اولين بناي چهار ايواني ايران،نگاهي به مدرسه غياثيه
ايواني به قدمت تاريخ
مهدي فرخي
مدرسه غياثيه از بناهايي است كه در كتب مختلف جزو ابنيه دوران تيموري طبقه بندي مي
شود. اصل اين بنا مربوط به دوران وزارت نظام الملك، وزير دوران سلجوقي است و به
همين دليل در برخي كتب به نام مدرسه نظاميه نيز از آن نام برده مي شود. خواجه نظام
الملك در دوران سلجوقيان، باني مدارس زيادي بود كه به مدارس نظاميه معروف بوده اند.
كاربرد اين مدارس تنها به عنوان محلي براي آموزش طلاب نيست بلكه مسجد نيز توامان
بوده اند. به همين دليل با توجه به ساختار مساجد اسلامي در ايران به صورت ايواني
ساخته مي شدند و بسته به عظمت و باني آن تك ايواني ، دو ايواني و يا چهار ايواني
هستند. به عقيده آندره گدار مدرسه غياثيه، چون در اصل بنايي سلجوقي و متعلق به قرن
پنجم است، اولين بناي چهارايواني در دوران اسلامي به شمار مي آيد و اين نظريه باعث
اهميت دوچندان اين بناي كهن گرديده است. در بناي كنوني با توجه به كاشي كاري ها و
نوع تزيينات و متون تاريخي مي دانيم كه اين بنا در دوره تيموريان يعني قرن 9هـ.ق به
صورت كنوني ساخته شده ، به همين دليل شيوه معماري آن را آذري مي دانند.
معرفي تاريخچه بنا
«غياثيه خرگرد» در مجاورت روستاي خرگرد در پنج كيلومتري خواف بر سر راه تايباد
خراسان و نزديكي افغانستان واقع شده است . اين مدرسه تاريخي از جمله ابنيه چهار
ايواني و آجري است كه در زمان شاهرخ تيموري به سعي پير احمد خوافي به سال 848 هجري
قمري ساخته شده است.
اين مدرسه از مهمترين و زيباترين بناهاي ناحيه شرق ايران و منطقه خراسان است . و
هنرمند ترين معماران آن زمان يعني استاد قوام الدين و غياث الدين شيرازي آن را
ساخته اند . زيبايي و استحكام بنا به گونه اي است كه اميد مي رفته است كه قرن هاي
متمادي مركز پر جنب و جوش تعليم و تربيت باشد اما شرايط خاص آن روزگار مجال چنين
مركزيتي را به غياثيه نداده بود با اين صورت اگر چه مدرسه اكنون بيش از 550 سال عمر
دارد اما عمر مفيد آن چندان نپاييد . علت هاي زيادي بود كه غياثيه زود از مركزيت
علمي بيرون رفت . و بعد از 60 سال كه شيعه مسلط شد و صفويان قدرت را به دست گرفتند
شاه اسماعيل متوجه خواسان شد و 70 تن طلبه و مدرس غياثيه را عرصه تيغ تعصب خود نمود
. شايد اين منبع راست نباشد ولي به هر حال مدرسه غياثيه ديگر نمي توانست به شكل
قديم خود رونق داشته باشد و جايي براي خود در عالم دانش و فرهنگ باز كند.
باني مدرسه چنانچه كه قبلاً اعلام كرديم غياث الدين پير احمد خوافي وزير شاهرخ
تيموري است اين مرد در طول 40 سال كه شاهرخ از سر حدختا تا نواحي روم سلطنت نمود
صاحب اختيار بود و بعد از كناره گيري از وزارت به طواف بيت الله الحرام رفت و
درمراجعت زندگي را بدرود گفت. معماران مدرسه غياثيه غياث الدين شيرازي و قوام الدين
شيرازي و اين دومي هنرمند قابل و چيره دست و خلاقي بوده است كه آثار زيباي ديگري هم
به گنجينه هنر معماري ايران پيشكش كرده است . از جمله مسجد گوهر شاد مشهد مزار قوام
الدين شيرازي در خرگرد خواف است.
اهميت هنري مدرسه در حدي است كه محققان معروف غربي چون هرتسفلد سايكس و برنارد
اوكين و گرابار در مورد آن به تحقيق پرداخته و از كتيبه هاي آن نسخه برداري كرده
اند . نماي داخلي ايوان ها مقرنس هاي گچي جالب توجهي را در خود دارند. در چهار
زاويه بنا چهار اطاق با سقف گنبدي دو پوشه ساخته شده و با كاشي هاي معرق و مقرنس
گچي تزيين يافته است . دو اطاق زاويه شمال شرقي و شمال غربي بزرگتر از ساير حجره ها
و با سقف هاي شبكه بندي شده بسيار زيبا به احتمال زياد به عنوان مسجد مدرسه و مجالس
وعظ و بحث استفاده مي شده است از اره ايوان ها و حجره هاي طبقه همكف از سنگ هاي
مرمر با اشكال جالبي ساخته شده و اكثر سنگ هاي مرمر آن غارت شده است.
از شبستان سمت راست براي مسجد و شبستان سمت چپ براي اتاق مدرس و استادان استفاده مي
شده است . ديوارهاي صحن داراي كاشي است و روي ايوان هاي وردي داخلي ( انا فتحنالك )
و ايوان روبروي آن سوره الرحمن و ايوان سمت راست سوره قيامه و ايوان شرقي (چهارم)
سوره دهر باخط ثلث كتيبه شده است.البته بايد توجه داشت كه قسمت اعظم اين كتيبه ها
از بين رفته است . نوار دور ميانه حجرات مدرسه جمله هاي «لا اله الا الله الحمد
الله توكلت علي الله ربي » ديده مي شود . نماي خارجي مدرسه كاشي كاري شده است و
داخل برخي از طاق نماهاي خارجي آن جملات الله و محمد بارها تكرار شده است . دو برج
تزئيني در ضلع شمالي احداث شده كه تزئينات سنگ مرمر و كاشي آن از بين رفته است كلاً
تزئينات بنا شامل كاشي هاي آبي كبود و سنگ مرمر مي باشد.چون مدرسه در اثر عوامل
طبيعي چون زلزله بادهاي تند و و فرسايش طبيعي و گرمي هوا و غارت اشياي قيمتي توسط
روس ها تخريب شده در سال 1316 تعميراتي در آن صورت گرفته است.
تجسم معماري مدرسه
مدرسه غياثيه خرگرد مدرسه اي است چهار ايواني با منحني مربع شكل كه به دور اين صحن
مربع شكل چهار ايوان در اندازه ها و پهناها وعرض هاي مختلف قرار گرفته اند. عظمت
ايوان قبله نسبت به ساير ايوانها ، با توجه به مذهبي بودن بنا و به عنوان اولين
ايوان مورد توجه نيز به خوبي خود نمايي مي كند. اين ايوان داراي پهناي بيشتري نسبت
به ساير ايوانها بوده است.
در واقع ايوان قبله در اين بنا ايواني است با عظمت تر و داراي ضخامت بيشتر از ساير
ايوانها .ضخامت ايوان قبله 220سانتي متر و ساير ايوانها180سانتي متر مي باشد .
مشاهدات آندره گدار
پروفسور آندره گدار فرانسوي باستانشناس معروف فرانسوي است كه قسمت عمده تحقيقات و
كشفيات باستانشناسي مربوط به اين مدرسه را انجام داده است و مشاهدات او تنها اسناد
و مدارك معتبر و مطمئن علمي هستند كه از حضور اين مدرسه تخريب شده حكايت دارند
آندره گدار در كتاب آثار ايران اين چنين نوشته است:
«اين مدرسه ديگر حتي يك خرابه نيز به شمار نمي آييد بلكه تلي از خاك است كه مشكل
بتوان در آن چيزي جز يك صحن و ايواني كه در انتهاي آن محراب قرار گرفته باز شناخت
با اين همه اين بار در مراجعت از رباط شرف از اين بناي غير مذهبي كه به گمان من در
اصل مذهبي بوده و بعضي نكات موجود در نقشه آن توجه مرا سخت برانگيخته بود ، بازديد
كردم و تصميم گرفتم دقيقا دريابم كه آيا نظاميه(غياثيه) خرگرد در اصل يك ايوان - دو
ايوان يا چهار ايوان داشته است . به عبارت ديگر اين بنا كه نام سازنده پر آوازه آن
يعني نظام الملك مبين تاريخ احداث آن است ، مي تواند به عنوان نمونه اين شاخص براي
بناهايي كه ويژگي آنها وجود چهار ايوان مي باشد به شمار آييد يا خير. به اين سبب در
ميان انبوه خشت وخاك در هم ريخته كه نماينده بناي قديمي مدرسه وخرابه اي ساختماني
بود كه در طول قرون به آن اضافه شده و به جستجوي ديواره هاي اوليه مدرسه بر آمدم
ديوارهايي كه با توجه با توجه با ايواني كه هنوز پا برجاست تجسم آنها امكان پذير مي
نمود؛ من موفق شدم اضلاع اصلي بنا را اندازه بگيرم گوشه جنوبي صحن در فاصله 30/5
متري نماي خارجي ديوارچپ ايوان بزرگ و 90/5 متري قطعه ديواري به وطول 11 متر و عمود
بر صحن قرار گرفته است اين ديوار در آن قسمت كه در نقشه مشخص شده است هنوز به بخش
نماي خارجي خود كه شبيه تزئينات داخلي ديوارهاي ايوان اصلي است.
|