(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17  آبان  1391 - شماره 20351

ممنوعيت صادرات 52 قلم كالا اصلاح شد
معاون برنامه ريزي رئيس جمهور:
 بودجه امسال كسري دارد
كوتاه اقتصادي
كاهش 5 تا 10 درصدي قيمت محصولات پتروشيمي در بورس كالا
معاون وزير صنعت و تجارت:
كمبود كالاي اساسي نداريم براي 5/1 سال ذخيره كرده ايم
افزايش نرخ سود تسهيلات نوسازي در بافت هاي فرسوده تهران
وزير ارتباطات:
2 موتور جستجوگر بومي راه اندازي مي شود
افزايش 65 درصدي قيمت بليت هواپيما
بدون مجوز سازمان حمايت
يك مقام مسئول:
هيچ سازماني بر توزيع و قيمت برنج نظارت ندارد
اعتراض فعالان اقتصادي به يك بخشنامه بانك مركزي
تجليل از بازنشستگان نخبه
ضيغمي خبر داد
صادرات فرآورده هاي نفتي ايران به افغانستان با خط لوله
رئيس هيئت مديره پرورش دهندگان اعلام كرد
واردات مرغ با وجود مازاد توليد داخل


ممنوعيت صادرات 52 قلم كالا اصلاح شد

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نامه هاي دريافتي از بسياري از صادر كنندگان در خصوص ممنوعيت هاي اخير گفت: صادرات اقلام به جز كالاهاي اساسي و برخي مواد پتروشيمي به خارج از كشور آزاد است و اشتباه برداشت گمرك تصحيح مي شود.
مهدي غضنفري در ششمين جشنواره ملي مديران و توليدكنندگان جوان با اعلام مطلب فوق گفت: براي رفع مشكل ايجاد شده با گمرك، وي گفت وگويي با وزير امور اقتصادي و دارايي داشته است و قرار شد اين ممنوعيت برداشته شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه گمرك در اجراي ممنوعيت 52 قلم كالا دچار يك اشتباه كوچك شده بود، گفت: طبق اين مصوبه قرار شد كه صادرات كالاهايي كه ارز مرجع دريافت مي كنند ممنوع شود و كالاهاي صادراتي كه در توليد از ارز مرجع استفاده كرده اند، مابه التفاوت پرداخت كنند كه گمرك به اشتباه تصور كرد مخاطب اين مصوبه خود او است.
وي عنوان كرد: به همين دليل گمرك اجازه صادرات يك سري از كالاها را نداد و گفت كه درباره آنها تصميم گيري مي شود، ما بلافاصله ابلاغ كرديم كه نبايد در صادرات توقف ايجاد كرد و از گمرك خواسته شد كه اجازه صادرات را بدهد.
غضنفري با بيان اينكه در ممنوعيت هاي صادراتي اخير دو گروه كالا وجود دارد دسته اول شامل اقلام اساسي است كه از ارز مرجع استفاده مي كنند و حاضر نيستند كه مواد خود را به حلقه هاي بعدي بدهند، كه صادرات آنها ممنوع شده است و دسته دوم مواد اوليه توليد است كه فرد حاضر به فروش محصول خود به توليد كننده داخلي نيست كه در مورد دسته دوم با اخذ عوارض و پرداخت مابه التفاوت اجازه صادرات داده مي شود.
غضنفري به توافق ديگر حاصله ميان وزارت نفت و پتروشيمي نيز اشاره اي كرد و افزود: آنها در مورد اينكه قيمت مواد پتروشيمي در بورس از اين به بعد مبادله اي شود و اينكه فقط شركت هاي پتروشيمي مجاز به صادرات باشند با هم به توافق رسيدند و اينكه صادرات مصنوعات پليمري آزاد است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه در حوزه توليد بايد تمامي بخش ها را در نظر گرفت، عنوان كرد: بايد همه توليد كنندگان را در كنار هم در نظر گيريم و اينكه نمي شود هر كه مثل پتروشيمي يا فولاد قدرت بيشتري داشت در صدر باشد و صنايع كوچك و متوسط كه ضعيف ترند را ناديده گرفته و مورد حمايت خود قرار ندهيم.
صادرات برخي اقلام پتروشيمي آزاد شد
دبير كل انجمن صنفي كارفرمايان پتروشيمي گفت: ممنوعيت صادرات برخي اقلام پتروشيمي مانند بنزن، استايرن مونومر، سود كاستيك، LAB، كريستال ملامين، PVC و پلي اتيلن حذف و به گمرك اعلام شد.
احمد مهدوي در گفت وگو با فارس، با اشاره به مصوبه كارگروه بررسي ممنوعيت صادرات 50 قلم كالا در حوزه پتروشيمي اظهار داشت: طبق مصوبه اين كارگروه شامل نمايندگان وزارت صنعت، بورس، توليد كنندگان و مصرف كنندگان محصولات پتروشيمي و يك عضو پتروشيمي ممنوعيت صادرات برخي از اقلام پتروشيمي حذف شد كه به گمرك ابلاغ مي شود.
وي ادامه داد: اين مصوبه با در نظر گرفتن ميزان توليدات انواع محصولات پتروشيمي در كشور و نياز داخلي بوده كه طبق آن كارگروه مربوطه اجازه از سرگيري صادرات برخي كالاهاي پتروشيمي را صادر كرد. همچنين مقرر شده مازاد محصولات توليدي هم در بورس كالا عرضه شود.
اين مقام مسئول در برابر اين سؤال كه كدام يك از محصولات پتروشيمي مشمول لغو ممنوعيت صادرات شده اند توضيح داد: برخي از اين محصولات شامل: بنزن، استايرن مونومر، سود كاستيك، LAB، كريستال ملامين، پي وي سي PVC و پلي اتيلن pe هستند.
مهدوي خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه عرضه محصولات پتروشيمي در بورس كالا ادامه دارد و مشكلي در اين رابطه نيست.
 


معاون برنامه ريزي رئيس جمهور:

بودجه امسال كسري دارد

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با تاييد كسري بودجه امسال گفت: علي رغم اين كسري به راحتي قادريم امور كشور را بگذرانيم.
به گزارش خبرنگار اقتصادي كيهان، بهروز مرادي ديروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي مبني بر وجود 54 هزار ميليارد تومان كسري در بودجه سال جاري اظهار داشت: امسال به طور طبيعي و به دليل شرايط اقتصادي كشور با كاستي درآمدهايي در بودجه مواجه هستيم و كسري بودجه داريم.
وي با بيان اينكه معمولا كسري بودجه در كشور ما چيز جديدي نيست، گفت: براي مقابله با كسري بودجه پيش بيني هاي لازم صورت گرفته است و دخل و خرج لازم را در اين باره در نظر گرفته ايم.
مرادي سپس در پاسخ به اين سؤال كه آيا رقم 54 هزار ميليارد تومان براي كسري بودجه صحت دارد؟ گفت: من اين رقم را تاييد نمي كنم ولي آنچه مسلم است اينكه امسال قطعاً كسري بودجه داريم و اين كسري هم در بخش درآمدهاي نفتي رخ داده كه متناسب با آن كاهش درآمدهاي گمركي و مالياتي شركت هاي خصوصي و دولتي را هم داشته ايم.
معاون برنامه ريزي رئيس جمهور در خصوص بودجه سال آينده هم گفت: كار تهيه و تنظيم بودجه سال آينده از شهريور ماه شروع شده و تا الان كار تامين منابع درآمدي تمام شده است و فعلا در حوزه تدوين مصارف هستيم.
وي تاكيد كرد بودجه سال آينده با واقعيات اقتصاد كشور، منطقه و جهان تنظيم مي شود و سعي مي كنيم كسري بودجه قابل تصوري در آن نداشته باشيم.
مرادي سپس با اشاره به سياست هاي بودجه اي سال 92 گفت: براساس اين سياست ها، وابستگي بودجه سال آينده به درآمدهاي نفتي كاهش چشمگيري خواهد داشت.
وي با ذكر جزئيات چگونگي تخصيص درآمدهاي نفتي كشور گفت: در حالت طبيعي از مجموع درآمدهاي نفتي 5/14 درصد به وزارت نفت اختصاص مي يابد، 23 درصد به صندوق توسعه ملي مي رود و 5/62 درصد هم براي بودجه عمومي كشور در نظر گرفته مي شود كه سال آينده با توجه به كاهش درآمدهاي نفتي مجموع درصدهاي فوق به نسبت بهره مندي از درآمدهاي نفتي قطعاً تحت تاثير قرار مي گيرند.
معاون برنامه ريزي رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: لايحه بودجه 92 قطعاً به موقع به مجلس ارائه خواهد شد و البته مرحله دوم هدفمندي يارانه ها نيز در اين بودجه در نظر گرفته مي شود.
مرادي سپس در پاسخ به سوال خبرنگاري كه مدعي بود دولت كسري بودجه را پنهان كرده است گفت: كسري بودجه را اساساً نمي توان پنهان كرد و ما امسال كسري بودجه داريم ولي تلاش مي كنيم تا بودجه سال آتي با توجه به واقعيات بسته شود تا كسري نداشته باشد.
وي همچنين در خصوص راهكارهاي مقابله با كسري بودجه امسال گفت: كاهش هزينه هاي دستگاه هاي اجرايي يكي از مهمترين اقدامات است كه براي مقابله با كسري امسال لحاظ كرديم و من از همراهي دستگاه هاي اجرايي در هر سه قوه در اين باره تشكر مي كنم.
مرادي با بيان اينكه مقرر شده تمامي دستگاه هاي اجرايي در هر سه قوه تا پايان سال جاري حداقل 20 درصد هزينه هاي خود را كاهش دهند گفت: با وفاق دستگاه هاي اجرايي و الزام آنها به كاهش هزينه مي توانيم تا پايان سال بدون مشكل امورات را سپري كنيم.
وي در تشريح جزئيات بودجه سال آينده اظهار داشت: واردات در سال آتي كاهش جدي خواهد داشت. همچنين بودجه ريزي 92 بر مبناي عملكرد و مبتني بر قيمت تمام شده خواهد بود البته بودجه عملياتي اساساً در يكسال نمي تواند شكل بگيرد بلكه طبق قانون برنامه پنجم بايد از سال سوم برنامه تا پايان سال پنجم به تدريج عملياتي شدن بودجه انجام شود.
معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در اين نشست خبري همچنين از برگزاري اجلاس اسكاپ هفته آينده در تهران خبر داد و گفت: 62 كشور عضو اسكاپ هستند و اين اجلاس در سطح وزراي نفت، نيرو، حمل و نقل و فناوري و تحقيقات برگزار مي شود.
وي زمان دقيق اجلاس اسكاپ را 21 تا 24 آبان ماه اعلام كرد و افزود: هدف از برگزاري سومين اجلاس وزراي كشورهاي عضو كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل در آسيا و اقيانوسيه كه با عنوان اختصاري اسكاپ ناميده مي شود افزايش مشاركت بخش خصوصي و دولتي در توسعه زيرساخت ها به خصوص در انجام پروژه هاي نفت، نيرو، حمل و نقل و علم و فناوري است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ سامانه آزمايشگاه سيار شركت آب منطقه اي تهران با امكان اندازه گيري برخي از پارامترهاي كيفيت و آلودگي آب راه اندازي شد. به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، دكتر «محسن اسلامي زاده»، مجري طرح جلوگيري از آلودگي آب شركت گفت: در اين سامانه كليه وسايل مورد نياز يك آزمايشگاه نصب شده و برق آن نيز از طريق ژنراتور تامين مي شود كه بررسي كيفيت منابع آب، كنترل كيفي در مخازن ذخيره و شبكه توزيع آب آشاميدني از جمله مواردي است كه در اين سامانه آزمايش خواهد شد.
¤ رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) اعلام كرد: كارخانه جديد آهن اسفنجي شركت فولاد مباركه اصفهان با ظرفيت توليد 5/1 ميليون تن همراه با دو طرح ديگر آماده افتتاح رسمي شد.
¤ بانك مركزي طي بخشنامه اي به بانك هاي دولتي، غيردولتي، شركت دولتي پست بانك و موسسه اعتباري توسعه، صدور مجوز فعاليت بانك خاورميانه را اعلام كرد. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، در اين بخشنامه آمده است: مجوز فعاليت بانك خاورميانه به موجب نامه مورخ
11/08/1391 صادر گرديده و آن بانك مي تواند بر اساس اساسنامه مصوب خود و درچارچوب قانون پولي و بانكي كشور، قانون عمليات بانكي بدون ربا، مصوبات شوراي پول و اعتبار، دستورالعمل ها و بخشنامه هاي صادره بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و ساير قوانين و مقررات ذي ربط، به عمليات مجاز بانكي مبادرت نمايد.
¤ بانك صادرات ايران 6 ماه اول سال جاري در راستاي اشاعه فرهنگ قرض الحسنه در جامعه، رفع گرفتاري هاي نيازمندان و انجام تكاليف و رسالت هاي اجتماعي به بيش از 121 هزار نفر تسهيلات ازدواج و تهيه جهيزيه پرداخت كرده است. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، گزارش هاي آمارهاي عملكردي در خصوص وام هاي قرض الحسنه در پايان شهريور ماه نشان مي دهد كه اين بانك با پرداخت مبلغ 22هزار و 215 ميليارد ريال تسهيلات در قالب قرض الحسنه، 121هزار و 134 جوان را روانه خانه بخت نموده است. همچنين اين بانك تا پايان شهريورماه مبلغ 143ميليارد ريال وام مسكن روستايي و بيش از هزار ميليارد ريال بابت اشتغال زايي پرداخت نموده و حدود 11 هزار ميليارد ريال را به سرفصل هايي همچون تجهيز مدارس، كمك به زلزله زدگان، كمك به مددجويان كميته امداد امام خميني(ره) و... اختصاص داده است.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3326 و 5637 الي 5643 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ موسسه اعتباري توسعه در دومين جشنواره مديريت سلامت اداري، كه به همت وزارت دادگستري و با حضور مقامات دولتي و نمايندگان مجلس و مديران برخي سازمان هاي كشور برگزار شد، رتبه سازمان پيشرو در مديريت سلامت اداري را كسب كرد و تقديرنامه و لوح يادبود دريافت كرد. به گزارش روابط عمومي موسسه اعتباري توسعه، اعتقاد مديريت به سلامت اداري و تنظيم برنامه هاي استراتژيك ميان مدت و بلندمدت سبب شد در دومين جشنواره سلامت اداري كه در روز 16آبان ماه سال جاري و در محل مجتمع شهيد بهشتي قوه قضائيه برگزار شد، موسسه اعتباري توسعه، در فرايند ارزيابي جايزه مديريت سلامت اداري كشور، به عنوان سازمان پيشرو در مديريت سلامت اداري انتخاب شد و لوح سپاس دريافت كند.
 


كاهش 5 تا 10 درصدي قيمت محصولات پتروشيمي در بورس كالا

قيمت اكثر محصولات پتروشيمي در بورس كالا از 5 تا 10 درصد كاهش يافت.
در پي جلسات و تعاملات بورس كالاي ايران و واحدهاي توليدي محصولات پتروشيمي، ديروز با افزايش حجم عرضه و كاهش قيمت پايه از سوي عرضه كنندگان، قيمت اكثر محصولات پتروشيمي در بورس كالاي ايران از 5 تا 10 درصد با كاهش مواجه شد.
به گزارش روابط عمومي شركت بورس كالاي ايران، در تالار فر آورده هاي نفت و پتروشيمي و در گروه مواد پليمري در حالي 7 هزار و 349 تن كالا از جمله انواع پلي اتيلن ترفتالات گريد الياف TG641، پلي اتيلن دوراني MD3840UA، پلي اتيلن ترفتالات TG645، پلي اتيلن ترفتالات BG821، پلي استايرن مقاوم 7240، استايرن بوتادين رابر 1502، ABSت-0150، پلي پروپيلن و پلي بوتادين رابر 1220، پلي پروپيلن j550، پلي پروپيلن رافياي C30S و پلي پروپيلن ZH552R به ارزش بيش از 269 ميليارد ريال داد و ستد شد كه نرخ كليه كالاهاي عرضه شده از يكهزار تا 4 هزار ريال در هر كيلو كاهش داشت.
براساس اين گزارش: ديروز مجتمع هاي بزرگ پتروشيمي كشور از جمله تندگويان، بندرامام، تبريز، شازند، مارون و نويد زرشيمي نسبت به عرضه انواع محصولات پتروشيمي در بورس كالا اقدام كردند. شايان ذكر است علاوه بر كالاهاي پليمري، در اين روز 7030 تن انواع قير، 980 تن گوگرد كلوخه و 506 تن برش سنگين نفتالين دار نيز در بورس كالاي ايران معامله شد.
 


معاون وزير صنعت و تجارت:

 كمبود كالاي اساسي نداريم براي 5/1 سال ذخيره كرده ايم

معاون وزير صنعت،معدن و تجارت با بيان اينكه ميزان واردات گندم در سال جاري را نمي توان افشا كرد، گفت: ميزان صادرات گندم در سال جاري صفر بوده است.
عباس قبادي در نشست خبري ديروز خود با خبرنگاران با بيان اينكه صادرات گندم در سال جاري صفر بوده گفت: البته ممكن است ميزان صادرات از طريق واردات گندم از قزاقستان و تبديل آن به آرد بوده باشد و اين آرد مجدداً صادر شده باشد.
وي تصريح كرد: ميزان واردات گندم را افشا نمي كنم ولي براساس همان ميزاني كه در برنامه از سوي ستاد تدابير ويژه دولت تكليف شده است، با حفظ شرايط كيفي و با نظارت قاطعانه دستگاههاي نظارتي صورت گرفته است.
قبادي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه تسهيلات دريافتي از سوي واحدهاي توليد نان صنعتي در جاي ديگري هزينه شده است، گفت: اطلاعي در اين خصوص ندارم و مستنداتي در اين زمينه وجود ندارد و فقط شنيده ام كه چنين اتفاقي رخ داده است البته گروه خاصي را فعال كرده ام تا اقدامات لازم را در زمينه بازرسي اين واحدها كه تسهيلات دريافت كرده اند، انجام دهند.
قبادي ادامه داد: تعداد مجوزهاي صادره براي نان صنعتي در كل كشور 696 واحد بوده كه تعداد پرونده هاي ارسالي به بانك 226، تعداد طرح هاي مصوب 70 مورد و تعداد قراردادهاي منعقد شده 26 قرارداد است.
به گفته مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران 22 واحد گشايش شده اند و 12 واحد نيز داراي جواز بهره برداري و 10 واحد در حال تكميل است كه تا سال 1394 بايد 13 هزار تن در روز نان صنعتي توليد كنند. وي از نحوه ارائه تسهيلات بانكي به واحدهاي توليدي انتقاد كرد.
وي ادامه داد: ميزان ذخيره سازي استراتژيك كالاهاي اساسي هم اكنون در شرايط بسيار خوبي قرار دارد به نحوي كه از سه ماه قبل 35 هزار تن مرغ مازاد بر نياز بازار از مرغداران خريداري شده و ذخاير مناسبي نيز صورت گرفته است.
به گفته قبادي مرغ درجه يك با قيمت 4800 تومان و مرغ درجه 2 با قيمت 4600 تومان از مرغداران خريداري و ذخيره سازي شده است به نحوي كه هم اكنون 51 هزار تن ذخيره مرغ وجود دارد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: 25 هزار تن ذخيره گوشت قرمز هم اكنون موجود است و در مورد نهاده هاي دامي همچون ذرت، جو،كنجاله و سويا نيز ذخيره سازي به اندازه يك سال و نيم تقويت شده است. به گفته وي حداقل 4 قلم از 9 قلم كالاهاي اساسي نيز براي يك سال و نيم آينده ذخيره سازي شده است.
وي اظهار داشت: ميزان موجودي روغن خام در كشور 5/2 برابر شده است كه اميدواريم بتوان كشور را تا سال آينده از لحاظ تأمين روغن بيمه كنيم. وي ادامه داد: هر شركتي كه نياز به خريد روغن خام داشته باشد مي تواند به شركت بازرگاني دولتي ايران مراجعه كند.
وي ميزان ذخيره شكر را مناسب عنوان كرد و گفت: خريد برنج خارجي نيز صورت گرفته و تا به حال حتي يك كيلوي آن به دليل حمايت از خريد داخلي وارد نشده و به محض اتمام خريد تضميني اين ذخاير وارد كشور خواهد شد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از خريد گندم مازاد بر نياز كشور خبر داد و گفت: امسال دو ميليون و 50 هزار تن خريد تضميني گندم و هفت هزار تن خريد تضميني برنج صورت گرفته است.

 


افزايش نرخ سود تسهيلات نوسازي در بافت هاي فرسوده تهران

معاون وزير راه و شهرسازي از افزايش 3 تا 9 درصدي نرخ سود تسهيلات نوسازي در محدوده بافت هاي فرسوده شهر تهران خبر داد.
مجيد كيانپور در گفت و گو با فارس افزود: دولت هم در راستاي سياست هاي خود براي تسريع در بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده كشور به ويژه در شهر تهران اقدام به اعطاي تسهيلات نوسازي كرده است.
وي ادامه داد: از ابتداي روند نوسازي تا پايان سال 90 بيش از 55 هزار فقره تسهيلات نوسازي در محدوده بافت هاي فرسوده شهر تهران اعطاء شده و اين تسهيلات در سال 91 به 30 هزار فقره از محل منابع داخلي بانكها و 50 هزار فقره از محل خط اعتباري مسكن مهر در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اينكه سقف تسهيلات نوسازي بافت فرسوده 20ميليون تومان است، گفت: كارگروه نمايندگان ويژه رياست جمهوري در مسكن سقف وام را به ميزان 30ميليون تومان افزايش داده است كه در صورت تصويب در شوراي پول و اعتبار كشور اجرايي خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: براساس تصميم اين كارگروه ميزان نرخ سود تسهيلات بافت هاي فرسوده در سال 91 در دوران مشاركت معادل 20 درصد و در زمان فروش اقساطي 15درصد است در حالي كه اين تسهيلات سال گذشته براساس بخشنامه بانك مركزي در دوران مشاركت 11 درصد و در زمان فروش اقساطي 12درصد بوده است.
كيانپور ادامه داد: نرخ سود تسهيلات در قالب مسكن مهر (پرداخت خود مالكي) نيز به ترتيب 9درصد براي شهر تهران، 7 درصد در مراكز استانها و 4 درصد براي ساير شهرهاست.
وي اضافه كرد: ساخت و سازهاي بر جا مانده از ميراث گذشته در تهران به دليل افت ارزش ملك و كمبود خدمات و زيرساخت ها امروزه به بافت هايي تبديل شده اند كه نوسازي و بهسازي اين مناطق امر ضروري و حياتي به نظر مي رسد.
 


وزير ارتباطات:

 2 موتور جستجوگر بومي راه اندازي مي شود

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني دو موتور جستجوگر بومي راه اندازي مي شود.
رضا تقي پور ديروز در حاشيه ششمين سمپوزيوم بين المللي مخابرات افزود: علاوه بر موتور جستجوگر «پارسي جو»، مركز داده پردازي موتور ديگر نيز در دست راه اندازي است و در دهه فجرنهايي مي شود.
به گفته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، امكانات اين موتور، بيشتر از پارسي جو بوده و حافظه و ذخيره بيشتري نسبت به آن دارد.
وي همچنين درخصوص اعتراض به افزايش زمان انحصار اپراتور سوم گفت: اين زمان نه زمان انحصار بلكه دوره حفاظت است و براي همه اپراتورها كه خدمت جديدي ارائه مي كنند، نيز وجود دارد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اضافه كرد: براين اساس وقتي براي ارائه خدمت جديدي پروانه صادر مي شود، براي اينكه آن خدمت بازار خود را پيدا كند، دوره حفاظت تعيين مي شود.
تقي پور با بيان اينكه اپراتور سوم داراي شرايط ويژه اي بود، افزود: بعد از مكاتباتي كه با نهادهاي تصميم گير در اين زمينه انجام شد، مقرر گرديد دوره حفاظت اپراتور سوم افزايش يابد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين ضريب نفوذ تلفن همراه در ايران را
2/91درصد خواند و گفت: 47 درصد مردم به اينترنت دسترسي دارند.تقي پور اظهار داشت: علي رغم تمام مخالفت هاي خارجي براي مقابله با توسعه دانش در ايران خيزش علمي عظيمي در كشور آغاز شده است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: همانطور كه آمارهاي خارجي نشان مي دهند، توليد دانش در ايران رشد زيادي داشته و اين رشد در حوزه ICT نيز با تلاش متخصصان شكل گرفته است.
تقي پور همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برخي شاخص هاي ارتباطي در ايران يادآور شد: هم اكنون در ايران به ازاي هر شهروند بيش از يك خط تلفن همراه وجود دارد و ضريب نفوذ تلفن همراه در ايران 2/91درصد است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: همچنين 47 درصد مردم در ايران به اينترنت دسترسي دارند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اگر دنيا تصميم به تحريم غيرمنطقي ايران دارد كه البته مجامع جهاني و حتي سازمان ملل نيز اين تحريم را تاييد نمي كنند، بايد بدانند كه اين محدوديت هاي خارجي زمينه ساز تحرك بيشتر داخلي مي شود.
 


افزايش 65 درصدي قيمت بليت هواپيما

بدون مجوز سازمان حمايت

يك مقام مسئول در سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، افزايش 65 درصدي قيمت بليت هواپيما توسط شوراي عالي هواپيمايي را تاييد كرد اما گفت: اين سازمان هنوز به صورت مكتوب اين مصوبه را تاييد نكرده است.
مدير دفتر نظارت بر خدمات زيربنايي سازمان حمايت از مصرف كننده و توليدكننده در گفتگو با مهر گفت: شوراي عالي هواپيمايي در جلسه يكشنبه هفته جاري خود افزايش به طور ميانگين 65 درصدي قيمت بليت هواپيما را تصويب كرده است.
سيدجواد احمدي افزود: براساس قانون، شوراي عالي هواپيمايي اين اجازه را دارد كه مجوز افزايش قيمت بليت هواپيما را صادر كند اما مصوبات آن در اين باره بايد به تاييد سازمان حمايت مصرف كنندكان و توليدكنندگان برسد.
وي اعلام كرد: تا اين لحظه قيمت جديد بليت هواپيما به صورت مكتوب تاييد و ابلاغ نشده است.
از سوي ديگر معاون كالاهاي سرمايه اي و خدمات زيربنايي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: كارگروهي متشكل از نمايندگان رئيس جمهور، وزير راه و شهرسازي و سازمان هواپيمايي درباره افرايش قيمت بليت هواپيما تصميم گيري مي كنند.
وحيد منايي با بيان اين كه تصميم گيري درباره اين موضوع فرايند خاصي دارد گفت: گرچه افزايش نرخ ارز تاثير بسيار زيادي بر هزينه پروازها خواهد داشت اما افزايش قيمت بليت بايد به گونه اي باشد كه شرايط مصرف كنندگان نيز در نظر گرفته شود. با اين وجود هنوز تصميم نهايي در اين باره گرفته نشده است.
اظهارات فوق در حالي است كه رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي در گفت وگو با ايسنا تاكيد كرده كه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزايش 65 درصدي قيمت را تاييد كرده است.
گفتني است طبق ابلاغ سازمان هواپيمايي از ديروز 16 آبان ماه نرخ بليت هواپيما در پروازهاي داخلي به طور ميانگين 65 درصد افزايش يافته و با نرخ جديد اعمال مي شود.
به گفته سيدعبدالرضا موسوي، رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي اين رقم با توجه به مسيرهاي مختلف و مسافت هاي متفاوت كمتر يا بيشتر مي شود.
به عنوان نمونه، بليت كيش-تهران كه تاپيش از اين 100 هزار تومان بود، از ديروز به قيمت 170 هزار تومان از سوي شركت ها به فروش رسيد.
 


يك مقام مسئول:

هيچ سازماني بر توزيع و قيمت برنج نظارت ندارد

دبير انجمن برنج با بيان اينكه هيچ سازماني به توزيع و قيمت برنج نظارتي ندارد، گفت: دلالان و بازرگانان بعد از تحويل برنج از كشاورزان قيمت را در بازار تا 30 درصد افزايش دادند.
جميل عليزاده شايق در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به دليل افزايش يكباره قيمت برنج بلافاصله بعد از برداشت اظهار داشت: طي 100 سال اخير سابقه نداشت كه در مدت كوتاه بعد از برداشت، قيمت برنج تا 30 درصد افزايش داشته باشد.
دبير انجمن برنج با بيان اينكه تنها بازرگانان و دلالان عامل افزايش قيمت هستند، گفت: كشاورز پس از برداشت برنج با سود منطقي و بدون اينكه به سود بيشتري توجه كند محصول خود را در اختيار دلالان و بازرگانان مي گذارد.
وي افزود: در همان زمان قيمت محصول برنج در منطقه شمال 3 هزار و 650 تومان و در تهران 4 هزار و 500 تومان بود و دلالان اين منطقه وسوسه شدند تا همين ميزان قيمت را بالا بكشند.
عليزاده گفت: البته اين تفاوت قيمت از مرداد در بازار تهران و شمال كه كمتر از 200 كيلومتر فاصله داشت وجود داشت و نظارتي هم نبود، همين تفاوت قيمت انگيزه اي براي افزايش محصول برنج جديد شد.
وي افزود: در غياب سازماني كه به نحوه توزيع و قيمت برنج نظارت كند با ادامه چنين وضعي احتمال افزايش تا 6 هزار تومان نيز وجود دارد.
دبير انجمن برنج همچنين با بيان اينكه تاكنون براساس آمار 620 هزار تن برنج وارد كشور شده گفت: اين ميزان بيش از نياز وارداتي به اين محصول است و قطعا از اين به بعد نبايد وارد شود.
 


اعتراض فعالان اقتصادي به يك بخشنامه بانك مركزي

بانك مركزي به تازگي بخشنامه اي را صادر كرده كه بر مبناي آن، افرادي كه از حساب ذخيره ارزي وام دريافت كرده اند بايد بازپرداخت را به نرخ مبادله اي انجام دهند.
به گزارش مهر، بانك مركزي به تازگي بخشنامه اي را به شعب ارزي بانك ها ابلاغ كرده است كه آن دسته از تسهيلات گيرندگان از حساب ذخيره ارزي كه هم اكنون سررسيد اقساط آنها سرآمده است، بايد به جاي بازپرداخت تسهيلات به نرخ ارز در زماني كه تسهيلات گرفته اند، به نرخ مبادله اي بازپرداخت تسهيلات خود را صورت دهند.
اين امر اعتراض بسياري از تسهيلات گيرندگان را در برداشته است؛ به نحوي كه بسياري از آنها ترجيح داده اند كه به طور كلي، بازپرداخت تسهيلات را متوقف كنند تا تعيين تكليف لازم از سوي مراجع ذي ربط صورت گيرد.
اين در شرايطي است كه بسياري از آنها تسهيلات ارزي را حتي به نرخ 1050 تومان و كمتر از آن دريافت كرده بودند و براساس مقررات، بعد از گذشت 5 سال، قرار بود كه بازپرداخت آن آغاز شود، اما هم اكنون با نوسانات نرخ ارز، بانكها به آنها ابلاغ كرده اند كه بايد بازپرداخت تسهيلات را با نرخ ارز مبادله اي كه هر روز در اتاق مبادلات ارزي از سوي بانك مركزي اعلام مي شود، صورت دهند.
اين بخشنامه در حالي صادر شده است كه برخي از فعالان اقتصادي پيش از اين نسبت به برخي دستورالعمل هاي مشكوك بانكي در دو ماه اخير، هشدار داده بودند.
محمد حسين برخوردار، رئيس مجمع واردات كشور در اين رابطه مي گويد: شهريور ماه امسال بانك مركزي بخشنامه اي به بانك هاي عامل صادر كرده است كه بر مبناي آن، بانكها هنگام دريافت مابقي مبلغ اعتبارات اسنادي و تسويه حساب ارزي با واردكنندگان، با توجه به احتمال افزايش نرخ ارز، اقدام به اخذ تعهد مبني بر دريافت مابه التفاوت ريالي نرخ ارزي مي كردند.
وي افزود: همان زمان نسبت به صدور اين بخشنامه هشدارهايي صورت گرفته بود و اعلام شد كه اين بخشنامه به معناي سردرگمي تأمين كنندگان كالا در تعيين هزينه تمام شده است.
غيرقانوني است
رئيس اتاق بازرگاني ايران و عضو شوراي پول و اعتبار نيز درباره صدور بخشنامه جديد بانك مركزي براي بازپرداخت تسهيلات حساب ذخيره ارزي با نرخ مبادله اي، گفت: اين اقدام قانوني نيست و براين اساس، مكاتباتي با بانك مركزي صورت گرفته است.
محمد نهاونديان در گفتگو با مهر گفت: در اين رابطه فعالان اقتصادي اعتراضات بسياري داشته اند و مراتب اعتراض خود را به اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ارايه كرده اند.
وي افزود: تأكيد ما بر اين است كه تعهدات قبلي بايد ميان بانك و تسهيلات گيرندگان محترم شمرده شود؛ چرا كه بر هم زدن يكطرفه قراردادهاي سيستم بانكي با فعالان اقتصادي، به اعتماد في مابين لطمه مي زند.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران تصريح كرد: مجبور كردن تسهيلات گيرندگان به بازپرداخت با نرخي متفاوت از آنچه كه در قراردادها ذكر شده است، رفتارهاي غيرمتعهدانه را تشويق مي كند.
نهاونديان اظهار داشت: در اين رابطه اعتراض كرده ايم و اميدواريم كه اين فرآيند اصلاح شود. به هر حال، اين موضوع در حال پيگيري است و نتيجه آن را اعلام خواهيم كرد.
 


تجليل از بازنشستگان نخبه

دبير همايش ملي روز خانواده و تكريم بازنشستگان گفت: بزودي از بازنشستگان كشوري نخبه تجليل مي شود.
به گزارش روابط عمومي صندوق بازنشستگي كشوري، محمد رضا افشار اظهار داشت: در هفتمين دوره همايش ملي روز خانواده و تكريم بازنشستگان كه به همت صندوق بازنشستگي كشوري برگزار مي گردد از بازنشستگان كشوري نخبه در سطح ملي قدرداني خواهد شد.
وي افزود: تجليل از نخبگان بازنشسته در محورهاي علوم، آموزش و پژوهش، فرهنگ و هنر، كارآفريني و ايجاد اشتغال، فعاليتهاي اجتماعي و مردم نهاد، فعاليتهاي ورزشي و نيز فعاليتهاي انجام شده در هر يك از محورهاي مذكور كه با موضوع توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني انجام شده باشد صورت مي گيرد.
افشار ادامه داد: همزمان با اين مراسم كه در تهران برگزار مي شوددر 30 استان كشور نيز از سوي مديريتهاي صندوق بازنشستگي كشوري از بازنشستگان نمونه استانها تجليل به عمل خواهد آمد.
وي در پايان گفت: اين همايش با هدف بزرگداشت مقام و منزلت بازنشستگان در خانواده و جامعه، شناسايي بازنشستگان فرهيخته و نخبه در سطوح مختلف و ايجاد انگيزه مضاعف براي حضور در عرصه هاي فرهنگي و اجتماعي از سوي صندوق بازنشستگي كشوري برگزار مي گردد.
 


ضيغمي خبر داد

صادرات فرآورده هاي نفتي ايران به افغانستان با خط لوله

معاون وزير نفت از صادرات فرآورده هاي نفتي كشورمان به افغانستان با احداث خط لوله خبر داد.
عليرضا ضيغمي در گفت وگو با ايسنا گفت: براي توافق بر سر جزييات ساخت خط لوله انتقال فرآورده هاي نفتي از ايران به افغانستان در آينده نزديك هيات ايراني سفري به اين كشور خواهد داشت.
وي در مورد اهميت ساخت خط لوله انتقال فرآورده هاي نفتي از ايران به افغانستان توضيح داد: با ساخت اين خط لوله قسمتي از انرژي مورد نياز كشور افغانستان با تضمين و امنيت كامل تامين مي شود.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي انتظار طولاني نفتكش هاي ايراني در صف نفتكش هاي حامل فرآورده هاي نفتي به افغانستان را يكي ديگر از دلايل ساخت اين خط لوله عنوان كرد.
ضيغمي با اشاره به اين كه در حال حاضر فرآورده هاي نفتي بي كيفيت به نام هيدروكربور توسط بخش خصوصي افغانستان به اين كشور وارد مي شود گفت: فرآورده هاي نفتي توليد شده ايران نسبت به ساير فرآورده هاي نفتي صادر شده به افغانستان كيفيت بيشتري دارد.
معاون وزير نفت همچنين تاكيد كرد: مشكلي در توليد و تامين گازوئيل مورد نياز داخل كشور نداريم به طوري كه مذاكراتي براي افزايش حجم صادرات اين فرآورده به افغانستان، ارمنستان و عراق انجام داده ايم.
ضيغمي پيش از اين اعلام كرده بود كه با تكميل پروژه هاي بنزين سازي و بهينه سازي پالايشگاه هاي كشور علاوه بر افزايش حجم صادرات گازوييل امكان صادرات بنزين هم محقق مي شود.
احتمالا صدور فرآورده هاي نفتي به كشور افغانستان از طريق خط لوله اي به طول 896 كيلومتر كه از شهرهاي رفسنجان، بيرجند، تربت حيدريه و مشهد مي گذرد و هدف از ساخت آن تامين نياز استانهاي شرق و شمال شرق كشور به فرآورده هاي نفتي است، انجام خواهد شد.
اين خط لوله 22 اينچي است و ظرفيت انتقال روزانه 130 تا 150 هزار بشكه فرآورده نفتي را داراست.
 


رئيس هيئت مديره پرورش دهندگان اعلام كرد

واردات مرغ با وجود مازاد توليد داخل

رئيس هيئت مديره پرورش دهندگان مرغ كشور با بيان اينكه قيمت مرغ بايد براي توليدكننده توجيه اقتصادي داشته باشد. گفت: در حالي كه ماهانه 25 الي 30 هزار تن مرغ مازاد در كشور وجود دارد اما واردات نيز انجام مي شود.
محمد يوسفي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام اين خبر اظهار داشت: در حال حاضر قيمت مرغ براي مصرف كننده بسيار مناسب است اما براي توليدكننده سودي ندارد.
رئيس هيئت مديره پرورش دهندگان مرغ كشور افزود: توليد پايدار زماني اتفاق مي افتد كه قيمت براي توليدكننده توجيه اقتصادي داشته است.
وي ادامه داد: در صورتي كه قيمت براي توليدكننده مرتب در حال نوسان و يا با حداقل سود اقتصادي باشد، حجم توليد و عرضه در بازار كاهش قابل توجهي خواهد داشت و قيمت براي مصرف كننده نيز از ثبات خارج مي شود.
به گفته يوسفي مرغداران به دليل قيمت پايين انگيزه اي براي جوجه ريزي ندارند.
يوسفي گفت: تعيين نرخ مناسب به نحوي كه هم سود منصفانه براي توليدكننده داشته باشد و هم مصرف كننده متضرر نشود بهترين شرايط توليد پايدار و ثبات قيمت بازار است.
وي گفت: در حال حاضر متوسط قيمت مرغ براي مصرف كننده 4800 تومان است در حالي كه اگر اين قيمت به 5300 الي 5400 تومان برسد. توليدكننده از سود منطقي برخوردار خواهد بود.
رئيس هيئت مديره پرورش دهندگان مرغ كشور افزود: اگرچه طي چند ماه گذشته نرخ خوراك دام كاهش يافته اما هزينه هاي بسته بندي، انجماد و قيمت دارو و واكسن افزايش قابل ملاحظه اي يافته است.
يوسفي گفت: بهترين راهكار اين است كه مسئولان تنظيم بازار هر دو ماه يكبار براساس قيمت هاي نهاده ها و قيمت تمام شده توليد نرخ بازار را تعيين كنند.
يوسفي همچنين گفت: ماهانه 25 تا 30 هزار تن مازاد توليد مرغ در كشور وجود دارد كه علاوه بر دخيره سازي برنامه صادراتي نيز پيش بيني شود.
وي در پاسخ به اينكه با چنين وضعيت توليدي چرا واردات مرغ وجود دارد؟ گفت: ثبت سفارش هايي است كه از قبل انجام شده و همچنان نيز ادامه دارد اگرچه آهنگ آن كندتر شده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14