(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 18  آبان  1391 - شماره 20352

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس مجلس در افتتاحيه مجلس كارگري:
محور فراخواني مسئولان به مجلس بايد مسائل اقتصادي باشد
نامه 220 نماينده مجلس به رهبر انقلاب
هرگونه اقدام تنش زا را خيانت مي دانيم
در مكتب امام
وسوسه هاي فكري و عملي (1)
طرح 42 نماينده مجلس براي تحقيق و تفحص از بانك مركزي
اجلاس بين المللي پيرغلامان حسيني در اردبيل برگزار شد
رئيس مجمع تشخيص :
عملكرد شوراها براي كشور كارگشا بوده است
مخبر دزفولي خبرداد
آخرين مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره راهبرد كلان خانواده
مجمع نمايندگان تهران تصويب كرد
تدوين سند جامع ارتقاي امنيت و مبارزه با اعتياد در پايتخت
تقدير وزير خارجه لبنان از نقش سازنده ايران در تقويت امنيت منطقه
مشاور نيروهاي مسلح مصر :
اعزام ناوگروه جنگي ايران به سودان قدرت نمايي تهران در برابر تل آويو است
مدير بين الملل مركز الاهرام:
ايران قدرت منطقه در برابرنفوذ آمريكاست


رئيس مجلس در افتتاحيه مجلس كارگري:

محور فراخواني مسئولان به مجلس بايد مسائل اقتصادي باشد

رئيس مجلس شوراي اسلامي مهمترين وظيفه مسئولان در شرايط كنوني را آرام كردن فضاي كار در كشور دانست و گفت: محور فراخواني مسئولان به مجلس براي پاسخگويي بايد مسائل اقتصادي و آباداني كشور باشد.
علي لاريجاني در افتتاحيه چهارمين دوره مجلس كارگري افزود: اينكه رهبر معظم انقلاب امسال را سال توليد ملي و حمايت از سرمايه و كار ايراني ناميدند پاسخي به ماجراجويي هاي دشمن بود و دستگاه ها بايد به درستي اين موضوع را پيگيري كنند.
وي تصريح كرد: اين اشكال بزرگي است كه در اين شرايط برخي كارگاه ها تعطيل شده اند كه البته خيلي هم به تحريم ها مرتبط نيست و ساز و كار ما بايد زمينه ساز توليد و فعاليت كارخانجات باشد.
رئيس مجلس با اشاره به طرح هاي حمايتي نهاد قانونگذاري براي كمك به بخش توليد كشور و تسهيل سرمايه گذاري و ساماندهي وضع توليد، گفت كه گام بعدي مجلس اين است كه زمينه توليد و سرمايه گذاري را افزايش دهد.
لاريجاني افزود: اينجا ميداني است كه فضاي توليد بايد محور اصلي باشد و مجلس تلاش مي كند حل مشكل محيط هاي كاري و رونق يافتن توليد، بحث اصلي و بحث هاي حاشيه اي فرعي شوند.
وي ادامه داد: تورم موجود ناشي از نقدينگي است كه اگر شرايط توليد و سرمايه گذاري فراهم شود تورم كاهش يافته و اشتغال به وجود مي آيد و همه مجموعه ها بايد در اين مسير حركت كنند.
لاريجاني گفت: مهمترين وظيفه مسئولان در شرايط فعلي اين است كه فضاي كار در كشور را آرام كنند و شرايط سياسي هم بايد كمك كننده به اين امر باشد و اگر در مجلس مسئولان براي سؤال و پاسخگويي فرا خوانده مي شوند محور بايد مسائل اقتصادي و آباداني كشور باشد.
 


نامه 220 نماينده مجلس به رهبر انقلاب

 هرگونه اقدام تنش زا را خيانت مي دانيم

220 نماينده مجلس در نامه اي به محضر رهبرمعظم انقلاب با اشاره به اينكه به تبعيت از رهبري هر اقدام تنش زا را خيانت تلقي مي كنند تاكيد كردند: حل مشكلات اقتصادي مردم مهمترين اولويت نظام در شرايط كنوني است.
در بخشي از اين نامه آمده است: رهنمودهاي گرانقدر حضرت عالي در سخنراني هاي انجام شده در استان خراسان شمالي و اوامر دلسوزانه و تذكرات قاطعانه جنابعالي در جمع دانشجويان و دانش آموزان مبني بر ضرورت وحدت عمل مسئولان و دامن نزدن به اختلافات و عدم استفاده از احساسات مردم در ايجاد اختلافات تا روز انتخابات و اولويت دادن به حل مشكلات اقتصادي مردم همچون گذشته حاكي از زمان شناسي و تدبير ولي امر مسلمين و رهبري جامع الشرايط است كه خدا را بر آن شاكريم.
در ادامه اين نامه آمده است: ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن تبعيت كامل از اوامر و راهنمايي هاي حضرت عالي كه فصل الخطاب و پاياني بر منازعات و اختلافات مسئولين كشور است معتقديم در شرايط كنوني كشور از يك سو با تشديد فشارهاي دشمنان اين نظام روبرو هستيم و از سوي ديگر در آستانه انتخابات سال 92 و ورود اختلاف سلايق و نظرات افراد و تشكل هاي سياسي قرار داريم، همدلي و وحدت عمل و كشيده نشدن اختلافات به سطح عموم جامعه از طريق تريبون هاي عمومي از سوي مسئولين امري حياتي در جهت خنثي كردن تدابير دشمنان در جنگ اقتصادي و پيشگيري از وقوع فتنه اي ديگر در آينده خواهد بود و اينجانبان به نمايندگي از قاطبه ملت شريف و با پيروي از اوامر رهبري با خودداري از هرگونه اقدام تنش زا، دامن زدن به اختلافات با استفاده از احساسات مردم را خيانتي بزرگ تلقي مي كنيم.
نمايندگان ملت از ديگر مسئولان كشور خواستند با ايجاد آرامش و همدلي در جامعه و پيگيري مسائل از راه هايي كه تنش به دنبال نداشته باشد، زمينه حل مشكلات اقتصادي مردم كه مهمترين اولويت نظام اسلامي در شرايط فعلي است را فراهم كنند تا با برگزاري انتخابات رياست جمهوري در دوره يازدهم به صورت پرشكوه، يكبار ديگر زمينه سرافرازي ملت ايران و ياس و نااميدي دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامي به وجود آيد.
گزارش تفريغ بودجه 89 قرائت شد
محمدحسين فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس در ابتداي جلسه علني ديروز دستور كار مجلس را قرائت كرد و بر همين اساس كاتب سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه دستور اول يعني گزارش كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد تفريغ بودجه سال 1389 را قرائت كرد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در جريان قرائت گزارش تفريغ بودجه سال 1389 كل كشور توسط غلامرضا كاتب سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه خانه ملت، در پاسخ به نماينده گرمسار كه خواستار درخواست هيئت رئيسه به دولت براي ارائه به موقع لايحه بودجه سال 92 شد، گفت: هيئت رئيسه نامه اي به دولت ارسال كرده و خواستار ارائه به موقع لايحه بودجه سال 1392 كل كشور شده است.
وي افزود: كميسيون برنامه و بودجه به رياست آقاي مصباحي مقدم پيگيري هايي را انجام داده تا بودجه 92 به موقع تقديم مجلس شود.
شوراي پول و اعتبار
به مجلس پاسخگو نيست
بررسي دو فوريت طرح اصلاح تبصره ماده 89 برنامه پنجساله پنجم در ادامه جلسه علني ديروز در دستور كار نمايندگان قرار گرفت.
ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان كه به عنوان طراح طرح دو فوريتي اصلاح تبصره ماده 89 برنامه پنج ساله توسعه در جلسه علني ديروز سخن مي گفت اظهار داشت: بي ترديد نظام مردمسالاري ديني مبتني بر اصل پاسخگويي تعريف مي شود منتها در نظام اقتصاد پولي، بانكي و اعتباري كشور كسي پاسخگوي افكار عمومي مطبوعات و رسانه ها نيست.
وي با بيان اينكه عليرغم دعوت از مسئولان شوراي پول و اعتبار به مجلس رئيس اين شورا در جلسات شركت نكرده است، افزود: اگر رئيس شوراي پول و اعتبار به جاي رئيس بانك مركزي، وزير اقتصاد باشد ما مي توانيم از اهرم هاي نظارتي خود از قبيل سأال و استيضاح استفاده كنيم تا شأن نظارتي خود را بتوانيم حفظ كنيم.
نماينده مردم لاهيجان با بيان اين كه رئيس كل بانك مركزي مسئوليتي در قبال پاسخ به مجلس ندارد، تصريح كرد: رئيس كل بانك مركزي كه رئيس شوراي پول و اعتبار است، هيچ وجهه قانوني براي پاسخگويي به مجلس ندارد و مجلس نيز از اهرم نظارتي براي نظارت بر رئيس شوراي پول و اعتبار برخوردار نيست لذا ما در اين طرح تصريح كرده ايم كه به جاي رئيس كل بانك مركزي، وزير اقتصاد رياست شوراي پول و اعتبار را به عهده بگيرد تا ما بتوانيم درباره مسائل پولي و بانكي از وي سؤال كنيم.
نديمي با اشاره به سؤال نمايندگان مجلس از رئيس جمهور درباره مباحث ارزي گفت: اگر وزير اقتصاد، رئيس شوراي پول و اعتبار بود لزومي نداشت ما از رئيس جمهور سؤال كنيم چرا كه وزير اقتصاد مي توانست با حضور در مجلس به سؤالات نمايندگان پاسخ مي گفت چرا كه سؤال از رئيس جمهور ممكن است حواشي داشته باشد اما سؤال از وزير اقتصاد حواشي سؤال از رئيس جمهور را ندارد.
چرا مجلس نمي تواند
بر شوراي پول و اعتبار نظارت كند
در ادامه محمد قسيم عثماني نماينده مردم بوكان در موافقت با طرح اصلاح شده تبصره ماده 89 قانون برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: شوراي پول و اعتبار متشكل از وزير اقتصاد، رئيس بانك مركزي، معاون برنامه ريزي رئيس جمهور و نمايندگاني از مجلس و ديگر نهادها است اما با توجه به اهميتي كه اين شورا دارد مجلس نمي تواند به طور مستقيم بر آن نظارت كند.
وي با بيان اين كه بايد زمينه پاسخگويي رئيس شوراي پول و اعتبار فراهم شود، تصريح كرد: وقتي رئيس شوراي پول و اعتبار نمي تواند از رئيس بانك مركزي سؤال كند از رئيس جمهور سؤال مي كند كه تبعات و حواشي خاص خودش را دارد.
عثماني با بيان اين كه اگر وزير اقتصاد رياست شوراي پول و اعتبار را به عهده بگيرد مجلس مي تواند از ابزار سؤال و استيضاح براي نظارت استفاده كند، خاطرنشان كرد: شرايط پولي، بحث تورم و شرايط بانكي و اعتباري مالي كشور از مهمترين مسائلي هستند كه در شوراي پول و اعتبار مطرح مي شود اما مجلس نمي تواند از رياست آن شورا سؤال كند.
اصلاح ماده 89 نيازمند طرح دوفوريتي نيست
مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود در مخالفت با طرح اصلاح تبصره ماده 89 برنامه 5 ساله توسعه در جلسه علني چهارشنبه مجلس گفت: آيين نامه داخلي مجلس شرايطي را براي طرح هاي دوفوريتي قيد كرده است كه از جمله آن اضطرار و شرايط خاص است و تغيير رئيس شوراي پول و اعتبار چنين شرايطي ندارد.
لاهوتي با بيان اين كه بانك مركزي بايد مستقل باشد تا بتواند درباره سياست هاي پولي تصميم گيري كند خاطرنشان كرد: نمايندگان طراح طرح تغيير رئيس شوراي پول و اعتبار مي توانند اين طرح را به صورت يك فوريت مطرح كنند تا زمان كافي براي بررسي كارشناسي آن در كميسيون مطرح باشد.
احمدرضا دستغيب نماينده مردم شيراز نيز در مخالفت با طرح دو فوريت اصلاح تبصره ماده 89 قانون برنامه پنج ساله توسعه خاطرنشان كرد: متاسفانه شاهد طرح هاي دوفوريتي پياپي در مجلس هستيم در حالي كه اكثر اين طرح ها دوفوريت ندارند؛ در هيچ دوره اي در آغاز مجلس آنقدرطرح دوفوريتي نداشتيم لذا نمايندگان بايد دقت كنند و شرايط دوفوريت را براي طرح ها در نظر بگيرند.
نمايندگان در ادامه طرح دوفوريتي اصلاح تبصره ماده 89 برنامه پنج ساله توسعه را بررسي و با 80 راي موافق، 76 راي مخالف و 19 راي ممتنع با دو فوريت آن مخالفت كردند.
حجت الاسلام ابوترابي فرد بنا به درخواست طراحان فوريت آن را به راي گذاشت كه نمايندگان با 92 راي موافق، 61 راي مخالف و 13 راي ممتنع از 233 نماينده حاضر مجلس مخالفت كردند.
طرح دو فوريت اصلاح تبصره ماده 89 برنامه پنجساله توسعه به منظور تغيير رئيس شوراي پول و اعتبار از رئيس بانك مركزي به وزير اقتصاد بود كه اين طرح به صورت عادي در مجلس بررسي خواهد شد.
بهارستان نشينان در ادامه كليات طرح اصلاح ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه درباره لغو اختيارات تفويض شده هيئت امناي صندوق توسعه ملي به هيئت عامل اين صندوق را مورد بحث و بررسي قرار داده و با 150 راي موافق 29 راي مخالف و 6 راي ممتنع از 223 نماينده حاضر در جلسه به تصويب رساندند.
بر اين اساس جلسات هيئت امناي صندوق توسعه ملي حداقل هر سه ماه يكبار برگزار مي شود و وظايف اين هيئت كه پيش از اين به هيئت عامل تفويض شده بود را به هيئت امنا باز مي گردانند.
مجلس از پاسخ هاي
وزير نفت قانع شد
در ادامه جلسه علني ديروز به سوال نادر قاضي پور از وزير نفت رسيدگي شد، اين سوال قبلا در كميسيون انرژي مجلس بررسي شده بود اما به دليل عدم اقناع نماينده سوال كننده از پاسخ هاي وزير رسيدگي به اين سوال به صحن علني مجلس موكول شده بود.
قاضي پور در اين سوال از وزير نفت پرسيده بود: علت ورود لوله هاي گاز ترش علي رغم توليد داخلي چيست؟
رستم قاسمي وزير نفت در اين جلسه در توضيحاتي به پرسش مطرح شده، اظهار داشت: از زماني كه بنده مسئوليت خدمت گذاري در وزارت نفت را برعهده گرفتم، يك متر لوله توسط شركت هاي وابسته به وزارت نفت از خارج از كشور وارد نشده است.
وي افزود: قبلا وزارت نفت كار را خودش انجام مي داد و كالا را خودش وارد مي كرد اما هم اكنون چند سالي است كه كار به مجريان طرح، پيمانكاران و سازندگان واگذار شده است. اما بيش از 80 درصد نيازمنديهاي كالاي صنعت نفت از داخل كشور تامين مي شود.
وزير نفت ادامه داد: موضوعي كه آقاي قاضي پور درباره لوله هاي گاز ترش گفته، اين لوله ها از داخل تامين مي شود اما با توجه به اينكه ورق صنعت گاز ترش در داخل كشور نداريم بايد از خارج وارد كنيم، به همين دليل پيمانكاران پيش از مسئوليت بنده در وزارت نفت، توافقاتي را با خارج از كشور در زمينه واردات ورق صنعت گاز ترش انجام دادند تا 1000 كيلومتر از اين ورق ها وارد كشور شود كه بخشي از آن تاكنون وارد شده و مابقي طبق برنامه زمان بندي انجام شده، سال آينده وارد مي شود.
در جريان اين پرسش و پاسخ قاضي پور به قاسمي گفت: مجلس دادگاه سياسي است، شما متهم هستيد و من دادستانم و هيئت رئيسه نقش هيئت منصفه را برعهده دارد كه قاسمي در پاسخ گفت: تصور نمي كنم مجلس دادگاه باشد.
در ادامه وكلاي ملت با 140 راي موافق، 44 راي مخالف و 12 راي ممتنع از 215 نماينده حاضر در جلسه از پاسخ هاي قاسمي قانع شدند.
 


در مكتب امام

گردانندگان نظام هرگز از اصول عدول نكرده اند
مي دانيد كه دولت و مجلس و گردانندگان بالاي نظام هرگز اصول و داربستها را نشكسته اند و از آن عدول نكرده اند. براي من روشن است كه در نهاد هر دو جريان اعتقاد و عشق به خدا و خدمت به خلق نهفته است. با تبادل افكار و انديشه هاي سازنده مسير رقابتها را از آلودگي و انحراف و افراط و تفريط بايد پاك نمود. من باز سفارش مي كنم كشور ما در مرحله بازسازي و سازندگي به تفكر و به وحدت و برادري نياز دارد. خداوند به همه كساني كه دلشان براي احياي اسلام ناب محمدي- صلي الله عليه و آله و سلم- و نابودي اسلام آمريكايي مي تپد، توفيق عنايت فرمايد و شما و همه را در كنف عنايت و حمايت خويش محافظت فرمايد و ان شاءالله از انصار اسلام و محرومين باشيد.
منشور برادري
10/8/1367
 


وسوسه هاي فكري و عملي (1)

معناي درخواست از خدا اين نيست كه انسان هيچ تلاشي نكرده و از وسايلي كه خدا در اختيار گذاشته استفاده ننموده و فقط بگويد خدايا كار را انجام بده! اگر انسان از خدا بخواهد كه از آغاز سن تكليف وسيله انجام كارهاي خوب و وسيله اجتناب از كارهاي بد نيز براي او فراهم باشد؛ و خدا نيز دعاي او را قبول فرمايد، با استجابت اين دعا ديگر نياز نيست انسان هيچ تلاشي انجام دهد و خدا همه كارها و واجبات را انجام داده و از گناهان نيز انسان را باز مي دارد. اين خلاف حكمت آفرينش است. آفرينش براي آن بوده كه ما با تلاش و انتخاب و اختيار خود، مسيري را سپري كنيم. دعا كردن براي آن است كه توجه داشته باشيم، آنچه در اختيار ما قرار دارد، حقيقتا ملك خدا و در اختيار خدا و وسيله آزمايشي براي ماست. هنگامي كه از خدا مي خواهيم، ما را از شك در دين و وساوس شيطان دور بدار، به اين معنا نيست كه ديگر انسان مطمئن باشد كه با دعا ديگر به همه معارف آگاهي و يقين پيدا نموده و شيطان نيز ما را وسوسه نخواهد كرد. بلكه در حقيقت در هر لحظه از زندگي، بايد دعا كنيم و از خدا بخواهيم تا ما را از شك در دين و وسوسه هاي شيطان دور بدارد.
اگر انسان بخواهد در مقام عمل، گرفتار فريب شيطان و اعمال ناروا نشود، به تنهايي نمي شود به دعا اكتفا كرد. دعاي حقيقي آن است كه انسان تلاش كند تا در جايي كه احساس مي كند توان مقاومت در برابر شيطان را نداشته يا وسايل استقامت براي او فراهم نيست، بر خدا اعتماد داشته باشد كه خدا او را كمك خواهد كرد.
شيطان ،ابزار امتحان انسان
هدف از آفرينش انسان چيست؟ چگونه انسان بايد هميشه مراقب باشد تا پيرو شيطان نشده و شيطان او را فريب ندهد؟ شيطان يكي از وسايل آزمايش الهي است. خداي متعال براي آنكه انسان، هميشه بر سر دو راهي ها قرار بگيرد، ابزارهاي گوناگوني قرار داده است. بعضي از ابزارها دروني و بعضي بيروني است. ابزار بيروني شامل شياطين و ابليس و نيروهاي تحت امر آنهاست كه جهت مقابله با آنان، انسان مي تواند از كمك هاي فرشتگان و مأمورين رحمت الهي استفاده كند. خدا همانطور كه وسايلي فراهم كرده تا شياطين توانايي دعوت انسان به كارهاي زشت و ناروا را داشته باشند وسايلي را نيز در درون انسان و هم در خارج از وجود او قرار داده است. خداوند در آيه شريفه مي فرمايد «حبّب ليكم ال يمان»(1)؛ خدا ايمان مؤمنين را در دل و جان آنها وسيله اي براي تقويتشان قرار داده و ايمان را محبوب آنها نموده است. مومن در دل و جان خود علاقه ويژه اي به خدا و اولياء احساس مي كند. اين علاقه يك عامل دروني است كه خدا در مؤمنين ايجاد مي كند. در بيرون از وجود انسان نيز خدا به تعبيري كه در قرآن وجود دارد(2)؛ روح را وسيله تأييد انسان قرار مي دهد. روح غير از روح شخصي انسان است: «هو خلأ أعظم م ن الملائ كه »(3)؛ اين روح مي تواند يكي از ملائكه چون جبرئيل امين باشد چرا كه گاهي روح به او اطلاق مي شود؛ شايد نيز يك گروه از ملائكه باشند كه نام آنان «روح» است: «تنزّل الملائ كه و الرّوح ف يها ب ذن ربّ ه م م ن كلّ أمر»(4)؛ گاهي روح به جبرئيل گفته مي شود: «نزل ب ه الرّوح الأم ين»(5)؛ ولي يك روح ديگر نيز وجود دارد كه خدا آنرا وسيله تأييد همه مؤمنين قرار داده است. شايد اين روح همان باشد كه در روايات به نام «روح الايمان»(6)؛ ناميده شده است. از جهل ماست كه نمي توانيم حقيقت فرشتگان و مخلوقات ماوراء طبيعي را درك كنيم: «آمنّا ب ه كلأ م ن ع ند ربّ نا»(7)؛ هر چه خدا فرموده همان درست است. اما آنچه به اجمال فهميده مي شود آن است كه خداي متعال مؤمنين را با عواملي خارج از وجود شخصي خود كه در آيه به نام «روح» آمده، آنها را تأييد و كمك مي نمايد. در مقابل نيز عواملي وجود دارد تا كساني كه از نفس و هواي نفس تبعيت مي كنند، به وسيله آن تقويت شوند.
ياري خدا به اهل خير و شرّ
سنت كلي كه در قرآن بارها به آن اشاره شده اين است كه در عالم، خداي متعال قانوني را قرار داده است.مردم دو دسته هستند. بعضي ها دل به زرد و سرخ هاي دنيا سپردند و عاشق دنيا شدند. ما اينان را ياري نموده وسايل رسيدن به خواسته هاي آنان را تا حدودي كه مصلحت باشد، فراهم مي كنيم. عده ديگر هستند كه پيرو حقايق ثابت و پايدار ابدي هستند. ما از آنان سپاس گذاري مي كنيم: «أولئ ك كان سعيهم مشكوراً.»(8)؛ سپس يك قاعده كلي مي فرمايد: «كلاًّ نم دّ هؤلاء و هؤلاء م ن عطاء ربّ ك و ما كان عطاء ربّ ك محظوراً»(9)؛ ما همه انسانها را در اين عالم كمك مي كنيم. اول راه را در برابر آنها مي گذاريم: « نّا هديناه السّب يل مّا شاك راً و مّا كفوراً»(10)؛ سپس انسان هر راهي را كه انتخاب كند، خدا در پيمودن آن راه او را كمك خواهد كرد. آنكه راه درست را مي رود خدا او را ياري مي كند تا در آن راه سريع تر و بهتر حركت كند. انساني هم كه راه نادرست را برود، خداوند وسايل او را نيز فراهم مي كند تا بتواند گناه كند. اين عالم براي همين خلق شده است، اما لطف و ياري الهي شامل حال مؤمنين و انسان هاي پارسا، بسيار بيشتر از امداد و ياري است كه شامل كفار و گنهكاران مي شود. بر همين اساس در آخرت نيز پاداش مؤمنان ده برابر و گاهي بسيار بيشتر است :«من جاء ب الحسنه فله عشر أمثال ها»(11)؛ در دنيا نيز كساني كه در مسير خير قرار مي گيرند، خدا بسيار بيشتر به آنان كمك مي كند. با اين حال خداوند آنهايي كه راه بد را انتخاب مي كنند، رها نمي كند و وسايل كاري را كه انتخاب كردند در اختيار آنان مي گذارد.
انتخاب در ميان كشش خير و شر
فلسفه وجود شيطان غير از غرايز و عواملي كه در درون انسان وجود دارد، سوق دادن انسان به زشتي هاست. در مقابل ،گرايشهاي متعالي نيز وجود دارد كه انسان را به سمت خدا و ملكوت سوق مي دهد. در يك سو روح و فرشتگان قرار دارند تا انسان را در جهت راه خير ياري كنند؛ و از يك سو نيز شيطان و نيروهاي او قرار دارند تا انسان را در راه شر كمك نمايند. اين ستيز بين عوامل خير و شر، زمينه آزمايش انسان را فراهم مي كند. براي آزمايش بايد دو زمينه مختلف و دو كشش متقابل وجود داشته باشد: «كالّذ ي استهوته الشّياط ين ف ي الأرض حيران له أصحاأ يدعونه لي الهدي»(12)؛ از يك سو شياطين، انسان را به راههاي انحرافي دعوت مي كنند؛ از سوي ديگر نيز كساني هستند كه به سوي هدايت مي خوانند: « لي الهدي ائت نا». بايد انسان در مسير زندگي همه راهها و عوامل خير و شر را شناخته و مهيا باشد تا ناخواسته گرفتار فريب و نيرنگ شيطان نشود.
بيانات آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري : قم : 2/7/87 : رمضان 1429
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. حجرات / 7.
2. ر.ك: مجادله / 22؛ «و أيّدهم ب روح م نه».
3. الكافي، ج 1، ص 385، باب «مواليد الأئمه ع».
4. قدر / 4 5. شعراء / 193.
6. ر.ك: الكافي، ج 1، ص 271، باب فيه ذكر الأرواح التي في الأئمه .
7. آل عمران / 7 8. اسراء / 18-19.
9. اسراء / 20 10. انسان / 3.
11. انعام / 160 12. انعام / 71.
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


طرح 42 نماينده مجلس براي تحقيق و تفحص از بانك مركزي

42 نفر از نمايندگان مجلس با امضاي طرحي خواستار تحقيق و تفحص از بانك مركزي از سال 90 تاكنون در محورهاي ساماندهي بازار پول، مديريت بازار ارز، نرخ بهره و تسهيلات اعطايي شدند.
به گزارش مهر 42 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در واكنش به نوسانات اخير بازار ارز و طلا و همچنين عدم پاسخگويي بهمني رئيس كل بانك مركزي در اين خصوص خواستار تحقيق و تفحص از بانك مركزي شده اند.
يكي از طراحان تحقيق و تفحص از بانك مركزي از جلسه 42 طراح اين طرح با رئيس كل بانك مركزي و تمام معاونانش در مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
اين نماينده كه خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با مهر گفت: نوسانات اخير بازار ارز محورتحقيق و تفحص از بانك مركزي است، اين تحقيق و تفحص به اين علت مطرح مي شود كه براساس قانون نمايندگان مجلس نمي توانند رئيس كل بانك مركزي را استيضاح كنند و يا براي پاسخگويي به سوالات خود به صحن علني مجلس بكشانند.
اين نماينده با اشاره به تلاش هاي بانك مركزي براي لغو اين تحقيق و تفحص گفت: بانك مركزي معتقد است بحث هاي ارزي به گونه اي است كه نبايد برخي اطلاعات در اين خصوص در سطح جامعه پخش شود زيرا مشكلاتي براي كشور و مردم به وجود مي آورد لذا خواستار لغو اين تحقيق و تفحص و ارائه توضيحات به طراحان در جلسات محرمانه است.
وي با بيان اينكه جلسه 42 طراح تحقيق و تفحص از بانك مركزي با بهمني بيش از 3 ساعت به طول انجاميد، گفت: در اين جلسه همچنين تحقيق و تفحص از بانك تجارت به درخواست يونس اسدي نماينده مشكين شهر بررسي و مقرر شد كميته اي براي بررسي اين موضوع تشكيل شود.
 

اجلاس بين المللي پيرغلامان حسيني در اردبيل برگزار شد

 

اردبيل- خبرنگار كيهان:
دهمين اجلاس بين المللي پيرغلامان حسيني با حضور بيش از 700 نفر ميهمان داخلي و خارجي و گروه هاي عزاداري در اردبيل آغاز به كار كرد.
در مراسم افتتاحيه اين اجلاس كه در سالن فدك اردبيل برگزار شد، اكبر نيكزاد استاندار اردبيل در سخناني با اشاره به عظمت فرهنگ عاشورا گفت: رمز نجات و ترقي و تعالي بشريت فرهنگ عاشورا است و جهان تنها با تمسك به آن مي تواند از مصايب كنوني رهايي يابد.
وي افزود: فرهنگ عاشورا همين ولايتمداري، عشق به انسان ها و نپذيرفتن ظلم و ظالم است.
در اين مراسم برنامه هاي ديگري از جمله تعزيه و مداحي يكي از مداحان ميهمان از كشور لبنان اجرا شد و 10 مستندساز برگزيده كشور كه آثار فاخري در زمينه فرهنگ و آيين هاي محرم و عاشورا توليد كرده اند مورد تجليل قرار گرفتند.
اجلاس بين المللي پيرغلامان حسيني با برگزاري جلسات تخصصي در قالب دو كارگاه علمي با موضوع تبيين منويات رهبر معظم انقلاب درباره عزاداري ها و شيوه هاي برگزاري آيين هاي حسيني و آسيب شناسي عزاداري برگزار شد.
در اين اجلاس كه ميهماناني از كشورهاي مختلف از جمله تركيه، لبنان، افغانستان، جمهوري آذربايجان، تانزانيا، ساحل عاج، عراق و تاجيكستان حضور داشتند از 15 پيرغلام حسيني ايراني و 15 پيرغلام حسيني خارج از كشور تجليل شد.
آيين تشت گذاري اردبيل ثبت ملي مي شود
فرماندار اردبيل از ثبت ملي و معنوي مراسم تشت گذاري اردبيل همزمان با برگزاري دهمين اجلاس پيرغلامان حسيني در اردبيل خبر داد.
به گزارش خبرنگار كيهان از اردبيل مراسم تشت گذاري كه به نوعي اعلام آغاز عزاداري سالار شهيدان به شمار مي رود همه ساله از 27 ذيحجه تا اول ماه محرم در اردبيل برگزار مي شود. به دليل آثار معنوي خاص اين مراسم كه مختص اردبيل بوده و از اين منطقه به مرور در ساير شهرها و مناطق آذربايجان نيز مرسوم شده است، امسال همزمان با برگزاري دهمين اجلاس پيرغلامان حسيني نسبت به ثبت ملي و معنوي آن اقدام مي شود.
بنا به گفته يوسف اكبري فرماندار اردبيل براي ثبت اين مراسم معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور در اردبيل حضور مي يابند.
وي گفت: اين آئين معنوي و باشكوه در محل مصلاي اردبيل برگزار مي شود و همزمان با آن به صورت رسمي در فهرست آثار ملي و معنوي كشور به ثبت مي رسد.
همچنين قرار است همزمان با ثبت اين مراسم از تمبر ويژه تشت گذاري رونمايي شود.
 


رئيس مجمع تشخيص :

 عملكرد شوراها براي كشور كارگشا بوده است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت در ديدار جمعي از نمايندگان شوراهاي اسلامي شهرهاي كشور، تفكر شورايي را ضد خودمحوري، خودبيني و قانون گريزي دانست.
هاشمي رفسنجاني با توجه به تأكيد مكرر دين اسلام به تفكر و مديريت شورايي گفت: هرچند پس از پيروزي انقلاب اسلامي، همه اعضاي شوراي انقلاب تفكر شورايي داشتند، ولي مرحوم آيت الله طالقاني در اين مورد بسيار پيگير بودند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين كه قانون تشكيل شوراها در مجلس شوراي اسلامي و در زمان دفاع مقدس به تصويب رسيد، گفت: هرچند به دليل مشكلات و مضيقه هاي كشور، اجراي اين قانون تا سال 77 تحقق نيافت، ولي با انجام سه دوره انتخابات شوراهاي اسلامي، اكنون شاهد نقش آفريني خوب و مؤثر اين شوراها به عنوان يكي از اركان مردم سالاري در قانون اساسي هستم.
وي با اشاره به سابقه قديمي كارهاي شورايي در كشور حتي در مناطق روستايي، يكي از راه هاي تحقق تفكر شورايي را تشكيل شوراهاي اسلامي شهرها در سراسر كشور خواند و گفت: تشكيل شوراهاي شهر ياري نيز به منظور كمك به تصميمات شوراهاي اسلامي و مشاركت آحاد مردم در تصميم گيري هاي شهري، يكي ديگر از آثار و بركات عملكرد شورايي است كه براي كشور تاكنون مؤثر و كارگشا بوده است.
وي با اشاره به همزماني انتخابات شوراهاي اسلامي با رياست جمهوري گفت: از هم اكنون برنامه ريزي ها و تشريك مساعي ها براي انجام خوب انتخابات شوراها همراه با انتخابات رياست جمهوري در دستور كار باشد تا اين موضوع مورد غفلت و تحت الشعاع قرار نگيرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در جواب سؤال يكي از حاضرين در مورد نقش و تكليف مردم در شرايط كنوني كشور به ويژه انتخابات گفت: مردم متمدن، بافرهنگ و متدين ايران اسلامي همواره با درك شرايط و مقتضيات كشور به تكليف خود به خوبي عمل كرده اند.
وي در عين حال در عباراتي نامشخص افزود: همان گونه كه مردم تكليف دارند در صحنه هاي انقلاب حضور داشته باشند، مسئولان نيز تكليف دارند زمينه حضور و مشاركت فعال مردم را در عرصه هاي مختلف از جمله انتخابات، به صورت قانوني و آزاد فراهم كنند.
وي نگفت كه مشخصا منظور از انتخابات آزاد چيست و اين در حالي است كه قانون بصورت روشن وظيفه مسئولان را مشخص كرده است .
 


مخبر دزفولي خبرداد

آخرين مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره راهبرد كلان خانواده

در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اقدامات ملي راهبرد كلان خانواده در سند مهندسي فرهنگي با عنوان «تبيين، تشكيل، تحكيم، تعالي و ايمن سازي خانواده» تصويب شد.
بر اساس اين گزارش، با توجه به تصويب ديگر اقدامات ملي راهبرد كلان در سند مهندسي فرهنگي، مصوبات لازم براي اين سند تكميل شد.
به گزارش فارس، محمدرضا مخبردزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي سه شنبه شب گفت: ادامه تصويب اقدامات ملي راهبرد كلان با موضوع خانواده سند مهندسي فرهنگي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وي افزود: در اين خصوص نظام برنامه ريزي، اجرا و نظارت راهبرد كلان خانواده در سند مهندسي فرهنگي تصويب شد. عضو هيئت علمي دانشگاه تهران گفت: در بخش نظارت و اجراي راهبرد كلان خانواده سند مهندسي فرهنگي مقرر شد در سه سطح اين مصوبه مورد پايش قرار گيرد.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: بخش تدوين برنامه اجرايي و تقسيم كار ملي به ستاد ملي زن و خانواده و بخش اجراي اقدامات اين راهبردكلان به دستگاه هاي واگذار شد.
وي افزود: همچنين بخش نظارت، رصد و پايش عملكرد دستگاه ها را شوراي فرهنگي اجتماعي زنان و شوراي عالي انقلاب فرهنگي عهده دار شدند.
 


مجمع نمايندگان تهران تصويب كرد

تدوين سند جامع ارتقاي امنيت و مبارزه با اعتياد در پايتخت

در نشست مشترك نمايندگان تهران با مسئولان استان مقرر شد سند جامعي براي ارتقاي امنيت اجتماعي در حوزه اعتياد، تدوين شود.
حسين طلا دبير مجمع نمايندگان تهران درباره نشست عصر روز چهارشنبه اين مجمع با مسئولان استان گفت كه در اين نشست، درباره معضل اعتياد در پايتخت بحث و تبادل نظر شد.
رئيس سازمان اطلاعات تهران، فرمانده انتظامي تهران بزرگ، معاون سياسي - امنيتي استانداري، يكي از معاونان دادستان، قائم مقام دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر، مسئول سازمان جوانان هلال احمر و دو تن از مديران شهرداري تهران در اين نشست حضور داشتند.
به گفته طلا، اين نشست در پي ديدار نمايندگان تهران با مسئولان ناجا در هفته نيروي انتظامي براي بررسي معضل اعتياد و همچنين بازديد نمايندگان از جمع آوري و مراكز نگهداي معتادان برگزار شد.
سخنگوي مجمع نمايندگان تهران به فارس گفت كه در جلسه ديروز اين مجمع مقرر شد كميسيون ذيربط در استانداري ظرف 20 روز سند جامع ارتقاء امنيت اجتماعي در حوزه اعتياد را تدوين كند.
وي تصريح كرد: در اين سند بايد ضمن تدوين برنامه هاي بلندمدت، ميان مدت و كوتاه مدت براي مبارزه با اعتياد، سهم هر دستگاه و امكانات و نيازهاي آنها در حوزه مقابله با اين معضل مشخص شود.
طلا در پايان متذكر شد كه كميسيون مربوطه در صورت لزوم براي پيگيري مأموريت خود براي تدوين سند جامع با وزراي دادگستري و بهداشت و درمان و كار و رفاه و تعاون رايزني خواهد داشت.
 


تقدير وزير خارجه لبنان از نقش سازنده ايران در تقويت امنيت منطقه

غضنفر ركن آبادي، سفير ايران در لبنان با وزير خارجه لبنان ديدار و درباره تحولات جاري منطقه، آخرين وضعيت همكاري هاي دوجانبه و راه هاي تقويت مناسبات در زمينه هاي مختلف گفت وگو كرد.
در اين ديدار عدنان منصور با ابراز خرسندي از نتيجه توافقات دو كشور در بحث رواديد و تسهيل ورود و خروج اتباع لبناني و ايراني به قلمرو طرف مقابل، با اشاره به يكصدمين سالگرد برقراري روابط كنسولي دو كشور ، اظهار كرد: مناسبات دو ملت ايران و لبنان داراي قدمت تاريخي است؛ اما افتتاح كنسولگري ايران در بيروت در يكصد سال قبل و برقراري روابط سياسي دو طرف بعد از استقلال جمهوري لبنان، مناسبت هاي رسمي مهمي است كه بايد گرامي داشته شود.
به گزارش ايسنا، سفير ايران در بيروت نيز بر اهميت اين موضوع كه زمينه ساز توسعه صنعت گردشگري و تقويت پيوندهاي تجاري، فرهنگي و سياسي بين دو ملت و گسترش همكاري دوجانبه و چندجانبه ميان دو كشور در عرصه هاي گوناگون است؛ تاكيد كرد.
وزير خارجه لبنان هم چنين به حساسيت تحولات جاري منطقه اشاره و از نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران در تقويت ثبات و امنيت منطقه تمجيد كرد.
ركن آبادي نيز به مشهود بودن ناكامي توطئه هاي غرب عليه ملت هاي منطقه از جمله ملت مقاوم ايران اشاره كرد و تضمين آينده منطقه را در گرو تقويت هرچه بيش تر هم گرايي ملت ها و منظومه مقاومت دانست.
 


مشاور نيروهاي مسلح مصر :

اعزام ناوگروه جنگي ايران به سودان قدرت نمايي تهران در برابر تل آويو است

مشاور اداره امور معنوي نيروهاي مسلح مصر تاكيد كرد كه اعزام ناوگروه جنگي ايران به سودان ، قدرت نمايي تهران در برابر تل آويو است.
سرلشكر«عبدالمنعم كاطو» در قاهره گفت : سكوت اعراب و مصر در برابر تجاوز اسرائيل به سودان به دليل سرگرم شدن آنها به موضوعات داخلي است.
وي افزود كه اهمال زيادي در سامانه هاي دفاعي سودان صورت گرفته و باعث شد كه اسرائيل بتواند به كارخانه يرموك حمله كند و همين امر موجب موفقيت حمله نظامي شد اگرچه دلايل آن مشخص نيست اما در آينده نزديك مشخص خواهد شد.
وي در رابطه با اقدام ايران در اعزام ناو گروه نظامي به سواحل سودان نيز تصريح كرد: اين اقدام نوعي قدرت نمايي ايران براي اسرائيل و نمايش قدرت ايران و در راستاي منازعه موجود بين دو طرف است و به معناي اعلان جنگ عليه اسرائيل نيست اما ايران با اين كار پيامي به سودان داد و آن اينكه مي تواند حتي خارج از خاك ايران از خود دفاع كند.
سرلشگر كاطو در پاسخ به سوال فارس كه انتظار شما از مصر در صورت وقوع جنگ بين ايران و اسرائيل چيست؟ گفت: تصور نمي كنم در زمان كنوني جنگي بين آنها رخ دهد زيرا هر دو طرف توانايي هاي طرف مقابل را به خوبي مي شناسد و اين منازعه از حد كلام تجاوز نخواهد كرد اما در رابطه با مصر بايد گفت كه ما نبايد وارد جنگ شويم و طبيعتا نبايد در كنار اسرائيل باشيم و اگر اين جنگ به امنيت ملي مصر آسيب برساند در آن صورت پاسخ مصر با تمام قدرت و كوبنده خواهد بود.
 


مدير بين الملل مركز الاهرام:

ايران قدرت منطقه در برابرنفوذ آمريكاست

مدير بخش بين الملل مركز الاهرام تاكيد كردكه ايران قدرت منطقه اي در برابر نفوذ آمريكا در خاورميانه است.
به گزارش شبكه العالم ؛ اسامه الدليل درباره دور دوم رياست جمهوري باراك اوباما گفت: هزينه هاي فزاينده نظامي در آمريكا ادامه خواهد داشت.
لابي صهيونيستي و لابي صنايع تسليحاتي آمريكا در افزايش بودجه نظامي اين كشور نقش دارند. تا زماني كه آمريكا بودجه نظامي خود را كاهش ندهد، نمي توان به عملي شدن وعده هاي باراك اوباما درباره تلاش براي صلح جهاني اميدوار بود. الدليل گفت: آمريكا تلاش مي كند مانع از پديدار شدن رقباي جديد براي واشنگتن در عرصه بين المللي شود. قدرت پيدا كردن روسيه و چين اين تلاش آمريكا را تاكنون ناكام گذاشته است.
ايران هم به قدرت رقيب آمريكا در منطقه تبديل شده است. كارشناسان راهبردي آمريكايي، تهران را چالش خطرناكي براي واشنگتن مي دانند. آمريكا در اين مسير شكست خورده است و دوره جهان تك قطبي در حال پايان است.
وي خاطر نشان كرد: اسرائيل از آمريكا مي خواهد كه بر اساس اراده و خواست اين رژيم در منطقه و در برابر ايران عمل كند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14