(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 3  آبان  1391 - شماره 20340

دولت سودان و شورشيان دارفور
براي توقف درگيري ها به توافق رسيدند
استقرار 70 بمب هسته اي آمريكا در پايگاه اينجرليك تركيه
پس از تظاهرات بي سابقه ضد حكومتي صورت گرفت
اعلام حالت فوق العاده در كويت
ارتش لبنان با سركوب اشغالگران آرامش را به شهرها بازگرداند
چها رسوي پنج قاره
يك منطقه حومه منامه از زمين و هوا به محاصره نظاميان درآمد
حمله دوباره بودايي ها به مسلمانان ميانمار
مردم هلمند عليه اشغالگران آمريكايي به خيابان ها ريختند
تحركات تركيه، عربستان و قطر
براي به شكست كشاندن مأموريت اخضر ابراهيمي
13 شهيد و 28 مجروح در انفجارهاي شمال بغداد
معترضان به دولت در اسپانيا ساختمان كنگره را محاصره كردند
برژينسكي:
آمريكا ديگر براي رهبري جهان مشروعيت ندارد
تجمع پزشكان و دانشجويان
در اوتاوا عليه طرح رياضتي دولت كانادا


دولت سودان و شورشيان دارفور

براي توقف درگيري ها به توافق رسيدند

منابع خبري از توافق دولت سودان و شورشيان دارفور براي توقف درگيري ها در آينده نزديك خبر دادند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از رسانه هاي خبري سودان، دولت سودان و جنبش مخالف «عدل و مساوات» روز سه شنبه با توقف فوري درگيري ها و اقدامات خشونت آميز عليه يكديگر در منطقه دارفور موافقت كردند.
بر اساس اين گزارش، دولت سودان و شورشيان دارفور با امضاي بيانيه اي بر پايبندي به روند مسالمت آميز، توقف فوري خشونت و درگيري و بازگشت به مذاكرات براي حل فراگير تنش ها در دارفور بر اساس سند صلح «دوحه» تاكيد كردند.اين توافق در ديدار ميانجي مشترك اتحاديه آفريقا و سازمان ملل در دارفور و معاون نخست وزير قطر در ارتباط با بحران در سودان به عمل آمد.به گزارش خبرگزاري «شين هوا»، دوطرف با تدوين جدول زماني براي آغاز مذاكرات بعد از عيد قربان موافقت كردند.
 


استقرار 70 بمب هسته اي آمريكا در پايگاه اينجرليك تركيه

يك خبرگزاري ترك فاش كرد، ايالات متحده حدود 70 بمب هسته اي را در پايگاه نظامي «اينجرليك» تركيه مستقر كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، خبرگزاري «خبرترك» به نقل از منابع آگاه فاش كرد، آمريكا 70 بمب هسته اي در پايگاه اينجرليك (جنوب شرق تركيه) مستقر كرده است.
به گفته اين منابع، مشكل آمريكا هم اكنون نحوه انتقال اين بمب هاست، چرا كه دولت آنكارا با استقرار هواپيماهايي كه قادر به حمل بمب هاي هسته اي باشند، در پايگاه اينجرليك مخالفت مي كند.
نام بمب هاي هسته اي مذكور «بي-61» است. طول آنها سه متر و 56 سانتي متر و وزن آنها نيز 320 كيلوگرم است.
 


پس از تظاهرات بي سابقه ضد حكومتي صورت گرفت

اعلام حالت فوق العاده در كويت

دولت كويت در واكنش به افزايش اعتراضات مردمي در اين كشور مقررات حكومت نظامي اعلام و تجمع بيش از 20 نفر را ممنوع كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «احمد محمود الجابر» وزير كشور كويت كه وابسته به خاندان حاكم اين كشور است طي سخنان شديد اللحني كه از رسانه هاي خبري اين كشور پخش شد، تظاهركنندگان روز يكشنبه در كويت را آشوب گر و هرج و مرج طلب دانست.
وي با اعلام مقررات جديد در برخورد با تظاهرات ضد دولتي كه مخالفان از آن به عنوان مقررات حكومت نظامي نام مي برند، هشدار داد: هرگونه تجمع براي ناامني و زير سؤال بردن دولت كويت، خلاف قانون است و با آن به شدت برخورد خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، كابينه كويت نيز در پايان نشست خود، با انتشار بيانيه اي كه خبرگزاري رسمي كويت آن را منتشر كرد، هشدار داد: شهروندان كويتي نمي توانند تجمعي با حضور بيش از 20 نفر در خيابان ها يا ميادين عمومي برگزار كنند، مگر اينكه از مقامات ذيربط مجوز دريافت كنند.
به گفته سخنگوي دولت كويت، نيروهاي پليس موظف هستند تا هرگونه تجمعي را كه بدون مجوز برگزار شود، متفرق و با خاطيان برخورد كنند.
در بيانيه اي كه از سوي دولت كويت در رسانه هاي عمومي منتشر شد، هدف از اين اقدامات، پرهيز از هرگونه تخلفي كه ممكن است منجر به اخلال در امنيت و نظم عمومي شود، ذكر شده است.
اين در حالي است كه مخالفان دولت كويت در پايان نشست خود اعلام كردند به اعتراض هاي خود براي اصلاح نظام پارلماني در كشور ادامه خواهند داد.
گروه هاي مخالف كويت در بيانيه اي كه روز دوشنبه منتشر كردند با انتقاد از سركوب گسترده تظاهرات مسالمت آميز مردم، خاطرنشان كردند كه خواست مردم كويت به لغو دستور تعديل قانون انتخابات محدود نمي شود و اصلاح امور سياسي را مدنظر خود دارند.
بحران سياسي در كويت كه از سال 2006 با استعفاي دولت و انحلال پارلمان ادامه دارد، طي هفته هاي اخير به نحو بي سابقه اي عميق تر شده بود و مردم كويت با برگزاري بزرگترين تظاهرات خود، خواستار اصلاحات سياسي در كشورشان شدند. از ابتداي بحران سياسي، دولت كويت تاكنون 8 بار استعفا داده است و مجلس نيز چهار بار از سوي پادشاه منحل شده است.
 


ارتش لبنان با سركوب اشغالگران آرامش را به شهرها بازگرداند

نيروهاي ارتش لبنان با استقرار در شهرهاي بيروت و طرابلس و دستگيري شمار زيادي از افراد مسلح آرامش را به اين شهرها بازگرداندند.
به گزارش خبرگزاري ها در پي افزايش درگيري ها در شهر طرابلس و كشته شدن 10 تن و زخمي شدن 70 تن ديگر ارتش وارد عمل شد و با قلع و قمع شبه نظاميان طرفدار حريري آرامش را به شهرهاي لبنان بازگرداند.
طرفداران 14 مارس با استفاده از سلاح هاي سبك و نيمه سنگين و گلوله هاي آرپي. جي به سوي مردم و ساختمان هاي دولتي تيراندازي مي كردند كه با پاسخ نيروهاي ارتش روبه رو شدند.
منابع امنيتي به شبكه خبري المنار گفتند ارتش به شماري از محورها به ويژه در مناطق جبل محسن، قبله و تبانه يورش بردند و شماري از افراد مسلح را دستگير كردند كه برخي از آنان از مليت هاي عربي هستند.
نيروهاي ارتش همچنان در طرابلس در حال گشت زني هستند تا جلوي درگيري ها و ناامني را بگيرند.
اين در حالي است كه هواداران حزب المستقبل به رهبري سعدالدين حريري با برپايي چادر در مقابل خانه نجيب ميقاتي در طرابلس خواستار بركناري دولت شدند و گروه هاي اسلامي با اين كار مخالفت و تاكيد كردند كه نبايد به جايگاه نخست وزيري تعرض شود.
در شهر بيروت نيز سربازان در بخش ها و خيابان هاي مختلف موضع گرفتند و چندين دستگاه نفربر وارد مناطق سني نشين شده است تا از درگيري هاي احتمالي بين علويان طرفدار دولت و مخالفان جلوگيري كند.
بر اثر درگيري هاي اخير در شهرهاي بيروت و طرابلس مدارس و اكثر مغازه هاي اين شهرها تعطيل بود و خانواده ها ترجيح دادند فرزندانشان را به مدرسه نفرستند.
از سوي ديگر به رغم هشدار حزب الله مبني بر وارد نشدن آمريكا به پرونده ترور وسام الحسن رئيس بخش اطلاعات نيروهاي امنيتي لبنان اشرف ريفي رئيس نيروهاي امنيت داخلي لبنان اعلام كرد كه يك هيئت از دفتر تحقيقات فدرال آمريكا (اف.بي.آي) به زودي وارد بيروت خواهد شد تا درباره چگونگي ترور وسام الحسن به نيروهاي امنيتي لبنان كمك كند.
وي افزود، اين همكاري پس از توافق ميان نجيب ميقاتي و هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا آغاز شده و هيئت آمريكايي ظرف دو روز آينده وارد بيروت خواهد شد.
سفيران پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت نيز طي ديدارهاي جداگانه با ميشل سليمان رئيس جمهور، نجيب ميقاتي نخست وزير و نبيه بري رئيس مجلس لبنان نسبت به ايجاد هرگونه شكاف سياسي در اين كشور هشدار داده و تاكيد كردند كه سقوط دولت، لبنان را در برابر آينده نامعلومي قرار خواهد داد.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز روز گذشته وارد بيروت شد و درباره تحولات اخير در لبنان با مقامات اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
وي بلافاصله به مقر نخست وزيري لبنان رفت و با نجيب ميقاتي ديدار كرد.
از جزئيات اين ديدار خبري منتشر نشده اما منابع آگاه خبري اعلام كردند كه اتحاديه اروپا در اين ديدار نگراني خود را از به وجود آمدن خلأ سياسي در اين كشور و استعفاي احتمالي دولت نجيب ميقاتي اعلام كرد.
به گفته اين منابع اين سفر در راستاي حمايت از ميقاتي صورت گرفته است. دبيركل جنبش توحيد اسلامي لبنان با اشاره به سابقه وسام الحسن در انهدام شبكه هاي جاسوسي و احتمال فتنه داخلي در لبنان بعد از اين ترور، تل آويو را برنده اصلي اين ترور و عامل آن دانست.وي افزود، شهادت وسام الحسن بايد مبناي اتحاد و اجتماع لبناني ها باشد نه عامل تفرقه و هيچ كس نبايد به باتلاق اتهام زني هاي سياسي گرفتار شود.
گفتني است در پي انفجار در منطقه اشرفيه بيروت كه روز جمعه به وقوع پيوست هشت تن از جمله وسام الحسن رئيس بخش اطلاعات و امنيت داخلي لبنان كشته و 123 تن ديگر مجروح شدند.
از سوي ديگر محافل نزديك به حريري اعلام كردند جريان14 مارس نشست هاي پارلماني روز گذشته و امروز را كه درباره حوادث اخير اين كشور برگزار مي شود تحريم كرده است.
جريان 14 مارس اعلام كرد كه تا ساقط شدن دولت ميقاتي در هيچ نشستي شركت نخواهد كرد.
همچنين شبكه المنار در گزارشي اعلام كرد جريان 14 مارس كه از آمريكا و عربستان دستور مي گيرند به همراه ارتش آزاد سوريه قصد داشتند همزمان با اشغال ساختمان نخست وزيري لبنان به پادگان هاي ارتش در شمال كشور يورش ببرند تا دولت را وادار به استعفا كنند.
اين شبكه خبري افزود، هدف طراحان 14 مارس كودتا در كشور و به دست گرفتن قدرت بوده است.
 


چها رسوي پنج قاره

76 روزنامه نگار در زندان اردوغان
كميته بين المللي حمايت از روزنامه نگاران اعلام كرد، 76 روزنامه نگار در زندان هاي دولت تركيه به سر مي برند. اردوغان اخيرا به رسانه ها هشدار داده اگر دولتش را مورد انتقاد قرار دهند، تحت پيگرد قرار خواهند گرفت.
حمله پهپادها با موافقت دولت اسلام آباد
چند روز پس از اظهارات رئيس جمهور پاكستان مبني بر اينكه با حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به پاكستان مخالف است؛ «آصف ياسين مالك» معاون وزير دفاع پاكستان به «سنا»ي اين كشور اعلام كرد، حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در سال هاي اخير با موافقت دولت اسلام آباد انجام مي گرفته است.
اعتراض سفيد
كاركنان روزنامه صهيونيستي «معاريو» در اعتراض به وضعيت نابسامان معيشتي خود، ديروز صفحه اول روزنامه را سفيد منتشر كردند. كاركنان معاريو همچنين با انتقال اين روزنامه به يك ناشر جديد مخالف هستند، چرا كه اين ناشر قرار است 40 نفر از كاركنان را اخراج كند.
هشدار كارتر
«جيمي كارتر» رئيس جمهور اسبق آمريكا هشدار داد كه تل آويو در تلاش براي پيشبرد طرح موسوم به اسرائيل بزرگتر است.
به گفته وي، رژيم اسرائيل به راه حل دو كشور فلسطين و اسرائيل در كنار يكديگر اعتقادي ندارد.

 


يك منطقه حومه منامه از زمين و هوا به محاصره نظاميان درآمد

رژيم آل خليفه در اقدامي بي سابقه براي مجازات مردم يك روستا از زمين و هوا اين منطقه را به محاصره درآورد.
به گزارش خبرگزاري فارس، نيروهاي رژيم آل خليفه بيش از 5 روز است كه روستاي العكر در جنوب منامه پايتخت بحرين را با تدابير شديد امنيتي به پادگان نظامي تبديل كرده و از ورود و خروج مردم جلوگيري مي كنند.
رژيم آل خليفه در تعامل با مطالبات مردمي به نوع جدي از سركوب و مجازات جمعي مردم بحرين روي آورده و با محاصره اين روستا ساكنان اين منطقه را با محروميت شديد رو به رو كرده است.
مواد غذايي و ضروري به العكر وارد نمي شود، از ورود وسايل پزشكي و امدادي جلوگيري مي شود، همچنين از ورود و خروج وسايل نقليه به اين روستا جلوگيري مي شود.
هلي كوپترها نيز آسمان العكر را ترك نمي كنند و همزمان با حملات گسترده مزدوران آل خليفه به مردم بازرسي و جست وجوي خانه به خانه مردم اين روستا همچنان ادامه دارد.
رفتار وحشيانه رژيم آل خليفه در حالي است كه تاكنون تعداد زيادي از جوانان روستا بازداشت شده اند و منابع خبري از ضرب و جرح مردم اين روستا خبر مي دهند.
همچنين يك زن باردار ساكن اين روستا كه نياز به عمل سزارين داشت به علت جلوگيري نيروهاي رژيم آل خليفه از عزيمتش به بيمارستان به شهادت رسيد.
روستاي العكر از پنجشنبه گذشته در محاصره نيروهاي امنيتي رژيم بحرين قرار دارد در حالي كه رسانه هاي غربي و عربي منطقه در مقابل اين جنايات سكوت كرده اند.
فعالان حقوقي بحريني يك نشست اضطراري خبري براي افشاي رنج هاي مردم العكر برگزار كردند و از جامعه جهاني و حقوق بشري خواستند بيش از اين در مقابل جنايات رژيم بحرين سكوت نكنند.
فعالان حقوق بشري خواستار دخالت سازمان هاي بين المللي در بحرين شدند.
نيروهاي امنيتي رژيم بحرين با حمايت ارتش رژيم سعودي روستاي العكر را به محاصره درآوردند و اين اقدام پس از درگيري نيروهاي امنيتي با تظاهركنندگاني كه خواستار آزادي پزشكان شده بودند روي داد.
برخي از هواداران ائتلاف 14فوريه با ريختن به خيابان ها و آتش زدن لاستيك اعتراض خود را به جنايات ضد انساني رژيم آل خليفه در روستاي العكر نشان دادند و كاخ صافريه را به آتش كشيدند.
 


حمله دوباره بودايي ها به مسلمانان ميانمار

در تازه ترين دور حملات بودايي ها به مسلمانان ميانمار در غرب اين كشور سه نفر كشته و صدها تن آواره شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در تازه ترين دور درگيري ها، دو تن از زنان مسلمان و يك مرد بودايي به دست افراد ناشناس در ايالت «راخين» در غرب اين كشور از پاي درآمده اند.
در اين درگيري ها كه در روستاي «پاندينكوته» به وقوع پيوست بيش از 300خانه به آتش كشيده شد و تعداد نامعلومي از دو طرف زخمي شدند.
به گفته منابع مطلع بيش از 50 هزار مسلمان و ده هزار بودايي در ايالت راخين بر اثر برخوردهاي خشونت آميز آواره شده اند.
اين در حالي است كه در ماه ژوئن ده ها تن از مسلمانان به دست بوداييان متعصب از پاي درآمدند و هزاران نفر نيز از ترس جان خود پا به فرار گذاشتند.
دولت ميانمار نيز بدون توجه به هشدار سازمان هاي بين المللي طرفدار حقوق بشر و نهادهاي سازمان بين المللي، با سكوت خود در مقابل كشتار مسلمانان، زمينه مناسبي براي فعاليت بوداييان متعصب در اين كشور فراهم آورده است.
مسلمانان از جمله اقليت هايي هستند كه از زمان هاي دور در ميانمار زندگي مي كنند.
 


مردم هلمند عليه اشغالگران آمريكايي به خيابان ها ريختند

مردم هلمند افغانستان در اعتراض به كشتار غيرنظاميان به دست نيروهاي اشغالگر آمريكايي تظاهرات كردند.
به گزارش پرس تي وي، صدها تن از مردم هلمند افغانستان با برگزاري تظاهرات، كشتار غيرنظاميان از جمله زنان و كودكان را به دست نيروهاي آمريكايي محكوم كردند و عليه اين كشور شعار دادند. اين تظاهرات با آرامش برگزار شد و هيچ درگيري ميان مردم و نيروهاي دولتي گزارش نشد.
نيروهاي ناتو در آخرين حملات خود در استان هلمند سه كودك را كشتند. واقعه اي كه شوراي امنيت ملي افغانستان آن را غم انگيز دانست.
در همين حال، در پي اعلام سازمان ملل مبني بر اينكه كشتار غيرنظاميان در افغانستان بر اثر انفجارهاي كنار جاده اي، طي سال جاري 30درصد در مقايسه با سال گذشته رشد داشته است، طالبان اعلام كرد همه اين انفجارها به دست شبه نظاميان اين گروه صورت نگرفته است، بلكه بسياري از اين انفجارها را آمريكايي ها مستقيماً انجام مي دهند.
طي سال هاي اخير خبرهاي زيادي در مورد عمليات تروريستي به دست نيروهاي آمريكايي و انگليسي در افغانستان گزارش شده است.
عمليات در منطقه امن
عمليات كمين شبه نظاميان طالبان در هرات افغانستان، كه منطقه امن خوانده مي شود، مرگ 10 نيروي امنيتي و ناپديد شدن 12 نفر ديگر را در پي داشت. اين نيروها وابسته به دولت كابل بودند. شبه نظاميان طالبان نيز در اين عمليات از خود تلفات برجاي گذاشتند كه در مورد تعداد آنها گزارشي نرسيده است.
جمعه گذشته نيز يك پليس افغان در شهرستان «گرشك» استان هلمند شش همكار خود را به قتل رساند.
خبر ديگر اينكه دولت انگليس قصد دارد شمار هواپيماهاي بدون سرنشين خود را در افغانستان دوبرابر كند.
در اين چارچوب، پنج فروند هواپيماي بدون سرنشين «ريپر» به افغانستان فرستاده خواهد شد. براي نخستين بار قرار است اين هواپيماها از پايانه هايي در انگليس هدايت شوند. هم اكنون انگليس پنج فروند هواپيماي بدون سرنشين در استان هلمند افغانستان دارد.
در اين حال معاون وزير دفاع آمريكا ديروز با وزيران كشور و دفاع افغانستان در كابل ديدار و گفت و گو كرد.
 


تحركات تركيه، عربستان و قطر

براي به شكست كشاندن مأموريت اخضر ابراهيمي

يكي از رهبران مخالف سوريه از تحركات تركيه، عربستان و قطر براي شكست ماموريت اخضر ابراهيمي خبر داد و گفت، اين كشورها نقشي فراتر از نقش مخالفان سوري در بحران اين كشور ايفا مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «عبدالهادي شحاره» رهبر حزب كار سوسياليستي سوريه با اعلام مطلب فوق افزود، كشورهاي تركيه، قطر و عربستان مانع موفقيت طرح ابراهيمي هستند و در خارج از سوريه اقدام به تشكيل ائتلاف ها و پيمان هايي عليه سوريه مي كنند.
وي اظهار داشت، اخضر ابراهيمي تلاش مي كند تا بندهاي كنفرانس ژنو را به اجرا بگذارد اما طرف هاي بين المللي مانع از اجراي طرح ژنو مي شوند.
گفتني است در كنفرانس ژنو، سازمان ملل، اتحاديه اروپا، اتحاديه عرب خواستار تشكيل دولت انتقالي با حضور مخالفان شدند كه با مخالفت برخي كشورها و همچنين مخالفان سوري روبه رو شد.
در اين كنفرانس اشاره اي به خروج بشار اسد از قدرت نشد ولي مخالفان و برخي از كشورهاي حامي آنها اصرار داشتند كه در دولت انتقالي بشار اسد نبايد حضور داشته باشد.
در همين رابطه احمد حجازي رئيس ستاد مشترك ارتش آزاد سوريه از اخضر ابراهيمي خواست تا پيشنهاد خود را مبني بر برقراري آتش بس به مناسبت عيد قربان پس بگيرد.
همچنين «جمال محمود» يكي ديگر از رهبران مخالف دولت سوريه طي سخناني تاكيد كرد، ابراهيمي در سوريه موفق عمل نكرده است و نتوانسته بحران پيچيده سوريه را حل و فصل كند.
وي افزود، آتش بس چند روزه نمي تواند راه حلي براي بحران موجود باشد. اين در حالي است كه شوراي امنيت سازمان ملل قرار است به پيشنهاد روسيه رايزني هايي درباره توقف اقدامات نظامي بين دولت سوريه و مخالفان در زمان عيد قربان انجام دهد.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در مصاحبه اي اختصاصي با روزنامه «راسيسكايا گازيه تا» گفت، بشار اسد سپر بلاي بازي ژئوپلتيك در خاورميانه شده است.
وي با متهم كردن كشورهاي غربي به تمايل براي بي ثباتي سوريه و خاورميانه هشدار داد، هم بازي شدن با گروه هاي تروريستي سياست غيرمحتاطانه اي است كه مي تواند مانند بومرنگ به طرف خود غرب باز گردد.
لاوروف تاكيد كرد، بشار اسد رئيس جمهور سوريه ضامن امنيت حقوق اقليت ها از جمله مسيحياني است كه در اين جمهوري عربي زندگي مي كنند. رمزي كلارك دادستان اسبق آمريكا با انتقاد شديد از سياست هاي واشنگتن در قبال سوريه گفت، دولت دمشق آخرين جبهه عربي است كه در قبال زياده خواهي هاي آمريكا ايستادگي مي كند به همين دليل رهبران آمريكا تلاش مي كنند از طريق متحدان خود دولت سوريه را سرنگون كنند.
يك روزنامه سعودي نيز ضمن اذعان به حمايت مالي طرف هاي خارجي از مخالفان سوري تاكيد كرد مخالفان ماهيانه 150 دلار به عنوان حقوق و دستمزد از طرف هاي خارجي دريافت مي كند روزنامه الرياض نوشت، هم اكنون صف هاي طويلي از مخالفان مسلح سوري تشكيل شده و در انتظار هستند تا پس از ماه ها ملحق شدن به صفوف گروه هاي مخالف براي مبارزه با نظام سوريه حقوق و مواجب خود را دريافت كنند.
از سوريه نيز خبر مي رسد كه بشار اسد رئيس جمهور اين كشور با صدور فرماني در اين كشور عفو عمومي اعلام كرد.
با صدور اين فرمان جرايم كساني كه تا 17 اكتبر (26 مهر) مرتكب جرم شده اند به شرط آنكه به اقدامات تروريستي دست نزده باشند بخشوده خواهند شد.
رئيس جمهور سوريه پيشتر و در 13 ارديبهشت سال جاري نيز عفو عمومي صادر كرد و به موجب آن همه تخلفات مربوط به برخي موارد قانون خدمت سربازي و تخلفات نظامي را بخشيده بود.
ساير رويدادها
¤شخصيت ها و احزاب مخالف دولت تركيه مخالفت خود را با هرگونه ماجراجويي دولت اردوغان عليه سوريه مجددا اعلام كردند.
¤ ژنرال جيمز وينفلد جانشين ستاد فرماندهي ارتش آمريكا براي ديدار با مقامات تركيه وارد آنكارا شد.
¤ دادستان كل استان درعا در جنوب سوريه توسط 6 مهاجم مسلح ربوده شد.
¤ انفجار دو بمب نسبتا قوي در شهر دمشق خسارت زيادي را به همراه داشت.
¤ نيروهاي ارتش سوريه در جريان چند عمليات گسترده 108 تروريست خارجي را دستگير كردند.
¤ سخنگوي اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه از سمت خود استعفا كرد.
 


13 شهيد و 28 مجروح در انفجارهاي شمال بغداد

انفجار پنج بمب و حملات خمپاره اي افراد ناشناس به دو منطقه شيعه نشين در شمال بغداد، 13 شهيد و 28 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز منطقه «الجكوك» واقع در نزديگي كاظمين شاهد انفجار يك خودروي بمب گذاري شده و اصابت چند گلوله خمپاره بود. شمار شهداي اين حادثه 9 نفر و مجروحان 14 تن اعلام شد.
چهار بمب نيز در منطقه «الشعله» بغداد منفجر شدند. در اين انفجارها چهار نفر شهيد و 14 تن ديگر مجروح شدند. هر دو منطقه هدف قرار گرفته در شمال غرب بغداد، شيعه نشين هستند.
طي سال هاي اخير و سال جاري بيشترين حملات تروريستي در عراق متوجه شيعيان و مناطق شيعي بوده است. با اين حال، شيعيان به درخواست مقامات سياسي و آيت الله «سيدعلي سيستاني»، از خود خويشتنداري نشان مي دهند.
 


معترضان به دولت در اسپانيا ساختمان كنگره را محاصره كردند

قربانيان سياست هاي رياضتي دولت اسپانيا كنگره اين كشور را محاصره كردند.
صدها نفر از مردم بحران زده اسپانيا روز گذشته با اعلام قبلي مقابل ساختمان مجلس نمايندگان اين كشور تجمع و با وجود استقرار ده ها مامور امنيتي آن را محاصره كردند.
اين تجمع همزمان با آغاز نشست نمايندگان كنگره براي بررسي بودجه 2013 اسپانيا برگزار شد.
دولت اسپانيا قصد دارد بخش قابل توجهي از بودجه سال آينده اين كشور را از محل افزايش ماليات و كاهش حقوق و دستمزد تامين كند؛ اقدامي كه تنها اعلام خبر آن تاكنون بارها مردم اين كشور را به خيابان ها ريخته است.
اسپانيا به شدت از بحران اقتصادي رنج مي برد و براي رهايي از اين بحران به اجراي سياست هاي رياضتي كه فشار زيادي به اقشار متوسط به پايين جامعه وارد مي كند، رو آورده است.از فرانسه نيز خبر مي رسد كارخانه «الكترولوكس» كه در كار ساخت لوازم خانگي است، به دليل مشكلات جدي مالي به جمع شركت هاي در شرف ورشكستگي پيوسته است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين باره نوشت، مسئولان اين واحد توليدي، صنعتي سوئدي عصر روز دوشنبه اعلام كردند اين كارخانه را ظرف دو سال آينده تعطيل و به فروش خواهند رساند. صدها نفر در اين كارخانه مشغول كار هستند و محصولات توليدي آنها به 150 كشور جهان صادر مي شود!
خبر ديگر اينكه، مردم فرانسه از اين به بعد براي تماشاي تلويزيون بايد ماليات بيشتري پرداخت كنند.
مجلس ملي فرانسه در جريان نشست عصر دوشنبه خود با پرداخت ماليات از سوي مردم به خاطر استفاه از راديو و تلويزيون موافقت كرد.
ماليات تماشاي تلويزيون از 125 يورو به 129 يورو افزايش يافت.
كمك به جبران بخشي از كسري بودجه دولت، علت تصويب اين لايحه از سوي مجلس فرانسه اعلام شده است.
 


برژينسكي:

آمريكا ديگر براي رهبري جهان مشروعيت ندارد

مشاور امنيت ملي سابق آمريكا پس از پايان آخرين مناظره نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اين كشور گفت: آمريكا مشروعيت رهبري جهان را از دست داده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «زبيگنيو برژينسكي»، مشاور امنيت ملي سابق آمريكا پس از سومين مناظره انتخاباتي «باراك اوباما» و «ميت رامني» به اظهارنظر در مورد اين دو فرد و موقعيت فعلي آمريكا پرداخت.
«برژينسكي» كه با شبكه تلويزيوني «اس اف» سوئيس گفت و گو مي كرد گفت: جهان بيني رامني بسيار ساده است و بين سياست هاي خارجي وي و اوباما نيز تفاوت هاي فاحشي وجود دارد.
وي در ادامه با اين ادعا كه «اوباما جهان و پيچيدگي هاي آن را مي شناسد» افزود: در اين باره اطميناني به رامني ندارد.
«برژينسكي» در ادامه اظهار داشت كه اوباما، نامزد دموكرات ها به دنبال دسترسي به يك ائتلاف بين المللي است اما رامني با رد چنين استراتژي روي رهبري آمريكا بر جهان همچنان تاكيد دارد. وي افزود: به عنوان مثال آمريكا در سال 1990 در موقعيت خاصي قرار داشت. در اين مقطع نقش رهبري آمريكا بر جهان يك واقعيت مشروع به نظر مي رسيد. رامني در سياست خارجي خود همچنان بر اين موضع تاكيد دارد، علت اين امر هم مشاوران وي هستند كه زماني مشاوران سياسي بوش بودند!
برژينسكي در پايان تصريح كرد بايد اين واقعيت را پذيرفت كه آمريكا در دهه اول هزاره جديد مشروعيت رهبري جهان را از دست داد. مشاور امنيت ملي سابق آمريكا در كتاب خود تحت عنوان «انتخاب» نيز به اين امر اشاره كرده است. وي مي افزايد: جغرافياي آمريكا به گونه اي است كه آن را به يك پناهگاه تبديل كرده است اين آمريكاست كه وارد جنگ مي شود و هيچ گاه جنگ به آمريكا نيامده است!
 


تجمع پزشكان و دانشجويان

در اوتاوا عليه طرح رياضتي دولت كانادا

صدها نفر از پزشكان و دانشجويان پزشكي كانادا در اعتراض به سياست هاي رياضتي دولت تظاهرات كردند.
پزشكان و دانشجويان پزشكي كانادا روز دوشنبه در «اوتاوا» تجمع كردند و عليه حذف هزينه هاي خدمات بهداشتي مهاجران شعار دادند.
دولت كانادا براي جبران كسري بودجه و در چارچوب سياست هاي رياضتي هزينه هاي خدمات بهداشت و درمان بخش مربوط به مهاجران را حذف كرده است.
دولت اين كشور در همين چارچوب مدتي است كه افزايش شديد شهريه هاي دانشجويي را نيز در دستور كار قرار داده است.
اعمال اين گونه سياست هاي رياضتي كه چند سالي است در كشورهاي اروپايي باعث ايجاد ناآرامي هاي گسترده اي شده، با هدف برون رفت از يكي از پيچيده ترين بحران هاي اقتصادي صورت مي گيرد. در سنگيني اين بحران همين بس كه كشورهاي قدرتمندي چون آلمان و فرانسه را نيز با چالش مواجه كرده است. چند روز پيش انگليس شاهد برگزاري يك تظاهرات سراسري عليه سياست هاي رياضتي بود. سياست هايي كه به گفته رهبران اين كشور، اگر اجرا نشود باعث غرق شدن همه آنها خواهد شد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14