(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 1  آبان  1391 - شماره 20338

نگاهي به برنامه «هيچي دست پخت مامان نمي شه»
تجلي سبك زندگي ايراني در يك برنامه آشپزي
اعتراض هنرمندان به رفتار استبدادي غرب با رسانه ملي
صداي مردم ايران قطع شدني نيست
تحليلي بر رسوخ فمينيسم در رسانه هاي آمريكا- قسمت نخست
 زن و نگاهي ابزارانگارانه
دكتر مجيد شاه حسيني عنوان كرد
سايه اخلاق ستيزي يونان باستان بر آموزش تئاتر امروز ايران!
بازيگر سينما:
هاليوود يك سراب است
تاريخ تئاتر تلويزيوني در يك كتاب
مردم عربستان در انبار فيلم نگاه مي كنند!
استقبال از فيلم «فرانسه جمهوري اسلامي »مي شود
مستند سياسي «سرزمين سلمان» درباره جزاير سه گانه


نگاهي به برنامه «هيچي دست پخت مامان نمي شه»

تجلي سبك زندگي ايراني در يك برنامه آشپزي

حسين ابراهيمي
يكي از قالب هاي آموزشي/تفريحي رايج در شبكه هاي تلويزيوني، برنامه هاي آشپزي هستند. برنامه هايي كه در عين آموزش طبخ و تهيه غذا و خوراكي، داراي جنبه اي سرگرم كننده هم هستند. به همين دليل نيز رسانه ملي از سال ها قبل اقدام به تهيه و پخش چنين برنامه هايي نموده است. به ويژه اينكه آشپزي در فرهنگ ايراني داراي جايگاه والايي است.
با اين حال يك تفاوت عمده در برنامه هاي آشپزي سيما با برنامه هاي مشابه در ساير شبكه هاي جهان ديده مي شود. تفاوت در اين است كه در شبكه هاي تلويزيوني غربي، اين گونه برنامه ها از يك نمايش صرفا تفريحي و آموزشي فراتر رفته و به فضايي براي بازتوليد فرهنگي و به ويژه سبك زندگي تبديل مي شوند. اين موضوعي است كه تقريبا در همه شبكه هاي غربي مي توان به عينه ديد كه هر يك از اين شبكه ها بنابر مقاصد و منافع خود نوع خاصي از رفتار و آداب و رسوم را در قالب برنامه آشپزي به مخاطب خود القا مي كنند.
در رسانه ملي نيز اين رويكرد در برنامه اي با عنوان«هيچي دست پخت مامان نمي شه» ديده مي شود. برنامه اي كه سعي دارد در قالب يك نمايش و مسابقه آشپزي، ارزش هاي خانوادگي و سنتي را پاسداري نمايد. اين برنامه كه به عنوان يكي از آيتم هاي مجله سيماي خانواده شبكه اول سيما پخش مي شود را مي توان نوعي پاسخ به برنامه اي تحت عنوان «بفرمائيد شام» دانست كه توسط يكي از شبكه هاي ضدايراني پخش مي شود. برخلاف آن برنامه كه گرايش به تخريب خانواده و ترويج بي بند و باري دارد،«هيچي دست پخت مامان نمي شه» كاملا در كانون خانواده برگزار مي شود. در برنامه ماهواره اي مذكور، لوكس گرايي و غرب زدگي ترويج مي شود، اما در برنامه مشابه سيما، فرهنگ بومي و ملي ايراني و شاخص هاي اخلاقي و اجتماعي برآمده از دين اسلام جلا مي يابد.
«هيچي دست پخت مامان نمي شه» عنوان آيتم ويژه اي است كه آشپزي مادران ايراني را بخشي مهم از عناصر سبك زندگي خانواده ايراني مي داند . آشپزي در اين آيتم نشانه اي از مهرورزي بانوي ايراني به همسر وفرزندان است. بوي مطبوع غذاي طبخ شده در محيط خانه يعني انتظار مادر براي جمع شدن همه خانواده برسفره صميمي غذاست كه مملو از بركت خداوند است .
مهم ترين كاركرد خانواده جمع بودن ويكي شدن است ، غذاي لذيذ وسالم وساده مامان ازنيروي خارق العاده اي برخوردار است كه همه را در كنار هم جمع مي كند .
اين برنامه در نوع خود اولين تجربه آشپزي به شكل جديد است؛ سيماي خانواده با اين آيتم به آشپزخانه ساده وصميمي خانواده ايراني مي رود و شيوه پخت غذاهاي متنوع ولذيذ را از زبان بانوي خانه به تصوير مي كشد .
توجه به موادسالم ومفيد و غذاهايي كه ضامن سلامتي اعضاي خانواده است در كنار فرهنگ صحيح مصرف ،پرهيز از اسراف وانجام آداب غذاخوردن برگرفته از آموزه هاي ديني از نكات قابل توجه در اين آيتم آشپزي است .
در اين برنامه مادران عزيز، با سخاوت تمام فوت كوزه گري آشپزي خود را در اختيار هموطنان قرار مي دهند. نكاتي كه پس از سال ها تجربه آشپزي به دست آمده است .
حضورهمه اعضاي خانواده وهمين طور وابستگان و نزديكان برسرسفره غذا و قدرداني از مادر نه به عنوان يك آشپز كه در مقام محور اصلي كانون خانواده وعامل اصلي يكي شدن همه اعضاء ، پايان بخش آشپزي سيماي خانواده است .
«هيچي دست پخت مامان نمي شه» با وجود برخورداري از اين ويژگي هاي مهم اما برنامه اي مظلوم و مهجور است. بخصوص اينكه در ساعاتي از شبانه روز پخش مي شود كه نظر مخاطب هاي كمتري را به خود جلب مي كند. جا داشت كه اين برنامه در ساعتي بهتر مثلا در هنگام عصر يا اوائل شب روي آنتن مي رفت تا بينندگان بيشتري آن را ببينند.
اي كاش تهيه كنندگان برنامه ها و مديران شبكه ها براي نمايش چنين برنامه هايي تلاش بيشتري مي كردند. مي توان سبك زندگي اسلامي و ايراني را در قالب هاي مختلفي بازتوليد كرد.
 


اعتراض هنرمندان به رفتار استبدادي غرب با رسانه ملي

صداي مردم ايران قطع شدني نيست

حاكميت رو به زوال سرمايه داري جهاني در تازه ترين رفتار ضدبشري خود، اقدام به حذف شبكه هاي صدا و سيما از مدار ماهواره اي وابسته به خويش نمود. اقدامي كه از يك طرف گوياي هراس دولت هاي غربي از پيام هاي رسانه اي جمهوري اسلامي ايران است و از طرف ديگر ماهيت استبدادي غرب را بار ديگر برملا كرد. البته اين نوع حركات از دولت هاي جنگ طلب و تماميت خواه طبيعي به نظر مي رسد و نمي توان از حكومت هايي كه براي منافع خود حق حيات را از ميليون ها انسان بي گناه مي گيرند توقع داشت كه به مخالفان خود اجازه اظهارنظر بدهند. اما اين اتفاق بار ديگر لزوم راه اندازي ماهواره مستقل براي پخش برنامه هاي رسانه هاي كشورهاي مستقل را الزامي كرد. هنرمندان تلويزيون نيز همگام با بسياري ديگر از آزادي خواهان جهان اين رفتار غربي ها را محكوم كردند. آنچه مي خوانيد ديدگاه هاي تعدادي از اين هنرمندان است.
نصيريان: ايران حق دارد از خود دفاع كند
علي نصيريان از جمله بازيگران برجسته سينما، تلويزيون و تئاتر ايران است كه ضمن محكوميت اين رفتار غربي ها گفت: اين حق ايران است كه با تمام قدرت از حق خود در اين جنگ رسانه اي دفاع كند.
وي ادامه داد: قطع شبكه هاي برون مرزي صدا و سيما در شبكه هاي جهاني به نوعي مخالفت صريح با جريان آزاد اطلاع رساني است. محروم كردن مردم جهان از اطلاع رساني گسترده شبكه هايي كه به دنبال روشنگري از حقايق جهان اسلام هستند، خلاف عرف جهاني است و من به عنوان يك مخاطب اين عمل را محكوم مي كنم.
اين هنرمند پيشكسوت افزود: اين كار نشان داد رسانه هاي استكباري وابسته به غرب يك جنگ رسانه اي تمام عيار را عليه نظام جمهوري اسلامي ايران آغاز كرده اند و اين حق رسانه ملي است كه از هر ابزاري براي دفاع ازحق خود در اين زمينه استفاده كند.
كشاورز: نمي توان محبوبيت ايران را كم كرد
محمدعلي كشاورز بازيگر پيشكسوت سينما، تئاتر و تلويزيون نيز گفت: كشورهاي استعمارگر تلاش مي كنند محبوبيت ايران را در جهان كاهش دهند اما موفق نيستند.
وي خاطرنشان كرد: قطع شبكه هاي برون مرزي صدا و سيما از روي شبكه هاي ماهواره اي غرب با هدف نرساندن صداي عدالت به مردم جهان صورت گرفته اما اين كار موفق نخواهدبود.
او گفت: ايران پيشينه اي غني ازفرهنگ و سياست دارد و مردم جهان به خاطر سوابق روشن ملت ايران اين كشور را دوست دارند.
اين هنرمند پيشكسوت افزود: غربي ها تلاش مي كنند با اين رفتار، صداي رساي انقلاب اسلامي را خاموش كنند، در حالي كه محبوبيت نظام مقدس جمهوري اسلامي در ميان مردم جهان نهادينه شده است.
وي افزود: غرب به خيال خام خويش تلاش مي كند با اين گونه حركتها نظام ما را تضعيف كند در صورتي كه اين كار هيچ تاثيري در حركت ملت ايران ندارد.
تيموريان: استكبار قانون شكني كرد
رويا تيموريان مدرس و بازيگر مشهور سينما و تلويزيون گفت: استكبار با اين حركت كنوانسيون هاي بين المللي را آشكارا نقض كرد.
رويا تيموريان در گفت و گو با روابط عمومي رسانه ملي گفت: ارتباط فرهنگي مردم ايران با ديگر ملل از حد رسانه ها گذشته و اين اقدامات نمي تواند باعث قطع اين ارتباط شود.
تيموريان گفت: اين حق مردم جهان است كه از رسانه هاي بين المللي براي دريافت اطلاعات موردنظر خود استفاده كنند و غربي ها با قطع شبكه هاي بين المللي صدا و سيما بطور آشكار اين حق مسلم را نقض كرده اند. وي اين حركت را جنگي رسانه اي براي خاموش كردن صداي انقلاب ارزيابي كرد و افزود: پيام فرهنگي مردم ما قوي تر از آن است كه بتوان با اين شيوه ها جلوي انتشار آن را گرفت.
والي زاده: دفاع از آزادي حق مسلم ماست
منوچهر والي زاده نيز به نمايندگي از جامعه دوبلورهاي كشور اقدام غرب را در قطع شبكه هاي برون مرزي صداوسيما محكوم كرد.
منوچهر والي زاده، دوبلور پيشكسوت و مشهور سينما و تلويزيون ايران در گفت وگو با روابط عمومي رسانه ملي گفت: غربي ها فكر مي كنند كه با خاموش كردن صدا و تصوير آزادي خواهي مي توانند به اهداف شوم خود دست پيدا كنند اما بايد بدانند كه فرهنگ ايران اسلامي در سراسر جهان گسترش پيدا كرده و ملت هاي آزادي خواه با آن آشنا هستند و آن را باور دارند.
وي افزود: ما جامعه دوبلورهاي مسلمان ايران به اين حركت غيرمنطقي رسانه هاي وابسته به استكبار جهاني اعتراض داشته و آن را به شدت محكوم مي كنيم.
اين دوبلور با سابقه كشورمان با بيان اين مطلب كه استكبار جهاني با راه اندازي شبكه هاي متعدد غيراخلاقي فارسي زبان بر روي ماهواره ها در صدد جنگ رسانه اي با ماست گفت: رسانه هاي غربي استعمارگر امروز آنقدر زبون و خوار شده اند كه با دزدي فرهنگي از آثار تلويزيوني ما در پي جذب مخاطب هستند و اين حركت يعني يك جنگ رسانه اي تمام عيار با جمهوري اسلامي ايران.
والي زاده در همين رابطه گفت: امروز دفاع از آزادي بيان در اين جنگ رسانه اي ، وظيفه همه ماست.
الماسي: با تمام توان مبارزه كنيم
جهانگير الماسي بازيگر سينما و تلويزيون گفت: دنياي استكبار پس از فشارهاي اقتصادي و سياسي وارد مرحله جديدي از مبارزه با جمهوري اسلامي شده است.
اين بازيگر ادامه داد: دنياي استكبار با آغاز مبارزه فرهنگي تلاش مي كند صداي ملت ايران را خفه كند.
وي افزود مخاطبان شبكه هاي ايران در خارج از مرزهاي اين كشور تشنه دريافت اطلاعات صحيح از طريق اين شبكه ها هستند و اين كار نمي تواند جلوي انتشار اخبار و صداي عدالت شود.
جهانگير الماسي گفت رسانه هاي وابسته به استكبار جهاني مي خواهند فضايي ناامن براي رسانه هاي ايراني فراهم كنند اما خوشبختانه اين ترفندها با شكست مواجه شده است به طوري كه پيام هاي روشن گرانه رسانه ملي امروزه از مرزها فراتر رفته است.
 


تحليلي بر رسوخ فمينيسم در رسانه هاي آمريكا- قسمت نخست

زن و نگاهي ابزارانگارانه

سوپراستارهاي زن و ابرقهرمانان سرخوشي در روايت هاي هاليوودي و فرهنگ معاصر آمريكا- با برچسب فرهنگ جهاني پسامدرن- به عنوان الگو و مدلي كمال يافته و متعالي از وضعيت (وجود و ماهيت فردي و اجتماعي) زن، در جهان امروز و سنن فرهنگي متفاوت آن تبليغ و ترويج مي شوند. اما اين تبليغات در بطن خود داراي شكاف و تعارضي همپاي خود فرهنگ پسامدرن آمريكايي به ويژه نسخه هاليوودي آن- چه از منظر فرهنگي و چه از منظر سياسي- اقتصادي در تبيين فرهنگ معاصر- بر مبناي سرخوشي و البته تبليغات (سياسي، ايدئولوژيك و اقتصادي)، تحت لواي پسامدرنيسم هستند.
به بيان ديگر، آنچه امروز در الگوهاي تكرار شونده، متكثر و هرجايي هاليوود و فرهنگ عاميانه (توده وار) و بازارپسند آمريكايي، به مثابه انديشه جهاني پسامدرن، از زن تبيين و ترويج مي شود، نمودار كلي و كلان نشانه اي از شكاف، چندپارگي و تعارضي است كه در همه ابعاد زندگي فردي، اجتماعي و جسمي و رواني انسان در دنياي امروز قابل لمس و مشاهده است. دنيايي كه نه به لحاظ ديدگاه تبعيض آميز جنسيتي، كه بنابر مفاهيم باطني در ارزش هاي نمادين و اسطوره اي غرب (يونان باستان)- از زن - مي توان آن را دنياي زنانه ناميد. يعني دنيايي كه بنابر روايت هاي اساطيري و كهن الگوهاي بنيادين همچون آفروديته، هلن، پاندورا1 و... در مرام كلي و جزميت انديشه غرب، هر روز بيشتر و بيشتر و با ولعي سيري ناپذير، نشانه هاي زنانگي خود را تجديد، تشديد و تكثير مي كند و نمود بارز آن در اين به اصطلاح فرهنگ جهاني پسامدرن و به تعبيري در اين نماي جديد عامه پسند و تجاري هاليوود- در نقش قهرمانان و سوپراستارهاي مدرن از زن- هر روز عيان تر مي نمايد. مانند ملاك و معيار براي معرفي بازيگر سال كه ويژگي هاي ظاهري را دربرمي گيرد! و در يك معنا؛ تضاد، تناقض، سردرگمي و در نهايت چندپارگي جهان امروز در سرخوشي هاي بي حدوحصر از لذت هاي نامشروع ، و صد البته كوشش تجاري در جهت اغناي توأم عواطف انساني و خواست مخاطب، چه سياسي و چه اقتصادي!
اما در اين ميان جايگاه انساني زن در جامعه، و وجود او به عنوان يك ماهيت انساني چه خواهد شد؟ پرسشي كه هر پاسخ تاريخي- اجتماعي قابل قبول به آن، نيازمند كندوكاوي در جنبش فمينيسم و تلاش براي احياي حقوق انساني و اجتماعي زنان در بنياد ديالكتيك موجود در تاريخ و جهان شناختي غرب است. از آنجا كه وضعيت امروزي زنان نيز، بعنوان وسيله و ابزاري براي سر خوشي و سرگرمي و در نهايت تبليغ و ترويج مقاصد سياسي، ايدئولوژيك و اقتصادي در غرب، خود در وهله نخست- و البته با كاركردي معكوس- حاصل از فمينيسم و ديالكتيك (تلاقي) آن با فرهنگ پسامدرن [از نوع آمريكايي آن] است.
جنبش فمينيسم كه از نيمه قرن بيستم، به ويژه پس از كتاب سيمون دوبوار- جنس دوم2- خود را به عنوان يك جنبش اجتماعي نيرومند و گاه به شكلي راديكال در كنار ديگر جنبش هاي اجتماعي در ايالات متحده مطرح ساخت، به دو دليل عمده بسيار سريع جذب فرهنگ پسامدرن- به ويژه از نوع هاليوودي اش- شد، و در انواع هنرهاي پاپ و عامه پسند و نمايش هاي سطحي و مد روز، از شوهاي تلويزيوني گرفته تا هنرهاي خياباني، در جهت اهداف مذكور (سياسي- اقتصادي) به كار گرفته شد.
اين جنبش كه در آغاز مانند تمام جنبش هاي اجتماعي ديگر- كه بر محور عدالت خواهي، آزادي خواهي، يا تلفيقي از هر دو شكل مي گيرند- بر پايه نظري ليبراليسم و به ويژه آراء فلسفي جان لاك و جان استوارت ميل، مبني بر برابري حقوق- انساني و اجتماعي- زنان و مردان شكل گرفت، تنها در طول چند دهه از اواسط قرن بيستم انواع برداشت هاي گوناگون از اين برابري فلسفي را آزمود، انواع نحله هاي روانشناختي- از فرويد تا لاكان- را طي كرد و تحت تأثير و زير پوشش انواع گفتمان هاي سياسي معاصر، همچون گفتمان پسااستعماري يا نظريه هاي ادبي و نشانه شناسي قرار گرفت و سرانجام چنان شاخه شاخه و در بعد نظري متفاوت و گاه متضاد شد كه امروز ديگر نمي توان به طور دقيق گفت كه فمينيست چيست، چه بنيان نظري دارد و به سوي چه اهداف عملي يا پراكسيس اجتماعي پيش مي رود.
پايان قسمت اول

پي نوشت:
1- pandora: اسطوره حوا يونان باستان، مرتبط با داستان ربوده شدن آتش توسط پرمتئوس براي انسان. براي اطلاعات بيشتر رجوع شود به دانشنامه اساطير يونان و روم. همچنين اپيمتئوس و پرومتئوس نيز ديده شود.
2- Le Deuxieme Sexe(1949): كه در آن سيمون دوبوار در هفت فصل به مسئله زنانگي مي پردازد، نگرش غالب در اين كتاب متاثر از هستي گرايي مارتين هايدگر، زن و مرد را با توجه به وجوه انساني مشترك، داراي حقوق برابر مي داند. اين بر خلاف نظر ويرجنيا ولف در «اتاقي از آن خود» (1929) است كه زنان را درست به دليل وجوه متفاوت با مردان، آزاد و داراي حقوق برابر مي داند.
 


دكتر مجيد شاه حسيني عنوان كرد

سايه اخلاق ستيزي يونان باستان بر آموزش تئاتر امروز ايران!

يك كارشناس فرهنگي از تدريس كتابي در مراكز آموزشي تئاتر ايران خبر داد كه داراي رويكردي يوناني مآبانه بوده و از 36 وضعيت بيان شده در آن، 20 موردش گناه كبيره محسوب مي شود!
اولين جلسه از مجموعه نشست هاي تئوريك تئاتر مقاومت در سال 91 با موضوع بررسي تطبيقي انسان قرآني و انسان يوناني در هنر و ادبيات با حضور دكتر مجيد شاه حسيني استاد دانشگاه و پژوهشگر برگزار شد.
در اين نشست كه با حضور جمعي از اساتيد، مديران، پژوهشگران، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار شد ابتدا دكتر شاه حسيني به مقايسه مفهوم انسان در قرآن پرداخت و با بيان اينكه انسان در قرآن با حفظ كرامت انساني اش از ساحت حضرت رب مورد تكريم قرار گرفته است افزود: انسان در قرآن به نحوي كه كرامت انساني اش محفوظ بماند مورد تكريم از سوي خداوند قرار گرفته است اما در باور يونان باستان و خدايان كوه المپ قضيه طور ديگري است و كرامت انساني نه تنها مورد هجوم قرار مي گيرد بلكه به سخيف ترين و مبتذل ترين صور در اختيار اربابان متعدد و جاودانان كوه المپ قرار مي گيرد و به شنيع ترين وجه ممكن بروز پيدا مي كند.
وي افزود: در قرآن براي انسان تنها يك خدا تعريف شده است كه واحد است اما در باور يونان باستان ما با تعدد خدايان مواجهيم كه هر يك به نحوي از انحاء سعي در سوءاستفاده از انسان براي دستيابي به اميال نفساني و پليدشان دارند.
وي در بخش ديگري از اين سخنراني به وجوه افتراق بين انسان يوناني و انسان قرآني از منظر هنري اشاره نمود و افزود: در كتاب «36 وضعيت نمايشي» ژرژپولتي كه به بيان 36 حالت مورد استفاه نمايش نامه نويسان و فيلمنامه نويسان پرداخته است رويكرد، رويكردي كاملا يوناني مآبانه است. به نحوي كه از اين 36 وضعيت نمايشي حدود 20 مورد جزو مصاديق بارز گناهان كبيره است.
مديرعامل سابق بنياد فارابي افزود: متأسفانه اين كتاب در حال حاضر به عنوان مرجع آموزشي در سيستم هاي دانشگاهي و رسانه اي كشور در حال تدريس است، بي آنكه مديران بدانند اصل و سرمنشا تفكر چنين منابعي ريشه در يونان باستان اخلاق ستيز دارد.
وي با بيان فراگيري فرهنگ يوناني در اكثر علوم اشاره داشت: امروزه در اكثر علوم مانند پزشكي، گياه شناسي و جانورشناسي از اصلاحات و عبارات يوناني استفاده مي شود كه باتوجه به قدمت چندين هزار ساله اين تمدن، كثرت اين واژگان در علوم مختلف و در عصر حاضر مي تواند بسيار جاي تأمل و بررسي باشد.
وي در بخشي از سخنانش در مقايسه اي تطبيقي بيان داشت: در قرآن ما با احسن القصص مواجهيم كه داستان حضرت يوسف(ع) را به عنوان پيامبري صديق و با حيا به هنرمندانه ترين شكل ممكن و در نهايت زيبايي شناسي و ايجاز بيان مي كند. اما در متون يوناني و اساطير افسانه اي يونان باستان ما با موجي از فحشا، منكرات، فساد، جنايت و ازدواج با محارم و در يك بيان كلي با بي اخلاقي خدايان كوه المپ و جاودانان مواجهيم. حال با اين شرايط، اين كه هنرمند، نمايشنامه نويس و كارگردان ملهم از كدام مكتب و آبشخور اعتقادي و فكري باشد، اهميت ماجرا را بيشتر مي كند.
حفيظ الله رفيعي مديرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نيز در ابتداي اين نشست بر اهميت وجود چنين جلساتي و نياز به بازنگري در حوزه تئوريك تئاتر مقاومت تأكيد كرد.
اين نشست به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در مجتمع فرهنگي اسوه برگزار شد و قرار است به صورت مستمر و ماهانه تا پايان سال جاري و با حضور اساتيد دانشگاه و صاحب نظران اين حوزه مسائل بنيادي و نظري تئاتر مقاومت و ارزشي، نقد و بررسي شود.
 


بازيگر سينما:

هاليوود يك سراب است

يكي از ستاره هاي سابق سينماي آمريكا كه مثل بسياري ديگر، قرباني مناسبات ناسالم اين عرصه شده معتقد است: هاليوود تنها يك سراب است؛ آنجا پول حرف اول را مي زند، اگر پول ساز باشي تو را مي خواهند و وقتي نتواني، به راحتي تو را كنار مي گذارند .
«ژان كلود ون دم» بازيگر فيلم هاي اكشن هاليوود در گفت و گويي درباره ستاره سينما بودن مي گويد: به اعتقاد من اين يك توهم است. من هم در همان روزهاي اول ورود به سينما به مسائل دهن پركني مثل ستاره سينما بودن فكر مي كردم و مي خواستم يكي از آن ستارگان سينما شوم، ولي بعد از مدتي به پوچ بودن آن پي بردم. به دنبال چنين چيزهايي رفتن، مثل جست وجوي بيهوده براي رسيدن به يك سراب است. من شايد مشهور شدم و پول به دست آوردم، ولي هيچ يك از اين چيزها واقعي نبودند. شهرت در عالم سينما، كالايي است كه دست به دست مي چرخد و هرچند روز يك بار، در دستان يك نفر قرار مي گيرد و اين تكرار همچنان وجود دارد .
وي در بخش ديگري از اين گفت و گو اظهار كرده است : اگرچه هاليوود فرصت هاي خوبي براي آدم فراهم مي كند، ولي بسيار بي رحم است. در هاليوود، پول حرف اول را مي زند. اگر پول ساز باشي تو را مي خواهند و وقتي نتواني در جدول گيشه نمايش پول بياوري، به راحتي تو را كنار مي گذارند. اين بي رحمي فقط شامل حال من به عنوان يك بازيگر خارجي نمي شود، بازيگران آمريكايي هم مشمول اين قاعده مي شوند .
 


تاريخ تئاتر تلويزيوني در يك كتاب

شناسنامه تئاتر جمهوري اسلامي ايران در قالب كتاب «فرهنگ تئاترهاي تلويزيوني» از سوي اداره كل آموزش و پژوهش سيما منتشر شد .
در اين كتاب اطلاعات مربوط به كليه تئاترهاي تلويزيوني كه از بهمن سال 57 تا نيمه اول سال 90 توليد و ازشبكه هاي مختلف تلويزيون پخش شده اند، گردآوري شده است .
اداره كل آموزش و پژوهش سيما طي يك فعاليت گسترده و مستمر و با همكاري بسياري از هنرمندان و فعالان عرصه تلويزيون و سينما اين اثر هنري را در 608 صفحه به صورت نفيس و در قطع رحلي منتشر كرده است .

 


مردم عربستان در انبار فيلم نگاه مي كنند!

ممنوع بودن سينما و توليد فيلم سينمايي در عربستان، هنرمندان اين كشور و علاقه مندان به هنر هفتم را مجبور كرده است كه به توليد و پخش محرمانه فيلم روي بياورند .
به گزارش شبكه العالم، مفتي هاي سعودي، سينما و فيلم را غير شرعي و منافي شئونات اسلامي مي دانند .
روزنامه گاردين با اشاره به تحقيق انجام شده درباره يك گروه عربستاني به نام «شمع قرمز» تأكيد كرد به دليل وجود نداشتن سينما در عربستان، اين گروه از اعضاي خود خواسته است فيلم هاي سينمايي را مخفيانه در مكاني خاص در شهر ابها در عربستان تماشا كنند .
اين روزنامه نوشت: وجود سينما در عربستان ممنوع است، به همين دليل گروهي 60 نفره از سينماگران فيلم هاي خود را مخفيانه به نمايش مي گذارند، و از طريق پيامك يكديگر را براي نمايش فيلم هاي توليد شده دعوت مي كنند .
گاردين افزود: در يكي از روزها 60 نفر پس از نماز عشا براي تماشاي اولين «فيلم سينمايي مخفي» در يك انبار گرد هم آمدند .
يكي از حاضران در اين نمايش فيلم كه خودش كارگردان است، به گاردين گفت: خيلي نگران بوديم؛ به همين دليل خودروهايمان را در مناطقي دور از انباري كه فيلم در آن نمايش داده شد، پارك كرديم. همه نگراني و ترسمان از سرنوشتي بود كه در صورت بازداشت و زنداني شدن با آن روبه رو خواهيم شد .
اين كارگردان بدون اشاره به محتواي فيلم، نمايش هر گونه صحنه هاي منافي شئونات اسلامي در اين فيلم را تكذيب كرد .
 


استقبال از فيلم «فرانسه جمهوري اسلامي »مي شود

فيلمي با نام «فرانسه جمهوري اسلامي مي شود» درباره گسترش دين مبين اسلام در قاره اروپا و به ويژه كشور فرانسه ، توليد شده است .
به گزارش شيعه آنلاين، توليد و پخش اين فيلم كه در فضاي مجازي اروپا با استقبال گسترده اي مواجه شده، موجب شد كه تعدادي از كشيشان واتيكان به چنين فيلمي اعتراض كنند و به جنجال آفريني اقدام ورزند .
توليد و پخش اين فيلم كوتاه توسط كشيشي به نام «پيتر تركسون» انجام شد. پس از پخش آن، «توماس روزيكا» از كشيشان اعظم واتيكان به همراه تعدادي ديگر از اسقف ها و كشيشان مسيحي نسبت به اين اقدام به شدت اعتراض كرده و اعلام كردند كه از اين پس «پيتر تركسون» در واتيكان ممنوع الورود خواهد بود .
اين كشيشان معترض در ادامه افزودند: بايد بررسي ها و تحقيقاتي در اين باره انجام شود تا متوجه شويم كه چرا چنين فيلمي ساخته شده و اهداف پشت پرده اين اقدام چه بوده است؟ !
گفته مي شود چنين فيلمي در سال 2009 ميلادي نيز توسط يك فرد ناشناس ساخته و روي سايت يوتيوپ قرار داده شد. آن فيلم در همان زمان 13 ميليون بيننده پيدا كرد .
كارشناسان مسائل سياسي و جامعه شناسي در فرانسه پيش بيني كرده اند كه اگر رشد اسلام در كشورشان اين چنين ادامه يابد، تا 39 سال ديگر فرانسه به كشوري اسلامي تبديل خواهد شد.
 


مستند سياسي «سرزمين سلمان» درباره جزاير سه گانه

فيلم مستند سياسي «سرزمين سلمان» كه در ارتباط با مالكيت ايران بر جزاير سه گانه ايراني خليج فارس، در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي توليد شده است، در مرحله تدوين قرار دارد .
«سرزمين سلمان» به كارگرداني اميرحسين جوانشير، اولين مستندي است كه به طور تخصصي به حق مالكيت ايران بر جزاير سه گانه مي پردازد و يك مستند سياسي- ملي محسوب مي شود .
براساس اظهارات كارگردان، مستند «سرزمين سلمان» يك مقابله فرهنگي و پاسخ گويي به ادعاي امارات مبني بر مالكيت جزاير سه گانه است كه در چند وقت اخير اوج گرفته و اميدواريم كه اين فيلم، خط بطلاني بر همه ادعاهاي بي اساس باشد .
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14