(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 1  آبان  1391 - شماره 20338

نظم و ترتيب در ميان كودكان
ازدواج با دوام
زندگي در گنار سلامتي-2
نوع غذا زمان عمر را مشخص مي كند
نعناع گياهي پرخاصيت
زندگي در عصر ارتباطات
مورچه ها را فراري دهيم
آموزش قبل از ازدواج و مشاوره بهترين راه حل كاهش طلاق
خونسردي را به فرزندان خود بياموزيم
كودكان و تماشاي افراطي تلويزيون
سوپ پياز تسكين دهنده علايم سرماخوردگي


نظم و ترتيب در ميان كودكان

نظم و ترتيب يكي از مسائلي است كه حتما بايد به كودكان بياموزيم. البته اين كار آسان نيست.
يكي از بهترين راه ها اين است كه از همان سنين پايين شروع كنيد و به آنها مسئوليت هايي را محول نمائيد.
كودكان كم سن و سال بيش از هرچيز به بازي كردن علاقه مندند و شما بايد در آموزش هاي خود اين مسئله را درنظر داشته باشيد.
درست پيش از آنكه فرزندانتان بخوابند بازي «نظم و ترتيب» را انجام دهيد.
به هر كدام از فرزندان خود يك سبد بدهيد و براي مرتب كردن اتاق و جمع كردن اسباب بازي ها بين آنها مسابقه بگذاريد. براي هر كدام از اسباب بازي هايي كه جمع مي شود يك جايزه كوچك درنظر بگيريد.
با اين كار كودكان به آساني مقوله «نظم و ترتيب» را درك مي كنند، با بزرگتر شدن كودكان آنها نسبت به كارهاي پدر و مادر علاقه مند مي شوند به آنها اجازه دهيد در انجام كارها به شما كمك كنند، به خصوص كارهاي ساده اي مثل جارو كردن آشپزخانه و جمع كردن وسايل كوچك.
كودكان دوست دارند به والدين خود كمك كنند. اگر شما به فرزندانتان مسئوليت پذيري را بياموزيد در آينده به كمك تان خواهند شتافت.
آموزش «نظم و ترتيب» به كودكان از همان سنين پايين بسيار سودمند خواهد بود و چنين كودكاني در آينده نسبت به انجام كارهاي مختلف علاقه مند مي شوند.
اگر آموزش نظم و ترتيب را زود شروع كنيد اين مقوله در وجود كودكان نهادينه مي شود.
تا بزرگتر شدن فرزندتان صبر نكنيد!
كودكان بايد از داشتن يك اتاق تميز و مرتب احساس غرور كنند و شما مي توانيد و بايد اين احساس را در آنها تزريق نمائيد. موفق باشيد.
ترجمه از آذرشايان
 


ازدواج با دوام

ازدواج ارتباطي توام با آرامش، اعتماد، شفقت، وفاداري، عشق و محبت است. سازش و گاهي نااميدي از ديگر وجوه پيوند زناشويي است.
دين اسلام به منظور ايجاد تعادل در زندگي زناشويي حقوق و تكاليفي را براي زوجين ترسيم كرده است.
ارتباط ايده آل
قرآن مجيد رابطه زناشويي را رابطه اي گرم و امنيت بخش توصيف مي كند.
زوجين گاهي در زندگي مشترك خود با مشكلاتي مواجه مي شوند. قرآن مجيد به مسلمانان توصيه مي كند كه حتي در چنين مواردي نيز با مهرباني رفتار كنند زيرا شايد چيزي را دوست نداشته باشند ولي به نفع شان مي باشد. درواقع زوجين بايد همواره بر وجوه مثبت يكديگر تاكيد كنند.
پيامبر عظيم الشان اسلام، حضرت محمد(ص) به پيروان خود توصيه كرده كه با احترام، ادب و مهرباني با شريك زندگي شان رفتار كنند. ايشان مي فرمايد: «با ايمان ترين مردان كساني هستند كه رفتار بهتري داشته باشند و بهترين شما كسي است كه نسبت به همسر خود مهربان تر باشد»
به عبارت ديگر از نظر ايشان، تنها مردان محترم با همسرشان با احترام رفتار مي كنند و تنها مردان خبيث به تحقير شريك زندگي خود مي پردازند.
نقش ها و مسئوليت ها
از نظر اسلام ازدواج نوعي شراكت است و هم زن و هم مرد در سعادت خانواده نقش دارند.
وجود همكاري ميان زوجين امري ضروري است. پس از ازدواج يك زن از همان حقوقي كه در زمان تجرد داشت برخوردار است، از جمله مالكيت بر اموال خود.
با اين حال پس از تولد كودكان، او بايد ميان حقوق و مسئوليت هاي خود در قبال آنها تعادل برقرار كند.
زن حق دارد در محيطي امن و راحت زندگي كند و از تمام امكانات لازم برخوردار باشد. در عوض او بايد نسبت به همسر خود وفادار بوده و محيطي آرامش بخش را در خانه فراهم كند.
قرآن مجيد مي فرمايد: «زنان براي شما حكم لباس را دارند». لباس كه در اينجا به عنوان استعاره به كار رفته مفهوم گرما، حمايت، آرامش و شايستگي را به ذهن متبادر مي كند. از سوي ديگر مرد مسئوليت برآورده كردن نيازهاي مادي خانواده را دارد و در عوض در مشاجرات خانوادگي حرف آخر را مي زند.
البته مرد از اقتدار بي چون و چرايي برخوردار نيست ولي تا زماني كه تصميمات او با تعاليم اسلام هماهنگي داشته باشد همسرش بايد با عشق و احترام با وي رفتار كند.
يك مرد بايد با همسرش مهربان بوده و با وي تفاهم داشته باشد.
امروزه بسياري از مردم اعتقاد دارند كه موفقيت در روابط اجتماعي و شغلي، تربيت فرزندان و... كار آساني نيست ولي در اسلام وظايف اصلي ميان زوجين تقسيم مي شود به گونه اي كه هيچ كدام از آنها بار سنگيني را بر دوش خود احساس نمي كنند. از ديدگاه اسلام هر كدام از زوجين مي تواند در مورد راهكارهاي مورد نياز نظر خود را بيان كند.
در مجموع مسلمانان بر اين باورند كه زماني ازدواج به موفقيت مي رسد كه هر كدام از طرفين با حقوق و مسئوليت هاي خود كاملا آشنا باشند.
مريم قرباني
 


زندگي در گنار سلامتي-2

نوع غذا زمان عمر را مشخص مي كند

امروزه دانشمندان معتقدند كه انسان با دورساختن عوامل مرگ مي تواند عمر نامحدود داشته باشد. همين مسئله باعث شده تا محققان در محيط آزمايشگاه با بهبود شرايط زندگي، عمر حشره اي را به هشتاد برابر افزايش دهند.
در حقيقت اگر شرايط زندگي آدمي آسان و عوامل مرگ كمتر شود عمر آدمي كه مثلا شصت سال دارد به چهارهزار و هشتصد سال خواهد رسيد.
پيري كه به دنبال جواني به وجود مي آيد، در حقيقت تغييرات و پيدايش كلسترول در جدار عروق است كه به تصلب يا سفت شدن شرايين موسوم است. اين يكي از تعريفهاي پيري است.
حال اگر شرايطي به وجود آيد و اين چربي ها در جدار عروق جمع نشوند، پيري و فرسودگي به تأخير خواهد افتاد. اين شرايط عبارت است از:
1- اعتدال در صرف غذا و خودداري از پرخوري، چنان چه اميرمومنان علي(ع) مي فرمايند.
«هر كه كمتر خورد رنج و آلامش (دردهايي كه به بدن مي رسد) كم تر است.»
2- رعايت آداب تغذيه به منظور جلوگيري از سوءهضم و نفخ و غيره.
3- خودداري از هرگونه اعتياد.
4- مصرف ماست بيشتر از ساير غذاها براي مبارزه با ميكروب هاي سم ساز روده (در افراد سالم و جوان)
5- مبارزه با يبوست و تنبلي روده
6- جلوگيري از پيدايش چربي خون در اثر مصرف نكردن روغنهاي حيواني و غذاهاي بسيار چرب
7- سحرخيزي و ورزش در هواي آزاد به خصوص در صبح زود.
8- رعايت نوع غذاي روزانه زيرا اگر زيادتر از حد معمولي چرب باشد سازنده كلسترول، اگر خيلي ترش باشد موجب ضعف و پيري و سستي اعصاب، اگر خيلي پرنمك باشد باعث لاغري و كم سويي چشم و اگر خيلي شيرين باشد عامل چاقي خواهد بود.
صرف غذاهاي مختلف و رنگارنگ در يك وعده غذايي، اختلال هضم را در پي خواهد داشت، زيرا هر يك از آنها زماني جداگانه براي هضم و جذب لازم دارد.
رعايت نكات فوق در سالخوردگان بيشتر و در زمان پيري لازم است، زيرا دوران پيري زمان ضعف و ظهور بيماريها است.
افراد مسن غالبا دچار بيماري هايي از قبيل فشار خون، نقرس، دردهاي مفصلي، نارسايي شريان هاي مغزي قلب (كرونرها) و مشكل شدن هضم به علت كم شدن شيره هاي هاضمه اي خواهند شد.
قرآن كريم چنين مي فرمايد: هر كه را عمر طولاني داديم از خلقتش مي كاهيم (هرچه پيري فراتر رسد، ضعف و سستي بيشتر خواهد شد) قسمتي از آيه 68 سوره يس.
در دوران پيري دفع كلسيم از خون زياد مي شود و خوردگي استخوان ها شروع مي گردد. مخصوصا در افرادي كه تحرك كمتري دارند. در اين دوران عمر بايستي به اندازه نياز مواد غذايي را مصرف كرد، زيرا اضافه آن به صورت چربي ذخيره شده مخاطرات زيادي به وجود مي آيد.
در اين رابطه پيامبر گرامي اسلام محمدمصطفي(ص) مي فرمايند: معده خانه بيماري زايي است. به بدنتان چيزي كه احتياج دارد بدهيد. ( به اندازه احتياج غذا بخوريد)
طبق گفته كارشناسان تغذيه مقدار كالري لازم در دوران پيري در حدود 2200 تا 3000 كالري است كه بايد به وسيله غذاهاي روزانه تامين شود. اين مقدار كالري از خوردن غذاهاي ساده نيز به دست مي آيد كه روش پسنديده آن، اين است كه در 24 ساعت به عنوان مثال: يك وعده از غذاي پختني (ناهار) و يك وعده ميوه جات (شام) و صبحانه نيز غذاي بسيار سبك و بدون چربي استفاده شود.
استفاده از غذاهاي سبك به عنوان شام توسط ائمه اطهار(ع) بسيار توصيه شده است.
امام جعفر صادق(ع) مي فرمايند: موقعي كه سن به 50 سالگي رسيد، با شكم پر از چربي نخوابيد. زيرا شب ها عصب سمپاتيك كم تر فعاليت دارد،برعكس عصب پاراسمپاتيك كه فعاليت آن تازه شروع به كار مي كند. سوخت و ساز بدن 10-20 درصد تنزل مي كند، لذا شب ها چربي ها كمتر مي سوزند و اكثر سالمندان نيز مبتلا به زيادي چربي خون هستند، اين هر دو نقص باعث بروز عوارضي مي شود كه درباره آن شرح زيادي داده شده است.
از رسول اكرم محمدمصطفي(ص) نقل شده است كه: ايشان در جمعي از اصحاب حضور داشتند و فرمودند: كسي كه شب ميوه مي خورد زيان نمي بيند.
حضرت جعفر بن محمدالصادق(ع) مي فرمايد: روغن غذا، خوب است اما من دوست نمي دارم براي پيران و خوردن روغن در زمستان بهتر است از خوردن آن در تابستان.
گروهي اظهار مي دارند: براي مبارزه با چاقي شب ها شام نمي خوردند، حال اينكه نخوردن شام توصيه نشده است. بايد خورد اما ساده و سالم و به اندازه چنان چه رسول گرامي اسلام(ص) مي فرمايند: شام بخوريد اگرچه مشتي خرما باشد. زيرا شام نخوردن مايه ضعف و پيري است.
عزيزخاني
 


نعناع گياهي پرخاصيت

نعناعي كه به عنوان سبزي خوردن مصرف مي كنيم، با نعناعي كه به صورت خودرو در كوه مي رويد متفاوت است. البته از نظر شكل ظاهري، بو، طعم و مزه تقريبا شبيه به هم هستند، ولي از نظر اثرات درماني، نعناع كوهي قوي تر است.
نعناع داراي ماده اي به نام منتول است كه احساس خنكي در دهان ايجاد مي كند. مقدار منتول در نعناع بسته به نوع آن از 35 تا 55درصد تغيير مي كند كه البته اگر نعناع دير كنده شود، مقدار منتول آن تا حدول 30درصد پايين مي آيد.
نعناع از نظر طب قديم ايران نسبتا گرم و خشك است و از نظر خواص دارويي از پونه قوي تر است. از نعناع اسانس، روغن و تنتور تهيه مي كنند كه مصارف طبي مختلفي دارد.
خواص درماني نعنا
¤ از جمله مهم ترين محل بدن كه نعناع بسيار براي آن مفيد است معده و سيستم گوارشي است. نعناع به عنوان تقويت كننده معده شناخته مي شود و همچنين خاصيت بادشكني آن باعث مي شود تا كمتر دچار نفخ شكمي شويد.
¤ ديگر خاصيت بسيار مهمي كه مي توان در مورد نعناع گفت حالت آرامش بخش بودن آن است. خوردن اين گياه قبل از خواب باعث از بين رفتن ناراحتي هاي خواب و داشتن يك استراحت بسيار آرام و دلپذير مي شود.
¤ نعناع در تسكين سندروم روده تحريك پذير نقش مهمي دارد. نعناع با فعال كردن واكنش هاي ضد درد در روده بزرگ، دستگاه روده گوارشي را از درد التهابي تسكين مي دهد.
¤ ديگر مورد استفاده نعناع در تسكين دردهاي مختلفي است كه در بدن به وجود مي آيد. براي دندان مي توانيد مقداري نعناع را در دهان بگذاريد و بجويد همچنين كمپرس كردن نعناع مي تواند دردهاي سينه و پهلو را تسكين دهد.
¤ براي افرادي كه سرما خورده اند بسيار مفيد است و مي تواند طول درمان آن ها را كاهش دهد. اگر گلودرد داريد مي توانيد مقداري نعناع بخوريد و در صورت گرفتگي بيني تنها بوييدن آن نيز مي تواند به شما كمك شد.
¤ اگر از بيماري روماتيسم و آرتروز رنج مي بريد، از روغن نعناع استفاده كنيد، به اين صورت كه 2قطره روغن نعناع را با يك قاشق سوپخوري روغن بادام مخلوط كرده و محل هاي دردناك را با آن ماساژ دهيد.
موارد احتياط
¤اسانس نعناع را نبايد به مقدار زياد به كوكان و نوزادان خوراند، زيرا روي حركات تنفسي و قلب اثر مي گذارد و ممكن است خطرناك باشد.
¤ اگر اسانس نعناع به مقدار زياد مصرف شود، فشار خون را بالا برده و موجب حالت تهوع، استفراغ و درد معده مي شود و حركات دودي معده را از بين مي برد.
¤ نعناع با تمام فوايدي كه دارد، اگر زياد مصرف شود سيستم گوارشي را تحريك مي كند. لذا اگر شما روزي دو تا سه فنجان دم كرده نعنا مي نوشيد، بهتر است بعد از دو هفته نوشيدن، چند روزي مصرف آن را قطع كرده و دوباره شروع كنيد.
 


زندگي در عصر ارتباطات

وقتي فرزند ما دوره كودكي خود را سپري مي كند، سطح خواسته هايش در حد نيازهاي بسيار معمول و البته اندك است. در چنين شرايطي اين كودك دغدغه اي براي گذران زندگي اش ندارد و از مسائلي كه در محيط اطرافش مي گذرد درك درستي ندارد.
انسان هنگامي كه در دوره خردسالي زندگي مي كرد امنيت و آينده چندان برايش اهميت نداشت و حتي مفهوم آينده نيز در او شكل نگرفته بود. همه ما در اين شرايط تنها به نيازهاي لحظه اي خود مي انديشيديم.
در دوره نوجواني فرد از محيط اطراف خود بازخوردهايي مي گيرد و در اين مرحله، بود كه امنيت براي او معني تازه اي پيدا كرد. با گسترش فناوري و ورود تكنولوژي به زندگي نوجوانان، بسياري از تعاملات جامعه بشري را تغيير مي دهد.
يادگيري، براي همه
ضروري است
مرحله اي كه بشر چند دهه اي است كه آن را آغاز كرده، عصر اطلاعات است كه با اختراع دستگاه هاي محاسبه گر و كامپيوتر شروع شد و انسان ها از دانش و مهارت به عنوان سرمايه اصلي استفاده كردند.
جهاني كه امروز ما در آن زندگي مي كنيم، دهكده جهاني نام گرفته و عصر حاضر را عصر ارتباطات يا عصر اطلاعات مي نامند. بنابراين يادگيري به عنوان عملكردي اساسي و پايه آموزش و يادگيري، براي همه افراد لازم و ضروري است.
شخصيت هر فرد از همان ابتداي تولد پايه ريزي مي شود و 60 درصد شخصيت كودك تا شش سالگي شكل خواهد گرفت و با توجه به حضور ما در عصر ارتباطات، كسب دانش از مهم ترين ابزارهاي ما براي ادامه زندگي است.
حال با توجه به اينكه كودك تمام سال هاي اوليه زندگي را همراه والدينش مي گذراند، بنابراين نقش والدين در رشد و تكامل و بلوغ رواني كودك بسيار مهم است. از همين روي پژوهشگران يكي از دلايل اصلي كتاب نخوان بودن از افراد يك جامعه را اين مي دانند كه از زمان كودكي اين افراد به كتاب علاقه مند نشده اند و اين ايراد در ابتدا به والدين آنها وارد است.
زندگي از طريق تقليد
چرا كه رواج كتابخواني به همان اندازه كه فرد را توانمند مي كند در مقياسي وسيع تر جامعه را نيز توانمند مي سازد. يادگيري كودك در سال هاي اول زندگي از طريق تقليد است. والدين بايد اين را بدانند كه اگر مي خواهند كودك، كاري را انجام دهد، اول بايد خودشان آن را انجام بدهند تا او نيز به تقليد از آنها، آن كار را انجام بدهد. ما بايد بتوانيم خواندن، كلمات و ادبيات را براي بچه ها سرگرم كننده و جذاب كنيم. اولين كليد اين كار، اين است كه خودتان در هنگام خواندن هيجان زده باشيد و كتاب خواندن جزو اركان مهم زندگي شما محسوب شود.
بسياري از والدين دوست دارند كودك شان به مطالعه عادت كند؛ در اين ميان برخي پدر و مادرها به راهكارهاي تاريخ گذشته متوسل مي شوند و بعضي ديگر بدون هيچ اقدامي انتظار دارند فرزندشان بر اثر كششي دروني به سمت كتاب گرايش پيدا كند. البته اين انتظار، اغلب به نتيجه دلخواه نمي رسد چرا كه آرزوي دوستي كودك با كتاب، بدون ارائه الگوي مناسب و بدون تشويق و تاييد او تحقق پذير نيست.
ذهن كودك، انباشته از مجموعه اي از سوالات و ندانسته هاست كه براي پاسخ به آنها بزرگ ترين منبع اطلاعاتي كه براي خود در نظر مي گيرد، خانواده است. پس پايه گذاري اين امر يعني آشنايي با كتابخواني در ذهن كودك از همان ابتدا بسيار ساده و موثر است.
از قدرت تخيل
استفاده كنيد
كودك در سنين خيلي پايين شايد دركي از معاني واژه ها نداشته باشد ولي از شنيدن صداهاي متنوع و ديدن احساسات و عواطف شما لذت مي برد. با صداي آهسته، با لحني گرم و دلنشين، با شور و حرارت براي نوزاد كتاب بخوانيد.
با اين كار مي توانيد بيش از پيش به او نزديك شده، او را بغل كنيد و از كنار يكديگر بودن لذت ببريد. همراهي شما به او كمك مي كند كه به تدريج نسبت به كتاب علاقه مند شود و بعدها نيز هنگام كتاب خواندن، تجربه و احساس امنيت و لذت بردن در كنار شما را براي او بازآفريني مي كند.
زماني خواندن يك كتاب براي كودك خوشايند و لذت بخش است كه موجودات خيالي داستان به پرواز درآيند، قطارها به صورت واقعي حركت كنند و صدا بدهند. در واقع بايد تخيلي رفتار كنيد و حتي مانند يك كودك باشيد. به عبارت ديگر از شخصيت واقعي خود خارج شده و مانند شخصيت هاي داستاني رفتار كنيد.
آنها از كتاب رنگي و نقاشي دار خوش شان مي آيد. ارتباط كودك با كتاب، صرفا از راه خواندن قصه براي او فراهم نمي شود،؛ بلكه بازي با كتاب، حتي پاره كردن و خط خطي كردن صفحه ها نيز باعث صميميت او با كتاب مي شود.
استفاده از ادبيات خاص كودكان، ادبياتي كه بتواند جذاب و پويا باشد و كودك را به مطالعه جذب كند يكي از عوامل موفق در بالا بردن روحيه كتابخواني در كودكان است. ادبيات كودكان با درك و فهم، زبان و بيان و تخيل و تجربه هاي كودكان متناسب است و تصور در ادبيات كودكان اهميت بالايي دارد و هميشه بخشي از پيام توسط تصاوير منتقل مي شود.

 


مورچه ها را فراري دهيم

مورچه هاي خانگي اغلب حشرات مفيدي هستند كه با شكار كردن حشرات كوچك و تخم ها و نوزادان آنها و جمع آوري ذرات مواد غذايي از نقاط غيرقابل دسترس، به ما در تميز كردن خانه كمك مي رسانند.
بنابراين بهتر است با اين حشرات مهربان تر باشيم و ضمن رعايت نكاتي كه براي دور نگاه داشتن آنان ارائه مي شود، فقط در صورت مزاحمت جدي و بالا بودن جمعيت اين حشرات در خانه به عنوان آخرين راه حل، از تله گذاري و يا راه هاي پيشنهادي براي از بين بردن آنها استفاده كنيد.
بوي تند دارچين و فرار مورچه ها
1) اولين و مهم ترين اقدام آن است كه مواد غذايي را از دسترس آنها دور نگه داريد. با تميز نگهداشتن خانه، غذايي براي مورچه ها باقي نخواهد ماند.
2) براي دفع و دور كردن مورچه ها از مكان زندگيشان كافي است مقداري دارچين در چند نقطه منزلتان بريزيد مورچه ها از بوي تند دارچين بيزارند و تا جاي ممكن از آن فرار مي كنند.
3) براي از بين بردن صفوف دور و دراز مورچه ها از سطح مكان هاي مختلف منزلتان كافي است يك تكه نوار پهن مخصوص بسته بندي روي آنها قرار دهيد و سپس نوار را از زمين كنده و دور بريزيد به اين ترتيب كلي مورچه در عرض تنها چند ثانيه از بين مي روند.
4) با زدن حتي دو بار جارو در روز، مورچه ها خرده ناني براي غذا هم پيدا نخواهند كرد.
ظرف ها را در اولين فرصت شسته، روي منابع غذايي را پوشانده و در جاي خود (داخل كابينت يا يخچال) قرار دهيد.
5) ميوه و شيريني مانند آهن ربا مورچه و حشرات را به خود جذب مي كنند، آنها را در يخچال يا داخل ظروف دربسته نگه داريد.
6) در صورت ريختن شكر يا عسل روي زمين بلافاصله از يك شوينده مناسب استفاده كنيد. هر لكه شيرين راه را براي حمله مورچه ها باز مي كند.
7) اگرچه از بين بردن مورچه هاي تك ممكن است ظالمانه به نظر برسد ولي راه حل مناسب و در واقع سومين اقدام براي از بين بردن مورچه هاست.
8) از رايحه هاي طبيعي كه به نظر دفع كننده مورچه ها هستند مانند سركه، اسانس نعناع، دارچين، فلفل سياه، ميخك و برگ بو استفاده كنيد. آنها را داخل كاسه هاي كوچك بگذاريد يا كنار ورودي خانه آويزان كنيد.
9) كف خانه را هميشه تميز و نسبت به ورود اولين سري مورچه ها دقت داشته باشيد.
با ديدن تك مورچه اي كه به هر جا سرك مي كشد يادتان باشد، آن مورچه پيشرو يا پيشاهنگ است كه به دنبال منابع غذايي جديد مي گردد. اگر اين مورچه با اطلاعات جمع آوري كرده به لانه برنگردد، خانه شما همچنان در امان خواهد بود.
 


آموزش قبل از ازدواج و مشاوره بهترين راه حل كاهش طلاق

رييس انجمن مطالعات خانواده در ايران ، آموزش قبل از ازدواج و مشاوره پس از آن را بهترين راه حل كاهش پديده شوم طلاق در كشور عنوان كرد .
به گفته حجت الاسلام حسن ناصري بر اساس نتايج مطالعات انجام شده ، بسياري از طلاق هاي روي داده در كشور به اين دليل بوده كه طرفين شناخت كافي از يكديگر نداشته و خيلي زود به اختلاف بر مي خورند به گونه اي كه بر اساس آمارهاي اعلام شده بيش از 38 درصد طلاق ها در كشور در پنج سال نخست زندگي هاي مشترك روي داده است .
وي مي افزايد:فقدان مراكز مشاوره پس از ازدواج نيز باعث شده تازوجين پس ازبروز اختلافات بي درنگ اقدام به طلاق كرده و دادگستري ها نيز كارهاي آنها را بر اساس روند و روال معمول انجام دهند .
اين كارشناس حوزه خانواده مي گويد : بر اساس نتايج مطلوب طرحي كه به تازگي در استان خراسان رضوي اجرا شده ، زوج هايي كه به هر دليل خواستار طلاق هستند در مراحل مختلف مورد مشاوره قرار مي گيرند و تا نتايج اين مشاوره ها مشخص و اعلام نشود حكم طلاق اجرا نمي شود .
انتظار مي رود با تداوم اين طرح ، كاهش بسيار چشمگيري در وقوع طلاق در اين استان به ثبت رسد كه در اين صورت اجراي اين طرح در كل كشور مد نظر خواهد بود .
وي يكي از راه هاي توجه به توصيه هاي مقام معظم رهبري در خصوص رسيدن به وضعيت فرهنگي مطلوب در جامعه اسلامي را دوري از فرهنگ مخرب وارداتي و اصلاح شكل زندگي امروزي عنوان كرده و مي گويد دشمنان نظام طي سال هاي گذشته و به ويژه پس از مسايل انتخابات سال 88 سرمايه گذاري عظيمي براي توليد و عرضه فيلم ها و سريال هاي ماهواره اي كرده كه هدف اصلي آن تضعيف و نابودي نهاد خانواده در ايران است .
ناصري پور مي افزايد:متاسفانه طي سال هاي گذشته مظاهرزندگي تجملي در جامعه ترويج شده و حتي از تلويزيون هم تبليغ شده كه اين موضوع در ايجاد شكاف ها و مشكلات اجتماعي تاثيرات زيادي گذاشته است وبايد درجهت اصلاح اين الگو دستگاههاي مختلف در كشور با همكاري رسانه ها تلاش مشتركي داشته باشند . همه افراد جامعه از خانواده گرفته تا مسوولان دستگاههاي مختلف بايد خود را نسبت به اجراي توصيه هاي مقام معظم رهبري متعهد احساس كنند .
در اين ميان دستگاههاي مانند وزارت آموزش و پرورش نيز با ارائه دروسي مانند:مهارت هاي زندگي، درسطوح دبيرستان در اين زمينه فرهنگ سازي كنندتا خانواده ها در آينده با مشكلات كمتري مواجه باشند .
حجت الاسلام ناصري پور يكي از مظاهر كريه تبليغات غرب و هويت باختگان رسانه اي در خارج از كشور را ترويج نوعي مراسم به نام «جشن طلاق »عنوان كرد ه ومي گويد: جالب است كه براي امري مذموم كه در دين اسلام بسيار كراهت دارد جشن گرفته و آن را تبليغ هم مي كنند .
 


خونسردي را به فرزندان خود بياموزيم

برخورد خونسردانه با مشكلات مهارتي است كه مي توان آن را به كودكان آموخت. با آرامش بهتر مي توان به جنگ مشكلات رفت.
حل مشكلات كوچك باعث مي شود براي مقابله با مشكلات بزرگتر آمادگي لازم را كسب كنيد.حفظ خونسردي مهارتي است كه نمي توان قيمتي بر آن گذاشت. جامعه براي افرادي كه در برابر مشكلات آرامش خود را از دست نمي دهند احترام زيادي قائل است.
چنين افرادي رهبران بزرگي هستند و در مواقع بحراني به خوبي عمل مي كنند. با به كار بستن توصيه هاي زير آرامش را به كودكان خود بياموزيد:
1- الگوي خوبي براي فرزندتان باشيد. فراموش نكنيد كودكان تمام حركات ما را زير نظر دارند. اگر ماشين لباسشويي شما خراب شده يا غذايتان سوخته آرامش خود را حفظ كنيد. اين فرمول ساده را از ياد نبريد: «اگر والدين آرامش خود را حفظ كنند كودكان نيز از آنها ياد مي گيرند.»
2- فرزندتان را به خاطر خونسردي اش مورد تمجيد قرار دهيد.
فرض كنيد فرزندتان از خلف وعده دوستانش ناراحت است ولي خونسردي اش را حفظ كرده، به او بگوئيد: «مي دانم كه از دست دوستانت ناراحتي ولي تو توانستي آرامش خود را حفظ كني زيرا مي داني كه هميشه احتمال دارد چنين حوادثي روي دهد. واكنش تو بسيار سنجيده بود.»
3- بر روي نكات مثبت تمركز كنيد. اگر فرزند شما به هر علتي عصباني شده بر روي بدخلقي او تمركز نكنيد بلكه بر روي اين مسئله تأكيد نماييد كه سرانجام آرامش خود را به دست آورده است.
4- به كودكان خود طريقه درست تنفس را بياموزيد. در لحظات آرامش فرزندتان (و نه زماني كه از كوره در رفته!) به او تكنيك هاي ساده نفس كشيدن را بياموزيد. بهترين روش تنفس اين است كه هوا را از بيني وارد و از دهان خارج كنيد.
امروزه كودكان بيشتر از گذشته دچار استرس مي شوند، با آموختن مهارت حفظ آرامش به كودكان آنها مسئوليت پذيري را ياد مي گيرند كه مهارتي بسيار ارزشمند است.
 


كودكان و تماشاي افراطي تلويزيون

اگر تماشاي تلويزيون افراطي باشد، فعاليت هاي فيزيكي و اجتماعي كودك را تحت الشعاع قرارمي دهد و جلوي رشد اجتماعي كودك را مي گيرد.
درمورد اعتياد به تماشاي تلويزيون دركودكان و نوجوانان بايد گفت كه اعتياد به تماشاي تلويزيون درجات كمي در بچه ها دارد كه البته همين ميزان كم نيز مي تواند موجب وابستگي شود كه قاعدتاً بايد كنترل شده باشد چرا كه نمي توان آن را براي بچه ها محدود كرد اما قابل كنترل است.
اگر تماشاي تلويزيون قانونمند باشد و درحدي باشد كه به نشاط كودك كمك كند يا به نوعي يادگيري هاي مثبت را در او افزايش دهد يا براي كودك سرگرم كننده باشد مشكلي نيست،اما اگر تماشاي تلويزيون بخواهد افراطي باشد و فعاليت هاي فيزيكي، درسي و فعاليت هاي اجتماعي آنها را تحت الشعاع قرار دهد و باعث شود كه آنها پدر و مادر را درمهماني ها و معاشرت ها همراهي نكنند باعث آسيب درحوزه هاي رشد كودك مي شود.
به والدين توصيه مي كنيم براي تماشاي تلويزيون قانون وضع كنند. والدين بايد توجه داشته باشند كه قوانين را با ثبات اجرا كنند و در اين راه استفاده صحيح از ابزارهاي تشويقي و تنبيهي درنظر گرفتن فعاليت هاي متنوع به غير از تماشاي تلويزيون از راهكارهاي مديريت تماشاي تلويزيون توسط كودك است.
اگر والدين درمديريت لجبازي كودك نتوانند صحيح عمل كنند و كنترل اوضاع در دست بچه ها باشد قاعدتاً شرايط سخت مي شود. والدين بايد مهارت هاي فرزند پروري مانند دانستن روش هاي صحيح تشويق و تنبيه، روش هاي درست دستور دادن و قانون گذاري را بدانند و ازاين دانسته ها به صورت صحيح استفاده كنند تا بتوانند لجبازي را در بچه ها مديريت كنند.
وقتي موضوعي قانونمند شد كودك نيز متوجه مي شود كه تكليفش چيست. مثلاً درخانه اي كه براي خوابيدن بچه ها قانون وضع مي شود و بچه مي داند كه بايد دريك ساعت مشخص بخوابد، شايد در ابتدا كمي مقاومت كند اما ثبات درتصميم مانع مقاومت كودك مي شود.
ثبات دراجراي قوانين وضع شده والدين باعث احساس امنيت دركودك مي شود و كودك مي آموزد كه پيامدها مشخص و فرآيندها قابل پيش بيني است.
والدين بايد توجه داشته باشند كه اين قوانين نبايد سختگيرانه باشد بايد نيازهاي بچه ها را در نظر بگيرند و متناسب با آن قانون وضع كنند و بدانند كه كودك درچه زماني و چه ميزان مي تواند از امكاناتي نظير تلويزيون بهره مند شود.تماشاي تلويزيون به وضعيت رشدي، تكاملي، شناختي، شرايط زماني و مكاني كودك بستگي دارد. مثلاً در زمان امتحانات و زمان تعطيلات قوانين بايد متناسب با آن زمان تنظيم شود و قوانين بايد انعطاف پذير باشند.
معمولاً در يك روز كودكان نبايد پيش از يك يا 2 ساعت وقت خود را به ديدن تلويزيون اختصاص دهند و اگر بيش از 2ساعت در روز باشد افراط است و موجب وابستگي دركودكان مي شود.
 


سوپ پياز تسكين دهنده علايم سرماخوردگي

خوردن سه نوع سوپ پياز، سير و جوجه در درمان و تسكين علايم سرماخوردگي ويروسي موثر است.
همچنين مصرف شلغم چه به صورت آب شلغم و چه ميوه آن تاثير بسزايي در كاهش علايم سرماخوردگي دارد.
براي درمان علايم سرماخوردگي ويروسي كه شامل عطسه، آبريزش بيني و سرفه است، مي توان از برخي داروهاي گياهي استفاده كرد كه ساده ترين آن، مصرف چاي معمولي كمرنگ است.
گياهان دارويي آويشن، رازيانه و شيرين بيان همراه با آويشن نيز خلط آور هستند و كمك مي كنند تا ترشحات ويروسي بهتر و سريع تر دفع شوند.
مصرف گياهان معرق (عرق آور) مانند گياه چاي و گياه آقطي براي درمان كسالت ناشي از سرماخوردگي موثر است.
همچنين گياه دارويي سرخار گل نيز موجب افزايش ايمني بدن شده و موجب مي شود تا خود بدن با بيماري مقابله كند.
گياهان دارويي نعناع براي درمان احتقان و گرفتگي بيني و گياه دارويي ختمي نيز ملين گلو است.
استفاده از گياهان دارويي در روزهاي ابتدايي- سه روز اول- سرماخوردگي توصيه مي شود چون اگر سرماخوردگي طولاني شود به معناي باكتريايي شدن آن است و بايد با تجويز پزشك متخصص از آنتي بيوتيك ها استفاده شود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14