(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 14  آبان  1391 - شماره 20348

موز غذاي آينده
ماشينهاي پرنده در راهند
مرگ بيش از يك ميليارد نفر بر اثر سيگار
دارويي براي بيماران ميگرني و فلج مغزي
كاهش فشارخون با فركانس هاي راديويي


موز غذاي آينده

تغييرات اقليمي مي تواند موز را به منبع غذايي اصلي و مهمي براي ميليون ها نفر تبديل كند.
به گزارش مهر، محققان مي گويند اين ميوه مي تواند جايگزين سيب زميني در برخي كشورهاي در حال توسعه شود.
همان طور كه دماي جهاني افزايش مي يابد گياهان كاساوا و لوبيا چشم بلبلي مي توانند نقش بسيار مهمي را در كشاورزي ايفا كنند
به گفته اين محققان در آن زمان مردم خود را با غذاهاي جديد و متنوع سازگار خواهند كرد.
گروهي از دانش پژوهان در پاسخ به درخواست كميته امنيت غذاي جهان سازمان ملل به تأثيرات تغييرات اقليم بر روي مهم ترين كالاهاي كشاورزي متمركز شدند.
اين محققان پيش بيني كردند كشت سه محصول اصلي توليدكننده كالري يعني برنج، گندم و ذرت در بسياري از كشورها كاهش خواهد يافت. به گفته آنها سيب زميني كه در اقليم هاي سردتر به خوبي رشد مي كند، مي تواند به دليل افزايش دما، آسيب پذير شده و كشت آن كاهش يابد.
پژوهشگران مي گويند اين تغييرات مي تواند گشايشي براي پرورش گونه هاي خاصي از موز در ارتفاعات بالاتر و حتي در مناطقي باشد كه در حال حاضر سيب زميني كشت مي شود.
اگرچه اين تغيير منبع غذايي لزوما يك فرصت طلايي نيست اما مكانهايي وجود دارد كه دماي هوا در آنها افزايش مي يابد و از اين رو موز مي تواند يك گزينه مناسب باشد.
گياه كاساوا مي تواند به نيازهاي غذايي در جنوب آسيا پاسخ دهد.
اين گزارش گندم را يكي از مهم ترين گياهان تأمين كننده پروتئين و كالري مورد نياز انسان توصيف مي كند.
اما در همين گزارش آمده است كه كشت گندم در آينده در كشورهاي در حال توسعه به مشكل خواهد خورد. در اين كشورها قيمت بالاي پنبه، ذرت و دانه هاي سويا، گندم را به زمين هاي حاشيه اي مي راند. در اين حالت گندم به استرس ناشي از تغييرات اقليم آسيب پذير مي شود.
اين محققان مي گويند چنين تغييري در منبع غذايي قبلا نيز وجود داشته است. دو دهه پيش در مناطق خاصي از آفريقا، برنج هيچ گونه مصرفي نداشت اما اكنون وجود دارد. مردم به دليل قيمت، در دسترس بودن و آساني پخت، غذاي خود را تغيير داده اند و اين تغيير دوباره در آينده نيز روي خواهد داد.
محققان با تأكيد بر اينكه دانه هاي سويا يكي از مهمترين منابع تأمين پروتئين هستند، مي گويند اين ماده غذايي به تغييرات دما بسيار حساس است و از اين رو آنها لوبيا چشم بلبلي را كه غذاي فقرا در كشورهاي جنوب صحراي آفريقا است به عنوان جايگزين مناسبي براي سويا معرفي كرده اند.
 


ماشينهاي پرنده در راهند

 
ترافيك يكي از مشكلات هميشگي زندگي در شهرهاي بزرگ است. اما آيا پرواز بر فراز خيابان هاي شلوغ و پرترافيك آرزويي دست نيافتني است؟
پاسخ به اين سؤال منفي است زيرا با صدور مجوزهاي لازم از سوي سازمان هاي هوانوردي و امنيت جاده هاي آمريكا، خودروهاي پرنده كه پيش فروش آنها از سال قبل آغاز شده بود، به زودي وارد بازار مي شوند.
تصور خودروهاي پرنده كه هم در جاده حركت مي كنند و هم در آسمان پرواز، شبيه به فيلم هاي تخيلي است، اما به زودي به واقعيت تبديل مي شود.
شركت آمريكايي ترافوجا در ماساچوست در اين پروژه، وسيله نقليه اي ساخته كه هم هواپيما و هم خودروست.
پس از ارائه طرح هاي اوليه، اولين پرواز آزمايشي در سال 2009 انجام و پيش فروش اين خودروها از ابتداي سال 2011 آغاز شد، اكنون مسئولان امنيت جاده و سازمان هوانوردي كشور آمريكا مجوز ورود اين وسيله نقليه دوكاره را به جاده هاي زميني و مسيرهاي هوايي صادر كرده اند.
قيمت سرسام آور اين خودرو 200 هزار دلار و در حدود قيمت يك خودرو فراري است. پيش خريد اين وسيله نقليه دوكاره با ثبت نام آنلاين و پرداخت 10 هزار دلار ميسر است.
پنجره هاي ترنزيشن از جنس پلي كربنات است كه مي توانند در برابر برخورد احتمالي پرندگان مقاومت كنند.
همچنين تايرهاي اين خودرو پرنده از نوع ويژه اي است كه فرود روي جاده و ادامه حركت را امكان پذير مي كنند. اين خودرو پرنده پيش از آنكه بتواند از زمين بلند شود، حدود 500 متر را روي زمين طي مي كند. برخي مهندسان سابق ناسا نيز در طراحي و ساخت اين وسيله نقليه دوكاره نقش داشتند.
به عقيده متخصصان اين وسيله نقليه را مي توان به راحتي در گاراژهاي شخصي پارك كرد. اين هواپيما همچنين از بنزين معمولي خودروها استفاده مي كند. اين خودرو پرنده 5/8 متر طول و حدود 7 متر پهنا دارد. زماني كه بالهاي آن باز مي شوند، پهناي آن به 8/23 متر مي رسد.
سرعت اين وسيله دوكاره روي جاده به حداكثر صدكيلومتر بر ساعت و در هوا به 185 كيلومتر بر ساعت مي رسد. رانندگان مي توانند با فشار دادن يك دكمه، اين خودروي دونفره را در كمتر از 30 ثانيه به هواپيما تبديل كنند.
با اين وجود ممكن است با به توليد انبوه رسيدن اتومبيل هاي دوكاره، پاي تصادف هاي جاده اي به آسمان هم كشيده شود.


مرگ بيش از يك ميليارد نفر بر اثر سيگار

صنعت نيم تريليون دلاري دخانيات مانند يك جنبش تروريستي است كه طي قرن جاري يك ميليارد نفر را در سراسر جهان به كام مرگ خواهد كشاند مگر آنكه دولت ها عاملان آن را سركوب كنند.
سيگار كشيدن بزرگ ترين مصيبت و بلا براي سلامت عمومي در تاريخ جهان توصيف شده كه موجب مرگ بيش از نيمي از سيگاري ها عمدتا به علت ابتلا به سرطان مي شود.
«جان سفرين» معاون ارشد انجمن سرطان آمريكا در يك نشست با حضور 100 متخصص ارشد سرطان در شهر «لوكانوي» سوئيس اين موضوع را به دولت هاي سراسر جهان هشدار داد.
كارشناسان مي گويند دولت ها بايد كارهاي بسيار بيشتري براي كنترل صنعت دخانيات در سراسر جهان انجام دهند، چه با افزايش قابل توجه قيمت سيگار، غيرقانوني اعلام كردن بازار دخانيات و چه با افزايش ماليات بر سود شركت هاي بزرگ توليدكننده و چند مليتي.
دانشمندان محاسبه كرده اند سيگار كشيدن، بيش از نيمي از معتادان به خود را عمدتا با ابتلاي آنها به سرطان، مي كشد و هنوز با وجود آنكه سيگار بزرگ ترين و مهم ترين خطر قابل پيشگيري از مرگ زودرس است، حدود 300 ميليون نفر در سال براي اولين بار به سيگار روي مي آوردند.
براساس اعلام اين متخصصان اگر روند كنوني ادامه يابد و شركت هاي توليدكننده سيگار افراد غيرسيگاري كشورهاي در حال توسعه را همچنان هدف قرار دهند صدها ميليون نفر طي نيمه دوم قرن جاري بر اثر ابتلا به سرطان جان خواهند داد.
اين كارشناسان خواستار ممنوعيت قانوني بر سيگار و صنعت دخانيات شده اند و مي خواهند به خاطر شيوه اي كه بازارهاي جديد را هدف قرار مي دهد و عرضه محصولي كه مي داند براي مصرف كننده مرگبار است، با آن مانند يك جنبش تروريستي رفتار شود.
سفرين مي گويد: ما صنعت جهاني بزرگي براي توليد محصولي داريم كه براي دستكم نيمي از كاربرانش مرگبار است. اگر روند كنوني همچنان ادامه يابد طي قرن جاري بيش از يك ميليارد نفر قرباني آن خواهند شد.
سيگار و صنعت دخانيات در قرن گذشته بيش از 100 ميليون نفر را به كام مرگ كشاند. اين صنعت بزرگ ترين بلا براي بهداشت عمومي در تاريخ جهان خواهد بود.
 


دارويي براي بيماران ميگرني و فلج مغزي

 
پژوهشگران كشور با اجراي پروژه اي، دارويي را براي درمان بيماري هاي ناشي از گرفتگي عضلاني عرضه كردند كه اين دارو براي بيماران مبتلا به فلج مغزي و ميگرن كاربرد دارد.
دكتر ناصر محمدپور- مجري طرح در گفت وگو با مهر، با بيان اينكه اين دارو با عنوان «بوتولينو توكسين» توليد شده است، افزود: عملكرد آن اين است كه موجب شل كردن عضلات مي شود.
وي با بيان اينكه هر بيماري كه براثر گرفتگي عضلات بروز كرده باشد با اين دارو قابل درمان است، اظهار داشت: از اين رو اين دارو براي درمان بسياري از بيماريها قابل استفاده است.
محمدپور بيماري فلج مغزي را از جمله كاربردهاي اين دارو ذكر كرد و ادامه داد: اين بيماران به دليل اينكه كنترل مركزي برروي عضلات را از دست مي دهند، در نتيجه تمام عضلات بدن آنها دچار گرفتگي و سفت مي شود و نمي توانند حركت كنند. با تزريق اين دارو از بروز اين عارضه جلوگيري مي شود.
مجري طرح، درمان ميگرن را از ديگر كاربردهاي اين دارو برشمرد و يادآور شد: نتايج تست هاي انجام شده برروي بيماران اثرات مناسبي براي بيماران ميگرني به دست آمد.
محمدپور درمان اختلالات عضلات كمر را از ديگر موارد مصرف داروي «بوتولينو توكسين» عنوان كرد و گفت: اين دارو به فاز باليني وارد شده است.
 


كاهش فشارخون با فركانس هاي راديويي


محققان يك راهبرد ساده و بدون نياز به دارو براي تعديل فشارخون بالا ارائه كرده اند كه مي تواند خطر بروز سكته مغزي و بيماري هاي قلبي و كليوي را كاهش دهد.
اين درمان يك فرآيند بسيار كم تهاجمي است كه در آن عصب كليوي مختل مي شود. در اين فرآيند از گرماي ناشي از فركانس راديويي براي اختلال در روابط عصبي از مغز به كليه و از كليه به مغز استفاده مي شود.
اين فرايند مي تواند فعاليت زياد را در اعصاب سيستم سمپاتيك، عامل رايج فشارخون بالاي مزمن كاهش دهد.
ديويد براون محقق ارشد بيمارستان قلب بايلور پلانو آمريكا مي گويد
سيستم اعصاب سمپاتيك فشارخون را كنترل مي كند و مي تواند به دليل استرس و مسائل روزمره فشارخون را بالا ببرد.
محققان اين ابزار را آزمايش كردند تا دريابند آيا اين شيوه مي تواند سيستم اعصاب سمپاتيك را مختل كند و در نتيجه امكان توقف درمانهاي ضدفشارخون بالا وجود دارد يا خير.
فشارخون با ميلي متر جيوه اندازه گيري مي شود و فشارخون 12/8 سلامت تلقي مي شود.
محققان براي بررسي اين ابزار، آزمايش هايي را بر روي افراد محدودي انجام دادند و دريافتند اين فرآيند ساده مي تواند فشارخون بالا را به طور متوسط سه ميلي متر جيوه كاهش دهد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14