(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 18  آبان  1391 - شماره 20352

كوتاه اقتصادي
تسهيلات 20ميليون توماني دولت
براي راه اندازي دفتر پيشخوان
وزير صنعت و تجارت خبر داد
قطع ارز دولتي براي واردات خودروهاي خارجي
آل اسحاق:
 چالش اصلي اقتصاد كشور عدم استفاده بهينه از منابع است
دبير اتحاديه بارفروشان اعلام كرد
 عدم دخالت دولت عامل موثر تعادل و عرضه ميوه
مديرعامل زامياد:
رعايت استانداردهاي اجباري خودرو توليد را با مشكل مواجه مي كند
همزمان با گران شدن قيمت بليت
سوخت هواپيما ليتري 500 تومان افزايش يافت
ايران در صادرات ميگو ارگانيك رتبه اول آسيا را به دست آورد
نرخ عرضه محصولات پتروشيمي در بورس تعيين شد
ضرب سكه سالروز ابلاغ سند چشم انداز
مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خبر داد
سازمان حمايت پيگير افزايش قيمت سوخت هواپيما
سود بازرگاني دارو و لوازم پزشكي صفر شد
قيمت شيرخام 960 تومان شد
بانك مركزي اعلام كرد
نرخ تورم مهرماه 9/24 درصد


كوتاه اقتصادي

¤ به گزارش روابط عمومي بانك رفاه؛ براساس طرح سنجش ميزان رضايتمندي مراجعان از نحوه ارائه خدمات دستگاه ها كه همه ساله توسط معاونت توسعه مديريت و سرمايه نيروي انساني رياست جمهوري انجام مي شود، بانك رفاه توانست در سنجش مربوط به سال 1390 رتبه نخست رضايتمندي در گروه بانك ها را كسب كند. همچنين رتبه سوم در گروه بانك ها و بيمه ها و رتبه پنجم در بين پنجاه و يك دستگاه اجرايي كشور، به اين بانك اختصاص يافت.
¤ رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با بيان اينكه در 7 ماهه امسال 28ميليون و 368 هزار تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني و آبي وارد كشور شده است، گفت: صادرات در 7 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25درصد افزايش داشته است. شهريار افندي زاده با بيان اينكه از مجموع صادرات 29ميليون و 492 هزار تن كالا كه از مرزهاي كشور، 4ميليون و 90هزار تن كالا از مرزهاي جاده اي صادر شده است، گفت: اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25درصد افزايش داشته است ضمن آنكه در 7ماهه نخست امسال 28ميليون و 368 هزار تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني و آبي وارد كشور شده است.
¤ يك نفتكش غول پيكر ايران با ظرفيت 2ميليون بشكه نفت از بندر خارك به سمت بندر دائسان كره جنوبي حركت كرده و 24روز ديگر به اين بندر خواهد رسيد. به گزارش بلومبرگ، يك نفتكش غول پيكر ايران در حال حركت به سمت بندر «دائسان» كره جنوبي است و اين امر نشان دهنده اين است كه كشورهاي آسيايي به واردات نفت از ايران پس از توقف واردات در ماه هاي اوت و سپتامبر ادامه مي دهند.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 37ميليون اوراق بهادار به 581 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات و افزايش قيمت را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 28ميليون و 491 هزار سهم و با افزايش قيمت
9/3درصد و با نرخ 2 هزار و821 ريال داشت. كمترين حجم معاملات و بيشترين كاهش قيمت را سبحان دارو در بازار اول فرابورس با جابجاي هزار و93سهم و با كاهش قيمت 9/4درصد و با قيمت پاياني 9 هزار و397 ريال كسب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5520 الي 5523، 2293 الي 2298، 3340، 3341، 4400 الي 4402، 4403 الي 4409، 4495، 4496، 5504 الي 5509، 5530 الي 5535 و 6650 الي 6656 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد: نرخ ارز مبادله اي مبناي فعاليت تمامي عرضه كنندگان و توليدكنندگان در بورس كالا است. براساس تصميمات متخذه از اين پس در محاسبه قيمت پايه كالا در بورس كالا، مبنا نرخ ارز مبادله اي روز مد نظر بوده و لحاظ قيمت هاي فراتر از آن مصداق گرانفروشي است. در اين گزارش آمده است: با متخلفان از اين قاعده برخورد تعزيري خواهد شد.
 


تسهيلات 20ميليون توماني دولت

براي راه اندازي دفتر پيشخوان

معاون نوسازي معاونت توسعه مديريت گفت: براي راه اندازي هر دفتر پيشخوان دولت الكترونيك و در ازاي استخدام 2نفر، 20ميليون تومان تسهيلات پرداخت مي شود.
احمد بزرگيان در گفت و گو با خبرگزاري فارس، افزود: براساس فراخوان اخير دفاتر پيشخوان الكترونيك كه در نوبت راه اندازي قرار دارند، 2هزار دفتر جديد در شوراي عالي اشتغال تصويب شد كه راه اندازي شود و براي هر دفتر در ازاي به كارگيري 2نفر 20ميليون تومان تسهيلات پرداخت مي شود.
وي افزود: دفاتر پيشخوان خدمات الكترونيك هم در روستا و هم در شهرها راه اندازي مي شود و در آخرين جلسه كار گروه نيز اين مسئله مورد تاكيد قرار گرفت.
معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: بانك عامل براي پرداخت تسهيلات به دفاتر پيشخوان خدمات الكترونيك پست بانك معرفي شده و با همراهي و همكاري بانك مركزي اين كار در سال 91 محقق مي شود.
بزرگيان افزود: البته وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در طول برنامه پنجم تعهد داده 6هزار دفتر ICT روستايي به عنوان پيشخوان خدمات دولت الكترونيك در روستاها ايجاد شود كه اين ها تبديل به دفاتر پيشخوان روستايي مي شوند.
وي گفت: تا پايان سال، 2هزار دفتر جديد پيشخوان در كشور ايجاد مي شود.
معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور خبر داد: براساس آخرين اقدامي كه انجام شده، وزارت جهاد كشاورزي 200 خدمت جديد را براي ارائه به دفاتر پيشخوان خدمات الكترونيك آماده كرده است و خوشبختانه 100 خدمت بر روي پرتال (درگاه) اين دفاتر آماده ارائه به مردم است.
بزرگيان در مورد دوركاري گفت: طرح دوركاري كارمندان برابر آيين نامه مربوطه در دستگاه ها انجام مي شود و كار گروه هاي ماده 3 تشكيل شده و در اين زمينه كارها پيش مي رود.
معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در پاسخ به اين پرسش كه چقدر از اهداف دوركاري تحقق پيدا كرده است، گفت: براساس يك روال طبيعي كارها انجام مي شود و چون مرحله اول كنترل، تحريك و تشويق كارمندان است، آيين نامه ابلاغي آن به دستگاه ها ابلاغ شده است.
بزرگيان در مورد درصد كارمندان دوركار گفت: تشخيص انتخاب درصد كارمندان براي دوركاري برعهده دستگاه ها گذاشته شده است.وي تاكيد كرد: دوركاري يكي از 10 برنامه طرح تحول اداري است كه بايد وظايف كارمندان به صورت الكترونيك و در محيط خارج از اداره انجام شود و لازمه اجراي موفق اين طرح، الكترونيكي كردن بسياري از كارهاي اداري است.
وي در مورد اين پرسش كه آيا زيرساخت لازم براي كارمند دوركار فراهم شده است، گفت: با فعال شدن شبكه ملي ارتباطات اين بستر فراهم شده كه بسياري از كارها به صورت الكترونيكي و به روش دوركاري انجام شود و هر كارمند به اندازه اي كه نياز دارد، پهناي باند اينترنت در اختيارش قرار داده مي شود.
بزرگيان گفت: قرار است تا پايان برنامه پنجم پهناي باند اينترنتي به خانه هاي مردم به اندازه 512 مگابيت بر ثانيه ارائه شود.
 


وزير صنعت و تجارت خبر داد

قطع ارز دولتي براي واردات خودروهاي خارجي

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور مديريت تقاضاي ارز در ثبت سفارش خودروهاي خارجي براساس اولويت هاي 9 و 10، ارز دولتي براي واردات خودروهاي سبك خارجي قطع مي شود.
مهدي غضنفري ديروز پس از پايان نشست هيات دولت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه طرح واردات خودرو از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع شده است يا خير؟ مطلب فوق را بيان كرد.
پيش از اين واردات خودروهاي سبك خارجي مشمول اولويت 9 و 10 دريافت ارز دولتي در مبادلات ارزي بودند.وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بيان اين كه با خودروسازان بزرگ نشستي را براي كنترل قيمت خودروها برگزار كرده ايم، اظهار داشت: اين خودروسازان بنابر شرايطي متعهد شده اند تا وضعيت قيمت خودروها را در سطح متعادلي نگه دارند.
غضنفري با بيان اين كه يكي از شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت افزايش توليد در اين بخش بوده است، افزود: از طرفي نيز توليدكنندگان از مسئولان صنعتي خواسته اند تا بانك ها با در اختيار گذاشتن گردش سرمايه بتوانند در ازاي پرداخت بدهي ها به بخش صنعت حجم توليدات را براي كنترل وضعيت بازار صنعت افزايش دهند.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه در راستاي بهبود كنترل وضعيت بازار در بخش صنعت آيا در آينده شاهد كاهش قيمت ها در ساير بخش هاي ديگر خواهيم بود يا خير؟ گفت: سرچشمه اصلي افزايش قيمت ها به موضوع ارز مرتبط است.غضنفري اظهار داشت: ما پس از بررسي هاي دو ماهه بر روي وضعيت بازار ارز توانستيم مركز مبادلات ارزي را راه اندازي كنيم كه خوشبختانه نرخ ارز از يك وضعيت مناسب نسبي برخوردار شده است و توانستيم آن را به قيمت دو هزار و 500 تومان كاهش دهيم.
وي همچنين خاطرنشان كرد: طي توافقي كه ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت با گروه هاي مختلف بخش هاي صنعتي مبني بر افزايش توليدات در اين بخش انجام شد گفت: ما نيز در ازاي افزايش توليدات، وضعيت بازار ارز را كنترل خواهيم كرد و حتي اعلام كرده ايم كه در صورت هرگونه تخلف و گرانفروشي در بازار آزاد تخلف را به اين وزارتخانه اطلاع دهند تا با متخلفين برخورد قانوني شود.
توقف ثبت سفارش
كالاهاي لوكس
از سوي ديگر معاون وزير صنعت، معدن و تجارت هم با بيان اينكه ثبت سفارش واردات كالاهاي مشمول اولويت 9 و 10 (كالاهاي لوكس) فعلا متوقف شده است گفت: در حال بررسي اين كالاها هستيم تا واردات آنها را تعيين تكليف كنيم.
حميد صافدل در گفتگو با مهر اظهار داشت: توقف ثبت سفارش كالاهاي لوكس به صورت موقتي است و هم اكنون در حال بررسي براي رفع يا عدم رفع ممنوعيت كالاهاي مشمول اولويت 9 و 10 هستيم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: ظرف روزهاي آينده و بعد از نهايي شدن تصميم گيري ها اطلاع رساني لازم به فعالان اقتصادي در اين زمينه انجام خواهد شد.
گفتني است اولويت 9 شامل ماشين آلات سواري پرمصرف، لوازم خانگي ضروري، موبايل و رايانه و اجزا آن و اولويت 10 نيز شامل كالاهاي غير ضروري مثل لوازم خانگي غير ضرور، اسباب بازي، وسايل تزئيني و لوكس است.
 


آل اسحاق:

چالش اصلي اقتصاد كشور عدم استفاده بهينه از منابع است

استاندارد، زبان مشترك فني و كيفي در محصولات و خدمات محسوب مي شود.
رضا تقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مراسم نهمين دوره جايزه ملي كيفيت افزود: براي اندازه گيري كيفيت هر نوع كالا و خدماتي، در گام نخست بايد استانداردهاي لازم بوجود بيايد.
وي تصريح كرد: امروز درحوزه ارتباطات علاوه بر استاندارد و موارد كيفي بحث پروتكل نيز مطرح شده و اگر بخواهيم با دنيا ارتباط مناسبي داشته باشيم و مفاهيم خود را انتقال دهيم بايد اين پروتكل ها و استانداردها را رعايت كنيم.
وي افزود: اگر مي خواهيم در دنيا حرفي براي گفتن داشته باشيم و برند معتبري به دنيا معرفي كنيم بايد فرهنگ رعايت استانداردها و ارتقاي كيفي در هر كالايي نهادينه شود.
تقي پور ادامه داد: امروز كيفيت و استاندارد يك پديده لوكس محسوب نمي شود، بلكه لازمه فعاليت اقتصادي و حضور در بازارهاي جهاني رعايت استانداردهاي روز دنيا الزامي است.
وي با تأكيد بر اين كه، رعايت استانداردها موجب حفظ بازارهاي هدف صادراتي مي شود افزود: متأسفانه در برخي بازارها با وجود سابقه بالاي حضور بدليل رعايت نشدن برخي استانداردها توسط توليدكنندگان، نتوانستيم آن ها را حفظ و به اهداف مورد نظر دست پيدا كنيم.
تقي پور با اشاره به اين كه، بحث نهادينه شدن فرهنگ و تفكر كيفيت در توليد گام نخست محسوب مي شود گفت: در گام بعدي بايد قوانين و مقررات را به سمت استاندارد سوق داد.
وي افزود: اميدواريم در سال توليد ملي بحث كيفيت و استاندارد بعنوان شاخص اصلي در پشتيباني توليد و صادرات محسوب شود و سرلوحه كار مسئولان قرار گيرد.
تقي پور ادامه داد: ايرانيان در عمل به كيفيت، فرهنگي عميق دارند كه اگر به آن مراجعه شود،مي توانيم بسياري از معيارهاي معتبر كنوني جهان را در آن بيابيم.
وي در پايان گفت: ارتقا استاندارد، كيفيت و پياده سازي آن رمز توسعه اقتصادي محسوب مي شود كه بايد به كمك مديريت و حاكميت بيايد، زيرا بدون آن هيچ فعاليت اقتصادي قابل انجام نيست.
چالش اصلي اقتصاد كشور
يحيي آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني تهران نيز در اين مراسم،يكي از چالش هاي اساسي اقتصاد كشور را عدم استفاده بهينه از منابع و شرايط توسط توليدكنندگان ذكر كرد. وي با اشاره به ضرورت استفاده بهينه از منابع تصريح كرد: يكي از مشكلات توليدكنندگان ايراني در بازارهاي هدف بي كيفيتي كالاهاي آنها در مقايسه با نمونه خارجي است.
وي با بيان اين كه،توليدكنندگان ايراني در ابتدا با كيفيت مناسب كالاهاي خود را در بازارهاي هدف عرضه مي كنند افزود: متأسفانه پس از استقبال از اين كالاها كيفيت آنها به شدت كا هش مي يابد كه نمونه آن عرضه اين نوع كالاها در بازارهاي كشورهاي آسيايي ميانه است.
وي ادامه داد: بايد قبول كرد كه كيفيت جزو منش و ذهنيت هاي فكري يك جامعه است و به همين دليل توليد و عرضه كالا در بازارهاي جهاني نياز به دانش فني، تكنولوژي و تجربه دارد.
آل اسحاق تصريح كرد: كيفيت بايد به عنوان يك فرهنگ در حوزه استفاده بهينه از منابع و همچنين اخلاق در ميان مردم نهادينه شود.
 


دبير اتحاديه بارفروشان اعلام كرد

 عدم دخالت دولت عامل موثر تعادل و عرضه ميوه

دبير اتحاديه بارفروشان گفت: بالا بودن نرخ ارز باعث قطع شدن قاچاق ميوه به كشور شده و با وجود فراواني توليد داخل، ميوه خارجي از بازار رخت بربسته است.
علي حاج فتحعلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اعلام اين كه شرايط عرضه و تقاضا در بازار ميوه بسيار مناسب و قيمت ها در شرايط ايده آل قراردارد، گفت: گراني نرخ ارز نيز باعث شده قاچاق ميوه به كشور صورت نگيرد و تقريبا ميوه خارجي در بازار نباشد.
دبير اتحاديه بارفروشان افزود:طي سالهاي گذشته به رغم ممنوعيت واردات ميوه، اما به صورت قاچاق از كشورهاي ديگر وارد مي شد كه باعث بالا رفتن قيمت ميوه هاي داخلي مي شد.
وي افزود: در حال حاضر آن قدر ورود ميوه توليد داخل به ميدان مركزي ميوه و تره بار تهران فراوان است كه كاميون ها تا 48ساعت در صف تحويل مي مانند.
حاج فتحعلي تأكيد كرد: يكي از دلايل مؤثر در تعادل قيمت و عرضه در بازار عدم دخالت دولت است.
وي گفت: اگر دولت به هر نحوي اقدام به قيمت گذاري يا صحبت از ذخيره سازي داشته باشد، در قيمت بازار كه بيشتر مورد سوء استفاده دلالان و سودجويان قرار مي گيرد، موثر خواهد بود.
حاج فتحعلي همچنين در خصوص قيمت برخي ميوه ها در بازار گفت: ميانگين قيمت نارنگي، پرتقال و سيب كيلويي هزار تومان، گوجه معمولي 400 تا 500، پياز 600 تا 800، گوجه گلخانه اي 1000و سيب زميني 150تا 300 تومان است.
 


مديرعامل زامياد:

رعايت استانداردهاي اجباري خودرو توليد را با مشكل مواجه مي كند

استانداردسازي خودروهاي داخلي تا زمان آماده سازي زيرساخت ها و توسعه كامل كشور به تعويق بيفتد، زيرا اين امر در شرايط فعلي مشكلاتي براي توليد ايجاد مي كند.
رضا سرايي مديرعامل زامياد در مراسم رونمايي از كشنده استراليس با انتقاد از اجباري بودن اعمال استانداردها بر روي خودروها افزود: از آنجا كه كشور ما در حال توسعه است، رعايت استانداردهاي خودرويي بايد تا توسعه يافتگي كامل به تعويق افتد، زيرا رعايت استانداردهاي اجباري خودرو توليد ما را با مشكل مواجه مي كند.
وي با اشاره به نوسانات قيمت خودرو در بازار گفت: هيچ يك از خودروسازان كشور بدنبال افزايش قيمت محصولات خود نيستند و هدف از اين امر حفظ توانمندي صنعتي بنگاه ها و ادامه حيات آنان است.
وي افزود: صنايع خودروسازي كشور در شرايط فعلي آسيب پذير شده اند و در صورتي كه زيانده شوند قادر به ادامه توليد نخواهند بود.
سرايي تصريح كرد: ما بدنبال متعادل كردن قيمت خودرو هستيم تا از زيان دهي شركت خود جلوگيري كنيم و اميدواريم با ارائه توليدات جديد بتوانيم از دريافت ارز دولتي بي نياز شده و با افزايش توليد نيز ميزان داخلي سازي محصولات جديد شركت را افزايش دهيم.
وي با اشاره به اجراي پروژه موتور ديزلي طي سال هاي گذشته در شركت زامياد اعلام كرد: طبق گفته شركت بهينه سازي سوخت، تاكنون معادل يك پالايشگاه 200هزار بشكه اي صرفه جويي ارزي حاصل از نصب موتور ديزلي صورت گرفته است.
مديرعامل شركت زامياد افزود: اين در حالي است كه سازمان هاي طرف قرارداد شركت زامياد كماكان از پرداخت هزينه هاي انجام شده براي اجراي پروژه موتور ديزلي خودداري مي كنند. وي در ادامه با بيان اين كه، براي انجام اين پروژه بيش از 150 قطعه و اجزا محركه خودرو وانت زامياد تغيير پيدا كرده است ادامه داد: محصولات جديد اين شركت طبق برنامه زمان بندي شده ارائه مي شود.
وي تصريح كرد: زامياد پروژه بهبود و اصلاح وانت را آغاز كرده و در حال انجام برنامه توسعه محصولات بر روي شش خودرو جديد است كه اميدواريم تا سال 92 آماده عرضه شود.
 


همزمان با گران شدن قيمت بليت

سوخت هواپيما ليتري 500 تومان افزايش يافت

رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي با تاييد افزايش قيمت سوخت هواپيما از ليتري 200به 700 تومان گفت: همزمان با افزايش قيمت بليت هواپيما، قيمت سوخت هواپيما هم افزايش يافت.
سيدعبدالرضا موسوي در گفت وگو با مهر با تاييد افزايش قيمت سوخت هواپيما به 700 تومان، گفت: تاكنون نرخ سوخت هواپيما 200تومان بود كه از ديروز و همزمان با افزايش قيمت بليت هواپيما، اين نرخ به 700 تومان افزايش پيدا كرد.
رئيس انجمن شركتهاي هواپيمايي با بيان اينكه اين نرخ براساس توافق ميان ايرلاين ها و دولت تعيين شده بيان كرد: در ماه هاي گذشته نوسان نرخ ارز و در نهايت افزايش هزينه شركت هاي هواپيمايي موجب شد تا با بررسي هاي انجام گرفته، قيمت بليت هواپيما افزايش پيدا كند.
وي تصريح كرد: دولت براي جبران زيان ايرلاين ها كه ناشي از نوسان نرخ ارز و افزايش قيمت سوخت بوده با افزايش بليت موافقت كرد؛ بنابراين هم اكنون ايرلاين ها مشكلي بابت افزايش هزينه ها ندارند.
موسوي با بيان اينكه قيمت كنوني بليت هواپيما اين هزينه ها را پوشش مي دهد، گفت: نرخ سوخت هواپيما تا پيش از اين همان 200 تومان محاسبه مي شده است تا ايرلاين ها با زيان ناشي از افزايش هزينه ها مواجه نشوند.
 


ايران در صادرات ميگو ارگانيك رتبه اول آسيا را به دست آورد

مديركل ميگو و آبزيان دريايي سازمان شيلات كشور گفت: ايران در زمينه توليد و صادرات ميگوي ارگانيك رتبه نخست در بين كشورهاي آسيايي و حوزه خليج فارس را به خود اختصاص داده است.
اميدرضا اصغري در گفت وگو با ايرنا افزود: كشورهايي همچون، چين، تايلند، مالزي، فيليپين و هندوستان در زمينه ميزان توليد ميگو در جهان پيشرو هستند اما ايران تنها توليدكننده ميگوي ارگانيك در بين اين كشورها است.
وي تاكيد كرد هم اكنون ايران در زمينه توليد و پرورش ميگوي ارگانيك بدون بكارگيري از هرگونه دارو و موادشيميايي به خودكفايي رسيده است.
مديركل ميگو و آبزيان دريايي تصريح كرد: با توجه به ارزش غذايي ميگو، صادرات اين محصول در بين آبزيان از جايگاه ويژه اي برخوردار است، بنابراين توليد فرآورده هاي آبزي سالم و بهداشتي مورد توجه سازمان شيلات ايران قرار دارد و اين سازمان طبق برنامه ريزي عمل مي كند.
وي با بيان اين كه هم اكنون حدود 10 سايت پرورش ميگو در كشور موجود است گفت: سال گذشته حدود هشت هزار تن ميگوي ارگانيك در كشور توليد شد.
 


نرخ عرضه محصولات پتروشيمي در بورس تعيين شد

رئيس دفتر صنايع تكميلي شركت ملي پتروشيمي ايران، گفت: نرخ عرضه انواع محصولات پتروشيمي در بورس، فوب خليج فارس منهاي 5 درصد خواهد بود و اجازه افزايش قيمت بالاتر از آن داده نمي شود.
محمد زيار در گفت وگو با ايرنا افزود: طبق آخرين مصوبه كارگروه تنظيم صادرات و ساماندهي قيمت گذاري محصولات پتروشيمي مقرر شد نرخ پايه محصولات پتروشيمي در بورس فوب خليج فارس منهاي 5 درصد باشد.
به گفته وي، اين كارگروه متشكل از نمايندگاني از وزارت نفت (شركت ملي صنايع پتروشيمي)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، سازمان بورس و بخش صنايع تكميلي پتروشيمي در بخش هاي توليد و صنوف و همچنين نماينده بخش هاي بالادستي پتروشيمي است.
به گفته زيار، براساس اين مصوبه، اين قيمت به عنوان نرخ پايه در نظر گرفته شده و به بورس مي رود و اگر در بورس رقابتي براي خريد محصولات به وجود بيايد حداكثر تا 5 درصد مي تواند افزايش پيدا كند.
رئيس دفتر صنايع تكميلي شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران، تصريح كرد: در تمامي مراحل عرضه محصولات پتروشيمي در بورس اين قيمت گذاري ها لحاظ مي شود.
وي تاكيد كرد: براي اطمينان از اين كه محصول عرضه شده كه ارزان تر از بازار خواهد بود به دست مصرف كنندگان مواد اوليه رسيده باشد و به صورت خام از كشور خارج نشود نيز مصوبه اي وضع و ابلاغ شده است.
به گفته زيار، محصولات پتروشيمي را تنها توليدكنندگان و يا نمايندگان آنها مي توانند از كشور خارج كنند، بنابراين پاي دلالان به اين بخش بسته است و كساني كه از بورس اين مواد اوليه را تهيه كنند نمي توانند آن را از كشور خارج كنند.
رئيس دفتر صنايع تكميلي شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران، افزود: قبل از تصويب اين توافق (تا چند روز گذشته) گمرك ايران هيچگونه ممانعتي براي صادرات موادي كه از بورس به صورت ريالي خريداري مي شد، را در نظر نمي گرفت.
وي افزود: به اين صورت موادي كه بايد در ايران مصرف مي شد به خارج از مرزها انتقال داده مي شد و توليدكنندگان داخلي هميشه با كمبود مواد اوليه روبرو بودند.
وي همچنين با اشاره به ممنوعيت صادرات برخي از صادرات توليدي شركت ها پتروشيمي گفت: براساس مذاكراتي كه اخيرا بين وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن صورت گرفت، مقرر شد محصولاتي مانند جوش شيرين، كربنات سديم، پلي پروپيلن، پلي پرواستايرن، دي اوپي، متانول امين ها و ضايعات پلي اتيلن ها و برخي مواد ديگر صادر نشود.
زيار ادامه داد: ممنوعيت صادرات برخي از محصولات مانند سود كاستيك، بنزن، پي وي سي، كريستال ملامين ها، پلي اتيلن، استايرن مونو مر و ال اي بي نيز برداشته شد.
وي گفت: اين كه گفته مي شود، ممنوعيت صادرات برداشته شده به مفهوم آن است كه اولويت نياز داخل است و به محض آنكه نياز داخل تامين شد مي توان از اضافه توليد كار صادرات را انجام داد.
زيار خاطرنشان كرد: براساس اين مذاكرات وزارت صنعت معدن و تجارت بايد تا پايان آبان ماه نياز داخل از گريدهاي پتروشيمي را مشخص كند و شركت ملي صنايع پتروشيمي نيز كار توليد، را بر اين اساس انجام دهد كه اين كار براي اولين بار در كشور انجام مي شود.
 


ضرب سكه سالروز ابلاغ سند چشم انداز

سكه دو هزار ريالي سالروز ابلاغ سند چشم انداز ايران 1404با وزن 8/6 گرم و قطر 3/26ميلي متري توسط بانك مركزي ضرب شد.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، طرح يك طرف اين سكه (روي سكه) همانند سكه دو هزار ريالي مي باشد (نوشته جمهوري اسلامي ايران در بالا، نوشته 2000در وسط، كلمه ريال در زير آن و دو خوشه گندم در طرفين آن)، در طرح پشت سكه، واژه (ايران 1404) در بالاي سكه و در پايين، سال ضرب سكه (1391) حك شده است.
همچنين در وسط سكه نيز نماد سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران به صورت تصوير و نوشتار ضرب شده است.
در لبه دور سكه، 20دايره به صورت از كوچك تا بزرگ و موافق حركت عقربه هاي ساعت از كنار كلمه (ايران1404) شروع و در دور سكه امتداد يافته و به همان واژه ختم مي شود.
تعداد دواير نشان دهنده زمان در نظر گرفته شده براي تحقق اهداف سند چشم انداز بوده و از كوچك به بزرگ ادامه يافتن آنها بدان معناست كه طي اين 20 سال با گذشت زمان پيشرفت به سمت جلو بوده و هر سال به سمت اهداف سند چشم انداز پيش مي رويم تا به تمامي اهداف اين سند دست يابيم.
 


مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خبر داد

سازمان حمايت پيگير افزايش قيمت سوخت هواپيما

مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران افزايش قيمت سوخت شركت هاي هواپيمايي به 700 تومان براي هر ليتر را تكذيب كرد.
جليل سالاري در گفت وگو با ايسنا با تأكيد بر اين كه هيچ گونه مصوبه اي از سوي دولت مبني بر افزايش قيمت سوخت شركت هاي هواپيمايي به شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ابلاغ نشده، گفت: در حال حاضر قيمت هر ليتر سوخت تحويلي به شركت هاي هواپيمايي داخلي 400 تومان محاسبه مي شود.
البته مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي اظهار كرد كه شركت هاي هواپيمايي بهاي هر ليتر سوخت دريافتي را 200 تومان اعلام مي كنند. اين در حالي است كه طبق مصوبه سازمان هدفمندسازي يارانه ها قيمت هر ليتر سوخت جت براي شركت هاي هواپيمايي داخلي از ابتداي امسال 400 تومان محاسبه شده است.
وي در مورد خبر افزايش قيمت سوخت شركت هاي هواپيمايي به 700 تومان كه به گفته شركت هاي هواپيمايي از ديروز اعمال شده است، خاطر نشان كرد: تاكنون هيچ گونه مصوبه اي براي افزايش سوخت به شركت ملي پخش ابلاغ نشده است.
سالاري افزود: البته سازمان حمايت از مصرف كننده و توليد كننده در حال پيگيري براي افزايش قيمت سوخت شركت هاي هواپيمايي بعد از گران شدن قيمت بليت است.
ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور نيز از افزايش قيمت سوخت شركت هاي هواپيمايي ابراز بي اطلاعي كرده است. عبدالله جلالي- قائم مقام اين مديريت گفت: بعيد مي دانم كه قيمت سوخت امسال افزايش يابد.
بنابراين گزارش: بعد از آن كه سازمان هواپيمايي كشوري، از 16 آبان ماه نرخ بليت هواپيما در پروازهاي داخلي را به طور ميانگين 65 درصد افزايش داد، شركت هاي هواپيمايي اعلام كردند كه شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از روز سه شنبه قيمت سوخت را به 700 تومان افزايش داده است.
 


سود بازرگاني دارو و لوازم پزشكي صفر شد

سود بازرگاني كالاهاي دارويي و پزشكي وارداتي حذف شد.
دولت در راستاي تأمين اقلام دارويي مورد نياز بيماران و ايجاد تسهيلات براي صادركنندگان و واردكنندگان، سود بازرگاني كالاهاي دارويي و پزشكي وارداتي توسط هيئت امناي صرفه جويي ارزي تعيين كرد.
هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي تصويب كرد؛ سود بازرگاني كالاهاي دارويي و پزشكي وارد شده توسط هيئت امناي صرفه جويي ارزي براي بيماران صعب العلاج با تأييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صفر درصد تعيين مي شود.
اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.
 


قيمت شيرخام 960 تومان شد

دبير انجمن فرآورده هاي لبني از موافقت ستاد تنظيم بازار به افزايش قيمت شيرخام خبر داد.
رضا باكري در گفت وگو با فارس، افزود: پيش از اين كارگروه ستاد تنظيم بازار قيمت شيرخام درب كارخانه را 930 تومان اعلام كرده بود، اما با درخواست اصلاحيه از سوي وزارت جهاد كشاورزي به 930 تومان تحويل درب دامداري و 960 تومان تحويل در كارخانه مصوب شد.
دبير انجمن فرآورده هاي لبني افزود: كار گروه ستاد تنظيم بازار در قيمت گذاري جديد مصوب كرد، از سود 17 درصدي كارخانه ها 10درصد كم شود.
باكري همچنين درخصوص قيمت 53 قلم فرآورده لبني اظهار داشت: كارگروه تنظيم بازار با 10 درصد زيرقيمت پيشنهادي انجمن فرآورده لبني موافقت كرد.
وي افزود: انجمن در حال آناليز قيمت با شيرخام 960 توماني و كسر 10درصدي سود كارخانه ها است كه قيمت نهايي 2 روز ديگر اعلام خواهد شد.باكري در پاسخ به اينكه قيمت جديد نسبت به قيمت قبلي چند درصد افزايش دارد، گفت: ليست مقايسه اي قيمت را ندارم و روز شنبه معلوم مي شود.
 


بانك مركزي اعلام كرد

نرخ تورم مهرماه 9/24 درصد

براساس اعلام بانك مركزي نرخ تورم مهرماه به 9/24 درصد رسيد.
خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1383 در مهرماه 1391 نشان مي دهد كه اين شاخص در مهرماه 1391 به عدد 8/364 رسيد.
براين اساس، نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به مهرماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهي به مهر ماه 1390 معادل 9/24 درصد اعلام شد.
اين در حالي است كه براساس اعلام اداره آمار بانك مركزي شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در شهريور به عدد 8/348 رسيده بود و نرخ تورم هم معادل 24 درصد محاسبه شده بود.
براساس آمارهاي منتشره از سوي بانك مركزي نرخ تورم طي هفت ماهه سال جاري 7/2 درصد رشد داشته است.
نرخ تورم در فروردين، ارديبهشت، خرداد، تير، مرداد و شهريورماه امسال نيز به ترتيب معادل 8/21-2/22، 4/22-
9/22-5/23 و 24 درصد اعلام شده بود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14