(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7  آبان  1391 - شماره 20343

آسيب شناسي به تعويق افتادن اجراي قانون حذف كنكور- بخش نخست
امروز و فرداهاي حذف كنكور!




آسيب شناسي به تعويق افتادن اجراي قانون حذف كنكور- بخش نخست

امروز و فرداهاي حذف كنكور!

صديقه توانا
سايه سهمگين كنكور در حالي بر سر دانش آموزان افتاده و بر شانه هاي نحيفشان سنگيني مي كند كه در دست اندازهاي متعدد اداري بالا و پايين مي رود. از اول كه بحث حذف كنكور و شرط معدل براي ورود به دانشگاه مطرح شد، اين بحث مثل سيبي سرخ هزار چرخ بر هوا خورد و هنوز به زمين نرسيده است و همه منتظرند تا ببينند كي و چگونه به زمين مي رسد؟
اول قرار بود سال 91-90 قانون حذف كنكور اجرا شود بعد شنيديم كه به سال 93 موكول شده اما چند روز قبل در اخبار رسمي و غيررسمي شنيديم كه قرار است به سال 95 يعني دولت بعدي موكول شود و در خبري ديگر هم از اجراي حذف كنكور در سال 97 با خبر شديم!
واقعا آيا اين امروز و فردا كردن ها خانواده ها، دانش آموزان و بخصوص مربيان و معلمان آموزشي را در گرداب بلاتكليفي نمي اندازد؟ آنچه از دور به نظر مي رسد اين است كه ظاهرا تكليف كنكور با خود آموزش و پرورشي ها و مسئولان ذيربط هم روشن نيست و در بودن يا نبودن كنكور با هم اتفاق نظر ندارند. هر روز يك تصميم جديد و هر ماه يك قانون نو وضع مي شود. آنقدر بحث حذف كنكور امسال و سال بعد مي شود كه مي ترسيم آخرش هم كنكور حذف نشود اما بچه هاي ما پشت كنكور بمانند.
قانون حذف كنكور در سال 1386 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد كه مطابق آن، كنكور بايد تا سال 1390 حذف و رقابت داوطلبان براساس سوابق تحصيلي صورت مي گرفت. با اين حال اين اتفاق نيفتاد و در توافق بعدي اعلام شد كه تا 3 سال آينده يعني سال 1392 كنكور حتما حذف خواهد شد.
اما حالا كه يك سال براي اجراي اين طرح مانده حرف و حديث ها براي حذف كنكور فراوان است. برخي از كارشناسان معتقدند احتمالا كنكور براي برخي رشته ها حذف مي شود شايد هم كنكور براي بعضي دانشگاهها حذف شود. پيشنهاد شده است كه كنكور براي دانشگاههاي دولتي شهرهاي بزرگ همچنان برگزار شود و عده اي ديگر از صاحب نظران مسائل آموزشي بر اين عقيده هستند كه شايد مبناي قبولي، سوابق تحصيلي دوره دانش آموزي باشد و شايد هم هر دانشگاه براي خودش آزمون ورودي جداگانه در نظر بگيرد و آنگونه كه رئيس سازمان سنجش در گفت و گو با خبرگزاري ها اعلام كرده، پيشنهادها براي نحوه حذف كنكور بي شمار است و هنوز به راه حل مناسبي در اين زمينه نرسيده اند.
تصميم نهايي متعاقبا اعلام مي شود
عبدالامير عرفي رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش قبل از اينكه در جلسه نهايي تصميم گيري در مورد زمان حذف كنكور شركت كند و يك روز قبل از زمان برگزاري جلسه در گفت وگو با گزارشگر كيهان با اشاره به اين نكته كه سال خاصي از سوي يك مرجع تصميم گيرنده در مورد مطلب فوق اعلام نشده است مي گويد: «ما دنبال فراهم كردن بهترين وضعيت براي ورود مناسب داوطلب به دانشگاه هستيم. اين مهمترين هدف قانونگذار بود كه افراد در بهترين شرايط آموزشي وارد كرسي هاي دانشگاهي مطلوب شوند تا كمتر استرس و نگراني داشته باشند.
آقاي عرفي خاطرنشان مي كند: «امروز به جايي رسيديم كه مديركل نظارت و ارزيابي وزارت علوم از خالي بودن بيش از 500 هزار كرسي هاي دانشگاهي در سطح كارداني و كارشناسي خبر مي دهد و اين نشان مي دهد كه ما بخشي از نيازهايي كه در گذشته باعث وارد آمدن استرس به داوطلبان در بحث ورود به دانشگاه مي شد را از بين برديم و الان خوشبختانه اين مشكل را نداريم. به اذعان مسئولان سنجش در بسياري از دانشگاهها و رشته هاي تحصيلي درصد زيادي ظرفيت براي ورود داوطلبان وجود دارد و اين نشان مي دهد كه براساس تحقيقاتي كه در وزارت علوم و زيرمجموعه هاي مرتبط اتفاق افتاده، با ظرفيت سازيهاي خوب، پشت كنكور ماندن در مورد اين رشته ها از بين رفته است.»
رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات مثبتي كه علي رغم همه سختي هاي پيش رو در مورد حذف كنكور صورت گرفته است، مي گويد: «قدم بزرگي كه نظام برداشت اين بود قبل از آنكه يك فيلتر داشته باشيم و آن را تعريف كنيم اين فيلتر براي بخش بزرگي از كرسي هاي دانشگاهي بود و در اين قانون يك كار گروهي را مكلف كرد كه به بحث و بررسي راهكارهايي بپردازد تا اين موضوع بررسي شود كه چه راه حلي را مي توان پيش بيني و برنامه ريزي كرد تا براساس آن سوابق تحصيلي جايگزين امور كنكور شود در اين كار گروه 5 نفر از وزارتخانه هاي ذيربط و يك عضو از وزارت آموزش و پرورش در اين خصوص تصميمات لازم را اتخاذ مي نمايند كه چه برنامه اي را پياده كنند تا كمترين استرس را براي دانش آموزان داشته باشد و نگراني والدين را هم كم كند و آنچه تا كنكور 91 براي اجرا مصوب شد، جايگزين سوابق تحصيلي يا تأثير مثبت به ميزان 25درصد و 75درصد نمره آزمون است و براي سال تحصيلي 92 هم در جلسه كار گروهي كه قرار است در تاريخ 2/8/91 برگزار شود تصميمات نهايي و جديد گرفته و متعاقبا اعلام مي شود و آنچه به صلاح داوطلبان باشد تا كمترين دغدغه را براي والدين و دانش آموزان به دنبال داشته باشد، اتخاذ گردد.
از آقاي عرفي در مورد 500 هزار كرسي خالي و رشته هاي مربوطه و شهرهاي دانشگاهي سؤال مي كنم، وي توضيحات بيشتري مي دهد و مي گويد: «اگر اين كرسي ها اعلام شود تنش ها كمتر مي شود چرا كه بسياري از داوطلبان در شهر خود در دانشگاههاي دولتي قبول مي شوند بدون اينكه دغدغه كنكور را داشته باشند و تنها با مطالعه درسي مي توانند در رشته مورد علاقه خود تحصيل كنند. اما برخي از رشته ها پرتقاضا هستند مثل پزشكي، مهندسي، عمران و ديگر رشته هاي تاپ كه فقط در كلانشهرها وجود دارد و مي توان براي دستيابي به اين رشته ها با يك تركيبي از معدل و سوابق تحصيلي و كنكوري كه مختص اين رشته هاي پرمتقاضي است، كمي از بحث كنكور را تعديل كرد و هدف از اين كار كاهش نگراني است و اينكه دانش آموز با مطالعات در طول دوره متوسطه وارد دانشگاه شود.»
مجلس و كنكور
كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در حال تدوين طرح جامعي براي سنجش و پذيرش دانشجو است كه نتيجه آن بزودي اعلام مي شود زيرا اعضاي كميسون آموزش معتقدند كه كنكور كارشناسي به بهترين نحو برگزار شود تا در مقاطع بالاتر مشكلي پيش نيايد.
محمدمهدي زاهدي رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مي گويد: «نظام جامع سنجش و پذيرش دانشجو در تمام مقاطع تحصيلي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال تدوين است و با تصويب اين طرح نحوه ورود و پذيرش دانشجويان در دانشگاهها به سمت روشي عادلانه و كارآمد تغيير مي كند و تكليف حذف كنكور در سال 93 تا پيش از برگزاري كنكور 92 معلوم مي شود.»
زاهدي درباره قانون حذف كنكور كه در زمان وزارت او تصويب شد و او چندان هم با آن موافق نبود، مي گويد: «اجراي اين طرح نيازمند كار كارشناسي بيشتر است، البته قبل از اجراي اين طرح بايد همه مقاطع را به صورت جامع مورد بررسي و كار كارشناسي قرار دهيم. در صورت اجراي قانون حذف كنكور براي پذيرش دانشجو در برخي رشته ها دچار مشكل مي شويم چرا كه تعداد داوطلبان با شرايط معدلي يكسان در بسياري از اين رشته ها چند برابر ظرفيت رشته محل مذكور است، بنابراين لحاظ تنها سوابق تحصيلي براي پذيرش كافي نيست.»
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درباره حذف ماهيت كنكور اظهار مي دارد: «بحث، حذف كنكور نيست و بخشهاي رقابتي كنكور بويژه براي رشته ها و صندلي هاي پرمتقاضي حذف نمي شود.» اما او فعلا خبر خوشي براي كنكوري ها ندارد كه دانش آموزان بدانند آيا تا دو سال آينده بايد خود را براي شركت در آزمونهاي سراسري آماده كنند يا خير، وي اضافه مي كند: «فعلا هيچ خبر خوشي نمي توان داد و بايد صبر كرد تا زماني كه اين بررسي ها به جمع بندي برسد.»
كنكور هنوز جدي نيست
دكتر زهره طبيب زاده نوري نماينده مردم اصفهان و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم در گفت وگويي با گزارشگر كيهان به اين سؤال پاسخ مي دهد كه چرا اگر قرار است كنكور حذف شود، دائم امروز و فردا مي شود و هر سال به بحث داغ جوامع آموزشي تبديل مي گردد در حاليكه اين مسئله تبعات منفي براي والدين، دانش آموزان و بخصوص معلمان و سيستم آموزشي مدارس دارد و دغدغه و نگراني ايجاد مي كند.
وي مي گويد: «بحث كنكور در واقع بحثي است كه هنوز به صورت يك طرح پيشنهادي مطرح شده و هنوز خيلي جدي مطرح نگرديده است. شوراي عالي آموزش و پرورش در اين زمينه يكي از ارگانهايي است كه بايد كار كند و پژوهش هايي در سطوح مختلف انجام دهد و سازمان سنجش هم به نحوي درگير باشد و همين طور ديگر سازمانها و ارگانهاي مربوطه. در نقشه جامع علمي كشور كه گروهها و مسئولان در اين ارتباط با نقش علمي كشور كار مي كنند موظف شدند درباره كنكور بررسي همه جانبه صورت دهند و متعاقب آن با يك پشتوانه تحقيقاتي و پژوهشي بحث كنكور را به نتيجه برسانند كه كنكور ابقا شود يا طرح جايگزيني براي آن داشته باشند.»
خانم طبيب زاده نوري در ادامه مي گويد: «كميته آموزش و دانشگاههاي مجلس هم موظف به همكاري با دستگاههاي مربوطه شدند تا بررسي هاي جامعي در اين زمينه صورت دهند، اما آنچه مسلم است، اگر قرار باشد كنكور به صورت جدي از نظام آموزشي حذف شود بايد اين نظام سراسري به نحوي هدايت شود تا آموزش نسبي در سطح علمي كشور وجود داشته باشد و نظام ارزش گذاري يكساني در تمام مقاطع لحاظ شود كه بتواند به عنوان يك مستند جايگزيني براي كنكور باشد. يعني اگر قبلا امتحان نهايي موكول به صرف دبيرستان بود، الان از سال دوم و سوم امتحانات در سطح كشوري برگزار شود.»
اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه مي دهد: «اگر در هر يك از مقاطع تحصيلي نمرات مورد ارزيابي قرار گيرد و معدل يكي از شروط باشد خيلي بايد دقت شود چون ما مدارس متعدد استثنايي، و بسيار خوب داريم كه از نظر علمي سطح بالايي دارند و اين مدارس در مقايسه با مدارس دولتي، بچه هاي نخبه را از سراسر كشور در خود جاي داده است و طبيعي است آنها از سطح آموزشي بالاتري برخوردار خواهند بود، بنابراين اگر قرار است امتحانات داخلي با سطح معدل پايين تري در هر مدرسه اي برگزار شود اين امر اصلا عادلانه نيست، بنابراين تمام اين ساز و كارها بايد ديده شود، مطالعات ميداني وسيعي انجام شود تا بعد مشخص گردد كه كدام يك از اين برنامه ها به نفع سيستم عادلانه تحصيلي است.»
به او مي گويم باتوجه به اينكه اجراي اين طرح هنوز خيلي جدي نيست پس چرا اين همه در مورد زمان حذف كنكور بحث مي شود و ظاهرا اين طور به نظر مي رسد كه مطالعات و بررسي ها انجام شده و فقط اختلاف نظر بر سر زمان اجراي آن است، مي گويد: «در حال حاضر بحث اصلا جدي نيست و در جلسات متعدد روي آن كار مي كنند و مسئولان ذيربط فعلا در حد حرف و پيشنهاد و بررسي سوابق و تبعات آن هستند الان دنبال اجراي سال حذف كنكور نيستند، آقايان دنبال بررسي ساز و كارها مي باشند.»
نمرات نهايي در مقطع متوسطه
ملاك است
جواد هروي نايب رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم با استناد به سخنان دكتر خدايي رئيس سازمان سنجش و آموزش كشور در مورد حذف كنكور در سخناني اين طور توضيح مي دهد: «دكتر خدايي طرحي را ارائه كرد كه براساس آن نمرات نهايي مقطع متوسطه مدنظر قرار گيرد كه اين موضوع در حال حاضر در دست بررسي است.»
هروي مي گويد: «براساس قانون مصوب مجلس كنكور مي بايست تا سال 92 حذف مي شد، اما باتوجه به عدم زيرساخت هاي لازم اين كار عملياتي نشده و شرايط مهيا نيست. لذا ضرورت دارد كه بازنگري در مورد ساختارها و سازوكارهاي لازم فراهم شود.»
البته ظاهرا آقاي حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش هم هفته گذشته در سخناني با تأكيد بر اينكه زمينه هاي حذف كنكور هنوز براي دانش آموزان فراهم نشده آب پاكي را روي دست همه ريخت و اعلام كرد: «البته از همان روز اول كه موضوع حذف كنكور مطرح شد مي دانستيم كه به اين زودي ها اين اقدام عملي نيست و شرايط هنوز براي اين اقدام ملي مهيا نشده است.
اما برخي ديگر از كارشناسان هم معتقدند كه اجراي طرح 6-3-3 اجراي قانون حذف كنكور را تا سال 97 به تعويق انداخته است.
محسن حسيني ارسنجاني مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم در شروع سال تحصيلي 92-91 در سخناني اعلام مي كند: «در سال تحصيلي 98-97 فعاليت دوره پيش دانشگاهي متوقف مي شود و پذيرش دانش آموزان در دانشگاه براساس معدل آنان و براساس درجه بندي دانشگاهها صورت مي گيرد و اين يعني كنكور در سال 97 حذف مي شود.!
البته اين گفته از سوي مسئولان بالاتر تكذيب شده است .
گزارش روز
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14