(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17  آبان  1391 - شماره 20351

مردي با دست و پاي بيونيك
آسيب هاي شديد كليوي با مصرف پودرهاي پروتئين
به كارگيري فناوري براي پيش بيني جرايم
پايان دوران نابينايي
سن ابتلا به آب مرواريد 15 سال كم شده است
داروهاي ضد پيري در راه بازار
حال فضانوردان پس از فرود به زمين
نقش عرض جغرافيايي در ابتلا به «ام اس»
گربه مرموز!
مرگ يك ستاره
آدامس جرقه اي شيشه دارد


مردي با دست و پاي بيونيك

مردي كه در 13 سالگي طي يك حادثه قطار يك دست و يك پاي خود را از دست داد به نخستين مرد بريتانيايي تبديل شد كه اكنون با يك دست و پاي بيونيك زندگي خود را ادامه مي دهد.
به گزارش مهر، مايكل اسوينگر در 13 سالگي در حالي كه مشغول بازي با دوستانش بود، دست راست و پاي خود را در يك تصادف وحشتناك با قطار از دست داد.
مايكل پس از اينكه به عنوان اولين فردي كه قرار است از اين فناوري پزشكي پيشرفته در بريتانيا استفاده كند اظهار داشت كه بهترين چيز براي او راه رفتن در خيابان و گرفتن دستان دختر كوچكترش است.
اين بازوي بيونيك در برگيرنده دو الكترود در يك سوكت (Socket) است كه يكي از آنها به ماهيچه دو سر بازويي و ديگري به ماهيچه سه سر بازويي وي متصل شده است. ضربه هاي الكترونيكي از ماهيچه ها و پايانه هاي عصبي يك جريان ايجاد مي كند كه دست مايك را كه به «سبك ترميناتور» ساخته شده را تحريك به حركت مي كند.
اگر مايك ماهيچه دو سربازويي خود را سفت كند، بسته مي شود و وقتي كه ماهيچه سه سربازويي خود را سفت كند دست باز مي شود.
وي پس از انجام تحقيقات و ملاقات با سازنده اين دست، تصميم گرفت اولين نفري باشد كه اين دست روي وي آزمايش مي شود. به وي گفته شد كه اين فناوري در مراحل بسيار ابتدايي است و بيشتر دربخش خصوصي كاربرد دارد،-اما وي با انجام اين كار موافقت كرد.
شش ماه پيش وي براي بررسي سيگنالهاي دست خود مراجعه كرد و به وي گفته شد كه وي اولين كسي بوده كه قرار است اين دست را دريافت كند.مايكل اكنون مي تواند به ماهيگيري برود، كارهاي روزمره خود را انجام دهد، بند كفش هاي خود را ببندد و با ديگران دست بدهد و يك بسته چيپس را باز كند.وي همه تلاش خود را به كارگرفته تا از تجربه خود براي الهام بخشيدن به ديگران استفاده كند.
 


آسيب هاي شديد كليوي با مصرف پودرهاي پروتئين

يك جراح و متخصص كليه و مجاري ادراري با بيان اينكه ابتلا به ديابت به مدت بيش از 10 سال از عوامل ايجادكننده عوارض كليوي است، گفت: پيروي از رژيم غذايي نامناسب در باشگاه هاي بدنسازي موجب بروز آسيب هاي شديد كليوي مي شود.
دكتر سيمين وحيدي در گفت وگو با اشاره به اينكه وجود پروتئين به تنهايي در آزمايشات ادرار نگران كننده نيست، گفت: در بررسي هاي آزمايشگاهي در صورتي كه پروتئين در ادرار همراه با خون باشد بايد پروتئين ادرار 24 ساعته اندازه گيري شود.
وي در ادامه افزود: ميزان طبيعي ترشح روزانه پروتئين در ادرار 80 تا 150 ميلي گرم است و اگر اين ميزان به بيش از 300 ميلي گرم در روز افزايش يابد به عنوان پروتئين اوري تلقي شده و توسط پزشك متخصص بررسي هاي لازم براي علل ايجاد اين عارضه انجام شود.
اين جراح و متخصص كليه و مجاري ادراري درباره عوامل ايجاد كننده پروتئين اوري گفت: اين عارضه داراي علل كليوي و غيركليوي است كه در مشكل كليوي وجود بيماري هايي مانند ديابت، نوروپاتي IgA موجب ايجاد آسيب كليوي مي شود.
وي ابتلا به ديابت به مدت بيش از 10 سال را از عوامل ايجادكننده عوارض كليوي دانست و افزود: ابتلاي طولاني مدت به بيماري ديابت موجب ايجاد آسيب هاي كليوي و پروتئين اوري مي شود.
وي تصريح كرد: در افراد ديابتي بايد با مراجعه به پزشك خانواده، ميزان پروتئين ادرار 24 ساعته با فواصل زماني مناسب مورد ارزيابي قرار گيرد.
دكتر وحيدي با تاكيد بر رعايت تعادل در ميزان مصرف انواع گوشت گفت: تمامي افراد بايد براي پيشگيري از عوارض كليوي، مصرف انواع گوشت اعم از قرمز و سفيد را در حد تعادل مصرف كرده و مايعات مورد نياز بدن را تامين كنند.
وي درباره ميزان مناسب مصرف آب مورد نياز بدن گفت: صرف روزانه دو ليوان آب صبح ناشتا، يك ليوان قبل از صرف ناهار و يك ليوان قبل از شام ضروري است و در فواصل آن نيز بايد يك ليوان آب ساعت 10 صبح و يك ليوان آب ساعت 5 بعدازظهر ميل شود.
انجام ورزش هاي سنگين موجب پروتئين اوري مي شود
دكتر وحيدي با بيان اينكه انجام ورزش هاي سنگين به ويژه در پسر بچه هاي 10 تا 12 ساله از عوامل شايع پروتئين اوري در نوجوانان است، گفت: انجام اين حركات از علل شايع غيركليوي ايجاد پروتئين اوري است.
وي در ادامه افزود: افرادي كه براي بدنسازي به انجام حركات و ورزش هاي سنگين رو مي آورند و پودرهاي پروتئين مصنوعي مصرف مي كنند بيش از ساير افراد در معرض خطر آسيب هاي شديد كليوي قرار دارند.
اين جراح و متخصص كليه و مجاري ادراري خاطرنشان كرد: مصرف مايعات به ميزان مورد نياز روزانه در افرادي كه ورزش هاي سنگين بدنسازي انجام مي دهند از كم آبي و آسيب هاي كليوي پيشگيري مي كند.
وي از ابراز تاسف از اينكه پيروي از رژيم غذايي نامناسب در باشگاه هاي بدنسازي موجب بروز آسيب هاي شديد كليوي مي شود، گفت: مصرف پودرهاي پروتئين بايد تحت نظر پزشك متخصص انجام شود، ورزشكاران بايد روزانه ميوه و مايعات فراوان مصرف كنند و مواد پروتئيني را در حد اعتدال برسانند.
 


به كارگيري فناوري براي پيش بيني جرايم

محققان در حال حاضر روي نرم افزاري كار مي كنند تا بتوانند با استفاده از فناوري روز جرايم را پيش بيني كرده و بدانند كه كدام مناطق شهري مستعد شكل گيري جرايم هستند.
به گزارش مهر، يك افسر پليس در حال نگاه كردن به يك صفحه نمايش است كه نقشه يك شهر را نشان مي دهد، ناگهان در يكي از مناطق چراغ هاي چشمك زن قرمز مشاهده مي شود و دقايقي بعد اطلاعاتي درباره يك حمله مي رسد كه قرار است ظرف چند ساعت آينده صورت بگيرد.
شايد اين توصيفات تداعي كننده سناريو يك فيلم علمي تخيلي باشد اما استفاده از فناوري تحليل پيشگويي براي مبارزه با جرايم بواقع وجود دارد.
اين فناوري به اين شكل كار مي كند كه برنامه هاي رايانه اي فعاليت هاي پليس را بررسي و تحليل مي كند و اطلاعات بسياري از آمار جرايم حال و گذشته به دست مي آورند، پس از آن نقشه شهر را با نقاطي علامتگذاري مي كند تا مشخص شود كدام مناطق بيشتر در معرض ايجاد جرايم هستند و جزئيات درباره ماهيت احتمالي جرايم آينده در اين منطقه ارائه مي شود.
در انگلستان و ايالات متحده پروژه هاي تجربي براي مشخص كردن مناطق مستعد جرم و پيش بيني جرم وجود داشته است كه براساس اظهارات مايك بارتن از انجمن افسران ارشد پليس اين پروژه ها نسل آينده پليس هاي امنيتي را تشكيل مي دهند.
وي اعتقاد دارد كه اين نوع فناوري به ما كمك مي كند كه پيش بيني كنيم كدام جرم در كدام منطقه رخ مي دهد و اين امر مي تواند نتيجه سودمندي در كاهش تعداد قربانيان داشته باشد.
يكي از توليدكننده هاي برنامه هاي قابل پيش بيني جرايم شركت IBM به عنوان يكي از غول هاي صنايع الكترونيكي است. اين شركت در همايشي كه اخيرا در وينچستر برگزار شده بود اعلام كرد كه طي هفت سال گذشته فناوري آن به كاهش جرايم در ممفيس و تنسي تا بيش از 30درصد كمك كرده است.
در واقع اين نرم افزار به پليس كمك مي كند كه الگوها و نقاط احتمالي وقوع جرم در يك شهر را شناسايي كرده و پس از آن حضور خود را در اين نقاط پررنگ تر كند.
جدا از ممفيس اين فناوري در چندين شهر در بريتانيا و ايالات متحده مورد استفاده قرار دارد.
شركت پريدپول در لس آنجلس و كاليفرنيا نيز از ديگر شركتهايي است كه روي يك نرم افزار تحليل و پيش بيني وقوع جرم كار مي كند.
نرم افزارهاي اين شركت از سال 2011 تاكنون توسط دپارتمان پليس لس آنجلس آزمايش شده و براساس ادعاي اين شركت نتايج اين آزمايش ها تاثيرگذار بوده است.
در سوي ديگر انگلستان هزاران ميليون پوند صرف نصب دوربين هاي مدار بسته شده است، در حالي كه شواهد نشان مي دهد كه اين دوربين ها تا حد زيادي بي تاثير هستند و شهرهاي بسياري هستند كه داراي دوربين اند اما مردم به ندرت در اين شهرها يك افسر پليس را مشاهده مي كنند.
اين در حالي است كه وزارت كشور انگليس مدعي است كه كنترل هاي ويدئويي با هدف مبارزه و پيشگيري جرايم نتيجه بخش بوده است.
انگليس تنها كشوري نيست كه برخي نقاط را به دوربين هاي مدار بسته مجهز كرده است، براساس نتايج تحقيقات تا پايان سال 2014 حدود 23 ميليارد دلار در سال براي نصب دوربين هاي جديد در سراسر جهان هزينه خواهد كرد.
اكنون در اروپا نيز صحبت از مرتبط كردن سيستم تجسس ويدئويي با فناوري پيش بيني جرم است. يك پروژه تحقيقاتي اتحاديه اروپا قصد دارد به بهبود راه هاي تحليل تصاوير كنوني ويدئوهاي تجسس دولتي بپردازند تا تصاويري را شناسايي كند كه امكان تعيين يك رفتار خطرناك و يا مجرمانه را فراهم مي كند.
اين پروژه هنوز در فاز تحقيقات و پژوهش است و تاكنون نيز با مخالفت گروه هكرهاي ناشناس روبه رو شده است.
در ماه جاري ميلادي (اكتبر) گروهي از مردم با پوشيدن نقاب گاي فاكس كه توسط گروه هكرهاي ناشناس استفاده مي شود به خيابان ها ريخته و به اجراي پروژه اينديكت و همچنين سيستم تجسم هاي ويدئويي اعتراض كردند.
اطلاعات جمع شده از دوربين هاي مداربسته همچنين مي تواند به پيش بيني اقدامات تروريستي نيز كمك كند.

 


پايان دوران نابينايي

همواره يكي از مهم ترين تلاش دانشمندان از گذشته تاكنون كمك به حل معماي نابينايان بوده و تاكنون در اين زمينه تلاش هاي بسياري هم صورت گرفته كه البته چندان فراگير نشده است.
اما به تازگي پژوهشگران دانشگاه آكسفورد در اين زمينه تحقيقات مفصلي انجام داده اند و به نتايج خوبي هم رسيده اند. اين دانشمندان در حال ساخت يك عينك هوشمند هستند كه از دوربينهاي ريز و يك رايانه جيبي براي آگاه سازي كاربر از اجسام و افراد پيشرو استفاده مي كند.
اين عينكها به نابينايان در جهت يابي در مراكز پرجمعيت و ايستگاه هاي شلوغ قطار و مترو كمك مي كند و حتي به آنها كمك مي كند تا شماره اتوبوسها و تصاوير رايانه اي دستگاه هاي خودپرداز را بخوانند. اين عينك هاي سبك و ارزان كه تا سال 2014 به صورت گسترده در بازارهاي جهاني عرضه خواهد شد، براي تمام نابينايان مناسب است.
احتمالا افراد مسن مبتلا به بيماري دژنراسيون ماكولا بيشتر و بهتر از ديگران از اين فناوري استفاده مي كنند. تلاش هاي قبلي براي ساخت چنين دستگاهي معمولا به عينكهاي تيره بزرگ با دوربين ها و رايانه بزرگ ختم شده است اما پيشرفتهاي به وجودآمده در فناوري به اين معني است كه مي توان عينكهاي بيونيكي با شباهت بسيار به عينكهاي معمولي توليد كرد.
موضوع بسيار جالب اين دستگاه، قيمت حدود هزار و 500 دلاري آن است كه اين ابزار را مقرون به صرفه مي كند. محققان آكسفورد اكنون مرحله تحقيقات را به پايان رسانده و در حال كار روي پيش ساخت اين دستگاه هستند. آنها از شيشه هاي شفاف با عدسي هاي حامل ديودهاي نوري كوچك و دوربين هايي به اندازه سر سنجاق در گوشه قابهاي اين عينك استفاده كرده اند.
اين دوربين ها به جمع-آوري اطلاعات لازم براي چشمها پرداخته و آنها را با يك سيستم به رايانه اي به اندازه گوشي تلفن همراه در جيب كاربر مي فرستد اين رايانه سپس به پردازش اطلاعات و ساده كردن آن به شكل طرح هاي نقطه اي مي پردازد. صفحات الكترونيكي موجود در عدسي ها با اين نقاط روشن شده و اطلاعات اساسي درباره محيط اطراف را به كاربر مي دهد.به طور مثال يك نور چشمك زن مانند ممكن است به اين معني باشد كه يك انسان در مسير قرار دارد و يك توده جامد نيز نشانگر وجود اجسامي مانند پله خواهد بود.
اين اطلاعات به افرداي كه بينايي خود را از دست داده اند، كمك خواهد كرد تا اعتماد به نفس لازم براي خريد يا استفاده از وسايط نقليه را به تنهايي به دست بياورند. افزوده شدن يك قطعه گوشي مي تواند به كاملتر شدن اطلاعات ورودي آن كمك كند. براي مثال؛ دوربينها به ثبت شماره اتوبوسها و اطلاعات روي صفحه حركت قطارها براي تحليل رايانه اي مي پردازند كه به محض آماده شدن اين اطلاعات از طريق اين گوشي به گوش فرد منتقل خواهد شد.
 


سن ابتلا به آب مرواريد 15 سال كم شده است

يك فوق تخصص جراحي قرنيه گفت: سن ابتلا به آب مرواريد 10 تا 15 سال كاهش يافته و بيشتر مراجعان به چشم پزشكان را افراد 50 و 60 تشكيل مي دهند.
دكتر محمدرضا فرتوك زاده در گفت وگو با مهر اظهار داشت: با گسترش ابزارهاي جراحي و تكنيك هاي مربوطه امروزه روند درمان و التيام بيماران چشم پزشكي تغييرات قابل توجهي يافته است.
استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: درمان آب مرواريد با بهره گيري از روش فيكو موجب شده تا هم ميزان برش قرنيه محدودتر شود و هم مدت زمان بهبودي كاهش يابد. از آنجايي كه تيغ جراحي در اين تكنيك بسيار ظريف تر شده و عدسي نيز توسط دستگاهي كه مجهز به امواج مافوق صوت (اولتراسوند) شكسته و تخليه مي شود، اين امكان براي جراح چشم وجود دارد تا با دقت و صحت بيشتري روند درمان را اجرايي كند.
اين فوق تخصص جراحي قرنيه ادامه داد: در گذشته بايد قرنيه با وسعت بالايي شكافته مي شد و عدسي بيمار شده (كدر) به طور كامل خارج مي شد در اين صورت بيمار با درد و مشكلات طولاني مدت و چند بخيه روي قرنيه مجبور به طي دوران نقاهت بود. اما امروزه با دستگاه هايي كه هر سال شاهد تغييرات موثرتري در ساخت آن هستيم با يك برش 5/1 ميلي متري كه ديگر نيازي به بخيه ندارد شرايط براي ارسال امواج اولتراسوند به قرنيه فراهم شده تا از اين طريق عدسي كدر و فاقد عملكرد فرد بيمار شكسته و از فضاي خود تخليه شود.
وي افزود: بيماري كاتاراكت يا آب مرواريد در اثر كدورت عدسي چشم به علل مختلف از جمله كهولت سن، كارايي خود را از دست مي دهد و امكان ديد بيمار را مي گيرد از اين رو با تعويض عدسي چشم بيمار با يك لنز (عدسي) مصنوعي، مي توان ديد دوباره اي به وي داد.
فرتوك زاده گفت: در اين روش به ساختار چشم و بينايي آسيبي نمي رسد و اگر فردي در گذشته دچار عيوب انكساري بود و مجبور به زدن عينك بوده است كماكان به اين روند خود ادامه مي دهد و عمل جراحي آب مرواريد تاثيري در افزايش ديد يا كاهش نمره عينك نخواهد داشت.
وي ادامه داد: اين روش جراحي بدون نياز به بخيه است و بيمار بدون درد بلافاصله مرخص مي شود البته برخي از همكاران چند ساعت پانسمان چشم را توصيه مي كنند.
استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: در خصوص عدسي جديد بايد گفت لنزهاي امروزي موسوم به لنزهاي تاشو يا در اصطلاح فولدبل هستند كه قابليت تا شدن و قرار گرفتن در داخل يك سوزن پلاستيكي حدوداً دو ميلي متري را دارند. از اينرو جراح لنز مورد نظر را به آهستگي از برش ظريف كنار قرنيه به محل استقرار خود نزديك كرده و در همانجا آزاد مي كند تا در محل خود جا بگيرد.
وي گفت: بدين ترتيب يك عدسي با قطر 6ميلي متر داخل چشم فرد بيمار گذاشته مي شود. امروزه با وجود اين روش ديگر بيماران مجبور به صبر كردن براي به اصطلاح رسيدن عدسي قديمي براي تعويض نيستند چراكه هرچه زمان بگذرد تا عدسي اصطلاحا برسد موجب مي شود تا سخت تر شده و شكستن آن توسط امواج اولتراسوند دشوارتر شود.
فرتوك زاده اظهار داشت: از اينرو است كه با مشاهده آب مرواريد در بيماران، جراح چشم پزشك در اولين فرصت وي را تحت مداوا قرار مي دهد. در صورتي كه فرد به چهاردهم يا پنج دهم از ديد كامل (از مجموع ده دهم) ديد رسيده باشد زمان مناسبي براي عمل جراحي فيكو است و بعد از عمل هم ديد وي به حالت عادي خود خواهد رسيد.
اين فوق تخصص جراحي قرنيه گفت: در سال هاي نه چندان دور زماني كه بيمار قادر به ديدن واضح انگشتان دستانش نبود. جراحي انجام مي شد و اين بدان خاطر بود كه در روش هاي قديمي جراح مجبور بود عدسي را به طور كامل با يك عمل جراحي باز به طور سالم خارج كند.
وي ادامه داد: در گذشته همين انتظار براي رسيدن زمان عمل جراحي آب مرواريد حداقل حدود چهار سال بسته به نوع فرد متفاوت بود به همين خاطر روند طبيعي زندگي و ديد وي دستخوش مشكلات مي شد، مجبور بود رانندگي نكند يا براي ديدن تلويزيون در نزديكترين فاصله قرار گيرد يا از عينك هاي بسيار قوي استفاده كند تا وقت عمل برسد.
اين چشم پزشك افزود: درباره سن ابتلا به آب مرواريد (كاتاراكت) در گذشته اين عارضه در سنين 60 تا 70سالگي از شيوع بالايي برخوردار بود اما امروزه اين سن كاهش يافته و به دهه هاي پايين تر عمر رسيده است.
وي ادامه داد: مهمترين علت اين مسئله، اشعه ماوراء بنفش خورشيد است. آسيب هاي جدي به لايه ازن موجب شده تا اشعه ماوراء بنفش بيشتري به ساكنان كره زمين بتابد، نكته ديگر مصرف غذاهاي فست فود از جمله پيتزا و ساندويچ و مصرف نكردن غذاهاي تازه، سبزي ها و ميوه هاست.
فرتوك زاده افزود: بايد گفت كه سن ابتلا به آب مرواريد 10تا 15سال كاهش يافته و بيماران مثل گذشته 90-80ساله نيستند.
وي گفت: استفاده از عينك هاي ضد آفتاب محافظ در برابر اشعه UV موسوم به آنتي يووي (Anti UV 400) 400 مصرف سبزي ها و ميوه هاي تازه، پرهيز از مصرف غذاهاي فست فود مهم ترين توصيه براي پيشگيري از آب مرواريد است.
فرتوك زاده افزود: افرادي كه با نور و آتش سر و كار دارند از جمله نانواها، كشاورزها، كوهنوردها، شيشه گرها، قايق رانان، جوشكارها و آهنگران و... و تمامي افرادي كه در معرض اشعه ماورا بنفش قرار دارند بايد نسبت به حفاظت خود بيشتر توجه داشته باشند.
اين فوق تخصص جراحي قرنيه گفت: تاكنون تحقيق اثبات شده اي مبني بر مصرف نوع خاصي از املاح يا ويتامين ها براي پيشگيري از آب مرواريد وجود ندارد بايد اشاره كرد كه جنس مرد نسبت به زن به دليل اينكه در خارج و در برابر عوامل زيانبار بيشتر قرار دارند با احتمال بيشتري به آب مرواريد مبتلا مي شود و رنگ چشم در ابتلا به اين بيماري نقش ندارد.
وي در پايان افزود: نكته قابل توجه اينكه عمل جراحي داخل چشم و در كل اعمال جراحي چشم به دليل احتمال عفونت چشمي كه خطرناك نيز هست به طور همزمان روي هر دو چشم انجام نمي شود و جراحان توصيه مي كنند هر يك از چشمها با فاصله يك تا دو ماه و در شرايط خاص با فاصله يك تا دو هفته مورد عمل جراحي قرار گيرند. پس كاتاراكت نيز از اين دستورالعمل مستثني نيست.

 


داروهاي ضد پيري در راه بازار

داروهاي ضدپيري كه مي توانند خطر بروز بيماري هايي مانند سرطان و زوال عقل و همچنين چروك پوست را كاهش دهند به زودي به بازار عرضه مي شوند. به گزارش مهر، ليندا پاتريك متخصص ژنتيك در دانشگاه كالج لندن گفت: اين داروها با عامل و علت بروز بيماري ها كه همان افزايش سن است مبارزه مي كنند.
يك راهبرد آشكار در تلاش براي مبارزه با بيماري هاي مرتبط با سن مبارزه با فرآيند دخيل در پيري است چرا كه اين امر خود يك عامل خطر مهم است.
از آنجا كه اين درمان با پيري مبارزه مي كند مي تواند قواي عضلاني، شنوايي و وضعيت پوست را نيز حفظ كند.
با اين حال فراهم آوري شرايط زندگي ابدي، هدف سازندگان اين داروها نيست. آنها فقط تلاش مي كنند با آن دوره از عمر كه بيماري به سراغ افراد مي آيد مبارزه كنند و بيماري هاي مرتبط با سن را به مدت طولاني تري از مردم دور نگه دارند.
 


حال فضانوردان پس از فرود به زمين

بدن فضانوردان پس از يك مدت مشخص حضور در فضا به زمان براي سازگار شدن با گرانش زمين نياز دارد.
به گزارش ايسنا، ماه دسامبر گذشته «دون پتيت» فضانورد آمريكايي در كپسول فضايي سايوز به فضا پرتاب شد و طي 191 روز به ايستگاه فضايي بين المللي رسيد.
در آنجا اين فضانورد سه هزار و 88بار مدار زمين را طي كرد و شاهد رسيدن «دراگون اسپيس ايكس» به اين ايستگاه بود.
وي همچنين تغييرات فيزيولوژيكي مهمي را در بدن خود تجربه كرد و بازه هاي زماني طولاني گرانش پايين منجر به از دست رفتن تراكم استخوان وي و كوچك شدن قلبش شده بود.
اين فضانورد در ماه جولاي به زمين بازگشت و بدنش قادر به تحمل حتي فعاليت هاي بدني جزئي در گرانش نرمال نبود، بنابراين خدمه زميني وي را به يك چادر پزشكي نزديك محل فرود براي انجام آزمايش هاي معمول پس از پرواز فضايي منتقل كردند.
تحقيقات نشان مي دهد كه وضعيت ماهيچه هاي فضانوردان پس از چند هفته رو به بهبود مي رود اما تراكم استخوان آنها هرگز به سطوح قبل از پرواز فضايي بازنمي گردد.
 


نقش عرض جغرافيايي در ابتلا به «ام اس»

يك متخصص مغز و اعصاب عنوان كرد: براساس آمارهاي موجود شيوع بيماري «ام اس» در افرادي كه در مناطق استوايي زندگي مي كنند كمتر است، لذا به نظر مي رسد قرار گرفتن در عرض هاي جغرافيايي مختلف نقش موثري در كاهش ابتلا به اين بيماري دارد.
دكتر نازنين رزازيان در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اين كه ابتلا به «ام اس» به معناي نابودي زندگي نيست اظهار داشت: بيماري «ام اس» در واقع بيماري سيستم اعصاب مركزي است و در اين بيماري غلاف ميلين اعصاب به واسطه التهاب از بين مي رود.
وي علت اصلي ابتلا به اين بيماري را ناشناخته دانست و تاكيد كرد: به نظر مي رسد وقوع يك اتفاق در سيستم ايمني فرد سبب التهابات ايجاد شده مي شود ضمن اينكه استرس را يكي از عوامل مهم در بروز بيماري مي دانند.
رزازيان افزود: گرچه علت بيماري به طور كامل مشخص نيست، اما به نظر مي رسد عفونت هاي دوران كودكي، عوامل ارثي و شرايط جغرافيايي محل زندگي مي تواند نقش موثري در ابتلا به اين بيماري داشته باشد.
وي در ادامه در مورد علائم اين بيماري سخن گفت و اذعان داشت: علائم باليني اين بيماري گذرا هستند و به صورت اختلال در بينايي و اختلال در اندام هاي حركتي، تعادلي و حسي بروز مي كند.
وي با اشاره به اينكه تاكنون درمان قطعي براي اين بيماري پيدا نشده است، تصريح كرد: درمان هاي موجود مي توانند عضوهاي آسيب ديده را بهبود بخشند.
رزازيان به بيماران مبتلا به «ام اس» توصيه كرد حتما داروهاي خود را مرتب مصرف كنند تا از عود بيماري جلوگيري شود.
وي با بيان اينكه شيوع بيماري «ام اس» در زنان بين 20 تا 40 سال شايع تر است، اذعان داشت: اين بيماري به ندرت در افراد بالاي 60 سال رخ مي دهد.
رزازيان گفت: عمده ترين مشكلات بيماران مبتلا به «ام اس» جسمي نيست. اما اينكه نگاه جامعه به آنها متفاوت است، اين مسئله مشكلات زيادي را براي آنها به وجود مي آورد.
 


گربه مرموز!

يك گربه سه ساله «دو چهره اي»، به يكي از نادرترين حيوانات كره زمين و نيز عامل شگفتي بسياري از مردم تبديل شده است.
به گزارش ايسنا، به نقل از سايت «ميگنا»، اين گربه به دليل اينكه نيمي از صورتش كاملا مشكي و نيمي ديگر قهوه اي روشن است، به گربه اي با دو چهره متفاوت تبديل شده است و كاربران نام «ونوس»، سياره اي كه دو چهره دارد را براي او انتخاب كرده اند.لسلي ليون، استاد دانشگاه كاليفرنيا، در اين زمينه گفت: بررسي ژنتيكي اين گربه نشان داده است كه وي يكي از نادرترين حيوانات زمين است.
داشتن دو نيمرخ كاملا متفاوت بيانگر بهره مندي از دو نوع دي .ان.اي متفاوت است كه اين امر يكي از نادرترين اتفاق هاي اين كره خاكي است. در اين موجود به نظر مي رسد دو جنين متفاوت با هم تلفيق شده اند!البته گربه هاي «تورتوسشيل» كه نژادي از گربه هستند، به حيواناتي گفته مي شود كه داراي پوستي خال خالي هستند. اين گربه نيز از اين نژاد بوده منتها يك كروموزوم X اضافي هم دارد!ليون ادامه مي دهد: براي ارائه اطلاعات دقيق تر بايد اين گربه تحت آزمايش ژنتيك قرار بگيرد كه هنوز صاحبش اين اجازه را به محققان نداده است. يكي ديگر از رازهاي اين گربه، چشم هاي آبي اوست كه توجه محققان را جلب كرده است. به هر حال همه اين رازها باعث شده او امروز معروف ترين حيوان دنيا باشد.
 


مرگ يك ستاره

رصدخانه اشعه ايكس «چاندرا» ناسا تصاويري ازستارگان در حال مرگ در همسايگي خورشيد با جزئيات بي سابقه اي منتشر كرده است كه نخستين مطالعه اصلي در اين حوزه محسوب مي شود.
به گزارش ايسنا، سحابي سياره اي يك ستاره درحال مرگ است كه لايه هاي بيروني اش فروريخته است؛ اين سحابي زماني شكل مي گيرد كه يك ستاره شبه خورشيد از تمامي هيدروژن درون هسته خود استفاده كرده و به يك غول سرخ با شعاع بسيار بزرگ تبديل مي شود.
در نخستين بررسي سيستماتيك سحابي هاي سياره اي با استفاده از اشعه ايكس تصاوير حيرت انگيزي از چهار ستاره در حال مرگ توسط رصدخانه اشعه ايكس چاندرا ناسا تهيه شده است.
اين تصاوير بخشي از برنامه بررسي 21 سحابي سياره اي در فاصله پنج هزارسال نوري با زمين محسوب مي شود.
تيم تحقيقاتي موسسه تكنولوژي روچستر به سرپرستي «جوئل كاستنر» در سال 2011 ميلادي برنده يك دوره تحقيقاتي هفت روزه در رصدخانه چاندرا براي بررسي و عكسبرداري از سحابي هاي سياره اي شد و با توجه به موفقيت هاي به دست آمده، اين تيم برنده يك دوره مطالعاتي هشت روزه ديگر در اين رصدخانه شده است. اين تصاوير با جزئيات بسيار دقيق، سحابي هاي سياره اي NGC6543 معروف به چشم گربه،NGC7662، NGC7009 و NGC6826 ديده مي شوند؛ اشكال متفاوت آنها ناشي از بادهاي پرسرعت هسته ستاره در حال مرگ است.
 


آدامس جرقه اي شيشه دارد

يك استاديار دانشگاه اعلام كرد: آدامس موسوم به جرقه اي، حاوي مواد مخدر است.
دكتر مسعود حاج رسولي در همايش تبيين ورزش هاي بومي و سنتي افزود: اين آدامس ها كه هم اينك در بازار وجود دارد، داراي عناصر تشكيل دهنده مواد مخدر است.
وي با ارائه مقاله اي در اين همايش گفت: همچنين قرص هاي چربي سوز موجود در بازار حاوي مواد مخدر شيشه است.
به گفته وي، قرص هايي كه با عنوان قرص چربي سوز در بازار وجود دارد، حاوي آمفتامين و مت آمفتامين است.
اين فيزيولوژيست تصريح كرد: آمفتامين و مت آمفتامين با تاثير بر قسمت كناري غده هيپوتالاموس موجب جلوگيري از گرسنگي مي شود و مصرف كننده را دچار بي اشتهايي شديد مي كند، به شكلي كه ساعتها و حتي روزها اشتها به غذا در فرد كور مي شود.
حاج رسولي گفت: تنها راه دوري از چاقي، ورزش كردن است.
گفتني است، اين همايش از سوي فدراسيون ورزش هاي سنتي و بومي ايران در شهر كرد برگزار شد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14