(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 18  آبان  1391 - شماره 20352

تربيت آينده سازان جامعه اسلامي
30 سالگي شروعي براي پير ي پوست
هرگز غذا را در هواي اتاق رها نكنيد
خشم تان را به انگيزه تبديل كنيد
غذاهايي كه آلزايمر را دور مي كند
غذاهاي ضد افسردگي
دندانهايي كه ترتيب ندارند


تربيت آينده سازان جامعه اسلامي

در دين مبين اسلام به تربيت كودكان اهميت زيادي داده مي شود زيرا آنها آينده سازان جامعه اسلامي هستند.
والدين بايد كودك خود را به خاطر انجام كارهاي خوب مورد تشويق قرار دهند. فرض كنيد دختر كوچك شما زمين مي خورد، زانويش آسيب مي بيند و شروع به گريه كردن مي كند. پسرتان كه شاهد اين صحنه است خواهر كوچولوي خود را از روي زمين بلند كرده و او را آرام مي كند.
آيا مي دانيد در اين هنگام وظيفه شما چيست؟
توصيه ما به شما اين است كه بلافاصله نزد پسرتان برويد و به او چنين بگوييد: «ديدم كه خواهرت را از روي زمين بلند كردي. تو پسر مهرباني هستي و من از اينكه فرزندي مثل تو دارم خيلي خوشحالم. تو با اين كار خدا را از خودت راضي كردي».
يادتان باشد...
1-تا حد امكان بلافاصله پس از انجام كار نيك فرزندتان او را مورد تشويق قرار دهيد.
2-دقيقا به كار خوب فرزندتان اشاره كنيد.
3-صميمانه و با مهرباني فرزندتان را تشويق كنيد.
4-در جملات تشويقي خود تنوع را در نظر داشته باشيد و همواره از جملاتي خاص استفاده نكنيد.
توجه: در مثال فوق تشويق داراي سه بخش است: اول، مادر به پرسش مي گويد كه كار خوبي انجام داده است. دوم، مادر به پسرش مي گويد: كه از كار خوب او خوشحال شده است. و سوم، با شنيدن جملات مادر، پسر متوجه مي شود كه تا چه حد خواهر كوچولوي خود را دوست دارد.
تا حد امكان از تنبيه بدني فرزندتان بپرهيزيد
تنبيه بدني همواره نتايج منفي به همراه دارد هر چندگاهي چنين به نظر نمي رسد. مطالعات نشان مي دهد كه تنبيه بدني صدمات زير را در پي دارد:
1-كودك سعي مي كند از تنبيه فرار و يا با آن مقابله كند.
2- كودك نسبت به كسي كه او را تنبيه كرده احساس بدي پيدا مي كند.
3-تنبيه تنها زماني موثر واقع مي شود كه امكان آن كاملا فراهم باشد.
4-و نكته بسيار مهم اين كه كودكاني كه تنبيه مي شوند به اين نتيجه مي رسند كه اين كار، درست است و در آينده در مورد فرزندان خود نيز همين رويه را در پيش مي گيرند و در نتيجه خشونت در جامعه ما نهادينه مي شود.
از سوي ديگر والدين نبايد به فرزندان خود اجازه انجام هر كاري را بدهند. در واقع اثرات منفي اين كار بيشتر از تنبيه كردن است. بهترين راه اين است كه به صورت زباني و گاهي هم با دادن يك هديه كوچك كودك تان را به خاطر كارهاي خوب او مورد تشويق قرار دهيد و اشتباهات وي را نيز با ملايمت گوشزد كنيد. از نظر اسلام در تذكر به كودكان بايد اصول زير رعايت شود:
1-با مهرباني به كودك خود توضيح دهيد كه چگونه محدوديت ها را ناديده گرفته و كاري انجام داده كه خداوند دوست ندارد و در اين زمينه او را راهنمايي كنيد.
2-اگر راهنمايي هاي شما موثر واقع نشد نارضايتي خود را به شيوه هاي مختلف نشان دهيد (به عنوان مثال خودداري از زدن لبخند، در آغوش گرفتن و گفتن جملات محبت آميز)
3- در صورتي كه راه ديگري براي شما باقي نمانده باشد مي توانيد كودك تان را تنبيه بدني كنيد.
تنبيه بدني
مسلمانان تا حد امكان نبايد فرزند خود را تنبيه بدني كنند ولي در صورتي كه مجبور به اين كار شوند بايد محدوديت هايي را در نظر بگيرند:
1-شما نبايد به صورت و يا شكم فرزند خود ضربه بزنيد.
2- شما حداكثر مجازيد سه بار فرزندتان را تنبيه بدني كنيد.
3-تنبيه بدني بايد به گونه اي باشد كه اثري از بريدگي يا كبودي بر پوست كودك باقي نگذارد.
به علاوه شما هرگز نبايد هنگام عصبانيت فرزندتان را تنبيه كنيد در غير اين صورت نه تنها ممكن است دچار افراط شويد بلكه كودك تان ياد مي گيرد كه در زمان عصبانيت مي تواند به خشونت متوسل شود.
اين نكته مهم را از ياد نبريد كه اگر به مرحله اي برسيد كه تنبيه كردن را امري ضروري بدانيد معلوم مي شود كه اقدامات لازم را براي احتراز از اين مساله انجام نداده ايد.
هرگز اين اصل را از ياد نبريد كه شما نمي توانيد بدون آسيب رساندن به كودك، او را تنبيه كنيد. بنابراين تنها در صورتي مجاز به اين كار هستيد كه راه ديگري نداشته باشيد و نتايج مثبت تنبيه بيشتر از نتايج منفي آن باشد.يادتان نرود پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) در طول زندگي پربركت خود هرگز هيچ كودك، زن و يا خدمتكاري را تنبيه بدني نكردند.
به راستي كه ايشان بهترين الگوي مسلمانان در تمام زمينه ها هستند. مريم قرباني
 


30 سالگي شروعي براي پير ي پوست

از سن 30 سالگي به بعد است كه بازسازي سلو ل هاي توليد كننده پوست، كاهش مي يابد و همواري پوست كم مي شود؛ اين حالت در زمان خستگي زودتر به چشم مي آيد .
براي جوان ماندن، پوست تان را با كرم متناسب با نوع آن مرطوب نگه داريد، سيگار نكشيد و از قرار گرفتن در معرض آفتاب شديد، اجتناب كنيد .
پوست شما در 30 سالگي
در حدود 30 سالگي اولين چروك ها ظاهر مي شوند؛ كبودي و گودي چشم ها افزايش مي يابند، به حدي كه كمبود رنگ دانه ها مي تواند باعث برهم خوردن رنگ چهره شود .
حدود 30 سالگي ، پوست تغيير مي كند
در واقع از اين سن به بعد است كه بازسازي سلو ل هاي توليد كننده پوست، كاهش مي يابد؛ به علاوه، همواري پوست كم مي شود خصوصاً اين حالت در زمان خستگي زودتر به چشم مي آيد؛ يك بار در هفته از صمغ بر روي پوست تان استفاده كنيد، اين كار بازسازي سلولي را تقويت مي كند؛ از ماسك هاي مخصوص درخشان كننده براي بازگرداندن روشنايي پوست استفاده كنيد .
معضل كبودي و گودي دور چشم
باز هم در 30 سالگي است كه كبودي و گودي دور چشم اهميت مي يابد؛ در برخي موارد (استعمال دخانيات، عدم مراقبت هاي مرتب) ممكن است اين كبودي و گودي ها حسابي جا خوش كنند؛ از آنجايي كه اين بخش از صورت، بسيار ظريف و حساس است و بر روي چهره تأثير مي گذارد؛ نشانه هاي افزايش سن و خستگي را به خوبي نشان مي دهد؛ توجه تان به اين قسمت را 2 برابر كنيد، صبح و شب با دقت بسيار و به آرامي به خط كاسه چشم با دست ضربه بزنيد .
توجه به چين و چروك هاي واضح
اگر گفته مي شود كه يك زن ديگر هرگز مانند
30 سالگي اش زيبا نيست، فقط به خاطر چين و چروك هاي ريز نيست (خطوط باريك اطراف چشم ها و دهان)، بلكه دليلش اولين چين و چروك ها هستند كه خود را در برخي مناطق نشان مي دهند؛ چين و چروك دور چشم، خطوط اخم و چين و چروك دور لب ها و بيني .
با لكه هاي قهوه اي مبارزه كنيد
30 سالگي آغاز دوره اي است كه پوست ملانين كمتري توليد مي كند و اين دليلي است براي كاركرد نامناسب رنگ دانه ها در اين دوره، سپس لكه هاي قهوه اي اطراف چشم ها، لب ها، روي پيشاني (خصوصاً در طي دوران بارداري يا به دليل مصرف قرص هاي ضدبارداري و يا قرارگرفتن در معرض آفتاب) ظاهر مي شوند . براي معالجه اين لكه ها، بايد از پوست تان با يك كرم ضد آفتاب يا يك كرم حاوي ويتامين A يا هيدروكينون كه به طور موقت جلوي توليد رنگ دانه ها را مي گيرد، محافظت كنيد .

 


هرگز غذا را در هواي اتاق رها نكنيد

هرگز غذا را در هواي اتاق رها نكنيد؛ عامل بيماري در هوا و خاك وجود دارد و به راحتي روي غذا نشسته و رشد مي كند .
لازم است يادآوري كنم بيماري بوتوليسم ناشي از عاملي بيماري زاست كه سم آن به عنوان كشنده ترين سم شناخته شده، معروف است .
اين بيماري نه تنها از طريق كنسرو بلكه به واسطه بسياري از مواد غذايي كه به درستي نگهداري نمي شود نيز منتقل مي شود؛ از جمله مواد غذايي كه به اين بيماري آلوده مي شود، غذاهاي دودي يا تخمير شده، پياز سرخ كرده و سيب زميني پخته شده است .
چند شكل از بيماري شناخته شده است؛ نوع مرسوم آن ناشي از خوردن سم موجود در غذاي مسموم است؛ در غذاي آلوده، عامل بيماري زا رشد كرده و توليد سم مي كند، يعني فرد با خوردن سم دچار علائم مي شود .
نوع ديگري از اين بيماري در شيرخواران زير يك سال بروز مي كند كه علت آن تغذيه شيرخوار با عسل طبيعي است .
عامل بيماري زا در اين شيرخواران از طريق عسل، وارد بدن شده و درون دستگاه گوارش شروع به توليد سم مي كند؛ شيرخواراني كه شير مادر مي خورند بيشتر از ديگر شيرخواران در معرض اين عفونت هستند .
نوع ديگري از بيماري در معتادان تزريقي ايجاد مي شود؛ اين افراد به تزريق مواد مخدر از طريق سوزن آلوده اقدام مي كنند كه در محل تزريق و به واسطه تجمع چرك، عامل بيماري زا رشد كرده و سم توليد مي كند . علائم معمولاً طي 12 تا 36 ساعت از مصرف بروز مي كند؛ هرچند گاهي ديده شده كه بيماران سابقه مصرف را يك هفته قبل عنوان مي كنند .
بيمار معمولاً فردي است كه پس از خوردن غذاي كنسروي يا مسموم دچار تهوع، استفراغ، نفخ و درد شكم مي شود؛ علائم بيمار شباهت فراواني با مسموميت هاي غذايي معمول دارد؛ اما تفاوت در اينجاست كه اسهال بروز نكرده و معمولاً فرد دچار يبوست مي شود .
به تدريج علائم عصبي مانند اختلال در بلع، صداي تودماغي و ضعف در اندام ها بروز مي كند؛ گاهي بروز علائم عصبي با تأخير همراه بوده و بيمار باور مي كند كه از بيماري اوليه نجات يافته و اين علائم متعلق به بيماري ديگري است !
اگر تشخيص بيماري به درستي انجام نشود، گاهي بيمار به سمت ضعف در عضلات تنفسي پيش رفته و دچار سختي در تنفس مي شود؛ اگر درمان هاي حمايتي و كمك به تنفس فرد انجام نشود، بيمار در معرض مرگ قرار مي گيرد .
بيماران بايد براي يك تا 10 روز بسته به شدت بيماري بستري شده و تحت مراقبت باشند؛ در اين بين بيماراني هستند كه ممكن است حالت خستگي در آنها براي يك تا 2 سال ادامه يابد !
رعايت برخي موارد باعث مي شود كه كمتر به اين نوع از مسموميت غذايي دچار شويم؛ فراموش نكنيد كه با بروز علائم مسموميت غذايي در افراد با سابقه مصرف كنسرو يا غذاي مانده، آنها را حتماً به بيمارستان برسانيد .
هميشه غذاهاي كنسروي را بايد در دماي 100 درجه براي 10 دقيقه جوشاند؛ اگر در مناطق مرتفع هستيد كه آب در دماي كمتري به نقطه جوش مي رسد بايد كنسرو را در آب جوش براي 30 دقيقه قرار داد . هرگز غذا را در هواي اتاق رها نكنيد؛ عامل بيماري در هوا و خاك وجود دارد و به راحتي روي غذا نشسته و رشد مي كند؛ مادران فراموش نكنند كه به شيرخوار خود تا سنين 1.5 تا يك سالگي هرگز عسل ندهند .
 


خشم تان را به انگيزه تبديل كنيد

يك لحظه عصبانيت مي تواند عواقب جبران ناپذيري براي ما به همراه داشته باشد. جواني دوره اي است كه با احساسات و عواطف خاص خود همراه است.
برخي از جوانان با توجه به غروري كه مختص اين دوره از زندگي است و حتي بي حوصلگي از مشغله هاي مختلف آستانه تحمل پاييني دارند. اين مسئله به هيچ وجه نبايد دليلي در خشمگين شدن نابجا باشد. گاهي تشخيص اين كه يكي از اين موارد عصباني شدن، كي پايان مي پذيرد و ديگري آغاز مي شود، بسيار دشوار است.
به عقيده روانشناسان در اين مسئله، نقش احساس چندان ثابت نيست بلكه اين رنج پيوندي نزديك با حالات روحي ما دارد. اين نكته كه رنج فيزيكي ناشي از ناراحتي بر سر مسئله اي، خشم را به دنبال دارد، از گذشته شناخته شده است.
اما ابراز عصبانيت نابجا، اغلب از ناراحتي هاي روزمره ناشي مي شود تا رنج جسمي. در نتيجه ابراز خشم، گاهي جوان احساس خوبي پيدا مي كند. به بياني ديگر نوعي تخليه رواني در او صورت مي پذيرد اما اين فقط براي يك لحظه است.
خشم و چگونگي ابراز آن مي تواند برانگيزاننده باشد و ديگران را به سوي انجام عملي معين سوق دهد. چه عمل مثبت و چه منفي در هر دو حالت، اين قدرت انگيزش وجود دارد. آنچه كه مهم است تشخيص ميان آن دو است.
خشم با آن كه در زندگي معمولي ما ممكن است چيز چندان مهمي به حساب نيايد، اما از حساسيت و ظرافت خاصي برخوردار است و قدرت بالقوه اي در زمينه تاثيرات فيزيولوژيكي بر انسان دارد و شما ممكن است اين حس را در سينه، سر و يا در تمامي اعضاي بدن خود تجربه كنيد.
عامل شكست هاي
پي درپي جوانان
درعين حال اين احساس مي تواند بسيار موذيانه عمل كند. خشم ممكن است توصيه اي ناگهاني به شما بكند مثلا براي انجام كاري يا اقدامي عصبانيت ممكن است انگيزه اي براي عملي ايجاد كند، عملي كه براي جبران عوارض ناشي از آن، بايد وقت زيادي را صرف كنيم. از طرفي، عصبانيت سيكل معيوبي از خشم و به دنبال آن شكست هاي پي درپي براي جوانان را در پي دارد.
وقتي كه شما احساس خشم و عصبانيت مي كنيد اين احساس به شما مجال مي دهد تا پروسه درد و رنجتان را به همراه ديگران سپري كنيد و به نوعي، ديگران را در احساس خودتان شريك كنيد.
بعضي وقت ها اين احساس اثري ديگر بر شما دارد. رئيس ، شما را از كار اخراج كرده و يا رفتارهاي بدي با شما داشته، شما نيز به هركسي كه نزديكتان مي شود، حمله ور مي شويد و اين گونه، فشار دروني خود را بر ديگران بار مي كنيد.
از طرفي خشم شايد بتواند نوعي ترحم به خود را نيز ايجاد نمايد چرا كه فرد قادر نيست از باتلاق خودآزاري و جريحه دارشدن احساس خارج شود. براساس طبقه بندي كلاسيك خشم يكي از روش هاي انتقال درد و رنج به ديگران است.
گاه روشي است براي اين كه ديگران را متحمل و جبران كننده كمبودها و كسري هاي احساسي و عاطفي خودتان سازيد. اما روش هايي چند براي كنترل و پيشگيري از بروز خشم و عصبانيت در زندگي، وجود دارد كه برخي از آنها عبارتند از:
-شناخت و پذيرش اين نكته كه خشم نوعي احساس هيجاني است كه بيان و ابراز آن، به صورت يك راز درآمده است. مردم بايد توان شناخت و درك آن را در خود بالا ببرند. آنها اغلب، اين احساس را گونه اي فشار و ناراحتي جسمي تلقي مي كنند و با همه اينها ، نمي دانند چه نشان و برچسبي بر آن بگذارند.
- براي حالت هاي دروني خود يك فرهنگ واژگان بسازيم. احساسات مثل آبي روان هستند يا بايد آنها را در يك جا جمع و تسخيرشان كني و يا رهايشان بگذاري و اصلا فراموش كني كه وجود دارند به همين سادگي.
- از طرفي مي توان خشم را يك نوع نشانه و علامت تلقي كرد. چرا كه گاهي بروز آن اجتناب ناپذير است و نمي شود جلوي آن را گرفت. مي توانيد آن را، نشانه اي براي تهديدي جدي به حساب آوريد. تهديدي كه نياز به توجهي جدي تر، از سوي شما دارد.
به توصيه هايي كه عصبانيت و خشم به شما مي كند، آگاهي داشته باشيد. پيشنهادهاي مثبت، ناشي از عشق، انگيزه، جست و جوي بهتر شدن، رشد، تكامل و ارتقا است و پيشنهادهاي منفي، از احساس عدم كفايت و نالايقي در وجود شما، برانگيخته شده اند.
سرپرستتان به شما توهيني مي كند و يا شما را آزرده مي سازد. در پي اين اتفاق، شما در خود احساس نقصان و حقارت مي كنيد و حس عصبانيت كه به دنبال آن مي آيد، شما را به اين سمت سوق مي دهد كه ديگران را مسبب اين واقعه بدانيد.
براي شناخت انگيزه، لازم است با دقت به عمق احساستان بنگريد. در گفت وگوهاي دروني كه به طور معمول با خود داريد، تعادل و واقع نگري بيشتري ايجاد كنيد.
روحيه پذيرش اشتباهات را داشته باشيد
اگر ديديد كه خشمتان ناشي از احساس بي كفايتي است مثلا شايد آرزويي داشته ايد كه به آن دست نيافته ايد و يا باور غلطي در مورد كارهايي كه انجام داده ايد، داريد كار خود را روي پذيرش اشتباه و خطا متمركز كنيد.
خيلي هم روي اشتباهات گذشته تمركز نداشته باشيد. بيرون كشيدن اشتباهات به طور مداوم نشان از حساسيت بيش از اندازه شما دارد سعي كنيد نيمه پرليوان را ببينيد و روحيه پذيرش داشته باشيد.
اغلب موارد عصبانيت، ناشي از باورهاي غيرواقعي است كه در مورد شرايط خود داريم. مثلا باور اين كه زندگي بايد زيبا، منصفانه و بي نقص باشد و شما مستحق داشتن زندگي كاملا منصفانه اي هستيد، ناشي از اين باور غلط است كه شما فردي خاص و ويژه ايد.
اصرار بر اين كه زندگي بايد كاملا منصفانه باشد، غيرعقلاني است و باعث مي شود تا شما مجموعه اي از بي عدالتي هايي را كه در حقتان شده است، در ذهن خود جمع كنيد. حتي اگر سهمي كه از آن بي عدالتي ها به شما رسيده، چندان هم قابل توجه نباشد.
خود اين تصور، مي تواند موجب خشم و افسردگي شود. اين خشم، تنها از درون شما ناشي مي شود چرا كه بر اين اعتقاد هستيد كه هيچ كاري در برابر بي عدالتي ها، نمي توان انجام داد.
ترحم به خود نيز بيان ديگري از اين حس درماندگي است. به شكايت و گله هاي خود دقت كنيد. به شكايات پنهان و آشكار خود گوش كنيد. شكايات آشكار شما به ديگران برمي گردد و اين در واقع نوعي استراتژي زيركانه است. سعي كنيد در مورد اين كه چه وقت هايي اين شكايات به مغزتان هجوم مي آورند، آگاهي يابيد.
اما شكايات نهان، به خودتان بازمي گردد و اين باعث انفعال و سكون شما خواهد شد. پس از درك و تشخيص اين فرآيند، ابتدا شما مي توانيد بپذيريد كه زندگي گاهي اوقات عالي و بر وفق مراد نيست و پس از آن، خواهيد توانست اهداف و مقاصد مثبت را دنبال كنيد.
شما مي توانيد با بي عدالتي كه در اطراف خود مي بينيد به طور سازنده مقابله كنيد و در پي اصلاح برخي از آنها باشيد. عصبانيت و خشم خود را به انگيزه اي براي حل مشكل پيش آمده تبديل كنيد تا بتوانيد در برابر معضلات واقعي زندگي، با تمام وجود دست به كار شويد.
 


غذاهايي كه آلزايمر را دور مي كند

افرادي كه مواد غذايي معيني را براي سلامتي مغز مصرف مي كنند، حدود 40درصد كمتر از سايرين در معرض خطر ابتلا به آلزايمر هستند.
تحقيقات نشان مي دهد كه دنبال كردن يك رژيم غذايي مناسب مي تواند در پيشگيري از آلزايمر موثر باشد. رژيم غذايي شامل روغن زيتون، انواع مغزها به خصوص گردو و فندق، همچنين مصرف دو وعده ماهي در هفته به همراه قرار دادن بعضي از ميوه هاي خاص و سبزيجات در رژيم غذايي روزانه مي تواند تاثير فوق العاده اي در پيشگيري از ابتلا به بيماري آلزايمر يا كاهش سرعت پيشرفت آن داشته باشد.
روزي يك سيب بخوريد
عامل اصلي ايجاد آلزايمر، راديكال هاي آزاد اكسيدكننده هستند كه با افزايش سن بيشتر توليد مي شوند. در سيب ماده آنتي اكسيداني به نام «كورستين» وجود دارد كه بيشترين مقدار آن در پوستش نهفته است. سيب قرمز در مقايسه با سيب زرد و سبز آنتي اكسيدان بيشتري دارد.
گردو و مغزهاي مقوي
گردو را به نام «غذاي مغز» نيز مي شناسند و اين فقط به خاطر شباهت آن به مغز نيست، بلكه به خاطر وجود امگا3 فراوان آن است. آنتي اكسيدان گردو در بين آجيل ها از همه بيشتر است. پس مصرف گردو نيز مي تواند از آلزايمر پيشگيري كند. البته ساير مغزهاي موجود در خشكبار هم كه داراي امگا3 هستند براي پيشگيري از بيماري آلزايمر مفيد هستند، مانند بادام، در پوست بادام ويتامين E وجود دارد. اين ويتامين، يكي از انواع آنتي اكسيدان ها است.
سالاد همراه با روغن زيتون فراموش نشود
روغن زيتون از بروز فراموشي و آلزايمر در افراد مسن جلوگيري مي كند، ولي مكانيسم عمل آن ناشناخته است. به نظر مي رسد اسيدهاي چرب غيراشباع موجود در روغن زيتون مي تواند باعث حفظ ساختار غشاي سلول هاي مغزي شوند.
البته فايده زيتون تنها براي پيشگيري نيست، تحقيقات نشان داده كساني كه در سالاد از روغن زيتون استفاده كردند، 30 تا 40درصد در نشانه ها و علائم بيماري آلزايمر آنها بهبودي مشاهده شد.
سبزيجات سبز
مصرف كم سبزيجات سبز رنگ موجب افت اسيد فوليك خون و بروز لخته هاي خوني در مويرگ هاي مغز و آسيب به بافت مغز مي شود كه فراموشي را در پي دارد.
لسيتين مغز را تامين كنيد
سازمان بهداشت جهاني (WHO) سويا را «سلطان لسيتين» معرفي كرده است. زيرا كيفيت لسيتين گرفته شده از سويا از ساير تركيبات بهتر و بالاتر مي باشد.
مغز براي انجام فعاليت هاي طبيعي خود به استيل كولين نياز دارد كه منشا آن از لسيتين مي باشد. ولي بايد توجه داشت كه اگر در دوران جواني ذخيره كافي از لسيتين براي خود فراهم كرده باشيم، بسيار كمتر از ديگران دچار معضل كاهش حافظه خواهيم شد. پس بيائيد از همين حالا به فكر ذخيره سازي و فراهم كردن توشه مغز براي زمان پيري باشيم.
چه چيزهايي را نخوريم؟
البته اين رژيم غذايي براي پيشگيري از بيماري آلزايمر تنها شامل مواد غذايي كه بايد خورده شوند نمي شود بلكه بايد از خوردن غذاهاي چرب پرهيز كرد. پژوهشگران تصريح كردند كه استفاده نكردن از بعضي مواد غذايي مانند اسيدهاي چرب اشباع شده درگوشت قرمز و كره مي تواند به طور جدي و موثر براي مقابله با آلزايمر مفيد باشد.
 


غذاهاي ضد افسردگي

ويتامين ها و املاح بر روي خلق و خوي افراد تاثير بسزايي دارند.
يكي از عناصري كه براي آن خاصيت ضد افسردگي ذكر شده است عنصر روي است.
غذايي كه موجب افسردگي شود وجود ندارد و تا به حال در هيچ منبعي، اين نوع غذا ذكر نشده است ولي غذاهايي هستند كه مي توانند در رفع افسردگي كمك كنند، البته اين مواد نمي توانند جايگزين دارو شوند و فرد افسرده حتما بايد به پزشك مراجعه كرده و تحت درمان قرارگيرد.
قندهاي ساده و تركيباتي كه محتواي قندي بالايي دارند، هنگام مصرف ابتدا قند خون را افزايش داده و سپس موجب كاهش قند خون مي شوند. در ابتدا احساس شادي كاذبي فرد را برمي گيرد و پس از آن حالت بي قراري و ناآرامي سراغ فرد مي آيد. نوشابه ها نيز مي توانند آثار نامطلوبي روي خلق و خوي فرد بگذارند.
يك بررسي كه روي دانشجويان دختر دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز انجام شد، نشان داد افرادي كه دچار افسردگي هستند معادل نيمي از سطح سرمي و دريافت غذايي روي افراد سالم را دارند و اين اثبات مي كند كه روي مي تواند در پيشگيري از افسردگي نقش داشته باشد.
ويتامين C نيز مي تواند آثار ضد افسردگي داشته باشد. افرادي كه دريافت ناكافي و ناچيز از ويتامين C دارند، افرادي كه در معرض آلودگي محيط زيست هستند، سيگاري ها و يا كساني كه با افراد سيگاري ارتباط دارند، سطح ويتامين C در خونشان پايين است و احتمال ابتلا به افسردگي در آنها بيشتر است.
ويتامين C در مركبات و گوجه فرنگي وجود دارد. البته غني ترين ماده از نظر ويتامين C انواع فلفل، جعفري و كلم بروكلي است. بايد به اين نكته نيز و توجه داشت كه آبليمو نمي تواند منبع خوبي از ويتامين C باشد و بايد حتما از ليموي تازه استفاده شود.
عنصر آهن نيز مي تواند در افسردگي دخيل باشد. خانم هاي كم خون يا بانوايي كه دچار فقرآهن هستند علائم شبه افسردگي،خمودي و خستگي دارند. لازم است اين افراد علاوه بر مكمل هاي آهن از غذاهاي غني از آهن چون گوشت، حبوبات و برخي سبزي ها استفاده كنند. اسفناج نوعي سبزي است كه آهن بالايي دارد ولي جذب آن كم است. براي افزايش جذب آهن اسفناج بايد از مواد افزاينده جذب آهن مانند ويتامين C استفاده كرد. ماست و اسفناج مي تواند در جذب آهن تاثيري زيادي داشته باشد. همچنين خانم ها در سنين باروري بايد روزانه از گوشت قرمز استفاده كنند.
ويتامين B6 يا پيريدوكسين در كاهش افسردگي به ويژه در زناني كه از قرص ضد بارداري استفاده كرده اند يا افسردگي دوران بارداري دارند بسيار موثر است. منابع ويتامين B6 نيز گوشت و جگر است.
در كنار اين غذاها استفاده از غذاهاي كربوهيدرات نشاسته اي و كاكائوي تلخ يا تيره اثر ضد افسردگي زيادي دارد كه دليل تمايل خانم ها به مصرف كاكائو نيز اثر خوشايند آن پس از مصرف است.
غني ترين منبع روي صدف است كه در تغذيه ما جايي ندارد و پس از آن گوشت ها و مغزها و آجيل مي توانند منابع مناسبي باشند.
 


دندانهايي كه ترتيب ندارند

عوارضي چون مكيدن انگشت، خوردن پستانك و زبان زدن به دندان ها در عرض 4 تا 6 ساعت، ساختار دندان هاي كودك مشكل ايجاد مي كند .
ايجاد هر نوع عادت يا فشار نامتعادل طولاني مدت از قبيل مكيدن انگشت، خوردن پستانك و يا زبان زدن به دندان ها در عرض 4 تا 6 ساعت در طول روز مي تواند دندان ها را نامرتب و نامنظم كرده و در ساختار دندان ها مشكل ايجاد كند .
نسبت به شرايط سني كودك اگر در سن 4 الي 5 سالگي عادت رو به ترك باشد مشكلي پيش نخواهد آمد و اين مشكل خود به خود رفع خواهد شد .
اگر كودك در سن 5 سالگي شروع به مكيدن انگشت كرد با بررسي از نظر روحي و همچنين پذيرش از سوي خود كودك كه اگر مكيدن ادامه يابد بايد درمان صورت بپذيرد .
راه هاي درمان اين نوع عارضه مي تواند به صورت درمان جايزه - ياد آوري باشد . اگر اين روش درماني كودك در طول هفته دفعات مكيدن را كم كرد و براي تشويق او جايزه دهد و اين اولين اقدام را به كودك يادآوري كنيد.يادآوري كردن ، اقداماتي از قبيل چسب زدن به دور دست كودك، بايد در مرحله اول خود كودك اين موضوع را پذيرفته باشد كه بتواند همكاري كند .
بايد كودك 5 ساله اين موضع را قبول كند كه به نفع اش است و به او يادآوري و تشويق شود و جايزه بدهيد .
اگر درمان جايزه و يادآوري تاثير گذار نبود درمان دستگاه را انجام مي دهيم و در داخل دهان كودك دستگاه مي گذاريم و بايد اين درمان را خود كودك بپذيرد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14