(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7  آبان  1391 - شماره 20343

توليد پادتن ايدز از شيرگاو
براي سالم زندگي كردن دير نيست
عرضه پماد سوختگي توسط محققان ايراني
تهديدات سايبري عامل خودكشي نوجوانان غربي
سنگ شبه آتشفشاني بر روي مريخ
چرا تنبلي، انسان را بيمار مي كند؟
بوستان سموم!
مزاحم هاي پوستي
پدر علم پيوند مغز استخوان درگذشت
علت خواب آلودگي


توليد پادتن ايدز از شيرگاو

محققان استراليايي با همكاري يك محقق ايراني اقدام به توليد شير گاوي كرده اند كه سلولها را از ابتلا به اچ آي وي (ايدز) حفاظت مي كند.
به گزارش مهر، شير توليد شده توسط اين محققان استراليايي از ملبورن دربرگيرنده پادتني است كه مي تواند از تمام سلولهاي بدن عليه «ويروس نقص ايمني انساني» حفاظت كند.
گام بعدي اين دانشمندان توليد كرمي است كه زنان بتوانند با استفاده از آن خود را در مقابل اين بيماري محافظت كنند.
دكتر «مريت كرامسكي» و همكارانش دكتر «راب كارتر» و بهناز حيدرچي از دانشگاه ملبورن به اين نتيجه رسيدند كه استفاده از گاوها براي توليد پادتنهاي ضد اچ آي وي شيوه ارزان تري نسبت به شيوه هاي كنوني است.
اين محققان با شركت فناوري زيستي Immuron همكاري كردند تا اين شير را توليد كنند. دانشمندان گاوهاي باردار را با پروتئين اچ آي وي واكسينه كردند و نخستين شيري را كه گاو پس از تولد گوساله توليد كرد را مورد بررسي قرار دادند.
نخستين شير آغوز ناميده مي شود و به طور طبيعي داراي پادتنهايي براي حفظ گوساله تازه متولد شده در مقابل بيماري است.
اين گاوهاي واكسينه شده در شير خود پادتنهاي اچ آي وي توليد كردند.
كرامسكي كه نتيجه تحقيقات خود را به عنوان يكي از برندگان برنامه ملي «علم تازه» ارائه كرده در اين رابطه گفت: ما توانستيم پادتنهاي ويژه در مقابل اچ آي وي از شير گاو بگيريم. ما اين پادتنها را آزمايش كرده و در آزمايشهاي آزمايشگاهي دريافتيم كه آنها پادتن اچ آي وي هستند و مانع از تاثير اين ويروس در كل سلول هاي بدن مي شوند.
پادتنهاي ضد اچ آي وي گرفته شده از شير گاو همچنين قرار است به عنوان يك كرم در بازار عرضه شود تا مورد استفاده زنان قرار بگيرد.
در سراسر دنيا 30 ميليون نفر با ويروس اچ آي وي زندگي مي كنند و هيچ واكسن موثري تاكنون در اين رابطه ارائه نشده است. اين تحقيقات با حمايت مركز استراليايي اچ آي وي و مركز تحقيقات ويروس شناسي هپاتيت و همچنين شوراي ملي تحقيقات بهداشت و سلامت در استراليا انجام شده است.
 


براي سالم زندگي كردن دير نيست

در صورتي كه به سلامت قلب تان اهميت مي دهيد بايد سبك زندگي تان را هم مطابق با آن تنظيم كنيد. تغيير روش هاي زندگي هرچند كه آسان نيست اما مزيت هاي خودش را دارد.
براساس بررسي هاي انجام شده در مركز دانشگاه پزشكي كاروليناي جنوبي، كساني كه برنامه غذايي مناسبي دارند و مرتب ورزش مي كنند، خطر ابتلا به امراض قلبي- عروقي و جان سپاري در آنها حتي در دهه 50 و 60 زندگي كاهش مي يابد. مصرف روزانه دست كم پنج عدد ميوه و مقدار سبزي، دو ساعت و نيم ورزش هفتگي، وزن را در حد سلامت نگه مي دارد و نكشيدن سيگار، احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي را در مقايسه با افراد بي توجه به اين مسايل، تا 40درصد خطر مرگ را كاهش مي دهد.
متخصصان مي گويند اين دگرگوني هاي مثبت تنها مختص اشخاصي نيست كه در تمام طور زندگي به اين اصول پايبند بوده اند، بلكه در صورتي كه در دهه 50،60 زندگاني نيز فردي بر آن شود كه روش زندگي اش را تغيير دهد، بازهم مي تواند با اين تغييرات، از زندگي سالم و طولاني تري برخوردار شود.
يك گروه تحقيقاتي كار را با اين پرسش شروع كردند كه آيا انتخاب عادات زندگي سالم در سنين ميانسالي ممكن است به بهبود وضعيت تندرستي انسان ها منجر شود يا خير؟ آنها با بررسي هاي خود به اين نتيجه رسيدند كه هيچ وقت براي تغيير دير نيست.
به طوري كه حتي در 65 سالگي نيز اثرات تغيير در شيوه زندگي بسيار سريع و چشمگير بود ميانسالان در زندگي تغيير پديدار نمي آوردند، چرا كه فكر مي كنند تندرستي شان لطمه ديده و اين تغيير شيوه، فايده اي ندارد. ولي واقعيت آن است كه خطر مرگ يا حمله قلبي فقط پس از چهار سال زندگي سالم، يك سوم كاهش مي يابد.اعضاي گروه پژوهشي طي اين تحقيق اطلاعات مربوط به 15 هزار و 792نفر زن و مرد 45 تا 65 سال را كه در تحقيق پيرامون بيماري تصلب متعدد شرايين (آترواسكلروز) شركت داشتند، گردآوري كردند.
پژوهشگران دريافتند تغيير وضعيت زندگي و رعايت اصول زندگي سالم در سنين بالاي 45 سال كاملاً آشكار است. هر چه فرد عوامل بيشتري از زندگي سالم را رعايت مي كرد، دگرگوني هاي مثبت در وضعيت سلامتش، بيشتر و عيان تر به چشم مي آمد. به طور مثال رعايت سه عامل از چهار عامل مصرف روزانه ميوه و سبزي برنامه غذايي صحيح، ورزش و نكشيدن سيگار، احتمال مرگ و مير را به شدت كم مي كرد، اما خطر ابتلا به امراض قلبي- عروقي همچنان وجود داشت.
متأسفانه فقط 5/8 درصد بيماران اين پژوهش، هر چهار مورد رفتارهاي زندگي سالم را رعايت كردند و تنها 4/8درصد اين تغيير عادات را در سن بالاي 45 سال پذيرا شدند. به عقيده محققان بيشتر كساني كه از پذيرش اين دگرگوني ها خودداري كردند، مردان سياهپوست با تحصيلات كم يا با درآمد مالي اندك يا اشخاصي برخوردار از امراضي همچون فشارخون يا مرض قند بودند.
مدير مركز پژوهش هاي پيشگيري «يبيل» مي گويد: اكثر متخصصان متفق القولند كه زندگي سالم يعني برنامه غذايي صحيح، فعال بودن و نكشيدن سيگار، ممكن است خطر بيماري هاي قلبي را به ميزان 80درصد، خطر ابتلا به سرطان را تا 60 درصد و خطر مرض قند را تا 60 درصد كاهش دهد.
وي اضافه مي كند: محققان نشان دادند براي شروع، هيچ گاه دير نيست. زندگي سالم، موثرترين داروهاست. نيازي به نسخه نيست و همه عوارض جانبي اش سودمندند. شايد تبعيت از اصول آن اندكي دشوار باشد، ولي مزايايش به دشواري هايش برتري دارند. در ضمن امكان دارد هر زماني نقطه شروع باشد.
آليس ليختنشتاين، مدير بخش قلب و عروق و تغذيه، وابسته به مركز بررسي هاي دانشگاه تافتز نيز بر اين باور است كه اين پژوهش، پيامدهاي اميدواركننده اي در پي داشته و نشان داده كه پايبندي به يك زندگي سالم بدون توجه به سن و سال، مزاياي فوق العاده به دنبال دارد. افزون بر اين، با شناخت افرادي كه به اجراي روش ياد شده تمايلي ندارند و با درك دلايل آنها، مي شود برنامه اي طراحي كرد و در سطح جامعه به كار بست تا آنان نيز تشويق شوند شيوه زندگي خود را تغيير دهند.
 


عرضه پماد سوختگي توسط محققان ايراني

پژوهشگران كشور با استفاده از گياهان دارويي پماد و پدهايي براي ترميم سوختگي هاي نوع 2 ارائه كردند كه اثري از محل زخم و سوختگي برجاي نمي گذارد.
فهيمه دهقان- مجري طرح در گفتگو با مهر، با اشاره به توليد پماد براي التيام زخم هاي سوختگي، افزود: با استفاده از گياهان دارويي پمادي عرضه كرديم كه براي ترميم زخم هاي سوختگي درجه 2 مصرف مي شود.
وي التيام سريع زخم هاي سوختگي را از مزيت هاي مهم اين پماد برشمرد و گفت: اين پماد پس از 72 ساعت علاوه بر ترميم زخم سوختگي، اثر زخم را از بين خواهد برد.
وي توليد پد را از ديگر دستاوردهاي اين روش ذكر كرد و ادامه داد: اين پدها كه با الياف پنبه طبيعي توليد شده اند، موجب التيام زخم و از بين رفتن اثر آن مي شوند.
مجري طرح با اشاره به مزيت هاي اين پد نسبت به پانسمان هاي معمولي توضيح داد: اين پدها در سايزهاي مختلف توليد شده است از اين رو برخلاف پانسمان هاي معمول كه سطح بيشتري از زخم پوشيده مي شود، با استفاده از اين پد تنها محل زخم پوشانده مي شود.
دهقان دليل اين امر را خاصيت ضد باكتريايي و ضد ميكروبي بودن اين پدها دانست كه مانع ورود آلودگي به محل زخم مي شود.
مجري طرح با اشاره به نحوه استفاده از پماد و پدهاي پانسمان خاطر نشان كرد: اين پماد با استفاده روزانه و به ضخامت حدود نيم ميليمتر بر روي زخم موجب ترميم زخم ها خواهد شد.
دهقان همچنين با تاكيد بر اينكه پدهاي پانسمان براي هرگونه جراحتي قابل استفاده است، اضافه كرد: زخم هايي كه به عمق يك ميليمترباشد پس از يك روز با استفاده از اين پد التيام مي يابد به گونه اي كه اثري از زخم باقي نخواهد ماند.
 


تهديدات سايبري عامل خودكشي نوجوانان غربي

محققان آمريكايي دريافتند كه ارعاب سايبر مي تواند يكي از عوامل خودكشي نوجواناني باشد كه از افسردگي رنج مي برند.
به گزارش مهر، دكتر «جان سي لوبلنك» استاد دانشگاه دالهوسي در هاليفكس گفت: ارعاب سايبر استفاده از اينترنت، تلفن و ساير ابزارهاي فناوري براي صدمه به كسي يا سوءرفتار با ديگران است كه اغلب آن را در رسانه هاي جمعي به خودكشي نوجوانان مرتبط مي دانند.
لوبلنك و همكارانش با بررسي گزارش هاي خودكشي نوجواناني كه خودكشي كرده اند به اين نتيجه رسيدند كه ارعاب سايبر يكي از علل خودكشي آنها بوده است.
79 درصد نوجواناني كه خودكشي كرده اند در مدرسه و به صورت آنلاين دچار ارعاب شدند و 17 درصد صرفا به صورت آنلاين مورد ارعاب قرار گرفته اند.
اختلال وضع رواني نيز در 32 درصد نوجوانان گزارش شد و علائم افسردگي در 15 درصد آنها مشاهده شده بود.
اين در حالي است كه «لوبلنك» طي بيانيه اي اظهار داشت: ارعاب سايبر مي تواند عامل برخي خودكشي ها باشد اما همواره عوامل ديگري نيز آن را تشديد مي كند، در ميان اين عوامل مي توان به بيماري هاي رواني و ارعاب رودررو نيز اشاره كرد.
وي افزود: ارعاب سايبر معمولا بخشي از ارعاب عادي است.
نتايج اين تحقيق در همايش ملي آكادمي آمريكايي پزشكي كودكان در نيواورلئان ارائه شد.
 


سنگ شبه آتشفشاني بر روي مريخ

سازمان فضايي آمريكا(ناسا) اعلام كرد: نخستين سنگ مريخي كه توسط كاوشگر كنجكاوي بررسي شده است تركيب بسيار متفاوتي از مأموريت هاي پيشين نشان مي دهد.
به گزارش مهر، محققان اين كاوشگر از دو سامانه تحقيقاتي بر روي كنجكاو براي مطالعه آرايش شيميايي اين سنگ كه به اندازه يك توپ فوتبال است، استفاده كردند.
براساس اعلام آزمايشگاه پيشرانش جت ناسا در كاليفرنيا، تركيبات اين سنگ مي تواند شواهدي از محيط مشاهده نشده و فرايندهاي سياره اي را فاش كند.
اين آزمايش نتايج بسيار شگفت انگيزي در پي داشته است. اين سنگ مريخي با تركيب شيميايي از يك نوع غيرمعمول اما به خوبي شناخته شده سنگ آذرين شباهت دارد كه در بسياري از مناطق آتشفشاني زمين يافت مي شود.
«ادوارد استولپر» از مؤسسه فناوري كاليفرنيا و يكي از محققان كنجكاوي، مي گويد: تنها با يك سنگ مريخي از اين نوع دشوار است تا دريابيم آيا همين فرايند زميني در مورد آن سنگ مريخي دخيل است يا خير، اما اين زمينه آغازي براي كشف منشأ اين سنگ است.
بر روي زمين،معمولاً سنگ هايي با چنين تركيبي از فرايندهايي در جبه زمين و در زير پوسته پديد مي آيند. اين فرايند شامل بلورين شدن ماگماي غني از آب در فشار بسيار بالاست.
در طول يك مأموريت اوليه دو ساله، محققان از 10 سامانه تجهيزاتي كنجكاوي استفاده خواهند كرد تا دريابند آيااين منطقه مورد مطالعه هرگز شرايط زيستي محيطي از جمله آب را براي حيات ميكروبي داشته است يا خير.
 


چرا تنبلي، انسان را بيمار مي كند؟

نتايج يك مطالعه جديد تاييد كرد بي تحركي و يا به اصطلاح خودمان «تنبلي كردن» مي تواند شما را بيمار كند چون اين نوع رفتار موجب افزايش سطح گلوكز خون و افزايش خطر ابتلا به ديابت و بيماري قلبي مي شود.
به گزارش ايسنا، بررسي هاي قبلي نيز نشان داده است كه افراد بي تحرك كه زياد عادت به راه رفتن ندارند، بيشتر مستعد ابتلا به امراض قلبي و ديابت نوع دوم هستند.
به نوشته روزنامه ميرور، متخصصان علوم پزشكي دانشگاه ميسوري براي كشف علت رابطه تنبلي و بي تحركي با افزايش خطر بيمار شدن به مطالعه گروهي از افراد بسيار فعال و پرتحرك پرداختند. اين متخصصان از افراد مزبور درخواست كردند كه مدت سه روز از فعاليت خود بكاهند و بي تحركي را در پيش گيرند. در تمام اين سه روز شركت كنندگان از نظر فيزيولوژيكي كاملا تحت نظر بودند.
متخصصان در پايان دريافتند در تمام روزهايي كه اين شركت كنندگان تنبلي را پيشه كرده بودند و تحرك و چنب و جوش كافي نداشتند سطح قند خونشان پس از صرف هر وعده غذايي بسيار بالا مي رفت. آنها نتيجه گرفتند كه ادامه اين شرايط مي تواند به بيمار شدن انسان بينجامد.
 


بوستان سموم!

بوستان «سموم النويك» در انگلستان به خاطر داشتن انواع و اقسام گياهان سمي و خطرناك به خطرناك ترين و سمي ترين بوستان جهان معروف شده است.
به گزارش فارس، بوستان «سموم النويك» يكي از بوستان هاي عمومي قلعه النويك در منطقه نورث مبرلند انگلستان است كه دومين قلعه بزرگ اين كشور نيز به شمار مي آيد و از اين جهت بوستان النويك، بوستان سموم ناميده شد، چون حاوي خطرناك ترين و سمي ترين گياهان جهان است.
اين بوستان حدود 100 نوع گياه مخدر غيرقانوني و غيرمجاز از جمله گياه معروف به «سم گردو» كه براي استخراج نوعي سم مورد استفاده قرار مي گيرد و گياه كوكا كه براي استخراج كوكائين به كار مي رود و ده ها درخت سمي و كشنده ديگر را دربرمي گيرد.
تاريخ احداث اين بوستان به سال 1750 بازمي گردد و بازديدكنندگان از اين بوستان را همواره راهنمايان همراهي مي كنند تا به آنها انواع درخت ها و گياهان موجود را معرفي كنند و خواص آنها را توضيح دهند.
اين درحالي است كه بخش كنترل و مراقبت اين بوستان همواره اوضاع بوستان را زيرنظر دارد و مراقبت مي كند تا مبادا افرادي اين گياهان را سرقت كنند، بگونه اي كه پيرامون برخي از آنها براي اطمينان خاطر بيشتر حصار كشيده شده است.
در سردر اين بوستان شعار «موادمخدر نه» حك شده و تنها هدف از كاشت اين گياهان اطلاع رساني به مردم و بالا بردن فرهنگ و آگاهي آنها درباره اين گياهان است.
 


مزاحم هاي پوستي

جوش هاي پوستي را مي توان از مهمترين مزاحم هاي روي بدن ناميد. اين مزاحم ها به دلايل مختلف و در دوران مختلف بوجود مي آيند و از زيبايي صورت و پوست افراد مي كاهند.
در مورد جوش ها بحث هاي زيادي در مقالات مختلف شد ه است اما همچنان عده اي هستند كه باورهاي غلطي در مورد آن دارند و يا اينكه راه مقابله با جوش ها را به درستي نمي دانند، براي هر كاري راهكارهاي متفاوتي ارائه مي شود كه عمل كردن به آنها بسيار مهم است:
باورهاي غلط در مورد جوش
هنوز درباره تاثير رژيم غذايي براي ايجاد آكنه ميان دانشمندان و متخصصان پوست اختلاف نظر وجود دارد راستش را بخواهيد هنوز ثابت نشده كه كافئين و شكلات مي توانند آكنه را تحريك كنند اين در حالي است كه نتايج برخي مطالعات حاكي از آن است كه مصرف شير هم سبب بروز آكنه مي شود زيرا شير حاوي هورمون و باكتري است؛ به هرحال هيچ كدام از اين نظريات هنوز قابل تاييد نيستند.
برخي دانشمندان دريافته اند كه دانشجويان هنگام امتحانات پايان ترم بيشتر جوش مي زنند. مطالعه ديگر هم تاثير استرس را بر ايجاد آكنه نشان مي دهد؛ اين باور رگه هايي از حقيقت را در خود دارد اما نه آنقدرها كه مهر علمي بر آن خورده باشد.
مصرف ضدآفتاب يك قانون است كه تحت هيچ شرايطي عوض نمي شود. ضدآفتاب هاي شيميايي با ايجاد واكنش شيميايي سبب دفع اشعه UV خورشيد مي شوند كه اين واكنش مي تواند جوش ايجاد كند. اگر اين استعداد را داريد مي توانيد از ضدآفتاب هاي مكانيكي از قبيل زينك اكسيد استفاده كنيد.
اين نيز يكي ديگر از باورهاي غلط در مورد جوش زدن صورت است. شستن صورت 2 بار در روز كافي است. بيشتر از آن پوستتان را خشك مي كند.
اگر مي خواهيد پوستتان را بدتر كنيد اين كار را انجام دهيد، كندن و دستكاري كردن جوش ها فقط باعث حدت آن و اسكار (جاي زخم) بر پوست مي شود. اگر جوش بزرگي زده ايد و مهماني در پيش داريد مي توانيد به متخصص پوست مراجعه كنيد تا با تزريق دارويي مخصوص سبب كوچك شدن جوش شود، به هيچ عنوان جوش هاي خود را نتركانيد.
راه هاي از بين بردن جوش ها
شست وشوي مكرر و شديد پوست صورت باعث تحريك آن شده و جوش ها را بدتر مي كند. براي كاهش تحريك پوست، مناطق مستعد بروز جوش را با يك ماده پاك كننده ملايم و آب گرم، دوبار در روز شستشو دهيد.
برخي افراد معتقدند كه مصرف غذاهاي چرب و يا شكلات باعث ايجاد جوش مي شود. هنگامي كه منافذ پوست توسط ترشح چربي، سلول هاي پوستي و ميكروب ها بسته شوند، ملتهب شده و آكنه ظاهر مي شود. برخي غذاها ممكن است باعث واكنش هاي هورموني شديدي در بدن شده و باعث شوند كه سلول هاي پوستي بيش از اندازه رشد و يا چربي زيادي توليد كنند.
اشعه UV با ماوراي بنفش نورخورشيد يا نور مصنوعي (سولاريوم) كه باعث برنزه شدن پوست مي شود، شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست، پيري زودرس و چروك قرار مي دهد. بسياري از داروهاي تجويزشده براي درمان جوش، شامل پمادهاي رتينوئيد هستند كه مي توانند پوست شما را در برابر اشعه UV آسيب پذيرتر كنند.
در شب يك قاشق غذاخوري دارچين را با سه قاشق غذاخوري عسل مخلوط كنيد. مخلوط حاصل را يك ساعت در شب بر صورت بگذاريد. بعد با آب گرم، صورت خود را بشوييد. اين كار را براي دو هفته انجام دهيد.
از مالش پوست صورتتان خودداري كنيد، زيرا اين كار باعث مي شود كه جوش ها بدتر شوند. دستتان را زير صورت خود نگذاريد تا آلودگي دست به پوست صورت نرسد. موبايل خود را دور از صورت خود نگه داريد. دستها و تلفن، داراي ميكروب ها و چربي هايي هستند كه باعث تحريك جوش ها مي شوند. عرق نيز مي تواند جوش ها را بدتر كند. پس توصيه مي شود زود به زود به حمام كنيد.
 


پدر علم پيوند مغز استخوان درگذشت

«اي دونال توماس» پزشكي كه پيشگام استفاده از پيوند مغز استخوان در بيماران سرطان خون بود، در 92سالگي درگذشت.
به گزارش فارس، مرگ اين پزشك يكشنبه هفته گذشته توسط مركز تحقيقات سرطان «فرد هاچينسون» و علت مرگ بيماري قلبي اعلام شده است.
كارهاي دكتر توماس از جمله بزرگترين موفقيت ها در درمان سرطان است. پيوند مغز استخوان و درمان ديگر مشابه آن يعني پيوند سلول هاي بنيادين خون ميزان زنده ماندن بيماران مبتلا به سرطان خون را از صفر به 90درصد رسانده است.
براساس اعلام موسسه «فرد هاچينسون» در سال جاري حدود 60هزار پيوند از اين نوع در جهان انجام خواهد شد.
توماس راه پدر را در پيش گرفت و با گام گذاشتن به حرفه پزشكي از دانشگاه هاروارد فارغ التحصيل شد. در سال 1956 وي نخستين عمل پيوند مغز استخوان دنيا را انجام داد.
وي به همراه تيمي كوچك از محققان از جمله همسرش داتي اين پيوند را در سال هاي دهه 1960 و 1970 هم به رغم انتقادات جامعه پزشكي ادامه دادند.
آنها سعي داشتند با كشتن مغز استخوان معيوب بيماران سرطان خوني با دوزهاي مرگبار راديويي و شيمي درماني و سپس انجام پيوند مغز استخوان جان بيماران را نجات دهند. اين روش بعدها به درمان استاندارد بيماران مبتلا به سرطان خون در سراسر دنيا تبديل شد.
توماس در سال 1963 به دانشگاه واشنگتن رفت و در سال 1974 نخستين رئيس انكولوژي پزشكي مركز هاچينسون شد. اين مركز هم اكنون معتبرترين انستيتو درمان و تحقيقات سرطان در دنياست.
وي از همسرش كه هنوز در قيد حيات است صاحب دو پسر و يك دختر است.
 


علت خواب آلودگي

شايد عوامل مختلفي را به خستگي و كاهش انرژي بعد از ظهر در اداره يا كلاس درس نسبت دهيد اما محققان آمريكايي به اين نتيجه رسيده اند كه افزايش سطح دي اكسيدكربن در اين فضاها موجبات خواب آلودگي افراد را فراهم مي كند.
به گزارش مهر،نخستين علت افزايش دي اكسيدكربن در فضاهاي داخلي انسان ها هستند، در حالي كه ميزان تمركز دي اكسيدكربن در فضاهاي غير داخلي 380 قسمت در ميليون قسمت است، ميزان تمركز آن درداخل چندين هزار قسمت است.
براساس تحقيقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه ايالتي نيويورك و آزمايشگاه ملي لارنس بركلي در دانشگاه كاليفرنيا غلظت دي اكسيدكربن در ساختمان هاي اداري معمولا از 1000قسمت در ميليون قسمت تجاوز نمي كند، اما اين ميزان در اتاق جلسات، وقتي كه گروه هايي از افراد دور هم براي دوره هاي طولاني زماني جمع مي شوند افزايش مي يابد، از اين رو مي توان توضيح داد كه چرا بيدار ماندن در جلسات طولاني كار دشواري است. در كلاسهاي درس غلظت دي اكسيدكربن معمولا از 1000 قسمت در ميليون قسمت فراتر مي رود و گاهي به 3000 قسمت در ميليون قسمت مي رسد.
درحالي كه اين سطح از دي اكسيدكربن براي سلامتي خطرناك نيست اما مي تواند به نحو قابل توجهي بر توانايي تفكر و تصميم گيري افراد تاثيرگذارباشد.
محققان حتي اظهار داشته اند كه آنها خود با نتايج اين تحقيقات شگفت زده شدند، چرا كه اين نخستين باري بود كه ارتباطي ميان سطح بالاي دي اكسيدكربن و كاهش عملكرد در محل كار مورد بررسي قرار مي گرفت.
«ويليام فيسك» دانشمند بركلي و يكي از نويسندگان اين مقاله اظهار داشت: در عرصه تحقيقاتي ما، همواره اين تصور وجود داشت كه ميزان دي اكسيدكربني كه در ساختمان ها وجود دارد در واقع فاقد اهميت بوده و هيچ تاثير مستقيمي روي انسانها ندارد اما اين نتايج كه ابهامي هم ندارند تعجب برانگيز بودند.
شركت كنندگان در اين تحقيق در سطح 1000 قسمت در ميليون قسمت كه معمولا در اداره ها وجود دارد، كاهش عملكرد را از خود به نمايش گذاشتند و اين امر در شش آزمايش از 9 آزمايش صادق بود، اما وقتي كه اين سطح به 2500 قسمت در ميليون قسمت رسيد وضعيت كاهش عملكرد وخيم تر هم شد.
مطالعات قبلي نشان مي داد كه سطح اكسيژن 10هزار و 20هزار قسمت در ميليون قسمت بر انسان تاثيرگذار است، از اين رو نتايج تحقيقات كنوني براي محققان تعجب آور بوده است.
اگر چه اين تحقيق تنها ميزان تصميم گيري و تمركز را آزمايش كرده نه يادگيري، اما محققان اظهار داشتند اين احتمال وجود دارد كه كلاسهاي درس كه از تهويه نامناسبي برخوردارند يا در اتاق هايي كه تعداد زيادي دانش آموز براي امتحان جا داده مي شوند مي تواند تاثير منفي دريادگيري و تمركز آنها داشته باشد.
نتايج اين تحقيقات در مجله چشم اندازهاي بهداشت زيست محيطي منتشر شده است.

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14