري رزمايش بسجيان
اراك - خبرنگاركيهان: زرمايش گردانهاي بيت المقدس در پايگاه شهيد محلاتي شهرستان محلات برگزار شد.
در اين زرمايش دو روزه بسيجيان شركت كننده با اهداف و ماموريت هاي اين رزمايش آشنا شدند. و به اجراي طرحهاي رزمايش و عمليات كوي و برزن پرداختند.
تغييرات در شوراي شهر
هويزه- خبرنگار كيهان: عضو علي البدل و ذخيره شوراي شهر هويزه با استعفاي يكي ازاعضاي رسمي شورا به جمع اعضاي شورا پيوست.
عبدالزهرا كوتي از اعضاي شوراي اسلامي شهر هويزه با كناره گيري از عضويت شورا و براساس قوانين شوراها موجب شد تا عضو علي البدل اول به مجموعه اعضاي شورا راه يابد. بر همين اساس همايون موالي عضو علي البدل اول در انتخابات شورا كه موفق به كسب آراء لازمه شده بود با كنار رفتن كوتي به عضويت رسمي شورا درآمد.
افتتاح فروشگاه رفاه
آباده- خبرنگار كيهان: فروشگاه رفاه شهر آباده با مساحتي حدود 800 مترمربع با حضور رئيس فروشگاه هاي رفاه كشور افتتاح شد.
مسئول اين طرح با اعلام مطلب فوق افزود: فروشگاه رفاه آباده توسط سرمايه گذار بومي ساخته شده در ساختماني 3 طبقه طراحي گرديده كه طبقه سوم آن به شهربازي مسقف اختصاص يافته است.
حسيني در ادامه گفت: علاوه بر اينكه فروشگاه مذكور در رده ممتاز فروشگاه هاي شهرستاني قرار گرفته است شهربازي آن نيز درميان شهرستانهاي كشور در سطح اول قرار دارد.
رهاسازي بچه ماهي ها
هويزه- خبرنگار كيهان: 250 هزار بچه ماهي در آبهاي تالاب بين المللي هورالعظيم توسط اداره شيلات رهاسازي شد.
250 هزار بچه ماهي براي مرحله اول رهاسازي در تالاب عظيم هورالهويزه توسط اداره شيلات رهاسازي شد اين در حالي است كه اين رهاسازي در مرحله اوليه است و تا آخرين مرحله 4 ميليون بچه ماهي در اين تالاب رهاسازي مي شوند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14