(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16  آبان  1391 - شماره 20350

براساس آخرين آمارها 9 ميليون ايراني بيسوادند
معتادان مرتكبين بيش از 75 درصد جرايم خرد
اين رفتارها دانشجو را از مسير كسب علم دور مي كند
معاون پژوهشي آموزش و پرورش:
فقط از كتب كمك آموزشي تأييد شده حمايت مي كنيم


براساس آخرين آمارها 9 ميليون ايراني بيسوادند

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور به آخرين آمار بيسوادي در كشور اشاره كرد و گفت: 9 ميليون و 719 هزار نفر در كشور، خود را بيسواد مطلق اعلام كردند.
به گزارش فارس علي باقرزاده با اشاره به آخرين آمار بيسوادي در كشور اظهار داشت: براساس آنچه از سرشماري سال 90 اعلام شده است، 9 ميليون و 719 هزارنفر در كشور، خود را در گروه سني بالاي 6 سال، بيسواد مطلق اعلام كردند.
وي با بيان اين كه حدود 3 ميليون و 456هزارنفر از اين تعداد در گروه سني 10 تا 49 سال هستند، افزود: از آن جهت سن 10 تا 49 سال با اهميت است زيرا اين افراد جمعيت مولد جامعه هستند.
باقرزاده ادامه داد: مقرر شده است در طول 5 سال آينده افراد بايد مهارت هاي پايه سواد شامل خواندن، نوشتن، حساب كردن و روخواني قرآن را ياد بگيرند.
وي با بيان اين كه شايد آمار افراد بيسواد نسبت به جمعيت كشور عدد زيادي نباشد، گفت: اين عدد حدود 8/6 درصد جمعيت كشور است؛ ولي به لحاظ جمعيت نسبت به كشورهاي منطقه بايد سطح سواد را افزايش دهيم.
 


معتادان مرتكبين بيش از 75 درصد جرايم خرد

بيش از 75 درصد جرايم خرد توسط معتادان انجام مي شود.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، سيد حسن بتولي رئيس پليس آگاهي كشور، با بيان اين كه معتادان علاوه بر جرايم خرد، مرتكب جرايم بزرگ و سنگين هم مي شوند، گفت: بالاي 75 درصد جرايم خرد توسط افراد مصرف كننده مواد مخدر صورت مي گيرد يعني افرادي كه مصرف دائمي يا تفنني مواد دارند.
وي افزود: در خصوص اين كه به طور دقيق چند درصد قتل ها به خاطر اعتياد از سوي معتادان انجام مي شود، نياز به كار مطالعاتي و بررسي دقيق پليس مبارزه با مواد مخدر و ستاد است و پليس آگاهي نيز در اين زمينه، كمك خواهد كرد.
بتولي اظهار داشت: با توجه به خطرناك بودن مواد مخدر صنعتي، همه مسئولين به خصوص اصحاب رسانه بايد فعاليت مضاعفي داشته باشند و با شيوه هاي بديع، اطلاع رساني و ايجاد حساسيت كنند؛ چرا كه هنوز جامعه وحشت دائمي از مواد مخدر دارد و قبح آن شكسته نشده و اين نشان مي دهد كه هنوز رسانه ها مي توانند كارهاي اساسي تر و موثرتري در اين حوزه انجام دهند.
 


اين رفتارها دانشجو را از مسير كسب علم دور مي كند

دانشگاه هاي ايران پس از انقلاب اسلامي شاهد تحولات فراواني در مسير رشد و تعالي در ابعاد مختلف بوده و در ادامه به دنبال وقوع انقلاب فرهنگي در مراكز علمي و آموزشي، دانشگاه هاي كشور همواره مهد تربيت و پرورش افراد متعهد و متخصصي بوده اند كه كيفيت مديريت و رهبري خارق العاده آنها در عرصه هاي مختلف سازندگي ايران اسلامي به خصوص مديريت جنگ تحميلي بر كسي پوشيده نيست، اگرچه دانشگاه آزاد نيز از بدو تشكيل با نوآوري در برخي از زمينه هاي آموزشي موفقيت هايي را در اين رابطه كسب كرده، اما متقابلا در ابعاد مختلف به ويژه مسائل فرهنگي مسير درستي را طي نكرده و خسارت هايي را در اين زمينه به جامعه تحميل كرده است.
صرف نظر از قيمت نسبتا آزاد هزينه هاي دانشگاه آزاد، ظاهرا به علت سياست هاي نادرستي كه از ابتدا بر فضاي فرهنگي اين دانشگاه حاكم بوده، رفتار برخي از دانشجويان آن نيز به تدريج از هر قيد و بندي آزاد و رها شده و نشانه هاي اسلامي بودن را نمي توان در رفتار بخش قابل توجهي از دانشجويان اين دانشگاه مشاهده كرد، به طوري كه با جرأت مي توان گفت، اين دانشگاه كه در بدو تاسيس قرار بود با تربيت و پرورش جوانان مسلمان و جوياي علم و دانش مبتني بر ارزشهاي اسلامي به الگويي ممتاز براي جهان اسلام تبديل شود، نه تنها در حد مورد انتظار به هدف خود دست نيافته، بلكه به نظر مي رسد از ديرباز در سايه بي تفاوتي برخي از اساتيد و غفلت مسئولين ذي ربط، رفتارهاي نامتعارف و متضادي در متن و بطن آن بروز، ظهور و رسوخ يافته كه با فرهنگ دانشجويي فاصله زيادي داشته و شرايط نامطلوبي را بر جاي گذاشته است.
البته وجود ناهنجاريهاي مورد اشاره و كم توجهي مسئولين ذي ربط به اسلامي كردن محيط و محتواي دانشگاه ها، به دانشگاه مورد اشاره محدود نمي شود و به رغم تلاش هاي فراوان صورت گرفته، نمي توانيم مدعي شويم كه به همه اهداف مورد نظر دست يافته ايم و اين وضعيت مشكلي است كه كم و بيش در ساير دانشگاه ها نيز ملاحظه مي شود، اما قطعا با توجه به شرايط حاكم بر فضاي دانشگاه آزاد، شدت و كثرت مشكلات در اين مجموعه به مراتب بيش از ساير دانشگاه ها مي باشد.
البته عمده دشمنان اسلام، خود نيز با اين گونه ناهنجاري ها چه بسا در حد بسيار گسترده تر مواجه اند و راهكارهايي را نيز براي برون رفت از اين گونه مسائل انديشيده اند، اما در عين حال تلاش دارند تا ضمن فرار خود از اين معضلات، ساير كشورها را در اين دام گرفتار نمايند.
به عنوان مثال در حالي كه برخي از دانشگاه هاي غربي حتي در آمريكا با تعيين ضوابط سخت گيرانه مانند غيرمجاز بودن خالكوبي آشكار، ممنوعيت پوشيدن البسه داراي نوشته هاي بيانگر وابستگي حزبي و جناحي يا شعائر توهين آميز يا لباس هاي كوتاه، تنگ، بدن نما، توري و شكاف دار يا حتي عدم امكان استفاده از عينك آفتابي، ساعت، زيورآلات، كفش و دمپايي هاي جلوباز و نامتعارف و يا انجام آرايش غيرمعمول در محيط دانشگاه، آنان را از پرداختن به مسائل انحرافي و روابط نامتعارف با فرهنگ دانشجويي برحذر داشته اند، در عين حال تمام توان خود را معطوف آن ساخته اند تا براي جلوگيري از رشد و تعالي ايران اسلامي، با بهانه ها و ترفندهاي گوناگوني مانند؛ طرح آزادي هاي اجتماعي و سياسي و عادي جلوه دادن اين رفتارها، دانشگاه ها و دانشجويان ما را از مسير كسب علم و دانش دور نگه داشته و در بيراهه فساد و تباهي قرار دهند.
البته برون رفت از اين وضعيت كار چندان آساني نيست و به درايت و خرد جمعي نخبگان و متخصصين بخشهاي مختلف و هماهنگي و همكاري متقابل تمامي مسئولين و متوليان ذي ربط نظام فرهنگي كشور، از جمله آموزش و پرورش به عنوان نقطه شروع، وزارت تحقيقات و آموزش عالي، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، وزارت ارشاد و بخصوص حوزه هاي علميه و به عبارت ديگر حركت جدي و تعامل نزديك تمام اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي نياز دارد، اما قطعا با پرداختن به ظواهر يا اتكاء صرف، به ضوابط بازدارنده نمي شود، به طور كامل به اين هدف ارزشمند يعني اسلامي كردن دانشگاه ها دست يافت، بلكه بايد همگان با وضع قوانين صريح و روشن متناسب با محيط دانشگاه، تغيير و تحول محتوايي در ابعاد مختلف را نيز، در دستور كار قرار داد.
اين موضوع از آن جهت حائز اهميت است كه هم اكنون ضابطه گذاري براي پذيرش و ادامه تحصيل دانشجويان و حتي اساتيد، يك روش متداول در دانشگاههاي دنيا به شمار مي رود.
و گاهي اين ضوابط بسيار اخلاقي و شايد معنوي به نظر برسد، اما قطعا اكثر اين مقررات صرفا اهداف مادي و اجتماعي را دنبال مي كنند و لذا نمي توانند به طور ريشه اي نهادينه و در درازمدت تداوم داشته باشند. براي اثبات اين موضوع، نگاهي گذرا خواهيم داشت به ضوابط دانشجويي دو نمونه از دانشگاه هاي آمريكا كه به رغم بي بند و باري هاي رايج در جوامع غربي، اختصاصا براي رعايت شان و حفظ حرمت دانشگاه و نيز جلوگيري از انحراف فكر و ذهن دانشجويان به مسائل غيردرسي، وضع شده است.
بخشي از ضوابط مربوط به وضعيت ظاهري دانشجويان دانشگاه ايالت فلوريدا:
پوشش دانشجويي مناسب، از ابتدايي ترين مسئوليت ها و تعهدات دانشجويان و خانواده هاي آنان است و هرگونه تغييري در پوشش، فراتر از خط مشي كلي دستورالعمل پوشش مجاز نخواهد بود.
ممكن است به دلايلي امنيتي و حفظ سلامت، پوشش خاصي در برنامه هاي معين و ويژه ورزشي، كلاس هاي تربيت بدني، اقتصاد خانگي، آموزش تكنولوژي، علوم پايه و آموزش حرفه اي نياز باشد.
پوشش هاي غيرمجاز در دانشگاه فلوريدا عبارتند از: -هر نوع پوششي كه در بردارنده عبارات زشت يا توهين آميز به مقدسات، وسوسه انگيز و ناشايست يا مرتبط با دسته ها، احزاب و گرايش هايي كه شخص را ترغيب به استفاده از مواد مخدر و يا خشونت كند.
- هر نوع پيراهن كلاه دار، كت و ژاكت يا بادگير
- هرگونه پوشش سر
- هرگونه لباس و پوششي با پارگي، لكه، سوراخ و وصله
- پيراهن هاي زنانه و مردانه پشت باز
- بلوز يا پيراهن هاي يقه باز
- هرگونه پوشش بدن نما
- شلوارهاي افتاده و آويزان
- دامن هاي كوتاه يا زير شلواري
- شلوارها و دامن هاي بدون كمربند (كمربند پاره) -بازوبند، مچ بند، كمربند يا ديگر اقلام با قطعات سنگين آهني و زنجير
- هر نوع كفش چرخدار يا گيره دار، دمپايي و يا كفش هاي سرپايي يا پاشنه بلند (بلندتر از 2 اينچ)
- عينك آفتابي (روي چشم يا بالاي سر)
بخشي از ضوابط مربوط به وضعيت ظاهري دانشجويان دانشگاه آلن آمريكا:
زيورآلات: زيورآلات قابل قبول شامل موارد ذيل است: ساعت با عقربه ثانيه شمار. -حلقه هايي كه در سوراخ هاي ايجاد شده در ابرو و زبان، يا مناطق قابل مشاهده ديگر نصب شده، مجاز نمي باشد. در هر گوش حداكثر دو گوشواره مجاز مي باشد. -بيش از دو حلقه در هر دست مجاز نمي باشد. -در محيط هايي كه سياست و خط مشي دانشكده استفاده از انگشتر را ممنوع مي داند، انگشترها بايد برداشته شود. -يك گردنبند زنجيري كه در دسترس و بيرون از لباس نباشد، مجاز است. -دستبندها و گردنبدهاي طبي هشداردهنده را مي توان استفاده كرد. -خالكوبي هاي قابل رويت مجاز نيست.
¤ مدل مو: -مدل مو بايد ساده باشد. اگر اندازه موها زير شانه است، بايد جمع شود و به طور مطمئن و ايمن كنترل شود. سنجاق سرها بايد از نظر طرح، ساده و همرنگ مو باشند. -ريش و سبيل ها و خط ريش ها، بايد تميز، مرتب و آراسته باشند و در حال انجام امور ويژه و مكان هايي كه نياز به رعايت ايمني بيشتري وجود دارد پوشيده شوند.
¤ آرايش: -آرايش بايد در حد اعتدال باشد. استفاده از عطرهاي قوي و آرايش تند هنگام مراقبت و درمان بيماران مجاز نمي باشد. زيرا بيماران نسبت به بوها بسيار حساس هستند. -ناخن انگشتان بايد كوتاه و تميز نگه داشته شوند. دانشجويان بايد از لاك زدن خودداري كنند، استفاده از ناخن هاي مصنوعي در هيچ مكاني مجاز نيست.
¤ جويدن آدامس: -جويدن آدامس براي دانشجويان هنگامي كه لباس فرم بر تن دارند يا در تماس با بيماران و عموم مردم هستند، ممنوع مي باشد.
در پايان ضمن اشاره به نحوه برخورد با خاطيان، از دانشجويان خواسته شده تا به ضوابط عمومي پوشش كه توسط دانشگاه پايه گذاري شده پايبند باشند و تنها از لباسي كه مناسب، حرفه اي و متناسب با ضوابط، «دانشكده» و نمايندگي هاي مربوط به آن مي باشد استفاده نمايند.
بديهي است، اقداماتي مانند: اولويت به پرورش در كنار آموزش، توجه توامان به تقويت و رشد بنيه معنوي استاد و دانشجو، توسعه علوم انساني، بومي سازي پذيرش دانشگاه ها متناسب با شرايط محلي و نياز كشور و متقابلا ارتقاء كيفي و متعادل سازي سطح علمي دانشگاه ها، تجديد نظر در نحوه انتخاب و بكارگيري اساتيد و آموزش هاي حين خدمت آنان، فرهنگ سازي، بازنگري ضوابط، تجديد نظر در شرايط پذيرش دانشجو با اجتناب از افراط در نگاه سودمحورانه
و يا آسيب شناسي علمي براي شناسايي گلوگاه ها و نقاط ضعف و قوت با نگاه آينده پژوهانه و درازمدت، مي تواند به عنوان بخشي از راه حل هاي نسبتا فوري قابل اجراء مورد توجه قرار گيرد.
احمدرضا هدايتي
 


معاون پژوهشي آموزش و پرورش:

فقط از كتب كمك آموزشي تأييد شده حمايت مي كنيم

آموزش و پرورش تنها از مراكز چاپ و توزيع كتاب هاي كمك آموزشي پشتيباني و حمايت مي كند كه چارچوب هاي برنامه درسي وزارت آموزش و پرورش را در سياست هاي تربيتي خود لحاظ كنند.
محي الدين بهرام محمديان معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه آموزش و پرورش با چاپ و توزيع كنندگان كتاب هاي كمك آموزشي نامناسب برخورد قانوني مي كند، گفت: از كتاب هاي كمك آموزشي انتشارات مورد تأييد آموزش و پرورش حمايت و پشتيباني شده و آثار آنها به مدارس معرفي مي شود.
وي درباره تبليغات اخير ناشران از كتاب هاي كمك آموزشي نيز افزود: معتقديم ناشران و فعالان حوزه آموزش و كتاب هاي كمك آموزشي مي توانند پشتيبان خوبي براي آموزش و پرورش باشند كه اين پشتيباني به شرط رعايت چارچوب هاي برنامه درسي در سياست هاي تربيتي آموزش و پرورش است.
محمديان گفت: آموزش و پرورش نه تنها از اين گروه ها و ناشران حمايت مي كند، بلكه رويكرد حمايتي خود را از طريق معرفي آثار آنها به مدارس، خانواده ها و دانش آموزان انجام مي دهد.
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: دسته اي از ناشران هستند كه اهداف برنامه هاي درسي آنها متناسب با رويكرد نظام آموزشي نيست و اهداف تعليم و تربيت را دچار اختلال مي كند، لذا آموزش و پرورش نه تنها از اين ناشران حمايت نمي كند، بلكه طبق قانون با آنها برخورد نيز خواهد كرد.
به گفته محمديان آيين نامه سامان بخشي كتابهاي كمك آموزشي به مدارس ابلاغ شده و مديران مدارس متولي و مسئول اصلي اجراي اين آيين نامه هستند.
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش ادامه داد: با ابلاغ اين آيين نامه به مدارس كشور، اميدواريم سال آينده هماهنگي بيشتري بين مدارس و توليد كنندگان كتاب هاي كمك آموزشي نيز وجود داشته باشد. رسانه ها هم مي توانند در اين هماهنگي آموزش و پرورش را همراهي كنند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14