(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 1  آبان  1391 - شماره 20338

يادداشت خبرنگار
به گفته قائم مقام وزير نيرو
مديريت منابع آب موجب مهاجرت معكوس شده است
ايران در كيهان
نماينده مردم بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي:
ستاد بحران از حداقل امكانات در سيل بهشهر محروم بود
قصابان شهميرزادي مجبور به كشتار در روزهاي خاص شدند
يزد با شهر ياسپرين مجارستان خواهرخوانده شد
براي اولين بار در كشور
سامانه هشدار دهنده زلزله در گيلان نصب شد
رشد 7/2 درصدي ازدواج در همدان
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان:
ساختار دولتي توان جذب گردشگر خارجي را ندارد
برپايي نمايشگاه عرضه مستقيم محصولات كشاورزي در بناب
مدير گروه بهداشت محيط خوزستان:
فصل پاييز هشداري براي ابتلا به وباست
كشف جديد رحيميان در يك روستاي خراسان شمالي
چهار سد در شهرستان اليگودرز احداث مي شود
70 بوستان در كرج احداث مي شود
مديركل آموزش و پرورش شهرستان:
مدارس گنبدكاووس نياز به نوسازي دارند
انتصابات جديد در شهرستان ها
نماينده مردم قزوين در مجلس:
پرهيز از مسائل حزبي رمز موفقيت شوراهاست


يادداشت خبرنگار

تأخير اجراي طرح جفير
در خوزستان
طرح جفير 16، 17 سال پيش به نام رزمندگان و ايثارگران كليد خورد. اين طرح شامل 16 تعاوني است، هر تعاوني حدود 200 نفر عضو دارد. ماهيت طرح جفير به گونه اي بوده است كه اجرايي شدنش باعث مي شد 30 هزار نفر اشتغال زايي غيرمستقيم 6 هزار نفر اشتغال زايي مستقيم داشته باشد و در كنار اشتغال زايي در صنايع تبديلي و صادرات و واردات مي تواند نقش بسيار مهمي داشته باشد.
با كليد خوردن اين طرح ارتش با پيمانكار طرح اختلاف پيدا كرد و با وساطت شهيد صياد شيرازي، اين اختلافات پايان يافت اما بعد از شهادت ايشان دوباره اختلافات شروع شد. اين طرح، يك طرح امنيتي و اشتغال زايي است كه در ابتدا هر از گاهي با تزريق يك ميليارد، 2 ميليارد طرح كمي پيش مي رفت و پيش بيني شده بود كه اين طرح با چندميليارد به اتمام برسد. اما تأخير 17 ساله اين طرح و ضعف عملكردها و تزريق ذره، ذره اي بودجه باعث شد تا امروز بالغ بر 7000 ميليارد ريال اعتبار براي پيشبرد اين طرح تخمين زده شود.
يكي از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس كه اين طرح با نام او و امثال او كليد خورده است در اين باره گفت: زماني كه اين طرح شروع شد من جوان بودم و مجرد، الان 42 سال سن دارم. من تاسف مي خورم از اينكه بعد از گذشت 17 سال از اين طرح تنها يك فاز از 7 فاز اين طرح پيش برده شد، آن هم نه به طور كامل!
او به حرف هاي اخير رئيس سازمان كشاورزي خوزستان اشاره كرد و افزود: رئيس اين سازمان بعد از گذشت 17 سال از اين طرح، اخيرا اعلام كرده است كه اين طرح بالغ بر 2400 ميليارد ريال در رديف اعتباري قرار گرفته است. پس كجاست اين بودجه؟ چرا اين همه سال از اين بودجه خبري نبوده است؟ حرف هاي رئيس اين سازمان از پيشرفت اين طرح، مربوط به همان وضعيت ابتدايي طرح است و طرح 17 سال است كه در همان وضعيت ابتدايي به سر مي برد.
او به دنبال حرفهايش مسئولان ديگري را هم در نوك پيكان گلايه خود قرار داد و اظهار كرد: چرا برخي از نمايندگان با طرح جفير، آن هم بعد از گذشت اين همه سال مخالفند. چرا گزارش هايي را كه با تلاش هاي فراوان از ضعف هاي اين طرح با كمك صدا و سيما تهيه كرديم اجازه پخش داده نشد.
اهواز- خبرنگار كيهان
 


به گفته قائم مقام وزير نيرو

مديريت منابع آب موجب مهاجرت معكوس شده است

 خرم آباد - خبرنگار كيهان:
اعمال مديريت منابع آب موجب كاهش تبعات خشكسالي، بهره وري درست از آب در مصارف و سودآوري و كشاورزي شده است كه مهاجرت معكوس از شهرها به روستاها را به دنبال داشته است.
قائم مقام وزير نيرو در سفر به خرم آباد با اعلام خبر فوق گفت: بهره وري بهينه از آب به شيوه هاي مدون در بخش كشاورزي علاوه بر مهاجرت معكوس موجب جذب سرمايه گذاران جديد به اين بخش و رونق روستاها شده است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر علي ذبيحي با بيان اين مطلب كه با همكاري مردم و دولت كارهاي بزرگي در كشور در دست اجراست، افزود: نگاه برابر و عدالت محور در توزيع امكانات و ايجاد شرايط برابر به منظور ارتقاء سطح استانها و مناطق محروم در كشور كليد خورده است.
قائم مقام وزارت نيرو با بيان اين مطلب كه در لرستان با تلاش استاندار و مديران وزارت نيرو در استان پروژه ها پيشرفت خوبي داشته است ابراز داشت: در لرستان 13 سد و 14 پروژه آبفا در دست اجراست كه تعداد چهار سد امسال تكميل مي شود و شماري از پروژه هاي آبفا نيز به بهره برداري خواهند رسيد و سد بختياري بلندترين سد دو قوسي جهان در لرستان نيز عمليات اجرايي آن و جاده منتهي به اين سد آغاز شده است.
دكتر ذبيحي در مورد پروژه قمرود گفت: اين پروژه هنوز تكميل نشده و مازاد آب سرريز از لرستان به خليج فارس را به قم منتقل مي كند و حقابه آن به لرستان تعلق دارد.
 


ايران در كيهان

نمايشگاه گنجينه كودكي
كاشان- خبرنگار كيهان: با هدف يادآوري خاطرات و يادگاران دوران كودكي افرادي كه اكنون به سنين بزرگسالي رسيده اند، نمايشگاه گنجينه كودكي در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آران و بيدگل گشايش يافت.
در اين نمايشگاه كه در بوستان شهيد سلماني اين شهر داير شده، آثاري همچون عكس، كتاب تحصيلي، اسباب بازي، كاردستي و دست نوشته هاي كودكانه مربوط به دهه هاي 50 و 60 به نمايش درآمده است.
كمك به ايتام
خرم دره- خبرنگار كيهان: حاميان ايتام 238 ميليون ريال به ايتام شهرستان خرم دره كمك كردند.
رئيس كميته امداد شهرستان خرم دره با اعلام خبر فوق گفت: حاميان ايتام در شش ماهه نخست سال جاري 238 ميليون ريال به افراد تحت تكفل خود كمك مالي كردند. وي با اشاره به اين نكته كه اين كمك ها فقط در بخش مادي نبوده از حضور حاميان در محل زندگي ايتام تحت كفالت خود آنها از نظر عاطفي نيز مورد حمايت قرار داده و موجب مي شوند كه ايتام درد بي پدري را تا حد زيادي فراموش كنند.
جمع آوري زكات
كرج- خبرنگار كيهان: يك ميليارد و 330 ميليون ريال زكات طي 6 ماهه اول سال جاري توسط كشاورزان استان البرز به كميته امداد امام خميني(ره) پرداخت شد.
علي سالاركيا مديركل كميته امداد امام خميني(ره) استان البرز با اعلام مطلب فوق گفت: كل مبلغ جمع آوري شده بابت رفع نيازهاي محرومان و همچنين براي ساخت و تكميل پروژه هاي عام المنفعه، بهسازي و بازسازي، پروژه هاي روستايي، ساخت خانه عالم، راه روستايي، تعمير مساجد و... هزينه مي شود.
مسابقات دوي چهار دست و پا
كاشان- خبرنگار كيهان: دومين دوره مسابقات دوي چهار دست و پاي شيرخوارگان با هدف گراميداشت روز جهاني كودك در رده سني شيرخوارگان 6 ماه تا 2 سال در آران و بيدگل برگزار شد.
147 شركت كننده در اين مسابقات به همراه پدران خود با حضور در 5 گروه ب شيوه چهار دست و پا با يكديگر به رقابت پرداختند.
پس از پايان رقابت هاي شيرخوارگان، افراد برگزيده با دريافت جوايز در سالن شهداي فرهنگي آران و بيدگل تجليل شدند.
اهميت كانون هاي فرهنگي مساجد
يزد- خبرنگاركيهان: رئيس كل دادگستري استان يزد خواستار رونق بخشيدن و تقويت كانون هاي فرهنگي مساجد با همكاري بسيج شد.
غلامحسين حيدري در همايش نقش ائمه جمعه و جماعات در پيشگيري از وقوع جرم و آسيب هاي اجتماعي خواستار جذب جوانان و نوجوانان به مساجد شد و گفت: روحانيان، طلاب و ائمه جماعات بايد جوانان را جذب و جمعيت ماموم خود را افزايش دهند.
وي ادامه داد: بايد دروس اخلاق و تهذيب در جامعه افزايش يابد و روحانيان و ائمه جماعات براي پاسخگويي به نكات مبهم در ذهن جامعه آماده باشند.
حيدري با تاكيد بر تقويت كانون هاي فرهنگي هنري مساجد با همكاري بسيج، ادامه داد: اكنون عده اي درصدد ايجاد تفرقه در جامعه هستند و روحانيان در چنين شرايطي بايد مانع از گسترش بدبيني در جامعه شوند.
فرهنگيان همياران پليس
كاشان- خبرنگاركيهان: همايش همياران و فرهنگيان پليس با حضور تشكل هاي دانش آموزي كاشان در اين شهرستان برگزار شد.
رئيس پليس راهور كاشان در اين همايش با اعلام خبر فوق گفت: يكي از اقدامات انجام شده در روان سازي ترافيك شهري و جلوگيري از تخلفات رانندگي در كاشان طي يك سال گذشته استفاده از نيروهاي فرهنگي به عنوان بازرسان نامحسوس پليس در سطح شهرستان بوده است.
غلامرضا كريميان افزود: بازرسان نامحسوس با شركت در كلاس هاي آموزشي و دريافت كارت شناسايي از راهنمايي و رانندگي در سطح شهرستان كاشان در روان سازي ترافيك و اعمال قانون رانندگان متخلف با راهنمايي و رانندگي همكاري دارند.
كنگره طب مكمل برگزار شد
اراك- خبرنگاركيهان: نخستين كنگره پژوهشي طب مكمل يا طب جايگزيني (طب سنتي) با حضور پزشكان متخصص و جمعي از دانشجويان عرصه پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي اراك برگزار شد.
دبير همايش گفت: 170 مقاله علمي و پژوهشي از سراسر كشور به دبيرخانه رسيد كه پس از داوري، 32 مقاله به عنوان مقالات براي سخنراني انتخاب شد و 40 مقاله نيز به صورت پوستر برگزيده شد.
احداث جاده روستايي
بادرود- خبرنگاركيهان: طي مراسمي با حضور استاندار اصفهان كلنگ احداث جاده روستايي وش به زمين زده شد.
روستاي وش (طاهرآباد) كه يكي از روستاهاي بكر و دست نخورده شهرستان نطنز است تاكنون از نعمت جاده مواصلاتي محروم بوده است.
به همت بخشداري مركزي نطنز و مسئولين شهرستان مقدمات اجراي جاده از هنجن به روستاي وش (طاهرآباد) فراهم شده است.
به گفته علي نساجي زواره بخشدار مركزي نطنز اين جاده به طول 14 كيلومتر و عرض 8 متر با اعتباري بالغ بر 000/000/500/1 ريال در مدت 6ماه به صورت خاكي و زيرسازي شده احداث و به بهره برداري مي رسد.
گازرساني به روستاها
طرح گاز رساني به 13 روستاي شهرستان نطنز به صورت همزمان با اعتباري بيش از 142 ميليارد ريال آغاز شد. با گازرساني به روستاهاي دهستان برزرود شامل صالح آباد، هنجن، برز، چيمه، كمجان، بيدهند، فريزهند، ولوجرد، تكيه سادات، عباس آباد، يارند، طره و ابيانه، هزار و 900 خانوار روستايي از نعمت گاز طبيعي بهره مند شدند. در عمليات گازرساني به اين روستاها40كيلومتر خط تغذيه فولادي، 105 كيلومتر شبكه گذاري پلي اتيلن و فولادي، ساخت و نصب 4000انشعاب پلي اتيلن، ساخت و نصب دو ايستگاه cgscps، ساخت و نصب 3 ايستگاه tbs اجرا شد.
همايش سنگ هاي قيمتي
مشهد- خبرنگار كيهان: چهارمين همايش سنگ هاي قيمتي در مشهد برگزار مي شود. معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي با اعلام خبر فوق گفت: نمايشگاه سراسري صنايع دستي در هفته ولايت از هشتم تا دوازدهم آبان ماه برگزار مي شود.
سيدمحمدجواد موسوي افزود: در روزهاي 11 و 12 آبان ماه در كنار برپايي اين نمايشگاه شاهد برگزاري چهارمين همايش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي و اولين جشنواره فيروزه نيز خواهيم بود.
وي تصريح كرد: در روز برگزاري اين همايش از شماره ثبت ملي هنر فيروزه تراشي پرده برداري خواهد شد، در حال حاضر نيز سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري به دنبال تهيه اسناد و مدارك مورد نياز براي ثبت جهاني حرفه فيروزه تراشي است.
 


نماينده مردم بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي:

ستاد بحران از حداقل امكانات در سيل بهشهر محروم بود

ساري- خبرنگار كيهان:
نماينده مردم بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي گفت: متاسفانه ستاد بحران از حداقل امكانات محروم بوده و بايد اين موضوع به درستي حل شود.
احمد علي مقيمي خبرنگار كيهان گفت: متاسفانه در سيل بهشهر با امكانات فرسوده شهري وارد عمل شديم كه اين كار زيبنده و درست نبود.
نماينده ويژه كميسيون عمران مجلس در سيل بهشهر يادآور شد: متاسفانه در اين سيل 41 كشته و مصدوم داشتيم كه مسئولان استاني بايد دقت نظر بيشتري به اين امر داشته باشند.
وي با بيان اينكه ماجراي جاري شدن سيل در چند روز آينده به اتمام مي رسد اظهار داشت: اگر كاري نكنيم اين افراد سيل زده تا سه ماه آينده سرپناه و امكانات نخواهند داشت و بايد در اين خصوص با مديريت مناسب وارد شويم. مقيمي تصريح كرد: بايد مراقب بازار باشيم تا مشكل ساز نشود و مشكلات مايحتاج، بازسازي، لوازم خانگي، بيمه، كشاورزي بدرستي ساماندهي شود تا در قبال وام بلاعوض عملياتي شود و مردم از نگراني خارج شوند.

 


قصابان شهميرزادي مجبور به كشتار در روزهاي خاص شدند

سمنان-خبرنگار كيهان:
اداره دامپزشكي سمنان قصابان شهميرزادي را مجبور كرد در روزهاي خاص كشتار كنند.
تعدادي از قصابان شهميرزادي با اعتراض نسبت به اين تصميم گفتند: ناظر اداره دامپزشكي سمنان براي اينكه هر روز براي نظارت بر سلامت دام هاي كشتار شده به شهميرزاد نيايد ما را مجبور كرده كه در هفته به جاي كشتار روزانه هر چند روز يك بار كشتار كنيم.
به گزارش خبرنگار ما، آنها اين تصميم را موجب ضرر و زيان به قصاب و مردم دانسته و افزودند: مردم تفاوت گوشت تازه و گوشتي كه چند روز در يخچال مانده را متوجه هستند و زير بار خريد نمي روند ضمن اينكه قصاب كشتار خود را به گونه اي تنظيم مي كند كه هر روز گوشت تازه داشته باشد و با اين تصميم دامپزشكي مجبور است كاسبي خود را نيمه تعطيل كند.
يكي از كاركنان كشتارگاه نيز با تاييد اين خبر گفت: چند روز قبل پزشك ناظر براي اينكه هر روز مجبور نباشد تا كشتارگاه بيايد آن هم ساعتي پيش از طلوع آفتاب اين تصميم را به قصابان اعلام كرده است.

 


يزد با شهر ياسپرين مجارستان خواهرخوانده شد

يزد- خبرنگاركيهان:
استاندار يزد گفت: زمينه هاي بسيار خوب و مناسبي براي تحكيم روابط ايران و مجارستان وجود دارد.
استاندار يزد، در ديدار سفيرمجارستان، خواستار گسترش روابط في مابين شد و گفت: به قرارداد خواهرخواندگي يزد و ياسپرين بسنده نكنيد، ايران و مجارستان از زمينه هاي بسيار خوبي براي گسترش روابط برخوردارند.
به گزارش خبرنگارما؛ محمدرضا فلاح زاده، تبادل توريست را يكي از زمينه هاي مناسب براي افزايش سطح تعاملات دو طرف دانست.
عالي ترين مقام اجرايي استان همچنين با اشاره به مبادلات 20ميليون يورويي كشور جمهوري اسلامي و مجارستان، اين ميزان را بسيار ناچيز توصيف كرد.
فلاح زاده در بخش ديگري از سخنان خود، تحريم هاي اقتصادي اعمال شده از سوي دشمنان را يادآور شد و تصريح كرد: ملت ايران عزم خود را جزم كرده است تا مقتدرانه اين تحريم ها را پشت سر بگذارد.
سفير كشور مجارستان نيز در سخناني، ضمن ابراز خرسندي از حضور خود در استان يزد، روابط ايران و كشورش را داراي پيشينه و ديرينگي دانست و اظهارداشت: ارتباط اين دو كشور به چندين دهه پيش برمي گردد.
«جولاپه تو» بر ضرورت ارتقاي سطح روابط في مابين به ويژه در حوزه بازرگاني تاكيد كرد:
وي با اشاره به تحصيل قريب به 2هزار دانشجوي ايراني در كشور مجارستان،خواستار افزايش روابط دو طرف در بحث خدمات آموزشي شد و اين كار را نوعي سرمايه گذاري دانست.
شهردار ياسپرين نيز گفت: براساس قرارداد خواهر خواندگي يزد و ياسپرين، به دنبال شناسايي زمينه هاي همكاري متقابل هستيم.
«تاماش سابو» توانمنديهاي استان يزد را بسيار بالا توصيف كرد و مباحث فرهنگي، آموزش و علمي را از زمينه هاي مستعد براي همكاري دو طرف دانست.
 


براي اولين بار در كشور

سامانه هشدار دهنده زلزله در گيلان نصب شد

رشت- خبرنگار كيهان:
براي نخستين بار در كشور سامانه هشداردهنده زلزله در گيلان نصب شد.
مدير كل بحران استانداري گيلان با اعلام خبر فوق گفت: اين سامانه كه در روستاي دستك شهرستان آستانه اشرفيه نصب شده، قادر است 5 تا 12 ثانيه پيش از وقوع زلزله، هشدار دهد.
افشين عزيزي شعاع كاركرد اين سامانه هشداردهنده را يك كيلومتر اعلام كرد و افزود: سامانه هشداردهنده زلزله در روستاي سقالكسار شهرستان رشت و شهرك تاريخي ماسوله نصب خواهد شد.
برپايه همين گزارش هشدار اين دستگاه به صورت آژير خواهد بود.
 


رشد 7/2 درصدي ازدواج در همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
سال گذشته در مقايسه با سال 89، حدود 7/2 درصد در آمار ازدواج و 3/3 درصد در آمار طلاق افزايش داشته ايم.
معاون امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان همدان با اعلام اين مطلب در جلسه ستاد ساماندهي امور جوانان استان افزود: طي سال 90، تعداد 23 هزار و 355 مورد ازدواج با افزايش 7/2 درصد در استان ثبت شده و در همين مدت 3428 مورد طلاق با 3/3 درصد افزايش نسبت به سال پيش به وقوع پيوسته است.
سيدمهدي حجازي ادامه داد: در 6 ماه ابتداي سال جاري نيز 12 هزار و 513 ازدواج و 1659 مورد طلاق در استان ثبت شده كه تقريبا برابر با آمار سال گذشته است.
وي اعلام كرد: در مجموع نرخ طلاق در استان يك به 5/7 است يعني از هر 5/7 ازدواج، يك مورد به جدايي مي كشد.
 


رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان:

ساختار دولتي توان جذب گردشگر خارجي را ندارد

اصفهان- خبرنگاركيهان:
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: ساختار دولتي توان جذب گردشگر خارجي را ندارد و بايد از ظرفيت ها و سرمايه هاي بخش خصوصي در اين زمينه استفاده شود.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان با اعلام مطلب فوق گفت: براساس اصل 100 قانون اساسي بررسي مباحث فرهنگي و اقتصادي يكي از وظايف شوراي اسلامي شهرها است. وي خاطرنشان كرد: موضوعاتي مانند موانع ازدواج جوانان و ازدواج آسان بايد در كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهرها مورد توجه ويژه قرار گيرد.
به گزارش خبرنگار ما حاج رسوليها به واگذاري صنعت توريسم به شهرداري ها اشاره كرد و ادامه داد: چنانچه مسئوليت جذب توريست به شهرداري واگذار شود جذب توريست در اصفهان هزار درصد افزايش خواهد يافت.
وي با تاكيد بر اينكه شهرداري مي تواند قابليت هاي زيادي را در جذب توريست ايجاد كند، اظهار داشت: استفاده از ظرفيت خواهر خواندگان اصفهان براي جذب توريست بسيار موثر است.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان اضافه كرد: چنانچه آژانس هاي هوايي و هتل ها ظرفيت خود را براي جذب توريست افزايش دهند مي توان صنعت توريسم اصفهان را به ميزان قابل توجهي افزايش داد.
وي با تاكيد بر اينكه ساختار دولتي توان جذب گردشگر خارجي را ندارد، گفت: استفاده از بخش خصوصي براي توسعه صنعت توريسم بايد مورد توجه ويژه مسئولان قرار گيرد.
 


برپايي نمايشگاه عرضه مستقيم محصولات كشاورزي در بناب

بناب- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه عرضه مستقيم محصولات كشاورزي استان آذربايجان شرقي در شهرستان بناب طي مراسمي آغاز به كار كرد.
مديرعامل اتحاديه شركت هاي تعاوني روستايي شهرستان بناب در حاشيه گشايش اين نمايشگاه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: در اين نمايشگاه علاوه بر عرضه مستقيم انواع محصولات كشاورزي سالم و ارگانيك، برخي از كالاهاي معيشتي مورد نياز مردم نيز به فروش گذاشته شده است.
نادر عالي زاده افزود: اين نمايشگاه در فضايي به وسعت 560 مترمربع برپا شده و شامل 30 غرفه است كه شهرهاي مختلف استان آذربايجان شرقي محصولات بومي و نمونه خودشان را در آن عرضه مي كنند.
به گفته وي اين نمايشگاه از 25 تا 29 مهرماه همه روزه از ساعت 10 صبح تا 8 شب براي بازديد و خريد عموم مردم باز است.
رئيس سازمان تعاون روستايي آذربايجان شرقي نيز در آيين افتتاح اين نمايشگاه اهداف برپايي نمايشگاه را معرفي محصولات كشاورزي بومي استان و آمادگي شهرهاي مختلف استان براي حضور چشمگير و قوي در نمايشگاه هاي كشوري اعلام كرد و گفت: تبليغ و معرفي بهتر و بيشتر محصولات كشاورزي بومي استان نياز اساسي براي رونق بازرگاني اين محصولات است.
 


مدير گروه بهداشت محيط خوزستان:

فصل پاييز هشداري براي ابتلا به وباست

اهواز-خبرنگار كيهان:
مدير گروه بهداشت محيط و حرفه اي استان خوزستان گفت: در طول سال دو پيك براي بيماري وبا وجود دارد، پيك اول از فروردين تا خرداد ماه و پيك دوم يا پيك پاييزه از اواخر مهر تا اواسط آذر ماه است.
مهران معلم اظهار داشت: عامل بيماري وبا به دليل شرايط آب و هوايي كشورمان در محيط به صورت مخفي مي ماند و در صورت مساعد بودن رطوبت و دما و همچنين عوامل انساني بروز مي كند از اين رو اين بيماري جزو بيماريهاي آندميك يا بومي ايران است.
وي تاكيد كرد: هرچند خوزستان به لحاظ آب و هوايي شرايط بسيار مساعدي براي رشد اين بيماري دارد اما اگر به خاطر داشته باشيد در سالهاي اخير در ساير استانها شاهد اپيدمي اين بيماري بوديم اما در خوزستان به دليل كنترل بسيار خوبي كه صورت گرفت بيماري وبا كنترل شد.
وي در ادامه ايجاد مشكل در زيرساختها نظير دفع غيربهداشتي فاضلاب، ورود آلودگي به آب از طريق شكستگي در شبكه و يا عدم كلريزه كردن صحيح آب را از عوامل انساني زمينه ساز رشد و تكثير عامل بيماري وبا عنوان كرد و افزود: تهيه مواد غذايي از فروشندگان دوره گرد نيز از ديگر عوامل ايجاد اين بيماري است.
معلم در پاسخ به اين پرسش كه آيا وبا ريشه كن شده يا مي شود گفت: وبا يكي از بيماريهاي قديمي است كه سالهاي سال با اپيدمي هاي بزرگ موجب مرگ انسان هاي زيادي شده اما با پيشرفت زندگي شهري و زيرساختها و نيز برخورداري شهرها از فاضلاب بهداشتي و تصفيه آب و بهداشتي شدن غذاها اپيدمي اين بيماري كاهش يافت اما عامل آن از بين نرفت و در محيط به صورت غير فعال وجود دارد.

 


كشف جديد رحيميان در يك روستاي خراسان شمالي

مانه و سملقان- خبرنگار كيهان:
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن رحيميان به نمايندگي از رهبر معظم انقلاب ازروستاهاي چخماقلو و گرمك از توابع شهرستان آشخانه بازديد كرد.
رحيميان پس از ديدار با مردم آشخانه به سمت روستاي چخماقلو و گرمك كه در فاصله 14 الي 20 كيلومتر مركز شهرستان مانه و سملقان حركت كرد. بنابراين گزارش حضور جمعيت همه مهمانان را شگفت زده كرد . اين جمعيت ساعت ها انتظار نماينده رهبر انقلاب خود را مي كشيدند.
پس از ارائه گزارش توسط دهيار روستا حجت الاسلام والمسلمين رحيميان گفت: ظاهر فرهنگي جوانان و حجاب زنان روستا بيانگر دينداري مردم اين خطه از نظام اسلامي است.
وي افزود: امروز كه در جمع مردم روستاي چخماقلو هستم يك روز بسيار پرخاطره و فراموش نشدني است و يك مورد بسيار تازه در طول انقلاب اسلامي كشف كردم كه هرگز باورم نمي شد كه چنين روستايي در پشت كوه هاي آله داغ و دور از امكانات شهري و مادي تا اين حد به نظام اسلامي وفادار باشند. رحيميان اظهار كرد: تا قبل از اينكه به اين روستا سفر كنم براساس محاسبات انجام شده، روستاي دورپه اصفهان به عنوان روستاي نمونه كشور از هر 72 نفر جمعيت روستايي يك نفر در آنجا از شهداي 8 سال دفاع مقدس بود اما امروز ديدم روستاي چخماقلو با 1200 نفر جمعيت 25 جانباز و با تقديم 31 شهيد به عنوان روستاي نمونه كشوري از هر 40 نفر جمعيت يك شهيد به نظام اسلامي هديه كرده است كه اين براي ما يك كشف تازه اي است.
وي گفت: من وظيفه دارم سلام گرم آقا، مولا و مقتداي خودمان را خدمت شما جان بر كفان نظام برسانم و قطعا پيام وفاداري شما عزيزان را هم به پيشگاه مبارك ايشان خواهم رساند.
 


چهار سد در شهرستان اليگودرز احداث مي شود

اليگودرز-خبرنگاركيهان:
با هدف جبران بخشي از خسارات طرح قمرود چهار سد در شهرستان اليگودرز احداث مي شود مدير منابع آب اليگودرز با اعلام خبر فوق گفت: طرح انتقال آب اليگودرز به شهرهاي مركزي ايران موسوم به طرح قمرود از سال 1381 آغاز شد.
به گزارش خبرنگارما، رضوي نژاد افزود: متاسفانه درپي شروع طرح به طول 9 كيلومتر اولين حادثه يعني خشك شدن چشمه روستاي عسگران رخ داد كه بر اثر آن 400هكتار از اراضي كشاورزي كه آب آنها از اين چشمه تامين مي شد لم يزرع و اهالي روستاي مذكور ناچار به مهاجرت شدند . هم اكنون نيز عسگران علي رغم ساختمان هاي نوساز خالي از سكنه است.
وي اظهارداشت: در حال حاضر با رفع مشكل تونل انتقال آب، اين خط به طول 13كيلومتر بلاتكليف مانده است كه براي اجراي آن مبلغ 40 ميليارد تومان هزينه شده اما در صورت جمع آوري ارزش بيش از يك ميليارد تومان را نخواهد داشت.
وي در پايان ابراز داشت: مطالعات سه سد دارسفيد، قشلاق و چمن سلطان نيز پايان يافته و با دستور وزير نيرو اجرايي مي شوند.
 


70 بوستان در كرج احداث مي شود

كرج- خبرنگار كيهان:
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري كرج از ساخت و بازسازي 70 بوستان در اين شهر خبر داد.
عباس زارع در جلسه علني شوراي اسلامي شهر كرج اظهار داشت: كرج و شهروندان نيازمند فضاي سبز مطلوب هستند كه اين مهم جزو حقوق شهروندي آنهاست و بايد از سوي مسئولان به آن توجه شود.
وي تصريح كرد: در اين راستا در سال هاي گذشته سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري براي تحقق اين مهم و افزايش سرانه فضاي سبز اقدامات مطلوبي را انجام داده است.
يكي از اين اقدامات برپايي نخستين نمايشگاه بين المللي گل وگياه در كرج بود. به گفته زارع از اين نمايشگاه 250 هزار نفر طي يك هفته بازديد كردند.
 


مديركل آموزش و پرورش شهرستان:

مدارس گنبدكاووس نياز به نوسازي دارند

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
60 درصد فضاهاي آموزشي شهرستان گنبدكاووس غيراستاندارد و تخريبي بوده و نياز به بهسازي و نوسازي دارد.
مديرآموزش و پرورش گنبدكاووس با اعلام خبر فوق افزود: 109 آموزشگاه اين شهرستان نيز بالاي 40 سال قدمت دارد.
نبي الله آخوندي با بيان اينكه براي بهسازي اين تعداد واحد آموزشي علاوه بر تخصيص اعتبارات ويژه دولتي، نياز به همت همه مردم به ويژه خيران مدرسه ساز است گفت: در سال هاي گذشته خيران اين شهرستان و برخي خيران شهرهاي كشور 40آموزشگاه به صورت مشاركتي با اداره كل نوسازي استان گلستان احداث كرده اند.
وي همچنين از ساخت دو آموزشگاه ديگر توسط فرهنگيان گنبدكاووس به صورت كمك هاي ماهانه آنان به مجمع خيرين مدرسه ساز خبر داد و افزود: در سال هاي اخير اقدامات بسيار خوبي از سوي خيرين و اداره كل نوسازي مدارس گلستان براي بهسازي و نوسازي فضاهاي آموزشي مناطق شهري و روستايي گنبدكاووس انجام شده است.
مدير آموزش و پرورش گنبدكاووس همچنين تبديل اموال و املاك براي ساخت مدرسه، پرداخت قسمتي از هزينه هاي يك مدرسه، احداث يك مدرسه كوچك روستايي، اهداي زمين مشاركت در هوشمندسازي مدارس و اهداي مصالح ساختماني و نيز واريز كمك هاي نقدي به حساب مجمع خيران مدرسه ساز را از جمله روش هاي كمك خيرين عنوان كرد.
 


انتصابات جديد در شهرستان ها

اهواز- خبرنگار كيهان: رئيس بنياد ملي نخبگان با صدور حكمي محمدعلي فيروزي را به عنوان سرپرست بنياد نخبگان خوزستان منصوب كرد.
خوراسگان- خبرنگار كيهان: رئيس ثبت اسناد و املاك استان اصفهان با صدور حكمي حيدري را به سمت رئيس جديد ثبت اسناد و املاك خوراسگان انتخاب كرد.
دلفان- خبرنگار كيهان: براساس حكم وزير كشور «رضا دريكوند» به سمت فرماندار جديد شهرستان دلفان منصوب شد.
اليگودرز-خبرنگار كيهان: طي احكام جداگانه اي حمزه مختاري به عنوان مديرآب و فاضلاب شهري، دكتر امين ثروتي به عنوان سرپرست شبكه بهداشت و درمان، مهرداد رضايي به عنوان سرپرست اداره منابع طبيعي و آبخيزداري و رضا آرايي به عنوان سرپرست فرمانداري اليگودرز منصوب شدند.
 


نماينده مردم قزوين در مجلس:

پرهيز از مسائل حزبي رمز موفقيت شوراهاست

قزوين- خبرنگار كيهان:
دوري از گرايش به احزاب و استقلال در تصميم گيري موجب موفقيت شوراها در كار و رضايت مردم مي شود.
نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي در همايش شوراهاي اسلامي و شهرداران شهرستان قزوين كه با حضور مهدي چمران رئيس شوراي عالي استان ها در سالن باغستان قزوين برگزار شد اظهار داشت: شوراهاي اسلامي بايد كمك و مددكار شهرداران باشند و موانع سر راه خدمت آنها را برطرف كنند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمرتضي حسيني افزود: وقتي شوراها مصوبه اي را تأييد كردند بايد همراه شهرداران باشند نه اينكه در كارش اخلال كنند و هزينه ها را افزايش دهند.
نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: قوانين هم نبايد به گونه اي باشد كه هر روز تغيير كند و مشكل آفرين باشد و در اين مسير مسئوليت شوراها سنگين است و مي توانند با تجربه خود قوانيني را كه مي تواند جوابگوي 20 سال آينده باشد، به شوراي عالي استان ها پيشنهاد كنند تا توسط آنها در مجلس مطرح و تصويب شود.
وي گفت: اعضاي شوراهاي اسلامي بايد از مسائل شخصي و گرايش به حزب و گروه پرهيز كنند و با استقلال در تصميم گيري خود، مصالح شهروندان و امور شهري را در اولويت قرار دهند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14