(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16  آبان  1391 - شماره 20350

طارق الهاشمي براي ديدار با مقامات صهيونيستي به تل آويو مي رود
حزب سياسي تونس از رژيم صهيونيستي به خاطر ترور ابوجهاد شكايت مي كند
حماس: محمود عباس بايد از ملت فلسطين عذرخواهي كند
بررسي بحران سوريه در اجلاس
قاهره لاوروف: گزينه نظامي جواب نمي دهد
نامه تقدير سيدحسن نصرالله از يك كودك 8 ساله لبناني
انتخابات رياست جمهوري آمريكا آغاز شد
اوباما يا رامني؟
براي دستگيري مبارزان بحريني ماموران آل خليفه به منازل مسكوني گاز اشك آور انداختند
راهپيمايي ملي گرايان افراطي در خيابان هاي مسكو
لايحه جديد رياضتي در پارلمان يونان
مخالفان: نمي گذاريم تصويب شود
نيروهاي امنيتي كويت تجمع معترضان به انتخابات را به هم زدند
چرا «الاغ» ، چرا «فيل» ؟!
سوء قصد به جان نخست وزير تركيه ناكام ماند
تظاهرات ضدآمريكايي هزاران ژاپني در توكيو


طارق الهاشمي براي ديدار با مقامات صهيونيستي به تل آويو مي رود

وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي از سفر قريب الوقوع «طارق الهاشمي» به تل آويو خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «تزيپي ليوني» اعلام كرد، يك سازمان اسرائيلي از «طارق الهاشمي» براي سفر به تل آويو دعوت كرده است. به گفته وي، افراد سازمان مذكور در تركيه با معاون فراري رئيس جمهوري عراق ديدار كرده اند. اين در حالي است كه الهاشمي به خاطر مشاركت در حملات تروريستي چهار بار به اعدام محكوم شده است. او هم اكنون تحت تعقيب دولت و دستگاه قضايي عراق قرار دارد. الهاشمي كه هم اكنون با گذرنامه تركيه به بهانه مراسم حج در عربستان به سر مي برد، مدعي شد كه بي گناه است. الهاشمي گفت: اظهارات سفير آمريكا در عراق مبني بر اينكه هيچ اطلاعاتي در خصوص قانون شكني من را مشاهده نكرده، نشانه بطلان همه اتهامات من است! الهاشمي از دولت آمريكا نيز خواست در مورد بي گناهي اش بيانيه صادر كند!
 


حزب سياسي تونس از رژيم صهيونيستي به خاطر ترور ابوجهاد شكايت مي كند

به دنبال اعتراف رژيم صهيونيستي به ترور مرد شماره دو سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) در تونس، اين كشور از اين رژيم و همدستان وي شكايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري الجزيره، حزب جنبش وفاي تونس اعلام كرد به دنبال اعتراف اخير اسرائيل به ترور خليل الوزير معروف به ابوجهاد يكي از رهبران فلسطيني در تونس درباره اين پرونده عليه اسرائيل و همدستان وي به دستگاه قضايي تونس شكايت مي كند.روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت پنجشنبه گذشته گزارشي را منتشر كرد كه در آن فاش شده است: تيم كماندويي كه براي ترور ابوجهاد در 15آوريل سال 1988 در تونس مامور شدند از نيروهاي موساد بودند.
حزب جنبش وفاي تونس كه 12نماينده در مجلس ملي موسسان اين كشور دارد، تاكيد كرد كه درباره پرونده ترور ابوجهاد در سال 1988 در تونس عليه اسرائيل در دادگاه بدوي تونس شكايت مي كند.


حماس: محمود عباس بايد از ملت فلسطين عذرخواهي كند

جنبش حماس با انتشار بيانيه اي از رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين خواست به خاطر اظهارات اخيرش درباره ناديده گرفتن حق بازگشت آوارگان از ملت فلسطين عذرخواهي كند.
به گزارش خبرگزاري ها، جنبش حماس اظهارات محمود عباس را نابخردانه و بي سابقه خواند و اعلام كرد، ابومازن به خاطر اهانت به ملت فلسطين و جريحه دار كردن احساسات 6ميليون آواره فلسطيني از آنها عذرخواهي كند.
«احمد بحر» معاون اول رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين نيز خواستار محاكمه محمود عباس به خاطر اظهارات اخيرش شد.
وي از آوارگان فلسطيني در داخل و خارج از سرزمين هاي اشغالي درخواست كرد تا با برگزاري تظاهرات مراتب خشم و انزجار خود را از اين اقدام خائنانه عباس اعلام كنند.
همچنين جبهه عمل اسلامي اردن اظهارات ابومازن را محكوم و تاكيد كرد محمود عباس شايستگي رهبري ملت فلسطين را ندارد.
اين گروه از رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين خواست از سمت خود كناره گيري كند و بيش از اين با اظهارات نابخردانه ملت فلسطين را نرنجاند.
گفتني است اعتراضات ملت فلسطين نسبت به سخنان اخير محمود عباس همچنان ادامه دارد و مردم فلسطين با برگزاري تظاهرات خشم خود را نسبت به مواضع اخير رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ابراز كردند.


بررسي بحران سوريه در اجلاس قاهره

لاوروف: گزينه نظامي جواب نمي دهد

فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب، وزيرخارجه روسيه و دبيركل اتحاديه عرب در يك نشست سه جانبه در قاهره بر لزوم ارائه يك راهكار سياسي براي حل بحران سوريه تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، اخضر ابراهيمي، سرگئي لاوروف و نبيل العربي پس از برگزاري نشست سه جانبه در قاهره در يك كنفرانس خبري مشترك شركت و بر لزوم ارائه يك راه حل سياسي به جاي گزينه نظامي براي بحران سوريه تاكيد كردند.
وزير خارجه روسيه در اين كنفرانس خبري تاكيد كرد، بحران سوريه راه حل نظامي ندارد و طرف هاي درگير در كشور بايد مشكلات خود را از طريق مذاكره و گفت وگو حل وفصل كنند.
سرگئي لاوروف از برگزاري اولين دور نشست كشورهاي عربي و روسيه در مسكو در پايان سال جاري ميلادي خبر داد و گفت، تاريخ روابط روسيه با كشورهاي عربي تاريخي گسترده است.
اخضر ابراهيمي نيز در اين مصاحبه خبري گفت: راهكار نظامي هرگز باعث پايان يافتن بحران سوريه نمي شود اما راهكار سياسي و روند انتقال مسالمت آميز كه با توافق دو طرف صورت بگيرد مي تواند به سوريه براي خروج از بحران كنوني اش كمك كند.
وي تاكيد كرد، بحران سوريه روز به روز پيچيده تر مي شود و احتمال دارد به كشورهاي همسايه نيز كشيده شود حتي كشورهايي كه از سوريه فاصله زيادي داند.
نشست سه جانبه قاهره در شرايطي برگزار شد كه نشست مخالفان سوري در دوحه پايتخت قطر كه با نظارت آمريكا در حال برگزاري است با تنش و بحث و جدل هاي فراواني روبه رو شده است.
يك منبع آگاه در اين باره فاش كرد اختلاف نظر بين مخالفان سوري و كشورهاي دشمن سوريه باعث شد كه امير قطر با لحني تند و اهانت آميز مخالفان سوريه را تهديد به لغو نشست كند.
حمدبن جاسم در سخناني توهين آميز خطاب به گروه هاي مخالف سوري گفت، بايد به خود بياييد و حواستان را جمع كنيد چون مردم كشورتان به مردان نياز دارند نه كودكان.
وي در ادامه سخنان توهين آميزش به مخالفان سوري با زبان تهديد و وعده و وعيد افزود: اگر قصد داريد، دوباره نمايش هاي مشهور قاهره را در اينجا تكرار كنيد، به شما بگويم كه يك فروند هواپيما آماده است، تا شما را ظرف چند ساعت از اينجا منتقل كند.
نشست مخالفان سوري در قاهره با درگيري بين مخالفان سوري و با ضرب و شتم يكديگر همراه بود و موجب نااميدي و ياس بين كشورهاي دشمن سوريه شده بود.
سازمان همكاري اسلامي نيز با ابراز نگراني از اوضاع سوريه نسبت به ورود اين كشور به مرحله جديد خونريزي ها هشدار داد.
احسان اوغلو طي اظهاراتي اعلام كرد بايد آتش افروزي ها در سوريه متوقف شود و سپس مرحله انتقال مسالمت آميز قدرت به ميان آيد.
از سوريه نيز خبر مي رسد بر اثر شليك خمپاره گروه هاي تروريستي به اردوگاه فلسطيني يرموك در جنوب دمشق 18 نفر كشته و دست كم 70 نفر زخمي شدند.
همچنين در حمله تروريستي به يك اتوبوس حامل شهروندان عادي در نزديكي اين اردوگاه تمام سرنشينان اتوبوس كشته شدند.
وقوع يك انفجار در نزديكي مقر اتحاديه كارگران در دمشق 11 زخمي برجاي گذاشت.
يك منبع سوري در اين باره گفت، تاسيسات مردمي و ساختمان هاي دولتي به وسيله گروه هاي مسلح تروريست به منظور تعطيل كردن زندگي در دمشق هدف قرار گرفته است.
همچنين تروريست ها گنبد و صحن شريف بارگاه حضرت زينب(س) را در دمشق با دو خمپاره هدف قرار دادند كه به تخريب بخش هايي از اين مكان مقدس منجر شد.
از سوي ديگر يگان هاي ارتش سوريه مراكز تجمع تروريست هاي مسلح در مناطق مختلف استان هاي حمص و ريف دمشق را هدف قرار داده و ضمن انهدام اين مراكز ده ها تروريست مسلح را به قتل رساندند.
ساير رويدادها
¤ وزارت خارجه آلمان در بيانيه اي اعلام كرد از اتحاد گروه هاي مخالف دولت سوريه حمايت مي كند.
¤ مقامات مصر قصر اندلس را به عنوان مكاني براي فعاليت اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل در امور سوريه در نظر گرفتند.
¤ استاندار دمشق از ارتش سوريه به دليل برقراري آرامش در دمشق قدرداني كرد و گفت، اوضاع دمشق به سمت بهتر شدن پيش مي رود.


نامه تقدير سيدحسن نصرالله از يك كودك 8 ساله لبناني

دبيركل حزب الله لبنان در نامه اي دست نويس به كودك لبناني كه اقدام به جمع آوري پول هاي نقدي خود براي كمك به حزب الله كرده بود، از اين كودك لبناني به دليل اين اقدام شايسته تقدير كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از المنار، سيدحسن نصرالله در نامه اي دست نويس از يك كودك هشت ساله لبناني ساكن صيدا به خاطر كمك هايي كه براي حزب الله لبنان براي خريد پهپاد ايوب جديد جمع آوري كرده قدرداني كرد.
اين كودك از مدتي پيش پول هاي خود را جمع آوري مي كرد تا آنها را به مقاومت اسلامي لبنان پرداخت كند تا حزب الله بتواند پهپاد ايوب جديدي را خريداري كند.
در نامه دبيركل حزب الله لبنان آمده است، جاد عزيز از محبت تو نسبت به مقاومت و حزب الله لبنان و فلسطين و همچنين از كمك هاي نقدي ات به مقاومت تشكر مي كنم و از خداوند تعالي براي تو توفيق مي خواهم تا يكي از افراد مقاوم در برابر اشغالگري و كمك كننده به حق باشي. ان شاءالله
از سوي ديگر سيدهاشم صفي الدين رئيس شوراي اجرايي حزب الله طي سخناني اظهار داشت، حفظ سلاح واجب ترين وظيفه ملي، انساني و اخلاقي اعضاي حزب الله است.
وي افزود، حزب الله با اين سلاح در برابر وحشي ترين دشمن و جدي ترين توطئه ها عليه كشور و مردم خود ايستاده است.
رئيس شوراي اجرايي حزب الله گفت، مقاومت نسبت به آينده خود و تامين امنيت مردم لبنان اطمينان كافي دارد و همانطور كه در گذشته موفقيت هاي بسياري را كسب كرده امروز نيز قادر به تحقق معادلات جديد و رويارويي با هرگونه توطئه است و كساني كه در فكر تضعيف يا ضربه زدن به آن هستند در توهم به سر مي برند.
وي با اشاره به كارشكني برخي گروه ها عليه دولت نجيب ميقاتي اظهار داشت، گروه 14مارس از سال 2005 ميلادي تاكنون همچنان در مسير اشتباه قدم گذاشته و لبنان را در معرض تهديدها قرار داده است.
صفي الدين تاكيد كرد، 14مارس مشروعيت خود را براي تصدي پست هاي سياسي از دست داده و آنها با گام نهادن در راه اشتباه و خطا سرنوشتي جز شكست ندارند.


انتخابات رياست جمهوري آمريكا آغاز شد

اوباما يا رامني؟

انتخابات رياست جمهوري آمريكا امروز در حالي آغاز مي شود كه طبق آخرين نظرسنجي ها دو رقيب از يك جايگاه در بين مردم برخوردارند و پيش بيني پيروز اين انتخابات دشوار شده است.
پنجاه و هفتمين انتخابات رياست جمهوري آمريكا امروز بين دو رقيب جمهوريخواه و دموكرات يعني ميت رامني و باراك اوباما در حالي آغاز مي شود كه طبق آخرين نظرسنجي هاي اعلام شده اين دو از يك جايگاه مشابه بين مردم برخوردارند.
اين نظرسنجي كه از سوي شبكه تلويزيوني سي ان ان و در فاصله زماني 12 تا 14آبان انجام شده نشان مي دهد هر دو نامزد 49درصد آراي پرسش شوندگان را به دست آورده اند. نظرسنجي موسسات و رسانه هاي ديگر نيز غالبا از رقابت شانه به شانه اين دو حكايت دارند و اختلاف ها نيز از حداكثر يك تا دو درصد فراتر نمي رود.
پيش بيني شده در انتخابات فردا حدود 80 ميليون نفر از واجدان شرايط مشاركت كنند، اين در حالي است كه براساس قوانين انتخاباتي اين كشور، 30 ميليون نفر از واجدان شرايط زودتر از موعد مقرر يعني 16 آبان راي خود را به صندوق ها انداخته اند. گفته مي شود حدود 90 ميليون آمريكايي داراي حق راي نيز بنا به دلايل مختلف از جمله نامشروع دانستن حاكميت در اين كشور قصد ندارند در پرهزينه ترين انتخابات تاريخ آمريكا مشاركت كنند.اخبار پراكنده اي از هزينه شدن مبلغي بين 6 تا 8 ميليارد دلار براي اين دور از انتخابات از سوي دو نامزد و طرفدارانشان منتشر شده است.
براساس اين اخبار و گزارش ها بين 3 تا 6 ميليارد دلار از اين مبالغ براي جذب 161 آراي الكترال 13ايالتي شده كه در دسته بندي هاي حزبي دموكرات ها و جمهوريخواهان جاي نگرفته اند.
يادآور مي شود امروز همزمان با انتخابات رياست جمهوري آمريكا، انتخابات مجلس سناي اين كشور نيز برگزار خواهد شد. به اعتقاد كارشناسان طوفان سهمگين «سندي» كه قربانيان آن همچنان در هواي سرد اين روزهاي آمريكا بي پناه مانده اند به احتمال زياد بر انتخابات رياست جمهوري تاثير خواهد گذاشت چرا كه براي قربانيان اين طوفان مسئله مهمتر از انتخابات يافتن يك سرپناه است. اين امر خود به خود در ميزان مشاركت تاثير مستقيم خواهد گذاشت.
با همه اين تفاسير بسياري از كارشناسان در پيش بيني نتايج اين دور از انتخابات اعلام مي كنند، باراك اوباما بار ديگر پيروز خواهد شد.
 


براي دستگيري مبارزان بحريني ماموران آل خليفه به منازل مسكوني گاز اشك آور انداختند

مزدوران آل خليفه با پرتاب گازهاي اشك آور به مناطق مسكوني يك زن را به شهادت رساندند. در همين حال، مردم اعلام كردند كه به تظاهرات ادامه مي دهند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «ائتلاف 14فوريه بحرين» طي بيانيه اي اعلام كرد، نيروهاي مزدور آل خليفه با پرتاب گازهاي اشك آور به محله هاي مسكوني شهر «جد حفص» يك زن 43 ساله را به شهادت رساندند. علاوه بر آن، ضرب و جرح معترضان در بحرين شدت گرفت. در منامه انفجار بمب كه احتمالا توسط نيروهاي امنيتي صورت گرفت، جان يك نظافتچي و يك كارگر را گرفت. در همين حال، دو كاربر اينترنتي به اتهام توطئه عليه نظام سلطنتي بحرين به زندان محكوم شدند.
ائتلاف 14فوريه در واكنش به افزايش سركوب مردم، خواستار برپايي تظاهرات گسترده در مناطق مختلف بحرين شد. در اطلاعيه ائتلاف مذكور آمده است كه مردم بايد براي آزادي زندانيان از جمله شيخ «حسين المشيمع» تظاهرات كنند. بيماري سرطان المشيمع به علت محروم شدن عمدي وي از داروها، عود كرده است.
همچنين، ديروز جوانان بحريني با برگزاري تظاهرات در خيابان هاي منامه، خواستار آزادي زندانيان، از جمله المشيمع شدند.
شهروندان بحريني در شهرك «داركليب» نيز با برگزاري تظاهرات و سر دادن شعار «انقلاب ادامه دارد»، لزوم مجازات قاتلان مردم و شكنجه گران را خواستار شدند.
شهرك «العكر» نيز يكشنبه شاهد برگزاري تظاهرات در همبستگي با بازداشت شدگان بود. اين شهرك از حدود سه هفته پيش در محاصره نيروهاي رژيم آل خليفه درآمده است.
بحرين از بيش از يك سال و نيم پيش شاهد تظاهرات مردمي و انقلاب عليه رژيم آل خليفه است.
نيروهاي امنيتي بحرين با همدستي نيروهاي اشغالگر سعودي به سركوب مردم مشغول هستند و تاكنون در جريان اين سركوبگري صدها نفر شهيد، زخمي يا بازداشت شده اند. شواهد سازمان هاي حقوق بشري نشان مي دهد كه شماري از معترضان زير شكنجه شديد رژيم آل خليفه جان خود را از دست داده يا دچار نقص عضو شده اند.
 


راهپيمايي ملي گرايان افراطي در خيابان هاي مسكو

هزاران نفر از ملي گرايان افراطي روسيه با برپايي تظاهرات ضددولتي، عليه حضور مهاجران قفقاز و آسياي مركزي در كشورشان شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» ،ملي گرايان روسيه با برپايي اين تظاهرات در مسكو خواستار توقف «امتيازدهي كرملين» به گروه هاي مهاجر و اقليت ها شدند.
برخي گزارش ها حاكي است نيمي از روس ها را مهاجران قفقاز و آسياي مركزي تشكيل مي دهند.
به اعتقاد ملي گرايان روس، دولت پوتين به مهاجران و اقليت ها آزادي و امكانات بسيار داده و در مقابل حقوق قوميت هاي روس را ناديده گرفته است.
بنابر اعلام پليس مسكو در اين تظاهرات حدود 6000 نفر شركت داشتند و هيچ درگيري نيز بين پليس و مردم روي نداده است اما خبرگزاري «ايتارتاس» نوشت دستكم 25 هزار نفر در اين تظاهرات شركت داشتند.
خبرگزاري «اينترفكس» نيز از وقوع درگيري بين ملي گرايان افراطي و نيروهاي ضد فاشيست در يكي از ايستگاه هاي مترو خبر داد و افزود: پليس 25 نفر از راستگراياني را كه زير لباس خود صليب شكسته حمل مي كردند دستگير كرد. حدود 2000 پليس مسئول تامين امنيت اين تظاهرات ضددولتي بودند.


لايحه جديد رياضتي در پارلمان يونان

مخالفان: نمي گذاريم تصويب شود

همزمان با ارائه لايحه جديد رياضتي به پارلمان يونان، نخست وزير اين كشور تهديد كرد تصويب نشدن اين لايحه مي تواند باعث اخراج يونان از يورو شود.
به گزارش شبكه خبري سي ان ان، نمايندگان پارلمان يونان روز چهارشنبه (فردا) روي لايحه رياضتي جديد دولت تصميم گيري خواهند كرد. براساس اين لايحه، دولت براي جبران 23ميليون دلار ديگر از كسري بودجه خود دست بر جيب مردم خواهد كرد.
همزمان با ارائه اين لايحه به پارلمان، «آنتوني ساماراس» نخست وزير يونان نسبت به عواقب تصويب نشدن آن از سوي نمايندگان پارلمان هشدار داد.
ساماراس گفت: اگر اين لايحه تصويب نشود ممكن است يونان از منطقه پولي يورو اخراج شده و مجبور به استفاده مجدد از پول ملي «دراخما» شود! وي اعلام كرد تنها راه نجات از فاجعه تصويب چنين طرح هايي است.
اتحاديه هاي كارگري يونان نيز اعلام كردند در اعتراض به ادامه سياست هاي رياضتي دولت همزمان با آغاز جلسه پارلمان اين كشور در روز چهارشنبه، اعتصاب دو روزه و سراسري را به راه مي اندازند.
احزاب سياسي مخالف يونان در واكنش به اظهارات نخست وزير اين كشور تاكيد كردند هرگز به اين طرح راي نخواهند داد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران نيز از پيوستن خبرنگاران راديو و تلويزيون سراسري يونان به جمع اعتصابيون و مخالفان سياست هاي رياضت اقتصادي اين كشور خبر داد.
براساس اين گزارش، خبرنگاران يوناني كه اعتصاب 24 ساعته خود را از صبح روز سه شنبه آغاز كردند، نسبت به تغييرات صورت گرفته در ساختار و نظام اداره اقتصاد يونان اعتراض دارند.
در حال حاضر بيمارستان ها، خطوط حمل و نقل عمومي، شهرداري ها و... در حالت تعطيل و نيمه تعطيل به سر مي برند.
 


نيروهاي امنيتي كويت تجمع معترضان به انتخابات را به هم زدند

نيروهاي امنيتي كويت تظاهرات مسالمت آميز معترضان به اصلاح قانون انتخابات را سركوب كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، پليس و نيروهاي امنيتي كويت يكشنبه شب با استفاده از نارنجك هاي صوتي و گاز اشك آور، تجمع و تظاهرات معترضان كويتي را برهم زدند و مانع از گسترش اعتراضات شدند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان كه با ممانعت شديد پليس مواجه شدند تلاش كردند كه در منطقه «نمايشگاه ها»، اعتراض خود را به اصلاح قانون انتخابات نشان دهند، اما تجمع آنها به درگيري و تعقيب و گريز با ماموران امنيتي مبدل شد.
معترضان كه تعداد آنها به چند هزار نفر مي رسيد، در تجمع خود اعلام كردند كه با تغيير قانون انتخابات توسط شيخ «صباح الاحمد الصباح» پادشاه كويت پيش از برگزاري انتخابات پارلماني در اول دسامبر (11آذر) مخالف هستند و اين اقدام بسترسازي براي ورود نمايندگان طرفدار دولت به پارلمان خواهد بود.
اين در حالي است كه بسياري از گروه ها و جريان هاي سياسي از برگزاري تظاهرات در كويت استقبال نكردند و آن را در راستاي ايجاد ناامني و هرج و مرج در كشور به شمار آوردند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره و به نقل از شاهدان عيني، پليس ضد شورش كويت ده ها تن از معترضان را بازداشت كرد و چندين تن نيز در جريان پرتاب گاز اشك آور و نارنجك هاي صوتي مجروح و روانه بيمارستان شدند.
همچنين هلي كوپترها با گشت زني بر روي منطقه «مشرف» در 20كيلومتري پايتخت، اوضاع را به كنترل خود درآوردند.
در همين حال به دليل حضور گسترده نيروهاي امنيتي كه در تلاش بودند از برگزاري راهپيمايي ممانعت كنند، پايتخت كويت يكشنبه شب به حالت تعطيلي كامل درآمد. به گفته شاهدان عيني تظاهرات يكشنبه شب، براي مدتي كوتاه، راه هاي اصلي ورود و خروج پايتخت كويت را با ترافيك سنگيني مواجه كرد به طوري كه تا پاسي از نيمه شب اين ترافيك ادامه داشت.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي» تظاهرات مردم كويت پس از آن برگزار شد كه دولت اين كشور هفته گذشته اعلام كرد: انتخابات پارلماني در تاريخ يكم دسامبر (11آذر) برگزار خواهد شد و قانون انتخابات به منظور وحدت ملي و تسهيل امور دستخوش اصلاحات خواهد شد.
اين در حالي است كه دولت كويت، سازماندهي و برگزاري تظاهرات ضد دولتي و بدون مجوز مخالفان را در آستانه انتخابات پارلماني به گروه هاي افراطي و تندرو طرفدار عربستان به خصوص سلفي ها نسبت مي دهد، اما معترضان حكومت را به زير پا گذاشتن قواعد دموكراسي متهم كرده اند و بر ادامه اعتراض ها تاكيد دارند.
 


چرا «الاغ» ، چرا «فيل» ؟!

به نظر شما «الاغ» دموكرات ها و «فيل» جمهوريخواه هاي آمريكا از كجا آمده اند؟
بايد گفت، از تصورات «ناست»، كاريكاتوريست قرن نوزدهم! در واقع، «توماس ناست» جمهوريخواه بود كه براي مسخره كردن حزب دموكرات، آن را براي اولين بار در 15 ژانويه 1870 به شكل «الاغي مضحك» در مجله «هارپر» - كه نفوذ سياسي زيادي داشت - به نمايش گذاشت! آن هم، در بزرگداشت «ادوين استانتون»، وزير جنگ رئيس جمهور «لينكلن» كه به شدت مورد حمله دموكرات هاي شمال قرار گرفته بود. «ناست» در كاريكاتور خود «استانتون» را در شكل و شمايل شيري مرده نشان مي داد كه الاغي در حال لگد زدن به او بود! او بعدا الاغش را به نماد كلي حزب دموكرات تبديل كرد و در همه كاريكاتورهايي هم كه به دو ائتلاف بزرگ سياسي آمريكا اختصاص مي داد، به كار گرفت. در حالي كه، «فيل» جمهوريخواه ها ماجراي ديگري دارد! و آن هم اين كه: هنوز يك سال از انتخاب ژنرال «گرانت» نگذشته بود كه سرمقاله اي در «نيويورك هرالد» در بهار 1874 او را به شكل «سزار»ي تشنه قدرت هاي ديكتاتوري نشان داد كه قصد داشت سنت محدوديت «سه ماموريت براي يك رئيس جمهور» را از بين ببرد! اين خبر كه در واقع هدفي جز افزايش فروش روزنامه كه كار و بارش كاملا كساد شده بود، نداشت، خيلي جدي سياستمداران و شهروندان را نگران كرد. در همين زمان، روزنامه مزبور باز هم با همان هدف، خبر دروغين ديگري چاپ كرد كه از فرار حيوانات سيرك و متواري شدن شان در پارك ها خبر مي داد. انتشار همزمان اين دو خبر باعث شد تا «ناست» به فكر استفاده از آنها بيفتد. و به اين ترتيب بود كه او در هفتم نوامبر 1874 كاريكاتور ديگري در «هارپر» چاپ كرد كه به مردم هشدار مي داد نبايد اجازه بدهند دموكرات ها «گرانت» را به ديكتاتور بودن متهم كنند! اين كاريكاتور حيوانات مختلفي را در جنگل نشان مي داد كه هر كدام نماد يك روزنامه، يك ايالت و يا يك سوال سياسي بودند... و همه شان هم از «الاغي» وحشت داشتند كه لباسي از پوست شير تنش كرده بود كه روي آن كلمه «سزاريم» نوشته شده بود. در شرح اين كاريكاتور خوانده مي شد: «خري كه خود را به جاي شير جا زده، در جنگل مي چرخد و با ترساندن همه حيوانات احمقي كه سر راهش مي بيند، كلي تفريح مي كند!» بعد از آن، «جرج استيمپسون» در كتابي با عنوان «سياستمداران آمريكايي» كاريكاتور «ناست» را اين گونه تعبير مي كند: «فيل هم كه برچسب «راه جمهوريخواه» را دارد، مي ترسد و در حال فرار در خندقي كه در واقع تله اي است كه با شاخ و برگ هاي تورم، اصلاحات و غيره پوشيده شده، در آن گرفتار مي شود.» پانزده روز بعد، «ناست» بعد از شكست جمهوريخواهان كاريكاتور ديگري را منتشر مي كند كه در آن اين شكست با افتادن «فيل» در همان دام قبلي دموكرات ها، به نمايش گذاشته مي شود و ماجرا به اين ترتيب ادامه و رسميت پيدا مي كند. و بايد گفت كه اين دو نماد تا به حال كمك بزرگي براي شهروندان بي سواد آمريكايي بوده است! حالا، از ديدگاه دموكرات ها «خر» نماد «هوش و شجاعت» و «فيل» نماد «بي عرضگي» است، در حالي كه جمهوريخواهان نيز در مقابل «خر» را نشان «حماقت و لجبازي» مي دانند و «فيل» شان را نماد «شكوه و قدرت» مي شناسند!
¤ سرويس خارجي كيهان


سوء قصد به جان نخست وزير تركيه ناكام ماند

يك مهاجم با حمله و تيراندازي به محل برگزاري جلسه هيئت دولت تركيه قصد داشت نخست وزير را ترور كند كه ناكام ماند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از رسانه هاي تركيه ديروز «نوري باشكابان» شهروند ترك در حالي كه جلسه هيئت دولت تركيه در محل اصلي نهاد نخست وزيري به رياست رجب طيب اردوغان تشكيل شده بود با سلاح كمري سه تير شليك كرد.
اين اقدام مقارن ظهر ديروزبه وقت محلي صورت گرفت و بر اساس اطلاعات به دست آمده يك نفر زخمي شد و نيروهاي امنيتي نيز بلافاصله اين فرد را دستگير كردند.
خبرگزاري رويتر نيز نوشت كه هيچ كس در اين حادثه زخمي نشده است و تيرها مشقي بوده اند و انگيزه عامل تيراندازي هنوز مشخص نيست.
اين در حاليست كه خبرگزاري مهر به نقل از شبكه الميادين گزارش داد كه در جريان اين عمليات ترور،6 نفر از محافظان نخست وزير تركيه كشته شدند.
جزئيات بيشتر اين خبر گزارش نشده است.
 


تظاهرات ضدآمريكايي هزاران ژاپني در توكيو

هزاران ژاپني در توكيو عليه استقرار هواپيماهاي نظامي «اوسپري» در پايگاه اوكيناوا تظاهرات كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، يكشنبه هزاران نفر از مردم ژاپن با اجتماع در پارك توكيو خواستار برچيده شدن هواپيماهاي نظامي «اوسپري 12 - ام.وي-22» از پايگاه اوكيناوا شدند. اين نوع هواپيما ظاهرا ايمني پرواز ندارد و در گذشته دو بار سقوط كرده است. مردم ژاپن شعار مي دادند «اوسپري را خارج كنيد» و «تفنگداران دريايي آمريكايي راخارج كنيد.»
در پي حمله يك نظامي آمريكايي به دختر بچه اي در اوكيناوا و تجاوز به وي، خشم عمومي عليه آمريكا بالا گرفت. آمريكايي ها براي آرام كردن اوضاع گفتند كه دو نظامي را در اين رابطه دستگير كرده اند. بيش از نيمي از نيروهاي آمريكايي در ژاپن، در اوكيناوا مستقر هستند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14