(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 1  آبان  1391 - شماره 20338

كوتاه اقتصادي
رحيمي: اخلال در بازار ارز
 محصول همكاري گروه هاي داخلي با دشمن است
قرباني: بانك مركزي آماده ورود به بازار سكه است
رئيس اتاق بازرگاني ايران اعلام كرد
هماهنگ نبودن سياست هاي پولي علت رشد نرخ ارز
تداوم بي اعتنايي بورس ايران به تحريم هاي غرب
انبوه سازان مسكن مهر:
قيمت ساخت بايد بالا برود
درخواست گازي تركيه از ايران
تجمع كاركنان گروه صنعتي انتخاب مقابل سفارت كره جنوبي


كوتاه اقتصادي

¤ دبير انجمن صنايع فرآورده هاي لبني گفت: در جلسه ستاد تنظيم بازار مصوب شد سهميه علوفه دامداران بدون سخت گيري تحويل داده شود. رضا باكري اظهار داشت: در جلسه ستاد تنظيم بازار هفته گذشته مصوب شد تنها در قبال انعقاد قرارداد با دامداران و دريافت يك فقره چك از سوي كارخانه لبني سهميه علوفه دامداران از سوي شركت پشتيباني امور دام تحويل داده شود.
¤ يك مقام آگاه از فشار جريان انحرافي به مديرعامل يكي از بانك هاي دولتي براي ورود يك فرد غيرمتخصص و ناكارآمد به هيات مديره اين بانك، عليرغم مخالفت مديرعامل بانك خبر داد. اين مقام آگاه در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: بعد از اينكه دو نفر از هيئت مديره اين بانك دولتي بازنشسته شدند، مديرعامل اين بانك 3 نفر ديگر را در نظر گرفته تا به وزير اقتصاد و هيئت مديره معرفي كند تا از بين اين 3 نفر دو نفر به عنوان اعضاي جديد هيئت مديره اين بانك انتخاب شوند. وي گفت: اما جرياني خارج از مديريت بانك قصد دارد فرد ديگري را كه سابقه مديريتي نداشته و وابستگي به جريان انحرافي دارد، به مديرعامل و هيئت مديره اين بانك تحميل كند و تاكيد كردند كه حتما اين فرد در هيئت مديره بانك حضور داشته باشد.
¤ معاون پيشگيري مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: طولاني شدن روند تصويب قانون جامع مبارزه با قاچاق كالا و ارز ضربه به توليد ملي است.مهدي ابويي افزود: قانون مبارزه با قاچاق كالا مدتهاست براي اعلام نظر قوه قضاييه معطل مانده و باعث شده تا شيريني سرعت عمل و دقت در تهيه و تصويب اين قانون در سال 90 تلخ شود.
¤ علاء ميرمحمد صادقي جايگزين خدامراد احمدي در هيئت رئيسه اتاق ايران شد. پس از برگزاري دادگاه اختلاس 3 هزار ميلياردي خدامراد احمدي كه عضو هيئت رئيسه اتاق ايران بود به زندان اوين رفت.پس از غيبت چند ماهه وي انتخابات اتاق ايران براي تعيين نايب رئيس اين اتاق برگزار شد.در انتخابات ديروز، محسن چمن آرا و علاء ميرمحمد صادقي نامزد هيئت رئيسه اتاق ايران بودند كه پس از شمارش آراء ميرمحمد صادقي با 185 راي به عنوان نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران انتخاب شد.بنابر اين گزارش محسن چمن آراء 109راي كسب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5557، 5558، 5569، 5580، 5581، 5589 و 5560 الي 5563 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


رحيمي: اخلال در بازار ارز

محصول همكاري گروه هاي داخلي با دشمن است

معاون اول رئيس جمهوري از صادركنندگان درخواست كرد تا ارز حاصل از صادرات خود را در چهارراه استانبول نفروشند. وي گفت: نرخ ارز بازار آزاد را هر روز فردي به نام «جمشيد ...» تعيين مي كند.
محمدرضا رحيمي در مراسم روز ملي صادرات گفت: اخلال در بازار ارز را نيروهاي خارجي در خارج از مرزهاي كشور ايجاد نكرده اند، بلكه دشمن اين اخلال را به وسيله نيروهاي داخلي خود ايجاد كرده است.
معاون اول رئيس جمهوري افزود: وزير و رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران مي توانند شهادت دهند كه بنده همواره در راه رفع برداشتن موانع پيش روي صادركنندگان تلاش كرده ام، اين در شرايطي است كه صادركنندگان نبايد اجازه دهند كه دشمن از رفتار آنها شاد شود.
وي تصريح كرد: 32 سال است كه تحريم پيش روي ملت ايران قرار گرفته است؛ اما راهكارهايش را نيز به خوبي آموخته ايم. بنابراين صادركنندگان بايد براي دور زدن تحريم ها، ارزهاي حاصل از صادرات را به گونه اي منصفانه با رعايت سود و بهره خود به كشور بازگردانند و اين بهترين راه مقابله با تحريم است.
رحيمي گفت: اين استدعاي دولت از صادركنندگان براي ارايه ارز خود به دولت از سر عجز نيست؛ بلكه اين درخواست صورت مي گيرد تا اگر صادركننده اي راه را گم كرده است، به راه راست برگردد. اين در حالي است كه دولت تضمين مي كند كه در بازگشت پول صادرات به كشور اجازه ضرر به صادركنندگان ندهد؛ البته برخي از صادركنندگان اين درخواست دولت را نپذيرفته اند كه بايد خطاب به آنها گفت كه نوبت ما نيز مي رسد، البته اين سخن از باب تهديد نيست.
به گفته معاون اول رئيس جمهوري، دولت نه بخشش مي خواهد و نه ايثار؛ بلكه از صادركنندگان تقاضا دارد كه ارز حاصل از صادرات را براي باز كردن گره از كار كشور وارد نمايند.
وي اظهار داشت: قصد دولت رصد كردن و حساب و كتاب كردن ارز صادركنندگان نيست، بلكه خواستار اين است كه صادركنندگان ارز حاصل از صادرات را در چهارراه استانبول نفروشند و به دولت ارايه دهند.
رحيمي تصريح كرد: صادركنندگان نفع دولت را تضمين كنند و ما نيز جبران ضرر صادركنندگان را تضمين مي كنيم؛ بنابراين به زودي بايد با صادركنندگان بنشينيم و نمايندگان صادركنندگان با نمايندگان دولت دستورالعملي را تدوين كنند كه چگونه ارزهاي حاصل از صادرات را به جريان بيندازيم.
وي ادامه داد: با اين كار خاري از پاي ملت بيرون آورده مي شود، در حاليكه دشمن تحريم آزاردهنده را در دستور كار قرار داده است؛ اين در شرايطي است كه در اسفندماه سال گذشته، اعلام شد كه اگر در داخل مشكل نداشته باشيم، تحريم را دور مي زنيم؛ اما مشكل ما در داخل كشور است.
معاون اول رئيس جمهوري خطاب به صادركنندگان خاطر نشان كرد: آيا اين انصاف است به ارزي كه ملت نياز دارد آن را تحويل ندهيد، مگر اينكه تهديد شويد كه منافعتان تامين مي شود.
وي تصريح كرد: قيمتهاي ارزي بازار هم اكنون صوري است و فردي به نام «جمشيد بسم الله» اين قيمت را در بازار آزاد تعيين مي كند و البته دولت در جستجوي اين است كه قيمت ارز را به حدي برساند كه صادركننده، صادرات بهتري داشته باشد.وي افزود: اين تقاضاي نامشروعي از سمت دولت نيست و اگر نيز صادركنندگان آن را اجابت نكنند، اين روزهاي سخت را ما سپري خواهيم كرد و بيشتر به رنج مي افتيم ولي بهره زيادي از معنويت و فضل الهي خواهيم برد.
ارز صادرات در مسير توليد
مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين مراسم طي سخناني با طرح اين پرسش كه ارز صادرات كشور چگونه مصرف مي شود، گفت:از واردات، در يك جدول چهار شاخصي شامل: كالا، خدمات، قاچاق و ساير، كالا حدود 60 خدمات نزديك به 15 است،ممكن است قاچاق كالا صورت گيرد ارز را مي برد كالا را از مرزهاي غيرگمركي مي آورد يا ساير مردم ممكن است ارز بخرند يا خداي ناكرده خروج سرمايه داشته باشيم.
غضنفري سپس با بيان اينكه چرا تعادل ارزي صورت نمي گيرد، يكي از دارندگان مهم ارز را صادركنندگان دانست و گفت: آيا ارز صادركنندگان در راستاي كالا و خدمات يا در قسمت قاچاق يا ساير استفاده مي شود.
وي با بيان اينكه مركز مبادلات ارزي تنها جايي است كه اولويت هاي توليد از آن ارز دريافت مي كنند افزود: ساير اولويت ها ارز ما را مصرف مي كنند، اولويت هايي كه تشنه مصرف ارز هستند، تمام نمي شود اما توليد از درون آن نمي آيد.
وي با يادآوري اين موضوع كه من مي دانم قيمت ارز، پيمان سپاري و مسائلي را كه مانع صادرات غيرنفتي است را اصلا نبايد امروز مطرح كرد، گفت: با شما موافقم اما شما هم به من حق بدهيد كه به عنوان يك شهروند ايراني بدانيم كه درآمد حاصل از 44 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي در كجا مصرف مي شود، پرسشي كه براي آ قاي بهمني بانك مركزي هم است و براي هر دارنده ارز كه دنبال سربلندي ايران است، مطرح مي شود.
غضنفري گفت: دولت نيز بايد موانع توليد و صادرات را بردارد.
شيوه فروش ارز صادراتي
به دولت
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با تشريح راهكارهاي مختلف فروش ارز صادركنندگان به دولت گفت: اتاق بازرگاني يا خانه صنعت و معدن نيز مي توانند از جمله مكان هاي فروش ارز صادركنندگان به دولت باشند.
غضنفري در حاشيه مراسم روز ملي صادرات در جمع خبرنگاران گفت: امسال صادرات غيرنفتي كشور در مورد پتروشيمي و ميعانات گازي بين 20 تا 25 درصد كاهش يافته است اما در مقابل، صادرات كالاهاي صنعتي و معدني 30 درصد افزايش را تجربه كرده است، بنابراين روي هم رفته در 6 ماهه ابتداي سال جاري، ميزان صادرات غيرنفتي به 21 ميليارد دلار رسيد كه معادل با كل صادرات غيرنفتي كشور در سال 90 است.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در مورد نوسانات نرخ ارز نيز تصريح كرد: توليدكنندگان ثبات نرخ ارز، صادركنندگان بالا رفتن نرخ ارز و واردكنندگان كاهش نرخ ارز را خواستار هستند؛ در حالي كه به نظر مي رسد هم اكنون بازار به ثبات نرخ ارز نياز دارد و بايد نوسانات و تغييرات ناگهاني ارز را مديريت كرد.
غضنفري در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه راهكار دولت براي دريافت ارز صادركنندگان چيست؟ خاطرنشان كرد: مركز مبادله ارز يكي از گزينه هاي پيش روي صادركنندگان براي فروش ارز به دولت است، ضمن اينكه به موازات آن، اتاق ملاقات دارندگان و متقاضيان ارز نيز در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز به كار كرده است كه مي تواند يكي از محل هاي فروش ارز صادركنندگان باشد.
وي اظهار داشت: همچنين اتاق يا خانه صنعت و معدن نيز مي تواند از جمله مكان هايي باشد كه صادركنندگان ارز خود را به دولت بفروشند، البته اعتقاد ما بر اين است كه بتوانيم فرآيند ارزي كه در بازار مصرف يا فروخته مي شود را شفاف كنيم تا بتوان مديريت بازار را صورت داد. غضنفري گفت: شعار هميشگي ما در روز ملي صادرات، برابري صادرات با واردات بوده است و حتي صادرات از واردات پيشي گيرد.
صادركننده امين
و مورد اعتماد نظام است
محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران نيز در مراسم روز ملي صادرات، شرايط ويژه صادراتي كشور را بسيار حساس دانست و افزود: تصميمي كه در مراسم روز ملي صادرات گرفته مي شود، مشخص مي كند كه آيا قرار است صادرات ادامه يابد يا دچار لطمه جدي شود، لذا بحث ها بسيار جدي است و بايد يكديگر را از خطاي استراتژيك دوري بدهيم.
به گفته نهاونديان، آنچه كه اتفاق افتاد، قابل پيش بيني بود، چرا كه اگر سال هايي كه ما در اين مراسم با هم گفت و گو مي كرديم، در قانون نوشته بوديم كه وقتي تورم داخلي و خارجي با هم تفاوت معنادار دارد، بايد اين رقم در نرخ ارز تعديل شود، به اين نقطه فعلي نمي رسيديم.وي اظهار داشت: به جاي اين كه به واردات، يارانه پنهان دهيم و صادرات را جريمه كنيم، اگر توجه مي كرديم كه با تغييرات نرخ ارز، نقدينگي موردنياز توليدكننده و صادركننده افزايش مي يابد و تصميماتي را در سيستم بانكي براي سيستم ارزي فعلي پيش بيني مي كرديم، اين فشاري كه توليد را دچار مشكل جدي كرده است، پيش نمي آمد.
به اعتقاد رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، به جاي اين كه چشمه هاي بزرگ جهش نقدينگي در طرف مصرف را در اقتصاد ايجاد كرده و گسترش دهيم، اگر به فكر نقدينگي توليد مي بوديم، در شرايط فعلي تورم و جهش هاي تورمي را شاهد نبوديم. اينها نكات قابل پيش بيني و پيشگيري بود؛ ضمن اين كه اگر ما در صحنه بين المللي وارد چالش جدي شده ايم و راههاي ديپلماتيك، ما را به توافق هايي نرسانده است، بايد مشكل را به طور ديگر مديريت مي كرديم.
نهاونديان گفت: يك رويكرد، رويكرد اعتماد به افسران اين جبهه است، به اين معنا كه بايد صادركنندگان را افراد امين و مورد اعتماد نظام دانست و رويكرد دوم اين است كه سوءظن داشته باشيم و البته لازمه سوءظن اين است كه محدوديت ايجاد كرده و نظارت هاي مختلفي بگذاريم و حاصل آن را نيز بدانيم كه جز توقف نخواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: دليلي براي التهاب در بازار ارز نيست، دليل اين التهاب اين است كه عرضه ارز كاهش يافته است و تقاضا جهش پيدا كرده و الان نيز تقاضاي سفته بازانه در بازار رونق گرفته است، البته نبايد به صورت اجباري و تهديدآميز و مبتني بر سوءظن؛ ملاقات عرضه و تقاضا را طراحي كرده و آنها را روبروي هم قرار دهيم.
 


قرباني: بانك مركزي آماده ورود به بازار سكه است

مدير اداره بررسي ها و سياستهاي اقتصادي بانك مركزي گفت: اين بانك مشغول رصد دقيق بازار طلا و پي گير تحولات موجود در بازار سكه است.
پيمان قرباني در گفت وگو با ايسنا تاكيد كرد: هر زمان كه لزوم ورود به بازار سكه از سوي بانك مركزي احساس شود، اين بانك با آمادگي كامل و بهره گيري از تمام توان، طرح هاي مورد نظر خويش را به اجرا مي گذارد.
مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي در خصوص اوراق حواله سكه (پته)، به عنوان يكي از ابزارهاي جايگزين سكه اظهار كرد: مدت اعتبار پذيرش حواله ها در تمامي شعب بانك ملي تا پايان سال 1391 بوده و پس از آن، حواله هاي ياد شده صرفا در شعب صادركننده داراي اعتبار خواهد بود.
قرباني با بيان اين مطلب اظهار داشت: توصيه مي شود دارندگان اين حواله ها طي ماه هاي آتي و قبل از پايان سال، جهت دريافت سكه هاي خود به شعب بانك ملي ايران مراجعه كنند.
قرباني همچنين خاطرنشان كرد: براساس بند 4 از هزار و يكصد و چهل و دومين مصوبه شوراي پول و اعتبار مورخ بيست و هفت تيرماه سال جاري مقرر شده است اين بانك در سال جاري، مبلغ يكصد هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت با نرخ سود علي الحساب 20 درصد منتشر كند.
او ادامه داد: در نخستين مرحله از انتشار اوراق مشاركت، بانك مركزي در سال جاري 25 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت با ويژگي هاي بازخريد يك ساله، سود علي الحساب 20 درصد و معاف از ماليات با پرداخت هر سه ماه يكبار و قابليت بازخريد در بانك عامل، عرضه خواهد كرد.
 


رئيس اتاق بازرگاني ايران اعلام كرد

هماهنگ نبودن سياست هاي پولي علت رشد نرخ ارز

اگر در سياست هاي پولي و ارزي هماهنگ و هدفمند اقدام مي كرديم، اين افزايش نرخ ارز به وجود نمي آمد.
محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران با تاكيد بر اين كه ما بايد از هر اقدام ممكن براي مقابله با تحميل انزوا در اقتصاد استفاده كنيم، گفت: موانع بر سر راه صادرات كشور مثل موانع بانكي و بازارها بايد از سر راه برداشته شوند و بايد تمام توانمان را بسيج كنيم كه صادركنندگان ما در اين عرصه تنها نمانند.
وي ادامه داد: بايد در شرايط كنوني نه تنها تشويق هاي قبلي را حفظ كنيم، بلكه به توانمندسازي بيشتر صادركنندگان توجه كنيم، زيرا يكي از اصلي ترين و موثرترين مسائل امروز اقتصاد در جامعه ما سياست ارزي است.
نهاونديان با بيان اين كه آنچه كه در بازار ارز كشور اتفاق افتاده آثار منفي در بخش هاي مختلف اقتصاد از جمله صادرات گذاشته است، بيان كرد: اين تلاطم به هيچ وجه مطلوب صادركنندگان نيست و اگر در طول ساليان تفاضل تورم داخلي و خارجي را در نرخ ارز اعمال مي كرديم، قدرت صادرات و توليدات ما در سطح قبول باقي مي ماند.
رئيس اتاق ايران ادامه داد: تصميم گيري در سياست ارزي بايد با هدف توانمندسازي صادركنندگان صورت گيرد و صادرات غيرنفتي بايد از انواع حمايت هاي لازم برخوردار باشد.
او در پانزدهمين نشست هيئت نمايندگان اتاق ايران با تاكيد بر اين كه براي توانمندسازي صادرات در اقتصاد مقاومتي بايد مديريت واردات داشته باشيم، خاطرنشان كرد: اگر در سياست هاي پولي و ارزي هماهنگ و هدفمند اقدام مي كرديم، اين افزايش نرخ ارز به وجود نمي آمد. در حال حاضر نيز اقدامات محدودكننده بايد روي واردات باشد و اختيارمندي صادركنندگان افزايش يابد.
رئيس اتاق ايران با بيان اين كه هرگونه مداخله دولتي به اصل كار لطمه مي زند، بيان كرد: اعتماد در فضاي اقتصاد اصلي ترين سرمايه ماست. اقتصاد ايران بيش از هر زمان ديگري به بازسازي اعتماد نياز دارد و اگر فعاليت اقتصادي از شكل متكي به منابع آتي به التهاب منابع و درآمد آني تبديل شود، رفتار اقتصادي تبديل به رفتار شتاب زده مي شود.
رئيس اتاق ايران با تاكيد بر اين كه بايد از تصميمات شتاب زده بپرهيزيم، گفت: اعتماد به تصميمات نبايد سلب شود. وي تصريح كرد: در رابطه با سياست ارزي و صادراتي، فعالان بخش خصوصي عزم و هماهنگي دارند به شرطي كه در تصميم گيري ها مشورت هاي لازم با بخش خصوصي انجام شود.
 


تداوم بي اعتنايي بورس ايران به تحريم هاي غرب

بازار سرمايه ايران اين روزها بي اعتنا به تحريمهاي جديد اتحاديه اروپا عليه كشورمان مدام در حال رشد و ثبت ركوردهاي جديد است.
به گزارش فارس، بازار سهام 46 ساله كشور كه به سير صعودي سه ماه اخير همراه با نوسان طبيعي خود ادامه مي دهد، ديروز بار ديگر ثابت كرد نسبت به تشديد فشارهاي غرب و افزايش تحريم ها بي اعتنا بوده و عمدتا متاثر از مسائل داخلي خصوصا مباحث اقتصادي مرتبط با ارز و سياست هاي دولت است.
براساس اين گزارش، با اعلام دور جديد تحريم ها توسط اتحاديه اروپا، برخي فعالان بازار سهام به خصوص تازه واردها گمان مي كردند روند رشد قيمت سهام شركت هاي بورسي و فرابورسي كه از 21 مرداد شروع شده قطع خواهد شد و بايد اقدام به فروش سهام كرد اما سرمايه گذاران با تجربه كه از سال ها پيش با چنين مقوله اي آشنايي كاملي داشتند به تحركات خود و اقدام به خريد سهام ادامه داده و حواس خود را بيشتر متوجه مسائل اقتصاد داخلي و موضوع ارز و رويه هاي دولت متمركز كردند.
اين جريان غالب كه در افزايش حجم معاملات و ورود سرمايه هاي تازه مشهود بود موجب شد تا بعد از ماه ها انتظار شاخص بورس قله تازه اي از ارقام را فتح كند و براي نخستين بار در عمر 46 ساله بازار سهام ركورد جديدي در ارزش روز بازار به دست آيد.
به اين ترتيب كه در نتيجه انتظار سرمايه گذاران مبني بر ارائه گزارش عملكرد 6 ماهه مثبت و همراه با افزايش سودآوري اكثر شركت هاي بزرگ مخصوصا شركت هاي صادركننده محصولات و مرتبط با ارزش، شاخص بورس بعد از عبور از كانال هاي 27، 28 و 29 هزار واحدي در روزهاي دوم، پنجم و نهم مهر ماه ديروز وارد كانال تازه اي شد.
بر اين اساس با افزايش قيمت سهام شركت هايي چون گل گهر، سرمايه گذاري غدير، نفت و گاز پارسيان، پالايشگاه هاي بندرعباس و تبريز، پتروشيمي هاي پرديس و خارك، سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي و اثر 44 تا 7 واحدي اين شركت ها و به رغم اثر منفي 15 واحدي مخابرات، شاخص بورس با قدرت تمام از مرز 30 هزار واحدي عبور كرد و در رقم 30 هزار و 211 واحد ايستاد تا پيش بيني خوش بينان به آينده بازار سهام محقق شود.
اين ارقام در حالي ركورد جديدي براي دماسنج بازار سهام به شمار مي رود كه رشد قيمت سهام شركت هاي بزرگ بورس منجر به ثبت ركورد ديگري براي بورس شد و طي آن ارزش روز بازار سهام كه در 27 فروردين به 130 هزار ميليارد تومان رسيده و سپس كاهش 17 هزار ميليارد توماني را به خود ديده بود، از مرز 137 هزار ميليارد تومان عبور كند.
در اين رابطه برخي كارشناسان معتقدند هرچند ارزش روز بازار سهام موفق به ثبت ركوردهاي تازه اي شده ولي با توجه به رشد دو برابري قيمت دلار در ماه هاي اخير و كاهش ارزش ريال، نه تنها به ارزش روز بازار سهام كشور اضافه نشده بلكه در اصل از اين متغير بسيار كاسته شده است.
برپايه اين گزارش، آمار معاملات هم نشان مي دهد در شرايطي بعد از توقف نماد شركت هاي فولاد مباركه و خوزستان، ديروز نماد شركت هاي بزرگ ديگري مانند سايپا و ملي مس بسته شد كه داد وستد بيش از 532 ميليون سهم به ارزش 181 ميليارد تومان حكايت از تمايل اكثر سرمايه گذاران به خريد سهام ارزنده دارد.
با اين همه اكثر كارگزاران و فعالان بازار سهام معتقدند در صورتي كه اتفاق خاص در بازار ارز و طلا نيفتد و سياست هاي دور از انتظاري از سوي دولت اعلام نشود، روند رو به رشد قيمت ها و متغيرهاي اصلي معاملات باز هم در روزهاي آينده ادامه خواهد يافت و شاخص بورس به راحتي از مرز 31 هزار واحد هم عبور خواهد كرد.
سودآوري شركت هاي بورسي
در همين حال رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار پيش بيني كرد سودآوري شركتهاي بورسي در سال جاري 23 هزار و 200 ميليارد تومان باشد.
صالح آبادي در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني دولت با اشاره به سود 22 هزار ميليارد توماني شركتهاي بورسي در سال گذشته، تصريح كرد: سودآوري شركتهاي بورسي را سال گذشته كمتر از 20 هزار ميليارد تومان پيش بيني كرده بوديم كه اين رقم با 2 هزار ميليارد تومان افزايش محقق شد.
وي خاطرنشان كرد: عملكرد و آمارها در 6 ماهه نخست سال بيانگر اين موضوع است كه شركتها و بنگاه ها پوشش خوبي را داشتند و اميدواريم كه سود شركتها تا پايان سال افزون بر پيش بيني هاي صورت گرفته تحقق يابد كه به تبع آن شاهد افزايش شاخصها باشيم.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به افزايش شاخصها طي ماه هاي گذشته افزود: دليل افزايش اين شاخصها افزايش سودآوري شركتها و بنگاه هاي بورسي بوده كه در كنار ابزارهاي مكمل بورسي مانند استفاده از شيوه اوراق اختيار فروش تبعي كه يك نوع بيمه سهام تلقي مي شد، افزايش شاخصها را رقم زد.
صالح آبادي در پايان ضمن توصيه به هموطنان درخصوص نحوه سرمايه گذاري در بازار سرمايه اظهار كرد: هموطنان براي سرمايه گذاري در بورس به دنبال سودخواهي آني و كوتاه مدت نباشند بلكه بازار را در يك افق بلندمدت نگاه كنند تا بتوانند تصميم گيري دقيق تر و منطقي تري اتخاذ كنند.
رشد 55 درصدي
معاملات فرابورس
از سوي ديگر مديرعامل فرابورس ايران از افزايش 55 درصدي حجم معاملات اين بازار از ابتداي سال خبر داد و گفت: ارزش معاملات فرابورس از رقم 47 هزار ميليارد ريال گذشت. امير هاموني اظهار داشت: حجم معاملات از ابتداي سال، 14 ميليارد و 542 ميليون و 464 هزار و 45 برگه و مقدار آن در مدت مشابه سال گذشته 9 ميليارد و 354 ميليون و 675 هزار و 108 برگه بوده است كه ميزان آن 46/55 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
وي با بيان اينكه ارزش معاملات فرابورس نيز 34/8 درصد افزايش داشته است، گفت: ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت با رشد 4/112 درصدي، بيشترين افزايش را نسبت به ساير بازارهاي فرابورس داشته است. همچنين، ارزش معاملات بازار اول فرابورس 51/64 درصد كاهش، بازار دوم 32/188 درصد افزايش، بازار سوم 7/15 درصد كاهش، بازار پايه 6/35 درصد افزايش و امتياز تسهيلات مسكن 22/20 درصد افزايش و بازار ابزارهاي نوين مالي نيز 05/94 درصد افزايش يافته است.
 


انبوه سازان مسكن مهر:

قيمت ساخت بايد بالا برود

روساي انجمن و كانون انبوه سازان مسكن خواستار افزايش قيمت ساخت مسكن مهر شدند.
ايرج رهبر رئيس كانون سراسري انبوه سازان ايران در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در آغاز پروژه مسكن مهر انبوه سازان هر متر مربع را با 300 هزار تومان احداث مي كردند، اما آيا در وضعيت فعلي كه قيمت مصالح ساختماني رشد داشته مي توان با اين قيمت مسكن مهر ساخت.
رئيس كانون سراسري انبوه سازان ايران گفت: تركيب تشكيل دهنده ساختمان مصالح ساختماني است و وقتي گران مي شود، مطمئنا مستقيما بر روي قيمت تمام شده مسكن تاثير مي گذارد، به هر صورت مسئولان دولتي بايد براي جلوگيري از رشد قيمت ها چاره جويي كنند و مشكلات اقتصادي را حل كرده و جلوي رشد تورم را بگيرند.
وي گفت: چند سال است كه قيمت ساخت مسكن مهر مقطوع است و 3 سال است كه قيمت آن تغيير نكرده است، اما سوال من اين است كه كدام كالا در 3 سال گذشته بدون تغيير بوده است كه مصالح ساختماني و ساخت مسكن بدون تغيير بماند.
رهبر افزود: مذاكراتي را با وزارت راه و شهرسازي داشتيم و اعلام كرديم كه قيمت مصالح ساختماني و تاثير آن بر بالا رفتن هزينه ها چگونه بوده است و پيشنهاداتي داديم كه بايد ساخت 330 هزار تومان مسكن مهر كنوني تغيير كند.
وي ادامه داد: وزارت راه و شهرسازي پيشنهاد مذاكره بر سر افزايش قيمت را پذيرفته است تا قيمت مجددا كارشناسي شود.
وي تاكيد كرد: افزايش قيمت مصالح ساختماني پروژه مسكن مهر را در آستانه كند شدن قرار داده است.
همچنين مجتبي بيگدلي رئيس انجمن انبوه سازان مسكن كشور در پاسخ به اين سوال كه افزايش 3 تا 100 درصدي قيمت مصالح ساختماني چه تاثيري بر قيمت تمام شده ساخت مسكن خواهد داشت و مگر نه اينكه مصالح ساختماني توليد داخل است و نبايد به خاطر نوسانات نرخ ارز تحت تاثير قرار گيرد، گفت: وقتي كه در طول 30 روز ارزش پول ملي به شدت افت مي كند، طبيعي است كه در مصالح ساختماني عده اي به خود اجازه مي دهند كه همانند ساير بازارها هر سوء استفاده اي كنند.رئيس بنياد توسعه مسكن ادامه داد: وقتي خودروسازان دولتي به خود اجازه مي دهند قيمت محصولات خود را بالا ببرند و متاسفانه يك وضعيتي حاكم شده است كه هيچ فرد يا گروهي مسئوليت آن را به عهده نمي گيرد، توليدكننده در اين فضاهاي متشنج اقتصادي محكوم به نابودي است.
وي ادامه داد: وقتي توليدكننده در ايران با يك بضاعت مشخص كار خود را آغاز مي كند و چند صد برابر آن بضاعت محدود به او فشار مالي وارد مي شود اين يك واقعيت تلخ و واضح است كه هزينه توليد مسكن نيز افزايش يابد.
بيگدلي گفت: افزايش قيمت مصالح ساختماني تنها به دليل كاهش ارزش پول ملي و سوءاستفاده از فضاي موجود است و وقتي شركت هاي دولتي به حق خود قانع نيستند وضعيت اين مي شود كه مي بينيم.
وي ادامه داد: انبوه سازاني كه در مسكن مهر فعاليت دارند و با متري 330 هزار تومان كار را آغاز كرده اند نمي توانند آنرا با 700 هزار تومان هم به پايان برسانند.
بيگدلي گفت: در تمام دنيا وقتي قيمت ها افزايش پيدا مي كند مسئولان دولتي قيمت ها را براي توليدكننده ها تثبيت مي كنند و ما به التفاوتها را به آنها مي دهند چرا كه هدف توليدكننده تنها توليد و ايجاد اشتغال است.
وي افزود: افزايش قيمت مصالح ساختماني حداقل قيمت تمام شده مسكن را 3 برابر كرده و سونامي قيمت مسكن مجددا رخ خواهد داد.
 


درخواست گازي تركيه از ايران

شركت بوتاش تركيه با ارسال نامه اي به ايران، خواستار مشاركت كشورمان در بازسازي خط لوله گاز مشترك شد.
جواد اوجي معاون وزير نفت در اين باره گفت: بلافاصله پس از انفجار و آسيب خط لوله صادراتي گاز ايران به تركيه در 140 كيلومتري داخل اين كشور همسايه، شركت ملي گاز رسما براي بازسازي اين خط لوله گاز اعلام آمادگي كرد و شركت بوتاش تركيه از پيشنهاد گازي استقبال كرد.
مدير عامل شركت ملي گاز با تأكيد بر اينكه شركت بوتاش تركيه با ارسال نامه رسمي از شركت ملي گاز ايران درخواست تجهيزات و ادوات مورد نياز براي ترميم هرچه سريعتر اين خط لوله گاز را كرده است، تصريح كرد: پس از درخواست بوتاش تمامي اقلام و تجهيزات درخواستي هم اكنون آماده شده و از صبح ديروز 30 مهر ماه از منطقه 8 عمليات انتقال گاز ايران به محل حادثه ارسال شده است.
اين عضو هيأت مديره شركت ملي گاز، اضافه كرد: با توجه به صعب العبور و كوهستاني بودن منطقه و سرماي هوا، ارسال تجهيزات و كمك هاي شركت ملي گاز در سرعت ترميم اين خط تأثير بسيار زيادي خواهد داشت.
خط صادراتي گاز ايران به تركيه روز جمعه در نزديكي شهر اگري در شرق اين كشور همسايه براثر انفجار دچار آسيب ديدگي شد و در حال حاضر صادرات گاز طبيعي ايران متوقف شده است.
همزمان با توقف صادرات گاز ايران به تركيه، صادرات گاز جمهوري آذربايجان و روسيه به اين كشور افزايش يافته است.
 


تجمع كاركنان گروه صنعتي انتخاب مقابل سفارت كره جنوبي

جمعي از كارگران و كاركنان گروه صنعتي انتخاب در اعتراض به بلوكه شدن سرمايه اين شركت در كره جنوبي مقابل سفارت اين كشور تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، صبح ديروز هزار و500 نفر از كارگران گروه صنعتي انتخاب با مجوز قانوني از سوي وزارت كشور مقابل سفارت كره جنوبي تجمع كردند.
3 سال پيش گروه انتخاب برنده مزايده خريد سهام دوو الكترونيكس كره جنوبي شد و به عنوان پيش پرداخت 70 ميليون دلار به طرف كره اي پرداخت كرد اما پس از تحريم هاي يك جانبه عليه ايران، اين قرارداد باطل و سرمايه شركت بلوكه شد.
تاكنون دادگاه هاي متفاوتي در اين باره تشكيل شده و در دادگاه اخير راي مصالحه داده شد اما طرف مقابل اين راي را نپذيرفت و قرار است روز پنجشنبه دادگاه تجديد نظر تشكيل شود.
كارگران حاضر در اين اعتراض با لباس هاي يك شكل با آرم توليدات اين شركت، شعارهايي اعم از مرگ بر سامسونگ اسرائيلي اعتراض خود را اعلام كردند.
در اين مراسم پليس ديپلماتيك امنيت تظاهركننده ها را تامين كرد.
اعتراض 3 ساعته كارگران گروه صنعتي انتخاب مقابل سفارت كره با قول سفير اين كشور مبني بر پيگيري مطالبات كارگران پايان يافت.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14