(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7  آبان  1391 - شماره 20343

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چه كساني بايد شرمنده باشند ؟! (يادداشت روز)
نعش ! (گفت و شنود)
در كنفرانس خبري
خبرنگار:ماجراي جمشيد بسم الله صحت دارد؟
اژه اي: نه تائيد مي كنم ، نه رد مي كنم !
درخواست شركت داچ شل براي معافيت از تحريم ايران
فارين پاليسي:
ايران با تهديد و فشار هيچ امتيازي نخواهد داد
كيهان و خوانندگان
گاردين: آمريكا و انگليس در سوريه شكست سختي خورده اند (خبر ويژه)
آمريكا نگران است تحريم ها به انفجار قيمت نفت بينجامد (خبر ويژه)
آمريكا زمان صدام ميزبان مهندسان هسته اي عراق بود (خبر ويژه)


چه كساني بايد شرمنده باشند ؟! (يادداشت روز)

1- برداشت اوليه آن بود كه اين يادداشت نوشتني نيست و عبور از آن بايسته تر به نظر مي رسيد، اما رخدادهاي اين روزها نكته بااهميت ديگري را به موضوع يادداشت پيش روي اضافه كرد، نكته اي كه تاب مستوري نداشت و نمي توانست ناگفته باقي بماند و آن، «رنج مشترك» و آميخته به «خشم» دشمنان بيروني و دنباله هاي داخلي آنها نظير مدعيان اصلاحات، اصحاب فتنه 88 و حلقه انحرافي از بصيرت و هوشياري مردم است كه نگاه به امام و مقتداي خود دارند و با چرخش يا لغزش اين يا آن مسئول به لغزش و چرخش نمي آيند و راه خويش را در بستري كه راهبر الهي ترسيم كرده است مي پيمايند. مردمي كه با مسئولان بالادستي، حتي بلندپايه ترين آنها دست اخوت به شرط پيروي از رهبر الهي و مقتداي خود داده اند و با هيچكس عهدي نبسته اند كه در صورت زاويه گرفتن آنها از بستر تعريف شده انقلاب نيز، دست نخورده بماند. و اين برجسته ترين امتياز حزب الله است كه حق گراست و قبيله گرا نيست. همان واقعيت شيريني كه چند ماه قبل، روزنامه آمريكايي «يو.اس.اي تودي» به نقل از مؤسسه آمريكن اينترپرايز، به تلخي از آن ياد كرده و آورده بود «بزرگترين مشكل آمريكا در ايران، حضور يك ابرحريف- SUPER OPPONENT- به نام [آيت الله] خامنه اي است كه نقشه راه ما را مي شناسد و مردم به او اعتماد آميخته به اعتقاد دارند».
2- اين روزها، در پي فاصله اي كه حلقه انحرافي و نفوذ كرده در دولت محترم با برخي از آموزه هاي شناخته شده خط امام و رهبري پديد آورده است، مجموعه مشتركي از دشمنان بيروني، مدعيان اصلاحات و اصحاب فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 با استناد به حمايت گسترده و فراگير توده هاي مردمي و وفادار به نظام از دكتر احمدي نژاد كه به انتخاب ايشان با رأي بي نظير 25ميليوني انجاميد، زبان به ملامت حزب الله گشوده اند كه مثلا، فلان فاصله دولت كنوني با فلان معيار تعريف شده و پذيرفته شده انقلابي، نتيجه و حاصل حمايت گسترده اصولگرايان- به معني واقعي كلمه و نه فلان جبهه و فلان گروه- از رئيس جمهور محترم است و به زعم خود، طعنه مي زنند كه حزب الله در حمايت آن روز خود به خطا رفته است! و در همان حال به كنايه و تلويح مي كوشند بر وطن فروشي و خيانت آشكار خود در فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 و نقشي كه به عنوان ستون پنجم مثلث آمريكا، اسرائيل و انگليس برعهده داشته اند، سرپوش بگذارند. آنچه اين جماعت و مديران بيروني فتنه با عنوان خطاي حزب الله از آن ياد مي كنند- آنگونه كه خواهد آمد- نه فقط خطا نبوده و نيست، بلكه يكي از افتخارآميزترين ويژگي حزب الله است و به وضوح نشان مي دهد، حزب الله فقط در بستر اسلام و انقلاب و خط امام و رهبري حركت مي كند. هرجا از حق و اصول نشانه اي ديد به حمايت از آن برمي خيزد و چنانچه شخصيت و يا گروهي كه مورد حمايتش بود، پاي از بستر اصلي بيرون بگذارد و يا از برخي آموزه هاي انقلابي فاصله بگيرد، بدون كمترين ملاحظه و ترديد، حمايت قبلي خود را پس مي گيرد. به بيان ديگر، حزب الله- بخوانيد توده هاي عظيم و حماسه آفرين مردم- برخلاف برخي از جريانات سياسي و از جمله مدعيان اصلاحات، «گروه گرا» و «قبيله گرا» نيست كه وابستگي ها و منافع شخصي و حزبي خود را بر حركت در بستر انقلاب و تامين منافع مردم ترجيح بدهد. آيا، اين ويژگي حزب الله، افتخارآفرين و تحسين برانگيز نيست؟ از حضرت امير عليه السلام است كه افراد را با حق بسنجيد و نه حق را با افراد. و حزب الله از مولاي خود حضرت اميرالمومنين(ع) و علي زمان پيروي كرده و مي كند. آنچه امروزه به «درد مشترك» دشمنان بيروني و دنباله هاي داخلي آنها تبديل شده، همين ويژگي حزب الله است كه گروه گرا و قبيله گرا نيست.
3- بدون آن كه قصد مقايسه اي در ميان باشد و تنها به عنوان يك مثال و نمونه درس آموز تاريخي بايد پرسيد؛ آيا طلحه و زبير، آن هنگام كه در ركاب رسول خدا(ص) و براي مقابله با دشمنان اسلام شمشير مي زدند و از جان خود مايه مي گذاشتند، قابل تقدير نبودند؟ و آيا مولاي بزرگوار ما حضرت اميرالمومنين عليه السلام از آنان حمايت نمي كرد؟ اما وقتي همين طلحه و زبير كه آن همه مورد حمايت و تقدير بودند پاي از صراط مستقيم بيرون نهادند و پيمان شكسته و به اصحاب شام پيوستند و در آوردگاه فريب جمل به تخاصم و كينه توزي لشگر آراستند، حضرت امير(ع) ابتدا به اندرز و نصيحت آنان پرداخت و عهدي را كه بسته و شكسته بودند يادآور شد اما هنگامي كه اصرار آنها به مقابله را مشاهده فرمود، با آنان به نبرد پرداخت.
اكنون بايد به كساني كه داعيه اسلام و تشيع و پيروي از مولاي متقيان را دارند گفت؛ كدام اقدام حضرت امير عليه السلام را- نستجيربالله- «خطا»! مي دانيد؟! حمايتش از طلحه و زبير يا مقابله حضرت با آنان را؟!
حزب الله افتخار مي كند و اين افتخار را به حساب لطف خداوند تبارك و تعالي و پيروي از ولي امر خود كه در طول پيروي از رسول خدا (ص) و ائمه اطهار عليهم السلام است مي نويسد كه از آقاي هاشمي رفسنجاني در مقابل ملي گراها، سكولارها و شماري از مدعيان اصلاح طلبي دفاع جانانه كرد. و افتخار مي كند در حالي كه از مواضع آقاي خاتمي نگراني هاي جدي داشت، از وي در مقابل هجوم افراطيوني كه در پوشش اصلاح طلبي به مقابله با او آمده و امروزه آشكارا به آمريكا و اروپا و اسرائيل پناه برده اند، حمايت كرد. حزب الله افتخار مي كند از آقاي احمدي نژاد قبل از آن كه متاسفانه حلقه انحرافي به درون كابينه نفوذ كند، در مقابل اصحاب فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 دفاع كرد و با راي بي نظير 25 ميليوني او را به رياست دولت برگزيد.
و اما، حزب الله باز هم افتخار مي كند هر جا مشاهده كرده است، مواضع و عملكرد افراد و شخصيت هايي كه از آنها حمايت كرده بود با خط اصيل انقلاب زاويه گرفته، به همان اندازه و متناسب با آن زاويه به انتقاد از آنان پرداخته است.
حالا بايد از جرياناتي كه اين روزها به حزب الله طعنه مي زنند پرسيد؛ «قبيله گرايي» شما كه ناشي از پشت پا زدن به «درك و شعور» و ترجمان ديگري از جاهليت و ارتجاع قرون وسطايي است، شرم آور و قابل ملامت است يا «حق گرايي» و عدالت جويي حزب الله كه برخاسته از درك عميق و نگاه حق طلبانه آنهاست؟!
4- جرياناتي نظير مدعيان اصلاحات، اصحاب فتنه و حلقه انحرافي آرزو داشتند كه وقتي با بستر اصيل انقلاب -آگاهانه يا ناخودآگاه- فاصله مي گيرند، حاميان قبلي خود و يا حاميان شخصيتي را كه در او نفوذ كرده اند، نيز در پي خويش داشته باشند ولي اين آرزو با هوشياري و بصيرت مثال زدني مردم هرگز برآورده نشده است. به عنوان مثال، دشمنان بيروني درجريان فتنه 88 تمام توان خود را به كارگرفتند و علاوه بر ايجاد ائتلاف ميان منافقين، بهايي ها، ماركسيست ها، نهضتي ها، سلطنت طلب ها و مدعيان اصلاحات، افرادي را كه به حق يا به ناحق داراي سابقه همراهي با نظام بودند، شكار كرده و به ميدان آوردند، اما، از اين ترفند همه جانبه با آن حمايت مالي و سياسي و تداركاتي گسترده، طرفي نبستند. چرا؟! به يقين و بيش از همه و پيش از همه به اين علت كه نگاه مردم به رهبر و مقتدايشان بود و از اين روي با لغزش خواص آلوده و يا بعداً آلوده شده نمي لغزيدند. و اين، براي مديريت بيروني فتنه، آنگونه كه «ريچارد هاس» اعتراف مي كند، فاجعه اي دردناك بود.
و اما، از سوي ديگر و در داخل كشور مدعيان اصلاحات و جريانات گره خورده با آنها در حالي با استناد به مواضع برخاسته از حلقه انحرافي و نفوذ كرده در دولت، زبان به طعنه حزب الله گشوده اند كه مواضع برخاسته از تلاش حلقه انحرافي در بسياري از موارد، دقيقا و بي كم و كاست ادامه همان مواضع و عملكرد مدعيان اصلاحات و اصحاب فتنه است. و اين رشته سر دراز دارد.

حسين شريعتمداري
 


نعش ! (گفت و شنود)

گفت: سايت ضد انقلابي بالاترين نوشته است؛ «رامني» و «اوباما» نامزدهاي رياست جمهوري آمريكا بيش از دوسوم برنامه مناظره تلويزيوني خود را به چگونگي برخورد با جمهوري اسلامي ايران اختصاص داده بودند.
گفتم: خب! منظورش چيه؟
گفت: نوشته است وقتي آنها ايران را بزرگترين دشمن خود مي دانند و چند ساعت درباره ناكامي آمريكا از مقابله با ايران بحث مي كنند، از ما به عنوان گروه هاي اپوزيسيون ايران چه كاري ساخته است؟!
گفتم: راست ميگه حيوونكي.
گفت: بالاترين نوشته است؛ كاش يكي در اين ميان توضيح مي داد كه اپوزيسيون در اين درگيري چه نقشي دارد؟!
گفتم: يارو براي بازي در فيلم به يك كارگردان مراجعه كرد. كارگردان پرسيد؛ چه نقشي را مي تواني بازي كني؟ و يارو كمي فكر كرد و گفت؛ نقش نعش!
 


در كنفرانس خبري

خبرنگار:ماجراي جمشيد بسم الله صحت دارد؟
اژه اي: نه تائيد مي كنم ، نه رد مي كنم !

سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري با خبرنگاران ، تازه ترين موضوعات و اخبارپرونده هاي مهم قضايي را تشريح كرد.
حجت الاسلام والمسلمين «غلامحسين محسني اژه اي» طي نشستي خبري در حاشيه هفتمين همايش دادستان هاي عمومي و انقلاب مراكز استان در مجتمع شهيد بهشتي قوه قضائيه با اشاره به فضاي ايجاد شده در رابطه با ممانعت قوه قضائيه از بازديد رئيس جمهور از زندان اوين و اصرار احمدي نژاد بر اين امر گفت: ما اصلا نبايداين قضيه را خيلي بزرگ، سنگين و به عنوان اختلاف بين قوا مطرح كنيم.
وي در باره مصلحت انديشيده شده از سوي قوه قضائيه در ممانعت رئيس جمهور براي بازديد از زندان اوين نيز اظهار داشت: ما مسائل را بايد در حد خود ببينيم زيرا در اين صورت راحت تر مي شود با موضوع برخورد كرد.
سخنگوي قوه قضائيه در اين رابطه افزود: مصلحت ما هم همين است كه بايد ببينيم قانون اساسي كه ما به آن ملتزم هستيم تفسير مساله را به عهده چه كسي گذاشته است. تفسير اصل 113 يا هر اصل ديگري كه در مورد آن اختلاف نظر وجود داشته باشد با شوراي نگهبان است و شوراي نگهبان هم هر تفسيري از اين اصل ارائه داد همه به آن ملتزم هستيم.
محسني اژه اي تاكيد كرد كه شوراي نگهبان اصل 113 قانون اساسي را تفسير كرده است و طبعا همه به آن ملتزم هستيم.
در ادامه اين نشست، خبرنگاري به صحبت هاي رئيس سازمان بازرسي كل كشور مبني بر اينكه 90 درصد گراني هاي اخير مربوط به سوء مديريت ها و 10 درصد بقيه هم مربوط به اخلالگران است، اشاره كرد و از سخنگوي قوه قضائيه توضيح خواست كه وي در اين زمينه گفت: نسبت به درصد، اطلاعات ريزي ندارم كه بگويم چند درصد مربوط به اخلال و چند درصد مربوط به عوامل ديگر است. قبلا عرض كردم كه آنچه مسلم است يك عامل در اين زمينه دخيل نيست بلكه عوامل متعددي وجود دارد كه يك عامل آن، اخلال است.
محسني اژه اي ادامه داد: آن زمان هم عرض كردم كه در بخش مربوط به اخلال، قوه قضاييه حتما برخورد مي كند و چنانچه سازمان هاي اطلاعاتي و امنيتي بتوانند عوامل اخلالگر را معرفي كنند و يا خود دادستان ها با دستوراتي كه به ضابطينشان مي دهند، كشف جرم كنند حتما با آنها برخورد مي شود و برخورد با آن هم طبق قانون با مجازات بسيار سنگين پيش بيني شده است.
كيفرخواست براي اخلالگران بازار ارز
وي افزود: تعدادي در اين زمينه دستگير شدند ولي اينها متفاوت هستند. همه آنها اخلالگر به معناي اينكه قصد ضربه زدن به نظام را داشته باشند، نيستند. بعضي ها ممكن است اخلال كرده باشند اما در اين حد نباشند. پرونده اين افراد در حال بررسي است و هنوز كيفرخواست در مورد هيچ كدام صادر نشده است اما آن طوري كه از دادستان تهران سوال مي كردم نسبت به بعضي از اين افراد مهم انشاءالله به زودي كيفرخواست صادر خواهد شد ولي تا الان هنوز كيفرخواستي در اين خصوص صادر نشده است.
محسني اژه اي گفت: نسبت به درصد ارائه شده هم من نمي توانم تاييد يا رد كنم اما مسلما همه اين فشاري كه الان وجود دارد و اين گراني و مشكلاتي كه در بازار وجود دارد، يك علت ندارد و علت هاي مختلفي دارد كه يكي از علت هاي آن اخلال است.
وي در مورد محورهاي هفتمين همايش دادستان هاي عمومي و انقلاب مراكز استان نيز خاطرنشان كرد: اين نشست از جمله نشست هاي فصلي بين دادستان هاي مراكز استان هاست و فقط در تهران هم برگزار نمي شود كه مسائل مختلفي مورد بحث قرار مي گيرد.
سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه به اظهارات اخير معاون اول رئيس جمهور در خصوص دستگيري فردي به نام جمشيد بسم الله و تاثيرگذاري وي در اخلالگري هاي بازار ارز و اقدام دستگاه قضايي در اين راستا اشاره مي كرد، گفت: با توجه به اسمي كه برده شد، اين موضوع را نه مي توانم تائيد و نه مي توانم رد كنم اما بدانيد كه مسائل امروز ارزي به يك علت بستگي ندارد و اين گونه نيست كه يك فردبتواند قيمت ها را بالا و پايين ببرد.
خبرنگار ديگري از سخنگوي دستگاه قضايي سوال كرد كه به چه دليل نامه دوم رئيس قوه قضائيه رسانه اي شد؟ كه وي پاسخ داد: نخست اينكه رئيس جمهور اعتراض داشتند نسبت به اينكه چرا رئيس قوه قضاييه نامه را محرمانه زده است و همچنين بخشي از نامه پاسخ هاي حقوقي داشت كه ما براي تنوير افكار عمومي پاسخ داديم.
سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ به اين سوال كه آيا قوه قضائيه مي تواند در خصوص گراني هاي اخير ورود پيدا كند؟ گفت: اگر در جايي احساس شود با توجه به شرايط بازار، كساني به دنبال ضربه زدن باشند و اينكه افرادي اجناس مورد نياز مردم را احتكار مي كنند و تعزيرات به هر دليل نتواند برخورد كند، قوه قضائيه حتما وارد مي شود.
پرونده مهدي هاشمي
در مرحله تحقيقات مقدماتي
دادستان كل كشور در خصوص آخرين وضعيت پرونده مهدي هاشمي و در پاسخ به اين سوال كه آيا وي در اختيار قوه قضائيه است يا نيروهاي امنيتي؟ اظهار داشت: وي در اختيار سازمان زندان ها و قوه قضائيه قرار دارد و زير نظر بازپرس از وي تحقيق مي شود. اين پرونده در مرحله تحقيقات است و هنوز كيفرخواست صادر نشده است.
خبرنگار ديگري با اشاره به مطلبي منتشر شده در برخي از سايت ها مبني بر اينكه از ابتداي سال جاري حدود 800 پرونده مفاسد اقتصادي تشكيل شده، از سخنگوي دستگاه قضايي صحت اين موضوع را سوال كرد كه وي پاسخ داد: پرونده به طور طبيعي ممكن است تشكيل شود. برخي ارقام پرونده ها را به طور كلي مطرح مي كنند و برخي در خصوص موردي خاص آماري را بيان مي كنند.
به گزارش ايسنا، خبرنگار ديگري در خصوص اقدامات شوراي پول و اعتبار از دادستان كل كشور سوال كرد كه محسني اژ ه اي پاسخ داد: بانك مركزي به طور طبيعي بايد هر چند وقت يك بار نسبت به ضوابط خود بازنگري داشته باشد كه احيانا مصوبه مورد نظر داراي ضعف بوده يا خير اما پس از بر ملا شدن فساد بانكي در سال 90، بانك مركزي اقداماتي را انجام داد؛ نخست اينكه در مورد LCهاي داخلي بازنگري صورت گرفت، همچنين در مورد اخذ وثيقه هاي مناسب بانكي دستوراتي داده شد. افزايش نظارت نيز از ديگر اقدامات در اين راستا بود كه آنها بازرسي هاي خود را انجام دادند و بر اساس همين بازرسي ها، مجوز يك بانك لغو شد و يك بانك ديگر وجود دارد كه براي آن حكم صادر شده ولي به دليل اينكه هنوز فرصت تجديدنظر وجود دارد نام بانك مذكور را نمي برم .

 


درخواست شركت داچ شل براي معافيت از تحريم ايران

يك خبرگزاري غربي در گزارشي اعلام كرد كه شركت هلندي- انگليسي شل براي پرداخت بدهي 4/1ميليارد دلاري خود به ايران در پي يافتن راهي براي دور زدن تحريم هاست.
خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: منابع آگاه گفتند، شركت رويال داچ شل، يكي از بزرگترين شركت هاي نفتي جهان به دنبال دور زدن تحريم ها عليه ايران است تا بتواند از طريق صادرات غلات و در قالب معاملات تهاتري با ايران توسط شركت آمريكايي كارگيل، بدهي 4/1ميليارد دلاري خود به اين كشو را تسويه كند.
براساس اين گزارش، شل قصد دارد بدهي خود را كه به دليل ديركرد، هر روز سود آن افزايش مي يابد به ايران بپردازد، اما به دليل تحريم هاي اتحاديه اروپا قادر نيست از طرق معمول حساب خود را با شركت ملي نفت ايران تسويه كند.
رويترز افزود، اين شركت اميدوار است بتواند اجازه مقامات آمريكايي، انگليسي و آلماني را براي تسويه بدهي خود در قالب صادرات غلات به تهران كسب كند. مقامات اين كشورها براي موافقت با صدور كالاهاي مرتبط با اهداف بشر دوستانه به ايران تحت فشار قرار دارند.
يك منبع آگاه در اين باره اظهار داشت: «شل مي خواهد بدهي خود به شركت ملي نفت ايران را بپردازد. آنها تمايل دارند روابط دوستانه شان را براي روزهايي كه تحريم ها برداشته خواهد شد، حفظ كنند.»
يك منبع ديگر در گفت وگو با رويترز افزود: «مبادلات تهاتري تنها راه پيش روي شل است... آنها در حال بررسي چندين گزينه هستند. اصلي ترين گزينه شركت كارگيل است.»
مقامات شركت شل و شركت كارگيل حاضر به اظهارنظر در اين زمينه نشده اند.
به گزارش فارس، يك منبع مطلع در اين باره گفت: «آنها قصد دارند به اين پيشنهاد نه بگويند، زيرا كل اين ايده (تحريم) به منظور كاهش درآمدهاي نفتي ايران مطرح شده، اما تحريم ها اكنون با اين واقعيت درهم آميخته كه اين موضوع مربوط به صادرات مواد غذايي است.»
وزارت امور خارجه آمريكا از هرگونه اظهارنظري در اين باره خودداري كرد. سخنگوي وزارت خزانه داري انگليس نيز گفت، نمي تواند درباره موارد خاص اظهارنظر كند، اما وي افزود:«دولت انگليس به طور كامل از رژيم سرسختانه تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران حمايت مي كند.» وزير امور اقتصادي آلمان نيز از هرگونه اظهارنظر در اين خصوص خودداري كرد.
بر اساس اين گزارش مارك دوبوويتز، رئيس بنياد آمريكايي موسوم به دفاع از دموكراسي كه البته طرفدار وضع تحريم هاي سرسختانه عليه ايران است، اظهار داشت: «مبادله اي كه براي مستثني شدن از تحريم هاي بانكي، بيمه اي، حمل ونقل و ممنوعيت معامله با شركت ملي نفت ايران به موافقت سه كشور نياز دارد، مبادله بسيار پيچيده اي است... آنها نگران اين مسئله هستند كه اين مورد به رويه اي براي ساير شركت هايي كه به ايران بدهي دارند تبديل شود.»
گفتني است، محموله غلات مورد نظر داچ شل به ارزش 4/1ميليارد دلار 80 درصد نياز ساليانه ايران به واردات گندم را برطرف مي سازد. غلات صادراتي به ايران مي تواند شامل گندم، ذرت و جو باشد كه با محاسبه هزينه حمل و نقل، قيمت هر تن آن حدود 300 دلار خواهد بود. در صورت انجام اين مبادله، ايران موقتاً از پرداخت ميليون ها دلار براي خريد گندم از بازار آزاد بي نياز خواهد شد.
فشار آمريكا به هند
معاون وزير خارجه آمريكا مدعي شد كه هدف استراتژيك دهلي نو در آينده كاهش واردات نفت از ايران است.
به گزارش هندوستان تايمز، آمريكا معتقد است كه دولت هند يك استراتژي بلندمدت منعطف در زمينه كاهش واردات نفت از ايران اتخاذ كرده است و دو كشور در حال تدوين يك هدف استراتژيك مشترك در اين زمينه هستند.
«ويليام برنز» معاون وزير خارجه آمريكا در اين باره گفت: من فكر مي كنم كه بايد هند را درباره خطر ايران مسلح به سلاح هسته اي بيشتر متقاعد كنيم.
وي مدعي شد: هند طي سال گذشته گام هاي مؤثري براي متنوع كردن منبع تامين نفت و انرژي خود برداشته است كه بخشي از استراتژي درازمدت آن است و بخشي از آن كاهش وابستگي به خريد نفت از ايران است.
مقامات دهلي نو تاكنون درباره اظهارات ويليام برنز واكنشي نشان نداده اند.
 


فارين پاليسي:

ايران با تهديد و فشار هيچ امتيازي نخواهد داد

يك نشريه آمريكايي در گزارشي تحليلي با اشاره به تهديدها و تحريم هاي غرب عليه ايران هشدار داد كه غرب حتي اگر با اعمال فشار از ايران امتياز هم بگيرد، در بلندمدت قادر به حفظ اين امتيازات نخواهد بود.
«فارين پاليسي» در اين تحليل كه به قلم «استفان والت» نوشته شده، آورده است: با توجه به سياست هاي كنوني ايالات متحده در قبال ايران، تنها دو راه براي حل مسئله هسته اي ايران وجود دارد.
بنابراين گزارش، راه اول همان چيزي است كه امروز ايالات متحده در پيش گرفته است و عبارت است از تشديد فشارهاي اقتصادي بر ايران با هدف ايجاد بحران اقتصادي در اين كشور.
در اين سناريو چنين تصور مي شود كه ايران نيز تحت فشار اقتصادي همان كاري را مي كند كه معمر قذافي، حاكم سابق ليبي در 2003 انجام داد و علايق خود به انرژي هسته اي را كنار گذاشت. اما آنچه براي ايالات متحده تأسف برانگيز است، آن است كه ايران متوجه سرنوشت قذافي شده است و امكان ندارد كه بخواهد به همان طريق تسليم شود.
به گزارش فارس، دومين راه از منظر اين نظريه پرداز مسائل بين المللي، حمله نظامي ايالات متحده به ايران و از بين بردن حداكثر تأسيسات هسته اي ممكن است. سپس ايالات متحده بايد ايران را قانع كند كه قادر است باز هم عمليات نظامي را عليه اين كشور تكرار كند.
والت در ادامه با فرض اينكه جامعه اطلاعاتي ايالات متحده و بريتانيا متوجه اين نشده باشند كه ايران برنامه اي براي توليد سلاح هسته اي ندارد- كه البته شده اند- اين سؤال را مطرح كرده كه حتي اگر يكي از اين دو راه به نتيجه برسد، آيا اين نتيجه، نتيجه خوبي خواهد بود؟
والت بر اين باور است كه اگر هر كدام از اين دو روش بتواند ايران را از هسته اي شدن بازدارد، ايران شاهد رشد ملي گرايي خواهد بود و اين امر به تقويت موضع كساني مي انجامد كه مي خواهند ايران داراي قابليت توليد سلاح هسته اي باشد. اين نيروها اين سؤال را مطرح مي كنند كه چرا هند و پاكستان حق دارند سلاح هسته اي داشته باشند اما ايران فاقد چنين حقي است؟ اين سؤال را نيز مطرح مي كنند كه چرا ساير امضاكنندگان «ان پي تي» داراي حق غني سازي اورانيوم هستند اما ايران نيست؟ آنان به جهان و شهروندان خود يادآوري مي كنند كه ژاپن داراي مقادير فراواني پلوتونيوم است و با تصاحب بمب اتمي تنها چند ماه فاصله دارد. و همچنين سؤال خواهند كرد كه چرا اسرائيل تحت حمايت بي قيد و شرط ايالات متحده است در حالي كه عضو ان پي تي نيست و داراي زرادخانه سلاح هاي هسته اي است؟
به اين ترتيب، ايرانيان به شدت تمايل مي يابند تا به محض اينكه بتوانند، هرگونه توافقي را با ايالات متحده كنار بگذارند. به عبارت ديگر، آنچه با زور به دست آيد تنها تا زماني باقي مي ماند كه همان سطح از زور وجود داشته باشد. در بهترين حالت، چنين شرايطي تنها تا زماني باقي مي ماند كه موازنه قوا به نفع غرب است.
هر ميزان چنين توافقي يك جانبه تر باشد، ترك آن از سوي ايران محتمل تر است و تندروهاي آمريكايي و اسرائيلي نيز بيشتر منتظر ديدن يك لغزش از سوي ايران خواهند بود. چه راهي بهتر از اين براي اينكه روابط دو طرف هرگز بهتر نشود؟ به عكس، يك توافق هسته اي كه به هر دو طرف امتيازاتي بدهد باعث خواهد شد تا هر دو طرف به آن پايبند بمانند و اين مسئله باعث خاموش شدن صداي نيروهاي تندرو خواهد شد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ رژيم آمريكا و فرزند نامشروعش اسرائيل غاصب در قرن حاضر بزرگ ترين تهديد براي امنيت و ثبات جهاني است و سازمانهاي بين المللي و جنبش نم و ساير سازمانهاي حقوق بشر بايد فكري براي ريشه كن كردن اين ابرتروريست بين المللي بنمايند تا هر روز شاهد اين همه ويراني و تباهي در دنيا نباشيم. آمريكا خوي تجاوزگري خود را در هيروشيما و ناكازاكي، عراق، افغانستان، گوانتانامو، ابوغريب، غزه، ليبي، سوريه، اشغال پاناما و... در ديد جهانيان قرار داده و مشروعيت خود را از دست داده است.
مراد بختياري
¤ چرا هرگاه وزيري به مجلس كشيده مي شود وضع بازار به هم مي ريزد؟ مردم دارند له مي شوند. چرا براي زنداني شدن يك روزنامه نگار و مشاور، مردم تاوان تورم و گراني و رها شدن بازار از دست مسئولين را بدهند؟ چرا كيهان كوتاه مي آيد؟
سليمي
¤ ما به مسئولين رأي مي دهيم تا مشكلات و گرفتاري هاي مردم را، معيشت مردم را، برخورد با مفسدين اقتصادي، اجتماعي و سياسي را ... در دستور كار خود قرار دهند نه بر اساس اميال و آرزوها و خواسته هاي نفس گام بردارند. ما با ولايت زنده ايم و تا زنده ايم رزمنده ايم و با هيچ كس عقد اخوت نبسته ايم.
نادري
¤ با توجه به اذعان مسئولين مبني بر بروز مشكلات كاهش جمعيت در آينده شايسته است اقدام عملي را از ابتدا از خود شروع كنند و با نظارت و كنترل اقلام مانع سوءاستفاده خناسان شوند. يك قوطي شير خشك كه تا چندي قبل 6500 تومان بود به 12 هزار تومان رسيد...
9082---0938
¤ از صدا و سيما و رسانه هاي جمعي درخواست مي شود نسبت به ترويج فرهنگ و آداب اسلامي و فرهنگ شهر و روستانشيني و به ويژه فرهنگ آپارتمان نشيني، نحوه مجالست با همسايگان و... مبادرت ورزند متأسفانه آژير و بوق هاي نيمه شب، عروسي هاي 12 شب به بعد، پياده و سوار شدن از خودروها در شبها و يا عصر پس از صرف نهار و موقع استراحت مردم، مريضي برخي و داشتن كودك و... اصلا مورد توجه برخي ها قرار نمي گيرد و گويا كسي هم نيست كه مانع حركات ناپسند و سر و صداها باشد.
9915---0914
¤ در احداث كانال داريون در شمال روستاي تبتي از توابع شوشتر چون از خاك مرغوب استفاده نشده رطوبت بيرون زده و باعث نگراني ساكنين روستا شده است. قبل از اينكه اتفاقي روي بدهد لازم است پيش گيري بشود.
2148---0937
¤ مسكن مهر سرون آباد پاكدشت قرار بود در پايان سال 90 تحويل اعضا بشود ولي تا امروز به تعويق افتاده و هيچ خبري از تحويل واحدها نيست. در ضمن هيچ قراردادي هم با اعضا منعقد نمي كنند. بنويسيد اين بلاتكليفي و سردرگمي چرا و تا چه زماني ادامه دارد؟
محمدي
¤ به آقاي احمدي نژاد بفرماييد در اين شرايط حساس و دعوت رهبري بر وحدت مسئولان و دوري از التهاب آفريني و نيز در وضعيت فشار كمرشكن اقتصادي چرا به جاي حل مشكلات مردم به دنبال بازي هاي سياسي هستيد انتظار مردم حل سريع وضعيت تورم و گراني و صعود هر روزه قيمت هاست نه دعوا و بازي هاي سياسي.
بوربور
¤ به وزير محترم بهداشت پيشنهاد مي كنم به جاي برگزاري بازآموزي كه هيچ بار علمي ندارد و بيشتر به مجلس ديد و بازديد شبيه است، براي به روز شدن پزشكان هر ساله از وزير تا پايين ترين رده امتحان بورد تخصصي و فوق تخصصي به عمل آيد و مقالات همايش ها به ايميل پزشكان ارسال شود.
4061---0917
¤ در تاريخ 26/3/91 در آزمون استانداري قم شركت نمودم ولي با گذشت بيش از 4 ماه هنوز جواب آزمون اعلام نشده است. چرا چند هزار نفر را براي اعلام نتايج منتظر نگه مي دارند؟ وقتي در ديدار مديران و كاركنان دولت به عنوان سخنران شركت مي كنند از آنها درخواست مي كنند كه پاسخ ارباب رجوع را به موقع بدهند و كاغذبازي نكنند ولي خود خلاف گفته خود را عمل مي كنند چرا؟!
6268---0912
¤ شايسته است مسئولين محترم به جاي وقت گذاشتن براي نامه نگاري و ايجاد تنش در جامعه فكري براي حل مشكل گراني افسارگسيخته كه مردم را رنج مي دهد بكنند.
0292---0914
¤ برنامه افشاگرانه در خصوص فرقه ضاله بهائيت درست هم زمان با زمان پخش برنامه ورزش 90 از شبكه ديگر سيما پخش شد. بايد تدبيري انديشيده شود كه در چنين مواقعي اين هم زماني ها زحمت تهيه كنندگان برنامه ها را از بين نبرد.
2796---0935
¤ شهرستان نطنز در فاصله 120 كيلومتري اصفهان داراي دو دانشگاه آزاد اسلامي و پيام نور مي باشد. با توجه به تردد هر روزه تعداد زيادي دانشجو و مردم عادي از اصفهان به اين شهر و بالعكس از مسئولين اداره راه و ترابري استان درخواست داريم به منظور رعايت حال مسافرين تعداد اتوبوس هاي بين شهري اين مسير را افزايش بدهند.
شفيعي
¤ مدتي پيش در سايت كارآسا براي شركت در آزمون استخدامي شركت نفت لاوان اقدام به ثبت نام و پرداخت مبلغ 30 هزار تومان كردم اما چند روز بعد كه براي دريافت كارت شركت در آزمون مراجعه نمودم گفتند رشته تحصيلي شما با شرايط آزمون مطابقت ندارد. وقتي همان زمان ثبت نام چنين مطلبي گفته نمي شود شايد دليل آن اين است كه نمي خواهند از 30 هزار تومان بگذرند. بنويسيد اين نوع كسب درآمد حرام و غير شرعي است.
يك شهروند
¤ از استانداري تهران درخواست مي شود نسبت به جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز در ورامين اقدام نمايند. متأسفانه در كوچه هاي 6 متري با مجوز شهرداري اقدام به اخذ جواز 3 طبقه نشده و سپس 5 طبقه مي سازند و برخوردي نيز با آنها صورت نمي گيرد. جريمه ناچيز و همين امر تراكم جمعيتي را در محله هاي باريك و تنگ دوچندان نموده است.
بوربور از ورامين
پاسخ روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران
در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 20322 مورخ 12/7/91 صفحه 9 آن نشريه تحت عنوان«قطعي تلفن مركز مخابرات پيروزي» به آگاهي مي رساند:
به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، قطعي برخي از خطوط تلفن محدوده مركز مخابرات پيروزي بدليل آسيب ديدگي كابل هاي مخابرات در اتوبان در حال احداث امام علي(ع) مي باشد. لازم به ذكر است به موازات ترميم و رفع خرابي خطوط آسيب ديده طرح تغيير مسير كابل با اخذ مجوز از شهرداري در حال اجرا است و به محض اتمام عمليات توسعه، كابل برگردان از كابل قديم به جديد انجام و تلفن مشتركين داير مي شود.
لازم به ذكر است به علت آنكه مشترك گرامي نام و نشاني و يا شماره تلفن دقيق خود را اعلام نكرده است امكان بررسي دقيق ميسر نمي باشد.
پاسخ شركت ايرانسل
در پاسخ به مطلب مندرج در خصوص «عدم آنتن دهي ايرانسل در محدوه شهرك شهيد بهشتي»، در روزنامه كيهان، مورخ 12/7/91، صفحه 9 به آگاهي مي رساند: عمليات نصب 2 ايستگاه آنتن ايرانسل در اين محدوده در حال انجام است كه به محض تكميل عمليات نصب و راه اندازي اين سايت ها، مشكل آنتن دهي مشتركين محترم در اين محدوده رفع خواهد شد.
 


گاردين: آمريكا و انگليس در سوريه شكست سختي خورده اند (خبر ويژه)

«سياست آمريكا و انگلستان و عربستان در سوريه شكست سنگيني خورده است و غرب بايد به راه حل سياسي با حضور ايران و روسيه بازگردد.»
روزنامه گاردين با تحليل اوضاع سوريه نوشت: تنها راه حل بحران در سوريه، راه حل سياسي است كه ايران و روسيه هم در آن مشاركت داشته باشند و جنگ متوقف شود. ديپلماسي غرب در قبال اين بحران فاجعه بار بوده است. بان كي مون خواستار آتش بس و تحريم تسليحاتي گروه هاي درگير شده، چيزي كه چالشي ديگر در برابر سياست سردرگم غرب است.آمريكا و انگليس و فرانسه و متحدان آنها (عربستان، تركيه و قطر) بايد اين واقعيت را بپذيرند كه قرار نيست هيچ طرفي از طرف هاي درگير در ناآرامي هاي سوريه، پيروز ميدان معرفي شود. درخواست تركيه براي مداخله نظامي غرب هم چاره اين بحران نيست. اكنون وقت آن است كه قدرت هاي غربي و كشورهاي عرب تامين كننده سلاح از شورشيان بخواهند اگر بشار اسد آتش بس اعلام كرد، آنها هم چنين كنند.
گاردين مي افزايد: «غرب بايد بپذيرد و به ياد داشته باشد كه تلاش براي تغيير رژيم در سوريه هرگز به حقيقت نخواهد پيوست. اين جنگ،نيابتي است كه در آن عربستان و غرب مقابل ايران و روسيه و چين و متحدان آنها قرار گرفته اند. روسيه و چين به شدت به اهداف غرب بد گمانند. آنها مصرانه مي گويند كه آنها هيچوقت به سازمان ملل چراغ سبز نشان ندادند كه از حمله نظامي غرب به ليبي حمايت كند. آنها اعلام كردند كه مثل سال گذشته فريب نخواهند خورد. غرب با حمله به عراق هم چندان كاري از پيش نبرد جز آن كه باعث بدبيني بيشتر نسبت به غرب شد. ليبي هم كه امروز صحنه تاخت و تاز جنگجويان شبه نظامي و جهادگران است و جايي است كه سفير آمريكا را در آنجا كشته اند از اين رو نمي توان نسخه غرب براي ليبي را اينجا در سوريه هم پيچيد.»
گاردين با تأكيد بر اينكه بي ثباتي در سوريه به نفع غرب نيست و بايد از ايران و روسيه كمك گرفت، نوشت: راه حل سياسي تنها راه حل است اما به شرطي كه آمريكا و انگلستان و عربستان از موضع فعلي خود دست بردارند. ماندگاري بشار اسد به مذاق آنها خوش نمي آيد اما بايد پذيرفت كه سياست فعلي آمريكا و انگليس در سوريه شكست سنگيني خورده است. سياست هاي فعلي فقط هياهو و آب در هاون كوبيدن است.

 


آمريكا نگران است تحريم ها به انفجار قيمت نفت بينجامد (خبر ويژه)

دولت اوباما براي تحريم نفت ايران با چالش ها و دشواري هايي روبرو است.
خبرگزاري رويتر در اين باره نوشت: اوباما بايد تصميم مهمي بگيرد. چالش پيش روي او اين است كه بايد بين اعمال فشار بر ايران و ممانعت از افزايش غيرقابل كنترل قيمت نفت توازن ايجاد كند. آمريكا زماني مي تواند معافيت هاي شش ماهه تحريم هاي واشنگتن را تمديد كند كه مطمئن شود چين، كره جنوبي، هند و كشورهاي ديگر از خريد نفت از ايران خودكفا شده اند. احتمال دارد اقدام سخت گيرانه براي قطع مناسبات برخي كشورها با صنعت نفت ايران، قيمت سوخت را به طور قابل توجهي افزايش دهد و اين افزايش قيمت در نهايت به سود ايران و به ضرر متحدان آمريكا تمام خواهد شد. از سويي ديگر، اتخاذ موضع نرم نيز انتقاد كنگره و اسرائيل را برخواهد انگيخت. ماه دسامبر (آذر) ضرب الاجل تعيين استثناهاي جديد (واردات نفت ايران، براي كشورهايي نظير چين و هند و كره جنوبي است.
ترور هوسر، يكي از شركاي «گروه راديوم» شركت هاي مشاوره اي اقتصاد و سياست مستقر در نيويورك مي گويد دولت ايالات متحده بايد كاهش سطح واردات نفت ازايران را با دقت و احتياط و با توجه به ميزان تأثير آن بر نوسان قيمت ها مورد بررسي قرار دهد، زيرا افزايش قيمت نفت به سود ايران تمام خواهد شد و به متحدان واشنگتن لطمه وارد مي كند و در نهايت تأثير منفي بر اقتصاد جهاني خواهد داشت.
هوسر كه يكي از مشاوران پيشين وزارت امور خارجه آمريكاست مي گويد«اگر فشارها بيش از حد افزايش پيدا كنند و قيمت نفت بالا برود، مؤثر بودن تحريم ها تحت الشعاع قرار مي گيرد و حمايت كشورهاي ديگر از تحريم ها كاهش پيدا خواهد كرد.»
به گزارش رويتر، وي ميزان موفقيت واشنگتن براي افزايش فشار تحريم ها و نيز توانايي آمريكا براي ثابت نگهداشتن نسبي قيمت بازارهاي نفت را مورد ترديد قرار مي دهد.
رويتر اضافه كرد: دولت ايالات متحده به احتمال بسيار براي تمديد استثناي چين با انتقادها و فشارهاي سياسي بسيار جدي روبرو خواهد شد. چين رسماً با تحريم هاي ايالات متحده (عليه ايران) مخالفت كرده است، اما پكن پس از كاهش سطح صادرات (نفت از ايران) در نيمه اول سال جاري در ماه ژوئن، يك بار مشمول استثناي قانون تحريم ها شد.
با وجودي كه سطح واردات نفت چين از ايران در ماه ژوئن به بالاترين سطح يازده ماه گذشته رسيد، نرخ واردات اين كشور در ماه ژوئيه و اوت به 25درصد كمتر از ميزان واردات دوره مشابهي در سال 2011 كاهش يافت. نرخ واردات چين از ايران در نيمه اول سال در مقايسه با سال گذشته ميلادي، بيست درصد كاهش يافته بود.
يكي از مشاوران ارشد كنگره، به شرط افشا نشدن نامش به خبرگزاري رويترز گفته است «داستان چين خيلي متفاوت است و نگراني ما اين است كه دولت (آمريكا) به چين چراغ سبز نشان دهد تا از رويارويي با بزرگترين وام دهنده به آمريكا خودداري كند.» تحليلگران معتقدند احتمال دارد آمريكا در زمينه تحريم واردات نفت ايران، براي چين استثنا قائل شود. كولگان، استاد دانشگاه آمريكايي معتقد است اگر واشنگتن و پكن وارد يك جنگ بازرگاني شوند، پيامدهاي تجاري چنين اقدامي مبهم، اما به احتمال زياد بسيار بد خواهند بود.»
 


آمريكا زمان صدام ميزبان مهندسان هسته اي عراق بود (خبر ويژه)

انديشمند و پژوهشگر سرشناس آمريكايي با انتقاد از سياست هاي دولت آمريكا در تعامل با موضوع هسته اي ايران، اظهار داشت: ايران به هيچ وجه خطر هسته اي به شمار نمي آيد؛ بلكه آمريكا و رژيم صهيونيستي تهديد واقعي براي جهان هستند.
به گزارش شبكه العالم، «نوام چامسكي» در دانشگاه آمريكايي قاهره به بررسي رفتار آمريكا در تعامل با تغييرات خاورميانه در تاريخ معاصر پرداخت و با اشاره به حمايت آن كشور از رژيم بعثي صدام در جنگ تحميلي عليه ايران گفت: اين حمايت ها به حدي بود كه حتي مهندسان هسته اي عراقي نيز به آمريكا دعوت شدند.
چامسكي با اشاره به حمايت غرب از رژيم هاي ديكتاتوري در كشورهاي جهان سوم اظهار داشت: آمريكا فقط از دمكراسي هايي كه در راستاي منافع خودش باشند حمايت مي كند.
اين منتقد آمريكايي همچنين به خطر رژيم صهيونيستي (براي صلح و امنيت جهاني) اشاره كرد و گفت، سرلشكر بتلر رئيس سابق اداره تحقيقات استراتژيك اذعان كرده است، براساس نظرسنجي هاي انجام شده در اروپا رژيم صهيونيستي از خطرناك ترين رژيم هاست.
چامسكي خاطرنشان كرد، در صورتي كه پرونده رژيم صهيونيستي و آمريكا را بررسي كنيم، آن را مملو از اقدامات سركوبگرانه خواهيم يافت. اما اين دو همچنان به دنبال حمله به كشورهاي ديگر و دخالت در امور داخلي آنها و روابط بين المللي شان هستند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14