(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17  آبان  1391 - شماره 20351

شهادت 25 نفردر تازه ترين عمليات تروريستي شمال بغداد
تظاهركنندگان در مانيل:
نظاميان آمريكايي را اخراج كنيد
با هدف سركوب مبارزات ضد حكومتي
پادشاه عربستان برادرزاده خود را وزير كشور كرد
تروريست ها در سوريه
مردم چند شهر را به خاك و خون كشيدند
لاوروف نقش حماس را در حل مسئله فلسطين مهم خواند
به دستور پوتين وزير دفاع روسيه به اتهام اختلاس بركنار شد
پيروزي حزب ساندينيست در انتخابات شهرداري هاي نيكاراگوئه
شعار «مرگ بر آل خليفه»بار ديگر شهرهاي بحرين را فرا گرفت
در اعتراض به لايحه جديد دولت آتن برگزار شد
 اعتصاب و تظاهرات سراسري در يونان
ارتباط مسابقات ورزشي با انتخابات!
شركت مردم پورتوريكو در همه پرسي استقلال از آمريكا
چها رسوي پنج قاره


شهادت 25 نفردر تازه ترين عمليات تروريستي شمال بغداد

تروريست ها با انفجار خودروي بمب گذاري شده در شمال پايتخت عراق 25 نفر را به شهادت رساندند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، ديروز تروريست هاي ناشناس يك خودروي بمب گذاري شده را در مجاورت پادگان ارتش عراق منفجر كردند. اين انفجار كه در منطقه «التاجي» واقع در شمال بغداد روي داد، 25 شهيد و بيش از 10 مجروح بر جاي گذاشت. بيشتر شهدا و مجروحان اين حادثه تروريستي نظاميان و سربازان عراقي هستند.
اكنون جريان هاي تروريستي گوناگوني در عراق فعال هستند و هر كدام از آنها به كشورهاي خاصي مثل عربستان، قطر، آمريكا و رژيم صهيونيستي وابسته هستند. هدف اين ترورها نيز ايجاد جنگ داخلي و فرقه اي و همچنين تضعيف دولت بغداد است.
 


تظاهركنندگان در مانيل:

نظاميان آمريكايي را اخراج كنيد

هزاران تن از مردم فيليپين با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز در مانيل خواستار اخراج نظاميان آمريكايي از خاك كشورشان شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، همزمان با برگزاري انتخابات آمريكا، هزاران فيليپيني روز سه شنبه با تجمع در مقابل سفارت آمريكا در مانيل، اخراج نظاميان و ناوگان جنگي اين كشور را خواستار شدند.
معترضان فيليپيني با در دست داشتن پلاكاردهايي و سردادن شعارهايي برضد آمريكا، از مسئولان كشورشان خواستند تا ضمن اخراج نظاميان آمريكايي و در اختيار قرار ندادن پايگاه دريايي، تمامي روابط سياسي و ديپلماتيك خود را با كاخ سفيد قطع كند.اين تظاهرات كه به صورت مسالمت آميز برگزار شد، بدون دخالت پليس و نيروهاي امنيتي به پايان رسيد و تظاهركنندگان فيليپيني با قرائت بيانيه اي هشدار دادند: در صورت بي توجهي به خواسته هاي شان بار ديگر دست به اعتراض خواهند زد.
 


با هدف سركوب مبارزات ضد حكومتي

پادشاه عربستان برادرزاده خود را وزير كشور كرد

پادشاه عربستان در راستاي سركوب هرچه بيشتر اعتراض هاي مردمي، برادر ناتني خود را از سمت وزارت كشور بركنار و برادرزاده خود را جايگزين كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، ملك عبدالله پادشاه عربستان با صدور فرماني در روز سه شنبه «احمد بن عبدالعزيز» را از منصبش به عنوان وزير كشور بركنار و «محمدبن نايف» فرزند وليعهد پيشين و برادرزاده خود را به جاي وي برگزيد.
براساس اين گزارش، دربار عربستان با صدور بيانيه اي، علت بركناري احمدبن عبدالعزيز را تمايل وي براي كناره گيري از پست وزارت كشور عنوان كرد.
در بيانيه دفتر پادشاهي عربستان آمده است: بنابر درخواست وزير كشور براي كناره گيري، پادشاه عربستان وي را از اين پست بركنار و محمدبن نايف را به عنوان وزير كشور جديد تعيين كرد.
به گفته دفتر پادشاهي عربستان، احمدبن عبدالعزيز پيش از بركناري در نامه اي از ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان، كناره گيري از پست خود را خواسته بود.
اين در حالي است كه در محافل غيررسمي عربستان گفته مي شود كه بركناري برادر ناتني پادشاه از سمت خود به علت ناتواني وي در جلوگيري از گسترش اعتراضات مردمي بوده است.
همچنين براساس شايعات غيررسمي، ملك عبدالله به دليل برآورده نشدن خواسته هاي خود براي سركوب معترضان در شرق عربستان از برادر ناتني خود درخواست استعفا كرده بود، اما وي به اين خواسته تن نداده بود.
مخالفان پادشاهي در عربستان نيز مهم ترين دليل بركناري شاهزاده احمدبن عبدالعزيز را وقايع اخير مربوط به انفجارها در عربستان عنوان كردند.
دو انفجار مهيب در شهر رياض (پايتخت) و مكه مكرمه در روزهاي اخير موجب كشته شدن ده ها تن و وارد شدن خسارات مالي فراواني شد.
صاحب نظران مسائل عربستان نيز بر اين باورند انفجار تانكر حامل گاز در مركز رياض و هتل قديمي مكه، حوادثي اتفاقي نبوده است و باعث به چالش كشيده شدن امنيت در اين كشور شده است.
از سوي ديگر تظاهرات مستمر اعتراض آميز مردم عربستان براي آزادي 30 هزار زنداني سياسي، رژيم آل سعود را با مشكلات عديده سياسي در داخل و انتقادات فراوان سازمان هاي بين المللي مدافع حقوق بشر در خارج از اين كشور مواجه كرده است.
برپايه اين گزارش، وزير كشور جديد عربستان كه داراي چهره مخوف امنيتي است، طي مدت زمان حضور خود به عنوان معاون امنيتي وزارت كشور عربستان توانسته است در جهت برآورده كردن خواسته هاي ملك عبدالله گام بردارد و با سركوب مخالفان در مسائل داخلي كشورهايي نظير عراق، يمن، بحرين و كويت مداخله كند.
 


تروريست ها در سوريه

مردم چند شهر را به خاك و خون كشيدند

مناطق و شهرهاي مختلف سوريه طي روزهاي اخير شاهد چندين عمليات بمب گذاري تروريستي بود كه در جريان آن ده ها تن كشته و زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه سازمان ديدبان حقوق بشر سوريه از كشته شدن 50 نيروي امنيتي اين كشور در پي انفجار خودروي بمب گذاري شده در شهر حماه خبر داد سايت لبنان فايلز نيز گزارش داد كه دو خودروي بمب گذاري شده روز گذشته در منطقه معضميه شام در ريف دمشق و منطقه سيده زينب در دمشق منفجر شد كه هنوز آماري از تلفات اين انفجارها منتشر نشده است.
همچنين در انفجار بمبي در منطقه مزه الجبل در غرب دمشق 11 تن كشته و 55 تن زخمي شدند كه در ميان آنان تعداد زيادي زن و كودك ديده مي شوند.
يك منبع امنيتي سوري اعلام كرد كه در جريان درگيري هاي دو روز اخير بين نيروهاي سوري و افراد مسلح در اطراف شهر دمشق 120 نفر از اين افراد كشته شدند.
يگان هاي ارتش سوريه در استان ادلب در شمال غربي سوريه تلاش يك عامل انتحاري براي منفجر كردن خود به همراه يك خودرو بمب گذاري شده را خنثي و يك مقر اطلاع رساني تروريست ها در اين استان را منهدم كردند.
همچنين نيروهاي ارتش سوريه دو عمليات را در شهر «معره النعمان» به اجرا گذاشتند و در جريان آن ضمن درگيري با تروريست هاي مسلح در مناطق اطراف اين شهر 22 نفر از آنها را به قتل رساندند كه در بين كشته ها تروريست هاي خطرناكي چون «مصطفي محمود الشته» ملقب به «عقاب كوهستان»، شناسايي شدند.
از سوي ديگر نيروهاي ارتش سوريه تلاش يك گروهك تروريستي براي نفوذ از منطقه دوما به منطقه «حرستا» را ناكام گذاشت.
به گزارش فارس اين در حالي است كه يگان هاي ارتش سوريه مراكز تجمع و مخفيگاه تروريست هاي مسلح در منطقه «زملكا» و «جوبر» را هدف قرار دادند كه كشته و زخمي شدن ده ها تروريست مسلح و انهدام چهار دستگاه خودرو مجهز به تيربار دوشكا آنان را به دنبال داشت.
همچنين گزارش شده كه انفجار يك بمب در نزديكي درمانگاه الجليل در اردوگاه يرموك زخمي شدن دو نفر از عناصر كميته هاي مردمي اين اردوگاه فلسطيني را به دنبال داشت.
اين در حالي است كه يگان مهندسي ارتش سوريه يك بمب كار گذاشته توسط تروريست هاي مسلح در يكي از مناطق اين اردوگاه را خنثي كرده و مانع از انفجار آن شدند.
اردوگاه فلسطيني نشين «يرموك» در جنوب دمشق آماج حملات تروريست هاي مسلح بود كه تلاش مي كنند، فلسطينيان را هم درگير بحران سوريه كنند. اما گروه هاي مبارز فلسطيني و به ويژه كميته هاي مردمي مستقر در اين اردوگاه در بيانيه هايي با تاكيد بر اينكه فلسطينيان همچنان به مردم و دولت سوريه وفادار هستند، اعلام كردند كه آنها هرگز خود را وارد مسائل داخلي سوريه نخواهند كرد و همچنان با دخالت طرف هاي خارجي در امور داخلي سوريه مخالف هستند.
تروريست ها همچنين با گلوله باران مناطق مسكوني خانواده ها را مجبور به فرار از منازل خود كردند.
زنان، كودكان، سالمندان از بيم بمباران و گلوله باران تروريست ها با ساده ترين و ابتدايي ترين وسايل از شهرها فرار و خود را به نقاط امن مي رسانند.
اين حملات تروريستي در شرايطي صورت مي گيرد كه آمريكا از شوراي مخالفان سوريه در نشست دوحه خواسته است 3 1گروه جديد را در اين شورا قرار دهند.
هدف از اين اقدام ساخت جبهه اي متحد تر عليه بشار اسد رئيس جمهور سوريه است.
از سوي ديگر منابع آگاه در دوحه پايتخت قطر اعلام كردند كه در نشست مخالفان سوري در دوحه آنچه كه بسيار به چشم مي خورد تفرقه و اختلاف شديد ميان گروه هاي مخالف دولت سوريه است.
اين منابع تاكيد كردند احتمال موفقيت طرح تشكيل شوراي جديد متشكل از همه گروه ها با ترديد مواجه است.
در ساختار جديدي كه مد نظر آمريكا قرار دارد، تعداد و نقش رهبران خارج نشين مخالفان كاهش يافته و در عوض نقش اعضاي ارتش آزاد سوريه (اصلي ترين گروه مسلح مخالف دولت سوريه) و شوراها و گروه هاي داخل سوريه، افزايش مي يابد.
شوراي ملي سوريه كه در ابتدا به شدت با طرح مورد حمايت آمريكا مخالفت كرده بود و آمريكا را به دادن «دستوراتي غير قابل قبول» متهم كرده بود، حالا اصرار دارد كه بايد در هر نوع ساختاري، 04 درصد از كل مجموعه رهبري را در اختيار داشته باشد.
اين شوراي جديد كه «ابتكار ملي سوريه» نامگذاري شده، قرار است پس از نشست چهار روزه اي كه در دوحه در جريان است، تشكيل شود و كشورهاي غربي اعلام كرده اند كه قصد دارند اين شوراي جديد را به عنوان دولت در تبعيد سوريه به رسميت بشناسند. شوراي ملي سوريه در اين ساختار جديد تنها 51 نماينده خواهد داشت.
راشاتودي در اين باره نوشته است كه گروه هاي مخالف سوري حاضر در اين نشست از طيف هاي مختلفي بودند و گفته مي شود كه برخي از اين گروه ها تحت تاثير جريانات راديكالي چون القاعده قرار دارند.
همزمان، «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه به اين نشست واكنش نشان داده و اعلام كرده است كه عامل اصلي اينكه تلاش ها براي متوقف كردن خشونت ها در سوريه تاكنون نتايج زيادي نداشته، تكروي برخي از كشورها و تشويق مخالفان از سوي اين كشورها بوده است.
لاوروف در يك نشست خبري گفته است: 4 ماه قبل در ژنو توافق كرديم كه همه قدرت هاي جهاني به همه طرف هاي درگير در سوريه يك چيز بگوئيم: «به درگيري پايان دهيد!. اين دقيقا كاري است كه روسيه انجام مي دهد، اما برخي كشورها به مخالفان مي گويند: «برويد و بجنگيد، دلايل شما درست است». اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه نيز در اظهاراتي نسبت به فروپاشي سوريه و روي كار آمدن شبه نظاميان هشدار داد. آمريكا، تركيه، فرانسه، قطر و عربستان از جمله كشورهايي هستند كه از تروريست ها در سوريه حمايت مي كنند.
تروريست هاي مسلح در ادامه جنايت هاي خود برادر رئيس مجلس سوريه را در دمشق ترور كردند.
العالم گزارش داد اسامه اللحام برادر رئيس مجلس سوريه در دمشق در يك اقدام تروريستي كشته شده است.جهاد اللحام رئيس مجلس ملي سوريه سال جاري به اين عنوان انتخاب شد.
 


لاوروف نقش حماس را در حل مسئله فلسطين مهم خواند

 وزير خارجه روسيه تأكيد كرد، حماس نقش مهمي در حل مسئله فلسطين دارد.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از خبرگزاري رسمي روسيه، سرگئي لاوروف در ديدار با موسي ابومرزوق معاون خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در قاهره بر حمايت مسكو از فلسطين تأكيد كرد و گفت، روسيه اطمينان دارد كه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) نقش مهمي در حمايت از مسئله فلسطين ايفا خواهد كرد.
وي افزود، مسئله فلسطين يك اولويت است و نبايد به خاطر مسائل ديگر ناديده گرفته شود.
لاوروف گفت، حل مسئله فلسطين بدون وحدت فلسطينيان ممكن نخواهد بود.
ابومرزوق نيز در اين ديدار بر نقش روسيه در تحولات منطقه به ويژه مسئله فلسطين تأكيد كرد.
از سوي ديگر شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي در سفر خود به مسكو از ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه محدوديت فروش سلاح و موشك به دشمنان سوريه را درخواست كرد.
نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب نيز پس از ديدار با رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين بر ضرورت دستيابي فلسطين به عنوان كشور غيرعضو در سازمان ملل تأكيد كرد.
به گزارش ايسنا، العربي خاطرنشان كرد: عضويت فلسطين به عنوان كشور غيرعضو در سازمان ملل به اين معني است كه جامعه بين المللي فلسطين را به رسميت مي شناسد و اين اقدام از لحاظ قانوني داراي ارزش بسياري است.
وي به اين مسئله اشاره كرد كه آلمان، كره، سوئيس و واتيكان نيز به عنوان يك كشور غير عضو در سازمان ملل حضور دارند و اين عضويت براي فلسطين نيز بسيار مهم است.
دبير كل اتحاديه عرب افزود: به رسميت شناخته شدن از سوي سازمان ملل بنا به دلايل بسياري از لحاظ قانوني داراي ارزش فوق العاده اي است و زمان آن فرا رسيده كه فلسطين در سازمان ملل به رسميت شناخته شود.
وي گفت: 132كشور و به عبارتي دو سوم كشورهاي عضو در سازمان ملل فلسطين را به رسميت مي شناسند. در همين رابطه صائب عريقات، مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين تأكيد كرد، با وجود همه فشارها ما از ارائه درخواست خود به سازمان ملل و بالا بردن موقعيت فلسطين در جامعه جهاني كوتاه نمي آييم. عريقات در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ما به كشورهايي كه در تلاشند بر سر رفتن فلسطين به سازمان ملل مانع تراشي كنند، مي گوييم كه ما درصدد برخورد با آمريكا و به انزوا كشاندن اسرائيل نيستيم، بلكه خواهان به انزوا كشاندن شهرك سازي ها و اشغالگري اسرائيلي ها و اجراي راهكار تشكيل دو كشور در مرزهاي سال 1967 هستيم.
 


به دستور پوتين وزير دفاع روسيه به اتهام اختلاس بركنار شد

به دنبال اختلاس يكصد ميليون دلاري در وزارت دفاع روسيه، «ولاديمير پوتين» رئيس جمهور اين كشور «آناتولي سرديوكف» وزير دفاع را از مقام خود بركنار كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، پوتين رئيس جمهور روسيه روز سه شنبه در ديدار با استاندار استان مسكو، خبر بركناري سرديوكف انتخاب «شويگو» در وزارت دفاع را اعلام كرد.
براساس اين گزارش، رئيس جمهور روسيه ابراز اميدواري كرد: شويگو در مقام وزير دفاع جديد روسيه بتواند، اصلاحات در اين وزارتخانه را به سرانجام برساند.
اين گزارش حاكي است كه شويگو كه در 18 سال گذشته تصدي وزارت موقعيت هاي اضطراري روسيه را برعهده داشت، سال گذشته به عنوان استاندار مسكو برگزيده شد و از اعتماد زيادي در نزد پوتين برخوردار است.
در همين حال رسانه هاي خبري روسيه از بازجويي قريب الوقوع آناتولي سرديوكوف وزير دفاع سابق اين كشور در رابطه با پرونده اختلاس 100 ميليون دلاري در يكي از شركت هاي تابعه اين وزارتخانه خبر دادند.
همچنين رسانه هاي خبري روسيه اعلام كردند: سرديوكف در چارچوب تحقيقات درباره فروش اموال متعلق به وزارت دفاع روسيه به قيمت پايين تر از ميزان واقعي و نيز سهام چندين مركز وابسته به آن مورد بازجويي قرار خواهد گرفت.
روزنامه «كامر سانت» چاپ مسكو نوشت: رئيس سابق اداره امور اموال وزارت دفاع روسيه و عضو شوراي هيئت مديره شركت پيش از اين در ارتباط با اختلاس كلان از وزارت دفاع مورد بازجويي قرار گرفته بود.اختلاس در وزارت دفاع روسيه به وجهه سياسي پوتين در نزد افكار عمومي ضربه سنگيني وارد كرده و انتقادات عليه دولت وي افزايش يافته است.
 


پيروزي حزب ساندينيست در انتخابات شهرداري هاي نيكاراگوئه

حزب حاكم ساندينيست نيكاراگوئه دست كم 134 كرسي از مجموع 3 15كرسي را در انتخابات محلي از آن خود كرد و به پيروزي رسيد.
به گزارش واحد مركزي خبر رئيس شوراي انتخابات عالي نيكاراگوئه اعلام كرد در حالي كه بيش از 91 درصد از آرا انتخابات روز يكشنبه شمارش شده است حزب ساندينيست 76 درصد آرا را از آن خود كرده است. حزب ساندينيست كه رياست آن را دانيل اورتگا رئيس جمهور نيكاراگوئه برعهده دارد - و سال گذشته براي يك دوره پنج ساله ديگر به عنوان رئيس جمهور انتخاب شد - به پيروزي مهمي در انتخابات شهرداري ها دست يافته است. هم اكنون 109 شهردار در سراسر نيكاراگوئه از جمله شهردار ماناگوآ - پايتخت نيكاراگوئه- از اعضاي اين حزب هستند.
پس از اعلام پيروزي حزب حاكم در انتخابات محلي شهرداري ها، احزاب مخالف و دولت آمريكا نتايج را رد و اعلام كردند كه انتخابات غير شفاف بوده است.
به گفته مقامات محلي در درگيري هاي خشونت آميز بين طرفداران و مخالفان دانيل اورتگا در طول سه روز گذشته سه نفر كشته و ده ها نفر زخمي شده اند و در اين ميان ده ها نفر از اغتشاشگران نيز دستگير شده اند.
 


شعار «مرگ بر آل خليفه»بار ديگر شهرهاي بحرين را فرا گرفت

مردم بحرين در اعتراض به كشته شدن يك زن معترض در 19 منطقه بحرين تظاهرات ضدآل خليفه برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، معترضان در اعتراض به مرگ يك زن مبارز در 19 شهر و روستاي بحرين تظاهرات كردند و سقوط خاندان آل خليفه را خواستار شدند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعار «مرگ بر حمد» و «مرگ بر آل خليفه» مخالفت خود را با سركوبگري هاي رژيم بحرين ابراز كردند.
«آسيه حسن المارح» زن 43 ساله بحريني روز يكشنبه در جريان يك تظاهرات شبانه در شهر جد حفص بر اثر استنشاق گاز اشك آور به شهادت رسيد.
مردم بحرين اعلام كردند تا زمان دستيابي به خواسته هاي خود مبني بر سقوط آل خليفه و تشكيل يك دولت دموكراتيك به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
اين در حالي است كه تظاهرات مسالمت آميز مردم بحرين با يورش وحشيانه نيروهاي امنيتي آل خليفه به خشونت و درگيري منجر شد و مزدوران آل خليفه با تيراندازي به سوي تظاهركنندگان و پرتاب گازاشك آور هشت شهروند بحريني را زخمي كردند.
انقلاب مردم بحرين از اواسط فوريه سال 2011 ميلادي آغاز شد، زماني كه بحريني ها با الهام از انقلاب هاي مردمي كه به سرنگوني ديكتاتورهاي تونس و مصر انجاميد، برگزاري تظاهرات گسترده را آغاز كردند.با وجود اين، دولت بحرين بلافاصله با كمك نيروهاي سعودي، درصدد سركوب خشونت آميز اعتراض هاي صلح آميز مردم اين كشور برآمد.
«كميسيون تحقيقاتي مستقل بحرين» در نوامبر سال 2011 ميلادي با انتشار گزارشي اعلام كرد، رژيم منامه براي سركوب اعتراضات گسترده مردمي، از خشونت بيش از حد استفاده كرده است. اين كميسيون همچنين رژيم آل خليفه را به شكنجه فعالان سياسي و معترضان متهم كرد.
 


در اعتراض به لايحه جديد دولت آتن برگزار شد

اعتصاب و تظاهرات سراسري در يونان

در اعتراض به بسته رياضتي جديد اتحاديه اروپا، اعتصاب و تظاهرات سراسر يونان را فراگرفت. در دو شهر اسپانيا نيز مردم عليه سياست هاي رياضتي تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، علي رغم هشدار «آنتونيس ساماراس» نخست وزير يونان مبني بر اينكه اگر بسته جديد رياضتي در مجلس به تصويب نرسد، به معناي خداحافظي اين كشور با حوزه پولي يورو خواهد بود، كاركنان بخش هاي دولتي و خصوصي اين كشور دست به اعتصاب و تظاهرات سراسري زدند. اين اعتصاب 48 ساعته به قدري گسترده است كه زندگي عادي مردم در يونان به حالت نيمه تعطيل درآمده است؛ پخش برنامه هاي تلويزيوني به خاطر اعتصاب اصحاب مطبوعات متوقف شد و كاركنان بخش هاي حمل و نقل ريلي، هوايي و زميني، كاركنان بانك ها و بيمارستان ها و حتي كاركنان جمع آوري زباله نيز به اعتصاب كنندگان پيوستند.
امروز قرار است بسته رياضتي جديد در پارلمان يونان به رأي گذاشته شود. گروه هاي اپوزيسيون در مجلس پيشاپيش اعلام كرده اند كه با تصويب اين طرح مخالفت مي كنند.
اين طرح اگر تصويب شود، چند ميليارد يورو در بودجه صرفه جويي مي شود.
«الكسيس سيبراس» رهبر ائتلاف چپ هاي تندرو اعلام كرد: ما تنها زماني قادريم مشكلات را حل كنيم كه به آراي عمومي رجوع كنيم. وي افزود: در اين مورد مردم بايد تصميم بگيرند و به همين دليل بايد انتخابات پيش از موعد برگزار شود.
اما حزب حاكم اعلام كرده است مردم بايد بسته جديد رياضتي را بپذيرند و موافقت آنها باعث مي شود كه اتحاديه اروپا 31 ميليارد و 500 ميليون دلار به آتن كمك كند و هدف اين است كه يونان در اتحاديه اروپا باقي بماند.
در همين حال، مردم دو شهر «بارسلونا» و «كامپلونا» در اسپانيا عليه سياست هاي رياضتي تحميلي اتحاديه اروپا دست به تظاهرات زدند. اسپانيايي ها نيز مثل مردم يونان مخالف رياضت اقتصادي پيشنهادي اتحاديه اروپا هستند.
 


ارتباط مسابقات ورزشي با انتخابات!

آيا رويدادهاي غيرسياسي هم مي تواند بر نتيجه انتخابات تأثير داشته باشد؟
اين سؤالي است كه اين روزها اقتصاددان هاي آمريكايي مدام از خود مي پرسند!
در واقع، «اندرو هيلي»، «نيل مالوترا» و «سسيليا مو» در مقاله اي خواندني كه در مجله علمي «اقدامات آكادمي علوم» منتشر شده است، به تأثيري كه اصولاً نتايج مسابقات فوتبال دانشگاهي آمريكا مي تواند بر آراي شهروندان و بنابراين، انتخابات رياست جمهوري، مجلس سنا و فرمانداران ايالت ها داشته باشد، پرداخته و به اين نتيجه رسيده اند كه پيروزي تيم محلي در هفته قبل از برگزاري انتخابات شانس كانديداي قبلي را كه دوباره در اين آزمون شركت مي كند، حدود 5/1 درصد افزايش مي دهد! حالا، در ارتباط با 20 تيم اول، يعني آنهايي كه بيشتر مردم را جذب مي كنند، پيروزي شان مي تواند اين شانس را حتي تا 3 درصد بيشتر كند! نكته ديگر اين كه، پيروزي هاي غير منتظره قدرت بيشتري هم در اين ماجرا دارند و حمايت محلي از سياستمدار قبلي را به ميزان 5/2 درصد افزايش مي دهند! در واقع، بايد گفت كه اين نوسانات كاملاً معنادار هستند، به خصوص وقتي كه فاصله بين دو كانديداي رياست جمهوري هم خيلي نزديك باشد. و ظاهراً، اين روش نتيجه گيري خيلي خوب هم جواب مي دهد! به هر شكل، تحقيقات اين اقتصاددانان كه به 62 تيم بزرگ دانشگاهي سال هاي 1964 تا 2008 مربوط مي شود، نشان مي دهد كه ورزش مي تواند روحيه را بالا ببرد و بنابراين احساس رضايت افراد را از وضعيت موجود بيشتر كند! و همين احساس رضايت است كه معمولاً شهروندان را تشويق مي كند به كانديداي قبلي رأي بدهند... اگرچه اين موضوع ممكن است كاملاً غيرمنطقي به نظر برسد. حالا، «تايلر كاون» و «كوين گراير» نيز در اين ارتباط تأكيد مي كنند كه اين موضوع فقط به فوتبال محدود نمي شود، چرا كه تحقيقات ديگري در مورد انتخابات شهرداري ها در سال هاي 1948 و 2009 نشان داده است كه نتايج مسابقات حرفه اي بيس بال، فوتبال آمريكايي و بسكتبال هم همين تأثير را بر انتخابات دارند!
¤ سرويس خارجي كيهان
 


شركت مردم پورتوريكو در همه پرسي استقلال از آمريكا

 شمارش آراي نخستين همه پرسي در پورتوريكو براي استقلال از آمريكا آغاز شد.
به گزارش ايسنا به نقل از «آسوشيتدپرس»، مردم پورتوريكو كه يك جزيره نيمه خودمختار است با حضور در پاي صندوق هاي راي در روز سه شنبه، سرنوشت آينده آن را تعيين خواهند كرد.
براساس اين گزارش، برگزاري همه پرسي روز سه شنبه در پورتوريكو، چهارمين مورد از اين نوع در ربع قرن اخير به شمار مي رود كه طي آن مردم خواهان جدايي از آمريكا هستند.
اين گزارش حاكي است: در اين همه پرسي، راي دهندگان با اين پرسش مواجه بودند كه آيا خواهان استقلال به عنوان يك كشور هستند يا نه.
نظرسنجي هاي اخير از 4 ميليون سكنه اين جزيره دورافتاده در درياي كارائيب نشان داد كه ساكنان آن خواهان جدايي از آمريكا و استقلال به عنوان يك كشور هستند.
يكي از تحليلگران سياسي در پورتوريكو گفت: دولت آمريكا، مردم پورتوريكو را مجبور كرده است تا از ميان گزينه استقلال يا خودمختاري، يكي را انتخاب كنند.
اين در حالي است كه كنگره آمريكا و نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري قول دادند كه به نتيجه همه پرسي در پورتوريكو پايبند خواهند بود.
از سوي ديگر دولت آمريكا در تلاش براي سركوب نهضت استقلال طلبان در پورتوريكو قول داده است كه به نمايندگان آن در سنا و كنگره كرسي هاي بيشتري بدهد.
حاميان طرح استقلال پورتوريكو به شركت كنندگان در اين همه پرسي تأكيد كردند در صورتي كه پنجاه و يكمين ايالت شود از 20 ميليارد دلار سود صندوق فدرال ايالات متحده آمريكا در آينده برخوردار خواهند شد.
جزيره پورتوريكو كه داراي چهار ميليون سكنه است، عبارت از مجمع الجزايري است كه داراي سيستم دولتي نيمه خودمختار است.
اين جزيره كاملاً تحت قيمومت آمريكا قرار دارد و شهروندان آن آمريكايي به شمار مي روند اما در انتخابات حق راي ندارند.
مساحت اين جزيره هشت هزار و 897كيلومترمربع و مردم آن به زبان هاي انگليسي و اسپانيايي تكلم مي كنند.
اكثر سكنه اين جزيره مسيحي كاتوليك هستند، اما با وجود اين مسلمانان حدود يك درصد جمعيت آن را تشكيل مي دهند.
 


چها رسوي پنج قاره

سفر وزير خارجه مصر به بيروت
وزيرخارجه مصر در سفر دو روزه به لبنان رفت تا با مقامات ارشد اين كشور درباره مسائل مختلف رايزني كند.سفر محمد كامل عمرو اولين ديدار يك مقام مصري بعد از ترور وسام الحسن رئيس بخش اطلاعات امنيت داخلي لبنان است.
محاكمه چهار فرمانده ارتش اسرائيل
چهار فرمانده سابق ارتش رژيم صهيونيستي در دادگاه تركيه به اتهام قتل 9 فعال ترك كاروان بين المللي آزادي غزه محاكمه غيابي شدند در كيفرخواست 144 صفحه اي اين دادگاه براي هر يك از اين فرماندهان 9 بار حبس ابد درخواست شده است.
در افغانستان مي مانيم
دبيركل ناتو اعلام كرد كه اين ائتلاف بين المللي براي ماموريت آموزش نظامي خود در افغانستان پس از سال 2014 ميلادي نيازي به اجازه شوراي امنيت سازمان ملل ندارد.راسموسن گفت، پس از اين سال هم به عمليات خود در افغانستان ادامه خواهيم داد.
محاكمه قاتل 16 غيرنظامي افغان در آمريكا
سرباز آمريكايي كه متهم به كشتن 16 غيرنظامي در ولايت قندهار افغانستان است براي اولين بار در دادگاهي در آمريكا حاضر و به وي تفهيم اتهام شد.اتهام اين سرباز آمريكايي 16 فقره جنايت، شش مورد تلاش براي قتل و هفت مورد تجاوز بوده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14