(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15  آبان  1391 - شماره 20349

وزير صنعت و تجارت: خودروسازان اجازه افزايش قيمت ندارند
سوءاستفاده 117 ميليارد توماني شركت هاي واردكننده كالا با ارز مرجع
كاهش تدريجي قيمت سكه و ارز
كوتاه اقتصادي
وزير اقتصاد: قيمت ها در بورس كالا كمتر از بازار است
شريفي خبر داد
پيشنهاد افزايش سقف وام احداث مسكن
چرخش بورس تهران در مدار مثبت
وزير نفت: مشكل صادرات محصولات پتروشيمي بزودي رفع مي شود
رئيس مجمع توليدي و خدمات فني تهران خبر داد
فعاليت 600 هزار واحد توليدي غيرمجاز در كشور
مديرعامل اتحاديه: براي مقابله با گراني مراكز عرضه مستقيم تخم مرغ را افزايش دهيد
كارمزد جايگاه داران سي ان جي 200 ريال افزايش يافت
پيشنهاد تاسيس بانك طلا
برنامه هاي بانك مركزي براي مهار نقدينگي
به علت استفاده بي رويه برداشت آب از 240 دشت كشور ممنوع شد


وزير صنعت و تجارت: خودروسازان اجازه افزايش قيمت ندارند

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازان نبايد فراتر از مجوزهايي كه داده شده، قيمت ها را افزايش دهند. با متخلفين در اين زمينه برخورد مي شود.
مهدي غضنفري درباره تدابير دولت براي كنترل قيمت خودرو گفت: خودروسازان بيش از آن چيزي كه سازمان حمايت از توليدكننده و مصرف كننده به آنها مجوز داده است، اجازه افزايش قيمت ندارند اما متاسفانه در حاشيه بازار با افزايش قيمت براي برخي از مدلهاي خودرو روبرو هستيم.
وي افزود: براي جلوگيري از افزايش بدون دليل قيمت خودرو، مجددا با خودروسازان جلسه اي گذاشتيم و چند شرط براي مجوز افزايش قيمت كه دريافت كردند، قرار داده شده كه يكي از شرط هاي آن تنظيم بازار خودرو است. از آنها خواسته شده است تا خودشان بازار خودرو را مراقبت كنند و اين موضوع جزء وظايف آنهاست.
غضنفري تصريح كرد: پيش از اين هم وظايف آنها همين بود كه متاسفانه در عمل ديده شده آنچنان كه دلخواه دولت و مردم است، در تنظيم بازار موافق نبوده اند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، وزير صنعت، معدن و تجارت در عين حال اظهار داشت: آنها مطرح مي كنند به دليلي كه نتوانسته اند مانند سالهاي گذشته سرمايه در گردش دريافت كنند، اين باعث شده است كه توليد آنها كاهش پيدا كند و عنوان مي كنند كه متاسفانه مبارزه با افزايش نقدينگي و مديريت براي كاهش نقدينگي تبديل به يك موضوع ضد توليد شده است.
وي خاطرنشان كرد: بانكها فعلا سرمايه در گردش واحدها را به آنها نمي دهند و موضوع مديريت نقدينگي چالشي را براي تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي ايجاد كرده كه بيش از سالهاي گذشته نياز دارند. ما جلسات متعددي نيز با بانكها گذاشته ايم و اميدواريم هر چه سريعتر اين سرمايه در گردش در اختيار آنها قرار بگيرد.
غضنفري در ادامه اظهار اميدواري كرد: بورس به برخي از خودروسازان اجازه بدهد تا سهام بانكي را در اختيار دارند به فروش برسانند و تبديل به سرمايه در گردش كنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: اگر اين زنجيره اقداماتي كه اثرات منفي بر روي توليد خودرو مي گذارند با كمك بانكها مديريت شود، در نهايت منجر به توليد مناسب خودرو و مديريت بازار خواهد شد.
وي در پايان تاكيد كرد: علي رغم تمام اين مشكلات و مسائل، ما به عنوان وزارت صنعت و سازمان حمايت، فراتر از آن مجوزهايي كه براي افزايش قيمت به خودروسازان داده ايم، قبول نداريم و اگر گزارش هاي تخلفي به 124 اطلاع داده شود، حتما تشكيل پرونده مي دهند و تعزيرات حكومتي با خودروسازان متخلف برخورد خواهد كرد.


سوءاستفاده 117 ميليارد توماني شركت هاي واردكننده كالا با ارز مرجع

مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، مجموع سو ءاستفاده شركتهاي واردكننده كالا با ارز مرجع را تاكنون 117 ميليارد تومان اعلام كرد.
سيدمجتبي قاسمي در گفت وگو با ايرنا گفت: بيش از 116 ميليارد و 400 ميليون تومان اين رقم مربوط به 4 شركت بزرگ واردكننده خودرو است.
وي عنوان كرد: از ابتداي طرح تشديد بازرسي و نظارت از شركت هاي واردكننده مواد اوليه و كالا با ارز مرجع تاكنون موارد متعددي پرونده تخلف در حوزه مواد غذايي، دارو، قطعات ماشين آلات، تاير، كاغذ و ساير موارد تشكيل شده است.
وي گفت: از تعزيرات حكومتي انتظار داريم تا با در اولويت قرار دادن پرونده ها، هرچه زودتر به سوءاستفاده هاي صورت گرفته رسيدگي و راي نهايي را صادر كند.
قاسمي تاكيد كرد: هم اكنون همچنان بررسي فرايند توزيع كالا توسط شركت هاي واردكننده با ارز مرجع در دستور كار است.
وي ادامه داد: در صورتي كه هر يك از افراد كالاي وارداتي خود را اعم از خودرو يا غيره بدون قيمت گذاري توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت توزيع كنند، به عنوان متخلف شناخته شده و پس از تشكيل پرونده، تخلفات آنها به مراجع قانوني ارسال مي شود.
مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان افزود: هم اكنون تمامي سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت 31 استان، به بررسي پرونده واردكنندگان كالا با ارز مرجع در استان خود مي پردازند و در صورت عدم قيمت گذاري و تعيين قيمت و توزيع در كانال هاي مشخص شده پرونده تخلف به مراجع قانوني ارسال مي شود.
 


كاهش تدريجي قيمت سكه و ارز

بازار ارز و سكه بعد از 2 روز تعطيلي ديروز با كاهش روبرو شد.
به گزارش خبرنگار كيهان از بازار ارز و سكه تهران، ديروز هر دلار آمريكا 3هزار و 130 تومان فروخته مي شد كه نسبت به روز چهارشنبه 100 تومان كاهش داشت.
بنابر اين گزارش، يورو و پوند نيز ديروز با قيمت هاي 4100 و 5150 تومان فروخته مي شد كه نسبت به روز چهارشنبه به ترتيب 150و 80 تومان كاهش نشان مي دهد.
ديروز قيمت سكه نيز دچار كاهش شد به طوري كه يك سكه بهار قديم و سكه تصوير امام(ره) با يك قيمت واحد يك ميليون و 240 هزارتومان معامله مي شد كه نسبت به روز چهارشنبه هر دو 20 هزارتومان افت قيمت داشتند.
ديروز همچنين سكه هاي نيم، ربع و گرمي نيز با كاهش قيمت روبرو بودند به طوري كه سكه نيم با 20 هزار تومان كاهش 620 هزارتومان، ربع با 7 هزار تومان كاهش 318 هزار تومان و سكه گرمي با 10 هزار تومان كاهش 180 هزار تومان فروخته مي شد.


كوتاه اقتصادي

¤ واحد اطلاعات اكونوميست در تازه ترين گزارش خود پيش بيني كرد كه در سال جاري ميزان ذخاير ايران به جز طلا به 70 ميليارد دلار مي رسد.واحد اطلاعات اكونوميست در گزارش ماه اكتبر 2012 خود ميزان ذخاير ايران به جز طلا در سال گذشته را 79 ميليارد و 609 ميليون دلار برآورد و پيش بيني كرد كه اين ميزان با 10ميليارد دلار كاهش در سال جاري به 69 ميليارد و 609 ميليون دلار برسد.
¤ سكوي 17A پارس جنوبي با وزن 2800 تن كه در تاريخ 21 شهريور ماه در خرمشهر بارگيري شده بود همزمان با عيد سعيد غدير خم در محل مورد نظر نصب شد.به گزارش روابط عمومي شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران، علي طاهري مديرعامل اين شركت با اعلام اين خبر افزود: پيش بيني مي شود مراحل نصب و راه اندازي اين سكو به وسيله شناور فوق مدرن شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران در مدت 5 روز انجام شود و زمستان امسال آماده بهره برداري باشد.
¤ رئيس كل گمرك ايران گفت: طي هفت ماه امسال حدود 23 هزار خودرو به كشور وارد شده و كماكان خودروهاي كره اي در رتبه اول و خودروهاي چيني در رتبه دوم واردات ايران قرار دارند. عباس معمارنژاد در پاسخ به برخي شايعات مبني بر افزايش واردات خودروهاي چيني همزمان با قطع ارز دولتي براي واردات خودرو گفت: اين موضوع صحت ندارد و همچنان خودروهاي كره اي رتبه اول بازار ايران را در دست دارند. وي گفت كه واردات خودرو در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه خود حدود 12درصد رشد داشته است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 409ميليون اوراق بهادار به 12834ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 20ميليون و 816 هزار سهم و با نرخ 2 هزار و756 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را افرانت در بازار اول فرابورس با جابجاي 770 سهم و با قيمت پاياني 8 هزار و 675 ريال كسب كرد.
¤ رئيس جمهوري سرپرست سازمان هدفمندي يارانه ها را منصوب كرد. محمود احمدي نژاد طي حكمي حميد عسگري را به سرپرستي سازمان هدفمندي يارانه ها منصوب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2207 الي 2209، 2211 الي 2214، 2234 الي 2238، 2217، 2218، 2240 الي 2243 و 5612 الي 5615 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ استاندارد استان تهران اعلام كرد: سيم با نام تجاري «ايران خراسان» غيراستاندارد است. اين سيم غيراستاندارد تركيبات آلومينيوم دارد و به علت گراني مس، تنها درصد كمي از مس در آن استفاده شده است.


وزير اقتصاد: قيمت ها در بورس كالا كمتر از بازار است

وزير اقتصاد و رئيس شوراي عالي بورس گفت: اگر واقعا برخي دستگاههاي اجرايي معتقدند عامل اصلي گراني برخي از كالاها حضور آنها در بورس كالا است، آمادگي داريم آنها را از بورس خارج كنيم.
سيدشمس الدين حسيني در گفتگو با مهر درخصوص ساماندهي وضعيت بورس كالا در كشور اظهار داشت: بعد از ابلاغ قانون بازار جامع سرمايه، اين بازار در كشور به 3 سطح كلي تقسيم شد.
وي افزود: يكي از اين سطوح سطح حاكميتي و سياست گذاري است كه متشكل از وزير امور اقتصادي و دارايي، وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس كل بانك مركزي، دادستان كل كشور و رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار است كه البته فعالان بازار بورس يا منتخبين كانونها هم در اين سطح كه به نام «شوراي عالي بورس» است، حضور دارند.
وزير امور اقتصادي و دارايي اضافه كرد: سطح بعدي سازمان بورس و اوراق بهادار است كه در اين تقسيم بندي كار نظارت را انجام مي دهد به طوري كه اين سازمان به عنوان دستگاهي ناظر اجراي برخي از مقررات مربوطه را دنبال مي كند.
وي افزود: سطح ديگر نهادهاي خودانتظام و غيردولتي كه در ذيل سازمان بورس و اوراق بهادار مانند بورس اوراق بهادار و بورس كالا فعاليت مي كنند، قرار دارد.
وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه با اشاره به اينكه اخيرا بحث هايي در رابطه با حضور برخي كالاها در بورس كالا به وجود آمده است، گفت: ظاهرا اختلالاتي براي حضور چند كالا در بورس كالا ايجاد شده است كه البته هنوز گزارش رسمي در رابطه با اين موضوع به بنده به عنوان رئيس شوراي عالي بورس نداده اند.
وي در عين حال تصريح كرد: با توجه به اطلاعاتي كه از برخي رسانه ها كسب كرده ام و همچنين مشورت هايي كه دراين باره با همكاران خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته ام، قرار شد مسئولان سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشات مستندي را درخصوص اين موضوع تهيه كرده و به شوراي عالي بورس ارائه دهند تا متناسب با آن تصميمات لازم در اين شورا اتخاذ شود.
حسيني ياد آور شد: براين اساس، دو هفته گذشته در شوراي عالي بورس گزارشي از اين موضوع ارائه و قرار شد برگزاري جلسات تكميلي را مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه دهند، ضمن اينكه صالح آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار روز چهارشنبه هفته گذشته جلسه اي را درباره اين موضوع برگزار كرده كه قرار است نتايج اين جلسات جمع بندي و نهايتا به شوراي عالي بورس ارائه شود.
وي با بيان اينكه چند رويكرد در اين تصميم گيري ها وجود دارد، گفت: يك رويكرد اين است كه اگر واقعا برخي دستگاههاي اجرايي معتقدند عامل اصلي گراني برخي از كالاها حضور آنها در بورس كالا است، همانطور كه سازمان بورس و اوراق بهادار صراحتا اعلام كرده است، آمادگي داريم آنها را از بورس خارج كنيم.
اين عضو اقتصادي كابينه دهم ادامه داد: از جمله رويكردهاي ديگر اين است كه طرف عرضه و تقاضاي اين كالاها به صورت عمومي هم در بورس و هم در خارج از بورس مديريت شود و ظاهرا قيمتي كه در بورس كالا براي كالاها اعمال مي شود، پائين تر از قيمت آنها در بازار آزاد است.
وي خاطر نشان كرد: در مجموع قرار است به جاي گفتگوهاي پراكنده اين موضوعات در كارگروه تخصصي كه با مسئوليت چند دستگاه از جمله سازمان بورس، سازمان تعزيرات حكومتي و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان كه جايگزين سازمان بازرسي و نظارت شده است، جمع بندي شده تا بر مبناي آن تصميم گيري شود.


شريفي خبر داد

پيشنهاد افزايش سقف وام احداث مسكن

مديرعامل بانك مسكن گفت: پيشنهادي مبني بر افزايش سقف وام احداث مسكن به بانك مركزي ارائه داديم.
قدرت الله شريفي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر وام هايي براي احداث مسكن به متقاضيان داده مي شود كه سقف آن 30 ميليون تومان است، پيشنهادي داديم كه اين سقف افزايش يابد.
وي گفت: افزايش سقف وام احداث در قالب صندوق مسكن ويژه ارائه شده كه اين موضوع در دست بررسي است.
شريفي اظهار كرد: خانه دار كردن مردم از اهداف و سياستهاي بانك مسكن است و با توجه به نامگذاري امسال با عنوان سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، اين بانك در اين راستا با توليد مسكن، توليد اشتغال در كشور را موجب مي شود.
در زمينه افزايش وام مسكن يك كارشناس نيز با تاكيد بر بازگشت شرايط مسكن به جايگاه اصلي خود گفت: ميزان وام هاي فعلي مسكن به اقشار پايين تاثيرگذار نيست لذا حداقل بايد 50 درصد از مبلغ خانه از طريق وام تامين شود.
علي بخشي مسكن را يكي از مهمترين بخش هاي هدايت كننده اقتصاد كشور دانست كه با توجه به شرايط فعلي نياز به برنامه ريزي و توجه ويژه دارد تا جايگاه اصلي خود را باز يابد.
وي اظهار كرد: پرداخت وام مسكن توسط دولت به مردم از جمله برنامه هاي حمايتي است كه بايد نسبت به آن توجه بيشتري صورت گيرد چرا كه افزايش مبلغ وام ها باعث ايجاد انگيزه و توانايي مردم براي خريد و فروش خانه مي شود.
اين كارشناس ايجاد قدرت خريد در اقشار متوسط و پايين جامعه را منطق ايجاد وام مسكن قلمداد كرد و افزود: قاعدتا براي فردي كه مي خواهد آپارتماني يك ميليارد توماني بخرد، نمي توان تسهيلاتي در نظر گرفت اما مبلغ وام هايي كه در حال حاضر در اختيار اقشار پايين قرار مي گيرد نمي تواند كمك خاصي كند و بايد طرحي انديشيد كه حداقل 50 درصد از مبلغ خانه از طريق وام تامين شود.
اين كارشناس ادامه داد: در همه جاي دنيا دولت به وام هاي مسكن يارانه مي دهد و به اين وسيله سود وام هاي مسكن را پايين مي آورد اما متاسفانه در كشور ما بازپرداخت وام ها براي مردم بسيار مشكل است و سود تسهيلات ارائه شده نيز بالاست در صورتي كه دولت مي تواند بخشي از بودجه اي كه صرف طرح هايي مانند مسكن مهر مي كند به اين بخش تزريق كند.
 


چرخش بورس تهران در مدار مثبت

بازار بورس تهران ديروز نيز در مدار مثبت حركت كرد و با رشد تمامي متغيرهاي مهم روبرو شد.
به گزارش ايسنا، در معاملات ديروز بورس تهران شاخص كل به حركت صعودي خود ادامه داد و با 122 واحد افزايش در عدد 31 هزار و 205 واحد ايستاد.
دماسنج بازار سرمايه تا ساعت 11 روند صعودي داشت و تا سطح 31 هزار و 294 واحد پيش رفته بود، اما بعد از اين ساعت روند نزولي پيدا كرد و تا سطح 31 هزار و 205 واحد عقب نشيني كرد.
به اين ترتيب شاخص كل بورس تهران به مدد بازگشايي نماد چادر ملو و تأثير 180 واحدي اين شركت به همراه شركتهاي گل گهر، سرمايه گذاري غدير، مپنا، حفاري شمال، پالايشگاه بندرعباس و سايپا توانست خود را 122 واحد بالا كشيده و به عدد 31 هزار و 205 واحد برساند.
در مقابل افت قيمت نمادهايي همچون مخابرات، بانك ملت، گسترش نفت و گاز پارسيان، فولاد مباركه و بانك تجارت مانع از رشد بيشتر شاخص بورس شدند.
در بازار ديروز، شركتهاي فولاد خراسان و حفاري شمال به برترين صف خريد بازار تبديل شدند؛ همچنين صف نماد شركتهاي خودروساز تقويت شد و ساپيا بعد از فولاد خراسان برترين صف خريد بازار را در اختيار داشت.
براساس اين گزارش: در معاملات روز يكشنبه بورس تهران، حجم معاملات به شدت افزايش يافت و 222 هزار و 511 ميليون سهم به ارزش 695 هزار و 178 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت؛ با اين اتفاق ارزش بازار سرمايه نيز رشد كرد و به 142 هزار ميليارد تومان رسيد.
 


وزير نفت: مشكل صادرات محصولات پتروشيمي بزودي رفع مي شود

وزير نفت با اشاره به اينكه قيمت محصولات پتروشيمي بايد منطقي شود، از رفع مشكل صادرات اين مواد خبر داد.
رستم قاسمي در مراسم آغاز به كار هشتمين نمايشگاه بين المللي ايران پلاست، با تأكيد بر اين كه قيمت ها هم بايد روال منطقي داشته باشد، گفت: كميته اي قرار است در اين راستا شكل گيرد و قيمت ها بايد منطقي شوند.
وي افزود: با توجه به اتفاقات ارزي، صادرات براي ما خوب است و بايد به مازاد محصولات پتروشيمي و محصولات صنايع پايين دستي در اين حوزه توجه شود.
وزير نفت با اشاره به ممنوعيت صادرات 52 قلم كالا از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: كارهايي انجام شده تا مشكل صادرات در بندر رفع و موضوع حل شود. وي با اشاره به اين كه صنايع بالادستي، ميان دستي و پايين دستي نفت و پتروشيمي بايد رشد متوازن داشته باشند، افزود: امروز از يك سو جمعيت نسبتاً جوان كشور نياز به اشتغال دارد و از سوي ديگر تحريم هاي سخت آمريكا و غرب حاكم هستند.
وزير نفت با بيان اين كه امروز با وجود همه تحريم ها و سخت گيري ها كه صورت مي گيرد به ويژه در حوزه نفت، در بالاترين سطح توسعه هستيم و كار همه ميادين نفت آغاز شده گفت: همه فازهاي پارس جنوبي در دست كار است و براساس اهداف برنامه پنجم توسعه بايد يك ميليارد و 400 ميليون متر مكعب گاز به طور روزانه توليد شود، در حالي كه در حال حاضر 600 ميليون متر مكعب روزانه گاز توليد مي شود. همچنين 2/1 ميليون بشكه در روز بايد محصولات پتروشيمي توليد شود در حالي كه الان روزانه 400 هزار بشكه توليد مي شود.
قاسمي با بيان اين كه ايران 17 درصد از ذخاير گاز دنيا را دارد، گفت: صنايع پتروشيمي به سرعت در دنيا جايگزين بسياري از صنايع از جمله چوب، فولاد، صنعت حمل و نقل هوايي و زميني مي شود و اين مزيتي است كه براي كشور ما كاملاً وجود دارد. در صنايع بالادستي پتروشيمي و ميان دستي نفت كارهاي خوبي در هاب پتروشيمي در منطقه دو عسلويه و در منطقه چابهار انجام شده است.
وزير نفت با اشاره به اين كه كشور از ظرفيت بالايي براي توسعه پتروشيمي برخوردار است گفت: 70 واحد پتروشيمي در حال حاضر از پنج تا 95 درصد در حال كار است كه ظرفيت آن ها به بيش از 100 ميليون تن مي رسد. صنايع پايين دستي هم بايد متناسب با صنايع ديگر رشد كنند و بخش خصوصي مي تواند در اين بخش نقش بيشتري داشته باشد.
قاسمي با بيان اين كه سرانه مصرف محصولات پتروشيمي در كشور 26 كيلوگرم است، اين ميزان را پايين دانست و گفت: كشورهاي بزرگي مانند هند كه در حال توسعه هستند، نيازمند محصولات پتروشيمي هستند، بنابراين زمينه براي توسعه صنعت پتروشيمي ميان دستي و پايين دستي فراهم است.
وي با تأكيد بر وجود زمينه رشد پتروشيمي در مناطق هاب پتروشيمي مثل عسلويه اظهار كرد: اميدواريم سرمايه گذاري در اين بخش فعال تر شود چرا كه زمينه قابل قبولي براي تبديل زنجيره ارزش وجود دارد، بنابراين توليد محصول نهايي در كشور ارجح است. بنابراين گزارش: نمايشگاه ايران پلاست با حضور 400 شركت ايراني و 100 شركت خارجي از 20 كشور، از ديروز در تهران و در محل دايمي نمايشگاهها آغاز به كار كرد.


رئيس مجمع توليدي و خدمات فني تهران خبر داد

فعاليت 600 هزار واحد توليدي غيرمجاز در كشور

رئيس مجمع توليدي و خدمات فني تهران با اعلام اين كه 600 هزار واحد توليدي غير مجاز در كشور فعاليت مي كنند، گفت: 6 ميليون نفر نيز در واحدهاي كوچك مشغول به كار هستند.
علي فاضلي در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به مشكلات فعلي توليدكنندگان اظهار داشت: بنگاه هاي توليدي كوچك در قالب اصناف كه حدود 700 هزار واحد را شامل مي شود در حال فعاليت هستند.
وي با اعلام اين كه چيزي بالغ بر 600 هزار واحد توليدي بدون مجوز در حال فعاليت هستند، ادامه داد: 6 ميليون نفر در اين واحدهاي كوچك توليدي مشغول كار هستند در حاليكه دولت براي ايجاد يك شغل بايد ميليون ها تومان هزينه كند.
رئيس مجمع توليدي و خدمات فني تهران با بيان اينكه در حال حاضر شاهد ركودي در توليد كشور هستيم ادامه داد: تربيت نيروي انساني متخصص از ديگر مشكلاتي است كه گريبانگير توليد كشور شده است.
فاضلي با بيان اينكه سودآوري واحدهاي غيرمولد بيشتر است، گفت: اقدامات سوداگرايانه همواره موجب خروج سرمايه هاي اين كشور مي شوند.
وي با اشاره به اينكه شاهد نامهرباني هاي زيادي در بخش توليد كشور هستيم، تصريح كرد: اگر توليد را به عنوان يك امر پذيرفته شده در كل دنيا بدانيم كمترين مقدار سرمايه گذاري در كشور ما در بخش توليد بوده است.
رئيس مجمع توليدي و خدمات فني تهران ادامه داد: بيش از 90 درصد اشتغال در بخش صنعت توسط بنگاه هاي زودبازده كوچك ايجاد شده و با مقداري ساماندهي در اين بخش شاهد رشد اشتغال خواهيم بود.وي در خصوص لايحه اصلاح قانون نظام صنفي كه هم اكنون در مجلس شوراي اسلامي است، گفت: متاسفانه اصناف كشور به جاي اينكه افرادي خارج از دولت آن را اداره كنند توسط مسئولان دولت اداره مي شود.
وي ادامه داد: اين لايحه نزديك به 2 سال در مجلس قبل بود اما راه به جايي نبرد امروز هم در كميسيون اقتصادي مجلس در حال بررسي است اما نگاه حاكم بر آن مثبت نيست.
فاضلي با بيان اينكه تعامل اصناف با مسئولان وزارت صنعت دو سويه نيست، خاطر نشان كرد: اقدامات دولت در جريان پرداختن به مسائل توليدي زياد موثر نبوده و بيشتر تعاملات از سوي توليدكنندگان با دولت بوده تا بالعكس.
 


مديرعامل اتحاديه:

براي مقابله با گراني مراكز عرضه مستقيم تخم مرغ را افزايش دهيد

مديرعامل اتحاديه مرغ تخم گذار اعلام كرد: در حال حاضر تخم مرغ شانه اي 7 هزارتومان در كل كشور در حال عرضه مستقيم است.
هدايت اصغري در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: در حال حاضر تنها دو مركز در سازمان ميادين ميوه و تره بار در استان تهران براي عرضه مستقيم تخم مرغ به قيمت شانه اي 7هزارتومان در اختيار اتحاديه ميهن قرار گرفته كه اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت هر تعداد مراكزي را براي عرضه مستقيم اين محصول تامين كند هيچ گونه محدوديتي نداريم و تخم مرغ را حتي به قيمت تمام شده و نرخ تعيين شده وزارت جهاد كشاورزي كه شانه اي 7200 تومان است، عرضه خواهيم كرد.
وي با اشاره به اين كه عرضه اين محصول به قيمت شانه اي 7هزار تومان در سراسر كشور در حال انجام است، گفت: با افزايش مراكز عرضه قيمت تخم مرغ مي شكند.
اصغري گفت: در حال حاضر هر كيلو تخم مرغ در مرغداري 3100 تومان است كه اگر 2850 تومان تعيين شده جهاد كشاورزي را براي اين محصول لحاظ كنيم، قيمت هر شانه تخم مرغ براي مصرف كننده با احتساب هزينه حمل، كارتن بندي، شانه، هزينه افت شكستگي و توزيع شانه اي 7200 تومان مي شود كه در اين مراكز 200 تومان كمتر از قيمت تمام شده عرضه مي كنيم.
مديرعامل اتحاديه مرغ تخم گذار در پاسخ به اين كه شانه اي 7هزار تومان هم قيمت بالايي براي مصرف كنندگان است، گفت: توليد كننده طي 6 ماهه اول سال كيلويي 1200 تومان محصول خود را كمتر از قيمت تمام شده و با ضرر فروخته است، لذا اكنون كه اين محصول به قيمت تمام شده خود عرضه مي شود با ذهنيت قيمت نرخ اول سال شايد گران به نظر برسد.
مديرعامل اتحاديه مرغ تخم گذار هم چنين اعلام كرد: 30 تريلي كه حدود 700 تن محموله تخم مرغ با مجوز صادرات را دارد هم چنان در مرزهاي كشور بلاتكليف مانده و علي رغم دريافت بهاي آن از خريداران خارجي از صدور آن ممانعت مي شود. ضمن اين كه اين محصول فاسدشدني است و سريع تر بايد براي آن تصميم گيري شود.
 


كارمزد جايگاه داران سي ان جي 200 ريال افزايش يافت

كارمزد جايگاه داران از 400 به 600 ريال افزايش مي يابد.
عبدالله جلالي قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه قبل از اجراي هدفمندسازي يارانه ها هر متر مكعب گاز فشرده طبيعي با قيمت 200 ريال عرضه مي شد، گفت: در آن زمان 120 ريال براي هزينه جايگاه دار و 80 ريال هم براي هزينه سي.ان.جي (گاز فشرده طبيعي) در نظر گرفته شده بود.
جلالي با اشاره به اين كه در زمان گذشته هم دولت نمي خواست و هم اجازه افزايش قيمت گاز را نداشت، ادامه داد: در كارگروه با افزايش كارمزد جايگاه دار در آن زمان موافقت شد و كارمزد از 12 تومان به 32 تومان افزايش پيدا كرد.
وي همچنين با تأكيد بر اين كه پس از هدفمندسازي يارانه ها 400 ريال پاسخگوي هزينه هاي جايگاه دار نبود، اظهار كرد: با بررسي هاي انجام شده قرار شد كه 400 ريال كارمزد جايگاه دار به 600 ريال افزايش پيدا كند و تمام تشريفات قانوني اين كار طي شده است.
قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با اشاره به اين كه اين تصميم به زودي با توجه به اين كه همه تشريفات اداري آن انجام شده، ابلاغ مي شود، تأكيد كرد: در صورت عدم افزايش كارمزد با كاهش درآمد دولت روبه رو هستيم، چرا كه قبلاً پيش بيني شده كه دولت 260 تومان از هر متر مكعب درآمد داشته باشد و 40 تومان براي جايگاه دار باشد، اگر همان 300 تومان قيمت سي.ان.جي ثابت بماند، خود به خود بخشي از درآمد كاهش پيدا مي كند.


پيشنهاد تاسيس بانك طلا

رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر از پيشنهاد تاسيس بانك طلا براي حفاظت از طلاها و سپرده هاي مردم و هزينه آنها در بخش هاي اقتصادي كشور خبر داد.
محمد كشتي آراي در گفت وگو با مهر در خصوص ممنوعيت صادرات طلا اظهار داشت: اين موضوع در گذشته هم مطرح شده است، زيرا كشور در شرايط خاص است و طلا هم از موضوعات مهم و استراتژيك به شمار مي رود.
وي تصريح كرد: طلا از آن دسته كالاهايي است كه تاثير به خصوصي در اقتصاد و پول كشور دارد و يكي از پارامترهاي ارزش پولي هر كشور ذخاير طلاي آن است كه اگر اين ذخاير از كشور خارج شود، به اقتصاد آسيب وارد مي شود.
رئيس اتحاديه طلا و جواهر با تاكيد بر اينكه در نهايت سكه و طلاهايي كه انبار شده از منازل خارج مي شوند، اظهار داشت: اين طلاها سرانجام در چرخه توليد و اقتصاد قرار مي گيرند اما بايد تدابيري انديشيده شود تا نگهداري اين طلاها در منازل سودي را براي صاحبان آن نداشته باشد كه تنها در اين صورت طلاها از منازل خارج مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه اتحاديه طلا و جواهر چه پيشنهادي در اين خصوص دارد؟ گفت: پيشنهاد ما اين است كه بانك طلا در كشور تاسيس شود تا از طلاها و سپرده هاي مردم حفاظت كند و طلاها هم در بخش هاي اقتصادي هزينه شود.
رئيس اتحاديه طلا و جواهر با اشاره به اينكه ساختار طلا در كشورهاي زياد تعريف شده است، افزود: در اين بانك، طلا را به صورت فيزيكي از سپرده گذار تحويل مي گيرند و در نهايت هم به همان مقدار به وي تحويل مي دهند، به عنوان مثال سپرده گذاري كه يك هزار دلار سپرده دارد، درصدي را سود مي گيرد و در موعد مقرر هزار دلار خود را تحويل مي گيرد، طلا هم به همين شكل است و بايد مقدار طلا را دريافت كند.
وي درباره اينكه آيا اين پيشنهاد به بانك مركزي ارايه شده است؟ گفت: در جلسات اين موضوع را مطرح كرديم، البته مخالفتي هم نبوده و شايد تاكنون كسي براي اين امر اعلام آمادگي نكرده است.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در خصوص شايعه دستگيري برخي از طلافروشان بزرگ تهران اظهار داشت: بنده اطلاعي ندارم، البته دستگاه قضائي سوالاتي را مطرح مي كند كه بايد اطلاعات خود را در اختيار آنها قرار دهيم.
وي درباره وضعيت فعلي بازار سكه و طلا و اينكه آيا قيمتها حبابي است؟ بيان كرد: قيمت هاي سكه و طلا واقعي است و حبابي ندارد اما بازار مصنوعات و صنعت طلا به شدت در حال ركود است و بسياري از واحدهاي توليدي در شرف تعطيلي هستند؛ به اين دليل كه مردم، زيورآلات و طلا نمي خرند و نگاه آنها به دنبال سكه و طلا براي كسب سود است.
كشتي آراي در مورد اينكه ملاك تعيين قيمت سكه، دلار در بازار آزاد است و كدام صرافي ها ملاك هستند، گفت: در صرافي ها قيمت ارز به صورت آزاد تعيين مي شود و قيمت جهاني هم مشخص است كه با ضرب اين دو عامل قيمت واقعي طلا مشخص مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه شايعاتي مطرح است كه اتحاديه طلا و جواهر براي تعيين قيمت طلا و سكه از صرافي هاي خاصي قيمت بازار آزاد را مي گيرد؟ افزود: نه اينطور نيست، قيمت ارز در بازار آزاد مشخص است و پنهان نيست، كار ما هم اين است كه قيمت به دست آمده و بازار آزاد هم به هم نزديك باشد و در صورتي كه فاصله اي بود، نشانگر حباب است در غير اين صورت قيمتها واقعي هستند.
 


برنامه هاي بانك مركزي براي مهار نقدينگي

تمركز بانك مركزي بر شيوه هاي مديريت نقدينگي، مهار اضافه برداشت ها، هدايت خطوط اعتباري و انتشار اوراق مشاركت است.
پيمان قرباني مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به فعاليت هاي بانك مركزي براي مديريت نقدينگي، ضمن اعلام مطلب فوق گفت: جلسات مستمر و متعددي با بانكها در همين رابطه برگزار شده و راهكارهاي لازم براي مهار اضافه برداشت بانك ها دنبال مي شود.
وي با اشاره به لزوم مهار نقدينگي در كشور و نتايج بررسي هاي انجام شده توسط بانك مركزي در اين زمينه گفت: بانك مركزي حسب وظيفه ذاتي خود به عنوان تصميم گيرنده در زمينه سياست هاي پولي و اعتباري و مجري اين امر، اقدامات متعددي را براي سال جاري پيش بيني كرده، همچنين گزارش ها و پايش هايي در زمينه نقدينگي انجام گرفته و تصميماتي نيز در اين خصوص اتخاذ شده است.
وي از جمله اين اقدامات را مقابله با اضافه برداشت بانك ها و ساماندهي اين موضوع، هدايت خطوط اعتباري و كاناليزه كردن آن و انتشار اوراق مشاركت كه در هفته هاي پيش مرحله اول آن را داشتيم، بيان داشت.
قرباني افزود: هدف از اجراي اين طرح ها، تامين نقدينگي متناسب با نرخ هاي اقتصاد كشور و رشد آن مطابق با روند مدنظر بانك مركزي است.
وي همچنين در خصوص هدايت نقدينگي موجود گفت: با توجه به پايش هايي كه در مورد رشد نقدينگي و روند آن صورت گرفته، اقدامات لازم از جمله فروش اوراق مشاركت بانك مركزي مدنظر قرار گرفته است كه در مرحله اول آن در ماه گذشته 25 هزار ميليارد ريال توسط 5 بانك عامل عرضه شد.


به علت استفاده بي رويه برداشت آب از 240 دشت كشور ممنوع شد

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو با اعلام اينكه از 609 دشت كشور 240 دشت ممنوعه شناخته شد، گفت: بيشتر دشت هاي ممنوعه در 8 استان كشور قرار دارند.
عليرضا دايمي در گفتگو با مهر با تشريح جديدترين وضعيت دشت هاي ممنوعه در كشور كه امكان برداشت آب از آنها به لحاظ استفاده بي رويه وجود ندارد، گفت: وقتي مي گوييم ممنوعه يعني دشت هايي هستند كه ظرفيت برداشت آب از آنها يا به اتمام رسيده و يا در وضعيت نامناسبي قرار دارند.
دايمي با اعلام اينكه هم اكنون بيشتر اين دشت ها در مناطق كويري كشور قرار دارند كه در آنها مصرف آب بالا است، ادامه داد: به صورت كلي، اين دشت ها در استان هاي خراسان شمالي، جنوبي و رضوي، يزد، كرمان، سمنان، تهران و قم قرار دارند.
وي با اشاره به استان هايي كه داراي منابع مناسب آبي هستند، افزود: استان هاي پرآب در حال حاضر استان هاي غربي كشور هستند كه مي توان به كهكيلويه و بويراحمد اشاره كرد.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو تاكيد كرد: همچنين بخشي از استان هاي شمال كشور مانند گيلان، گلستان و مازندران و تا حدودي نيز خراسان شمالي داراي منابع آب مناسب هستند.
بنابراين گزارش: سال 89 مجلس وزارت نيرو را مكلف كرد تا در راستاي صيانت از سفره هاي آب زيرزميني نسبت به شناسايي چاه هاي غيرمجاز و صدور پروانه بهره برداري اقدام كند.
همچنين مقرر شد تا در مدت 5 سال اين وزارتخانه اقدامات مربوط به برقدار كردن چاه هاي آب كشاورزي را انجام دهد. طي سال گذشته برخي اقدامات در اين باره انجام شده است، با اين حال برداشت هاي غيرمجاز از منابع آب زيرزميني باعث فرو نشست برخي دشت ها از جمله در يكي دو منطقه استان تهران شده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14