(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 25  آبان  1391 - شماره 20358

برگزاري همايش مداحان و شاعران اهل بيت (ع) در نيشابور
آيين تشت گذاري در اردبيل
ايران در كيهان
لارستاني ها به تماشاي باغ آرزوها نشستند
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي:
موازي كاري زيادي در حوزه فرهنگ صورت گرفته است
بررسي آسيب هاي اجتماعي تعزيه در شهركرد
درخشش شاعران يزدي در همايش شعر دفاع مقدس
يادداشت خبرنگار
عضو انجمن خانه سينماي ايران:
مازندران ظرفيت خوبي براي فيلمسازي دارد
رئيس حوزه هنري كاشان:
صدا و سيما آثار نمايشي شهرستانها را نمي خرد
موفقيت هنرمند اليگودرزي در جشنواره موسيقي
نگارگر كاشاني در جايگاه نخست فستيوال الجزاير قرار گرفت
رشت ميزبان نخستين جشنواره فيلم كوتاه بسيج
گيلاني ها جشنواره هاي محلي برگزار مي كنند
واگذاري 10 طرح جنگل كاري در آذربايجان غربي به تعاوني ها
برگزاري پنجمين جشنواره غذاي محلي در كله بست


برگزاري همايش مداحان و شاعران اهل بيت (ع) در نيشابور

نيشابور- خبرنگار كيهان:
در آستانه محرم حسيني همايش مداحان و شاعران اهل بيت(ع) با حضور جمع كثيري از مداحان و شاعران اهل بيت(ع) در محل هيئت ابوالفضلي نيشابور برگزار شد.
حاج مهدي منصوري رئيس كانون مداحان استان اصفهان در اين مراسم گفت: براي نيشابور باعث افتخار است كه چنين افراد با خلوصي وجود دارد كه ذكر پيامبر و خاندان پاكش را بر زبان جاري مي كنند.
وي افزود: شما مداحان و شاعران شكر اين نعمت خدايي را بجاي آوريد تا خداوند نعمتتان را افزون كند، و از عمر خود به بهترين وجه استفاده كنيد و قدردان خودتان باشيد، شما مانند ماهي مي مانيد كه در داخل آب قدر آب را نمي داند اما همين كه آن را از آب بيرون بياندازند مي فهمد كه چه نعمت بزرگي را از دست داده است و شما نگذاريد اين نعمت اهل بيت عليه السلام از شما گرفته شود.
اين ذاكر اهل بيت(ع) اظهار كرد: مداحي نه به عنوان يك شغل كه هنر است، عشق است، سوز است و مداح يعني معلم و آموزگار يعني رابط بين انسانها و اهل بيت(ع) و خدا.
منصوري تأكيد كرد: اگر كسي يك نفر را زنده كند مانند اين است كه دنيا را زنده كرده است و شما توانايي اين را داريد كه دلها را زنده كنيد، پس مداح واقعي بايد به روز باشد و جديدترين و بامحتواترين مطالب را بيان كند.
حجت الاسلام والمسلمين نقويان نيز در جمع مداحان اظهار داشت: شما مداحان بايد خلوص خودتان را حفظ كنيد و فقط اجر و مزد خود را از اهل بيت(ع) بخواهيد. شما بايد كاري كنيد كه خدا و اهل بيت خوششان بيايد نه شخص يا اشخاص
وي در خصوص اخلاص در عمل افزود: وقتي قطره اي خودش را به دريا برساند ديگر قطره نيست و نمي شود او را قطره محسوب كرد بلكه درياست و شما دلسوختگان سعي كنيد خودتان را به درياي بي كران اهل بيت عليهم السلام پيوند دهيد.
گفتني است، باتوجه به وسعت و جمعيت شهر نيشابور، اين شهرستان در كشور بيشترين مداح و شاعر اهل بيت(ع) را در خود پرورانده است و تعداد 400 نفر مداح خواهر و برادر تشكل پرونده كه براي آنها كارت موقت صادر شده و در بحث آموزش ويژه مداحان دو ترم كلاسهاي تخصصي برگزار شده است و در مقايسه با ديگر شهرستانها و بعضي از استانهاي كشور مقام برتر را كسب كرده است.
 


آيين تشت گذاري در اردبيل

گزارش از :خبرنگار كيهان در اردبيل
تشت گذاري را مي توان به عنوان اولين آيين ويژه عزاداري ايام محرم و استقبال از اين ماه در اردبيل دانست، اين سنت ديرينه از صدها سال پيش در اردبيل رايج بوده و مردم توجه خاصي نسبت به برگزاري هرچه باشكوهتر نخستين آيين عزاداري سالار شهيدان نشان مي دهند.
شيفتگان امام حسين(ع) در روزهاي پاياني ماه ذي حجه براي بزرگداشت اين مراسم خود را مهيا مي سازند.
مردم اردبيل به دليل عشق و علاقه به امام حسين و خاندان اهل بيت(ع) حضور در مراسم مختلف ماه محرم و افزودن بر شكوه آيين هاي دهه اول اين ماه را وظيفه اي بس مهم به حساب مي آورند و با برپايي آئين تشت گذاري به استقبال اين ماه رفته و شهر غرق در ماتم و عزا شده و تمامي محلات، گذرگاه ها و خيابان هاي اردبيل سياه پوش مي شود.
با نزديك شدن به ايام تشت گذاري ريش سفيدان، جوانان و علاقه مندان به امام حسين(ع) با غبارروبي مساجد و آماده كردن بيرق ها و نشانه هاي هر محله براي برپايي هرچه باشكوه تر ايام محرم آماده مي شوند.
تشت گذاري مراسمي است كه از 27ذيحجه تا اول محرم در اردبيل ادامه مي يابد و طبق يك سنت ديرينه اين مراسم از روز 27ذيحجه در دو محله «طوي» و «اونچي ميدان» و سپس در ديگر محلات برگزار شده و در شب اول ماه محرم به پايان مي رسد.
در مورد فلسفه اين مراسم تاكنون نظرات مختلفي، ابزار شده است. برخي برا ين باورند كه تشت گذاري نشان دهنده اهميت آب و جايگاه آن در حادثه كربلاست و برخي از مورخان باتوجه به مسير حركت كاروان امام حسين(ع) از مكه به سمت كربلا اعتقاد بر آن دارند كه در مسير كاروان كربلا قبل از رسيدن به دشت نينوا، سربازان حربن رياحي در منطقه اي به نام زباله راه را بر كاروان امام بسته اند.
در محل ياد شده حسين بن علي(ع) عليرغم كمبود آب دستور مي دهند تشت ها توسط آب موجود در مشك ها پر شوند كه هم ياران امام حسين و هم سربازان حر از آن استفاده كنند. اين اتفاق مي تواند يكي از دلايل برپايي مراسم تشت گذاري به حساب آيد. در انتهاي مراسم كه همزمان با اذان مغرب است تشت هايي از جنس برنز يا مس كه برروي دوش ريش سفيدان محله وارد مسجد شده و درحالي كه حاضران در مسجد به احترام تشت ها به پا مي خيزند پيشاپيش آنها دسته سينه زني با شور و شوق خاص و با شعار الدخيل يا ابوالفضل سينه مي زنند. بعد از دور زدن مسجد، تشت ها در جاي مخصوص خود قرار مي گيرند و بلافاصله آب كوزه ها بر تشت ها ريخته شده و دعاي مخصوص خوانده مي شود و مردم و حاضران در مجلس از آب تشت ها به عنوان تبرك استفاده مي كنند. محل قرار گرفتن تشت ها در مسجد مخصوص است و معماري آن يكي از ويژگي هاي مساجد به شمار مي رود. محل قرار گرفتن تشت ها در يكي از اضلاع ديوار مسجد به صورت طاق نما ايجاد مي شود.
قديمي ترين تشت موجود در اردبيل در مسجد بازار چاقوسازان متعلق به عصر شاه عباس اول است. در داخل و لبه اين تشت نقش و نگار گياه و ماهي حك شده و در لبه آن نيز عبارت و تاريخ «وقف نمود به حضرت عباس1038» نقش بسته است.
براساس شواهد و اسناد موجود مراسم تشت گذاري از دوران صفويه در اردبيل برگزار شده و قدمتي چندصد ساله دارد ولي در سال هاي اخير برگزاري اين مراسم در ساير نقاط آذربايجان و حتي كشور مورد توجه قرار گرفته به طوري كه اين مراسم معنوي و باشكوه همزمان با اردبيل در ساير نقاط كشور نيز برگزار مي شود.
 


ايران در كيهان

تأكيد بر بيمه روستايي
بناب- خبرنگار كيهان: فرماندار بناب بر استفاده روستاييان از بيمه روستايي و عشايري تأكيد كرد. فرماندار بناب در جمع اهالي روستاي چلقايي با اعلام مطلب فوق گفت: بخشدار و دهياران موظف هستند تا در خصوص تشويق و آگاه سازي روستاييان به منظور استفاده از طرح بيمه هاي روستايي اقدام به عمل آورند.
برقي افزود: 1371 خانوار اين روستا تنها 400 خانوار بيمه شده اند.
فارغ التحصيلان دانشگاه در خدمت بازار
اوز- خبرنگار كيهان: 70درصد فارغ التحصيلان دانشگاه علمي كاربردي در فارس جذب بازار كار شده اند.
رئيس دانشگاه علمي كاربردي لارستان با اعلام خبر فوق گفت: در اين دانشگاه يك هزار و 50 نفر دانشجو مشغول به تحصيل هستند تاكنون 2هزار نفر فارغ التحصيل شده اند. مهدي اسماعيلي افزود 50 استاد و مدرس در اين دانشگاه مشغول به تدريس هستند.
پايانه صادراتي گل و گياه
رشت- خبرنگار كيهان: پايانه صادراتي گل و گياه تا پايان سال جاري در استان گيلان راه اندازي مي شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گيلان با اعلام خبر فوق گفت: باتوجه به حساسيت استان و لزوم وجود پايانه صادراتي گل و گياه براي عرضه گل و گياه كه البته ميزان توليد اين محصول در گيلان كم است، زمينه عرضه محصولات كشاورزي در استان بالاست و اين پايانه نقش مهمي در صادرات محصولات كشاورزي استان دارد.
احداث پاركينگ طبقاتي
¤ در 9 نقطه پرترافيك شهر رشت پاركينگ طبقاتي احداث مي شود.
ثابت قدم شهردار رشت با اعلام خبر فوق گفت: پاركينگ طبقاتي در خيابانهاي امام خميني(ره)، حاجي آباد، سعدي، داخل رينگ نخست بين خيابان معلم و سبزه ميدان ايجاد مي شود.
رتبه اول طرح پزشك خانواده
بابل- خبرنگار كيهان: بابل رتبه اول در طرح پزشك خانواده در استان مازندران را كسب كرد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بابل با اعلام خبر فوق گفت: 60هزار و 210 خانوار بابل در اين طرح سرشماري شدند و اطلاعات 48هزار خانوار به سامانه وارد شدند و حدود 32درصد مردم پزشك خانواده را انتخاب كردند.
ميزان توليد زعفران
بادرود- خبرنگاركيهان: سالانه حدود 800كيلوگرم زعفران خشك از مزارع نطنز برداشت و بيش از 30ميليارد ريال عايد كشاورزان مي شود.
مدير جهاد كشاورزي نطنز با اعلام خبر فوق ميانگين برداشت زعفران در هر هكتار را يك كيلوگرم بيان كرد و افزود: هر ساله با شروع فصل برداشت اين محصول زمينه اشتغال فصلي 400نفر نيروي كار در اين شهرستان فراهم مي شود.
توليد پلاسماي خوني
كرج- خبرنگاركيهان: امسال 18هزار واحد پلاسما از كرج به سازمان انتقال خون ارسال شد.
مديركل انتقال خون استان البرز با اعلام خبر فوق گفت: در شش ماهه اول امسال در مجموع 37هزار و 856نفر به پايگاه هاي ثابت و سيار انتقال خون در استان مراجعه كرده و خون اهدا كرده اند.
تشكيل تيم مناسب سازي ادارات
درچه- خبرنگاركيهان: تيم مناسب سازي مسير تردد معلولان در ادارات و اماكن عمومي استان اصفهان تشكيل شد.
«عبدالحميد حسيني» معاون توانبخشي سازمان بهزيستي استان اصفهان با بيان اين مطلب گفت: به منظور رفاه حال جانبازان و معلولان در استان اصفهان و جهت تردد آنان به ادارات و استفاده از سرويس بهداشتي مناسب، كليه ادارات بهزيستي شهرستان ها را موظف كرده ايم تا تيم مناسب سازي متشكل از افراد معلول و نابينا تشكيل دهند و از وضعيت مسيرهاي تردد مردم در اماكن عمومي بازديد و نسبت به ايجاد و يا اصلاح آنها اقدام كنند.
برگزاري نمايشگاه سلامت
سرخس- خبرنگاركيهان: دومين نمايشگاه تخصصي سلامت در سرخس برگزار شد.
مسئول برگزاري نمايشگاه در اين رابطه گفت: نمايشگاه تجهيزات مدرن و استاندارد سلامت مبتني بر تكنولوژي هاي روز دنيا مانند نانو تكنولوژي و نيز محصولات مرتبط ديگر نظير وسايل مناسب و سالم تغذيه، بهداشتي، پزشكي و ورزشي براي مشاهده و خريد شهروندان و كاركنان پالايشگاه خانگيران به نمايش درآمد.
سرانه مطالعه كتاب
همدان- خبرنگاركيهان: سرانه مطالعه كتاب در استان همدان 14دقيقه است.
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان همدان با اعلام خبر فوق گفت: محدود كردن موضوعات مرتبط با كتاب تنها به يك هفته در سال ظلم به كتاب است، ارشاد استعدادي افزود: مجموعا سرانه مطالعه در وضعيت مطلوبي نيست و تلاش داريم تا ميزان مطالعه مفيد را افزايش دهيم كه اين امر با همكاري ساير نهادها و دستگاه ها و نيز عموم مردم محقق مي شود.
افتتاح مدرسه دخترانه
جاسك- خبرنگار كيهان: با حضور فرمانده نيروي دريايي ارتش مدرسه راهنمايي دخترانه صديقه طاهره منطقه دوم دريايي ولايت جاسك افتتاح شد.
در اين مراسم دريادار امير دريادار حبيب الله سياري در اين آئين خطاب به مديران و مربيان اين مدرسه گفت: بعد از ساخت و افتتاح اين مدرسه نوبت به انجام وظيفه شما مربيان است كه در حفظ و نگهداري اين بناي نوساز كوشا باشيد.
تخريب پروژه هاي ناايمن
بروجرد- خبرنگار كيهان: پروژه هاي عمراني غيرايمن در شهر زلزله خيز بروجرد بايد تخريب شود. دهمردي استاندار لرستان با اعلام مطلب فوق گفت: بروجرد شهري زلزله خيز است كه همواره در خطر زمين لرزه قرار دارد و چنانچه سازه غير ايمن اجرا شود و بخواهد جان عده اي به خطر بيفتد تخريب آن بهتر است.
كاهش آمار جرايم
قره ضيا الدين- خبرنگار كيهان: آمار جرايم در شهرستان چايپاره به حداقل ممكن رسيده است. در پي برخورد قاطع و رسيدگي به موقع و قانوني دادگستري شهر ستان چايپاره و اقدامات درخور تقدير نيروي انتظامي با توجه به شرايط اين شهرستان آمار جرايم از جمله دزدي جنايت و قاچاق به حد پايين خود رسيده و اين شهرستان را جزء امن ترين حوزه هاي قضايي سطح كشور درآورده است.
 


لارستاني ها به تماشاي باغ آرزوها نشستند

اوز- خبرنگار كيهان:
نمايش باغ آرزوها از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي لارستان در تالار فردوسي شهر لار به روي صحنه رفت.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان لارستان، نمايش باغ آرزوها نوشته پرويز بشردوست و به كارگرداني محمدجواد بديعي به همت گروه تئاتر آرش و با همكاري انجمن نمايش شهرستان لارستان به روي صحنه رفت. نمايش باغ آرزوها داستان 2 جوان است كه در قالب طنز و شوخي در رؤياها و پندارهايشان مشغول چيدن ميوه هاي زندگي از باغ آرزوهايشان مي شوند و...
محمدجواد بديعي، مهدي صادقي و رضا صدقي ايفاگران نقش نمايش باغ آرزوها بودند.
نمايش باغ آرزوها به مدت يك هفته بر روي صحنه رفت و مورد استقبال مردم قرار گرفت. اين نمايش طنز موفق به كسب 4 جايزه در دوازدهمين جشنواره استاني تئاتر پسا مهر شهرستان فسا نيز شد.
محمدجواد بديعي كارگردان و بازيگر اين نمايش مقام دوم كارگرداني استان فارس و مقام اول بازيگري مرد و ابوالفضل آبشت مقام اول در طراحي لباس و مهدي صادقي مقام سوم بازيگري مرد در استان را از آن خود كردند.

 


عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي:

موازي كاري زيادي در حوزه فرهنگ صورت گرفته است

قزوين -خبرنگاركيهان:
استان قزوين به لحاظ فرهنگي عقب است و بايد اقدامات بيشتري صورت گيرد.
حجت الاسلام والمسلمين حسيني، درحاشيه سفر وزير راه وشهرسازي به استان قزوين با بيان اين مطلب گفت: اگر چه در استان قزوين در زمينه هاي فرهنگي اقدامات بسياري صورت گرفته اما با توجه به پيشينه فرهنگي كه اين استان برخوردار است همچنان در اين حوزه عقب هستيم.
نماينده مردم قزوين، آبيك والبرز در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر تقويت حوزه فرهنگي كشور و بويژه استان قزوين خاطرنشان كرد: در راستاي تقويت اين حوزه، كميسيون فرهنگي مجلس به شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد داده كه در اين خصوص سياست گذاري كند.
حسيني با تاكيد بر اينكه مديران فرهنگي و فعالان عرصه فرهنگ بايد با سياست آشنا باشند، تصريح كرد: چنانچه مدير فرهنگي با مباحث سياسي آشنا نباشد از خيانت هاي دشمن مطلع نخواهد شد و همچنين بدون آگاهي سياسي نمي توان در خصوص مسايل فرهنگي تصميم گرفت.
 


بررسي آسيب هاي اجتماعي تعزيه در شهركرد

شهركرد- خبرنگاركيهان:
همايش آسيب شناسي اجتماعي تعزيه در شهركرد برگزار شد.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري در اين همايش تعزيه را زيباترين عرصه هاي تجلي هنر توحيدي دانست و گفت: تعزيه هنري است كه سهم زيادي در ساختن ذهن مذهبي و تكوين رشد جهان بيني و شيوه تفكر مردم دارد.
بهمن اكبريان دهكردي افزود: تعزيه همزادپنداري ايجادكرده و روحيه توسل جويي و مرادخواهي را در درون تماشاگران به وجود مي آورد و فرد را به تزكيه روحي مي رساند.
مشاور فرهنگي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري نيز در اين همايش با اشاره به اين كه اخيرا در بندرعباس آلت موسيقي ارگ و در خوزستان و بوشهر دمام وارد تعزيه خواني شده است اين اقدام را يك اشتباه بزرگ توصيف كرد و گفت: پيشكسوتان و بزرگان تعزيه بايد از ورود اين گونه موارد به تعزيه خودداري كنند.
حجت الاسلام والمسلمين عبدالله زاده رعايت اخلاق اسلامي در تعزيه توسط تعزيه خوانان و واگذاري امور تعزيه به جوانان، ايجاد كلاس هاي موسيقي تعزيه و مسابقات تعزيه خواني را مورد تاكيد قرار داد.
 


درخشش شاعران يزدي در همايش شعر دفاع مقدس

يزد- خبرنگار كيهان:
4 نفر از شاعران دفاع مقدس استان يزد در بخش هاي مختلف بيستمين همايش سراسري شعر دفاع مقدس درخشيدند.
بيستمين همايش سراسري شعر دفاع مقدس با معرفي 13 اثر برگزيده و هفت اثر قابل تقدير به كار خود در شهر تبريز پايان داد كه نام چهار نفر از شاعران يزدي نيز در بين اين بيست نفر به چشم مي خورد.
اين همايش با داوري محمود اكرامي فر، بيژن ارژنگ، بابك نيك طلب، ايرج قنبري، مصطفي علي پور، حسين اسرافيلي و رضا اسماعيلي برگزيدگان خود را در بخش هاي كودك و نوجوان، مقاومت بين الملل، عاشورا و دفاع مقدس و شعر دفاع مقدس اعلام كرد.
در بخش كودك و نوجوان مريم عابدين پور از استان يزد از تقدير شدگان اين بخش بود، در بخش عاشورا و دفاع مقدس طيبه سلماني نژاد از استان يزد رتبه سوم را كسب كرد و فاطمه احمدزاده از استان يزد مورد تقدير قرار گرفت، همچنين از احمدرضا قديريان از استان يزد در بخش شعر دفاع مقدس تقدير شد.
 


يادداشت خبرنگار


لزوم توجه به بناب در شبكه استاني آذربايجان شرقي
از آنجايي كه نقش و اهميت صداوسيماي مراكز استان در توليد برنامه هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اجتماعي، انعكاس اخبار و رويدادهاي عادلانه شهرستانها و ترويج فرهنگ بومي يك منطقه بر كسي پوشيده نيست. اما در برخي مواقع دسترسي به اهداف طراحي شده به دليل اعمال سليقه، تنگ نظري و عدم درك جايگاه، مقصود خدمتگزاري به مردم حاصل نمي شود و از طرفي سبب نگراني و گلايه مردم و مسئولان يك شهرستان از رسانه ملي در مراكز استانها مي شود.
در اين ميان ناديده گرفتن انعكاس و بازتاب برخي رويدادها و اخبار مهم بناب در رسانه ملي مركز آذربايجان شرقي از دايره انصاف خارج است، اما با توجه به اهميت استراتژيك و اقتصادي اين شهرستان در اقتصاد كشور با وجود منابع و مراكز عظيم توليد فولاد به عنوان قطب توليد اين محصول مهم در كشور ونيز صادرات محصولات كشاورزي از اين شهرستان طي يكسال گذشته به كشورهاي خارج به ارزش 200 ميليون دلار و... سهم ناچيز بناب در مقايسه با ديگر شهرستانهاي آذربايجان شرقي در قاب تصوير شبكه استاني قابل درك و پذيرفتني نيست!
به هر حال به نظر مي رسد بناب با همه قابليت ها و اهميت بسيار بالايي كه در اقتصاد ايران اسلامي ايفا مي كند، كماكان قطعه گمشده و كمياب قاب تصوير سيماي مركز آذربايجان شرقي است كه اميدوار است مسئولان و مديران اين رسانه ملي در اين زمينه توجه خاص و ويژه اي داشته باشند تا بناب كمياب ترين تصوير قاب سيماي مركز آذربايجان شرقي نباشد.
از سويي ديگر مردم تلاشگر و فرهنگي بناب از مسئولان خود بويژه فرماندار و نماينده شهرستان در مجلس شوراي اسلامي انتظار دارند مطالبه جدي آنان را از مسئولان صداوسيماي استان درخصوص پخش اخبار شهرستان از رسانه ملي را پيگيري كنند.
بناب- خبرنگار كيهان
 


عضو انجمن خانه سينماي ايران:

مازندران ظرفيت خوبي براي فيلمسازي دارد

ساري- خبرنگاركيهان:
عضو انجمن خانه سينماي ايران گفت: ظرفيت فيلمسازي در مازندران براي تهيه كنندگان و كارگردانان كشور ناشناخته است.
بيژن شكرريز گفت: به رغم كمبود امكانات فني و بازيگر، لوكيشن هاي طبيعي ساري و توابع آن ظرفيتي براي فيلم سازي است كه ناشناخته باقي ماند.
وي خاطرنشان كرد: در صورتي كه امكانات فني، دفاتر فيلم سازي و مركز تئاتر قوي در ساري فعاليت داشته باشد، كارگردانان، اين منطقه را براي فيلم سازي انتخاب خواهند كرد.
عضو انجمن خانه سينماي ايران با اشاره به اينكه ساري و روستاهاي اطراف آن در فيلم سازي كشور جايگاه ضعيفي دارند گفت: در صورتي كه همكاري و حمايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و استانداري به درستي صورت گيرد، شهرهاي مازندران همانند استان گيلان از جاذبه هاي زيبايي براي ساخت فيلم برخوردارند.
شكرريز به فعاليت ضعيف اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران در بخش فيلم سازي، تئاتر و فراهم كردن امكانات فني اشاره كرد و افزود: علاقه مندي مردم و وجود ظرفيت طبيعي، مي تواند ساري را قطب فيلم سازي ايران كند.
عضو انجمن خانه سينماي ايران تاكيد كرد: وجود سنن و آداب و رسوم متناسب با طبيعت زيبا و گويش قشنگ مازني، مي تواند موضوع هاي تهيه فيلم را به همراه داشته باشد.
وي موضوع اصلي فيلم درحال ساخت (وقتي باران مي آيد) را كودكان ناشنوا، آموزش هاي نوين براي آنها و ارتباط انساني با معلولان جسمي عنوان كرد.
كارگردان فيلم وقتي باران مي بارد تصريح كرد: در اين فيلم 90دقيقه اي (مجيد) پسر 9ساله ناشنوا كه در روستاي سقنديكلا، نزديك شهر ساري زندگي مي كند، با تنها دوست خود علي ارتباط خوبي دارد، اما علي روستا را به همراه خانواده اش ترك و به شهرمهاجرت مي كند. وي درخصوص انتخاب روستاي سقنديكلا و آهودشت ساري براي فيلمبرداري اين فيلم، گفت: منظره هاي زيبا و لوكيشن بي نظير سبب شد تا جاذبه هاي تماشاي فيلم چندين برابر و موضوع آن نيز بهتر درك شود.
 


رئيس حوزه هنري كاشان:

صدا و سيما آثار نمايشي شهرستانها را نمي خرد

كاشان- خبرنگار كيهان:
رئيس حوزه هنري كاشان از نگاه ستاره محوري و ويتريني صدا و سيما در خريد فيلم ها و آثار نمايشي توليدي انتقاد كرد.
محمد قنبري گفت: داشتن نگاه ستاره محوري تلويزيون و لزوم حضور عوامل مشهور و صاحب نام در مجموعه هاي نمايشي موجب مي شود تا آثار هر چند با كيفيت و پرمحتواي توليد شده به خصوص در شهرستان ها كه توسط افراد توانمند اما ناشناخته ساخته مي شود براي قرار گرفتن در سبد خريد صدا و سيما در صف انتظار معطل مانده و به تدريج فراموش شوند.
وي خاطرنشان كرد: صدا و سيما در شرايط كنوني آثار نمايشي شهرستان ها كه از چهره هاي شاخص برخوردار نيستند را يا به طور كلي نمي خرد يا در صورت خريد در ساعات كم بيننده و به اصطلاح «مرده» پخش مي كند.
وي با بيان اينكه براي توليد فيلم هاي بهره مند از چهره هاي شاخص بودجه هنگفتي نياز است، تصريح كرد: حوزه هنري كاشان به دليل كمبود منابع مالي و بودجه نمي تواند از چهره هاي مشهور براي توليد فيلم هاي خود استفاده كند و از آنجايي كه توليد آثار نمايشي با افراد توانمند بومي نيز مورد استقبال صدا و سيما قرار نمي گيرد و حتي با زيان هاي اقتصادي روبه رو مي شود بنابراين اين نهاد در زمينه توليد فيلم وارد نمي شود و تنها به پشتيباني و حمايت از گروه هاي فيلم سازي مراكز در شهرستان كاشان بسنده مي كند.
رئيس حوزه هنري كاشان با تأكيد بر اينكه بودجه مستقيمي براي توليد فيلم در اختيار حوزه هنري كاشان نيست، متذكر شد: براي ساخت هر اثر نمايشي بايد در ابتدا بحث آن در كار گروه استان اصفهان مطرح شده و سپس مورد تأييد قرار گيرد تا بعد از اين مراحل بخشي از مبلغ مورد نياز پرداخت شود.
قنبري، تغيير نگرش ستاره محوري تلويزيون در خريد مجموعه ها و فيلم هاي توليد شده شهرستان ها را خواستار شد و گفت: اين تغيير رويه موجب علاقه مندي بيشتر هنرمندان و عوامل بومي شهرستان ها در توليد آثار با كيفيت و برخوردار از اصول و استانداردهاي هنري مي شود.
 


موفقيت هنرمند اليگودرزي در جشنواره موسيقي

اليگودرز-خبرنگاركيهان:
مجيد آهو خوش مقام برگزيده نخستين جشنواره موسيقي سازهاي بومي استان لرستان را كسب كرد.
در اين جشنواره كه به مدت يكروز ويژه سازهاي بادي و كوبه اي در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كوهدشت برگزارشد اصغر آهو خوش و مجيد آهو خوش از اعضاي گروه آواي ايل وابسته به آموزشگاه آزاد آوا و نوا به مديريت استاد بهرام سرلك شركت كردند كه مجيد آهو خوش موفق شد مقام برگزيده و عنوان پديده جشنواره را از آن خود كند.
 


نگارگر كاشاني در جايگاه نخست فستيوال الجزاير قرار گرفت

كاشان -خبرنگاركيهان:
مدرس و مسئول انجمن نگارگري ايراني در كاشان از كسب رتبه نخست سوده سادات رضويه، نگارگر كاشاني در رشته تذهيب فستيوال بين المللي و تخصصي الجزاير خبرداد.
مهدي ايراني گفت: وي در مدت يك سال كار روي تابلوي تذهيب به ابعاد 60 در 60 سانتي متر با طرح شمسه كه از طلا، لاجورد و ديگر رنگ هاي طبيعي تشكيل شده است توانست اين رتبه را در بين 23 كشور جهان كسب كند. وي با اشاره به حضور 100هنرمند برجسته از كشورهاي مختلف در پنجمين فستيوال بين المللي مينياتور و تذهيب بيان داشت: هنرمنداني از كشورهايي مانند تركيه، روسيه، ژاپن، عراق، لبنان، فلسطين، مصر، فرانسه، هلند، پاكستان، هند، تونس ، اردن، جمهوري آذربايجان، مراكش، ازبكستان و عربستان آثار هنري خود را به مدت 9 روز در اين آوردگاه بين المللي در شهر تلمسان الجزاير كه سال گذشته از طرف آيسكو ( سازمان اسلامي، آموزشي، علمي و فرهنگي) به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام معرفي شده به نمايش گذاشتند.

 


رشت ميزبان نخستين جشنواره فيلم كوتاه بسيج

رشت- خبرنگار كيهان:
نخستين جشنواره حمايت از توليدات فيلم مستند، كوتاه، داستاني و كليپ بسيج آذر ماه سال جاري در رشت برگزار مي شود.
اين جشنواره با موضوعات عفاف و حجاب، دفاع مقدس، اردوهاي راهيان نور، خدمات پزشكي دوران دفاع مقدس، اردوهاي جهادي، قصص قرآني و سبك زندگي بزرگان ديني، انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي، حلقه هاي صالحين بسيج و توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني برگزار خواهد شد.
علاقه مندان به شركت در اين جشنواره مي توانند آثار خود را حداكثر تا 15 آذرماه سال جاري به دبيرخانه جشنواره واقع در معاونت فرهنگي و اجتماعي سپاه قدس استان گيلان ارسال كنند.
در اين جشنواره به تمامي فيلم هاي انتخاب شده علاوه بر لوح سپاس جوائزي نيز اهدا خواهد شد.
 


گيلاني ها جشنواره هاي محلي برگزار مي كنند

صومعه سرا- خبرنگاركيهان:
برگزاري جشنواره هاي بومي و محلي، علاوه بر احياي فرهنگ و مراسم آئيني، مي تواند بسياري از مشكلات اقتصادي روستائيان را برطرف سازد.
مسئول برگزاري جشنواره هاي بومي و محلي استان گيلان با بيان اين مطلب اظهار داشت: در 6ماه دوم سال جاري در نظر داريم چند جشنواره از جمله جشنواره دوشاب، چاي، سياه شكر (ني شكر)، گردو و فندق در شهرهاي فومن، لاهيجان، صومعه سرا، لنگرود و رشت برگزار كنيم.
ولي قنبرزاده با اشاره به اينكه در اين جشنواره ها ورزش هاي سنتي و بازي هاي بومي و محلي نيز به نمايش در مي آيد افزود: هدف از برپائي اين جشنواره ها علاوه بر احياي فرهنگ و مراسم آئيني شهرستان هاي تابع استان،باعث مي شود مردم بتوانند بيشتر از موهبت و نعمت هايي كه در منطقه خود دارند استفاده كنند براي مثال بعد از برگزاري اولين جشنواره دوشاب كه سال قبل در شهرستان فومن برگزار شد موجب شد علاقه مندان بسياري از اقصي نقاط گيلان براي خريد دوشاب به روستاهاي توليدكننده مراجعه كنند كه اين امر باعث ايجاد اشتغال و درآمدزايي در منطقه شد.
وي ادامه داد: ما مي توانيم دركنار برگزاري جشنواره بازيهاي بومي و محلي، آداب و سنن گذشتگان را در تهيه و عرضه چاي، آبغوره، رب انار، آب گذاشتن ازگيل و آلوچه جنگلي وساير استعدادها و نعمت هايي كه در منطقه وجود دارد به نمايش گذاريم البته بايد يادآور شد اين امور نياز به كار فرهنگي دارد و ياري مسئولان را در اين راستا مي طلبد.
 


واگذاري 10 طرح جنگل كاري در آذربايجان غربي به تعاوني ها

اروميه- خبرنگار كيهان:
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي از واگذاري 10 پروژه جنكل كاري به شركت هاي تعاوني خبر داد.
علي پيرمرادي با اعلام اينكه براي اجراي اين طرح ها در مجموع بيش از 8 ميليارد و 400 ميليون ريال اعتبار اختصاص يافته است اضافه كرد: اين طرح ها در سطح 42 هزار هكتار از جنگل هاي استان با مشاركت شركت هاي تعاوني مرتبط با منابع طبيعي اجرا مي شود.
وي كاشت و توسعه گياهان مولد محصولات غيرچوبي در 45 هكتار، غني سازي جنگل در سطح 20 هكتار و اجراي عمليات پرورشي و بهداشتي درختان جنگلي در 300 هكتار از جنگل هاي استان را از جمله اين طرح ها برشمرد و افزود: عمليات آبخيزداري در حوزه جنگل، نگهداري از مناطق احياشده جنگلي، پيشگيري و كنترل بيماري هاي درختان، نهال كاري و پيشگيري و اطفاي حريق جنگل از ديگر طرح هايي است كه اجراي آن به شركت هاي تعاوني واگذار شده است.
 


برگزاري پنجمين جشنواره غذاي محلي در كله بست

كله بست- خبرنگار كيهان:
پنجمين جشنواره غذاهاي محلي و سنتي در كله بست مازندران برگزار شد.
به مناسبت عيد سعيد غدير پنجمين جشنواره غذاهاي محلي و سنتي با شركت بانوان هنرمند و آشپز در كله بست برگزار شد كه در آن 20 نوع غذاي محلي در معرض ديد عموم قرار گرفت. اين جشنواره با استقبال پرشور مردم مواجه شد. به گزارش خبرنگار ما در كنار اين جشنواره نمايشگاه كتاب نيز برپا شد كه قرار است درآمد حاصله از فروش كتاب و غذاهاي محلي صرف امور فرهنگي شود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14