(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 23 مهر 1391 - شماره 20331

به منگوله هاي پوستي نخ نبنديد!
درمان قطعي تومورهاي سرطاني
كوچك ترين بلور يخ
توليد برنج مقاوم به شوري خاك
عصاره هسته انگور دشمن سرطان
استرس دليل پيدايش جوش هاي كف سر
پاياني براي سردرد
قرص خواب آور زوال عقل مي آورد
از بين رفتن لرزش دست جراحان
گرما درد را كم مي كند
سيب زميني سرخ كرده نخريد


به منگوله هاي پوستي نخ نبنديد!

يك متخصص پوست و مو گفت: منگوله هاي پوستي يا اسكين تگ ها (skin tag) نوعي خال هاي گوشتي اند و در واقع تومورها با زوائد پوستي خوش خيمي هستند كه در اطراف گردن و سطوح بين گردن، زيربغل، زيرسينه و گاهي روي ران و تنه ديده مي شوند.
رضا يعقوبي در گفت و گو با ايسنا منطقه خوزستان افزود: قوام منگوله هاي پوستي نرم است و درد ندارند وگاهي داراي پايه اي باريك وگاه بدون پايه هستند. تعداد اين خال ها ممكن است در بدن بسيار باشد و بيش تر در افراد بالغ ديده مي شوند.
وي ادامه داد: علت ايجاد اين زوائد مشخص نيست و گاه با بروز بعضي بيماري ها مانند چاقي، ديابت و حاملگي در بدن به وجود مي آيند، منگوله هاي پوستي همچنين در بعضي افراد زمينه ژنتيكي دارند و در برخي بيماران نيز علامت درگيري هاي تومورهاي روده اي هستند.
اين متخصص پوست و مو يادآور شد: منگوله هاي پوستي معمولا خوش خيم هستند و مورد بدخيمي آنها گزارش نشده است ولي گاهي اندازه اين زوائد بسيار بزرگ مي شود.
يعقوبي افزود: تومورهاي خوش خيم بافت هم بند نرم هستند، اين موارد درمان دارويي ندارند و مي توان با قيچي يا دستگاهي ويژه آن را از پوست برداشت.
وي تصريح كرد: در فرهنگ عامه گاه براي جدا كردن منگوله هاي پوستي از بدن، دور آن را نخ مي پيچند تا با نرسيدن خون به اين زائده، به اصطلاح خشك شده و خود به خود از پوست جدا شود. اين در حالي است كه بستن نخ به اين تومورها ممكن است موجب تجمع ميكروب در محل شود كه بهتر است فرد براي برداشتن منگوله هاي پوستي به پزشك مراجعه و از درمان خودسرانه خودداري كند.-
 


درمان قطعي تومورهاي سرطاني

هر سال در تمام جوامع تعداد بسيار زيادي از مرگ و مير افراد مربوط به سرطان مي شود. به همين دليل تحقيقات و پژوهش هاي بسياري در مراكز تحقيقاتي جهان به منظور كنترل يا مقابله با آن انجام مي شود.
تلاش هاي گسترده اي در اين زمينه در مركز علوم سرطاني شهر سيدني انجام شده است. در اين تحقيقات روشي را كه قبلا محققان آمريكايي براي مهار سرطان ابداع كرده بودند را توسعه داده اند. در مواجهه با سرطان، غالبا بعد از نمونه برداري از توده و انجام آزمايش هاي آسيب شناسي، براساس مرحله سرطان، راهبردهاي مختلفي در درمان پيش گرفته مي شود.
در مواردي كه سير تهاجمي ندارند يا به اعضاي اطراف دست اندازي نكرده اند، برداشتن كل توده با حاشيه مناسب، گاه اصلي ترين شكل درمان است. ولي در بعضي موارد هم شيمي درماني يا پرتودرماني به عنوان درمان مكمل يا تنها درمان، پيشنهاد مي شوند.
پرتودرماني يكي از درمان هاي سرطان است كه در آن با تابانيدن اشعه بر توده سرطاني، سلول هاي سرطاني كشته مي شوند. پرتودرماني با اهداف و شيوه هاي متنوع و متفاوتي انجام مي شود. انجام پرتودرماني نياز به امكانات و محاسبات دقيق دارد، بايد دقيقا محاسبه شود كه چه ميزان اشعه به بدن تابانيده شود، اين ميزان اشعه بايد دقيقا بر هدف متمركز شود. از آنجا كه توده اي كه اشعه مي گيرد در عمق بدن قرار دارد، بايد اشعه طوري تابانيده شود كه اعضاي سر راه تحت تاثير قرار نگيرند، به همين منظور گاهي اشعه كل مورد نياز را محاسبه مي كنند و از چند مسير اشعه را به بدن مي تابانند، طوري كه نهايتا ميزان كلي پرتو دريافتي براي كشتن سلول هاي سرطاني كافي باشد اما از آنجا كه اشعه به چند باريكه تقسيم شده و از چند زاويه به بدن تابانيده شده، اعضاي سر راه آسيب نمي بينند.
اشتباهاتي كه بايد در نظر گرفت
انجام پرتودرماني ها مشكلات تكنيكي فراواني دارد، مثلا تصور كنيد كه بيماري گليوما در نزديك عصب بينايي قرار دارد، در اين صورت حتي نيم ميلي متر هم براي ما اهميت فراوان دارد، چون هر اشتباهي مي تواند منجر به نابينايي مريض شود.
در اين شيوه كه «سايبر نايف» نام دارد پرتو تابانيده شده به مانند چاقويي دقيق و بدون درد، بدون اينكه نياز به بيهوشي باشد، عرصه را بر سلول هاي سرطاني تنگ مي كند. «سايبر نايف» دو جزو اصلي دارد:
پرتوي كه توسط يك شتاب دهنده خطي ذرات توليد مي شود
يك بازوي روباتيك كه اين باريكه انرژي توليد شده را به نقطه مورد نظر بدن، هدايت مي كند
دقت هدف گيري تومورها در اين روش نسبت به شيوه هاي معمول بيشتر است. اولين بار از روبات «فانوك» ساخت ژاپن استفاده مي شد. اما به تازگي محققان استراليايي از روبات هاي بسيار مدرن تري رونمايي كرده اند.
پرتو ايكس اين دستگاه ها 6 مگاوات توان دارد، «سايبر نايف» مي تواند هر دقيقه 600 سانتي گري انرژي پرتو بتاباند، اما مدل هاي جديدتر مي توانند 800 سانتي گري را منتقل كنند. اين پرتوها با استفاده از موازي سازي ها موازي مي شوند و روي نقطه مورد نظر با اندازه دلخواه متمركز مي شوند.
اطراف بيمار، دوربين هاي اشعه ايكسي قرار داده مي شوند كه موقعيت آناتوميك عضو هدف را به دقت مشخص مي كنند. موقعيت بدن با جايگاه توده كه به وسيله سي تي اسكن يا ام.آر.آي مشخص شده است، مقايسه مي شود و يك برنامه كامپيوتري با دقت، بازوي روبات را هدايت مي كند، طوري كه پرتو با دقت به توده تابانيده شود.
استفاده از فناوري مناسب
براي انجام فرآيند «سايبر نايف» از شيوه هاي مختلفي استفاده مي شود، مثلا در مورد توده هاي واقع در حفره جمجمه از سيستمي موسوم به دي اس استفاده مي شود. با اين شيوه ميزان دقت «سايبر نايف» به نيم ميلي متر مي رسد اما در مورد توده هاي نخاع يا ريه، اوضاع اندكي متفاوت است. از آنجا كه مهره هاي كمر نسبت به هم حركت مي كنند و ريه هم حين تنفس منبسط و منقبض مي شود، برخلاف جمجمه كه استخوان هايش نسبت به هم ثابت هستند، بايد از سيستم ديگري استفاده شود، اين سيستم «ايكس سايت» نام دارد.
كار ديگري كه براي تعيين محل دقيق ضايعه در بافت نرم مي توان انجام داد، علامت گذاري محل با نشانه هاي طولاني است. طلا به خاطر سازگاري زيستي و چگالي بالا و در نتيجه مشخص شدن آسانش با اشعه ايكس انتخاب مي شود. اين نشانگرها با راديولوژي مداخله اي يا جراحي در بدن كار گذاشته مي شوند.
البته بين كاشت اين راهنماها و استفاده از اين روش پيشرفته نبايد فاصله زيادي بيفتد چون ممكن است اين علائم حركت كنند. مانند تومور ريه و پانكراس.
اگر از فناوري مناسبي استفاده نشود، حين پرتودرماني، اعضاي سالم مجاور توده، هم در معرض توده قرار مي گيرند و ميزان پرتودهي توده هم كاهش مي يابد. براي اين منظور، از سيستمي به نام سيستم همگام سازي استفاده مي شود. در اين شيوه الياف اپتيكي روي پوست شكم قرار داده مي شوند كه حركت شكم را حين پرتودهي مشخص مي كنند، يك الگو ريتم كامپيوتري ميزان حركت شكم را محاسبه مي كند و به بازوي روباتيك دستور مي دهد كه متناسب با حركت شكم، تغيير جهت دهد.
تفاوت شيوه هاي جديد و قديم
در شيوه هاي معمول جراحي با استفاده از پرتو سر بيمار در قاب يك فريم قرار داده مي شود تا مكان تومور، موقعيت يابي شود. قاب نصب مي شود، از مريض سي تي اسكن يا ام.آر.آي به عمل مي آيد و يك متخصص پرتودرماني با استفاده از كامپيوتر، پرتودرماني را برنامه ريزي مي كند.
در اين روش لازم است كه قاب حين پرتودرماني همچنان روي سر بيمار باقي بماند و همين نياز و ضرورت، محدوديت هايي ايجاد مي كند. در شيوه متكي بر قاب، حتما بايد انجام سي تي اسكن و برنامه ريزي و انجام پرتودرماني به دنبال هم باشد اما در شيوه دانشمندان استراليايي چنانچه فاصله زماني بين اين اقدامات باشد، مشكل پيش نمي آيد.
استفاده از شيوه هاي قديمي در بيماران با سن پايين مثل اطفال يا كساني كه جمجمه شكننده اي دارند، ميسر نيست، اما روش جديد چنين محدوديتي ندارد. به علاوه در سايبر نايف مي توان بيمار را مجددا بدون نياز به تكرار اقدامات موقعيت يابي تومور، زير عمل برد.
با استفاده از اين روش مي توان بين جلسات درماني فاصله انداخت كه از نظر باليني گاهي مفيد است. علت اين است كه سلول هاي سرطاني مكانيسم ترميم ضعيف تري نسبت به سلول هاي سالم دارند، در فاصله بين جلسات درماني سلول هاي سالم غير سرطاني مي توانند ترميم شوند، در حالي كه هنوز سلول هاي سرطاني ترميم پيدا نكرده اند.
چنين فاصله اندازي بين جلسات درمان را نمي توان در شيوه هاي روتين، اعمال كرد. روش هاي پرتودرماني روتين ممكن است به جلسات روزانه نياز داشته باشند كه ممكن است نهايتا چند هفته طول بكشند اما با روش جديد مي توان در جند جلسه، كار را تكميل كرد. براساس ماهيت تومور اين روش درماني را به تنهايي يا در تركيب يا جراحي يا شيوه پرتودرماني كل مغز مورد استفاده قرار داد.
 


كوچك ترين بلور يخ

تيمي از دانشمندان توانسته اند يك معماي حل نشده علمي را به سرانجام رسانده و با استفاده از طيف سنجي مادون قرمز، كمترين ميزان مولكول آب مورد نياز براي شكل دادن به يك بلور يخ را شناسايي كنند.
به گزارش ايسنا، بلورهاي يخ نيز از آغاز بسيار كوچك برخوردار هستند و در حال حاضر 475 مولكول مي تواند يك بلور يخ واقعي را بسازد.
پيش از اين تصور مي شد كه حدود هزار مولكول براي ساخت اين بلور مورد نياز است، اما دانشمندان دانشگاه گوتينگن با همكاري محققان دانشگاه پراگو و موسسه مكس پلانك دريافتند كه كمترين ميزان براي آغاز اين فرآيند مي تواند 275 مولكول به بالا باشد.
اين دستاورد به محققان در بينش بهتر در مورد فرآيندهايي كه به موجب آنها بخار آب در دماي پائين به طور مستقيم به شكل بلور يخ متراكم مي شود، كمك خواهد كرد. اين فرآيندها نقش مهمي در لايه هاي بالايي جو و همچنين منظومه شمسي ايفا مي كنند.
اين نتايج همچنين در تحقيقات هواشناسي به ارتقاي مدلهاي جوي كمك خواهد كرد.
در بلورهاي يخ، مولكول هاي آب خود را به شكل شش ضلعي در مي آورند تا از شبكه بندي فضايي استفاده كنند. هر مولكول آب پيوندهاي هيدروژن را با چهار مولكول مجاور به وجود مي آورد. اين فضاي لانه زنبوري بلوري يخ آب به فضاي بيشتري از آب مايع نياز دارد.
محققان اين آزمايشات را در دماي منفي 180تا منفي 150 درجه سانتيگراد انجام دادند كه در آن مولكول هاي بسيار سردتر از حالت مايع هستند. اين در حاليست كه براي يك بلور، اين مولكول ها هنوز از تعداد كمتري برخوردارند. خوشه هاي كوچك مولكولي اين معما را با شكل دادن به يك نوع مايع كه در سرما منعقد شده، حل كردند و يك فضاي شبكه اي تقريبا غيرمتبلور را تشكيل دادند.
اگر اين خوشه رشد كند، مولكول هاي آب در مركز آن مي توانند در مراحلي از طريق پيوند هر كدام از آنها با چهار همسايه خود از حالت شيميايي غيرمتبلور به ساختار بلوري تغيير حالت دهند. در اين حالت 275 مولكول آي براي حالت اوليه بلور واقعي با ساختار شش ضلعي در مركز خوشه كافي خواهد بود.
در آغاز اين فرآيند، اين سازه كمي بدشكل بوده و با رشد خوشه، اين بخش داخلي رشد مي كند تا به يك بلور يخي كاملا منظم تبديل شود. اين در حالي است كه بخش بيروني به شكل غيرمتبلور باقي خواهد ماند. اين پژوهش در مجله ساينس منتشر شده است.
 


توليد برنج مقاوم به شوري خاك

معاون بخش ژنتيك موسسه بين المللي تحقيقات برنج در فيليپين، برنج صدري ايران را مهم ترين رقم حاوي ژنهاي مطلوب براي افزايش تحمل به شوري در مرحله زايشي توصيف كرد و گفت: با استفاده از اين رقم، برنج متحمل به شوري را عرضه كرديم.
دكتر گلن گرگوريو (Glenn Gregorio)- مجري طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، شوري خاك اراضي زير كشت برنج را يكي از مشكلاتي دانست كه در بسياري از كشورها وجود دارد و افزود: اين مشكل به صورت فزاينده اي در حال گسترش است از اين رو توليد واريته هاي برنج متحمل به شوري در حفظ و گسترش سطح زيركشت اين محصول استراتژيك از اهميت خاصي برخوردار است.
معاون بخش ژنتيك موسسه بين المللي تحقيقات برنج فيليپين با اشاره به اهميت توليد واريته هاي برنج متحمل به شوري، خاطر نشان كرد: برنج «صدري» ايران از جمله ارقام محلي يران است كه حاوي ژنهاي مطلوب براي افزايش تحمل به شوري در مرحله زايشي است.
وي از اجراي پروژه اي در اين زمينه خبر داد و يادآور شد: با استفاده از انتقال ژن برنج صدري ايران، رقم جديدي عرضه كرديم كه مقاوم به شوري است.
گرگوريو همچنين از موفقيت موسسه بين المللي تحقيقات برنج فيليپين در زمينه توليد واريته هاي مقاوم به شوري در بنگلادش و هند خبر داد و اظهار داشت: در اين طرح بر روي اراضي شور بنگلادش واريته هايي را توليد كرديم كه متحمل به شوري است و در حال حاضر اين واريته در كشورهاي بنگلادش و هند كشت مي شود.
وي با اشاره به وضعيت شوري در ايران، خاطر نشان كرد: در ايران مساله شوري در اراضي زير كشت برنج چندان جدي نيست ولي مطالعات ما نشان مي دهد كه با گسترش شوري اين مساله مي تواند موجب كاهش عملكرد برنج در ايران بهتر شود.
گرگوريو تغييرات اقليمي را از ديگر مشكلات جدي در زمينه توليد و كشت برنج ذكر كرد و يادآور شد: با توجه به موضوع تغيير اقليم در آينده، مسئله شوري مي تواند به نحو جدي تري در ايران بروز كند. ضمن آنكه زماني كه آب درياي خزر با آب آبياري مخلوط مي شود موجب كاهش توليد برنج در ايران مي شود از اين رو نياز است تا ايران در اين زمينه تحقيقاتي را آغاز كند.
معاون بخش ژنتيك موسسه بين المللي تحقيقات برنج با اشاره به ضرورت توليد واريته هاي برنج مقاوم به شوري اضافه كرد: در صورت استفاده از واريته هاي مقاوم، ميزان برنج توليدي در هر هكتار نيم تا يك تن افزايش مي يابد. اين ميزان افزايش در واحد سطح مي تواند ايران را از واردكننده برنج به صادركننده اين محصول استراتژيك تبديل كند.
 


عصاره هسته انگور دشمن سرطان

يك متخصص هندي تبار در آمريكا و دستياران وي در آزمايش جديدي متوجه شده اند كه عصاره هسته انگور سلول هاي سرطاني سر و گردن را نابود مي سازد و در عين حال به سلول هاي سالم آسيبي وارد نمي كند.
آمارها نشان مي دهد كه نزديك به 12 هزار نفر در سال جاري ميلادي در آمريكا بر اثر اين سرطان جان خود را از دست خواهند داد و تعداد مبتلايان به اين بيماري نيز از نيم ميليون نفر در سراسر دنيا فراتر خواهد رفت.
تأثير عصاره هسته انگور در اين زمينه شگفت انگيز و قابل ملاحظه است.
وقتي شرايط به گونه اي باشد كه سلول هاي سرطاني نتوانند در آن شرايط به رشد سريع خود ادامه دهند، بدون شك نابود مي شوند. ظاهرا عصاره هسته انگور اين شرايط را براي سلول هاي سرطاني ايجاد مي كند و رشد آنها را متوقف مي سازد.
درواقع نكته جالب توجه اين است كه عصاره هسته انگور نه تنها مولكول وراثتي موجود در سلول هاي سرطاني را تخريب مي كند بلكه مسيرهاي امكان ترميم شدن اين مولكول را مسدود مي نمايد. در عين حال در آزمايشات روي موش ها معلوم شد كه اين عصاره هيچ تأثير سمي بر روي سلول ها و ساير بافت هاي سالم بدن ندارد.
عصاره هسته انگور از فشردن و تصفيه هسته انگور تازه تهيه مي شود. عصاره هسته انگور غني از ماده اي بسيار مفيد موسوم به پروآنتي سيانين يا PCO است. پروآنتي سيانين يك آنتي اكسيدان بسيار قوي است كه مي تواند جلوي تخريب هاي سلولي در اثر فعاليت مولكول هاي راديكال آزاد را بگيرد و بافت هاي پيوندي را تعمير و تقويت كرده و به فعاليت آنزيم ها كمك نمايد. درواقع پروآنتي سيانين نوعي بيوفلاوونوئيد و يك تركيب طبيعي گياهي است و در تقويت بافت هاي زنده نقش مهمي ايفا مي كند.
اين تركيب فوايد بسياري دارد كه شامل افزايش استحكام رگ ها كه مانع از بروز سكته و بيماري هاي قلبي مي شود و از عوارضي مثل كبودي، تورم ناشي از ضربه يا تصادف، واريس، ورم پاها و مشكلات عروق چشمي جلوگيري مي كند، بالا بردن سطح ايمني بدن، بهبود قدرت بينايي چشم، بهبود گردش خون محيطي، كاهش واكنش هاي آلرژيك بدن، كند كردن فرآيند پيري و شاداب نگه داشتن پوست هستند. در عين حال با مصرف عصاره هسته انگور كلسترول كاهش مي يابد و فشار خون نيز كمتر مي شود.
 


استرس دليل پيدايش جوش هاي كف سر

از شايع ترين مشكلاتي كه افراد را به متخصصين پوست مي كشاند شوره كف سر است و ايجاد خارش و پيدايش جوش هاي كف سر فرد را اذيت مي كند.
كف سر اين افراد معمولا چرب است. اين مشكل معمولا ريشه در چرب بودن كف سر دارد.
افزايش و تجمع چربي در كف سر ايجاد قرمزي و خارش مي كند و باعث ايجاد حساسيت مي شود.
منظور از افزايش چربي در روي سطح پوست است و ربطي به افزايش چربي داخل بدن ندارد چربي داخل خون همان چربي است كه در آزمايشات خون اندازه گيري مي شود و افزايش آن زمينه را براي ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي را ايجاد مي كند.
به نظر مي آيد چربي خود مو باعث پيدايش خارش و جوش مي شود اين مشكل معمولا در نواحي پر مو ايجاد مي شود. بسياري از آقايان اين تصور را دارند كه وجود مو، ريش و سبيل بايد باعث ايجاد قرمزي، خارش و پوسته ريزي در اين نواحي مي شود و برعكس با اصلاح اين نواحي اين مشكلات برطرف مي شود.
نشستن زود به زود موها و همچنين كوتاه كردن و برداشتن موها در اين نواحي در حد امكان باعث مي شود جوش ها و خارش كم يا كاملا از بين برود و اين اولين اقدام درماني در حل اين مشكل است.
خارش ها، قرمزي و جوش با افزايش استرس تشديد خواهدشد. همچنين تغييرات فصلي هم در ايجاد اين جوش ها و قرمزي موثر است به طوري كه دو سوم موارد در فصل هاي سرد بيشتر اتفاق مي افتند.
افرادي كه به اين مشكل دچار هستند در فصل هاي سرد سال پاييز و زمستان تعدد استحمام را افزايش دهند و همچنين شامپوهايي وجود دارد كه به كنترل چربي كف سر را كمك مي كند.
افراد حداقل هفته اي يك بار نواحي مو دار را با شامپوهاي مخصوص بشورند و يا هفته اي يك يا 2بار شامپو را مانند دارو به پوست آن نواحي ماليده و بعد از 10 دقيقه شسته شود. در بسياري از موارد بيماري با شامپو كنترل مي شود و درصد كمي از درمان دارويي به طور موقت و در دوره هاي كوتاه مدت از داروهاي خاصي استفاده مي كنند تا وضعيت را كنترل كنند.
در بعضي مواقع در سنين بالاتر تشديد پيدا مي كند به خصوص در سالمندان افزايش دارد. اين بيماري در بچه هاي خيلي كوچك و شيرخواران ديده مي شود كه احتمال دارد در اثر عبور هورمون هاي مادر ازطريق بند ناف به نوزاد ايجاد شود.
اين بيماري ارتباط چنداني با تغذيه ندارد هرچند تحقيقاتي انجام شده و گزارش شده است كه ممكن است با تغذيه ارتباط داشته باشد.-
 


پاياني براي سردرد

دستورالعمل جديد پزشكان به بيماران حاكي از آن است كه فورا مصرف همه داروهاي مسكن را براي درمان سردرد متوقف كنند.
به گزارش خبر مهر، پزشكان مي گويند حدود يك ميليون نفر در انگليس به دليل مصرف بيش از حد داروهاي مسكن، دچار سردرد حادي هستند كه «كاملا قابل پيشگيري» است.
به گفته آنان، عده اي از مردم در يك «دور باطل» گير افتاده اند كه در آن، تلاش براي خلاصي از درد منجر به بروز سردرد بيشتر مي شود. موسسه ملي بهداشت و بهبود خدمات درماني NICE اين هشدار را به عنوان نخستين توصيه براي درمان سردرد منتشر كرده است. اين موسسه در برخي موارد طب سوزني را براي كاهش درد توصيه مي كند.
حس سردردي كه از مصرف زياد دارو ناشي مي شود مشابه ديگر سردردهاي رايج و ميگرن است.
داده هاي آماري مشخصي از نظر ميزان و درصد شيوع اين نوع سردرد در انگليس وجود ندارد. اما مطالعات در كشورهاي ديگر نشان مي دهد كه 1 تا 2 درصد مردم مبتلا به اين درد هستند، براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني اين رقم حدود 5درصد است.
اگرچه بخش عمده اي از مردم در واكنش به بروز درد، از داروهاي مسكن استفاده مي كنند، اما اين امكان بدتر شدن درد با مصرف مسكن وجود دارد.
پروفسور مارتين آندروود از دانشكده پزشكي واريك و رئيس هيئت علمي NICE مي گويد: «چنين اقدامي مي تواند به يك دور باطل منجر شود. به گونه اي كه در آن سردرد تشديد مي شود و فرد نيز مسكن بيشتري مصرف مي كند كه اين خود باعث بدتر شدن سردرد مي شود و اين روند موجب مي شود وضعيت درد بدتر و بدتر شود. هنوز مشخص نشده است كه داروهاي مسكن دقيقا چگونه بر مغز تاثير مي گذارند.»
گمانه زني ها حاكي از آن است كه اغلب افرادي كه دچار اين گونه دردها هستند به طور هر روزه دچار سردرد عصبي يا ميگرن مي شوند. اين سردرد پس از آنكه آنان درمان خانگي خود را آغاز مي كنند، بدتر مي شود. مانجيت ماتارو متخصص نورولوژي در بيمارستان ملي نورولوژي و جراحي اعصاب مي گويد، در هر دوره يك ماهه يك نقطه بحراني در فاصله 10 تا 15 روز پس از شروع مصرف مسكن وجود دارد.
وي افزود: اين براي كل جمعيت كشور يك مشكل بزرگ است. نسبت افرادي كه دچار سردرد ناشي از مصرف بيش از حد دارو هستند، به كل جمعيت، 1 به 50 است. پس مي توان تخمين زد كه در انگليس حدود يك ميليون نفر به طور روزانه دچار اين نوع سردرد هستند چرا كه مسكن مصرف مي كنند.
افراد داراي پيشينه خانوادگي ابتلا به سردردهاي عصبي يا ميگرن، ممكن است از نظر ژنتيكي آسيب پذيري بيشتري نسبت به سردرد ناشي از مسكن داشته باشند. اين در حالي است كه اگر اين افراد براي درمان دردهاي ديگري غير از سردرد مسكن مصرف كنند نيز مي توانند مستعد ابتلا به اين نوع سردرد باشند.
دستورالعمل جديد NICE به پزشكان انگليس و ولز توصيه مي كند به بيماران خود بگويند فورا مصرف همه داروهاي مسكن را متوقف كنند. هر چند كه چنين كاري يك ماه پر از رنج و عذاب ناشي از سردرد را براي بيمار به همراه خواهد داشت اما پس از آن نشانه هاي بهبود بيماري ديده خواهد شد.
اعضاي NICE مي گويند مي توان گزينه هاي ديگري مانند درمانهاي پيشگيرانه براي مهار سردرد استفاده كرد.
يكي از روش هايي توصيه شده NICE استفاده از طب سوزني براي درمان بيماران مبتلا به ميگرن يا سردردهاي عصبي است.
همچنين به پزشكان توصيه شده است كه بيماران خود را فقط براي اطمينان به نبود تومور مغزي، به مراكز ويژه اسكن مغز ارجاع ندهند، براساس اعلام NICE علائم وجود يك تومور مغزي بايد با نشانه هاي ديگري همچون تغييرات رفتاري يا صرع همراه باشد.
 


قرص خواب آور زوال عقل مي آورد

براساس اظهارات محققان فرانسوي و آمريكايي كه يك تحقيق مشترك انجام داده اند، خطر زوال عقل در افرادي كه قرص خواب از گروه داروهاي بنزوديازپين ها مصرف مي كنند ظرف 15سال افزايش مي يابد.
به گزارش مهر، «توبياس كورث» از دانشكده بهداشت عمومي هاروارد و «سوفي بيليوتي دوگيج» از دانشگاه بوردو در فرانسه اظهار داشتند كه اين تحقيق هزار و63 زن و مرد كه متوسط سن آنها 78 سال بود و همگي در آغاز تحقيقات خود به بيماري زوال عقل دچار نشده بودند، مورد بررسي قرار داد.
محققان همين افراد را ظرف 20سال آينده مورد بررسي مجدد قرار دادند و مشخص شد كه از 253 نفري كه در ميان آنها مبتلا به زوال عقل شده اند، 30 نفر از مصرف كنندگان گروه داروهاي بنزوديازپين بوده اند.
اين تحقيق كه در مجله بريتانيايي پزشكي منتشر شده نشان مي دهد كه طي يك سال از هر 100نفر در اين تحقيق 8/4 نفر كه اين دارو را مصرف مي كردند، مبتلا به زوال عقل شدند اما از هر 100 نفر 2/3نفري كه دارو استفاده نمي كردند نيز به زوال عقل مبتلا شدند.
«بيلوتي دوگيج» طي بيانيه اي اظهار داشت: اطلاعات ما به شواهد در حال افزايش در اين مورد اضافه كرده است كه استفاده از گروه داروهاي بنزو ديازپين خطر ابتلا به زوال عقل را افزايش مي دهد. استفاده بالا و هميشگي از اين نوع داروها در بسياري از كشورها مي تواند عاملي براي افزايش نگراني نسبت به سلامت عمومي جامعه باشد.
وي افزود: پزشكان بايد با احتياط كامل و ارزيابي مزاياي استفاده از گروه داروهاي بنزو ديازپين و نتايج منفي آن را بررسي كرده و سپس آن را تجويز كنند.
تورين كورث كه در دانشكده سلامت عمومي دانشگاه هاروارد و دانشگاه بوردو فرانسه كار مي كند، گفت: يك تحقيق واحد الزاما نشان دهنده تمام موضوعات در جريان نيست و نبايد در اين رابطه وحشتي ايجاد شود.
بنزو ديازپين در درمان بي خوابي، آرامبخش، شل كننده عضلاني، درمان اضطراب و صرع و غيره كاربرد دارند و بسته به سرعت اثر و نيمه عمر به انواع گوناگون مانند ديازپام، اگزازپام، آلپرازولام، كلونازپام، ميدازولام، تمازپام، كلرديازپوكسايد و غيره تقسيم مي شوند.
اين داروها اغلب متابوليسم كبدي دارند و به اشكال مختلفي مانند قرص، آمپول و حتي شياف به كار مي روند. به ندرت در تركيب با ساير داروها مانند كلدينيوم سي استفاده مي شوند.
 


از بين رفتن لرزش دست جراحان

محققان با استفاده از فناوري فيبر نوري ابزار جديدي ساخته اند كه با از بين بردن لرزش دست جراح، امكان جراحي هاي بي عيب و نقص و حساس را فراهم مي آورد.
به گزارش خبر مهر، اگرچه در حال حاضر ابزارهاي روباتيك متعددي براي كاهش لرزش دست جراح وجود دارد، محققان دانشگاه «جان هاپكينز» ابزار جديد و متفاوت تري ارائه كرده اند: يك ابزار جراحي با نوك متحرك.
اين دستگاه كه هوشمند (اسمارت) نام دارد يك ابزار دستي است كه با ليزر نزديك به فروسرخ كار مي كند كه نوك آن را درخشان مي كند و منطقه موردنظر در بافت بيمار را هدف قرار مي دهد.
اين ليزر كه به عنوان يك حسگر مسير عمل مي كند، از يك تك كابل فيبر نوري براي پالس هاي گيرنده نور و همچنين براي انتقال انعكاس اين پالس ها به يك رايانه استفاده مي كند.
رايانه با تحليل داده ها مي تواند زمان و ميزان لرزش ابزار را در بافت تعيين كند.
نوك اين ابزار هوشمند موتورهاي پيرو الكتريكي تعبيه شده است كه حركت پنس و چاقوي جراحي متصل شده به اين ابزار را تشخيص مي دهد.
رايانه حركات ريز ابزار را كه ناشي از لرزش دست جراح است، تشخيص مي دهد و اين لرزش ها را با فعال سازي موتورهاي پيزو الكتريكش براي حركت متناسب ابزارهاي متصل شده خنثي مي كند.
مثلا اگر دست جراح 10 ميكرون به سمت چپ بلغزد اسمارت به طور خودكار چاقوي جراحي را 10 ميكرون به سمت راست باز مي گرداند.
 


گرما درد را كم مي كند

درد باعث گرفتگي و تشنج عضلات مي شود و بعد از آن جريان خون در عضلات كاهش مي يابد، اكسيژن و مواد مغذي كمتري به آنها مي رسد و اين چرخه ادامه مي يابد. وقتي كه به منطقه دردناك بدن گرما مي دهيم، در واقع جريان خون در آن منطقه را افزايش مي دهيم و چرخه درد را مي شكنيم. به همين دليل است كه خيلي از پمادها و لوسيون هاي ضددرد، خاصيت گرمابخشي دارند و البته قديمي ها، اين خاصيت را با استفاده از دستمال داغ، خشت آتش ديده، كيسه آب گرم يا وسايل گرمايشي ديگر تامين مي كردند.
روش گرمادرماني، بيشتر براي تسكين دردهاي مزمن و زيرساخت هاي عصبي به كار مي رود كه معمولا با انجام اين روش، فرد پس از گذشت 48 ساعت تاثير مثبت آن را به صورت كاهش درد مشاهده مي كند. با اين كار، نواحي دچار اسپاسم و گرفتگي، بهبود مي يابند و با كاهش التهاب، افزايش عملكرد مفاصل و از بين رفتن اثر كوفتگي روبه رو مي شويم.
يكي از مزاياي استفاده از گرما، جريان پيداكردن خون در آن مناطق و قسمت هاي خاص بدن است. اين خون رساني، مكانيسم هاي احساس درد را در مغز شما دستكاري مي كنند و در واقع مغز شما به جاي احساس درد، متوجه حس گرما مي شود.
استفاده از گرما ممكن است درد و سفتي مفصل را كاهش دهد. حمام داغ و كمپرس گرم در موارد تشديد درد و التهاب تسكين بخش است. از كيسه يخ نيز مي توان براي كاهش درد استفاده كرد.
نكته هاي مراقبتي
1- اگر نسبت به آب گرم و داغ خيلي حساس هستيد، بهتر است ميان كيف آب گرم و سطح پوست خود، يك يا چندلايه حوله نرم بگذاريد تا مانع آسيب يا سوختگي پوست تان شويد.
2- كيف آب گرم را حداكثر 15تا 20 دقيقه روي محل مورد نظر بگذاريد.
3- اگر هنگام گرمادرماني به هر شكل آن، روي پوست خود تغييراتي مانند تغيير غيرطبيعي رنگ يا درد و سوزش زياد حس كرديد، درمان را متوقف كنيد.
4- هرگز موقع خواب از كيف آب گرم استفاده نكنيد؛ زيرا ممكن است خوابتان ببرد و پوستتان بسوزد.
در چه مواردي نبايد از گرمادرماني استفاده كرد؟
¤ فرد دچار آسيب حاد عصبي است.
¤ فرد دچار زخم باز يا آسيب خارجي در پوست است.
¤ فرد دچار گردش خون مختل شده و معيوب است.
¤ فرد دچار اختلال تنظيم درجه حرارت بدن است.
¤وقتي بافت بدن دچار اختلالات غيرمعمول مانند توده هاي سرطاني است.
¤ روي قسمتي از پوست كه دچار خون مردگي يا خونريزي است.
 


سيب زميني سرخ كرده نخريد

بررسي هاي جديد نشان مي دهد كه مصرف سيب زميني سرخ كرده فريز شده مي تواند علت ابتلا به بيماري سرطان باشد.
به گزارش ايسنا، مصرف اين مواد خوراكي كه به صورت نيمه آماده و فريز شده است حاوي مقدار زيادي ماده سرطان زا «كارسينوژن» است.
اين سيب زميني هاي نيمه آماده در ظاهر ترد و خشك هستند اما لايه هاي زيرين آن خام هستند و به گونه اي است كه در مرحله پاياني پخت زمان بسياري نمي برد.
محقق آمريكايي با ارائه اين يافته از توليدكنندگان اين نوع ماده غذايي درخواست كردند تا سيب زميني هاي سرخ كرده فريز شده را به روشي آماده كنند كه حاوي مقدار كمتري از اين ماده خطرزا باشد.
به گزارش روزنامه تلگراف، سيب زميني سرخ شده فراوري شده به يكي از مواد خوراكي مورد علاقه ميليون ها انسان در سرتاسر جهان تبديل شده است و بيشتر در رستوران ها و فست فودها مورد استفاده قرار مي گيرد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14