(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 23 مهر 1391 - شماره 20331

نماينده پارلمان فاش كرد
تركيه بخشي از اراضي مرزي خود را به صهيونيست ها فروخته است
ادامه اعتراضات عليه پادشاه
مردم اردن عليه حكومت سلطنتي شبانه به خيابان ها ريختند
مردم بحرين خطاب به آل خليفه: كوتاه نمي آئيم
براساس تازه ترين نظرسنجي در آنكارا
90 درصد مردم تركيه با حمله به سوريه مخالفند
تظاهرات ضد اسرائيلي مردم انگليس در لندن
موافقت شوراي امنيت سازمان ملل با مداخله نظامي در مالي
حمله شبانه اشغالگران افغانستان به مناطق مسكوني استان غزني
مردم يمن خواستار بركناري عوامل عبدالله صالح در ارتش و دولت شدند
تجمع اعتراض آميز دانشجويان مقابل پارلمان يونان
اعتراض هاي جهاني عليه اعطاي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا
چها رسوي پنج قاره


نماينده پارلمان فاش كرد

تركيه بخشي از اراضي مرزي خود را به صهيونيست ها فروخته است

نماينده پارلمان تركيه از فروش نيمي از اراضي يك شهر مرزي به صهيونيست ها پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمدعلي اديب اوغلو نماينده پارلمان مي گويد اسناد نشان مي دهد كه نيمي از اراضي شهر مرزي «هاتاي» تركيه به خارجي ها كه عمدتا صهيونيست هستند فروخته شده است.اين نماينده مجلس در صحن علني پارلمان از اين خبر پرده برداشته است. اين شهر در نزديكي مرز سوريه است و ساكنان آن را بيشتر اعراب علوي تبار تشكيل مي دهند.محمدعلي اديب عضو كميسيون روابط خارجي مجلس تركيه، با طرح سؤالي از وزير محيط زيست و شهرسازي خواست دليل فروش بيش از نيمي از اراضي شهر هاتاي به اتباع بيگانه را اعلام كند. وي همچنين با اشاره به موضوع به خطر افتادن امنيت ملي تركيه از اين بابت از وزير محيط زيست و شهرسازي پرسيد آيا پيشكش كردن اراضي «هاتاي» به اجانب باعث تبديل اين منطقه به فلسطيني ديگر نمي شود؟
 


ادامه اعتراضات عليه پادشاه

مردم اردن عليه حكومت سلطنتي شبانه به خيابان ها ريختند

معترضان اردني در اعتراض به سياست هاي حكومت سلطنتي در امان تظاهرات شبانه برگزار كردند.
به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري العالم، معترضان در محله «طافليه» با سردادن شعارهايي عليه حكومت سلطنتي اين كشور خواستار اصلاحات واقعي شدند. اردن طي ماه هاي گذشته شاهد موجي از اعتراضات داخلي بوده كه طي آن مردم خواستار اجراي اصلاحات سياسي در اين كشور هستند.
معترضان در اردن با رد تلاش هاي ظاهري پادشاه اين كشور تاكيد دارند كه تغيير نخست وزير را قبول ندارند و بايد قوانين اصلاح شود. مخالفان اصلاحات صوري را تلاش دولت براي جلوگيري از ورود اسلامگراها به پارلمان مي دانند.
 


مردم بحرين خطاب به آل خليفه: كوتاه نمي آئيم

هزاران نفر از مردم بحرين با حمل تصاوير شهداي انقلاب عليه جنايات آل خليفه تظاهرات كردند.
«خونريزي را متوقف كنيد، ما هرگز از خواسته هايمان كوتاه نخواهيم آمد» عنوان تظاهرات گسترده ديروز بحريني ها بود كه در خيابان هاي اصلي منامه برگزار شد.
تصاوير و گزارش هاي منتشر شده از اين تظاهرات حاكي است، هزاران نفر از معترضان در حالي كه تصاوير شهداي انقلاب بحرين را حمل مي كردند شعار آزادي و اصلاحات سر دادند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، پليس ضد شورش بحرين با استفاده از گاز اشك آور و گازهاي گيج كننده اقدام به سركوب تظاهركنندگان كردند.
منامه روز پنجشنبه نيز شاهد برپايي تظاهرات ضد آل خليفه و خشونت هاي نيروهاي امنيتي اين كشور بود.
به نوشته روزنامه اينترنتي «گلف نيوز» وقتي هزاران نفر از مردم اين كشور در بزرگراه هاي خارج از منامه عليه آل خليفه راهپيمايي مي كردند، نيروهاي امنيتي با ابزار ضد شورش به آنها يورش برده و اقدام به سركوب و بازداشت آنها كردند.
براساس گزارش اين روزنامه اماراتي، نيروهاي امنيتي بحرين در جريان اين حملات دستكم 10 نفر از معترضان را دستگير كردند.
اين گزارش مي افزايد، معترضان نيز پس از حمله نيروهاي امنيتي اقدام به پرتاب سنگ به سمت آنها كردند. اين تظاهرات با عنوان «جمعه پايداري» و با فراخوان حزب الوفاق برگزار شد.
از سوي ديگر رئيس جمعيت آزادگان بحرين در گفت و گو با شبكه تلويزيوني پرس تي وي و در اعتراض به جنايات آل خليفه گفت: آل خليفه برده آمريكا و آل سعود شده و بحرين اكنون آزاد نيست. به گفته «سعيد الشهابي»، رژيم بحرين هيچگونه آزادي عمل ندارد و تمام تصميمات آن از سوي آمريكا و عربستان ديكته مي شود. وي بر ادامه اعتراض ها تا آزادي بحرين تاكيد كرد.
 


براساس تازه ترين نظرسنجي در آنكارا

90 درصد مردم تركيه با حمله به سوريه مخالفند

 براساس يك نظرسنجي، بيش از 90 درصد مردم تركيه مخالف حمله اين كشور به سوريه هستند.
به گزارش پرس تي وي، «حسين باغچي» استاد دانشگاه خاورميانه در آنكارا به اين شبكه گفت، براساس يك نظرسنجي صورت گرفته در تركيه، بيش از 90 درصد مردم اين كشور مخالف حمله به سوريه هستند و فقط پنج تا 10 درصد مردم تركيه از سياست هاي آنكارا عليه سوريه حمايت مي كنند.
دولت تركيه علاوه بر حمايت همه جانبه از شورشيان سوري، تانك ها و موشك هاي ضدهوايي و نيروهاي نظامي زيادي را در مناطق مرزي سوريه مستقر كرده است.
در همين حال، «كمال قليچ داراوغلو»، رهبر حزب مخالف «جمهوري خواه خلق تركيه» طي نشستي مطبوعاتي اعلام كرد، تركيه از منظر سياست خارجي در باتلاق خاورميانه در حال فرو رفتن است. داراوغلو با تاكيد بر اينكه مردم تركيه يك زندگي توأم با آرامش مي خواهند، خطاب به نخست وزير تركيه گفت: اردوغان نبايد فراموش كند كه ورود به اين باتلاق (جنگ با سوريه) آسان، ولي خروج از آن بسي دشوار است و تحريك مردم با اين جملات كه «دو سه ساعته به دمشق مي رسيم» به هيچ وجه درست نيست. داراوغلو با انتقاد از سياست دوگانه اردوغان در قبال سوريه و رژيم اسرائيل گفت، چرا دولت اردوغان وقتي كه رژيم صهيونيستي 9 شهروند تركيه را در كشتي مرمره آبي قتل عام كرد، درخواست مجوز از مجلس نكرد، اما در پي كشته شدن پنج شهروند در حادثه اصابت خمپاره مشكوك بلافاصله عليه سوريه درخواست مجوز كرد؟ وي افزود، وقتي سربازان آمريكايي در عراق بر سر نظاميان تركيه كيسه مي بستند، اردوغان حتي جرئت اعتراض هم نداشت و صدايش درنيامد.
اظهارات اسد
به گزارش ايسنا، «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه، با رد هرگونه همكاري اين كشور با شبه نظاميان وابسته به حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) تاكيد كرد اتهام هاي وارد شده از سوي مقامات آنكارا، به منظور مشروعيت دادن به دخالت هاي تركيه در سوريه است. وي گفت: تركيه ما را به حمايت از پ.ك.ك متهم مي كند، تا به حمايت خودش از تروريست هاي سوريه مشروعيت بخشد. به گفته اسد، شمار زيادي از تروريست هاي اهل تركيه هم اكنون در سوريه عليه دولت دمشق مي جنگند.
در همين حال «بشار الجعفري» نماينده دائم سوريه در سازمان ملل طي نامه اي به رئيس شوراي امنيت، اعلام كرد كه كشورش آماده است تا كميته امنيتي مشتركي را با تركيه براي حفظ امنيت مرزها تشكيل دهد.
الجعفري همچنين در نامه خود به رئيس شوراي امنيت با اعلام اين پيشنهاد سوريه تاكيد كرد: درگيري هاي مرزي اخير ميان سوريه و تركيه و اقدامات خصمانه دولت آنكارا مسئله اي غيرقابل توجيه است.
وي همچنين از شوراي امنيت خواست تا اين اقدامات ارتش تركيه را كه به بيشترين حد خود رسيده است، محكوم كند.
الجعفري ادامه داد: سوريه تاكنون از هرگونه واكنش جدي مقابل حملات توپخانه اي تركيه خودداري كرده و در حال حاضر دولت سوريه آماده است تا كميته امنيتي مشتركي را با تركيه تشكيل دهد، كه هدف آن تلاش براي حفظ اوضاع امنيتي مرزهاي دو كشور در چارچوب احترام به تماميت ارضي دو طرف است.
حمله خمپاره اي به دمشق
ديروز تروريست ها مردم بي پناه شهر دمشق را هدف حملات خمپاره اي خود قرار دادند. در اين حمله 30 غيرنظامي از جمله شماري زن و كودك كشته شدند. در اين حمله، اردوگاه آوارگان فلسطيني «يرموك» نيز هدف قرار گرفت و پنج فلسطيني آواره كشته و 25 تن نيز مجروح شدند.
همچنين جسد دكتر «محمود تسابحجي» مدير بيمارستان دانشگاه حلب در يكي از مناطق اين شهر كشف شد. وي توسط اعضاي گروهك تروريستي موسوم به «ارتش آزاد» ربوده شده بود.
ارتش سوريه نيز در حملات متقابل خود، شماري از شورشيان را در شهرهاي حلب، القصير و ريف به هلاكت رساند و خودروهاي آنها را منهدم كرد.
ساير رويدادها
¤ اخضر ابراهيمي، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه، ديروز با «احمد داود اوغلو» وزير خارجه تركيه، در اسلامبول ديدار و گفت و گو كرد.
¤ جف اشتاين برگ، روزنامه نگار آمريكايي، حمايت اين كشور و ساير كشورهاي خاورميانه اي از شورشيان فعال در سوريه را يك جنايت واقعي دانست.
¤ وزارت خارجه سوريه از دبيركل سازمان ملل خواست جلو دخالت ديگر كشورها در امور داخلي سوريه را بگيرد.
¤ وزارت خارجه آمريكا اعتراف كرد كه محموله هاي هواپيماي سوري قانوني بوده است، اين هواپيما هفته گذشته در آنكارا فرود اجباري داشت.
 


تظاهرات ضد اسرائيلي مردم انگليس در لندن

مردم انگليس در اعتراض به همكاري يك شركت انگليسي با رژيم صهيونيستي در كشتار و سركوب فلسطيني ها تظاهرات كردند.
به گزارش پرس تي وي، فعالان انگليسي روز جمعه مقابل دفتر شركت امنيتي تظاهرات كردند. اين تظاهرات در اعتراض به مداخله اين شركت در سركوب فلسطيني ها از طريق انتقال دانش تخصصي و تجهيزات امنيتي به اسرائيل بود.
معترضان تأكيد داشتند اين شركت در اشغال فلسطين همدست اسرائيل است زيرا تجهيزات سركوب فلسطيني ها را به اسرائيل مي دهد.
تظاهركنندگان چندين بار تلاش كردند نامه اعتراض خود را به مسئولان شركت امنيتي تحويل دهند، اما هيچ يك از مسئولان اين شركت حاضر نشد اين نامه را دريافت كند.
اين تظاهرات پس از آن برپا مي شود كه اعتبار اين شركت انگليسي به علت عملكرد ضعيفش در تامين امنيت بازي هاي المپيك و پارالمپيك لندن به شدت مخدوش شده است. شركت كنندگان در تظاهرات روز جمعه لندن همچنين نگراني شديد خود را به ارتباط اين شركت با دستگاه هاي امنيتي داخل انگليس نيز اعلام كردند.
 


موافقت شوراي امنيت سازمان ملل با مداخله نظامي در مالي

اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد با تصويب قطعنامه اي زمينه دخالت نظامي كشورهاي غربي و آفريقايي در كشور مالي را فراهم كرد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، شوراي امنيت سازمان ملل متحد روز جمعه در نشست 15 عضو خود، براي بررسي مفاد قطعنامه كه پيش نويس آن از سوي فرانسه پيشنهاد شده بود درباره اوضاع مالي به كشورهاي غرب آفريقا 45 روز مهلت داد تا ساز و كارهاي مداخله نظامي در اين كشور غرب آفريقا را فراهم كند.
براساس اين گزارش در قطعنامه شوراي امنيت آمده است: كشورهاي غرب آفريقا و اتحاديه آفريقا، توصيه، پيشنهادات و راهكارهاي خود درباره مداخله نظامي در شمال مالي براي سركوب گروه هاي مسلح را ظرف يك ماه آينده به شوراي امنيت ارائه خواهند داد.
اين در حالي است كه انتظار مي رود شوراي امنيت بار ديگر براي تصويب قطعنامه استقرار نيروي نظامي در شمال مالي تشكيل جلسه دهد، اما زمان برگزاري آن تا پيش از ماه نوامبر نخواهد بود.
همچنين در پيش نويس قطعنامه مالي موارد متعددي مانند نقض حقوق بشر، بي توجهي به قوانين بين المللي از سوي گروه هاي حاكم عنوان بهانه اي براي دخالت در مالي عنوان شده است.
اعضاي شوراي امنيت از شورشيان مسلح در شمال مالي خواسته اند كه با فاصله گرفتن از سازمان هاي تروريست با دولت مركزي (باماكو) وارد مذاكره شوند.
شورشيان عضو جنبش ملي آزاديبخش «ازواد» در ژانويه گذشته با هدف تشكيل كشوري مستقل براي خود در شمال مالي به اين منطقه هجوم برده بودند كه با واكنش گروه هاي مسلح تندرو مواجه شدند.
از سوي ديگر فرانسه و آمريكا، آمادگي خود را براي ارائه كمك هاي لجستيكي و فني به نيروهاي آفريقايي براي دخالت در مالي اعلام كردند.
كشور مالي از جمله كشورهاي مسلمان آفريقايي است كه دين مبين اسلام بر آن حاكم است و از گذشته هاي دور به خاطر موقعيت سوق الجيشي و منابع معدني مورد طمع استعمار بوده است.
مساحت مالي حدود يك ميليون و 240هزار و 192 كيلومترمربع و جمعيت آن نزديك به 19 ميليون نفر است و با اينكه در سال 1960از يوغ فرانسه آزاد شد، اما هنوز پول رسمي آن فرانك است. همچنين طلا، اورانيوم، منابع اصلي معدني آن را تشكيل مي دهد و همسايگان آن موريتاني، نيجر، بوركينافاسو، ساحل عاج، گينه، الجزاير و سنگال است.
 


حمله شبانه اشغالگران افغانستان به مناطق مسكوني استان غزني

حمله هوايي شبانه نيروهاي آمريكايي به منطقه اي مسكوني در استان «غزني» جان 14 غيرنظامي را گرفت.
به گزارش پرس تي وي، منابع دولتي افغانستان اعلام كردند نيروهاي آمريكايي و ناتو طي يك حمله هوايي شبانه به يك منطقه مسكوني در شهرستان «اندر» استان غزني، 14 نفر را كشتند. به گفته «محمد قاسم دسيوال» فرماندار شهرستان اندر، دو كودك، يك دختر جوان و يك زن از جمله كشته شدگان اين حمله هستند.
حملات هوايي شبانه ناتو به مناطق مسكوني، بارها مورد اعتراض «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان، قرار گرفته است.جنايات ضدانساني اشغالگران در افغانستان موجي از انزجار را در ميان مردم اين كشور به وجود آورده است، به طوري كه تفنگداران آمريكايي حتي در ميان نظاميان و پليس افغان نيز تامين جاني ندارند، و اخيرا «مارتين دمپسي» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا از اين بابت اظهار عجز كرده است.
ديروز پايگاه آمريكا در جلال آباد هدف دو موشك قرار گرفت. از خسارات و تلفات احتمالي اين حمله گزارشي نرسيد.
جمعه گذشته نيز پنج پليس افغان در استان «فارياب» در كمين نيروهاي طالبان گرفتار و كشته شدند. چهار شبه نظامي طالبان نيز در اين درگيري به قتل رسيدند.
 


مردم يمن خواستار بركناري عوامل عبدالله صالح در ارتش و دولت شدند

صدها هزار نفر در چند استان يمن به خيابان ها ريختند و با سردادن شعارهاي ضددولتي خواستار تحقق اهداف انقلاب و مجازات عاملان كشتار معترضان شدند.
به گزارش ايسنا، تظاهركنندگان بار ديگر برخواسته هاي خود مبني بر بركناري بقاياي رژيم علي عبدالله صالح از پست هاي دولتي و نظامي تأكيد كردند.
تظاهركنندگان در اين تظاهرات كه در ميدان هاي التحرير، التغيير و الحريه در صنعاء برگزار شده بود با سردادن شعارهايي از مقامات اين كشور خواستند تا عاملان كشتار و حمله به تظاهركنندگان انقلاب يمن را مجازات كنند.
در تظاهرات مذكور كه در خيابان «الستين» در مجاورت كاخ رياست جمهوري اين كشور برگزار شد، شركت كنندگان با سردادن شعارهايي و حمل دست نوشته هايي اعلام كردند باقي مانده چهره هاي رژيم سابق از جمله احمد علي عبدالله صالح، پسر علي عبدالله صالح، ديكتاتور سابق يمن در حقيقت خيانت به خون شهداي انقلاب يمن است.
«شوقي القاضي»، خطيب جمعه يمن و يكي از اعضاي پارلمان اين كشور نيز طي اظهاراتي درباره مراحل انقلاب يمن از آغاز تاكنون از مردم اين كشور خواست تا در كنفرانس ملي كه قرار است در ماه نوامبر (آبان ماه) برگزار شود، شركت كنند.
وي گفت: تا زماني كه دشمنان ملت يمن از جمله بقاياي رژيم سابق بر سر پست هاي دولتي باشند، اين كنفرانس به موفقيتي دست نخواهد يافت.
خبر ديگر اينكه يكي از رهبران انقلاب يمن با انتقاد از كندي روند تغيير در اين كشور، خطاب به حاكميت اين كشور گفت: صبر جوانان انقلاب در حال اتمام است و در روزهاي آينده، روند انقلاب شدت خواهد گرفت.
به گزارش فارس، «محمد العسل» يكي از رهبران جوانان انقلابي يمن در مصاحبه با شبكه خبري العالم با اشاره به استمرار انقلاب يمن و حضور جوانان در ميادين، گفت: تا تحقق اهداف به ويژه محاكمه قاتلان جوانان، به انقلاب ادامه خواهيم داد. اما ائتلاف «علي عبدالله صالح» و ساير نيروهاي ضد انقلاب در تلاش براي عقيم كردن انقلاب و به راه انداختن جريان ضد انقلاب هستند كه جوانان انقلابي اجازه اين كار را نخواهند داد.
 


تجمع اعتراض آميز دانشجويان مقابل پارلمان يونان

هزاران نفر از دانشجويان يوناني در اعتراض به كاهش بودجه آموزش مقابل پارلمان اين كشور تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» دانشجويان يوناني روز جمعه همزمان با تظاهرات سراسري دانشجويان ايتاليايي و در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت مقابل ساختمان پارلمان تجمع كردند.
براساس اين گزارش دولت يونان تصميم گرفته براي جبران 5/13 ميليارد يورو از كسري بودجه خود، از بودجه آموزشي كسر كند، اقدامي كه به گفته مخالفان در عمل باعث افزايش شهريه هاي دانشجويي و كاهش كيفيت آموزشي در دانشگاه هاي اين كشور مي شود.
وزير دارايي يونان قصد دارد براي بررسي جزئيات اين سياست رياضتي با بازرسان بين المللي بخش بدهي هاي يونان ديدار و گفت وگو كند. اين بسته رياضتي كه نگراني هاي زيادي را به دنبال داشته بايد ظرف دو سال آينده اجرا شود تا يونان شرط لازم براي دريافت بخشي از كمك هاي مالي اتحاديه اروپا را كسب كند.
اوضاع مدارس يونان نيز بهتر از دانشگاه هاي اين كشور نيست. آنطور كه واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني «يورو نيوز» نوشته، اوضاع بحراني اقتصاد يونان به اعتراض معلمان و تعطيلي بيش از هزار مدرسه منجر شده است.
براساس اين گزارش، دوازدهم سپتامبر (22 شهريور ماه) روز بازگشت دانش آموزان يوناني به مدارس، بسياري از مدارس خالي از دانش آموز بود چرا كه معلمان در اعتراض به سياست هاي رياضتي، سر كار خود حاضر نشده بودند.
گفتني است طي يكي دو روز گذشته در 90 شهر ايتاليا و 11 منطقه خودمختار اسپانيا نيز دانشجويان و دانش آموزان براي نشان دادن نارضايتي خود از سياست هاي رياضتي دولت، تظاهرات كردند.
دولت هاي اروپايي مدت هاست براي جبران كسري هاي شديد بودجه و دريافت وام از تروئيكاي اروپا، دست به اجراي سياست هاي اقتصادي، رياضت طلبانه مي زنند كه اين امر نه تنها مشكل آنها را حل نكرده بلكه فشارها به اقشار آسيب پذير جامعه را دو چندان كرده است.
 


اعتراض هاي جهاني عليه اعطاي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا

بسياري از مقامات و شخصيت هاي اروپايي اعطاي جايزه صلح نوبل 2012 به اتحاديه اروپا را مسخره كردند.
تنها چند ساعت پس از اعلام خبر اعطاي جايزه صلح نوبل 2012 به اتحاديه اروپا آن هم به خاطر «تلاش 6 دهه اي اين اتحاديه براي ايجاد صلح» بسياري از شخصيت هاي اروپايي اين انتخاب را به سخره گرفتند.
«مارتين كالانان»، رهبر اعضاي محافظه كار پارلمان اروپا يكي از اين شخصيت هاست كه به نوشته روزنامه انگليسي «ديلي تلگراف» در واكنش به اين خبر آن را «جوك احمقانه ماه آوريل» خواند.
«كالانان» گفت: «كميته نوبل براي مطرح كردن اين جوك احمقانه ماه آوريل كمي دير اقدام كرده است. اين جايزه اگر 20 سال پيش هم به اتحاديه اروپا داده مي شد تملق آميز بود اما حداقل راحت تر مي شد آن را توجيه كرد. امروزه همه مي بينيم كه اين جايزه كاملا از مسير اصلي خود دور افتاده است.»
وي در ادامه با اشاره به اوضاع ناآرام امروز خيابان هاي آتن و مادريد افزود: «شايد هم اين جايزه به خاطر آرامش امروز خيابان هاي يونان و اسپانيا به اتحاديه اروپا داده شده است! اين سياست هاي همين اتحاديه اروپاست كه به بحران مالي دامن زده و موجب بروز ناآرامي اجتماعي شده كه نسل ها بود مشابه آن را نديده بوديم.»
به گفته رهبر اعضاي محافظه كار پارلمان اروپا، جايزه صلح نوبل از همان زمان كه به اوباماي تازه رئيس جمهور شده اعطا شد، ارزش خود را از دست داد.
«ادبالز» نماينده حزب كار انگليس نيز اعطاي اين جايزه به اتحاديه اروپا را به سخره گرفت و گفت: «احتمالا امشب آتني ها به خاطر آرامشي كه اتحاديه اروپا براي آنها به ارمغان آورده جشن خياباني به پا خواهند كرد!
«مايكل فابريكانت» نماينده محافظه كار انگليس نيز اعلام كرد اعطاي اين جايزه به اتحاديه اروپا و پيش از اين به باراك اوباما نشان از بي برنامگي و بي فكري اعطاكنندگان آن است. به گفته «فابريكانت» داوران نوبل عقلشان را از دست داده اند. بزرگترين افسانه درباره اتحاديه اروپا اين است كه گفته شود اين اتحاديه از وقوع جنگ در اروپا جلوگيري كرده است.
نايگل فارج، رهبر حزب استقلال انگليس نيز گفته اين جايزه نشان دهنده حس بالاي طنزپروري نروژي هاست. به اعتقاد وي اتحاديه اروپا فقط فقر و بيكاري را به مردم اروپا به ارمغان آورده است.
رئيس جمهور چك نيز اعطاي اين جايزه به اتحاديه اروپا را «يك اشتباه اندوهبار» توصيف كرد.
«واكلاو كلاوس» كه در ميان خبرنگاران و در شهر «پراگ» صحبت مي كرد گفت: «من فكر مي كنم اين يك اشتباه اندوهبار است. جايزه نوبل همواره به اشخاص و افرادي تعلق مي گرفت كه زندگي خود را وقف موردي خاص كرده و تلاشي ويژه در آن زمينه از خود نشان مي داد. اين اقدام، نوبل را به جايزه اي باطل و بي اعتبار بدل كرد. وي در ادامه بحران اقتصادي كه حاصل سياست هاي همين اتحاديه است را به عنوان يكي از دلايل اشتباه بودن اقدام داوران نوبل عنوان داشت. برخي نامزدهاي دريافت اين جايزه نيز نسبت به اين انتخاب اعتراض كردند. البته اين انتخاب با رضايت برخي مثل كاخ سفيد، رئيس كميسيون اتحاديه اروپا و دبيركل سازمان ملل نيز مواجه شد.
 


چها رسوي پنج قاره

عذرخواهي از كره شمالي
روزنامه حزب حاكم كره شمالي طي گزارشي از نخست وزير و مقامات ژاپني خواست «غرامت جنايات بي رحمانه اي را كه در زمان اشغال اين كشور بين سال هاي 1910 تا 1945 مرتكب شده» پرداخت كرده و از مردم كره شمالي عذرخواهي كند.
ژاپن 8 ميليون و 400 هزار كره اي را طي 35 سال اسير و به اردوگاه هاي كار اجباري برد كه در اين بين حدود يك ميليون نفر بر اثر اين جنايت جان باختند.
استفاده ابزاري از حقوق بشر
وزارت خارجه چين در واكنش به گزارش حقوق بشر كنگره آمريكا در مورد چين، از اين كشور خواست به استفاده ابزاري از حقوق بشر جهت مداخله در امور داخلي ساير كشورها پايان دهد.
«هونگ لي» سخنگوي وزارت خارجه از مسئولان آمريكايي خواست به اظهارات بي پايه و اساس خود عليه ديگر ملت ها پايان دهند.
حملات سايبري به آمريكا
وزير دفاع آمريكا نسبت به حملات سايبري به آمريكا از سوي كشورهايي مثل روسيه، چين و ايران هشدار داد.وي مدعي شد اين حمله مي تواند همچون حمله ارتش ژاپن به پايگاه نظامي بندر «پرل هاربر» (جنگ جهاني دوم) مخرب باشد. به گفته «لئون پانتا» اين حملات هكري مي تواند سيستم برق، سيستم حمل و نقل و شبكه هاي مالي دولت آمريكا را مختل كند.
كاردار جديد آمريكا در ليبي
وزارت خارجه آمريكا با صدور بيانيه اي اعلام كرد «لورنس پاپ» به عنوان كاردار جديد و جانشين «كريستوفر استيونز»، سفير پيشين آمريكا در ليبي شده است كه ماه گذشته در كنسولگري اين كشور در بنغازي به قتل رسيد.
كاردار جديد آمريكا در ليبي پيش تر به عنوان افسر سرويس خارجه آمريكا (1969 تا 2000) فعاليت مي كرد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14