(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 24  آبان  1391 - شماره 20357

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
به بهانه پروپاگاندا براي فيلم «سفر سنگ»
پيشگويي كدام انقلاب؟
با مصوبه مجلس
سازمان تأمين اجتماعي موظف به بيمه كليه كارگران ساختماني شد
خارج از دستور
در مكتب امام
زاكاني خبر داد
جزئيات جلسه هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان با رئيس قوه قضائيه
مصباحي مقدم تشريح كرد
دلايل رأي مجلس به توقف فاز دوم هدفمندي يارانه ها
نوزدهمين جشنواره كتاب سال دانشجويي به پايان رسيد
فعالان سياسي تصريح كردند
آدرس دادن جرياني براي بازگشت به قبل از 84 بخاطر سرپوش گذاشتن بر فتنه 88 است
حسن روحاني:
ايران در هيچ شرايطي از حقوق قانوني خود نخواهد گذشت
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه منصوب شد
با برگزاري دومين جشنواره شعر انقلاب اتفاق افتاد
معرفي برترين شعرهاي انقلابي
رأي بدوي دادگاه انقلاب درباره 2 مداح تهران
يكشنبه اعلام مي شود
نتايج نهايي تكميل ظرفيت آزمون كارشناسي ارشد


به بهانه پروپاگاندا براي فيلم «سفر سنگ»

پيشگويي كدام انقلاب؟

سعيد مستغاثي
رخداد حيرت انگيز اخير، پيرامون نمايش فيلم «سفر سنگ» اتفاق افتاد كه البته موضوع، اصل نمايش اين فيلم نبود. بلكه اظهارات غيركارشناسانه پيرامون آن از جانب برخي دوستان در برنامه «هفت» بود كه معلوم نيست به چه دليل و چرا پس از سال ها، ناگهان در مورد فيلم ياد شده خواب نما شدند!(برخي شايعات از موضوع پروانه ساخت براي فيلم جديد مسعود كيميايي به عنوان دليل اين پروپاگاندا ياد مي كنند!!!)
اين اظهارات شگفت آور تا آنجا پيش رفت كه از جانب يكي از شركت كنندگان در ميزگرد تجليل از فيلم «سفر سنگ» (برخلاف سنت برنامه «هفت» كه معمولا به نقد فيلم ها مي پردازد و نه تحسين و تجليل از آنها) اين فيلم، پيشگويي انقلاب خوانده شد! و جناب مسعود كيميايي با اعطاي بصيرتي فوق العاده از جانب ايشان، پيشتاز در انقلاب به شمار آمد!!
واقعا معلوم نيست، دوستان گرامي برنامه «هفت» از كجاي فيلم «سفر سنگ» مسئله پيش بيني انقلاب و مبارزات مردمي را درآورده اند؟ آيا واقعا همه تحليل اين دوستان از انقلاب اسلامي همين است؟!! كدام عنصر يا عامل و يا اتفاقات اين فيلم، با وقايع انقلاب اسلامي و شخصيت هاي آن شبيه است؟
جهت اطلاع اين عزيزان بايد توضيح داد كه رژيم شاه پس از اجراي قانون به اصطلاح اصلاحات ارضي در جهت مقابله ظاهري با نظام خان خاني، يك سري برنامه ها و طرح هاي توضيحي و تشريحي و تبليغي ارائه كرد كه از آن جمله ساخت فيلم هايي براي تظاهر به حمايت از روستائيان بود تا اقدام اصلاحات ارضي، توجيه شود. در همين مسير و در سال 1351 همين جناب كيميايي با سرمايه مهدي ميثاقيه بهايي، فيلم «خاك» را جلوي دوربين برد. فيلمي كه در آخرين دوره جشنواره سپاس در سال 1353، جايزه بهترين فيلم را دريافت نمود (البته اين تنها فيلم كيميايي با ميثاقيه نبود، وي 2 فيلم ديگر خود يعني «بلوچ» و «گوزنها» را هم توسط مهدي ميثاقيه و با سرمايه بهاييان ساخت و البته فيلم «رضا موتوري» را در استوديو سينمايي پيام متعلق به علي عباسي از عناصر نزديك به بهاييت، «داش آكل» را با پول و حمايت برادران رشيديان از جاسوسان پيشاني سفيد MI6 در سينما تئاتر ركس و فيلم «غزل» را با همكاري رضا قطبي و دفتر فرح ديبا در تل فيلم و كانون به اصطلاح سينماگران پيشرو توليد كرد!!)
ساخت فيلم «سفر سنگ» نيز در همين مسير بود. از همين روي داستان فيلم به نام «سنگ و سرنا» نوشته بهزاد فراهاني(كه در آن روزها افكار به اصطلاح چپ گرايانه داشت و فيلمنامه هم مملو از اين انديشه هاست) توسط وزارت فرهنگ مهرداد پهلبد خريداري شد و براي ساخت فيلم هم مسعود كيميايي( كه در ساخت فيلم «خاك» كارنامه نسبتا موفقي ارائه كرده بود) انتخاب شد كه سرمايه يك ميليون توماني وزارت فرهنگ شاه، كليد ساخت فيلم را با تهيه كنندگي اسي منفردزاده در اوايل سال 1356 زد(يعني در شرايطي كه هنوز نهضت مردمي انقلاب اسلامي شكل نگرفته بود).
فيلم سفر سنگ» در ششمين جشنواره فيلم تهران و در اواخر آبان 1356 به نمايش درآمده و مورد تحسين عوامل رژيم شاه قرار گرفت. اين در شرايطي بود كه شهادت حاج آقا مصطفي خميني در اول آبان 1356، جرقه انقلاب اسلامي را افروخته بود و روحانيت مبارز در صدد برگزاري مراسم چهلم براي فرزند شهيد امام بود. همان مراسمي كه آتش انقلاب را از حوزه علميه قم و سپس از درون مساجد و عليه كليت رژيم شاه شعله ور ساخت، انقلابي كه برخلاف فيلم «سفر سنگ»، عناصرش گروهي خاص نبودند كه مردم در مقابل آن ها قرار گيرند.
در فيلم «سفر سنگ»، اقدام دوباره براي ساختن سنگ آسياب و حركت آن به سوي روستايي كه ظاهراً نماد ايران تحت ظلم و ستم است و به اصطلاح شكل گيري و آغاز انقلاب! توسط يك غربتي سازماندهي مي شود. غربتي كه با همين نام در فيلم شناخته مي شود و گروهي معدود به دنبالش راه مي افتند تا حركت عنصر پيشتاز را معنا ببخشند. همان عنصر محوري قيام هاي مسلحانه كه از انديشه هاي چپ گرايانه و دلمشغولي هاي شبه روشنفكري شخص مسعود كيميايي مي آمد.
در اين مبارزه، ملت و توده هاي مردم حضور ندارند و در آخرين گام هاي حركت پيشتاز، آگاه مي شوند. سؤال اينجاست كه آيا حضور مردم در انقلاب اسلامي هم همين گونه بوده است؟ راستي بين آن غربتي و رهبران انقلاب يا ديگر هدايت گران نهضت، چه وجه تشابهي وجود دارد؟ شخصيت هايي كه از ساليان پيش مورد شناخت و وثوق مردم بودند و شخص حضرت امام(ره) به عنوان مرجع تقليد، بر عموم واجب الاطاعه بودند.
اما ساختار روايتي فيلم «سفر سنگ» از دو عامل نشأت مي گيرد كه البته هيچ كدام قرابتي با انديشه ها و تفكرات انقلاب اسلامي و نهضت امام خميني(ره) نداشته و ندارند:
اول؛ دلبستگي مسعود كيميايي به فيلم هاي وسترن و شخص وسترنر كه غالباً فردي غريبه بود كه از ناكجاآبادي مي آمد و پس از سر و سامان بخشيدن به اوضاع، به سوي ناكجاآباد ديگري رهسپار مي شد مانند فيلم «شين».
دوم؛ شخصيت غريبه كه از كاراكترهاي معروف فيلم هاي هاليوود در آشنا ساختن جامعه آمريكاي نوپا با غريبه هايي است كه اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم از دهكده هاي يهودي نشين اروپاي شرقي راهي قاره نو شدند تا امپراتوري جديدي براي خود برپا سازند. غريبه هايي كه بايستي منجي آمريكا و ديگر سرزمين ها معرفي مي شدند و در اين آثار Outsider لقب گرفتند.
در واقع شخصيت غربتي فيلم «سفر سنگ» اساساً برگرفته از همان كاراكتر معروف غريبه يهودي است كه به عنوان وسترنر يا فردي نجات بخش و يا سوپرمن در فيلم هاي هاليوودي ظهور مي يافت و نمي تواند نسبتي با هدايت گران انقلاب اسلامي داشته باشد.
مردم (يعني اصلي ترين عنصر انقلاب اسلامي پس از اسلام و رهبري)، در فيلم «سفر سنگ» كاملاً منفعل و پاسيو هستند و كوچكترين شباهتي با حضور مردم ايران ندارند كه در همه مراحل نهضت امام خميني(ره) از لحظه آغاز يعني در مهر ماه 1341 و مقابله با لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي تا تحريم رفراندوم شاهانه براي تصويب لوايح شش گانه در بهمن 1341 و تا 15 خرداد 1342 و... و كليه فراز و فرودهاي انقلاب در صحنه بودند.
نگاه «سفر سنگ» به نقش دين نيز مانند برخي تفكرات چپ ماركسيستي از قبيل حزب توده يك نگاه ابزاري است و نه نگرشي ريشه اي. آنچنانكه چنين نگاهي را در نوشته ها و حتي رمان هاي نويسندگان توده اي در سال هاي قبل و بعد از انقلاب اسلامي به وضوح مي توان ديد. كافي است به صحنه اي كه يكي از افراد گروه از بالاي امامزاده، با تمسك به شعارهاي ديني، مردم را از حمله به افرادش باز مي دارد، دقت نماييد!
مي توان گفت شايد مسعود كيميايي در فيلم «سفر سنگ» از رؤياها و آرزوهايش درباره يك قيام و جنبش سخن گفته ولي قطعاً آن قيام يا حركت (آنچنانكه مد نظر دوستان برنامه «هفت» بوده) ربطي به نهضت امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي نداشته است.
همه اين نوشته به اين معني نيست كه از مسعود كيميايي انتظار ساخت فيلمي درباره انقلاب اسلامي مي رفته، آن هم در سال هاي حاكميت رژيم شاه و در حالي كه ايشان همه فيلم سازي و سرمايه سينماي خود را به انحاء مختلف از طريق همان رژيم كسب مي كرده است. تا جايي كه ذهن نگارنده ياري مي كند، خود وي نيز چنين ادعايي نداشته و ندارد. در حوزه سينما و فرهنگ همچنانكه انتظار نبوده و نيست كه وطن را ترك نكند و به خارج كشور نرود. چنانچه برخلاف تصور دوستان برنامه «هفت»، همراه همسر سابقش و با حمايت ويژه عطاءالله خان مهاجراني كشور را ترك كرد و به بهانه ساخت فيلم، دو سال يا بيشتر در خارج از كشور ماند اما راه به جايي نبرد و بازگشت! چون اگر همسر سابقش به هر حال مي توانست با لودگي و به اصطلاح آوازه خواني روزگار بگذراند، از او در خارج كشور هيچ كاري برنمي آمد!

 


با مصوبه مجلس

سازمان تأمين اجتماعي موظف به بيمه كليه كارگران ساختماني شد

نمايندگان مجلس در ادامه مباحث اقتصادي اين روزهاي پارلمان در جلسه علني ديروز چندين طرح اقتصادي را مورد بحث، بررسي و تصويب قرار دادند.
نمايندگان مجلس جزييات طرح الحاق يك تبصره به بندهاي 44 و 45 قانون بودجه سال 91 در مورد توقف گام دوم هدفمندي يارانه ها در سال جاري را به تصويب رساندند.
بهارستان نشين ها در جلسه علني ديروز با 183راي موافق، چهار راي مخالف و 20راي ممتنع از مجموع 233 راي با توقف گام دوم هدفمندي يارانه ها در سال جاري موافقت كردند.
در ماده واحده اين طرح آمده است كه به هر يك از بندهاي 44 و 45 قانون بودجه سال جاري يك تبصره الحاق شود.
تبصره الحاقي به بند 44 مقرر مي كند كه افزايش قيمت حامل هاي انرژي و ساير كالاها و موضوع قانون هدفمند كردن يارانه ها در سال 91 نسبت به سال 90 ممنوع است.
تبصره الحاقي به بند 45 نيز مقرر مي كند كه در ماه هاي باقيمانده سال 91 هرگونه افزايش يارانه سرانه نقدي نسبت به پرداختي شهريورماه سال جاري از هر منبعي ممنوع است.
كليه كارگران ساختماني
بيمه مي شوند
براساس مصوبه ديروز مجلس مقرر شد سازمان تامين اجتماعي كليه كارگران ساختماني را بيمه كند.
در ماده واحده اين طرح آمده سازمان تامين اجتماعي مكلف است با دريافت حق بيمه مقرر در قانون بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني مصوب 9 آبان 86 و اصلاحات بعدي آن كليه كارگران شاغل در كارهاي ساختماني مشمول قانون ياد شده را به طور كامل و با نظارت دقيق بيمه كنند.
طرح مذكور با 169 راي موافق، 10راي مخالف و 5 راي ممتنع از مجموع 221 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس بعد از تصويب طرح مذكور گفت: اميدواريم با اجراي اصل اين قانون توسط دولت مشكل كارگران ساختماني تا پايان سال حل شود.
همچنين براساس تبصره 2 اين ماده واحده كليه مراجع اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي كه مانع اجراي اين قانون و محروميت كارگران ساختماني از خدمات بيمه تامين اجتماعي موضوع قانون مزبور شوند، با راي محاكم صالحه به پرداخت غرامتي معادل اعمال حق بيمه سهم كارگر و كارفرما به ارزش روز و زيان هاي وارده مادي و معنوي اعم از هزينه هاي درماني يا از كارافتادگي و ساير حمايت هاي مطروحه در قانون تامين اجتماعي محكوم مي گردند.
600 هزار كارگر ساختماني كارت مهارت فني گرفته اند
معاون امور تقنيني معاونت پارلماني رئيس جمهور به عنوان نماينده دولت در جريان بررسي اين طرح گفت: تاكنون 600 هزار كارگر ساختماني كارت مهارت از سازمان آموزش فني و حرفه اي دريافت كرده اند.
سيدابراهيم ابراهيمي درباره طرح رفع موانع اجرايي قانون بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني و نحوه مجازات متخلفان، اظهار داشت: قانون بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني در سال 86 به تصويب رسيد و در همان زمان پيشنهاد شد كه 800 هزار نفر از كارگران ساختماني مشمول بيمه تامين اجتماعي قرار گيرند.
وي افزود: دولت به خاطر اينكه پرداخت 4 درصد حق بيمه تامين اجتماعي توسط كارگران ساختماني آثار تورمي نداشته باشد و قيمت مسكن را بالا نبرد، مقرر كرد اين رقم به صورت پلكاني پرداخت شود.
وي افزود: مقرر شده بود هر سال براي 200 هزار نفر از متقاضيان، كارت مهارت از سازمان آموزش فني حرفه اي صادر شود كه تا به امروز اين اقدام انجام شده است و 600 هزار نفر تحت آموزش مهارتي قرار گرفته و كارت مهارتي براي آنان صادر شده است.
نماينده دولت در ادامه خاطرنشان كرد: مشكل اصلي كه مانع ايجاد كرد، قانون بودجه 91 بود؛ هم اكنون اگر بخواهيم همه كارگران ساختماني متقاضي بيمه را تحت پوشش بيمه قرار دهيم، مشكلاتي خواهيم داشت؛ سازمان فني و حرفه اي امكان صدور كارت طبق قانون براي بيش از 200 هزار نفر را ندارد.
سيدابراهيم ابراهيمي در ادامه سخنانش تصريح كرد: دولت هم پيش قدم بود كه همه كارگران ساختماني بيمه شوند و مشكلاتش برطرف شود اما اين دليل نمي شود هر كسي كه گفت من كارگرم، او را بيمه كنيم.
وي در خاتمه تاكيد كرد: شناسايي كارگران ساختماني نيز يكي از كارهاي مهمي است كه بايد انجام شود؛ حذف اين استثناء و آئين نامه هاي قانوني، ما را با مشكلات جدي مواجه خواهد كرد و احساس مي شود راي بهينه تر، مجريان كشور را با مشكلات جدي مواجه خواهد كرد.
كارگراني كه
هيچ آينده اي ندارند
نمايندگان موافق كليات طرح رفع موانع اجرايي قانون بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني و نحوه مجازات متخلفان در سخنان خود بر اين نكته تاكيد كردند كه كارگران زحمتكش ساختماني هيچ آينده اي ندارند و اميدشان به مجلس است.
نمايندگان مخالف كليات اين طرح نيز معتقد بودند كه قانون بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني هيچ مشكلي ندارد.
مجلس به تحقيق و تفحص
از بورس راي نداد
با مخالفت 118 نماينده، مجلس به طرح تحقيق و تفحص از سازمان بورس رضايت نداد.
بررسي گزارش كميسيون اقتصادي مجلس مبني بر تصويب تحقيق و تفحص از عملكرد سازمان و شركت بورس اوراق بهادار در جلسه علني ديروز در دستور كار نمايندگان قرار گرفت.
نمايندگان نيز پس از قرائت گزارش كميسيون اقتصادي مجلس با 82 راي موافق، 118 راي مخالف و 20 راي ممتنع از مجموع 243 نماينده حاضر با اين تحقيق و تفحص مخالفت كردند.
تذكر نادران و پاسخ لاريجاني
در جريان بررسي تحقيق و تفحص از سازمان بورس نادر قاضي پور از طراحان اين طرح به انتشار شبنامه اي در مجلس در مخالفت با تحقيق و تفحص از سازمان بورس اشاره كرد.
پس از آن الياس نادران نماينده تهران با اعلام تذكري گفت: در كازيوي نمايندگان گزارشي توزيع شده كه امضا ندارد و در پايان آن نوشته شده «و من الله توفيق»، ما فردي به نام «من الله توفيق» نمي شناسيم.
وي تاكيد كرد: هر كس اين گزارش را توزيع كرده بايد مسئوليتش را بپذيرد.
علي لاريجاني رئيس مجلس نيز در پاسخ به اين تذكر گفت: اين كار تخلف است و بايد بررسي شود.
ساماندهي ارز
در شرايط اقتصاد مقاومتي
طرح ساماندهي تخصيص ارز در شرايط اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد ملي در جلسه علني ديروز مجلس اعلام وصول شد.
در بخشي از جلسه علني ديروز مجلس همچنين عبدالكريم رجبي نماينده علي آباد كتول در تذكري به رئيس جمهور قيمت اعلام شده براي خريد تضميني گندم به ميزان 550 تومان براي امسال را مناسب ندانست.
 


خارج از دستور

ديدار لاريجاني با رئيس كميسيون بودجه
مجلس قرقيزستان
رئيس كميسيون بودجه مجلس قرقيزستان با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت و گو كرد.
علي لاريجاني در ابتداي اين ديدار با ابراز خرسندي از روند رو به رشد مناسبات دوستانه دو كشور گفت: با توجه به ظرفيت ها و امكانات فراوان دو كشور چشم انداز مناسبات في ما بين به ويژه در زمينه هاي اقتصادي، توريسم و صنعتي بسيار روشن و اميدواركننده است.وي تصريح كرد: هيچ نقطه ابهامي در روابط دوستانه دو كشور وجود ندارد.
لاريجاني در ادامه با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از روند توسعه دمكراسي و پيشرفت و آباداني قرقيزستان حمايت مي كند گفت: از ابتداي استقلال جمهوري قرقيزستان جمهوري اسلامي ايران با ظرفيت ها و توانمندي هاي فراوان اقتصادي- صنعتي و فني از توسعه و پيشرفت اين كشور حمايت كرده است.
رئيس سابق مجلس و رئيس كنوني كميسيون بودجه مجلس قرقيزستان نيز در اين ديدار با تأكيد بر اراده مقامات كشورش براي توسعه همه جانبه همكارهاي دوستانه با ايران گفت: قرقيزستان آماده توسعه و گسترش همكاري هاي في ما بين به ويژه در بخش هاي اقتصادي، تجاري با ايران است.
ابراز همدردي نمايندگان مازندران با سيل زدگان
مجمع نمايندگان استان مازندران با صدور پيامي ابراز همدردي خود را با آسيب ديدگان بر اثر سانحه سيل در اين استان اعلام كردند.
بنابراين گزارش در روزهاي اخير شدت بارندگي در استان مازندران سبب جاري شدن سيل در دو شهرستان چالوس و نوشهر شد كه تلفاتي عمدتاً مالي نيز بر جاي گذاشت.
نصب مسئولان دو كميته فراكسيون جوانان مجلس
عضو فراكسيون جوانان مجلس گفت: مسئولان كميته هاي تشكل هاي دانشجويي و فرهنگي فراكسيون جوانان مجلس منصوب شدند.
ابوالقاسم جراره عضو فراكسيون جوانان مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با فارس اظهار داشت: براساس تصميم هيئت رئيسه فراكسيون جوانان مجلس سيدمحمد بياتيان نماينده مردم بيجار به عنوان رئيس كميته تشكل هاي دانشجويي اين فراكسيون منصوب شد.
وي افزود: هيئت رئيسه فراكسيون جوانان مقرر كرد كه سالار مرادي نماينده مردم سنندج مسئوليت كميته فرهنگي فراكسيون جوانان مجلس را عهده دار شود.
 


در مكتب امام

خمس متعلق به بيت المال است
هر كس در مفاد آيه (خمس) و روايات مربوطه به آن انديشه كند، در مي يابد كه تمام خمس متعلق به بيت المال است و حاكم حق تصرف در آن را دارد و نظر حاكم، كه مبتني بر مصلحت تمام مسلمانان است، لازم الاجرا است. از سوي ديگر، برعهده حاكم است كه از سهم سادات، زندگي سه گروه ياد شده را برحسب تشخيص خود تامين نمايد.
شئون و اختيارات ولي فقيه، ص75
 


زاكاني خبر داد

جزئيات جلسه هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان با رئيس قوه قضائيه

اعضاي هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان در جلسه مشترك با رئيس قوه قضائيه درباره تعامل قوا بحث و گفت و گو كردند.
عليرضا زاكاني سخنگوي فراكسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به ديدارهاي چند هفته قبل اين فراكسيون با رئيس جمهور و در روز دوشنبه با آيت الله لاريجاني گفت: تلاش داريم با رئيس مجلس نيز درباره تعامل قوا ديدار كنيم.
وي با بيان اينكه تلاش براي تفاهم و تعامل بيشتر مجلس و دولت خواست اصولگرايان مجلس است به ديدار روز گذشته اعضاي اين فراكسيون با آيت الله لاريجاني رئيس قوه قضائيه اشاره كرد و گفت: در اين ديدار كه قريب به دو ساعت طول كشيد ما نظرات خود را بيان كرديم و اعضاي هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان درخواست جدي از رئيس قوه قضائيه داشتند تا با جايگاه علمي و حقوقي كه ايشان دارد شرايط را براي بهتر شدن وضعيت هدايت كنند.
زاكاني در پاسخ به اين سؤال كه آيا رئيس قوه قضائيه درباره طرح سؤال از رئيس جمهور اظهار كرده است يا نه گفت: بنده در اين زمينه با آيت الله لاريجاني صحبتي نداشتم اما ممكن است برخي از اعضاي هيئت رئيسه اصولگرايان با ايشان در اين زمينه صحبتي داشته باشند
 


مصباحي مقدم تشريح كرد

دلايل رأي مجلس به توقف فاز دوم هدفمندي يارانه ها

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: در صورت اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها 15-10 درصد بر نرخ تورم افزوده خواهد شد.
غلامرضا مصباحي مقدم در پاسخ به اين سؤال كه طرح توقف هدفمندي يارانه ها در مرحله دوم چه تأثيري بر جلوگيري از افزايش نرخ تورم تا پايان سال دارد، گفت: هم اكنون نرخ تورم بنا بر اعلام بانك مركزي 9/24 درصد است و مركز آمار ايران نرخ تورم را 9/25 درصد اعلام كرده است.
وي افزود: آنچه مهم است اين است كه شاخص قيمت توليد كنندگان نشان مي دهد نرخ تورم فزاينده خواهد بود، اميدوارم دولت روشي را در جذب نقدينگي به كار گيرد كه شاهد افزايش نرخ تورم بيش از اين نباشيم.
وي ادامه داد: براي جلوگيري از اين شوك جديد تورمي نبايد اجازه دهيم قيمت حامل هاي انرژي افزايش مجدد داشته باشد تا آرامش از نظر اقتصادي بر جامعه حكمفرما باشد و در شرايطي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه ها را اجرا كنيم كه شيب تورم نزولي و حتي به تك رقمي نزديك شده باشد.
مصباحي مقدم به «مهر» گفت: اگر قيمت حامل هاي انرژي بيش از اين افزايش يابد با توجه به وضعيت رواني در جامعه شوك بلند ديگري بوجود خواهد آمد و احتمال دارد 15-10 درصد ديگر بر نرخ تورم افزوده شود، در صورتي كه مرحله دوم اجرا نشود رشد تورم نخواهيم داشت و نهايتاً ممكن است اين نرخ به 27 درصد برسد، ما همه تلاشمان را در مجلس انجام داديم كه جلوي اين افزايش 15-10 درصدي نرخ تورم را بگيريم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه علت اينكه دولت از طرفي تأكيد مي كند برنامه اي براي اجراي فاز دوم ندارد اما از طرف ديگر با قانوني كردن توقف هدفمندي يارانه ها در فاز دوم مخالفت مي كند، چيست، گفت: احتمالاتي در اين زمينه وجود دارد، اينكه دولت مي خواهد دستش باز باشد كه اگر روزي خواست قيمتن حامل هاي انرژي مخصوصاً بنزين را افزايش دهد منع قانوني نداشته باشد.
 


نوزدهمين جشنواره كتاب سال دانشجويي به پايان رسيد

مراسم اختتاميه نوزدهمين جشنواره كتاب سال دانشجويي با حضور وزير ارشاد اسلامي و رئيس جهاد دانشگاهي برگزار شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين تقدير از برگزيدگان اين جشنواره گفت: ما با كتاب مي توانيم از فرهنگ و سنت هايمان صيانت كنيم و دانش و تجربه خود را از نسلي به نسل ديگر منتقل كنيم. ما خواهان استقلال و سربلندي هستيم و با جهاد و مجاهدت و گشودن دروازه هاي علم مي توانيم به جايگاه واقعي خودمان برسيم.
سيدمحمد حسيني تاكيد كرد: ما در دنيايي هستيم كه برخي مي خواهند علم را در دست خودشان داشته باشند و آپارتايد علمي يك توهم نيست و واقعيت است. آنها مي دانند اگر ما به علوم دسترسي داشته باشيم، جامعه الگو و پيشرفته اي خواهيم داشت و مي خواهند ما وابسته و عقب مانده باشيم و نتوانيم روي پاي خود بايستيم. ما بايد بر قله هاي دانش بايستيم و دستيابي به علم راهي جز مطالعه ندارد.
محمدحسين يادگاري، رئيس جهاد دانشگاهي نيز در ادامه اين مراسم با اشاره به سابقه جهاد دانشگاهي گفت: جهاد دانشگاهي در زمينه هاي مختلفي چون پزشكي، فني و مهندسي، علوم انساني، كشاورزي و هنري فعاليت كرده و در برخي بخش ها فعاليت هاي ويژه اي داشته است، مانند حوزه فني و مهندسي و يا ساخت سلول هاي بنيادي كه اين اقدامات در جهان با واكنش هاي برخي قدرت ها مواجه شد و حتي آنها مي خواستند شوراي حكام سلول هاي بنيادي را ايجاد كنند تا در مقابل ما بايستند و با وجود همه تلاش هاي آنها، ما اكنون در جايگاه مناسبي قرار داريم.
وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در سفر به خراسان گفت: مقام معظم رهبري در فرمايشات خود به بحث پيشرفت اشاره كردند و پيشرفت را ابزاري براي تمدن نوين خواندند كه ما براي مطرح كردن تمدن خودمان بايد پشتوانه علمي داشته باشيم و پشتوانه علم ما فرهنگ و پشتوانه فرهنگ ما اسلام بايد باشد كه اگر اين اتفاق بيفتد، يك شبه راه صد ساله را مي توان رفت.
يادگاري درباره جشنواره كتاب سال دانشجويي گفت: اين جشنواره تقدير از كساني است كه علم خود را مستندسازي مي كنند و در اختيار ديگران قرار مي دهند و ما اميدواريم بعد از 32 سال فعاليت جهاد دانشگاهي، بتوانيم براي 30 سال آينده هم برنامه ريزي كنيم.در انتهاي مراسم وزير ارشاد اسلامي از برگزيدگان نوزدهمين جشنواره كتاب سال دانشجويي تقدير كرد.
 


فعالان سياسي تصريح كردند

آدرس دادن جرياني براي بازگشت به قبل از 84 بخاطر سرپوش گذاشتن بر فتنه 88 است

در پي زمزمه هاي اخير برخي از مدعيان اصلاح طلب مبني بر بازگشت به قبل از سال 88، فعالان سياسي اصولگرا هدف از اين تاكتيك را سرپوش گذاشتن بر فتنه سال 88 دانستند.
در همين حال، ادعاي جديد اصلاح طلبان مبني بر بازگشت به قبل از سال 84 براي برون رفت از مشكلات فعلي، واكنش تعدادي از فعالان سياسي را به همراه داشت.
حجت الاسلام مجتبي ذوالنور با اشاره به رويكرد دو دولت قبل از سال 84 اظهار كرد: مشكلات امروز جامعه ناشي از مشكلات گفتماني نيست كه راه حل آن بازگشت به گفتمان نخ نما و مردود قبل از 84 باشد.
مجتبي ذوالنور با تاكيد بر اينكه مردم در انتخابات رياست جمهوري سال 84 نه بزرگي به دو دوره گذشته مسئوليت هاي اجرايي كشور گفتند، تصريح كرد: رويكرد دو دولت قبل از 84 تلنگري به مردم بود كه متوجه شدند، نمي توانند با شعارهاي غربي و دور شدن از ارزش هاي انقلاب به جايگاه اصلي انقلاب برسند، لذا گفتمان 84 نه بزرگ به دو دوره گذشته بود.
ذوالنور كه با فارس گفت و گو مي كرد، در ادامه به اهداف اين رويكرد در سرپوش نهادن فتنه سال 88 اشاره و خاطرنشان كرد: نبايد فراموش كنيم، در دولتي كه نام خود را اصلاح طلب گذاشته بود نه تنها اصلاحي در كار نبود، بلكه با «بيل» و «لودر» به جان نظام اسلامي افتاده بود تا آنجا كه ماجراي فتنه 88 به عنوان ثمره آن به اصطلاح جريان اصلاح طلبي رخ داد.
اين كارشناس مسائل سياسي با تاكيد بر اين كه راه حل برون رفت از وضع فعلي اجراي اقتصاد مقاومتي، تقويت بنيان هاي اقتصادي كشور طبق رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب است، يادآور شد: قوانين ناكارآمد بايد با مديريت مجلس اصلاح شود و قوه قضاييه نيز در برخورد با مفاسد اقتصادي نقش جدي خود را ايفا كند.
همچنين حجت الاسلام حسين ابراهيمي عضو جامعه روحانيت مبارز با اشاره به اينكه بازگشت به قبل از 84 يعني بازگشت به آنچه كه خيري در آن نيست، اظهار كرد: بايد از اصلاح طلبان پرسيد كه مردم در آن دوره چه خوشبختي داشتند كه الان ندارند، در دوره اصلاحات غني سازي ما تعليق شد به اميدي كه به ما امتياز دهند آيا امتياز گرفتيم.
حجت الاسلام ابراهيمي با بيان اينكه در زمينه اخلاقي و اجتماعي در دوره اصلاحات كشور به ابتذال كشيده شد، گفت: بازگشت به قبل از سال 84 با آن همه سوءمديريت معنايي ندارد.
يك كارشناس مسائل سياسي نيز ادعاي برخي اصلاح طلبان در بازگشت به قبل از سال 88 را ترفند انتخاباتي دانست و گفت: انتخابات آينده پيچيدگي خاص خود را دارد و امروز كساني كه ادعاي بازگشت به قبل از 84 را دارند در واقع به صورت غيرعلني از مواضع اشتباه خود در سال 88 عذر مي خواهند.
كيومرث كاتوزي با بيان اين كه تاكيد بر بازگشت به قبل از سال 84 به معناي درخواست اصلاح طلبان از مردم براي ناديده گرفتن فتنه 88 است، اظهار كرد آنها بايد بدانند مردم آگاه هستند و بايد به صورت علني از مواضع اشتباه خود در فتنه سال 88 عذرخواهي كنند.
وي با بيان اين كه اصلاح طلبان به چهار طيف تقسيم شده و رقابت شديدي با يكديگر دارند تصريح كرد: هاشمي مي خواهد خود را فرد شاخص جريان اصلاحات معرفي كند اما قطعا اين جريان مورد اقبال قرار نگرفته و شكست خواهد خورد چرا كه مردم شكست هاي اقتصادي فعلي را ناشي از سياست هاي دولت سازندگي و ادامه آن رويكرد از سوي دولت فعلي مي دانند.
 


حسن روحاني:

ايران در هيچ شرايطي از حقوق قانوني خود نخواهد گذشت

رئيس مركز تحقيقات راهبردي مجمع تشخيص مصلحت گفت: ملت ايران نمي تواند معيارهاي دوگانه غرب را نسبت به فناوري هسته اي بپذيرد.
«اندرس كريستين هوگارد»، سفير دانمارك صبح سه شنبه با حسن روحاني، رئيس مركز تحقيقات راهبردي مجمع تشخيص مصلحت در محل اين مركز ديدار و گفت وگو كرد.
وي ضمن انتقاد از روش مذاكراتي آمريكا و غرب، رويكرد آنها را فاقد خلاقيت سياسي و ديپلماتيك خواند و گفت: در حالي كه ايران با آژانس همكاري نزديك دارد و حتي در سال هاي اخير كه پروتكل الحاقي اجرا نمي شود، آژانس به دفعات بازرسي سرزده از سايت هاي هسته اي ايران داشته و آژانس همواره تاكيد كرده كه ايران هيچگونه انحرافي به سمت اهداف نظامي نداشته است، ولي متاسفانه اتحاديه اروپا تحت تاثير فشار آمريكا به جاي قدم هاي مثبت متقابل، دست به تحريم يك جانبه عليه كشورمان زده كه اينگونه تحريم ها با قوانين بين المللي در تضاد است و نبايد تجارت و اقتصاد تبديل به ابزاري براي اهداف نامشروع سياسي شود و ملتي را به ناروا تحت فشار قرار داد.
روحاني گفت: غرب بايد بداند بدون پذيرش حقوق كامل ملت ايران و همچنين پذيرش اعمال اين حقوق راه به جايي نخواهد برد و ملت ايران نمي تواند معيارهاي دوگانه غرب را نسبت به فناوري هسته اي بپذيرد.
سفير دانمارك نيز در اين ديدار نسبت به مسئله هسته اي ايران اظهار كرد: اتحاديه اروپا مسير مستقل خود را ادامه مي دهد و دنباله رو آمريكا نيست و علاقه مند است اين موضوع به حل و فصل برسد.
 


معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه منصوب شد

رئيس قوه قضائيه با صدور حكمي حجت الاسلام سيد عليرضا صدرحسيني را به سمت معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه منصوب كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، متن كامل حكم آيت الله آملي لاريجاني به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي سيد عليرضا صدر حسيني
نظر به سوابق علمي و اجرايي ارزنده جنابعالي در حوزه و دانشگاه، به موجب اين ابلاغ به سمت معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه منصوب مي شويد.
اميد است با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري و سياست هاي راهبردي قوه قضاييه در انجام امور محوله موفق و مويد باشيد.
گفتني است ، پيش از اين دكتر محمدباقر ذوالقدر معاون راهبردي قوه قضاييه، عهده دار اين مسئوليت بوده است.
 


با برگزاري دومين جشنواره شعر انقلاب اتفاق افتاد

 معرفي برترين شعرهاي انقلابي

گروه ادب و هنر-
دومين جشنواره سراسري شعر انقلاب با معرفي 22 اثر، مجموعه شعر و مقاله برگزيده به كار خود پايان داد.
در اختتاميه دومين جشنواره سراسري شعر انقلاب كه روز دوشنبه در تالار مهر حوزه هنري برگزار شد محمدرضا سنگري، نويسنده و پژوهشگر ادبي گفت: بيش از سه دهه از انقلاب اسلامي ايران گذشته است، اما دستاورد ادبي ما در اين دوران برابر سه يا چهار قرن است. در جامعه امروز نبايد در توليد آثار معيار زمان را در نظر گرفت.
وي افزود: اگر آثار توليد شده در اين سه دهه را پالايش كنم 100 مجموعه شعر قوي خواهيم داشت. اكنون ما شاعران توانايي داريم كه تعداد آنها به حدود 100 نفر مي رسد و در كنار آنها حدود 700 شاعر داريم كه آثارشان از سطح بالايي برخوردارند.
علي داوودي، دبير علمي دومين جشنواره شعر انقلاب نيز در ادامه اختتاميه اين جشنواره، كيفيت آثار رسيده به اين جشنواره را خوب ارزيابي كرد و گفت: پايان اين جشنواره نقطه آغاز سومين جشنواره شعر انقلاب است. وظيفه ما پس از پايان اين جشنواره هدايت آثار برتر به سوي بهتر ديده شدن اند.
در اين مراسم برگزيدگان دومين جشنواره شعر انقلاب به اين شرح معرفي شدند: در بخش تك اثر در قالب شعر سنتي، اميد مهدي نژاد از تهران با اثر «بازگشت به انقلاب هاي ديروز»، عباس احمدي از قم براي شعر «جمله هاي معترضه» و پيمان طالبي از گيلان با شعر «مردان» رتبه هاي اول تا سوم را به دست آوردند. در بخش تك اثر در قالب آزاد، ميثم خالديان از خوزستان براي اثر «كتاب انقلاب» به رتبه اول دست يافت و فاطمه صداقتي نيا از كهگيلويه و بويراحمد مقام دوم را براي «شعر انقلاب» به دست آورد. فاطمه بيرانوند از لرستان نيز مقام سوم را براي اثر ديگري با عنوان «شعر انقلاب» از آن خود كرد. بخش تك اثر در قالب شعر كودك و نوجوان، برگزيده اول نداشت و احسان محمدي از اردبيل براي شعر «به دست هاي پدر» مقام دوم و بهروز اقبالي درخشان از همدان براي شعر «دست شاخه» رتبه سوم اين بخش را از آن خود كردند. در بخش مجموعه شعر سنتي محمدجواد شاهمرادي از تهران با مجموعه «فراموشي» مقام نخست اين گروه را به دست آورد و علي سليماني از همدان با مجموعه «باد موافق» به مقام دوم رسيد.حسنا محمدزاده از اصفهان نيز با مجموعه شعر «جوهر جان» جايزه سوم اين گروه را كسب كرد.
در بخش مجموعه شعر آزاد، شراره كامراني از تهران با مجموعه شعر «حكايات عميق» حايز رتبه اول شناخته شد. محمد صارمي شهاب از همدان براي مجموعه شهر «رد سرخ واژه» مقام دوم را كسب كرد و حبيب الله رزمجويي از تهران براي مجموعه شعر «اعترافات يك عكاس» حايز رتبه سوم شد. مسعود طاهري عضد از همدان در بخش مجموعه شعر كودك و نوجوان مقام دوم را براي مجموعه شعر خود با عنوان «سرانجام آفتاب» به دست آورد. كبري بابايي ليچايي از تهران هم با مجموعه «مترسك» به همين رتبه دست يافت. طيبه شاماني و پانته آ صفايي هم به صورت مشترك رتبه سوم را با مجموعه شعرهاي «آبي تر از دريا» و «خاله بازي من و پرنده ها» به دست آوردند. بخش مجموعه شعر كودك و نوجوان برگزيده اول نداشت. در بخش پژوهش غلامرضا كافي از فارس رتبه نخست را براي مقاله «هشت» به دست آورد. عبدالرضا كوهمال جهرمي از فارس رتبه دوم را براي مقاله «واقع گرايي و جزيي نگري در غزل جوان انقلاب» به دست آورد و مقام سوم اين گروه به اثر «طنزپردازي در شعر انقلاب اسلامي» اثر فاطمه تسليم جهرمي از فارس تعلق گرفت. از زهرا محدثي خراساني از خراسان رضوي هم براي اثر پژوهشي «شعر آييني و تأثير انقلاب اسلامي بر آن» تقدير ويژه به عمل آمد.
همچنين در اين مراسم از يوسفعلي ميرشكاك تجليل شد.
 


رأي بدوي دادگاه انقلاب درباره 2 مداح تهران

دادگاه انقلاب تهران منصورارضي را از اتهام تهديد به قتل اسفنديار رحيم مشايي تبرئه كرد ولي سعيد حداديان را به اتهام توهين به مقامات دولتي به جريمه نقدي محكوم كرد.
در پي سخنراني منصور ارضي و سعيد حداديان درباره رئيس جمهور و رئيس دفتر وي در ماه رمضان سال گذشته، معاونت حقوقي دولت و وكيل شخصي اسفنديار رحيم مشايي از اين دو مداح شكايت كردند.
به گزارش فارس، انتشار فايل صوتي سخنان مداحان واكنش هاي گسترده و متفاوتي را در پي داشت؛ از اعتراض به ادبيات آنان تا مشكوك و سياسي خواندن پخش سخنراني ها 8 ماه بعد و در آستانه خانه نشيني 11 روزه رئيس جمهور. شكايت از حاج منصور بر اساس ماده 669 قانون مجازات اسلامي به اتهام توهين و افترا و تحريك به قتل رئيس دفتر رئيس جمهور و شكايت از حاج سعيد بر اساس ماده 608 همين قانون و به اتهام توهين به مقامات دولتي صورت گرفت.
شعبه 9 دادسراي فرهنگ و رسانه، پرونده مداحان را با صدور قرار مجرميت و كيفرخواستي 30 صفحه اي براي آنها به دادگاه ارجاع داد اما جلسه اول محاكمه به دليل فوت عموي وكيل مشايي برگزار نشد.
دومين جلسه دادگاه نيز با وجود حضور وكلاي طرفين دعوا، به دليل نقص كيفرخواست مربوط به شكايت رئيس جمهور به زمان ديگري موكول شد.
اما در نهايت، دادگاه مداحان ساعت 10 صبح روز دوشنبه اول آبان با حضور نماينده دادستان در شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار و آخرين اظهارات و دفاعيات نماينده حقوقي دولت و وكلاي طرفين اخذ شد.
بر اساس حكمي كه قاضي پيرعباسي رئيس شعبه 26 دادگاه انقلاب هفته گذشته صادر كرده، حاج منصور ارضي از اتهام وارده تبرئه شده است.
همچنين سعيد حداديان بر اساس ماده 608 قانون مجازات اسلامي به اتهام توهين به مقامات دولتي به پرداخت 50 هزار تومان جريمه نقدي محكوم شده است.
اين رأي كه به گفته يك منبع مطلع، مراحل قانوني را طي كرده و آماده ابلاغ است،«بدوي» بوده و حكم صادره ظرف 20 روز قابل تجديدنظرخواهي است.
 


يكشنبه اعلام مي شود

نتايج نهايي تكميل ظرفيت آزمون كارشناسي ارشد

اسامي پذيرفته شدگان نهايي و معرفي شدگان چند برابر ظرفيت رشته هاي بورسيه، داراي شرايط خاص، دوره هاي مجازي و بين الملل مرحله تكميل ظرفيت آزمون كارشناسي ارشد 91، روز يكشنبه 28 آبان از سوي سازمان سنجش آموزش كشور منتشر مي شود.
اسامي پذيرفته شدگان نهايي و معرفي شدگان چند برابر ظرفيت رشته هاي بورسيه، داراي شرايط خاص، دوره هاي مجازي و بين الملل آزمون كارشناسي ارشد در روز يكشنبه 28 آبان از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org منتشر مي شود.
براساس اين گزارش، اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور درباره برنامه زماني مصاحبه كد رشته محل هاي بورسيه، داراي شرايط خاص، دوره هاي مجازي و بين الملل در كد رشته هاي امتحاني ذيربط در روز چهارشنبه 8 آذر از طريق سايت اينترنتي به اطلاع داوطلبان خواهد رسيد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14