(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 3  آبان  1391 - شماره 20340

داروي گياهي براي ترميم سريع زخمها
تشخيص پاركينسون با صدا
داروهاي تاثيرگذار
درمان سرطان با گرما!
مكمل هاي ويتامين براي بيماران ايدزي فايده ندارد
باورهاي غلط درباره تخم مرغ
زبان بدن در خواب
درمان آلزايمر از پروتئين هاي شتر!
5 عارضه رواني كه نويسندگان را تهديد مي كند
قدرت شگفت انگيز ويروس سرماخوردگي


داروي گياهي براي ترميم سريع زخمها

پژوهشگران كشور دارويي را با استفاده از گياهان دارويي براي ترميم سريع زخمها توليد كردند كه در حال حاضر بر روي برخي حيوانات آزمايش شده و نتيجه داده است.
شاهين گوانجي،مجري طرح در گفت وگو با مهر، با بيان اينكه اين دارو به منظور درمان زخمهاي پوستي توليد شده، افزود: اين دارو را با استفاده از گياهان دارويي بلوط و بابونه براي درمان زخمهاي ناشي از ضربات فيزيكي توليد كرده ايم.
وي با بيان اينكه اين دارو موجب بهبود زخمها مي شود، در اين باره توضيح داد: اين دارو با استفاده از تركيبي كه در آن است سرعت بهبود زخمها را افزايش مي دهد.
گوانجي با تاكيد بر اينكه اين دارو در فاز حيواني عرضه شده، اظهار داشت: در تست هاي مربوط به اين دارو از خرگوش استفاده شده و نتايج آزمايشهاي انجام شده نشان داده كه سرعت زخمهاي خرگوش هايي كه اين دارو را دريافت كرده اند در مقايسه با خرگوش هايي كه از اين دارو استفاده نكرده اند، بيشتر است.
مجري طرح ادامه داد: اين دارو به صورت عصاره و ژل تهيه شده كه هر دو نوع آن در ترميم سريع زخمها موثر بوده است.
 


تشخيص پاركينسون با صدا

محققان مدعي اند توانسته اند بيماري پاركينسون را با 99 درصد دقت از طريق ضبط ساده صدا تشخيص دهند.
به گزارش مهر، گروهي از دانشمندان دانشگاه فناوري ماساچوست يك برنامه رايانه اي ابداع كرده اند كه مي تواند لرزش، ضعف و صداي توأم با تنفس را تشخيص دهد كه گفته مي شود نشانه هاي اوليه بيماري پاركينسون هستند.
نرم افزار بررسي صدا مي تواند حتي سطح بي سابقه اي از جزئيات را فراهم كند كه نشان دهد بيماري چند وقت است فرد را گرفتار كرده است.
اكنون طرح ابتكاري صداي پاركينسون در پي آن است كه دريابد آيا مي توان همين نتايج را با ضبط صدا از طريق تلفن تكرار كرد يا خير.
اين پژوهشگران از داوطلبان سالم و همچنين مبتلايان به پاركينسون خواسته اند تا در يك تحقيق تلفني سه دقيقه اي شركت كنند.
محققان از آنها خواستند بگويند «آه»، چند جمله بگويند و به چند سؤال پاسخ دهند.
دانشمندان مي گويند تغييرات صدا مي تواند نشانه اوليه پاركينسون باشد. به نظر مي رسد آنها مي گويند متخصصان مغز و اعصاب به دنبال مشاهده تغييرات در توانايي حركتهايي هستند كه با دست و پا انجام مي شود اما ما صدايي كه از دهان بيرون مي آيد بررسي مي كنيم و كاملاً مطمئن هستيم كه مي توانيم اين بيماري را از طريق تلفن تشخيص دهيم.
 


داروهاي تاثيرگذار

در حال حاضر بسياري از داروهايي كه به صورت جامد عرضه مي شوند مانند انواع مختلفي نظير آسپرين ها، آنتي اسيدها، تركيبات آهن، مكمل هاي دارويي نظير كلسيم و... به صورت جوشان توليد مي شود. اكثر بيماران هم به استفاده از اين داروها رغبت نشان مي دهند و جالب اينكه در بسياري از بيماري ها مانند آرتريت، التهاب و كنترل درد، زخم ها، ناراحتي هاي معده اي و روده اي، آلرژي ها و پوكي استخوان كاربرد دارد و مورد استفاده قرار مي گيرند.
فرآيند اين شكل دارويي از تاثير يك اسيد آلي با يك قليا نظير بي كربنات در مجاورت آب حاصل مي شود كه نتيجه آن ايجاد گاز دي اكسيد كربن است. دي اكسيد كربن حاصله، سبب انهدام قرص و ايجاد محلولي مي شود كه حاوي مواد موثر دارويي مورد نظر است.
جلوگيري از دفع كلسيم:
يكي از شايع ترين عوارض جانبي داروها و مكمل هاي دارويي، بروز عوارض گوارشي است. بهترين مثال براي اين موضوع، قرص هاي كلسيم هستند. هرچه افراد سن شان بالاتر مي رود، مقدار اسيد معده آنها كمتر مي شود و اين موضوع ممكن است سبب آن شود كه كلسيم در محيط معده حل نشده باقي بماند و پس از مدتي دست نخورده از معده بگذرد.
اين موضوع علاوه بر آنكه به معناي جذب نشدن كلسيم است، به بروز يبوست نيز منجر مي شود. از سوي ديگر زماني كه كلسيم در محيط معده حل مي شود، شروع به ايجاد گاز مي كند. در صورتي كه با استفاده از شكل جوشان قرص هاي كلسيم، كلسيم پيش از مصرف، در آب حل مي شود. بنابراين نه احتمال ايجاد يبوست وجود دارد و نه در معده گاز توليد مي كند.
جلوگيري از غيرفعال شدن داروها:
جلوگيري از تغيير ماهيت دارو در دستگاه گوارش يكي از دغدغه هاي هميشگي داروسازان بوده است. اين موضوع ممكن است منجر به كاهش اسيد معده شود.
اگر مواد فعال دارويي ماهيت شان عوض شود موجب تداخل دارويي در معده مي شود. در صورتي كه داروها بد عمل كنند يا فعاليت خود را از دست بدهند قرص هاي جوشان به واسطه خاصيت شان باعث مي شوند محيط معده كمتر اسيدي باشد) و بنابراين از تجزيه و غيرفعال شدن مواد موثر دارويي جلوگيري مي كنند.
اين خصلت باعث القاي معده مي شود تا به سرعت تخليه شود. محتويات معده معمولا در عرض 20دقيقه به داخل روده كوچك مي ريزد و به جذب حداكثر مواد فعال دارويي منجر مي شود.
استفاده آسان تر:
تعداد افرادي كه قادر به خوردن قرص ها نيستند يا اصولا به خوردن مواد دارويي علاقه اي ندارند، زياد هستند. با توجه به اينكه قرص هاي جوشان به شكل محلول استفاده مي شوند بنابراين استفاده از آنها آسان تر است. اين موضوع خصوصا در رابطه با بيماران مسن يا كساني كه از عوارض دهان و دندان رنج مي برند، شايع تر است.
فقط با توصيه پزشك:
بيشتر قرص هاي جوشان نسبت به مايعات، و ديگر داروها طعم بهتري دارند. پوشانندگي طعم بد داروها با افزودن طعم دهنده ها به دست مي آيد. قرص هاي جوشان حتي بعد از مدت طولاني نيز طعم مناسب خود را حفظ مي كنند. ضمن آنكه نسبت به قرص هاي معمولي براي مصرف كننده ظاهر مناسب تري دارند. البته با همه مزايايي كه قرص هاي جوشان دارند، همواره بايد در استفاده از ويتامين ها و مكمل ها توصيه پزشك را در نظر گرفت و پس از مشورت با وي نسبت به تهيه آنها اقدام كنيم.
ظرفيت بالاي دارويي:
معمولا ظرفيت يك قرص 500ميلي گرم است. به عبارت ديگر يك قرص 500 ميلي گرم ماده موثره دارويي را همراه خود دارد. در صورتي كه يك قرص جوشان با قطر دو سانتي متر و وزن پنج گرم به راحتي مي تواند بيش از دو گرم مواد موثر دارويي محلول در آب را همراه خود داشته باشد.
جذب بسياري از مواد فعال دارويي:
تحقيقات نشان داده است كه قرص هاي جوشان نسبت به قرص هاي معمولي جذب بسياري از مواد فعال دارويي را تقويت مي كنند (نظير كافيين و دي سولفيرام) چرا كه دي اكسيد كربن حاصل از واكنش اسيد و باز مي تواند نفوذپذيري مواد فعال دارويي را افزايش دهد. همچنين به حل شدن مواد دارويي كه ناچيز حل مي شوند، نيز كمك مي كند.
جذب سريع ماده دارويي:
از نظر داروسازي، محلول هاي دارويي عموما داراي جذب سريع تري در مقايسه با اشكال جامد آن هستند. بر اين اساس مي توان گفت جذب ماده دارويي در قرص هاي جوشان، نسبت به قرص هاي معمولي سريع تر است و افزايش سرعت جذب دارو به معناي كاهش زمان انتظار براي تاثيرگذاري آن است.
 


درمان سرطان با گرما!

يك دانشمند ايراني موفق به درمان حرارتي سرطان با نانو ميله هاي طلا شد.
به گزارش ايسنا دكتر اميد فرخزاد، متخصص بيهوشي و رئيس آزمايشگاه نانوپزشكي و زيست مواد بيمارستان زنان بريگهام نخستين نانو ميله طلاي پاسخگوي نزديك به مادون قرمز را ساخته است كه مي تواند داروي شيمي درماني را به سلول هاي سرطاني خاص منتقل كرده، در واكنش به يك پرتو نور خارجي، همزمان با ايجاد حرارت، دارو را آزاد كند.
اشتياق در مورد امكان استفاده از نانو ذرات هدف با قابليت كنترل از طريق محرك هاي بيروني در درمان سرطان طي دهه هاي اخير افزايش يافته و نور نزديك به مادون قرمز بطور خاص به عنوان يك شيوه ايده آل براي تحريك اين نانوذرات از خارج از بدن توجه زيادي را بخود جلب كرده است. اين نور تا حد كمي توسط پوست و بافت جذب شده و مي تواند تا عمق زيادي در بافت نفوذ كند.
فرخزاد اظهار داشت: طراحي اين نانوميله هاي طلا و خودمونتاژي آن از طبيعت و قابليت رشته هاي مكمل دي ان اي براي جفت كردن خود، بدون تحميل فرايندهاي شيميايي پيچيده بر روي آنها، الهام گرفته است.
وي افزود: هر رشته دي ان اي عاملدار شده، به طور انفرادي و اجزاي خودمونتاژ شده، به شكل گروهي، نقش متفاوت و در عين حال منسجم با نتيجه براي شيمي درماني حرارتي با قابليت از بين بردن تومورها در مدل هاي پيش باليني، ايفا مي كنند.
به گفته وي در اين طرح، يك رشته دي ان اي به نانو ميله طلا متصل شده و رشته مكمل نيز به يك لايه پنهان و يك مولكول خانگي وصل مي شود كه سيستم را تحت رادار سيستم ايمني نگه داشته و همچنين آن را بطور مستقيم بر روي سلول هاي سرطاني هدف قرار مي دهد.
با نزديك شدن رشته هاي دي ان اي به يكديگر، نانو ميله طلاي هدف، شكل گرفته و دي ان اي دو رشته اي به عنوان چارچوبي براي پيوند داروي شيمي درماني دوكسوروبيسين مورد استفاده قرار مي گيرد. اين دارو سپس در واكنش به نور نزديك به مادون قرمز آزاد شده و بطور همزمان منجر به ايجاد حرارت با نانو ميله هاي طلا مي شود.
فرخزاد اظهار كرد: فرسايش حرارتي در حال حاضر در درمان سرطان مورد استفاده است. بخش هيجان انگيز اين بستر آزمايشي آن است كه مي توانيم سلول هاي سرطاني را انتخاب كرده، سپس دو بار به تومور حمله كنيم: يك بار با آزادسازي كنترل شده داروي شيمي درماني و سپس با اعمال حرارت از فعال سازي نانوميله هاي طلا كه هر دو بصورت همزمان اجرا خواهد شد.
به گزارش ايسنا اين محققان اذعان كرده اند كه تحقيقات بيشتري بر روي مدلهاي پيش باليني ديگر پيش از آزمايش ايمني و كاربرد اين بستر در كارآزمايي هاي باليني انسان مورد نياز است.
نتايج اين پژوهش در مجله Angewandte Chemie International Edition منتشر شده است.

 


مكمل هاي ويتامين براي بيماران ايدزي فايده ندارد

تحقيقات جديد نشان مي دهد كه مصرف مكمل هاي ويتامين سودي براي بيماران مبتلا به ايذر ندارد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاهmedpagetoday محققان دانشكده بهداشت عمومي دانشگاه هاروارد در آمريكا به اطلاعات جديدي درباره استفاده از مكمل هاي غذايي و ويتامين ها و ارتباط آن با بيماري ايدز دست يافتند.
اين تحقيقات نشان داد: استفاده از ويتامين ها به ويژه دورهاي بالاي آن نه تنها هيچ فايده اي از نظركلينيكي براي بيماران مبتلا به ايدز كه داروهاي ضدويروس دريافت مي كنند ندارد، بلكه ممكن است باعث آسيب رسيدن به بيمار شود.
اين تحقيقات از 3500 بيمار طي سالهاي 2006 تا 2008 ميلادي انجام شده است.
اين اولين تحقيقات و بزرگترين تحقيقات از نوع خود است كه تمركز خود را روي تاثير مصرف مكمل هاي ويتامين به ويژه ويتامين هاي B و C و E روي بيماران مبتلا به ايدز قرار داد.
حدود 3 ميليون و 400 هزار نفر هم اكنون در جهان به ايدز مبتلا هستند.

 


باورهاي غلط درباره تخم مرغ

تخم مرغ بدليل دارا بودن 210 ميلي گرم كلسترول در دهه هاي گذشته جايگاه مناسبي در سبد غذايي مردم نداشته است چون تصور مي شد كه با خوردن آن كلسترول خون افزايش يافته و در نتيجه بيماري هاي قلبي-عروقي و خطر حمله قلبي را افزايش مي دهد.
اين مطلب برگرفته از كتاب تخم مرغ، معجزه اي در سفره توسط دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت و با همكاري ستاد كشوري ترويج مصرف تخم مرغ به چاپ رسيده و شما را با باورهاي غلطي كه در جامعه درباره مصرف تخم مرغ رواج پيدا كرده است آشنا مي كند.
امروزه مطالعات متعددي توسط محققان در مراكز معتبر در طي سالهاي اخير در كشورهاي مختلف صورت گرفته و ثابت كرده اند:
1- خوردن تخم مرغ حتي بيش از يك عدد در روز در بسياري از مردم بدون ارتباط جنس، سن و نژاد آنها باعث افزايش كلسترول خون نشده و حتي براي قلب مي تواند مناسب و مفيد هم باشد.
2- تغذيه با تخم مرغ نه تنها نسبت LDL:HDL كه مهم ترين شاخص براي تعيين احتمال خطر بيماري هاي قلبي است را تغيير بسيار كمي مي دهد و نه تنها بر روي احتمال بروز بيماري هاي قلبي-عروقي اثر ندارد، بلكه باعث كاهش پاسخ هاي التهابي در بدن مي شود.
3- خوردن تخم مرغ در گروه هاي جمعيتي مختلف دنيا و يا در داخل يك گروه جمعيتي خاص ارتباطي با كلسترول ندارد. شواهد اپيدميولوژيكي حاكي از آن است كه سرانه مصرف تخم مرغ در فرهنگ هاي مختلف ارتباطي با ميزان بروز بيماري هاي قلبي نداشته و حتي در بروز بيماري هاي قلبي-عروقي در افرادي كه يك تخم مرغ در هفته و كساني كه يك تخم مرغ در روز مي خورند ارتباطي مشاهده نشده است.
4- آنچه كه در توليد كلسترول خون در بدن نقش دارد اسيدهاي چرب اشباع بويژه نوع ترانس است و نه كلسترول هاي غذايي و در تخم مرغ تنها يك سوم اسيدهاي چرب آن از نوع اشباع بوده و كلسترولي هم كه در اثر خوردن تخم مرغ در بدن توليد مي شود، از نوع HDL (كلسترول خوب) و LDL كم آتروژنيك است.
5- وجود فرآورده هاي دامي خاص در رژيم غذايي به طور آشكار باعث كاهش احتمال بروز حمله قلبي مي شود. تخم مرغ، محصولات لبني و ماهي بطور غيرمستقيم باعث كاهش مرگ و مير ناشي از حمله قلبي مي شوند. مصرف مقادير زيادي از اين غذاها 20 درصد خطر فوت در اثر حمله قلبي را كم مي كند.
به دليل يافته هاي فوق از سال هاي پيش توسط انجمن بين المللي تخم مرغ و بسياري از كشورهاي مطرح دنيا شعاري براي تشويق جوامع به بازگشت براي مصرف تخم مرغ و بهره برداري كامل از ارزش هاي تغذيه اي اين ماده غذايي كامل و بسيار مفيد بدون ترس از كلسترول مطرح كردند: «An egg day is ok» و در ايران هم اين شعار با عنوان «هر انسان سالم، يك تخم مرغ در روز» معرفي شده است.
مصرف تخم مرغ درزنان باردار و شيرده، كودكان و نوجوانان در حال رشد، ورزشكاران و كليه بزرگسالان سالم و همچنين در دوران پس از بيماري به دليل ارزش غذايي بالا توصيه مي شود در اين افراد مصرف يك تخم مرغ در روز بلامانع است و در برخي موارد توصيه مي شود بيشتر هم ممكن است انجام شود. تخم مرغ از 8 ماهگي در كودكان قابل مصرف بوده و توصيه مي شود تا يك سالگي 1 زرده كامل، يك روز در ميان و از 2 سالگي به بالا يك تخم مرغ در روز در برنامه غذايي كودكان وارد شود.
گرچه در برخي شرايط بايد در مصرف تخم مرغ كامل ملاحظاتي كرد ولي بدليل خواص ويژه و منحصر بفردي كه در تخم مرغ وجود داشته است و مصرف نكردن آن مي تواند كمبود تركيبات ضروري مثل كولين، لوتئين و گزانتين را به همراه داشته باشد لذا نبايد مصرف تخم مرغ در هيچ گروه سني حذف شود بلكه بايد در موارد محدوديت مصرف، مقدار مصرف آن با پزشك معالج كاهش يابد كه حتي در بيماران مبتلا به ديابت، فشار خون بالا و بيماري قلبي-عروقي تا حدود 3 عدد در هفته نيز پيشنهاد مي شود.
البته در اين صورت بايد از خوردن غذاهاي چرب و پرنمك همراه تخم مرغ خودداري شود و روش پخت تخم مرغ نيز بدون روغن باشد در اين صورت نه تنها خطري نخواهد داشت بلكه در اين گروه هاي خاص مفيد هم خواهد بود.
 


زبان بدن در خواب

براساس تحقيقات انجام شده توسط يك كارشناس زبان بدن، حالتي كه افراد براي خواب خود انتخاب مي كنند و يا حالتي كه هنگام خواب بدن آنها به خود مي گيرد نشان دهنده ميزان قابل توجهي از شخصيت آنها است.
به گزارش مهر، دكتر رابرت فيليپس كارشناس زبان بدن چهار حالت بدن را هنگام خواب شناسايي كرده است و اظهار مي دارد كه حالت جنيني (foetal) كه اغلب افرادي كه نگران هستند به خود مي گيرند متداول ترين حالت است.
اكثر افراد هنگام خواب حالت جنيني به خود مي گيرند، درحالي كه دومين حالت شايع خواب خوابيدن عادي به پهلو است كه نشان دهنده شخصيت سخت است.
بيش از نيمي از ما (58درصد) با زانوهاي بالا و سر پايين مي خوابيم.
براساس اظهارات فيليپس، هر چقدر كه حالت بدني ما بيشتر شود، احساس راحتي بيشتري مي كنيم. يك بدن صاف با بازوان و پاهايي كه به يك سمت و روي هم قرار گرفته نشان دهنده سرسختي است و اين نوع افراد هنگامي كه بيدار مي شوند احساس سفتي در عضلات خود دارند.
25 درصد ما كه در تلاش براي به دست آوردن چيزي هستيم دست هاي خود را مقابل بدنمان به صورت مستقيم قرار مي دهيم به نوعي كه گويي در جست وجوي به دست آوردن يك رويا هستيم. اين افراد بدترين منتقدان خود هستند و همواره انتظار رسيدن به بهترين نتايج را دارند. اين افراد هنگام بيدار شدن مشتاق رويارويي با چالش هاي روز هستند.حالت سقوط آزاد با سر پايين رو به بالش و بازواني گشوده شده در دو سمت بالش، حالتي است كه حدود 17 درصد از ما هنگام خواب به خود گرفته و احساس مي كنيم كه ما كنترل اندكي روي زندگي خود داريم.از نظر فيزيكي اين حالت كمترين ميزان راحتي را براي فرد فراهم مي كند.
اين كارشناس زبان بدن اظهار داشت: يك خواب خوب در شب فرد را براي روز بعد آماده مي كند و حالات خواب ما مي توانند احساس ما را هنگام بيدار شدن تعيين كنند.
 


درمان آلزايمر از پروتئين هاي شتر!

محققان آمريكايي توانستند يك نوع آنتي بادي را در بدن شتر كشف كنند كه مي تواند با بيماري آلزايمر مبارزه كند.
به گزارش فارس، تيم محققان آمريكايي در جريان تحقيقات علمي تازه خود به اطلاعات جديد و قابل توجهي درباره شتر و نقش يك آنتي بادي استخراج شده از آن در مبارزه با بيماري آلزايمر دست يافتند.
محققان گفتند: آنتي بادي كشف شده قادر است كه از سد خوني مغزي عبور كرده و بدون اجراي هرگونه تغيير شيميايي در تركيب آن، به مغز برسد.
سد خوني مغزي يا در اصطلاح پزشكي (BBB) محدوده جدا كننده بين مايع برون سلولي مغز در سيستم اعصاب مركزي و جريان خون گردشي در بدن است به طوري كه اگر مواد رنگي به درون خون تزريق شود مي توان مشاهده كرد كه از اين ماده درون مغز اثري ديده نمي شود.
اين پرده يا سد از مويرگ هاي ويژه تشكيل شده كه برخلاف ساختار عادي در مويرگ ها داراي منافذ معمول نبوده و اتصال بين سلولي در آنها از نوع اتصال محكم است و در نتيجه بسياري از ملكول ها و ريز ملكول ها و همچنين باكتري ها قادر به گذشتن از آنها (از طريق ديفيوژن) و رسيدن به مايع مغزي نخاعي در مغز نيستند.
متقابلا سطح اندوتليال اين مويرگ ها از پروتئين هاي ويژه پوشيده شده كه توسط آنها ورود گلوكز به مغز به عنوان تغذيه امكان پذير مي شود همچنين تبادل گازي (اكسيژن- دي اكسيدكربن) بين خون گردشي و مغز از اين سد بدون مشكل قابل انجام است.
محققان آمريكايي افزودند: نتايج اين تحقيقات افق هاي تازه اي براي توليد داروهاي درمان بيماري هاي صعب العلاج نظير آلزايمر و تومورهاي مغزي خواهد گشود.
به گفته اين محققان، شتر به توانمندي در طي مسافت هاي طولاني و بردن انسان ها به مناطق دور در صحرا مشهور است اما اين تحقيقات ثابت كرد كه شتر همچنين از طريق آنتي بادي خود مي تواند داروها را منتقل كرده و آنها را به بخش هاي داخلي و دور در مغز برساند.
 


5 عارضه رواني كه نويسندگان را تهديد مي كند

مطالعه انجام شده بر روي بيش از يك ميليون نفر نشان داده است كه خلاقيت اغلب بخشي از بيماري هاي روحي و رواني است كه به ويژه نويسندگان مستعد آن هستند.
به گزارش مهر، بررسي صورت گرفته توسط محققان مؤسسه كارولينسكاي سوئد، حاكي از آن است كه نويسندگان بيشتر در خطر ابتلا به اضطراب، اختلال دو قطبي، اسكيزوفرني، افسردگي تك قطبي و سوءمصرف مواد مخدر هستند.
احتمال خودكشي اين افراد تقريبا دو برابر بقيه مردم است.
اين در حالي است كه عكاسان نيز به اختلالات دوقطبي مبتلا مي شوند.
به عنوان يك گروه، احتمال آنكه افرادي كه خلاقيت حرفه اي دارند نسبت به ديگران به اختلالات روحي مبتلا شوند، زياد نيست اما احتمال اينكه اين افراد دچار مشكلاتي مانند بي اشتهايي و اوتيسم شوند بيشتر است.
دكتر سيمون كياگا مجري اين تحقيقات گفت: اين يافته ها مي تواند بررسي و درمان اين اختلالات را متحول كند.
به گفته وي مثلا در خود فرورفتگي و علايق خاص يك بيمار مبتلا به اوتيسم يا فرد مبتلا به تكانش شيدايي ناشي از اختلال دوقطبي، مي تواند تمركز لازم را براي خلق يك اثر هنري ضروري فراهم آورد.
به طور مشابهي، افكار پريشان كه بيماري شيزوفرني خوانده مي شود، مي تواند در حقيقت همان زمينه و عوامل اصلي شكل دهنده يك شاهكار هنري باشد.
دكتر كياگا مي گويد: «اگر كسي بداند نشانه ها و رفتار خاص يك بيمار رواني جنبه مثبت هم دارد مي توان رويكردي جديدي براي درمان ارائه كرد.
نتايج اين تحقيقات در نشريه psycdhiatric Research منتشر شده است.
ويرجينا ولف رمان نويس معروف كه خودكشي كرد، ارنست همينگوي كه به افسردگي شديد مبتلا بود و در نهايت با گلوله خودكشي كرد. هانس كريستين اندرسون كه از افسردگي شديد رنج مي برد و گراهام گرين كه به اختلال دوقطبي مبتلا بود، از جمله نويسندگان معروف جهان بودند كه دچار مشكلات روحي شدند.
 


قدرت شگفت انگيز ويروس سرماخوردگي

محققان در پژوهش سرطان زاي E4-ORF3 را مورد بررسي قرار دادند كه با آدنوويروس كدگذاري شده و از پيوند پروتئين سركوبگر تومور P53 به ژنهاي هدف جلوگيري مي كند.
يافته هاي جديد دانشمندان موسسه تحقيقات زيستي سالك نشان داده كه ويروس هاي سرماخوردگي مي توانند يك كمك ارزشمند در مبارزه با سرطان محسوب شوند.
به گزارش ايسنا، ويروس آدنوويروس كه گونه اي از ويروس هاي سرماخوردگي است، قادر به ايجاد ابزار مولكولي براي ربودن ماشين آلات مولكولي سلول از جمله دستگاه هاي بزرگ سلول دخيل در رشد، تكثير و سركوب سرطان است.
محققان سالك ساختار اين سلاح هاي مولكولي را شناسايي كرده و دريافتند آنها بصورت زنجيرهاي طويل به هم پيوند خورده و يك شبكه سه بعدي را درون سلولها ايجاد كرده اند كه سلول هاي نگهبان دخيل در رشد و سركوب سرطان را به دام انداخته و بر آنها غلبه مي كنند.
اين يافته ها كه در مجله cell منتشر شده، به نمايش راه جديدي براي ايجاد درمانهاي سرطان با تقليد از راهكارهاي اجرا شده توسط اين ويروس ها پرداخته اند.
محققان در پژوهش خود پروتئين سرطان زاي E4-ORF3 را مورد بررسي قرار دادند كه با آدنوويروس كدگذاري شده و از پيوند پروتئين سركوبگر تومور P53 به ژنهاي هدف جلوگيري مي كند.
P53 موسوم به «نگهبان ژنوم» معمولا تومورها را با فرمان خود تخريبگري به سلول هاي داراي آسيب دي ان اي كه يك مشخصه سرطان است، سركوب مي كند. مسير اين پروتئين سركوبگر تقريبا در تمام سرطان هاي انساني غيرفعال شده و باعث مي شود تا سلول هاي سرطاني از كنترل هاي عادي رشد فرار كنند. به همين ترتيب با غيرفعال كردن P53، پروتئين E4-ORF3 باعث مي شود كه تكثير آندوويروس در سلول هاي آلوده انسان بدون كنترل بمانند.
اين محققان از شيوه هاي جديد براي رونمايي از فراساختار پليمر جالبي كه اين پروتئين در هسته سلول مونتاژ مي كند، استفاده كردند.
يافته هاي اين دانشمندان مي تواند به توليد مولكول هاي كوچك با قابليت تخريب تومورها با اتصال و اختلال در اجزاي سلولي بزرگ و پيچيده مسبب رشد و گسترش سلول هاي سرطاني كمك كند.
درك چگونگي غلبه ويروس ها بر سلول هاي سالم همچنين مي تواند به مهندسان در ايجاد ويروس هاي متلاشي كننده تومور كمك كند كه خود ارائه كننده يك درمان جديد و جاودان سرطان خواهد بود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14