(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16  آبان  1391 - شماره 20350

حسين فركي سرمربي فولاد خوزستان در گفت وگو با كيهان از شرايط حاكم بر فوتبال مي گويد
«ليگ» تمام و كمال در خدمت تيم ملي است


حسين فركي سرمربي فولاد خوزستان در گفت وگو با كيهان از شرايط حاكم بر فوتبال مي گويد

«ليگ» تمام و كمال در خدمت تيم ملي است

محمود محمدي
سرمربي تيم فوتبال فولاد خوزستان اعتقاد دارد در شرايط كنوني، ليگ برتر به صورت كامل فداي تيم ملي شده است.
حسين فركي كه روزگاري نامش با فوتبال ملي ما گره خورده بود اين روزها شكل و شمايل يك مربي ليگ برتري را به خود گرفته است؛ مربي ثابت تيم ملي در چند سال گذشته پس از حضوري موفق در نفت تهران حالا روزگار خوبي را در جنوب كشور پشت سر مي گذارد. او با فولاد نتايج خوبي گرفته و روزهاي بحراني ابتداي فصل را به بوته فراموشي سپرده است. حسين فركي در گفت وگو با خبرنگار سرويس ورزشي كيهان از ليگ و مشكلات آن گفت. فركي در ادامه صحبت هايش اشاره اي نيز به تيم ملي و شرايط حاكم بر آن داشت، او همچنين يادي از تيم ملي چند سال قبل و برانكو ايوانكوويچ نيز كرد كه جالب توجه بود. گفت وگوي ما با حسين فركي سرمربي تيم فوتبال فولاد خوزستان در ادامه مي آيد.
¤ اگر موافق هستيد از همين وقفه ليگ آغاز كنيم؛ تصور مي كنم براي سومين بار در ليگ دوازدهم است كه بازي ها براي مدت زمان طولاني تعطيل مي شود.
- در سال هاي گذشته و پيش از حضور كي روش بارها ليگ به خاطر كمك به تيم ملي تعطيل شده بود اما احساس مي كنم در اين دوره اين موضوع بسيار حادتر از گذشته شده و آسيب هاي جدي اي را متوجه تيم هاي باشگاهي كرده است. خود من به واسطه سال ها حضور در تيم ملي و نگاه ملي اي كه نسبت به اين اتفاق دارم چندان معترض نمي شوم اما مي بينم كه بسياري از مربيان و باشگاه ها نسبت به اين موضوع معترض مي شوند.
¤ اعتراض آنها به حق است؟!
- ترديد نداشته باشيد.
¤ تعطيل شدن مداوم ليگ چه مشكلاتي را براي تيم ها ايجاد مي كند كه مربيان اين چنين نسبت به برنامه ريزي فدراسيون فوتبال معترض مي شوند؟
- تعطيلي ليگ مشكلات خاص خود را دارد. متاسفانه با هر بار تعطيل شدن ليگ و تمرينات تيم هاي باشگاهي، بايد بدنسازي تازه اي را در دستور كار قرار دهيم. از آنجا كه برخي از بازيكنان ما تفكر حرفه اي ندارند، به واسطه همين تعطيلي ها به يكباره تمرينات را براي چند روز كنار مي گذارند و از شرايط آرماني فاصله مي گيرند. در اين ميان كار مربي مشكل است كه دوباره بازيكن خود را به شرايط مسابقه بازگرداند. البته كار مربيان ايراني فوق العاده است كه با چنين شرايطي كنار مي آيند.
¤ به نظر شما چنين برنامه ريزي اي در ليگ هاي ساير كشورهاي دنيا نيز وجود دارد؟!
- امكان ندارد. ليگ امسال تمام و كمال فداي تيم ملي شد!
¤ شرايط امروز فولاد چگونه است؛ به نظر مي رسد حسين فركي بحران هفته هاي ابتدايي ليگ را پشت سر گذاشته و همه چيز بر وفق مرادش باشد؟!
- شرايط كه نسبت به ابتداي فصل خيلي بهتر شده است. باور كنيد تلاش زيادي را به خرج داديم تا از آن شرايط و فشارها رهايي پيدا كنيم.
¤ مشكل فولاد چه بود؟!
- ما 45 روز پيش از آغاز ليگ كارمان را شروع كرديم. درست است كه از بسياري از تيم ها زودتر شروع كرديم اما به لحاظ استاندارد زمان مناسبي را در اختيار نداشتيم. از سوي ديگر نخستين بازي ما در ليگ مصادف شد با نخستين روز ماه مبارك رمضان. برگزاري تمرينات و بازيها پس از افطار و گرماي بيش از حد خوزستان مشكلات ما را دو چندان كرد. به همين دليل در چند هفته نخست نتايج خوبي را كسب نكرديم اما با گذشت زمان و با تلاش همه بازيكنان شرايط بهتر شد.
¤ تصور مي كنم در 6 هفته اخير جزو تيم هاي موفق ليگ بوديد.
- بله ما از 6 بازي صاحب 4 پيروزي و 2 تساوي شديم.
¤ حسين فركي پيش از حضور در فولاد با شرايط خاص فوتبال خوزستان آشنا بود؟!
- بله، 15 سال قبل به همراه آقاي همايون شاهرخي در همين تيم فولاد مشغول به كار بودم. در آن زمان بنده دستيار آقاي شاهرخي بودم. من فوتبال خوزستان را مي شناختم و مي دانستم كه كار دشواري در فولاد پيش رو دارم. با همين ديدگاه بود كه در ابتداي فصل يكسري تغييرات را در تيم بوجود آوردم. ابتدا چند بازيكن باتجربه را تزريق كردم؛ كار من در روزهاي نخست شده بود ايجاد هماهنگي ميان بازيكنان بومي ، غيربومي و خارجي. شايد در روزهاي نخست مشكلاتي داشتم اما به مرور زمان همه چيز درست شد.
¤ تصور شما از فولاد اين فصل چيست؟
- در حال حاضر كه شرايط خوبي داريم. فكر مي كنم اگر يكي دو بازيكن خوب به تيم تزريق شوند مي توانيم نسبت به كسب سهميه آسيايي اميدوار باشيم.
¤ هفته پيش كه با آقاي مجيد جلالي هم صحبت شده بوديم ايشان اعتقاد داشت فولاد از جمله تيم هايي است كه بازيكنان خوبي را جذب كرده، با اين حال باز هم شما به دنبال خريدهاي تازه هستيد؟
- بنده هم با نظر آقاي جلالي موافق هستم ، ما تيم خوبي را براي ليگ بسته ايم اما به نظرم براي رسيدن به موفقيت هاي ديگر نياز به امكانات تازه است.
¤ تا همين چند سال قبل هر زمان كه نام حسين فركي مطرح مي شد، در ذهن اهالي فوتبال تصوير مربي اي تداعي مي شد كه هميشه يك پاي ثابت تيم ملي بود. چه شد كه حسين فركي پس از سال ها حضور در عرصه ملي سرانجام راه باشگاه ها را در پيش گرفت؟!
- بنده كارم در تيم ملي را از سال 1377 و با قبول دستياري آقاي پورحيدري آغاز كردم. از آن تاريخ به بعد همواره در كادر فني تيم ملي حضور داشتم و با آقايان طالبي، شاهرخي و برانكو همكار شدم. پايان كارم هم در جام جهاني 2006 بود. پس از اين مسابقات و همان داستان هاي معروف يك سال و دو ماه خانه نشين بودم اما با حضور در كاوه تهران مجددا وارد چرخه مربيگري شدم.
¤ كاوه تهران؟! شايد چندان معقول نباشد كه يك مربي پس ازسال ها نشستن روي نيمكت تيم ملي تجربه تازه باشگاهي خود را از يك تيم دسته اولي آغاز كند؟!
- چكار مي توانستم بكنم؟ به من تيم نمي دادند! متاسفانه مافياي فوتبالي، براي نزديك به 10 سال چرخه مربيگري ليگ را در اختيار داشت و آقايان فلان مربي را از فلان تيم برمي داشتند و به تيم ديگر مي بردند. در اين ميان نيز هيچ توجه اي به من و امثال من نمي شد. خدا را شكر الان شرايط بسيار بهتر از گذشته شده و حق فوتبالي ها كم كم ادا مي شود. البته در اين ميان برخي مديران نيز مقصر بودند. آنها كسب نتيجه به هر قيمتي را مي خواستند و به همين دليل با علم برتخلفات برخي مربيان با آنها قرارداد مي بستند! آنها مي دانستند فلان مربي زد و بند مي كند اما براي رسيدن به نتيجه با او قرارداد مي بستند.
¤ و پس از حضور چند ماهه در كاوه راهي نفت تهران شديد.
- من نيم فصل در كاوه بودم و نتايج خوبي هم بدست آوردم. پس از كاوه راهي نفت شدم. در شرايط دشواري نفت تهران را تحويل گرفتم و با كمك بازيكنان و همكاران ليگ را حفظ كردم. براي سال دوم نيز باز مشكلات ديگري داشتيم؛ از روز نخست بحث انتقال تيم مطرح شد اما در نهايت موفق شديم در پايان به عنوان پنجمي دست پيدا كنيم.
¤ چه شد كه سر از فولاد درآورديد؟
- به دنبال تجربه تازه اي در مربيگري بودم و به همين دليل پيشنهاد فولاد را قبول كردم. الحمدلله تا به امروز از اين انتخاب پشيمان نيستم و اميدوارم در ادامه نيز اين چنين باشد.
¤تا به امروز عملكرد كدام تيم ها را در ليگ موفق ديده ايد؟
- ليگ ما به اندازه اي ضعيف بوده كه پيدا كردن تيم هاي موفق دشوار است اما با اين حال كار تيم هاي ملوان، فجر سپاسي و نفت تهران خوب بوده است.
¤ پديده اي نيز در اين ليگ مشاهده كرده ايد؟
- تا به امروز خير.
¤ اگر موافق هستيد كمي از ليگ فاصله بگيرم و به سراغ تيم ملي برويم. علاقه مندان به فوتبال دوست دارند نظرات شما را درخصوص عملكرد تيم ملي بدانند؛ خصوصا شما كه سال ها روي نيمكت تيم ملي نشسته ايد و با شرايط امروز كي روش و همكارانش آشنا هستيد.
- واقعيت اين است كه اهالي فوتبال انتظار دارند تيم ملي تحت هر شرايطي راهي جام جهاني شود. البته با توجه به گروهي كه تيم ملي در آن قرار دارد، اين انتظار چندان زياد نيست. اما درخصوص شكل نمايش تيم ملي بايد بگويم كه بازي اين تيم دلچسب نيست و تيم ملي و بازيكنانش مدتهاست كه فوتبال با طراوتي را انجام نداده اند. به نظرم مردم نيز به درستي متوجه اين موضوع شده اند.
¤ به نظر شما حتي پيروزي برابر تيمي مثل كره جنوبي نيز كمكي به تغيير اين شرايط نكرده است؟
- خير. ما نبايد خودمان را فريب دهيم و تصور كنيم پيروزي برابر كره نشان داد كه فوتبال ما برتر از اين كشور است. واقعيت چيز ديگري است، كره جنوبي در همان بازي ثابت كرد كه در اصل فوتبال برتر از ماست اما اين ايران بود كه روي اتفاقات موفق شد كره را شكست دهد.
¤ برخي اعتقاد دارند فضاي امروز فوتبال و شرايطي كه بر تيم ملي حاكم است، شباهت زيادي به تيم ملي زمان برانكو دارد. در آن زمان نيز تمام هم و غم فدراسيون تيم ملي بود و حتي مديرانش تيم ملي را مثل يك باشگاه اداره مي كردند. آن تيم با 14، 15 بازيكن بسته مي شد و همه امكانات نيز در اختيارش قرار مي گرفت. حالا هم شرايط تقريبا به همان شكل است؛ همه چيز فداي تيم ملي مي شود تا شايد جواز حضور در جام جهاني را بدست آوريم. شما چنين ديدگاهي را قبول داريد؟
- شايد شرايط مثل همان شرايطي باشد كه تيم ملي راهي جام جهاني آلمان شد اما بعيد مي دانم اين فدراسيون بتواند موفقيت هاي آن زمان را تكرار كند.
¤ چرا؟
- چون مديرانش فوتبالي نيستند. آن زمان دادكان رئيس فدراسيون فوتبال بود و به واسطه آشنايي اش با زير و بم فوتبال مي دانست كه چه كاري را بايد در چه زماني انجام دهد، او همه كاره تيم ملي بود و به خوبي بر تيم مديريت مي كرد. خاطرم است در همان زمان به خاطر شرايط خوب فوتبالمان بابت برگزاري بازي دوستانه با كره جنوبي 100 هزار دلار پول گرفتيم، آيا الان چنين شرايطي حاكم است؟! وضعيت آن زمان ايده آل بود و رئيس فدراسيون فوتبال شرايطي را فراهم آورده بود كه سرمربي با خيال راحت كار خود را انجام دهد.
¤ البته در همان زمان نيز انتقادات زيادي به تيم ملي وارد مي شد، بسياري از كارشناسان اعتقاد داشتند نبايد سرمربي تيم ملي در جام جهاني شخصي مثل برانكو باشد.
- خاطرم هست. فشار زيادي وارد مي شد كه سرمربي تيم بايد يك ايراني باشد اما رئيس فدراسيون قبول نكرد. دادكان مرام خاص خودش را داشت و مي گفت چون برانكو تيم را به جام جهاني برده از نظرمعرفتي درست نيست كه او را بركنار كنيم. حالا من از شما يك سوال دارم.
¤ بفرمائيد؟!
- مگر آن زمان نمي گفتيد كه نيمكت تيم ملي در جام جهاني حق يك مربي ايراني است؛ چرا حالا يك نفر پيدا نمي شود به كي روش بگويد آقاي سرمربي چرا در كادر فني ات از يك مربي ايراني استفاده نمي كنيد؟!
¤ آقاي فركي اتفاقا همين انتقاد به كي روش وارد است و حتي علاوه بر مربي ايراني به عدم حضور يك سرپرست نيز اشاره شده است. اما شما نبايد جايگاه و كلاس فني كي روش را كه روزگاري سرمربي تيم ملي پرتغال و رئال مادريد بوده با برانكو مقايسه كنيد. به نظر شما درجه كاري كي روش و برانكو يكي است؟!
- خير، من هم اين موضوع را قبول دارم اما فراموش نكنيد همين كي روش اگر تيم ملي را به جام جهاني نبرد بايد از تيم ملي خداحافظي كند.
¤ بله اين كاملا درست است.
-يادتان باشد كه گروه تيم ملي به شكلي است كه بايد به جام جهاني صعود كند. ما گروه راحتي داريم اما هنوز براي بالا رفتن با مشكل روبرو هستيم. اما زمان حضور برانكو به راحتي و بدون هيچ مشكلي راهي جام جهاني شديم.
¤ اين تصور اشتباهي است كه در جامعه فوتبال شكل گرفته؛ اگر خاطرتان باشد در همان دوره و پيش از حضور در مرحله نهايي مسابقات گزينشي جام جهاني ،داشتيم از گردونه مسابقات حذف مي شديم. اگر تيم ملي برابر اردن پيروز نمي شد نمي توانستيم از گروه خود صعود كنيم. پس آن صعود نيز چندان بي دردسر نبود؟
- بله من هم اين موضوع را قبول دارم اما حرفم اين است كه تيم ملي آن زمان مطلوب مردم بود و در نهايت نيز توانست راهي جام جهاني شود. حالا جدا از تمام اين مسايلي كه مطرح شد اميدوارم تيم ملي جواز حضور در جام جهاني را به دست آورد و دل ميليون ها ايراني شاد شود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14