(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7  آبان  1391 - شماره 20343

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نوزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها امروز افتتاح مي شود
با حضور در منطقه يكم دريايي ارتش
رئيس جمهور از ناوشكن جماران بازديد كرد
در مكتب امام
ديدارهاي دوجانبه هيئت پارلماني ايران
در اجلاس بين المجالس جهان
علي لاريجاني در توضيح مواضع خود در فتنه 88:
برخورد امنيتي با پديده هاي اجتماعي را درست نمي دانم
معرفي علي (ع) از زبان علي
تشييع پيكر 7 خلبان شهيد
با حضور رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب و فرماندهان نظامي
استقبال علماي لبناني از پيام وحدت آفرين رهبر معظم انقلاب
با فشار لابي صهيونيست صورت گرفت
ابهام در سفر هيئت پارلماني اتحاديه اروپا به ايران
رهبران بومي كانادا پس از سفر به ايران:
رسانه هاي غربي دروغ مي گويند ايران حقوق بشر را رعايت مي كند
ديدار 3 تن از اعضاي جبهه پيروان با آيت الله مهدوي كني


نوزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها امروز افتتاح مي شود

نوزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها از امروز در محل مصلاي بزرگ امام خميني(ره) آغاز به كار مي كند.
به گزارش فارس، نوزدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها از امروز به مدت يك هفته در محل مصلاي بزرگ امام خميني(ره) با حضور سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از مسئولان افتتاح مي شود.
نمايشگاه امسال با رشد چشمگير تعداد غرفه ها در قالب 830 غرفه در محل شبستان و نيم طبقه اول مصلي با حضور مطبوعات، خبرگزاري ها و نشريات محلي برگزار مي شود.
همچنين در نمايشگاه امسال از مجموع 31 استان كشور حضور خواهند داشت و هر استان به نمايندگي 50 نشريه محلي خود غرفه دارند كه در مجموع 2 هزار و 380 نشريه استاني در نمايشگاه امسال حضور دارند.
شعار نوزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها «رسانه، كلام صادقانه و نگاه منصفانه» است و همچنين در نمايشگاه امسال برنامه هاي جنبي مختلفي از جمله برگزاري نشست هاي تخصصي، رونمايي از كتب مختلف حوزه رسانه و ... اجرا خواهد شد.
رونمايي از اطلس فراواني مطبوعات در كشور، راه اندازي موزه مطبوعات، رونمايي از 10 تنديس روزنامه نگاران تاريخ كشور از دوران مشروطه تاكنون و ... از جمله برنامه هاي نمايشگاه امسال است.

 


با حضور در منطقه يكم دريايي ارتش

رئيس جمهور از ناوشكن جماران بازديد كرد

رييس جمهور با سفر به استان هرمزگان و حضور در مجتمع راهبردي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در منطقه يكم دريايي، از ناوشكن جماران بازديد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد رييس جمهوري ايران عصر ديروز در جريان سفر به استان هرمزگان در بدو ورود به منطقه يكم دريايي در مقابل يادمان، شهداي نيروي دريايي حضور يافت و به مقام شامخ شهدا و امام راحل اداي احترام كرد.
رييس جمهور سپس از يگان مستقر در منطقه يكم سان ديد و پس از آن در ناوشكن جماران حضور يافت و از بخش هاي مختلف آن بازديد كرد.
رييس شورايعالي امنيت ملي سپس از اتاق كنترل منطقه يكم دريايي ارتش بازديد كرد.
رييس جمهور همچنين نماز جماعت مغرب و عشاء را بر عرشه ناوشكن جماران اقامه كرد.
احمدي نژاد در اين بازديد با توضيحات فرماندهان نيروي دريايي ارتش، در جريان آخرين دستاوردها و تجهيزات نيروي دريايي و چگونگي انجام مأموريت ها توسط اين نيرو قرار گرفت.
تجليل احمدي نژاد
از 15 فرمانده و متخصص نيروي دريايي ارتش
رييس جمهور از فرمانده نيروي دريايي ارتش با اهداء نشان دولتي مديريت و لياقت و از 14 نفر از فرماندهان و دست اندركاران طراحي و ساخت تسليحات و تجهيزات پيچيده نظامي با اهداء لوح زرين سپاس، تجليل كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ايران، احمدي نژاد شامگاه ديروز در مراسم تجليل از دست اندركاران ساخت ناوشكن جماران و كاركنان اعزامي به درياهاي آزاد و آب هاي بين المللي از امير دريادار حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش به خاطر 38 سال خدمت در مناطق مختلف نيروي دريايي ارتش، اجراي موفق پروژه هاي پدافند غيرعامل در مناطق و پايگاه هاي ناوگان جنوب، ساخت ناوهاي موشك انداز كلاس پيكان در راستاي ارتقاء توان بازدارندگي، ساخت ناوشكن هاي جمهوري اسلامي ايران سهند و ولايت در ناوگان شمال و جنوب، ساخت زيردريايي هاي كلاس غدير و السابحات در كارخانجات منطقه يكم نزاجا، استقرار دو فروند كشتي در ورودي و خروجي منطقه حضور دزدان دريايي و ايجاد كريدور امن جهت برقراري خطوط مواصلاتي كشتي هاي تجاري و نفت كش، حفاظت از چاه هاي نفتي البرز در منطقه 20 درصد دريايي خزر، حضور موفق 70 روزه زيردريايي جمهوري اسلامي ايران در درياي سرخ، حضور مقتدرانه و پرصلابت ناوگروه هاي ارتش در منطقه شمال اقيانوس هند، خليج عدن، باب المندب و درياي سرخ و فرماندهي و هدايت عمليات هاي آزادسازي كشتي حامل كالا، با اهداء نشان لياقت و مديريت تجليل كرد.
رييس جمهور همچنين در اين مراسم از 14 نفر از دريادلان نيروي دريايي ارتش كه نقش مؤثري در طراحي و ساخت پيچيده ترين تسليحات و تجهيزات نظامي از جمله ساخت ناوشكن هاي جماران، سهند و ولايت و شناورهاي عظيم داشته اند و نيز تلاش هاي مؤثر و پرصلابتي در حضور موفق و مقتدرانه در عرصه آب هاي آزاد و درياهاي بين المللي از خود بروز دادند، با اهداء لوح زرين سپاس تقدير كرد.
 


در مكتب امام

اساتيد دانشگاه و فيضيه
هر دو بايد تهذيت شوند
آنقدر كه كشور ما از دانشگاه و فيضيه صدمه ديده است از جاهاي ديگر نديده است. بايد هر دو اينها مهذب باشند. علماي اسلام و اساتيد دانشگاه با هم پيوند داشته باشند، تفاهم داشته باشند، كه اين دو محل را محل اسلامي كنند و معلمهايي كه انتخاب مي شوند در دانشگاه بخصوص و در ساير جاها معلمهاي متعهد باشند؛ و معلمهايي باشند كه نه فكر آنها طرف شرق باشد، ونه دست آنها طرف غرب دراز باشد. چنانچه در بين معلمين ما شرقي يا غربي باشد، اين كشور ما يا گرايش به شرق پيدا مي كند، يا گرايش به غرب پيدا مي كند؛ و از محتواي جمهوري اسلامي، كه شعارش نه شرقي و نه غربي است، تهي مي شود.
صحيفه امام - ج14 - ص 168


 


ديدارهاي دوجانبه هيئت پارلماني ايران

در اجلاس بين المجالس جهان

هيئت پارلماني جمهوري اسلامي ايران كه به منظور شركت در اجلاس اتحاديه بين المجالس جهان در كانادا به سر مي برد در حاشيه اجلاس با گروه هاي پارلماني چند كشور ديدار و گفت وگو كرد.
نايب رئيس كميته روابط خارجي كنگره ملي چين در ديدار با نديمي سرپرست هيئت پارلماني ايراني از جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري مهم وداراي روابط راهبردي با چين نام برد و گفت: همكاري و ارتباط خوب چين و ايران در سطوح مختلف منطقه اي و بين المللي بر همگان آشكار است.
وي افزود: نشست هاي اتحاديه بين المجالس، بهترين فرصت ممكن براي اطلاع از مسائل روز جهان و تقويت مناسبات دوستانه كشورها با يكديگر است.
رئيس هيئت پارلماني چين همچنين با صلح آميز و قانوني خواندن برنامه هسته اي ايران تصريح كرد: ايران مانند ديگر اعضاي ان پي تي حق استفاده صلح آميز از دانش و انرژي هسته اي را داراست.
در ادامه اين ديدار ايرج نديمي رئيس گروه پارلماني ايران با يادآوري سوابق ديرينه روابط ميان مردم دو كشور، از چين به عنوان يك كشور دوست و قدرتمند نام برد و گفت: ايران و چين در عرصه هاي مختلف سياسي، پارلماني، اقتصادي، تجاري و فرهنگي، روابط و مناسبات خوب و رو به رشدي را براي يكديگر تعريف كرده اند.
رئيس كميسيون اقتصادي و دارايي دوماي روسيه نيز در ديدار با هيئت ايراني شركت كننده در نشست بين المجالس در كانادا گفت: روسيه به توسعه روابط با ايران به عنوان كشوري مهم در منطقه اهميت فراواني مي دهد.
سرگئي گاوريلوف با اشاره به اشتراك مواضع فيمابين دو كشور در خصوص مسائل منطقه اي و بين المللي خواستار توسعه هر چه بيشتر همكاري هاي تهران-مسكو در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي شد.
ايرج نديمي نيز در ديدار با هيئت روسيه، روابط دو كشور جمهوري اسلامي ايران و روسيه را به عنوان دو همسايه بزرگ و قدرتمند بسيار خوب توصيف كرد و اظهار داشت: مجلس از تقويت و استحكام مناسبات و همكاري هاي فيمابين دو كشور در تمام زمينه هاي ممكن حمايت مي كند.
همچنين در ديدار هيئت ايراني با هيئت پارلماني افغانستان، طرفين با اشاره به اشتراكات تاريخي، تمدني، فرهنگي و ديني توسعه همكاري ها و مناسبات متقابل را در جهت منافع ملت هاي دو كشور و صلح و ثبات منطقه اي ارزيابي كردند.
در اين ديدار همچنين از تلاش ها و اقدامات جمهوري اسلامي ايران در طول دوره هاي مختلف جهاد و مقاومت در افغانستان در جهت استقرار صلح و ثبات در اين كشور قدرداني از سوي هيئت افغان به عمل آمد.
اميدواريم آتش بس
ادامه يابد
نماينده تركيه نيز در ديدار با هيئت پارلماني ايراني شركت كننده در اجلاس بين المجالس كانادا گفت: اميدواريم آتش بس عيدقربان در سوريه به سمت توقف كامل درگيري ها در اين كشور معطوف شود.
در اين ديدار، «سرته نور» نماينده تركيه از ايران به عنوان كشور دوست تركيه ياد كرد و گفت: دو كشور در همه زمان ها و دوره هاي تاريخي داراي روابط دوستانه اي با يكديگر بودند.
وي با اشاره به شرايط موجود در كشور سوريه، بر اهميت توقف جنگ و بحران در اين كشور تأكيد كرد و گفت: ثبات در سوريه به نفع تمام كشورهاي منطقه به ويژه كشورهاي هم جوار با اين كشور است و اميدواريم آتش بس عيدقربان در كشور سوريه به سمت توقف كامل درگيري ها در سوريه معطوف شود.
در اين ديدار ايرج نديمي رئيس گروه بين المجالس ايران نيز از تركيه به عنوان كشوري مسلمان و داراي اشتراكات فراوان فرهنگي، تاريخي و جغرافيايي با جمهوري اسلامي ايران نام برد و گفت: تركيه و ايران داراي روابط ريشه دار تاريخي و تمدني هستند و دوستي مردم دو كشور ديرينه است.
وي اضافه كرد: با برادران ترك خود در لزوم توقف فوري جنگ در سوريه هم نظريم و بر اين باور هستيم كه بايد فرصت داد بدون دخالت خارجي مشكلات سوريه به دست مسئولان و مردم اين كشور حل و فصل شود.
ايران كشوري مهم
با تمدني غني است
هيئت پارلماني ايراني شركت كننده در حاشيه نشست اتحاديه بين المجالس جهان در كانادا با رئيس پارلمان هند نيز ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار كومار رئيس مجلس لوك سابا (مجلس نمايندگان جمهوري هند)، از ايران به عنوان كشوري مهم و برخوردار از تمدن غني نام برد و گفت: هند براي حفظ روابط خود با جمهوري اسلامي ايران كه داراي پشتوانه مستحكم تاريخي و تمدني است، اهميت فراواني قائل است.
وي افزود: اميدواريم مناسبات ميان دو كشور در زمينه هاي مختلف سياسي، پارلماني، فرهنگي و اقتصادي هر چه بيشتر گسترش يابد.
در ادامه اين ديدار، ايرج نديمي با بيان اينكه روابط جمهوري اسلامي ايران و هند دوستانه است، گفت: مردم ايران تصوير مثبتي از هند و فرهنگ غني آن در ذهن خود دارند.
وي افزود: بايد از تمام ظرفيت ها براي گسترش هرچه بيشتر مناسبات دو كشور در زمينه هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي بهره برد.
گفتني است نشست 127 كشور عضو اتحاديه بين المجالس جهان در ايالت كبك كانادا با هدف بررسي وضعيت حقوق بشر در كشورهاي عضو از جمعه هفته گذشته آغاز شد و تا پايان هفته جاري ادامه دارد.

 


علي لاريجاني در توضيح مواضع خود در فتنه 88:

برخورد امنيتي با پديده هاي اجتماعي را درست نمي دانم

رئيس مجلس شوراي اسلامي در توضيح مواضع خود در قبال فتنه 88 گفت: وقتي با يك پديده اجتماعي مواجهيم اگر آن را امنيتي كنيم مضر است و ضرر مي كنيم.
علي لاريجاني در گفت وگو با فارس با بيان اينكه بعضي ها دوست دارند كه در صحنه سياسي چترباز باشند تصريح كرد: عالم سياست هم قواعدي دارد و بايد اين قواعد را از نظر بيان و ساير موارد رعايت كرد و در اظهارنظر صف بندي و طبقه بندي داشت.
وي با ذكر اين مسئله كه در مسائل بعد از انتخابات سال 88 تفاوتي با مسائل 2 خرداد وجود داشت و اگر كسي اين تفاوت را درك نكند دچار مشكل مي شود، ادامه داد: بعد از انتخابات يك سري عوامل بيروني وجود داشت و يك موج داخلي هم در كشور موجود بود يعني ما با يك پديده اجتماعي هم مواجه بوديم.
وي اظهار داشت: عده اي قصد بهره برداري سياسي داشتند كه اين مسئله يك عقبه اجتماعي هم پشت سرش داشت؛ به هر حال عده اي در آن زمان معترض بودند و تصور اشتباهي براي آنها شكل گرفته بود و در واقع اين افراد وضع تهران را با جاهاي ديگر مقايسه مي كردند.
لاريجاني گفت: وقتي با يك پديده اجتماعي مواجهيم اگر آن را امنيتي كنيم مضر است و ضرر مي كنيم بر همين اساس بايد اين پديده اجتماعي را روشن كرد.
وي افزود: مثال اين مسئله مانند اسبي است كه رم كرده و شما جلوي آن اسب بايستيد و اگر اين كار را كنيد آن اسب از روي سر شما عبور مي كند. اما اگر سوار آن اسب شويد و آرام آرام اسب را تحت كنترل بگيريد اسب آرام آرام مي ايستد.
رئيس قوه مقننه با بيان اينكه كنترل پديده هاي اجتماعي فرمول بندي دارد، گفت: مسائلي را كه ذكر مي كنم در واقع برگرفته از تجربيات امنيتي من است؛ بعضي افراد در مديريت صحنه عجولند و يا اينكه مقاصد ديگري دارند؛ ولي در كل من متدولوژي حل مسائل اين گونه را در همان چيزي مي دانم كه ذكر شد.
لاريجاني ادامه داد: در قضيه تحصن مجلس ششم يك عده از سياسيون سر و صدا كردند. ولي چون عقبه اجتماعي نداشتند كاري از پيش نبردند ولي در مسائل بعد از انتخابات عقبه اجتماعي وجود داشت بر همين اساس بايد اين عقبه اجتماعي روشن مي شدند تا آرام شوند.
لاريجاني افزود: نمازجمعه اي كه رهبري داشتند و ادبياتي كه ايشان استفاده كردند بسيار روشنگرانه بود؛ آيا ديگران هم همين ادبيات را استفاده كردند؟ رهبر انقلاب بساطي را پهن كردند كه ديگران روشن شوند ولي عده اي از همان روز اول توپخانه گذاشتند.
رئيس مجلس در عين حال خاطر نشان كرد: با كساني كه مي خواهند تندروي كنند و دنبال مسئله ايجاد كردن هستند بايد برخورد شود؛ در هر صورت فكر نمي كنم كه هيچ رئيس قوه اي در مورد اين مسئله به اندازه من حرف زده باشد؛ ديگران حرف زيادي نزدند؛ ما با ادبيات خودمان حرف مي زنيم و اگر هم شما مي گوئيد كه اين ادبيات عيب دارد بحث ديگري است. وي افزود: به هر حال يك سري آسيب ها در اين ميان انجام گرفت و وقتي كه آسيبي به وقوع پيوست بايد با توجه به جنس آسيب براي آن راه حل نسخه پيچيد؛ فكر مي كنم اگر همگي پشت سر رهبري حركت مي كردند، مسئله راحت تر حل مي شد، آنچه براي من مهم بود، مهار آن آتش و سپس خاموش كردن آن باكمترين هزينه بود و در فكر منافعي هم براي خود نبودم؛ لذا آنگونه اقدام كردم.
 


معرفي علي (ع) از زبان علي

وجود مبارك حضرت امير (ع) از جريان غدير حداكثر بهره را برد، چه اينكه اهل بيت هم همين كار را كردند،همانطور كه به آيه قرآن استدلال مي كردند، به جريان غدير استدلال كردند. در جبهه هاي جنگ استدلال كردند، در يوم السّقيفه استدلال كردند، در يوم الشوري استدلال كردند، در احتجاج هاي خصوصي استدلال مي كردند. معاويه نامه اي نوشت براي حضرت امير، مفاخر باطل جاهلي خودش را ذكر كرد؛ وجود مبارك حضرت امير هم مفاخر خودش را ذكر كرد. بخشي از اين نامه در نهج البلاغه است كه حضرت فرمود: تزك يه المرء نفسه (1)، اگر اين نبود من مي گفتم ما كي هستيم ! لكن اسلام به ما دستور داد تا مي تواني خود ستاني كن، نه خود ستائي ! اينها جلوي ما را گرفتند. خودت را از خودت بگير؛ خود ستاني كردن چيز بسيار خوبي است، امّا خود ستائي كردن اوّل فرو رفتگي وسقوط است.
فرمود: اينها جلوي ما را گرفتند و گرنه من مي گفتم كه كي هستم! ولي براي اينكه پاسخ تو را بدهم، بخشي از خصوصياتمان را بگويم؛ اين بخش در نهج البلاغه آمده. فرمود: شما چرا ما را در زمين جستجو مي كنيد : ا نّا صنائ ع ربّ نا و النّاس بعد صنائ ع لنا (2). فرمود:ما اوّل كسي هستيم كه خدا ما را ساخت و مردم براي ما ساخته شدند. اين را شما در توقيع مبارك حضرت حجت هم مي بينيد،فرمود: نحن صنائ ع ربّ نا و الخلق او النّاس بعد صنائ ع لنا (3). ابن أبي الحديد اينجا مي گويد: نحن عبيد الله و النّاس عبيأ لنا، منتها نه آن عبد به معني بردگي ! فرمود: معاويه ! ما را با ديگران چه داري مقايسه مي كني ؟! ما را با ملائكه هم قياس نكن !
اين بيان نوراني اي كه رسول خدا دارد كه لا يقاس ب نا احد(4)، اين نكره در سياق نفي مفيد عموم است؛ نه جن، نه ا نس، نه ملك! اين زير نويسي نشده كه لا يقاس ب نا احأ م ن النّاس! نكره در سياق نفي اطلاق دارد، عموم دارد، هر 3 گروه را مي گيرد. فرمود: هيچ جنّي ، هيچ انساني ، هيچ فرشته اي را با ما قياس نكن : لا يقاس ب نا احد. همان را وجود مبارك حضرت امير به صورت اسم ظاهر ذكر كردند در نهج البلاغه (5)، كه فرمود: نحن صنائ ع ربّ نا، ا نّا صنائ ع ربّ نا و النّاس بعد صنائ ع لنا؛ در توقيعات وجود مبارك امام زمان (ع) هم هست كه ما صنايع خدائيم، دست پرورده اوئيم، براي اوئيم، با او كار داريم؛ مردم بعد از او به ما مرتبطند.
تقدّم انسان كامل بر معارف و احكام ديني
اينچنين نيست كه اوّل يك حقّي خدا خلق كرده باشد، يك اقوالي باشد؛ بعد اين انسان كامل را خلق كرده باشد ! اين اقوال را، اين آراي الهي را، اين احكام الهي را همراه با اين خلق كرد. شما تعبير نمكين قرآن را مي بينيد، وقتي خدا مي خواهد از قرآن ياد كند، مي گويد: هر دو پيش من بودند؛ رسول پيش من بود، قرآن پيش من بود؛ يكي را انزال كردم، يكي را ارسال كردم؛ يكي را اصل قرار دادم، يكي را فرع قرار دادم. شما ببينيد آن نوري كه به همراه پيغمبر نازل شده است چه مي گويد؛ يعني اصل رسول است. من پيغمبر را به همراه قرآن نفرستادم، قرآن را به همراه پيغمبر فرستادم: و اتّب عوا النّور الّذ ي انز ل معه (6).
آويختن حبل مستحكم قرآن كريم
و عترت طاهرين (ع) از سوي خدا
هر دو پيش من بودند، از اينجا آمدند، من اينها را آويختم نه انداختم؛ آنجوري كه باران را نازل مي كنم، آنجور قرآن نازل نكردم؛ آنجور كه حبل را مي آويزند، آنجور قرآن را نازل كرده ام؛ رسالت رسول هم به شرح ايضاً. ما يك ا نّا انزلنا المطر(7) داريم كه انداختن قطرات است، يك ا نّا انزلناه ف ي ل يله القدر(8) داريم كه آويختن حبل قرآن است، نه انداختن ! قرآن را اينجا نينداختند آنجوري كه باران را نازل مي كنند؛ قرآن را آويختند، آنجوري كه حبل را آويزان مي كنند؛ لذا گفتند: اين حبل را محكم بگيريد و بالا بيائيد؛ وگرنه حبل انداخته كه مشكل خودش را حل نمي كند تا چه برسدكه مشكل ديگران را حل كند! اين حبل بايد آويخته باشد تا مشكل ديگران را حل كند ! فرمود: هر دو پيش من بودند، هر دو را آويختم؛ رسالت به دست من است، وحي به دست من است؛ منتها يكي را پيشگام، يكي را به همراه: و اتّب عوا النّور الّذ ي، يعني قرآن؛ انز ل معه. من اين قرآن را به همراه پيغمبر فرستادم؛ يعني اين نماينده اصلي من است،ببينيد اين چه مي گويد ! بعد هم به او فرمود: ل تبيّ ن ل لنّاس ما نزّ ل ا ل يه م(9). بنابراين روي اين معيارها الحقّ م ن ربّ ك.
وظيفه انسان در برابر قرآن و عترت
ذات مقدّس فرمود: اين دو وزنه وزين را كه من گذاشتم، جلو نيفتيد: فلا تقدّ موها، چون يا ايّها الّذ ين آمنوا لا تقدّ موا بين يدي الله و رسول ه (10). اين همان آيات قرآني است كه به صورت خطبه ها در نهج البلاغه در آمده؛ مبادا جلو بيفتيد ! و لا تقصروا عنهما، در هر دو دارد: فتهل كوا. لا تقدّ موها، جلو نيفتيد فتهل كوا. لا تقصروا عنهما، فتهل كوا. و لا تعلّ موهما (11)، مبادا اينها را چيز ياد بدهيد ! مگر اينها در صدد اين بودند كه چيزي ياد پيامبر و قرآن و ائمه بدهند؟ اينهائي كه مي گويند اختلاف قرائت، يعني همين؛ خواسته خود را بر قرآن تحميل كردن، يعني همين؛ يعني به قرآن چيز ياد دادن! اگر كسي فهم خود را بر قرآن تحميل بكند، جز جلو افتادن بر قرآن، جز تعليم قرآن، جز حرف خود را از زبان قرآن زدن چيز ديگر نيست ؟! فرمود: سعي نكنيد حرف خودتان را از زبان قرآن بشنويد: و لا تعلّ موهما، اينها را چيز ياد ندهيد؛ براي اينكه حقّند و شما باطليد؛ اينها اشتباه ندارند: لا يأتيه الباط ل (12) شما در معرض زوال و اشتباهيد.
بنابراين از اين مجموعه معلوم مي شود كه وجود مبارك حضرت امير به عنوان مولاي كلّ انسانهاست، همه بايد از او استفاده كنند؛ منتها بهره برداري اش مال خصوص شيعيان و مؤمنان خاص است و حقّ علي مدار است و علي محور است، منتها حقّ در مقام امكان، حقّ در مقام فعل كه احكام الهي و مانند آن است و اين همتاي قرآن كريمند، هيچ كس حقّ ندارد جلو بيفتد، دنبال بيفتد، چيزي از حرف خودش به عنوان قرائت ديني بر اينها تحميل كند و مانند آن !
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي(مدظلّه العالي) در كنگره بين المللي غدير : قم؛مدرسه عالي دارالشفاءـ 8 / 11 / 1383
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1و2) نهج البلاغه / نامه 28 (3) الحتجاج / 2 / 467
(4) بحار الأنوار / 65 / 45 (5) ر. ك: نهج البلاغه / خ 2
(6) اعراف / 157 (7) اشاره به: طه / 53
(8) قدر / 1 (9) نحل / 44
(10) حجرات / 1 (11) بحار الأنوار / 40 / 84
(12) فصّلت / 42
خوان حكمت روزهاي يكشنبه منتشر مي شود.
 


تشييع پيكر 7 خلبان شهيد

با حضور رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب و فرماندهان نظامي

مراسم تشييع پيكر هفت شهيد دوران دفاع مقدس با حضور مقامات كشوري و فرماندهان نظامي در ستاد فرماندهي نيروي هوايي برگزار شد.
در مراسم تشييع اين شهدا حجت الاسلام والمسلمين «محمد محمدي گلپايگاني» رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب، امير سرتيپ «حسن شاه صفي» فرمانده نيروي هوايي ارتش «محمدباقر قاليباف» شهردار تهران، حجت الاسلام والمسلمين «سيدمحمدعلي آل هاشم» رئيس عقيدتي سياسي ارتش، جمعي از فرماندهان نيروي زميني، هوايي، دريايي ارتش و قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) و خانواده هاي اين شهدا حضور داشتند.
حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني در اين مراسم اظهار داشت: خلبانان نيروي هوايي ارتش كارنامه بسيار درخشاني در اذهان عمومي مردم دارند. وي افزود:اين خلبانان پاسخ دندان شكني به نيروهاي متجاوز بعث عراق دادند و از اين نظام مقدس دفاعي جانانه كردند.
محمدي گلپايگاني ادامه داد: حركت اصلي پيروزي انقلاب اسلامي با بيعت پرسنل نيروي هوايي ارتش با امام راحل صورت گرفت.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: مردم ايران تا آخرين لحظه پاي انقلاب اسلامي ايستاده اند و اگر روزي لازم باشد و مقام معظم رهبري فرمان دهند و باز اين دفاع مقدس تكرار شود زن و مرد و پير و جوان اين سرزمين لحظه اي در دفاع از انقلاب سرزمين و رهبرشان درنگ نخواهند كرد.
پس از برگزاري مراسم صبحگاه و سخنراني رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب، پيكرهاي مطهر اين شهدا در ستاد نيروي هوايي ارتش از محل ستاد فرماندهي اين نيرو تا خيابان پرستار تشييع شد.
پس از پايان مراسم تشييع، پيكرهاي سرلشگر خلبان شهيد «محمد صالحي» و سرلشگر خلبان شهيد «محمد حاجي» براي خاكسپاري به قطعه شهداي بهشت زهرا(س) تهران منتقل شدند. همچنين پيكر سرلشگر شهيد «خالد حيدري» براي خاكسپاري به شهر مهاباد و پيكر سرلشگر شهيد «قدرت الله كيان جو» به شهر اصفهان منتقل شد. پيكرهاي اين هفت شهيد خلبان چندي پيش در شهر كوت عراق تفحص شد كه چهار نفر از آنها داراي مدارك شناسايي همراه خود بوده و سه نفر ديگر گمنام هستند. به گزارش خبرگزاري ها، هويت سه خلبان شهيد گمنام قرار است از طريق آزمايش «دي.ان.اي» در هفته هاي آينده تعيين و اعلام شود.
 


استقبال علماي لبناني از پيام وحدت آفرين رهبر معظم انقلاب

علماي لبناني از پيام وحدت آفرين آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران به مناسبت كنگره عظيم حج استقبال كردند.
شيخ عبدالناصر جبري، رئيس دانشكده الدعوه الاسلاميه لبنان پيام وحدت آفرين آيت الله خامنه اي به مناسبت كنگره عظيم حج را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: براي تحقق اين امر بايد به طور جدي تلاش كرد.
وي افزود: وحدت مختص عرب يا عجم يا مذهب اسلامي خاصي نيست بلكه برقراري وحدت در ميان پيروان همه مذاهب اسلامي امري ضروري است.
اين عضو مجمع عمومي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: ما مسلمانان بايد با اتحاد و همبستگي، توطئه هاي دشمنان را عليه اسلام و مسلمانان خنثي كنيم.
رئيس دانشكده الدعوه الاسلاميه لبنان در گفت و گو با شبكه خبري العالم گفت: پيام آيت الله خامنه اي اين بود كه فتنه فرقه اي ميان اهل سنت و شيعيان ساخته و پرداخته صهيونيست ها، آمريكا و اروپا است.
شيخ محمد نمر زغموت، رئيس شوراي اسلامي فلسطين در لبنان نيز در گفت و گو با العالم با اشاره به شرايط دشوار مسلمانان و گسترش تفرقه و فتنه هاي مذهبي در ميان آنها، ضرورت مقابله با اين وضع را خواستار شد.
وي پيام آيت الله خامنه اي به مناسبت كنگره عظيم حج را گامي مثبت در مسير تحقق وحدت در ميان مسلمانان و از بين بردن تفرقه توصيف كرد.
همچنين خضر حبيب از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين اظهار داشت: آيت الله خامنه اي، مسلمانان را در قبال توطئه هاي قدرت هاي بزرگ جهاني به هوشياري فراخواندند و طرح هاي استكبار ضد وحدت امت اسلامي را گوشزد كردند.
به گزارش ايسنا، حبيب افزود: رهبر انقلاب اسلامي به نكته بسيار مهمي اشاره كردند. اين نكته آن است كه غرب تمام تلاش خود را براي منحرف كردن انقلاب هاي عربي از مسير واقعي خود به كار گرفته است.
خضر حبيب در گفت و گو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد كه رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران در اين پيام، حمايت از مسئله فلسطين و ياري مبارزان فلسطيني را يادآور شدند.
 


با فشار لابي صهيونيست صورت گرفت

ابهام در سفر هيئت پارلماني اتحاديه اروپا به ايران

در حالي كه قرار است يكشنبه (امروز) هيئت پارلماني اتحاديه اروپا به تهران سفر كند، برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عصر ديروز از لغو اين سفر به دليل برخي خواسته هاي نامعقول هيئت مذكور خبر دادند.
«كاظم جلالي» رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در اين باره اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي به طور اصولي از تعاملات و رفت وآمدهاي پارلماني با كشورها و مجموعه هاي منطقه اي و به طور مشخص پارلمان اروپايي حمايت كرده و اين امر را در راستاي گفت وگو و رايزني درخصوص موضوعات مورد علاقه طرفين و كمك به تقويت درك و تفاهم متقابل مي داند.
وي افزود: در مورد سفر مد نظر هيئت پارلمان اروپايي نيز همين نگرش وجود داشت و اقدامات لازم براي تنظيم و انجام سفر در چارچوبي مناسب به عمل آمد، اما متاسفانه پارلمان اروپايي با تصميمات جديد و درخواست هاي غير معقول و غير معمولي كه اتخاذ كرد، موانعي را ايجاد و انجام سفر را با اشكال مواجه كرد.
رئيس گروه روابط پارلماني ايران با پارلمان اروپا خاطرنشان كرد: از نظر ما اينكه در آستانه انجام سفر تحقق آن به برخي خواسته هاي مداخله جويانه و غير منطقي گره زده شود و به بهانه اعطاي جايزه به محكومان دادگاه هاي صالحه فضاسازي هاي سياسي تبليغي جهت دار دنبال شود قابل پذيرش و قابل درك نبوده و در عرف رفت وآمدهاي پارلماني و ديپلماتيك در دنيا امري غير مرسوم تلقي مي شود.
جلالي تصريح كرد: اين سفر بنا به خواست پارلمان اروپايي تنظيم شده بود و ما با درخواست آنها موافقت كرديم اما پارلمان اروپايي با اين عمل نابخردانه خود مانع از انجام سفر شده كه به هيچ وجه قابل توجيه نبوده و مسئوليت تبعات آن در عدم انجام سفر متوجه آن پارلمان است.
وي ادامه داد: از همان ابتداي بحث درخصوص سفر، لابي رژيم صهيونيستي به انحاء مختلف به مخالفت با آن پرداخت و متاسفانه پارلمان اروپايي تحت تاثير اين مخالفت ها قرار گرفت و نشان داد در تصميم گيري هاي خود از استقلال لازم برخوردار نيست و تحت تاثير جريانات مغرض عمل مي كند.
«حسين شيخ الاسلام» مشاور رئيس مجلس نيز در اين باره اظهار داشت: هيات پارلماني اتحاديه اروپا براي حضور در ايران پيش شرطي درخصوص ديدار با دو زنداني تعيين كرد كه ايران اين پيش شرط را قبول نكرد.
وي در عين حال گفت: در صورتي كه هيئت پارلماني اروپا طبق شرايط قبلي و برنامه هاي توافق شده براي حضور در ايران موافقت داشته باشند هيچ منعي براي حضور آنها وجود ندارد اما ما با پيش شرط كنوني آنها موافق نيستيم.
گروه دوستي پارلمان آلمان امروز در تهران
همزما با احتمال لغو سفر هيئت پارلمان اتحاديه اروپا به ايران رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و آلمان گفت: گروه دوستي پارلماني آلمان به رياست يك ايراني الاصل به تهران مي آيد.
«جواد هروي« در گفت وگو با فارس، با اشاره به سفر گروه دوستي پارلماني آلمان به ايران اظهار داشت: گروه دوستي پارلماني آلمان به رياست بيژن جيرسرايي كه ايراني الاصل است صبح يكشنبه(امروز) وارد ايران مي شود و بازديد از مراكز گردشگري، ديدار با مسئولان پارلماني و همتايان خود در دستور كار اين گروه قرار دارد.
وي افزود: اين گروه در اين سفر 5 روزه، روز نخست را در بازديد از مراكز گردشگري اصفهان سپري خواهد كرد و صبح روز سه شنبه نيز برنامه هاي گفت وگوي پارلماني با همتايان خود را آغاز خواهند كرد.
هروي محور مذاكرات بين گروه دوستي پارلماني آلمان و ايران را آغاز دور جديد از مناسبات پارلماني ايران و آلمان دانست و گفت: ايران و آلمان مي توانند در جهت راهكارهاي علمي، فرهنگي همكاري هاي بسياري را داشته باشند و با توجه به رويكرد جمهوري اسلامي ايران در قدرت برتر علمي منطقه اين مناسبات مي تواند به شكل همه جانبه با محوريت توسعه علمي گسترش يابد.
 


رهبران بومي كانادا پس از سفر به ايران:

رسانه هاي غربي دروغ مي گويند ايران حقوق بشر را رعايت مي كند

رهبران بومي كانادا پس از سفر به ايران با صدور بيانيه اي با اشاره به دروغ هاي رسانه هاي غربي اعلام كردند ايران حقوق بشر را رعايت مي كند.
«ترنس نلسون» و «دنيس پاشه» رهبران بومي كانادا كه اخيرا سفري پنج روزه به ايران داشتند، بيانيه اي صادر كردند.
اين بيانيه در ارتباط با ذهنيت منفي كه قبل از سفر به ايران براي آنها به وجود آورده بودند گفت: به ما هشدار داده شده بود كه به ايران سفر نكنيم و رسانه هاي غربي نيز به طور دائم تلاش كرده بودند تا مردم ايران را فاقد رفتارهاي انساني و ديوانه جلوه دهند.
رهبر بوميان آمريكا پس از سفر به ايران در خصوص مردم اين كشور گفت: مردم ايران اصلا شبيه دروغ هايي كه در رسانه هاي غرب درباره آنها گفته مي شود، نيستند. معنويت مردم ايران، سبك خاص رفتار و ادب آنها را شكل داده است.
نلسون اينگونه ادامه داد: من و پاشه در گزارش خود به روساي بوميان كانادا اعلام كرديم كه نه تنها در تهران بودن، ناامن نيست بلكه مردم ايران مشتاق هستند تا پروتكل همكاري با رهبران بوميان كانادا را آغاز كنند. كار من در اين سفر مشخص كردن موضوعات و زمينه ها براي همكاري بيشتر است.
اين بيانيه مي افزايد: كانادا ايران را به دليل نقض حقوق زنان محكوم كرده است. من در ايران زنان را در تمامي بخش هاي فعاليت هاي مدني و سياسي مشاهده كردم و به اطلاع من رسيد كه 70 درصد از دانشجويان دانشگاههاي ايران را زنان تشكيل مي دهند. پزشكان و دانشمندان ايران به طرز چشمگيري زنان هستند.
در ادامه بيانيه آمده است: من در مصاحبه با چندين رسانه ايران و همچنين در نشست هاي مختلف در اين كشور، مردم ايران را از به قتل رسيدن و ناپديد شدن 600 زن بومي در كانادا آگاه كردم. آنها از چنين رفتار غيرانساني بهت زده شدند. قانون بوميان كانادا 60 تا 95 درصد بيكاري در جوامع بومي كانادا به وجود آورده است. به علاوه، بوميان آمريكا طبق بخش 89 قانون بوميان از نظر قانوني بي كفايت هستند و به همين دليل اجازه دسترسي به نهادهاي مالي و بانك ها را ندارند.
به گزارش فارس، اين بيانيه اينگونه به پايان مي رسد: به طور كل من مي خواهم بگويم كه ايران سرزمين صلح است. من مشاهده كردم كه ايران به حقوق بشر احترام مي گذارد و به زناني كه در تمامي سطوح دولت فعاليت مي كنند، احترام مي گذارد. پويايي جامعه ايران اين واقعيت را اثبات مي كند.
 


ديدار 3 تن از اعضاي جبهه پيروان با آيت الله مهدوي كني

برخي از اعضاي جبهه پيروان خط امام و رهبري هفته گذشته با آيت الله مهدوي كني رئيس مجلس خبرگان رهبري ديدار و گفت وگو كردند.
عسگراولادي دبير كل جبهه پيروان، باهنر و كوهكن به عنوان شوراي مركزي اين جبهه در اين جلسه حضور داشتند.
راهبردي كه در اين جلسه دنبال شده ايجاد وحدت بين اصولگرايان بوده و قرار شده براي ورود كانديداهاي كمتر از جريان اصولگرايي تلاش شود.
همچنين اين جلسات ادامه دار خواهد بود و درباره سازوكار انتخابات 92 و مصاديق در آينده بحث مي شود. به گزارش فارس، هيئتي 7 نفره از شوراي مركزي اين جبهه مباحث جلسه را جمع بندي كرده بودند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14