(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 25  آبان  1391 - شماره 20358

فرمانده ارتش لبنان وضعيت امنيتي كشور را خطرناك خواند
پارلمان بحرين از وحشت گسترش اعتراض ها
اهانت به پادشاه را جرم شناخت
21 شهيد و 128 مجروح در عمليات تروريستي عراق
سراسر اروپا در اعتصاب ميليون ها نفر در قاره سبز به پا خاستند
كنگره حزب كمونيست چين
با انتصاب رئيس جمهور آينده به كار خود پايان داد
پرونده رسوايي جنسي رئيس سيا روي ميز كنگره قرار گرفت
مردم عربستان در مراسم شهداي القطيف
شعار «مرگ بر آل سعود» سردادند
تظاهرات كم سابقه ضدحكومتي در اردن شاه بايد برود
درخواست 188كشور از آمريكا براي پايان دادن به تحريم هاي كوبا
اختلاف نظرها در اجلاس قاهره
بر سر به رسميت شناختن ائتلاف ضد سوريه
بدترين رئيس جمهور آمريكا!


فرمانده ارتش لبنان وضعيت امنيتي كشور را خطرناك خواند

فرمانده ارتش لبنان درباره وضعيت امنيتي اين كشور و انتقال ناامني از يك منطقه به منطقه اي ديگر هشدار داد.
به گزارش واحد مركزي خبر، ژنرال جان قهوه جي در ديدار با فرماندهان منطقه نظامي جنوب اظهار داشت، اوضاع امنيتي كشور خطرناك است و ارتش لبنان با هرگونه اخلال در امنيت داخلي مقابله خواهد كرد.وي تاكيد كرد، ارتش لبنان در كمين خواهد بود و همانگونه كه در طرابلس و بيروت عمل كرد با هرگونه اقدامي كه امنيت داخلي اين كشور را به خطر اندازد برخورد خواهد كرد.قهوه جي همچنين گفت، هر تلاشي براي برهم زدن امنيت كشور با مقابله شديد و اقدام قاطع ارتش رو به رو خواهد شد.گفتني است بر اثر درگيري ميان طرفداران شيخ الاسير روحاني سني و طرفدار جريان 14 مارس با طرفداران حزب الله در شهر صيداطي روزهاي اخير دهها تن كشته و زخمي شدند. آمريكا، قطر و عربستان در تلاشند اوضاع داخلي لبنان را بي ثبات كنند.
 


پارلمان بحرين از وحشت گسترش اعتراض ها

اهانت به پادشاه را جرم شناخت

پارلمان بحرين قانوني به تصويب رساند كه بر مبناي آن هركس به پادشاه اهانت كند به پنج سال زندان و 10هزار دينار جريمه نقدي محكوم خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، كميته امور خارجي و امنيت ملي پارلمان بحرين طي قانون جديدي براي اهانت كنندگان به پادشاه اين كشور پنج سال زندان و 10هزار دينار جريمه نقدي يا يكي از اين دو مجازات را درنظر گرفت.نمايندگان پارلمان بحرين تاكيد كردند مجازات درنظر گرفته شده براي حفاظت از جايگاه پادشاه اين كشور ضروري بوده و براي كساني كه به پادشاه اهانت مي كنند مناسب است.بحرين از 14فوريه سال 2011 شاهد تظاهرات گسترده عليه رژيم حاكم بر اين كشور بوده است. ناظران آگاه منطقه مي گويند وحشت رژيم آل خليفه از گسترش اعتراض هاي ضد حكومتي باعث تصويب اين قانون در پارلمان بحرين شده است.
 


21 شهيد و 128 مجروح در عمليات تروريستي عراق

حملات تروريستي در چهار شهر عراق 21 شهيد و 128مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري عراقي «براثا» خونين ترين عمليات تروريستي ديروز در جنوب شهر «حله» رخ داد.
در اين عمليات يك مدرسه دخترانه و بازار مرغ فروشي با انفجار بمب هدف قرار گرفتند. اين انفجارها حداقل 10 شهيد و 60 مجروح برجاي گذاشت. چهار شهيد و 12تن از مجروحان دانش آموز هستند.
شهر كركوك در شمال عراق نيز ديروز شاهد انفجار چهار خودروي بمب گذاري شده بود. تروريست ها در اين انفجارهاي جداگانه كارگران ساختماني، مقر حزب دموكرات كردستان عراق، و نيروهاي گشتي عراق را هدف قرار دادند. شمار شهداي اين حملات 9 نفر و مجروحان نيز 55 تن اعلام شد.
در بغداد بمبي در مجاورت يك هتل منفجر شد و يك شهيد و هفت مجروح بر جاي گذاشت. شرق شهر بعقوبه در استان ديالي هم شاهد انفجار مشابهي بود. در اين انفجار يك تن شهيد شد و شش نفر ديگر مجروح شدند. استاندار ديالي هم از يك عمليات ترور جان سالم به در برد.
تظاهرات عليه بلر
«توني بلر» نخست وزير سابق انگليس كه در سال 2003 در حمله به عراق با «جرج بوش» رئيس جمهور وقت آمريكا همراه شده بود، قصد داشت در دانشگاهي سخنراني كند كه با تظاهرات دانشجويان مواجه شد. دانشجويان انگليسي فرياد مي زدند كه دانشگاه نبايد از جنايتكاري مثل بلر براي سخنراني دعوت كند.
«ديويد لاولي واكلين» فعال ضد جنگ انگليسي در تظاهرات لندن گفت: چرا بايد دانشگاهي كه من در آن حضور دارم اجازه بدهد بلر در آن سخنراني كند و در سخنانش از فروش سلاح حمايت كند. اين وضع، شرم آور است. به همين علت است كه ما اينجا جمع شده ايم تا اعتراض خود را به اين مسئله نشان بدهيم. اين رويه، بهت آور است. ما با اين تظاهرات مي خواهيم نشان بدهيم كه درست نيست نخست وزير پيشين آزادانه بچرخد، حال آنكه به مردم انگليس درباره جنگ عراق دروغ گفته و با فريبكاري آنها را وارد اين جنگ كرده است.
اعتراض به نقش توني بلر در تهاجم به عراق، موضوع اصلي تظاهرات لندن بود. شركت كنندگان در تظاهرات مي خواستند نشان بدهند كه بلر هرگز نبايد غيرنظاميان بي گناهي را فراموش كند كه او قاتل آنها بود. «جان ريس» از فعالان جنبش ضد جنگ در انگليس در اين تظاهرات گفت: بلر در تلاش است بار ديگر وارد فضاي سياسي و انگليس شود و شهرت خود را بار ديگر پس از جنگ هاي فاجعه بار عراق و تداوم اشغال افغانستان احيا كند. ما با تظاهرات خود مي خواهيم نشان بدهيم سياستمداراني كه سياست هاي آنها سبب كشته شدن صدها هزار نفر شده است نبايد اجازه يابند بار ديگر در فضاي سياسي انگليس حضور يابند.
 


سراسر اروپا در اعتصاب ميليون ها نفر در قاره سبز به پا خاستند

 تظاهرات و اعتصاب عليه سياست هاي رياضت اقتصادي اين بار سرتاسر اروپا را فرا گرفت.
برپايي اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي در كشورهاي بحران زده اروپايي شايد خبر تازه اي نباشد اما، اعتصاب و تظاهرات هماهنگ و همزمان در 23 كشور اروپايي تحت يك عنوان و شعار مشترك، اتفاقي است بي سابقه كه روز گذشته قاره سبز شاهد آن بود. چهل اتحاديه كارگري در 23 كشور اروپايي در اين اعتصاب بي سابقه مشاركت دارند و ميليون ها اروپايي نيز در اين تظاهرات شركت كرده اند.
روزنامه انگليسي گاردين در اين باره نوشت: «اتحاديه هاي كارگري با نامگذاري روز چهارشنبه با عنوان «روز عمل» از مردم تمام كشورهاي اروپايي خواستند با حاضر نشدن در سر كارهاي خود و آمدن به خيابان هاي شهر اعتراض خود به اجراي سياست هاي رياضتي كه باعث بيكاري بيشتر مردم مي شود را نشان دهند. اجراي چنين سياست هايي كه به رهبري آلمان، اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول صورت مي گيرد، فشارها بر مردم اروپا به ويژه اقشار متوسط به پائين جامعه را به شدت افزايش داده است.
طبق گزارش روزنامه انگليسي «گاردين» مردم اسپانيا، پرتغال و يونان زودتر از ساير كشورها دست به كار شده و تا توان داشتند عليه تروئيكاي اروپا و دولتمردان خود شعار دادند.
از اسپانيا خبر مي رسد، پليس ضد شورش اقدام به سركوب شديد معترضان كرده است. گاردين در اين باره نوشت، پليس ضد شورش دست كم 62 نفر را بازداشت و 34 نفر را هم زخمي كرده است. سركوب معترضان در اين كشور بحران زده كه نرخ بيكاري آن به رقم بي سابقه 27 درصد نزديك شده ادامه دارد. در جريان اين ناآرامي ها حدود 18 نيروي پليس نيز زخمي شدند. بخش زيادي از معترضان اسپانيايي را كساني تشكيل مي دهند كه به دليل بيكاري يا مواجه شدن با كاهش 40 درصدي حقوق قادر به پرداخت اقساط خانه هايشان نيستند. طبق گزارش هاي رسمي منتشر شده، خانه هاي روزانه دست كم 500 خانواده اسپانيايي از سوي بانك ها مصادره مي شود! تاكنون به دنبال اين اعتصاب دست كم 131 پرواز در اين كشور لغو شده است. گفته مي شود 80 درصد كارگران اسپانيايي در اين اعتصاب شركت كردند.
يونان، سردمدار بدهكاران اروپا نيز ديروز شاهد برپايي اعتصاب و تظاهرات گسترده ضد دولتي در اعتراض به وضعيت وخيم اقتصادي بود.
اين كشور كه به دليل اوضاع نابسامان اقتصادي چندين بار تهديد به اخراج از منطقه پولي يورو و حتي اتحاديه اروپا شده، روز چهارشنبه شاهد حضور گسترده نيروهاي امنيتي در خيابان ها و ميادين اصلي و برخي ساختمان هاي دولتي بود.
در ايتاليا نيز تظاهرات دانشجويي به صحنه زد و خورد شديد بين معترضان و نيروهاي امنيتي تبديل شد.
گاردين درگيري هاي روز گذشته ايتاليا را «بسيار خشونت بار» توصيف كرد و افزود: از همان لحظه آغاز اعتصاب و راهپيمايي، درگيري ها بين معترضان و پليس ضد شورش شروع شد.
براساس اين گزارش اتحاديه كارگري «سي جي آي ال» براي روز چهارشنبه حداقل 100 تظاهرات در نقاط مختلف ايتاليا برنامه ريزي و اجرا كرد. اتحاديه هاي كارگري آلمان نيز با اعلام همبستگي با فراخوان اعتصاب بزرگ در اروپا از نخستين ساعات روز چهارشنبه اعتصاب و تجمعات خود را آغاز كردند.
به نوشته گاردين، تظاهركنندگان آلماني دسته دسته به خيابان هاي اصلي در شهرهاي مختلف اين كشور سرازير شده عليه سياست هاي رياضتي تروئيكاي اروپا فرياد زدند. بسياري از پروازها در آلمان لغو شده و سيستم حمل و نقل عمومي در اين كشور نيز مختل شده است. هنوز اطلاعاتي در خصوص تأثير اعتصاب بر ساير بخش هاي آلمان منتشر نشده است.
مردم بلژيك نيز همزمان با ساير كشورهاي اروپايي دست از كار كشيده و اقدام به برپايي تجمعاتي در شهرهاي مختلف اين كشور كردند. اين گزارش مي افزايد ايستگاه هاي قطار در بروكسل و ساير شهرهاي بلژيك ديروز شاهد تجمع گسترده مسافران سرگردان بود. گروهي از معترضان نيز اقدام به مسدود كردن جاده ها و خطوط ريلي اين كشور كردند تا آن چند قطاري هم كه در اعتصاب مشاركت نداشتند، در عمل قادر به ادامه فعاليت نباشند.
در فرانسه نيز بنا به دعوت اتحاديه هاي كارگري دستكم 130تظاهرات ضد رياضتي برگزار شد. اتحاديه كارگري فرانسه پس از آغاز تظاهرات و اعتصاب خود طي بيانيه اي اعلام كردند با اين اقدام خواستند همبستگي خود را با قربانيان سياست هاي رياضتي بر عليه تروئيكاي اروپايي نشان دهند.
مشاركت كاركنان فرودگاه هاي انگليس در اين اعتصاب سراسري نيز باعث سرگرداني هزاران مسافر در اين كشور شد.
در نخستين ساعات آغاز اعتصاب در انگليس، اختلال در پروازهاي فرودگاه هاي اين كشور بيش از ساير بخش ها به چشم خورد. به نوشته خبرگزاري فرانسه شركت هاي بريتيش ايرويز و ايزي جت به خاطر اين اعتصاب پروازهاي خود به بسياري از كشورهاي اروپايي را لغو كردند.
پرتغالي ها نيز در 40 شهر اعتصاب و تظاهرات هماهنگ خود را آغاز كردند تا بدين ترتيب در نخستين ساعات آغاز روز چهارشنبه لغو 200 پرواز و 80 درصد قطارهاي اين كشور ده ها هزار مسافر داخلي و خارجي را سرگردان كند. به نوشته فايننشال تايمز دادگاه ها، بنادر، مدارس، دانشگاه ها و خدمات دولتي ديروز در سرتاسر پرتغال به طور كامل تعطيل بود.
اعتصابيون اروپايي طي بيانيه هاي مختلف تأكيد كرده اند، در صورت ادامه بي توجهي رهبران اروپا و دولتمردانشان به درخواست مردم، اعتراض ها بازهم تكرار خواهد شد. پيش بيني مي شود اين اعتصاب بي سابقه ميلياردها يورو بر اقتصاد شكننده منطقه يورو خسارت وارد كند.
به گزارش روزنامه انگليسي «تلگراف»، اجراي سياست هاي رياضتي در كشورهاي اروپايي كه با هدف مقابله با بحران مالي و كسري بودجه صورت مي گيرد بيش از هر چيزي حقوق و دستمزد كارگران و كارمندان اروپايي را هدف گرفته است. از طرفي اين سياست ها به بيكاري در اين كشورها نيز دامن زده طوري كه طبق آمارهاي رسمي اتحاديه اروپا نرخ بيكاري در اين قاره به 5/10درصد و در منطقه يورو به 3/11درصد رسيده است.
اتحاديه اروپا پيش بيني كرده اين نرخ حتي بازهم افزايش يافته و به 9/10درصد در اروپا برسد. اين يعني خيل عظيم 26ميليون نفري بيكاران در اروپا پيش بيني شده نرخ بيكاري در منطقه يورو نيز به زودي به 8/11 درصد صعود كند. در اين بين اوضاع يونان بيش از ساير كشورها وخيم است.
نرخ بيكاري در يونان در حال حاضر نزديك به 24 درصد است. اين نرخ در ميان جوانان يوناني به رقم باور نكردني 54درصد رسيده است! نرخ بيكاري جوانان در اسپانيا نيز 55درصد شده است.
 


كنگره حزب كمونيست چين

با انتصاب رئيس جمهور آينده به كار خود پايان داد

كنگره حزب كمونيست چين، با انتخاب رئيس جمهور و نخست وزير اين كشور براي 10 سال آينده به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري ها، هجدهمين كنگره ملي خلق چين با انتخاب «ژي جين پينگ» و «لي كانه جيان» به عنوان اعضاي جديد كميته مركزي حزب كمونيست و رئيس جمهور و نخست وزير آينده اين كشور به كار خود پايان داد.
اين دو نفر تاكنون به عنوان معاون رئيس جمهور و معاون نخست وزير بودند. «ژي جين پينگ» كه جانشين هوجين تائو رئيس جمهور فعلي شده است به عنوان دبيركل حزب كمونيست و فرمانده نيروهاي مسلح اين كشور نيز در جلسه پاياني كنگره سرتاسري حزب كه ديروز برگزار شد، انتخاب شد.
تاكنون اعضاي كميته مركزي حزب كمونيست 9 نفر بودند كه اينك با حذف و ادغام دو پست در اين كميته، شمار رهبران ارشد به هفت نفر كاهش يافته است.
براساس قانون اساسي چين، بالاترين ارگان حزب كمونيست كنگره ملي و كميته مركزي است كه اعضاي كنگره آنها را انتخاب مي كنند و همه سازمان هاي دولت زيرمجموعه كنگره ملي و كميته مركزي حزب هستند.
براساس اين گزارش هوجين تائو و ون جيابائو، نخست وزير چين و همين طور ديگر مقامات بلندپايه مي بايست براساس قوانين بازنشستگي مقامات از سمت خود كناره گيري كنند. از مدت ها پيش مشخص بود كه ژي جين پينگ جايگزين هوجين تائو خواهد شد كه ابتدا در سمت رهبري حزب كمونيست جايگزين وي شده و سپس در ماه مارس سال آينده طي نشست سالانه پارلمان به مقام رياست جمهوري خواهد رسيد.
در نشست ديروز 2307 نماينده حزب كمونيست از سرتاسر چين حضور داشتند.
كنگره هفت روزه حزب كمونيست چين تحت شديدترين تدابير امنيتي در پكن برگزار شد. ناظران سياسي بر اين باورند كه با انتخاب رهبران جديد تغيير چنداني در مسير سياسي و اقتصادي چين روي نخواهد داد.
 


پرونده رسوايي جنسي رئيس سيا روي ميز كنگره قرار گرفت

كنگره آمريكا ژنرال ديويد پترائوس، رئيس مستعفي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا را براي اداي توضيحات درباره رسوايي جنسي و حادثه بنغازي فراخواند.
به گزارش واحد مركزي خبر، به رغم استعفاي «ديويد پترائوس» از رياست سازمان اطلاعات مركزي آمريكا، نمايندگان كنگره اين كشور از وي خواستند براي اداي توضيحات درباره رسوايي جنسي و حادثه بنغازي ليبي كه به كشته شدن سفير اين كشور منجر شد در كنگره حاضر شود.
جمعه گذشته رسانه هاي آمريكايي ناگهان از پذيرش استعفاي پترائوس از سوي باراك اوباما به دليل داشتن «روابط جنسي» با يك زن خبر دادند كه بسياري را شوكه كرد.
بسياري از تحليلگران با زير سوال بردن دليل اعلام شده براي اين استعفاي مشكوك اعلام كردند احتمالا افتضاح اطلاعاتي وي در بنغازي ليبي باعث اين استعفا بوده است. براساس اين گزارش هرچند قرار بر اين بوده كه «مايكل مورل»، جانشين موقت پترائوس براي اداي توضيحات در برابر كميسيون اطلاعات مجلس نمايندگان و سنا (كنگره) حاضر شود اما نمايندگان هر دو حزب جمهوريخواه و دموكرات اعلام كردند، از ژنرال پترائوس مي خواهند براي اداي توضيحات در كنگره حاضر شود.
نكته قابل توجه اين كه، چند روز پس از افشاي فساد اخلاقي بالاترين مقام اطلاعاتي آمريكا خبر رسيد، ژنرال جان آلن كه از قضا او هم يك ژنرال چهار ستاره است هم داراي روابط «غيراخلاقي» با يك زن بوده است.
به نوشته روزنامه آمريكايي واشنگتن پست، جان آلن فرمانده نظاميان آمريكايي در افغانستان بين سال هاي 2010 تا 2012 مكاتبات غيراخلاقي بسيار زيادي با خانم «جيل كلي» از دوستان قديمي پترائوس! داشته است. به گفته اف بي آي، اين مكاتبات كه غالبا به شكل ايميل بوده، بين 20 تا 30هزار صفحه است!
هنوز تحقيقات درباره رسوايي بزرگ ژنرال هاي آمريكايي به اتمام نرسيده، لئون پانتا، وزير دفاع آمريكا از رسوايي مالي سومين ژنرال چهار ستاره آمريكا پرده برداشت!
«پانتا» گفت: ژنرال «ويليام وارد»، فرمانده سابق نيروهاي آمريكايي در آفريقا به دليل رسوايي مالي تنزل درجه يافته و به زودي بازنشسته خواهد شد.
پانتا كه به استراليا سفر كرده افزود: جرم اين ژنرال حيف و ميل كردن اموال عمومي است.
باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا اما، در تازه ترين واكنش خود به رسوايي هاي پي درپي جنسي مقامات بلندپايه نظامي اين كشور، بار ديگر از آنها دفاع كرد!
اوباما در مورد ژنرال آلن گفت كه به وي ايمان دارد و براي خدمات او در افغانستان ارزش قائل است اما بنا به درخواست وزارت دفاع فعاليت وي به عنوان فرمانده ناتو در افغانستان را متوقف كرده است.
به گفته سخنگوي كاخ سفيد، اوباما ژنرال «ژوزف دانفورد» را موقتا جانشين «آلن» كرده است.
 


مردم عربستان در مراسم شهداي القطيف

 شعار «مرگ بر آل سعود» سردادند

مردم عربستان به مناسبت چهلم شهداي «القطيف» دست به تظاهرات و راهپيمايي زدند.
به گزارش فارس، در اين تظاهرات كه در شهرهاي القطيف و العواميه برگزار شد، صدها تن از مردم شرق عربستان با سر دادن شعار «مرگ بر آل سعود»، «مرگ بر قاتلان» بر ادامه راه شهدا و قربانيان اعتراضات اخير تاكيد كردند.
براساس اين گزارش، نيروهاي امنيتي عربستان كه در آستانه ماه محرم، به طرز بي سابقه اي در شهرهاي شيعه نشين مستقر شده اند، معترضان را به بازداشت و زندان تهديد كردند.
اين گزارش حاكي است در مراسم «وفاداري به شهدا و ادامه راه آنها» معترضان عربستاني با در دست داشتن تصاوير افراد بازداشت شده خواستار آزادي آنها از زندان شدند.
نيروهاي امنيتي آل سعود طي هفته هاي گذشته دستكم چهار تن از جوانان را در جريان تظاهرات مردم اين كشور عليه رژيم حاكم به شهادت رسانده و تعدادي را نيز بازداشت كردند.
اين در حالي است كه طي هفته هاي اخير، ملك عبدالله پادشاه عربستان طي حكمي برادر خود را از پست وزارت كشور بركنار و «شاهزاده محمدبن نايف» برادرزاده خود را منصوب كرد. اين شاهزاده جوان كه سال ها زير نظر پدر خود (نايف بن عبدالعزيز) به سركوب مخالفان آل سعود پرداخته است، از زمان انتصاب اقدامات شديدي را عليه شيعيان در شرق عربستان آغاز كرده است.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، يكي از نزديكان وزير كشور سابق عربستان با اشاره به خانه نشين شدن وي تاكيد كرد: پادشاه به خاطر يك سوء تفاهم وي را از كار بركنار كرده است.
روزنامه «قدس العربي» به نقل از اين منبع اعلام كرد: احمد بن عبدالعزيز اكنون در خانه اش در رياض به سر مي برد و برخي خبرهاي تاييد نشده حاكي است كه در مارس سال آينده به عنوان معاون دوم رئيس شوراي وزيران انتخاب خواهد شد.
اين در حالي است كه برخي منابع سعودي، بركناري وزير كشور سعودي را با انفجارهاي اخير در اين كشور كه تلفات و خسارات هاي جاني و مالي سنگيني داشته است و ناخشنودي ملك عبدالله از سركوب نشدن مخالفان، مرتبط مي دانند.
از سوي ديگر ملك «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان روز چهارشنبه براي انجام عمل جراحي در مركز پزشكي ملك عبدالعزيز بستري شد.
اين در حالي است كه شاهزاده «سلمان بن عبدالعزيز» برادر وي نيز از وضعيت جسماني خوبي برخوردار نيست.
 


تظاهرات كم سابقه ضدحكومتي در اردن شاه بايد برود

مردم استان هاي مختلف اردن در اعتراض به بالا رفتن قيمت فرآورده هاي نفتي به خيابان ها ريختند و با سردادن شعار ضدحكومتي و آتش زدن عكس پادشاه خواستار بركناري دولت شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، اردني هاي خشمگين در چندين استان اين كشور تظاهرات كردند و مخالفت خود را با افزايش قيمت سوخت ابراز كردند تظاهركنندگان با محاصره منزل نخست وزير عليه «عبدالله النسور» نخست وزير و دولتش شعار دادند و خواستار بركناري وي شدند.
مردم اردن همچنين در چندين شهر عكس عبدالله دوم پادشاه اردن را آتش زدند و چندين دستگاه خودرو را به آتش كشيدند و راه هاي اصلي شهر را مسدود كردند.
وزير صنايع و بازرگاني اردن پيش از اين تصميمي را اعلام كرد تا براساس آن اصلاحاتي در قيمت فرآورده هاي نفتي كشور به وجود آيد كه به بالا رفتن قيمت سوخت منتهي شد.
مردم اردن در شعارهاي خود تاكيد كردند كه خواستار سرنگوني رژيم هستند و تا زمان تحقق كامل مطالباتشان دست از تظاهرات برنمي دارند. تظاهركنندگان همچنين اعلام كردند بايد همه مقامات فاسد اردن به زباله دان تاريخ انداخته شوند.
در استان معان تظاهركنندگان به ساختمان استانداري و ديگر ساختمان هاي دولتي حمله بردند و خسارت هاي زيادي وارد كردند.
اتحاديه معلمان اردن نيز اعلام كرد كه معلمان دست به اعتصاب گسترده اي زده اند و تا زمان تحقق خواسته هايشان دست از اعتصاب برنمي دارند.
معترضان در شهر شمالي «ابرد» يك پمپ بنزين را به آتش كشيدند و با آتش زدن لاستيك خيابان هاي اصلي شهر را مسدود كردند.
اعتراضات بي سابقه و سراسري در اردن با واكنش بي سابقه نيروهاي امنيتي روبه رو شد و اين نيروها با زور و سركوب شديد تلاش كردند تا تظاهركنندگان را متفرق كنند. برخي گزارش هاي تاييد نشده حاكي از آن است كه در درگيري ميان نيروهاي امنيتي و معترضان در شهر معان در جنوب اردن دو شهروند كشته و 14 نفر ديگر زخمي شدند كه 10 نفر از آنها نيروهاي امنيتي بودند.
نيروهاي امنيتي اردن براي متفرق كردن معترضان از گاز اشك آور و ماشين هاي آب پاش استفاده و ده ها نفر را بازداشت كردند.
اخوان المسلمين اردن از مردم اين كشور خواست همچنان به مخالفت ها و اعتراضات خود ادامه دهند. از سوي ديگر فعالان سياسي در اين كشور به رژيم هشدار داده كه كاسه صبر مردم لبريز شده و منتظر عواقب نارضايتي مردم باشد.
 


درخواست 188كشور از آمريكا براي پايان دادن به تحريم هاي كوبا

مجمع عمومي سازمان ملل با صدور قطعنامه اي، تحريم هاي اتخاذ شده اقتصادي، مالي و تجاري آمريكا، عليه كوبا را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، مجمع عمومي سازمان ملل متحد روز سه شنبه با 188 راي موافق، سه راي مخالف و دو راي ممتنع براي بيست و يكمين سال متوالي، تحريم هاي آمريكا عليه دولت كوبا را محكوم كرد.
براساس اين گزارش، دولت آمريكا، رژيم صهيونيستي و جمهوري «پالائو» به اين قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل راي منفي و «جزاير مارشال و ميكرونزي» به آن راي ممتنع دادند.
از سوي ديگر «برونو رودريگوئز» وزير امور خارجه كوبا در واكنش به ادامه دشمني هاي آمريكا و تمديد تحريم ها طي سخناني اظهار داشت: ما تحريم هاي غيرانساني و بدون نتيجه آمريكا عليه ملت كوبا را محكوم مي كنيم و سياست هاي خصمانه كاخ سفيد نتيجه اي در پي نخواهد داشت.
اين مقام كوبايي خاطرنشان كرد: تداوم سياست تحريم به سود منافع ملي آمريكا نيست و به شهروندان و شركت هاي آمريكايي به ويژه در دوران ركود اقتصادي و افزايش نرخ بيكاري بالا، آسيب مي رساند.
مجمع عمومي سازمان ملل متحد در حالي قطعنامه خود را عليه شكست تحريم كوبا صادر كرده كه تحريم هاي يكجانبه كاخ سفيد عليه «هاوانا» از سال 1962 تاكنون وضع و براي پنج دهه مشكلات اساسي براي شهروندان دو كشور ايجاد كرده است.
 


اختلاف نظرها در اجلاس قاهره

بر سر به رسميت شناختن ائتلاف ضد سوريه

به دليل اختلاف نظر ميان كشورهاي اروپايي و عربي بر سر بحران سوريه تعدادي از وزراي خارجه اتحاديه اروپا و اتحاديه عرب در اجلاس قاهره ائتلاف جديد مخالفان بشار اسد را به عنوان نماينده قانوني ملت سوريه به رسميت نشناختند.
به گزارش خبرگزاري ها، پس از مذاكرات چند ساعته كشورهاي اروپايي و عربي با مخالفان سوريه كه در قاهره برگزار شد مخالفت ها بر سر به رسميت شناختن ائتلاف ضد سوريه بيشتر شد. با وجود اين اختلاف، آمريكا و فرانسه اين ائتلاف را به رسميت شناختند.
مارك تونر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا دراين باره گفت، آمريكا ائتلاف جديد را به رسميت مي شناسد اما همانند فرانسه دولت انتقالي آينده مخالفان را به رسميت نمي شناسد.
«ويليام هيگ» وزيرخارجه انگليس نيز در موضع گيري متفاوت اظهار داشت: بايد در قبال تشكل جديد مخالفان با احتياط عمل كرد و مطمئن شد كه آيا اين ائتلاف توانايي جذب مردم سوريه را دارد يا نه. كاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا از موضع گيري رسمي مبني بر به رسميت شناختن و يا نشناختن اين اتحاد خودداري كرد. وزير خارجه بلژيك نيز ائتلاف مخالفان سوريه را به رسميت نشناخت و از طرفين درگير در سوريه خواست هرچه سريع تر به خشونت ها پايان دهند. الجزاير، عراق و لبنان نيز ائتلاف مخالفان دولت سوريه را به رسميت نشناختند.
اين در حالي است كه كشورهاي عرب حوزه خليج فارس اين ائتلاف را به عنوان نماينده مردم سوريه به رسميت شناختند.
از سوي ديگر «فيصل مقداد» معاون وزير خارجه سوريه طي اظهاراتي ائتلاف جديد مخالفان سوريه را طرح آمريكا و قطر براي ضربه زدن به سوريه توصيف كرد.
وي افزود، زماني كه مخالفان سوري در خاك سوريه از سوي مردم اين كشور تاييد نمي شوند به طرح هاي خارجي براي ضربه زدن به سوريه متوسل مي شوند.
در همين رابطه احمد معاذالخطيب رئيس ائتلاف جديد مخالفان سوريه در يك اعتراف رسمي از اروپا خواست كمك هاي مالي و تسليحاتي خود به مخالفان را افزايش دهد.
وي تاكيد كرد، اين امر به ائتلاف جديد كمك مي كند كه مانند يك دولت به سلاح دست يابد.
اخضر ابراهيمي فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در سخناني نسبت به وضعيت انساني در سوريه ابراز نگراني كرد و از جامعه بين الملل خواست نسبت به حل و فصل بحران سوريه سريع تر اقدام كنند. همچنين بان كي مون دبير كل سازمان ملل با بيان اينكه آثار منفي ادامه بحران سوريه كاملا در كشورهاي همسايه مشهود است به دولت و مخالفان مسلح سوريه هشدار داد از خشونت نسبت به يكديگر پرهيز كنند.
دبيركل سازمان ملل با اشاره به تلاش هاي اخضر ابراهيمي، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه عنوان داشت: ابراهيمي به ماموريت خود همچنان ادامه مي دهد اما با وجود اين هنوز خطر كشيده شدن بحران سوريه به كشورهاي منطقه وجود دارد چنانكه در حال حاضر پيامدهاي ادامه بحران اين كشور و خشونت ها در سوريه در كشورهاي همجوار آشكارا ديده مي شود.
ساير رويدادها
¤ نماينده سابق پارلمان سوريه گفت، عناصر و گروه هاي مسلح دريافته اند كه هيچ جايگاهي بين مردم اين كشور ندارند.
¤ سربازان ارتش سوريه در جريان عمليات پاكسازي دمشق ده ها شورشي را از پا درآوردند.
¤ گروهك هاي تروريستي با منفجر كردن يك بسته انفجاري در محله الوعر در حمص دو كودك را كشته و پنج غيرنظامي را زخمي كردند.
¤ رئيس جمهور تركيه در گفت وگو با يك روزنامه انگليسي اظهار داشت كه كليد حل بحران سوريه در دستان روسيه است.
 


بدترين رئيس جمهور آمريكا!

فكر مي كنيد از بين روساي جمهور آمريكا كدام يكي بدترين بوده است؟
احتمالا، جواب مي دهيد «بوش كوچك»! اما، با وجود همه نظرهاي منفي كه در آمريكا و دنيا نسبت به او وجود دارد، بايد گفت كه اينطور نيست. دست كم، اين چيزي است كه تحقيقات دانشگاه «سيه نا» آلباني (ايالت نيويورك) به ما مي گويد. طبق اين تحقيقات كه متخصصان سياست آمريكا در مورد 43 مستاجر كاخ سفيد انجام داده اند، در واقع «بوش كوچك» در اين رده بندي به لحاظ مديريت كشورش نفر بيست و سوم، به لحاظ شانسي كه مي آورده نفر نوزدهم و به لحاظ «خطركردن» نفر هيجدهم است، در حالي كه به لحاظ سياست بين المللي، مديريت اقتصاد، توانايي سازش، برقراري ارتباط و البته، هوش و ذكاوت ديگر به خط قرمز رسيده و رتبه چهل و دوم را دارد! نتيجه اين كه، «بوش كوچك» جزو پنج رئيس جمهوري است كه از بدترين هاي تاريخ آمريكا حساب مي شوند و مجموعا رتبه سي و نهم را دارد. اما، ظاهرا وضع «باراك اوباما» كمي بهتر است، چرا كه اگرچه در اين رده بندي جايش بعد از «وودرو ويلسون»، «جان اف كندي» و يا «بيل كلينتون» است، ولي باز هم توانسته جايگاه پانزدهم را به دست آورد! درست مقابل «ليندون جانسون». حالا، بد نيست بدانيد كه، چهار مقام اول اين «بدترين»ها را «تئودور روزولت»، «آبراهام لينكلن»، «جرج واشنگتن» و «ويليام جفرسون»، و نفر اول اين «بدترين»ها را «فرانكلين روزولت» تشكيل مي دهند. بايد گفت كه، در تحقيقات سال 1982 «سيه نا» هم «فرانكلين روزولت» مقام اول را داشت.
قدر مسلم اين كه، اين افراد كشورشان را در بسترهاي تاريخي متفاوت (جنگ انفصال، بحران اقتصادي،...) مديريت كرده اند. بعضي ها هم مثل «ويليام هريسون» (31 روز حكومت) حتي فرصت خودنمايي هم پيدا نكردند. به همين دليل، يك چنين رده بندي نمي تواند مطلق باشد، اما خوب، در آمريكا رده بندي رئيس جمهورها سنت است! حالا، آيا مي دانيد به چه دليل اين تحقيقات فقط در مورد 43 رئيس جمهور انجام گرفته در حالي كه «اوباما» نفر چهل و چهارم است؟ به اين دليل كه «گراور كليولند» بايد دوبار حساب شود! در واقع، او در اواخر قرن نوزدهم دو بار رئيس جمهور شده، اما نه پشت سر هم! يعني اين كه، رئيس جمهور بيست و دوم و بيست و چهارم بوده است، كه طبيعتا در تحقيقات يك بار حساب مي شود.
¤ سرويس خارجي كيهان
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14