(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 18  آبان  1391 - شماره 20352

صبح بيداري
از حنجر سرخ فلسطين
سومين كنگره شعر مقاومت اسلامي از نگاه شاعران ايراني و خارجي
شعر مقاومت يعني آزادي


صبح بيداري

مصطفي محدثي خراساني
روز خورشيدي قرآن
صبح بيداري امت
روز بعثت دوباره
با پيام آور رحمت
عمر نقشه هاي شيطون
حالا مي رسه به فرجام
صبح بيداري اسلام
پرچم عشق و حماسه
روي دوش امت ما
دست دشمنارو خونده
چشماي بصيرت ما
عاشقونه پا گذاشتيم
عاشقونه عهد بستيم
قصه فاصله هارو
مث ديواري شكستيم
به همين حسرت مي مونه
يا همين حسرت مي ميره
نمي تونه ديگه دشمن
از ما قرآنو بگيره
 


از حنجر سرخ فلسطين

تا باز يابد اين سر ديوانه سامان را
با جوهر خون مي نويسد خط پايان را
شايد شروع تازه اي در پيش رو دارد
مردي كه در آيينه مي بوسيد قرآن را
مردي كه شولاي جواني بر تنش جاري ست
در دست هايش مي فشارد نبض ايمان را
باري براي بار آخر بر لب ايوان
با گونه اش تر مي كند گل هاي گلدان را
در چفيه مي پيچد سكوت ژرف دريا را
در خويش مي بارد، تمام روح باران را
اين دل كه مي گويند آرام است، شبنم نيست
درياست، مي فهمد زبان رعد و توفان را
ديگر زمان التيام زخم عاشوراست
زخمي كه آتش مي زند نسيان انسان را
در مسجد العشق زمين جاي جهنم نيست
از خانه بيرون مي كنيم اصحاب شيطان را
بايد به ياد آريم عهد خويش را، آن گاه
با خون خود امضا كنيم آن عهد و پيمان را
اي منجنيق شوم نمرود، اي سراپا دود!
در آتش افكن اين تن آغشته با جان را
اين خانه جاي كرنش بت هاي عريان نيست
روزي گلستان مي كنيم اين آتشستان را
¤ حامد حسين خاني

 


سومين كنگره شعر مقاومت اسلامي از نگاه شاعران ايراني و خارجي

شعر مقاومت يعني آزادي

ليلا كريمي
سومين«كنگره شعر مقاومت بين الملل اسلامي »با حضور شاعران پيشكسوت مقاومت و پايداري از كشورهاي اسلامي چون لبنان ، فلسطين ، اردن ،الجزاير، عمان ، يمن ،عراق ،كويت ،الجزاير و... كه در حوزه بيداري اسلامي و مقاومت فعال هستند ،برگزار شد . اين كنگره به مدت سه روز از 11 تا 13 آبان به دبيري بهروز اثباتي در شهر كرمانشاه برگزار گرديد و شاعران عرب زبان و ايراني به قرائت اشعاري با موضوع « بيداري اسلامي و مقاومت» پرداختند. با برخي از اين شاعران در خصوص شعر مقاومت گفت و گو كرده ايم كه مي خوانيد :
عيسي ابو راغب:( از كشور فلسطين )
تعريف شما از شعر مقاومت چيست ؟
مقاومت را اگر بخواهم به صورت ساده تعريف كنم يعني«آزادگي ». انسان به صورت فطري آزاد آفريده شده است .تمام كارها و مقاومت هايي كه صورت مي گيرد براي رسيدن به آزادي از شر ظلم و حاكمان جور است . شعر مقاومت در واقع يعني آزادي .
چگونه مي توانيم مفاهيم مقاومت را در شعر بگنجانيم ؟
شعر زبان مشترك بين همه انسان ها است و شعر از اعماق شاعر نشات مي گيرد و اين گونه است كه تاثيرگذار است .مقاومت از راه هاي زيادي محقق مي شود اما ما از راه گفتن شعر حماسي آزادي خودمان را طلب مي كنيم .
شعر مي تواند ابزار خوبي براي رساندن پيام مقاومت به دنيا باشد ؟
شعر را نمي توان گفت كه بهترين راه بيان آزادي است اما يكي از راه هايي است كه ما مي توانيم آزادي خودمان را بيان كنيم . و الان هم كه در ايران حضور داريم با اينكه از نظر زباني با هم مشترك نيستيم اين شعر است كه ما را به هم پيوند زده است.
پيام مقاومت مردم فلسطين را چگونه صادر مي كنيد ؟
در فلسطين هر چه را نگاه كنيد مقاومت ديده مي شود و در اين راه هم خود صهيونيست ها سرگردان شدند .و نمي دانند چگونه مي توانند جلوي انتقال پيام مقاومت را بگيرند . هر كودك فلسطيني از مقاومت صحبت مي كند و ما از راه شعر و نقاشي و كاريكاتور پيام مقاومت مردم فلسطين را به كشورهاي ديگر انتقال مي دهيم . يكي از اهداف اسراييل در نوار غزه با ديوار جداكننده اي كه ايجاد كرده بود ؛ اين بود كه از انتقال فرهنگ مقاومت به ديگر كشورها جلوگيري كند .
نقش انقلاب جمهوري اسلامي ايران در بيداري اسلامي منطقه را چگونه مي دانيد ؟
انقلاب اسلامي ايران مفاهيمي چون آزادي را مطرح كرده است وبا مثالي ساده مي توان گفت ايران به عنوان ستون هاي اين خانه ( انقلاب هاي منطقه ) عمل كرده است .و ما در پي آزادي هستيم و ما نقش جمهوري اسلامي را بايد تاثير گذار در بيداري اسلامي بدانيم .
وضعيت فرهنگ و هنر در كشور فلسطين ؟
وضعيت فرهنگ و هنر در كشورهاي عربي از جايي به جاي ديگر به لحاظ سياسي فرق مي كند .اما در فلسطين و در اردن شب شعرهايي برگزار مي شود .و در تونس سعي داريم جشنواره براي لباس فلسطيني برگزار كنيم چون حكومت اسرائيل در پي آن است كه لباس فلسطيني را كه نماد مردم فلسطين و داراي پشتوانه اصيلي است را به اسم اسرائيل رقم بزند .سعي داريم مشابه اين گونه جشنواره ها را در ايران هم برگزار كنيم .
خروجي جشنواره را چگونه مي توانيم به دنيا انتقال دهيم ؟
خروجي اين جشنواره مي تواند استمرار و تداوم آن باشد و نه صرف حضور تنهادر جشنواره باشد . و اگر بعد از جشنواره هم اتاق هاي فكري در اينترنت شكل بگيرد و شاعران از اين طريق با هم تبادل افكار و اطلاعات كنند ، عالي است و نه حضور تنها در جشنواره .
رضا اسماعيلي:
شعر دفاع مقدس در واقع زيرشاخه اي از شعر مقاومت است
در مورد كتاب هايي كه از دل جشنواره بيرون آمده و انتشار يافته بگوييد؟
امسال طبق روال سال هاي گذشته كنگره چهار جلد كتاب سفارش داده شد و آماده شد و در روز پاياني كنگره رونمايي و در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت . همچنين يك كتاب از مجموعه مقالات با موضوع شعر مقاومت و پايداري را به بعضي از شاعران سفارش داده ايم .در واقع اين مجموعه مقالات متجاوز از15مقاله مي شود كه به صورت يك مجلد چاپ مي شود و در اختيار مخاطبان قرار مي گيرد .
از چه كساني مقاله دريافت كرديد ؟
حميد رضا شكارسري ،كامران شرف شاهي ،بهروز سپيد نامه وديگر شاعران در كتاب امسال مقاله داريم . همچنين جلد سومي كه امسال چاپ مي شود « مجموعه گفت و گو ها » است .با 15 نفر از شاعران پايداري و مقاومت ايران در اين كتاب مصاحبه شده است . در واقع اين مصاحبه ها مي تواند راهگشاي محققيني باشد كه در زمينه پايداري تحقيق مي كنند.
خروجي جشنواره به غير از كتاب چيست ؟
سايتي كنگره دارد كه در طول سال به صورت مداوم فعال است . و مستندهايي چون خبرنامه ها و ويژه نامه ها از جشنواره هاي سال قبل هم موجود است كه قابل استفاده است .
شعر دفاع مقدس را مي توانيم زير شاخه اي از شعر مقاومت بدانيم؟
شعر دفاع مقدس در واقع زيرشاخه اي از شعر مقاومت است به نوعي حتي شعر انقلاب نيز زيرشاخه اين شعر محسوب مي شود. در اين راستادر اين سه سال كنگر ه اي با عنوان مقاومت و پايداري برپا مي كنيم و از شاعران دفاع مقدس نيز دعوت به عمل آمد تا درباره مقاومت و پايداري دست به خلق و آفرينش هاي ادبي بزنند.
محمد سليمانه ابو نصيره: مسجد الاقصي و فلسطين
هسته اوليه مقاومت است
محمد سليمانه ابو نصيره شاعر و روزنامه نگار فلسطيني از شهر غزه است او دو كتاب شعر دارد.
تعريف شعر مقاومت چيست ؟
شعر مقاومت به صورت عام شعري است كه زيبايي ها و زشتي ها را نشان دهد و از آن دفاع كند و ضعفا را ياري و به صورت مداوم در برابر استكبار بايستد و با به كارگيري لغات زباني از زيبايي هاي پوشيده و پنهان چون عشق ، استقلال ، عدالت و... حمايت كند .
شعر مي تواند ابزار خوبي براي بيان پيام مقاومت به كشورهاي ديگر باشد ؟
زبان رموز مشترك بين مردم را تعبير مي كند .و هر جايي كه زبان بتواند از اين رمز ها در جهت خدمت به مردم ضعيف كمك كند ، شعر مقاومت شكل گرفته است . شعر مي تواند پيام آزادي و مقاومت و مفاهيمي چون وطن را انتقال دهد .
ارزيابي شما از جشنواره چيست ؟
اين جشنواره استقبال گرمي از ما شد . در حقيقت جشنواره شعر مقاومت مي تواند ارزش هاي اخلاقي شعر مقاومت را زنده و به آن برگرداند . برخورد بين زبان هاي مختلف اسلامي مي تواند يك اتفاق نادر و كميابي باشد كه در اين جشنواره صورت گرفت . و جشنواره باعث شد كشورهاي مختلف در سفره شعر و ادب به دور هم جمع شوند .
جشنواره شعر مقاومت پيوسته مي تواند « شعر مقاومت » را در ضمير ملت هاي مسلمان و آزادي خواه تاكيد و يادآوري كند .و من از استفاده از رمزها و لغات عربي چون « مسجد الاقصي » ( رمزي براي فلسطين ) در جاهاي مختلف جشنواره تعجب كردم . در حقيقت من در اين جشنواره فهميدم كه مسجد الاقصي و فلسطين هسته اوليه مقاومت است .
از نظر شما خروجي جشنواره بايد چگونه باشد تا تاثيرگذار باشد ؟
در اين خصوص به دست اندركاران جشنواره هم پيشنهادهايي دادم . به نظرم بايد تمامي اشعاري كه در جشنواره خوانده شد را در كتاب و سي دي چاپ و تكثير شود و به دست مخاطبان برسد . و جشنواره شعر مقاومت از تمامي كانال هاي تلويزيوني و راديويي پوشش و پخش شود . همچنين اشعار قرائت شده در جشنواره به صورت مجزا در سطح دانشگاهي در قالب كتابي نقد و بررسي شود .
وضعيت فرهنگ و ادب فلسطين در حال حاضر چگونه است ؟
من به عنوان يك فلسطيني بايد از فرهنگ كشورم تعريف كنم اما در واقع مي توان گفت در اين زمينه سهل انگاري شده است و به حوزه هاي ديگر از جمله سياسي و اقتصادي توجه بيشتري مي شود . ما بايد ادامه دهنده راه شاعران مقاومتي چون محمود درويش ، سميح قاسم ، عزالدين مناصره باشيم .
اياب حماده : سرودن شعر بارزترين چهره مقاومت است.
اياب حماده شاعر و ناقد ( دانشجوي دكتراي نقد عربي لبنان است ، او داراي دو مجموعه شعر « الرسم علي الما » و« بنات الظل » است و مجموعه اي از سروده ها كه مهم ترين آن ها قصيده « يا امه العرب » و نامه سيد حسن نصر الله به مجاهدين را تبديل به شعر كرده است . )
تعريف شعر مقاومت چيست ؟
ادبيات وسيله اي براي بيان زندگي انسان است كه يكي از صورت هاي آن مقاومت است .سرودن شعر بارزترين چهره مقاومت است .
شعر مي تواند ابزار مناسبي براي بيان مقاومت ملت هاي مظلوم باشد؟
شعري كه براي مقاومت سروده مي شود به عنوان يك ديدبان است . كسي كه در عمليات هاي دشمن همه چيز را زير نظر دارد . شعري با نام «راصد » يعني ديدبان با موضوع شعر مقاومت سرودم كه پيش از اين در ادبيات اين موضوع مطرح نشده بود .
ارزيابي شما از جشنواره چيست ؟
اين جشنواره فرصتي است براي ارتباط بين شعرايي كه منسوب به مقاومت هستند و اين يك مرحله بنيادين محسوب مي شود كه ما اميدواريم در خلال جشنواره شعر مقاومت، مفهوم ادبيات مقاومت متبلور شود.
و خروجي جشنواره ؟
خروجي آن مي تواند مجموعه ملاحظات و نظرات باشد كه مهم ترين آن ها تشكيل يك كميته براي جمع آوري هر آنچه به ادبيات مقاومت مي پردازد .كه اين كميته مي تواند مجموعه و منظومه اي از ادبيات مقاومت را تاسيس كند . به طور مثال پيشنهاد تاسيس كميته اي براي شاعران مقاومت در ايران كه يك ارتباط مداوم بين شاعران مقاومت ايجاد كند . در حقيقت مضامين مقاومت از كشوري تا كشور ديگر متمايز و متفاوت است .
كامران شرف شاهي : شاعر وجدان زمان خود است
با توجه به سومين دوره كنگره شعر مقاومت و بيداري اسلامي در منطقه چه تعريفي از شعر مقاومت داريد ؟
شعر مقاوت ؛ شعر پايداري ،پويا ، ستم ستيز و بيدارگر است و در واقع مي توان گفت با توجه به عصري كه در آن زندگي مي كنيم و عرصه جدال و رويارويي كه در اين مقطع از زمان پيش آمده و استكبار جهاني با تمام قدرت خودش مقابل بيداري اسلامي در منطقه ايستاده است ؛شعر مقاومت مي تواند نقش موثري در ايجاد روحيه پايداري بين مردم ايران و ديگر ملل مسلمان داشته باشد .
از نظر شما اين گونه از جشنواره ها بايد چگونه برگزار شود كه خروجي آن تاثير گذار باشد ؟
خوشبختانه در بين انبوه جشنواره هايي كه در كشور ما برگزار مي شود و بعضي از جشنواره ها گرفتار روزمرگي شده اند و از اهداف خود فاصله گرفته اند ؛ درواقع كنگره مقاومت در واقع يك حركت نو و جديدي است و امسال وارد سومين دوره اش شده ويكي از نشانه هاي تاثير گذاري اين كنگره انتشار آثار است . همچنين اشعار شاعران ايراني و ملل ديگر انتشار مي شود چون بسياري از اين شاعران محفلي ندارند كه آثارشان شناخته و ديده شود . مخصوصا شاعران عرب كه در كشورهايي زندگي مي كردند كه تحت حاكميت حاكمان جور بود .از اين منظر مي توان گفت كنگره مقاومت حركتي پويا و ارزنده است و به لحاظ سطح انعكاس آثار در زمينه مقاومت حركت پويايي دارد .
شاعر مقاومت بايد چه مباني را در شعر مقاومت بگنجانند ؟
شاعران وجدان زمانه خودشان هستند . و كار شاعر اين است كه آن چيزي كه در اعماق جامعه و عمق وجدان هاي مردم است و درد آن ها را نشان دهد و در واقع كوشش كند تا اين موارد را بر روي كاغذ بياورد و به گوش ملل ديگر برساند و سعي كند روحيه ايستادگي و پايداري را در بين جامعه خودش و ديگر ملت هاي آزاده و حق طلب عصر خودش و عصرهاي ديگر زنده نگه دارد . ما اين رويكرد را در نگاه رسول اكرم در صدر اسلام مي بينيم ؛ هنگامي كه شعر عرب سرشار از جاهليت و مدح اشراف و حكام بود ، پيامبر از شاعران متعهد مثل حسان ابن ثابت ، عبدالله بن رواحه دعوت كرد تا بيانگر اخلاقيات و دردهاي جامعه باشند و با شعر هايشان نقش هدايت گر داشته باشند .
نظامي كه مي گويد :
پيش و پسي بست صف كبريأ پس شعرا آمد و پيش انبياء
اشاره به اين مورد دارد كه شعرا داراي رسالتي بسيار مهمي هستند . و خداوند در انديشه شاعران وديعه اي را در واقع به امانت سپرده كه اين ها مي توانند بر مردم خودشان و روزگار تاثير بگذارند .و در دوران صدر اسلام پس از واقعه عاشورا ما مي بينيم اهل بيت(ع) كوشش مي كنند كه پيام عاشورا را وارد قلمروي ادبيات كنند تا به زيبا ترين وسحر آميز ترين بيان اين پيام منعكس شود . اهل بيت (ع) تكريم هاي بسيار خوبي از شعرا داشته اند كه اين تكريم ها زيبا ترين تكريم ها از شعر و هنر است . و اين بر مي گردد به اهميت رسالت شعرو ادبيات در بيداري مردم و پايندي آنان به اخلاقيات . در حقيقت مسئولين جامعه هم بايد كوشش كنند كه پيام مقاومت به عالي ترين شكل گسترش يابد .
در مورد مقاله اي كه به جشنواره ارائه داديد بگوييد ؟
البته من شعر هم به جشنواره داده ام . مقاله من به موضوع « فاجعه ميانمار و بوديسم صهيونيست » اشاره دارد . همان طور كه مي دانيد مسلمانان رو هينگيا كه در منطقه راحين زندگي مي كنند اقليتي هستند كه قرن ها ساكن كشور ميانمار بودند و در پي تحركاتي كه در واقع منشا آن غرب و صهيونيست بوده بارها مورد نسل كشي قرار گرفتند و آنان را از زندگي خودشان آواره كردند غارت شدند . غرب به بهانه هاي مختلف چون اغتشاشات در كشورهاي مختلف -زشت ترين شكل آن در سوريه است - اهداف خود را به پيش مي برد . انعكاس واقعه ميانمار در شعر پايداري ايران دفتر تازه اي است كه گشوده شده و آثار بسيار ارزنده و قابل ملاحظه اي در اين زمينه خلق شده .پيشنهاد ميدهم اين آثار به زبان هاي ديگر ترجمه شود و در مجامع ادبي و نشست هاي مستقل با اين موضوع قرائت و توجه جهانيان را به اين موضوع جلب كنيم تا حركتي جدي براي پشتيباني از مردم بي پناه ميانمار كه مسلماناني با سابقه طولاني هستند ، صورت بگيرد.
عبدالله ابو شمس: جلساتي براي تبادل فرهنگ ها
برگزار شود
عبدالله ابو شمس شاعري از كشور اردن است ( او داراي دو مجموعه شعر به نام هاي « هذا تاويل روياي »(برنده جايزه از رام الله فلسطين در سال 2008 ) ،« الخطا » است.)
تعريف شعر مقاومت چيست ؟
در اين شعر بحث از چيزهاي برتر و بهتر است .و شعر مقاومت دشمن سكون است و مداوم در حال حركت و جنبش است .
ارزيابي و نظر شما از جشنواره چيست ؟
جشنواره شعر مقاومت به خوبي برگزار شده است . به ويژه اينكه اين جشنواره به ما اين فرصت را مي دهد كه با ديگر فرهنگ ها ي عربي ، ايراني ، هندي و..آشنا شويم .و درحقيقت اين فرهنگ ها به صورت واحد و يكسان در طول تاريخ مشتركاتي از نظر دين و مذهب داشته اند .اما به سبب برخي از مشكلات سياسي نزديكي بين اين فرهنگ ها كمرنگ شده است .
نظر شما در مورد خروجي جشنواره :
فرهنگ هاي مختلفي در جشنواره با درك و فهم مجزايي از مقاومت و پايداري شركت كرده اند و در مجموع هر كسي نظر و تعريف خاص خود را ارائه مي دهد .در پايان جشنواره بهتر است كه كتاب هايي منتشر و چاپ شود تا نشان دهيم كه مفهوم مقاومت فقط محدود به سياست نمي شود و جنبه هاي ديگري را هم در بر مي گيرد.
پيشنهادي هم براي كنگره چهارم شعر مقاومت دارم ؛ جلساتي براي تبادل فرهنگ ها برگزار شود .مثلا من از فرهنگ هندي چيزي نمي دانم .اين كنگره خيلي مهم بود و اميدوارم در آينده گام هاي بهتري بر دارد .
فاطمه بنا العصفور : من با شعرم جهاد مي كنم
فاطمه بنا العصفور شاعر 12 ساله از كشور عمان ، شعري براي كودكان فلسطيني به كنگره ارائه داده است .
ويژگي يك شاعر مقاومت چيست ؟
شاعر مقاومت بايد حسن نيت داشته باشد يعني نبايد به خاطر مسائل مالي به سرودن شعر پرداخت. شاعران مقاومت و بيداري اسلامي بايد ظلم هايي كه به مردم مي شود را بازگو كرده و درباره آن شعر بسرايند.
چه پيامي براي هم سن وسال هاي خودت در فلسطين داري ؟
ما با تمام وجود كنار آنها هستيم و انشا الله پيروزي نزديك است .
مهم ترين چيزدر جهان «فلسطين» است اگر فلسطين پيروز شود ، همه كشورها پيروز شده اند .
به نظر شما اهداف جشنواره شعر مقاومت چيست ؟
يكي از اهداف خوب كنگره شعر مقاومت اين است كه با نظر ساير شاعران مقاومت كشورهاي مختلف آشنا مي شويم.
از انگيزه حضور خود در جشنواره شعر مقاومت بگوييد ؟
با حضور در كنگره شعر مقاومت بين الملل اسلامي مي خواهم اين امر را به نوجوانان هم سن و سال خود بيان كنم كه من جهاد مي كنم با شعر خود. شاعر بايد ظلمي را كه به مردم مظلوم مي رسد را در اشعارش بازگو كند .
ناديه مرعي ( از كشور يمن ): شعر مهم ترين سلاح بعد از سلاح جنگي است
ويژگي شعر و شاعر مقاومت از نظر شما چيست ؟
شعر مهم ترين سلاح بعد از سلاح جنگي است. شاعر مقاومت بايد صادق باشد يعني هر چيزي كه از دلش مي گذرد را به وضوح بيان كند.
شعر در انتقال پيام مقاومت مي تواند به رسالت خود عمل كند ؟
بله ، شعر تاثير گذار است .
با توجه به اينكه كشور ايران در منطقه در مقابل اسراييل و آمريكا ايستادگي مي كند ، تا چه اندازه توانسته در تحولات منطقه ( بيداري اسلامي ) تاثيرگذار باشد ؟
ايران محور اصلي بيداري اسلامي وپيروزي هاي انقلاب هاي منطقه است كه در حال رخ دادن است و اين كنگره توانسته اين بيداري را در سطح منطقه افزايش دهد.
در مورد فيلم موهني كه از پيامبر اكرم (ص) ساختند ،چگونه مي توانيم با آنان مقابله كنيم ؟
با اخلاق اسلامي خودمان به جهان اثبات مي كنيم كه دين اسلام اعتراض خود را با اهانت نشان نمي دهد و براي همه اديان احترام قائل است . بلكه اين دين به تمام اديان جهان احترام مي گذارد و شاعران نيز بايد به اثبات اين امر اهتمام داشته باشند. مي توانيم با انواع وسايل ارتباط جمعي ، اخلاق حضرت رسول (ص) را توصيف كنيم و به جهان نشان دهيم .
وضعيت فرهنگ و هنر كشور شما چگونه است؟
الحمدلله خوب است . در يمن بيشتر به ادبيات و شعر و داستان اهميت داده مي شود .
شهد جلال بنيامين (از كشور عراق ) :شعر مقاومت بايد صادق و حماسي باشد
شعر مقاومت ازنظر شما به چه شعري گفته مي شود ؟
شعر مقاومت بايد صادق و حماسي باشد و در كنار آن برادري و اخوت را سبب شود تا به پيروزي نزديك شويم و در مخاطب تاثيرگذار باشد .
شعر مي تواند پيام مقاومت مردم ستم ديده را صادر كند ؟
خود شعر رسالت است و بايد با زبان شعر رسالت وجودي خود را كه دفاع از مظلوم است اعلام كند.
ارزيابي شما از كنگره سوم شعر مقاومت چيست ؟
اين جشنواره هدفي جهاني دارد و دولتي مثل ايران مي تواند برادري و آزادگي را به جهان صادر كند و تاثيرگذار باشد.
ارزيابي شما از جشنواره سوم چيست ؟
اين جشنواره در دوره هاي قبلي خودش تاثير گذار بوده است و من مطمئن هستم اين جشنواره در اين دوره هم موفق عمل مي كند .
محمد صالح صرخو ( از كشور كويت ) :ايران در منطقه محور اصلي و اساسي است
تعريف شعر مقاومت از نظر شما چيست ؟
شعر مقاومت اسلامي از حضرت علي (ع) آغاز شده است يعني ائمه (ع) هميشه به جنگ عليه ظلمات و نور و حق از باطل پرداخته اند و اكنون جنگ عليه آمريكا وجود دارد و ما به مقاومت پرداختيم.
مزيت كنگره شعر مقاومت از نظر شما چيست ؟
اين كنگره توانسته شاعران مقاومت را از بسياري از كشورها دور هم جمع كند . اين كنگره چون كلاس جمعي است كه كشورها در آن مي توانند از تجربه هاي هم بهره ببرند .معتقدم بايد اين كنگره به صورت مستمر در ايران برپا شود چرا كه شاعران ساير كشورها مي توانند از تجربه شاعران ايراني پيرامون مقاومت بهره مند شوند.
در كشورهاي مختلف عربي به سهولت شعر مقاومت مشاهده نمي شود يعني كتاب هاي شعر ايراني با موضوع مقاومت در اين كشورها بسيار اندك است و تنها بايد از طريق سايت ها و اينترنت به مطالعه اشعار در اين راستا بپردازيم. كنگره شعر مقاومت موجب شده تا شاعران كشورهاي عربي بتوانند به مطالعه اشعار مقاومت بپردازند يعني اگر اين كنگره برپا نمي شد با مفهوم مقاومت به اندازه الان به خوبي آشنا نبودم .
نقش ايران در بيداري كشورهاي منطقه را چگونه مي دانيد؟
ايران در منطقه محور اصلي و اساسي است كه در جهان پرچم مقاومت را افراشته و با كشورهايي كه ظلم مي ورزند دشمن است و از كشورهاي مظلوم حمايت مي كند .
وضعيت فرهنگ و هنر در كشور كويت چگونه است ؟
در كويت شعر اصالت خودش را كم كم از دست داده است .و اگر يك شاعر كويتي بخواهد خودش را از لحاظ فرهنگي بالا بكشد بايد به تنهايي تلاش كند .
وضعيت فرهنگ وهنر ايران را چگونه ديديد؟
ايران از لحاظ فرهنگي داراي پشتوانه قديمي و قوي است . ايران شعرا وادبا و فلاسفه جهاني دارد.
قاسم باوي ( شاعر خوزستاني) : كنگره شعر مقاومت نشانه همدلي بين شعراي كشورهاي اسلامي
ارزيابي شما از جشنواره سوم شعر مقاومت چيست ؟
جشنواره شعر مقاومت در اين برهه و براي بيداري اسلامي بسيار ارزشمند و مفيد است. برپايي شعر مقاومت براي تهديد مستكبران و ستمگران جهان بسيار حائز اهميت است كه معتقدم بايد به صورت مستمر برگزار شود.
اين كنگره توانسته به رسالت خود عمل كند ؟
برپايي اين كنگره نشانه اتحاد و همدلي بين شعراي كشورهاي اسلامي است. كنگره شعر مقاومت بين الملل اسلامي از كنگره نخست، اثرش را در جهان گذاشته و مورد استقبال كشورهاي اسلامي بوده است.
سميرا كنعاني (شاعر كرمانشاهي) : شاعر واقعي
بايد طرفدار وحدت باشد
ويژگي شاعر مقاومت چيست ؟
مردم همه جهان اكنون بيدار شده اند هر چند كه ظلم و ستم در زمان كنوني نسبت به مسلمانان افزايش يافته است اما بيداري اسلامي در منطقه شكل گرفته و متاسفانه شاهد نسل كشي مسلمانان در جهان هستيم.مسلمانان و شاعران مقاومت با حفظ وحدت و اعتقادشان بايد به اهداف و اسلام ناب محمدي دست يافته و به آن اهتمام داشته باشند.
موضوع شعر شما چيست ؟
شعري كه بنده در اين كنگره ارائه كرده ام درباره فلسطين بود كه در گذشته آن را سروده بودم، معتقدم شاعر واقعي بايد طرفدار وحدت باشد و همه را به حفظ وحدت تشويق و ترغيب كند.
ارزيابي شما از كنگره چيست ؟
برپايي كنگره بيداري اسلامي در ايران بسيار حائز اهميت است اما بايد پربارتر و زيباتر برگزار شود يعني شعر مقاومت بايد جهاني ترو گسترده تر اطلاع رساني شود.
رابح ظريف ( از كشور الجزاير) :ايران قدرتمندترين كشور فرهنگي
ويژگي شعر مقاومت از نظر شما چيست ؟
ويژگي شعر مقاومت اين است كه از آزادي طلبي و مبارزه با استكبار مي گويد .
انگيزه شما از شركت در اين كنگره چه بود؟
اول اينكه ايران كشوري است با تاريخ كهن و همچنين نقش موثري در جهان ايفا مي كند .معتقدم كه ايران از يك طرح فرهنگي جامعي تبعيت مي كند كه در آينده به يكي از قدرتمند ترين كشورها از نقطه نظر فرهنگي و سياسي مبدل مي شود .
نقش ايران را در بيداري اسلامي در منطقه چگونه ارزيابي مي كنيد؟
طبيعتا ريشه هاي اين موضوع به دهه 70 ميلادي برمي گردد و ايران با انتخاب جمهوري اسلامي ،اسلامي اصيل را به جهانيان معرفي كرد .

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14